[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Zenix

BOE!

HvdBent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:20:
Duidelijk, ik kom dus niet om de Fritz heen, maakt niet uit, ik heb niets tegen Fritz, maar wilde graag alles als een geheel beheren.
Moet nu maar eens uitvinden hoe ik de accespoints kan beveiligen als wifi toegangspunten
Als je een Omada router koopt, kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:23
Zenix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Als je een Omada router koopt, kan het wel.
Maar dan wil ik wel van tevoren weten dat het ook echt een router is, gezien bovenstaande :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-09 15:55
Eergister via de pricewise deal Solcon 1gbit aangevraagd, van solcon kreek ik echter een bevestigingsmail voor een 150 lijn. Na contact met de klantenservice is mijn order omgezet. Wel onder een nieuwe gebruikersnaam, maar dat is dan maar zo. Klantenservice was redelijk vlot en behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk ook even bij Pricewise of het nog klopt (order) en pas eventueel de informatie aan.
Ik kon een jaar geleden korting stapelen door ook nog via CashbackXL te gaan :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-09 20:13
Wat zijn de ervaringen met het opzeggen van het Solcon abonnement (na 1 jaar) en gelijk opnieuw aanvragen op hetzelfde adres, om zo de nieuwe korting weer mee te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Zenix schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:13:
[...]
Solcon maakt als KPN dochter ook gebruik van het KPN netwerk AS1136, maar zit in tegenstelling tot KPN wel op de internet exchanges AMS-IX en SPEED-IX. De grootste en derde IX van Nederland.
[...]
Zie dat je inmiddels bent overgestapt, kun jij (of iemand anders hier met Solcon glas) bevestigen dat je idd via AS1136 naar buiten gaat? (op https://ipinfo.io/what-is-my-ip staat je ASN).

Heb jarenlang bij Telfort en NLEx/BudgetThuis gezeten, dat was gewoon KPN met een ander labeltje eigenlijk omdat ze (net als KPN zelf) ook via AS1136 naar buiten gingen.

Zie dat Pricewise momenteel een goede deal heeft (1-jaar Solcon 400/400 voor €398,88 of 1000/1000 voor €458,88), ik zit nu bij Odido (400/400) maar vond het verlengaanbod wat matig (4 maanden €10 korting bij 1 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
ik heb solcon glas op een DFN infra, dit gaat via
ASN AS12414 - Solcon Internetdiensten B.V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Zenix

BOE!

ThinkPad schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:25:
[...]

Zie dat je inmiddels bent overgestapt, kun jij (of iemand anders hier met Solcon glas) bevestigen dat je idd via AS1136 naar buiten gaat? (op https://ipinfo.io/what-is-my-ip staat je ASN).

Heb jarenlang bij Telfort en NLEx/BudgetThuis gezeten, dat was gewoon KPN met een ander labeltje eigenlijk omdat ze (net als KPN zelf) ook via AS1136 naar buiten gingen.

Zie dat Pricewise momenteel een goede deal heeft (1-jaar Solcon 400/400 voor €398,88 of 1000/1000 voor €458,88), ik zit nu bij Odido (400/400) maar vond het verlengaanbod wat matig (4 maanden €10 korting bij 1 jaar).
Je gaat niet via AS1136, maar gewoon via Solcon AS12414 en dat is nog beter dan KPN.
Solcon gebruikt KPN wel als upstream voor een deel van het verkeer, maar daarnaast ook nog andere transit providers. En ze peeren wel op de AMS-IX en NL-IX en SPEED-IX, terwijl KPN alleen op de NL-IX zit.

https://bgp.tools/as/12414#connectivity

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 28-03-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Was aan het kijken voor internet op mijn nieuwe adres. Nu ligt er glasvezel, alleen is daarvan de vastrechtvergoeding nog niet helemaal voldaan. Als ik op de silicon site kijk staat dit ook aangegeven bij de aanbieding, maar als ik bij pricewise kijk wordt dit niet genoemd. Heeft de pricewise dan zo’n goede aanbieding (krijg ook een eenmalige korting) voor Solcon? Of wordt het later gewoon toegevoegd en heb ik pech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:04
Wordt toegevoegd naderhand. Wij kregen een telefoontje van een zeer vriendelijke medewerker van Solcon of we in een keer of maandelijks wilden gaan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
Mijn eerste ervaringen met Solcon. Gebruik gemaakt van de overstap service en 1 mei was de opleverdatum. Máár ik kreeg een bericht dat ik een gratis monteur kreeg omdat ik een “lastig glasvezel kastje” zou krijgen.
Eerste datum die ik kon kiezen bij Guidion was gisteren 3 mei. Gekozen voor vanochtend 4 mei.
Ik dacht dat komt wel goed ze zullen de overgang pas inzetten wanneer de monteur “gereed” meldt.
Niet dus. 1 mei 8 uur ‘s ochtends stopt de vorige provider. Ik had nog niks aangesloten want wilde op de monteur wachten ivm dat “lastige glasvezelkastje”.
Uiteindelijk was dwt “lastige kastje” een genexis. Zo’n patch cover die je over het aansluitpunt heen schuift. Dit lukte me niet en ik had haast want moest thuis werken. Maar gelukkig had ik nog een glasvezel kabel van de vorige provider. Dus nu zit de Genexis wel aangesloten maar ligt op de grond met een kabel ertussen. Dacht dat kan geen kwaad voor 2,5 dag.
Maar vandaag… geen monteur. Gisteren nog een sms gehad met definitieve tijdsvak maar de hele dag geen monteur. En aangezien het 4 mei is verwacht ik die vandaag ook niet meer.
Maar nu is de vraag: ik heb het weer geprobeerd maar krijg behoorlijk wat weerstand als ik de genexis er zelf op schuif. Wat is hiervan de bedoeling? Ik heb wat filmpjes bekeken en info gevonden en dat zegt allemaal: bij weerstand meteen stoppen. Zal ik dus toch maar dinsdag afwachten en weer een monteur in plannen? Dit moet toch wel zelf te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 11:09
Zou Guideon nu echt op een zaterdag werken ? (3 mei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kasper1985 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:27:
Mijn eerste ervaringen met Solcon. Gebruik gemaakt van de overstap service en 1 mei was de opleverdatum. Máár ik kreeg een bericht dat ik een gratis monteur kreeg omdat ik een “lastig glasvezel kastje” zou krijgen.
Eerste datum die ik kon kiezen bij Guidion was gisteren 3 mei. Gekozen voor vanochtend 4 mei.
Ik dacht dat komt wel goed ze zullen de overgang pas inzetten wanneer de monteur “gereed” meldt.
Niet dus. 1 mei 8 uur ‘s ochtends stopt de vorige provider. Ik had nog niks aangesloten want wilde op de monteur wachten ivm dat “lastige glasvezelkastje”.
Uiteindelijk was dwt “lastige kastje” een genexis. Zo’n patch cover die je over het aansluitpunt heen schuift. Dit lukte me niet en ik had haast want moest thuis werken. Maar gelukkig had ik nog een glasvezel kabel van de vorige provider. Dus nu zit de Genexis wel aangesloten maar ligt op de grond met een kabel ertussen. Dacht dat kan geen kwaad voor 2,5 dag.
Maar vandaag… geen monteur. Gisteren nog een sms gehad met definitieve tijdsvak maar de hele dag geen monteur. En aangezien het 4 mei is verwacht ik die vandaag ook niet meer.
Maar nu is de vraag: ik heb het weer geprobeerd maar krijg behoorlijk wat weerstand als ik de genexis er zelf op schuif. Wat is hiervan de bedoeling? Ik heb wat filmpjes bekeken en info gevonden en dat zegt allemaal: bij weerstand meteen stoppen. Zal ik dus toch maar dinsdag afwachten en weer een monteur in plannen? Dit moet toch wel zelf te doen zijn?
Tja, het is de vraag welk lastig kastje het is...
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35ihdg9afAyFfa7stif5Ib5J784=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JrRTnz0p88Fhrh9ujI3FZOlv.png?f=fotoalbum_medium

De truc is dat het je glasvezel houdertje op en neer kan schuiven, ook met de zwarte kap erop als je het onderste deel niet hebt geplaatst (die kan als laatste erop).
De volgorde is houdertje omlaag, zwarte kap plaatsen en dan het houdertje omhoog schuiven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
BillyTheMailer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:50:
Zou Guideon nu echt op een zaterdag werken ? (3 mei)
Zaterdag zeker. Heb ze eerder op zaterdag gehad. Zondag twijfelde ik ook aan en zeker zondag 4 mei. Maar kon het kiezen én kreeg nog een sms met bevestiging op zaterdag. 🤷‍♂️ Dus kan best dat ze niet werken op zondag óf dat er normaal wel wordt gewerkt op zondag maar door 4 mei niet. Maar dan is de gang van zaken alsnog vreemd. Recente google reviews hebben het over dezelfde ervaring met Guidion: afspraak gemaakt en geen monteur geen bericht niks. Of een monteur die belt en zegt dat ie vrij is en verkeerd is ingepland.
Maar ik volg dus onderstaande handleiding en krijg het er niet op zonder weerstand en wil niet te hard doordrukken dat lijkt me niet handig.

Nee ik denk dat ik deze heb:
Solcon handleiding

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 05-05-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 26-09 09:41
Zojuist kreeg ik een mail over een prijsverhoging per 1 juli a.s.
Mijn 150Mbps glasvezel abonnement gaat van €44,99 naar €46,99 per maand, oftewel een prijsverhoging van bijna 4,5%.
De korting voor jaarbetaling gaat eveneens omlaag: van 4% naar 2%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxdlv
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:00
Kasper1985 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:27:
Ik heb deze week dezelfde ervaring gehad. Wel internet afgesloten, geen monteur voor mijn "lastige kastje". Op advies van de telefonische klantenservice zelf geprobeerd het kastje te vervangen. Door de minimale instructie ("gewoon er af schuiven"), per ongeluk de glasvezel aansluiting afgebroken... Daarop is er een KPN monteur gestuurd, die kwam meteen de volgende dag. Maar deze kon geen "fusielassen", dus is de dag daarop een andere KPN monteur gekomen en die heeft het wel werkend gekregen. Dus mijn advies: vooral niet zelf vervangen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Nu krijg ik een week nadat mijn internet afgesloten is een bevestiging van opzeggen van KPN, ik zit daardoor dus ook een week met "dubbele lasten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
Het komt er dus op neer dat we als klant er verstandiger aan doen om zelf maar op te zeggen bij de oude provider als dat je dit overlaat aan de nieuwe provider. Dan maar een maand overlap met extra kosten als dat je een aantal dagen zonder internet zit.
Overal is het eigenlijk hetzelfde liedje. Als het werkt dan werkt het, maar owéé als er wat veranderd moet worden dan loop je tegen allemaal communicatie problemen aan. De ene afdeling doet wat, waar de andere afdeling nog geen groen licht voor had gegeven, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:17

vr6-only

Blub Blub

BillyTheMailer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:07:
Het komt er dus op neer dat we als klant er verstandiger aan doen om zelf maar op te zeggen bij de oude provider als dat je dit overlaat aan de nieuwe provider. Dan maar een maand overlap met extra kosten als dat je een aantal dagen zonder internet zit.
Overal is het eigenlijk hetzelfde liedje. Als het werkt dan werkt het, maar owéé als er wat veranderd moet worden dan loop je tegen allemaal communicatie problemen aan. De ene afdeling doet wat, waar de andere afdeling nog geen groen licht voor had gegeven, met alle gevolgen van dien.
Dit werkt enkel indien je overstapt naar een ander medium. Zoals van Ziggo naar Solcon. Dan kun je prima zelf opzeggen, indien de nieuwe provider nog niet werkt en je daarmee zonder diensten komt te zitten. Maar daar hebben we tegenwoordig de overstapservice voor. zolang je nieuwer provider niet werkt, blijft de oude doorgaan.

Lijkt mij nutteloos als je van solcon naar kpn gaat en allebei via glasvezel.

[ Voor 8% gewijzigd door vr6-only op 16-05-2025 17:40 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
vr6-only schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Dit werkt enkel indien je overstapt naar een ander medium. Zoals van Ziggo naar Solcon. Dan kun je prima zelf opzeggen, indien de nieuwe provider nog niet werkt en je daarmee zonder diensten komt te zitten. Maar daar hebben we tegenwoordig de overstapservice voor. zolang je nieuwer provider niet werkt, blijft de oude doorgaan.

Lijkt mij nutteloos als je van solcon naar kpn gaat en allebei via glasvezel.
Nee. Dit is juist wat er mis ging bij mij. Overstap van Odido naar Solcon. Gebruik gemaakt van overstap service. Op 1 mei ging ik dus officieel naar Solcon maar de eerst mogelijke monteur kon op 3 mei. Dat kwam mij slecht uit (zaterdag, druk) dus koos ik voor 4 mei. Een zondag maar gewoon mogelijk om te kiezen (wees gewaarschuwd kies dus bij Guidion geen zondag want dan komt de monteur gewoon niet opdagen).
Op 1 mei ging dus de stekker eruit bij Odido maar Solcon leverde wel maar er was niks gereed gemeld door Solcon. De oude provider loopt dus niet door.

Overigens ben ik nu overgestapt naar KPN. Was klaar met Solcon. Of eigenlijk vooral met Guidion. Solcon houdt nu uit coulance de verbinding actief totdat KPN kan leveren. Erg fijn.
Maar een nieuwe monteur leverde zeer veel gedoe op. Guidion had de werkbon als “completed” afgemeld. Hierdoor kon Solcon geen nieuwe werkbon aanmaken en weigerde Guidion een nieuwe afspraak in te plannen. Kortom: een eindeloos kastje muur verhaal waar ik geen vertrouwen meer in had.
Alle lof voor de Solcon medewerkers die vanalles geprobeerd hebben. Maar mijn geduld was op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Handig om hetzelfde liedje nog een keer te proberen terwijl de Solcon verbinding uiteindelijk werkte.
Dat het op een zondag gepland was tijdens een vakantieperiode deed blijkbaar geen bellen bij je rinkelen.

Hier ging het ook niet soepel, maar dat was omdat Tweak (ik weigerde om naar Odildo te gaan) geen overstapservice had en Solcon wederom op een verkeerde datum (die bij Tweak niet bekend bleek) over probeerde te gaan.
Ik kwam niet zonder te zitten terwijl Tweak bereikbaar bleef en de eerstvolgende datum ging het goed.
Wel bewust zonder Guidion gedaan want Solcon stuurde vooraf de spullen op waaraan ik kon afleiden dat het goed zelf te doen was (AON naar AON), met het oude spul van Tweak werkte dat gewoon.

Het was wel erg laat bekend dat Solcon over AON kon en ging leveren, wat dat betreft is het fijn dat je via de service portal ruim voor je over gaat alle stappen kan volgen en zelf informatie kan verstrekken.
Ik had trouwens een soort overstapservice via Pricewise, dat was een 4G backup voor als het mis mocht lopen en hun dikke cashback was mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:10:
Handig om hetzelfde liedje nog een keer te proberen terwijl de Solcon verbinding uiteindelijk werkte.
Dat het op een zondag gepland was tijdens een vakantieperiode deed blijkbaar geen bellen bij je rinkelen.

Hier ging het ook niet soepel, maar dat was omdat Tweak (ik weigerde om naar Odildo te gaan) geen overstapservice had en Solcon wederom op een verkeerde datum (die bij Tweak niet bekend bleek) over probeerde te gaan.
Ik kwam niet zonder te zitten terwijl Tweak bereikbaar bleef en de eerstvolgende datum ging het goed.
Wel bewust zonder Guidion gedaan want Solcon stuurde vooraf de spullen op waaraan ik kon afleiden dat het goed zelf te doen was (AON naar AON), met het oude spul van Tweak werkte dat gewoon.

Het was wel erg laat bekend dat Solcon over AON kon en ging leveren, wat dat betreft is het fijn dat je via de service portal ruim voor je over gaat alle stappen kan volgen en zelf informatie kan verstrekken.
Ik had trouwens een soort overstapservice via Pricewise, dat was een 4G backup voor als het mis mocht lopen en hun dikke cashback was mooi meegenomen.
Wat heeft een vakantie periode ermee te maken? Vakantie periodes zijn alleen relevant voor mensen met kinderen. En 4 mei is ook op een doordeweekse dag geen officiele feestdag.
Guidion monteurs zijn ZZP’ers voorzover ik weet. Dus als die op zondag willen werken dan staat ze dat vrij lijkt mij.
Het deed inderdaad geen bellen rinkelen gezien de bevestigings mails en smsjes. Er kwam keurig de avond van te voren een sms die een tijdvak van 2 uur bevestigde. Sterker nog ik heb contact gehad met Guidion per whatsapp omdat mijn adres verkeerd in google maps staat en ik dus zeker wilde weten dat de monteur niet zou afhaken (zoals regelmatig gebeurd bij thuisbezorgd en pakket bezorgers). Ook de Guidion medewerker heeft niks gezegd over planning op een zondag.
Dit gebeurt vaker blijkbaar zie google reviews. Bij KPN kon ik bijvoorbeeld hemelbaartsdag gewoon weg niet kiezen dus die lukt het blijkbaar wel om het plannings systeem aan te passen.

Ik zit op gpon en de monteur werd hier dus min of meer opgedrongen zonder dat ik daar inspraak in had.
De KPN monteur komt as dinsdag dus hopelijk gaat de overstap goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Shizzel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:32:
Over ca een maand wordt mijn abo actief. Hoe lang van te voren ontvang je van solcon je modem en ont
[...]
Bij mij 6 dagen van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De zoveelste prijsverhoging komt er aan, de vorige van €2 (juli 2024) kon ik overslaan maar die kwam na een jaar alsnog deze maand, de volgende +€2 komt a.s. juli en voor wat?
Je zou bijna naar Jonaz gaan als dat niet zo'n zooitje was met dat haperende gpon...
Opties die er bij Solcon zijn is tv en bellen weg doen en/of de snelheid omlaag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hopelijk niet voor nieuwe klanten? Mijn contract gaat volgende week in, zou niet fijn zijn als ik gelijk met een prijsverhoging geconfronteerd word :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ThinkPad schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:25:
Hopelijk niet voor nieuwe klanten? Mijn contract gaat volgende week in, zou niet fijn zijn als ik gelijk met een prijsverhoging geconfronteerd word :S
Nee, het 1e jaar merk je daar niks van maar volgend jaar heb je er 2 kort na elkaar als je blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Speedy-Andre welk pakket heb jij? 'k Heb vorige week hier al gepost dat mijn/het pakket van 150Mbps (laagste dat ik af kan nemen) ook met €2 p/m omhoog gaat naar €46,99.

Qua internetverbinding ben ik prima tevreden met Solcon, maar qua prijs zijn er inderdaad betere opties. Qua mail zitten we ook bij Solcon (al meer dan 20 jaar), waardoor overstappen niet handig is. Naar 'big tech' wil ik qua mail niet, dus dan maar blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb 1Gbs alles in een, die gaat al naar €72/maand ;w
Nu snap ik de cashback en gratis dingen acties wat beter, je betaalt dat achteraf gewoon terug tenzij je switcht.
Mijn argument om te blijven is de prima Fritz!box en best weinig storingen afgezien van wanneer de prik uitvalt.
Alternatieven voor tv zijn er wel maar €10 voor '4K' beeld valt bij Solcon mee, al kan je dan niet opnemen enz.

Tv zou eventueel met dvb-t kunnen (vrije Npo kanalen) als de ontvangst hier beter zou zijn, verder doe ik alles met streamen, gekochte films en usenet downloads.
De Npo app werkt wel maar die is doordrenkt met reclame, met name als je net gaat kijken en verder wil ik er geen cent meer aan uitgeven dan ik bij nu Solcon doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Alle toko’s verhogen best veel hun prijzen, is niet enkel voor Solcon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 08:39
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:18:
De zoveelste prijsverhoging komt er aan, de vorige van €2 (juli 2024) kon ik overslaan maar die kwam na een jaar alsnog deze maand, de volgende +€2 komt a.s. juli en voor wat?
Je zou bijna naar Jonaz gaan als dat niet zo'n zooitje was met dat haperende gpon...
Opties die er bij Solcon zijn is tv en bellen weg doen en/of de snelheid omlaag :/
Je hebt ook misschien nog de opties https://netrebel.nl/ (39 euro per maand 1gb)
of rapidxs 45 euro , onvi 42,50 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een 'vast' ip nodig, volgens mij biedt Onvi dat niet (keek ik naar voor ik Solcon nam).
Tv weg doen is de grootste hap (€10) en ik heb nu een mooie router in bruikleen die ik zou moeten vervangen als de nieuwe provider ZTE troep oid levert of iets dat dichtgetimmerd zit.
Netrebel heeft aardig wat kosten vooraf, een grote jongen met veel cashback zou eventueel kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Gisteren omgezet van Odido naar Solcon.

Communicatie omzetmoment matig/slecht. Op de automatische mail vlak na het bestellen na, met melding "Wij verwachten dat u rond 28-05-2025 gebruik kunt maken van internet van Solcon.", verder geen communicatie gehad.

Even achteraan gebeld gistermiddag om 14:00 omdat Odido nog steeds actief was en ik toch wel wilde weten wanneer omzetting ging plaatsvinden. Tijdens het bellen viel internet weg, toeval? Genexis NTU op het glasvezelpunt geklikt en gelijk groene lampjes. VLAN van Odido eraf gehaald in m'n OPNsense en we waren live via Solcon :) Engineer zag tijdens het bellen de lijn online komen :+ Kreeg toen ook vrijwel gelijk een automatische mail van Solcon dat de verbinding was opgeleverd.

Heb een 82.139.x.x adres en ga via ASN12414 naar buiten.

Had SmokePing al eventjes draaien, latency/routering is met Solcon beter dan bij Odido. Hieronder de resolvetijd van 3 populaire publieke DNS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks30YFyznsGPJbnqMo4tgAMFOTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tpMxeVDzod0a87URx9Ij6Alz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cv8q1PLZeZxSuig-0mKfeh4904=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlrbZaLqFUseQOIQ4jqX05kT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36YBkMPTzoSTU2gXIlw36hfZLII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZybTIV7DM0QnUYGRI3NCO5v9.png?f=fotoalbum_large

speedtest cli geeft consequent (en met verschillende servers) zo'n 380 down en 392 up (ik heb 400/400 abbo). Bij Odido hebben ze op een gegeven moment het afknijpen iets meer marge gegeven zodat je daadwerkelijk 400 kon halen, daar kwam ik op 405 D/U meen ik.

Leuk detail is dat e.e.a. van de KPN-infra zoals de DNS servers gewoon te gebruiken zijn (Solcon heeft uiteraard eigen, maar de DNS van KPN werd door @stormfly geroemd vanwege dat ze ontzettend snel zijn) Ook de usenetserver 'news.kpn.nl' is te gebruiken (credentials: 'usenet/usenet') ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Poeh is er alweer een jaar voorbij, ik weet nog dat je mij tagde voor je overstap naar Odido, de tijd vliegt.

Leuke info, inderdaad mooie latency ik heb dat eerder gelezen dat Solcon netjes peert met partijen. Heb je ook een ICMP grafiek met minder ruis het is zo'n 4ms lager?

Geen PPPoE bij Solcon toch? Bijzonder dat Solcon nog autonoom blijft draaien als AS maar je wel de DNS servers van KPN kunt gebruiken. Youfone is op dit moment bezig om over te stappen naar het KPN TV platform. Benieuwd of dit voor Solocon diensten ook gaat gebeuren, zie je in traceroutes dat je soms door de KPN core heen gaat?

offtopic:
KPN is bezig met een OLT upgrade waarbij klanten met een XGS-PON verbinding een lagere en stabiele ping krijgen. Je kan het in deze grafiek goed zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm4-aj-YyiJjiFsICUK2IZGmuhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZ9mVegsVn71uDRiO2AgQh45.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Klopt, geen PPPoE bij Solcon. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee gewoon DHCP zonder VLANs ook verder. Met Odido zat ik op GPON, nu weer op AON volgens mij (Genexis P2110, TY01)

Latency idd zo'n 4ms minder. Ping vanaf m'n OPNsense (die aan de NTU hangt)
- naar 8.8.8.8 is 4.51 ms
- naar 1.1.1.1 is 4.86 ms
- naar 9.9.9.9 is 5.35 ms

Heb de DNS niet als ICMP erin staan (nu wel ;) ), dit is naar een snelle willekeurige RIPE Atlas Anchor. Idd zo'n 4ms sneller, zie ik bij andere targets ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU8szh4vVvb2jtLR9qqRmZOGNMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBpbv7IPE4WAXj4WYgmcu28F.png?f=fotoalbum_large

Ik zie geen infra van KPN voorbijkomen in traceroutes, lijkt vanuit Solcon rechtstreeks naar AMS-IX te gaan allemaal:
tweakers.net:
root@router:~ # traceroute tweakers.net
traceroute: Warning: tweakers.net has multiple addresses; using 104.110.191.10
traceroute to tweakers.net (104.110.191.10), 64 hops max, 40 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  4.839 ms  5.083 ms  4.114 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.151 ms  3.633 ms  4.160 ms
 3  amsix-ams8.netarch.akamai.com (80.249.209.208)  5.436 ms  13.402 ms  4.286 ms
 4  192.168.224.13 (192.168.224.13)  6.553 ms
    192.168.224.31 (192.168.224.31)  5.339 ms
    192.168.224.37 (192.168.224.37)  5.689 ms
 5  192.168.240.7 (192.168.240.7)  5.184 ms  5.734 ms
    192.168.232.133 (192.168.232.133)  5.953 ms
 6  192.168.242.21 (192.168.242.21)  5.756 ms  5.814 ms  5.301 ms
 7  a104-110-191-10.deploy.static.akamaitechnologies.com (104.110.191.10)  5.539 ms  5.390 ms  5.530 ms
root@router:~ #

1.1.1.1
root@router:~ # traceroute 1.1.1.1
traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 40 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.335 ms  4.656 ms  4.082 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  6.929 ms  4.148 ms  4.135 ms
 3  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  13.097 ms  5.916 ms  16.780 ms
 4  141.101.65.2 (141.101.65.2)  4.871 ms  5.227 ms
    141.101.65.113 (141.101.65.113)  12.534 ms
 5  one.one.one.one (1.1.1.1)  5.099 ms  5.442 ms  5.509 ms

8.8.8.8
root@router:~ # traceroute 8.8.8.8
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 64 hops max, 40 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.385 ms  4.523 ms  4.141 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.141 ms  4.178 ms  4.186 ms
 3  72.14.217.140 (72.14.217.140)  4.627 ms  4.451 ms  5.662 ms
 4  * * *
 5  dns.google (8.8.8.8)  4.731 ms  4.431 ms  5.553 ms
root@router:~ 

9.9.9.9
root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 9.9.9.9
traceroute to 9.9.9.9 (9.9.9.9), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  4.781 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.931 ms
 3  amsix.pch.net (80.249.208.250)  5.812 ms
 4  dns9.quad9.net (9.9.9.9)  5.401 ms

195.121.1.34 (KPN primary DNS)
root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 195.121.1.34
traceroute to 195.121.1.34 (195.121.1.34), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  10.147 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.583 ms
 3  sar-37492.solcon.nl (212.45.37.238)  5.990 ms
 4  *
 5  ns1.wxs.nl (195.121.1.34)  8.283 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik heb die drie (mooie 1 & 8 & 9) DNS adressen er in staan als snelle 60s en standaard ICMP probe 300s. 9.9.9.9 is eigenlijk het meest waardevol qua grafiek, heel stabiel.

Jij mag nog tracen dat is bij KPN geblokkeerd. AMS-IX net als Odido, kan prima functioneel zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de outage. Bij Odido lees ik best vaak spontane outages overdag, meestal fibercuts? Ben wel benieuwd of dat nu minder is als jij die hebt ervaren bij Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb SmokePing als een Docker container draaien op m'n thuisserver. Qua minimale latency is het nog mooier om het op een RPi te draaien denk ik, zodat die dedicated voor SmokePing is? Waar heb jij het op draaien?

We gaan het zien hoe Solcon bevalt. Toen ik net klant was bij Odido heb ik een storing gehad die gelijk 3 dgn. duurde omdat er iemand in de wijk een NTU/SFP had aangesloten die de rest van de clients op de GPON-splitter verstoorde (toen ik Odido belde en ze aangaven dat er nog 15-18 huishoudens in mijn wijk waren met storing wist ik genoeg :P ). Verder geen problemen gehad met de verbinding.

Reden dat ik nu bij Solcon zit is puur prijsgedreven, was een mooie cashback (moet ik nog ontvangen) waardoor ik omgerekend op €33,24 kom voor 1 jaartje 400/400 glas. Heb ze eerdere jaren ook nooit teruggezien in internetvergelijkers als ik keek naar overstapkandidaten. Grote kans dat ik volgend jaar weer bij Odido zit als die voor nieuwe klanten een scherpe aanbieding hebben :+

Toch wel fijn eigen router/wifi-accespoints, ik heb geen TV of telefoon, dus internet overstap is vrij eenvoudig :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even news.kpn.nl erin gezet maar hij slikt usenet/usenet niet, bereikbaar is hij wel (autorisatie antwoordt).
Heb hier AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Dat maakt overstappen idd wel heel gemakkelijk. Mobiel van de zaak? Mijn privé mobiel tja dat is zo’n laag bedrag dat is eigenlijk alleen om het nummer actief te houden. Dual sim en zakelijk staat primair met een 100GB bundel.

Ben zelf wel fan van KPN geworden hoop dat ik voor leuke aanbieding kan blijven.

Ik draai het ook in docker op een N-305 machine op NVMe. Zonder hypervisor direct in het Debian OS van deze machine via Docker.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 29-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:19
Solcon is ooit overgenomen door KPN. Het zou me niet verbazen dat Solcon meer en meer KPN wordt. Alleen op de netwerken van derden, zoals Delta en Odido kon dit wel eens een probleem worden,

Solcon wou bij overname de eigen identiteit van streng christelijk behouden (o.a. niet bereikbaar op zondag en internetfilters)

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:09:
Even news.kpn.nl erin gezet maar hij slikt usenet/usenet niet, bereikbaar is hij wel (autorisatie antwoordt).
Heb hier AON.
hier een KPN verbinding. Hier is geen username/pass nodig. Enkel news.kpn.nl invullen zou voldoende moeten zijn. Ik weet alleen niet of dit ook werkt bij Solcon.

Youfone, Budgetinternet, etc werkt het wel, maar dat is verder 100% kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zojuist 1Gb zonder tv besteld, dat is nog een oude prijs (€56,99) en na een jaar verlengt Solcon per de 1e van de maand.
Als het goed is mag ik straks de tv box terugsturen en is het geregeld.
Omdat ik meestal Npo 1-3 kijk is een dvb-t2 ontvanger van de tv of die van m'n Dune hd Solo 4K speler die programma's kan opnemen een goed alternatief.
De matige ontvangst kon ik met deze actieve antenne sterk verbeteren :)
Handig is de ingebouwde netvoeding en er is een 12V ingang, met een knop regel je de versterking.

Een passieve antenne of een (te) goedkope actieve Amazon basic vond maar 30 kanalen en die vielen regelmatig weg, de Nedis vond er 49 en nog eens 45 radio kanalen zonder hapering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8xBkoOGmk_6wC7jGdaN7WaFA80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqhpvIpk26QriLhm69QHpjwI.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Speedy-Andre schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:21:
Zojuist 1Gb zonder tv besteld, dat is nog een oude prijs (€56,99)
[...]
Of er is niks anders op jouw adres te verkrijgen, of je moet wel héél gehecht zijn aan Solcon... Goedkoop is het namelijk niet :X Ik zie op internetten.nl dat je bij Odido/KPN/BudgetThuis voor €33 a €44 ook voor een jaartje 1Gbit glas in huis hebt. Maar goed, dat is op mijn postcode, beschikbaarheid op jouw adres is mogelijk meer gelimiteerd.

Solcon staat ook in het lijstje met een welkomstcadeau trouwens: "Gratis Samsung 43” 4K smart tv t.w.v. € 469".

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ThinkPad schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Of er is niks anders op jouw adres te verkrijgen, of je moet wel héél gehecht zijn aan Solcon... Goedkoop is het namelijk niet :X Ik zie op internetten.nl dat je bij Odido/KPN/BudgetThuis voor €33 a €44 ook voor een jaartje 1Gbit glas in huis hebt. Maar goed, dat is op mijn postcode, beschikbaarheid op jouw adres is mogelijk meer gelimiteerd.

Solcon staat ook in het lijstje met een welkomstcadeau trouwens: "Gratis Samsung 43” 4K smart tv t.w.v. € 469".
Genoeg keus hier, blijven geeft het minste gedoe en ik kan de mooie Fritz!box blijven gebruiken zonder weer alles om te moeten gooien wat iot, camera's enz. betreft (ruim 70 apparaten met deels vaste ip's).
Mijn oude Tweak zou over gaan naar Odildo voor €30/maand maar ik wil die brakke zooi niet in huis hebben.
Ik hoef niet de goedkoopste, ik kijk naar de stabiliteit c.q. service en heb graag een 'vast' wan ip.
Die tv is leuk voor nieuwe klanten, je kan ook naar een cashback zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-06-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Exportje maken van de config, zelf een Fritzbox kopen en daar de config op importeren? Kun je voortaan overstappen zonder gedoe ;) Prijsverschil heb je er snel uit lijkt mij, dure Fritzbox zo op deze manier :P

Heb hier al jaren eigen infra (router + accespoints) en heb geen TV-abonnement dus kies elk jaar de voordeligste internet deal :) Ik kom net van Odido en had alleen de mediaconverter nodig. Prima verbinding verder. Vast IP had ik niet en wisselde ook wel zo nu en dan, maar daar heb je een DDNS voor :P

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik probeer m'n maandlasten niet voor niks te verlagen, ik heb geen €149 liggen voor een 7530-ax tenzij ik iets anders niet koop of dat uitstel.
Dat de gemeente meebetaalt aan een wasmachine en isolatie zegt denk ik genoeg :)

De configuratie overzetten heb ik al eens gedaan om van de Tweak 5490 over te kunnen gaan maar dat ging niet van harte omdat die een fiber heeft en de 7530-ax niet.
Eerst een standaard instelling gemaakt zodat ie online was en toen kon ik het overzetten zonder dat de wan zijde de mist in ging.
Verder probeer ik het overzichtelijk te houden zonder gebruik van extra diensten om m'n router te kunnen bereiken, dat is in lijn met het willen vermijden van Cloud gerelateerde apparaten en diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
De 7530ax is voor zo’n 70 euro van MP te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

U roept, wij draaien is het bij Solcon want tv is nu al weg :P
€70 is te doen, echter over een jaar pas weer relevant voor mij.
Ik had er liever een met een fiber poort gehad zoals de 5530, leuk dat daar 1x 2.5Gb lan op zit maar Solcon moest het met een extra kastje doen waar ethernet uit komt terwijl Tweak bewees dat het eenvoudiger kan.

M'n buurman heeft Kpn met gpon en daar rijdt bijna elke maand een groen busje voor omdat het weer eens weg viel.
Als je dan ziet wat je allemaal moet doen als je een er eigen router erop wil...

Met Aon dat ik vanaf het begin heb is er zelden uitval, eigenlijk alleen met een stroomstoring in de wijk en eventueel de nasleep daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 09:07
Van KPN overgestapt naar (ook KPN) Solcon. Ik merk tijdens testjes wel verschil tussen die twee en dat had ik niet verwacht. Bij Solcon haal ik aanzienlijk lagere snelheden. Voornamelijk upload is matig en opvallend. Naar hun eigen servers gaat het goed en kom ik een stuk hoger. Dit is met identieke hardware.

Toevallig afgelopen weekend bij KPN nog testjes gedaan en dat was uitstekend. Grappig dat hier dus wel grote verschillen aanwezig zijn.

In het verleden een vergelijkbaar iets gehad. Toen moest ik van een kleine provider naar een specifieke pop verbinden voor de snelheid en de rest was slecht. Toen heb ik per direct alles stop laten zetten na onderzoek van de netbeheerder en mijn conclusies. Dat was wel erger. Dan praat ik over 20mbps naar NL pops met 1Gbps prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:38:
Van KPN overgestapt naar (ook KPN) Solcon. Ik merk tijdens testjes wel verschil tussen die twee en dat had ik niet verwacht. Bij Solcon haal ik aanzienlijk lagere snelheden. Voornamelijk upload is matig en opvallend. Naar hun eigen servers gaat het goed en kom ik een stuk hoger. Dit is met identieke hardware.

Toevallig afgelopen weekend bij KPN nog testjes gedaan en dat was uitstekend. Grappig dat hier dus wel grote verschillen aanwezig zijn.

In het verleden een vergelijkbaar iets gehad. Toen moest ik van een kleine provider naar een specifieke pop verbinden voor de snelheid en de rest was slecht. Toen heb ik per direct alles stop laten zetten na onderzoek van de netbeheerder en mijn conclusies. Dat was wel erger. Dan praat ik over 20mbps naar NL pops met 1Gbps prijzen.
Welke snelheden praat je over in het eerste gedeelte van je post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Welke snelheden praat je over in het eerste gedeelte van je post?
Download rond de 500mbps en upload 250~ bij Solcon.
Dit was bij KPN 800mbps+ download en upload.

Toevoeging: Net nog wat testjes gedaan en het schommelt best wel. Soms haal ik ook 500/500 bij bijv. glasnet. Soms 800+ download en dan 250 upload. Jonaz B.V. gebruikte ik ook vaak voor korte testjes. Dat is nu 500/360.

Solcon naar KPN;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDVePhPRfrQDW1IuUlmcbjPBT78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pDnkcFnXagQqbv0hi31hxAp1.jpg?f=user_large

Kort samengevat; Ik vind het tegenvallen. Ik denk dat 400/400 een betere optie is bij Solcon.
Volgend jaar weer even kijken wat het gaat worden qua provider.

[ Voor 54% gewijzigd door TumTum op 07-06-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
hier (regio apeldoorn op DFN) de afgelopen 5 jaar geen problemen met de up/down snelheid gehad. constant 5% boven de abbo snelheid (eerst 150/150 met gem 160 nu 400/400 met gem 420)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Download rond de 500mbps en upload 250~ bij Solcon.
Dit was bij KPN 800mbps+ download en upload.

Toevoeging: Net nog wat testjes gedaan en het schommelt best wel. Soms haal ik ook 500/500 bij bijv. glasnet. Soms 800+ download en dan 250 upload. Jonaz B.V. gebruikte ik ook vaak voor korte testjes. Dat is nu 500/360.

Solcon naar KPN;
[Afbeelding]

Kort samengevat; Ik vind het tegenvallen. Ik denk dat 400/400 een betere optie is bij Solcon.
Volgend jaar weer even kijken wat het gaat worden qua provider.
Ja dat is wel aan de lage kant, zelfde router etc, is er helemaal niets in jouw huis gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Ja dat is wel aan de lage kant, zelfde router etc, is er helemaal niets in jouw huis gewijzigd?
Nope, alles 1:1. Alleen PPPOE naar DHCP / Geen VLAN meer. Dus zelfs een stuk eenvoudiger op mijn WAN.
Glasvezelkastje ook niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
peter-rm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:20:
hier (regio apeldoorn op DFN) de afgelopen 5 jaar geen problemen met de up/down snelheid gehad. constant 5% boven de abbo snelheid (eerst 150/150 met gem 160 nu 400/400 met gem 420)
400/400 zal inderdaad geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Grappig detail wat mij opvalt: naar Quad9 DNS toe is één hop minder dan de DNS van Solcon zelf :+

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns0.solcon.nl
traceroute to ns0.solcon.nl (212.45.45.45), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  4.599 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  3.900 ms
 3  ae10.cr1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.130)  5.609 ms
 4  po21.crs1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.162)  6.103 ms
 5  ns0.solcon.nl (212.45.45.45)  5.308 ms

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns1.solcon.nl
traceroute to ns1.solcon.nl (212.45.32.3), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  8.588 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.439 ms
 3  ae10.cr1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.130)  4.838 ms
 4  po21.crs1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.162)  5.470 ms
 5  ns1.solcon.nl (212.45.32.3)  5.716 ms

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns2.solcon.nl
traceroute to ns2.solcon.nl (212.45.33.3), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.494 ms
 2  et-0-1-0.cr1.ams2.network.solcon.net (212.45.37.224)  3.762 ms
 3  ae10.cr1.dro3.network.solcon.net (212.45.44.154)  4.445 ms
 4  po21.crs1.dro2.network.solcon.net (212.45.44.178)  6.252 ms
 5  ns2.solcon.nl (212.45.33.3)  4.646 ms

1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.018 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.712 ms
 3  amsix.pch.net (80.249.208.250)  5.954 ms
 4  dns9.quad9.net (9.9.9.9)  5.380 ms

Latency is dan ook beter dan de provider DNS, terwijl die normaal gesproken het dichtste bij staan.

1.1.1.1 is net als de provider DNS ook 5 hops, 8.8.8.8 is 6 hops. Ik gebruik al een poosje Quad9, die is bloedsnel.

@stormfly

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2025 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ThinkPad schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:58:
Grappig detail wat mij opvalt: naar Quad9 DNS toe is één hop minder dan de DNS van Solcon zelf :+

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns0.solcon.nl
traceroute to ns0.solcon.nl (212.45.45.45), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  4.599 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  3.900 ms
 3  ae10.cr1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.130)  5.609 ms
 4  po21.crs1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.162)  6.103 ms
 5  ns0.solcon.nl (212.45.45.45)  5.308 ms

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns1.solcon.nl
traceroute to ns1.solcon.nl (212.45.32.3), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  8.588 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.439 ms
 3  ae10.cr1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.130)  4.838 ms
 4  po21.crs1.ape1.network.solcon.net (212.45.44.162)  5.470 ms
 5  ns1.solcon.nl (212.45.32.3)  5.716 ms

root@router:~ # traceroute -I -q 1 -w 1 ns2.solcon.nl
traceroute to ns2.solcon.nl (212.45.33.3), 64 hops max, 48 byte packets
 1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.494 ms
 2  et-0-1-0.cr1.ams2.network.solcon.net (212.45.37.224)  3.762 ms
 3  ae10.cr1.dro3.network.solcon.net (212.45.44.154)  4.445 ms
 4  po21.crs1.dro2.network.solcon.net (212.45.44.178)  6.252 ms
 5  ns2.solcon.nl (212.45.33.3)  4.646 ms

1  bdi1.dhcp04.network.solcon.net (82.139.112.1)  5.018 ms
 2  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net (212.45.37.226)  4.712 ms
 3  amsix.pch.net (80.249.208.250)  5.954 ms
 4  dns9.quad9.net (9.9.9.9)  5.380 ms

Latency is dan ook beter dan de provider DNS, terwijl die normaal gesproken het dichtste bij staan.

1.1.1.1 is net als de provider DNS ook 5 hops, 8.8.8.8 is 6 hops. Ik gebruik al een poosje Quad9, die is bloedsnel.

@stormfly
Quad9 is echt heel snel mijn 2nd best na de provider DNS. Alleen jammer dat ze zo slecht de DDOS attacks afslaan ze zijn zo nu en dan even helemaal offline. Zet maar eens een uptime-Kuma server met push berichten op. Dan zie je het regelmatig gebeuren zoveel op Odido5G en KPN glas het is echt iets centraals bij quad9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
@stormfly @ThinkPad
Wat voor snelheden halen jullie vanaf deze pagina met een testfile;
https://fsn1-speed.hetzner.com/

Zou graag willen weten of het bij jullie ook zo schommelt tussen de 10MB/s en 40MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:44:
@stormfly @ThinkPad

Zou graag willen weten of het bij jullie ook zo schommelt tussen de 10MB/s en 40MB/s.
Ik heb op dit moment 100Mbps glasvezel KPN daar zit het grootste gedeelte tussen 12,8MB/s en soms een 10MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:19
stormfly schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Ik heb op dit moment 100Mbps KPN daar zit het grootste gedeelte tussen 12,8MB/s en soms een 10MB/s
Wapperende koperlijn? Of glasvezel?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Sjakie0101 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Wapperende koperlijn? Of glasvezel?
Glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
@stormfly @ThinkPad

Tussen de 8 en de 10, meestal 9.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Tomino schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Tussen de 8 en de 10, meestal 9.5.
Dankje, is dit met 100, 400 of 1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@stormfly @ThinkPad

Hier met een 150Mbps verbinding variërend van 7,9 - 12 MB/s

Ten opzichte van (voor m'n gevoel) een jaar of wat geleden, is de snelheid wel achteruit gegaan.
'k Had voorheen 200/200 en met speedtest haalde ik vaak iets meer dan 200Mbps. In de loop van de tijd kwam ik niet meer boven de 180Mbps. Voor mijn gevoel heeft men aanpassingen gedaan, waardoor je de opgegeven snelheid nooit of slechts zelden haalt.
Zojuist ff 1 speedtest gedaan: ping 10ms, download 135Mbps, upload 3,5Mbps :(
Update: de slechte uploadscore doet zich alleen voor op mijn laptop. Op andere laptops is de upload wel conform verwachting.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 11-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Cranberry schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:28:
[...]

Hier met een 150Mbps verbinding variërend van 7,9 - 12 MB/s

Ten opzichte van (voor m'n gevoel) een jaar of wat geleden, is de snelheid wel achteruit gegaan.
'k Had voorheen 200/200 en met speedtest haalde ik vaak iets meer dan 200Mbps. In de loop van de tijd kwam ik niet meer boven de 180Mbps. Voor mijn gevoel heeft men aanpassingen gedaan, waardoor je de opgegeven snelheid nooit of slechts zelden haalt.
Zojuist ff 1 speedtest gedaan: ping 10ms, download 135Mbps, upload 3,5Mbps :(
Is ongeveer vergelijkbaar met wat ik zie met 1Gbps. Het is onstabiel. Niet dat ik ontevreden ben.. Het zal in veel gevallen maximaal 300 tot 700Mbps zijn. Dit was vorige week niet zo met KPN. Draaide als een zonnetje met zeer goede speedtest resultaten op meerdere servers. Met glasnet dus ook goede ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@stormfly @ThinkPad

De 10GB testfile komt hier binnen met 28-32MB/s op een 400 lijn.

Tracert fwiw:
Tracing route to fsn1-speed.hetzner.com [78.46.170.2]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.8.1
  2     4 ms     4 ms     5 ms  bdi1.dhcp04.network.solcon.net [82.139.112.1]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  ae15.cr1.ams5.network.solcon.net [212.45.37.226]
  4     4 ms     4 ms     4 ms  212.45.33.249
  5     9 ms    10 ms    10 ms  hetzner.interxionfra11.nl-ix.net [193.239.117.110]
  6    14 ms    14 ms    15 ms  core23.fsn1.hetzner.com [213.239.224.77]
  7    14 ms    14 ms    14 ms  fsn1-speed.hetzner.com [78.46.170.2]

Trace complete.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Cranberry schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:28:
[...]
[...]
Dit viel mij op mijn eerste dag Solcon (twee week geleden) al op. Ik kwam van Odido en daar was het juist andersom: Odido had de cap op een gegeven moment juist iets omhooggeschroefd zodat je daadwerkelijk de geadverteerde snelheid kon halen zoals geadverteerd, vaak iets meer zelfs.

380 down en 392 up hier voor mijn 400/400 lijn, getest met meerdere speedtest/locaties

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
ThinkPad schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:55:
[...]

Dit viel mij op mijn eerste dag Solcon (twee week geleden) al op. Ik kwam van Odido en daar was het juist andersom: Odido had de cap op een gegeven moment juist iets omhooggeschroefd zodat je daadwerkelijk de geadverteerde snelheid kon halen zoals geadverteerd, vaak iets meer zelfs.

380 down en 392 up hier voor mijn 400/400 lijn, getest met meerdere speedtest/locaties
Dat is bij Solcon in het verleden ook anders geweest. Bij een speedtest tikte ik aan het begin van de download (100Mbps verbinding) vaak de 200-250Mbps. Gedurende de test begon de snelheid te zakken en kwam ik vaak rond de 110-120Mbps uit.
De limiet lijkt nu altijd actief te zijn, waarbij de snelheid permanent onder de opgegeven waarde ligt.
'k Lig er niet wakker van, maar opvallend vind ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
TumTum schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:58:
[...]

Dankje, is dit met 100, 400 of 1000?
400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
ThinkPad schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:52:
[...]

De 10GB testfile komt hier binnen met 28-32MB/s op een 400 lijn.
Het schommelt hier. Dus soms 10MB/s en soms rond de 30MB/s op 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Ja, dat is vergelijkbaar met mijn testjes (helaas). Tik nu de 50MB/s aan. Ik denk dus dat het misschien afhankelijk is van drukte op het netwerk en de beperkte capaciteit. Alsnog matig, maar beter dan 10MB/s.

[ Voor 30% gewijzigd door TumTum op 11-06-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Afgelopen dagen nog wat testjes gedaan, ook direct vanaf de Cloud Gateway WAN verbinding. Het schommelt gewoon enorm en het is niet wat het moet zijn. Uiteindelijk moet ik de Fritzbox installeren en gebruiken voor onderzoek. Dat vind ik geen probleem, maar helaas is er geen afspraak mogelijk. Dus ik heb de case gesloten en stap volgend jaar weer over. Mijn interne netwerk is te complex daarvoor en ik wil niet dagen zonder netwerken zitten. Het is prijstechnisch ook niet super interessant. Update: We zijn toch aan het onderzoeken.

Tot 400/400 is prima. Boven de 400/400 moet je rekening houden met tragere verbindingen. Als we kijken naar verbinding met het buitenland (zoals hierboven getest met Hetzner), dan is het ook niet volledig betrouwbaar. OVH RBX download is trouwens wel netjes qua download. Sneller dan dit heb ik nog niet gezien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEv1iDXNLnJQQntN3aw_4-4Jg-w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AD4VCozoSvFCrE8DTZvaj7Nj.jpg?f=user_large

Upload naar Clouvider Limited is ook 900+ op de gateway. Dus ik heb op 2 netwerken de 900+ download en upload aan kunnen tikken. Dit laat zien dat mijn hardware doet wat het moet doen.

Op de Gateway lijkt er een soort cap op te zitten. Hij begint netjes richting de 900mbps download en daalt daarna heel snel.

[ Voor 7% gewijzigd door TumTum op 20-06-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:43
3 maanden geleden Solcon glasvezel besteld, krijg ik nu 7 dagen voor oplevering opeens een mail met dat ze hebben bedacht dat er een monteur moet langskomen. Alleen kan die pas over 3 weken op z'n vroegst komen (eerste mogelijkheid bij Guidion) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
Ik lees de laatste weken alleen maar van dit soort negatieve berichten over Solcon als we met oplevering/installatie te maken krijgen.
eigenlijk is het bij iedere provider hetzelfde liedje. Werkt het dan werkt het en meestal zonder haperingen, maar op het moment van een overstap dan gaat het fout.
En dat weerhield mij 6 weken geleden ervan om ook naar Solcon over te stappen en toch maar bij Ziggo gebleven met een nieuw 400/40mb contract. Prima verbinding voor mij en aan uploaden doe ik weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46

Thasaidon

If nothing goes right, go left

BillyTheMailer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:09:
eigenlijk is het bij iedere provider hetzelfde liedje. Werkt het dan werkt het en meestal zonder haperingen, maar op het moment van een overstap dan gaat het fout.
Dat ben ik niet met je eens.
Ik ging van XMS naar Solcon. Van Solcon naar KPN. En onlangs nog van KPN naar Odido.
Allemaal zonder problemen.

En als je de "overstapservice" van je nieuwe provider gebruikt, word je oude provider pas opgezegd als je ook echt over bent en je verbinding werkt.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
Dan heb je geluk gehad, maar dat gebruik maken van de overstapservice gaat vaak echt niet vlekkeloos. Bij de oude Provider vaak al te snel afgekoppeld voordat de nieuwe operationeel is. communicatie communicatie. Lees maar eens goed in al die berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:17

vr6-only

Blub Blub

BillyTheMailer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:55:
Dan heb je geluk gehad, maar dat gebruik maken van de overstapservice gaat vaak echt niet vlekkeloos. Bij de oude Provider vaak al te snel afgekoppeld voordat de nieuwe operationeel is. communicatie communicatie. Lees maar eens goed in al die berichten.
Je gelijke proberen te halen, maakt het nog geen waarheid.

Als het constant en veelal mis zou lopen? Dan spoelt het Internet over van klachten. En dat is feitelijk niet het geval en op Internet lees je veelal klachten en geen positief nieuws.

Wat je wel kunt herkennen qua trend is dat partijen die samenwerken met Guidion tegen dezelfde uitdagingen aanlopen.

Tenslotte kun je, als je echt angst hebt voor uitval, ook ervoor kiezen om Ziggo zelf op te zeggen op het moment dat je nieuwe provider de verbinding heeft opgeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door vr6-only op 29-06-2025 21:56 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

vr6-only schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Wat je wel kunt herkennen qua trend is dat partijen die samenwerken met Guidion tegen dezelfde uitdagingen aanlopen.
Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met personeelstekorten.
Ik had met de omzetting van KPN naar Odido ook een door Guidion ingehuurde ZZP-er die normaal niet in mijn regio werkt. Maar wel gewoon alles conform afspraak.
BillyTheMailer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:55:
Er zullen altijd mensen zijn met een slechte ervaring, maar 99% van mensen die ik ken, welke overgestapt zijn, hebben geen problemen gehad.

Dat het signaal van je oude ISP er eerst af gaat is logisch, want vaak gaat de monteur eerst naar de POP om daar de boel om te prikken van oude naar nieuwe ISP.

Ik zou dus zeker niet bij een ISP blijven hangen omdat je bang bent voor uitval.
Maar wat @vr6-only ook aan geeft... je kunt ook pas je Ziggo opzeggen als je glasvezel verbinding helemaal opgeleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
BillyTheMailer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:09:
Ik lees de laatste weken alleen maar van dit soort negatieve berichten over Solcon als we met oplevering/installatie te maken krijgen.
En dat weerhield mij 6 weken geleden ervan om ook naar Solcon over te stappen en toch maar bij Ziggo gebleven met een nieuw 400/40mb contract. Prima verbinding voor mij en aan uploaden doe ik weinig.
Vandaag was mijn overstap en er gingen meerdere dingen fout. Uiteindelijk is er een storingsticket aangemaakt en opeens werkte het een paar uur later.

Guidion monteur was ook later dan afgesproken maar daar kan Solcon niks aan doen.

Wat me wel tegenvalt aan de verbinding is de hogere latency, die is namelijk ruim 2x zo hoog vergeleken met KPN (9ms vs 3ms richting tweakers.net). Ook vind het het minder snappy dan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
Van dit soort dingen krijg ik nou de kriebels. Het kan vaak ook nooit in 1 keer goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
TumTum schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:05:
Afgelopen dagen nog wat testjes gedaan, ook direct vanaf de Cloud Gateway WAN verbinding. Het schommelt gewoon enorm en het is niet wat het moet zijn. Uiteindelijk moet ik de Fritzbox installeren en gebruiken voor onderzoek. Dat vind ik geen probleem, maar helaas is er geen afspraak mogelijk. Dus ik heb de case gesloten en stap volgend jaar weer over. Mijn interne netwerk is te complex daarvoor en ik wil niet dagen zonder netwerken zitten. Het is prijstechnisch ook niet super interessant. Update: We zijn toch aan het onderzoeken.

Tot 400/400 is prima. Boven de 400/400 moet je rekening houden met tragere verbindingen. Als we kijken naar verbinding met het buitenland (zoals hierboven getest met Hetzner), dan is het ook niet volledig betrouwbaar. OVH RBX download is trouwens wel netjes qua download. Sneller dan dit heb ik nog niet gezien;

[Afbeelding]

Upload naar Clouvider Limited is ook 900+ op de gateway. Dus ik heb op 2 netwerken de 900+ download en upload aan kunnen tikken. Dit laat zien dat mijn hardware doet wat het moet doen.

Op de Gateway lijkt er een soort cap op te zitten. Hij begint netjes richting de 900mbps download en daalt daarna heel snel.
[Streamable: cap]
Ik merk de schommelingen ook op een 150Mbit/s verbinding, Speedtest.net schommelt momenteel tussen de 50 en 80Mbit/s. Zelfs de vrouw bracht net een klacht over dat webpagina's niet lekker of trager openden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdv
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-08 11:14
Ik heb op dit moment de amino aria 610 ontvanger van solcon, nu wil ik graag de ontvanger in het tv meubel wegwerken, maar dan werkt de infrarood afstandsbediening niet meer, nu lees ik dat solcon tegenwoordig de Arris VIP5202 ontvanger levert, werkt deze wel via bluetooth met de afstandsbediening, zodat die in achter het deurtje van het tv meubel ook werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gvdv schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:12:
Ik heb op dit moment de amino aria 610 ontvanger van solcon, nu wil ik graag de ontvanger in het tv meubel wegwerken, maar dan werkt de infrarood afstandsbediening niet meer, nu lees ik dat solcon tegenwoordig de Arris VIP5202 ontvanger levert, werkt deze wel via bluetooth met de afstandsbediening, zodat die in achter het deurtje van het tv meubel ook werkt?
Solcon heeft daar een uitgeklede versie van met een IR remote, dat schiet dus niet op.
Je kan eventueel een Marmitek verlenger zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gisteren is mijn verbinding overgezet van KPN naar Solcon. Gebruik gemaakt van de overstapservice. Eigenlijk ging alles heel vlekkeloos. Ik kreeg van m'n Unifi installatie keurig een pushbericht dat WAN1 - KPN down was. In de instellingen PPPoE omgezet naar DHCP en de boel was weer online.

Ik merk wel dat Solcon een aanmerkelijk hogere latency heeft. KPN zat altijd op 4ms bij mij en Solcon nu strak op 7ms. Toegegeven, dat is nog steeds de helft van m'n Ziggo lijn die op 14ms zit...

Speedtest geeft ~700 mbit down en ~970 mbit up aan momenteel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDZ1111
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-08 20:58
Blijkbaar bestaat er niet een echt forum voor Solcon-gebruikers. Daarom mijn vraag maar hier gesteld.

Mijn ouders hebben sinds kort Solcon glasvezel, incl. TV. Met een Arris VIP 5202 ontvanger (twee, om precies te zijn). Ondertiteling hebben zij nodig en staat dus aan. Maar naar verluidt krijgen ze tegelijk de ondertiteling van twee kanalen in beeld.
Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@JDZ1111
Iets soortgelijks heb ik bij mijn schoonouders ook een keer gezien. Echter kregen zij de ondertitels die bij het programma zelf zaten (ingebakken) en daar overheen de extra ingestelde ondertiteling.

Dus niet van 2 verschillende kanalen.

Krijgen ze dit ook als ze bv de 2e Ariis van de stroom halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Vraagje over Solcon, was na 1730 thuis dus kon ze niet meer bellen. Ben gisteren overgestapt van mijn huidige 150 naar een nieuwe 400 lijn bij Solcon. Ik heb een Genexis glasvezelmodem ivm met een UCG als router en dit werkt altijd perfect. Ik mijn naïviteit dacht ik, dit is even omschakelen bij hun en hop 400Mb/s. Kom ik vandaag thuis en ligt er een doos met een nieuwe Genexis en nieuwe Fritzbox maar nog geen snelheidsverhoging. Geen enkele mail of brief erbij met wat de verdere bedoeling is. Ik de boel even aangesloten, nieuwe modem krijgt geen verbinding. Kennelijk moeten ze hem omzetten.

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Het lijkt me dat de oude Genexis prima 400Mb/s aankan.