mphilipp schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:43:
[...]
We kunnen natuurlijk blijven speculeren. Allemaal vrij zinloos. The proof of the pudding enzo.
Sky UK heeft het heel erg goed gedaan, met een goed team en goede verslaggeving. Dat ze partijdig zijn vind ik best meevallen. Er zijn nu eenmaal altijd situaties waarover ook op de fora ellenlange discussies worden gevoerd en iedereen ziet zoiets nu eenmaal anders. Het is echt niet zo dat ze op Sky of de BBC alleen maar aandacht hebben voor Engelse rijders. Dankzij Coulthard hadden ze bv heel veel toegang tot Red Bull en ook Ferrari hebben ze genoeg gecovered. Het gaat dus hooguit om wat opmerkingen tijdens de race. Als je daarover gaat zeuren, blijft er verdomd weinig over om naar te kijken. Het is dan altijd wat natuurlijk. Ik kijk om de race te kunnen zien, en zolang het geen commentaar is als Mol of Ebel, vind ik het prima.
Aangezien Sky heeft laten zien dat je het ook erg goed kunt doen als commerciele zender, zou het best mogelijk kunnen zijn dat Sport1 er meer aan gaat doen. Als ze het op de manier van Sky aanpakken, dus met goede commentatoren en veel inside verhalen enzo, zouden ze extra abootjes kunnen verkopen. Uiteraard kunnen ze niet zo uitpakken als Sky, maar als je 1 of 2 gerespecteerde en deskundige mensen in het team opneemt en er geen Jan Onbenul show van maakt zoals op SBS is het goed te doen. RTL heeft het een tijd goed gedaan. Mol was toen nog wat scherper (want op lokatie) en Kalff was toen ook best leuk bezig als pitreporter. Het hoeft geen 10miljoen/jaar te kosten om er een goed programma van te maken.
Kijk maar naar de Dakar verslaggeving dit jaar. Ze hebben de 2 voorafgaande jaren de ongelooflijk domme beslissing genomen om 2 stukken onbenul mee te nemen: een soapie die ik niet ken en Dennis. Leuk vent hoor, die Dennis, maar hij heeft geen bal met Dakar te maken. Nu gaat het een stuk beter. Behalve dat die Coronel een vreselijk arrogant en irritant mannetje is, maakt ie het programma wel iets geloofwaardiger als Dennis. Alleen dat domme kofferspelletje hadden ze weg mogen laten, maar dat is maar een minuut of 4. De rest is best aan te zien. Het kan dus wél. RTL heeft tenminste geluisterd naar het commentaar van de liefhebbers. Sport1 zou dat ook kunnen doen. Als ze slim zijn. Misschien is het uiteindelijk allemaal niet zo erg als de doemdenkers willen doen geloven.
Ik heb aardig wat moeite met partijdig commentaar, ik heb er ook moeite mee als een commentator maar wat lult over iets waar hij geen verstand van heeft. Daardoor heb ik gewoon een voorkeur voor Sky DE gekregen.
Over Sport1 kunnen we heel kort zijn, ik heb het al sinds het bestaat en er is tot op de dag van vandaag niks veranderd in hun aanpak. Wel is er meer en meer sport bijgekomen, compleet is het niet (je kan niet alles zien, wel via hun streamingsdienst op internet als abbo), maar ze filteren wel elk weekend het beste van het beste eruit.
Het is geen geheim dat voetbal de meest populaire sport in Nederland is en daardoor de core van sport 1 betreft. Waarom zouden ze bij formule 1, wat relatief gezien veel minder fans heeft en over de "trouwe" nog niet eens gesproken, zo enorm gaan uitpakken? Olav Mol heeft veel commentaar gehad, maar met Sierd de Vos is de toon bij sport 1 aardig gezet, dan besef je pas hoe triest commentaar kan zijn.
Ik denk zelf dat de coverage alla motogp wordt. Een kanaal met onboard camera's etc. moet geen problemen opleveren. Met voetbal hebben ze regelmatig commentaar van Sky ITA/UK/DE, dit voor de minder belangrijke wedstrijden uit de 3 grote competities, wellicht is dit ook mogelijk voor de Formule 1. Voor- en nabeschouwingen kunnen met geluk tippen aan die van rtl7, maar ik denk dat dit ook teveel is gevraagd.