[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
Ja ik kan Max. 4Gbit krijgen. @Barre73 kun jij wellicht duidelijkheid verschaffen? Zie enkele berichten hierboven.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:41
supercop7373 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:33:
Ja ik kan Max. 4Gbit krijgen. @Barre73 kun jij wellicht duidelijkheid verschaffen? Zie enkele berichten hierboven.
Stuur je adres maar in een DM.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• RichardMe
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-12-2025
Zenix schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:24:
[...]
Makkelijkste is postcode check doen bij KPN. Kan je 4Gbit krijgen, dan kans op GPON. Anders sowieso AON.
Ik ging ervan uit dat Solcon in die gebieden XGSPON zou leveren, maar dat lijkt niet (altijd?) zo te zijn.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Zenix

BOE!

RichardMe schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:03:
[...]

Ik ging ervan uit dat Solcon in die gebieden XGSPON zou leveren, maar dat lijkt niet (altijd?) zo te zijn.
Solcon doet max 1Gb en KPN gaat bestaande klanten niet zomaar overzetten. Dus ik verwacht dat veel bij Solcon nog AON is. Maar ze hebben alle PON varianten in gebruik volgens het modem pagina
https://www.solcon.nl/eigen-modem-instellen-en-gebruiken/

Aangezien @supercop7373 Youfone heeft op AON, zit hij niet in een gebied met alleen maar PON.

• Barre73
Zenix schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:16:
[...]

Solcon doet max 1Gb en KPN gaat bestaande klanten niet zomaar overzetten. Dus ik verwacht dat veel bij Solcon nog AON is. Maar ze hebben alle PON varianten in gebruik volgens het modem pagina
https://www.solcon.nl/eigen-modem-instellen-en-gebruiken/

Aangezien @supercop7373 Youfone heeft op AON, zit hij niet in een gebied met alleen maar PON.
Klopt. @supercop7373 zit in een ouder gebied waar twee jaar geleden (bij zijn overstap naar Youfone) gewoon alleen nog AON was (GoF zoals KPN dat noemt).Nu is er in de PoP vanuit KPN ook XGS-PON bijgekomen. Dus KPN WBA heeft zelf apparatuur bijgeplaatst.

Wat ik echter niet zeker weet en eerst bij Solcon en KPN zelf ga checken is wat we doen met klanten die 1 Gbit of minder bestellen. Zetten we die meteen op XGS-PON als definitieve techniek, of gaan die alsnog gewoon op GoF?
Dus dat moet ik morgen navragen.

• RichardMe
Barre73 schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:33:
[...]

Klopt. @supercop7373 zit in een ouder gebied waar twee jaar geleden (bij zijn overstap naar Youfone gewoon alleen nog AON was (GoF zoals KPN dat noemt).Nu is er in de PoP vanuit KPN ook XGS-PON bijgekomen. Dus KPN heeft zelf apparatuur bijgeplaatst.

Wat ik echter niet zeker weet en eerst bij Solcon en KPN zelf ga checken is wat we doen met klanten die 1 Gbit of minder bestellen.. zetten we die meteen op XGS-PON als definitieve techniek, of gaan die alsnog gewoon op GoF?
Alvast bedankt. Glaspoort heeft dit gebied een paar maanden geleden ontsloten, en KPN & Freedom leveren hier XGSPON. Solcon zei echter dat ik zeer waarschijnlijk GPON zou krijgen…

• Barre73
RichardMe schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:42:
[...]

Alvast bedankt. Glaspoort heeft dit gebied een paar maanden geleden ontsloten, en KPN & Freedom leveren hier XGSPON. Solcon zei echter dat ik zeer waarschijnlijk GPON zou krijgen…
Dat kan sowieso niet. Glaspoort levert alleen maar XGS-PON en geen GPON. Dus bij Solcon krijg je ook gewoon XGS-PON.

• Barre73
Barre73 schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:33:
[...]

Klopt. @supercop7373 zit in een ouder gebied waar twee jaar geleden (bij zijn overstap naar Youfone) gewoon alleen nog AON was (GoF zoals KPN dat noemt).Nu is er in de PoP vanuit KPN ook XGS-PON bijgekomen. Dus KPN WBA heeft zelf apparatuur bijgeplaatst.

Wat ik echter niet zeker weet en eerst bij Solcon en KPN zelf ga checken is wat we doen met klanten die 1 Gbit of minder bestellen. Zetten we die meteen op XGS-PON als definitieve techniek, of gaan die alsnog gewoon op GoF?
Update: De best beschikbare techniek wordt gekozen. Dus in dit geval zal dat XGS-PON worden (@supercop7373 ).

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:23
Klopt nieuwe instromers is altijd XGS-PON en bij wisselen van providers geldt hetzelfde.
Dit geeft ook eenduidigheid aan de uitgiftekant. Deze policy geldt ook voor het Delta-netwerk.
Het is een manier om langzaam iedereen op de nieuwste techniek over te zetten.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 10:40
Ik heb na jaren KPN maar eens verder gekeken en ga vanaf eind van de maand naar Solcon. Begrijp ik het goed dat (indien beschikbaar) ik dan over gezet ga worden naar XGS-PON?

• Barre73
Phoolie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:54:
Ik heb na jaren KPN maar eens verder gekeken en ga vanaf eind van de maand naar Solcon. Begrijp ik het goed dat (indien beschikbaar) ik dan over gezet ga worden naar XGS-PON?
Ja.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hier een overstap naar Youfone aangevraagd, maar valt me nu ineens op in de brief van Solcon dat ook de Nokia ONT mee retour moet?

Zo te zien levert Youfone niet standaard een nieuwe ONT mee namelijk. Dat wordt (beide) even bellen denk ik, want dan zit ik straks zonder internet.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
xileS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:35:
Hier een overstap naar Youfone aangevraagd, maar valt me nu ineens op in de brief van Solcon dat ook de Nokia ONT mee retour moet?

Zo te zien levert Youfone niet standaard een nieuwe ONT mee namelijk. Dat wordt (beide) even bellen denk ik, want dan zit ik straks zonder internet.
Wat heb je gedaan met de ONT die er zat voordat je Solcon had? Ik heb dat ding van Solcon zelf nooit gebruikt.

PVoutput

• supercop7373
Waar kwam je vandaan voordat je naar Solcon ging dan?

• xileS
  • Niet online
supercop7373 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:43:
Waar kwam je vandaan voordat je naar Solcon ging dan?
KPN

• xileS
  • Niet online
s020506 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:06:
[...]

Wat heb je gedaan met de ONT die er zat voordat je Solcon had? Ik heb dat ding van Solcon zelf nooit gebruikt.
Er kwam een monteur langs en die had het geloof ik vervangen. Ik had al even gezocht (niks gevonden nog), maar kan het zijn dat de monteur het heeft meegenomen?

• Barre73

De ONT zou niet retour moeten hoeven. En Youfone levert wel standaard een (O)NT.
Tenzij je al bij Solcon op KPN WBA XGS-PON zit. Dan zal je dat bij Youfone ook zitten en kan je dezelfde ONT blijven gebruiken.

• xileS
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:13:
[...]

De ONT zou niet retour moeten hoeven.
Dacht ik ook en was daarom verbaasd dat die op de brief vermeld wordt wat retour moet, naast de modem.
En Youfone levert wel standaard een (O)NT.
Je ontvangt
1x Gele netwerkkabel 2m
1x Handleiding Box 12
1x Box 12

Wordt er iig aangegeven bij mijn order.
Tenzij je al bij Solcon op KPN WBA XGS-PON zit. Dan zal je dat bij Youfone ook zitten en kan je dezelfde ONT blijven gebruiken.
Geen idee. Ik weet alleen dat ik eerst glas via KPN had en bij overstap naar Solcon moest er een monteur van Guidion komen. Op werkbon staat alleen "Installatie NT (Regulier)".

Ik ga nog eens in meterkast zoeken of de oude ONT nog ergens in een doos is bewaard. Ik snapte eigenlijk ook niet waarom die vervangen moest worden.

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 20-12-2025 13:04 ]

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:46
Na ruim 4 jaar bij Youfone overweeg ik nu over te stappen naar Solcon ivm de goede cashback actie bij pricewise.

Ben bij youfone begonnen op dsl en toen overgezet naar glasvezel voor destijds nog prima prijs van dsl contract. Met komende prijsverhoging wordt verschil wel klein. Goede overstap deal is dus zeer aanlokkelijk.

Op dit moment hangt er een xgs pon kastje en nog een oude experiabox v10a.

Ben ergens wat huiverig voor downtime/gedoe rond overstap als dat net op een thuiswerkdag oid valt. Vandaar langer uitgesteld.

Maar als ik het goed begrijp is beide over kpn netwerk en zou dus kwestie van v10a omwisselen voor fritzbox?
(En daarna evt wat vaste ip's toekennen/wijzigen en poorten open zetten voor synolgy hyperbackup? Dat is minder dringend en kan prima een paar keer in de avond)

• Barre73
xileS schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:44:
[...]

Dacht ik ook en was daarom verbaasd dat die op de brief vermeld wordt wat retour moet, naast de modem.

[...]

Je ontvangt
1x Gele netwerkkabel 2m
1x Handleiding Box 12
1x Box 12

Wordt er iig aangegeven bij mijn order.

[...]

Geen idee. Ik weet alleen dat ik eerst glas via KPN had en bij overstap naar Solcon moest er een monteur van Guidion komen. Op werkbon staat alleen "Installatie NT (Regulier)".

Ik ga nog eens in meterkast zoeken of de oude ONT nog ergens in een doos is bewaard. Ik snapte eigenlijk ook niet waarom die vervangen moest worden.
@xileS Welke ONT heb je nu van Solcon dan? Een zwarte Nokia/Genexis met een lampje "alarm"?
In dat geval zit je al op XGS-PON en zou ik Solcon even bellen. Aangezien klanten (daar) niet geacht worden zelf hun ONT aan te sluiten zou hetzelfde moeten gelden voor het weghalen. En zoals ik al zei: het hele idee van KPN XGS-PON is dat de ONT blijft zitten voor een snelle overstap en of bij een latere nieuwe bestelling in de toekomst voor een snelle activatie.

• Zenix

Zenix

BOE!

Barre73 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:13:
[...]

De ONT zou niet retour moeten hoeven. En Youfone levert wel standaard een (O)NT.
Ik heb gewoon AON, maar Solcon wil de Genexis mediacoverter ook gewoon terughebben, dus blijkbaar geld dat ook voor de ONT. Is voor mij ook de eerste provider die de mediaconverter terug wil hebben.

Met dat soort dingen kan je zien dat Solcon gewoon een dochterbedrijf is, maar zeker geen KPN netwerk, zoals Youfone enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 21-12-2025 20:38 ]

• xileS
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:27:
[...]

@xileS Welke ONT heb je nu van Solcon dan? Een zwarte Nokia/Genexis met een lampje "alarm"?
In dat geval zit je al op XGS-PON en zou ik Solcon even bellen. Aangezien klanten (daar) niet geacht worden zelf hun ONT aan te sluiten zou hetzelfde moeten gelden voor het weghalen. En zoals ik al zei: het hele idee van KPN XGS-PON is dat de ONT blijft zitten voor een snelle overstap en of bij een latere nieuwe bestelling in de toekomst voor een snelle activatie.
Ik heb even gekeken en volgens de brief moet ik een "Nokia XS-010X-Q XGSPON ONT KPN TK-01 Media Converter" retourneren. Links onderin zit ook een stickertje "niet verwijderen bij verhuizing".

Betreft lampjes heeft het een power, connection, alarm en data lampje.

Ik ga idd even Solcon bellen of dat klopt en als het echt retour moet, dan ff bij Youfone vragen hoe dat op te lossen.

• supercop7373
Op het KPN forum zag ik ook wat topics staan.

Ik volg even. Stap in februari 2026 over van Youfone naar Solcon. Aangezien ik vaak per jaar wissel weet ik dan alvast wat mij te wachten staat als ik in 2027 wellicht overstap.

Ik vermoed dat een monteur dat ding moet gaan verwijderen als Solcon bij hun standpunt blijft

• xileS
  • Niet online
Sja als die verwijderd moet worden, dan moet youfone weer iemand sturen om een dezelfde te installeren? 8)7

• SpaceOdyssey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25

Zelfde issue hier. Overgestapt van Solcon naar Youfone en ik heb ook geen nieuw kastje ontvangen, maar Solcon wilt wel de oude terug. Youfone kan pas op de 31ste een nieuw kastje sturen i.v.m. vage reden.

Mijn vraag nu: werkt de nieuwe glasvezelverbinding van Youfone op het "oude" kastje van Solcon? Lijkt mij van wel? ;(

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zo'n ONT op PON netwerk is wel wat meer dan een simpele converter, het serienummer moet geregistreerd worden. Als je zowel Solcon als Youfone op KPN WBA hebt, is er kans dat het wel blijft werken. Als het op verschillende netwerk zit zeker niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• xileS
  • Niet online
SpaceOdyssey schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:42:
[...]

Zelfde issue hier. Overgestapt van Solcon naar Youfone en ik heb ook geen nieuw kastje ontvangen, maar Solcon wilt wel de oude terug. Youfone kan pas op de 31ste een nieuw kastje sturen i.v.m. vage reden.

Mijn vraag nu: werkt de nieuwe glasvezelverbinding van Youfone op het "oude" kastje van Solcon? Lijkt mij van wel? ;(
Ik lees je bericht en dacht oh ja ik moest Solcon nog bellen ;p. Ik heb ze net gebeld en zij geven eigenlijk aan dat hij eigenlijk wel retour moet, maar als ik bij de volgende provider geen nieuwe krijg dan hoeft die weer niet retour..

Dus maw ik moet even contact opnemen met Youfone of zij een nieuwe opsturen of niet. iig ik stuur het pas retour als ik een werkende verbinding heb natuurlijk.

Ik had ook nog even goed gezocht waar mijn oude ONT is gebleven (niet kunnen vinden), maar die had de monteur van Guidion denk ik dan meegenomen.

Verder trouwens prima tevreden over glasvezel inet van Solcon, maar dat zal denk ik niet anders zijn via een andere provider. Enige reden dat ik overstap is vanwege de prijs, dat het goedkoper is om jaarlijks over te stappen. Door inflatie betaalde ik inmiddels ook meer voor mijn 150 Mbit verbinding terwijl nieuwe abonnees minder betalen voor de sloomste 250 Mbit verbinding wat ze nu kopen. Dus helemaal niks doen voelde een beetje gek.

[ Voor 25% gewijzigd door xileS op 22-12-2025 19:03 ]

• Phoolie
Ik kreeg een mailtje van Solcon en daar stond onder andere het volgende in
Op uw adres is een glasvezelkastje aanwezig dat niet eenvoudig zelf te installeren is. Daarom sturen wij gratis een monteur bij u langs. De monteur installeert enkel het glasvezelkastje. De rest van de installatie kunt u gemakkelijk zelf uitvoeren.
Nou heb ik op dit moment gewoon een ONT (zo heet dat toch) van KPN die je er makkelijk af kan schuiven en er weer op kan klikken. Dus ik vraag mij af of de administratie van Solcon wel helemaal juist is. Of zou dit te maken hebben met die overgang naar XGS-PON?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb eenzelfde situatie; op dit moment kpn XGS-PON met een prima nokia ONT. Overstap naar solcon. Maar ik krijg ook een mailtje van solcon dat guidion de ONT moet komen vervangen. Als ik in de solcon orderstatus kijk staat daar ook een mediaconverter/ONT in de order.

Ik heb altijd begrepen dat de kpn ONT moet blijven hangen, dus hoe zit dit dan? Administratief foutje?

• supercop7373
Tele schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:27:
Ik heb eenzelfde situatie; op dit moment kpn XGS-PON met een prima nokia ONT. Overstap naar solcon. Maar ik krijg ook een mailtje van solcon dat guidion de ONT moet komen vervangen. Als ik in de solcon orderstatus kijk staat daar ook een mediaconverter/ONT in de order.

Ik heb altijd begrepen dat de kpn ONT moet blijven hangen, dus hoe zit dit dan? Administratief foutje?
Hoe ver van te voren tot aan overstapdatum krijg je een mailtje om Guidion in te plannen?

• Tele
  • Niet online
supercop7373 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:00:
[...]

Hoe ver van te voren tot aan overstapdatum krijg je een mailtje om Guidion in te plannen?
1 week, overstap is op 2 januari

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:53
Tele schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb dit issue dus ook, moet ook afspraak maken en snap niet echt waarom. Is dit echt moeilijk om zelf te doen? Eerste mogelijkheid was ook pas op 10 januari, terwijl ik 2 januari overga (en per die datum KPN ook heb opgezegd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91-t1EIXOVr8WaJAJhfDgosL20I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yCvoO5HEvaPdJWqKaK4cJHC.jpg?f=fotoalbum_large

Heb trouwens ook nog geen modem oid ontvangen. Heb hier net voor kerst over gebeld, alles stond er goed in en ik zou tussen kerst en oud en nieuw verzendbevestiging moeten krijgen...ik ben benieuwd. Heb wel beetje spijt van dat ik 2 januari heb gekozen als overstapdatum (natuurlijk beetje risico dat iets scheef loopt) maargoed...

• supercop7373
[...]

Dan moet ik nog even wachten. Gewenste overstapdatum is 02/02/2026 met overstapservice afkomstig van Youfone. Ga naar XGS-PON.

Vraag me wel af of ik een week voor overstap datum ook Guidion ingepland ga krijgen. Mij lijkt toch dat je zoiets verder vooruit moet plannen omdat ze anders vol zitten? Of leef ik in een andere wereld?

• musicfreak
  • Laatst online: 21:35
Toen ik vorig jaar overstapte van Budget internet naar Solcon moest er bij mij ook een monteur ingepland worden voor de installatie. Die man heeft weinig meer gedaan dan de Genexis NTU vervangen door een ander exemplaar, die naar zijn zeggen nieuwer was.
Geen idee, had zelf de FRITZ!Box modem/router van Solcon al aangesloten op de Budget NTU en dat werkte al gewoon.

Die van Budget heb ik maar samen met hun Experiabox retour gestuurd, al vroeg Budget daar niet om maar ja ik had er ook niks meer aan. Nu stap ik binnenkort over naar Ziggo, en vraagt Solcon vroeg ook bij mij in de brief om hun NTU te retourneren. Gaan we maar doen dan.

• Tele
  • Niet online
supercop7373 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:50:
[...]

Dan moet ik nog even wachten. Gewenste overstapdatum is 02/02/2026 met overstapservice afkomstig van Youfone. Ga naar XGS-PON.

Vraag me wel af of ik een week voor overstap datum ook Guidion ingepland ga krijgen. Mij lijkt toch dat je zoiets verder vooruit moet plannen omdat ze anders vol zitten? Of leef ik in een andere wereld?
toen ik het mailtje van guidion net kreeg kon ik hem nog op de overstapdag zelf inplannen. Dat heb ik niet gedaan en inmiddels ligt de eerstvolgende mogelijkheid 10 dagen na de overstapdag.

• RichardMe
Tele schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:37:
[...]

toen ik het mailtje van guidion net kreeg kon ik hem nog op de overstapdag zelf inplannen. Dat heb ik niet gedaan en inmiddels ligt de eerstvolgende mogelijkheid 10 dagen na de overstapdag.
Bij mij 20 dagen toen ik de mail zag gisterenmiddag. Not amused.

• supercop7373
RichardMe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:06:
[...]

Bij mij 20 dagen toen ik de mail zag gisterenmiddag. Not amused.
Lekker dan. Dus jouw datum schuift nu ook op? en dat gaat goed met de oude provider en Solcon?

• RichardMe
supercop7373 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:27:
[...]

Lekker dan. Dus jouw datum schuift nu ook op? en dat gaat goed met de oude provider en Solcon?
Lijkt me wel ja. Maak gebruik van de overstap service. Kan ik die Nokia XS-010X-R xgs-pon ont niet zelf aansluiten?

[ Voor 13% gewijzigd door RichardMe op 29-12-2025 17:02 ]

• Phoolie
RichardMe schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:10:
[...]

Lijkt me wel ja. Maak gebruik van de overstap service. Kan ik die Nokia XS-010X-R xgs-pon ont niet zelf aansluiten?
Denk dat het er vanaf hangt of je nu ook al op XGS-PON zit. Ik zit hier zelf nog niet op, dus lijkt mij dat het dan niet zomaar gaat werken.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Ook hier dezelfde mail. Op dit moment heb ik een KPN Genexis. Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8U_RkjlW3RrcdyIw3OyPyQkSgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aldQvLrTQ1K7n3AF7DrInI7j.jpg?f=user_large
Helaas de monteur een dag na (7 jan) overstap (6 jan) pas kunnen plannen. Maar eens zien wat er in de doos die op dit moment volgens PostNL onderweg is zit. Iemand enig idee?

Lekker!

• supercop7373
Ik heb hetzelfde. Zit nu op Youfone GoF (AON). Ga naar Solcon met als vermoedelijke datum 02/02/2026. Gaat met overstapservice…

Gezien de berichtgevingen die je leest op allerlei fora gevraagd of nu een afspraak maken misschien handig is om op zeker 02/02 over stappen. Kreeg het standaard antwoord dat er nu nog niks bekend is en dat ik bericht krijg als het wel zo is….

Gezien berichten die je zo links en rechts leest krijg je niet veel meer vertrouwen. Nu zou een latere datum niet het eind van de wereld zijn maar een week zonder internet wordt echt niet leuk. En ik vraag me af of die communicatie tussen Youfone en Solcon wel goed gaat als de datum opgeschoven moet worden omdat de monteur later komt.

• Phoolie
Napsju schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:04:
Ook hier dezelfde mail. Op dit moment heb ik een KPN Genexis. Deze:
[Afbeelding]
Helaas de monteur een dag na (7 jan) overstap (6 jan) pas kunnen plannen. Maar eens zien wat er in de doos die op dit moment volgens PostNL onderweg is zit. Iemand enig idee?
Ja, daar zit je modem, Nokia XS-010X-R xgs-pon ont en mijn tv ontvanger in.

Wat ik overigens niet goed begrijp, ik zie hier veel mensen reageren dat de monteur pas na de overstap komt. Heel zwart wit gezien is dit bij mij ook zo. Ik zou vanaf morgen al overgaan en de monteur komt pas 12 januari (8 januari was ook mogelijk, maar dan kan ik zelf niet). In de mail die ik kreeg stond het volgende:
Wij verwachten dat u rond 31-12-2025 gebruik kunt maken van internet van Solcon.
Dit is een geschatte datum op basis van actuele informatie en kan dus nog afwijken. Zodra uw verbinding voor u actief is, ontvangt u van ons via de e-mail een bevestiging van oplevering. Vanaf dit moment kunt u gebruik maken van uw gekozen diensten. Dit is ook het moment dat u uw abonnement bij uw huidige provider kunt opzeggen indien u geen gebruik maakt van onze overstapservice. Wanneer u wel gebruik maakt van de overstapservice regelen wij dit voor u.
Als je dus gebruik maakt van die overstapservice dan zal je echt niet zonder internet komen te zitten. Heb je zelf opgezecht, dan zal je even je oude provider moeten contacten om het wat langer aan te laten staan.

• Phoolie
Nou, vanmorgen had ik dus toch geen internet meer. kijk ik op mijn mobiel in de mail en heb dus doodleuk een mailtje ontvangen dat de lijn is opgeleverd. Heb dus direct Solcon gebeld, die vrouw aan de lijn gaf aan dat ik maar gewoon moest proberen die ONT te vervangen en als het niet ging, de storingen lijn bellen. ONT vervangen stelt niks voor, alleen moet je dan nog wel even die technische/storingen lijn bellen om de ONT te laten activeren. Daarna was het een kwestie van de Frtizbox Lan 1 poort verbinden met de ONT, paar minuutjes geduld en internet werkt weer.

Nou binnenkort maar even uitzoeken hoe ik die Fritzbox kan vervangen voor mijn UDM Pro

• supercop7373
Phoolie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:52:
Nou, vanmorgen had ik dus toch geen internet meer. kijk ik op mijn mobiel in de mail en heb dus doodleuk een mailtje ontvangen dat de lijn is opgeleverd. Heb dus direct Solcon gebeld, die vrouw aan de lijn gaf aan dat ik maar gewoon moest proberen die ONT te vervangen en als het niet ging, de storingen lijn bellen. ONT vervangen stelt niks voor, alleen moet je dan nog wel even die technische/storingen lijn bellen om de ONT te laten activeren. Daarna was het een kwestie van de Frtizbox Lan 1 poort verbinden met de ONT, paar minuutjes geduld en internet werkt weer.

Nou binnenkort maar even uitzoeken hoe ik die Fritzbox kan vervangen voor mijn UDM Pro
Dit is dus precies hetgeen ik niet op zit te wachten.

Jij had ook overstapservice met als datum vandaag? En monteur ook vandaag? Of komt die nog een keer?

En hoe lastig is het om die Nokia ONT te installeren?

Deze hangt er bij mij nu nog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4zB31Q__5qjIz9cR85g4d6pwqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvKcas7azsDku5HyJDsV9WeY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door supercop7373 op 31-12-2025 11:12 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ONT vervangen stelt idd niets voor. Doordat je direct te maken hebt met de glasvezelkabel (en die is idd kwetsbaar) willen ze niet dat je het zelf doet. Maar het is gewoon een kwestie van even kijken hoe je hem eraf klikt, kabel losklikken en vastklikken in de nieuwe. Stekker erin en door.
Bij Odidio is die overigens direct geactiveerd en hoeft dat niet nog gedaan te worden via een belletje.

• Phoolie
supercop7373 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:10:
[...]

Dit is dus precies hetgeen ik niet op zit te wachten.

Jij had ook overstapservice met als datum vandaag? En monteur ook vandaag? Of komt die nog een keer?

En hoe lastig is het om die Nokia ONT te installeren?

Deze hangt er bij mij nu nog
[Afbeelding]
Ik had idd overstapservice en de verwachte datum was vandaag, maar ergens lijkt er iets fout gegaan te zijn, want dit had aangepast moeten worden naar de datum van de monteur (volgens die vrouw aan de lijn). De monteur zou pas 12 januari komen. Maar die ga ik zo maar annuleren.

Die ONT installeren stelt echt niks voor, verwijderen is een fluitje van een cent, de nieuwe plaatsen is wat lastiger, maar ook te doen.

Mocht je twijfelen, hier staat ook nog een uitgebreide handleiding, daarmee kom je er vast wel uit:
https://www.solcon.nl/hul...ding-type-3-genexis-p1090
IJsbeer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:39:
ONT vervangen stelt idd niets voor. Doordat je direct te maken hebt met de glasvezelkabel (en die is idd kwetsbaar) willen ze niet dat je het zelf doet. Maar het is gewoon een kwestie van even kijken hoe je hem eraf klikt, kabel losklikken en vastklikken in de nieuwe. Stekker erin en door.
Bij Odidio is die overigens direct geactiveerd en hoeft dat niet nog gedaan te worden via een belletje.
Die vrouw van Solcon begreep überhaupt niet waarom er een monteur gestuurd/gepland was, volgens haar is dit bij WBA (kabel van KPN) helemaal niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Phoolie op 31-12-2025 12:14 ]

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 10:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Phoolie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:11:
Die vrouw van Solcon begreep überhaupt niet waarom er een monteur gestuurd/gepland was, volgens haar is dit bij WBA (kabel van KPN) helemaal niet nodig.
Dat ligt eraan.
De Genexis welke ik had hangen (nog van XMSNet) zou vast op 100Mb/s staan. Als ik over wilde naar een hogere snelheid, dan moest deze vervangen worden.
Uiteindelijk is dat ook gedaan, maar toen ik over ging van Solcon naar KPN.
De monteur heeft toen een nieuwe Genexis op moeten hangen om de 1Gb te halen.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Phoolie
Thasaidon schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
[...]

Dat ligt eraan.
De Genexis welke ik had hangen (nog van XMSNet) zou vast op 100Mb/s staan. Als ik over wilde naar een hogere snelheid, dan moest deze vervangen worden.
Uiteindelijk is dat ook gedaan, maar toen ik over ging van Solcon naar KPN.
De monteur heeft toen een nieuwe Genexis op moeten hangen om de 1Gb te halen.
Had jij nog dat antieke ding met die DVB-C aansluiting er op? :) Heeft hier ook jaren dienst gedaan en zelfs nog gebruikt toen ik van XMS naar Telfort ging. Maar toen ik naar KPN ging hebben ze hem vervangen.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 10:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Phoolie
Ja, die ja. :D
DVB-C en 4 ethernet poorten.
Ook bij mij is die toen vervangen voor een nieuwe zwarte toen ik naar KPN ging (nog steeds WBA).

Inmiddels ben ik over naar Odido en word de Genexis niet meer gebruikt. Heb nu een Huawai ONT hangen.

[ Voor 63% gewijzigd door Thasaidon op 31-12-2025 14:49 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Napsju
Doos met deze inhoud vanmorgen ontvangen. Vreemd, een DSL router bij een glasvezelaansluiting. Even verder gezocht, schijnt dat LAN1 ook als WAN gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp4lvc4Ws46UYek-XaNNptXupZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIp0Xrw0qNeuub78BwejUGyx.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:
Doos met deze inhoud vanmorgen ontvangen. Vreemd, een DSL router bij een glasvezelaansluiting. Even verder gezocht, schijnt dat LAN1 ook als WAN gebruikt kan worden.

[Afbeelding]
Jij gaat van AON naar XGS-PON, zal altijd een monteur naar de PoP moeten voor het patchen.

• Napsju
@bjusterbaarlik Da's prima. Dan schuif ik daarna die Nokia er zelf wel op. Alleen verwacht ik dat op 6 januari het licht er af gaat, en die monteur pas op 7 januari zijn kunstje gaat doen.

Lekker!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Phoolie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:52:
Lijkt me vrij eenvoudig, ik zit zelf op het KPN FttH netwerk en ik ben zelf net gemigreerd van een EdgeRouter X (config: blackd in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie") naar een Cloud Gateway Ultra. Deze is momenteel voorzien van Unifi Network 10.0.162. IPv4 spreekt voor zich, IPv6 was even wat uitvogelen (is helaas niet gedocumenteerd).

Ik heb de ONT op poort 5 en WAN1 ingesteld als volgt:
Name: Solcon
Interface: WAN1
Port: Port 5

IPv4:
- Connection: DHCP
- Geen DHCP client options
- Auto DNS server aan (maar kun je natuurlijk zelf bepalen of je dit wilt).

(zo staat het ook op de site van Solcon https://www.solcon.nl/eig...icatie-kpn-ftth-opticks/: DHCP en untagged)

IPv6:
- Connection: DHCPv6
- Geen DHCP client options
- Prefix delegation size: 56
- Auto DNS server aan (maar kan je natuurlijk zelf bepalen of je dit wilt).

(helaas staat er niks over IPv6 gedocumenteerd bij Solcon, heb ze dat al een keer doorgegeven maar daar is niks mee gedaan helaas)

Voor de LAN netwerken heb ik het volgende ingesteld:
IPv4:
- DHCP servers aanmaken met IP range en met een eigen DNS server (Pi-Hole). Heb je geen eigen DNS server dan kan je auto DNS aan laten.

IPv6:
- Interface Type: Prefix Delegation
- Prefix Delegation Interface: Solcon (gekoppeld aan WAN1/Port 5)
- Prefix Delegation ID: Auto (nog niet aanpasbaar)
- Client Address Assignment: SLAAC
- Auto DNS server uit, eigen DNS server opgegeven (momenteel een IPv4 IP Adres in IPv6 vorm van dezeflde Pi-Hole). Heb je geen eigen DNS server dan kan je deze gewoon aan laten.
- Router Advertisement (RA) aan
- RA priority: High

Ik merkte dat bij de installatie van de Gateway Ultra via de app de ISP automatisch gedetecteerd werd en daarmee was het IPv4 stuk al werkend. Maar het IPv6 stuk vereiste wat handmatig instellen.

Mogelijk moet je wel even de Gateway herstarten om een IPv6 adres te verkrijgen op je WAN1.
Zodra de WAN1 een IPv6 adres heeft, kun je als het goed is ook zien bij Networks dat elk Network een IPv6 subnet heeft. Ik heb namelijk meerdere VLAN's en bij elk Network heb ik IPv6 zo ingesteld, waardoor elk VLAN zijn eigen /64 krijgt.

Om te troubleshooten, zet SSH aan en kijk in /var/log/wan-diag-ipv6-intf-events.log

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Tele
  • Niet online
[...]
Inmiddels overgestapt. Geen idee waarom er een monteur nodig zou moeten zijn. Het opgestuurde pakket met nokia ftu en fritzbox kan een jaartje in de kast blijven tot de volgende overstap, werkt prima met de bestaande kpn ftu en m'n eigen openwrt router.

• Phoolie
bjusterbaarlik schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
[...]

Jij gaat van AON naar XGS-PON, zal altijd een monteur naar de PoP moeten voor het patchen.
Dat was bij mij ook zo, maar die monteur stond voor 12 januari gepland en toch kon ik gewoon die Nokia aansluiten op 31-12. Zou er dan op 31-12 ook een monteur in de PoP geweest zijn? Dat moet haast wel, maar waarom kon ik dan pas op zijn vroegst een monteur inplannen op 08-01?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Dat was bij mij ook zo, maar die monteur stond voor 12 januari gepland en toch kon ik gewoon die Nokia aansluiten op 31-12. Zou er dan op 31-12 ook een monteur in de PoP geweest zijn? Dat moet haast wel, maar waarom kon ik dan pas op zijn vroegst een monteur inplannen op 08-01?
Twee verschillende monteurs, één voor de PoP en één voor de huisinstallatie. Als de tweede dan pas later kan zou normaal gesproken overgangsdatum moeten opschuiven.

• Phoolie
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Twee verschillende monteurs, één voor de PoP en één voor de huisinstallatie. Als de tweede dan pas later kan zou normaal gesproken overgangsdatum moeten opschuiven.
Ik was in de veronderstelling dat het één monteur was. Beetje onzinnig ook om een monteur te sturen om die ONT te vervangen.

• xileS
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:

[Afbeelding]
Klopt dat zei de monteur destijds ook gelijk bij mij dat ik 1 LAN poort minder zou hebben daardoor. 3 ipv 4.

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16
Gisteren ochtend 5 Jan van Delta (heb thuis een Caiway glasvezel kastje waar je de connectie inschuift) naar Solcon overgestapt nadat Guidion zondag een Nokia ONT heeft geplaatst. Die kon nog niet geactiveerd worden omdat het Delta signaal er nog op stond.

Gisteren, nadat Delta stopte, met de overstap bezig geweest maar internet niet actief te krijgen vanuit de meegeleverde Fritzboz. Na meerdere telefoontjes vandaag en gisteren maar ook een nutteloos bezoek van een Delta monteur vandaag kwam het hoge woord bij Solcon er uit. Ze blijken al wekenlang geen internet te kunnen activeren bij nieuwe aansluitingen omdat er problemen zijn met een koppeling naar Delta. Ze wisten dus dat ze deze verbinding nooit konden opleveren.

Nu dus al een paar dagen geen internet en het mooie is, ze weten ook niet wanneer het opgelost is. Wat is Solcon een bagger toko geworden zeg.

• Barre73
Phoolie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het één monteur was. Beetje onzinnig ook om een monteur te sturen om die ONT te vervangen.
Solcon monteurs voeren geen patches uit in de PoP. Dat geldt trouwens voor meer providers. In die gevallen doet de KPN monteur het maar die doet uiteraard niet de thuisinstallatie voor een andere provider.
En het zal je verbazen hoe vaak het fout gaat bij mensen die zelf een (O)NT gaan vervangen. Met een beetje pech beschadig je de pigtail/connector en ben je driehonderd euro verder voor een aannemer van KPN.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:53
Barre73 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Solcon monteurs voeren geen patches uit in de PoP. Dat geldt trouwens voor meer providers. In die gevallen doet de KPN monteur het maar die doet uiteraard niet de thuisinstallatie voor een andere provider.
En het zal je verbazen hoe vaak het fout gaat bij mensen die zelf een (O)NT gaan vervangen. Met een beetje pech beschadig je de pigtail/connector en ben je driehonderd euro verder voor een aannemer van KPN.
Ik wacht nog steeds op afspraakbevestiging Guidion. Mail voor het maken van de afspraak 26-12 ontvangen. Vorige week nog even contact gezocht, druk druk druk etc, u hoort van ons.

Maargoed, dan had ik geen internet meer, dus in overleg met Solcon zelf de NT vervangen. Laatst ook al bij mijn broer gedaan, appel ei. Nou, dit keer dus niet, oude NT schoof er niet mooi af, pigtail los en nog een soort clipje...Let wel, niks gebroken/geforceerd... :(

Pigtail los in de nieuwe NT gedaan, NT met tape bevestigd en nu maar wachten op de monteur de komende weken. Durf niet verder zelf te dokteren met risicio dat ik de glasvezel beschadig.

• Napsju
Napsju schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:29:
@bjusterbaarlik Da's prima. Dan schuif ik daarna die Nokia er zelf wel op. Alleen verwacht ik dat op 6 januari het licht er af gaat, en die monteur pas op 7 januari zijn kunstje gaat doen.
(Bijna) alles goed gegaan vandaag. Om 10:40 ging het KPN licht uit. Direct daarna heb ik de Nokia er op geschoven. Het 'connection' lampje bleef knipperen. Klantenservice had het nummer op de sticker nodig en binnen enkele minuten bleef 'connection' constant en kon ik verder. Monteur gelijk afgezegd. In mijn Ubiquiti router moest ik enkel het VLAN vinkje uit zetten. Solcon gebruikt gewoon DHCP.

Wat ging er mis:
Blijkbaar kan je bij Solcon Compleet geen 097- telefoonnummers van KPN data only opgeven. Daarover staat bij Solcon niets in de voorwaarden. KPN retentie heeft het trouwens keurig opgelost.
Ook Disney Plus zijn we kwijt. Was gratis onderdeel van KPN Compleet, maar dat was te verwachten.

Lekker!

• supercop7373
CVar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:35:
Gisteren ochtend 5 Jan van Delta (heb thuis een Caiway glasvezel kastje waar je de connectie inschuift) naar Solcon overgestapt nadat Guidion zondag een Nokia ONT heeft geplaatst. Die kon nog niet geactiveerd worden omdat het Delta signaal er nog op stond.

Gisteren, nadat Delta stopte, met de overstap bezig geweest maar internet niet actief te krijgen vanuit de meegeleverde Fritzboz. Na meerdere telefoontjes vandaag en gisteren maar ook een nutteloos bezoek van een Delta monteur vandaag kwam het hoge woord bij Solcon er uit. Ze blijken al wekenlang geen internet te kunnen activeren bij nieuwe aansluitingen omdat er problemen zijn met een koppeling naar Delta. Ze wisten dus dat ze deze verbinding nooit konden opleveren.

Nu dus al een paar dagen geen internet en het mooie is, ze weten ook niet wanneer het opgelost is. Wat is Solcon een bagger toko geworden zeg.
Werkt Guidion ook op zondag?

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16
supercop7373 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Werkt Guidion ook op zondag?
Ja, ik kon een aantal weken geleden ook op (een) zondag een afspraak maken.

• Phoolie
Napsju schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
[...]

(Bijna) alles goed gegaan vandaag. Om 10:40 ging het KPN licht uit. Direct daarna heb ik de Nokia er op geschoven. Het 'connection' lampje bleef knipperen. Klantenservice had het nummer op de sticker nodig en binnen enkele minuten bleef 'connection' constant en kon ik verder. Monteur gelijk afgezegd. In mijn Ubiquiti router moest ik enkel het VLAN vinkje uit zetten. Solcon gebruikt gewoon DHCP.
[...]
Hier idd hetzelfde verhaal. met dat knipperende lampje, even bellen, nummer doorgeven en draaien maar.

Ik moet alleen mijn UDM Pro nog even aansluiten. Kwam jij ook van KPN? En gebruik je ook TV?
Ook Disney Plus zijn we kwijt. Was gratis onderdeel van KPN Compleet, maar dat was te verwachten.
Solcon heeft Solcon Compleet, krijg je bijna hetzelfde, alleen kan je geen pakket kiezen, maar krijg je ESPN compleet.

En als ik het goed begrepen heb krijg ik op alle mobiele abonnementen 5 euro korting per maand, waar dit bij KPN nog 2,50 was bij 2 abonnementen.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:24
Overgestapt van KPN naar Solcon, Solcon kan een stuk goedkoper dan de verlengaanbiedingen van KPN.
Overstap datum van 15 januari ingevuld bij Solcon en ook direct KPN opgezegd voor de 15de. Echter stuurt Solcon nu een mail dat ze pas de 23ste live kunnen bij ons thuis? Dat is meer dan een week zonder internet... Gelukkig is KPN flexibel en kunnen ze de opzeg datum verzetten naar de 23ste. Beetje jammer van Solcon vertrouwen is nu wel weg en ze zijn nog niet eens online. :(

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kindrih schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:20:
Overgestapt van KPN naar Solcon, Solcon kan een stuk goedkoper dan de verlengaanbiedingen van KPN.
Overstap datum van 15 januari ingevuld bij Solcon en ook direct KPN opgezegd voor de 15de. Echter stuurt Solcon nu een mail dat ze pas de 23ste live kunnen bij ons thuis? Dat is meer dan een week zonder internet... Gelukkig is KPN flexibel en kunnen ze de opzeg datum verzetten naar de 23ste. Beetje jammer van Solcon vertrouwen is nu wel weg en ze zijn nog niet eens online. :(
Daar hebben ze de overstapservice voor. Dan regelen ze die datum onderling. Als het twee seperate acties zijn kan eht zijn dat Solcon bijv. om 9:00 wilt activeren maar dat kan niet omdat KPN de lijn pas om 12:00 vrijgeeft bijvorobeeld.

• Zenix

Zenix

BOE!

IJsbeer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Daar hebben ze de overstapservice voor. Dan regelen ze die datum onderling. Als het twee seperate acties zijn kan eht zijn dat Solcon bijv. om 9:00 wilt activeren maar dat kan niet omdat KPN de lijn pas om 12:00 vrijgeeft bijvorobeeld.
Daarom altijd de overstapservice gebruiken inderdaad, zeker bij glasvezel.
De datum die je opgeeft tijdens het bestellen, is ook een wensdatum, daar is niks definitief aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 10-01-2026 20:45 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste