Situatie vooraf – KPN
Voorheen had ik KPN internet op hetzelfde KPN XGS-PON netwerk.
Daar draaide ik al langere tijd probleemloos met:
•
TK-01 patchcover
•
Zaram ZXOS11NPI (SFP ONT)
• UDM Pro SE
Dit werkte volledig stabiel na grote hulp via het
[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken topic
Overstap naar Solcon
Ik wist dat het gebruik van een eigen ONT is toegestaan bij Solcon, maar ik wist niet zeker of deze specifieke ONT zonder problemen zou werken.
Op basis van de Solcon-pagina’s over eigen modem/ONT en de netwerkspecificaties leek het technisch gewoon compatible. Telefonisch contact bevestigde dat het zou moeten werken.
Het is verplicht om de verbinding eerst te activeren met de geleverde apparatuur. Dat heb ik dus ook succesvol gedaan zodra de verbinding actief werd. Daarmee kwam de verbinding direct online.
Eerste poging met eigen ONT
Daarna mijn eigen setup aangesloten met:
• WAN: DHCPv4
• VLAN: geen / untagged
• DNS: automatisch
• Geen IPv6-configuratie ingesteld
En telefonisch mijn PON ID & S/N ID doorgegeven.
Resultaat:
Volgens Solcon werd mijn ONT wél gezien in het netwerk (dus het serialnummer kwam binnen), maar activatie werd geweigerd om de 1 of andere reden.
KPN Netwerk monteur
Er werd een KPN Netwerk monteur langs gestuurd.
Hoewel ik al vermoedde dat het om provisioning ging, is er op locatie nog het een en ander gecontroleerd en gebeld.
Conclusie: fysiek was alles in orde. Ik werd opnieuw terugverwezen naar Solcon support.
Gedetailleerde mail naar Solcon
Op verzoek van de Solcon klantenservice heb ik een uitgebreide mail gestuurd met onder andere:
• Exact type ONT
• PON ID & S/N ID zoals zichtbaar in de module
Bijvoorbeeld:
• PON ID: ZRMT12345678 (Fake ID)
• S/N ID : ZRMT12345678 (Fake ID)
Belangrijk detail: het serialnummer volgt het formaat ZRMT12345678 (4-letter prefix + 8 cijfers), niet wat er op de module sticker staat zoals ZarmCN12345678.
Daarnaast heb ik de volgende details gedeeld:
• WAN-configuratie (DHCPv4, geen VLAN)
• Dat het op hetzelfde KPN-netwerk eerder met een andere provider probleemloos werkte
• Link speed op auto (1G/10G FDX capability)
Daarna bleef het even stil.
Activatie (onverwacht moment)
Twee dagen later viel ineens mijn internetverbinding weg (ik zat op dat moment nog op de standaard Solcon ONT).
Ongeveer 7 uur later kreeg ik bericht dat mijn ONT-ID succesvol was geactiveerd en dat ik kon omschakelen naar mijn eigen hardware.
Ik heb toen direct de hardware gewisseld naar mijn eigen ONT + UDM Pro SE en het internet werkte meteen.
Kleine hickup daarna
Ongeveer een half uur later viel de verbinding één keer weg.
Na een unplug/replug van de SFP-module kwam de verbinding weer terug. Sindsdien (nu ~36 uur verder) is de lijn 100% stabiel.
Huidige werkende configuratie
Mijn setup + config is als volgt:
• ONT: Zaram ZXOS11NPI (XGS-PON)
• Router: UDM Pro SE
• WAN:
• DHCPv4
• Geen VLAN tagging
• DNS automatisch
• IPv6: niet geconfigureerd
• Link speed: auto
Conclusie
De Zaram ZXOS11NPI werkt dus op Solcon voor in ieder geval internet (KPN XGS-PON).
Als activatie geweigerd wordt terwijl je configuratie klopt, zit het waarschijnlijk in de provisioning van de ONT in het netwerk. Als het niet direct werkt, kan Solcon het in ieder geval werkend krijgen

Hopelijk helpt dit iemand mochten er problemen zijn bij het activeren van deze ONT.