Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martenjacobs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-01 18:29
Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk bij mijn schoonouders Solcon glasvezel aangesloten, zonder gebruik te maken van de Fritz!Box. We hadden immers al een mooie Ubiquiti USG staan, dus nog een extra apparaat ertussen leek me niet echt wat. Ons hele netwerk is van UniFi-apparatuur, dus ik wilde graag zoveel mogelijk van de configuratie binnen UniFi doen.

Het instellen was uiteindelijk erg makkelijk, maar ik kon op internet nergens complete instructies vinden, dus hierbij:

1. Maak in UniFi een apart VLAN-only netwerk aan. Het nummer is natuurlijk vrij te kiezen, maar ik heb 250 gebruikt. Schakel IGMP-snooping in.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/fd5zvz7sjf0qlr8/tweakers-unifi-iptv.png?dl=1

2. Maak op je UniFi controller een config.gateway.json-bestand aan in de map van je site. Ik draai de UniFi controller op een Ubuntu-server. Op mijn installatie was de map van mijn site '/usr/lib/unifi/data/sites/default'.

3. Zet de volgende content in het bestand. Als je al eerdere aanpassingen hebt gedaan zul je ze er bij tussen moeten zetten, en als je een andere VLAN tag hebt gekozen moet je de 250 vervangen door het juiste nummer. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je de eerste WAN-poort gebruikt voor IPTV:
JavaScript: config.gateway.json
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
  "interfaces": {
    "bridge": {
      "br0": {
        "aging": "300",
        "bridged-conntrack": "disable",
        "hello-time": "2",
        "max-age": "20",
        "priority": "32768",
        "promiscuous": "disable",
        "stp": "false"
      }
    },
    "ethernet": {
      "eth0": {
        "vif": {
          "188": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      },
      "eth1": {
        "vif": {
          "250": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      }
    }
  }
}

Uitleg van bovenstaande:
Je maakt een bridge-interface aan (br0), de instellingen die eronder staan zijn misschien niet eens nodig, maar zijn standaard (ik heb het niet zonder getest).
Op de eerste WAN-poort (eth0) wordt een VLAN-interface gemaakt met tag 188 (hier heeft Solcon, tenminste bij mij, de IPTV op zitten). Deze interface neem je op in br0.
Op de LAN-poort (eth1) maak je een VLAN-interface met tag 250, de tag van het eerder aangemaakte VLAN-only netwerk. Deze voeg je aan dezelfde bridge toe.

4. Geef een schop tegen de UniFi-controller, zodat deze de gateway opnieuw gaat provision-en (zet er bijvoorbeeld een port-forwarding regel bij of wissel je DNS-servers om). De controller zal nu de nieuwe configuratie naar de gateway schrijven. Hierna kan je gebruik maken van IPTV via het nieuwe virtuele netwerk.

5. Schakel de poort(en) op je switch(es) waarop je een IPTV-ontvanger hebt aangesloten over naar het juiste netwerk via de UniFi web-interface.

Hierna kon ik zonder problemen TV kijken overal op mijn netwerk. Voordat ik tot deze oplossing kwam heb ik eerst nog gekeken naar routed IPTV (want dat was het enige waar ik overal instructies voor vond, alleen niet voor mijn specifieke apparaat), maar door het zoals hier uitgelegd te bridgen was het veel eenvoudiger in te stellen. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, en vraag me ook af waarom sommigen voorkeur hebben voor routed IPTV, en wat daar dan de voordelen van zijn (en natuurlijk hoe ik dat dan voor elkaar kan krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daddyrazzy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Hey @martenjacobs,

ik zoek een gelijk aardige oplossing voor mijn IPTV (proximus), maar m'n kennis van unifi is beginnende sinds in nog maar net m'n toestellen heb en aan dit unifi avontuur begin.
USG-pro-4, USW-16-250W, en 2 AP's

ik zou een Bridge willen maken tussen de WAN en een vlan, om hierdoor de DHCP en alle andere verbindingen van de modem rechtstreeks naar de settopboxen te kunnen doorsturen.

dan wil ik op die bridge zou ik een PPPoE verbinding maken voor m'n internet.

iemand heeft dit gerealiseerd op een edge router,
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=101&t=44538 post 4.

heeft u een idee hoe dit op de unifi switch kan geprogrameerd worden?

Razzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:40

Totaalgeflipt

De enige echte

Is deze info nog up to date? Ik moet dit binnenkort bij een klant maken maar wilde vooraf weten of het nog actueel is en stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229976

ik heb laatst ook de fritzbox vervangen voor een ubiquiti product namelijk de edgerouter x. nu kan ik hem alleen niet zodanig configureren naar mijn zin. ik ben ook vrij nieuw in de wereld van internet, heb wel al het een en het ander gelezen over VlAN's en dergelijke.

ik zou de edgerouter graag als volgt willen instellen.

eth0 wan port
eth1 internet port naar mijn hoofd switch
eth2 -
eth3 -
eth4 IPTV van solcon (vlan 188) naar een amino tvbox in de woonkamer

ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 16:57
Anoniem: 1229976 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:10:
ik heb laatst ook de fritzbox vervangen voor een ubiquiti product namelijk de edgerouter x. nu kan ik hem alleen niet zodanig configureren naar mijn zin. ik ben ook vrij nieuw in de wereld van internet, heb wel al het een en het ander gelezen over VlAN's en dergelijke.

ik zou de edgerouter graag als volgt willen instellen.

eth0 wan port
eth1 internet port naar mijn hoofd switch
eth2 -
eth3 -
eth4 IPTV van solcon (vlan 188) naar een amino tvbox in de woonkamer

ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.
Dit topic is al aardig oud. Verder staan er hier op het forum meerdere topics met ook configs voor de Edgerouter.

Als het niet lukt, open gerust een nieuw topic, maar zet dan wel je config erin en waar je exact tegenaanloopt. GoT is geen 'u vraagt wij draaien', maar een forum om te helpen als je er zelf niet uitkomt.

Dit topic is gesloten.