[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:21
Phoolie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Heb ondertussen dat koppelstukje er tussenuit en vervangen voor een kabel die lang genoeg is. Maar gisteravond wou ik voetbal kijken en toen was het probleem toch weer terug. Wel even snel geprobeerd of het zonder de switch ook voorkwam en dat was inderdaad het geval. Omdat ik niks wou missen, iedere 4 minuten maar op de play knop van de AB gedrukt. Na de wedstrijd had ik geen zin meer om nog wat uit te zoeken. Nou wou ik dat net wel gaan doen, maar vreemd genoeg loopt het nu wel voor langere tijd goed.

Het lijkt er dus op dat de problemen voorkomen als er teveel verkeer op het netwerk zit. Ik weet dat mijn vriendin iig serie aan het kijken was op haar iPad en als ik mij niet vergis was een van onze dochters ook nog iets op Netflix aan het kijken op MacBook of iPad, maar iig via wifi.

Omdat het issue ook zonder de switch voorkomt, denk ik dat er dan toch op de Fritzbox iets niet goed zou staan, maar die heeft gewoon de standaard configuratie van Solcon.
Balen, maar als ik de installatie handleiding van ze lees vind ik het toch minimaal 'verdacht' dat ze aangeven dat je netgear switches dient te gebruiken.. en dat kan eigenlijk alleen maar zijn omdat die IGMPv3 ondersteunen. Heb je 1 van die ontvangers direct op port 2-3-4 aangesloten?

Iemand trouwens een idee of ze bij Solcon de komende tijd ook webtv gaan introduceren voor browsers? :)

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:41
Ik verwacht dit jaar nog Android televisie ontvangers van Solcon omdat het platform TV+ nú gelanceerd is.

• Lord_Dain
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:50:
Ik verwacht dit jaar nog Android televisie ontvangers van Solcon omdat het platform TV+ nú gelanceerd is.
Dat is er al, als ik om mijn PC een android emulator zoals bluestacks installeer kan ik die app installeren en TV kijken. Maar ik kan nu nog niet op een random web browser via de app kijken omdat je dus vast zit aan een app op een smart tv/android of apple device. Hoe dan ook, ik zou een goedkoop nlziet abbo kunnen nemen, in totaal nog steeds goedkoper i.c.m. de aanbieding die ze nu hebben.,

• Donnu
Helaas heeft Solcon nog geen enkele app voor de Apple TV.

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:22
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:45:
Helaas heeft Solcon nog geen enkele app voor de Apple TV.
Op Tizen van Samsung helaas ook niet.

• Donnu
henk26 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Op Tizen van Samsung helaas ook niet.
Daar heb je gelijk in, maar de Solcon TV+ app het komt er wel aan voor Tizen.
Als je jouw abonneenummer voor Solcon TV+ (2000.....) en de zelf aangemaakte pincode gebruikt kan je wel inloggen in de KPN TV app op je Samsung televisie en je zal zien dat het prima werkt.

• Lord_Dain
Donnu schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar de Solcon TV+ app het komt er wel aan voor Tizen.
Als je jouw abonneenummer voor Solcon TV+ (2000.....) en de zelf aangemaakte pincode gebruikt kan je wel inloggen in de KPN TV app op je Samsung televisie en je zal zien dat het prima werkt.
Dat is top, dan gebruiken ze dus hetzelfde platform en mogelijk zou het dan ook via de kpn webapp kunnen werken... ik wist niet dat er geen apple app is, gelukkig is dat hier nergens in gebruik in huize LD. _/-\o_

Heeft iemand wel eens geprobeerd om via KPN tv web browser met abbo + code in te loggen??
https://tv.kpn.com/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OnarRPb.png

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 18-01-2026 16:31 ]

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 20:59
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Balen, maar als ik de installatie handleiding van ze lees vind ik het toch minimaal 'verdacht' dat ze aangeven dat je netgear switches dient te gebruiken.. en dat kan eigenlijk alleen maar zijn omdat die IGMPv3 ondersteunen. Heb je 1 van die ontvangers direct op port 2-3-4 aangesloten?
[…]
Poort 2-3-4 nog niet geprobeerd, zal dat vanavond eens proberen als er weer veel wifi verkeer is. Wel heb ik zonder de Netgear er tussen poort 1 geprobeerd, maar dat geeft die issues dus ook

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:24

Geckoo

Good news, everyone!

Ik ga van Delta naar Solcon (op het Delta netwerk), gaat dit vlekkeloos of moet ik ergens rekening mee houden?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Donnu
Ik gebruik zelf een Fritzbox 4690 met Solcon op de glasvezel van Deltafiber en dat werkt prima.

• Phoolie
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
[...]

[...]
Die IGMPv3 gebruiken ze idd wel. Was nu ook nog even aan het stoeien geweest en heb ChatGPT even gevraagd en die kwam met een oplossing om de STB prioriteit te geven. Dit lijkt vooralsnog te werken, maar goed dat dacht ik van de week ook, dus nog even geduld.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:20
De verplichte Guidion afspraak is geannuleerd en opnieuw ingepland een paar dagen later.. Wat doet deze monteur überhaupt? Ik heb de router binnen gekregen en het glasvezel kastje welke je over de glasvezel aansluiting heen kunt schuiven. Heb ook gewoon al het KPN glasvezel punt in huis liggen. Lijkt mij dat ik dit zelf ook kan? Of doet de Guidion monteur meer?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:16
Mogelijk duikt hij nog de wijkkast in om je aansluiting te patchen. Maar het zou ook goed kunnen dat als je zelf de boel aansluit, het gewoon in de lucht komt.

• Lord_Dain
Kindrih schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:08:
De verplichte Guidion afspraak is geannuleerd en opnieuw ingepland een paar dagen later.. Wat doet deze monteur überhaupt? Ik heb de router binnen gekregen en het glasvezel kastje welke je over de glasvezel aansluiting heen kunt schuiven. Heb ook gewoon al het KPN glasvezel punt in huis liggen. Lijkt mij dat ik dit zelf ook kan? Of doet de Guidion monteur meer?
Kan inderdaad prima dat je het zelf aansluit en het meteen werkt. Bij een migratie moet je wel even wachten tot je oude verbinding er uit gaat natuurlijk.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
Het ligt er aan op welk netwerk je aan bent gesloten.

Is dat KPN WBA (kan je zien in je order op Mijn Solcon) en heb je de Nokia ONT met in het type nummer de tekst XGS-PON dan kan je hem wel aansluiten maar krijg je een knipperend Connection lampje. Een telefoontje naar Solcon met de vraag of ze het serienummer van je ONT even op willen voeren en je bent binnen 5 minuten online. Eventuele eigen router gewoon op DHCP zetten en dan moet alles goed gaan. Dit verhaal gaat zeker op als je al KPN glas had via het oude AON netwerk en nu omgezet bent bij Solcon naar XGSPON.

Bron: Ondergetekende die vanmorgen ineens geen internet meer had via KPN terwijl de Guidion monteur pas vanmiddag zou komen en geen zin had om de hele dag zonder internet te zitten ;-)

• Kindrih
RadioAir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:29:
Het ligt er aan op welk netwerk je aan bent gesloten.

Is dat KPN WBA (kan je zien in je order op Mijn Solcon) en heb je de Nokia ONT met in het type nummer de tekst XGS-PON dan kan je hem wel aansluiten maar krijg je een knipperend Connection lampje. Een telefoontje naar Solcon met de vraag of ze het serienummer van je ONT even op willen voeren en je bent binnen 5 minuten online. Eventuele eigen router gewoon op DHCP zetten en dan moet alles goed gaan. Dit verhaal gaat zeker op als je al KPN glas had via het oude AON netwerk en nu omgezet bent bij Solcon naar XGSPON.

Bron: Ondergetekende die vanmorgen ineens geen internet meer had via KPN terwijl de Guidion monteur pas vanmiddag zou komen en geen zin had om de hele dag zonder internet te zitten ;-)
Ik krijg een 300-Nokia XS-010X-R XGSPON ONT KPN TK-01 Media Converter geleverd, staat niet bij of ik op dit moment KPN WBA heb. Volgens mij is het praktisch hetzelfde kastje wat er nu ook hangt.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
Ja, dan ga je inderdaad over van AON naar GPON (kastje wat je nu hebt heeft 3 lampjes, deze nokia 4). Als je het witte knopje indrukt terwijl de stroom er af is kan je hem naar beneden schuiven. Van de nieuwe ONT even het dopje van de glasvezel aansluiting af halen en dan kan je hem er zo op schuiven (soms een beetje pielen om hem precies voor de glas aansluiting te krijgen). Daarna bel je Solcon via 0880032222 en geef je aan dat je zelf de ONT al geplaatst hebt en dat je deze wil laten activeren, dan vragen ze om je postcode/huisnummer en serienummer van de ONT. Na een minuut of 5 gaat dan het Connection lampje constant branden en kan je je eigen router of de Fritz! van Solcon aansluiten. De wizard via activatie.solcon.nl is niet nodig op WBA.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 21:58
Lord_Dain schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat is top, dan gebruiken ze dus hetzelfde platform en mogelijk zou het dan ook via de kpn webapp kunnen werken... ik wist niet dat er geen apple app is, gelukkig is dat hier nergens in gebruik in huize LD. _/-\o_

Heeft iemand wel eens geprobeerd om via KPN tv web browser met abbo + code in te loggen??
https://tv.kpn.com/
[Afbeelding]
Jep, dat werkt dus prima :). Goeie zet van Solcon om over te stappen op het nieuwe platform!

• Donnu
Kaspers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Jep, dat werkt dus prima :). Goeie zet van Solcon om over te stappen op het nieuwe platform!
Nu nog de televisiekastjes nog naar het nieuwe platform!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Hardware wordt pas een week van te voren verstuurd…dus maar even afwachten dan.

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

En dan hoop ik maar dat het patchen(op afstand???) goed gaat.

Ik heb er echter allerminst vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

@Barre73 kun jij zien wat de status is?

• Lord_Dain
Kaspers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:
Vandaag maar weer eens gebeld met Solcon omdat ik niet alle vertrouwen in heb dat ik 2/2 ook daadwerkelijk over ga.

02/12 bestelling ingeschoten via Pricewise met overstapservice. Nu nog Youfone (AON-GoF). Blijkt dat ik bij Solcon naar XGS-PON gezet ga worden. Dit via een ingeschoten ticket ook bevestigd gekregen.

Tot op heden geen monteurlink en hardware ontvangen. Dus maar even gebeld wat de status is…antwoord: Wij zien geen monteur staan. En de netbeheerder (KPN Netwerk) moet dat doen.Doorverbonden naar de technische afdeling die aangeven dat het idd XGS-PON moet worden maar dat er blijkbaar ergens wat fout is gegaan dus weer een interne notitie naar de backoffice. Ik zou nog eea bevestigd krijgen.

Je raadt het al…niks gehoord dus 3 dagen later maar weer gebeld. Wederom het verhaal dat er geen monteur aanvraag zichtbaar is. Ze zouden kijken of ze iets richting KPN Netwerk kunnen??

Met overstapservice zou ik niet zonder internet moeten komen want Solcon moet de lijn bij Youfone opzeggen was het verhaal.

Volledig begrijpelijk, maar aan jouw kant is het niet heel spannend. Je krijgt als het goed is een NTU en router opgestuurd, die NTU zou je in principe als je dat durft zelf kunnen verwisselen met de oude. Maar ik zou er iig achteraan gaan, dit klinkt een beetje als de verhalen die ik hier en daar al las op internet, dat er helaas ook e.e.a. fout gaat bij Solcon en migraties.

[ Voor 76% gewijzigd door Lord_Dain op 23-01-2026 13:14 ]

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:06
Hallo ik ga binnenkort overstappen naar Solcon internet en tv.
Echter heb ik nu bij Delta internet over mijn eigen apparatuur (pfsense)
Ik zie dat er een pagina bij solcon aan toegewijd is:
https://www.solcon.nl/eig...d5def3f83d8502e1b2fb08119
Nu zie ik dat bij internet het alleen dhcp is maar het iptv platform van hun vlan 4 op de wanport is de config dan ongeveer hetzelfde als bij KPN maar dan zonder PPPOE?

• Kindrih
RadioAir schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
Ja, dan ga je inderdaad over van AON naar GPON (kastje wat je nu hebt heeft 3 lampjes, deze nokia 4). Als je het witte knopje indrukt terwijl de stroom er af is kan je hem naar beneden schuiven. Van de nieuwe ONT even het dopje van de glasvezel aansluiting af halen en dan kan je hem er zo op schuiven (soms een beetje pielen om hem precies voor de glas aansluiting te krijgen). Daarna bel je Solcon via 0880032222 en geef je aan dat je zelf de ONT al geplaatst hebt en dat je deze wil laten activeren, dan vragen ze om je postcode/huisnummer en serienummer van de ONT. Na een minuut of 5 gaat dan het Connection lampje constant branden en kan je je eigen router of de Fritz! van Solcon aansluiten. De wizard via activatie.solcon.nl is niet nodig op WBA.
Gelukt! Bedankt voor je hulp, heb alles weer online.
Moet nog wel even op de unifi router het github iptv script runnen om het tv kastje online te krijgen, maar dat werkt nu ook mooi.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• supercop7373
laurens0619 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:05:
@supercop7373
Bedrijven, helemaal prijsvechters, zijn vaak helemaal kapot geautomatiseerd/gestandaardiseerd.

Ik snap dat je pro-actief bent maar vaak is het bij dit type bedrijven beter om gewoon met het proces mee te bewegen.
Dus gewoon wachten op de spullen, daarna geen lampje op aansluitdatum? Dan bellen.

En dankzij de overstapservice blijf je als het goed is online :)
Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:11
supercop7373 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:43:

@Barre73 kun jij zien wat de status is?
Stuur maar naar mij

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 21:58
Lord_Dain schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Dat is dan goed nieuws! top en dank voor het controleren.
Het werkt overigens alleen in de webclient van kpn: https://tv.kpn.com
Ik krijg het account van Solcon niet werkend in de iOS of android app van KPN; natuurlijk ook niet echt een probleem aangezien we op die platformen nu een rebranded Solcon versie hebben :).

• laurens0619
  • Nu online
supercop7373 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar dat online blijven heb ik weinig vertrouwen in.

Gistermiddag laat gebeld door Solcon trouwens. Ze wilde weten waar de huidige ONT zit en of er een stroompunt bij zit. Dit door gegeven. Dat bevestigd dus het verhaal dat het allemaal niet goed stond.

Dit zou een aanvraag monteur via hun “2e lijn” in gang gaan zetten. De afspraak ging hij echter niet maken. Rest niks anders dan idd afwachten en als ik midden volgende week nog geen pakket met hardware heb dan bellen we wel weer…zelfde geldt voor de monteur
De vraag Of je stroom bij je ont hebt is geloof ik vrij standaard dus zou daar niet teveel conclusies aan verbinden

Reeele kans dat het overstappen fout gaat hoor maar pr actief bellen doet niet zoveel. Sterker nog, soms verstoor je het standaard process ermee en werkt het contra effectief.

Als je je zorgen maakt of overstap goed gaat even odido klik klaar pro actief in huis halen. Heeft mij gered iig toen de overstap fout ging :)

• supercop7373
€26 per maand en €20 activatie kosten is klik en klaar. Ben overigens overgestapt via Pricewise waarbij Internetgarantie is aldus hun site. Pricewise is alleen via mail bereikbaar. Lees daar ook niet veel goeds over. Hopelijk heb ik beiden niet nodig…

Wat houdt de internetgarantie in?
Sowieso gaat je overstap naar een nieuwe internetprovider bijna altijd goed. Toch kan het gebeuren dat je zonder internet komt te zitten. Daarom bieden we de ‘internetgarantie’.

Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en kan de provider niet op tijd beginnen met internet leveren? Dan sturen wij je een MIFI-router toe ter bruikleen. Zo kun je alsnog internetten terwijl je wacht op levering van de provider.

• laurens0619
  • Nu online
@supercop7373
Ow dat is wel netjes van ze :) hopelijk niet nodig.

Ga je naar een party als KPN zelf dan sturen ze ook een dongle op als het niet werkt.

Tja het is altijd ff afwachten en klooien bij overstappen. Levert wat geld op maar ook risico. Zal nog wel even duren tot overstappen zo soepel gaat als een enrgiecontract

• supercop7373
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics

• Economics
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:23:
Update:

Vandaag de Guidion link gekregen (week voor gewenste 2/2). En zoals verwacht kan Guidion pas vrijdag 6/2 in de middag.

Solcon ingelicht, volgens hun zou de datum van overstap ook meeschuiven. Gezegd dat ik daar niet veel vertrouwen in heb. De allervriendelijkste medewerkster ging het nog even goed nalopen en ik wordt nog terug gebeld….

Ik zal van de week de hardware wel krijgen. Wil eigenlijk niet zelf de ONT wisselen vandaar dat ik alles maar uitloop om dit tevoorkomen.

@Barre73 @Economics
De datum verschuift als zij de planning aanpassen via de WBA portal. Doen ze dit niet dan is 2/2 de keiharde overstap gezien de KPN je gaat om patchen en wij niet aan het planning systeem van guidion hangen. Ik zal het wederom voor je nakijken en meld ik het je in PB

• Economics
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)

• supercop7373
Economics schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:39:
@supercop7373 ik heb het voor je aangepast naar 6/2. Zorg wel dat guidion in de middag komt, in de ochtend worden de patch bonnen gereden :)
Dank je.🤩 Enige moment dat ik Guidion kon kiezen was in de middag tussen 12.00-16.00 uur. Dus dat komt goed uit.

Fingers Crossed dan maar nu.

Zie ondertussen in de PostNL app dat er een pakket van Solcon staat aangemeld.

Edit: krijg nu in eens ook een SMS van Youfone dat ik per 6/2 00:00 uur bij hun beëindig…

[ Voor 8% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 11:48 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 23:07

TVL

Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:50
TVL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:10:
Ik heb nu een AON aansluiting met een Genexis GN02 NTU FTU.
Als ik straks overga naar Solcon blijft deze dan en kan ik de bijgeleverde Fritzbox hierop aansluiten?
Zoals Supercop7373 kan bevestigen: Nee, niet altijd. Als je aangesloten bent op een PoP waarin sinds afgelopen jaar ook KPN WBA XGS-PON apparatuur is bijgeplaatst, dan zal Solcon je in principe op XGS-PON zetten. Dat is de eerste voorkeur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Lord_Dain
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.

• supercop7373
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?

[ Voor 34% gewijzigd door supercop7373 op 26-01-2026 19:18 ]

• Lord_Dain
supercop7373 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
En na een jaar zijn veel klanten weer gevlogen.

Zie nu dat internet Only ook behoorlijk goedkoper is als toen ik hem afsloot. 6x37,50 en 225 cashback..

Hoe is vrijgevig is Solcon eigenlijk met verlengen?
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Maar wie weet...

• Barneveld1991
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:54
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:45

Zenix

BOE!

Lord_Dain schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:51:
Voor mensen die evt. twijfelen over de solcon aanbieding via pricewise (1 jaar, flinke cashback) heb ik vandaag maar eens contact gezocht met solcon, aangezien pricewise telefonisch niet bereikbaar is en blijkbaar op mail ook niet kan reageren op vragen vóór het afsluiten van een abonnement. Lang verhaal kort, ze worden dus blijkbaar best veel gebeld door potentiële klanten die twijfelen; de actie is een eenmalige actie/stunt om nieuwe klanten binnen te halen. Minder dan 30€ pm voor 1Gbps+TV.. prima aanbieding dus.
Vorig jaar en het jaar daarvoor hadden ze dezelfde pricewise actie. Ik heb overigens netjes mijn cashback gehad.

• Kindrih
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.

• Lord_Dain
Kindrih schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:11:
Na een weekend gebruik te hebben gemaakt van Solcon tv ben ik niet heel erg tevreden. We hebben heel erg veel last van kleine haperingen en gestotter. Soms gaat het een uur goed en soms om de minuut gestotter van een paar seconden. Meer mensen die hier last van hebben? Tv kastje is via kabel aangesloten op een UniFi ucg ultra, inbedrijfgesteld met het Fabian iptv script van github. Hiervoor hadden we KPN, daar geen enkele hapering gehad met dezelfde opstelling.
IGMPv3? wat doet het script precies?
edit: al gevonden, developer vraagt in issues oa:
Do you have IGMP snooping enabled for your local IPTV VLAN in Network Application?
Welke versie UnifiOS?

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 26-01-2026 21:37 ]

• Donnu
Ik verwacht dat Solcon dit jaar met de TV+ kastjes komt die KPN ook gebruikt. Dit vermoed ik omdat Solcon ook recent de TV+ app gebruikt welke op de kleur na gelijk is aan die van KPN.
Wellicht dat de problemen die je nu ervaart over zijn met de nieuwe TV+ ontvangers.

• Phoolie
En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.

• laurens0619
  • Nu online
Stotter problemen op provider iptv komen vrij vaak voor op hardware buiten een experiabox met kpn achtige streams.

Ook al werkte het eerst wel, grote kans dat het op de experiabox wel goed gaat en het probleem in je unifi zit.

Persoonlijk kan ik iedereen nlziet aanraden. Geen gedoe meer en je krijgt er een vaak een fijnere ervaring voor terug qua reclame/terugkijk opties.

• Kindrih
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:14:
[...]

En daar maak je dus dezelfde denkfout als waar het bij mij fout ging. Solcon en KPN zijn niet hetzelfde. Solcon TV is gevoeliger voor storingen.

Ik had last van tv beeld dat na 4-5 minuten bevroor. Nader onderzoek wees uit dat dit niet structureel was en te maken had met drukte op het netwerk, met name door streams via WiFi. Ik heb dit opgelost door in de Fritzbox de Arris STB prio te geven. Daarna niks geen problemen meer gehad.
Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.

• Phoolie
Barneveld1991 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:04:
Klopt het dat het tv kastje geen Bluetooth heeft? Zodat deze uit het zicht kan worden geplaatst? :-)
Is dit wellicht nog anders op te lossen?
Dat is inderdaad wel apart, ik had bij KPN hetzelfde kastje, maar die had dus wel Bluetooth. Denk dat Solcon dit softwarematig uit heeft staan of wellicht hardwarematig toch een ander model

• Phoolie
Kindrih schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Dit is nog wel een goed idee, ik kan in de Unifi een poort ook prioriteit geven. Vanavond maar even proberen.
Dan ben ik wel even benieuwd naar je bevindingen. Ik moet mijn UDM Pro namelijk nog aansluiten :)

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?

• Lord_Dain
Phoolie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Voor wat betreft het internet deel moet die gewoon op DHCP gezet worden en dan werkt het toch?
Untagged DHCP ja.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15
Ik krijg volgende week Solcon glasvezel, overstap van Odido. Bij mijn weten is dit zonder monteur en ik heb alle apparatuur al binnen (incl. een Genexis NT). Nu hangt er echter een Huawei en de oude NT van de KPN tijd ervoor is naar rechts verplaatst door de Odido monteur destijds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AW4cK71yu6k-huQhePdRKKdENc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHbmaHZUnl1X376XLYN8ntQs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nu een situatie die ik zelf zou moeten kunnen omzetten? Ik ben handig en heb een technische achtergrond, maar vraag me af of hier normaalgesproken wel een monteur voor zou komen. Hoe makkelijk kan ik dit losklikken en aanpassen?

Edit: er is een hele pagina voor bij Solcon, die ga ik dan eerst maar eens raadplegen voor de correcte Genexis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0iNYaTIv7nvfB--keLXGIp8eas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V37X8TJRlieta5LSoTPAPLgd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Luiaard op 05-02-2026 11:09 ]

Import van EVs

• Lord_Dain
@Luiaard

Je zal de 2 kapjes even moeten loshalen. Aan de bovenkant van de 2 kappen zit een palletje wat je indrukt, daarna schuif je de kappen een stukje omhoog en daarna naar je toe. Je zal de Zyxel dus even moeten weghalen anders heb je mogelijk niet genoeg ruimte.

Als het goed is heb je van Solcon een NT ontvangen die je op de FT kan schuiven? Hierin zal gewoon een koper/utp aansluiting zitten die je dan op je router (eigen of die van Solcon) kan prikken op de WAN port.

• Luiaard
Lord_Dain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
@Luiaard

Je zal de 2 kapjes even moeten loshalen. Aan de bovenkant van de 2 kappen zit een palletje wat je indrukt, daarna schuif je de kappen een stukje omhoog en daarna naar je toe. Je zal de Zyxel dus even moeten weghalen anders heb je mogelijk niet genoeg ruimte.

Als het goed is heb je van Solcon een NT ontvangen die je op de FT kan schuiven? Hierin zal gewoon een koper/utp aansluiting zitten die je dan op je router (eigen of die van Solcon) kan prikken op de WAN port.
De type 3 handleiding lijkt het meest overeen te komen met mijn situatie, ik check het thuis vanavond nog even, maar ik lijk mogelijk twee dezelfde Genexis NT’s te hebben, diegene die rechts hangt van mijn eerdere KPN aansluiting en diegene die Solcon me stuurde. Solcon zal het serienummer van de nieuwe verwachten schat ik, dus die zal ik dan links monteren.

Import van EVs

• Lord_Dain
@Luiaard het is inderdaad de TY01, die heb ik hier ook hangen. Ik zit nog te wachten op mijn welkomstpakket maar ga (net zoals jij denk ik) van Odido naar Solcon einde van de maand.

• supercop7373
Economics schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:39:
Vandaag de overstap van Youfone naar Solcon met gratis monteur ivm overgang AON/GoF naar XGS/PON. Om 09.32 viel de verbinding weg. Omstreeks 11.45 stond de monteur voor de deur. ONT erop geklikt (had ik zelf ook gekund). Tevens via zijn mobiel de glas verbinding geactiveerd. Aardige kerel, stapte zelf ook elk jaar over zei die. Koppeling met Fritz 7530ax ging automatisch, zelf niets voor hoeven doen.

Dank aan @Economics en @Barre73 voor het koppelen van overstap datum bij KPN WBA aan de dag dat Guidion voor de deur stond. Anders was het een paar dagen zonder internet geweest vrees ik. (y) ...blijft bijzonder dat je pas een week van te voren een Guidion link krijgt (vanuit KPN zegt Solcon) daardoor is de kans dat monteur datum en overstap datum synchroon lopen nihil mijns inziens.

[ Voor 3% gewijzigd door supercop7373 op 06-02-2026 15:49 ]

• Lord_Dain
@supercop7373 nice dat het gelukt is. Ik heb ook een speciale vraag gesteld aan Solcon omdat mijn oude abonnement op een datum afloopt die niet overeenkomt met de ingangsdatum van het Solcon abonnement. Bij mij is het zo dat mijn oude abo bij Odido 10 dagen later stopt en Solcon dus 10 dagen zou overlappen, ik heb dus gevraagd aan Solcon om die datum aan te passen naar + 10 dagen maar tot op heden kan ik dat in de orderstatus nog niet terug zien. Zie wel dat mijn apparatuur al wel klaarstaat voor verzending e.d.
Ben erg benieuwd of dit goed gaat :)

• Luiaard
Lord_Dain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:39:
@Luiaard het is inderdaad de TY01, die heb ik hier ook hangen. Ik zit nog te wachten op mijn welkomstpakket maar ga (net zoals jij denk ik) van Odido naar Solcon einde van de maand.
Vandaag ga ik over, ik zal het hier nog wel laten weten. Ik heb al even getest met de oude NT die rechts hing, palletje kunnen vinden voor het ontgrendelen en dat ging goed.

Edit: om 12:00u lag mijn Odido eraf, toen heb ik de NT omgewisseld. Daarna de Fritzbox aangesloten. Paar minuten wachten en na 5 minuten was ik online. Eigenlijk nog net voor het mailtje van Solcon dat ik over was :D Nu nog even de TV doen, maar dit was zeer soepel. TV> niet via switch dan hapert hij als een gek, maar even een aparte verbinding gemaakt naar LAN4 van de Fritzbox in mijn patchkast naar die betreffende poort en draait nu ook goed.

[ Voor 32% gewijzigd door Luiaard op 09-02-2026 12:44 ]

Import van EVs

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:56
iemand ervaring met de overstap van KPN ADSL naar Solcon.
Ik kom nog van XS4ALL en heb een gratis Spotify premium (al heel lang) en daarnaast heb ik nog een xs4all webmail (er zijn nog 2 accounts afhankelijk van mijn xs4all account waaronder tweakers) en buidelvoordeel voor mijn simonly unlimited.

Kan ik mijn spotify premium / xs4all webmail en bundelvoordeel meenemen naar Solcon? ..

Ik probeerde te bellen maar er zaten heel lang 8 wachtenden voor (dat is ook geen goed teken om over te stappen. Het andere alternatief hier op glas is Delta (no way) en Odido (ook geen fan van).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Lord_Dain
_birdie_ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Ik kom nog van XS4ALL en heb een gratis Spotify premium (al heel lang) en daarnaast heb ik nog een xs4all webmail (er zijn nog 2 accounts afhankelijk van mijn xs4all account waaronder tweakers) en buidelvoordeel voor mijn simonly unlimited.

Kan ik mijn spotify premium / xs4all webmail en bundelvoordeel meenemen naar Solcon? ..

Ik probeerde te bellen maar er zaten heel lang 8 wachtenden voor (dat is ook geen goed teken om over te stappen. Het andere alternatief hier op glas is Delta (no way) en Odido (ook geen fan van).
Ik heb ook 40 minuten in de wacht gehangen voor ik eindelijk geholpen werd. Maar er werd an op dat moment gelukkig wel de tijd genomen. Ik zou als ik jou was mijn login credentials voor tweakers (email adressen) aanpassen naar een ander email adres, wel is solcon onderdeel van KPN dus je kan zeker vragen of ze je xs4all mailbox kunnen aanhouden, garanties zullen er niet zijn.

Als het goed is krijg je bij solcon gewoon bundelkorting als je een simonly internet abonnement hebt, maar dit moet dan wel bij KPN zijn. Ik heb zelf helaas geen ervaring met het koppelen, wellicht dat dit in het solcon portaal kan. Spotify, geen idee..

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:50
_birdie_ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:

Je Spotify Premium ben je zeker kwijt. Dat gebeurt al als je overstapt naar een andere KPN abonnement ( jouw XS4All abonnement is op de achtergrond ook een KPN consumenten abonnement), laat staan naar een andere provider zoals Solcon (ja, is wel eigendom van KPN maar functioneert als aparte provider).

Behoud webmail: Als je zou overstappen naar KPN kan het volgens mij zeker wel. Maar bij overstap naar Solcon is het onduidelijk. Dus die vraag moet je echt daar stellen. Ik ben echter bang dat het niet kan zonder betaling van een e-mail only abonnement.

Bundelvoordeel dat je nu hebt vervalt maar zoals gezegd: Er is ook een bundelvoordeel bij Solcon indien je een KPN mobiel hebt. Dat heet Solcon Compleet.

Samengevat: Alhoewel Solcon eigendom is van KPN dien je ze te beschouwen als een aparte externe provider. En dat beantwoordt dan waarschijnlijk meteen je vragen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste