[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24
Kaspers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Jep, dat werkt dus prima :). Goeie zet van Solcon om over te stappen op het nieuwe platform!
Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Hardware wordt pas een week van te voren verstuurd…dus maar even afwachten dan.

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

En dan hoop ik maar dat het patchen(op afstand???) goed gaat.

Ik heb er echter allerminst vertrouwen in dat dit goed gaat komen.
Volledig begrijpelijk, maar aan jouw kant is het niet heel spannend. Je krijgt als het goed is een NTU en router opgestuurd, die NTU zou je in principe als je dat durft zelf kunnen verwisselen met de oude. Maar ik zou er iig achteraan gaan, dit klinkt een beetje als de verhalen die ik hier en daar al las op internet, dat er helaas ook e.e.a. fout gaat bij Solcon en migraties.

[ Voor 76% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 13:14 ]

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:01
Hallo ik ga binnenkort overstappen naar Solcon internet en tv.
Echter heb ik nu bij Delta internet over mijn eigen apparatuur (pfsense)
Ik zie dat er een pagina bij solcon aan toegewijd is:
https://www.solcon.nl/eig...d5def3f83d8502e1b2fb08119
Nu zie ik dat bij internet het alleen dhcp is maar het iptv platform van hun vlan 4 op de wanport is de config dan ongeveer hetzelfde als bij KPN maar dan zonder PPPOE?

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:13
RadioAir schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
Ja, dan ga je inderdaad over van AON naar GPON (kastje wat je nu hebt heeft 3 lampjes, deze nokia 4). Als je het witte knopje indrukt terwijl de stroom er af is kan je hem naar beneden schuiven. Van de nieuwe ONT even het dopje van de glasvezel aansluiting af halen en dan kan je hem er zo op schuiven (soms een beetje pielen om hem precies voor de glas aansluiting te krijgen). Daarna bel je Solcon via 0880032222 en geef je aan dat je zelf de ONT al geplaatst hebt en dat je deze wil laten activeren, dan vragen ze om je postcode/huisnummer en serienummer van de ONT. Na een minuut of 5 gaat dan het Connection lampje constant branden en kan je je eigen router of de Fritz! van Solcon aansluiten. De wizard via activatie.solcon.nl is niet nodig op WBA.
Gelukt! Bedankt voor je hulp, heb alles weer online.
Moet nog wel even op de unifi router het github iptv script runnen om het tv kastje online te krijgen, maar dat werkt nu ook mooi.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:05:
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)
Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Hardware wordt pas een week van te voren verstuurd…dus maar even afwachten dan.

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

En dan hoop ik maar dat het patchen(op afstand???) goed gaat.

Ik heb er echter allerminst vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

@Barre73 kun jij zien wat de status is?
Stuur maar naar mij

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 22:13
Lord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
Het werkt overigens alleen in de webclient van kpn: https://tv.kpn.com
Ik krijg het account van Solcon niet werkend in de iOS of android app van KPN; natuurlijk ook niet echt een probleem aangezien we op die platformen nu een rebranded Solcon versie hebben :).

• laurens0619
  • Nu online
supercop7373 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur
De vraag Of je stroom bij je ont hebt is geloof ik vrij standaard dus zou daar niet teveel conclusies aan verbinden

Reeele kans dat het overstappen fout gaat hoor maar pr actief bellen doet niet zoveel. Sterker nog, soms verstoor je het standaard process ermee en werkt het contra effectief.

Als je je zorgen maakt of overstap goed gaat even odido klik klaar pro actief in huis halen. Heeft mij gered iig toen de overstap fout ging :)

• supercop7373
  • Nu online
€26 per maand en €20 activatie kosten is klik en klaar. Ben overigens overgestapt via Pricewise waarbij Internetgarantie is aldus hun site. Pricewise is alleen via mail bereikbaar. Lees daar ook niet veel goeds over. Hopelijk heb ik beiden niet nodig…

Wat houdt de internetgarantie in?
Sowieso gaat je overstap naar een nieuwe internetprovider bijna altijd goed. Toch kan het gebeuren dat je zonder internet komt te zitten. Daarom bieden we de ‘internetgarantie’.

Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en kan de provider niet op tijd beginnen met internet leveren? Dan sturen wij je een MIFI-router toe ter bruikleen. Zo kun je alsnog internetten terwijl je wacht op levering van de provider.

• laurens0619
  • Nu online
@supercop7373
Ow dat is wel netjes van ze :) hopelijk niet nodig.

Ga je naar een party als KPN zelf dan sturen ze ook een dongle op als het niet werkt.

Tja het is altijd ff afwachten en klooien bij overstappen. Levert wat geld op maar ook risico. Zal nog wel even duren tot overstappen zo soepel gaat als een enrgiecontract

• supercop7373
  • Nu online
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics

• Economics
  • Nu online
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:23:
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics
De datum verschuift als zij de planning aanpassen via de WBA portal. Doen ze dit niet dan is 2/2 de keiharde overstap gezien de KPN je gaat om patchen en wij niet aan het planning systeem van guidion hangen. Ik zal het wederom voor je nakijken en meld ik het je in PB

• Economics
  • Nu online
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)

• supercop7373
  • Nu online
Economics schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:39:
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)
Dank je.🤩 Enige moment dat ik Guidion kon kiezen was in de middag tussen 12.00-16.00 uur. Dus dat komt goed uit.

Fingers Crossed dan maar nu.

Zie ondertussen in de PostNL app dat er een pakket van Solcon staat aangemeld.

Edit: krijg nu in eens ook een SMS van Youfone dat ik per 6/2 00:00 uur bij hun beëindig…

[ Voor 8% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 11:48 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 16:30

TVL

Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:53
TVL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:10:
Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?
Zoals Supercop7373 kan bevestigen: Nee, niet altijd. Als je aangesloten bent op een PoP waarin sinds afgelopen jaar ook KPN WBA XGS-PON apparatuur is bijgeplaatst, dan zal Solcon je in principe op XGS-PON zetten. Dat is de eerste voorkeur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Lord_Dain
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.

• supercop7373
  • Nu online
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?

[ Voor 34% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 19:18 ]

• Lord_Dain
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Maar wie weet...

• Barneveld1991
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:38
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10

Zenix

BOE!

Lord_Dain schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:51:
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.
Vorig jaar en het jaar daarvoor hadden ze dezelfde pricewise actie. Ik heb overigens netjes mijn cashback gehad.

• Kindrih
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.

• Lord_Dain
Kindrih schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:11:
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.
IGMPv3? wat doet het script precies?
edit: al gevonden, developer vraagt in issues oa:
Do you have IGMP snooping enabled for your local IPTV VLAN in Network Application?
Welke versie UnifiOS?

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 26-01-2026 21:37 ]

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 05:24
Ik verwacht dat Solcon dit jaar met de TV+ kastjes komt die KPN ook gebruikt. Dit vermoed ik omdat Solcon ook recent de TV+ app gebruikt welke op de kleur na gelijk is aan die van KPN.
Wellicht dat de problemen die je nu ervaart over zijn met de nieuwe TV+ ontvangers.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:03
En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.

• laurens0619
  • Nu online
Stotter problemen op provider iptv komen vrij vaak voor op hardware buiten een experiabox met kpn achtige streams.

Ook al werkte het eerst wel, grote kans dat het op de experiabox wel goed gaat en het probleem in je unifi zit.

Persoonlijk kan ik iedereen nlziet aanraden. Geen gedoe meer en je krijgt er een vaak een fijnere ervaring voor terug qua reclame/terugkijk opties.

• Kindrih
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:14:
[...]

En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.
Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.

• Phoolie
Barneveld1991 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:04:
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?
Dat is inderdaad wel apart, ik had bij KPN hetzelfde kastje, maar die had dus wel Bluetooth. Denk dat Solcon dit softwarematig uit heeft staan of wellicht hardwarematig toch een ander model

• Phoolie
Kindrih schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.
Dan ben ik wel even benieuwd naar je bevindingen. Ik moet mijn UDM Pro namelijk nog aansluiten :)

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?

• Lord_Dain
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?
Untagged DHCP ja.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 09:39
Ik krijg volgende week Solcon glasvezel, overstap van Odido. Bij mijn weten is dit zonder monteur en ik heb alle apparatuur al binnen (incl. een Genexis NT). Nu hangt er echter een Huawei en de oude NT van de KPN tijd ervoor is naar rechts verplaatst door de Odido monteur destijds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AW4cK71yu6k-huQhePdRKKdENc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHbmaHZUnl1X376XLYN8ntQs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nu een situatie die ik zelf zou moeten kunnen omzetten? Ik ben handig en heb een technische achtergrond, maar vraag me af of hier normaalgesproken wel een monteur voor zou komen. Hoe makkelijk kan ik dit losklikken en aanpassen?

Edit: er is een hele pagina voor bij Solcon, die ga ik dan eerst maar eens raadplegen voor de correcte Genexis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0iNYaTIv7nvfB--keLXGIp8eas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V37X8TJRlieta5LSoTPAPLgd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Luiaard op 05-02-2026 11:09 ]

Import van EVs

• Lord_Dain
@Luiaard

Je zal de 2 kapjes even moeten loshalen. Aan de bovenkant van de 2 kappen zit een palletje wat je indrukt, daarna schuif je de kappen een stukje omhoog en daarna naar je toe. Je zal de Zyxel dus even moeten weghalen anders heb je mogelijk niet genoeg ruimte.

Als het goed is heb je van Solcon een NT ontvangen die je op de FT kan schuiven? Hierin zal gewoon een koper/utp aansluiting zitten die je dan op je router (eigen of die van Solcon) kan prikken op de WAN port.

• Luiaard
Lord_Dain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
@Luiaard

Je zal de 2 kapjes even moeten loshalen. Aan de bovenkant van de 2 kappen zit een palletje wat je indrukt, daarna schuif je de kappen een stukje omhoog en daarna naar je toe. Je zal de Zyxel dus even moeten weghalen anders heb je mogelijk niet genoeg ruimte.

Als het goed is heb je van Solcon een NT ontvangen die je op de FT kan schuiven? Hierin zal gewoon een koper/utp aansluiting zitten die je dan op je router (eigen of die van Solcon) kan prikken op de WAN port.
De type 3 handleiding lijkt het meest overeen te komen met mijn situatie, ik check het thuis vanavond nog even, maar ik lijk mogelijk twee dezelfde Genexis NT’s te hebben, diegene die rechts hangt van mijn eerdere KPN aansluiting en diegene die Solcon me stuurde. Solcon zal het serienummer van de nieuwe verwachten schat ik, dus die zal ik dan links monteren.

Import van EVs

• Lord_Dain
@Luiaard het is inderdaad de TY01, die heb ik hier ook hangen. Ik zit nog te wachten op mijn welkomstpakket maar ga (net zoals jij denk ik) van Odido naar Solcon einde van de maand.

• supercop7373
  • Nu online
Economics schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:39:
Vandaag de overstap van Youfone naar Solcon met gratis monteur ivm overgang AON/GoF naar XGS/PON. Om 09.32 viel de verbinding weg. Omstreeks 11.45 stond de monteur voor de deur. ONT erop geklikt (had ik zelf ook gekund). Tevens via zijn mobiel de glas verbinding geactiveerd. Aardige kerel, stapte zelf ook elk jaar over zei die. Koppeling met Fritz 7530ax ging automatisch, zelf niets voor hoeven doen.

Dank aan @Economics en @Barre73 voor het koppelen van overstap datum bij KPN WBA aan de dag dat Guidion voor de deur stond. Anders was het een paar dagen zonder internet geweest vrees ik. (y) ...blijft bijzonder dat je pas een week van te voren een Guidion link krijgt (vanuit KPN zegt Solcon) daardoor is de kans dat monteur datum en overstap datum synchroon lopen nihil mijns inziens.

[ Voor 3% gewijzigd door supercop7373 op 06-02-2026 15:49 ]

• Lord_Dain
@supercop7373 nice dat het gelukt is. Ik heb ook een speciale vraag gesteld aan Solcon omdat mijn oude abonnement op een datum afloopt die niet overeenkomt met de ingangsdatum van het Solcon abonnement. Bij mij is het zo dat mijn oude abo bij Odido 10 dagen later stopt en Solcon dus 10 dagen zou overlappen, ik heb dus gevraagd aan Solcon om die datum aan te passen naar + 10 dagen maar tot op heden kan ik dat in de orderstatus nog niet terug zien. Zie wel dat mijn apparatuur al wel klaarstaat voor verzending e.d.
Ben erg benieuwd of dit goed gaat :)

• Luiaard
Lord_Dain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:39:
@Luiaard het is inderdaad de TY01, die heb ik hier ook hangen. Ik zit nog te wachten op mijn welkomstpakket maar ga (net zoals jij denk ik) van Odido naar Solcon einde van de maand.
Vandaag ga ik over, ik zal het hier nog wel laten weten. Ik heb al even getest met de oude NT die rechts hing, palletje kunnen vinden voor het ontgrendelen en dat ging goed.

Edit: om 12:00u lag mijn Odido eraf, toen heb ik de NT omgewisseld. Daarna de Fritzbox aangesloten. Paar minuten wachten en na 5 minuten was ik online. Eigenlijk nog net voor het mailtje van Solcon dat ik over was :D Nu nog even de TV doen, maar dit was zeer soepel. TV> niet via switch dan hapert hij als een gek, maar even een aparte verbinding gemaakt naar LAN4 van de Fritzbox in mijn patchkast naar die betreffende poort en draait nu ook goed.

[ Voor 32% gewijzigd door Luiaard op 09-02-2026 12:44 ]

Import van EVs

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:34
iemand ervaring met de overstap van KPN ADSL naar Solcon.
Ik kom nog van XS4ALL en heb een gratis Spotify premium (al heel lang) en daarnaast heb ik nog een xs4all webmail (er zijn nog 2 accounts afhankelijk van mijn xs4all account waaronder tweakers) en buidelvoordeel voor mijn simonly unlimited.

Kan ik mijn spotify premium / xs4all webmail en bundelvoordeel meenemen naar Solcon? ..

Ik probeerde te bellen maar er zaten heel lang 8 wachtenden voor (dat is ook geen goed teken om over te stappen. Het andere alternatief hier op glas is Delta (no way) en Odido (ook geen fan van).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Lord_Dain
_birdie_ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Ik kom nog van XS4ALL en heb een gratis Spotify premium (al heel lang) en daarnaast heb ik nog een xs4all webmail (er zijn nog 2 accounts afhankelijk van mijn xs4all account waaronder tweakers) en buidelvoordeel voor mijn simonly unlimited.

Kan ik mijn spotify premium / xs4all webmail en bundelvoordeel meenemen naar Solcon? ..

Ik probeerde te bellen maar er zaten heel lang 8 wachtenden voor (dat is ook geen goed teken om over te stappen. Het andere alternatief hier op glas is Delta (no way) en Odido (ook geen fan van).
Ik heb ook 40 minuten in de wacht gehangen voor ik eindelijk geholpen werd. Maar er werd an op dat moment gelukkig wel de tijd genomen. Ik zou als ik jou was mijn login credentials voor tweakers (email adressen) aanpassen naar een ander email adres, wel is solcon onderdeel van KPN dus je kan zeker vragen of ze je xs4all mailbox kunnen aanhouden, garanties zullen er niet zijn.

Als het goed is krijg je bij solcon gewoon bundelkorting als je een simonly internet abonnement hebt, maar dit moet dan wel bij KPN zijn. Ik heb zelf helaas geen ervaring met het koppelen, wellicht dat dit in het solcon portaal kan. Spotify, geen idee..

• Barre73
_birdie_ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:

Je Spotify Premium ben je zeker kwijt. Dat gebeurt al als je overstapt naar een andere KPN abonnement ( jouw XS4All abonnement is op de achtergrond ook een KPN consumenten abonnement), laat staan naar een andere provider zoals Solcon (ja, is wel eigendom van KPN maar functioneert als aparte provider).

Behoud webmail: Als je zou overstappen naar KPN kan het volgens mij zeker wel. Maar bij overstap naar Solcon is het onduidelijk. Dus die vraag moet je echt daar stellen. Ik ben echter bang dat het niet kan zonder betaling van een e-mail only abonnement.

Bundelvoordeel dat je nu hebt vervalt maar zoals gezegd: Er is ook een bundelvoordeel bij Solcon indien je een KPN mobiel hebt. Dat heet Solcon Compleet.

Samengevat: Alhoewel Solcon eigendom is van KPN dien je ze te beschouwen als een aparte externe provider. En dat beantwoordt dan waarschijnlijk meteen je vragen.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-02 21:18
En daarom adviseer ik de meeste mensen om mail te nemen zoals gmail of outlook zodat je bij overstappen geen gedoe hebt met een providermail die overal en nergens aan "hangt".

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Lord_Dain
Sjakie0101 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:41:
En daarom adviseer ik de meeste mensen om mail te nemen zoals gmail of outlook zodat je bij overstappen geen gedoe hebt met een providermail die overal en nergens aan "hangt".
Yep, heb hier al jaren gmail. Maar eigenlijk wil je ook niet afhankelijk zijn van Google.
Nog beter is een eigen domein registeren in EU/NL en ergens een mailbox hosting afnemen.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-02 19:39
Barre73 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Je Spotify Premium ben je zeker kwijt. Dat gebeurt al als je overstapt naar een andere KPN abonnement ( jouw XS4All abonnement is op de achtergrond ook een KPN consumenten abonnement), laat staan naar een andere provider zoals Solcon (ja, is wel eigendom van KPN maar functioneert als aparte provider).

Behoud webmail: Als je zou overstappen naar KPN kan het volgens mij zeker wel. Maar bij overstap naar Solcon is het onduidelijk. Dus die vraag moet je echt daar stellen. Ik ben echter bang dat het niet kan zonder betaling van een e-mail only abonnement.

Bundelvoordeel dat je nu hebt vervalt maar zoals gezegd: Er is ook een bundelvoordeel bij Solcon indien je een KPN mobiel hebt. Dat heet Solcon Compleet.

Samengevat: Alhoewel Solcon eigendom is van KPN dien je ze te beschouwen als een aparte externe provider. En dat beantwoordt dan waarschijnlijk meteen je vragen.
Bij gebruik van de overstapservice kun je je KPN mailboxen houden: https://www.solcon.nl/kla...gratis-kpn-e-mail-behoud/

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07

IkWilbert

Het is mij!

Ik stap volgende week over van KPN naar Solcon.
Zie dat mijn installatie pakket morgen wordt geleverd, hier zit een Genexis P2110-TK01 bij.
Deze heb ik nu ook al aangesloten voor mijn KPN lijn, kan ik deze dan laten hangen of moet die vervangen worden door de gene die ik van Solcon krijg.

I intend to live forever. So far, so good.

• Lord_Dain
IkWilbert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:39:
Ik stap volgende week over van KPN naar Solcon.
Zie dat mijn installatie pakket morgen wordt geleverd, hier zit een Genexis P2110-TK01 bij.
Deze heb ik nu ook al aangesloten voor mijn KPN lijn, kan ik deze dan laten hangen of moet die vervangen worden door de gene die ik van Solcon krijg.
Er zit een uniek mac adres op die NTU. De vraag is alleen of Solcon er iets mee doet bij een AON verbinding. Best grote kans dat het gewoon werkt, zo niet, omwisselen.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:34
Sjakie0101 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:41:
ik zit al sinds 2000 bij xs4all. Toen was er nog niet iets zoals gmail/hotmail. Provider mail was de "norm".
Erfenis uit het verleden .. ik ben al bezig om mijn tweakers om te zetten naar gmail.
ALs ik spotify kwijtraak ben ik minder geinteresseerd (al voelt 100Mb/s wel wat trager tegenwoordig).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-02 19:39
_birdie_ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:01:
[...]

ik zit al sinds 2000 bij xs4all. Toen was er nog niet iets zoals gmail/hotmail. Provider mail was de "norm".
Erfenis uit het verleden .. ik ben al bezig om mijn tweakers om te zetten naar gmail.
ALs ik spotify kwijtraak ben ik minder geinteresseerd (al voelt 100Mb/s wel wat trager tegenwoordig).
Spottify zit niet in het pakket bij Solcon, en overigens ook niet bij een nieuw pakket bij KPN. Zelf heb ik nu nog KPN met als betaalde optie Spottify. Ik stap ook over naar Solcon en zal dan Spottify zelf moeten afsluiten. Dat kun je dan via je Spottify account regelen. Solcon was voor mij door de actiekorting en cashback via Pricewice veel goedkoper. Daar tel ik dan de kosten voor Spottify bij. Uiteindelijk een kwestie van rekenen wat voordeliger is en of het je waard is om over te stappen.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:38
Lord_Dain schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Er zit een uniek mac adres op die NTU. De vraag is alleen of Solcon er iets mee doet bij een AON verbinding. Best grote kans dat het gewoon werkt, zo niet, omwisselen.
Op AON doen ze niets met serienummer of MAC. Ik ga morgen over van KPN glas naar Solcon maar ik heb eerder vandaag al het Genexiskastje vervangen. Exact dezelfde apparatuur als KPN alleen 11 jaar nieuwer in mijn geval. KPN draait dus totdat ze de lijn eraf gooien op het door Solcon geleverde kastje.

• TVL

TVL

WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Op AON doen ze niets met serienummer of MAC. Ik ga morgen over van KPN glas naar Solcon maar ik heb eerder vandaag al het Genexiskastje vervangen. Exact dezelfde apparatuur als KPN alleen 11 jaar nieuwer in mijn geval. KPN draait dus totdat ze de lijn eraf gooien op het door Solcon geleverde kastje.
Heb je deze?
https://www.solcon.nl/hul...g-type-2-genexis-ocg-1012
Kan je die van KPN dan ook laten zitten?

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:38
Nee, ik heb type 3. Vanochtend om 07/30u ging KPN uit en was Solcon direct actief. Geen enkel probleem.

• Sjakie0101
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Je zou bijna denken dat Solcon gaat fungeren als een whitelabel van KPN.
Krijg je ook nu de Androidontvanger? Of heeft Solcon nog steeds zijn eigen device?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Sjakie0101 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Krijg je ook nu de Androidontvanger? Of heeft Solcon nog steeds zijn eigen device?
Nog steeds eigen device, heb gisteren het installatie pakket ontvangen. Zit een Arris VIP 5202 bij

• Lord_Dain
Heb ook het installatie pakket gehad met een Type3 NTU, Fritzbox (jeetje wat is ie klein :)) en 1 IPTV ontvanger. Zaten overigens niet echt goed vast in de omdoos, beetje slordig?

• Donnu
Toch verwacht ik dat de Solcon Android box er snel aankomt

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Donnu schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:53:
Toch verwacht ik dat de Solcon Android box er snel aankomt
Zou mooi zijn, afwachten.

• Barre73
Sjakie0101 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Waarom whitelabel? Omdat ze dezelfde NT gebruiken als KPN? Dat doen heel veel providers. Omdat die bewezen goed werken. Solcon is nog lang geen whitelabel KPN. Eigen IT, geen Experiabox, geen kopie van de TV decoder, en zo zijn er nog wel meer (kleine) verschillen.

• Skillerd
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-02 16:17
Heeft iemand een oplossing voor de hoge ping, buffer-bloat, die ontstaat tijdens het downloaden?
Het betreft de FRITZ!Box 7530 AX up-to-date met FRITZ!OS: 8.20

Ping schiet naar 750ms enkel tijdens het downloaden en niet tijdens het uploaden. Bij het uploaden met 250mbit blijft de ping stabiel onder de 10ms!
Als ik in de geavanceerde instellingen van Pakketversnelling: Hardware-versnelling uit zet verbeterd het 100-200ms.
In combinatie met: Automatische eerlijke verdeling van de bandbreedte (Filters -> Prioriteren) gaat de latency naar 250ms tijdens het downloaden, maar dan wordt de verbinding dus ook gelimiteerd op ~90%. Wat niet de bedoeling is.
Inmiddels na 30 dagen uptime was de max haalbare snelheid nog maar ~50mbit. Na een reboot was het weer 230mbit op een 250/250 verbinding.

Dit is mijn eerste ervaring met een FRITZ!Box. Had er persoonlijk meer van verwacht na het positieve sentiment hier op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Skillerd op 12-02-2026 22:57 ]

• Zenix
  • Laatst online: 00:10

Zenix

BOE!

Skillerd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:50:
Heeft iemand een oplossing voor de hoge ping, buffer-bloat, die ontstaat tijdens het downloaden?
Het betreft de FRITZ!Box 7530 AX up-to-date met FRITZ!OS: 8.20

Ping schiet naar 750ms enkel tijdens het downloaden en niet tijdens het uploaden. Bij het uploaden met 250mbit blijft de ping stabiel onder de 10ms!
Als ik in de geavanceerde instellingen van Pakketversnelling: Hardware-versnelling uit zet verbeterd het 100-200ms.
In combinatie met: Automatische eerlijke verdeling van de bandbreedte (Filters -> Prioriteren) gaat de latency naar 250ms tijdens het downloaden, maar dan wordt de verbinding dus ook gelimiteerd op ~90%. Wat niet de bedoeling is.
Inmiddels na 30 dagen uptime was de max haalbare snelheid nog maar ~50mbit. Na een reboot was het weer 230mbit op een 250/250 verbinding.

Dit is mijn eerste ervaring met een FRITZ!Box. Had er persoonlijk meer van verwacht na het positieve sentiment hier op Tweakers.
Geen bufferbloat kost kost gewoon bandbreedte, bij mijn verbinding moet ik het beperken tot 85%, anders gaat latency toch omhoog. Dit is dan met SQM/CAKE op OpenWRT wat nog wat geavanceerder is dan wat de Fritzbox doet.

• Donnu
Barre73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Waarom whitelabel? Omdat ze dezelfde NT gebruiken als KPN? Dat doen heel veel providers. Omdat die bewezen goed werken. Solcon is nog lang geen whitelabel KPN. Eigen IT, geen Experiabox, geen kopie van de TV decoder, en zo zijn er nog wel meer (kleine) verschillen.
Toch denk ik nu Solcon het TV+ platform heeft gelanceerd dat een Android TV+ televisie ontvanger nog dit jaar komt. Ik verwacht dan ook dezelfde combivoordelen als KPN, zoals gratis Netflix. Ik heb nu gratis het pluspakket en ESPN, maar ik ruil ESPN graag in voor gratis Netflix.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de 7530-ax met 1Gbs.
Sinds fw 8.20 is hij instabiel geworden, hij reboot na 30 uur terwijl hij dat eerder niet deed (stuurt mail bij iedere wan connectie).
De snelheid en latency vallen hier mee, echter ben ik geen gamer die daar aldoor op let maar doe wel veel newsserver downloads en streaming (Prime video e.d., radio).
Niet iets dat ik Solcon aanreken want die doet gelukkig niets met de firmware behalve 1 op 1 updaten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Monteur is net geweest. Internet werkt alleen tv niet... blijkbaar werkt mijn switch niet met hun tv (arris box) ... moest een netgear hebben en ik heb een tplink.

Balen

[ Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 16-02-2026 12:08 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:59
iets met wel/niet IGMP snooping in je switch?

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

peter-rm schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:11:
iets met wel/niet IGMP snooping in je switch?
Ja vermoed ik, monteur gaf aan dat tplink niet ging werken. Kijk maar zolang evan de solcon app op mijn mi box. Als dat bevalt dat leg ik de Arris wel weg. Anders maar een netgear switch aanschaffen

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

IkWilbert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:22:
[...]

Ja vermoed ik, monteur gaf aan dat tplink niet ging werken. Kijk maar zolang evan de solcon app op mijn mi box. Als dat bevalt dat leg ik de Arris wel weg. Anders maar een netgear switch aanschaffen
Mijn situatie:
Fritbox van solcon, gaat naar netgear poe switch (GS316PP). Van de switch naar deco x50 poe naar een simpel tp link 5 poort switch (TP-Link TL-SG105). Het lag volgens de monteur aan de tp link switch. Op deze tplink is de arris aangesloten.

Ik heb even gezocht op google en wat ik zo kan vinden ondsteund mijn poe switch ook geen igmp snooping. Dan blijft ik de app wel gebruiken, kost mij teveel geld om de switches te vervangen... ;( :X

[ Voor 42% gewijzigd door IkWilbert op 16-02-2026 13:41 ]

• peter-rm
probeer een een directe kabel van fritzbox (proberen welke poort werkt) naar arris box

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

peter-rm schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:07:
probeer een een directe kabel van fritzbox (proberen welke poort werkt) naar arris box
Zal dit later in de week even een keer testen.

• TVL

TVL

IkWilbert schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Mijn situatie:
Fritbox van solcon, gaat naar netgear poe switch (GS316PP). Van de switch naar deco x50 poe naar een simpel tp link 5 poort switch (TP-Link TL-SG105). Het lag volgens de monteur aan de tp link switch. Op deze tplink is de arris aangesloten.
Op de site van TPlink staat dat de TP-Link TL-SG105 wel IMGP snooping ondersteund. Ligt misschien ook aan de versie die de TP-Link heeft volgens mij IMGP snooping V1.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:46
Morgen gaan mijn abonnement starten, en voor de zekerheid met een installateur besteld, want je weet maar nooit.

Guidon kan helaas pas vrijdag dus wou ttoch zelf even een poging wagen maar de ontvangen ONT (Genexis OCG 1012) past niet op de glasvezel installatie, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2IpOxEcGQt336gN04TpJb4_HOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyOBZdXXN1lGorxfe5Rb45Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand toevallig of Guidon deze kan/mag vervangen zodat de ONT wel aangesloten kan worden?
Heb volgende week echt internet nodig en heb dus geen zin in een monteur die zegt; "Hier kan ik (nog) niks mee".

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Lord_Dain
@Christoxz heb je bij Solcon opgevraagd of zij de status van je glasaansluiting kunnen uitlezen / navragen bij KPN. De FTU die jij op de foto hebt staan is idd te oud en zal vervangen moeten worden, maar in sommige gevallen kan het ook voorkomen dat er een nieuwe vezel geblazen moet worden, ik denk dat de Guideon monteur dat sowieso niet doet. Maar 1 ding is zeker, je moet een nieuwe FTU krijgen.

Hier wat context;
https://community.kpn.com...netwerk-helpt-niet-597844

• Christoxz
Lord_Dain schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:06:
@Christoxz heb je bij Solcon opgevraagd of zij de status van je glasaansluiting kunnen uitlezen / navragen bij KPN. De FTU die jij op de foto hebt staan is idd te oud en zal vervangen moeten worden, maar in sommige gevallen kan het ook voorkomen dat er een nieuwe vezel geblazen moet worden, ik denk dat de Guideon monteur dat sowieso niet doet. Maar 1 ding is zeker, je moet een nieuwe FTU krijgen.

Hier wat context;
https://community.kpn.com...netwerk-helpt-niet-597844
Thanks! Ik heb vanochtend telefonisch contact gehad en zij hebben mij gevraagd om foto's te sturen, ik wacht nu op verdere feedback.

We gaan het zien, hoop toch internet te kunnen hebben deze week.. :(

Thanks voor het linkje, kon überhaupt de FTU nergens vinden online en soort gelijke situaties.

• Barre73
Christoxz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:27:
Morgen gaan mijn abonnement starten, en voor de zekerheid met een installateur besteld, want je weet maar nooit.

Guidon kan helaas pas vrijdag dus wou ttoch zelf even een poging wagen maar de ontvangen ONT (Genexis OCG 1012) past niet op de glasvezel installatie, zie foto:
[Afbeelding]

Weet iemand toevallig of Guidon deze kan/mag vervangen zodat de ONT wel aangesloten kan worden?
Heb volgende week echt internet nodig en heb dus geen zin in een monteur die zegt; "Hier kan ik (nog) niks mee".
Voor deze GN_01 FTU is een ombouwset beschikbaar waarmee het tot een GN_02 wordt verbouwd. Dat behoort de monteur te doen maar ik durf niet met zekerheid te stellen of Guidion dat doet. Ik verwacht van wel want Solcon weet ook dat jij die FTU hebt (staat in de lever straat als informatie).

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

peter-rm schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:07:
Ik heb de Arris terug gedaan in de doos. De nieuwe tv+ app van Solcon werkt meer dan prima op mijn android box.

• John767
  • Laatst online: 23-02 08:49
Werken Unifi switches wel gewoon normaal met die Arris TV box, of gaat dat ook nog voor problemen zorgen?

• Donnu
Ik wou dat Solcon een TV+ app had voor de Apple tv. Al die Android boxjes kunnen niet tippen aan een Apple TV 4K

• peter-rm
Donnu schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:40:
Ik wou dat Solcon een TV+ app had voor de Apple tv. Al die Android boxjes kunnen niet tippen aan een Apple TV 4K
heeft de kpn tv app geen versiee voor apple tv (omdat in een browser omgeving de kpntv met solcon login ook werkt), dan kun je dat met de solcon login gebruiken?

edit: zag later dat kpn de enige grote provider is die geen app voor appletv heeft

[ Voor 18% gewijzigd door peter-rm op 18-02-2026 12:36 ]

• Phoolie
Donnu schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:40:
Dat is wel echt een gemis. Had hier voor KPN en dat was hetzelfde verhaal. Heb daar de Android app toen maar op de TV gezet, maar dan kan je net zo goed de Arris stb gebruiken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik neem al jaren geen TV af, alleen internet. Gebruik zelf al jaren NLZIET op de Apple TV. Qua beeldkwaliteit wellicht niet helemaal zo fraai als met het tv-kastje via Solcon, maar voor ons prima voor het sporadische tv-kijken. Misschien een idee voor hier...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Phoolie
JanHenk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:38:
Ik neem al jaren geen TV af, alleen internet. Gebruik zelf al jaren NLZIET op de Apple TV. Qua beeldkwaliteit wellicht niet helemaal zo fraai als met het tv-kastje via Solcon, maar voor ons prima voor het sporadische tv-kijken. Misschien een idee voor hier...
Helaas heeft NLZIET geen ESPN, dus wie voetbal (op ESPN) wil zien, zit vast aan tv via een internetprovider

• JanHenk
  • Niet online
Phoolie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Helaas heeft NLZIET geen ESPN, dus wie voetbal (op ESPN) wil zien, zit vast aan tv via een internetprovider
Dat klopt inderdaad. ESPN heeft een beetje vage koppelverkoop, je kan het alleen afnemen in combinatie met TV-abonnementen helaas...

• Sjakie0101
Daar mogen we blij van zijn, dat zorgt er voor dat je voetbal en sport in de hoogste kwaliteit kan kijken (UHD). Dat biedt zelfs de app van ESPN niet (wel de Delta-apps overigens).
Apps voor sport, daar wordt ik zelf in de basis niet gelukkig van.

• JanHenk
  • Niet online
Mja, eigenlijk is dat met nagenoeg iedere app zo omdat die bandbreedte wel wat kost... Ik heb bijvoorbeeld F1 TV Premium via een app en dat is wel super qua bitrate en beeldkwaliteit, maar die zijn echt uitzondering in dat landschap.

TV-ontvangers geven doorgaans alleen de hoogste beeldkwaliteit als ze werken met multicast, maar dat vereist wel wat netwerk specifieke instellingen om je tv-ontvanger op het multicast netwerk aan te melden, vooral als je je eigen router gebruikt. Met multicast kun je als kijker die hoogste bitrate ontvangen, omdat het de provider geen extra bandbreedte kost. Tegenwoordig werken die meegeleverde tv-ontvangers ook gewoon wel met unicast, maar daar wordt de bandbreedte toch wel aardig beperkt is mijn beleving? Dan kun je net zo goed de app aanslingeren qua beeldkwaliteit/bitrate.

Hoe dat bij Solcon precies is weet ik niet, zoals gezegd neem ik geen TV-ontvangers af.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:42
Mijn eerst overstap van glas komt eraan, vanwege de goede cashback aanbieding via Pricewise i.c.m. Solcon. De laatste keren was tijdens het ADSL tijdperk, om vervolgens lange tijd Ziggo te hebben gehad.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom ik een nieuwe Nokia XGS/Pon opgestuurd heb gekregen. Ik heb immers dezelfde er reeds opzitten van mijn huidige KPN abbo.

Daarnaast is de overstapdatum met overstapservice op 24 februari, maar Guidion kan pas 26 februari. Dus erg benieuwd hoe dit gaat lopen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• supercop7373
  • Nu online
Morpheusk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:21:
Mijn eerst overstap van glas komt eraan, vanwege de goede cashback aanbieding via Pricewise i.c.m. Solcon. De laatste keren was tijdens het ADSL tijdperk, om vervolgens lange tijd Ziggo te hebben gehad.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom ik een nieuwe Nokia XGS/Pon opgestuurd heb gekregen. Ik heb immers dezelfde er reeds opzitten van mijn huidige KPN abbo.

Daarnaast is de overstapdatum met overstapservice op 24 februari, maar Guidion kan pas 26 februari. Dus erg benieuwd hoe dit gaat lopen.
Je loopt risico op 2 dagen geen internet. Aangezien je al xgspon hebt zou het kunnen dat je opnieuw moet activeren wellicht…en dat doet de monteur. Of je moet Solcon even bellen. Ik heb hulp gehad van @Economics

[ Voor 17% gewijzigd door supercop7373 op 19-02-2026 22:44 ]

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Morpheusk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:21:

Hier heeft de monteur de nieuwe Nokia geplaatst en die van de kpn verwijderd (ligt nu in de kast hier).
Ik had als overstap datum in eerste instantie 13 februari maar bij mij werd dit aangepast naar 16 februari in de serviceportal van Solon nadat ik met de monteur een afspraak had gemaakt op 16 feb.

Rond 07.00 uur op 16 februari was de verbinding met kpn verbroken, de monteur was er rond 12.00 uur... paar uurtjes zonder internet en tv gezeten dus.

• Lord_Dain
Ik ga maandag over van Odido naar Solcon, ben dan ook benieuwd of het allemaal goed gaat. Ik wacht tot het Odido signaal eraf gaat en plaats dan zelf de NTU die ik heb gehad van Solcon. Loont het nog de moeite om proces technisch de Fritzbox aan te sluiten of kan ik gewoon meteen mijn eigen router gebruiken?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Meteen eigen router kan in ieder geval op het KPN WBA XSGPON netwerk zonder problemen. Je moet wel de ONT even aanmelden via de servicedesk voordat het lampje constant groen blijft branden.

• Lord_Dain
RadioAir schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:11:
Meteen eigen router kan in ieder geval op het KPN WBA XSGPON netwerk zonder problemen. Je moet wel de ONT even aanmelden via de servicedesk voordat het lampje constant groen blijft branden.
Ah okee, ik heb alleen de ouderwetse type3 NTU gehad volgens mij is dat AON, dan zou het ook moeten werken zonder een belletje?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 12:57

Geckoo

Good news, everyone!

ervaring hier van Delta naar Solcon.
netjes na een maand kwam Guidion langs om een ONT te plaatsen. Daarachter een UDM-Pro (de fritzbox ligt nog in de doos)
Daarna even de helpdesk gebeld en was binnen 15 min online, snelheid stabiel en eigenlijk nergens last van gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Geckoo op 21-02-2026 12:48 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Nou, het feest heeft lang geduurd maar volgens mij is de cashback actie bij Pricewise nu echt voorbij, zie nu alleen maar tarieven zonder cashback bij ze.

• Christoxz
@Barre73 @Lord_Dain

Kleine update betreft de GN_01 FTU: Op basis van mijn melding heeft Solcon een storing/Guidon ticket aangemaakt zonder enige feedback, heb dus geen idee of zij dus wisten van deze FTU en/of wat hun reactie/mening dus echt is geweest.

De reguliere Guidion Installatie afspraak heb ik doorlaten gaan en die heeft het geinstalleerd zoals onderstaand.

Volgens mij niet helemaal zoals het hoort, maar het werkt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezD_dBX2dBy1dCff-nQPv4g4dhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9CRzydOKRvoSujRktuSyok5.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier hoort nog een onderkant op die je er zo op schuift, hopelijk ie ie niet weggegooid.
Voor de werking niet belangrijk maar je beschermt de boel wel beter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Christoxz
Speedy-Andre schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:32:
Hier hoort nog een onderkant op die je er zo op schuift, hopelijk ie ie niet weggegooid.
Voor de werking niet belangrijk maar je beschermt de boel wel beter.
Zie Christoxz in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

De juiste onderkant is er nooit geweest.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, wel apart dat ze het zo laten maar er zijn altijd wel uitzonderingen.

• Lord_Dain
Nou ik ben zonder problemen gemigreerd. Vanochtend keek ik in de meterkast en knipperde mijn XGS ONT van Odido met een rood lampje, de kap er af geschoven en de glasvezel eraf, de NTU van solcon er op geschoven en ik had meteen een groen 'glas/internet' lampje. Daarna even vlan 300 van de WAN port af en na een reboot van mijn router had ik meteen internet. Top geregeld!!

Edit: Top, kan inderdaad nu tv kijken zowel via de Solcon TV+ app op mijn android TV en op de PC via het KPN IPTV platform/web app.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 23-02-2026 08:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Lord_Dain schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:12:
Ik ga maandag over van Odido naar Solcon, ben dan ook benieuwd of het allemaal goed gaat. Ik wacht tot het Odido signaal eraf gaat en plaats dan zelf de NTU die ik heb gehad van Solcon. Loont het nog de moeite om proces technisch de Fritzbox aan te sluiten of kan ik gewoon meteen mijn eigen router gebruiken?
Fritzbox is bij mij de doos nooit uitgeweest, heb vanaf dag 1 mijn OPNsense router eraan hangen.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:07
Lord_Dain schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:48:
Nou ik ben zonder problemen gemigreerd. Vanochtend keek ik in de meterkast en knipperde mijn XGS ONT van Odido met een rood lampje, de kap er af geschoven en de glasvezel eraf, de NTU van solcon er op geschoven en ik had meteen een groen 'glas/internet' lampje. Daarna even vlan 300 van de WAN port af en na een reboot van mijn router had ik meteen internet. Top geregeld!!

Edit: Top, kan inderdaad nu tv kijken zowel via de Solcon TV+ app op mijn android TV en op de PC via het KPN IPTV platform/web app.
Nice ik ga binnenkort ook over van Odido. Dus dan ga ik ervan uit dat ik mijn Asus router gewoon zo kan laten staan en alleen vlan 300 eruit moet halen.

• Lord_Dain
addictive_rhymz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Nice ik ga binnenkort ook over van Odido. Dus dan ga ik ervan uit dat ik mijn Asus router gewoon zo kan laten staan en alleen vlan 300 eruit moet halen.
Check, IPTV profiel op None gezet en gaan met die banaan!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26
Hier ook over van KPN 1Gbit glas naar Solcon 1Gbit glas met cashback actie van pricewize. Ik heb hierbij echter een bijzondere constatering. Vanaf het moment dat de opzegging bij KPN bevestigd is in januari heb ik ineens problemen, al paar keer modem moeten resetten, bandbreedte is sindsdien gemaximeerd op ongeveer 500mbit. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar heb buiten een defecte PON na stroomuitval al die jaren nooit issues gehad....

• Lord_Dain
MrJT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:03:
Hier ook over van KPN 1Gbit glas naar Solcon 1Gbit glas met cashback actie van pricewize. Ik heb hierbij echter een bijzondere constatering. Vanaf het moment dat de opzegging bij KPN bevestigd is in januari heb ik ineens problemen, al paar keer modem moeten resetten, bandbreedte is sindsdien gemaximeerd op ongeveer 500mbit. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar heb buiten een defecte PON na stroomuitval al die jaren nooit issues gehad....
Haha, nou dat gevoel had ik ook, ik kreeg na het opzeggen bij Odido opeens last van stotterende TV streams en daarna werden ze ook nog eens gehacked... was ik nou maar niet overgestapt :*) Denk echt dat het of toeval is of inderdaad een gevoel, ik kan me nl. niet voorstellen dat Odido dit bijhoudt en klantjes op een lager plan zet na opzeggen, maar wie weet.

• Christoxz
Lord_Dain schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Haha, nou dat gevoel had ik ook, ik kreeg na het opzeggen bij Odido opeens last van stotterende TV streams en daarna werden ze ook nog eens gehacked... was ik nou maar niet overgestapt :*) Denk echt dat het of toeval is of inderdaad een gevoel, ik kan me nl. niet voorstellen dat Odido dit bijhoudt en klantjes op een lager plan zet na opzeggen, maar wie weet.
En wat zou Odido/KPN er mee winnen? Zij verlagen alleen maar de kans dat je terug komt, en er zijn zat mensen die elk jaar switchen.
Klanten komen en gaan, dat is zakelijk leven.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste