T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Dat is een jaar wennen en dan klaar... die vleugels zoals ze nu zijn zijn veel lelijker maar stiekem went dat ook wel.
Ik weet ook niet of de huidige generatie coureurs nog echt bezig is met de risico's, er is immers al zolang niet meer gebeurt en ook in de klasses hiervoor gaat het eigenlijk nooit mis. (behalve een band koppen..)
Ook wat flinke klappers gehad sindsdien, Paniz die wat brak, Schumacher die ook wat brak, Burti op Spa die errug hard eraf ging, Villeneuve die voor de lol paar harde klappers maakte, Kubica die z'n auto heel snel heel veel kleiner maakte enz enz. waarbij het eigenlijk kleine wonders zijn dat ze er levend uit konden komen.
Heb er wel eens wat renders van gezien maar dat ziet er echt niet uit.
Dit was volgens mij de 'closest call':KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:18:
Ook wat flinke klappers gehad sindsdien, Paniz die wat brak, Schumacher die ook wat brak, Burti op Spa die errug hard eraf ging, Villeneuve die voor de lol paar harde klappers maakte, Kubica die z'n auto heel snel heel veel kleiner maakte enz enz. waarbij het eigenlijk kleine wonders zijn dat ze er levend uit konden komen.
Verbaast mij nog steeds dat Diniz hiermee levend wegkwam.
Klap van Senna was ook niet gruwelijk hard, maar gewoon net, 'verkeerd' ...
Wel weer mooi om de 'oude' Nurburgring te zien
[ Voor 12% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 09-07-2013 14:34 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Vergeet Massa niet, die zat er officieel een centimeter naast.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:18:
Closed cockpit kan ook, zie oa Le Mans, nadeel daarvan is dat minder duidelijk te zien is wie er in de auto zit, of je moet volledig doorzichtig gaan. Wel weer meer ruimte voor sponsoren bovenop
Dat is een jaar wennen en dan klaar... die vleugels zoals ze nu zijn zijn veel lelijker maar stiekem went dat ook wel.
Ik weet ook niet of de huidige generatie coureurs nog echt bezig is met de risico's, er is immers al zolang niet meer gebeurt en ook in de klasses hiervoor gaat het eigenlijk nooit mis. (behalve een band koppen..)
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Senna was waarschijnlijk levend weg gelopen als de stuurstang niet door de helm was gekomen. Dat kan in theorie morgen weer gebeuren.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:33:
En dat zou nog steeds kunnen gebeuren. Verhoogde cockpitrand helpt wel wat, maar daartegen?
Klap van Senna was ook niet gruwelijk hard, maar gewoon net, 'verkeerd' ...
Wel weer mooi om de 'oude' Nurburgring te zien
En er zullen nog ontelbare situaties zijn die wij nu niet kunnen bedenken waarbij het slecht afloopt. En zelfs als je het wel kunt bedenken zal er ook nog een stukje geluk of pech bij zitten.
Zoek bijvoorbeeld eens op YouTube naar Mike Harmon Bristol crash. Auto wordt doormidden gescheurd door de betonnen muur maar echt net langs hem heen. Andere auto die er aan maakt de juiste beslissing waardoor hij wel de auto raakt maar niet de rijder.
Of Geoff Bodine Daytona crash 2000. Loopt paar dagen later het ziekenhuis uit met wat schrammen, kneuzingen en een gebroken pols.
Weliswaar NASCAR crashes maar wel van het type waar je als Marchal en/of toeschouwer zijnde de hoop al had opgegeven
En waar zij alle geluk van de wereld hadden, had Senna het op dat moment verspeelt helaas.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Bijzonder neusje, maar verder prima te doen, al is het afwachten wat voor creatiefs de teams gaan bedenkenFiresphere schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:15:
Eerste schets van hoe de wagens van 2014 er uit zullen zien waarschijnlijk.
[afbeelding]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
komt doordat de neushoogte extreem veel lager is gesteld. Nu mag'ie 550 millimeter hoog zijn, straks nog maar 185mmBM schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:48:
[...]
Bijzonder neusje, maar verder prima te doen, al is het afwachten wat voor creatiefs de teams gaan bedenken
Blijft een mooi circuit. Zowel op de baan als op de tribunes. Ben er vorig jaar geweest met de DTM. Dit jaar op Hockenheim geweest en dat merk je toch wel een verschil. Maar goed, elke circuit heeft z'n charmes.TommyGun schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:32:
Zoals belooft. Blijft lastig met een compact cam maar er zitten wel leuke bij
https://picasaweb.google....vU0NXQowE&feat=directlink
Ook het beter vliegwerk van webber (in spanje ??) was wel spannend te noemen.
Van die neus : ben eens benieuwd hoe het er in het echt uitziet
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit is samen met het ontbreken van de beamwing ook de reden dat de wagens zo'n seconde of vier langzamer gaan zijn..Firesphere schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:50:
[...]
komt doordat de neushoogte extreem veel lager is gesteld. Nu mag'ie 550 millimeter hoog zijn, straks nog maar 185mm
Ik vind het allemaal maar niksfynrd1 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:28:
[...]
Dit is samen met het ontbreken van de beamwing ook de reden dat de wagens zo'n seconde of vier langzamer gaan zijn..
Over 10 jaar zitten we weer met zoiets als. (niet dat ik dat Heel erg vind)
[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 09-07-2013 21:50 ]
How do you save a random generator ?
Ik zie daar eigenlijk niet zo veel problemen in. Meestal weten de ontwerpers wel weer een paar seconden terug te winnen.fynrd1 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:28:
[...]
Dit is samen met het ontbreken van de beamwing ook de reden dat de wagens zo'n seconde of vier langzamer gaan zijn..
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Massa was geen spectaculaire crash, dat was 'gewoon' een stuk auto tegen z'n helm, wat idd stukken slechter had kunnen uitvallen... maar dat was met een auto uit 1960 even erg geweest. (uiteraard geen 60's helm)fynrd1 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:16:
[...]
Vergeet Massa niet, die zat er officieel een centimeter naast.
Webber z'n vliegles idd nog vergeten
De veiligheid wordt steeds beter, wat goed is, alleen blijven de freak-accidents wel gebeuren en die zijn juist link, daar kan je je ook niet op voorbereiden.
fynrd1 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:28:
[...]
Dat ligt er maar net aan. De turbo-motoren gaan volgens de laatste geruchten meer PK's leveren als de huidige, met daarbij ook nog eens meer koppel. Hopelijk gaan we dan terug naar de 360+ tijden op Monza, meer PK + minder downforce
Ik lig achter:
http://www.carscoops.com/...-2014-f1-16-liter-v6.html
http://blog.caranddriver....or-2014-formula-1-season/
600 PK en 160 PK aan KERS dus volgens Renault. Nu zullen die ook wel niet helemaal alles bekend maken, dus misschien ligt het wat daarboven. Ik lees net wel dat KERS (of, officieel ERS-K) van 6 seconden per rondje naar 34 seconden per rondje gaat
[ Voor 32% gewijzigd door Hoogie2004 op 10-07-2013 08:00 ]
Klint veel belovend!Hoogie2004 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 07:54:
[...]
Dat ligt er maar net aan. De turbo-motoren gaan volgens de laatste geruchten meer PK's leveren als de huidige, met daarbij ook nog eens meer koppel. Hopelijk gaan we dan terug naar de 360+ tijden op Monza, meer PK + minder downforce
Ik lig achter:
http://www.carscoops.com/...-2014-f1-16-liter-v6.html
http://blog.caranddriver....or-2014-formula-1-season/
600 PK en 160 PK aan KERS dus volgens Renault. Nu zullen die ook wel niet helemaal alles bekend maken, dus misschien ligt het wat daarboven. Ik lees net wel dat KERS (of, officieel ERS-K) van 6 seconden per rondje naar 34 seconden per rondje gaat
Laatste jaren kakt de topsnelheid steeds verder in, waarschijnlijk ook door de versnellingsbak restricties ofzo.
Ach, gewoon KERS en TERS..Hoogie2004 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 07:54:
[...]
Maargoed, ik ben wel benieuwd. Renault heeft i.i.g. op papier z'n best gedaan. En dat geluid komt wel goed denk ik; wat we gehoord hebben is niet op een circuit.
Record bij MotoGP is net onder de 350, record uit 2009 (Wikipedia: Grand Prix motorcycle racing)Senor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:43:
De MotoGP haalt 340+, maar dat zie ik de F1 al lang niet meer halen. 320 is wel de absolute max zo'n beetje.
In Maleisie lijkt het verschil tussen de twee niet heel groot, kan de MotoGP details niet goed vinden, maar het is daar rond de 315 (maar da's MotoGP kwali) tegen 308 (F1 race).
Maargoed, F1 kan denk ik best harder; ze willen alleen niet. Kijk naar de Red Bulls op Monza, die hikken honderden meters tegen de limiter aan (en met DRS open helemaal).
[ Voor 40% gewijzigd door MrSleeves op 10-07-2013 09:26 ]
Hoogie zei het al eerder, de teams moeten aan het begin van het jaar hun bakverhoudingen vastzetten. Ze mogen dan door het jaar heen maar enkele procenten afwijken. De 350's en 360's gaan we nooit meer zien ben ik bang. We moeten niet vergeten dat de laatste v10's werden geschat op een vermogen boven de 1000pk, dat terwijl ze gespecificeerd waren op 900pk ofzo?MrSleeves schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:03:
[...]
Ach, gewoon KERS en TERS..
Maargoed, ik ben wel benieuwd. Renault heeft i.i.g. op papier z'n best gedaan. En dat geluid komt wel goed denk ik; wat we gehoord hebben is niet op een circuit.
[...]
Record bij MotoGP is net onder de 350, record uit 2009 (Wikipedia: Grand Prix motorcycle racing)
In Maleisie lijkt het verschil tussen de twee niet heel groot, kan de MotoGP details niet goed vinden, maar het is daar rond de 315 (maar da's MotoGP kwali) tegen 308 (F1 race).
Maargoed, F1 kan denk ik best harder; ze willen alleen niet. Kijk naar de Red Bulls op Monza, die hikken honderden meters tegen de limiter aan (en met DRS open helemaal).
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat volgend jaar, ik heb het vorige turbo tijd niet meegemaakt dus dit wordt aardig nieuw voor mij.
Vergeet niet dat als de motoren grofweg hetzelfde blijven leveren, en de aerodynamica gaat op de schop (minder downforce) we best uit kunnen komen op bakverhoudingen die 350+ doen.fynrd1 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:19:
[...]
Hoogie zei het al eerder, de teams moeten aan het begin van het jaar hun bakverhoudingen vastzetten. Ze mogen dan door het jaar heen maar enkele procenten afwijken.
Ze liepen afgelopen jaar in Monza 340+ (das wel met DRS open). Als die downforce verlaagd echt zo drastisch is, zie ik het wel gebeuren
Oeh, 8 speed. Ik heb wel al flink wat dingen gemist voor volgend jaar met betrekking tot de technische reglementen (ik wist niet dat KERS zoveel seconden omhoog ging, en dit wist ik ook niet..)Senor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:30:
Ze mogen volgend jaar een bak maken met 8 versnellingen vooruit. De ratio's moeten ze aan het begin van het seizoen bepalen. Dit jaar mochten ze nog de eindoverbrenging veranderen volgens mij, dat zou dan ook verboden zijn volgend jaar? Ja ja, nog even en F1 kan LeMans rijden met die eisen.
[ Voor 32% gewijzigd door Hoogie2004 op 10-07-2013 12:45 ]
Denk nog wel meer.mat.hi.as schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:20:
Maar 34 seconde KERS, dan heb je er toch geen voordeel er meer aan ten opzichte van je voorganger? Het idee was volgens mij dat je een korte boost had, waardoor je beter kon uitacceleren bij het uitgaan van een bocht dan degene voor je. 34 seconde is bijna de tijd dat je vol gas gaat in een rondje.
Ze doen er wel echt alles aan om er een Mario Kart league van te maken. Baal er ook steeds meer van.
Straks een paar scootermotortjes met een turbo'tje erop en een extra turbo-knop op 't stuur. DRS open. 'Aan de kant!! Ik kom eraan!' en na de bocht 'Opzouten, ik vlieg jou weer voorbij. Mòòòòòòòòòòp oh ik heb nog 25 seconden KERS over'. BOEM klapband.
Mario kart league. Mooie beschrijving; inderdaad, allemaal extraatjes die je op bepaalde momenten een beetje extra geeft of de tegenstander benadeelt.AzzKickah schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:25:
[...]
Denk nog wel meer.
Ze doen er wel echt alles aan om er een Mario Kart league van te maken. Baal er ook steeds meer van.
Straks een paar scootermotortjes met een turbo'tje erop en een extra turbo-knop op 't stuur. DRS open. 'Aan de kant!! Ik kom eraan!' en na de bocht 'Opzouten, ik vlieg jou weer voorbij. Mòòòòòòòòòòp oh ik heb nog 25 seconden KERS over'. BOEM klapband.
![]()
Tevens zijn de technologiën te gebruiken in straat auto's. Dingen zoals KERS en het ERS-H (Energy Recovery System - Heat) zijn prima te gebruiken in straatauto's om deze zuiniger te maken, zij het in aangepaste vorm ofcourse.
Verwijderd
Ergens in dit topic had ik volgens mij gelezen dat er gemiddeld 50 s vol gas wordt gegeven; over een heel rondje is het gemiddelde vermogen dan 600 + (34/50)*160 = +- 709 pk, terwijl het op heden met 7 s KERS 750 + (7/50)*80 = +- 761 pk is. Dit is dus de effectieve energie per tijdseenheid die uit respectievelijk de 100 kg en 150 kg brandstof wordt gehaald; waar het voorheen dus ongeveer 5 pk/kg was, is het nu ongeveer 7 pk/kg, dus het rendement is wel daadwerkelijk enorm vooruit gegaan zonder echt achteruit te gaan in vermogen. De vermogens zijn natuurlijk berekend op het nieuwe, lagere brandstofdebiet.Senor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:50:
Nee hoor, ze gaan gewoon langzamer doordat ze niet genoeg kunnen stoken. Op zich is het wel jammer dat de exotische brandstoffen niet meer mogen, dat zou mooi door kunnen stromen naar de algemene automarkt.
Het grote verschil komt natuurlijk omdat ze nu ook vermogen halen uit de hitte van het blok, dat tot dit jaar gewoon weggegooid werd. O, en de turbo natuurlijk die de druk van de uitlaatgassen nuttig gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door CaptainPanda op 10-07-2013 16:03 ]
Rare uitspraken vind ik dat. Eigenlijk zegt ie dus dat ie voorheen niet 100% z'n best deed. Hij hield het zichzelf wel voor, maar toen Vergne ff beter ging dacht ie 'ik doe er een tandje bij'.
Toch gek.
Als f1 over stapt op diesels dan stop ik met kijkenVerwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:52:
van een V8 naar een V6, en maar knijpen en maar knijpen. Le Mans heeft nog steeds de winst door iets met een Diesel te doen, en toch net ff een paar tandjes meer hybride dan de F1 denk ik zo.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Laten we het niet hopen inderdaad, want ik heb een keer tegen een bekende geroepen "Ik ga pas diesel rijden als de F1 dat ook doet!" en daar heb ik helemaal geen zin : Zelfs de LMP1 klinkt voor geen meter @ 9000 rpm laat staan een normale autoSnowDude schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 18:44:
Als f1 over stapt op diesels dan stop ik met kijken
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja want Toyota, Audi, Rebellion en Strakka klinken ook allemaal hetzelfde.
Alleen Audi is 'stil'.
Dit geluid vind ik wel vet hoor
lekkere mindfuck bij 36 seconden als je verwacht dat hij daar de bocht neemt ipv rechtdoor gaatNiellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
39
Zo klinkt mijn stofzuiger ook.Niellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
De Toyota's in de LMP1 doen het qua geluid een stuk beter. Bij de WTCC hadden ze ook diesels, maar gelukkig zijn die weer weg. Het is gewoon geen geluid.
De F1 is zo star in de regels dat ze er zelf vast in zitten.
Tja, ik heb veel respect voor de prestaties van de auto, maar ik kan niet warm worden van dat geluid.Niellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik vind het geluid ook wel vet, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het hoogtoerig gejankNiellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
Dit is het F1 topic, maar de meesten zijn "racerij liefhebbers" in het algemeen dus ik neem aan dat bijna iedereen weet wat ik bedoelNiellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
Lijkt wel zo'n ding : Wikipedia: BobsleeënDit geluid vind ik wel vet hoor
[video]
Komt niet eens in de buurt van een Lambo V12 GT1 of Ferrari V8 GT2 uit de good old FIA GT dagen laat staan een V8/V10/V12 motor uit de F1
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die R18 aan het einde van de video klinkt wel aardig, maar de rest van dat filmpje heb ik maar één opmerking over: dan klinkt die Renault F1 van volgend jaar beter.Niellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
Klinkt leuk, mooie techniek en ook betrouwbaar.duderuud schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:37:
Laat ze in de F1 maar met rotary engines rijden, nog steeds een van de allermooiste geluiden uit de racerij wat mij betreft...
[video]
![]()
![]()
![]()
Maar als ik het goed heb ook minder zuinig, dus gaat 'm niet worden.
[ Voor 31% gewijzigd door MrSleeves op 11-07-2013 08:28 ]
Eigenlijk zijn er maar 2 merken die met serieuze diesels op Le Mans gereden hebben, en daarvan is de Audi net de stilste. Het andere merk (Peugeot) was al een heel stuk beter qua geluid.Niellie41 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:45:
'De LMP1'![]()
Alleen Audi is 'stil'.
[video]
Volgens mij zijn het vooral de turbo's die het geluid verpesten, ongeacht of het benzine of diesel is.
En vergeleken met een 787B is het allemaal prut idd
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
http://en.espnf1.com/fia/motorsport/story/115911.html
Jup, dat is des F1's natuurlijk. We houden ons graag met de symptomen bezig.Firesphere schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:09:
En al die maatregelen doen niets aan wat er eigenlijk mis ging, maar maken het alleen maar minder leuk, geen shots uit de pitlane, veel minder beelden van de stops etc.
Verwijderd
mij lijkt een systeem wat er voor zorgt dat je gewoon niet weg kan rijden als niet alle 4 de wielen gezekerd zijn een handigere en veiligere oplossing.
Maar dan moet de band wel vast worden gemaaktGh0stw4lk3r schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:29:
Als die band iemand van de pitcrew had geraakt hadden er vanaf nu geen pitcrew meer aanwezig mogen zijn tijdens een pitstop...
mij lijkt een systeem wat er voor zorgt dat je gewoon niet weg kan rijden als niet alle 4 de wielen gezekerd zijn een handigere en veiligere oplossing.
Zolang niet alle 4 de banden tot een minimum kracht vast zitten, rem er op houden. Is niet zo heel ingewikkeld toch?Martinspire schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:38:
[...]
Maar dan moet de band wel vast worden gemaakt
De FIA zou ook eens kunnen beginnen met het verhogen van de boetes, wat kreeg RB? Een duizendje of 50 aan boete? Dat is wisselgeld voor zo'n team, en daarmee laat de FIA naar mijn idee blijken dat ze het allemaal niet zo erg vinden als er af en toe iemand omver gekegeld wordt door een wiel.Firesphere schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:45:
[...]
Zolang niet alle 4 de banden tot een minimum kracht vast zitten, rem er op houden. Is niet zo heel ingewikkeld toch?
Maak zulk soort boetes afhankelijk van de inkomsten uit de televisiegelden dus bijvoorbeeld een vast percentage voor een overtreding, succesvolle teams krijgen het meeste geld en krijgen dan een jaar lang ook de hoogste boetes. Als die percentages hoog genoeg worden gemaakt doet het ook echt pijn bij de teams om zo'n boete te krijgen en dan letten ze wel twee keer op voordat ze een auto te vroeg weg sturen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Je hoord ook de elektro motor geloof ik. Het gezoef verklapt hoe aerodynamisch die is, de lift/drag ratio is voor een lmp1 wagen ook een heel stuk hoger.u_nix_we_all schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:24:
[...]
Eigenlijk zijn er maar 2 merken die met serieuze diesels op Le Mans gereden hebben, en daarvan is de Audi net de stilste. Het andere merk (Peugeot) was al een heel stuk beter qua geluid.
Volgens mij zijn het vooral de turbo's die het geluid verpesten, ongeacht of het benzine of diesel is.
En vergeleken met een 787B is het allemaal prut idd
Helpt een boete dan? Een boete helpt tegen overtredingen... maar dit is meer een ongeluk, alsof ze bij RB besloten hebben dat Mark maar weg mocht rijden op 3 banden. Kost ze uiteindelijk ook nog punten ivm lagere plek en dus ook weer geld.XyritZz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:51:
[...]
De FIA zou ook eens kunnen beginnen met het verhogen van de boetes, wat kreeg RB? Een duizendje of 50 aan boete? Dat is wisselgeld voor zo'n team, en daarmee laat de FIA naar mijn idee blijken dat ze het allemaal niet zo erg vinden als er af en toe iemand omver gekegeld wordt door een wiel.
Maak zulk soort boetes afhankelijk van de inkomsten uit de televisiegelden dus bijvoorbeeld een vast percentage voor een overtreding, succesvolle teams krijgen het meeste geld en krijgen dan een jaar lang ook de hoogste boetes. Als die percentages hoog genoeg worden gemaakt doet het ook echt pijn bij de teams om zo'n boete te krijgen en dan letten ze wel twee keer op voordat ze een auto te vroeg weg sturen.
De pitstops moeten zo snel zijn nu dat er geen/heel weinig ruimte is voor fouten. Iedereen gaat er maar vanuit dat alles gelijk goed gaat en er is geen lollipop man meer die de boel checkt en dan zn stok omhoog doet, maar een stoplicht die door iemand maar op groen gezet wordt of misschien wel volledig automatisch...
Joe Saward had hier nog wel een goede opmerking over. Ze gaan niet bewust die band niet goed monteren en het word doorgaans ook tig keer goed geoefend. De heren monteurs moeten het ook al met zich meedragen dat ze een fout hebben gemaakt met deze gevolgen. Is ook al een straf op zich.XyritZz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:51:
[...]
De FIA zou ook eens kunnen beginnen met het verhogen van de boetes, wat kreeg RB? Een duizendje of 50 aan boete? Dat is wisselgeld voor zo'n team, en daarmee laat de FIA naar mijn idee blijken dat ze het allemaal niet zo erg vinden als er af en toe iemand omver gekegeld wordt door een wiel.
ja of we brengen het tanken gewoon weer terug, dan kan je zowat 3 setjes banden wisselen en is het meteen weer een stuk spannender ookllevering schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:25:
Als de FIA het veiliger wil maken, moeten ze gewoon verplichten dat een pitstop minimaal 5 seconden duurt. Neemt wel een competitie element weg, maar gebeurd het wel veiliger.
Dat, of wat anders waardoor er meer tijd is voor controle, bv max 2 of 4 man die banden moeten wisselen en een duidelijk signaal afgeven dat ze er goed op zitten. Voordeel is gelijk dat je als team niet 45 man in de pitstraat hebt staan, maar 6-7.llevering schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:25:
Als de FIA het veiliger wil maken, moeten ze gewoon verplichten dat een pitstop minimaal 5 seconden duurt. Neemt wel een competitie element weg, maar gebeurd het wel veiliger.
30 KXyritZz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:51:
[...]
Want dat tanken was zo lekker veilig..Denniz0229 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:27:
[...]
ja of we brengen het tanken gewoon weer terug, dan kan je zowat 3 setjes banden wisselen en is het meteen weer een stuk spannender ook
Zonder tanken zijn die pitstops wel veel meer een onderdeel waar het team wat kan winnen.
[ Voor 6% gewijzigd door MrSleeves op 11-07-2013 12:54 ]
Deze zag men goed zitten en dan weet je dat het wiel vastzit.
Verwijderd
Benieuwd wie er allemaal nog meer instappen. Zou haast verwachten iedereen - want iedereen wil wel 3 dagen bandjes testen zo midden in het seizoen.
"De testsessie, die oorspronkelijk alleen voor rookies bedoeld was maar nu er met nieuwe banden gereden wordt ook toegankelijk is voor racerijders" volgens GpUpdate.
We do what we must because we can.
Verwijderd
Frijns krijgt anderhalve dag om nieuwe onderdelen te testen, Hulkenberg neemt daarna het stuur over om een halve dag de nieuwe Pirelli banden te testen en de laatste dag is voor Sato (niet Takuma, maar een andere Sato).Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 16:33:
Ja dat weet ik, maar nog niet dat iedere eerste rijder ook daar in stapt. Hoop dat Robin Frijns nog instapt. geeft dat nederlandse tintje, want VDG zal wel weer 2 seconden achter z'n teamgenoot aanrijden.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Dit jaar zie ik persoonlijk niet gebeuren; hoe slecht Massa het ook zou doen... probeer maar eens midden in het seizoen in een onbekende auto in te stappen en goed te presteren. We hebben na de crash van Massa met Badoer en Fisichella gezien hoe moeilijk dat kan zijn; zeker van Fisichella viel dat toen tegen omdat die dat jaar wel gewoon in de Force India zeer goed aan het rijden was.Senor Sjon schreef op maandag 15 juli 2013 @ 09:37:
Gerucht is dat SMP Sauber overneemt voor 135m. Nicholas Todt zou de nieuwe teambaas worden. Volgens mij is hij ook de manager van Massa, dus wellicht nog wat rijderswissels dit jaar.
Iemand wel eens op de Hungaroring geweest? Ga er naar toe en vroeg me af of er misschien nog mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten qua vervoer bijv.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/108788
Sauber has announced a major partnership with a trio of Russian companies that will secure the team's long-term future in Formula 1.
Slecht nieuws voor Frijns:
"It will also result in 17-year-old Russian driver Sergey Sirotkin joining Sauber on a development programme, with a view to bringing him into F1 next season."
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Misschien valt het mee. Als het management bij Sauber intact blijft dan is het nog altijd een team dat naast een betalende coureur altijd zal proberen een talent te plaatsen.BM schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:07:
Frijns moet dus als de sodemieter op zoek naar een nieuw team, bij Sauber zijn z'n kansen over denk ik. Krijgt ie nog wel die test, of stapt die rus daar ook al in?
Guiterrez zie ik daar wel vertrekken, aangezien ik verwacht dat de miljoenen van Slim zo zachtjesaan richting McLaren zullen gaan en hij niet vanwege z'n talent in die auto zit. Als Hulkenberg dan ook nog vertrekt, wat een realistisch scenario is gezien de interesse van zowel Ferrari als Lotus... dan zou het kunnen dat ze naast die jonge Rus gewoon een talent als Frijns willen hebben.
Natuurlijk kan het ook allemaal anders uitpakken, Ferrari zou voor Bianchi kunnen gaan en Raikkonen zou bij Lotus kunnen blijven... in dat geval is er voor Hulkenberg weinig plek bij de topteams en blijft hij misschien zitten waar hij zit.
Ik zou extra letten op de vrouwen daarXyritZz schreef op maandag 15 juli 2013 @ 09:55:
[...]
Iemand wel eens op de Hungaroring geweest? Ga er naar toe en vroeg me af of er misschien nog mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten qua vervoer bijv.
Ik ben er in 2001 geweest, ben toen met de auto geweest, en heb op de camping achter de hoofdtribune gezeten. Was echt een feest op de camping, Schumacher werd die race kampioen en wij hadden een Ferrari vlag aan de tent hangen. Ik weet niet meer hoeveel bier ik die middag en avond heb gekregen van de fans andere teams.XyritZz schreef op maandag 15 juli 2013 @ 09:55:
[...]
Dat gaat helemaal goed komen
Klinkt heel gaaf, ik zit in Budapest zelf het weekend dus ga alleen de zondag op en neer voor de race. Denk dat ik een taxi pak; las her en der dat die speciale rijbanen krijgen zodat je vanuit Budapest met 40 minuten bij de ingang van het circuit bent.SnowDude schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:26:
[...]
Ik ben er in 2001 geweest, ben toen met de auto geweest, en heb op de camping achter de hoofdtribune gezeten. Was echt een feest op de camping, Schumacher werd die race kampioen en wij hadden een Ferrari vlag aan de tent hangen. Ik weet niet meer hoeveel bier ik die middag en avond heb gekregen van de fans andere teams.
Dacht eerst de trein te pakken, op Google Maps gezien dat het een half uurtje lopen is dus ik dacht al dat dat geen probleem zou zijn. Gelukkig nog even nagezocht, want op Google Maps zie je niet zo goed dat het bergopwaarts lopen is richting het circuit
Een stap in de goede richting; er moeten alleen nog veel meer klassieke wagens/circuits in. Zo'n game moet zo ongeveer een interactieve encyclopedie zijn voordat ik er echt interesse in krijg. Ik wil met die fan-car kunnen racen, met de zeswieler en wil ook wel eens meemaken hoe het is om in één van de meest succesvolle auto's ooit te racen (F2002).
Frijns anderhalve dag
Hopelijk kan die een paar knallende rondes neerzetten en staat ie bovenaan na de laatste dag
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Precies, hij moet gewoon trappen voor wat ie waard is.Destruction schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:37:
Ik hoop dat-ie indruk maakt, met de nieuwe deal die Sauber met die Russen gemaakt heeft, zie ik het niet echt meer gebeuren dat Frijns daar nog kan instappen.. Hopelijk raakt komende week nog een andere teambaas geintresseerd..
Autosport heeft hier trouwens nog een mooi artikel over geschreven.L1nt schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:17:
[...]
Joe Saward had hier nog wel een goede opmerking over. Ze gaan niet bewust die band niet goed monteren en het word doorgaans ook tig keer goed geoefend. De heren monteurs moeten het ook al met zich meedragen dat ze een fout hebben gemaakt met deze gevolgen. Is ook al een straf op zich.
Ze vinden het belachelijk dat media uit de pitstraat geweerd wordt omdat alle reporters die in de pits aanwezig zijn zich bewust zijn van de risico's net als dat oorlogscorrespondenten ook goed op de hoogte zijn van de risico's van hun vak. Ze redeneren ook heel simpel; als de pitstraat te gevaarlijk is voor pers, dan is het ook te gevaarlijk voor monteurs.
De enige goede oplossing om dit gevaar te voorkomen zou het afschaffen van de bandenwissel zijn, maar dit wil de F1 natuurlijk niet omdat dan een groot deel van de spanning wegvalt.
Ze hebben het vermoeden dat de achterliggende reden voor de ban niet de verbetering van veiligheid is, maar dat dit simpelweg een 'smoes' is om de media compleet te verbannen uit de pitstraat omdat zowel het FOM als de teams zich ergeren aan de vrijheid die media nu hebben. Autosport spreekt over het breed uitmeten van schandalen in de media, volgens mij doelen ze hier op bijv. de flapperneus van Red Bull vorig jaar. Als daar geen camera direct op gericht stond was dat allemaal achter gesloten deuren gebleven.
Door de media nu compleet te weren uit de pitstraat is dat probleem opgelost. In de toekomst zal het FOM dan waarschijnlijk de rechten om in de pitstraat aanwezig te zijn willen gaan verkopen aan de hoogste bieder waarbij afspraken worden gemaakt dat het FOM censuur toe mag passen zodat er geen ongewenste zaken naar buiten komen.
Natuurlijk; Autosport is nu zelf ook verbannen uit de pitstraat en is hier pissig over... maar als er ergens een kern van waarheid in zit dan begeeft de F1 zich hiermee wel op een hellend vlak.
Goed, weer een nageltje erbij aan de doodskist die F1 heet. De regie en cameraposities zijn al steeds slechter (slecht beeld van de snelheid, shots van veraf e.d.), De enorme boost die van '80 tot '10 heeft plaatsgevonden is nu toch wel voorbij en ik denk dat Bernie steeds meer de waarde ziet zakken.
Dat is toch klinkklare onzin. Monteurs hebben hun beschermende pakken e.d. Zal misschien niet veel uitmaken tegen een band tegen de rug. Maar had die band tegen het hoofd beland, dan had het wel iets anders kunnen zijn. Daarnaast heeft een monteur uren en uren training achter de rug en kunnen dus veel beter gevaar opmerken dan een cameraman die door een zoeker staat te turen. Die cameraman is zich dan maar bewust van hetgeen hij door de zoeker van zijn camera ziet en niet van de ruime omgeving.als de pitstraat te gevaarlijk is voor pers, dan is het ook te gevaarlijk voor monteurs
In dat opzicht is het voor iedereen even gevaarlijk. De vraag is alleen hoe gevaarlijk de pitstraat daadwerkelijk is. Is het wel zo gevaarlijk als nu geschetst wordt?
Beschermende pakken... die helpen tegen brand en juist dat risico is compleet weggenomen door het tanken af te schaffen. Een helm ben ik met je eens maar dat kan voor journalisten ook verplicht worden gesteld. Geef ze de keuze; of wegwezen uit de pitstraat of een helm op. Ik durf te wedden dat ze liever een helm op hebben dan dat ze weg moeten blijven.Kenhas schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:10:
[...]
Dat is toch klinkklare onzin. Monteurs hebben hun beschermende pakken e.d. Zal misschien niet veel uitmaken tegen een band tegen de rug. Maar had die band tegen het hoofd beland, dan had het wel iets anders kunnen zijn. Daarnaast heeft een monteur uren en uren training achter de rug en kunnen dus veel beter gevaar opmerken dan een cameraman die door een zoeker staat te turen. Die cameraman is zich dan maar bewust van hetgeen hij door de zoeker van zijn camera ziet en niet van de ruime omgeving.
Daarnaast; Die uren en uren training zijn puur en alleen om een pitstop zo snel mogelijk uit te voeren. Alsof de monteur die de achterkant van een auto omhoog krikt tegelijkertijd een wiel aan ziet komen dat hem op z'n rug gaat raken... Die lui zien net zo weinig als een cameraman.
Zeker niet; dit incident is het eerste sinds jaren waarbij een gewonde is gevallen door een losvliegend wiel. Het laatste serieuze incident met een wiel in de pits was wat... 94 ofzo?masterslave schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:14:
Beschermende pakken in combinatie met een helm of niet, als een monteur een band met 100+ km/h tegen zijn hoofd krijgt is de kans zeer groot dat zijn nek gebroken is en de monteur er niet levend van af komt.
In dat opzicht is het voor iedereen even gevaarlijk. De vraag is alleen hoe gevaarlijk de pitstraat daadwerkelijk is. Is het wel zo gevaarlijk als nu geschetst wordt?
[ Voor 21% gewijzigd door XyritZz op 17-07-2013 11:17 ]
Symptoom bestrijding is dit.
Los het probleem op en niet het gevolg.
Denk dat het moeilijk wordt om de monteurs van Williams ervan te overtuigen dat er geen brandgevaar meer is. En is het absoluut 100% uitgesloten dat er niets gebeurd met een stilstaande wagen (olie- of benzineleiding los, KERS oververhit, ...). Dan kunnen ze daar de monteurs gewoon zetten in korte broek en shirt met korte mouwen.Beschermende pakken... die helpen tegen brand en juist dat risico is compleet weggenomen door het tanken af te schaffen
Training is inderdaad puur om die specifiek taak te leren maar je leert ook om op bepaalde zaken te letten die niets met dat wiel te maken hebben.Die uren en uren training zijn puur en alleen om een pitstop zo snel mogelijk uit te voeren. Alsof de monteur die de achterkant van een auto omhoog krikt tegelijkertijd een wiel aan ziet komen dat hem op z'n rug gaat raken... Die lui zien net zo weinig als een cameraman
Als monteurs maar zoveel zien als de camera mensen, hoe komt het dan dat verschillende monteurs dat wiel wel konden ontwijken en die cameraman niet ?
Disclaimer voor wat volgt : kan zijn dat ik het me niet helemaal juist herinner
De camera man was volgens mij een lotus aan het filmen die op hetzelfde moment was binnengekomen. Op het moment dat het wiel loskwam, stond hij met zijn camera in de richting van de lotus met de Red Bull op de achtergrond. De monteurs van lotus hebben het wiel allemaal kunnen ontwijken. De cameraman niet. Dus de bewering dat ze evenveel zien, klopt gewoonweg niet.
De mannen van lotus kunnen al doorhebben dat er iets niet klopt door de gebaren van de monteur van red bull (als ze die kant opkijken) omdat ze getraind zijn zelf die gebaren te maken.
Er is volgens mij niet echt een probleem. Er zullen altijd wel zaken gebeuren die je niet kan voorkomen. Heb het al paar pagina's terug eens gezegd. Er gebeurt jaren niets en dan opeens wordt er een heel drama gemaakt over een banaal ongelukje (dat wel grote gevolgen kon hebben maar toch)Men kan beter zorgen dat het wiel er niet af kan lopen.
Symptoom bestrijding is dit.
Los het probleem op en niet het gevolg
Er zijn natuurlijk wel wat incidenten geweest die heel anders hadden kunnen aflopen.XyritZz schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:14:
[...]
Zeker niet; dit incident is het eerste sinds jaren waarbij een gewonde is gevallen door een losvliegend wiel. Het laatste serieuze incident met een wiel in de pits was wat... 94 ofzo?
Bjvoorbeeld die keer dat Albers een halve tankinstallatie door de pitstraat trok. Ook zijn er genoeg voorbeelden van wielen die niet goed vastgezet zijn, maar die niet een eigen route door de pitstraat namen.
Neemt niet weg dat ik de de beslissing om de cameramensen maar te verbannen wat overtrokken vind.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor racerij niet zijnde F1, zie het algemeen race topic.
Dit topic is bovendien niet bedoeld voor een uitgebreide discussie over het hoe en wat met betrekking tot het al dan niet kunnen bekijken van de verslaglegging van een race, al dan niet live. Inmiddels is wel duidelijk hoe dat zit. Berichtgeving daaromtrent dus graag beperken tot nieuwigheden die niet reeds besproken zijn en/of eenvoudig terug te vinden zijn op bijvoorbeeld websites van aanbieders.