Zou dat er niet mee te maken hebben dat je (iig bij Solcon) apart moet betalen voor opnemen?Barre73 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Bij KPN (en dus ook Solcon) is vooruitspoelen bij alle opnames toegestaan. En ja, opnemen is strikt gesproken gewoon streamen maar er is toch een onderscheid met "begin gemist"(waar het niet kan).
In ieder geval in het contract dat KPN heeft met RTL en SBS.
Ik vind het niet van deze tijd dat je extra moet betalen om op te kunnen nemen.
Dat is het juist wel, het is niet meer van deze tijd om voor iets te betalen wat je niet nodig hebt.Donnu schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:27:
Ik vind het niet van deze tijd dat je extra moet betalen om op te kunnen nemen.
Ik bedoel eigenlijk meer het terugkijken .
Helemaal eens! Eveneens is de decoder verouderd.Donnu schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:09:
Dat is bij andere zoals KPN en Delta geen probleem.
Niet voor niets is hun NPS score verhoogd lees ik op Delta gebruikersforum en KPN community en TotaalTV:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-leidt-tvmarkt-in-tevredenheidsonderzoek-delta-ziet-nps-het-meeste-stijgen/
[ Voor 8% gewijzigd door Sjakie0101 op 10-07-2026 08:48 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Daar heb ik al een Apple TV voor. Ik gebruik de stb echt alleen voor live tv, dus vind het wel prima dat je een kaal basis abonnement hebt met opties die je tegen betaling aan kan zetten.Donnu schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:09:
Ik wou dat de Apple tv hiervoor kon gebruiken, maar zowel Solcon als KPN vertikken het een televisie app uit te brengen voor de Apple tv 4K.
Gewoon airplay gebruiken. Maar de programma's die ik terug wil zien kan je vaak ook via NPO start of Videoland terug zienDonnu schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:09:
Ik wou dat de Apple tv hiervoor kon gebruiken, maar zowel Solcon als KPN vertikken het een televisie app uit te brengen voor de Apple tv 4K.
Inderdaad, spijkers op laagwater en anders overstappen naar Ziggo of Delta. Daar wel AppleTV apps
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Nou hier een kleine update, monteur is gister langsgeweest en heeft de Solcon ONT geplaatst.
Ik zit nog steeds op 1Gbit, ook via wifi kom ik niet hoger (S25u) dan 940.
Dat wordt dus WEERRRRRR bellen met Solcon, het is echt erg slecht allemaal.
First they take the words, then they take the meaning.
Welke ONT en router heb je?Bad Brains schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:46:
Nou hier een kleine update, monteur is gister langsgeweest en heeft de Solcon ONT geplaatst.
Fritz 4630 en de Nokia ONT, dezelfde die ik voor de KPN had maar schijnbaar toch vervangen moest worden.
First they take the words, then they take the meaning.
Heeft de Fritz!box een 2.5Gbps verbinding met de ONT? Kun je uitlezen in de interface. Als je het niet hebt vervang dan eens de UTP kabel tussen beide.Bad Brains schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:26:
Fritz 4630 en de Nokia ONT, dezelfde die ik voor de KPN had maar schijnbaar toch vervangen moest worden.
Wat voor apparatuur heb je aangesloten op de Fritzbox? Jouw computer moet wel een ethernet poort hebben die deze snelheid kan verwerken.
Bij mij heeft alleen mijn Mac een ethernet poort die deze hogere snelheid aan kan. Als ik bijvoorbeeld een snelheidstest doe op mijn Apple TV 4K krijg ik nooit een hogere snelheid te zien dan 1 gbps omdat dit de limiet is van de ethernet poort.
https://www.speedtest.net/my-result/d/882065614
Bij mij heeft alleen mijn Mac een ethernet poort die deze hogere snelheid aan kan. Als ik bijvoorbeeld een snelheidstest doe op mijn Apple TV 4K krijg ik nooit een hogere snelheid te zien dan 1 gbps omdat dit de limiet is van de ethernet poort.
https://www.speedtest.net/my-result/d/882065614
[ Voor 12% gewijzigd door Donnu op 12-07-2026 07:39 ]
Zoals ik hier eerder meldde kan W10/11 ook een bottleneck zijn, gek genoeg lukt het met een pc die 2 ethernet aansluitingen heeft (met een extra kaart of usb ding) dan weer wel of heel snelle wifi.
Dat is dan wel tussen pc en nas want internet is hier tot 1Gbs (sneller kost me te veel).
Zet je Linux op diezelfde pc dan kan het opeens wel met 1 dikke netwerk aansluiting.
Dat is dan wel tussen pc en nas want internet is hier tot 1Gbs (sneller kost me te veel).
Zet je Linux op diezelfde pc dan kan het opeens wel met 1 dikke netwerk aansluiting.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Veel mensen confroleren niet eens of de Wifi wel minimaal 6 is, of de PC pf laptop wel Wifi6 heeft of een netwerkkaart etc die hoge snelheden aan kan.
Ik ben na heel veel wikken en wegen overgestapt van KPN naar Solcon. Mijn voornaamste motivatie is dat ik UniFi apparatuur gebruik die niet optimaal om kan gaan met PPPoE (geen hardware acceleratie, MTU issue).
Solcon viel positief op omdat ze:
- opereren op het KPN netwerk
- zelfs dochteronderneming van KPN zijn, waardoor bepaalde voordelen (korting op mobiel) in stand blijven
- gewoon DHCP ondersteunen (incl. IPv6)
Mijn verwachtingen waren dan ook dat ik een vergelijkbare verbinding zou hebben, zonder de nadelen van PPPoE.
Vandaag is de verbinding opgeleverd.
DHCP, incl. IPv6 werkt out of the box perfect. Kwestie van wat instellingen aanpassingen in de UniFi setup en klaar. <rant>Waarom is het zo moeilijk voor KPN om dit ook te bieden? Zover ik weet is het zelfs mogelijk om dit (tijdelijk) naast PPPoE aan te bieden..</rant>
Maar... De downloadsnelheid valt stiekem een beetje tegen. Ik kom gemiddeld uit op een downloadsnelheid van 800-850Mbps tegen een eigen Solcon speedtest server. Upload zit rond de 920-940. Bij een 1Gbit verbinding. Ik had eigenlijk tegen een eigen speedtest server wel een snelheid van 930/930 verwacht. Ik heb het op verschillende momenten van de dag getest waar er verder geen verkeer op mijn netwerk is, dus daar ligt het niet aan.
Test ik tegen andere test servers dan is de snelheid nog veel lager, dan kom ik niet eens boven de 600 Mbps uit.
Zover ik me kan herinneren haalde ik met KPN wél hogere snelheden bij andere test servers, dus het lijkt er op dat het netwerk van Solcon naar de rest van het internet een stuk minder capaciteit heeft.
Nu was dit het grootste risico van overstappen naar een wat kleinere ISP, dus heb bewust maar voor een jaarcontract gekozen. En KPN rekende de hoofdprijs, zelfs bij verlengaanbod, dus een keer overstappen kan geen kwaad. Maar had op meer gehoopt en dat ze qua infrastructuur toch meer met KPN zouden delen en dat ik alleen af zou zijn van die PPPoE. Helaas blijkt het dus toch meer losstaand en hebben ze een stuk minder capaciteit.
Solcon viel positief op omdat ze:
- opereren op het KPN netwerk
- zelfs dochteronderneming van KPN zijn, waardoor bepaalde voordelen (korting op mobiel) in stand blijven
- gewoon DHCP ondersteunen (incl. IPv6)
Mijn verwachtingen waren dan ook dat ik een vergelijkbare verbinding zou hebben, zonder de nadelen van PPPoE.
Vandaag is de verbinding opgeleverd.
DHCP, incl. IPv6 werkt out of the box perfect. Kwestie van wat instellingen aanpassingen in de UniFi setup en klaar. <rant>Waarom is het zo moeilijk voor KPN om dit ook te bieden? Zover ik weet is het zelfs mogelijk om dit (tijdelijk) naast PPPoE aan te bieden..</rant>
Maar... De downloadsnelheid valt stiekem een beetje tegen. Ik kom gemiddeld uit op een downloadsnelheid van 800-850Mbps tegen een eigen Solcon speedtest server. Upload zit rond de 920-940. Bij een 1Gbit verbinding. Ik had eigenlijk tegen een eigen speedtest server wel een snelheid van 930/930 verwacht. Ik heb het op verschillende momenten van de dag getest waar er verder geen verkeer op mijn netwerk is, dus daar ligt het niet aan.
Test ik tegen andere test servers dan is de snelheid nog veel lager, dan kom ik niet eens boven de 600 Mbps uit.
Zover ik me kan herinneren haalde ik met KPN wél hogere snelheden bij andere test servers, dus het lijkt er op dat het netwerk van Solcon naar de rest van het internet een stuk minder capaciteit heeft.
Nu was dit het grootste risico van overstappen naar een wat kleinere ISP, dus heb bewust maar voor een jaarcontract gekozen. En KPN rekende de hoofdprijs, zelfs bij verlengaanbod, dus een keer overstappen kan geen kwaad. Maar had op meer gehoopt en dat ze qua infrastructuur toch meer met KPN zouden delen en dat ik alleen af zou zijn van die PPPoE. Helaas blijkt het dus toch meer losstaand en hebben ze een stuk minder capaciteit.
Ik denk dat het niet overal zo is, Almere-Enschede:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp6LdU6zghxPQf357jGo4GqV.jpg?f=user_large)
Voor mij niet zo belangrijk meer nu ik vertrek vanwege de prijs, de eenvoud van dhcp is een pre.
Officieel morgen weg, maar monteur staat op 20 juli dus dat wordt de dag (hopelijk).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp6LdU6zghxPQf357jGo4GqV.jpg?f=user_large)
Voor mij niet zo belangrijk meer nu ik vertrek vanwege de prijs, de eenvoud van dhcp is een pre.
Officieel morgen weg, maar monteur staat op 20 juli dus dat wordt de dag (hopelijk).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Het lukt me niet om plaatjes van Speedtest te posten, maar in ieder geval haal ik met die test server die jij gebruikt iets van 830/902. Dus vergelijkbaar met de test server van Solcon zelf. Dus niet elke alternatieve test server is een stuk trager. Maar nog steeds niet > 900 qua download. Kan wellicht inderdaad per regio verschil. Ik zit ergens in Zeeland.
Overigens begrijp ik dat jij weggaat vanwege de kosten, terwijl dat bij mij ook een rol speelde bij KPN waar ik 80 euro betaal waar ik bij Solcon iets van 57 euro voor betaal (voor korting). Overigens lijkt dat bij een nieuw abo bij KPN ook lager te zijn dan wat ik er voor betaalde, maar die was natuurlijk niet beschikbaar voor een bestaande abonnee. Dus wellicht stap ik volgend jaar weer terug over en krijg ik wel dat abo tegen die lagere prijs plus andere welkomstkortingen...
Overigens begrijp ik dat jij weggaat vanwege de kosten, terwijl dat bij mij ook een rol speelde bij KPN waar ik 80 euro betaal waar ik bij Solcon iets van 57 euro voor betaal (voor korting). Overigens lijkt dat bij een nieuw abo bij KPN ook lager te zijn dan wat ik er voor betaalde, maar die was natuurlijk niet beschikbaar voor een bestaande abonnee. Dus wellicht stap ik volgend jaar weer terug over en krijg ik wel dat abo tegen die lagere prijs plus andere welkomstkortingen...
[ Voor 51% gewijzigd door nospam op 15-07-2026 14:20 ]
Ik vluchtte destijds bij Telfort Tweak weg omdat OdiLdo dat overnam, da's echt de allerlaatste waar ik ook maar 1 cent wil spenderen (en dan Ziggo)
Solcon doet aan cashback deals wat bij 2 jaar het hoogst was.
Toen keek ik eens naar hoeveel tv ik eigenlijk kijk en wat, dat was zo weinig dat ik dat wel met dvb-t kon doen (digitenne fta).
Toen Solcon opnieuw duurder werd (ook vast bellen ging omhoog) vond ik het wel leuk geweest want mijn inkomen stijgt niet even hard mee.
Solcon doet aan cashback deals wat bij 2 jaar het hoogst was.
Toen keek ik eens naar hoeveel tv ik eigenlijk kijk en wat, dat was zo weinig dat ik dat wel met dvb-t kon doen (digitenne fta).
Toen Solcon opnieuw duurder werd (ook vast bellen ging omhoog) vond ik het wel leuk geweest want mijn inkomen stijgt niet even hard mee.
KPN heeft Telfort overgenomen. Dat was niet Odido of T-Mobile. T-Mobile heeft vroeger wel Tele2 overgenomen.
Oh ja dat was weer daar voor, het was Tweak die werd overgenomen met de belofte dat je 'precies hetzelfde' zou krijgenbjusterbaarlik schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:58:
KPN heeft Telfort overgenomen. Dat was niet Odido of T-Mobile. T-Mobile heeft vroeger wel Tele2 overgenomen.
Overigens vanwege Kpn bij Telfort vertrokken, ik probeer dichtgetimmerd spul te vermijden.
Vandaag (16-7) werd vaste telefonie uitgeschakeld, zoals verwacht 1 maand na de aanvraag.
Het nummer was al geporteerd naar een voip provider en dat werkt nu.
Internet is er nog, de overstap naar elders op de 20e lijkt goed te gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-07-2026 12:06 ]
Het foute factuur feest is begonnen
Solcon wist half juni al dat ik ging overstappen en nu komt er doodleuk een factuur voor augustus omdat ik nog (net) niet echt weg ben als klant (a.s. maandag wel)
Geprotesteerd en enkel als antwoord gehad dat ik het eind augustus terug krijg.
Die factuur was overbodig, als ze hun systemen goed hadden afgestemd was een factuur waar geen diensten tegenover staan niet gemaakt.
Dat het restant van juli in augustus wordt verrekend is wel mee te leven.
Ook nog aangegeven dat ik nu voor enkel 1Gbs internet ga betalen wat ik bij aanvang voor alles in 1 kwijt was, da's 25% duurder in 2 jaar tijd.
Solcon wist half juni al dat ik ging overstappen en nu komt er doodleuk een factuur voor augustus omdat ik nog (net) niet echt weg ben als klant (a.s. maandag wel)
Die factuur was overbodig, als ze hun systemen goed hadden afgestemd was een factuur waar geen diensten tegenover staan niet gemaakt.
Ook nog aangegeven dat ik nu voor enkel 1Gbs internet ga betalen wat ik bij aanvang voor alles in 1 kwijt was, da's 25% duurder in 2 jaar tijd.
Dit is geen foute factuur maar is precies zoals KPN ook werkt. Op de factuur van juli betaal je vooruit, dus in dit geval de maand augustus.Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:12:
Het foute factuur feest is begonnen![]()
Solcon wist half juni al dat ik ging overstappen en nu komt er doodleuk een factuur voor augustus omdat ik nog (net) niet echt weg ben als klant (a.s. maandag wel)![]()
Op het moment van facturatie ben jij nog niet weg dus dit wordt door gefactureerd. En bij de eindfactuur wordt je alsnog per 20 juli gecrediteerd. Veel klanten vinden dit moeilijk te begrijpen maar het is gewoon volgens de AV en niet tegen in te gaan. Storneren heeft bijvoorbeeld ook geen zin want geeft alleen maar meer gedoe en je wint niks.
En dat Solcon (of wie dan ook) al sinds half juni weet dat je per 20 juli weg gaat is geen argument. Voor hetzelfde geld mislukt die migratie en moet je weken langer in de lucht worden gehouden. Of je trekt je overstapverzoek ergens medio juli alsnog in. Niemand kan in de toekomst kijken dus er wordt pas achteraf gekeken wat je verschuldigd was en wat je terug krijgt.
Bij je volgende provider gaat het straks net zo...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik word er niet blij of tevredener van, storneren was ik niet van plan.
Alles is er op gericht om vooral als provider inkomsten te blijven houden, de klant zoekt het maar uit.
Maar goed, ik overleef het wel en telefonie zit er deze keer niet bij omdat dat de 16e is vervallen.
Alles is er op gericht om vooral als provider inkomsten te blijven houden, de klant zoekt het maar uit.
Maar goed, ik overleef het wel en telefonie zit er deze keer niet bij omdat dat de 16e is vervallen.
Maar dat is toch exact hoe het bij vrijwel ieder abonnement werkt? Als ik Videoland, Netflix, Apple Music of wat dan ook halverwege de maand (of desnoods 2 dagen in de nieuwe maand) opzeg, dan is de nieuwe maand toch volledig in rekening gebracht en krijg je het teveel betaalde bedrag achteraf terug.Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:44:
Ik word er niet blij of tevredener van, storneren was ik niet van plan.
Laats nog meegemaakt bij het opzeggen van Basic-fit. Zou stoppen per 25 juni, maar juni eerst volledig in rekening gebracht en het teveel betaalde heb ik ondertussen al terug ontvangen.
Juli is volledig betaald en daar gaat het niet om, augustus komt er achteraan terwijl ik dan al weg hoop te zijn.
Tenzij de overstap fout loopt, wat niet helemaal valt uit te sluiten met Budget en de overgang van een AON aansluiting naar GPON (afhankelijk van een monteur/extern bedrijf dat wordt ingehuurd).
Tenzij de overstap fout loopt, wat niet helemaal valt uit te sluiten met Budget en de overgang van een AON aansluiting naar GPON (afhankelijk van een monteur/extern bedrijf dat wordt ingehuurd).
Bij Ziggo werkt dit ook zo . Het is niet iets typisch Solcon.
Weet iemand of je korting krijgt op kpn mobiel als je internet hebt via Solcon? Ik vind de voorwaarden onduidelijk.
Ja zodra het KPN Nummer actief is (ik ben recentelijk met mobiel ook overgestapt een paar dagen na aansluiting van mijn internet) kan je het nummer doorgeven en is er korting van toepassing. Voor mobiel is de korting denk ik hetzelfde als bij KPN. Bij de andere extra's heb je geen keuze en krijg ik ESPN Compleet / Pluspakket.Naafkap schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:44:
Weet iemand of je korting krijgt op kpn mobiel als je internet hebt via Solcon? Ik vind de voorwaarden onduidelijk.
Volgens mij pas na activatie kon ik de onderstaande tekst zien op de pagina. Maar dat weet ik niet meer zeker.
Voordelen van ons cadeau*
ESPN Compleet: Geniet kosteloos van 4 extra sportzenders, normaal geprijsd op € 14,99 per maand. Haal het beste live topvoetbal rechtstreeks naar uw huiskamer!
Pluspakket: Ontdek 20+ extra zenders, met een waarde van € 9,95 per maand. Geniet van een scala aan entertainment voor jong en oud.
Korting op mobiele abonnementen van KPN: Tot € 7,50 korting per maand per mobiel abonnement.
Dubbele data bij KPN: Elke maand dubbele MB's, minuten en sms'jes zonder extra kosten.
t
Edit : Op de KPN site staat het ook zie ik https://www.kpn.com/service/solcon
[ Voor 5% gewijzigd door stefkor op 23-07-2026 14:06 ]
Als je KPN mobiel combineert met Solcon internet krijg je inderdaad dezelfde korting op mobiel als bij KPN zelf plus gratis plus pakket tv en ESPN
Tja helaas nog steeds niks.Erik1805 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:25:
Glasvezel aangevraagd op 18-03-2026. Helaas nog niks. Duurt wel alleen erg lang zo. Solcon heeft Deltafiber bericht voor aansluiting van erfgrens naar binnen. Is dit normaal dat het zo lang duurt?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Begrijpelijk maar ben al 5 maanden onderwegSpeedy-Andre schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
[...]
Een aannemer zit niet te wachten op een enkele klus op 1 locatie, wellicht verzamelen ze orders tot er meerdere in die buurt gedaan kunnen worden.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh