'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Ik zit met het volgende probleem. In maart 2010 ben ik voor de nederlandse wet getrouwd met een buitenlandse vrouw. We zijn toen een paar maanden later hier in nederland samen gaan wonen, waarbij zij verbleef op een MVV (visum voor aanvraag verblijfsvergunning). Het nadeel daarvan is dat ze nog geen BSN kreeg en dus ook geen belastingaangifte kon doen in 2010.
In Januari 2011 heeft ze een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen met bijbehorend BSN. Ze kan nu achteraf wel nog aangifte doen voor 2010 -- althans ze kan het programma invullen. Als ik dan aangeef dat we sinds Maart getrouwd zijn worden we als fiscaal partners aangeduid, en kan ik haar heffingskorting gebruiken (zij heeft geen werk, ik wel, netto 1700 euro terug).
Mijn vraag is, mag dit?
Schriftelijk, omdat de belastingtelefoon niet altijd even betrouwbaar is gebleken en je dan ook het advies dat gegeven wordt niet op papier hebt...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zo, even een update. Ik heb gisteren toch maar even gebeld om te vragen hoe en wat...sedatje schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:38:
Hier ook nog steeds aan het wachten op mijn eigen teruggaaf
3 maart ingediend voor mijn vrouw en ik. Mijn vrouw kreeg brief met dagtekening
6 juni en geld bijna 1100 euro werd ook netjes gestort.
We hadden het zo verdeeld dat ik de grootse hap krijg vanwege meer teruggaaf bij die verdeling.
Ik wacht nu dus nog op 3600 euro..
Morgen 2 juli, ik ga toch maar eens bellen. Rete irritant dat ze partners niet samen verwerken. Ik vul het toch ook voor ons samen in en stuur beiden tegelijk op
Er blijkt een brief klaar te liggen voor 5 juli. die zal ik dus dan gaan ontvangen. ik gevraagd of ze kon zien of wat ik denk dat ik terugkrijg overeenkomt met wat de brief vermeld.
er werd als antwoord gegeven dat ze mijn aangifte niet mocht inzien tot die datum?? beetje bijzonder maar het zal wel. We krijgen iig antwoord de komende dagen!
de specificatie van mijn vrouw haar belastingaangifte (achterzijde blad) stopt bij het totaal aan heffingskortingen xxx. Dan staat er onder
Elke heffingskorting bestaat uit een belasting- en een premiedeel.
Er staat vervolgens niets meer. Het bedrag wat op de voorkant staat klopt niet meer hetgeen er op de achterkant staat.
Ze gaan van 1762 algemene heffingskorting uit (laagst verdienende in ons gezin) en vervolgens krijgt ze 2033 terug (volgens mij het bedrag aan heffingskorting voor de meest verdienende).
Terwijl ze met de andere heffingskortingen er bij (dus arbeid en combinatiekorting) ze bijna het dubbele terug zou moeten krijgen....
Iemand een idee?
bla?
Nou wordt het helemaal mooi!Lodo schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:39:
[...]
2 weken? Mij vertelde ze dat het nog 4 weken ging duren...
Ik heb op 21 Maart mijn aangifte gedaan, alleen werk als post, en een brief gekregen met dagtekening 21 juni... Toen heb ik gebeld, toen vertelde zij mij dat het nog 4 weken ging duren..
Net weer gebeld want we hebben nog steeds niets gehoord.
Afgelopen vrijdag gebeld. 28 juli
Als ik voor vandaag 5 juli nog geen nawoord had moest ik even terug bellen.
Er zou een storing zijn geweest en alles had vertraging...
Nu krijg ik te horen dat de aanvraag van mijn vrouw nog niet is behandeld en dat het meteen een definitieve aanslag zal worden. Hier mag de belastingdienst 3 jaar overdoen en ze streven om het binnen 1 jaar af te handelen.
Dus van 5 werkdagen in eens naar 900 werkdagen.
Leuker kunnen we het niet maken....
grr daar gaat de vakantie....
Ja, ja..... juni/juli 2016 zeker ....... ze mogen er 3 jaar overdoen. Doe mij maar de voorlopige teruggave maandelijksZeRoC00L schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:06:
[...]
Hier ook zo, geen VT, dus juni/juli een mooi extratje.
leuker kunnen ze het niet maken
Ja. En dat is precies wat ik vandaag ga doen met het deze week ontvangen M-formulier voor mijn vriendin en fiscaal partner. Dit formulier moet worden ingevuld voor het jaar van migratie. In mijn vriendin haar geval is dat vorig jaar.Zoijar schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:21:
Weet niet of dit het juiste topic is, maar ik denk het wel
Ik zit met het volgende probleem. In maart 2010 ben ik voor de nederlandse wet getrouwd met een buitenlandse vrouw. We zijn toen een paar maanden later hier in nederland samen gaan wonen, waarbij zij verbleef op een MVV (visum voor aanvraag verblijfsvergunning). Het nadeel daarvan is dat ze nog geen BSN kreeg en dus ook geen belastingaangifte kon doen in 2010.
In Januari 2011 heeft ze een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen met bijbehorend BSN. Ze kan nu achteraf wel nog aangifte doen voor 2010 -- althans ze kan het programma invullen. Als ik dan aangeef dat we sinds Maart getrouwd zijn worden we als fiscaal partners aangeduid, en kan ik haar heffingskorting gebruiken (zij heeft geen werk, ik wel, netto 1700 euro terug).
Mijn vraag is, mag dit?Ze woonde dus niet heel 2010 in Nederland, had geheel 2010 geen BSN, maar we waren wel voor de wet getrouwd dat jaar en dus automatisch fiscaal partners. Kan ze belastingaangifte doen over 2010 voor teruggave?
Het M-formulier is een papieren versie van de digitale invulformulieren van het IB programma + een aangifte deel voor eventuele buitenlandse inkomsten.
En ja, dat is een best pak papier
Offtopic vraagje: hoezo kreeg zij haar BSN pas na de verblijfsvergunning? Die krijg je toch bij inschrijving in de gemeente? En dat is toch binnen 7 dagen na aankomst met MVV in Nederland. Of woonde zij tot januari 2011 zonder vaste woon of verblijfplaats in Nederland?
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Alle normale aangiftes gaan mooi geautomatiseerd en dan krijg je na een paar maanden een definitieve beschikking.mvdijck schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:36:
[...]
Nou wordt het helemaal mooi!
Net weer gebeld want we hebben nog steeds niets gehoord.
Afgelopen vrijdag gebeld. 28 juli
Als ik voor vandaag 5 juli nog geen nawoord had moest ik even terug bellen.
Er zou een storing zijn geweest en alles had vertraging...
Nu krijg ik te horen dat de aanvraag van mijn vrouw nog niet is behandeld en dat het meteen een definitieve aanslag zal worden. Hier mag de belastingdienst 3 jaar overdoen en ze streven om het binnen 1 jaar af te handelen.
Dus van 5 werkdagen in eens naar 900 werkdagen.
Leuker kunnen we het niet maken....
grr daar gaat de vakantie....
Alles te ingewikkeld is voor de software, of wanneer een aangifte niet klopt dan wordt het met de hand gedaan.
Dat kan lang duren om 2 redenen:
Door personeelstekort (eigenlijk geld tekort) duurt soms lang voordat iemand je aangifte heeft verwerkt.
Mocht er iets missen in je aangifte of heb je bezwaar tegen je beschikking dan kun je die nog heel laat indienen. Sommige mensen wachten nu nog steeds op hun definitieve beschikking over 2011.
Goede tip, ik zie het nu inderdaad op de site dat je dan een M-formulier moet invullen. (voor 1700 euro wil ik best een pak papier invullenArthas schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 08:49:
Ja. En dat is precies wat ik vandaag ga doen met het deze week ontvangen M-formulier voor mijn vriendin en fiscaal partner. Dit formulier moet worden ingevuld voor het jaar van migratie. In mijn vriendin haar geval is dat vorig jaar.
Het M-formulier is een papieren versie van de digitale invulformulieren van het IB programma + een aangifte deel voor eventuele buitenlandse inkomsten.
En ja, dat is een best pak papierIk zal laten weten hoeveel werk de aangifte is geweest om de algemene heffingskorting terug te krijgen
Ik vergis me... ze is hier op een toeristen visum geweest in 2010 tijdens het wachten op de MVV, maar pas met MVV en inschrijving GBA (en dus BSN idd) vanaf Jan 2011. Verblijfsvergunning kwam inderdaad pas later.Offtopic vraagje: hoezo kreeg zij haar BSN pas na de verblijfsvergunning? Die krijg je toch bij inschrijving in de gemeente? En dat is toch binnen 7 dagen na aankomst met MVV in Nederland. Of woonde zij tot januari 2011 zonder vaste woon of verblijfplaats in Nederland?
Maakt het trouwens uit of je in nederland woont? Of kan je als buitenlandse/gehuwde ook kiezen het hele jaar belastingplichtig in nederland te zijn? Daar gaat het neem ik aan uiteindelijk om? Als dat kan had ze geen inkomen, wel belastingplichtig, en wel een heffingskorting die naar de fiscaal partner gaat. staat daar iets over op het M-formulier? (moet het schriftelijk aanvragen, is niet te downloaden...)
Zij woonde geheel 2010 niet in Nederland (Of de stempel op de MVV bij binnenkomst in Nederland of de inschrijving in de gemeente geldt als dag 1) en dat maakt dan zeker uit. Je moet dan volgens de inleiding van het M-formulier géén M maar een C-formulier hebben. Dit formulier is wel digitaal te doen, want dat is het aangifte-programma voor buitenlandse belastingplichtigen. Ik weet trouwens niet of je daarmee dan de algemene heffingskorting terug gaat krijgen.Zoijar schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:59:
[...]
Goede tip, ik zie het nu inderdaad op de site dat je dan een M-formulier moet invullen. (voor 1700 euro wil ik best een pak papier invullen)
[...]
Ik vergis me... ze is hier op een toeristen visum geweest in 2010 tijdens het wachten op de MVV, maar pas met MVV en inschrijving GBA (en dus BSN idd) vanaf Jan 2011. Verblijfsvergunning kwam inderdaad pas later.
Maakt het trouwens uit of je in nederland woont? Of kan je als buitenlandse/gehuwde ook kiezen het hele jaar belastingplichtig in nederland te zijn? Daar gaat het neem ik aan uiteindelijk om? Als dat kan had ze geen inkomen, wel belastingplichtig, en wel een heffingskorting die naar de fiscaal partner gaat. staat daar iets over op het M-formulier? (moet het schriftelijk aanvragen, is niet te downloaden...)
Voor alle zekerheid wel even bij het dichtsbijzijnde Belastingkantoor langs gaan of met de Belastingtelefoon bellen. Mocht je toch een M-formulier nodig hebben kunnen ze dat direct regelen.
Het invullen van het M-formulier viel qua tijd gelukkig mee. Maar 8 van de 29 aangiftebladen hoeven invullen. Iets meer dan anderhalf uur werk en dat was vooral omdat mijn vriendin ambtenaren-nederlands voor zichzelf moest vertalen
Het enige dat ik mij nu nog afvraag is over de opmerking van de begeleidende brief. Wij hadden gezamenlijk onze IB aangifte ingevuld en ontvingen vorige week een brief gedateerd 29 juni dat de belastinginspecteur had geconstateerd dat er een andere aangifte ingevuld had moeten worden. (zie eerdere posts) Nu vraag ik me af of we binnenkort nog een M-formulier krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door Arthas op 06-07-2013 12:45 ]
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Er is niets veranderd ten opzichte van vorig jaar. Ik heb die van mij (definitief) al binnen en de verdeling is ook niet abnormaal. (gelijk aan vorige jaren) Het verwerking proces is geheel automatisch maar ze hebben gewoon een achterstand denk ik.RocketKoen schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:01:
[...]
Alle normale aangiftes gaan mooi geautomatiseerd en dan krijg je na een paar maanden een definitieve beschikking.
Alles te ingewikkeld is voor de software, of wanneer een aangifte niet klopt dan wordt het met de hand gedaan.
Dat kan lang duren om 2 redenen:
Door personeelstekort (eigenlijk geld tekort) duurt soms lang voordat iemand je aangifte heeft verwerkt.
Mocht er iets missen in je aangifte of heb je bezwaar tegen je beschikking dan kun je die nog heel laat indienen. Sommige mensen wachten nu nog steeds op hun definitieve beschikking over 2011.
Als ze iets zouden willen controleren dan zouden ze ons toch samen onder de loep moeten nemen? Hou kan je dan de ene helft een definitieve geven en de andere helft nader willen onderzoeken?
Wat ik het vervelende er aan vind is eigenlijk alleen maar dat ze niet doen wat ze beloven. Ook geen berichtje of brief dat het allemaal wat anders loopt dan voorheen.
Nu heb ik via twitter wel contact gekregen met de @belastingdienst.
Deze heeft mij zelfs net gebeld. Helaas ook hier geen duidelijkheid omdat de aangifte niet ingezien kon worden. Woensdag de 10e word ik terug gebeld door mijn regio kantoor.
Ik ben dus terug gebeld door het Belastingkantoor van Eindhoven.mvdijck schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:43:
Ok, 4 keer bellen levert niets op. Alleen meer onduidelijkheid.
Nu heb ik via twitter wel contact gekregen met de @belastingdienst.
Deze heeft mij zelfs net gebeld. Helaas ook hier geen duidelijkheid omdat de aangifte niet ingezien kon worden. Woensdag de 10e word ik terug gebeld door mijn regio kantoor.nog even wachten dan maar.
Er zijn geen rare dingen met de aangifte aan de hand.
Deze ligt klaar om 12 juli verwerkt te worden.
Deze maand zou het dus geregeld moeten zijn.
Geen reden waarom we geen bericht hebben ontvangen voor 1 juli.
Alleen is er wel wat vertraging.
Wel jammer dat je via de Belastingtelefoon met 4 keer bellen geen stap verder komt.
Gelukkig is sinds 4 juli de belasting twitter in de lucht. @belastingdienst deze heeft gereageerd op mijn vragen en hebben het kantoor mij laten bellen.
We kijken het dus nog even aan
Er is mij verteld dat het bij een regionaal belasting kantoor ligt voor verrekening, en dat ze mij eigenlijk niet kunnen vertellen wanneer ik het kan verwachten (?!)
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Ik vind dit niet meer "gewoon". Heb op 4 juli, keurig op tijd, betaald. Krijg gisteren brief, dat ze op 9 juli geconstateerd hebben dat ik niet betaald heb. Of ik dat maar even zsm wil doen want anders...Nyarlathotep schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:11:
Afgelopen vrijdag eindelijk de brief binnengekregen met dagtekening 16 juli. Ze hebben dus gewoon een achterstand
Zo langzamerhand heb ik het helemaal gehad met die toko. Kunnen ze niet eerst hun administratie bijwerken voordat ze mensen de stuipen op het lijf gaan jagen? (Ik was even bang dat ik op een verkeerd nummer had gestort, maar het is toch echt helemaal het juiste BD nummer).
Er loopt inderdaad duidelijk iets niet goed bij de BD. Gelukkig hebben ze mijn aangifte wel snel verwerkt, maar de volgorde was wel erg vreemddcl! schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:40:
[...]
Ik vind dit niet meer "gewoon". Heb op 4 juli, keurig op tijd, betaald. Krijg gisteren brief, dat ze op 9 juli geconstateerd hebben dat ik niet betaald heb. Of ik dat maar even zsm wil doen want anders...![]()
Zo langzamerhand heb ik het helemaal gehad met die toko. Kunnen ze niet eerst hun administratie bijwerken voordat ze mensen de stuipen op het lijf gaan jagen? (Ik was even bang dat ik op een verkeerd nummer had gestort, maar het is toch echt helemaal het juiste BD nummer).
- Eind maart: Uitstel aangevraagd
- Begin Juni: een brief dat ik te laat ben met aangifte en dat uitstel aanvragen niet meer mogelijk is.
- 12 Juni: aangifte ingevuld
- 24 Juni: definitieve aanslag
- 27 Juni: geld binnen
- 28 Juni: Brief "Uitstel is goedgekeurd"
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Verwijderd
Hier zowat hetzelfde probleem als vele anderen. Aangifte ingevuld en digitaal doorgestuurd op 22/02
vandaag 19/07 nog geen bericht. Al 4 weken aan het bellen met de belastingtelefoon en steeds een ander verhaal. Nu zou ik teruggebeld worden door de belastingdienst....
Ik moet zo een kleine 20k terug ontvangen vanwege 52% op een schadevergoeding vanwege kennelijk onredelijk ontslag.
Het lijkt er inderdaad op dat de belastingdienst enkel vertraging heeft met de aangiftes waarop terugbetaald moet worden. Althans zo voelt het aan...
[ Voor 5% gewijzigd door dcl! op 19-07-2013 09:59 ]
Mijn vrouw had het geld ergens in mei al terug, en ik kreeg eerst 2 juli een brief dat ze mn rekeningnummer niet hebben (vreemd, want krijg daar wel de vt + kov-toeslag op), en vandaag ook eindelijk de storting.
Bij mn vrouw was het trouwens 1,5k, bij mij bijna 3.. Lijkt nergens op, maar wel fijn dat het er eindelijk is
en zo is het voorspeld!
Verwijderd
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Je geeft aan dat je niet meer in Nederland werkt. Maak ik daaruit op dat je nu inkomstenbelasting betaald in het buitenland? Dan wordt het verhaal wel wat lastiger, zeker als gegevens uit een ander niet-EU land opgevraagd moeten worden.Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:54:
Ik ben vandaag ook gebeld door de belastingdienst. Ik kreeg ronduit te horen dat ik maar moest wachten tot eind 2015. Vanwege het feit dat ik sinds eind 2011 niet meer in Nederland werk omdat ik ontslagen ben. Eind 2012 nog wel een schadevergoeding gekregen wegens kennelijk onredelijk ontslag procedure. Vandaar dus deze aangifte 2012. Blijkbaar aanleiding voor controle want zoals men aan telefoon zei doet men dit ook standaard wanneer je emigreert... nu woon ik al meer dan 15 jaar op dezelfde plaats, heb al 22 jaar netjes belastingen betaald in Nederland. Ik heb geen probleem met de controle wel stel ik me vragen over de wijze waarop de belastingdienst communiceert. Ik kan dit moeilijk correct noemen. Ben uiteindelijk maar in de pen gekropen en een aanvraag ingediend voor toch een voorlopige aanslag te krijgen + klachtenformulier over de wijze waarop ik afgescheept word.
Als je de 20k kunt missen, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als je voor jezelf er zeker van bent dat je dit bedrag terug krijgt, dan zou ik gewoon afwachten. De BD verrekent namelijk ook de rentederving en die belastingrente is 3% per 1 juli 2013. Dat is meer dan je zult krijgen op een normale spaarrekening.
Het onderdeel communicatie is bij deze BD-medewerker er wel ingeschoten. Een beetje normale uitleg had waarschijnlijk al veel ergernis weggenomen.
Verwijderd
Woonachtig in België. Door het ontslag moest ik terugvallen op de Belgische werkloosheid en vandaar dus sociaal verzekeringsplichtig in BE en niet meer in NL sinds 1/1/2012.
Afwachten is inderdaad de enige optie. De ergernis komt voort uit een totale miscommunicatie waarbij je, wanneer je telkens naar de BD belt, steeds een ander verhaal krijgt met de douche op het eind.
Nee dus het is vandaag 7-8-2013. Nog steeds niets ontvangen. Weer getwittert en ikj ben net weer terug gebeld door de BBD.mvdijck schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:20:
[...]
Ik ben dus terug gebeld door het Belastingkantoor van Eindhoven.
Er zijn geen rare dingen met de aangifte aan de hand.
Deze ligt klaar om 12 juli verwerkt te worden.
Deze maand zou het dus geregeld moeten zijn.
Geen reden waarom we geen bericht hebben ontvangen voor 1 juli.
Alleen is er wel wat vertraging.
Wel jammer dat je via de Belastingtelefoon met 4 keer bellen geen stap verder komt.
Gelukkig is sinds 4 juli de belasting twitter in de lucht. @belastingdienst deze heeft gereageerd op mijn vragen en hebben het kantoor mij laten bellen.
We kijken het dus nog even aan
Nu kunnen ze weer niets zien.... Wat een zooitje daar.
Ik zou een klacht kunnen indienen.
maar ik heb gevraagd of er niet iemand is die het probleem opzoekt en oplost.
Ik heb vorige maand gesproken met een medewerker van het kantoor te eindh. ik heb gevraagd of hij mij terug kan bellen. hij had namelijk beloofd dat het 12/7 geregeld zou zijn.
Wordt er niet goed van.
leuker kunnen we het niet maken...
De week voor 1 april aangifte gedaan. Bleek dat ik nog recht had op een aardig zakcentje. 2 goede maandsalarissen, dus voor mij zeker de moeite waard. Half juli kreeg ik een brief dat ze geen rekeningnummer van mij hadden. Ok, IBAN enzo, wat volgens mij voor hun niet zo heel moeilijk is om op te zoeken. Maar goed.
Direct terug gestuurd. Nou heb ik tot op heden nog niets gehoord. Via twitter nu te horen gekregen, dat dit 20 werkdagen duurt, om dit te verwerken.
Ik heb me inmiddels weer op de stoel gesleept...en wacht maar gewoon af.
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Verwijderd
Belasting maar es gebelt, krijg je te horen, dat ze officieel 4 weken hebben na dagtekening om dit bedrag bij te schrijven. Ik heb hier mijn twijfels over of dit uberhaupt wel klopt.. Iemand ook zoiets meegemaakt?
Oh ja, ik heb het 31 januari al digitaal ingediend.
hierna sturen ze hem na apeldoorn hoofdkantoor.....
binnen 3 weken zou hij daar verwerkt moeten zijn en wij bericht gehad moeten hebben....
Niet dus......
Hier nog steeds niets gehoord.
Alleen in de week van 5 augustus een brief dat alles was vertraagd en in september geregeld zou zijn.
Geen datum, dus wat is het nu? eind augustus, begin september of eind september.
Ik word er niet goed van.
Ik was nog wel voornemens om mijn voorlopige teruggave te stoppen en jaarlijks meer geld terug te krijgen. Maar als ik er niet zeker van kan zijn dat het geld ook echt terug komt doe ik dat maar even niet.
leuker kunnen ze het wel maken
Blijkbaar zijn de processen bij de BD nog steeds niet echt goed op orde.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Die processen lijken me prima in orde. Als je aan een verwacht profiel voldoet gaat het allemaal automatisch en snel. Als je tegen de verwachting (van de Belastingdienst) veel terugkrijgt dan wordt het handmatig nagekeken, en dan duurt het dus langer.Woy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 09:47:
Ik moet zeggen dat ik dat soort verhalen echt frappant vindt, hebben jullie veel speciale zaken dit jaar ofzo? Ik was dit jaar juist enorm verbaasd over het feit dat het zo enorm snel geregeld was.
Blijkbaar zijn de processen bij de BD nog steeds niet echt goed op orde.
Je hebt wel wat gehoord... alleen nog niet wat je wilde horen: het wordt in september geregeld en je moet dus nog geduld hebben.mvdijck schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 09:32:
5 augustus zou de aangifte verwerkt zijn.
hierna sturen ze hem na apeldoorn hoofdkantoor.....
binnen 3 weken zou hij daar verwerkt moeten zijn en wij bericht gehad moeten hebben....
Niet dus......
Hier nog steeds niets gehoord.
Alleen in de week van 5 augustus een brief dat alles was vertraagd en in september geregeld zou zijn.
Geen datum, dus wat is het nu? eind augustus, begin september of eind september.
Je kunt er wel zeker van zijn dat het geld terugkomt, en met rente. Maar als je het geld hard nodig hebt is het wellicht verstandiger om een voorlopige teruggave aan te houden. Er zijn miljoenen aangiftes en het is niet realistisch om van de BD te verwachten dat ze die er in een paar weken volledig en foutloos doorheen hebben gejast.Ik was nog wel voornemens om mijn voorlopige teruggave te stoppen en jaarlijks meer geld terug te krijgen. Maar als ik er niet zeker van kan zijn dat het geld ook echt terug komt doe ik dat maar even niet.
leuker kunnen ze het wel maken
Regeren is vooruitschuiven
...heb ik gisteren de definitieve aanslag al gekregen, en die was kloppend met de voorlopige
Hier ook, alles weer afgehandeld met gesloten portemonnees.Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:51:
En aan de andere kant van het spectrum...
...heb ik gisteren de definitieve aanslag al gekregen, en die was kloppend met de voorlopige
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik had mijn definitieve aanslag twee weken nadat ik mijn aangifte ingevuld had, terwijl er juist dit jaar wel redelijk wat veranderd is in mijn situatie ( Andere werkgever, geen fiscaal partner meer, en een wijziging m.b.t. mijn woning/hypotheek )Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:51:
En aan de andere kant van het spectrum...
Vandaar ook mijn vraag of er speciale omstandigheden waren. Maar uit ervaring kan ik ook vertellen dat niet alles even gestroomlijnd loopt. Nadat ik uitstel aangevraagd had ontving ik eerst een waarschuwing dat ik te laat was met aangifte, daarna mijn definitieve aanslag, en daarna pas bevestiging dat mijn uitstel goed gekeurd was. Er is dus zeker nog ruimte voor verbeteringT-MOB schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:39:
[...]
Die processen lijken me prima in orde. Als je aan een verwacht profiel voldoet gaat het allemaal automatisch en snel. Als je tegen de verwachting (van de Belastingdienst) veel terugkrijgt dan wordt het handmatig nagekeken, en dan duurt het dus langer.
Jouw casus is voor mij juist een indicatie dat de processen goed gestroomlijnd zijn. Het afhandelen van een verzoek tot uitstel is een ander proces dan het verwerken van een aangifte, wat weer een ander proces is dan het controleren of een aangifte op tijd binnen is.Woy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:42:
Vandaar ook mijn vraag of er speciale omstandigheden waren. Maar uit ervaring kan ik ook vertellen dat niet alles even gestroomlijnd loopt. Nadat ik uitstel aangevraagd had ontving ik eerst een waarschuwing dat ik te laat was met aangifte, daarna mijn definitieve aanslag, en daarna pas bevestiging dat mijn uitstel goed gekeurd was. Er is dus zeker nog ruimte voor verbetering
Het is hooguit wat verwarrend voor de burger. Die is eerder geneigd zichzelf als een samenhangende casus te bekijken dan als een verzameling bewerkingen die "toevallig" aan hetzelfde BSN gekoppeld zijn. Maar er zijn gewoon teveel burgers (of we hebben er te weinig budget voor over) om zo'n samenhangende aanpak te kiezen.
Regeren is vooruitschuiven
Tevens zou het logisch zijn als die systemen aan elkaar gekoppeld zijn, zodat er niet ten onrechte een brief gestuurd wordt dat je te laat bent en uitstel aanvragen niet meer mogelijk is. En daarna nog een keer een nutteloze brief dat er uitstel is toegekend terwijl de aanvraag al compleet verwerkt is.
[ Voor 52% gewijzigd door Woy op 28-08-2013 14:23 ]
Doet de belastingdienst tegenwoordig aan social media? Ik weet niet anders dat ze nog steeds niet weten wat email ismvdijck schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:02:
[...]
Nee dus het is vandaag 7-8-2013. Nog steeds niets ontvangen. Weer getwittert en ikj ben net weer terug gebeld door de BBD.
Nu kunnen ze weer niets zien.... Wat een zooitje daar.
Ik zou een klacht kunnen indienen.
maar ik heb gevraagd of er niet iemand is die het probleem opzoekt en oplost.
Ik heb vorige maand gesproken met een medewerker van het kantoor te eindh. ik heb gevraagd of hij mij terug kan bellen. hij had namelijk beloofd dat het 12/7 geregeld zou zijn.
Wordt er niet goed van.
leuker kunnen we het niet maken...

Gister de definitieve aanslag gehad, niks terugbetalen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Standaard, bij mij duurde het idd ook 4 weken na dagtekening.Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:47:
Ander halve week pas bericht ontvangen over een mooie teruggave. Echter natuurlijk nog niks bijgeschreven.
Belasting maar es gebelt, krijg je te horen, dat ze officieel 4 weken hebben na dagtekening om dit bedrag bij te schrijven. Ik heb hier mijn twijfels over of dit uberhaupt wel klopt.. Iemand ook zoiets meegemaakt?
Oh ja, ik heb het 31 januari al digitaal ingediend.
Ik had de definitieve aanslag ergens in juli (ook begin januari ingestuurd).
User Error -- Please Replace User
Dat verschilt dan ook erg, want ik heb tot nu toe eigenlijk altijd binnen enkele dagen na de dagtekening het geld ontvangen.Ikke_Niels schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:41:
[...]
Standaard, bij mij duurde het idd ook 4 weken na dagtekening.
Ik had de definitieve aanslag ergens in juli (ook begin januari ingestuurd).
Nee geen bijzonderheden, nog steeds het zelfde als voorgaande jaren, electronisch aangifte gedaan gezamelijk. Er is gewoon een vertraging en "bericht voor 1 juli" is geen verplichting van de belastingdienst maar een streve..Woy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:42:
Vandaar ook mijn vraag of er speciale omstandigheden waren. Maar uit ervaring kan ik ook vertellen dat niet alles even gestroomlijnd loopt. Nadat ik uitstel aangevraagd had ontving ik eerst een waarschuwing dat ik te laat was met aangifte, daarna mijn definitieve aanslag, en daarna pas bevestiging dat mijn uitstel goed gekeurd was. Er is dus zeker nog ruimte voor verbetering
Ik denk dat het te maken heeft met de definitieve aanslag die ze meteen op willen leggen.
Al met al is het wel vervelend maar........ vervelender vind ik het dat ze maar wat roepen en beloven maar er gebeud niets.
Onlangs heb ik een verzoek ingediend om (gedeeltelijke) kwijtschelding van de inkomstenbelasting. Reden hiervoor is een fout bij mijn vorige werkgever die geen loonheffing heeft ingehouden terwijl dit wel moest (!). Afijn, een verzoek ingediend voor 788 euro. Zou binnen 6 weken reactie krijgen. Duurde iets langer, kreeg van de week de brief binnen.
Verzoek afgewezen want blabla. Prima, we moeten 788 euro betalen. In de brief wordt verwezen naar de aanslag die is toegevoegd bij de brief. Ik open de nieuwe aanslag en daarin staat:
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: €891
Loonheffing: af €103
Eerdere voorlopig aanslag(en) af €788
Te betalen: €0,-
Dus goed, ik bel de belastingdienst op om te vragen wat nu moet kloppen. De brief, of de aanslag, want op de aanslag staat €0,- omdat ik de eerdere aanslag betaald zou hebben (terwijl ik dat dus niet heb gedaan want als je een verzoek tot kwijtschelding doet dan hoef je die aanslag niet eerst te betalen maar kun je de reactie af wachten). Ook is mij bij mijn verzoek verteld dat ik de acceptgiro niet hoefde te bewaren.
Prima, dus ik bel vandaag de belastingdienst op met het verhaal. Allereerst vraag ik wat nu klopt, de acceptgiro of de brief. Meneer vertelt mij dat het bedrag gewoon betaald moet worden. OK, dus ik vraag meneer waarom er dan geen acceptgiro is toegevoegd bij de aanslag en waarom het bedrag op de aanslag niet klopt. Hierop reageert hij dat er bij de aanslag van uit wordt gegaan dat de vorige aanslag reeds is betaald. Ook vertelt hij dat ik dus wel de oude acceptgiro moet hebben om te kunnen betalen (waar mij eerder verteld is dat ik die niet nodig heb). Meneer kon mij gelukkig wel het betalingskenmerk geven dus als het moet kan ik nog steeds betalen. Ik heb hem gevraagd wat de uiterlijke datum is waarvoor ik betaald moet hebben. Ik werd eventjes in de wacht gezet en kreeg te horen dat hij het niet kon vinden en dat ik "zo spoedig mogelijk" moest betalen. Persoonlijk, vind ik dat nou niet echt een datum die specifiek valt te noemen.
Nu wil ik de integriteit van de belastingdienst niet teveel in kwestie trekken maar ik heb het gevoel alsof mijn aanslag niet meer bestaat en er geen bedrag meer open staat. Immers, waarom krijg ik geen nieuwe acceptgiro en waarom weet de telefonist mij geen datum te vertellen voor wanneer ik moet betalen?
Wat is jullie gedachtegang hierop? Ik heb geen zin om zometeen een betaling uit te voeren naar een rekening zonder dat dit van mij geëist wordt. Straks betaal ik de 788 euro en zeggen ze later dat er geen betaling binnen is gekomen en moet ik nóg een keer betalen!
All-Round nerd | iRacing Profiel
Dit soort gein is al jaren bij de bd, alles gaat in een onlogische volgorde en als simpele ziel is daar geen touw meer aan vast te knopen.
En overigens heb ik inmiddels 4 weken geleden een voorlopige aangifte erfbelasting gedaan en daarop voorlopige aanslag gekregen van bd, zeer vlot. Krijg ik een paar dagen geleden weer een brief dat de aangifte erfbelasting nog niet is gedaan en voorkom een boete bla bla bla...
Ook weer staaltje standaard brieven sturen om de burger gek te krijgen.
[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 03-09-2013 17:52 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb ze nog maar een keer gebeld omdat ik het antwoord wat ik kreeg niet bevredigend vond.dcl! schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:44:
Herkenbaar. Die acceptgiro krijg je over een paar weken nog wel...
Dit soort gein is al jaren bij de bd, alles gaat in een onlogische volgorde en als simpele ziel is daar geen touw meer aan vast te knopen.
En overigens heb ik inmiddels 4 weken geleden een voorlopige aangifte erfbelasting gedaan en daarop voorlopige aanslag gekregen van bd, zeer vlot. Krijg ik een paar dagen geleden weer een brief dat de aangifte erfbelasting nog niet is gedaan en voorkom een boete bla bla bla...
Ook weer staaltje standaard brieven sturen om de burger gek te krijgen.
"U had de acceptgiro moeten bewaren en niet weg moeten gooien".
Heb ook antwoord gekregen binnen wat voor termijn ik moet betalen. Heeft iemand 800 euro voor me voor aanstaande zondag?
All-Round nerd | iRacing Profiel
Ze mag er wel een paar van me overnemen, heb er genoeg ontvangen de afgelopen maandenRaven schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:51:
Bij jou komen de blauwe brieven ten minste aan.... Mijn moeder mist van de afgelopen 2 maanden brieven.
Maar overigens heb ik daar wel het een en ander voor moeten doen
[ Voor 18% gewijzigd door dcl! op 03-09-2013 22:13 ]
nu hopen dat het geld er snel is
leuker kunnen ze het niet maken.....
Thijmen
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Thijmen
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Komt dit vaker voor? Ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo lang kon duren.

Ook raar: mijn moeder kreeg half juli (dus 2 weken te laat) bericht op aangifte die ruim voor 1 april was ingestuurd. Mededeling: u krijgt geen voorlopigheid aanslag maar meteen een definitieve. Die is ook nog steeds niet ontvangen.
Klinkt stom, maar de belastingdienst bellen om zo'n triviale vraag lijkt me niet echt prettig =.=.....wildhagen schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:06:
Wat zei de belastingdienst toen je hiernaar telefonisch informeerde?
Was dat dan niet reeds de definitieve aanslag? Want ik heb dit jaar eind Juni direct mijn definitieve ontvangen, terwijl ik pas begin Juni aangifte gedaan heb. Maar ik heb geen brief ontvangen die aankondigde dat ik meteen een definitieve aanslag zou krijgen.dcl! schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:28:
Ook raar: mijn moeder kreeg half juli (dus 2 weken te laat) bericht op aangifte die ruim voor 1 april was ingestuurd. Mededeling: u krijgt geen voorlopigheid aanslag maar meteen een definitieve. Die is ook nog steeds niet ontvangen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Gewoon de belasting telefoon bellen; Die hebben die info beschikbaar voor jeTsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:16:
Even een vraagje over de aangifte van dit jaar. Ik wil de middelingsregeling toepassen en heb de definitieve aanslagen van 2011, 2012 en 2013 nodig. Zijn deze nog navraagbaar mocht ik er eentje missen? In 2011 was ik nog student en vrij laks in dergelijke administratie.
Het was uitsluitend een brief, waarin geen enkel bedrag genoemd werd.Woy schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:23:
[...]
Was dat dan niet reeds de definitieve aanslag? Want ik heb dit jaar eind Juni direct mijn definitieve ontvangen, terwijl ik pas begin Juni aangifte gedaan heb. Maar ik heb geen brief ontvangen die aankondigde dat ik meteen een definitieve aanslag zou krijgen.
Inmiddels is er wel al de definitieve aanslag van mijn (overleden) vader, en zelfs al de definitieve aanslag van de erfbelasting.
Er lijkt dus een enorme willekeur te zitten in de afhandeling, en blijkbaar is er gewoon ook veel achterstand.
En overigens heb ik zelf ook nog geen definitieve aanslagen binnen en kwam de voorlopige ook erg laat, eigenlijk maar net voor 1 juli.
[ Voor 24% gewijzigd door Squishie op 16-10-2013 08:49 ]
Thnx, gaan we dat doen tegen die tijdNotna schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:29:
[...]
Gewoon de belasting telefoon bellen; Die hebben die info beschikbaar voor je(dan kan je het dus gewoon opschrijven if needed. Geen idee of ze ook kopieen versturen)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Zodat er wellicht een gedeelte van- dit soort topics niet geopend hoeven te worden/de vragen in het desbetreffende topic 2013 passen?offtopic: jep ik ben te lui om een OP te maken
Toeslagpartner: aanname Belastingdienst met grote gevolgen
Terugvragen belasting 17-18 jarige
Belastingadvies aftrek BTW camera op onderneming van partner
Voorlopige Aangifte 2014
We willen juist losse topicsVerwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:27:
Tijd voor een nieuw -centraal- topic?
Zodat er wellicht een gedeelte van- dit soort topics niet geopend hoeven te worden/de vragen in het desbetreffende topic 2013 passen?offtopic: jep ik ben te lui om een OP te maken![]()
Toeslagpartner: aanname Belastingdienst met grote gevolgen
Terugvragen belasting 17-18 jarige
Belastingadvies aftrek BTW camera op onderneming van partner
Voorlopige Aangifte 2014
Buiten dat kan er uiteraard een topic specifiek over de aangifte over 2013 bestaan
Dit topic is gesloten.