[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mja, eigenlijk is dat met nagenoeg iedere app zo omdat die bandbreedte wel wat kost... Ik heb bijvoorbeeld F1 TV Premium via een app en dat is wel super qua bitrate en beeldkwaliteit, maar die zijn echt uitzondering in dat landschap.

TV-ontvangers geven doorgaans alleen de hoogste beeldkwaliteit als ze werken met multicast, maar dat vereist wel wat netwerk specifieke instellingen om je tv-ontvanger op het multicast netwerk aan te melden, vooral als je je eigen router gebruikt. Met multicast kun je als kijker die hoogste bitrate ontvangen, omdat het de provider geen extra bandbreedte kost. Tegenwoordig werken die meegeleverde tv-ontvangers ook gewoon wel met unicast, maar daar wordt de bandbreedte toch wel aardig beperkt is mijn beleving? Dan kun je net zo goed de app aanslingeren qua beeldkwaliteit/bitrate.

Hoe dat bij Solcon precies is weet ik niet, zoals gezegd neem ik geen TV-ontvangers af.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:40
Mijn eerst overstap van glas komt eraan, vanwege de goede cashback aanbieding via Pricewise i.c.m. Solcon. De laatste keren was tijdens het ADSL tijdperk, om vervolgens lange tijd Ziggo te hebben gehad.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom ik een nieuwe Nokia XGS/Pon opgestuurd heb gekregen. Ik heb immers dezelfde er reeds opzitten van mijn huidige KPN abbo.

Daarnaast is de overstapdatum met overstapservice op 24 februari, maar Guidion kan pas 26 februari. Dus erg benieuwd hoe dit gaat lopen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 13:31
Morpheusk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:21:
Mijn eerst overstap van glas komt eraan, vanwege de goede cashback aanbieding via Pricewise i.c.m. Solcon. De laatste keren was tijdens het ADSL tijdperk, om vervolgens lange tijd Ziggo te hebben gehad.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom ik een nieuwe Nokia XGS/Pon opgestuurd heb gekregen. Ik heb immers dezelfde er reeds opzitten van mijn huidige KPN abbo.

Daarnaast is de overstapdatum met overstapservice op 24 februari, maar Guidion kan pas 26 februari. Dus erg benieuwd hoe dit gaat lopen.
Je loopt risico op 2 dagen geen internet. Aangezien je al xgspon hebt zou het kunnen dat je opnieuw moet activeren wellicht…en dat doet de monteur. Of je moet Solcon even bellen. Ik heb hulp gehad van @Economics

[ Voor 17% gewijzigd door supercop7373 op 19-02-2026 22:44 ]

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41

IkWilbert

Het is mij!

Morpheusk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:21:

Hier heeft de monteur de nieuwe Nokia geplaatst en die van de kpn verwijderd (ligt nu in de kast hier).
Ik had als overstap datum in eerste instantie 13 februari maar bij mij werd dit aangepast naar 16 februari in de serviceportal van Solon nadat ik met de monteur een afspraak had gemaakt op 16 feb.

Rond 07.00 uur op 16 februari was de verbinding met kpn verbroken, de monteur was er rond 12.00 uur... paar uurtjes zonder internet en tv gezeten dus.

I intend to live forever. So far, so good.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:44
Ik ga maandag over van Odido naar Solcon, ben dan ook benieuwd of het allemaal goed gaat. Ik wacht tot het Odido signaal eraf gaat en plaats dan zelf de NTU die ik heb gehad van Solcon. Loont het nog de moeite om proces technisch de Fritzbox aan te sluiten of kan ik gewoon meteen mijn eigen router gebruiken?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
Meteen eigen router kan in ieder geval op het KPN WBA XSGPON netwerk zonder problemen. Je moet wel de ONT even aanmelden via de servicedesk voordat het lampje constant groen blijft branden.

• Lord_Dain
RadioAir schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:11:
Meteen eigen router kan in ieder geval op het KPN WBA XSGPON netwerk zonder problemen. Je moet wel de ONT even aanmelden via de servicedesk voordat het lampje constant groen blijft branden.
Ah okee, ik heb alleen de ouderwetse type3 NTU gehad volgens mij is dat AON, dan zou het ook moeten werken zonder een belletje?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28

Geckoo

Good news, everyone!

ervaring hier van Delta naar Solcon.
netjes na een maand kwam Guidion langs om een ONT te plaatsen. Daarachter een UDM-Pro (de fritzbox ligt nog in de doos)
Daarna even de helpdesk gebeld en was binnen 15 min online, snelheid stabiel en eigenlijk nergens last van gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Geckoo op 21-02-2026 12:48 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• RadioAir
  • Laatst online: 18:25
Nou, het feest heeft lang geduurd maar volgens mij is de cashback actie bij Pricewise nu echt voorbij, zie nu alleen maar tarieven zonder cashback bij ze.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-03 17:42
@Barre73 @Lord_Dain

Kleine update betreft de GN_01 FTU: Op basis van mijn melding heeft Solcon een storing/Guidon ticket aangemaakt zonder enige feedback, heb dus geen idee of zij dus wisten van deze FTU en/of wat hun reactie/mening dus echt is geweest.

De reguliere Guidion Installatie afspraak heb ik doorlaten gaan en die heeft het geinstalleerd zoals onderstaand.

Volgens mij niet helemaal zoals het hoort, maar het werkt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezD_dBX2dBy1dCff-nQPv4g4dhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9CRzydOKRvoSujRktuSyok5.jpg?f=fotoalbum_large

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier hoort nog een onderkant op die je er zo op schuift, hopelijk ie ie niet weggegooid.
Voor de werking niet belangrijk maar je beschermt de boel wel beter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Christoxz
Speedy-Andre schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:32:
Hier hoort nog een onderkant op die je er zo op schuift, hopelijk ie ie niet weggegooid.
Voor de werking niet belangrijk maar je beschermt de boel wel beter.
Zie Christoxz in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

De juiste onderkant is er nooit geweest.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, wel apart dat ze het zo laten maar er zijn altijd wel uitzonderingen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Lord_Dain
Nou ik ben zonder problemen gemigreerd. Vanochtend keek ik in de meterkast en knipperde mijn XGS ONT van Odido met een rood lampje, de kap er af geschoven en de glasvezel eraf, de NTU van solcon er op geschoven en ik had meteen een groen 'glas/internet' lampje. Daarna even vlan 300 van de WAN port af en na een reboot van mijn router had ik meteen internet. Top geregeld!!

Edit: Top, kan inderdaad nu tv kijken zowel via de Solcon TV+ app op mijn android TV en op de PC via het KPN IPTV platform/web app.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 23-02-2026 08:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Lord_Dain schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:12:
Ik ga maandag over van Odido naar Solcon, ben dan ook benieuwd of het allemaal goed gaat. Ik wacht tot het Odido signaal eraf gaat en plaats dan zelf de NTU die ik heb gehad van Solcon. Loont het nog de moeite om proces technisch de Fritzbox aan te sluiten of kan ik gewoon meteen mijn eigen router gebruiken?
Fritzbox is bij mij de doos nooit uitgeweest, heb vanaf dag 1 mijn OPNsense router eraan hangen.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Lord_Dain schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:48:
Nou ik ben zonder problemen gemigreerd. Vanochtend keek ik in de meterkast en knipperde mijn XGS ONT van Odido met een rood lampje, de kap er af geschoven en de glasvezel eraf, de NTU van solcon er op geschoven en ik had meteen een groen 'glas/internet' lampje. Daarna even vlan 300 van de WAN port af en na een reboot van mijn router had ik meteen internet. Top geregeld!!

Edit: Top, kan inderdaad nu tv kijken zowel via de Solcon TV+ app op mijn android TV en op de PC via het KPN IPTV platform/web app.
Nice ik ga binnenkort ook over van Odido. Dus dan ga ik ervan uit dat ik mijn Asus router gewoon zo kan laten staan en alleen vlan 300 eruit moet halen.

• Lord_Dain
addictive_rhymz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Nice ik ga binnenkort ook over van Odido. Dus dan ga ik ervan uit dat ik mijn Asus router gewoon zo kan laten staan en alleen vlan 300 eruit moet halen.
Check, IPTV profiel op None gezet en gaan met die banaan!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 16:23
Hier ook over van KPN 1Gbit glas naar Solcon 1Gbit glas met cashback actie van pricewize. Ik heb hierbij echter een bijzondere constatering. Vanaf het moment dat de opzegging bij KPN bevestigd is in januari heb ik ineens problemen, al paar keer modem moeten resetten, bandbreedte is sindsdien gemaximeerd op ongeveer 500mbit. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar heb buiten een defecte PON na stroomuitval al die jaren nooit issues gehad....

• Lord_Dain
MrJT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:03:
Hier ook over van KPN 1Gbit glas naar Solcon 1Gbit glas met cashback actie van pricewize. Ik heb hierbij echter een bijzondere constatering. Vanaf het moment dat de opzegging bij KPN bevestigd is in januari heb ik ineens problemen, al paar keer modem moeten resetten, bandbreedte is sindsdien gemaximeerd op ongeveer 500mbit. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar heb buiten een defecte PON na stroomuitval al die jaren nooit issues gehad....
Haha, nou dat gevoel had ik ook, ik kreeg na het opzeggen bij Odido opeens last van stotterende TV streams en daarna werden ze ook nog eens gehacked... was ik nou maar niet overgestapt :*) Denk echt dat het of toeval is of inderdaad een gevoel, ik kan me nl. niet voorstellen dat Odido dit bijhoudt en klantjes op een lager plan zet na opzeggen, maar wie weet.

• Christoxz
Lord_Dain schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Haha, nou dat gevoel had ik ook, ik kreeg na het opzeggen bij Odido opeens last van stotterende TV streams en daarna werden ze ook nog eens gehacked... was ik nou maar niet overgestapt :*) Denk echt dat het of toeval is of inderdaad een gevoel, ik kan me nl. niet voorstellen dat Odido dit bijhoudt en klantjes op een lager plan zet na opzeggen, maar wie weet.
En wat zou Odido/KPN er mee winnen? Zij verlagen alleen maar de kans dat je terug komt, en er zijn zat mensen die elk jaar switchen.
Klanten komen en gaan, dat is zakelijk leven.

• Lord_Dain
Christoxz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:46:
[...]

En wat zou Odido/KPN er mee winnen? Zij verlagen alleen maar de kans dat je terug komt, en er zijn zat mensen die elk jaar switchen.
Klanten komen en gaan, dat is zakelijk leven.
Dit lijkt al helemaal erg te gelden in de ISP consumenten markt ja.. over het algemeen ben ik bij andere producten toch best 'winkel' of 'merk' trouw dus dit is echt iets waar ISP's aan zouden moeten werken imo. Waarom elke keer die nieuwe klanten stunt en slapende klanten uitwringen?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34
Gaan hier volgende week ook over naar Solcon. Hoeveel dagen vooraf komt het pakket binnen?

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

John767 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:44:
Gaan hier volgende week ook over naar Solcon. Hoeveel dagen vooraf komt het pakket binnen?
Kleine week.
Pakket ontvangen op 10 feb, over gegaan op 16 feb.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:40
supercop7373 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Je loopt risico op 2 dagen geen internet. Aangezien je al xgspon hebt zou het kunnen dat je opnieuw moet activeren wellicht…en dat doet de monteur. Of je moet Solcon even bellen. Ik heb hulp gehad van @Economics
Gisteren de 24e zou de overstapdatum zijn met een monteur afspraak voor de 26e. Hele dag gewoon internet gehad. Vandaag de 25e geen internet meer…
IkWilbert schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:18:
[...]

Hier heeft de monteur de nieuwe Nokia geplaatst en die van de kpn verwijderd (ligt nu in de kast hier).
Ik had als overstap datum in eerste instantie 13 februari maar bij mij werd dit aangepast naar 16 februari in de serviceportal van Solon nadat ik met de monteur een afspraak had gemaakt op 16 feb.

Rond 07.00 uur op 16 februari was de verbinding met kpn verbroken, de monteur was er rond 12.00 uur... paar uurtjes zonder internet en tv gezeten dus.
Ik kon hierover niks vinden in het serviceportaal.

Anyhow, de overstapservice werkt dus niet echt vlekkeloos.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• W4ST3R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:55
Hallo allemaal,

Afgelopen periode met interesse dit topic gevolgd daar ik zelf ging overstappen naar Solcon met eigen apparatuur. Hierbij wil ik graag mijn eigen ervaringen delen, maar vooral het (uiteindelijke) succesverhaal omtrent eigen apparatuur rapporteren :)

TL;DR

Eigen ONT (Zaram ZXOS11NPI) werkt nu bij mij met Solcon als provider (KPN XGS-PON).

Werkende config:
• WAN: DHCPv4
• VLAN: geen (untagged)
• DNS: automatisch
• IPv6: niet actief geconfigureerd
• Link speed: auto
• PON ID & S/N ID: ZRMT12345678 (Dit is een fake ID)

Ik hoop dat activaties van dergelijke ONT’s bij Solcon vanaf nu probleemloos zal gaan. Ze hebben in ieder geval de ervaring ;)

In mijn geval gaat het hier alleen om internet, geen TV-configuratie getest.

Traject along the way

Klap onderstaande uit als je geïnteresseerd bent in de details qua traject en configuratie :)
Situatie vooraf – KPN

Voorheen had ik KPN internet op hetzelfde KPN XGS-PON netwerk.
Daar draaide ik al langere tijd probleemloos met:
• TK-01 patchcover
• Zaram ZXOS11NPI (SFP ONT)
• UDM Pro SE

Dit werkte volledig stabiel na grote hulp via het [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken topic <3

Overstap naar Solcon

Ik wist dat het gebruik van een eigen ONT is toegestaan bij Solcon, maar ik wist niet zeker of deze specifieke ONT zonder problemen zou werken.

Op basis van de Solcon-pagina’s over eigen modem/ONT en de netwerkspecificaties leek het technisch gewoon compatible. Telefonisch contact bevestigde dat het zou moeten werken.

Het is verplicht om de verbinding eerst te activeren met de geleverde apparatuur. Dat heb ik dus ook succesvol gedaan zodra de verbinding actief werd. Daarmee kwam de verbinding direct online.

Eerste poging met eigen ONT

Daarna mijn eigen setup aangesloten met:
• VLAN: geen / untagged
• Geen IPv6-configuratie ingesteld

En telefonisch mijn PON ID & S/N ID doorgegeven.

Resultaat:

Volgens Solcon werd mijn ONT wél gezien in het netwerk (dus het serialnummer kwam binnen), maar activatie werd geweigerd om de 1 of andere reden.

KPN Netwerk monteur

Er werd een KPN Netwerk monteur langs gestuurd.
Hoewel ik al vermoedde dat het om provisioning ging, is er op locatie nog het een en ander gecontroleerd en gebeld.

Conclusie: fysiek was alles in orde. Ik werd opnieuw terugverwezen naar Solcon support.

Gedetailleerde mail naar Solcon

Op verzoek van de Solcon klantenservice heb ik een uitgebreide mail gestuurd met onder andere:
• Exact type ONT
• PON ID & S/N ID zoals zichtbaar in de module

Bijvoorbeeld:
• PON ID: ZRMT12345678 (Fake ID)
• S/N ID : ZRMT12345678 (Fake ID)

Belangrijk detail: het serialnummer volgt het formaat ZRMT12345678 (4-letter prefix + 8 cijfers), niet wat er op de module sticker staat zoals ZarmCN12345678.

Daarnaast heb ik de volgende details gedeeld:
• WAN-configuratie (DHCPv4, geen VLAN)
• Dat het op hetzelfde KPN-netwerk eerder met een andere provider probleemloos werkte
• Link speed op auto (1G/10G FDX capability)

Daarna bleef het even stil.

Activatie (onverwacht moment)

Twee dagen later viel ineens mijn internetverbinding weg (ik zat op dat moment nog op de standaard Solcon ONT).

Ongeveer 7 uur later kreeg ik bericht dat mijn ONT-ID succesvol was geactiveerd en dat ik kon omschakelen naar mijn eigen hardware.

Ik heb toen direct de hardware gewisseld naar mijn eigen ONT + UDM Pro SE en het internet werkte meteen.

Kleine hickup daarna

Ongeveer een half uur later viel de verbinding één keer weg.
Na een unplug/replug van de SFP-module kwam de verbinding weer terug. Sindsdien (nu ~36 uur verder) is de lijn 100% stabiel.

Huidige werkende configuratie
Mijn setup + config is als volgt:
• ONT: Zaram ZXOS11NPI (XGS-PON)
• Router: UDM Pro SE
• WAN:
• DHCPv4
• Geen VLAN tagging
• DNS automatisch
• IPv6: niet geconfigureerd

Conclusie

De Zaram ZXOS11NPI werkt dus op Solcon voor in ieder geval internet (KPN XGS-PON).
Als activatie geweigerd wordt terwijl je configuratie klopt, zit het waarschijnlijk in de provisioning van de ONT in het netwerk. Als het niet direct werkt, kan Solcon het in ieder geval werkend krijgen :)
Hopelijk helpt dit iemand mochten er problemen zijn bij het activeren van deze ONT. :)

[ Voor 3% gewijzigd door W4ST3R op 27-02-2026 11:06 . Reden: Extra details toegevoegd mbt patchcover + links + tweakers ref for KPN XGSPON ]

• Lord_Dain
W4ST3R schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:59:
Hallo allemaal,

Afgelopen periode met interesse dit topic gevolgd daar ik zelf ging overstappen naar Solcon met eigen apparatuur. Hierbij wil ik graag mijn eigen ervaringen delen, maar vooral het (uiteindelijke) succesverhaal omtrent eigen apparatuur rapporteren :)

TL;DR

Eigen ONT (Zaram ZXOS11NPI) werkt nu bij mij met Solcon als provider (KPN XGS-PON).

Werkende config:
• VLAN: geen (untagged)
• IPv6: niet actief geconfigureerd
• PON ID & S/N ID: ZRMT12345678 (Dit is een fake ID)

Ik hoop dat activaties van dergelijke ONT’s bij Solcon vanaf nu probleemloos zal gaan. Ze hebben in ieder geval de ervaring ;)

In mijn geval gaat het hier alleen om internet, geen TV-configuratie getest.

Traject along the way

Klap onderstaande uit als je geïnteresseerd bent in de details qua traject en configuratie :)

[...]
Top dat je dit deelt, wellicht kan de OP dit opnemen in de startpost?

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
Dat is wel tof, nooit geweten dat dat kan.

Hier probleemloze "overstap" van Ziggo op Solcon glas (KPN FTTH), idd. vanwege cashback. Ik had aangegeven zelf de installatie te doen, maar we kregen later toch een berichtje dat de ONT door Guidion gedaan zou worden, want: te ingewikkeld...

Toen de monteur kwam was ik er niet, en m'n meisje wilde op dat moment graag finale olympisch schaatsen kijken. Dat ging niet door, want de monteur besloot om niet alleen, zoals afgesproken, de ONT te plaatsen, maar ook om het Ziggo modem weg te halen, die Fritzbox! die ik niet wilde te installeren, en vervolgens niet meer uit te komen met het aantal LAN poorten en daardoor ons hoofd-access point niet meer aan te sluiten...

Kom ik thuis, zit ze via hotspot op haar laptop schaatsen te kijken, kon ik alles weer terugzetten |:(

Daarna eigen router op de ONT aangesloten, en tot mijn verbazing werkte dat gewoon out-of-the-box via DHCP, en niet PPPoE. Vandaag hetzelfde gedaan in een andere woning in de buurt: zelfde router, zelfde Nokia ONT, zelfde netwerk (ook KPN FTTH), maar via de dienst via Youfone. Daar werkte DHCP niet, moest PPPoE op VLAN 6 worden ingesteld. Is dat niet vreemd?

Niets ten nadele van Solcon overigens, ik denk dat dit gewoon een wildeman van Guidion was. Ik wilde die Fritzbox! gewoon netjes in de doos wegleggen voor als ie weer terug moet, maar moest eerst even met plakband aan de gang...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQtCGQb6q5PU7b-7Ldjdu0b7dy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlnRB9xjWm5V8ZPKa6tJ5XSy.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben het als tweakers toch soms wel zwaar, als er "experts" over de vloer komen...

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik ben aan het overstappen naar solcon, monteur komt woensdag, maar vandaag viel mn (kpn) verbinding al weg.

Solcon erop geklikt, knipperend connection lampje. :(

Bij kpn ook al meerdere keren gehad, dit gaat weer minstens een week duren voor ze het in de centrale oplossen vrees ik. :(

Edit: gelukkig hoefde alleen de nt op afstand geactiveerd te worden met het serienummer.

[ Voor 13% gewijzigd door haarbal op 02-03-2026 08:31 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

haarbal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:38:
Ik ben aan het overstappen naar solcon, monteur komt woensdag, maar vandaag viel mn (kpn) verbinding al weg.

Bij kpn ook al meerdere keren gehad, dit gaat weer minstens een week duren voor ze het in de centrale oplossen vrees ik. :(
Heb je de overstapservice gebruikt?

• Zenix
  • Laatst online: 18:26

Zenix

BOE!

TCMR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Dat is wel tof, nooit geweten dat dat kan.

Hier probleemloze "overstap" van Ziggo op Solcon glas (KPN FTTH), idd. vanwege cashback. Ik had aangegeven zelf de installatie te doen, maar we kregen later toch een berichtje dat de ONT door Guidion gedaan zou worden, want: te ingewikkeld...

Toen de monteur kwam was ik er niet, en m'n meisje wilde op dat moment graag finale olympisch schaatsen kijken. Dat ging niet door, want de monteur besloot om niet alleen, zoals afgesproken, de ONT te plaatsen, maar ook om het Ziggo modem weg te halen, die Fritzbox! die ik niet wilde te installeren, en vervolgens niet meer uit te komen met het aantal LAN poorten en daardoor ons hoofd-access point niet meer aan te sluiten...

Kom ik thuis, zit ze via hotspot op haar laptop schaatsen te kijken, kon ik alles weer terugzetten |:(

Daarna eigen router op de ONT aangesloten, en tot mijn verbazing werkte dat gewoon out-of-the-box via DHCP, en niet PPPoE. Vandaag hetzelfde gedaan in een andere woning in de buurt: zelfde router, zelfde Nokia ONT, zelfde netwerk (ook KPN FTTH), maar via de dienst via Youfone. Daar werkte DHCP niet, moest PPPoE op VLAN 6 worden ingesteld. Is dat niet vreemd?

Niets ten nadele van Solcon overigens, ik denk dat dit gewoon een wildeman van Guidion was. Ik wilde die Fritzbox! gewoon netjes in de doos wegleggen voor als ie weer terug moet, maar moest eerst even met plakband aan de gang...

[Afbeelding]

We hebben het als tweakers toch soms wel zwaar, als er "experts" over de vloer komen...
Youfone is KPN, Solcon is geen KPN als het gaat om netwerk. Solcon heeft zijn eigen netwerk, dus is niet te vergelijken. Kan wel een dochter van KPN zijn, en ze gebruiken ook het AS van KPN als transit, maar daar stopt het ook wel. Bij Solcon heb je altijd DHCP inderdaad, lekker makkelijk.

• haarbal
IkWilbert schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Heb je de overstapservice gebruikt?
Ja

• waterheater
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:27
haarbal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:38:

Grote kans dat deze gewoon geactiveerd kan worden bel maandag even naar solcon om het ALCLF... nummer door te geven.

• haarbal
Zal het morgenochtend eens proberen.

Edit: moest idd alleen activeren met dat serienr.

[ Voor 42% gewijzigd door haarbal op 02-03-2026 08:29 ]

• Sidders
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-03 11:33
Hi allemaal, ben bezig met de overstap van odido naar solcon. Ben een redelijke Leek rondom glasvezel voor context. M’n nieuwe solcon kastje past niet op het oude kastje dat hier al hangt, terwijl het er volgens mij zo opgeschoven zou moeten kunnen worden. Krijg het klepje van het witte kastje er ook met geen mogelijkheid vanaf zonder dat het lijkt dat ik het hele kastje van de muur trek. Is dit iets waar ik een monteur voor moeten laten komen vanwege de verzegeling of ben ik gewoon aan het prutsen? Heb via het oude kastje voor nu alsnog wel internet maar is de oude snelheid dus kastje wisselen lijkt me verstandig. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV5SV3pNjSDoqBF7UNYy61WPQ8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pygynpbVYfkgpXQwPv7m3kPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgTUIWKO7Vbp2rDk4n8P4I-AIxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrLXCNQNVjE2wvU9wSJdvOia.jpg?f=fotoalbum_large

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:38
Volgens mij zit er nog een frame op de ntu (onderste foto) deze moet er nog naar beneden afgeschoven worden?

[ Voor 103% gewijzigd door Arjan1986 op 02-03-2026 09:12 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Oude witte kap er eerst afschuiven voordat de nieuwe erop kan. ;)

• Arjan1986
Ik ben zelf nu bezig met de overstap, maar de connection led blijft maar knipperen...
Kan het zijn dat het dan nog niet helemaal rond is aan de andere kant van de glasvezelkabel?

• haarbal
Arjan1986 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:16:
Ik ben zelf nu bezig met de overstap, maar de connection led blijft maar knipperen...
Kan het zijn dat het dan nog niet helemaal rond is aan de andere kant van de glasvezelkabel?
Ja, ff bellen en het serienummer doorgeven werkte bij mij iig.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als connectie knippert dan is het administratief nog niet klaar. Staat al wel een signaal op de glasvezel anders was Alarm gaan branden. Kan zijn dat de activatie blijft hangen en zou op afstand opgelost moeten kunnen worden in de meeste gevallen.

• Arjan1986
Post gekruisd....
Iemand die weet hoe iptv van solcon op PfSense werkend te krijgen?

[ Voor 160% gewijzigd door Arjan1986 op 02-03-2026 09:25 ]

• waterheater
Arjan1986 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:22:
Post gekruisd....
Iemand die weet hoe iptv van solcon op PfSense werkend te krijgen?
Je moet allereerst je lijn type weten daarna kijk je hier bij de specificaties per lijn type https://www.solcon.nl/eigen-modem-instellen-en-gebruiken/ mocht je je lijn type niet weten even bellen naar solcon

• Arjan1986
Kpn FTTH (XGS-Pon)

• Christoxz
Sidders schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:04:
Hi allemaal, ben bezig met de overstap van odido naar solcon. Ben een redelijke Leek rondom glasvezel voor context. M’n nieuwe solcon kastje past niet op het oude kastje dat hier al hangt, terwijl het er volgens mij zo opgeschoven zou moeten kunnen worden. Krijg het klepje van het witte kastje er ook met geen mogelijkheid vanaf zonder dat het lijkt dat ik het hele kastje van de muur trek. Is dit iets waar ik een monteur voor moeten laten komen vanwege de verzegeling of ben ik gewoon aan het prutsen? Heb via het oude kastje voor nu alsnog wel internet maar is de oude snelheid dus kastje wisselen lijkt me verstandig. Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze al gevonden?
https://www.solcon.nl/hulp-bij-instellen/?pagina=device/avm/fritz-box-7530-7530-ax/topic/internet-aansluiten-en-instellen/installatie-voorbereiding-type-4-genexis-p1090
of
https://www.solcon.nl/hulp-bij-instellen/?pagina=device/avm/fritz-box-7530-7530-ax/topic/internet-aansluiten-en-instellen/installatie-voorbereiding-type-4a-genexis-tk01-p2110

• waterheater
dan zijn dit de dingen die ingesteld moeten worden https://www.solcon.nl/eig...ficatie-kpn-ftth-opticks/

• Arjan1986
Ja die had ik al gevonden, maar dan nog is de informatie erg dun:
VLAN 4
DHCP
Routed Mode (zie specificaties voor TV (IPTV)

Ene een ander pagina het volgende:
Routed Mode configuratie:

De modem / router functioneert in dit geval als eind-apparaat in het IPTV netwerk, daarom moet je IGMP proxy inschakelen (IGMPv2). Daarnaast moet alle netwerk apparatuur tussen de router en de TV-ontvanger, IGMPv2 ondersteunen en IGMP snooping aan hebben staan. Dit zorgt ervoor dat het multicast TV-verkeer alleen op de poorten van de switch wordt aangeboden, waarop de TV ontvanger is aangesloten.

De modem / router krijgt op basis van de waarde van DHCP optie 60 (Vendor Class Identifier) een IP adres in het IPTV netwerk. Deze waarde moet gelijk zijn aan de string IPTV_RG (ASCII).

De modem / router krijgt vervolgens van de DHCP server de volgende DHCP opties terug:

DHCP optie 15 (Domain Name): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
DHCP optie 42 (Network Time Protocol Servers): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
DHCP optie 43 (Vendor-Specific Information): Deze dient opgeslagen te worden in de modem / router en gerepliceerd te worden van WAN naar LAN op het moment dat de TV ontvanger een DHCP verzoek naar de modem / router doet.
DHCP optie 121 (Classless Static Route): Deze dient de modem / router te gebruiken om het IPTV verkeer naar het IPTV netwerk te routeren.

• waterheater
voor zover ik weet is het gewoon vlan 4 gebruiken en een switch die igmp snooping v2 ondersteund gebruiken alles aansluiten en dan werkt het

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
Weet iemand hoe lang het na aansluiten Solcon duurt voordat Pricewise de cashback over maakt? Ik kan het niet meer vinden.

Lekker!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Napsju schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 00:28:
Weet iemand hoe lang het na aansluiten Solcon duurt voordat Pricewise de cashback over maakt? Ik kan het niet meer vinden.
Rond 3 maand na overgaan

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die 3 maanden klopt wel, bij mij maakte Solcon het zelf over (juli 2024).

• LiQu1D
  • Laatst online: 22-03 22:48
Solcon heeft (sinds vandaag?) weer de aanbieding voor een gratis tv (Samsung 55 inch - UE55U7090) bij twee jarig abonnement.

Voorheen was dit bij een-jarige contracten.

Failure is part of the process. You don't know where you're vulnerable until your fail.

• Lord_Dain
ehh jammer, zo te zien heeft KPN het trucje wat ik gebruikte door.. ik kan niet meer via KPN webtv kijken met het Solcon abonnee nummer... sniff!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Lord_Dain schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:53:
ehh jammer, zo te zien heeft KPN het trucje wat ik gebruikte door.. ik kan niet meer via KPN webtv kijken met het Solcon abonnee nummer... sniff!
Werkt ook bij mij niet meer helaas.

• John767
Hier begint de start van Solcon niet zoals gewenst. Op 2 locaties (zakelijk + consument) is de order blijkbaar nog niet doorgevoerd na het fysiek omprikken door de monteur, waardoor de ONT niet geactiveerd kan worden.... Afwachten maar hoe dit verder gaat lopen.

Edit: inmiddels door de klantenservice opgelost, en zijn online :)

[ Voor 11% gewijzigd door John767 op 04-03-2026 12:47 ]

• plusboy
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-03 22:46
Hier sinds gisteren van KPN over op Solcon. De oude Experiabox V10 pakte het signaal meteen. Als ik de logs goed begrijp hebben we er nog geen minuut uit gelegen. Je zou het eigenlijk gewoon zo kunnen laten maar goed KPN wil hem graag terug denk ik. ;)

De Fritzbox is een leuk ding hoewel de band steering(?) niet helemaal lekker gaat. Er zijn plekken in het huis waar de telefoon maar 5G gaat gebruiken omdat het 5GHz signaal te zwak is en hij niet overgaat naar 2.4GHz. Ik weet niet hoe ik dat het beste kan oplossen zonder hem uit de meterkast te gaan halen dus ik heb voor nu maar twee losse SSID's ingesteld. De wifi is dan best OK.

Morgen volgt nog de portering van het telefoonnummer. Ik snap niet helemaal waarom dat niet gewoon op de zelfde datum kan vallen maar goed. (Je kan er al mee bellen maar als je met een mobiele telefoon naar huis belt dan krijg je dus te horen dat het nummer niet in gebruik is.)

Ondanks een paar kleine dingen voor nu best tevreden met Solcon. d:)b

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 21:41
Een uurtje geleden is er een nieuwe OPN gesignaleerd door monteur. (Witte Nokia kastje).
Buiten het feit dat ik dit ook prima zelf had kunnen doen(glasslede wisselen en stekker in wcd), werkt het niet?

Het PON lampje blijft knipperen.
Klantenservice Solcon is gesloten, Delta Fiber ook en reguliere Delta zegt niets te kunnen doen.
Maw: Internet ligt eruit omdat er geïnstalleerd wordt op tijden zonder support?

Kan ik zelf hierin nog iets forceren?

Dit is inmiddels het 2de incident wat ik met Guidion heb.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28

Geckoo

Good news, everyone!

Ja helaas, je moet contact opnemen met Solcon om het modem vrij te geven/accepteren.
morgenochtend om 8:30 ben je de eerste!

oftewel, lekker offline vanavond een boek lezen, bordspelletje spelen of je vriend(in) vermaken.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• John767
Hier recent overgetapt van Ziggo glasvezel naar Solcon glasvezel, maar ben nu nog aan het stoeien met TV werkende te krijgen. Heb het nu wel zo ver dat met het TV kastje NPO1, 2 en 3 live werken, maar alles daarna niet. Vreemd maar waar. Terugkijken werkt wel.

Omdat ik een Unifi setup heb, is uiteraard het fabian script gedraaid. Daarna werkte live kijken van 1,2 en 3 dus wel, daarvoor niet. Dus er gaat wel iets goed blijkbaar. Router is een UXG-Lite, met daar achter een Switch 8-60W en Flex Mini. Waarbij deze IGMP snooping aan hebben staan. Ik merk overigens geen verschil met live TV kijken of IGMP Proxy nou aan of uit staat.

Iemand nog ideeën wat te proberen, of zou toch de UXG-Lite te licht zijn voor deze doorvoer en moet ik gaan kijken voor een UXG-Max of UXG-Fiber?

• waterheater
John767 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:27:
Hier recent overgetapt van Ziggo glasvezel naar Solcon glasvezel, maar ben nu nog aan het stoeien met TV werkende te krijgen. Heb het nu wel zo ver dat met het TV kastje NPO1, 2 en 3 live werken, maar alles daarna niet. Vreemd maar waar. Terugkijken werkt wel.

Omdat ik een Unifi setup heb, is uiteraard het fabian script gedraaid. Daarna werkte live kijken van 1,2 en 3 dus wel, daarvoor niet. Dus er gaat wel iets goed blijkbaar. Router is een UXG-Lite, met daar achter een Switch 8-60W en Flex Mini. Waarbij deze IGMP snooping aan hebben staan. Ik merk overigens geen verschil met live TV kijken of IGMP Proxy nou aan of uit staat.

Iemand nog ideeën wat te proberen, of zou toch de UXG-Lite te licht zijn voor deze doorvoer en moet ik gaan kijken voor een UXG-Max of UXG-Fiber?
Ook al geprobeerd rechtstreeks te testen?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn moeder is net overgestapt van Ziggo naar Solcon, was een mooie deal en interessant om over te stappen. Helaas kwam Ziggo in de woonkamer binnen en glasvezel in de meterkast dus het signaal moest draadloos versterkt worden naar de woonkamer. Het bleek dat de Frtizbox Mesh versterkers toch wel "slecht/zijn moeite hebben", had het al bij andere klanten gemerkt dat het bereik/snelheid niet optimaal zijn ten opzichte van TP-Link mesh systeem.
Heb nu kunnen vergeleken met TP-Link Deco X10 en de Fritzbox AX1200 (staan op dezelfde plaats) en de Deco's X10 zijn sterker en stabieler dus heb uiteindelijk maar de Deco X10 teruggeplaatst. Signaal van TV stopte elke seconde met de Fritz oplossing en TP-Link Deco is het geen probleem. Signaal is ook erg sterk volgens de app van TP-Link, dat was ook met de Fritzbox maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Wel heel fijn is dat er goed modem van Fritzbox nog steeds wordt geleverd door Solcon dus kon de DECT nog activeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Naafkap
  • Laatst online: 16:45
itsalex schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:31:
Mijn moeder is net overgestapt van Ziggo naar Solcon, was een mooie deal en interessant om over te stappen. Helaas kwam Ziggo in de woonkamer binnen en glasvezel in de meterkast dus het signaal moest draadloos versterkt worden naar de woonkamer. Het bleek dat de Frtizbox Mesh versterkers toch wel "slecht/zijn moeite hebben", had het al bij andere klanten gemerkt dat het bereik/snelheid niet optimaal zijn ten opzichte van TP-Link mesh systeem.
Heb nu kunnen vergeleken met TP-Link Deco X10 en de Fritzbox AX1200 (staan op dezelfde plaats) en de Deco's X10 zijn sterker en stabieler dus heb uiteindelijk maar de Deco X10 teruggeplaatst. Signaal van TV stopte elke seconde met de Fritz oplossing en TP-Link Deco is het geen probleem. Signaal is ook erg sterk volgens de app van TP-Link, dat was ook met de Fritzbox maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Wel heel fijn is dat er goed modem van Fritzbox nog steeds wordt geleverd door Solcon dus kon de DECT nog activeren.
Ik ben van plan om de AX1200’s bekabeld aan te sluiten. Ik denk dat ze dan wel van meerwaarde zullen zijn.

• John767
waterheater schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Ook al geprobeerd rechtstreeks te testen?
De Fritzbox zit nog in de doos, en wil uiteraard niet weer router achter router hebben zoals bij Ziggo. Vermoedelijk is het ergens een dingetje in de Unifi configuratie.

De Arris tv box ziet wel de tv server, dus het VLAN gedeelte werkt. Want zonder het fabian script werkte het totaal niet. Snap alleen niet waarom live TV vanaf zender 4 niet werkt.

Hopelijk hebben anderen hier ook mee lopen stoeien.

• waterheater
John767 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:56:
[...]

De Fritzbox zit nog in de doos, en wil uiteraard niet weer router achter router hebben zoals bij Ziggo. Vermoedelijk is het ergens een dingetje in de Unifi configuratie.

De Arris tv box ziet wel de tv server, dus het VLAN gedeelte werkt. Want zonder het fabian script werkte het totaal niet. Snap alleen niet waarom live TV vanaf zender 4 niet werkt.

Hopelijk hebben anderen hier ook mee lopen stoeien.
vanaf zender 4 zijn de comeciele zenders kan ook te maken hebben met keys die opnieuw opgehaald moeten worden je kan evt proberen opnieuw in te loggen dus even je tv ontvanger af te melden of de tv ontvanger zit een knop op voor 15 seconden in te houden

• John767
waterheater schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:03:
[...]

vanaf zender 4 zijn de comeciele zenders kan ook te maken hebben met keys die opnieuw opgehaald moeten worden je kan evt proberen opnieuw in te loggen dus even je tv ontvanger af te melden of de tv ontvanger zit een knop op voor 15 seconden in te houden
Opnieuw aanmelden werkt gewoon goed, maar nog steeds vanaf de commerciële zenders geen beeld.

Krijg dit dan te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNjlKX5LYhrQgcWfu_OCGZSGebw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgrKv8sNVvTT1TEayMEun6RD.jpg?f=fotoalbum_large

• waterheater
ziet eruit als igmp issues je kan proberen alleen je tv-ontvanger aangesloten te testen te kijken of dat werkt.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Naafkap schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Ik ben van plan om de AX1200’s bekabeld aan te sluiten. Ik denk dat ze dan wel van meerwaarde zullen zijn.
Dat is volgens mij mogelijk, eerlijk gezegd mijn praktijkervaring is wel dat de TP-Link Deco beter presteren. Mijn vergelijk is in dit geval een 3-pack Deco X10 "maar" € 130 zijn terwijl 2 stuks Fritzbox AX1200 al € 150 zijn. Daarbij is wel bij mij gebleken dat op lange afstand de Deco X10 ook betere prestaties geeft sowieso in Mesh vorm dus bekabeld denk ik ook wel dat het zo is.
Deze vergelijking is ook geweest met een KPN Super WiFi, Ziggo en Odido set (Zyxel), dezelfde ervaring.

Al deze "systeem" uitbreidingen vanuit providers vind ik slechter presteren dan TP-Link. Heb namelijk al 20 of 30 sets moeten vervangen en je ziet duidelijk verschillen, dezelfde aantal Mesh apparaten, prestaties vaak >20%->50% meer prestaties, betere pings, WiFi adapters presteren beter, TV reageert beter, veel minder uitval, minder dode plekken in huis, etc. Vaak plaats ik deze dan op dezelfde plaatsen als de andere mesh systemen en dan zie je al zoveel verschil.
Er is wel één uitzondering, van Ziggo Mesh valt het nog wel mee, dat gaat redelijk maar de rest vind ik echt uitzonderlijk slecht presteren.

Heb toevallig laatst een compleet Unifi netwerk ontmanteld met 6 AP, daarbij waren de prestaties zo ondermaats en was maar WiFi 5, heb toen Deco WiFi 7 6 stuks geplaatst en tada, overal had ik toen >600 Mbit/s download in plaats van maar 30-60 Mbit/s, dat was te wijten aan Spaanse constructiebouw met veel ijzer/staal etc.. Alle APs op dezelfde plaats gezet, je merkt dat Deco's over het algemeen goed presteren vind ik.
Alleen de Deco M4R begint te oud te worden, qua prestaties doen ze nog prima, maar WiFi6 is wel een beetje de standaard.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• John767
waterheater schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:29:
ziet eruit als igmp issues je kan proberen alleen je tv-ontvanger aangesloten te testen te kijken of dat werkt.
Bedankt voor de tips. Samen met andere info die ik gevonden heb, is het nu opgelost.
Het fabian script was goed gegaan, maar blijkbaar heeft de Flex Mini switch ook wat moeite met IGMP Snooping.
Dus die er ook tussenuit gehaald, en voor de zekerheid rechtstreeks op de Switch 8-60W aangesloten. Maar blijkbaar verwerkt een switch die zo'n 140 dagen aan staat, de VLAN en instellingen niet helemaal juist. Dus na een reboot van het netwerk, werkt nu alles zoals het hoort 8)

• waterheater
John767 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor de tips. Samen met andere info die ik gevonden heb, is het nu opgelost.
Het fabian script was goed gegaan, maar blijkbaar heeft de Flex Mini switch ook wat moeite met IGMP Snooping.
Dus die er ook tussenuit gehaald, en voor de zekerheid rechtstreeks op de Switch 8-60W aangesloten. Maar blijkbaar verwerkt een switch die zo'n 140 dagen aan staat, de VLAN en instellingen niet helemaal juist. Dus na een reboot van het netwerk, werkt nu alles zoals het hoort 8)
ahh fijn om te horen dat het nu werkt

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 13:31
Ik gebruik de Fritz7530ax icm met 3x Fritz 1200ax eensgezinswoning en elke verdieping een 1200ax. Die op de begane grond heb ik aan de achterzijde van de woning zodat ook de tuin goed verbonden is. Die op de 1e zou ik bekabeld kunnen doen maar is niet nodig.

Voordeel van die 1200ax is dat ze direct in stopcontact zitten en dan niet aan kabelmanagement hoeft te doen. Op marktplaats gekocht voor gemiddeld €45 pst.

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Hebben jullie ipv6 van Solcon op de glasvezel van KPN/Glaspoort?
Ik heb Solcon op de glasvezel van Deltafiber en uitsluitend ipv4.

• waterheater
Donnu schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:23:
klopt deltafiber heeft geen ipv6 kpn/glaspoort wel

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
waterheater schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Dan hoop ik dat KPN/Glaspoort snel glasvezel komt aanleggen hier. Daarop is Solcon ook nog goedkoper als op de glasvezel van Deltafiber.

• Lord_Dain
Donnu schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:23:
Wat is je toepassing van IPv6? Ik vind het vooral qua device privacy een stap achteruit.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
waterheater schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Correctie, Solcon heeft geen ipv6, Delta zelf vcia XGS-PON wel.
Het maakt ook nog uit of Solcon via PON of XGS-PON wordt afgenomen.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• waterheater
Sjakie0101 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Het maakt ook nog uit of Solcon via PON of XGS-PON wordt afgenomen.
maakt verder niet uit solcon levert op delta lijnen simpelweg geen ipv6

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Klopt, maar het werd opgeschreven alsof IPv6 niet mogelijk is op DFN.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Afrojan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-03 21:17
Ik stap binnenkort over van Odido naar Solcon. Bij het afsluiten van het abonnement heb ik gekozen voor zelfinstallatie + overstapservice.

Van zowel Odido als Solcon heb ik bevestiging dat mijn Odido-abonnement per 18 maart wordt beëindigd en dat op diezelfde datum het Solcon-abonnement ingaat. Tot zover alles prima.

Vanmorgen kreeg ik echter een bericht van Solcon dat er op mijn adres een glasvezelkastje aanwezig is dat niet eenvoudig zelf te vervangen is, waardoor er een Guidion-monteur ingepland moet worden. Op zich geen probleem, maar…

De eerste beschikbare datum voor een monteur is 24 maart. Dat zou dus betekenen dat ik 6 dagen zonder internet zit, wat voor mij geen optie is.

Ik heb al met Solcon gebeld en gevraagd of in dat geval ook de opzegdatum bij Odido naar 24 maart kan worden aangepast, maar dat konden ze mij niet bevestigen. Ze adviseerden mij om Guidion te bellen om te kijken of de afspraak eerder kan. De kans daarop lijkt me eerlijk gezegd klein. Daarnaast voelt het een beetje vreemd dat ik nu zelf dingen moet gaan regelen omdat op het laatste moment blijkt dat er toch een monteur nodig is (het abonnement is al begin januari aangevraagd).

Mijn vragen aan jullie:
  • Hebben anderen hier ervaring mee bij Solcon?
  • Als de monteur echt pas 24 maart kan komen, zorgt Solcon er dan voor dat mijn Odido-verbinding ook pas die datum wordt afgesloten?
  • Of moet ik er rekening mee houden dat ik inderdaad een paar dagen zonder internet zit?
Ik baal hier eerlijk gezegd wel een beetje van, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

@Economics kan jij hierin nog wat betekenen?

• waterheater
Afrojan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:49:
Ik stap binnenkort over van Odido naar Solcon. Bij het afsluiten van het abonnement heb ik gekozen voor zelfinstallatie + overstapservice.

Van zowel Odido als Solcon heb ik bevestiging dat mijn Odido-abonnement per 18 maart wordt beëindigd en dat op diezelfde datum het Solcon-abonnement ingaat. Tot zover alles prima.

Vanmorgen kreeg ik echter een bericht van Solcon dat er op mijn adres een glasvezelkastje aanwezig is dat niet eenvoudig zelf te vervangen is, waardoor er een Guidion-monteur ingepland moet worden. Op zich geen probleem, maar…

De eerste beschikbare datum voor een monteur is 24 maart. Dat zou dus betekenen dat ik 6 dagen zonder internet zit, wat voor mij geen optie is.

Ik heb al met Solcon gebeld en gevraagd of in dat geval ook de opzegdatum bij Odido naar 24 maart kan worden aangepast, maar dat konden ze mij niet bevestigen. Ze adviseerden mij om Guidion te bellen om te kijken of de afspraak eerder kan. De kans daarop lijkt me eerlijk gezegd klein. Daarnaast voelt het een beetje vreemd dat ik nu zelf dingen moet gaan regelen omdat op het laatste moment blijkt dat er toch een monteur nodig is (het abonnement is al begin januari aangevraagd).

Mijn vragen aan jullie:
  • Als de monteur echt pas 24 maart kan komen, zorgt Solcon er dan voor dat mijn Odido-verbinding ook pas die datum wordt afgesloten?
  • Of moet ik er rekening mee houden dat ik inderdaad een paar dagen zonder internet zit?
Ik baal hier eerlijk gezegd wel een beetje van, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Even kijken wat er precies bij je thuis hangt mocht dat een nokia zijn kan deze gewoon geactiveerd worden door de helpdesk

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:03

Mijn vragen aan jullie:
Bij mij kwam er ook een Guidon-monteur langs toen ik overstapte van KPN naar Solcon. Die had zelf ook een Nokia-kastje bij maar bij nader inzien liet ie die van KPN gewoon hangen en heb ik het Nokia-kastje wel in ontvangst genomen en als reserve weggelegd. Ook werkte alles al voordat de Guidion-monteur langs kwam want ik heb een eigen FritzBox! aan dat ding geknoopt. Die monteur was dus snel weg. Grote kans dat alles dus gewoon werkt als je een eigen router aan het glasvezelmodem hebt aangesloten.

• Afrojan
Het kastje wat er nu hangt is van Huawei en ik heb geen eigen modem dus zal gebruikmaken van de Fritzbox die meegeleverd wordt

[ Voor 52% gewijzigd door Afrojan op 11-03-2026 13:11 ]

• waterheater
Afrojan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:
Het kastje wat er nu hangt is van Huawei en ik heb geen eigen modem dus zal gebruikmaken van de Fritzbox die meegeleverd wordt
ik zou ff bellen of een mailtje sturen naar support@solcon.nl zij weten meestal wel raad in principe kan je bij bijna elke lijntype zelf de installatie uitvoeren tenzij er een ombouwkit nodig is of het gaat om een delta verbinding

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:51
Wij overwegen een overstap van Ziggo naar Solcon en vergelijken nu de diverse aanbieders (KPN, Odido).
Waar we bij Solcon tegenaanlopen is dat er op de slaapkamer van onze tienerdochter een LG Tv hangt met WebOS. waar KPN en Ziggo daar een app voor hebben, heeft Solcon deze niet.

Wat zijn de opties om hier zonder veel gedoe beeld op te krijgen? er is geen patchpunt in de slaapkamer, wel heeft de naastliggende slaapkamer nog een lege doos in de muur om netwerk in te leggen. Maar liever zoek ik iets wat makkelijker is. Iemand nog een idee?

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

noordpool schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:55:
Wij overwegen een overstap van Ziggo naar Solcon en vergelijken nu de diverse aanbieders (KPN, Odido).
Waar we bij Solcon tegenaanlopen is dat er op de slaapkamer van onze tienerdochter een LG Tv hangt met WebOS. waar KPN en Ziggo daar een app voor hebben, heeft Solcon deze niet.

Wat zijn de opties om hier zonder veel gedoe beeld op te krijgen? er is geen patchpunt in de slaapkamer, wel heeft de naastliggende slaapkamer nog een lege doos in de muur om netwerk in te leggen. Maar liever zoek ik iets wat makkelijker is. Iemand nog een idee?
Android tv stick? Zoiets als deze: https://www.mi.com/nl/product/xiaomi-tv-stick-4k-2nd-gen/

En dan de Solcon tv app installeren

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 09:23
Sjakie0101 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:17:
Klopt, maar het werd opgeschreven alsof IPv6 niet mogelijk is op DFN.
IPv6 is wel mogelijk op Delta verbindingen. Solcon heeft het alleen nog niet geactiveerd voor lijnen die zij op Delta leveren.

• Lord_Dain
noordpool schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:55:

Ik heb zelf maar een NLziet abbo afgesloten voor 1 jaar, 107€ dacht ik voor middelste abbo. Werkt prima en ik kan nu ook reclames skippen (kon bij Odido niet, wellicht ook bij Solcon). Maar een android TV box werkt ook prima, misschien kan je ergens een 2e hands Google Chrome TV scoren voor een paar tientjes?

https://www.marktplaats.n...fstandsbediening-topstaat

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 11-03-2026 16:20 ]

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:51
IkWilbert schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Android tv stick? Zoiets als deze: https://www.mi.com/nl/product/xiaomi-tv-stick-4k-2nd-gen/

En dan de Solcon tv app installeren
Goeie tip! Ik schrok al van de nieuwprijzen van de android chromecasts, deze is een stuk betaalbaarder.
Thanks!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:48

Mijn vragen aan jullie:

@Economics kan jij hierin nog wat betekenen?
Stuur Pb!

• Afrojan
@Economics bedankt voor je hulp!

Mijn huidige abbo bij Odido loopt nu door tot de 24e en op die datum zal ook de oplevering zijn van Solcon :)

[ Voor 95% gewijzigd door Afrojan op 12-03-2026 15:21 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:28
Ik ben van plan om van DSL naar Glasvezel over te stappen en dan via Solcon. Nu heb ik 2 vragen waar ik niet zo gauw het antwoord kan vinden:

De glasvezelkabel ligt bij mij nog voor in de tuin. Hoe lang duurt het in de regel voordat ze het in huis doortrekken?

Ik wil het met tv afnemen maar nu lees ik dat het tv kastje via een kabel aan de router gezet moet worden. Maar als ze de glasvezel in de meterkast plaatsen heb ik wel een probleem. Mijn ISRA punt zit wel in de woonkamer

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Erik1805 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:21:
Ik ben van plan om van DSL naar Glasvezel over te stappen en dan via Solcon. Nu heb ik 2 vragen waar ik niet zo gauw het antwoord kan vinden:

De glasvezelkabel ligt bij mij nog voor in de tuin. Hoe lang duurt het in de regel voordat ze het in huis doortrekken?

Ik wil het met tv afnemen maar nu lees ik dat het tv kastje via een kabel aan de router gezet moet worden. Maar als ze de glasvezel in de meterkast plaatsen heb ik wel een probleem. Mijn ISRA punt zit wel in de woonkamer
1. Als de kabel al onder je tuin door is geschoten en bij de gevel ligt, dan 1 tot 2 weken max. Wordt gedaan door eigen KPN monteurs (niet de aannemer).
Ligt ie bij de tuin dus bij de erfgrens, dan wel aannemer en max 3 weken. Meestal minder.
Deze tijden gelden wel alleen als het hele project is opgeleverd door de aannemer dus als de kabel er al een paar jaar ligt. Is het recenter, dan is er formeel geen doorlooptijd en mag de aannemer dit zelf plannen naar capaciteit en efficiëntie.

2. Je kan niet 1 kabel van meterkast naar woonkamer krijgen? Bestaande buis met bijvoorbeeld grijze coaxkabel (is interne huiskabel) of zoiets?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Erik1805
Barre73 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:59:
[...]

1. Als de kabel al onder je tuin door is geschoten en bij de gevel ligt, dan 1 tot 2 weken max. Wordt gedaan door eigen KPN monteurs (niet de aannemer).
Ligt ie bij de tuin dus bij de erfgrens, dan wel aannemer en max 3 weken. Meestal minder.
Deze tijden gelden wel alleen als het hele project is opgeleverd door de aannemer dus als de kabel er al een paar jaar ligt. Is het recenter, dan is er formeel geen doorlooptijd en mag de aannemer dit zelf plannen naar capaciteit en efficiëntie.

2. Je kan niet 1 kabel van meterkast naar woonkamer krijgen? Bestaande buis met bijvoorbeeld grijze coaxkabel (is interne huiskabel) of zoiets?
Dank je wel. Kabel ligt bij de erfgrens.

2,. Zal kijken of daar iets op te verzinnen is

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Christoxz
Erik1805 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:21:
Bij mij staat in de planning om de coax aansluiting in de woonkamer te vervangen voor ethernet, wellicht heb je dat?
Heb je de deal van Solcon met de Fritz repeaters? Die hebben namelijk een ethernet aansluiting, zo doe ik dat voor het TV kastje nu.

• Erik1805
Christoxz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Bij mij staat in de planning om de coax aansluiting in de woonkamer te vervangen voor ethernet, wellicht heb je dat?
Heb je de deal van Solcon met de Fritz repeaters? Die hebben namelijk een ethernet aansluiting, zo doe ik dat voor het TV kastje nu.
Ja met de repeaters besteld. Ga die wel gebruiken dan om eerst even te proberen. Moet eerst nog de aansluitng hebben van erfgrens naar mijn huis

• Christoxz
Erik1805 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ja met de repeaters besteld. Ga die wel gebruiken dan om eerst even te proberen. Moet eerst nog de aansluitng hebben van erfgrens naar mijn huis
Werkt bij mij zo goed dat ik de ethernet aansluiting voorlopig even laat (Genoeg andere dingen te doen ook ;( )

• Lord_Dain
Hier een hoop packet loss en random disconnects op de WAN interface van mijn router vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iExHyhv.png

Mar 18 09:47:29 WAN(0) Connection: WAN(0) link down.
Mar 18 09:47:32 WAN(0) Connection: WAN was restored.

Ook na reboot. Lijkt alsof er iets niet lekker gaat in de uplink vanuit Solcon?

NTU ook maar een trapje gegeven, helaas nog veel timeouts en WAN reconnects.

[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 18-03-2026 09:57 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Christoxz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Voor iedereen die dit meeleest: Dit kan dus alleen als de coax aansluiting in de kamer bij de eigen bekabeling hoort. Dus dan zit het AOP van Ziggo in de meterkast en alles daarachter is eigen netwerk dat je dus mag leegtrekken/vervangen.
Hetzelfde geldt trouwens voor KPN. Als het echte ISRA punt in de meterkast zit, dan is alles erachter qua telefoonbekabeling van jezelf en mag je dat leegtrekken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Lord_Dain
Reply op mezelf 09:50uur, inmiddels lijkt alles weer goed te werken en geen disconnects/pingloss meer.

• JanHenk
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:50:
Hier een hoop packet loss en random disconnects op de WAN interface van mijn router vandaag...

[Afbeelding]

Mar 18 09:47:29 WAN(0) Connection: WAN(0) link down.
Mar 18 09:47:32 WAN(0) Connection: WAN was restored.

Ook na reboot. Lijkt alsof er iets niet lekker gaat in de uplink vanuit Solcon?

NTU ook maar een trapje gegeven, helaas nog veel timeouts en WAN reconnects.
Yes, hadden wij hier ook vanochtend, maar lijkt nu hersteld. Solcon over het glasvezelnetwerk van Kabelnoord, maar dat laatste is mogelijk niet relevant?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:46
Mijn Ziggo contract loopt deze maand af. Ik krijg van Ziggo niet echt een aantrekkelijk voorstel om te vernieuwen dus ben aan het rondkijken voor een andere aanbieder. Glasvezel ligt hier gewoon. Heb voorheen ook een periode KPN gehad.

Solcon kwam op mijn vizier en aangezien mijn TV van 14 jaar oud ook wel eens vervangen mag worden hebben ze nu best een aantrekkelijke aanbieding. Een vergelijkbaar abonnement als wat ik nu bij Ziggo heb is bij Solcon 18 euro per maand goedkoper. Ik schrok alleen een beetje van de Google reviews. Hier in dit topic zie ik weinig negatieve reacties. Op Google de laatste maanden echt bijna alleen maar 1 of 2 ster reviews, maar heb het idee dat dit vooral komt door het bedrijf wat de aansluiting verzorgt. Monteurafspraken die niet nagekomen worden of gewoon uit de agenda gehaald worden zonder bericht.

Wat is jullie kijk hierop? Gewoon een betrouwbare provider? Ook als je een keer service nodig hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 19-03-2026 10:09 ]

• Christoxz
Rudolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:08:
Wat is jullie kijk hierop? Gewoon een betrouwbare provider? Ook als je een keer service nodig hebt?
Nog niet zo lang klant maar tot zover is alles soepel verlopen, ook met Guidion.

Betreft reviews, de mensen met klachten laten altijd meer van zich horen.
Dat zie je ook terug bij KPN en Ziggo:
https://nl.trustpilot.com/review/www.kpn.com
https://nl.trustpilot.com/review/www.ziggo.nl

En op Trutspilot scoort Solcon weer goed, vergeleken KPN & Ziggo: https://nl.trustpilot.com/review/solcon.nl

• Lord_Dain
Hier pas een maandje klant, maar werkt allemaal prima. Migratie van Odido ging goed. De reviews waren voor mij ook een dingetje, maar ik heb 2 keer met ze gebeld en ik vond de respons en de aandacht die ze klanten geven goed, daarnaast vind ik het klantenportaal basic maar volledig, ipv flashy en onoverzichtelijk zoals de portal van Odido. Dus tot op heden niets te klagen.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste