Voor iedereen die dit leest en overweegt om naar Solcon over te stappen omdat ze geen gebruik maken van PPPoE (maar gewoon DHCP/DHCPv6).
Doe het niet!
Ik had jaren een glasvezelverbinding van KPN en ergerde me er aan dat ze nog steeds gebruik maken van PPPoE (uit het ADSL tijdsperk). Sommige apparatuur, zoals veel UniFi apparatuur, moet hiervoor terugvallen op softwarematige ondersteuning (lees CPU) waardoor je niet het maximale uit je verbinding kunt halen. Solcon biedt over dezelfde glasvezelverbinding DHCP/DHCPv6, zonder deze overhead van PPPoE en ook zonder dat je apparatuur dus op softwarematige ondersteuning hoeft terug te vallen.
In de praktijk echter hebben ze een minder goed netwerk dan KPN (ondanks dat ze een dochteronderneming zijn). Hierdoor is mijn ping van 3ms naar 7ms gestegen (maakt mij verder niet zoveel uit) maar ook mijn download snelheid gedaald van 910-920 Mbps naar 800-830 Mbps. Maar omdat het 80% van de beloofde (1000/1000) verbinding is doen ze er niets aan.
Merk ik dit in de praktijk? Natuurlijk niet! Irriteert het me? Ja, enorm!
En als het nu fluctueert tussen 800-930 Mbps, dan zou ik het nog enigzins los kunnen laten. Maar ik heb nog nooit, bij geen enkele Speedtest, via welke service/service dan ook, een download snelheid gezien boven de 830 Mbps. Upload snelheid is wel altijd rond de 930 Mbps.
Het was een gok, maar als mijn contract van 1 jaar er op zit, toch maar weer terug naar KPN. Hopelijk dat ze ooit ook PPPoE uit gaan faseren en/of dat UniFi alsnog hardware acceleratie weet toe te voegen aan de UDM Beast. Ze hebben kort nadat iik was overgestapt eindelijk de MTU gefixt als je een PPPoE verbinding gebruikt, dus er is nog hoop. En zolang ze onze glasvezel verbinding niet overzetten naar XGSPON ipv AON kan ik toch geen hogere snelheden dan 1 Gbit krijgen, wat de UDM Beast met softwarematige PPPoE ook makkelijk aan kan. Het was dan ook meer een principe dingetje, wat ik gewoon moest proberen, jammer dat het zo uitpakt, maar er zijn ergere dingen natuurlijk.