[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:
Doos met deze inhoud vanmorgen ontvangen. Vreemd, een DSL router bij een glasvezelaansluiting. Even verder gezocht, schijnt dat LAN1 ook als WAN gebruikt kan worden.

[Afbeelding]
Jij gaat van AON naar XGS-PON, zal altijd een monteur naar de PoP moeten voor het patchen.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48
@bjusterbaarlik Da's prima. Dan schuif ik daarna die Nokia er zelf wel op. Alleen verwacht ik dat op 6 januari het licht er af gaat, en die monteur pas op 7 januari zijn kunstje gaat doen.

Lekker!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Phoolie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:52:
Nou binnenkort maar even uitzoeken hoe ik die Fritzbox kan vervangen voor mijn UDM Pro
Lijkt me vrij eenvoudig, ik zit zelf op het KPN FttH netwerk en ik ben zelf net gemigreerd van een EdgeRouter X (config: blackd in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie") naar een Cloud Gateway Ultra. Deze is momenteel voorzien van Unifi Network 10.0.162. IPv4 spreekt voor zich, IPv6 was even wat uitvogelen (is helaas niet gedocumenteerd).

Ik heb de ONT op poort 5 en WAN1 ingesteld als volgt:
Name: Solcon
Interface: WAN1
Port: Port 5

IPv4:
- Connection: DHCP
- Geen DHCP client options
- Auto DNS server aan (maar kun je natuurlijk zelf bepalen of je dit wilt).

(zo staat het ook op de site van Solcon https://www.solcon.nl/eig...icatie-kpn-ftth-opticks/: DHCP en untagged)

IPv6:
- Connection: DHCPv6
- Geen DHCP client options
- Prefix delegation size: 56
- Auto DNS server aan (maar kan je natuurlijk zelf bepalen of je dit wilt).

(helaas staat er niks over IPv6 gedocumenteerd bij Solcon, heb ze dat al een keer doorgegeven maar daar is niks mee gedaan helaas)

Voor de LAN netwerken heb ik het volgende ingesteld:
IPv4:
- DHCP servers aanmaken met IP range en met een eigen DNS server (Pi-Hole). Heb je geen eigen DNS server dan kan je auto DNS aan laten.

IPv6:
- Interface Type: Prefix Delegation
- Prefix Delegation Interface: Solcon (gekoppeld aan WAN1/Port 5)
- Prefix Delegation ID: Auto (nog niet aanpasbaar)
- Client Address Assignment: SLAAC
- Auto DNS server uit, eigen DNS server opgegeven (momenteel een IPv4 IP Adres in IPv6 vorm van dezeflde Pi-Hole). Heb je geen eigen DNS server dan kan je deze gewoon aan laten.
- Router Advertisement (RA) aan
- RA priority: High

Ik merkte dat bij de installatie van de Gateway Ultra via de app de ISP automatisch gedetecteerd werd en daarmee was het IPv4 stuk al werkend. Maar het IPv6 stuk vereiste wat handmatig instellen.

Mogelijk moet je wel even de Gateway herstarten om een IPv6 adres te verkrijgen op je WAN1.
Zodra de WAN1 een IPv6 adres heeft, kun je als het goed is ook zien bij Networks dat elk Network een IPv6 subnet heeft. Ik heb namelijk meerdere VLAN's en bij elk Network heb ik IPv6 zo ingesteld, waardoor elk VLAN zijn eigen /64 krijgt.

Om te troubleshooten, zet SSH aan en kijk in /var/log/wan-diag-ipv6-intf-events.log

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tele schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:09:
[...]
1 week, overstap is op 2 januari
Inmiddels overgestapt. Geen idee waarom er een monteur nodig zou moeten zijn. Het opgestuurde pakket met nokia ftu en fritzbox kan een jaartje in de kast blijven tot de volgende overstap, werkt prima met de bestaande kpn ftu en m'n eigen openwrt router.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 17:36
bjusterbaarlik schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
[...]

Jij gaat van AON naar XGS-PON, zal altijd een monteur naar de PoP moeten voor het patchen.
Dat was bij mij ook zo, maar die monteur stond voor 12 januari gepland en toch kon ik gewoon die Nokia aansluiten op 31-12. Zou er dan op 31-12 ook een monteur in de PoP geweest zijn? Dat moet haast wel, maar waarom kon ik dan pas op zijn vroegst een monteur inplannen op 08-01?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Dat was bij mij ook zo, maar die monteur stond voor 12 januari gepland en toch kon ik gewoon die Nokia aansluiten op 31-12. Zou er dan op 31-12 ook een monteur in de PoP geweest zijn? Dat moet haast wel, maar waarom kon ik dan pas op zijn vroegst een monteur inplannen op 08-01?
Twee verschillende monteurs, één voor de PoP en één voor de huisinstallatie. Als de tweede dan pas later kan zou normaal gesproken overgangsdatum moeten opschuiven.

• Phoolie
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Twee verschillende monteurs, één voor de PoP en één voor de huisinstallatie. Als de tweede dan pas later kan zou normaal gesproken overgangsdatum moeten opschuiven.
Ik was in de veronderstelling dat het één monteur was. Beetje onzinnig ook om een monteur te sturen om die ONT te vervangen.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:
Doos met deze inhoud vanmorgen ontvangen. Vreemd, een DSL router bij een glasvezelaansluiting. Even verder gezocht, schijnt dat LAN1 ook als WAN gebruikt kan worden.

[Afbeelding]
Klopt dat zei de monteur destijds ook gelijk bij mij dat ik 1 LAN poort minder zou hebben daardoor. 3 ipv 4.

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50
Gisteren ochtend 5 Jan van Delta (heb thuis een Caiway glasvezel kastje waar je de connectie inschuift) naar Solcon overgestapt nadat Guidion zondag een Nokia ONT heeft geplaatst. Die kon nog niet geactiveerd worden omdat het Delta signaal er nog op stond.

Gisteren, nadat Delta stopte, met de overstap bezig geweest maar internet niet actief te krijgen vanuit de meegeleverde Fritzboz. Na meerdere telefoontjes vandaag en gisteren maar ook een nutteloos bezoek van een Delta monteur vandaag kwam het hoge woord bij Solcon er uit. Ze blijken al wekenlang geen internet te kunnen activeren bij nieuwe aansluitingen omdat er problemen zijn met een koppeling naar Delta. Ze wisten dus dat ze deze verbinding nooit konden opleveren.

Nu dus al een paar dagen geen internet en het mooie is, ze weten ook niet wanneer het opgelost is. Wat is Solcon een bagger toko geworden zeg.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 07:33
Phoolie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het één monteur was. Beetje onzinnig ook om een monteur te sturen om die ONT te vervangen.
Solcon monteurs voeren geen patches uit in de PoP. Dat geldt trouwens voor meer providers. In die gevallen doet de KPN monteur het maar die doet uiteraard niet de thuisinstallatie voor een andere provider.
En het zal je verbazen hoe vaak het fout gaat bij mensen die zelf een (O)NT gaan vervangen. Met een beetje pech beschadig je de pigtail/connector en ben je driehonderd euro verder voor een aannemer van KPN.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
Barre73 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Solcon monteurs voeren geen patches uit in de PoP. Dat geldt trouwens voor meer providers. In die gevallen doet de KPN monteur het maar die doet uiteraard niet de thuisinstallatie voor een andere provider.
En het zal je verbazen hoe vaak het fout gaat bij mensen die zelf een (O)NT gaan vervangen. Met een beetje pech beschadig je de pigtail/connector en ben je driehonderd euro verder voor een aannemer van KPN.
Ik wacht nog steeds op afspraakbevestiging Guidion. Mail voor het maken van de afspraak 26-12 ontvangen. Vorige week nog even contact gezocht, druk druk druk etc, u hoort van ons.

Maargoed, dan had ik geen internet meer, dus in overleg met Solcon zelf de NT vervangen. Laatst ook al bij mijn broer gedaan, appel ei. Nou, dit keer dus niet, oude NT schoof er niet mooi af, pigtail los en nog een soort clipje...Let wel, niks gebroken/geforceerd... :(

Pigtail los in de nieuwe NT gedaan, NT met tape bevestigd en nu maar wachten op de monteur de komende weken. Durf niet verder zelf te dokteren met risicio dat ik de glasvezel beschadig.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:29:
@bjusterbaarlik Da's prima. Dan schuif ik daarna die Nokia er zelf wel op. Alleen verwacht ik dat op 6 januari het licht er af gaat, en die monteur pas op 7 januari zijn kunstje gaat doen.
(Bijna) alles goed gegaan vandaag. Om 10:40 ging het KPN licht uit. Direct daarna heb ik de Nokia er op geschoven. Het 'connection' lampje bleef knipperen. Klantenservice had het nummer op de sticker nodig en binnen enkele minuten bleef 'connection' constant en kon ik verder. Monteur gelijk afgezegd. In mijn Ubiquiti router moest ik enkel het VLAN vinkje uit zetten. Solcon gebruikt gewoon DHCP.

Wat ging er mis:
Blijkbaar kan je bij Solcon Compleet geen 097- telefoonnummers van KPN data only opgeven. Daarover staat bij Solcon niets in de voorwaarden. KPN retentie heeft het trouwens keurig opgelost.
Ook Disney Plus zijn we kwijt. Was gratis onderdeel van KPN Compleet, maar dat was te verwachten.

Lekker!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23
CVar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:35:
Gisteren ochtend 5 Jan van Delta (heb thuis een Caiway glasvezel kastje waar je de connectie inschuift) naar Solcon overgestapt nadat Guidion zondag een Nokia ONT heeft geplaatst. Die kon nog niet geactiveerd worden omdat het Delta signaal er nog op stond.

Gisteren, nadat Delta stopte, met de overstap bezig geweest maar internet niet actief te krijgen vanuit de meegeleverde Fritzboz. Na meerdere telefoontjes vandaag en gisteren maar ook een nutteloos bezoek van een Delta monteur vandaag kwam het hoge woord bij Solcon er uit. Ze blijken al wekenlang geen internet te kunnen activeren bij nieuwe aansluitingen omdat er problemen zijn met een koppeling naar Delta. Ze wisten dus dat ze deze verbinding nooit konden opleveren.

Nu dus al een paar dagen geen internet en het mooie is, ze weten ook niet wanneer het opgelost is. Wat is Solcon een bagger toko geworden zeg.
Werkt Guidion ook op zondag?

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50
supercop7373 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Werkt Guidion ook op zondag?
Ja, ik kon een aantal weken geleden ook op (een) zondag een afspraak maken.

• Phoolie
Napsju schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
[...]

(Bijna) alles goed gegaan vandaag. Om 10:40 ging het KPN licht uit. Direct daarna heb ik de Nokia er op geschoven. Het 'connection' lampje bleef knipperen. Klantenservice had het nummer op de sticker nodig en binnen enkele minuten bleef 'connection' constant en kon ik verder. Monteur gelijk afgezegd. In mijn Ubiquiti router moest ik enkel het VLAN vinkje uit zetten. Solcon gebruikt gewoon DHCP.
[...]
Hier idd hetzelfde verhaal. met dat knipperende lampje, even bellen, nummer doorgeven en draaien maar.

Ik moet alleen mijn UDM Pro nog even aansluiten. Kwam jij ook van KPN? En gebruik je ook TV?
Ook Disney Plus zijn we kwijt. Was gratis onderdeel van KPN Compleet, maar dat was te verwachten.
Solcon heeft Solcon Compleet, krijg je bijna hetzelfde, alleen kan je geen pakket kiezen, maar krijg je ESPN compleet.

En als ik het goed begrepen heb krijg ik op alle mobiele abonnementen 5 euro korting per maand, waar dit bij KPN nog 2,50 was bij 2 abonnementen.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:04
Overgestapt van KPN naar Solcon, Solcon kan een stuk goedkoper dan de verlengaanbiedingen van KPN.
Overstap datum van 15 januari ingevuld bij Solcon en ook direct KPN opgezegd voor de 15de. Echter stuurt Solcon nu een mail dat ze pas de 23ste live kunnen bij ons thuis? Dat is meer dan een week zonder internet... Gelukkig is KPN flexibel en kunnen ze de opzeg datum verzetten naar de 23ste. Beetje jammer van Solcon vertrouwen is nu wel weg en ze zijn nog niet eens online. :(

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kindrih schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:20:
Overgestapt van KPN naar Solcon, Solcon kan een stuk goedkoper dan de verlengaanbiedingen van KPN.
Overstap datum van 15 januari ingevuld bij Solcon en ook direct KPN opgezegd voor de 15de. Echter stuurt Solcon nu een mail dat ze pas de 23ste live kunnen bij ons thuis? Dat is meer dan een week zonder internet... Gelukkig is KPN flexibel en kunnen ze de opzeg datum verzetten naar de 23ste. Beetje jammer van Solcon vertrouwen is nu wel weg en ze zijn nog niet eens online. :(
Daar hebben ze de overstapservice voor. Dan regelen ze die datum onderling. Als het twee seperate acties zijn kan eht zijn dat Solcon bijv. om 9:00 wilt activeren maar dat kan niet omdat KPN de lijn pas om 12:00 vrijgeeft bijvorobeeld.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31

Zenix

BOE!

IJsbeer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Daar hebben ze de overstapservice voor. Dan regelen ze die datum onderling. Als het twee seperate acties zijn kan eht zijn dat Solcon bijv. om 9:00 wilt activeren maar dat kan niet omdat KPN de lijn pas om 12:00 vrijgeeft bijvorobeeld.
Daarom altijd de overstapservice gebruiken inderdaad, zeker bij glasvezel.
De datum die je opgeeft tijdens het bestellen, is ook een wensdatum, daar is niks definitief aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 10-01-2026 20:45 ]

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoe is ervaring met de Solcon TV+ app op Android / Google TV? Deze lijkt nieuw en ik vermoed een rebrand van de KPN app.

Hoe is (interface) snelheid en de bitrate bijvoorbeeld? Ik overweeg over te stappen van Ziggo die in mijn ogen een uitstekende app heeft met bitrates van 6,5mbit/s bij 1080.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:34
bitrate van solcon-tv is ca 7Mbit voor sd kanalen en 14mbit voor hd kanalen

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24

IkWilbert

Het is mij!

Ik ga de overstap maken van KPN naar Solcon.
In de bevestigings mail van Solcon staat dat ze verwachten op te leveren vrijdag 13-02.
De monteur van Guidion kan pas op maandag 16-02 komen aansluiten.

Zit ik dan het weekend zonder internet? Of wacht KPN met afsluiten tot dat Solcon actief is.

Ik maak gebruik van de overstapservice.

[ Voor 6% gewijzigd door IkWilbert op 13-01-2026 13:24 ]

I intend to live forever. So far, so good.

• Phoolie
IkWilbert schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:45:
In de bevestigings mail van Solcon staat dat ze verwachten op te leveren vrijdag 13-02.

Zit ik dan het weekend zonder internet? Of wacht KPN met afsluiten tot dat Solcon actief is.

Lees even wat terug, is de afgelopen 14 dagen regelmatig voorbij gekomen.

• supercop7373
IkWilbert schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:45:

Bijzonder dat jij al een afspraak kunt maken met Guidion. Ik heb nog niks gehoord terwijl mijn “verwachte” datum 2/2 is. Ik las in dit topic namelijk dat je vaak pas een week van te voren de afspraak link krijgt

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:41
Heeft iemand een Edgerouter 4 (of 3 Lite) configfile voor Solcon? Ik hou me aanbevolen!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24

IkWilbert

Het is mij!

supercop7373 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Bijzonder dat jij al een afspraak kunt maken met Guidion. Ik heb nog niks gehoord terwijl mijn “verwachte” datum 2/2 is. Ik las in dit topic namelijk dat je vaak pas een week van te voren de afspraak link krijgt
Ik kreeg de link om een afspraak te maken vanmorgen. Zondag had ik Solcon aangevraagd.

I intend to live forever. So far, so good.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41
Hier Odido gebruiker. Best wel wat storingen gehad dit jaar en overweeg overstap.
Je kan nu voor rond de 360€ uitkomen voor een 1GBps+TV jaar abbo bij solcon, via pricewise.

Toch lees ik best wat horror reviews online, zowel op trustpilot als op google over solcon. Is dit een gevalletje 'als het werkt werkt het' en zijn dit alleen de slechte situaties waarbij er iets fout gaat? Gezien de normale maandprijzen zou je denken dat dit geen budget ISP is toch?

• Phoolie
Lord_Dain schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
Hier Odido gebruiker. Best wel wat storingen gehad dit jaar en overweeg overstap.
Je kan nu voor rond de 360€ uitkomen voor een 1GBps+TV jaar abbo bij solcon, via pricewise.

Toch lees ik best wat horror reviews online, zowel op trustpilot als op google over solcon. Is dit een gevalletje 'als het werkt werkt het' en zijn dit alleen de slechte situaties waarbij er iets fout gaat? Gezien de normale maandprijzen zou je denken dat dit geen budget ISP is toch?
Jaren tevreden klant van KPN geweest, daar kan je ook horror verhalen van vinden :)

Nu vanaf 31-12 over naar Solcon, maar werkt prima.

Klagen doen mensen online, positief zijn vergeten ze nog weleens ;)

• Phoolie
Ik zit met een aparte situatie. Als ik via de STB tv wil kijken, dan bevriest het beeld na een paar minuten. Even van zender wisselen lost dit weer voor een paar minuten op.

Dit is de eerste keer dat ik tv kijk sinds ik van KPN over ben naar Solcon. Ik heb bij Solcon exact dezelfde STB als ik bij KPN had en ik heb alles op dezelfde manier aangesloten. Dat is: ONT > Router > Switch > STB

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

• Lord_Dain
Oef, dat bevriezen na een paar minuten had ik vroeger ook last van bij gebruik van die STB's in mijn KPN/XS4all tijd. Dat had toen dan te maken IGMP instellingen oid en/of niet gebruiken van het juiste VLAN voor IPTV. Maar kan me toch niet voorstellen dat dit nog steeds zo werkt inmiddels (iig niet met VLAN, maar dat broadcast verkeer voor die kastjes heeft IGMP nodig). Daarom ben ik er van afgestapt en gebruik ik overal Google TV. Is dat geen optie? En anders ff checken of je IGMP uitstaat op je router of je switches?
Common Causes & Solutions

Disabled IGMP Snooping:
Problem: Switches flood IPTV multicast streams to all ports, overwhelming the network and client devices.
Solution: Enable IGMP Snooping on your managed switches for the IPTV VLAN. Configure the switch to be an IGMP Querier if needed.
Router Firewall/Proxy Issues:
Problem: Firewalls block essential multicast membership reports (IGMP packets), or IGMP Proxy isn't configured for traffic crossing different network segments (WAN/LAN).
Solution: Enable IGMP Proxy on your router (e.g., pfSense, OPNsense) and ensure firewall rules allow traffic from the multicast range (224.0.0.0/4) and IP options.
Incorrect IGMP Version:
Problem: Switches/routers might be set to an older IGMP version (v1) that doesn't handle newer multicast requests efficiently.
Solution: Set your devices to use IGMPv3 to support all versions.

[ Voor 47% gewijzigd door Lord_Dain op 14-01-2026 21:06 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Lord_Dain schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:

Ik heb nu weer jaar Solcon, maar in verleden ook aantal jaren gehad. Nooit problemen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stop de ethernet kabel in de 2e, 3e of 4e gele poort van het Solcon modem in uw meterkast.
Opmerking: Zijn alle gele poorten op uw modem al in gebruik? Wij adviseren u een netwerk switch, type Netgear GS105E of GS108E) te kopen. Dit type is noodzakelijk voor het gebruik van onze diensten. U kunt deze netwerk switch hier bestellen.
Solcon doet het anders dan Kpn, de Arris VIP5202 is niet hetzelfde als die van Kpn maar eenvoudiger.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Phoolie
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Solcon doet het anders dan Kpn, de Arris VIP5202 is niet hetzelfde als die van Kpn maar eenvoudiger.
Die Netgear switches die ze adviseren heb ik hier ook liggen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Phoolie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Die Netgear switches die ze adviseren heb ik hier ook liggen
Da's een begin, zijn ze goed ingesteld?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• John767
  • Laatst online: 22:48
Hier ook na weer een jaar Ziggo met korting (via glasvezel) aan het kijken voor een alternatief, totaal al zeker 15 jaar klant. En daar zag ik Solcon zoals eerder aangegeven via Pricewise met een nette jaarprijs voor 1Gbit + TV. Dat komt uit op net geen 30 euro per maand.

En hier zijn toch wel een aantal tevreden gebruikers van Solcon. Werkt die TV app ook gewoon goed op Android/Google TV?

[ Voor 5% gewijzigd door John767 op 15-01-2026 21:09 ]

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-02 19:11
Nu Solcon een TV+ app heeft, gaan ze dan ook overstappen op de Android TV+ ontvanger zoals bij KPN?
Kan je dan ook kiezen voor gratis Netflix basic als je KPN mobiel combineert met Solcon internet en televisie?
Ik heb nu gratis ESPN, maar heb liever gratis Netflix.

• Phoolie
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Da's een begin, zijn ze goed ingesteld?
Ik heb die gewoon laten staan zoals ze al uit de doos kwamen en het bij KPN ook altijd deden. Maar met Goed ingesteld heb je het over IGMP neem ik aan? Dat staat als volgt:
IGMP Snooping Status: Enable
VLAN ID Enabled for IGMP Snooping: LEEG
Validate IGMPv3 IP Header: Disable
Block Unknown Multicast Address: Disable

Er valt mij wel iets op, bij de snelheid van de poorten zie ik dat de poort die naar de STB gaat maar 100 mbit is, is dat wel goed? De poort naar de router geeft overigens ook 100 mbit aan, dus heb ergens het idee dat die kabel niet goed meer is.

• Dersan
Bij mij gaat niet alles lekker......

26-12 beschikbaarheid e-mail Guidion gekregen en ingevuld (eerste mogelijkheid was 10-1...)

31-12 Guidion gebeld wanneer bevestiging komt. Planningsafdeling drukt, volgt..

02-01 Ging Solcon in (geen overstapservice gebruikt, mijn fout). Ondanks dat ik KPN heb gebeld abbo te verlengen wat is bevestigd ging het KPN signaal er af. Zelf ONT geïnstalleerd, klikte er alleen niet goed af waardoor ik voorzichtig de losse pigtail er in heb gedrukt en de ONT heb vastgetapet. Monteur dus alsnog nodig.

07-01 Guidion gebeld wanneer bevestiging komt. Plannings afdeling druk, wij kunnen niks doen, afspraak volgt...

07-01 Gekeken of ik Solcon compleet kan activeren. Kan niet, Solcon gebeld, nee kan niet omdat Guidion nog niet is langsgeweest..Wij bellen u terug (is niet gedaan)

16-01 Mail van KPN dat mijn compleet voordelen van het telefoonabbo afvallen. Hang nu bij Solcon in de wacht.

Man wat een drama.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb niet het idee dat Solcon iets valt te verwijten, geen overstapservice, zelf de zaak slopen en dat Guidion z'n werk niet goed doet is hun probleem (bijna alle providers gaan daar heen).
Solcon werkt trouwens goed mee in dit soort situaties, ik had een overstapservice waardoor de vorige provider up bleef en die was bereikbaar zodat ik zelf e.e.a. kon stroomlijnen toen het toch niet goed ging.

• Donnu
Toch hoop ik dat het Solcon combivoordeel wordt uitgebreid met een gratis streaming dienst

• Dersan
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:37:
Ik heb niet het idee dat Solcon iets valt te verwijten, geen overstapservice, zelf de zaak slopen en dat Guidion z'n werk niet goed doet is hun probleem (bijna alle providers gaan daar heen).
Solcon werkt trouwens goed mee in dit soort situaties, ik had een overstapservice waardoor de vorige provider up bleef en die was bereikbaar zodat ik zelf e.e.a. kon stroomlijnen toen het toch niet goed ging.
Nou nou nou...

1. Ik heb niks gesloopt, er is niks afgebroken of iets dergelijks. Bij het er af schuiven van het oude punt kwam ging de pigtail mee. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Als ik niet voorzichtig was geweest had het kwetsbare kabeltje het überhaupt nooit overleefd.

2. Dat ze Guidion inhuren welke zijn werk niet doet kan ik niet helpen. Het is hun keuze om het werk daaraan uit te besteden. Het is nu 16 januari, oplevering was 2 januari, en ik heb nog niet eens een afspraak staan...

3. De internetverbinding is wel actief, abbo loopt (inclusief kosten), maar ze kunnen niet de installatie afronden voordat Guidion is langsgeweest. Tot die tijd heb ik ook geen compleet extra's. Ik weet niet in welk parellel universum je dat aan mij verwijtbaar vindt.

• Phoolie
Dersan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:47:
[...]
1. Ik heb niks gesloopt, er is niks afgebroken of iets dergelijks. Bij het er af schuiven van het oude punt kwam ging de pigtail mee. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Als ik niet voorzichtig was geweest had het kwetsbare kabeltje het überhaupt nooit overleefd.
[...]
Wie het gedaan heeft weet ik niet, maar die pigtail hoort niet los te komen, er is dus wel iets stuk. Heb zelf al vaker een ONT vervangen en die pigtail zit normaal echt goed vast. Wellicht is er bij het plaatsen van je vorige ONT wel iets fout gedaan door de monteur.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Nou nou nou...

2. Dat ze Guidion inhuren welke zijn werk niet doet kan ik niet helpen. Het is hun keuze om het werk daaraan uit te besteden. Het is nu 16 januari, oplevering was 2 januari, en ik heb nog niet eens een afspraak staan...

3. De internetverbinding is wel actief, abbo loopt (inclusief kosten), maar ze kunnen niet de installatie afronden voordat Guidion is langsgeweest. Tot die tijd heb ik ook geen compleet extra's. Ik weet niet in welk parellel universum je dat aan mij verwijtbaar vindt.
In dit universum is je klacht dus enkel dat je nog geen combinatiekorting hebt en dat de niet-defecte ONT gerepareerd moet worden door je eigen toedoen?
Verdraai mijn woorden niet, ik leg geen verwijt bij iemand maar zeg waar jouw verwijt volgens mij niet hoort.

• John767
  • Laatst online: 22:48
Krijg je bij Solcon ook een ONT waar je rechtstreeks je Unifi router in kan prikken met een netwerkkabel?
Uiteraard na activeren van het geheel.

• Phoolie
John767 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:38:
Krijg je bij Solcon ook een ONT waar je rechtstreeks je Unifi router in kan prikken met een netwerkkabel?
Uiteraard na activeren van het geheel.
Ja, er zit gewoon een netwerkpoort op die ONT, die hang je aan de Fritzbox, maar een eigen router is ook mogelijk.

• Phoolie
[...]
Je gaat ook pas betalen zodra je installatie is afgerond en tot die tijd heb je gewoon nog je extra's van KPN

• Phoolie
Phoolie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Ik heb die gewoon laten staan zoals ze al uit de doos kwamen en het bij KPN ook altijd deden. Maar met Goed ingesteld heb je het over IGMP neem ik aan? Dat staat als volgt:

Er valt mij wel iets op, bij de snelheid van de poorten zie ik dat de poort die naar de STB gaat maar 100 mbit is, is dat wel goed? De poort naar de router geeft overigens ook 100 mbit aan, dus heb ergens het idee dat die kabel niet goed meer is.
Probleem is opgelost. De kabel van de router naar de switch was inderdaad gaat, die poort staat nu weer op 1 gbit. Daarna was het probleem helaas niet verdwenen, maar toen ik ging kijken om de kabel naar de STB te vervangen, zag ik ineens dat ik daar ooit zo'n koppelstukje tussen had gedaan. Toen ik dat ding oppakte, deed het beeld het helemaal niet meer. Kabels er even goed ingeduwd en alles werkt nu vlekkeloos. Ik ga dus maar even een kabel halen die lang genoeg is om van dat gare koppelstukje af te zijn.

• Lord_Dain
Phoolie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Klopt, die STB's draaiden vroeger zelfs maar 10Mbps, tegenwoordig 100Mbps. Is goedkoper voor de makers.
Ik vermoed dat je VLAN ID Enabled moet zijn : VLAN 1 en dat je die validate igmp3 wellicht moet enablen. Edit: zie dat het al werkt, dan is dat hele IGMP snooping wellicht niet nodig bij Solcon :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 16-01-2026 17:37 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 08:59

TVL

Ik heb een Solcon abonnement afgesloten voor Glas 250. Deze gaat 1 april in. Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis FTU/NT. Wordt deze vervangen voor een Mediaconverter van Solcon of blijft de Genexis hangen?
Daarnaast zie ik dat Solcon een Fritzbox 7530AX heeft, ik heb nu een Fritzbox 7590 met twee 2400 Repeaters in Mesh. Deze setup wil ik houden. Of is het beter de 7530AX te nemen?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:34
TVL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:33:

Daarnaast zie ik dat Solcon een Fritzbox 7530AX heeft, ik heb nu een Fritzbox 7590 met twee 2400 Repeaters in Mesh. Deze setup wil ik houden. Of is het beter de 7530AX te nemen?
de 7530AX is een versie met wifi6. als je van de oude 7590 de settings exporteert, kun je die in de nieuwe fritzbox deze weer importeren en houd je met de 2400 repeaters dezelfde config. als je ook voor de repeaters naar wifi6 wilt moet je deze ook vervangen door de AX versie

• Phoolie
Lord_Dain schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:36:
[...]

Klopt, die STB's draaiden vroeger zelfs maar 10Mbps, tegenwoordig 100Mbps. Is goedkoper voor de makers.
Ik vermoed dat je VLAN ID Enabled moet zijn : VLAN 1 en dat je die validate igmp3 wellicht moet enablen. Edit: zie dat het al werkt, dan is dat hele IGMP snooping wellicht niet nodig bij Solcon :)
Heb ondertussen dat koppelstukje er tussenuit en vervangen voor een kabel die lang genoeg is. Maar gisteravond wou ik voetbal kijken en toen was het probleem toch weer terug. Wel even snel geprobeerd of het zonder de switch ook voorkwam en dat was inderdaad het geval. Omdat ik niks wou missen, iedere 4 minuten maar op de play knop van de AB gedrukt. Na de wedstrijd had ik geen zin meer om nog wat uit te zoeken. Nou wou ik dat net wel gaan doen, maar vreemd genoeg loopt het nu wel voor langere tijd goed.

Het lijkt er dus op dat de problemen voorkomen als er teveel verkeer op het netwerk zit. Ik weet dat mijn vriendin iig serie aan het kijken was op haar iPad en als ik mij niet vergis was een van onze dochters ook nog iets op Netflix aan het kijken op MacBook of iPad, maar iig via wifi.

Omdat het issue ook zonder de switch voorkomt, denk ik dat er dan toch op de Fritzbox iets niet goed zou staan, maar die heeft gewoon de standaard configuratie van Solcon.

• Lord_Dain
Phoolie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Heb ondertussen dat koppelstukje er tussenuit en vervangen voor een kabel die lang genoeg is. Maar gisteravond wou ik voetbal kijken en toen was het probleem toch weer terug. Wel even snel geprobeerd of het zonder de switch ook voorkwam en dat was inderdaad het geval. Omdat ik niks wou missen, iedere 4 minuten maar op de play knop van de AB gedrukt. Na de wedstrijd had ik geen zin meer om nog wat uit te zoeken. Nou wou ik dat net wel gaan doen, maar vreemd genoeg loopt het nu wel voor langere tijd goed.

Het lijkt er dus op dat de problemen voorkomen als er teveel verkeer op het netwerk zit. Ik weet dat mijn vriendin iig serie aan het kijken was op haar iPad en als ik mij niet vergis was een van onze dochters ook nog iets op Netflix aan het kijken op MacBook of iPad, maar iig via wifi.

Omdat het issue ook zonder de switch voorkomt, denk ik dat er dan toch op de Fritzbox iets niet goed zou staan, maar die heeft gewoon de standaard configuratie van Solcon.
Balen, maar als ik de installatie handleiding van ze lees vind ik het toch minimaal 'verdacht' dat ze aangeven dat je netgear switches dient te gebruiken.. en dat kan eigenlijk alleen maar zijn omdat die IGMPv3 ondersteunen. Heb je 1 van die ontvangers direct op port 2-3-4 aangesloten?

Iemand trouwens een idee of ze bij Solcon de komende tijd ook webtv gaan introduceren voor browsers? :)

• Donnu
Ik verwacht dit jaar nog Android televisie ontvangers van Solcon omdat het platform TV+ nú gelanceerd is.

• Lord_Dain
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:50:
Ik verwacht dit jaar nog Android televisie ontvangers van Solcon omdat het platform TV+ nú gelanceerd is.
Dat is er al, als ik om mijn PC een android emulator zoals bluestacks installeer kan ik die app installeren en TV kijken. Maar ik kan nu nog niet op een random web browser via de app kijken omdat je dus vast zit aan een app op een smart tv/android of apple device. Hoe dan ook, ik zou een goedkoop nlziet abbo kunnen nemen, in totaal nog steeds goedkoper i.c.m. de aanbieding die ze nu hebben.,

• Donnu
Helaas heeft Solcon nog geen enkele app voor de Apple TV.

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:45:
Helaas heeft Solcon nog geen enkele app voor de Apple TV.
Op Tizen van Samsung helaas ook niet.

• Donnu
henk26 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Op Tizen van Samsung helaas ook niet.
Daar heb je gelijk in, maar de Solcon TV+ app het komt er wel aan voor Tizen.
Als je jouw abonneenummer voor Solcon TV+ (2000.....) en de zelf aangemaakte pincode gebruikt kan je wel inloggen in de KPN TV app op je Samsung televisie en je zal zien dat het prima werkt.

• Lord_Dain
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar de Solcon TV+ app het komt er wel aan voor Tizen.
Als je jouw abonneenummer voor Solcon TV+ (2000.....) en de zelf aangemaakte pincode gebruikt kan je wel inloggen in de KPN TV app op je Samsung televisie en je zal zien dat het prima werkt.
Dat is top, dan gebruiken ze dus hetzelfde platform en mogelijk zou het dan ook via de kpn webapp kunnen werken... ik wist niet dat er geen apple app is, gelukkig is dat hier nergens in gebruik in huize LD. _/-\o_

Heeft iemand wel eens geprobeerd om via KPN tv web browser met abbo + code in te loggen??
https://tv.kpn.com/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OnarRPb.png

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 18-01-2026 16:31 ]

• Phoolie
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Balen, maar als ik de installatie handleiding van ze lees vind ik het toch minimaal 'verdacht' dat ze aangeven dat je netgear switches dient te gebruiken.. en dat kan eigenlijk alleen maar zijn omdat die IGMPv3 ondersteunen. Heb je 1 van die ontvangers direct op port 2-3-4 aangesloten?
[…]
Poort 2-3-4 nog niet geprobeerd, zal dat vanavond eens proberen als er weer veel wifi verkeer is. Wel heb ik zonder de Netgear er tussen poort 1 geprobeerd, maar dat geeft die issues dus ook

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 11:24

Geckoo

Good news, everyone!

Ik ga van Delta naar Solcon (op het Delta netwerk), gaat dit vlekkeloos of moet ik ergens rekening mee houden?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Donnu
Ik gebruik zelf een Fritzbox 4690 met Solcon op de glasvezel van Deltafiber en dat werkt prima.

• Phoolie
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
[...]

[...]
Die IGMPv3 gebruiken ze idd wel. Was nu ook nog even aan het stoeien geweest en heb ChatGPT even gevraagd en die kwam met een oplossing om de STB prioriteit te geven. Dit lijkt vooralsnog te werken, maar goed dat dacht ik van de week ook, dus nog even geduld.

• Kindrih
De verplichte Guidion afspraak is geannuleerd en opnieuw ingepland een paar dagen later.. Wat doet deze monteur überhaupt? Ik heb de router binnen gekregen en het glasvezel kastje welke je over de glasvezel aansluiting heen kunt schuiven. Heb ook gewoon al het KPN glasvezel punt in huis liggen. Lijkt mij dat ik dit zelf ook kan? Of doet de Guidion monteur meer?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Mogelijk duikt hij nog de wijkkast in om je aansluiting te patchen. Maar het zou ook goed kunnen dat als je zelf de boel aansluit, het gewoon in de lucht komt.

• Lord_Dain
Kindrih schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:08:
De verplichte Guidion afspraak is geannuleerd en opnieuw ingepland een paar dagen later.. Wat doet deze monteur überhaupt? Ik heb de router binnen gekregen en het glasvezel kastje welke je over de glasvezel aansluiting heen kunt schuiven. Heb ook gewoon al het KPN glasvezel punt in huis liggen. Lijkt mij dat ik dit zelf ook kan? Of doet de Guidion monteur meer?
Kan inderdaad prima dat je het zelf aansluit en het meteen werkt. Bij een migratie moet je wel even wachten tot je oude verbinding er uit gaat natuurlijk.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 20:37
Het ligt er aan op welk netwerk je aan bent gesloten.

Is dat KPN WBA (kan je zien in je order op Mijn Solcon) en heb je de Nokia ONT met in het type nummer de tekst XGS-PON dan kan je hem wel aansluiten maar krijg je een knipperend Connection lampje. Een telefoontje naar Solcon met de vraag of ze het serienummer van je ONT even op willen voeren en je bent binnen 5 minuten online. Eventuele eigen router gewoon op DHCP zetten en dan moet alles goed gaan. Dit verhaal gaat zeker op als je al KPN glas had via het oude AON netwerk en nu omgezet bent bij Solcon naar XGSPON.

Bron: Ondergetekende die vanmorgen ineens geen internet meer had via KPN terwijl de Guidion monteur pas vanmiddag zou komen en geen zin had om de hele dag zonder internet te zitten ;-)

• Kindrih
RadioAir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:29:
Het ligt er aan op welk netwerk je aan bent gesloten.

Is dat KPN WBA (kan je zien in je order op Mijn Solcon) en heb je de Nokia ONT met in het type nummer de tekst XGS-PON dan kan je hem wel aansluiten maar krijg je een knipperend Connection lampje. Een telefoontje naar Solcon met de vraag of ze het serienummer van je ONT even op willen voeren en je bent binnen 5 minuten online. Eventuele eigen router gewoon op DHCP zetten en dan moet alles goed gaan. Dit verhaal gaat zeker op als je al KPN glas had via het oude AON netwerk en nu omgezet bent bij Solcon naar XGSPON.

Bron: Ondergetekende die vanmorgen ineens geen internet meer had via KPN terwijl de Guidion monteur pas vanmiddag zou komen en geen zin had om de hele dag zonder internet te zitten ;-)
Ik krijg een 300-Nokia XS-010X-R XGSPON ONT KPN TK-01 Media Converter geleverd, staat niet bij of ik op dit moment KPN WBA heb. Volgens mij is het praktisch hetzelfde kastje wat er nu ook hangt.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 20:37
Ja, dan ga je inderdaad over van AON naar GPON (kastje wat je nu hebt heeft 3 lampjes, deze nokia 4). Als je het witte knopje indrukt terwijl de stroom er af is kan je hem naar beneden schuiven. Van de nieuwe ONT even het dopje van de glasvezel aansluiting af halen en dan kan je hem er zo op schuiven (soms een beetje pielen om hem precies voor de glas aansluiting te krijgen). Daarna bel je Solcon via 0880032222 en geef je aan dat je zelf de ONT al geplaatst hebt en dat je deze wil laten activeren, dan vragen ze om je postcode/huisnummer en serienummer van de ONT. Na een minuut of 5 gaat dan het Connection lampje constant branden en kan je je eigen router of de Fritz! van Solcon aansluiten. De wizard via activatie.solcon.nl is niet nodig op WBA.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat is top, dan gebruiken ze dus hetzelfde platform en mogelijk zou het dan ook via de kpn webapp kunnen werken... ik wist niet dat er geen apple app is, gelukkig is dat hier nergens in gebruik in huize LD. _/-\o_

Heeft iemand wel eens geprobeerd om via KPN tv web browser met abbo + code in te loggen??
https://tv.kpn.com/
[Afbeelding]
Jep, dat werkt dus prima :). Goeie zet van Solcon om over te stappen op het nieuwe platform!

• Donnu
Kaspers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Jep, dat werkt dus prima :). Goeie zet van Solcon om over te stappen op het nieuwe platform!
Nu nog de televisiekastjes nog naar het nieuwe platform!

• supercop7373
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Hardware wordt pas een week van te voren verstuurd…dus maar even afwachten dan.

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

En dan hoop ik maar dat het patchen(op afstand???) goed gaat.

Ik heb er echter allerminst vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

@Barre73 kun jij zien wat de status is?

• Lord_Dain
Kaspers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

Volledig begrijpelijk, maar aan jouw kant is het niet heel spannend. Je krijgt als het goed is een NTU en router opgestuurd, die NTU zou je in principe als je dat durft zelf kunnen verwisselen met de oude. Maar ik zou er iig achteraan gaan, dit klinkt een beetje als de verhalen die ik hier en daar al las op internet, dat er helaas ook e.e.a. fout gaat bij Solcon en migraties.

[ Voor 76% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 13:14 ]

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:31
Hallo ik ga binnenkort overstappen naar Solcon internet en tv.
Echter heb ik nu bij Delta internet over mijn eigen apparatuur (pfsense)
Ik zie dat er een pagina bij solcon aan toegewijd is:
https://www.solcon.nl/eig...d5def3f83d8502e1b2fb08119
Nu zie ik dat bij internet het alleen dhcp is maar het iptv platform van hun vlan 4 op de wanport is de config dan ongeveer hetzelfde als bij KPN maar dan zonder PPPOE?

• Kindrih
RadioAir schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
Ja, dan ga je inderdaad over van AON naar GPON (kastje wat je nu hebt heeft 3 lampjes, deze nokia 4). Als je het witte knopje indrukt terwijl de stroom er af is kan je hem naar beneden schuiven. Van de nieuwe ONT even het dopje van de glasvezel aansluiting af halen en dan kan je hem er zo op schuiven (soms een beetje pielen om hem precies voor de glas aansluiting te krijgen). Daarna bel je Solcon via 0880032222 en geef je aan dat je zelf de ONT al geplaatst hebt en dat je deze wil laten activeren, dan vragen ze om je postcode/huisnummer en serienummer van de ONT. Na een minuut of 5 gaat dan het Connection lampje constant branden en kan je je eigen router of de Fritz! van Solcon aansluiten. De wizard via activatie.solcon.nl is niet nodig op WBA.
Gelukt! Bedankt voor je hulp, heb alles weer online.
Moet nog wel even op de unifi router het github iptv script runnen om het tv kastje online te krijgen, maar dat werkt nu ook mooi.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• supercop7373
laurens0619 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:05:
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)
Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:58
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:

@Barre73 kun jij zien wat de status is?
Stuur maar naar mij

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Lord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
Het werkt overigens alleen in de webclient van kpn: https://tv.kpn.com
Ik krijg het account van Solcon niet werkend in de iOS of android app van KPN; natuurlijk ook niet echt een probleem aangezien we op die platformen nu een rebranded Solcon versie hebben :).

• laurens0619
supercop7373 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur
De vraag Of je stroom bij je ont hebt is geloof ik vrij standaard dus zou daar niet teveel conclusies aan verbinden

Reeele kans dat het overstappen fout gaat hoor maar pr actief bellen doet niet zoveel. Sterker nog, soms verstoor je het standaard process ermee en werkt het contra effectief.

Als je je zorgen maakt of overstap goed gaat even odido klik klaar pro actief in huis halen. Heeft mij gered iig toen de overstap fout ging :)

• supercop7373
€26 per maand en €20 activatie kosten is klik en klaar. Ben overigens overgestapt via Pricewise waarbij Internetgarantie is aldus hun site. Pricewise is alleen via mail bereikbaar. Lees daar ook niet veel goeds over. Hopelijk heb ik beiden niet nodig…

Wat houdt de internetgarantie in?
Sowieso gaat je overstap naar een nieuwe internetprovider bijna altijd goed. Toch kan het gebeuren dat je zonder internet komt te zitten. Daarom bieden we de ‘internetgarantie’.

Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en kan de provider niet op tijd beginnen met internet leveren? Dan sturen wij je een MIFI-router toe ter bruikleen. Zo kun je alsnog internetten terwijl je wacht op levering van de provider.

• laurens0619
@supercop7373
Ow dat is wel netjes van ze :) hopelijk niet nodig.

Ga je naar een party als KPN zelf dan sturen ze ook een dongle op als het niet werkt.

Tja het is altijd ff afwachten en klooien bij overstappen. Levert wat geld op maar ook risico. Zal nog wel even duren tot overstappen zo soepel gaat als een enrgiecontract

• supercop7373
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics

• Economics
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:23:
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics
De datum verschuift als zij de planning aanpassen via de WBA portal. Doen ze dit niet dan is 2/2 de keiharde overstap gezien de KPN je gaat om patchen en wij niet aan het planning systeem van guidion hangen. Ik zal het wederom voor je nakijken en meld ik het je in PB

• Economics
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)

• supercop7373
Economics schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:39:
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)
Dank je.🤩 Enige moment dat ik Guidion kon kiezen was in de middag tussen 12.00-16.00 uur. Dus dat komt goed uit.

Fingers Crossed dan maar nu.

Zie ondertussen in de PostNL app dat er een pakket van Solcon staat aangemeld.

Edit: krijg nu in eens ook een SMS van Youfone dat ik per 6/2 00:00 uur bij hun beëindig…

[ Voor 8% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 11:48 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 08:59

TVL

Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 07:33
TVL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:10:
Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?
Zoals Supercop7373 kan bevestigen: Nee, niet altijd. Als je aangesloten bent op een PoP waarin sinds afgelopen jaar ook KPN WBA XGS-PON apparatuur is bijgeplaatst, dan zal Solcon je in principe op XGS-PON zetten. Dat is de eerste voorkeur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Lord_Dain
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.

• supercop7373
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?

[ Voor 34% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 19:18 ]

• Lord_Dain
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Maar wie weet...

• Barneveld1991
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?

• Zenix

Zenix

BOE!

Lord_Dain schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:51:
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.
Vorig jaar en het jaar daarvoor hadden ze dezelfde pricewise actie. Ik heb overigens netjes mijn cashback gehad.

• Kindrih
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.

• Lord_Dain
Kindrih schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:11:
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.
IGMPv3? wat doet het script precies?
edit: al gevonden, developer vraagt in issues oa:
Do you have IGMP snooping enabled for your local IPTV VLAN in Network Application?
Welke versie UnifiOS?

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 26-01-2026 21:37 ]

• Donnu
Ik verwacht dat Solcon dit jaar met de TV+ kastjes komt die KPN ook gebruikt. Dit vermoed ik omdat Solcon ook recent de TV+ app gebruikt welke op de kleur na gelijk is aan die van KPN.
Wellicht dat de problemen die je nu ervaart over zijn met de nieuwe TV+ ontvangers.

• Phoolie
En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.

• laurens0619
Stotter problemen op provider iptv komen vrij vaak voor op hardware buiten een experiabox met kpn achtige streams.

Ook al werkte het eerst wel, grote kans dat het op de experiabox wel goed gaat en het probleem in je unifi zit.

Persoonlijk kan ik iedereen nlziet aanraden. Geen gedoe meer en je krijgt er een vaak een fijnere ervaring voor terug qua reclame/terugkijk opties.

• Kindrih
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:14:
[...]

En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.
Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.

• Phoolie
Barneveld1991 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:04:
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?
Dat is inderdaad wel apart, ik had bij KPN hetzelfde kastje, maar die had dus wel Bluetooth. Denk dat Solcon dit softwarematig uit heeft staan of wellicht hardwarematig toch een ander model

• Phoolie
Kindrih schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.
Dan ben ik wel even benieuwd naar je bevindingen. Ik moet mijn UDM Pro namelijk nog aansluiten :)

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?

• Lord_Dain
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?
Untagged DHCP ja.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste