Belastingaangifte 2012 (Inkomstenbelasting particulieren) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 58.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldontwerp/bld/resources/3e0a8d0048a7e2fba50bef26b93b457b/logo.png

Aangifteprogramma 2012
Dit programma heeft nog geen vooraf ingevulde gegevens. Later dit jaar komt dat uiteraard wel beschikbaar. In de afgelopen jaren was er niet direct een verband tussen vroeg invullen en vroeg terugkrijgen (Mijne is altijd uiterlijk 2 Januari de deur uit :P), dus wie van makkelijk houdt kan nog even wachten. Wel moet voor 1 April de aangifte binnen zijn.
Windows - Mac OS X - Linux (package) - Linux (gz)

Voorlopige aangifte 2013
Vroeger was het nog wel rendabel om te 'sparen' door niet maandelijks een teruggave te vragen, omdat er een degelijke rente werd betaald. Tegenwoordig ligt die rente echter zelfs lager dan die van een degelijke spaarrekening - en begint pas na een half jaar te lopen. Als je jezelf dus enigszins financieel vertrouwt en stabiliteit hebt, dan is er geen reden niet een voorlopige aangifte te doen. Ook de overheid ziet graag zo nauwkeurig mogelijke voorlopige aangiftes omdat het helpt bij statistieken en begrotingen.
Het is uiteindelijk geen probleem de waarden enigszins 'veilig' te houden zodat je bij de definitieve aangifte ook nog wat terugkrijgt.
Windows - Mac OS X - Linux (package) - Linux (gz)

Overige links
Uitstel aanvragen
Informatie over boetes

Geheel in traditie het jaarlijkse aangiftetopic. Heb je vragen over de aangifte, stel ze gerust, maar kijk svp even wat er verder al is gevraagd en geantwoord. Ik zal een aantal vragen en antwoorden die van belang zijn opnemen in deze TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Vanmiddag aan de aangifte 2012 begonnen. Op de jaaropgave na ben ik er nu al mee klaar. :*)

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aangezien ze kennelijk nu ook de spaartegoeden vooraf invullen, wacht ik wel tot maart. Dat is het meeste werk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Over spaartegoeden gesproken, op diverse informatie sites wordt gesproken over groen of duurzaam sparen. Dan zou je tot een hoger bedrag vrijgesteld zijn van de vermogensrendementsheffing. Echter is er geen eenduidig overzicht te vinden welke rekeningen daar onder zouden vallen. De ene site geeft een lijstje waar bij een ASN spaarrekening in staat, terwijl deze zelf zegt dat hun rekening dit voordeel niet heeft ...
Op de site van de Belastingdienst (als hun search al een beetje performed) vind ik überhaupt niets over groen of duurzaam sparen.

Iemand ervaring met dit soort sparen?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:45

B2

wa' seggie?

Ik wacht nog even tot maart, met VIA altijd wat handiger. Het laatste jaar trouwens dat er een applicatie gedownload moet worden. Naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar online aangifte via de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Exocet schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:45:
Aangezien ze kennelijk nu ook de spaartegoeden vooraf invullen, wacht ik wel tot maart. Dat is het meeste werk namelijk.
Omdat er nog maar 1 peildatum is, namelijk 1 januari, ipv zoals vroeger het gemiddelde over de periode 1 januari t/m 31 december is het al minder werk dan vroeger. Wel benijdenswaardig voor jou dat je hier veel werk aan gaat hebben! ;)

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 19:08
S913 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:01:
Over spaartegoeden gesproken, op diverse informatie sites wordt gesproken over groen of duurzaam sparen. Dan zou je tot een hoger bedrag vrijgesteld zijn van de vermogensrendementsheffing. Echter is er geen eenduidig overzicht te vinden welke rekeningen daar onder zouden vallen. De ene site geeft een lijstje waar bij een ASN spaarrekening in staat, terwijl deze zelf zegt dat hun rekening dit voordeel niet heeft ...
Op de site van de Belastingdienst (als hun search al een beetje performed) vind ik überhaupt niets over groen of duurzaam sparen.

Iemand ervaring met dit soort sparen?
Grofweg komen alleen groensparen, groendeposito's, groene beleggingen en beleggingen in cultuur- of ethische fondsen (bv. ASN Novib Microkredietfonds) in aanmerking voor vrijstelling (beleggingen in cultuur- of ethische fondsen alleen tot en met 2012). Duurzaam sparen of beleggen (bv. ASN Ideaalsparen, certificaten Triodos of ASN Duurzaam Aandelenfonds) vallen daar niet onder.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik heb vorig jaar samen met mijn vrouw een appartement gekocht en nu ben ik al aan het kijken wat je nu precies kan aftrekken;
  • Nationale Hypotheek Garantie
  • Taxatiekosten
  • Bemiddelingskosten (Hyptheek adviseur?)
Ook zie ik dat de Notaris kosten aftrekbaar zijn? I.i.g. wat ik zo lees de 'Notariskosten hypotheekakte' kosten, zijn dit nu de volledige Notariskosten die ik gemaakt heb?

Als iemand nog meer aftrekposten weer, hoor ik dat graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

console schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 19:01:
Ik heb vorig jaar samen met mijn vrouw een appartement gekocht en nu ben ik al aan het kijken wat je nu precies kan aftrekken;
  • Taxatiekosten
Ook zie ik dat de Notaris kosten aftrekbaar zijn? I.i.g. wat ik zo lees de 'Notariskosten hypotheekakte' kosten, zijn dit nu de volledige Notariskosten die ik gemaakt heb?

Alle kosten die verband houden met de hypothecaire lening zijn aftrekbaar. De kosten van de notaris voor de hypotheekakte (vestiging van het recht van hypotheek ten behoeve van de bank) zijn dus wel aftrekbaar. De kosten van de transportakte (voor de overdracht van het huis) zijn dus niet aftrekbaar omdat deze niet samenhangen met de lening.

Bron:
Artikel 3.120. Aftrekbare kosten eigen woning

1. De aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning zijn het gezamenlijke bedrag van:

a. de renten van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, die behoren tot de eigenwoningschuld;

b. de periodieke betalingen op grond van de rechten van erfpacht, opstal en beklemming met betrekking tot de eigen woning.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn vriendin heeft via haar werk een opleiding gedaan, cursusavonden waren in november/december 2012 en het examen is in 2013. De opleiding is geheel door haar werkgever vergoed, met een contract dat ze naar rato moet terugbetalen indien ze haar baan opzegd. En dat laatste is gebeurd, ze stopt daar per 1 februari, waardoor ze dus 100% studiekosten moet betalen (paar duizend euro, verrekend met salaris van januari).
Nu is mijn vraag, wanneer kunnen wij dit meenemen in de belastingaangifte? Kan het in 2012 meegenomen worden of in 2013? De opleiding sluit 100% aan bij haar huidige werk, nieuwe baan heeft ze nog niet maar de opleiding zal waarschijnlijk iets minder relevant zijn.
En kunnen dit soort dingen eventueel ook met de voorlopige aanslag van 2013 mee?

edit: @ Arthas : Thnx.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
console schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 19:01:
  • Taxatiekosten

De betaalde rente :)
De NHG kun je niet aftrekken. NHG is een voordeel dat je krijgt doordat je een huis hebt gekocht onder de NHG. Meestal vertaalt zich dit in een lager rentepercentage. De kosten voor het aanvragen van de NHG wel trouwens. Misschien dat je dat bedoelt?

Kijk ook eens hier
Sport_Life schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:07:
Mijn vriendin heeft via haar werk een opleiding gedaan, cursusavonden waren in november/december 2012 en het examen is in 2013. De opleiding is geheel door haar werkgever vergoed, met een contract dat ze naar rato moet terugbetalen indien ze haar baan opzegd. En dat laatste is gebeurd, ze stopt daar per 1 februari, waardoor ze dus 100% studiekosten moet betalen (paar duizend euro, verrekend met salaris van januari).
Nu is mijn vraag, wanneer kunnen wij dit meenemen in de belastingaangifte? Kan het in 2012 meegenomen worden of in 2013? De opleiding sluit 100% aan bij haar huidige werk, nieuwe baan heeft ze nog niet maar de opleiding zal waarschijnlijk iets minder relevant zijn.
En kunnen dit soort dingen eventueel ook met de voorlopige aanslag van 2013 mee?
Heb je dit betaald in 2012 of in 2013? (retorische vraag maar toch). Je kunt het meenemen in de VA van 2013. Of wachten tot volgend jaar. Zorg wel voor papieren, waarmee je vriendin kan aantonen dat ze de cursus gedaan heeft en het geld betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Arthas op 04-01-2013 21:17 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Sport_Life schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:07:

edit: @ Arthas : Thnx.
Vuistregel bij de belastingaangifte is dat aftrekbare kosten uitsluitend opgevoerd kunnen worden in het kalenderjaar waarin de kosten daadwerkelijk gemaakt zijn. In dit geval gaat het om kalenderjaar 2012 en de belastingaangifte daarover van 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij mijn weten kunnen aftrekposten enkel worden afgetrokken in het jaar dat je het daadwerkelijk betaald hebt. Het verschuldigde bedrag wordt verrekend met het salaris van februari 2013, en moet dus opgevoerd worden in je aangifte over 2013.

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het vooruit betalen van de rente over de hypothecaire lening: als jij in december 2012 een groot deel van de rente voor 2013 betaald, mag je die over 2012 aftrekken, niet over 2013.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 05-01-2013 03:40 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
B2 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:13:
Ik wacht nog even tot maart, met VIA altijd wat handiger.
Wat is VIA?
Het laatste jaar trouwens dat er een applicatie gedownload moet worden. Naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar online aangifte via de browser.
Ik heb dat nog nergens zien staan, maar wat zou daar het voordeel van zijn? Je zou dan nl je concepten op moeten kunnen slaan in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 21:57
Ik gok op 'vooraf ingevulde aangifte'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ben al klaar met invullen. Alleen is alles onder voorbehoud, aangezien ik alle jaaropgaves nog mis. Onbegrijpelijk hoe het mogelijk is dat je, in het huidige digitale tijdperk, vaak nog tot eind januari moet wachten voordat je je jaaropgaves binnen hebt. Je mag toch verwachten dat je die dingen met 1 druk op knop uit de computer laten rollen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Die komen ook met 1 knop uit de computer rollen. Maar de meeste financiele administratraties zitten nog in de jaarafsluiting en zolang dat niet afgerond is kunnen er geen jaaropgaves verstrekt worden. Ofzo iets in ieder geval ;)

Misschien moet er ook nog een accountant zijn plasje over doen?

Ik wacht lekker tot de VIA (ja die ja) er is, dan controleren en dan meteen versturen. We moeten het niet makkelijker maken ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Motrax schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:51:
Ik wacht lekker tot de VIA (ja die ja) er is, dan controleren en dan meteen versturen. We moeten het niet makkelijker maken ;)
Zou ik normaliter ook doen, maar als je een smak geld terug krijg wil ik de aangifte snel indienen. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:45:
Ben al klaar met invullen. Alleen is alles onder voorbehoud, aangezien ik alle jaaropgaves nog mis. Onbegrijpelijk hoe het mogelijk is dat je, in het huidige digitale tijdperk, vaak nog tot eind januari moet wachten voordat je je jaaropgaves binnen hebt. Je mag toch verwachten dat je die dingen met 1 druk op knop uit de computer laten rollen.
Wij sluiten bij ons eind januari boekjaar 2012, en tot die tijd kan "iedereen" nog muteren in oa de salarisadministratie. Denk aan correcties, WKR-regelingen, etc. Eind januari wordt de loonbelasting afgedragen en dan is alles definitief, vandaar dat er dan pas op de knop gedrukt kan worden. De accountant doet zijn plasje veel later ;).

Maargoed een beetje tweaker kan zijn eigen teruggaaf toch wel enigszins inschatten? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2013 16:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
Het is inderdaad weer zo ver, aangezien we dit afgelopen jaar ( 2012 ) een huis gekocht hebben en we nog geen jaar overzichten hebben van onze werkgevers.

Doen we nu nog niks, zodra ik ze binnen heb ga ik naar een Belasting adviseur en mag die het hele zaakje invullen kost dan wat maar dan gaat het in iedergeval 100% goed ;).
Ben erg slecht in dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:09
Dit jaar tegelijkertijd 3 werkgevers gehad, hoop ingehouden belastingen, wacht met smart op de jaaropgaves :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:53:
Zou ik normaliter ook doen, maar als je een smak geld terug krijg wil ik de aangifte snel indienen. :)
Ik dacht dat het geen moer uitmaakte hoe snel je de IB opgaf? Mijn pa had in ieder geval vorig jaar er slechte ervaringen mee en vult het nu braaf in maart in.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:00

Robtimus

me Robtimus no like you

De belangrijke bedragen kun je gewoon aflezen van je loonstrook van december: heffingskorting (arbeidskorting), loonheffing (eventueel gesplits in normaal en bijzonder tarief) en loonheffingsloon. De eerste twee moet je naar boven afronden, de laatste naar beneden. Dat komt bij mij al jaren 100% overeen met de jaaropgave.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:53:
[...]
Ik dacht dat het geen moer uitmaakte hoe snel je de IB opgaf? Mijn pa had in ieder geval vorig jaar er slechte ervaringen mee en vult het nu braaf in maart in.
Klopt, ik vul het al een aantal jaar uiterlijk 2 Januari in, en zie het tegelijk met dat van vele anderen binnenkomen. Geen idee wat het proces ervoor is eigenlijk waardoor mensen het op verschillende momenten terugkrijgen en het moment niet echt meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:33:
[...]

Klopt, ik vul het al een aantal jaar uiterlijk 2 Januari in, en zie het tegelijk met dat van vele anderen binnenkomen. Geen idee wat het proces ervoor is eigenlijk waardoor mensen het op verschillende momenten terugkrijgen en het moment niet echt meetelt.
Ik heb de indruk dat hoe eerder je de aangifte instuurt, hoe eerder deze door de BD afgehandeld wordt, wat best prettig is als je geld terug krijgt.

Ik denk dat ze steekproefsgewijs aangiftes daadwerkelijk controleren en dat leidt er misschien toe dat het wat meer tijd vraagt in die gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 15:49
Ik heb gisteren me inkomstenformulier voor 2012 ingevuld,en nu kom ik tot de vervelende ontdekking dat ik bijna niets meer terugkrijg.

Ik doe altijd aangifte samen met mijn fiscale partner,we hebben 1 kind die vorig jaar 13 geworden is.
En nu hebben we dus geen recht meer op die combinatiekorting,maar dat scheelt even een bom duiten,dat kunnen ze toch niet van het ene jaar op het andere afnemen?

Of komen we nu in aanmerking voor een of andere korting?

Ik heb deze vraag op een ander forum gesteld,maar tot op heden nog geen reactie,ik ben er inmiddels wel achter dat als je kind in 2012 dertien geworden is kom je niet meer in aanmerking voor die combinatiekorting.

Maar nogmaals dat moet toch op de een of andere manier gecompenseerd worden? Het gaat om een bedrag van 1200 euro wat ik nu dus niet meer krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
die combinatiekorting geldt zeker niet als je kind pas halverwege het jaar geboren wordt? :9

[ Voor 255% gewijzigd door gerrutcamaro op 09-01-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom moet dat gecompenseerd worden? De combinatiekorting is een belastingvoordeel om het aantrekkelijker te maken om óók als je jonge kinderen hebt, te gaan of blijven werken. Nu je kind niet meer jong is, hoeft het (blijven) werken ook niet langer aantrekkelijk gemaakt te worden: dat is het doel nl. niet.

'k Heb trouwens een andere vraag, en dat gaat over de Premie A-factor. Deze moet ik invullen in m'n jaaropgave, maar m'n pensioenverzekeraar geeft dit pas ergens in augustus, september op. Zelf uitrekenen is niet te doen, vorig jaar heb ik 'm geschat en zat ik echt grandioos verkeerd. Niet dat dat heel veel gevolgen heeft, enkel als ik m'n pensioenruimte van dat jaar nog wil gebruiken vóór 2016, maar die kans acht ik niet zo groot (zeg maar 0).
Hoe kan ik sneller komen aan die Premie A-factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 15:49
gerrutcamaro schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:28:
die combinatiekorting geldt zeker niet als je kind pas halverwege het jaar geboren wordt? :9
Nou ja er moet niks natuurlijk,maar ik vind het nogal vreemd.
Iedereen maakt zich druk als de hypotheek rente geleidelijk afgeschaft gaat worden,want dat scheelt misschien wel een paar tientjes koopkracht in de maand,en dat moet dan ook meteen gecompenseerd worden.

Nu ontvang je van het ene op het andere jaar ineens 1200 euro netto minder,dat is 100 euro in de maand,ik vind dat nogal wat. 8)7

Maar ik had vorig jaar misschien beter op moeten letten dan had ik het zien aankomen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zat net even te rekenen op de site van de belastingdienst en volgens mij hebben mijn vriendin en ik volgend jaar geen recht meer op zorgtoeslag omdat ons gezamelijk inkomen in 2013 boven de €42000 uit komt, klopt het dat we dan allebei onze zorgtoeslag verliezen?

Gegevens:
Salaris van mijzelf 2012: €25.000
Salaris van vriendin 2012: €15.000
Totaal 2012: €40.000

Salaris van mijzelf 2013: €34.000
Salaris van vriendin 2013: €15.000
Totaal 2013: €49.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Klippy

Still Game

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:45:
Snap ik ook nooit, pa moet er ook altijd lang op wachten (Ahold), zijn de afgelopen jaren vaak problemen mee geweest, 2 jaar geleden waren ze er pas ergens in maart ofzo... Eigenlijk zitten veel mensen die ik ken daar lang op te wachten.
Ik krijg hem zelf altijd gelijk met het laatste loonstrookje en dat komt altijd half december, dus ik heb hem al lang. Ik krijg na december toch geen geld meer. Ik kan me voorstellen dat als je flexibel loon hebt of bonussen krijgt, dat je dan moet wachten tot januari, maar dan zou je het toch ook snel binnen moeten hebben.

Zelf ga ik dit jaar voor het eerst eens wachten op de vooraf ingevulde aangifte nu ze bijna alles al voor je invullen.
Andere jaren heb ik het altijd zelf ingevuld, maar ben wel benieuwd naar wat ze precies invullen en het scheelt wat controleerwerk, al ken ik mijn aangifte inmiddels wel redelijk van buiten.

Wel vorige week nog een nieuwe VT ingevuld ivm meer pensioen inleg en maar weer eens zorgtoeslag gecorrigeerd. Elk jaar schatten ze mijn inkomen veel te laag in, waardoor ik opeens een hoop toeslag krijg. Geen idee hoe ze daar altijd bij komen, loon voor 2012 staat gewoon nog invuld, voor 2013 maken ze daar dan 2500 minder van... :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:37:
'k Heb trouwens een andere vraag, en dat gaat over de Premie A-factor. Deze moet ik invullen in m'n jaaropgave, maar m'n pensioenverzekeraar geeft dit pas ergens in augustus, september op. Zelf uitrekenen is niet te doen, vorig jaar heb ik 'm geschat en zat ik echt grandioos verkeerd. Niet dat dat heel veel gevolgen heeft, enkel als ik m'n pensioenruimte van dat jaar nog wil gebruiken vóór 2016, maar die kans acht ik niet zo groot (zeg maar 0).
Hoe kan ik sneller komen aan die Premie A-factor?
Voor de aangifte over 2012 heb je je pensioenaangroei over 2011 nodig, dat is dus de opgave die je afgelopen augustus/september hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
gise schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:02:
Ik zat net even te rekenen op de site van de belastingdienst en volgens mij hebben mijn vriendin en ik volgend jaar geen recht meer op zorgtoeslag omdat ons gezamelijk inkomen in 2013 boven de €42000 uit komt, klopt het dat we dan allebei onze zorgtoeslag verliezen?

Gegevens:

Dat kan volgens mij heel goed kloppen. De criteria voor het ontvangen van zorgtoeslag zijn aangescherpt, zodat je ook bij een min of meer gelijkblijvend inkomen kans loopt je zorgtoeslag te verliezen, als je die had. Ook je vermogenssituatie gaat over 2013 meetellen (spaargeld, niet je eventuele eigen huis).
Daar komt in 2014 ook nog de verhoging van het eigen risico bij; die gaat vanaf een inkomen van rond de 31.000 al omhoog van 350 naar 595 (als het om 1 inkomen gaat).
De zorgtoeslag is bedoeld als compensatie voor de lagere inkomens die anders hun zorgverzekeringspremie niet zouden kunnen betalen. Een inkomen van 49.000 is geen laag inkomen meer. Daar mag je op zich al heel blij mee zijn. ;)

Ik weet niet wat jij voor dit kalenderjaar gedaan hebt, maar ik ben zelf overgestapt naar een andere zorgverzekering en heb sinds vorig jaar al geen aanvullende verzekeringen meer. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk ook nog mijn vrijwillige eigen risico verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Bubba76 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:10:
[...]

Nou ja er moet niks natuurlijk,maar ik vind het nogal vreemd.
Iedereen maakt zich druk als de hypotheek rente geleidelijk afgeschaft gaat worden,want dat scheelt misschien wel een paar tientjes koopkracht in de maand,en dat moet dan ook meteen gecompenseerd worden.

Nu ontvang je van het ene op het andere jaar ineens 1200 euro netto minder,dat is 100 euro in de maand,ik vind dat nogal wat. 8)7

Maar ik had vorig jaar misschien beter op moeten letten dan had ik het zien aankomen. |:(
Nou, je hebt dan waarschijnlijk ook in het verleden opeens rond de 1200 euro netto erbij gekregen. ;)

Ik denk dat je het meer zo moet zien dat er zoveel wordt bezuinigd, dat we het allemaal linksom of rechtsom gaan merken, behalve misschien de laagste inkomens. :/

Als je alles op gaat tellen aan zaken waar je meer voor moet gaan betalen, kom je nog een stuk hoger uit qua verlies van netto bestedingsmogelijkheden. Dit jaar bijvoorbeeld verhoging van het verplichte eigen risico in de zorgverzekering van 220 naar 350, in mijn geval in 2014 een verdere verhoging naar 595 Euro, aanscherping criteria voor toekenning zorgtoeslag, verzekeringspremies naar het hoge BTW-tarief enz . :/

k ben het met je eens dat er wel met fluwelen handschoenen wordt omgegaan met het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Louise525 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:44:
[...]

Dat kan volgens mij heel goed kloppen. De criteria voor het ontvangen van zorgtoeslag zijn aangescherpt, zodat je ook bij een min of meer gelijkblijvend inkomen kans loopt je zorgtoeslag te verliezen, als je die had. Ook je vermogenssituatie gaat over 2013 meetellen (spaargeld, niet je eventuele eigen huis).
Daar komt in 2014 ook nog de verhoging van het eigen risico bij; die gaat vanaf een inkomen van rond de 31.000 al omhoog van 350 naar 595 (als het om 1 inkomen gaat).
De zorgtoeslag is bedoeld als compensatie voor de lagere inkomens die anders hun zorgverzekeringspremie niet zouden kunnen betalen. Een inkomen van 49.000 is geen laag inkomen meer. Daar mag je op zich al heel blij mee zijn. ;)

Ik weet niet wat jij voor dit kalenderjaar gedaan hebt, maar ik ben zelf overgestapt naar een andere zorgverzekering en heb sinds vorig jaar al geen aanvullende verzekeringen meer. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk ook nog mijn vrijwillige eigen risico verhogen.
Ik heb wel rondgekeken maar uiteindelijk niet gesleuteld aan m'n zorgverzekering. Ik ben in principe tevreden en de premie ging van €126 vorig jaar naar €118 voor dit jaar. Ik wist toen alleen nog niet dat ik zou gaan overstappen naar andere werkgever met hoger salaris dus had geen rekening gehouden met het feit dat we allebei geen zorgtoeslag meer gaan ontvangen, dat hakt er toch weer flink in (2x 88 euro). Eind 2012 toch maar wat wijzigingen doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ehhh, je krijgt per jaar €9k extra salaris bruto en dan ga je piepen dat je geen toeslag meer krijgt? Is ongeveer €450 netto per maand wat jij extra krijgt. Toeslagen zijn er voor mensen die het niet kunnen betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lolhozer op 10-01-2013 01:52 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:14
gerrutcamaro schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:28:
Helaas, was het maar zo'n feest. Dit jaar wordt voor ons de eerste keer dat we de bonus van de combinatiekorting gaan krijgen. Toch mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 08:14
gise schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:02:

Gegevens:

Is het niet rendabeler om apart aangifte te doen? Ik woon samen zonder samenlevings- of partnerscontract en daarom zijn we geen fiscaal partner. Mijn vriendin ontvangt nog zorgtoeslag.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:49:
[...]

Is het niet rendabeler om apart aangifte te doen? Ik woon samen zonder samenlevings- of partnerscontract en daarom zijn we geen fiscaal partner. Mijn vriendin ontvangt nog zorgtoeslag.
Mag niet, dat is het kromme. Als je samenwoont zonder samenlevingscontract oid ben je in principe geen fiscaal partner meer, maar omdat we ooit in het verleden dat wel waren (en toen ook deden) geld dat nog steeds voor de zorgtoeslag.

Oftewel de keuze die je daar in het verleden gemaakt hebt blijft ook in de toekomst gelden, zo mochten wij niet gebruik maken van de voordelen van fiscaal partnerschap, maar mocht mijn vriendin ook geen toeslag meer aanvragen (terwijl ze daar op alleen haar inkomen gewoon recht op had).

Mijn vraag: Wij hebben eind 2012 nog een woning gekocht en daarvoor een bouwkundige keuring laten doen (woning is nog niet gepasseerd). Deze factuur is dus ook gedateerd in 2012. Moeten we deze dus in 2012 aftrekken, of wachten tot 2013 als we de woning ook daadwerkelijk in bezit hebben?

Daarnaast hebben we eerder in het jaar voor een andere woning ook een keuring laten doen, en destijds op basis daarvan besloten niet te kopen, is deze ook nog aftrekbaar onder dezelfde regels?

[ Voor 30% gewijzigd door Sander op 10-01-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 08:14
Sander schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:55:
[...]

Mag niet, dat is het kromme. Als je samenwoont zonder samenlevingscontract oid ben je in principe geen fiscaal partner meer, maar omdat we ooit in het verleden dat wel waren (en toen ook deden) geld dat nog steeds voor de zorgtoeslag.

Oftewel de keuze die je daar in het verleden gemaakt hebt blijft ook in de toekomst gelden, zo mochten wij niet gebruik maken van de voordelen van fiscaal partnerschap, maar mocht mijn vriendin ook geen toeslag meer aanvragen (terwijl ze daar op alleen haar inkomen gewoon recht op had).
Dat is wel jammer want soms kan het schelen. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat we ons nog onvoldoende verdiept hebben om alle voor- en nadelen duidelijk op een rij te hebben.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Lolhozer schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 01:48:
Ehhh, je krijgt per jaar €9k extra salaris bruto en dan ga je piepen dat je geen toeslag meer krijgt? Is ongeveer €450 netto per maand wat jij extra krijgt. Toeslagen zijn er voor mensen die het niet kunnen betalen.
Uiteraard ben ik heel blij met m'n salarisverhoging, en het moment dat wij buiten de boot zouden vallen voor de toeslag moest er een keer van komen. Alleen had ik er voor dit jaar nog geen rekening mee gehouden omdat het verzamel toetsinkomen voor zorgtoeslag vorig jaar hoger lag, als ik het me goed herinner was dit toen €55.000.

Wat betreft het apart invullen van de aangifte; vorig jaar hebben we het wel apart ingevuld omdat we toen nog niet samenwoonde (nieuwbouwappartement was nog in aanbouw) en dit kwam toen voordeliger uit voor de HRA maar per December wonen we wel samen en hebben ook een samenlevingscontract.
"Mag" ik dan nog aparte aangifte doen of ben ik dan "verplicht" om dit gezamelijk te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 10-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
[...]
Mijn vraag: Wij hebben eind 2012 nog een woning gekocht en daarvoor een bouwkundige keuring laten doen (woning is nog niet gepasseerd). Deze factuur is dus ook gedateerd in 2012. Moeten we deze dus in 2012 aftrekken, of wachten tot 2013 als we de woning ook daadwerkelijk in bezit hebben?
Even wachten met je aangifte tot het definitief is, en dan hoort het bij het jaar dat op de koopovereenkomst staat (2012 dus).

Wanneer je het daadwerkelijk in bezit krijgt is niet relevant. Tenminste, ik herinner me een rechtszaak van een winnaar van de oudejaarsloterij. Die won op 31 dec om 22:00 een paar miljoen. Het geld stond pas half februari op zijn rekening bijgeschreven. Toch moest hij vermogensbelasting betalen over het oude jaar, omdat de trekking voor middernacht was.

Wat betreft snel je aangifte doen: Je kan beter wachten tot maart, wanneer je gegevens voor je ingevuld zijn. De belastingdienst maakt namelijk geen onderscheid tussen aangiftes die op tijd binnen zijn.
Een groot deel van de aangiftes wordt verwerkt door de computer, dat gaat lekker snel. Maar als de computer iets niet vind kloppen moet het met het handje gedaan worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Daarnaast hebben we eerder in het jaar voor een andere woning ook een keuring laten doen, en destijds op basis daarvan besloten niet te kopen, is deze ook nog aftrekbaar onder dezelfde regels?
Als het niet perse noodzakelijk om een keuring te laten uitvoeren zijn de kosten hiervan niet aftrekbaar:
http://www.goeievraag.nl/...-aftrekbaar-aangifte.2373
Denk ook niet dat je de eerdere keuring (van het huis dat je niet hebt gekocht) de kosten kunt aftrekken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49
Robtimus schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:59:
De belangrijke bedragen kun je gewoon aflezen van je loonstrook van december: heffingskorting (arbeidskorting), loonheffing (eventueel gesplits in normaal en bijzonder tarief) en loonheffingsloon. De eerste twee moet je naar boven afronden, de laatste naar beneden. Dat komt bij mij al jaren 100% overeen met de jaaropgave.
Totdat werkgever opeens besluit om nog een aantal correcties te doen in december-2 of 13e/14e correctie-periode en dan ben je de sjaak. Kan je geld kosten of je betaalt dan te weinig belasting.
Klippy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:18:
[...]

Snap ik ook nooit, pa moet er ook altijd lang op wachten (Ahold), zijn de afgelopen jaren vaak problemen mee geweest, 2 jaar geleden waren ze er pas ergens in maart ofzo... Eigenlijk zitten veel mensen die ik ken daar lang op te wachten.
Ik krijg hem zelf altijd gelijk met het laatste loonstrookje en dat komt altijd half december, dus ik heb hem al lang. Ik krijg na december toch geen geld meer. Ik kan me voorstellen dat als je flexibel loon hebt of bonussen krijgt, dat je dan moet wachten tot januari, maar dan zou je het toch ook snel binnen moeten hebben.
Als je een kleine loonadministratie hebt, dan hoeft er vaak niet zo heel veel meer mee te gebeuren. Zit je met een grote organisatie, dan moeten er soms nog correcties plaatsvinden. Als er gecorrigeerd wordt, dan moeten er weer boekingen gedaan worden in de boekhoud-programma's, betaalbestanden aangemaakt worden, correctiespecificaties verstuurd worden. Als de jaaropgaven dan aangemaakt worden, moeten deze steekproefwijs gecontroleerd worden, naar het verzendhuis verzonden worden. Als het verzonden wordt via PostNL is 72 uurspost vaak de goedkoopste optie, dus gaan er nog eens 4 dagen overheen voordat het in de bus ligt.

O, en tussendoor moeten er ook nog nieuwe parameters (belastingwijzigingen die vanaf 2013 ingaan) ingelezen worden in het salarispakket, getest worden, stijgingen door CAO of beoordelingen verwerkt worden en de verloning van januari 2013 zelf uitgevoerd worden want we verwachten de tweede/derde/vierde week van januari wel weer ons geld. En dat allemaal met dezelfde bezetting als de rest van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22:24

Klippy

Still Game

Lolhozer schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 01:48:
Dat soort reacties vind ik ongepast in dit topic, het gaat er gewoon om waar je recht op hebt en de vraag was volledig relevant.
De zorgtoeslag is ook een beetje krom natuurlijk, de enige reden dat ik hem krijg is omdat ik leuke hyptheekrente kan aftrekken en een stuk pensioenpremie, daardoor heb ik bijvoorbeeld een flink lager verzamelinkomen dan mijn broer die minder verdient, meer huur betaald en dus netto minder over heeft, maar toch geen toeslag krijgt.
Dus ook al krijg je 450 euro netto, als je dan geen 30 euro zorgtoeslag meer krijgt is het toch maar 420 euro die je erop vooruit gaat. Terwijl er grote kans is dat zijn zorgkosten niet hoger worden, dus de staat verdient nu dubbel aan hem.
Of die regels eerlijk zijn is geen discussie voor dit topic, het gaat erom waar je recht op hebt, die regels staan al vast voor 2013 en als hij in 2012 wel recht erop had met een zelfde inkomen is dat gewoon jammer.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

.
Volgens mij moet in het algemeen een belastingpost worden opgevoerd in het kalenderjaar waarin daadwerkelijk betaald is. Is die bouwkundige keuring in 2012 betaald, dan opvoeren in aangifte IB 2012, is er betaald in 2013, opvoeren in aangifte IB 2013. Weet je wel zeker dat dit een aftrekpost is? Dat vind ik namelijk helemaal niet voor de hand liggen.

Overigens wordt er in het aangifteprogramma expliciet gevraagd naar of je in 2012 een woning hebt gekocht of verkocht. Ik zou de bijbehorende toelichting heel goed lezen. Bij jou zal het zo te horen gaan om het belastingjaar 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
RocketKoen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:39:
[...]

Even wachten met je aangifte tot het definitief is, en dan hoort het bij het jaar dat op de koopovereenkomst staat (2012 dus).
Volgens mij is dat niet waar.
Wanneer je het daadwerkelijk in bezit krijgt is niet relevant. Tenminste, ik herinner me een rechtszaak van een winnaar van de oudejaarsloterij. Die won op 31 dec om 22:00 een paar miljoen. Het geld stond pas half februari op zijn rekening bijgeschreven. Toch moest hij vermogensbelasting betalen over het oude jaar, omdat de trekking voor middernacht was.
Juist wanneer je iets in bezit krijgt is van belang. Ik neem aan dat je dit bedoelt: http://www.lotenwinkel.nl...scaal-belast-in-box-3/355
Hierbij is door de rechters de redenering gevolgd dat het papieren lot na de trekking 20 miljoen waard was op oudjaarsavond.

Voor een voorlopig koopcontract geldt dat niet. Pas op de passeerdatum komt het huis daadwerkelijk in je bezit en tot die tijd is het verkochte huis in bezit van de verkopers.
Wat betreft snel je aangifte doen: Je kan beter wachten tot maart, wanneer je gegevens voor je ingevuld zijn. De belastingdienst maakt namelijk geen onderscheid tussen aangiftes die op tijd binnen zijn.
Een groot deel van de aangiftes wordt verwerkt door de computer, dat gaat lekker snel. Maar als de computer iets niet vind kloppen moet het met het handje gedaan worden.
Wat bedoel je met dat de belastingdienst geen onderscheid maakt in ingeleverde aangiftes? Is het niet zo dat als je nu al je aangifte IB instuurt, je waarschijnlijk ruim voor 1 april je voorlopige aanslag binnen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Louise525 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:20:
[...]

Wat bedoel je met dat de belastingdienst geen onderscheid maakt in ingeleverde aangiftes? Is het niet zo dat als je nu al je aangifte IB instuurt, je waarschijnlijk ruim voor 1 april je voorlopige aanslag binnen hebt?
De enige zekerheid die je hebt is dat als je aangifte doet voor 1 april, je voor 1 juli bericht krijgt.
Geen idee of er voor 1 april al aanslagen worden verstuurd naar mensen die vroeg waren of dat het hele circus pas vanaf 1 april gaat draaien.
De afgelopen 10+ jaren hebben wij op vele verschillende tijdstippen aangifte gedaan en er valt geen peil op te trekken wanneer je bericht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:13:
[...]

De enige zekerheid die je hebt is dat als je aangifte doet voor 1 april, je voor 1 juli bericht krijgt.
Geen idee of er voor 1 april al aanslagen worden verstuurd naar mensen die vroeg waren of dat het hele circus pas vanaf 1 april gaat draaien.
De afgelopen 10+ jaren hebben wij op vele verschillende tijdstippen aangifte gedaan en er valt geen peil op te trekken wanneer je bericht krijgt.
Vorig jaar heb ik mijn aangifte begin maart ingestuurd (voor het eerst ruimschoots voor 1 april) en kreeg ik de aanslag al begin mei (ruimschoots eerder dan in voorgaande jaren). Ik ga er vanuit dat de aangiftes op volgorde van binnenkomst worden verwerkt, hoe anders? Omdat je niet weet hoeveel aangiftes er voor je zitten, weet je niet precies wanneer jij aan de beurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 25-08 14:49
Louise525 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 00:04:
[...]

k ben het met je eens dat er wel met fluwelen handschoenen wordt omgegaan met het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.
En niet zo gek ook denk ik. Als ze zo rigoreus zijn met de HRA dan stijgen de gewongen verkopen enorm. Terwijl de zorgtoeslag misschien toch wat minder impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Louise525 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:03:
[...]

Vorig jaar heb ik mijn aangifte begin maart ingestuurd (voor het eerst ruimschoots voor 1 april) en kreeg ik de aanslag al begin mei (ruimschoots eerder dan in voorgaande jaren). Ik ga er vanuit dat de aangiftes op volgorde van binnenkomst worden verwerkt, hoe anders? Omdat je niet weet hoeveel aangiftes er voor je zitten, weet je niet precies wanneer jij aan de beurt bent.
Vorig jaar op 1 maart aangifte gedaan en pas bericht in de laatste week van juni.
Jaar daarvoor eind maart aangifte gedaan en half mei bericht.
Maar ook als ik het vergelijk met collega's, familie en dergelijke lijkt er totaal geen relatie te zijn tussen het moment van aangifte doen en het bericht krijgen.
Heb wel eens gehoord/gelezen dat het random is maar geen bron, wat dat betreft is er niet zo makelijk iets te vinden hoe dat proces in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Wceend schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:11:
[...]

En niet zo gek ook denk ik. Als ze zo rigoreus zijn met de HRA dan stijgen de gewongen verkopen enorm. Terwijl de zorgtoeslag misschien toch wat minder impact heeft.
Het H-woord mocht lange tijd niet genoemd worden, dat was politieke zelfmoord in de tijd waarover nu geroepen wordt dat het toen had moeten worden aangepakt.
Als je nu de fluwelen handschoenen bij de HRA vergelijkt met bijvoorbeeld de mensen met vroegpensioen die nu met een pensioengat zitten vanwege verhoging AOW-leeftijd, pensioenfondsen die de aanvullende pensioenen korte, de verhoging van het tarief van de laagste belastingschijf voor gepensioneerden, het korten van de kinderopvangtoeslag, de verhoging van het Eigen Risico Zorgverzekering (volgend jaar voor velen naar E 595), de geruisloos verlopen afschaffing van de aftrek van de zorgverzekeringspremie + premies aanvullende verzekeringen...... Dat moet iedereen maar zelf zien op te lossen.

Maar dit is allemaal off topic, want het gaat hier zoals eerder opgemerkt om wat de regels zijn, niet om wat wij er van vinden. Maar het is wel fijn om als je je ergert aan bepaalde regels even stoom af te blazen (voordat het uit je oren komt). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:43:
[...]

Vorig jaar op 1 maart aangifte gedaan en pas bericht in de laatste week van juni.
Jaar daarvoor eind maart aangifte gedaan en half mei bericht.
Maar ook als ik het vergelijk met collega's, familie en dergelijke lijkt er totaal geen relatie te zijn tussen het moment van aangifte doen en het bericht krijgen.
Heb wel eens gehoord/gelezen dat het random is maar geen bron, wat dat betreft is er niet zo makelijk iets te vinden hoe dat proces in elkaar zit.
Daar kijk ik erg van op! Bij mijn weten worden de aangiftes geautomatiseerd behandeld door regionale belastingkantoren en worden de aangiftes steekproefsgewijs gecontroleerd. Dat controleren zouden ze ook in de periode tussen voorlopige aanslag en definitieve aanslag kunnen doen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze alle aangiftes tot bijvoorbeeld 1 april opsparen en ze dan ook nog eens in random volgorde gaan behandelen. :/

Hebben we hier geen tweaker die bij de belastingdienst werkt en opheldering kan verschaffen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Probleem van de belastingdienst is dat ze zelf ook op gegevens wachten die ze krijgen aangereikt van derden.
Je kunt zelf heel braaf op 2 januari je aangifte invullen, maar als banken pas half februari de bankgegevens doorspelen kunnen ze niets met je aangifte. En het zijn best veel instanties die de standen moeten doorgeven,
werkgevers, banken, UWV, Duo, gemeentes etc.

Capaciteit beschikbaar maken/opofferen voor het verwerken van aangiftes terwijl je zelf niet alle gegevens hebt heeft weinig zin. Focus zal eerst liggen in het verkrijgen en ordenen van de aangereikte gegevens. En dat lijkt simpeler dan het is,
voordat de belastingdienst 8 mln aangiftes inkomstenbelasting particulieren moet verwerken,
krijgen ze eerst 8 mln jaaropgaves van de werkgevers, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben dit jaar in de laatste dagen van juni afgestudeerd en heb sinds 1 augustus een baan. Neem aan dat ik nu belastingteruggave kan verachten omdat ik slechts vijf maanden inkomen heb gehad maar dit inkomen in die maanden wel belast is alsof ik dit inkomen het volledige jaar zou hebben?

En de middelingsregeling, die kan ik, neem ik aan, het beste volgend jaar toepassen over 2011, 2012 en 2013 en niet nu over 2010, 2011 en 2012? Heb in de perioden tijdens mijn studie enkel stagevergoeding gehad, geen ander inkomen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je kan tot in 2015 nog middeling aanvragen over de jaren 2008, 2009 en 2010. Je hebt hiervoor tot 5 jaar na het definitief worden van je laatste aanslag die je in je middeling wil meenemen. Je kunt dus prima nog 'n jaartje of 2 daarmee wachten, zodat je rustig kan uitrekenen welke jaren 't meeste voordeel opleveren.
Je mag nl. 1 jaar maar 1 keer middelen.

Ik adviseer mensen altijd om 3 jaar te wachten na hun afstuderen. Stel, je bent in 2010 afgestudeerd, dan ga je na je aangifte van 2013 rekenen welke jaren de meeste voordeel bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oke, dan laat ik het dus lekker rusten tot in de toekomst. Dat is in mijn geval dus ergens in 2015 uitrekenen wat het voordeligst is. Thnx :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Ardana schreef op maandag 14 januari 2013 @ 01:07:
Je kan tot in 2015 nog middeling aanvragen over de jaren 2008, 2009 en 2010. Je hebt hiervoor tot 5 jaar na het definitief worden van je laatste aanslag die je in je middeling wil meenemen. Je kunt dus prima nog 'n jaartje of 2 daarmee wachten, zodat je rustig kan uitrekenen welke jaren 't meeste voordeel opleveren.
Je mag nl. 1 jaar maar 1 keer middelen.

Ik adviseer mensen altijd om 3 jaar te wachten na hun afstuderen. Stel, je bent in 2010 afgestudeerd, dan ga je na je aangifte van 2013 rekenen welke jaren de meeste voordeel bieden.
Middeling moet binnen drie jaar nadat de aangifte van het laatste jaar dat je mee wilt nemen definitief is.

In uitzonderlijke gevallen kan dat lang zijn als je vb geen aangifte hebt gedaan of lopend bezwaar,
maar in de de meeste gevallen is aan het eind van het jaar de aangifte definitief en heb je maar drie jaar.

Als je de aangifte van 2010 definitief is en dat is het hoogste jaar dat je wilt meenemen, dan is het; datum definitieve aanslag 2010 + 6 weken + 36 maanden.

http://www.belastingdiens...oorwaarden_voor_middeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Iblies schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:37:
[...]

Middeling moet binnen drie jaar nadat de aangifte van het laatste jaar dat je mee wilt nemen definitief is.

In uitzonderlijke gevallen kan dat lang zijn als je vb geen aangifte hebt gedaan of lopend bezwaar,
maar in de de meeste gevallen is aan het eind van het jaar de aangifte definitief en heb je maar drie jaar.

Als je de aangifte van 2010 definitief is en dat is het hoogste jaar dat je wilt meenemen, dan is het; datum definitieve aanslag 2010 + 6 weken + 36 maanden.

http://www.belastingdiens...oorwaarden_voor_middeling
helaas heeft middelen een drempel van 545 euro voor teruggave waardoor je vaak al een flink verschil in inkomen nodig hebt om te mogen middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wceend schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:44:
[...]

helaas heeft middelen een drempel van 545 euro voor teruggave waardoor je vaak al een flink verschil in inkomen nodig hebt om te mogen middelen.
Dat verschil lukt best wel als je van studeren + crappy bijbaantje naar 'echte' baan gaat (ik ben gaan promoveren, dus dat is eigenlijk nog steeds geen echte baan :P). Ik heb net m'n middeling ingestuurd en krijg een paar honderd euro terug, da's toch mooi meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mad Marty op 14-01-2013 11:58 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus dan moet ik nu al weten of ik het voor 2010, 2011, 2012 doe of voor 2011, 2012, 2013. Het lijkt mij interessanter om salaris van anderhalf jaar werken met anderhalf jaar niks te middelen dan salaris van een half jaar werken met twee en een half jaar niks te middelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:43:
Dus dan moet ik nu al weten of ik het voor 2010, 2011, 2012 doe of voor 2011, 2012, 2013. Het lijkt mij interessanter om salaris van anderhalf jaar werken met anderhalf jaar niks te middelen dan salaris van een half jaar werken met twee en een half jaar niks te middelen?
nee je hoeft het pas uiterlijk 3 jaar na het definitief worden van je aanslag over de jaren waarover je wilt middelen. Als je twijfelt over bovenstaande gevallen is dat dus uiterlijk 36 maanden nadat 2012 definitief wordt. In die tijd wordt 2013 ook wel definitief en kun je het voor 2015 echt wel uitrekenen wat voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
Ik heb een vraagje over de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Ik heb een zoontje dat geboren is op 2 juni 2012.

Op http://financieel.infonu....korting-2012-en-2011.html lees ik:
Voor het belastingjaar 2012 geldt 31 december 2011 als peildatum. Als uw kind na 1 januari 2012 ouder is dan 12 jaar, behoudt u in 2012 toch het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Voor het inkomen verwijs ik u naar de tabellen hierna.
Maar wat ik me afvraag is, heb ik over de aanslag van 2012 recht op deze korting? Zoon is dus geboren op 2 juni 2012. (dus langer dan 6 maanden woonzaam bij ons)

Of is de peildatum 31 december 2011, en toen had ik dus nog geen zoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:43:
Zoals gezegd is er geen haast, maar er zijn gewoon online tooltjes waar je het kan intikken (en die ook nog eens een brief eruit gooien die je kan opsturen), dus dan kan je het vergelijken. Voor mij was het iig duidelijk zo dat anderhalf jaar nagenoeg niks - anderhalf jaar werken een hoop meer teruggaaf was dan nog een jaar wachten (dan zou het neerkomen op dat ik nog 30 euro ofzo kreeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
Dat is jaar 2013, maar voor 2012 is het: http://www.belastingdiens...elijke_combinatiekorting/

En je hebt gelijk. Ik haalde het uit van een andere bron. Daar stond het onduidelijk(er).
Hier staat U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999. Dat is het geval, dus ik heb er recht op. Super, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Mooi dat ik dit hier heb gelezen, volgens mij kan ik nu 3 jaar met terugwerkende kracht de aangifte opnieuw doen. Dat dit niet automatisch gaat is eigenlijk best vreemd.
De belastingdienst kan makkelijk zien wie hiervoor in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

meermarco schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:55:
[...]

Dat is jaar 2013, maar voor 2012 is het: http://www.belastingdiens...elijke_combinatiekorting/

En je hebt gelijk. Ik haalde het uit van een andere bron. Daar stond het onduidelijk(er).
Hier staat U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999. Dat is het geval, dus ik heb er recht op. Super, dankjewel!
Hoe kan je in 2012 opeens minder dan 6 maanden een kind hebben als het kind al voor het jaar 2000 geboren is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
co ouderschap / gescheiden, het gaat om waar het kind ingeschreven staat

[ Voor 122% gewijzigd door gerrutcamaro op 14-01-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

kleefding schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:38:
Mooi dat ik dit hier heb gelezen, volgens mij kan ik nu 3 jaar met terugwerkende kracht de aangifte opnieuw doen. Dat dit niet automatisch gaat is eigenlijk best vreemd.
De belastingdienst kan makkelijk zien wie hiervoor in aanmerking komen.
Dat gaat ook automatisch hoor.... je krijgt gewoon de vraag bij de aangifte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Heb een huurhuis, fiscale partnerschap, geen kinderen, geen huur-zorg toeslag en geen spaargeld.

Waarom zou ik dan naar een belastingadviseur gaan om mijn aangifte voor 2012 te doen? Wat zijn de voordelen van zo'n adviseur als alle gegevens automatisch voor je worden gevuld?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gerrutcamaro schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:06:
co ouderschap / gescheiden, het gaat om waar het kind ingeschreven staat
Aah oke. Dus het hebben van een kind is in dit geval puur of jij de zorg draagt voor dat kind of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Younes schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 08:50:
Heb een huurhuis, fiscale partnerschap, geen kinderen, geen huur-zorg toeslag en geen spaargeld.

Waarom zou ik dan naar een belastingadviseur gaan om mijn aangifte voor 2012 te doen? Wat zijn de voordelen van zo'n adviseur als alle gegevens automatisch voor je worden gevuld?
Ben ik ook wel benieuwd naar; tegenwoordig ben je in een dergelijke standaardsituatie binnen een uurtje wel klaar met het invullen en nogmaals controleren van de aangifte. Er zijn volgens mij amper aftrekposten waar je voor in aanmerking komt tegenwoordig dus zo ingewikkeld is het allemaal niet meer.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Laatst online: 22:47

De belastingdienst zal zelf een brief sturen dat je geen aangifte hoeft te doen.
Uiteraard als je een studie doet, pensioen te kort ed. kan je gewoon invullen en kijken
wat je terug kan krijgen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

In eerste instantie ben ik dat wel met je eens. Ben namelijk zon belastingadviseur, maar voor deze groep die jij beschrijft is er weinig te halen voor ons bij de belastingdienst. Maar goed wij gaan in ons bedrijf altijd een stapje verder in ons advies (voor dezelfde prijs) vragen de oren van je lijf om misschien nog bepaald advies te geven voor de toekomst, ook dat hoeft niet altijd iets op te leveren natuurlijk. Dus ja voor de aangifte alleen zal het misschien niet nodig zijn, misschien voor een beetje Tax planning.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Ardana schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 03:39:
Bij mijn weten kunnen aftrekposten enkel worden afgetrokken in het jaar dat je het daadwerkelijk betaald hebt. Het verschuldigde bedrag wordt verrekend met het salaris van februari 2013, en moet dus opgevoerd worden in je aangifte over 2013.

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het vooruit betalen van de rente over de hypothecaire lening: als jij in december 2012 een groot deel van de rente voor 2013 betaald, mag je die over 2012 aftrekken, niet over 2013.
Je kunt natuurlijk wel je voorlopige aanslag invullen.

http://www.belastingdiens...voorlopige_aanslag_nieuw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
Tsurany schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 08:53:
[...]

Aah oke. Dus het hebben van een kind is in dit geval puur of jij de zorg draagt voor dat kind of niet?
Dit kind staat in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bent u co-ouder? Staat het kind ingeschreven op het woonadres van de andere ouder? Dan geldt dat het kind ten minste 3 dagen per week bij uw huishouden moet horen. .
http://www.belastingdiens...elijke_combinatiekorting/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik verveelde me op 1 januari al en heb toen het leeuwendeel van m'n aangifte al ingevuld. Nu nog even wachten op de definitieve jaaropgaven, want daarin zaten nog wat onduidelijkheden. Zaken als de combinatiekorting, ouderschapsverlofkorting, lijfrenteaftrek en giften zorgen er weer voor dat er ergens in juni weer een mooi bedrag terug komt :)

Vorig jaar had ik overigens mijn aangifte ergens begin februari de deur uit gedaan en toen duurde het ook tot de laatste week van juni voordat ik bericht had...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 05:52
Mensen,

Vergeet niet te rekenen met je toetsingsinkomen. Niet zomaar je jaarsalaris invullen.
Dit pakt meestal gunstig uit bij berekeningen voor toeslagen.

Toetsingsinkomen is niet hetzelfde als bruto-inkomen. Google dat maar even ;)

Born to Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Sinds vorig jaar februari woont mijn vriendin bij mij in. Zij had over het afgelopen jaar geen inkomen, geen uitkering, maar wel studiekosten. Wij hebben samen een zoon. Met andere woorden, we zijn fiscaal partner.

Nu ben ik aan het invullen en kan bijvoorbeeld aangeven of zij wel of geen aangifte inkomstenbelasting gaat doen over 2012. Kies ik dan geen aangifte, dan komt onder aan de streep de aftrek inkomstenbelasting/zorgverzekeringen te vervallen en scheelt dat 1491 euro op de teruggaaf.

Vraag 1: Is dit vergelijkbaar met het vroegere Tj-biljetverhaal? Vakantiewerkers, die geen Teruggaaf aanvroegen, kregen niet waar ze recht op hadden? Ik vul voor mijn vriendin gewoon de aangifte IB in. €1491 is teveel om te laten liggen :)

Nu heeft mijn vriendin gedurende het afgelopen jaar een studie gedaan. Deze kostte €1395. Zij kreeg geen studiefinanciering. Kies ik er voor om de studiekosten in de Verdeling bij haar te verrekenen, dan "vervalt" de aftrekpost. Kies ik er voor om de studiekosten bij mij te verrekenen, dan krijgen we 42% teruggaaf over dit bedrag. Nog eens bijna €600.

Vraag 2: Klopt dit zo? Ik redeneer even andersom. Als wij geen fiscaal partners zouden zijn in een soortgelijke situatie, zou zij geen aftrek voor studiekosten gehad hebben?

Het is de eerste keer, dat ik de aangifte met fiscaal partner invul. Ik vind het verschil in teruggaaf zo groot met voorgaande jaren, toen ik nog alleen woonde. Niet dat ik die €2000 extra teruggaaf erg vind; ik wil alleen geen fouten maken in de aangifte, waardoor ik voor onverwachte verrassingen kom te staan.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Laatst online: 31-08 14:42
Battlechaser schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:48:
Mensen,

Vergeet niet te rekenen met je toetsingsinkomen. Niet zomaar je jaarsalaris invullen.

Bedankt voor de tip! Wist niet dat dit verschilde van elkaar. Ik pak altijd het bruto jaarsalaris wat op mijn jaaropgaaf staat, maar dat is niet goed dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Arthas schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:54:
Sinds vorig jaar februari woont mijn vriendin bij mij in. Zij had over het afgelopen jaar geen inkomen, geen uitkering, maar wel studiekosten. Wij hebben samen een zoon. Met andere woorden, we zijn fiscaal partner.

Nu ben ik aan het invullen en kan bijvoorbeeld aangeven of zij wel of geen aangifte inkomstenbelasting gaat doen over 2012. Kies ik dan geen aangifte, dan komt onder aan de streep de aftrek inkomstenbelasting/zorgverzekeringen te vervallen en scheelt dat 1491 euro op de teruggaaf.

Vraag 1: Is dit vergelijkbaar met het vroegere Tj-biljetverhaal? Vakantiewerkers, die geen Teruggaaf aanvroegen, kregen niet waar ze recht op hadden? Ik vul voor mijn vriendin gewoon de aangifte IB in. €1491 is teveel om te laten liggen :)

Nu heeft mijn vriendin gedurende het afgelopen jaar een studie gedaan. Deze kostte €1395. Zij kreeg geen studiefinanciering. Kies ik er voor om de studiekosten in de Verdeling bij haar te verrekenen, dan "vervalt" de aftrekpost. Kies ik er voor om de studiekosten bij mij te verrekenen, dan krijgen we 42% teruggaaf over dit bedrag. Nog eens bijna €600.

Vraag 2: Klopt dit zo? Ik redeneer even andersom. Als wij geen fiscaal partners zouden zijn in een soortgelijke situatie, zou zij geen aftrek voor studiekosten gehad hebben?

Het is de eerste keer, dat ik de aangifte met fiscaal partner invul. Ik vind het verschil in teruggaaf zo groot met voorgaande jaren, toen ik nog alleen woonde. Niet dat ik die €2000 extra teruggaaf erg vind; ik wil alleen geen fouten maken in de aangifte, waardoor ik voor onverwachte verrassingen kom te staan.
De studiekosten die je vriendin maakt zou in een situatie zonder fiscaal partnerschap leiden tot een restant persoonsgebonden aftrek. Dat betekent dus dat ze die aftrekpost mee zou kunnen nemen naar een volgend jaar waarin ze wel inkomen zou hebben. Dat zou je in jullie geval eventueel ook kunnen doen. Stel je voor dat jullie gezamenlijk zoveel aftrekposten hebben, dat dit niet meer van je 42% schaal kan, maar van een lagere belastingschaal. Dan kun je er in jullie situatie voor kiezen om een gedeelte van de verdeelbare aftrekposten aan je vriendin toe te wijzen. Zij krijgt hierdoor een restant persoonsgebonden aftrek en je mag die volgend jaar opvoeren en bijvoorbeeld dan alsnog aan jou toewijzen, zodat je er maximaal belastingvoordeel van hebt.

En die 1491 euro zijn als ik me niet vergis de zogeheten 'aanrechtsubsidie': de algemene heffingskorting die in het geval van fiscaal partnerschap aan de werkende partner kan worden toegewezen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Rudedadude schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:42:
[...]

De studiekosten die je vriendin maakt zou in een situatie zonder fiscaal partnerschap leiden tot een restant persoonsgebonden aftrek. Dat betekent dus dat ze die aftrekpost mee zou kunnen nemen naar een volgend jaar waarin ze wel inkomen zou hebben. Dat zou je in jullie geval eventueel ook kunnen doen. Stel je voor dat jullie gezamenlijk zoveel aftrekposten hebben, dat dit niet meer van je 42% schaal kan, maar van een lagere belastingschaal. Dan kun je er in jullie situatie voor kiezen om een gedeelte van de verdeelbare aftrekposten aan je vriendin toe te wijzen. Zij krijgt hierdoor een restant persoonsgebonden aftrek en je mag die volgend jaar opvoeren en bijvoorbeeld dan alsnog aan jou toewijzen, zodat je er maximaal belastingvoordeel van hebt.

En die 1491 euro zijn als ik me niet vergis de zogeheten 'aanrechtsubsidie': de algemene heffingskorting die in het geval van fiscaal partnerschap aan de werkende partner kan worden toegewezen.
Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YinYang schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:01:
[...]

Bedankt voor de tip! Wist niet dat dit verschilde van elkaar. Ik pak altijd het bruto jaarsalaris wat op mijn jaaropgaaf staat, maar dat is niet goed dus?
De meeste loonstrookjes / jaaropgaven hebben ook een fiscaal loon erop staan. Die moet je hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluizel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik moet dit jaar voor het eerst in m'n leven belastingaangifte gaan doen.
Ik vraag me af of mijn vriend nou wel of niet mijn fiscale partner is. We wonen nu sinds november 2011 samen zonder samenlevingscontract oid. Toen ik bij de belastingdienst doorgaf dat ik ging werken en mijn inkomen veranderde (en ik dus al mijn toeslagen gedag kon kussen) kreeg ik via 2 rekenprogramma's 2 verschillende uitkomsten. Bij de een was hij niet mijn fiscaal partner, bij de ander wel. Hoe zit het nou?

Dat klinkt raar en dat is het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:38:
[...]

De meeste loonstrookjes / jaaropgaven hebben ook een fiscaal loon erop staan. Die moet je hebben :)
Niet dus,
het gaat om verzamelinkomen.

Als je aftrekposten hebt dan wordt je toetsinginkomen gelijk een stuk lager. Met een hypotheekaftrek kun je daardoor ineens zorgtoeslag ontvangen en een hoger kindgebonden budget. De hypotheek is de meest bekende, maar als je veel ziektekosten hebt kan dat ook leiden tot een lager verzamelinkomen.

Belangrijkste is wel dat je indien je recht op toeslag hebt het tijdig aanvraagt. Je hebt tot 1 april het jaar daarop om deze aan te vragen en helaas niet met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Pluizel schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:53:
Ik moet dit jaar voor het eerst in m'n leven belastingaangifte gaan doen.
Ik vraag me af of mijn vriend nou wel of niet mijn fiscale partner is. We wonen nu sinds november 2011 samen zonder samenlevingscontract oid. Toen ik bij de belastingdienst doorgaf dat ik ging werken en mijn inkomen veranderde (en ik dus al mijn toeslagen gedag kon kussen) kreeg ik via 2 rekenprogramma's 2 verschillende uitkomsten. Bij de een was hij niet mijn fiscaal partner, bij de ander wel. Hoe zit het nou?
Je vriend kan wel je toeslagpartner zijn, maar is niet noodzakelijk ook je fiscaal partner.

Voor 2012 was het nog zo, dat enkel samenwonen voldoende was voor de toeslagen. Dat is niet meer voor 2013. (Toekomstgepraat dus)

Voor de vraag of je vriend nu wel of niet je fiscaal partner is: Voorwaarden fiscaal partnerschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Iblies schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:17:
[...]

Niet dus,

Als je aftrekposten hebt dan wordt je toetsinginkomen gelijk een stuk lager. Met een hypotheekaftrek kun je daardoor ineens zorgtoeslag ontvangen en een hoger kindgebonden budget. De hypotheek is de meest bekende, maar als je veel ziektekosten hebt kan dat ook leiden tot een lager verzamelinkomen.

Belangrijkste is wel dat je indien je recht op toeslag hebt het tijdig aanvraagt. Je hebt tot 1 april het jaar daarop om deze aan te vragen en helaas niet met terugwerkende kracht.
Dit kan vanaf dit jaar tot 1 september 2013, gelijk als het uitstel voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
[...]

Niet dus,

Ik snap em even niet. Stel ik verdien €35.000 bruto in 2012 en dit staat ook zo op mijn jaaropgaaf, dan moet ik dat niet invullen als ik in 2012 ook een huis gekocht heb en dus rente betaal en eenmalige kosten heb gehad zoals taxatie, NHG etc?
Moet ik dat er dan dus vanaf halen? Dus stel dat die eenmalige kosten €3000 in totaal zijn, dan moet ik een jaarinkomen van €32.000 opgeven?

En wat als ik in 2013 meer ga verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Als je een huis hebt gekocht en je hebt een voorlopige aangifte van 2012 ingevuld dan staat daar je verzamelinkomen op.
Gebruik anders de aangifte voor 2012.

Voor 2013 gebruik je de VA van dit jaar.

Als je een partner hebt dan is het wel zo dat voor het toetsinginkomen beide verzamelinkomens meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet ik bij een aangifte ook de gekregen kinderopvangtoeslag invullen? Kan het nergens vinden dus het zal wel niet? Wordt dat automatisch berekend of ik daar het goeie bedrag voor heb ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
Als je een huis heb gekocht zou ik zeggen besteed het eenmalig uit en laat het iemand doen, grootte kans dat je meer terug krijgt dan als je het zelf doet.

Teminste zo is het bij mij wel, ik heb er echt geen kaas van gegeten en het proberen irriteerd me alleen maar meer, dan maar ff er iets voor betalen. ( wat overgens ook wel mee valt ).
Als ik dan zeker weet het goed is ingevuld en alles is ingevuld zoals het moet.

( voor vriendin zelf en mijzelf ) zij is een paar keer van baan gewisseld etc en dat moet er ook allemaal bij, krijg ik er al hoofdpijn van als ik er aan moet denken.

zeg natuurlijk niet dat dat voor iedereen zo is ;), maar ben wel blij dat ik dat niet hoef te doen ondanks dat alles te leren valt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 24-01-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 08:06
Mektheb schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:18:
Als je een huis heb gekocht zou ik zeggen besteed het eenmalig uit en laat het iemand doen, grootte kans dat je meer terug krijgt dan als je het zelf doet.

Teminste zo is het bij mij wel, ik heb er echt geen kaas van gegeten en het proberen irriteerd me alleen maar meer, dan maar ff er iets voor betalen. ( wat overgens ook wel mee valt ).

( voor vriendin zelf en mijzelf ) zij is een paar keer van baan gewisseld etc en dat moet er ook allemaal bij, krijg ik er al hoofdpijn van als ik er aan moet denken.

zeg natuurlijk niet dat dat voor iedereen zo is ;), maar ben wel blij dat ik dat niet hoef te doen ondanks dat alles te leren valt.
Dat is inderdaad het beste en daarom laat ik het straks ook invullen door een Hypotheekadviseur bij ons op het werk dan zelf lopen te kloten van iets waar ik totaal geen kaas heb van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:43:
Moet ik bij een aangifte ook de gekregen kinderopvangtoeslag invullen? Kan het nergens vinden dus het zal wel niet? Wordt dat automatisch berekend of ik daar het goeie bedrag voor heb ontvangen?
Nee en ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Mektheb schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:18:

Misschien inderdaad wel een idee om het door mijn hypotheekadviseur in te laten vullen.. Normaal is het niet zo spannend, maar nu kan ik er toch misschien een voordeel uithalen nu ik een huis gekocht heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

En dan juist niet door je hypotheekadviseur, neem dan gewoon een belastingadviseur, kost misschien 60 euro ofzo maar dan heb je ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Battlechaser schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:48:
Mensen,

[...]

Niet dus,

Je maakt het voor mensen alleen maar verwarrender, je vat ineens de hele aangifte samen en hebt het over toeslagen. Aftrekposten en andere zaken vul je op verschillende plekken in je aangifte in. Onder het kopje Loon e.d. vul je gewoon fiscaal loon (of bij sommigen heet het 'loon voor loonheffing') in eventueel per werkgever.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yCJiA3PhI9cITYP1ojOGVztG/full.png

Het verzamelinkomen zijn Boxen 1,2 en 3 bij elkaar
http://financieel.infonu....melinkomen-berekenen.html

Het toetsingsinkomen is leuk voor allerlei toeslagen, maar dit topic gaat over de aangifte.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Speedy55 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:28:
En dan juist niet door je hypotheekadviseur, neem dan gewoon een belastingadviseur, kost misschien 60 euro ofzo maar dan heb je ook wat meer.
Waarom is dat persé beter dan? En weet je toevallig een goede/goedkope belastingadviseur in regio Nijmegen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:26:
...
Het toetsingsinkomen is leuk voor allerlei toeslagen, maar dit topic gaat over de aangifte.
Ik koppelde terug op de reactie van YinYang
YinYang schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:01:
[...]

Zo gauw je aftrekposten hebt, en in dit geval aanschaf van een huis, dan gaat die vlieger niet meer op. Een vergissing die best veel mensen maken wat enkele 100den euro's per jaar kan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
YinYang schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:57:
[...]

Waarom is dat persé beter dan? En weet je toevallig een goede/goedkope belastingadviseur in regio Nijmegen? :)
Omdat een Hypotheek adviseur geen belastingadviseur is, en ze kosten inderdaad tussen de 60 en de 150euro afhankelijk van het werk.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.