ik heb gebeld met 088 0032222 en gekozen voor doorverbinden met de technische dienst. heb daar de vraag neer gelegd of de router ook gebridged kon worden en toen kwamen ze met bovenstaand verhaal en dat ze me op de lijst zouden zetten van aansluitingen die graag gebruik willen maken van de bridged modusmdj84nl schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:00:
[...]
Ik heb de vraag uitgezet bij solcon en kreeg inderdaad dezelfde melding. Maar waar kunnen we ons aanmelden dan?
Bridge modus zou mij echt zo ontzettend helpen.
Bedankt, ga ik zeker even doen na de oplevering !jwvdst schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:07:
[...]
ik heb gebeld met 088 0032222 en gekozen voor doorverbinden met de technische dienst. heb daar de vraag neer gelegd of de router ook gebridged kon worden en toen kwamen ze met bovenstaand verhaal en dat ze me op de lijst zouden zetten van aansluitingen die graag gebruik willen maken van de bridged modus
als je je aangemeld hebt is dat ook al mogelijkmdj84nl schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:08:
[...]
Bedankt, ga ik zeker even doen na de oplevering !
bij mij is de verbinding opgeleverd maar moet de hardware nog krijgen
gisteren het gpon glasvezel modem/router binnen gekregen en heb net nog even een speed testje gedaan en kwam uit op 113/114mbit up en down met 5ms ping dus niet slecht voor een 100/100 verbinding
Ik ben momenteel voor een van de locaties van mijn werk ook bezig om uit te zoeken hoe het precies gaat met de glasvezelverbinding van Solcon (via FlevoFiber).
Nu heb ik hier al heel wat contact over gehad met Solcon, maar het komt er inderdaad op neer dat je altijd hun modem (de Huawei HG8245U) nodig hebt. Deze heeft alleen ook ingebouwde router functionaliteit, en kan niet in bridge mode gezet worden. Het is onbekend of dit ooit wel een mogelijkheid gaat worden.
Ik heb ook nog een linkje naar dit topic naar hun toegestuurd, en ik kreeg daar de volgende reactie op:
Ik heb er ook niet echt vertrouwen in dat het bedrijfsnetwerk goed zal draaien als ik alleen die Huawei gebruik en niet meer de EdgeRouter.
Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?
Uit de communicatie met Solcon blijkt ook wel een beetje dat ze bij het opzetten van de infrastructuur, zich alleen gericht hebben op huishoudens, maar dat er ergens een beslissing is genomen om het ook aan bedrijven aan te bieden, terwijl ze daar niet klaar voor zijn.
Bij de meeste huishoudens werkt meestal wel probleemloos op deze manier, maar voor bedrijfsnetwerken is dit niet echt ideaal.
Nu heb ik hier al heel wat contact over gehad met Solcon, maar het komt er inderdaad op neer dat je altijd hun modem (de Huawei HG8245U) nodig hebt. Deze heeft alleen ook ingebouwde router functionaliteit, en kan niet in bridge mode gezet worden. Het is onbekend of dit ooit wel een mogelijkheid gaat worden.
Ik heb ook nog een linkje naar dit topic naar hun toegestuurd, en ik kreeg daar de volgende reactie op:
Ik wil de bestaande router van het bedrijfsnetwerk, een Ubiquiti EdgeRouter Pro, blijven gebruiken, maar als ik vervolgens alle router functionaliteit (NAT, DHCP, port forwarding, firewall, etc.) dubbel heb, schiet dat natuurlijk niet op.Ik vermoed dat er misvatting is. Wij zijn momenteel alleen bezig met in kaart brengen van wie allemaal het huawei modem in bridge mode willen hebben. Er is hier nog geen ontwikkeling in of configuratie dat het wel mogelijk is. Het is goed mogelijk dat dit er ook helemaal niet komt.
Ik heb er ook niet echt vertrouwen in dat het bedrijfsnetwerk goed zal draaien als ik alleen die Huawei gebruik en niet meer de EdgeRouter.
Uit de communicatie met Solcon blijkt ook wel een beetje dat ze bij het opzetten van de infrastructuur, zich alleen gericht hebben op huishoudens, maar dat er ergens een beslissing is genomen om het ook aan bedrijven aan te bieden, terwijl ze daar niet klaar voor zijn.
Bij de meeste huishoudens werkt meestal wel probleemloos op deze manier, maar voor bedrijfsnetwerken is dit niet echt ideaal.
Ik heb wel gezien dat er een n dmz modus op zit misschien kun je daar wat mee
Mooi, dan ga ik daar even naar kijkenjwvdst schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:15:
Ik heb wel gezien dat er een n dmz modus op zit misschien kun je daar wat mee
Imddels heb ik ook het adres van het bedrijf waar ik werk op de lijst laten zetten. Ze gaven aan dat ze ook aan het kijken zijn om een alternatieve aansluiting te leveren voor bedrijven met FTU/MC ipv bridge-mode ondersteuning voor de Huawei modems. Het moet uit tests blijken wat het beste is.
Helaas nog niks bekend over wanneer een van twee alternatieven komt.
Helaas nog niks bekend over wanneer een van twee alternatieven komt.
Sowieso begrijp ik uit "het nieuws" https://www.nu.nl/interne...ij-telecomabonnement.html dat het kabinet wil dat consumenten zelf hun router kunnen kiezen. Solcon zal - als dit doorgaat - hier iets mee moeten.
Inderdaad, alleen zal dat nog even duren. Ze hebben het nu over medio 2018.
Volgens mij kun je bij Solcon Zakelijk eigen apparatuur gebruiken.
Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur
Ook in combinatie met de gpon glasvezel techniek?wimpien schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:59:
Volgens mij kun je bij Solcon Zakelijk eigen apparatuur gebruiken.
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als je Solcon hierover belt (let er even op dat je het zakelijke nummer gebruikt) heb je binnen een minuut of twee antwoord.jwvdst schreef op zondag 17 december 2017 @ 04:03:
[...]
Ook in combinatie met de gpon glasvezel techniek?
Nee, hier heb ik al uitvoerig met Solcon over gehad, maar je zit met de GPON glasvezeltechniek echt vast aan de Huawei modem/router welke door Solcon geleverd wordt. Je hebt voor deze techniek sowieso een GPON modem nodig, en ze laten alleen die van hun eigen toe:jwvdst schreef op zondag 17 december 2017 @ 04:03:
[...]
Ook in combinatie met de gpon glasvezel techniek?
Dit is dus een all-in-one modem/router. Tot op dit moment kan deze niet in bridge mode, ze zijn wel ernaar aan het kijken om dit te ondersteunen of een ander type aansluiting aan bedrijven te leveren, maar er is op dit moment nog niks bekend óf dit er komt, en zo ja, wanneer.Bij het inregelen van het netwerk is er door de engineers besloten om enkel de Huawei HG8245U toe te staan. Onder andere om het netwerk schoon te houden en geen exotische configuraties te hoeven maken en implementeren.
[ Voor 17% gewijzigd door alexwel op 17-12-2017 13:34 ]
Update: Een paar uur geleden kreeg ik het goede nieuws dat de Huawei modems vanaf vandaag door Solcon in bridge-mode gezet kunnen worden. Je hoeft er alleen even voor te bellen en dan zetten ze hem direct in bridge mode, waardoor je dus gewoon je eigen router kan gebruiken.
Ze hebben dit dus een stuk sneller geregeld dan verwacht
[ Voor 25% gewijzigd door alexwel op 18-12-2017 18:42 ]
Ik heb vandaag het netwerk overgezet naar glasvezel. Het werkt goed met de bridge-modus, al klopte het niet dat het met één belletje gedaan werd. Je moet hier namelijk echt een support ticket voor aanmaken, omdat ze het zwart op wit willen hebben dat je de modem echt in bridge-mode wil hebben.
Dit was gelukkig wel snel geregeld in mijn geval, ik kreeg binnen 10 minuten na het aanmaken van de ticket, het bericht dat de modem in bridge-mode gezet was.
Alles werkt tot nu toe goed icm met een Ubiquiti EdgeRouter Pro
Dit was gelukkig wel snel geregeld in mijn geval, ik kreeg binnen 10 minuten na het aanmaken van de ticket, het bericht dat de modem in bridge-mode gezet was.
Alles werkt tot nu toe goed icm met een Ubiquiti EdgeRouter Pro
okealexwel schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:46:
Update: Een paar uur geleden kreeg ik het goede nieuws dat de Huawei modems vanaf vandaag door Solcon in bridge-mode gezet kunnen worden. Je hoeft er alleen even voor te bellen en dan zetten ze hem direct in bridge mode, waardoor je dus gewoon je eigen router kan gebruiken.
van de week ook maar eens even naar kijken dan.
Kben niet echt te spreken over de huawei router/modem.....
Kheb nu binnen een maand al problemen met de 2,4 ghz wifi dat soms het signaal weg valt terwijl ik dat met mn sitecom acces point helemaal niet heb. Ik woon dus ook buitenaf in een woonblok van 4 huizen waardoor ik maar 3 andere netwerken zie. Heb nog een kanaal geprobeerd die de minste storing had van andere kanalen maar dat mocht helaas niet helpen. De reden dat ik de wifi nog een kans gegeven heb is dat de wifi van de huawei ook 5ghz ondersteund en de accepoint want ik heb heeft dat niet.
Dan toch maar de router in bridged modus laten zetten, mn pfsense vm maar weer aanslingeren en een wifi accespoint halen met 5ghz ondersteuning
Ik zelf gebruik de Huawei liever ook niet. Ik geef voor WiFi liever de voorkeur aan een Ubiquiti AP. Dit heb ik ook bij deze aansluiting gedaan, Huawei modem in bridge-mode, daarachter een Ubiquiti EdgeRouter Pro en een Ubiquiti AP AC LR access point. Werkt prima op die manier.jwvdst schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:17:
[...]
oke
van de week ook maar eens even naar kijken dan.
Kben niet echt te spreken over de huawei router/modem.....
Kheb nu binnen een maand al problemen met de 2,4 ghz wifi dat soms het signaal weg valt terwijl ik dat met mn sitecom acces point helemaal niet heb. Ik woon dus ook buitenaf in een woonblok van 4 huizen waardoor ik maar 3 andere netwerken zie. Heb nog een kanaal geprobeerd die de minste storing had van andere kanalen maar dat mocht helaas niet helpen. De reden dat ik de wifi nog een kans gegeven heb is dat de wifi van de huawei ook 5ghz ondersteund en de accepoint want ik heb heeft dat niet.
Dan toch maar de router in bridged modus laten zetten, mn pfsense vm maar weer aanslingeren en een wifi accespoint halen met 5ghz ondersteuning
Liever had ik er helemaal geen modem op gehad, maar de router direct op de FTU aangesloten, maar dat was hier helaas niet mogelijk door de gebruikte GPON techniek.
werkt de telefonie nog wel als de modem in bridged modus staat?alexwel schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:57:
[...]
Ik zelf gebruik de Huawei liever ook niet. Ik geef voor WiFi liever de voorkeur aan een Ubiquiti AP. Dit heb ik ook bij deze aansluiting gedaan, Huawei modem in bridge-mode, daarachter een Ubiquiti EdgeRouter Pro en een Ubiquiti AP AC LR access point. Werkt prima op die manier.
Liever had ik er helemaal geen modem op gehad, maar de router direct op de FTU aangesloten, maar dat was hier helaas niet mogelijk door de gebruikte GPON techniek.
Mischien kan je deze GPoN bridge gebruiken.mdj84nl schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:38:
Maar als ik een firewall neem met glas interface, wat houdt het dan tegen?
En als het echt niet kan, kan die huawei dan in bridge mode?
https://www.ubnt.com/ufiber/ufiber-nano-g/
https://www.wifihouse.nl/Ubiquiti-UFiber-Nano-G-(UF-NANO)
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 26-12-2017 10:05 ]
Lesdictische is mijn hash#
Of het werkt heb ik nooit getest. Maar grote kans dat alle huawei de zelfde OLT config gebruiken. Dus als het mogelijk is deze in de uf-nano aan te passen aan de huawei.
En zie hier voor huawei profielen;
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115009335068
https://community.ubnt.co...orted-OLTs/m-p/1968238#M1
Hier kan je hem kopen.
En hier zie je hem in werking
YouTube: Ubiquiti ONU GPON UF NANO G www.anteny24.com
alexwel schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:57:
[...]
Ik zelf gebruik de Huawei liever ook niet. Ik geef voor WiFi liever de voorkeur aan een Ubiquiti AP. Dit heb ik ook bij deze aansluiting gedaan, Huawei modem in bridge-mode, daarachter een Ubiquiti EdgeRouter Pro en een Ubiquiti AP AC LR access point. Werkt prima op die manier.
Ubnt heeft een gpon bridge.
https://www.ubnt.com/ufiber/ufiber-nano-g/alexwel schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:22:
Ik ben momenteel voor een van de locaties van mijn werk ook bezig om uit te zoeken hoe het precies gaat met de glasvezelverbinding van Solcon (via FlevoFiber).
[...]
Ik wil de bestaande router van het bedrijfsnetwerk, een Ubiquiti EdgeRouter Pro, blijven gebruiken, maar als ik vervolgens alle router functionaliteit (NAT, DHCP, port forwarding, firewall, etc.) dubbel heb, schiet dat natuurlijk niet op.
Misschien kan je hier hulp vragen.NanoG has also been tested with the following Third-Party OLTs.
Huawei (Profile 2 on NanoG)
Hier kan je hem kopen.
[ Voor 83% gewijzigd door xbeam op 26-12-2017 12:18 ]
Hier ben ik echt zoooo blij mee!alexwel schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:46:
Dit zal er echter wel voor zorgen data je enkel internet kan afnemen en geen tv (wat ik waarschijnlijk ook niet ga doen, maar toch even goed om te weten)
Kan iemand mij vertellen wat voor glasvezelkabel ik nodig heb, als ik hem wilt verplaatsen (wil alle apparaat bij elkaar, en niet in de woonkamer, waar mijn ftu wel zit)
Kom er niet helemaal uit aangezien je nogal wat soorten hebt..
Wat ik zo zie is het plugje op de modem groen. (heb zelf geen Solcon gpon oplossing)mdj84nl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:34:
[...]
Hier ben ik echt zoooo blij mee!
Dit zal er echter wel voor zorgen data je enkel internet kan afnemen en geen tv (wat ik waarschijnlijk ook niet ga doen, maar toch even goed om te weten)
Kan iemand mij vertellen wat voor glasvezelkabel ik nodig heb, als ik hem wilt verplaatsen (wil alle apparaat bij elkaar, en niet in de woonkamer, waar mijn ftu wel zit)
Kom er niet helemaal uit aangezien je nogal wat soorten hebt..
De kabel is dan een normale singlemode kabel, simplex (Duplex mag ook, maar je hebt maar 1 vd 2 vezels nodig). Connector is aan de modem kant SC/APC (dus de groene)
Aan de andere kant vermoed ik ook SC/APC. De FTU's die ze gebruiken zijn bij mijn weten ook groen binnenin.
Je kan de bestaande patchkabel tussen NT en je modem gewoon vervangen. Het houdertje waar de kabel mee de NT in gaat kun je losklikken, er zit een normale connector in. Een nieuwe patchkabel kun je op dezelfde manier terugplaatsen. (Let wel op de positie: hij kan er maar op 1 manier in, zie het 'lipje' op de stekker)
Je kan ook de bestaande kabel verlengen met een SC/APC koppelbusje.
Wat betreft het GPON/SFP/ONT verhaal: Die mikrotik of Huawei zou kunnen, maar je weet niet hoe Solcon de authenticatie doet. Het kan ook goed dat er gebruik gemaakt wordt van vlans over de gpon.
Daarnaast is de kans groot dat er iig het serienr van de GPON modem gebruikt wordt, en mogelijk ook een password. Zonder die juiste gegevens zal de OLT (De GPON 'dslam') de link gewoon niet online brengen.
*elke* ONT accepteren en geen andere verificatie gebruiken.. ik verwacht dat Solcon het wel iets meer beveiligd heeft.
HEEL misschien kom je met een 'nieuwe' ONT (al dan niet met een SFP) in een provisioning omgeving en kun je de activatiepagina bereiken (en zo dat nieuwe ding laten herkennen) maar het zou me niets verbazen als een andere vendor uberhaupt niet toegestaan wordt.
Optioneel zou je dat nog kunnen proberen door een DHCP request te doen met de vendor-opties van je Huawei om op die manier toch de provisioning te bereiken, maar ook dat betwijfel ik. Je zal dan zoiezo wel een link met de OLT moeten hebben, dan is de provisioning een 2e stap.
Als dat allemaal niet lukt: Wordt het dan wel wat lastig (En je Huawei modem via Jtag rooten, serial uitlezen, eeprom van je SFP lossolderen, extern flashen met de juiste info en terugsolderen)... dat wordt toch wat minder makkelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 26-12-2017 13:54 ]
Dat is SC/PC (soms ook wel SC zonder aanduiding genoemd)
SC/APC is de groene plug, welke onder een hoek van 8 graden zit (als je goed kijkt)
Klein,maar heel belangrijk verschil

https://www.fs.com/products/41233.html
[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 26-12-2017 14:02 ]
zo die site is goedkoop, heb een custom kabel geconfigureerd, met beide kanten sc/apc connector, 40m kabel, 3mm diameter voor maar 9 euro ?
Volgens Solcon wordt alleen de Huawei toegestaan, alle andere apparaten worden niet geaccepteerd op het netwerk en werken dus niet.xbeam schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:09:
Of het werkt heb ik nooit getest. Maar grote kans dat alle huawei de zelfde OLT config gebruiken. Dus als het mogelijk is deze in de uf-nano aan te passen aan de huawei.
[...]
[...]
https://www.ubnt.com/ufiber/ufiber-nano-g/
[...]
Misschien kan je hier hulp vragen.
Hier kan je hem kopen.
Als het goed is wel, maar daar heb ik geen ervaring mee. De installatie welke ik gedaan heb was alleen voor internet. Telefonie en internet zou moeten werken, maar daar geven ze geen ondersteuning op.jwvdst schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:25:
[...]
werkt de telefonie nog wel als de modem in bridged modus staat?
Volgens mij kunnen ze andere apparaten niet tegen houden. Als je het profiel weet kan je het gewoon aansluiten. Net zo als bij adsl.alexwel schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:30:
[...]
Volgens Solcon wordt alleen de Huawei toegestaan, alle andere apparaten worden niet geaccepteerd op het netwerk en werken dus niet.
Volgend Ubnt is de uf-nano compatibele met huawei oLT’s (soort van dslam).Vaak zijn de gpon kastjes niet uit wisselbaar dus jou Huawei gpon werkt alleen op huawei OLt tenzij je dus een universele gpon katje hebt waar je de profielen kan appassen. Zoals de Ubnt uf-nano.
Trouwens volgens de nieuwe telecom wet. Die providers verplicht dat jij je eigen rand apparateur mag gebruiken, moeten ze de instellingen vrijgeven. De concept wetsvoorstel zegt namelijk dat wanneer het apparaat gevoed (stroom) wordt door de eind gebruiker en niet vanuit het netwerk van de provider. Dan is dat randapparatuur van de eindgebruiker. Jouw router/combi-gpon kastje krijgt voeding vanuit jouw meterkast. Hierdoor ben je dus vrij om deze te vervangen voor iets anders en is solcon verplicht jou het gpon profiel te geven.
https://www.internetconsu...ansluitpunt/document/3130
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat;
Gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht; Besluit:
Artikel 1
1. Een netwerkaansluitpunt is een fysiek punt dat de grens van een openbaar elektronisch communicatienetwerk vormt en waarop, op de locatie van de abonnee, een apparaat of radioapparaat moet worden aangesloten om een elektronische communicatiedienst te kunnen gebruiken.
2. Het netwerkaansluitpunt bevindt zich vanuit het perspectief van het openbare elektronische communicatienetwerk voor enig met het openbare elektronische communicatienetwerk verbonden apparaat of radioapparaat dat op grond van dit artikel geen onderdeel vormt van dit openbare netwerk. Elk ander apparaat of radioapparaat dat zich vanuit het perspectief van het openbare elektronische communicatienetwerk achter het eerstgenoemde apparaat of radioapparaat bevindt maakt vervolgens geen onderdeel uit van het openbare elektronische communicatienetwerk.
3. Indien een openbaar elektronisch communicatienetwerk gebruik maakt van een bedrade verbinding op de locatie van de abonnee, behoren apparaten of radioapparaten op de locatie van de abonnee, die bedoeld zijn voor communicatie met dit netwerk, niet tot het openbare elektronische communicatienetwerk indien deze gebruik maken van een energiebron anders dan een energiebron geleverd door het desbetreffende openbare elektronische communicatienetwerk.
4. Indien een openbaar elektronisch communicatienetwerk gebruik maakt van een draadloze verbinding op de locatie van de abonnee, behoren apparaten of radioapparaten op de locatie van de abonnee, die bedoeld zijn voor communicatie met dit netwerk, niet tot het openbare elektronische communicatienetwerk.
5. In afwijking van het tweede, derde en vierde lid, behoren apparaten of radioapparaten met uitsluitend een bij een specifiek openbaar elektronisch communicatienetwerk behorende identificatie-, authenticatie- of beveiligingsfunctie in het kader van het verlenen van toegang tot een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare elektronische communicatiedienst, tot het openbare elektronische communicatienetwerk.
[ Voor 55% gewijzigd door xbeam op 26-12-2017 22:19 ]
GPON kan ook gebruik maken van secundaire beveiliging. Denk aan (simpel) bv DHCP requests alleen laten afhandelen voor bekende devices (client-vendor-identifier) maar daarnaast kun je met GPON ook authenticatie doen op basis van password, serial of line-ID. Het is dus niet gewoon domweg intrainen zoals DSL.xbeam schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:06:
[...]
Volgens mij kunnen ze andere apparaten niet tegen houden. Als je het profiel weet kan je het gewoon aansluiten. Net zo als bij adsl.
Volgend Ubnt is de uf-nano compatibele met huawei oLT’s (soort van dslam).Vaak zijn de gpon kastjes niet uit wisselbaar dus jou Huawei gpon werkt alleen op huawei OLt tenzij je dus een universele gpon katje hebt waar je de profielen kan appassen. Zoals de Ubnt uf-nano.
DSL is overigens een point-to-point link. Daardoor hoef je geen separate user authenticatie te doen op DSL nivo, immers, elke klant is een poort.
GPON (en bv Docsis) zijn shared media. Je deelt je segment (2.5gbit down / 1.25Gbit up bij GPON) met x users (meestal 32-128). Je device is dus niet uniek op een poort van de OLT, maar is 1 van de vele, dus moet de CMTS/DSLAM/OLT ook weten wat ie met die specifieke client moet doen
Een ISP kan eventueel nog weer kiezen om naast de line-nivo authenticatie ook nog secundaire verificatie te gebruiken door bv PPPoE, soms is dat handiger in de backend te implementeren.
In theorie is dat leuk, vanuit provider oogpunt een hel. Ik moet nog maar zien hoe dat in de praktijk gaat. Met het oog op compatibility en stabiliteit wil je gewoon geen tig 'ongeteste' meuk op je netwerk.Trouwens volgens de nieuwe telecom wet. Die providers verplicht dat jij je eigen rand apparateur gebruiken moeten ze instellingen vrijgeven. De concept wet stelt namelijk dat wanneer het apparaat gevoed (stroom) wordt door de eind gebruiker en niet vanuit het netwerk van de provider. Dan is dat randapparatuur van de eindgebruiker. Jouw router/combi-gpon kastje krijgt voeding vanuit jouw meterkast. Hierdoor ben je dus vrij om deze te vervangen voor iets anders en is solcon verplicht jou het gpon profiel te geven.
https://www.consuwijzer.n...netwerk-internetaanbieder
Ik verwacht dat die regels nog wel wat zullen veranderen, omdat het simpelweg gewoon een minder wenselijke situatie is.
Modem van je ISP wat stabiel werkt in bridge, of een instabiel netwerk omdat elke fukijuki modem moet werken...
Het geciteerde document is GEEN wet, en zeker niet de nieuwe telecomwet. Het is een beleidsvoorstel dat nu openbaar is voor consultatie. Ofwel, alle belanghebbenden mogen reageren waarna er een definitief besluit wordt genomen. En dat voorstel komt weer voort uit een besluit dat inderdaad wel bij de bestaande Telecomwet zou moeten worden gevoegd.
Solcon is ook een belanghebbende dus zal zeker haar mening geven.
https://www.nu.nl/interne...ij-telecomabonnement.html
Dus reken je nog niet rijk op basis van dit gebeuren.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klopt net zo jullie KPN zijnde, gelukkig gaat document/pagina goed online rond en zijn er heel veel ict bedrijven en consumenten die reageren. Dit dankzij een actieve kpn forum gebruiker. Komt er een weerstand tegen de providers.Barre73 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:00:
Het geciteerde document is GEEN wet, en zeker niet de nieuwe telecomwet. Het is een beleidsvoorstel dat nu openbaar is voor .consultatie Ofwel, alle belanghebbenden mogen reageren waarna er een definitief besluit wordt genomen. En dat voorstel komt weer voort uit een besluit dat inderdaad wel bij de bestaande Telecomwet zou moeten worden gevoegd.
Het concept is opgesteld op bassis van de EU wetgeving. Deze is al ingegaan in 2016 alleen de uitvoering laat nog op zich wachten en daar gaat consultatie over hoe deze wet uit te voeren. Zie hier.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524
[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 26-12-2017 23:49 ]
Dat zou kunnen maar ik beldoel niet het intrainen van een dsl modem. Maar de profiel settings iedere provide heeft zijn eigen vci en vpi waarden hier wordt op het netwerk onderscheid gemaakt tussen providers. Op basis van deze profiel instellingen kan je iedere dls modem voor iedere provider gebruiken. Oom daar kan een provider kiezen gewoon dhcp /Mac of pppoeA login te gebruiken voor indentificatie van de gebruikers.DJSmiley schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:19:
[...]
GPON kan ook gebruik maken van secundaire beveiliging. Denk aan (simpel) bv DHCP requests alleen laten afhandelen voor bekende devices (client-vendor-identifier) maar daarnaast kun je met GPON ook authenticatie doen op basis van password, serial of line-ID. Het is dus niet gewoon domweg intrainen zoals DSL.
DSL is overigens een point-to-point link. Daardoor hoef je geen separate user authenticatie te doen op DSL nivo, immers, elke klant is een poort.
GPON (en bv Docsis) zijn shared media. Je deelt je segment (2.5gbit down / 1.25Gbit up bij GPON) met x users (meestal 32-128). Je device is dus niet uniek op een poort van de OLT, maar is 1 van de vele, dus moet de CMTS/DSLAM/OLT ook weten wat ie met die specifieke client moet doen
Een ISP kan eventueel nog weer kiezen om naast de line-nivo authenticatie ook nog secundaire verificatie te gebruiken door bv PPPoE, soms is dat handiger in de backend te implementeren.
[...]
In theorie is dat leuk, vanuit provider oogpunt een hel. Ik moet nog maar zien hoe dat in de praktijk gaat. Met het oog op compatibility en stabiliteit wil je gewoon geen tig 'ongeteste' meuk op je netwerk.
Ik verwacht dat die regels nog wel wat zullen veranderen, omdat het simpelweg gewoon een minder wenselijke situatie is.
Modem van je ISP wat stabiel werkt in bridge, of een instabiel netwerk omdat elke fukijuki modem moet werken...
Het identificeren van gebruikers gebeurt nu bij kabel op basis van het Mac adress ok dit is te gebruiken op een eigen modem er zijn 2 opties de provider maakt deze variabel via je (mijn.provider.pagina) of je past het aan de hardware zoals nu het bij ziggo al gebeurt.
En als het solcon gpon op basis van login gebeurt kunnen ze deze gewoon delen met de gebruiker zodat hij deze kan invoeren in eigen gpon kastje. Ik zie nog steeds geen bezwaar waarom dat niet volgens de wet uit 2016 niet zou moeten.
Maar wat ik een beetje bij Ubnt terug lees is dat er voor geprogrammeerde profielen voor huawei OLT in zitten.
Ik wil dat toch eerst werkend zien met een UBNT GPON device, voordat ik er zelf mee ga experimenteren. Vooral ook omdat de locatie waar we deze aansluiting hebben een bedrijfsaansluiting betreft en het op een uur afstand ligt voor mij en ik dus niet echt de mogelijkheid heb om zoiets even uit te proberen.
Dat wetsvoorstel is leuk, maar nog niet definitief. Daar kunnen we dus nu niet zoveel mee.
Dat wetsvoorstel is leuk, maar nog niet definitief. Daar kunnen we dus nu niet zoveel mee.
Ik heb nog even aan Solcon gevraagd of de Ubiquiti GPON unit ook gebruik kon worden, daar kreeg ik een heel nuttig antwoord op: Als u het test, weten wij het ook.
Ik heb helaas geen mogelijkheid om het te testen. Als iemand anders er wel ervaring mee heeft op een FiberFlevo / Solcon glasvezel aansluiting, hoor ik het graag.
Ik heb helaas geen mogelijkheid om het te testen. Als iemand anders er wel ervaring mee heeft op een FiberFlevo / Solcon glasvezel aansluiting, hoor ik het graag.
Hier staat het modem nu ook in Bridge mode op het FiberFlevo netwerk. Internet werkt goed, alleen na een reboot van de AMINO werkt IPTV niet meer op LAN 2, 3, of 4 van het Modem. Het lijkt er op of de AMINO zijn interface download via het Internet, en niet via de IPTV VLAN?
Weet jij welke ONT ze gebruiken bij Fiberflevo? Ik ben ook wel benieuwd of het werkt met die Ubiquiti NANO. Iemand een idee welke instellingen je nodig hebt voor de VLAN's, DHCP requests en IPTV route?
Weet jij welke ONT ze gebruiken bij Fiberflevo? Ik ben ook wel benieuwd of het werkt met die Ubiquiti NANO. Iemand een idee welke instellingen je nodig hebt voor de VLAN's, DHCP requests en IPTV route?
Ze gebruiken de Huawei HG8245U, dat zou ook de enige ondersteunde ONT zijn.
Solcon geeft helaas zo weinig informatie.. Ze zijn er ook zo lekker makkelijk in, ze zeggen alleen dat ze de door hun geleverde Huawei modem ondersteunen, en verder geen enkele ondersteuning voor modems in bridge-mode of alternatieve apparatuur bieden. Dus configuratie instellingen voor alternatieve apparatuur geven ze dus ook niet. Het was voor hun ook zo lekker makkelijk antwoord op mijn vraag of de Ubiquiti Nano zou werken: Als u het test, weten wij het ook.
Zou bijna aan hun willen vragen of ik daar dan ook een vergoeding voor krijg, als ik apparatuur voor hun test, en vervolgens aan hun doorgeef of het werkt
Ik heb in het begin wel eens geprobeerd om bij FiberFlevo zelf te informeren, maar die geven alleen aan dat je bij Solcon moet zijn, omdat zij alleen de infrastructuur leveren.
Bij de aansluiting waar ik aan gewerkt heb, was alleen internet benodigd en geen andere diensten, dus daar heb ik mij ook niet echt met IPTV and VOIP bezig gehouden via de fiber aansluiting. Waar het probleem met de AMINO zit, kan ik dus helaas ook niet aangeven.
Ik ben overigens wel bang dat je zonder hulp van Solcon het werkend moet zien te krijgen, tenminste ze gaven bij mij heel duidelijk aan dat ze bij bridge-mode geen ondersteuning meer bieden voor IPTV en VOIP.
Bridge-mode moest ook schriftelijk aangevraagd worden (via support ticket) omdat ze het per se zwart op wit wilde hebben, in tegenstelling tot bijv. ziggo, waar één telefoontje genoeg is.
Solcon geeft helaas zo weinig informatie.. Ze zijn er ook zo lekker makkelijk in, ze zeggen alleen dat ze de door hun geleverde Huawei modem ondersteunen, en verder geen enkele ondersteuning voor modems in bridge-mode of alternatieve apparatuur bieden. Dus configuratie instellingen voor alternatieve apparatuur geven ze dus ook niet. Het was voor hun ook zo lekker makkelijk antwoord op mijn vraag of de Ubiquiti Nano zou werken: Als u het test, weten wij het ook.
Zou bijna aan hun willen vragen of ik daar dan ook een vergoeding voor krijg, als ik apparatuur voor hun test, en vervolgens aan hun doorgeef of het werkt
Ik heb in het begin wel eens geprobeerd om bij FiberFlevo zelf te informeren, maar die geven alleen aan dat je bij Solcon moet zijn, omdat zij alleen de infrastructuur leveren.
Bij de aansluiting waar ik aan gewerkt heb, was alleen internet benodigd en geen andere diensten, dus daar heb ik mij ook niet echt met IPTV and VOIP bezig gehouden via de fiber aansluiting. Waar het probleem met de AMINO zit, kan ik dus helaas ook niet aangeven.
Ik ben overigens wel bang dat je zonder hulp van Solcon het werkend moet zien te krijgen, tenminste ze gaven bij mij heel duidelijk aan dat ze bij bridge-mode geen ondersteuning meer bieden voor IPTV en VOIP.
Bridge-mode moest ook schriftelijk aangevraagd worden (via support ticket) omdat ze het per se zwart op wit wilde hebben, in tegenstelling tot bijv. ziggo, waar één telefoontje genoeg is.
[ Voor 14% gewijzigd door alexwel op 15-01-2018 20:50 ]
Normaliter krijgt je Amino zijn config via DHCP. Als je nu een eigen router hebt zul je dat dus zelf moeten regelen.
Het kan goed dat er IPTV in een apart vlan bovenop gezet wordt. Dan is het een kwestie van vlan untaggen naar je Amino
Kan ook zijn dat je zelf multicast proxy moet draaien en dmv een dhcp optie je Amino de middleware moet laten vinden. (En daarnaast ook dingen als firmware en bootloader adressen)
Op http://www.settopbox.sk/amino/Install_Upgrade.pdf kun je wel eea vinden.
Solcon kan aangeven of het een apart vlan is of dat het routed is. Eventueel kun je zelf wel de dhcp opties wiresharken en vanaf een eigen dhcp server meeprovisionen in je lokale netwerk als opties.
Het kan goed dat er IPTV in een apart vlan bovenop gezet wordt. Dan is het een kwestie van vlan untaggen naar je Amino
Kan ook zijn dat je zelf multicast proxy moet draaien en dmv een dhcp optie je Amino de middleware moet laten vinden. (En daarnaast ook dingen als firmware en bootloader adressen)
Op http://www.settopbox.sk/amino/Install_Upgrade.pdf kun je wel eea vinden.
Solcon kan aangeven of het een apart vlan is of dat het routed is. Eventueel kun je zelf wel de dhcp opties wiresharken en vanaf een eigen dhcp server meeprovisionen in je lokale netwerk als opties.
Ik heb de verkeerde afkorting gebruikt. Ik was benieuwd of iemand weet welke OLT, (Solcon kant) ze gebruiken.alexwel schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:47:
Ze gebruiken de Huawei HG8245U, dat zou ook de enige ondersteunde ONT zijn.
Een medewerker van Solcon schreef dat zijn collega van System en Network Engineering hem vertelde dat IPTV ook in bridge mode nog gewoon zou moeten werken op LAN2,3 en 4. Dit heb ik dus geprobeerd, alleen lijkt er toch noch iets niet te werken. Voor een restart van de AMINO werkte het nog, alleen nu wordt de Solcon interface niet meer geladen op de AMINO .
Als ik mijn laptop LAN2 hang kan ik de NPO1 stream op "rtp://239.124.1.1:2000" nog steeds afspelen.
Iemand een idee hoe dit bij die AMINO precies zit?
Geen probleem, het is mij helaas niet bekend welke OLT ze gebruiken.J_Zelhorst schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:25:
[...]
Ik heb de verkeerde afkorting gebruikt. Ik was benieuwd of iemand weet welke OLT, (Solcon kant) ze gebruiken.
Een medewerker van Solcon schreef dat zijn collega van System en Network Engineering hem vertelde dat IPTV ook in bridge mode nog gewoon zou moeten werken op LAN2,3 en 4. Dit heb ik dus geprobeerd, alleen lijkt er toch noch iets niet te werken. Voor een restart van de AMINO werkte het nog, alleen nu wordt de Solcon interface niet meer geladen op de AMINO .
Als ik mijn laptop LAN2 hang kan ik de NPO1 stream op "rtp://239.124.1.1:2000" nog steeds afspelen.
Iemand een idee hoe dit bij die AMINO precies zit?
Nou verbinding is geleverd, haalt netjes de snelheden (zelfs erboven)
Wil hem nu zsm mogelijk in Bridgemodus zetten, maar kan ik dan ook nog TV nemen?
Telefoon hoef ik niet
Wil hem nu zsm mogelijk in Bridgemodus zetten, maar kan ik dan ook nog TV nemen?
Telefoon hoef ik niet
even update. Ik heb hem in bridge laten zetten dmv support ticket en binnen 2 uurtjes was het geregeld. Vreemde vond ik alleen wel dat WiFi gewoon bleef werken, en er ook ip adressen uitgedeeld werden in de 192.168.100.x reeks.
Mijn laptop aan LAN1 kreeg echter het publieke IP adres, en de overige lan poorten werken ook niet meer.
Nu dus mijn firewall aan LAN1 gehangen, WiFi en DHCP uitgezet dus alles werkt nu zoals ik wil
Mijn laptop aan LAN1 kreeg echter het publieke IP adres, en de overige lan poorten werken ook niet meer.
Nu dus mijn firewall aan LAN1 gehangen, WiFi en DHCP uitgezet dus alles werkt nu zoals ik wil
Dat van WiFi viel mij ook op, maar daar hoef je volgens Solcon alleen even voor op het WiFi knopje op de modem te drukken, om dat uit te schakelen.
hier inmiddels ook de huawei router in bridged modus laten zetten. Wel had ik wat werk gehad om de sip telefonie aan de praat te krijgen. In eerste instantie kreeg de telefonie geen verbinding met sip.solcon.nl. Toevallig zeg ik bij het googlen een installatiehandleiding voor de installatie van een extra telefoonnr en toen had ik het heldere idee om daar eens even in te kijken om ik niet wat verkeerd deed en daar zag ik dat ze srvsip.solcon.nl gebruikten en die toen geprobeerd en toen had ik direct verbinding terwijl op de website van solcon staat dat ik sip.solcon.nl moet gebruiken.
Ik heb problemen met mijn technicolor via wifi.
Videobellen werkte altijd goed maar de laatste tijd erg slecht.
Hij moet vaak overnieuw verbinden of valt weg.
Op beide telefoons en de taptop is hij 15-15
Op de pc 56-50
De snelheid van mijn pakket is 50-50
Maar de wifi haalt maar 15-15
Ik zie dat de nieuwe router een test heeft welk kanaal te gebruiken maar mijne heeft dat niet.
Ook lees ik dat de voeding wel eens stuk gaat en dit probleem kan geven.
Maar hoe sluit ik dat uit,
Of hoe test ik welk kanaal te gebruiken ivm de wifi in de buurt.
router is 6 jaar oud nu.
de medewerker van solcon beweerd dat 15 mb voor wifi normaal is.
Maar op ander forum lees ik dat de leden bij 50 mb abbo dat ook bijna via wifi halen
Vr gr Marco
Videobellen werkte altijd goed maar de laatste tijd erg slecht.
Hij moet vaak overnieuw verbinden of valt weg.
Op beide telefoons en de taptop is hij 15-15
Op de pc 56-50
De snelheid van mijn pakket is 50-50
Maar de wifi haalt maar 15-15
Ik zie dat de nieuwe router een test heeft welk kanaal te gebruiken maar mijne heeft dat niet.
Ook lees ik dat de voeding wel eens stuk gaat en dit probleem kan geven.
Maar hoe sluit ik dat uit,
Of hoe test ik welk kanaal te gebruiken ivm de wifi in de buurt.
router is 6 jaar oud nu.
de medewerker van solcon beweerd dat 15 mb voor wifi normaal is.
Maar op ander forum lees ik dat de leden bij 50 mb abbo dat ook bijna via wifi halen
Vr gr Marco
Simuleren is geen vervanging voor nadenken
weet iemand hoe je ipv6 werkend kunt krijgen bij solcon via eigen router?
ik heb een genesis unit (glasvezel) in combinatie met pfsense
Vr gr henk
ik heb een genesis unit (glasvezel) in combinatie met pfsense
Vr gr henk
Afgelopen weekend ben ik een beetje aan het prutsen geweest om Internet en IPTV met een eigen modem en router werkend te krijgen op het FiberFlevo netwerk.
Met de Ubiquiti uFiber Nano G modem met firmware 1.2 kan ik tot nu toe zonder problemen op het GPON netwerk komen. Ik heb ook de 2.0 firmware geprobeerd, alleen het leek er op dat ik niet direct een IP adres uitgedeeld kreeg, maar misschien had ik toen ook wat verkeerd in de router ingesteld. Ga nog wel een keer proberen.
Je moet wel je GPON serienummer veranderen. Ik heb het Serienummer van het Huawei Modem genomen.
https://blog.onedefence.c...i-ufiber-nano-g-part-one/
https://blog.onedefence.c...i-ufiber-nano-g-part-two/
Misschien kan je het serienummer ondertussen ook in in de firmware zelf veranderen.
Internet op VLAN 22 is ook zo voor elkaar met DHCP (ipv6 heb ik nog niet geprobeerd).
Alleen IPTV op VLAN 24 kreeg ik helaas nog niet werkend. Ik heb eerst routed IPTV geprobeerd met het volgende voorbeeld. https://kriegsman.io/ Alleen weet ik niet precies welke ip range ik daar voor Solcon moet invullen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/49110745
239.124.0.0/? of, die 10.33.4.0/?
Daarma heb ik het ook nog met de volgende tutorial geprobeerd. Solcon IPTV op Unifi (instructies)
Menu EPG etc. werkt, maar helaas geen beeld en audio. Misschien dat de managed switch nog niet goed werkt.
Met de Ubiquiti uFiber Nano G modem met firmware 1.2 kan ik tot nu toe zonder problemen op het GPON netwerk komen. Ik heb ook de 2.0 firmware geprobeerd, alleen het leek er op dat ik niet direct een IP adres uitgedeeld kreeg, maar misschien had ik toen ook wat verkeerd in de router ingesteld. Ga nog wel een keer proberen.
Je moet wel je GPON serienummer veranderen. Ik heb het Serienummer van het Huawei Modem genomen.
Misschien kan je het serienummer ondertussen ook in in de firmware zelf veranderen.
Internet op VLAN 22 is ook zo voor elkaar met DHCP (ipv6 heb ik nog niet geprobeerd).
Alleen IPTV op VLAN 24 kreeg ik helaas nog niet werkend. Ik heb eerst routed IPTV geprobeerd met het volgende voorbeeld. https://kriegsman.io/ Alleen weet ik niet precies welke ip range ik daar voor Solcon moet invullen.
Daarma heb ik het ook nog met de volgende tutorial geprobeerd. Solcon IPTV op Unifi (instructies)
Menu EPG etc. werkt, maar helaas geen beeld en audio. Misschien dat de managed switch nog niet goed werkt.
Hallo,
Ik zie dat er voor Solcon klanten een iptv app in de Google Playstore staat. Deze kan worden geinstalleerd op android tv en dus ook nvidia Shield, helaas heeft mijn huidige provider (Telfort over glasvezel) geen app voor Android TV.
Kan iemand me laten weten of die app werkt naar behoren met een goede resolutie? En welke zenders er allemaal beschikbaar zijn?
Momenteel zit ik nog gebonden, maar na afloop contract wil ik toch wel de overstap maken. Dan heeft een tv alleen nog maar stroom nodig en tv kijken kan dus via die app en een wifi verbinding, ideaal voor op de slaapkamer.
Dus, mocht iemand ervaring met deze app hebben, laat dan even weten hoe deze bevalt.
Alvast bedankt.
Ik zie dat er voor Solcon klanten een iptv app in de Google Playstore staat. Deze kan worden geinstalleerd op android tv en dus ook nvidia Shield, helaas heeft mijn huidige provider (Telfort over glasvezel) geen app voor Android TV.
Kan iemand me laten weten of die app werkt naar behoren met een goede resolutie? En welke zenders er allemaal beschikbaar zijn?
Momenteel zit ik nog gebonden, maar na afloop contract wil ik toch wel de overstap maken. Dan heeft een tv alleen nog maar stroom nodig en tv kijken kan dus via die app en een wifi verbinding, ideaal voor op de slaapkamer.
Dus, mocht iemand ervaring met deze app hebben, laat dan even weten hoe deze bevalt.
Alvast bedankt.
[ Voor 0% gewijzigd door Mr. Freeze op 28-06-2018 11:07 . Reden: typo ]
XBL gamertag StayingPow3r
De Multicast reeks die Solcon gebruikt is o.a.: 239.124.0.0/23. Let wel op dat er ook kanalen zijn buiten deze reeks en dat het kan wijzigen in de toekomst.J_Zelhorst schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:37:
Afgelopen weekend ben ik een beetje aan het prutsen geweest om Internet en IPTV met een eigen modem en router werkend te krijgen op het FiberFlevo netwerk.
Om helemaal safe te zijn zou je de hele multicast reeks kunnen toevoegen 224.0.0.0/4
Hoe gaat het nu met TV kijken bij Solcon? Al verbetering sinds ze onder KPN vallen?
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Nog steeds hetzelfde platform, nog steeds dezelfde ontvangers. Als de kwaliteit van hun internet hetzelfde zou zijn als van TV zou het de beste provider zijn, maar helaas. Internet van Solcon en TV van KPN zou de beste combi zijn qua stabiliteit...
Ik heb de app op mijn tablet draaien, maar deze is nogal wispelturig.Mr. Freeze schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:06:
...
Alvast bedankt.
Soms doet de app het goed, soms crashed deze om de haverklap.
Ik weet niet of het aantal zenders dat je in de app kunt zien gekoppeld is aan je abbo en of je evt dus extra zenders kan kijken welke je in de extra pakketten hebt.
Ik heb gewoon het basis pakket en heb onderstaande TV zenders in de app.
(Uiteraard ook een berg aan radio zenders, maar dat zijn er te veel om op te noemen).
NPO1, 2, 3 & Nieuws
RTL4, 5, 7 & 8,
SBS6 & 9,
Veronica/DisneyXD,
Net5,
Discovery,
National Geographic,
Eén & Canvas,
BBC One & Two,
Family 7,
En volgens mij alle lokale zenders die er zijn...
Maar verwacht niet dat je je tablet of telefoon aan je 50" tv kunt aansluiten en dan nog fatsoenlijk beeld hebt, want zo goed is de beeldkwaliteit niet. De app is immers bedoeld voor kleine schermen waar dit ook goed genoeg voor is.
Daarnaast kun je met de app ook nog andere zaken als bv films huren, TV Gemist kijken en je persoonlijk opnames beheren.
Maar films huren en TV Gemist kijken doe ik niet en de opnamen beheren doe ik via mijn Amino (decoder) zelf.
Daarnaast hoef je de app niet meer te koppelen aan een van je decoders. (Ging deze stuk, dan moest je opnieuw koppelen).
En de app werkt ook op je tel met bv alleen 4G (vroeger alleen als je thuis op je LAN zat).
De app werkt volgens mij niet in het buitenland, dus tv kijken op vakantie gaat niet, tenzij je een VPN op zet
Ik weet alleen niet of er heel veel verschil zit in wat je nu hebt (Telfort) en Solcon waar je naar wil overstappen. Onder water is het volgens mij namelijk allemaal hetzelfde.
Mijn Amino geeft namelijk doodleuk aan dat ik KPN HD+ heb
[ Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 02-07-2018 14:55 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ik heb de app wel werkend op diverse apparaten. het werkt alleen niet in combinatie met een chromecast. Dat vind ik persoonlijk echt een misser van ze.Mr. Freeze schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:06:
Om TV te kunnen kijken op een extra tv ben je verplicht om een tweede decoderbox bij ze af te nemen en een kabel te trekken naar de tweede tv. Als iemand hier een oplossing voor heeft dan hou ik me aanbevolen.
[ Voor 1% gewijzigd door LowLevel op 02-07-2018 16:19 . Reden: typo ]
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Maar als je dus een Android TV hebt, of een nvidia Shield kan je wel via Wifi kijken, want dan draait de app van Solcon rechtreeks op? Zoja, is de beeldkwaliteit dan behoorlijk? (mocht je 1 van de 2 mogelijkheden hebben?)LowLevel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:18:
[...]
Ik heb de app wel werkend op diverse apparaten. het werkt alleen niet in combinatie met een chromecast. Dat vind ik persoonlijk echt een misser van ze.
Om TV te kunnen kijken op een extra tv ben je verplicht om een tweede decoderbox bij ze af te nemen en een kabel te trekken naar de tweede tv. Als iemand hier een oplossing voor heeft dan hou ik me aanbevolen.
Dank je wel voor je reactie, maar eigenlijk bedoel ik niet de tablet versie van de app, maar de Android TV versie zoals bijvoorbeeld op de nvidia Shield.Thasaidon schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:27:
[...]
Ik heb de app op mijn tablet draaien, maar deze is nogal wispelturig.
Soms doet de app het goed, soms crashed deze om de haverklap.
Ik heb wel een android tv-box, maar die werkt (nog) niet goed met de solcon app.Kan aan mij liggen, want ik moet er nog verder mee freubelen.Mr. Freeze schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:21:
[...]
Maar als je dus een Android TV hebt, of een nvidia Shield kan je wel via Wifi kijken, want dan draait de app van Solcon rechtreeks op? Zoja, is de beeldkwaliteit dan behoorlijk? (mocht je 1 van de 2 mogelijkheden hebben?)
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Aha, zo had ik het niet gelezenMr. Freeze schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:23:
[...]
Dank je wel voor je reactie, maar eigenlijk bedoel ik niet de tablet versie van de app, maar de Android TV versie zoals bijvoorbeeld op de nvidia Shield.
Ik ken alleen de android tablet/telefoon app, ik wist niet dat er voor Adnroid TV een aparte app was.
ik ben erg benieuwd naar de ervaringen op dit moment met IPTV platform van Solcon icm de Dune 104 ontvanger.
ik wil graag de kwaliteitsverschillen weten tussen Solcon en Caiway
ik lees namelijk dat hd aanbod ook per 1-8 uitgebreid gaat worden
https://www.solcon.nl/par...con-tv/zenderwijzigingen/
ik wil graag de kwaliteitsverschillen weten tussen Solcon en Caiway
ik lees namelijk dat hd aanbod ook per 1-8 uitgebreid gaat worden
https://www.solcon.nl/par...con-tv/zenderwijzigingen/
Ik heb Solcon (wel met Amino decoders), dus over de kwaliteit met een Dune kan ik e niet veel vertellen. Vwbt het aanbod... volgens mij veranderd er niet zo heel veel hoor...
Het HD pakket gaat weg en alle HD zenders welke daarin zaten krijg je nu gratis bij het basis pakket.
En er worden ook nog een paar andere SD zenders vervangen voor de HD variant.
Er komen 2 nieuwe zenders in het Pluspakket.
Tenzij je het hebt over het nieuwe Duits pakket... Waar ze nu de meeste duitse zenders in gezet hebben.

.
.
Maar nu iets anders...
Ik ga over een tijd verhuizen naar een ander huis waar ook al glasvezel aanwezig is.
Ik heb nu zelf dus Solcon en een Genexis Gigabit glasvezel modem met 1 coax (was analoge TV), 2 RJ11 (was tel) en 4 RJ45 Ethernet poorten, waarvan de 1e voor Internet is en de overige 3 voor IPTV.
(De coax unit is inmiddels niet meer aanwezig omdat analoge TV er niet meer is).
Genxis 4x eth
Bij mij word dus Internet/VOIP en IPTV gesplitst in de NT unit. (Of heb ik dit verkeerd?)
Maar naar het huis waarheen ik ga verhuizen heeft nu een KPN aansluiting met een Genexis Gigabit glasvezel modem met slechts 1 RJ45 uitgang waar een Experia box aan hangt.
Hier word de boel dus gesplitst op de Experia box. (tenzij ik het weer verkeerd heb
)
Genxis 1x eth
Mijn vraag is nu, kan ik die NT units (het bovenste deel met de poorten) gewoon omwisselen?
Of zou ik dit gewoon bij Solcon moeten aangeven (als ik de verhuizing doorgeef) dat ze het modem komen vervangen voor degene die ik hebben moet?
Het HD pakket gaat weg en alle HD zenders welke daarin zaten krijg je nu gratis bij het basis pakket.
Tenzij je het hebt over het nieuwe Duits pakket... Waar ze nu de meeste duitse zenders in gezet hebben.
.
.
Maar nu iets anders...
Ik ga over een tijd verhuizen naar een ander huis waar ook al glasvezel aanwezig is.
Ik heb nu zelf dus Solcon en een Genexis Gigabit glasvezel modem met 1 coax (was analoge TV), 2 RJ11 (was tel) en 4 RJ45 Ethernet poorten, waarvan de 1e voor Internet is en de overige 3 voor IPTV.
(De coax unit is inmiddels niet meer aanwezig omdat analoge TV er niet meer is).
Genxis 4x eth
Bij mij word dus Internet/VOIP en IPTV gesplitst in de NT unit. (Of heb ik dit verkeerd?)
Maar naar het huis waarheen ik ga verhuizen heeft nu een KPN aansluiting met een Genexis Gigabit glasvezel modem met slechts 1 RJ45 uitgang waar een Experia box aan hangt.
Hier word de boel dus gesplitst op de Experia box. (tenzij ik het weer verkeerd heb
Genxis 1x eth
Mijn vraag is nu, kan ik die NT units (het bovenste deel met de poorten) gewoon omwisselen?
Of zou ik dit gewoon bij Solcon moeten aangeven (als ik de verhuizing doorgeef) dat ze het modem komen vervangen voor degene die ik hebben moet?
[ Voor 52% gewijzigd door Thasaidon op 21-07-2018 16:58 ]
Je eerste en tweede stelling kloppen. Of dat wat jij wil kan hangt af van hoe Solcon daar levert. Als het in dezelfde plaats is dan kan dit prima. Gesteld dat Solcon niet ineens via ander platform wil gaan leveren bij jou.Thasaidon schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:15:
Ik heb Solcon (wel met Amino decoders), dus over de kwaliteit met een Dune kan ik e niet veel vertellen. Vwbt het aanbod... volgens mij veranderd er niet zo heel veel hoor...
.
.
Maar nu iets anders...
Genxis 4x eth
Hier word de boel dus gesplitst op de Experia box. (tenzij ik het weer verkeerd heb)
Genxis 1x eth
Of je het zelf kan verwisselen weet ik niet. Die Genexis NT's zijn lastig voor de niet-kenners. Bij de latere FTU van Reggefiber ging dat al makkelijker. En bij de nieuwste kan het in principe doe-het-zelf.
Ik heb Solcon inmiddels gesproken en zij zeggen de FTU te komen omwisselen als degene die er nu hangt niet goed zou zijn. En met 1 Eth poort red ik het nietBarre73 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:21:
[...]
Je eerste en tweede stelling kloppen. Of dat wat jij wil kan hangt af van hoe Solcon daar levert. Als het in dezelfde plaats is dan kan dit prima. Gesteld dat Solcon niet ineens via ander platform wil gaan leveren bij jou.
Of je het zelf kan verwisselen weet ik niet. Die Genexis NT's zijn lastig voor de niet-kenners. Bij de latere FTU van Reggefiber ging dat al makkelijker. En bij de nieuwste kan het in principe doe-het-zelf.
Dus ik ga er van uit dat ze dat ook komen doen, want omzetten naar een ander platform wil ik echt niet.
Dat is ook de reden waarom ik toen van XMS naar Solcon ben gegaan, want dan zou alles (muv telefoon) hetzelfde blijven.
Maar met deze FTU's kun je het makkelijk zelf. Kwestie van het witte onderste deel eerst los halen en verwijderen, dan de glasvezel connector los schuiven en daarna kan de FTU eraf gehaald worden.
Mijn FTU is inmiddels al een keer vervangen omdat de oude er al dik 10 jaar hing en kuren kreeg.
Het omwisselen was met 5 min gebeurd.
Maargoed, de verhuizing is pas volgend jaar, dus we gaan het zien.
Om het voor iedereen duidelijk te houden: de FTU is het deel dat niet vervangbaar is en waar de glasvezels in zitten met een connector.Thasaidon schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:11:
[...]
Ik heb Solcon inmiddels gesproken en zij zeggen de FTU te komen omwisselen als degene die er nu hangt niet goed zou zijn. En met 1 Eth poort red ik het niet
Dus ik ga er van uit dat ze dat ook komen doen, want omzetten naar een ander platform wil ik echt niet.
Dat is ook de reden waarom ik toen van XMS naar Solcon ben gegaan, want dan zou alles (muv telefoon) hetzelfde blijven.
Maar met deze FTU's kun je het makkelijk zelf. Kwestie van het witte onderste deel eerst los halen en verwijderen, dan de glasvezel connector los schuiven en daarna kan de FTU eraf gehaald worden.
Mijn FTU is inmiddels al een keer vervangen omdat de oude er al dik 10 jaar hing en kuren kreeg.
Het omwisselen was met 5 min gebeurd.
Maargoed, de verhuizing is pas volgend jaar, dus we gaan het zien.
Het vervangbare deel is de NT(U).
En ja, je kan het zelf (er staan ook mooie instructie filmpjes op YouTube) maar met de nieuwere FTU's en NT's is het makkelijker. En dan hoef je helemaal niet aan de connectoren te komen.
Je hebt gelijk... het is NTU, niet FTU ;-)
Hulp gezocht, onze extra amino a140's doen het niet
Wij hebben thuis de volgende opstelling:
- 1x Fritzbox (via Solcon)
- 1x Amino 610 (via Solcon)
- 1x Amino a140 (tweedehands via marktplaats)
Bovenstaande Amino a140 doet het als een zonnetje in ons netwerk, en aangezien we nog een scherm met HDMI over hebben willen we graag hier ook een TV van maken middels nog een tweedehands Amino a140. Mijn probleem is alleen dat ik het tweede kastje voor geen mogelijkheid werkend krijg..
Het tweedehands aangeschafte kastje blijft in een soort bootloop hangen. Fetching upgrade, Verifying upgrade, installing upgrade.. en dan valt hij na zon 3 seconden uit en begint het hele riedeltje opnieuw.
Ik heb inmiddels nog een tweedehands a140 aangeschaft, omdat ik dacht dat de vorige gewoon defect was. Maar ook dit kastje blijft in de zelfde loop hangen! Ik heb zelf de Fritzbox al een keer herstart en op meerdere manieren geprobeerd om het amino kastje te resetten.
Helaas hielp het niks. Heeft iemand hier ervaring mee? zie ik hier iets over het hoofd?

Bovenstaande Amino a140 doet het als een zonnetje in ons netwerk, en aangezien we nog een scherm met HDMI over hebben willen we graag hier ook een TV van maken middels nog een tweedehands Amino a140. Mijn probleem is alleen dat ik het tweede kastje voor geen mogelijkheid werkend krijg..
Het tweedehands aangeschafte kastje blijft in een soort bootloop hangen. Fetching upgrade, Verifying upgrade, installing upgrade.. en dan valt hij na zon 3 seconden uit en begint het hele riedeltje opnieuw.
Ik heb inmiddels nog een tweedehands a140 aangeschaft, omdat ik dacht dat de vorige gewoon defect was. Maar ook dit kastje blijft in de zelfde loop hangen! Ik heb zelf de Fritzbox al een keer herstart en op meerdere manieren geprobeerd om het amino kastje te resetten.
Helaas hielp het niks. Heeft iemand hier ervaring mee? zie ik hier iets over het hoofd?
Ik weet niet of dit nog steeds het geval is : maar enkele jaren geleden was er een verschil tussen de glasnetwerken en de beveiliging. Een Amino die uit de ene regio kwam werkte niet op een andere regio en vice versa.lexkrijnen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:03:
Hulp gezocht, onze extra amino a140's doen het niet![]()
![]()
Wellicht dus verstandig om even na te gaan waar deze decoder vandaan komt en welke provider er achter hing.
Tijd voor een nieuwe sig..
Dit klinkt inderdaad net als wanneer je een Amino (die van een Telfort aansluiting komt) probeert aan te sluiten op een T-Mobile aansluiting. En dat levert nog meer problemen op want die raakt in "brick mode" en is niet meer te herstellen. Die kan dan weggegooid worden.Koffie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:11:
[...]
Ik weet niet of dit nog steeds het geval is : maar enkele jaren geleden was er een verschil tussen de glasnetwerken en de beveiliging. Een Amino die uit de ene regio kwam werkte niet op een andere regio en vice versa.
Wellicht dus verstandig om even na te gaan waar deze decoder vandaan komt en welke provider er achter hing.
Bedankt Koffie en Barre73, jullie hebben inderdaad gelijk. Ik heb vandaag contact gehad met Solcon zelf om te vragen of hier een verklaring voor is, en ze bevestigde jullie verhaal:
Tijd om er eentje 'aan te schaffen' bij Solcon!Als de Amino niet van ons komt maar wel van een andere provider dan is die versleuteld zodat er geen software van een andere provider erop kan. Als de ontvanger bijvoorbeeld van Telfort komt dan zal het niet op Solcon tv werken en ook niet andersom.
De rede dat ze geblokkeerd zijn is omdat ze geroutineerd moeten worden als ze defect zouden zijn of bij een opzegging van de diensten. Amino's die niet gebruikt zijn door een andere provider werken wel, maar ik weet niet waar u die kunt krijgen. Bij ons kost elke extra amino een eenmalige borg van €25,- en een huur van €2,50- per maand.
Je kan er eentje huren voor 4 euro per maand. Op de website is er een max van 2 decoders meen ik, maar als je belt en uitlegt dat je snapt hoe het werkt en zelf een switch hebt en aansluiten geen probleem is doen ze niet moeilijk.
Tja... dat verhaal klopt dan ook weer niet helemaal, ik zou niet weten waarom mijn Aminos M540 geretourneerd zouden moeten worden wanneer ze defect zijn of bij opzegging... Ik heb ze destijds gekocht via Lijbrandt...lexkrijnen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:04:
Bedankt Koffie en Barre73, jullie hebben inderdaad gelijk. Ik heb vandaag contact gehad met Solcon zelf om te vragen of hier een verklaring voor is, en ze bevestigde jullie verhaal:
Als de Amino niet van ons komt maar wel van een andere provider dan is die versleuteld zodat er geen software van een andere provider erop kan. Als de ontvanger bijvoorbeeld van Telfort komt dan zal het niet op Solcon tv werken en ook niet andersom.
De rede dat ze geblokkeerd zijn is omdat ze geroutineerd moeten worden als ze defect zouden zijn of bij een opzegging van de diensten. Amino's die niet gebruikt zijn door een andere provider werken wel, maar ik weet niet waar u die kunt krijgen. Bij ons kost elke extra amino een eenmalige borg van €25,- en een huur van €2,50- per maand.
Ik heb dit topic een beetje doorgezocht. Maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.
Is heb nu Caiway glas met een eigen router. Instellen was een fluitje van een cent. Is dit ook mogelijk met solcon? Tv is een gescheiden netwerk nu en dat zal bij solcon hetzelfde zijn neem ik aan. Maar dat is geen punt.
Is heb nu Caiway glas met een eigen router. Instellen was een fluitje van een cent. Is dit ook mogelijk met solcon? Tv is een gescheiden netwerk nu en dat zal bij solcon hetzelfde zijn neem ik aan. Maar dat is geen punt.
Bij mijn huidige aansluiting is het de Genexis NTU welke Internet en VoIP naar de 1e ethernet poort uitstuurt.Wouter36 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:41:
Ik heb dit topic een beetje doorgezocht. Maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.
IPTV word naar Eth2, 3 & 4 uitgestuurd.
Aan poort 1 dien je de door Solcon geleverde FritzBox te hangen voor je Internet, WiFi en VoIP.
Aan de andere poorten kun je de (in mijn geval geleverde) Amino stb's hangen voor je IPTV (al dan niet met een extra switch ertussen).
Ik heb zelf zonder problemen mijn eigen router aan de NTU kunnen hangen en heb de Fritzbox hierachter hangen, enkel en alleen nog voor de VoIP.
Maar....
Ik ga binnenkort verhuizen en heb te horen gekregen dat Solcon enkel nog Genexis NTU's levert met slechts 1 ethernet poort.
Blijkbaar worden bij nieuwe verbindingen de Internet/VoIP en IPTV vlans niet meer op de Genexis NTU gesplitst, maar op de FritzBox.
Je kunt dan nog wel je eigen router gebruiken, maar die moet je achter de FritzBox hangen.
Wil je ook meerdere Amino stb's aansluiten, dan kan er een switch aan de FritzBox gehangen worden waaraan je vervolgens de stb's kunt hangen.
Volgens mij kun je wel weer de FritzBox vervangen voor een eigen router, maar dan zal Solcon de betreffende vlan informatie moeten leveren.
Je zult namelijk je router poort naar de NTU moeten configureren als trunk en de overige poorten in de betreffende vlans
Zoals hier aangegeven voor bv KPN:
http://netwerkje.com/eigen-router
Mocht iemand trouwens een voorbeeld config hebben voor de MikroTik (of andere routers), of weten welke vlan's Solcon nu precies gebruikt, hou ik me aanbevolen
--- update ---
Solcon heeft aangegeven de vlan info te willen verstrekken. Dus ik wacht het nog even af.
Zelf kan ik toch pas testen na de verhuizing. Maar ik hou jullie op de hoogte.
[ Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 18-01-2019 15:52 ]
Het hele VLAN verhaal geloof ik wel, denk dat dat wel gaat lukken. Echter waar ik meer mee zit zijn de vele klachten op het internet over Solcon TV.
Hoe is jullie ervaring daarmee?
Ik zit nu nog bij canaal digitaal, prima beeld, maar alle extras zijn gewoon ruk (tv gemist en begin gemist werken vaker niet dan wel), zappen is supersloom, menu's ook tergend traag en moet het kastje (mz101) regelmatig van het stroom halen.
De app op mijn tv werkt daarentegen 90% wel gewoon goed, ook tv gemist...
Hoe zit het met die animo ontvangers, is dat inmiddels al wat beter of kan ik beter bij de schotel (en app) blijven (ondanks dat dat wat duurder is)
Hoe is jullie ervaring daarmee?
Ik zit nu nog bij canaal digitaal, prima beeld, maar alle extras zijn gewoon ruk (tv gemist en begin gemist werken vaker niet dan wel), zappen is supersloom, menu's ook tergend traag en moet het kastje (mz101) regelmatig van het stroom halen.
De app op mijn tv werkt daarentegen 90% wel gewoon goed, ook tv gemist...
Hoe zit het met die animo ontvangers, is dat inmiddels al wat beter of kan ik beter bij de schotel (en app) blijven (ondanks dat dat wat duurder is)
Ik heb geen ervaring met de schotel, dus ik kan het niet vergelijken.
Maar zelf ben ik wel tevreden over Solcon TV.
De beeld-/geluidkwaliteit is goed, groot aantal HD zenders in het basis pakket en de amino's performen bij mij iig gewoon goed. Ik heb 1 M540 (met interne HD) en 3 A140's dus ik kan kiezen of ik lokaal opneem of in de cloud en beide werkt goed.
Nadeel van cloud opnames is dat je niet kunt doorspoelen, dus ook reclame is niet te skippen.
Met lokale opnames kan dat wel.
Ook de app is prima, alleen heeft deze niet alle zenders welke in het basis pakket zitten.
Voordeel is weer wel dat de app het ook "extern" doet. Dus je hoeft, niet "on-net" te zitten.
Maar zelf ben ik wel tevreden over Solcon TV.
De beeld-/geluidkwaliteit is goed, groot aantal HD zenders in het basis pakket en de amino's performen bij mij iig gewoon goed. Ik heb 1 M540 (met interne HD) en 3 A140's dus ik kan kiezen of ik lokaal opneem of in de cloud en beide werkt goed.
Nadeel van cloud opnames is dat je niet kunt doorspoelen, dus ook reclame is niet te skippen.
Met lokale opnames kan dat wel.
Ook de app is prima, alleen heeft deze niet alle zenders welke in het basis pakket zitten.
Voordeel is weer wel dat de app het ook "extern" doet. Dus je hoeft, niet "on-net" te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 20-02-2019 13:02 ]
Verwijderd
Hallo Solcon-gebruikers, ik heb een vraag over amino-TV Ontvangers. Ik zit momenteel nog bij Telfort waarbij ik 4 ontvangers ( 2× Amino A140 en 2× Amino met harde schijf) heb gekocht. Telfort wordt binnenkort overgenomen door KPN waardoor de Amino tv ontvangers komen te vervallen. Weet iemand of de tv ontvangers van Telfort ook werken op het netwerk van Solcon ?
Ik weet niet of het overal kan, maar ik ben van XMS naar Solcon overgestapt omdat ik dus niet naar Telfort wilde. Ik heb mijn (bij XMS gekochte) A140's en M540 kunnen behouden en deze werken ook gewoon op het Solcon netwerk.
Mijn schoonouders zijn toen van XMS (ook met gekochte Amino's) wel over gegaan naar Telfort en ook zij konden hun Amino's blijven gebruiken.
Dus ik vermoed dat je de Amino's gewoon kunt blijven gebruiken bij Solcon, tenzij er (regionale) afwijkingen zijn in de netwerken...
Maar als je het zeker wil weten kun je Solcon gewoon even bellen, dan kunnen zij je wellicht meer vertellen.
Mijn schoonouders zijn toen van XMS (ook met gekochte Amino's) wel over gegaan naar Telfort en ook zij konden hun Amino's blijven gebruiken.
Dus ik vermoed dat je de Amino's gewoon kunt blijven gebruiken bij Solcon, tenzij er (regionale) afwijkingen zijn in de netwerken...
Maar als je het zeker wil weten kun je Solcon gewoon even bellen, dan kunnen zij je wellicht meer vertellen.
[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 21-03-2019 16:01 ]
Verwijderd
Ik heb nog even contact gehad met Solcon, Die geven aan dat het niet kan. Telfort (in het verleden Lijbrandt) hebben volgens Solcon een beveiliging in gebouwd waardoor het niet mogelijk is om de Amino ontvangers te gebruiken. Het kan natuurlijk een verkooptechniek zijn, zodat ik een Amino ontvanger van Solcon toegestuurd krijg waarbij ik de huur van 5 euro per maand moet betalen. Blijft lastig...
Eerst even proberen en daarna kan je altijd nog de kastjes huren. Of even proberen bij een kennis uit het dorp die als solcon heeft.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zoals Tylen aangeeft zou ik het ook gewoon even proberen als je die mogelijkheid hebt.
Maar let op!
Het kan zijn dat, omdat je de Amino dan op het Solcon netwerk hangt, deze een software update krijgt en het Solcon logo en menu gaat krijgen... Ik weet niet of je hem daarna ook weer aan je Telfort kunt hangen,
Maar let op!
Het kan zijn dat, omdat je de Amino dan op het Solcon netwerk hangt, deze een software update krijgt en het Solcon logo en menu gaat krijgen... Ik weet niet of je hem daarna ook weer aan je Telfort kunt hangen,
@Thasaidon Ben je inmiddels al begonnen aan je solcon tv/ internet vlan verhaal ed ?
Nee, 16 april is de sleuteloverdracht, de 17e zou de installateur komen voor Solcon.
Maar ik moet ook nog het een en ander verbouwen. dus ik veracht dat ik pas in mei echt tijd heb om daaraan te beginnen. Dus ik laat de boel eerst standaard opleveren.
Ik moet namelijk ook nog de nodige bekabeling en aansluitingen aanleggen...
Maar ik laat het zeker weten ;-)
Maar ik moet ook nog het een en ander verbouwen. dus ik veracht dat ik pas in mei echt tijd heb om daaraan te beginnen. Dus ik laat de boel eerst standaard opleveren.
Ik moet namelijk ook nog de nodige bekabeling en aansluitingen aanleggen...
Maar ik laat het zeker weten ;-)
[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 30-03-2019 18:30 ]
Toevallig heb ik gisteren een A140 Amino van Telfort bij mijn schoonouders aangesloten die Solcon hebben.
De Amino geeft aan een software installatie te gaan doen en nadat deze is uitgevoerd staat er keurig alle Solcon info in het scherm en werkt alles naar behoren.
Ik weet niet of ik dit nog een keer kan herhalen met deze A140 op het Telfort netwerk (ik had deze A140 nog liggen omdat ik nu gebruik maak van op marktplaats gekochte M540 ontvangers...)
De Amino geeft aan een software installatie te gaan doen en nadat deze is uitgevoerd staat er keurig alle Solcon info in het scherm en werkt alles naar behoren.
Ik weet niet of ik dit nog een keer kan herhalen met deze A140 op het Telfort netwerk (ik had deze A140 nog liggen omdat ik nu gebruik maak van op marktplaats gekochte M540 ontvangers...)
@graziemille
Volgens mij zou de A140, zodra je hem op het Telfort netwerk hangt gewoon weer een update moeten doen naar de Telfort software en dus weer het Telfort menu.
Maar als je toch van plan bent over te stappen en hem niet op Telfort gebruikt, zou ik hem lekker zo laten,
En volgens mij krijg je hetzelfde met de M540, ook die zal dan gaan updaten met de Solcon software, de A140 doet dat immers ook.
Ik heb ook een M540 die van XMS naar Solcon ging en dat werkt prima.
Dan nog even vwbt het Solcon op mijn Mikrotik verhaal.
Ik had bij Solcon de vlan info gevraag waarop alles binnen komt.
Internet (en VoIP) komen untagged binnen.
IPTV komt op Vlan4 binnen.
Hoe ik dat straks op de Mikrotik ga doen weet ik nog even niet, dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Maar ik zag hier al een goed begin...
https://www.wirelessinfo.be/mikrotik-kpn-glasvezel/
Solcon gebruikt echter geen PPPoE en Internet komt dus untagged binnen ipv in Vlan6.
ook Vlan7 voor VoIP is bij Solcon dus niet nodig.
Volgens mij zou de A140, zodra je hem op het Telfort netwerk hangt gewoon weer een update moeten doen naar de Telfort software en dus weer het Telfort menu.
Maar als je toch van plan bent over te stappen en hem niet op Telfort gebruikt, zou ik hem lekker zo laten,
En volgens mij krijg je hetzelfde met de M540, ook die zal dan gaan updaten met de Solcon software, de A140 doet dat immers ook.
Ik heb ook een M540 die van XMS naar Solcon ging en dat werkt prima.
Dan nog even vwbt het Solcon op mijn Mikrotik verhaal.
Ik had bij Solcon de vlan info gevraag waarop alles binnen komt.
Internet (en VoIP) komen untagged binnen.
IPTV komt op Vlan4 binnen.
Hoe ik dat straks op de Mikrotik ga doen weet ik nog even niet, dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Maar ik zag hier al een goed begin...
https://www.wirelessinfo.be/mikrotik-kpn-glasvezel/
Solcon gebruikt echter geen PPPoE en Internet komt dus untagged binnen ipv in Vlan6.
ook Vlan7 voor VoIP is bij Solcon dus niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 09-04-2019 17:31 ]
Is nu al bekend wanneer het televisieplatform wordt gelijk getrokken met dat van KPN?
Ik zou het je niet durven zeggen.dolopfriet schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:38:
Is nu al bekend wanneer het televisieplatform wordt gelijk getrokken met dat van KPN?
Wat ik wel weet is dat je zowel IPTV als je LAN/Internet gewoon door elkaar kunt gebruiken.
Ik heb (voorlopig nog) de Fritzbox aangesloten op de Genexis.
Aan de Fritzbox hangt weer een switch waaraan mijn Amino's hangen.
Nu sloot ik "per ongeluk" ook mijn laptop aan op die switch en die zat gewoon op mijn LAN.
Kortom, het maakt dus niet uit wat je waarop aansluit, want blijkbaar krijgen de Amino's toch een IP uit het IPTV netwerk, terwijl alle overige dhcp apparaten dus een IP krijgen van de lokaal ingestelde range op de Fritzbox.
Geen idee hoe dat precies werkt...
Maar het scheelt weer een extra switch in de meterkast
Oké, vandaag het Solcon glasvezelpakket binnen gekregen, nadat vorige week de aannemer onze aansluiting in de meterkast heeft gebracht. Dus: gelijk aan het installeren geslagen. Pakket bestaat uit een Genexis Element P1090 (mediaconverter?), Fritz Box 7560 XR router en een Amino Aria 610 tv-ontvanger.
Alles zo goed als het kan volgens de boekjes afgewerkt, en uiteindelijk zegt de wizard dat ie afgesloten is en dat de verbinding werkt. Waar het hem dan precies mis gaat weet ik niet, ik zie dat alle lampjes die moeten branden ook daadwerkelijk branden, maar geen internet. In de log kan ik wel zien dat er een upstream is, maar de downloadbalk blijft op nul...
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de wizard op een bepaald moment aangeeft dat er al een actieve internetverbinding op LAN 1 aanwezig is, maar slechts één pc is ingelogd is via het wifi netwerk. Verder zijn alle kabels (behalve de voeding) losgekoppeld. Ook na een fabrieksreset en een tweede poging blijft deze melding verschijnen. De helpdesk is 's avonds gesloten, morgen de helpdesk maar proberen als het dan nog niet werkt,
EDIT: na het naar binnen brengen van de huisaansluiting duurt het nog 1 tot 2 weken voordat de aansluiting ook in de wijkkast geactiveerd en opgeleverd wordt. Aldus de helpdesk van Solcon en Glasvezel Buitenaf. Handig dat het nergens vermeld wordt.
Alles zo goed als het kan volgens de boekjes afgewerkt, en uiteindelijk zegt de wizard dat ie afgesloten is en dat de verbinding werkt. Waar het hem dan precies mis gaat weet ik niet, ik zie dat alle lampjes die moeten branden ook daadwerkelijk branden, maar geen internet. In de log kan ik wel zien dat er een upstream is, maar de downloadbalk blijft op nul...
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de wizard op een bepaald moment aangeeft dat er al een actieve internetverbinding op LAN 1 aanwezig is, maar slechts één pc is ingelogd is via het wifi netwerk. Verder zijn alle kabels (behalve de voeding) losgekoppeld. Ook na een fabrieksreset en een tweede poging blijft deze melding verschijnen. De helpdesk is 's avonds gesloten, morgen de helpdesk maar proberen als het dan nog niet werkt,
EDIT: na het naar binnen brengen van de huisaansluiting duurt het nog 1 tot 2 weken voordat de aansluiting ook in de wijkkast geactiveerd en opgeleverd wordt. Aldus de helpdesk van Solcon en Glasvezel Buitenaf. Handig dat het nergens vermeld wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door aikink op 01-05-2019 08:44 ]
Ja, opleveren gaat niet altijd even soepel.
Ik kreeg per 16 april de sleutel van ons nieuwe huis, maar had de zaterdag ervoor al het pakket met spullen van Solcon ontvangen.
Er was in eerste instantie wat discussie over wel of geen monteur voor het aansluiten van de spullen, maar uiteindelijk heb ik alles zelf maar aangesloten, omdat ik de spullen (en kennis) hiervoor had.
2 dagen later belt ineens het installatiebedrijf om een afspraak voor de installatie te maken...
Gelukkig stond bij mij wel het signaal er al op en werkte alles al toen ik het aansloot, dus heb ik aangegeven dat een monteur dus niet meer nodig was.
Blijft vreemd dat je aangeeft dat je de 16e verhuisd, het signaal er dan ook idd op staat, maar de monteur 2 dagen later pas belt om dan ook nog een afspraak te moeten maken...
Als ik aangeef dat ik op datum X verhuis, zou het ook fijn zijn als op diezelfde datum de boel geïnstalleerd word, toch?
En in jou geval wel vaag, dat je alles al toegestuurd krijgt en je pas 2 weken later echt aangesloten word...
Ik kreeg per 16 april de sleutel van ons nieuwe huis, maar had de zaterdag ervoor al het pakket met spullen van Solcon ontvangen.
Er was in eerste instantie wat discussie over wel of geen monteur voor het aansluiten van de spullen, maar uiteindelijk heb ik alles zelf maar aangesloten, omdat ik de spullen (en kennis) hiervoor had.
2 dagen later belt ineens het installatiebedrijf om een afspraak voor de installatie te maken...
Gelukkig stond bij mij wel het signaal er al op en werkte alles al toen ik het aansloot, dus heb ik aangegeven dat een monteur dus niet meer nodig was.
Blijft vreemd dat je aangeeft dat je de 16e verhuisd, het signaal er dan ook idd op staat, maar de monteur 2 dagen later pas belt om dan ook nog een afspraak te moeten maken...
Als ik aangeef dat ik op datum X verhuis, zou het ook fijn zijn als op diezelfde datum de boel geïnstalleerd word, toch?
En in jou geval wel vaag, dat je alles al toegestuurd krijgt en je pas 2 weken later echt aangesloten word...
[ Voor 26% gewijzigd door Thasaidon op 01-05-2019 21:49 ]
VLAN & IGMPv3 is the magic word...Thasaidon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:33:
[...]
Geen idee hoe dat precies werkt...
Maar het scheelt weer een extra switch in de meterkast
Dan is er wel internet, omdat de lampjes op de glasvezel converter branden, maar waarschijnlijk slaat de port om security redenen op disabled. Heb je verschillende mac adressen achter de P1090 aangesloten?aikink schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:34:
Waar het hem dan precies mis gaat weet ik niet, ik zie dat alle lampjes die moeten branden ook daadwerkelijk branden, maar geen internet.
Meestal duurt een nieuwe lease 10 minuten. Haal je Genexis P1090 van je stroom 10 minuten wachten. Stroom op P1090 en kijken of de lampjes branden.... vervolgens je kabel pas aansluiten.... grootste fout die ook wordt gemaakt tijdens de installatie van glas is dat klanten de boel al aansluiten en vervolgens de fritz!box er achterhangen.... er wordt in de configuratie wizard niet voor niet gewezen op dat je de kabels pas mag aansluiten als de wizard dat aangeeft.....
Er zijn 3 partijen betrokken. Het domein van de kabelbeheerder. Wie is dat in jouw geval? Glasbuitenaf? Domein van de provider. Solcon in deze? En domein van de klant. Jij. daarbij komt nog bij dat er een externe partij bij Solcon (Guidion) de binnenhuisinstallaties doet.... een binnenhuisinstallatie is totaal iets anders dan een oplevering van een glasvezelhoofdaansluiting. Hoe logisch dingen ook mogen lijken aan de achterkant is het in de praktijk heel lastig om partij-en bij elkaar te brengen en afspraken daarin samen te laten komen.... laat staan nakomen....Thasaidon schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:41:
Speedtouch freak
Ik snap wat je bedoeld, maar volgens mij is het wat ingewikkelder...
Internet/voip komt untagged binnen op de Fritzbox.
IPTV komt binnen op vlan4,
Beide op poort 1 van de Fritzbox.
Maar daarna lijkt alles untagged over het LAN verder te gaan.
Ook alle lan poorten lijken niets met vlans of vlan tagging te doen.
Ik kan immers alles wat ik wil (pc/laptop/amino) op iedere poort prikken en het werkt.
Dit komt omdat alle apparaten op het LAN een IP krijgen van de lokale DHCP server op de Fritzbox.
Zowel pc's, laptops, maar ook Amino's krijgen dus nu een IP van dezelfde lokale server uit dezelfde pool.
(dit was bij mijn oude verbinding anders).
De vraag is dus hoe de Fritzbox onderscheid maakt tussen een reguliere pc/laptop/etc en een Amino vwbt de verkeersstromen en bepaald of het naar internet moet of naar vlan4
Of zou de Fritzbox alles wat Multicast is doorzetten naar vlan4 op de externe poort?
Bij mij is dat helemaal niet.lSltAlKeR schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:59:
[...]
Meestal duurt een nieuwe lease 10 minuten. Haal je Genexis P1090 van je stroom 10 minuten wachten. Stroom op P1090 en kijken of de lampjes branden....
[...]
Ik kan alles wat ik wil aansluiten op het Genexis modem en krijg iedere keer hetzelfde IP en ook direct.
Als ik nu mijn Fritzbox los trek en er een laptop aan zou hangen werkt deze direct en krijgt hetzelfde IP als wat de Fritzbox had.
Maargoed, ik ben nog steeds aan het verbouwen, dus helaas nog geen tijd om te kijken of ik de Fritzbox kan vervangen voor een Mikrotik.
vwbt het aansluiten...
Mijn netbeheerder is Reggefiber en die hebben keurig op tijd mijn verbinding in de wijkcentrale omgezet naar Solcon.
Ook Solcon zelf was netjes op tijd met het sturen van het pakket en het "aan zetten" van mijn verbinding.
De installatie thuis heb ik dezelfde dag zelf gedaan, maar dat zou eigenlijk door Guidion gedaan worden. Maar die belden dus pas 2 dagen na mijn verhuizing om dan ook nog eerst een afspraak te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 02-05-2019 20:26 ]
SHIT! Ook bij solcon verdwijnen 24Kitchen, FOX en National Geographic 
De brief deed me nog heel even geloven dat ik met bijbetaling nog wel zou kunnen blijven kijken, maar helaas.

De brief deed me nog heel even geloven dat ik met bijbetaling nog wel zou kunnen blijven kijken, maar helaas.
Je bent van Kpn of niet he
Alleen geld telt daar nog, we gaan zien hoe hard het leeg loopt.
Solcon was even in beeld ivm de kaalslag bij Telfort, toch maar niet doen

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nu is Solcon nog enigzins netjes door bij het huidige zenderoverzicht door te linken naar de wijzigingen, maar hoe ga ik bij andere aanbieders weten of ze wel of niet die zenders behoudenSpeedy-Andre schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:05:
Je bent van Kpn of niet he![]()
Da's lastig te zeggen, de contracten verlopen op andere momenten en het lijkt er sterk op dat Kpn tracht de prijs te drukken.Koffie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:20:
[...]
Nu is Solcon nog enigzins netjes door bij het huidige zenderoverzicht door te linken naar de wijzigingen, maar hoe ga ik bij andere aanbieders weten of ze wel of niet die zenders behouden
Wie weet lukt dat alsnog vanwege het aantal klanten, maar ik heb nog geen positieve signalen gezien.
https://www.totaaltv.nl/n...n-disney-einde-bij-ziggo/
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nou, twee weken uiteindelijk 1 week geworden. Gistermorgen kregen we een mail van Solcon dat de aansluiting actief is. Het verschil tussen de oude DSL (16 mbps down, 0,2 up in de praktijk) en glas (rond de 90 up en down) is wel navenant.Thasaidon schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:41:
@lSltAlKeR In de handleiding van bij het pakket stond dat de router direct aan het glas mocht worden aangesloten. De wizard vertelde inderdaad iets anders.
Ik neem aan dat je een Fritzbox als router gekregen hebt? Hoe wilde je die rechtstreeks op het glas aansluiten?
Simpel. Zoals Tweak dat op heel veel plekken heeft gedaan. Patchcover op de FTU en vanaf daar een glaspatchkabel in de Fritzbox. De FB 5490 (zeg ik uit mijn hoofd) heeft een SFP poort hiervoor. Gebruikt XS4All ook veel.Thasaidon schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:07:
Ik neem aan dat je een Fritzbox als router gekregen hebt? Hoe wilde je die rechtstreeks op het glas aansluiten?
Dan heb je dus inderdaad de Fritz!Box 5490 die heeft de NTU al inzich... welke provider? XS4All?aikink schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:56:
[...]
@lSltAlKeR In de handleiding van bij het pakket stond dat de router direct aan het glas mocht worden aangesloten. De wizard vertelde inderdaad iets anders.
Speedtouch freak
T-Mobile Thuis behoudt de zenders van FOX.Koffie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:20:
[...]
maar hoe ga ik bij andere aanbieders weten of ze wel of niet die zenders behouden
https://community.t-mobil...3/24kitchen-blijft-311624
Online ook:
https://www.totaaltv.nl/n...pn-maar-wel-bij-onlinenl/
Van andere providers weet ik het ook niet.
Ok, ik dacht dat Solcon overal dezelfde Fritzbox leverde. Ik kreeg 3 weken geleden namelijk de 7560 (ADSL WAN) en daar zit geen SFP slot of glasaansluiting op.Barre73 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 23:05:
[...]
Simpel. Zoals Tweak dat op heel veel plekken heeft gedaan. Patchcover op de FTU en vanaf daar een glaspatchkabel in de Fritzbox. De FB 5490 (zeg ik uit mijn hoofd) heeft een SFP poort hiervoor. Gebruikt XS4All ook veel.
Mijn uiteindelijke doelstelling is ook om mijn Mikrotik met glas SFP rechtstreeks op het glas aan te sluiten.
Dan kunnen de Genexis en de Fritzbox eruit.
Maar eerst maar eens de Fritzbox vervangen voor de Mikrotik als ik klaar ben met verbouwen/inrichten.
Volgens mij heb ik voor wat verwarring gezorgd.
Zo hangt de boel nu in de meterkast: FTU (moest eerst opzoeken wat dat inhield) --> Genexys media-converter --> Fritz Box 7560 XR --> Switch (niet op beeld).

Nu alleen nog wat aan kabelmanagement doen, dan ziet dat er ook weer fatsoenlijk uit.
Zo hangt de boel nu in de meterkast: FTU (moest eerst opzoeken wat dat inhield) --> Genexys media-converter --> Fritz Box 7560 XR --> Switch (niet op beeld).
Nu alleen nog wat aan kabelmanagement doen, dan ziet dat er ook weer fatsoenlijk uit.
Bij jou komt de glasvezel binnen op dat kleine kastje en gaat daarna pas naar de Genexis.
Bij mij komt de glasvezel rechtstreeks binnen op de Genexis.
Maar ook jij hebt dus dezelfde Fritzbox
Bij mij komt de glasvezel rechtstreeks binnen op de Genexis.
Maar ook jij hebt dus dezelfde Fritzbox