Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• majoh
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-07 07:13

majoh

PSN id: majoh_nl

Topicstarter

Belastingaangifte 2013 (Inkomstenbelasting particulieren)

Geheel in traditie een centraal topic met vragen, tips en tricks over het invullen van de Belastingaangifte over 2013.

Aangifteprogramma 2013
De download links voor het Aangifteprogramma 2013 voor verschillende platformen:
Windows (exe - 2743kB)
Mac OS X (dmg - 6719kB)
Linux (gz - 4203kB)
Linux (package - 3307kB)

Voor een vooraf ingevulde aangifte dient er gewacht te worden tot 1 maart 2014.

Voorlopige aanslag 2014
De download links voor het Voorlopige aanslag 2014 voor verschillende platformen:
Windows (exe - 2254kB)
Mac OS X (dmg - 5498kB)
Linux (gz - 3424kB)
Linux (package - 2758kB)

Let op! Over een aantal fiscale wijzigingen voor 2014 was nog geen definitief besluit genomen op het moment dat dit programma gemaakt is. Daarom zijn deze fiscale wijzigingen niet verwerkt in het programma.

Overige links
Uitstel aanvragen

Opmerkingen over TS kunnen in mijn DM en dan zal ik het behandelen.

Battlenet: majoh#2774

• majoh
  • Laatst online: 23-07 07:13

majoh

PSN id: majoh_nl

Topicstarter
Er was geen topic, dus maar een aangemaakt. Vooral omdat ik deze kwijt moest:

http://www.nugeld.nl/port...as-naheffing-inkomen.html
quote:
Mensen moeten dus nu het verschil tussen de als genoten arbeidskorting en de berekende arbeidskorting bijbetalen. Dit bedrag kan oplopen tot 1.173 euro
Dit vind ik toch niet zo'n hele fijne verrassing. Waarom kon dit niet meteen bijgewerkt worden tijdens het uitbetalen van loon...?

Battlenet: majoh#2774

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
majoh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:04:

[...]

Dit vind ik toch niet zo'n hele fijne verrassing. Waarom kon dit niet meteen bijgewerkt worden tijdens het uitbetalen van loon...?
Dat las ik inderdaad ook. Fijn is dat weer, het regeltjesoerwoud wordt ook met het jaar erger :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-07 10:37
quote:
Voor zover ik hem begrijp: bij normaal salaris wordt dit wel verrekend, maar bij een bonus o.i.d. niet. Dan wordt alleen het percentage van de hoogste belastingschijf aangehouden, maar niet de verlaging van de arbeidskorting.
Een veel betere (duidelijker en eenvoudiger) oplossing was wat mij betreft dan ook geweest de arbeidskorting intact te houden, en de betreffende belastingschijf 2%punt te verhogen.
Om aan ruim 1000 euro bijbetalen te komen zal je dan wel ongeveer een jaarsalaris als bonus moeten ontvangen. Niet erg waarschijnlijk dus, tenzij je bankier bent, maar dan verdien je geen 40k per jaar.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 07-02-2014 11:35 (14%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:54
quote:

[...]

Maar wordt dit wel gelijk goed berekend als je de vooraf ingevulde aangifte gaat doen? Met andere woorden zit het wel in het programma verwerkt meteen? Of kun je in het programma nu in de plus eindigen en kan er achteraf dan nog een wijziging komen dat je wellicht toch in de min uitkomt en dus moet terugbetalen?

Dit jaar een leuke teruggave, eerste aangifte met kind, dus ouderschapsverlofkorting (waarschijnlijk 800,-) en combinatiekorting (vermoedelijk zo'n 1200 euro).
Zijn er nog meer dingen waar we op moeten letten in geval van een gezin?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:24

Notna

Where are you?®

Afhankelijk van je inkomen heb je nog recht op Kindgebonden budget (toeslagen.nl) maar verder heeft het niet bijzonder veel invloed op je aangifte afaik.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Martinusz
quote:
Notna schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:20:
Afhankelijk van je inkomen heb je nog recht op Kindgebonden budget (toeslagen.nl) maar verder heeft het niet bijzonder veel invloed op je aangifte afaik.
Daar komen we niet in aanmerking voor geloof ik :) daar hebben we een te hoog inkomen voor. Bedankt voor de tip.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-07 08:10
Ik heb mijn aangifte al klaar om te verzenden, maar nu ik dat lees over die naheffing ben ik blij dat ik hem nog niet heb verzonden. Ik heb overigens geen idee hoe ik dit zelf uit zou moeten rekenen?

Wordt ook tijd voor een Android versie langzamerhand.

Cobb wijzigde deze reactie 07-02-2014 11:38 (13%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:

[...]

"Voor inkomens boven de 40.248 euro per jaar", dus mensen met een laag(er) inkomen hoeven zich geen zorgen te maken?

Heb mijn aangifte voor 2013 overigens na 4 pogingen weten in te sturen, de aangifte app bleek niet in staat aan te geven dat de firewall uit moest om de browser te kunnen openen en naar de DigiD inlogpagina te gaan. Met firewall aan komt ie niet verder dan

en sluiten via taakbeheer had niet meteen effect, duurde een paar minuten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Raven schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:07:
[...]

"Voor inkomens boven de 40.248 euro per jaar", dus mensen met een laag(er) inkomen hoeven zich geen zorgen te maken?
Nope, tussen de ~40K en ~69K wordt de arbeidskorting met 4% van het salaris boven die ~40k afgebouwd. Echter wordt daar bij de voorheffing van de werkgever in het geval van bonussen e.d. geen rekening mee gehouden blijkbaar.

Alleen als je fiscaal inkomen binnen die grenzen valt, en je een 13e maand en/of bonus ontvangt betaal je dus feitelijk 4% te weinig belasting over dat bedrag.

Uiteindelijk valt het dus wel mee, maar wel fijn om het vooraf reeds te weten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-07-2018

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je zou toch verwachten dat het aangifte programma dit zou moeten meenemen in de aangifte? Qua salaris zit ik wel ruim boven de norm, maar ik heb geen bonus of dertiende maand en iedere maand word de arbeidskorting ingehouden.

Edit: Net even in het aangifteprogramma gekeken en het word al meegenomen in de berekening: Tabel arbeidskorting € 1.723 - 4% x (arbeidsinkomen - € 40.248).

Wel nog voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar de salarisadministratie of ik iets over het hoofd zie.

MegaTronics wijzigde deze reactie 07-02-2014 12:52 (81%)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Ik heb in 2013 een huis gekocht, met het aangifte programma van 2013 moet ik dit gaan aangeven?

https://steemit.com/@cryptoraspberry

• Notna

Notna

Where are you?®

Yup onder het kopje 'Eigen Woning' ;)

• Martinusz
quote:
DJ-Promo schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:53:
Ik heb in 2013 een huis gekocht, met het aangifte programma van 2013 moet ik dit gaan aangeven?
Als je na 1 maart het vooraf ingevulde programma download, dan is je hypotheek meestal al wel ingevuld :) dan moet je alleen nog je aftrekbare kosten van een huis kopen goed verwerken.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Ja daar twijfel ik dus tussen om het nu zelf al in te vullen of straks na 1 maart.

https://steemit.com/@cryptoraspberry

• Notna

Notna

Where are you?®

Zelf heb ik er voor gekozen om het door een adviseur in te laten vullen toen wij ons huis kochtte. Dan wist ik zeker dat alles goed ingevuld werd. Kostte ook maar 50 euro. Vanaf dat moment heb ik het weer zelf verder gedaan (aangezien het dan redelijk recht toe, recht aan is, zeker met HRA)

Overigens niets mis met het zelf uit te zoeken hoor :) En bij eventuele vragen kan je altijd nog de belastingtelefoon bellen. Zijn uitermate behulpzaam :)

Notna wijzigde deze reactie 07-02-2014 13:03 (21%)

• Martinusz
quote:
Notna schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:00:
Zelf heb ik er voor gekozen om het door een adviseur in te laten vullen toen wij ons huis kochtte. Dan wist ik zeker dat alles goed ingevuld werd. Kostte ook maar 50 euro. Vanaf dat moment heb ik het weer zelf verder gedaan (aangezien het dan redelijk recht toe, recht aan is, zeker met HRA)
OM eerlijk te zijn idd zelfde gedaan, die eerste keer met adviseur, nu jaarlijks lekker zelf doen.
Afgelopen jaar was letterlijk alles vooraf goed ingevuld, kwestie van controle en versturen!
Hypotheek invoeren is ook niet zo heel moeilijk, je betaalde rentes aan de bank, je WOZ waarde opgeven en dat was het zo'n beetje...
quote:
DJ-Promo schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:59:
Ja daar twijfel ik dus tussen om het nu zelf al in te vullen of straks na 1 maart.
na 1 maart is gemak...als je geluk hebt is alles aardig goed ingevuld. Controle moet je toch altijd uitvoeren, ook dan ;)

Martinusz wijzigde deze reactie 07-02-2014 13:04 (18%)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
Notna schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:00:
Overigens niets mis met het zelf uit te zoeken hoor :) En bij eventuele vragen kan je altijd nog de belastingtelefoon bellen. Zijn uitermate behulpzaam :)
Als je dan dit leest, zou ik ze niet zo snel bellen: http://nos.nl/artikel/606...elefoon-zit-vaak-mis.html :+

MegaTronics wijzigde deze reactie 07-02-2014 13:06 (5%)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
MegaTronics schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:29:
Je zou toch verwachten dat het aangifte programma dit zou moeten meenemen in de aangifte? Qua salaris zit ik wel ruim boven de norm, maar ik heb geen bonus of dertiende maand en iedere maand word de arbeidskorting ingehouden.

Edit: Net even in het aangifteprogramma gekeken en het word al meegenomen in de berekening: Tabel arbeidskorting € 1.723 - 4% x (arbeidsinkomen - € 40.248).

Wel nog voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar de salarisadministratie of ik iets over het hoofd zie.
Ik heb een terugkoppeling gehad van de salarisadministratie. De arbeidskorting word berekend over je standaard salaris en vakantiegeld. Over alle extra's (denk aan winstuitkeringen, bonussen, overwerk, stand-by vergoedingen) word dit niet gedaan, echter in de aangifte word dit wel verrekend (je krijgt dan een melding dat je teveel arbeidskorting hebt opgevoerd en de rest van de berekeningen gebeurd dan met deze aangepaste arbeidskorting).

Oftewel, als je gewoon de gegevens van je jaaropgave invult in het aangifteprogramma, zal de berekening gedaan worden met de juiste heffingskortingen en zal het bedrag onder de streep ook het juiste bedrag zijn.

Het lijkt dus op een storm in een glas water.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
MegaTronics schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:29:

Tuurlijk het aangifte programma houdt er wel rekening mee, maar de salarisadministratie alleen niet. De witte tabel wordt namelijk gebruikt voor het bepalen van het in te houden bedrag, en in die tabel is alleen het basisloon meegenomen.

Overigens kan het ook positief uitvallen voor mensen. Stel dat je bijvoorbeeld € 50.000,- verdient, en € 10.000,- hypotheekrente af kan trekken. De salaris administratie heeft dan al rekening gehouden met het afbouwen van de arbeidskorting, maar door de hypotheekrente zou dat helemaal niet gehoeven hebben.
quote:
MegaTronics schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:59:
[...]
Het lijkt dus op een storm in een glas water.
Nee het is gewoon een waarschuwing dat de voorheffing die door de werkgevers gedaan wordt mogelijk afwijkt van de uiteindelijke heffing. Normaal gesproken zou iemand zonder extra aftrekposten/inkomsten namelijk zo goed als op 0 uit moeten komen.

Woy wijzigde deze reactie 07-02-2014 14:08 (30%)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
Woy schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:01:
[...]

Tuurlijk het aangifte programma houdt er wel rekening mee, maar de salarisadministratie alleen niet. De witte tabel wordt namelijk gebruikt voor het bepalen van het in te houden bedrag, en in die tabel is alleen het basisloon meegenomen.
Klopt, dat is mij ook duidelijk geworden via de salarisadministratie (zoals hierboven al vermeld staat). De media heeft gewoon sensatiekoppen gebruikt voor dit onderdeel, net alsof je nog een losse naheffing krijgt na je aangifte.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik maak altijd een proefberekening maar wacht tot de ingevulde variant beschikbaar komt. Mijn eerste ervaring met het programma van 2013 was dat het op OS X echt tergend traag is en vaak blijft hangen. Ligt dat aan mij?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
MegaTronics schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:07:
[...]

Klopt, dat is mij ook duidelijk geworden via de salarisadministratie (zoals hierboven al vermeld staat). De media heeft gewoon sensatiekoppen gebruikt voor dit onderdeel, net alsof je nog een losse naheffing krijgt na je aangifte.
In dit geval vind ik het wel meevallen met de sensatiekoppen eigenlijk. Het is maar net hoe je het leest, in het artikel staat IMHO ook gewoon helder uitgelegd wat nou het probleem is.
quote:
In eerdere jaren werd de arbeidskorting automatisch door de werkgever ingehouden op het loonstrookje. Met extra beloningen, zoals een dertiende maand, wordt nu geen rekening meer gehouden.
Overigens is de 4% die ik eerder noemde ook niet helemaal correct, want het is natuurlijk ook het geval met de algemene heffingskorting. Dus tussen de ~40k en ~56k gaat het over 6% die je achteraf alsnog extra moet betalen. Effectief dus 48% belasting, als je geen kinderen hebt, dan is het nog hoger.

Blijkbaar wordt je door de overheid al tot de erg rijke mensen gerekend als je meer dan 40k verdient :'(

Woy wijzigde deze reactie 07-02-2014 14:15 (21%)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
Woy schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:10:
[...]
Blijkbaar wordt je door de overheid al tot de erg rijke mensen gerekend als je meer dan 40k verdient :'(
Tja, soms vraag ik mij wel eens af waarom ik nog werk. Het lijkt erop dat de niet werkende mens het vaak beter voor elkaar heeft dan de werkende mens.

Maar ja, als ik dan eens, zoals nu, een weekje vrij ben, dan ga ik mij aan het eind van de week vervelen en ben ik blij dat ik maandag weer naar mijn werk kan. :p

Maar goed, de juiste getallen staan in de aangifte, dus die kan de deur uit.

MegaTronics wijzigde deze reactie 07-02-2014 14:26 (24%)

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:36
Ook heb ik afgelopen jaar een huis gekocht. Waar ik nu nog niet helemaal uitkom is:
  • Ik moet de aankooposten inclusief overdrachtbelasting notariskosten etc aangeven. Deze kosten mag ik even later ook weer als aftrekpost invoeren?(inclusief NHG, hypotheekadvies etc). en moet ik de notariskosten inclusief BTW opvoeren?
  • Ik moet de WOZ-waarde invullen. Ik heb het huis in december gekocht en heb dus geen WOZ-waarde over 2013. Moet ik deze opvragen(ookal is mijn koopprijs 50.000 lager) of mag ik wachten tot ik die van 2014 heb?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
rik11 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:15:
[...]
• Ik moet de WOZ-waarde invullen. Ik heb het huis in december gekocht en heb dus geen WOZ-waarde over 2013. Moet ik deze opvragen(ookal is mijn koopprijs 50.000 lager) of mag ik wachten tot ik die van 2014 heb?
Ik zou rustig even tot na 1 maart wachten en kijken wat de belastingdienst al voor je invult.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Remko24
  • Laatst online: 22:39
Ik ben ook met de aangiftes bezig en vraag me het volgende af.
Ik wil zorgtoeslag en kindgebonden budget aanvragen van afgelopen jaar.

Allemaal leuk en aardig maar ik zie iets heel kroms..

Stel ik verdien 43.000 bruto. Mijn vrouw verdient niets
Maar door HRA etc heb ik een verzamelinkomen van 32000 euro,

Nu heb ik recht op ongeveer 2.000 aan zorg+kindgebondenbudget over afgelopen jaar..

Als ik geen eigen huis had en wel gewoon een hoge huur dan zou ik geen zorg of kindgebonden budget ontvangen..

Heb ik het nu gewoon verkeerd of is de regelgeving gewoon krom?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Remko24 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:05:
Ik ben ook met de aangiftes bezig en vraag me het volgende af.
Ik wil zorgtoeslag en kindgebonden budget aanvragen van afgelopen jaar.

Allemaal leuk en aardig maar ik zie iets heel kroms..

Stel ik verdien 43.000 bruto. Mijn vrouw verdient niets
Maar door HRA etc heb ik een verzamelinkomen van 32000 euro,

Nu heb ik recht op ongeveer 2.000 aan zorg+kindgebondenbudget over afgelopen jaar..

Als ik geen eigen huis had en wel gewoon een hoge huur dan zou ik geen zorg of kindgebonden budget ontvangen..

Ik denk dat je het huurwaardeforfait over het hoofd ziet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Ook heb ik afgelopen jaar een huis gekocht. Waar ik nu nog niet helemaal uitkom is:
  • Ik moet de aankooposten inclusief overdrachtbelasting notariskosten etc aangeven. Deze kosten mag ik even later ook weer als aftrekpost invoeren?(inclusief NHG, hypotheekadvies etc). en moet ik de notariskosten inclusief BTW opvoeren?
Bel je gemeente voor de WOZ, geven ze ten alle tijden :)

• RemcoDelft
quote:
Remko24 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:05:
Voor zover ik weet klopt dat. Een van de vele vreemde uitwassen van renteaftrek (en bijtelling?).

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Remko24
  • Laatst online: 22:39
Vind het niet erg hoor. :) Ik vraag het wel aan, hoewel ik het wel "oneerlijk" vind omdat ik eigenlijk boven de toeslagen grens verdien en door veel aftrekposten (die een huurder vaak niet heeft) zou ik bijna 2k aan toeslagen kunnen krijgen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:50:
[...]

Voor zover ik weet klopt dat. Een van de vele vreemde uitwassen van renteaftrek (en bijtelling?).
Het is meer een van de vreemde uitwassen van het huidige complexe belasting en toeslagen stelsel. Er zijn ondertussen zoveel "Inkomens" afhankelijke regelingen, en bijtellingen/aftrekposten dat het bijna niet meer te overzien is wat een extra verdiende euro nou oplevert.

Helemaal gek dat bijvoorbeeld inkomsten in box-3 weer niet meetellen voor dit soort toeslagen.

Het is IMHO echt hoog tijd dat het systeem flink op de schop gaat. Gewoon een progressief stelsel waar de schalen bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de gezinssamenstelling. Waarom zou een gezin waar de man 60k verdient immers zoveel meer belasting moeten betalen dan een gezin waar zowel de man als de vrouw 30k verdienen?

• theroach
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-07 22:28
Ik heb een vraag inzake mijn aangifte inkomstenbelasting. Per 1 april krijgen we de sleutel van ons huis. Eind december hebben we het voorlopige koopcontract getekend. Vorige week is de financiering van het huis rondgekomen.

Ter voorbereiding voor de financiering hebben we in 2013 een taxatie en bouwkundige keuring laten uitvoeren welke verplicht waren. Hoe moet ik dit aangeven in mijn belastingaangifte? De vraag in de aangifte is of je een huis hebt gekocht in 2013 (in de toelichting staat dat dit het geval is als je er uiterlijk in 2015 gaat wonen, wat dus het geval is). Daarna vragen ze de aankoopprijs van de woning (incl. kk), maar deze weet ik nog niet. Ik weet alleen de kosten voor de uitgevoerde taxatie en keuring. Hoe moet ik de kosten hiervoor verwerken in de aangifte zodat ik ze kan aftrekken in 2013?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

quote:
Woy schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:40:
Waarom zou een gezin waar de man 60k verdient immers zoveel meer belasting moeten betalen dan een gezin waar zowel de man als de vrouw 30k verdienen?
Omdat de overheid de arbeidsparticipatie wil bevorderen. Niet alleen vergroot je de pool met arbeidskrachten, maar als iedereen een redelijke kans op de arbeidsmarkt heeft (en als werkende is je kans vele malen groter dan als herintreder) kun je bij een eventuele scheiding toch weer besparen op de uitkering. Daarnaast is het goed voor de vraag naar arbeid, want een werkend stel heeft sneller arbeid (oppas, schoonmaakster, huishoudster, klusser, stomerij/strijkservice, boodschappenservice etc.) nodig dan een stel waarvan er 1 thuisblijft.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• StEelD
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-01-2016
In welke box kun je schulden plaatsen?
Toegelicht: een bedrag op een betaalrekening in de min, en eventuele betaalde debetrente, kan ik daar ergens nog wat mee? :+ :X

Specs

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 04-07 11:46
quote:
theroach schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:45:
Ik heb een vraag inzake mijn aangifte inkomstenbelasting. Per 1 april krijgen we de sleutel van ons huis. Eind december hebben we het voorlopige koopcontract getekend. Vorige week is de financiering van het huis rondgekomen.
Bepalend is wanneer je eigenaar wordt van de woning.
Dat is dan pas als je gaat ondertekenen bij de notaris.

Je kan dus helemaal niets aangeven over je toekomstige woning in het belastingjaar 2013.

• theroach
  • Laatst online: 21-07 22:28
quote:
cornfed99111 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:08:
[...]

Bepalend is wanneer je eigenaar wordt van de woning.
Dat is dan pas als je gaat ondertekenen bij de notaris.

Je kan dus helemaal niets aangeven over je toekomstige woning in het belastingjaar 2013.
Hoe kan ik dan de taxatiekosten en keuring aftrekken van de belasting? Dit moet toch ergens mogelijk zijn?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

quote:
StEelD schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:07:
In welke box kun je schulden plaatsen?
Toegelicht: een bedrag op een betaalrekening in de min, en eventuele betaalde debetrente, kan ik daar ergens nog wat mee? :+ :X
In box 3, het wordt in mindering gebracht op je vermogen. Debetrente is niet aftrekbaar, alleen rente die je betaalt over je hypothecaire lening mits je aan de voorwaarden voldoet.

Als je dus geen vermogen hebt, kun je ook niets met deze schuld. Er is een drempel voor schulden, niet alles mag worden afgetrokken, dus stel dat je € 25.000 vermogen hebt, en € 5.000 schuld, dan hou je nog steeds een vermogen van meer dan € 20.000 over. Ook mogen niet alle schulden als schuld worden aangemerkt, ik dacht dat studiefinancieringsschulden niet meegenomen mogen worden, maar dat weet ik niet zeker.

Ardana wijzigde deze reactie 08-02-2014 13:24 (31%)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• cornfed99111
quote:
theroach schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:15:
[...]

Hoe kan ik dan de taxatiekosten en keuring aftrekken van de belasting? Dit moet toch ergens mogelijk zijn?
Dit kan je aftrekken:

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
betaalde boeterente of oversluitkosten
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)

Dus alles wat hypotheek gerelateerd is...!

Als je dit jaar dat wilt doen, moet je een voorlopige aanslag 2014 invullen.
Als je kan wachten tot volgend jaar, kan dat in gebeuren in de belastingaangifte 2014.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

Galois

1811 - 1832

quote:
cornfed99111 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:23:
[...]

Dit kan je aftrekken:

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
betaalde boeterente of oversluitkosten
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)

Dus alles wat hypotheek gerelateerd is...!

Als je dit jaar dat wilt doen, moet je een voorlopige aanslag 2014 invullen.
Als je kan wachten tot volgend jaar, kan dat in gebeuren in de belastingaangifte 2014.
Ja, maar de vraag is als je in 2014 het huis gekocht hebt (dus bij de notaris getekend), maar in 2013 de taxatie, die aftrekbaar is, gedaan hebt. Wanneer moet je deze taxatie meenemen? In de aangifte van 2013 of 2014?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• cornfed99111
Niet de datum op je taxatie bepaalt, maar de datum van de koop/overdracht.
Want alleen bij een koop kan je die kosten aftrekken.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:15

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, de wijziging in de heffingskortingen heeft tot gevolg gehad dat er voor zowel mij als m'n vriendin teveel heffingskorting is verrekend...
Onplezierige verrassing van 350 euro :|

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 11:46
Gelukkig ben ik nog in de plus geeindigd doordat ik extra pensioenstortingen kon aftrekken, maar zonder dat was het ook bijbetalen geweest :(

User Error -- Please Replace User

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit toch nog eens te overpijnzen of ik de aangifte goed heb ingevuld:
- Je krijgt de vraag of de gezamenlijke bezittingen de 42k overstijgen. Dit heb ik met nee beantwoord, aangezien we minder spaargeld hebben.

Echter; moet ik hier ook het saldo van de spaarhypotheek bij optellen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:17:
Zit toch nog eens te overpijnzen of ik de aangifte goed heb ingevuld:
- Je krijgt de vraag of de gezamenlijke bezittingen de 42k overstijgen. Dit heb ik met nee beantwoord, aangezien we minder spaargeld hebben.

Echter; moet ik hier ook het saldo van de spaarhypotheek bij optellen?
Dat is afhankelijk of je spaarhypotheek in box-1 of box-3 valt. Het meest waarschijnlijke is dat het in Box-1 is ( SEW/KEW ), en dan hoef je dat niet mee te tellen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er helemaal geen mogelijkheden meer om grote uitgaves in de categorie visuele hulpmiddelen om het zicht te verbeteren (bril) op te geven op de aangifte? Vanmorgen eens naar geGoogled, kan alleen vinden dat het sinds '09 niet meer kan en dat zorgverzekeringen op dit gebied waardeloos zijn, maar dat laatste wist ik allang...

Raven wijzigde deze reactie 12-02-2014 11:53 (5%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Speedy55
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:12

Speedy55

www.jpl-racing.nl

quote:
Woy schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:24:
[...]

Dat is afhankelijk of je spaarhypotheek in box-1 of box-3 valt. Het meest waarschijnlijke is dat het in Box-1 is ( SEW/KEW ), en dan hoef je dat niet mee te tellen.
Klopt, check even of dat dan wel in de polis erbij aangetekend staan dat het een SEW/KEW is die aan box 1 is gekoppeld, anders is het gewoon box 3. Of bel de maatschappij even op en vraag desnoods op een bevestiging hiervan.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Raven schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:46:
Zijn er helemaal geen mogelijkheden meer om grote uitgaves in de categorie visuele hulpmiddelen om het zicht te verbeteren (bril) op te geven op de aangifte? Vanmorgen eens naar geGoogled, kan alleen vinden dat het sinds '09 niet meer kan en dat zorgverzekeringen op dit gebied waardeloos zijn, maar dat laatste wist ik allang...
Zover ik weet inderdaad niet meer. Kijk hier nog even http://www.belastingdiens...heid/aftrek_ziektekosten/

Dat verzekeringen waardeloos zijn is natuurlijk vrij logisch, aangezien het niet een risico is die je loopt, en dus sluit je een dergelijke verzekering alleen af als je weet dat je er gebruik van gaat maken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb daar gekeken, brillen staan er niet bij :/

Net ook even bij Menzis gekeken, het meest dure pakket: "100%, max. EUR 150,- p. 2 jr."
Die €150 is maar 1/6e-1/7e van de totale kosten...

Oscar Wilde

• Wceend
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 15:30
quote:
Deze vraag is nog niet beantwoord, weet iemand dit ik heb dezelfde vraag?
Ik heb tot nu toe opgevoerd als aankoopkosten:
-prijs huis
-overdrachtsbelasting
-notaris kosten deel wat niet voor de hypotheek is.

Mis ik dan nog dingen?

Volgens mij mag je bij aankoopkosten niet de zaken opvoeren die je later weer als aftrekposten mag gebruiken.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Wceend schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 09:20:
[...]
-notaris kosten deel wat niet voor de hypotheek is.
Juist de kosten voor de hypotheekakte mag je wel als eenmalige kosten opvoeren.
quote:
Volgens mij mag je bij aankoopkosten niet de zaken opvoeren die je later weer als aftrekposten mag gebruiken.
Hoe bedoel je dit? De eenmalige kosten mag je ook meefinancieren, en dan mag je ook de rente over dat gedeelte van de lening aftrekken.

De volgende zaken mag je in ieder geval als eenmalige kosten opvoeren:
  • afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
  • notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
  • betaalde boeterente of oversluitkosten
  • taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
  • kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
  • bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
  • kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
Bron: Belastingdienst

Woy wijzigde deze reactie 14-02-2014 09:42 (4%)

• Wceend
quote:
Woy schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 09:41:
[...]

Juist de kosten voor de hypotheekakte mag je wel als eenmalige kosten opvoeren.

[...]

Hoe bedoel je dit? De eenmalige kosten mag je ook meefinancieren, en dan mag je ook de rente over dat gedeelte van de lening aftrekken.

De volgende zaken mag je in ieder geval als eenmalige kosten opvoeren:
  • afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
  • notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
  • betaalde boeterente of oversluitkosten
  • taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
  • kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
  • bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
  • kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
Bron: Belastingdienst
Jij bedoeld hier de aftrekbare kosten.
Als je in een jaar een huis koopt heb je een post aankoopkosten eigen woning.
De uitleg van het aangifte programma is nogal sumier hierin wordt genoemd dat je de aankoopkosten moet opvoeren die niet aftrekbaar zijn. Maar welke kosten dit precies zijn wordt niet duidelijk.

• Dikkiedikdik
  • Niet online
Kan je bij ouderschapsverlof in het 2e jaar van je verlof net als bij het 1e jaar die kosten gewoon weer terugkrijgen? Ik meen dat er bijstaat dat je het verminderde loon met het jaar ervoor moet opgeven, maar dat zal bij ouderschapsverlof over meerdere jaren wel met het jaar zijn dat je nog geen verlof had?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Wceend schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:19:
[...]
De uitleg van het aangifte programma is nogal sumier hierin wordt genoemd dat je de aankoopkosten moet opvoeren die niet aftrekbaar zijn. Maar welke kosten dit precies zijn wordt niet duidelijk.
Ah, dat is dan veranderd in het programma. Ik kan mij niet herinneren dat ik kosten op moest geven die niet aftrekbaar zijn. Dat is IMHO ook nogal gek.
Ik heb het even nagekeken, en ik zie nergens een post met niet-aftrekbare kosten. Je dient alleen de aankoopprijs inclusief aankoopkosten te specificeren.

Simpel gezegd
  • Hoofdsom
  • Overdrachtsbelasting
  • Transportakte
  • Taxatie
  • Makelaarskosten
Deze kosten mag je inderdaad niet opgeven als eenmalige aftrekbare kosten.

Die post is overigens helemaal niet zo belangrijk, en is denk alleen een soort controlepost voor de hoogte van de lening.

Woy wijzigde deze reactie 14-02-2014 11:40 (34%)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Dikkiedikdik schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:25:
Kan je bij ouderschapsverlof in het 2e jaar van je verlof net als bij het 1e jaar die kosten gewoon weer terugkrijgen? Ik meen dat er bijstaat dat je het verminderde loon met het jaar ervoor moet opgeven, maar dat zal bij ouderschapsverlof over meerdere jaren wel met het jaar zijn dat je nog geen verlof had?
Volgens mij moet je altijd het jaar voor de aanvang van je ouderschapsverlof als referentie nemen. Dus als je eerste jaar met ouderschapsverlof 2012 was, moet je 2011 als referentiejaar nemen.
quote:
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2014? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2014 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkorting

Woy wijzigde deze reactie 14-02-2014 11:29 (24%)

• Wceend
quote:
Woy schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:26:
[...]

Ah, dat is dan veranderd in het programma. Ik kan mij niet herinneren dat ik kosten op moest geven die niet aftrekbaar zijn. Dat is IMHO ook nogal gek.
Ik heb het even nagekeken, en ik zie nergens een post met niet-aftrekbare kosten. Je dient alleen de aankoopprijs inclusief aankoopkosten te specificeren.

Simpel gezegd
  • Hoofdsom
  • Overdrachtsbelasting
  • Transportakte
  • Taxatie
  • Makelaarskosten
Deze kosten mag je inderdaad niet opgeven als eenmalige aftrekbare kosten.

Die post is overigens helemaal niet zo belangrijk, en is denk alleen een soort controlepost voor de hoogte van de lening.
Ok dus een foutje daarin maken is niet zo heel erg?
Taxatie is toch aftrekbaar als deze voor de hypotheek is dus die zijn wel aftrekbaar.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Wceend schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:52:
[...]

Ok dus een foutje daarin maken is niet zo heel erg?
Taxatie is toch aftrekbaar als deze voor de hypotheek is dus die zijn wel aftrekbaar.
Klopt

• Dikkiedikdik
  • Niet online
quote:
Woy schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:27:
[...]

Volgens mij moet je altijd het jaar voor de aanvang van je ouderschapsverlof als referentie nemen. Dus als je eerste jaar met ouderschapsverlof 2012 was, moet je 2011 als referentiejaar nemen.

[...]

http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkorting
Thanks!

• Martinusz
quote:
Dikkiedikdik schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:25:
Je hebt 1 referentie jaarloon, dat is het jaarloon het jaar voordat je ouderschapsverlof opneemt. De jaren hierna blijft het referentiepunt dus dat jaarloon, blijf je daar onder, dan kun je ouderschapsverlofkorting terug krijgen. Ga je in de jaren ondanks je opgenomen verlof (salarisverhogingen etc) met je jaarloon over je referentie jaarloon heen, dan kun je niets meer terugkrijgen.

Maar in het programm hoef je alleen het aantal opgenomen uren in te voeren volgens mij hoor, zij rekenen wel uit of je recht erop hebt of niet...

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Rukapul

Moderator General Chat
@Woy: Dat is incorrect. Je mag namelijk (beperkt) kiezen: zie Rukapul in "Ouderschapsverlof heffingskorting 2014 berekenen" wat weer refereert naar mijn uitzoekwerk van vorig jaar in Rukapul in "Belastingaangifte 2012 (Inkomstenbelasting particulieren)"

De informatie van de belastingdienst is (of was in elk geval in 2012) niet in overeenstemming met de wet danwel uitvoeringsbesluit.

Rukapul wijzigde deze reactie 14-02-2014 13:20 (19%)

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 12:27

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik vermoed dat ik toch maar weer op mijn gemak ga wachten tot 1 maart met de rest van de schaapjes.
Hopelijk hebben ze alles voor elkaar tegen die tijd.

"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Kevinp
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-07 11:12
Ik kreeg van de notaris (kan ook de hypohteker zijn geweest) destijds een overzicht met wat het in totaal ging kosten, met daarbij wat aftrekbaar was.

Veranderingen kan je gewoon zelf bepalen en opgeven.

Door 30 minuten goed te kijken kan je overigens zelf makkelijk dat bedrag wat sommige vragen uitsparen. Ik bedoel 75% van de mensen is standaard. Dat kan iedereen invullen. Je zou bijna voor 20 euro een service beginnen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat heb ik inderdaad ook van de notaris gekregen. Op zijn overzicht had ie netjes uitgespecificeerd wat ik moest opgeven, en met een sterretje gemarkeerd wat ik als aftrekpost vooral niet moest vergeten. (op zijn overzicht stonden de taxatiekosten niet bij, want daar heeft de notaris niets mee te maken. Dus hij schreef dat er voor de volledigheid ook nog even bij)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Dikkiedikdik
  • Niet online
Ik heb van de belastingopgave 2012 dit bstand:

****.IBD

Die kan ik toch gewoon inlezen in het programma van 2012 als ik dat opnieuw download?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat ging er mis bij het proberen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:18:
@Woy: Dat is incorrect. Je mag namelijk (beperkt) kiezen: zie Rukapul in "Ouderschapsverlof heffingskorting 2014 berekenen" wat weer refereert naar mijn uitzoekwerk van vorig jaar in Rukapul in "Belastingaangifte 2012 (Inkomstenbelasting particulieren)"

De informatie van de belastingdienst is (of was in elk geval in 2012) niet in overeenstemming met de wet danwel uitvoeringsbesluit.
Lekker dan dat die informatie niet klopt :X

• Falcon
  • Laatst online: 22:02
quote:

[...]

Goed om te weten. :(

"You never come second by putting other people first"

• Dikkiedikdik
  • Niet online
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:18:

Ik zit dat eens te bekijken, maar in mijn geval ben ik niet veel meer gaan verdienen, dus ik zou gewoon het jaar 2011 kunnen nemen als referentiejaar en dat afzetten tegen 2013?

• Rukapul
  • Laatst online: 21:50

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Dikkiedikdik schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:19:
[...]

Ik zit dat eens te bekijken, maar in mijn geval ben ik niet veel meer gaan verdienen, dus ik zou gewoon het jaar 2011 kunnen nemen als referentiejaar en dat afzetten tegen 2013?
Ja, als ik het goed begrijp:
2011: geen ouderschapsverlof, inkomen 100
2012: ouderschapsverlof, inkomen 80
2013: ouderschapsverlof, inkomen 85
Dan mag je over 2013 het verschil ten opzichte van 2011 nemen (100-85=15)

• Dikkiedikdik
  • Niet online
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:53:
Dan mag je over 2013 het verschil ten opzichte van 2011 nemen (100-85=15)
ah mooi, toch altijd een leuk zakcentje er weer bij. Mijn vrouw krijgt altijd geld terug, ik nooit (of moet bijbetalen). Nu heb ik vast net als vorig jaar ook een extra zakcentje wat ik aan mijn hobby ofzo kan besteden :P

• icehawk
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-05-2017
quote:
Krisp schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:07:
Ik maak altijd een proefberekening maar wacht tot de ingevulde variant beschikbaar komt. Mijn eerste ervaring met het programma van 2013 was dat het op OS X echt tergend traag is en vaak blijft hangen. Ligt dat aan mij?
Dat ligt niet aan jou. Overheid en Open Source gaat al jaren niet samen. Ook nu heeft de Belastingdienst het voor elkaar gekregen om bij de tarball een andere lettertype te kiezen wat je OS niet kent |:( Gevolg... Bestand kan niet worden uitgevoerd, omdat er geen ondersteuning is voor het gekozen lettertype. Je kan het wel zelf handmatig aanspassen (had dat ook gedaan) maar dan draait het programma tergend langzaam als dikke stront door een zeefje :(

Uit ellende onder Wine mijn aangifte ingevuld. Maar ik hoop echt dat de Blauwe Mannetjes daarzo voor 2015 het voorgoed opgelost zullen hebben! Hoe goed bedoeld het ook is, maar de ICT afdeling heeft het tot nu toe niet echt bijster goed gedaan,

• co2301
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:52
Vraagje (zit al tijdje te googlen, maar het wordt me niet echt duidelijk),

Ik ben student, dus ik ga er vanuit dat ik het meeste van mijn loonheffing wel terug krijg. Echter staat er op mijn jaaropgave ook 'verrekende arbeidskorting'.

Stel de loonheffing was 1000 euro, en de verrekende arbeidskorting 300.

Heb ik het bij het juiste eind als ik deze berekening maak:

1000 - 300 = 700, de 700 zijnde als mijn belastingteruggave van 2013?

• Martinusz
quote:
co2301 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:22:
Vraagje (zit al tijdje te googlen, maar het wordt me niet echt duidelijk),

Ik ben student, dus ik ga er vanuit dat ik het meeste van mijn loonheffing wel terug krijg. Echter staat er op mijn jaaropgave ook 'verrekende arbeidskorting'.

Stel de loonheffing was 1000 euro, en de verrekende arbeidskorting 300.

Heb ik het bij het juiste eind als ik deze berekening maak:

1000 - 300 = 700, de 700 zijnde als mijn belastingteruggave van 2013?
Waarom vul je niet gewoon even het programma in? :?

• co2301
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:52
quote:
martinusz schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:28:
[...]

Waarom vul je niet gewoon even het programma in? :?
Wij laten de aangiftes altijd doen, afspraak is gepland, maar duurt nog even.

Ik zag toevallig dit topic en was benieuwd. Ik vraag me gewoon af of die berekening zo klopt.

(zelf wijzer worden is nooit onverstandig)

co2301 wijzigde deze reactie 14-02-2014 19:31 (6%)

• Ophidian
  • Laatst online: 23:57
Ik heb Google al afgestruind, maar kan het antwoord op de volgende vraag niet vinden. Ik ben vanaf 01-04 werkzaak bij mijn werkgever, dus 3/4e jaar.

Ik woon 32 kilometer van mijn werk. Ik krijg geen vergoeding woon-werk verkeer met de auto, maar krijg wel 75% vergoed als ik met het OV ga. Dit doe ik. Ik krijg per maand 120 euro vergoeding en heb dus rond de 1080 euro vergoeding gekregen.

Mijn werkgever biedt de ruimte via de CAO om eindejaarsuitkering uit te wisselen tegen een reiskostenvergoeding voor de auto. Ik zou dus maximaal mogen krijgen 214 (aantal werkdagen) * 32*2 * 0,19 = 2600 euro afgerond voor het hele jaar, 1950 euro voor driekwart jaar. Echter moet de OV reiskostenvergoeding ervan af, waardoor er dus ongeveer 870 over blijft om vrij uit te wisselen. Hier heb ik gebruik van gemaakt.

Via het aangifteprogramma zou ik een OV aftrek hebben van 1198 euro. Hier moet de OV vergoeding van af, dan blijft er 118 euro over die ik af zou mogen trekken. Echter, moet ik de vergoeding opgeven die ik uitgewisseld heb tegen mijn eindejaarsuitkering, dat is immers geen OV-vergoeding. Weet iemand het antwoord?

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• RemcoDelft
quote:
Ophidian schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:49:
Via het aangifteprogramma zou ik een OV aftrek hebben van 1198 euro. Hier moet de OV vergoeding van af, dan blijft er 118 euro over die ik af zou mogen trekken. Echter, moet ik de vergoeding opgeven die ik uitgewisseld heb tegen mijn eindejaarsuitkering, dat is immers geen OV-vergoeding. Weet iemand het antwoord?
Je krijgt dus meer netto reiskostenvergoeding dan je aan aftrek hebt? Dan blijft er niets over om af te trekken.

• Ophidian
  • Laatst online: 23:57
Daar ga ik ook wel een beetje vanuit, echter in het programma kan ik alleen de vergoeding opgeven die ik krijg voor het openbaar vervoer. Dat is dus die 1080 euro.

De 873 euro vergoeding geldt als km-vergoeding en, mag ik ook aan meedoen, omdati ik diensten draai waarvoor ik voor de dienstreizen geen vergoeding krijg.

Je bevestigt wel al mijn vermoeden. ;)

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Hoe zit het tegenwoordig met de waarde van vruchtgebruik als vermogen in box 3?
Staat me bij dat daar een paar jaar terug wat over gewijzigd is waardoor waarde huis + hypotheekaftrek bij langstlevende en vermogen bij kinderen als nul, of zit ik hier nu flink naast? Gaat over testament naar alles naar langstlevende met opvullegaat.

En hier misschien offtopic maar wel verwant; hoe vul je het opvullegaat in op het erfbelastingformulier?
Als 'ander legaat' bij de langstlevende?

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik heb vorig jaar een nieuwbouwwoning die nog in aanbouw is gekocht. Heb nu een paar onduidelijkheden.

- Ik heb de hypotheekakte ondertekend bij de notaris. De rekening zou aftrekbaar moeten zijn, echter zie ik dat niet alle notariskosten aftrekbaar zijn. Maar klopt het nu dat ik de gehele rekening kan indienen? Want bij een nieuwbouwwoning heb ik per definitie alleen kosten voor de hypotheek bij de notaris nietwaar?

- Ik heb nog geen WOZ waarde van de woning. op 1 januari 2013 was nog niet begonnen met de bouw. Lijkt me dus ook sterk dat de gemeente een woz beschikking gaat opsturen (ik woon op dit moment ook nog niet in de woning, hij is nog niet af). ten eerste heb ik het idee dat het geen fluit uitmaakt wat ik invul, omdat het niet mijn hoofdverblijf was hoef ik sowieso niets te betalen, echter moet ik dan gewoon de aanschafprijs van de bouwgrond invullen? Of moet ik echt een correct getal aanleveren en waar haal ik dat dan vandaan?

- ik denk dat het klopt, maar lijkt me nogal positief voor mij, dus vraag ik het voor de zekerheid. De kosten van de aanschaf van de hypotheek en NHG zijn aftrekbaar als geheel en als ik ze meegefinancierd heb is de rente daarover ook nog eens aftrekbaar?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Maverick schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:47:
- Ik heb de hypotheekakte ondertekend bij de notaris. De rekening zou aftrekbaar moeten zijn, echter zie ik dat niet alle notariskosten aftrekbaar zijn. Maar klopt het nu dat ik de gehele rekening kan indienen? Want bij een nieuwbouwwoning heb ik per definitie alleen kosten voor de hypotheek bij de notaris nietwaar?
Het lijkt mij dat je op dit moment inderdaad alleen een hypotheekakte hebt betaald, maar dat zou je toch eenvoudig op je factuur moeten kunnen zien.
quote:
- Ik heb nog geen WOZ waarde van de woning. op 1 januari 2013 was nog niet begonnen met de bouw. Lijkt me dus ook sterk dat de gemeente een woz beschikking gaat opsturen (ik woon op dit moment ook nog niet in de woning, hij is nog niet af). ten eerste heb ik het idee dat het geen fluit uitmaakt wat ik invul, omdat het niet mijn hoofdverblijf was hoef ik sowieso niets te betalen, echter moet ik dan gewoon de aanschafprijs van de bouwgrond invullen? Of moet ik echt een correct getal aanleveren en waar haal ik dat dan vandaan?
Als er nog gebouwd wordt wordt er vaak een percentage gerekend, maar aangezien er 1 jan nog niet begonnen was met bouwen lijkt het mij inderdaad 0,-, maar dat weet ik niet zeker. Voor de WOZ waarde zou ik gewoon even wachten totdat de gegevens 1 maart door de gemeente zelf aangeleverd zijn.

Op de site van de belastingdienst staat het volgende
quote:
WOZ-waarde nieuwbouwwoning

Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.

Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari van het voorgaande jaar zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.

Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat? Bel dan de BelastingTelefoon.
1 jan van het voorgaande jaar was de waarde puur de grond, dus dat is ook geen gekke gedachte.
quote:
- ik denk dat het klopt, maar lijkt me nogal positief voor mij, dus vraag ik het voor de zekerheid. De kosten van de aanschaf van de hypotheek en NHG zijn aftrekbaar als geheel en als ik ze meegefinancierd heb is de rente daarover ook nog eens aftrekbaar?
Klopt

Woy wijzigde deze reactie 19-02-2014 10:21 (20%)

• Maverick
quote:
Woy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:18:
[...]

Het lijkt mij dat je op dit moment inderdaad alleen een hypotheekakte hebt betaald, maar dat zou je toch eenvoudig op je factuur moeten kunnen zien.
Ik kan anders dan dingen als dossierkosten bijvoorbeeld niets vinden dat expliciet niet met de hypotheek te maken heeft. Lijkt me dat randzaken die ook voor dezelfde handeling gerekend worden ook gewoon aftrekbaar zijn nietwaar?
quote:
[...]

Als er nog gebouwd wordt wordt er vaak een percentage gerekend, maar aangezien er 1 jan nog niet begonnen was met bouwen lijkt het mij inderdaad 0,-, maar dat weet ik niet zeker. Voor de WOZ waarde zou ik gewoon even wachten totdat de gegevens 1 maart door de gemeente zelf aangeleverd zijn.

Op de site van de belastingdienst staat het volgende

[...]

1 jan van het voorgaande jaar was de waarde puur de grond, dus dat is ook geen gekke gedachte.
Was idd van plan om 1 maart sowieso af te wachten. Ongeacht de hoogte die aangeleverd wordt, zal mijn afdracht idd 0,- blijven zoals ik verwacht?
quote:
[...]

Klopt
Das lekker :)

• Burlok86
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-07 13:05
quote:
Maverick schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:47:
Ik zit in dezelfde situatie, heb NHG en de financieringskosten meegefinancieerd,; hoe gaat dat dan in zijn werk?
Die kosten mag je toch al volledig aftrekken, hoe/waarom zou je de rente daarover ook nog eens af mogen trekken? Waar zou je die dan opvoeren in je belastingaangifte? (rekenvoorbeeldje?)

Burlok86 wijzigde deze reactie 19-02-2014 11:45 (4%)

• Maverick
quote:
Burlok86 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:44:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, heb NHG en de financieringskosten meegefinancieerd,; hoe gaat dat dan in zijn werk?
Die kosten mag je toch al volledig aftrekken, hoe/waarom zou je de rente daarover ook nog eens af mogen trekken? Waar zou je die dan opvoeren in je belastingaangifte? (rekenvoorbeeldje?)
Je moet deze gewoon invoeren bij totaal betaalde rente over 2013 (staat op je jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker). De hypotheek wordt gewoon als 1 pot gezien.

• Burlok86
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-07 13:05
Ah op die manier, de financieringskosten vallen dan gewoon 'binnen' je normale hypotheek.
Ik dacht dat die rente nogmaals specifiek moest worden opgevoerd, bedankt.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb mijn hypotheek dit jaar laten omzetten van een deels aflossingsvrije naar een bankspaarhypotheek. Dat kostte 225 euro administratiekosten. Op mijn jaaroverzicht van de hypotheekverstrekker (wat ik volgens die brief mag gebruiken voor de belastingaangifte) staat dit bedrag onder het kopje 'kosten'. Kan ik deze kosten inderdaad opvoeren onder 'eigen woning' bij de aftrekbare financieringskosten?

• Blazer Coke
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-11-2018
quote:
Wokschotel schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:44:
Ik heb mijn hypotheek dit jaar laten omzetten van een deels aflossingsvrije naar een bankspaarhypotheek. Dat kostte 225 euro administratiekosten. Op mijn jaaroverzicht van de hypotheekverstrekker (wat ik volgens die brief mag gebruiken voor de belastingaangifte) staat dit bedrag onder het kopje 'kosten'. Kan ik deze kosten inderdaad opvoeren onder 'eigen woning' bij de aftrekbare financieringskosten?
Heb je dan nog wel hypotheekrenteaftrek?

Ik dacht dat je nu niet meer kon wisselen waarbij je meer belastingvrij spaart in een polis of verzekering.

• RemcoDelft
quote:
Blazer Coke schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:12:

Ik dacht dat je nu niet meer kon wisselen waarbij je meer belastingvrij spaart in een polis of verzekering.
Volgens VEH klopt dat:
quote:
Heeft u vóór 1 januari 2013 een aflossingsvrije hypotheek afgesloten en wilt u deze (deels) omzetten in een (bank)spaarhypotheek? Na 1 april 2013 kunt u niet meer kiezen voor een nieuwe kapitaalverzekering eigen woning (KEW / spaarhypotheek) of spaarrekening eigen woning (SEW / bankspaarhypotheek).

Wilt u later uw aflossingsvrije hypotheek omzetten naar een aflossingsvorm met behoud van renteaftrek? Dan heeft u uitsluitend de keuze uit een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek.

• knackje
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:57
Ik heb een vraag waar ik niet uit kom door deze op te zoeken. Voor 2014 is de drempel van de vierde schrijf 55991 euro. Dus over elke euro boven dit bedrag zou ik 52% belasting moeten betalen toch? Het voordeel zou zijn dat de hypotheek rente aftrek voortaan 52% ipv 42 zou zijn.

Nu was ik gister aan het spelen met de voorlopige aanslag / aangifte over 2014. Als ik daar 56.000 euro invul en verder alleen de gegevens van mijn hoofdverblijf (datum, woz waarde en aftrekbare rente) invul. Het terug te ontvangen bedrag is dan 6719. Echter als ik mijn jaar inkomen wijzig naar 55000 dan blijft dit bedrag ongewijzigd.

Ik had een hoger te ontvangen bedrag verwacht bij een inkomen van 56000 (dit vanwege de 52% belastingaftrek) Als ik echter ga kijken (na wederom het invullen van een inkomen van 56.000) bij de specificatie op de pagina "berekening voorlopige aanslag" zie ik dat ik ook geen belasting betaal in de 52% categorie????

Bij het invullen van een inkomen van 60.000 euro zit ik opeens wel in de 52% categorie. Mijn denkwijze is dus dat van je jaarinkomen het eigen woning forfait wordt afgehaald en dat er dan word bekeken of je jaarinkomen boven de grens van 55.991 komt.

In bovenstaand stukje tekst staan een aantal vragen. Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De HRA is natuurlijk niet over je hele HR bedrag.
Je trekt het bedrag van je loon af, in het voorbeeld wat je geeft, zou je dus over 9 euro van 42 naar 52 % aftrek gaan. Dat scheelt inderdaad geen hol.

Daarnaast is de 52% grens opgetrokken naar 56.532.

Volgens mij had je dat best kunnen vinden :+

MikeyMan wijzigde deze reactie 21-02-2014 09:11 (19%)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@knackje:
Het is inderdaad gewoon een vermindering van je inkomen, dus uiteindelijk betaal je geen 52% belasting zolang je inkomen + bijtellingen - aftrekposten niet boven de grens uit komt.

Je werkgever houdt met de voorheffing echter alleen rekening met je inkomen + bijtelling auto, en kan dus over een gedeelte "ten onrechte" 52% inhouden. Dat wordt uiteindelijk bij je aangifte gecorrigeerd. Je krijgt dus alleen over het gedeelte dat je inkomen + bijtelling boven de grens uitkomt 52% terug.
quote:
Blazer Coke schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:12:
[...]

Ik neem aan dat hij het voor 1 april 2013 geregeld heeft, dus dan is het geen probleem.

Woy wijzigde deze reactie 21-02-2014 09:19 (27%)

• knackje
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:57
Beide bedankt voor de heldere uitleg. Ik ben weer wat wijzer geworden!

• Mirved
  • Laatst online: 23-07 13:23
quote:
Woy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:18:
[...]

Alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar. Als op je notaris factuur bijvoorbeeld kosten kadaster staan die zijn niet aftrekbaar.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Mirved schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:29:
[...]

Alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar. Als op je notaris factuur bijvoorbeeld kosten kadaster staan die zijn niet aftrekbaar.
Kadaster heeft inderdaad niks met de hypotheek te maken, maar dossierkosten ( voor de hypotheekakte ) zoals hij aangeeft wel. Dat zijn gewoon gespecificeerde kosten voor de hypotheekakte.

• Squishie
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 17:38

Squishie

Not So....

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb in maart 2013 inkomstenbelasting aangifte gedaan over 2012. Ik heb tot op heden toe alleen een voorlopige aanslag ontvangen. Moet ik dan nu ook al mijn aangifte voor 2013 gaan maken, of moet ik wachten totdat ik de definitieve aanslag heb ontvangen :? :? ?

Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst en die zeiden dat het nog steeds in behandeling is. Is dit niet een beetje laat? Al mijn voorgaande jaren waren binnen enkele maanden afgehandeld en meestal nog zelfs voor de zomer.... Gebeurd het vaak dat er papieren zoek raken :X :X?

• RemcoDelft
quote:
Squishie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:39:
Ik heb in maart 2013 inkomstenbelasting aangifte gedaan over 2012. Ik heb tot op heden toe alleen een voorlopige aanslag ontvangen. Moet ik dan nu ook al mijn aangifte voor 2013 gaan maken, of moet ik wachten totdat ik de definitieve aanslag heb ontvangen :? :? ?
Je nieuwe aangifte gaat gewoon door. Niet wachten dus.
quote:
Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst en die zeiden dat het nog steeds in behandeling is. Is dit niet een beetje laat? Al mijn voorgaande jaren waren binnen enkele maanden afgehandeld en meestal nog zelfs voor de zomer....
Het varieert inderdaad, voor zover ik weet is dat normaal.

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-07 19:30
Klein vraagje omtrent belasting, kan hier wel denk ik, beter dan nieuw topic openen.

Als ik 5000 euro investeer in een kleine start up, ik over een jaar daarvoor zeg 5500 euro terug krijg. Moet ik dan die 5500 euro opgeven voor de inkomstenbelasting of alleen de 500 of geen van beide?

Alvast bedankt!

• RemcoDelft
@ScoTtix: niet direct een antwoord, maar wellicht interessant: Tante Agaath lening.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
ScoTtix schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:16:
Klein vraagje omtrent belasting, kan hier wel denk ik, beter dan nieuw topic openen.

Als ik 5000 euro investeer in een kleine start up, ik over een jaar daarvoor zeg 5500 euro terug krijg. Moet ik dan die 5500 euro opgeven voor de inkomstenbelasting of alleen de 500 of geen van beide?

Alvast bedankt!
Volgens mij valt het gewoon in box-3 en dus geef je daar alleen de huidige waarde van de belegging aan. Initieel is dat dus € 5000,-. Je moet hier telkens de waarde op 1 januari opgeven. Je betaald dan belasting over het fictieve rendement over dit bedrag.

Vroeger had je nog wel extra heffingskortingen voor durfkapitaal, maar dat is per 2013 komen te vervallen ( http://www.belastingdiens...leggingen_in_durfkapitaal )

Woy wijzigde deze reactie 27-02-2014 14:55 (25%)

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-07 19:30
Thanks! Nuttige links!
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True