I intend to live forever. So far, so good.
Volgend jaar weer overstappen naar iets anders tenzij Solcon met iets leuks komt maar ik lees dat dit meestal tegen valt en dat ze ook de ONT terug willen hebben.
Type 2, Genexis OCG 1012
Dan kan je pas zeggen als Solcon de O()NT heeft opgestuurd. Als de KPN versie en de Solcon versie beiden XGS-PON of beiden AON zijn, dan mag je er vanuit gaan van wel.TVL schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:15:
Ik heb net een nieuwe ONT van KPN gekregen omdat de mijne kapot was. Echter stap ik op 1 april over naar Solcon. Volgens mij stuurt Solcon ook een ONT op maar kan ik gewoon de huidige blijven gebruiken dus zonder om te wisselen? Ik heb dezelfde aansluiting als deze:
Type 2, Genexis OCG 1012
Maar is de ene XGS-PON en de andere AON, dan zal je toch moeten wisselen.
Wellicht overbodig maar ter toelichting: Een AON NT heeft drie ledjes waaronder altijd een ledje "Glas" en dat vind je nooit op een XGS-PON ONT.
Een XGS-PON ONT heeft in ieder geval altijd een ledje "Alarm" en een ledje "Connection". Die twee zitten nooit op een AON NT.
[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 20-03-2026 10:22 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Eens zien wat ik in mei ga doen, hangt af van de aanstaande verhoging en wanneer die komt.
Geen klachten over de uptime, goedkoper is zeker niet altijd beter.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Hierna de fritzbox eruit en aan mijn er7206 gehangen. Internet werkte direct. Alleen het IP tv gebeuren nog niet. Van alles geprobeerd van vlan 4 uitzetten op mijn eigen netwerk, igmp snooping aangezet. Maar helaas nog niet werkend gekregen.
Hebben wel een tijdelijke work around, tv even pauze en play dan doet alles het gewoon. Alleen live kijken lukt dus nog niet.
Untappd: Louwke80
Deltafiber is ook prima voor elkaar. Nieuwe Androidbox werkt super, beeld is strak. Mobiel voordeel kent Delta ook, nu ook met 5G. En Delta is in de regel goedkoper op het netwerk van Delta.Donnu schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:18:
Ik heb nu drie jaar Solcon op de glasvezel van Deltafiber en het bevalt me goed. Ook de ondersteuning is goed indien je het nodig hebt.Tevens is dat combivoordeel met KPN mobiel ook fijn natuurlijk.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Sjakie0101 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Als je maar de helft van de bitrate doorgeeft ten opzichte van Solcon en KPN vind ik dat niet prima voor elkaar.
Deltafiber is ook prima voor elkaar. Nieuwe Androidbox werkt super, beeld is strak. Mobiel voordeel kent Delta ook, nu ook met 5G. En Delta is in de regel goedkoper op het netwerk van Delta.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Geen live TV heeft echt te maken met VLAN4 van Solcon doorsturen i.c.m. IGMP snooping in je netwerk. Hier ook even lopen "klooien" met een Unifi setup.Louwke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:18:
Dus sinds gisteren ook Solcon in huis. Installatie ging eenvoudig, modem werkte direct met de Fritzbox.
Hierna de fritzbox eruit en aan mijn er7206 gehangen. Internet werkte direct. Alleen het IP tv gebeuren nog niet. Van alles geprobeerd van vlan 4 uitzetten op mijn eigen netwerk, igmp snooping aangezet. Maar helaas nog niet werkend gekregen.
Hebben wel een tijdelijke work around, tv even pauze en play dan doet alles het gewoon. Alleen live kijken lukt dus nog niet.
Algemeen:
Een UXG-Lite gateway lijkt te zwak voor het bekende fabian script voor IPTV. De CPU loopt dan continu tegen de 100% zodra je live TV gaat kijken. Regelmatig wat haperingen wat het beeld betreft tijdens live TV, geluid loopt dan wel door.
Nu een UXG-Max ervoor in de plaats om te zien wat dat gaat doen, maar de CPU heeft het al rustiger (rond de 50% bij live TV).
Nu sinds begin deze maand Solcon, en tot nu toe wat internet betreft geen klachten. Alleen dus bovenstaand met TV, wat hopelijk beter wordt nu. Zal over een tijdje nog wel eens een update plaatsen
Maar goed werkt voor nu
Untappd: Louwke80
Had hier ook problemen, zelfs met de Fritzbox. Toen op de Fritzbox die STB op hoge prio gezet en nu werkt alles.John767 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:42:
[...]
Geen live TV heeft echt te maken met VLAN4 van Solcon doorsturen i.c.m. IGMP snooping in je netwerk. Hier ook even lopen "klooien" met een Unifi setup.
CPU gebruik blijft stabiel tussen de 20-25% met live TV. Wat natuurlijk veel beter is dan tegen de 100% van de Lite. Overigens lijkt het switchen tussen zenders ook sneller aan te voelen, maar kan ook subjectief zijn.
Dus voor nu zeg ik: investering geslaagd.
Ik heb een VLAN 4 aangemaakt, daarbij IGMP Snooping aangevinkt.
In de router (Cloud Gateway Ultra) heb ik IGMP Proxy aangevinkt en het IPTV VLAN 4 geslecteerd.
Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd, maar dacht eigenlijk dat het niet veel meer dan dat zou zijn?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dat script is er dus omdat het standaard niet werktMorpheusk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:28:
Gebruikt iedereen hier dat dat standaard script om TV het via Ubiquiti Unifi werkend te krijgen? Liever probeer ik het zonder, maar krijg het nog niet werkend.
Ik heb een VLAN 4 aangemaakt, daarbij IGMP Snooping aangevinkt.
In de router (Cloud Gateway Ultra) heb ik IGMP Proxy aangevinkt en het IPTV VLAN 4 geslecteerd.
Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd, maar dacht eigenlijk dat het niet veel meer dan dat zou zijn?
Dus zitten er in dat script settings die je in de GUI niet kan zetten?Phoolie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:49:
[...]
Dat script is er dus omdat het standaard niet werkt
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Heb zelf dat script nooit bekeken, maar aangezien het niet werkt zonder dat script zal er vast iets in zetten wat niet via de GUI kan iddMorpheusk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Dus zitten er in dat script settings die je in de GUI niet kan zetten?
Heb je wel netjes de setup doorlopen van het script?
Waar het bij mij mis ging was het aangeven van VLAN4, de 4 staat standaard al ingevuld. Type je zelf nog een 4 in, heb je dus VLAN44 erin staan. Dat was gelukkig simpel te verhelpen door de config aan te passen.
Verder IGMP Snooping aan, en VLAN4 op de juiste poort doorsturen naar je TV kastje.
IGMP proxy wordt aangeraden om UIT te zetten, wat ik dan ook gedaan heb.
Daarnaast lijkt het er ook op dat er een nieuwe Fritzbox met wifi 7 wordt uitgeleverd. Kan echter niet op de site vinden welk type dit nu precies is:
:strip_exif()/f/image/MtMzj5NLozJRZKdDvcRnvdz2.png?f=user_large)
EDIT: Lijkt om een Fritzbox 4630 te gaan: https://www.solcon.nl/kla...m-fritzbox-specificaties/
[ Voor 8% gewijzigd door Akiranon op 01-04-2026 12:10 ]
En ook is 2Gbit beschikbaar ja.
/f/image/BoU44GAoAf2GBqCZH3UYTVTr.png?f=fotoalbum_large)
Met een 1 jaar contract is het: 47, 54, 57 en 65 euro voor de pakketten.
[ Voor 7% gewijzigd door John767 op 01-04-2026 21:59 ]
En:waterheater schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:54:
[Afbeelding]
Hier ook bijpassende wifi versterkers gevonden met natuurlijk wifi 7.
Ik zie geen melding over die 2 gratis wifi versterkers bij Pricewise. Krijg je deze er ook bij?henk26 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:34:
Pricewise heeft weer een actie lopen, €175 cashback.
Ik heb het zojuist aangevraagd, maar die 175 cashback is alleen bij 1 jaar. En alleen bij een 2-jarig abonnement krijg je WiFi versterkers erbij zover ik heb kunnen zien.PiOn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:34:
[...]
En:
[...]
Ik zie geen melding over die 2 gratis wifi versterkers bij Pricewise. Krijg je deze er ook bij?
Zoals altijd is Solcon op de glasvezel van Deltafiber weer het duurste.John767 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:57:
Hier in Edam-Volendam op glasvezel (KPN Netwerk is dat mee te vergelijken) komt het op dit.
En ook is 2Gbit beschikbaar ja.
[Afbeelding]
Met een 1 jaar contract is het: 47, 54, 57 en 65 euro voor de pakketten.
Ik ben een tevreden klant bij KPN, maar ik switch het liefst ieder jaar met een ander vanwege de nieuwe klantkorting.
Helaas ligt er in ons dorp glasvezel van Deltafiber, dus ben ik duurder uit bij Solcon.
[ Voor 36% gewijzigd door Donnu op 02-04-2026 19:10 ]
Wij hebben nog steeds een abonnement bij XS4ALL. Zouden we als we naar Solcon gaan (via Deltanet) in de gelegenheid zijn om onze mailadressen te behouden?Donnu schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:09:
Als er glasvezel ligt bij jou van KPN maakt Solcon gebruik van deze glasvezel.
Helaas ligt er in ons dorp glasvezel van Deltafiber, dus ben ik duurder uit bij Solcon.
Levert in ieder geval 2 wifiversterkers en een interessante aanbieding op, denk ik.
Dat kan zekerHaraldBou schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:21:
[...]
Wij hebben nog steeds een abonnement bij XS4ALL. Zouden we als we naar Solcon gaan (via Deltanet) in de gelegenheid zijn om onze mailadressen te behouden?
Levert in ieder geval 2 wifiversterkers en een interessante aanbieding op, denk ik.
Verder nog grote verschillen gemerkt?mfransen schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:44:
[...]
Dat kan zekerIk ben ook jaren geleden overgestapt met behoud van xs4all email
Ik kwam van een 30/4 pairbonding DSL lijntje dus de verbetering in snelheid was de grootste verandering
Daarnaast:
- Geen ipv6 bij solcon via delta
- TV ontvanger is qua beeldkwaliteit identiek (zelfde streams) alleen functionaliteit stuk minder dan van KPN android box.
Verder geen verschillen gemerkt
Geen idee, ben net een paar weken klant.Donnu schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:11:
Is dat nieuw, ipv6 van Solcon op de glasvezel van Deltafiber?
Ik heb ook alleen ipv4.
Hier ook XGS-PON Delta netwerkDonnu schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:57:
Ik heb XGS-PON van Deltafiber maar toch geen ipv6 van Solcon. Ik begrijp niets van dit verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door Naafkap op 06-04-2026 09:46 ]
Tevens adverteert nu Solcon duidelijk met Wifi 7 en heeft alleen de Fritzbox 4630 heeft Wifi 7.
Denk eerlijk gezegd dat ze de 4630 alleen leveren bij 2 Gbit abonnementen.Donnu schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:34:
Aangezien de Fritzbox 4630 geen DSL aansluiting heeft en jij 1 Gbit, dus glasvezel hebt, verwacht ik dat Solcon vanaf nu de Fritzbox 4630 gebruikt voor glasvezel aansluitingen..
Tevens adverteert nu Solcon duidelijk met Wifi 7 en heeft alleen de Fritzbox 4630 heeft Wifi 7.
Dat zou jammer zijn, dan kan ik beter mijn oude 7590 AX gebruiken dan de 7530.waterheater schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:39:
[...]
Denk eerlijk gezegd dat ze de 4630 alleen leveren bij 2 Gbit abonnementen.
Ach ja, ik heb nu twee 1700 repeaters gratis en nog wat korting. Meer als 5 euro korting kon er bij KPN niet af.
Ik merk echter dat de TV box af en toe hapert qua beeld. Even staat het beeld stil en gaat dan verder. Ik heb een oud 3com switchje er tussenuit gehaald, dat helpt een beetje voor mijn gevoel.
Met KPN had ik hier geen last van. Hebben meer mensen hier last van?
Qua wifi singaal sterkte is die 7590AX ook wel echt een stuk sterker als je wel wifi 7 versterkers hebt en deze ook gebruikt zou ik wel de 4630 aansluiten de mesh functionaliteit als je gebruikt maakt van verschillende wifi versies werkt niet meer optimaal. (of je zou ze natuurlijk met de kabel aan kunnen sluiten)Bassbounce schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:22:
[...]
Dat zou jammer zijn, dan kan ik beter mijn oude 7590 AX gebruiken dan de 7530.
Ach ja, ik heb nu twee 1700 repeaters gratis en nog wat korting. Meer als 5 euro korting kon er bij KPN niet af.
Ik heb hier ook last van, om de zoveel tijd blijft het beeld even hangen en doet het geluid raar. Heb nog geen oplossing hier voor gevonden, werk thuis met een UniFi systeem.Centurion183 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:18:
Ik heb sinds een dikke maand Solcon (via KPN fiber netwerk), 400 MB.
Ik merk echter dat de TV box af en toe hapert qua beeld. Even staat het beeld stil en gaat dan verder. Ik heb een oud 3com switchje er tussenuit gehaald, dat helpt een beetje voor mijn gevoel.
Hier sinds 3 maanden Solcon, heb een ticket lopen sinds januari, we hebben hier steeds zwart beeld van een paar seconden.Centurion183 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:18:
Ik heb sinds een dikke maand Solcon (via KPN fiber netwerk), 400 MB.
Hier ook Solcon met TV i.c.m. een Unifi systeem, en dat werkt nu met een UXG-Max gateway goed.Kindrih schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:30:
[...]
Ik heb hier ook last van, om de zoveel tijd blijft het beeld even hangen en doet het geluid raar. Heb nog geen oplossing hier voor gevonden, werk thuis met een UniFi systeem.
Heb wel het fabian script gedraaid, en dan loopt alles gewoon zoals het hoort.
Ook mede @Frankisback : ook netjes binnen het netwerk IGMPv2 op switches actief, met de VLAN doorsturen naar de TV box?
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ben zelf wat aan het proberen, heb al een domme 3Com switch er tussen uit gehaald. Op mijn Unifi switch in de meterkast stond IGMP snooping uit. Nu even afwachten of het beter wordt nu dit aangezet is.Frankisback schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:36:
[...]
Hier sinds 3 maanden Solcon, heb een ticket lopen sinds januari, we hebben hier steeds zwart beeld van een paar seconden.
AI geeft aan dat domme switches (of IGMP snooping uitzetten) bij solcon tv kan zorgen voor TV perikelen.
Maar het is nu afwachten of het nu beter gaat, al is mijn probleem veel minder erg als bij jou.
Kan ik wel een TP link LS105G gebruiken? Ik heb er 2.
En zaterdagochtend komt Gideon langs voor de glasvezel aansluiting, maar wanneer krijg je dan het pakket met de fritzbox?
En welke fritzbox krijg je dan?
Ik kreeg het gehele pakket 3 á 4 werkdagen voordat de monteur zou komen.Mr Tim schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Vragen:
En zaterdagochtend komt Gideon langs voor de glasvezel aansluiting, maar wanneer krijg je dan het pakket met de fritzbox?
Bij mij werkte de STB box (TV) niet met deze tp link er tussen. Monteur gaf ook aan dat het met de tp link niet werkt.Mr Tim schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Vragen:
Ik heb de Fritz!Box 7530AX ontvangen
I intend to live forever. So far, so good.
Ik zou even contact opnemen met Solcon voor de zekerheid, maar denk dat hij wel optijd is verstuurd maar door het paasweekend achter loopt.Mr Tim schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Vragen:
Geen PostNL app op adres? Dan kan je inkomende pakketen zien, zonder de tracking nummer te moeten hebben.
Hoe is de kwaliteit?
Ik lees hier en daar toch wat over uitval, wat me doet twijfelen over deze provider.
Ik zit nog in mijn 2 weken herroepingsrecht.
We zitten hier op glasvezel van KPN. Krijg ik dan wel Ipv6? Want voor dezelfde prijs kan ik net zo goed voor Odido of Ziggo kiezen.
[ Voor 33% gewijzigd door Bassbounce op 10-04-2026 09:50 ]
Over ipv6 kan ik je niets zeggen, heb daar geen kaas van gegeten (sorry).
Zoals je hierboven leest, werkt de combi niet vlekkeloos maar ik kan er prima mee leven. Als TV kijken heel belangrijk voor je is dan zijn er zeker betere (en duurdere) alternatieven.
[ Voor 5% gewijzigd door Flitz76 op 10-04-2026 10:58 ]
Hoe is dit afgelopen? Welke fritzbox heb je ontvangen?Mr Tim schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Vragen:
Ook nog geen pakket met Fritz. Maar ik zat te kijken en had zelf 23-4 aangevraagd bij Solcon. Met cashback van 280 euro.
En ik ga van dsl naar glasvezel. Misschien eerst de aansluiting en als dat werkt sturen ze de fritz.
De indeling van de app is veel logischer ingedeeld dan die van de Arris box. Zo zit discovery op 15 via de app, en op 61 via de Arris box en 24Kitchen op 24 via de app en ergens in de 800 via de box. Net als veel andere zenders overigens. En ja, er is een eigen indeling te maken, maar dat veranderd de nummering niet.
Enig idee hoe dat gelijk te trekken is?
Als die dan ook weer worden uitgerold naar bestaande klanten. Dus dat is weer even afwachten.Donnu schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:38:
Ik vermoed als de Android televisie boxjes komen dat dit wordt gelijk getrokken .
Blijft toch apart dat de box en app zoveel van elkaar verschillen.
Komt omdat het gewoon de kpn tv+ app is met een solcon skin.John767 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:30:
[...]
Blijft toch apart dat de box en app zoveel van elkaar verschillen.
Het PON-lampje op de Nokia glasvezelmodem (ONT) knippert groen.
Dat betekent dat ik wel verbinding heb, maar dat de lijn nog niet geactiveerd is toch ?
Even de klantenservice bellen, zij hebben dit vervolgens doorgezet naar KPN (wij zijn onlangs van KPN naar Solcon overgestapt). KPN heeft vervolgens contact met ons opgenomen en een gratis email-only contract aangemaakt met de bestaande mailadressen.Mr Tim schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:21:
Trouwens ik ben XS4ALL klant en stap nu over naar Solcon. Moet ik nog veel doen om er voor te zorgen om de E-Mail adressen van XS4ALL te behouden.
:strip_exif()/f/image/MkndIuwqFiYyldth9X5HXeRL.jpg?f=fotoalbum_large)