Belastingaangifte 2012 (Inkomstenbelasting particulieren) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 58.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gevoel alsof ik iets verkeerd doe. Normaal kreeg ik zo'n 3.000 euro terug (hypotheekrente).
Nu kom ik opeens op een bedrag van 5.000 euro uit? Is dit mogelijk dat er opeens zoveel verschil in zit met vorige jaren? Of vul ik iets verkeerd in bij eigen woning restschuld? Dat is toch gewoon het bedrag aan hypotheek?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Significant meer gaan verdienen, loon en afgedragen belasting onjuist ingevuld, teveel belasting afgedragen?
Ik open altijd even het belastingprogramma van het jaar ervoor nog ernaast. Dingen als inkomen veranderen wel, maar het geeft een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ik zie al wat ook meetelt. Een dochter in 2012, daar krijg je blijkbaar ook weer kortingen voor.
En een loonheffing die opeens 1500 euro hoger is dan vorig jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 23:32

Andre21

Inmiddels 39....

Die dochter heb ik ook.. maar dan uit 2011.. Altijd leuk die inkomensafhankelijk combinatiekorting en ouderschapsverlof korting als je die nog niet via een voorlopige teruggave had gekregen ;)

Blender....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad wel lekker, 2000 euro meer terug dan ik verwacht had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Die ouderschapsverlofkorting, moet je die aanvragen vooruit? Of achteraf innen?
Mijn dochter is november 2012 geboren, ik ga vanaf 1 februari 2013 ouderschapsverlof opnemen.
Kan ik dat via de voorlopige aanvraag 2013 aanvragen dat ik het maandelijks krijg?
Of is dat volgend jaar achteraf voor het gehele jaar?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

YinYang schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:57:
[...]

Waarom is dat persé beter dan? En weet je toevallig een goede/goedkope belastingadviseur in regio Nijmegen? :)
Er zullen er vast veel in Nijmegen en omgeving zitten. Waarom? Omdat hypotheekadviseurs er niet voor gestudeerd hebben? En ze vragen je DigiD om de aangifte in te vullen. (zie ander topic ergens hier) Om belastingadviseur te worden en dan in complete basis, moet je minimaal 1 jaar studeren. Je kan inderdaad een hoop vinden op het internet, maar ze vergeten veels te veel, omdat ze er niet genoeg vanaf weten.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Speedy55 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:15:
[...]

Er zullen er vast veel in Nijmegen en omgeving zitten. Waarom? Omdat hypotheekadviseurs er niet voor gestudeerd hebben? En ze vragen je DigiD om de aangifte in te vullen. (zie ander topic ergens hier) Om belastingadviseur te worden en dan in complete basis, moet je minimaal 1 jaar studeren. Je kan inderdaad een hoop vinden op het internet, maar ze vergeten veels te veel, omdat ze er niet genoeg vanaf weten.
Oké dan ga ik het regelen via een belastingadviseur. Zo'n persoon is trouwens ook weer iets anders als een boekhouder toch? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

martinusz schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:49:
Die ouderschapsverlofkorting, moet je die aanvragen vooruit? Of achteraf innen?
Mijn dochter is november 2012 geboren, ik ga vanaf 1 februari 2013 ouderschapsverlof opnemen.
Kan ik dat via de voorlopige aanvraag 2013 aanvragen dat ik het maandelijks krijg?
Of is dat volgend jaar achteraf voor het gehele jaar?
Je kan het natuurlijk via de voorlopige teruggave al van tevoren proberen te krijgen. Hou er wel rekening mee dat je alleen ouderschapsverlofkorting krijgt wanneer je daadwerkelijk een terugval aan inkomen hebt. Ben je dus ten opzichte van het vorige jaar in totaal meer gaan verdienen door een salarisstijging, bonus of whatever, dan heb je er geen recht op.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

YinYang schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:31:
[...]

Oké dan ga ik het regelen via een belastingadviseur. Zo'n persoon is trouwens ook weer iets anders als een boekhouder toch? :|
Ja ik ben beide, maar voor beide heb ik een hbo opleiding gedaan.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
YinYang schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:07:
[...]

Ik snap em even niet. Stel ik verdien €35.000 bruto in 2012 en dit staat ook zo op mijn jaaropgaaf, dan moet ik dat niet invullen als ik in 2012 ook een huis gekocht heb en dus rente betaal en eenmalige kosten heb gehad zoals taxatie, NHG etc?
Moet ik dat er dan dus vanaf halen? Dus stel dat die eenmalige kosten €3000 in totaal zijn, dan moet ik een jaarinkomen van €32.000 opgeven?
Nee, natuurlijk niet. Je gegevens over inkomen en aftrekposten vul je afzonderlijk in bij de vragen die daarover gaan en het aangifteprogramma rekent alles verder voor je uit. Op het eind van de aangifte zit een overzicht, waarin je alle ingevulde gegevens terug kunt vinden plus de berekeningen .
Ik zou gewoon het Aangifteprogramma downloaden en proberen in te vullen. Je moet daarin alle vragen nalopen en aanvinken wat op jou van toepassing is. Als je merkt dat je er niet uitkomt, kun je altijd nog hulp inroepen. Of wachten tot de Vooringevulde Aangifte op te vragen is, vanaf 1 maart en kijken of daar nog iets aan ontbreekt of dat je iets niet begrijpt.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze hebben het programma wel verslechterd zeg. Vorig jaar werd bij openen gevraagd of de gegevens van vorig jaar overgenomen konden worden. Nu moet ik zelfs alle jaren voor de niet-gebruikte jaarruimte opnieuw invullen. :(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 21:57
Bij het opgeven van je vermogen:
Op 1-1-2012 had ik wat geld op een spaarloonrekening staan. Deze is - vanwege stoppen van spaarloonregeling - ook sinds die datum niet meer geblokkeerd. Moet ik het geld op die rekening aangeven bij m'n vermogen (box 3 heet dat, geloof ik)?

Volgens deze website hoeft het niet, maar ik hoor graag een second opinion.

Edit:
Deze website , tip #32, beweert het tegengestelde: gedeblokkeerde rekeningen moet je blijkbaar wel opgeven - lijkt mij ook wel het meest logisch. Hmmm, onduidelijk. Wat is het nou?

[ Voor 23% gewijzigd door vanaalten op 27-01-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Als de rekening niet eenmalig is gedeblokkeerd maar je nu ook nog bij het geld kunt, is het geen spaarloonrekening meer maar een gewone spaarrekening.
Je kon vorig jaar kiezen voor alles opnemen of laten lopen zoals het was (jaarlijks valt dan het deel vrij dat vier jaar vast heeft gestaan). In dat laatste geval blijft het tegoed onder de regeling vallen, totdat het laatste deel is vrijgevallen.
Als de rekening permanent is gedeblokkeerd valt het gewoon niet meer onder de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even een klein vraagje met betrekkeing op de eigenwoningforfait en een nieuwbouwwoning.

De bouw van de woning is gestart in de zomer van afgelopen jaar, dat is ook het moment waarop ik de grond heb gekocht.

Bij het invullen van de woz waarde voor de woning waarin ik niet woonde zie ik het volgende:
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2011 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen. Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat? Bel dan de BelastingTelefoon.
Klopt het dat ik bij de woz waarde nu gewoon 0 euro kan invoeren aangezien er op 1 januari nog niets stond en de grond niet van mij was? Tevens heb ik een vraagje of het "eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf", ik woon nu nog bij mijn ouders, ik neem dus aan dat ik hier dus ook 0 kan invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 13:03
Voor het eerst een uitgebreide inkomstenbelasting aan het invullen :) (vorig jaar woning gekocht en gaan samenwonen).

Paar vragen aan de ervaringsdeskundigen hier. Eerst wat informatie.

- 1 februari 2012 woning gekocht
- Verbouwd, 22 november 2012 in de woning getrokken en ons ingeschreven bij de gemeente
- Hypotheekrente betaald vanaf juni (eerste 4 maanden geen hypotheekrente/was actie)
- Samenlevingscontract vanaf 1 februari 2012

Vraag:
- Bij eigenwoningforfait moet je de datum invullen dat je bij de gemeente stond ingeschreven, 22 november invullen is gunstiger als 1 februari. Maar wat is juist? We hebben de woning sinds 1 februari, maar wonen er officieel vanaf 22 november i.v.m. verbouwing en zijn ook per 22 november ingeschreven.

Ik heb nu ingevuld bij het kopje "Eigen woning waarde voor een woning waar u (tijdelijk) niet woonde" 2-2 tot 21-11

En bij "Eigen woning waarde voor uw hoofdverblijf" 22-11 tot 31-12

Lijkt me goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Blueone schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:27:
Even een klein vraagje met betrekkeing op de eigenwoningforfait en een nieuwbouwwoning.

De bouw van de woning is gestart in de zomer van afgelopen jaar, dat is ook het moment waarop ik de grond heb gekocht.

Bij het invullen van de woz waarde voor de woning waarin ik niet woonde zie ik het volgende:

[...]

Klopt het dat ik bij de woz waarde nu gewoon 0 euro kan invoeren aangezien er op 1 januari nog niets stond en de grond niet van mij was? Tevens heb ik een vraagje of het "eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf", ik woon nu nog bij mijn ouders, ik neem dus aan dat ik hier dus ook 0 kan invullen?
WOZ maakt nog niets uit,
http://www.belastingdiens...oning_leeg_of_in_aanbouw/
Als waarde geef je nu de grondprijs op. Dat staat ergens in je aankoopakte. Kijk of je ergens een papiertje hebt liggen mbt onroerend zaak belasting van de gemeente van afgelopen jaar. Daar zou het ook op moeten staan, echter is die prijs niet altijd realistisch en de de tijd voor bezwaar is allang voorbij.

Echt druk om maken is niet nodig aangezien het niet je hoofdverblijf dus de bijtelling blijft nihil. Als referentie maakt de belastingdienst gebruik van het GBA, wel een factor om rekening te houden in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oke, dat is opzich helder, op 1 januari 2012 had ik de grond uberhaupt nog niet, moet ik dan eigenlijk niet gewoon 0 euro invullen. Tevens ben ik ook bezig met de voorlopige aanslag van 2013, zoals ik het nu begrijp wordt daarbij de woz waarde van 1 januari 2013 gebruikt. Aangezien mijn huis pas half af is moet ik de "vervangingswaarde" gebruiken, dit zouden de grond prijs en bouwtermijnen tot nu toe bij elkaar opgeteld moeten zijn. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Wammeer krijg je nu precies voorlopige HRA terug? Ik lees op de site van de belastingdienst dat dit de 15e is maar ik heb nog niets ontvangen...

Vorig jaar november heb ik het huis gekocht. Toen heb ik voorlopige teruggaaf 2013 ingevuld en is dit verzonden naar de belastingdienst. Voor 2012 ga ik alleen op de definitieve aangifte invullen maar ik heb deze maand dus nog niets ontvangen over de maand januari...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
LED-Maniak schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:04:
Wammeer krijg je nu precies voorlopige HRA terug? Ik lees op de site van de belastingdienst dat dit de 15e is maar ik heb nog niets ontvangen...
Voorlopige HRA? Je bedoeld denk ik de voorlopige teruggaaf in maandelijkse termijnen?
Even nagekeken en:
15 november 2012;
17 december 2012;
15 januari 2013;

... dus als je januari nog niet gehad hebt is er iets mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Hoeft niet, eerste aanvraag duurt langer. Maar je hebt zelfs nog geen brief ontvangen? En de belastingdienst heeft wel je juiste woonadres, je woont nog niet in je nieuwe huis?
Ik heb ergens in september va ingevuld (huis gekocht 31 aug) en pas per 15 november de eerste teruggaaf ontvangen. Dus je hebt best kans dat het bij jou per februari gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Twee vraagjes:

1. We hebben in 2011 een grote verbouwing (aanbouw) gehad, waardoor er heel wat m2 bij zijn gekomen. De WOZ-waarde met peildatum 1-1-2012 is echter gedaald, dus die aanbouw is niet meegerekend. De gemeente heeft de juiste informatie via de bouwvergunning lijkt me. Wat moet ik hiermee?

2. In 2012 heb ik studiekosten gemaakt, maar deze opleiding heb ik niet afgerond en zal ik ook nooit afmaken. Maakt het al of niet afmaken van een opleiding uit voor de kosten die je mag aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

zeeg schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:49:
Twee vraagjes:

1. We hebben in 2011 een grote verbouwing (aanbouw) gehad, waardoor er heel wat m2 bij zijn gekomen. De WOZ-waarde met peildatum 1-1-2012 is echter gedaald, dus die aanbouw is niet meegerekend. De gemeente heeft de juiste informatie via de bouwvergunning lijkt me. Wat moet ik hiermee?

2. In 2012 heb ik studiekosten gemaakt, maar deze opleiding heb ik niet afgerond en zal ik ook nooit afmaken. Maakt het al of niet afmaken van een opleiding uit voor de kosten die je mag aftrekken?
1/ Je mag een bezwaarschrift indienen tegen de door de gemeente vastgesteld WOZ-waarde als je vind dat die hoger moet ;) . Maar het hoeft dus niet en je moet er niets mee, dit is de verantwoordelijkheid van de gemeente.

2/ Weet ik niet uit mijn hoofd, maar als het nergens in de toelichting bij het aangifteprogramma te vinden is (en bij mijn weten niet), dan maakt dat dus ook niet uit.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Blueone schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:44:
Oke, dat is opzich helder, op 1 januari 2012 had ik de grond uberhaupt nog niet, moet ik dan eigenlijk niet gewoon 0 euro invullen. Tevens ben ik ook bezig met de voorlopige aanslag van 2013, zoals ik het nu begrijp wordt daarbij de woz waarde van 1 januari 2013 gebruikt. Aangezien mijn huis pas half af is moet ik de "vervangingswaarde" gebruiken, dit zouden de grond prijs en bouwtermijnen tot nu toe bij elkaar opgeteld moeten zijn. Klopt dit?
Het gaat om peildatum, of je het in bezit had speelt niet.

Voor de aangifte van 2012 gebruik je als peildatum 1 januari 2011, voor de (voorlopige) aangifte 2013 gebruik je als peildatum 1 januari 2012.

Staat ook op de site
http://www.belastingdiens...fait_berekenen/woz_waarde

Het klopt wat je zegt over bouwtermijnen alleen je hebt een dikke maar,
belastingdienst gebruikt de gegevens van de gemeente als referentie. Zorg er dus voor dat bij de gemeente de papieren in orde zijn. Die sturen een brief met de geschatte waarde en je moet daar ook in beroep gaan als je vind dat het niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Twee vraagjes:

wat betreft 2: Het afmaken maakt niet uit, anders krijg je dat mensen ineens nog achteraf allemaal aangiftes moeten gaan wijzigen omdat ze 4 jaar terug begonnen zijn nu pas een diploma halen.. Gewoon invullen dan komt het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
Rudedadude schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 12:13:
1/ Je mag een bezwaarschrift indienen tegen de door de gemeente vastgesteld WOZ-waarde als je vind dat die hoger moet ;) . Maar het hoeft dus niet en je moet er niets mee, dit is de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Een beetje de braver burger uithangen... Maar ja, straks komen ze er over een aantal jaar achter, en mag ik in één keer de hele boel aftikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:34
Twee vraagjes:

en wat betreft 1, de gemeente neem elk jaar een steekproef door een aantal huizen uit de wijk. Tenminste dat doen ze bij ons in de gemeente. Vervelende en mooie daarvan is dat het elk jaar wat kan verschillen. Bij ons was bijvoorbeeld een gemiddelde genomen van een aantal huizen die bij ons in de wijk staan die duurder(groter) zijn dan de onze . Hierdoor ging het gemiddelde ietsje omhoog.

Wij hebben hiervoor bezwaar ingediend...... Maar dat is afgewezen, ze hadden namelijk helemaal geen zin om te werken. Daar wordt je moe van........ dus heb je het maar te accepteren. Dat komt soms dus handig uit als je je huis net verbouwd hebt en dus duurder is als de rest van de huizen om je heen. volgend jaar kan het dus best wezen dat je buren meer betalen door jou verbouwing :D

aha ook nog een bron gevonden
http://www.rijksoverheid....eenten-de-woz-waarde.html

je hoeft dus later ook nooit wat terug te betalen, want de gemeente weet dat de een te veel en de ander te weinig betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 01-02-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:41
vanaalten schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 08:11:
[...]

Voorlopige HRA? Je bedoeld denk ik de voorlopige teruggaaf in maandelijkse termijnen?
Even nagekeken en:
15 november 2012;
17 december 2012;
15 januari 2013;

... dus als je januari nog niet gehad hebt is er iets mis gegaan.
Sorry, voorlopige teruggaaf inderdaad. Heb het eind november aangevraagd via het programma van de belastingdienst.
dcl! schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:41:
Hoeft niet, eerste aanvraag duurt langer. Maar je hebt zelfs nog geen brief ontvangen? En de belastingdienst heeft wel je juiste woonadres, je woont nog niet in je nieuwe huis?
Ik heb ergens in september va ingevuld (huis gekocht 31 aug) en pas per 15 november de eerste teruggaaf ontvangen. Dus je hebt best kans dat het bij jou per februari gaat lopen.
Ahh oke. Brief heb ik volgens mij ook nog niet ontvangen. Het is hetzelfde adres als waar ik alweer 2 jaar woon(huurhuis gekocht). We wachten nog even af. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 22:08

OzzieMann

PSN: OzzieMann

meermarco schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:55:
[...]

Dat is jaar 2013, maar voor 2012 is het: http://www.belastingdiens...elijke_combinatiekorting/

En je hebt gelijk. Ik haalde het uit van een andere bron. Daar stond het onduidelijk(er).
Hier staat U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999. Dat is het geval, dus ik heb er recht op. Super, dankjewel!
Hé dat is mooi meegenomen. Ons dochtertje is 6 weken :o te vroeg geboren op 30 juni. Krijgen we na alle ziekenhuisbezoeken van het afgelopen half jaar toch nog een meevallertje. 12 uur en 10 minuten later hadden we nergens recht op gehad.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voldoe je ook aan punt twee? Want als jij het kind pas op 2 juli hebt ingeschreven zou de belastingdienst moeilijk kunnen doen.

Weet iemand trouwens waar ik redelijk eenvoudig kan uitrekenen wat ik terug ga krijgen dit jaar? Ik heb vanaf augustus een baan met normaal loon en ben wel benieuwd wat ik ga terug krijgen aangezien ik niet het hele jaar gewerkt hebt. Ik heb mijn jaarstrook nog niet binnen (komt eind februari).

[ Voor 54% gewijzigd door Tsurany op 04-02-2013 12:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:44:
Weet iemand trouwens waar ik redelijk eenvoudig kan uitrekenen wat ik terug ga krijgen dit jaar? Ik heb vanaf augustus een baan met normaal loon en ben wel benieuwd wat ik ga terug krijgen aangezien ik niet het hele jaar gewerkt hebt. Ik heb mijn jaarstrook nog niet binnen (komt eind februari).
Aangifteprogramma downloaden in invullen. Je ziet dan vanzelf wat je eventueel terugkrijgt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan gewoon zonder de aangifte te verzenden? Dan ga ik dat eens proberen :)

Edit: De arbeidskorting staat niet als zodanig op mijn loonstrook, hoe kan ik deze vinden/berekenen?

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 04-02-2013 12:53 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

Tsurany schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:44:
Voldoe je ook aan punt twee? Want als jij het kind pas op 2 juli hebt ingeschreven zou de belastingdienst moeilijk kunnen doen.
Dochter is op 2 juli (maandag) ingeschreven maar als datum is 30 juni aangehouden. Ze staat du vanaf 30 juni op ons woonadres ingeschreven bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Tsurany schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:51:
Edit: De arbeidskorting staat niet als zodanig op mijn loonstrook, hoe kan ik deze vinden/berekenen?
Wachten op het jaaroverzicht wat je van je werkgever krijgt.
Of even googlen op "arbeidskorting berekenen" en dan deze link bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vanaalten schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:56:
[...]

Ah thanks. Als ik alles goed heb ingevuld zou ik 1500-1700 euro moeten terugkrijgen van de belastingdienst. Dat is wel een aardig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 13-09 17:38
vanaalten schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:56:
[...]

Je hoeft de arbeidskorting niet te weten / in te vullen. Het aangifteprogramma weet zelf op welke arbeidskorting je recht hebt aan de hand van wat je invult. Dat wordt vergeleken met de door de werkgever ingehouden belasting en het resultaat zie je terug in wat je nog moet betalen / terugkrijgt. In het detailoverzicht dat je kan inzien na het invullen kan je teruglezen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
nickvanozzie schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:38:
[...]

Hé dat is mooi meegenomen. Ons dochtertje is 6 weken :o te vroeg geboren op 30 juni. Krijgen we na alle ziekenhuisbezoeken van het afgelopen half jaar toch nog een meevallertje. 12 uur en 10 minuten later hadden we nergens recht op gehad.
Dat maakt natuurlijk geen zak uit want als ze een paar uur later was geboren hadden jullie een "jaar" langer dit belastingvoordeel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

Wceend schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:58:
[...]

Dat maakt natuurlijk geen zak uit want als ze een paar uur later was geboren hadden jullie een "jaar" langer dit belastingvoordeel gehad.
Dat weet ik. :D :+ Uiteindelijk heeft iedereen er even lang recht op. Tenzij ook dit weggesneden gaat worden, dan heb ik toch al het eerste jaar binnen :D

[ Voor 19% gewijzigd door OzzieMann op 06-02-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Nu de jaaropgave binnen is gekomen, had ik vast snel enkele gegevens ingevuld. Voorgaande jaren kreeg ik nog wel eens wat terug van de belasting, maar sinds ik fulltime werk eigenlijk niet meer.
Zo ook dit jaar, ik moet 500+ euro terug betalen aan de belastingdienst.
Houd het werk te weinig loonheffing in? Of doe ik zelf iets verkeerds? Kan het ermee te maken hebben dat ik dat jaar een te hoge zorgtoeslag heb ontvangen:

Loon: 30765
Ingehouden loonbelasting: 7057
Verrekende arbeidskorting: 1611

Zijn de gegevens.

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

shameblaster schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 20:24:
Nu de jaaropgave binnen is gekomen, had ik vast snel enkele gegevens ingevuld. Voorgaande jaren kreeg ik nog wel eens wat terug van de belasting, maar sinds ik fulltime werk eigenlijk niet meer.
Houd het werk te weinig loonheffing in? Of doe ik zelf iets verkeerds? Kan het ermee te maken hebben dat ik dat jaar een te hoge zorgtoeslag heb ontvangen:

Zijn de gegevens.
Als dat alles is wat je hebt ingevuld, dan houdt je baas idd niet genoeg loonheffing in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
shameblaster schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 20:24:

Zijn de gegevens.
De arbeidskorting klopt wel precies, de loonheffing niet. Voor het door jou genoemde loon zou je werkgever normaal gesproken 8500 euro aan loonheffing in moeten houden.

Het bijzonder tarief wil nog weleens een probleem opleveren. Als je in 2011 veel minder verdiende dan in 2012, dan kan bijvoorbeeld het toegepaste percentage op vakantiegeld of een 13e maand in 2012 verkeerd zijn.

Ik zou het voor de zekerheid navragen bij de werkgever.

Zorgtoeslag is onafhankelijk van je inkomstenbelasting. Wel even aanpassen op toeslagen.nl als je teveel krijgt, want je wilt niet nog eens een paar honderd euro extra moeten terug betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arthas op 06-02-2013 21:14 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

In 2011 verdiende ik inderdaad een stuk minder.
Ik zal het eens navragen bij mijn werkgever, bedankt voor de antwoorden.
Raar dat ze te weinig loonheffing inhouden, nu krijg ik eigenlijk dus te veel geld per maand, wat ik later weer terug "geef" aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Bijzonder tarief staat vaak ook op je loonstrook. Als je 33,1% kunt terugvinden met BT of bijzonder tarief erbij dan is er sowieso te weinig ingehouden.

Loonheffing is overigens een voorheffing, jij blijft uiteindelijk verantwoordelijk. Als er sprake is van opzet of structurele fouten, dan kan de werkgever als inhouder (mede)aansprakelijk worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Iblies schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:59:
Bijzonder tarief staat vaak ook op je loonstrook. Als je 33,1% kunt terugvinden met BT of bijzonder tarief erbij dan is er sowieso te weinig ingehouden.

Loonheffing is overigens een voorheffing, jij blijft uiteindelijk verantwoordelijk. Als er sprake is van opzet of structurele fouten, dan kan de werkgever als inhouder (mede)aansprakelijk worden gesteld.
Dit jaar staat er bij bijzonder tarief 42%

In 2012 stond er 33,1% bij elke loonstrook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Dan is er te weinig ingehouden.

Het gaat dan om onder andere vakantiegeld, overwerk, 13de maand, winstuitkering. Je hebt ruwweg 9% te weinig betaald, omgerekend gaat het om een bedrag van ongeveer +5500 euro dat als bijzondere beloning is aangemerkt.

Vrij veel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Mmz, dus ik kan hier nog een naheffing over ontvangen dat ik die 5500euro nog moet betalen?
Dat is zeker een behoorlijk bedrag, erg raar.

Edit
Je bedoelt dat die 500+ euro wat ik heb uitgerekend op deze gegevens gebasseerd is?
Of komt dit van iets anders

Ik werk al sinds 2007 bij deze werkgever en ben begonnen met een 0 uren contract (bij baantje).
Later is dit omgezet naar een vast contract voor onbepaalde tijd (8uur), wat in 2011 omgezet is naar 36uur (na behalen diploma).
Ik denk dat het bijzonder tarief wat in 2012 is gerekend gebasseerd is over mijn inkomsten in het bedrijf van 2011.
Aangezien ik toen maar slechts enkele maanden fulltime heb gewerkt was mijn jaarinkomen 17000euro.
Toen was het BT 33,1 procent.

In heel 2012 is het BT hierop gebasseerd zie ik terug op mijn loonstroken.

[ Voor 74% gewijzigd door shameblaster op 07-02-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, ik heb net zowel mijn digitale aangifte over 2012 als die van mijn moeder ingevuld.

Bij mijn moeder was er volgens de berekening €15 te weinig loonbelasting betaald, bij mij €20, maar bij beide staat er bij "te betalen" 0,00 :?

Maar als dit klopt, dan is dit de eerste keer in.... 7 a 8 jaar dat mijn moeder geen honderden € (soms >€1000) hoeft terug te betalen. Daarbij dus ook denkend aan gezeur met zorgtoeslag, huurtoeslag en de alleenstaande ouderkorting/toeslag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Is kwestie van terugrekenen,
je moet 500 betalen, en je hebt ongeveer 9% te weinig betaalt (33% tegen 42). Dan heb je toch ruim 5500 euro aan loon ontvangen dat onder bijzonder tarief valt.

Gezien het jaarloon dat je hebt, is dat toch even 1/6 van je salaris.

Dat kan gevolgen hebben voor oa je pensioen, maar het is ook maar de vraag hoe ze daar mee omgaan met ziekte ed. Maar de discussie verschuift zich :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Iblies schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:24:
[...]

Is kwestie van terugrekenen,
je moet 500 betalen, en je hebt ongeveer 9% te weinig betaalt (33% tegen 42). Dan heb je toch ruim 5500 euro aan loon ontvangen dat onder bijzonder tarief valt.

Gezien het jaarloon dat je hebt, is dat toch even 1/6 van je salaris.

Dat kan gevolgen hebben voor oa je pensioen, maar het is ook maar de vraag hoe ze daar mee omgaan met ziekte ed. Maar de discussie verschuift zich :P
Ja ik laat elke maand mijn overuren (zijn er best veel) uit betalen, inclusief het vakantie geld en de eenmalige extra bonus + 13e maand, zal dit goed kunnen kloppen.
Dit jaar staat die in ieder geval op 42% dus hopelijk heb ik dit gedoe volgend jaar niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:50:
Hmm, ik heb net zowel mijn digitale aangifte over 2012 als die van mijn moeder ingevuld.

Bij mijn moeder was er volgens de berekening €15 te weinig loonbelasting betaald, bij mij €20, maar bij beide staat er bij "te betalen" 0,00 :?
Klopt er is een drempel. Zit je daaronder hoef je niets te betalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb ook wat probleempjes met de loonheffing dit jaar. Moet wat terugbetalen (das niet zo boeiend; 60 euro), maar ik krijg wel de melding dat er te veel arbeidskorting is verrekend.
De cijfers:
Loon: 55.116,00
Loonheffing: 17866,00
Arbeidskorting: 1.540,00

Gekke is; mijn vriendin verdient minder, heeft een hogere arbeidskorting en krijgt de melding niet:
Loon: 44.757,00
Loonheffing: 13.449,00
Arbeidskorting: 1.611,00

Wat gaat hier mis? Is er daadwerkelijk teveel arbeidskorting verrekend? Of zit er (net als in eerdere jaren) een fout in het aangifteprogramma.
Klopt het dat ik op basis hiervan 60 euro moet terugbetalen?

VT etc. heb ik allemaal zeker weten goed gedaan, dus daar kan het niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49
Afbouw arbeidskorting hogere inkomens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dat al ingegaan dan? Dacht dat dat pas vanaf volgend jaar zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
De maximale arbeidskorting voor hogere inkomens voor 2012 is 1533 euro. Jij geeft 1540 op. Dus is er teveel arbeidskorting verrekend. 60 euro vind ik dan wel weer vreemd.

Je vriendin geeft 1611 euro arbeidskorting op. Dit is precies het maximum voor de lagere inkomens.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb vorig jaar een studie (werkgerelateerd) gedaan waarbij mijn werkgever de helft heeft bijgedragen en ikzelf de andere helft. Mijn eigen deel heb ik via een individueel keuzebudget netto laten uitbetalen. Dat keuzebudget bestaat uit alle extra euro's naast het loon/reiskosten.

Mag ik nu mijn eigen helft alsnog weer opvoeren als studiekosten? Ik kom met gemak boven de drempel uit dus dat is niet de uitdaging. Ik denk zelf van wel aangezien die netto uitbetaling ook gewoon mijn eigen geld is en dus geen vergoeding vanuit bijvoorbeeld de werkgever. Alleen betaal ik normaal belasting als ik geld uit het keuzebudget haal, maar voor bijvoorbeeld studiekosten krijg je het netto.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mijn vriendin heeft een paar maanden WW gehad in 2012, nu heb ik de jaaropgave van de UWV voor mij, maar ik zie geen arbeidskorting hierop? Is dat correct?

Ik heb achtereenvolgens de volgende kolommen:
Fiscaal loon, Loon voor ZVW, Bijdrage ZVW, Loombel./Premie VV, UWV code, Heffingskorting

Fiscaal loon + loonbel. heb ik nu ingevuld. Onder heffingskorting staat "Ja", maar verder niets.

Iemand die mij kan verduidelijken?
Ben niet zo bekend met UWV ;)

Edit:
Zijn er nog belastingvoordelen als je een kind hebt gekregen in 2012?
Korter dan 6 maanden in 2012 (geboren in november).

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 12-02-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 11-09 15:21
martinusz: de UWV uitkering moet NIET bij salaris/inkomen uit werk vermeld worden,
maar bij uitkeringen/pensioenen (klik op box1, en zie daar de keuze)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NielsTn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:22:
martinusz: de UWV uitkering moet NIET bij salaris/inkomen uit werk vermeld worden,
maar bij uitkeringen/pensioenen (klik op box1, en zie daar de keuze)
SCherp, die had ik even gemist bij het aanvinken, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 19:17

Dido

heforshe

Bastien schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:59:
Ik heb vorig jaar een studie (werkgerelateerd) gedaan waarbij mijn werkgever de helft heeft bijgedragen en ikzelf de andere helft. Mijn eigen deel heb ik via een individueel keuzebudget netto laten uitbetalen. Dat keuzebudget bestaat uit alle extra euro's naast het loon/reiskosten.

Mag ik nu mijn eigen helft alsnog weer opvoeren als studiekosten? Ik kom met gemak boven de drempel uit dus dat is niet de uitdaging. Ik denk zelf van wel aangezien die netto uitbetaling ook gewoon mijn eigen geld is en dus geen vergoeding vanuit bijvoorbeeld de werkgever. Alleen betaal ik normaal belasting als ik geld uit het keuzebudget haal, maar voor bijvoorbeeld studiekosten krijg je het netto.
Nee, natuurlijk mag jij die niet opvoeren, behalve als je het ook netjes opgeeft bij je inkomsten.

(Als jij die extra vergoeding bij je inkomsten opgeeft betaal je X bedrag belasting, die jij vervolgens door ze als studiekosten op te voeren weer mag aftrekken. Netto effect, nul)

Als jij dat geld bruto had gehad (dus er werd gewoon belasting over ingehouden), dan kon het wel.

Het klink nu alsof jij belastign wilt terugvragen die jij nooit betaald hebt, waarom zou dat mogen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik vraag/vroeg wel meer via de belasting terug waarover ik geen belasting heb hoeven te betalen, hulpmiddelen bijvoorbeeld. Ja, da's wat anders dan wat ik nu vroeg. Maar het is duidelijk, dank voor je antwoord :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 22:21
Ik ben een beetje in de war wat betreft fiscaal partnerschap. Ik heb over 2011 foutief opgegeven een fiscale partner te hebben (mijn vriendin). Dit blijkt niet zo te zijn geweest. Als ik nu de voorwaarden voor fiscaal partners doorloop is de enige regel die van toepassing is: "U was het jaar ervoor al fiscale partners". Dit is dus wel zo opgegeven, maar klopt niet.

Heb ik nu in 2012 wel of geen fiscale partner? En moet ik de aangifte over 2011 nu wijzigen, of kan ik gewoon in de aangifte 2012 aangeven geen fiscale partner te hebben?

• twit
  • Laatst online: 11-09 04:42
Vorig jaar heb ik, voor het eerst, enkele maanden een baantje gehad naast mijn studie. Ondanks dat ik toen al bij mijn werkgever een formulier heb ingevuld voor 'loonheffingskorting' is er toch een aanzienlijk bedrag aan loonheffing en arbeidskorting ingehouden. Als ik dit allemaal letterlijk van mijn jaaropgaaf overneem en invul in de 2013 aangifte tool zie ik dat ik een heel groot deel van deze loonheffing terug zal krijgen.

Echter nu kwam ik ook nog het kopje aftrekposten 'Studiekosten' tegen. Als ik hier invul dat ik voor 2012, EUR1713 aan collegegeld heb betaald zie ik dat ik zelfs gewoon alle betaalde loonheffing terug zal krijgen. Nu zie ik in de aangifte tool al dat het van belang is of ik in 2012 nog studiefinanciering heb ontvangen. Dit is niet het geval omdat ik toen al meer dan vier jaar student was. Klopt het dan dat ik deze 1713 aan collegeld mag opgeven bij studiekosten? En zou ik om het exact te doen niet eigenlijk het collegegeld bedrag van 2012 (1713) moeten middelen met het bedrag van 2011 aangezien een schooljaar niet gelijk is aan een belastingjaar?

Ook las ik hier in dit topic nog wat interessante dingen over het uitstellen van je belastingaangifte tot je enkele jaren aan het werk bent? Is dit ook in mijn geval zo, als ik verwacht rond augustus van dit jaar af te studeren? Ik kan nu, mits ik de studiekosten af mag trekken, 100% van mijn betaalde loonheffing reeds terug krijgen. Kan het dan 'nog ' beter doordat ik met een hoger inkomen later nog meer heffingskortingen zou kunnen gebruiken ofzo?

EDIT: http://download.belasting...aven_2012_ib2751t22fd.pdf . Als ik dit zo bekijk neem ik 6x het normbedrag HBO/WO januari t/m juli + 6x normbedrag HBO/WO augustus t/m december en vul ik dat in bij studiekosten? Het lijkt een behoorlijk duidelijk verhaal in dat document maar toch is het me nog niet helemaal duidelijk..

Onderstaande plaatje (excel screenshot) is hoe het dan denk ik voor mijn situatie is:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/22553794/studiekostenrekenvoorbeeld.PNG

Klopt dit? Aftrekbaar is in dit screenshot het bedrag dat ik in de tool bij studiekosten in zou vullen, ik weet dat er dan door het programma nog de drempel van 500 euro wordt verrekend.

Ik ben gewoon een 'standaard' universitair student die in 2012 geen studiefinanciering meer ontving maar wel collegeld en wat boeken betaald heeft. Dus eigenlijk alle WO studenten zonder studiefinanciering in 2012 zouden dan op dit bedrag uit moeten komen toch.

[ Voor 24% gewijzigd door twit op 14-02-2013 17:40 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 22:21
twit schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:13:En zou ik om het exact te doen niet eigenlijk het collegegeld bedrag van 2012 (1713) moeten middelen met het bedrag van 2011 aangezien een schooljaar niet gelijk is aan een belastingjaar?
Je moet gewoon opgeven wat je in 2012 betaald hebt aan studiekosten (collegegeld, boeken etc.). Of een schooljaar gelijk is aan een belastingjaar maakt niet uit, het gaat om je kosten in het jaar waarin je aangifte doet. Stel; je bent in 2012 in september begonnen, dan geef je de kosten van september t/m december 2012 op. Heb je heel 2012 gestudeerd (dus in principe twee afzonderlijke studiejaren; 2011-2012 en 2012-2013) dan geef je alle studiekosten van januari 2012 t/m december 2012 op.

• twit
  • Laatst online: 11-09 04:42
Ja maar omdat ik in die paar maanden dat ik gewerkt heb zo weinig verdiend heb kan ik al mijn betaalde loonheffing al terugkrijgen door puur mn collegeld op te geven (en de algemene heffingskortingen te gebruiken). Echt toegevoegde waarde is er dan niet aan meer studiekosten zoals boeken enzo op te geven toch?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Alleen als je daadwerkelijke kosten aan je studie ('herrekende studiekosten') hoger zijn dan tweemaal het normbedrag, mag je je daadwerkelijke kosten opgeven. Anders moet je inderdaad de normbedragen gebruiken, zoals je in je rekenvoorbeeld hebt laten zien. Dit is ook precies zoals het in je gelinkte pdf wordt beschreven. Je maakt het jezelf in principe alleen maar lastiger door te gaan rekenen vanaf welk bedrag je de betaalde belasting terug krijgt, je kunt gewoon direct de normbedragen invullen. Het maakt niet uit dat je dan meer studiekosten hebt dan het totaal aan betaalde belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door Mad Marty op 15-02-2013 08:04 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met de volgende berekening.

25 oktober 2011 heb ik een nieuwbouwwoning gekocht. Na verkrijgen van hypotheek is de akte op 8 februari 2012 gepasseerd en zijn alle overige kosten betaald uit spaargeld. Omdat het project nog in ontwikkeling was werd er niet volledig gebruik gemaakt van het hypotheekbedrag maar van een gedeelte uit het depot.

Voor de berekening van mijn HRA vraag ik mij af hoe ik moet gaan rekenen. Zo heb ik vanaf februari tot augustus slechts een deel van mijn hypotheek gebruikt (90 van de 140k) en pas vanaf september de rest. Moet ik dan alvolgt rekenen? Ik hoor van mensen dat zij deze termijnen negeren en simpelweg kiezen om ervanuit te gaan dat de HRA wordt berekend over de gehele hypotheek.

Voorbeeld:
Maart: 95000 gebruikt van de 140000 en naar rato hypotheek betaald. Hoe bereken ik hiervan mijn HRA bij een rente van 4,2% 10 jaar vast voor 30 jaar looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Betaal je ook niet alleen rente over het gebruikte deel?
Dit zou volgens mij op het jaaroverzicht van de bank moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je kunt geen rente aftrekken die je niet hebt betaald.Je moet ook helemaal niet zelf gaan lopen rekenen, maar puur naar de afschriften kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:06:
Je kunt geen rente aftrekken die je niet hebt betaald.Je moet ook helemaal niet zelf gaan lopen rekenen, maar puur naar de afschriften kijken.
Ik heb van mijn hypotheekverstrekker alleen overzichten gehad wat ik had opgenomen uit mijn depot per maand. (bijvoorbeeld per maand maart 95000 euro). Ik kan daar niet op zien hoeveel rente ik heb betaald. Dien ik daarvoor te rekenen?

Bijvoorbeeld Maart:
Opgenomen: 95000
Rente 4,2%
Looptijd 30 jaar (10 jaar rentevasteperiode)

Rente = (95000/30) = 3166 euro per jaar tegen 4,2%: 3166 * 1.042 = 3299 totale rente = (3299-3166) = 133 euro rente wat ik heb betaald.

Dat getal bereken ik vervolgens voor iedere maand (heb van Quion wel een maandelijks overzicht gekregen) en dat tel ik bij elkaar op en behandel ik volgens de handleiding van de belastingdienst

De basis begrijp ik wel alleen de termijnen maken het even moeilijk. Bij een volledige opname kan ik 190 euro per maand terug krijgen van mijn bruto betaalde hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga er vanuit dat je verstrekker ook gewoon een overzicht van de betaalde rente kan oplepelen.
Zou er eens een belletje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
En wat staat er op je bankafschriften? Bij mij staat daar maandelijks bij het totaalbedrag dat wordt afgeschreven keurig in de omschrijving welk bedrag rente en welk bedrag aflossing betreft. En dat sluit altijd naadloos aan op de spreadsheet die ik zelf heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
ssj_gohan: Heb je al een jaarafschrift van de hypotheekverstrekker gekregen? Want daar staat op wat je aan rente hebt betaald en dat is ook het bedrag wat de hypotheekverstrekker naar de BD zal sturen.
martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:52:
..
Edit:
Zijn er nog belastingvoordelen als je een kind hebt gekregen in 2012?
Korter dan 6 maanden in 2012 (geboren in november).
Nee. Precies dezelfde situatie geldt bij ons ook. (Kleine ook geboren in november 2012)
Onder de streep maakt het eindelijk niks uit. Nu even geen voordeel, maar later wel langer dan iemand met een kind uit juni 2012. Gaan we maar even vanuit dat de regering geen aanpassingen hierin doet.

[ Voor 59% gewijzigd door Arthas op 15-02-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthas schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:41:
ssj_gohan: Heb je al een jaarafschrift van de hypotheekverstrekker gekregen? Want daar staat op wat je aan rente hebt betaald en dat is ook het bedrag wat de hypotheekverstrekker naar de BD zal sturen.
Volgens mijn hypotheekverstrekker krijg ik deze medio maart.

Dat past helemaal niet in mijn sheldoniaanse kalender, maar ach. Scheelt mij een hoop gereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klein vraagje. Ik kreeg een brief met acceptgiro of ik zorgtoeslag wil terugbetalen, gaat om een bedrag van rond de 100 euro. Nu moet dit voor 26 maart betaald zijn anders gaan ze allerlei kosten in rekening brengen.
Moet ik het inderdaad met die acceptgiro betalen? Zoiets gaat normaliter toch via de aangifte over afgelopen jaar? Of is dit dan niet iets wat met een aangifte verrekend wordt?

Vind het een beetje raar om dit apart te verrekenen en nu dit terug te betalen terwijl zij mij eind juni weer een ander bedrag moeten terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Nee, dat zijn twee aparte geldstromen. Je hebt geen overkoepeld saldo bij de bv Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oke, dan gaan we het gewoon betalen :)

Verwijderd

Vandaag mijn aangifte gedaan, althans ik heb hem nog niet verstuurd...wacht nog op de voorlopig ingevulde om zaken te controleren. WOZ waarde en dat soort grappen...(ik dacht dat WOZ waarde hetzelfde was als mijn aanschaf waarde, maar volgens mijn buurman kan dit veel lager liggen omdat ze het gemiddelde van de wijk + gebouw nemen....ik woon in een "vogelaars buurt" dus heb niet al te veel dure woningen om mij heen staan) en overzicht van betaalde rente. Heb ik een simpel excel bestand de zaken op een rij gezet en toen berekend.

Door u te ontvangen: 5500 euro

Daarbij komt ook nog de zorgtoeslag, ik had mijn inkomen te hoog ingeschat dus die krijg ik ook nog (500 euro +-)

Dat wordt een aardige aflossing op mijn hypotheek/krediet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2013 11:42 ]

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:41:
Vandaag mijn aangifte gedaan, althans ik heb hem nog niet verstuurd...wacht nog op de voorlopig ingevulde om zaken te controleren. WOZ waarde en dat soort grappen...(ik dacht dat WOZ waarde hetzelfde was als mijn aanschaf waarde, maar volgens mijn buurman kan dit veel lager liggen omdat ze het gemiddelde van de wijk + gebouw nemen....ik woon in een "vogelaars buurt" dus heb niet al te veel dure woningen om mij heen staan) en overzicht van betaalde rente. Heb ik een simpel excel bestand de zaken op een rij gezet en toen berekend.

Daarbij komt ook nog de zorgtoeslag, ik had mijn inkomen te hoog ingeschat dus die krijg ik ook nog (500 euro +-)

Daar gaat je hypotheekaftrekrente die je krijgt toch ook nog vanaf? O-)

Verwijderd

martinusz schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:49:
[...]

Daar gaat je hypotheekaftrekrente die je krijgt toch ook nog vanaf? O-)
Nee, dit is alles onder de streep. Natuurlijk nog wel even kijken of het klopt.

Wat ik mij wel afvroeg:
Ik heb een krediet afgesloten om mijn keuken te verbouwen en algemene woningverbetering. Kan ik de rente hiervan ook in Box 1 aftrekken? Dus bij de eigen woningschuld tellen? Het is ongeveer 6500 euro die ik heb geleend.

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Zijn vanaf morgen de vooraf ingevulde jaaropgaven te downloaden of is dit pas later?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

"Vanaf 1 maart", maar dat is te interpreteren als "Op 2 maart", of als "Op 1 maart".

Maareh, er is maar 1 manier om er achter te komen: morgen uitproberen ;-)

En het lijkt mij stug dat de ambtenaren in het weekend werken :z

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:51:
[...]
Wat ik mij wel afvroeg:
Ik heb een krediet afgesloten om mijn keuken te verbouwen en algemene woningverbetering. Kan ik de rente hiervan ook in Box 1 aftrekken? Dus bij de eigen woningschuld tellen? Het is ongeveer 6500 euro die ik heb geleend.
Dat is in afhankelijk van wanneer het krediet is afgesloten. Onder de oude regeling zou dat kunnen, onder de nieuwe regeling alleen als er is vastgelegd dat het krediet ten minste annuitair afgelost wordt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Vandaag was ik eens bezig om eea uit te zoeken voor de aangifte IB 2012... Kom ik er achter dat de belastingdienst mijn toetsingsinkomen heeft bijgesteld... Naar beneden... Ze gaan er maar even vanuit dat ik ruim 2000 euro minder verdien dit jaar, ineens ?!? Waardoor ik dus weer zorgtoeslag krijg (waar ik geen recht op heb!) Ik ben al vele jaren bezig (sinds 2008 geloof ik nu) deze toeslag te ontvangen en maar weer terug te storten het jaar daarna (na aangifte IB) omdat er steeds zaken worden gewijzigd en ik het dus maar niet voor elkaar krijg dit vast te zetten.
Ik was in de veronderstelling dat het toetsingsinkomen alleen door mij kan worden opgegeven en aangepast? Maar blijkbaar past de BD dit dus ook zelf gewoon maar aan?

Al met al word ik er intussen een beetje gestoord van, omdat ik helemaal gek wordt van elke week 1 a 2 enveloppen van de BD... Dit is in september vorig jaar begonnen nadat er een fout was geconstateerd in een aangifte van 2009) en er komt geen eind aan. Bellen en dergelijken heb ik allemaal al gedaan. Zelfs een boekhouder (die ik "ten einde raad" maar heb ingeschakeld) vind dit bijzonder en krijgt er geen grip op. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

[edit] wellicht niet het exact goede topic bedenk ik nu.. mag evt verplaatst worden als een mod dat wil.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 28-02-2013 16:31 ]

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 23:20
GeeEs schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:28:
Vandaag was ik eens bezig om eea uit te zoeken voor de aangifte IB 2012... Kom ik er achter dat de belastingdienst mijn toetsingsinkomen heeft bijgesteld... Naar beneden... Ze gaan er maar even vanuit dat ik ruim 2000 euro minder verdien dit jaar, ineens ?!? Waardoor ik dus weer zorgtoeslag krijg (waar ik geen recht op heb!) Ik ben al vele jaren bezig (sinds 2008 geloof ik nu) deze toeslag te ontvangen en maar weer terug te storten het jaar daarna (na aangifte IB) omdat er steeds zaken worden gewijzigd en ik het dus maar niet voor elkaar krijg dit vast te zetten.
Ik was in de veronderstelling dat het toetsingsinkomen alleen door mij kan worden opgegeven en aangepast? Maar blijkbaar past de BD dit dus ook zelf gewoon maar aan?

Al met al word ik er intussen een beetje gestoord van, omdat ik helemaal gek wordt van elke week 1 a 2 enveloppen van de BD... Dit is in september vorig jaar begonnen nadat er een fout was geconstateerd in een aangifte van 2009) en er komt geen eind aan. Bellen en dergelijken heb ik allemaal al gedaan. Zelfs een boekhouder (die ik "ten einde raad" maar heb ingeschakeld) vind dit bijzonder en krijgt er geen grip op. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

[edit] wellicht niet het exact goede topic bedenk ik nu.. mag evt verplaatst worden als een mod dat wil.
Heel herkenbaar, ook bij mij werd de inkomen 2000 euro naar beneden gesteld.
Elke keer dat ik het weer goed herstelde, gingen ze het maar weer verkeerd aanpassen.
Ik werd er stapel gek van..eindeloos bellen.
Ik heb het allang opgegeven, ze zeggen dat alleen ik het kan veranderen 8)7 .

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

Motrax schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:30:
"Vanaf 1 maart", maar dat is te interpreteren als "Op 2 maart", of als "Op 1 maart".

Maareh, er is maar 1 manier om er achter te komen: morgen uitproberen ;-)

En het lijkt mij stug dat de ambtenaren in het weekend werken :z
VIA informatie zal op 1 maart om 07.00 uur 's ochtends beschikbaar zijn.
Bankgegevens komen pas rond 5 a 6 maart.

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 28-02-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:01

ManiacsHouse

Scheisse!

Echt... Serieus...
Vooraf ingevulde aangifte tijdelijk niet beschikbaar

01-03-2013

Het downloaden van gegevens in de aangifte is tijdelijk niet mogelijk. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost. Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Werkte nu prima, net aangifte gedaan. Krijg 1600 euro terug, bijna een maandsalaris dus das mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Is het nog steeds mogelijk om middeling over 3 jaar aan te vragen?
Vond 2011 een fanstastisch jaar, kreeg ruim 10k terug aangezien ik maar een periode van dat jaar in NL heb gewerkt maar bij inhouding maandsalaris gewoon % werd ingehouden alsof ik hele jaar gewerkt had. I know, sigaar uit eigen doos maar toch ;D

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:41:

Maak bezwaar tegen WOZ waarde van je huis als deze in waarde gestegen is aangezien de huizenprijzen in Nederland juist gedaald zijn:). In de gemeente Utrecht gaat dat volledig digitaal. Vorig jaar succesvol gedaan. Ik had als bijgaand argument dat wij het huis gekocht hadden tegen een significant lager bedrag dan WOZ waarde aangegeven door de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:18:
Is het nog steeds mogelijk om middeling over 3 jaar aan te vragen?
Vond 2011 een fanstastisch jaar, kreeg ruim 10k terug aangezien ik maar een periode van dat jaar in NL heb gewerkt maar bij inhouding maandsalaris gewoon % werd ingehouden alsof ik hele jaar gewerkt had. I know, sigaar uit eigen doos maar toch ;D
Als je gedurende die 3 gehele jaren belastingplichtig was in Nederland, kan dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
ow crap, moet dus 3 GEHELE jaren belastingplichtig zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:37:
ow crap, moet dus 3 GEHELE jaren belastingplichtig zijn geweest?
Uiteraard. Belasting die je niet betaald hebt, kun je ook niet terug krijgen ;)

Ik denk dat ik jou iets verkeerd begrepen heb :)

Je kunt middeling aanvragen over drie aaneengesloten (inderdaad hele) jaren. Als je bijvoorbeeld in 2010 vanaf augustus gewerkt hebt en belasting betaald hebt (en daarvoor bijvoorbeeld geen inkomsten had), dan heb je natuurlijk wel in 2010 belasting betaald. Dus dan zou je bijvoorbeeld kunnen middelen over 2010, 2011 en 2012. Wat niet kan, is middelen over oktober 2009 tot oktober 2012. Heb je ook buiten Nederland inkomen gehad, dan kun je alleen middelen als minstens 90% van je totale inkomen in Nederland is verdiend. Zie ook http://www.belastingdiens...oorwaarden_voor_middeling

[ Voor 59% gewijzigd door Mad Marty op 01-03-2013 10:24 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Net gekeken naar de voorwaarden maar vond het niet heel duidelijk aangezien ze het over kalenderjaren hebben. Voor zekerheid gewoon belastingdienst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:27:
[...]

Maak bezwaar tegen WOZ waarde van je huis als deze in waarde gestegen is aangezien de huizenprijzen in Nederland juist gedaald zijn:). In de gemeente Utrecht gaat dat volledig digitaal. Vorig jaar succesvol gedaan. Ik had als bijgaand argument dat wij het huis gekocht hadden tegen een significant lager bedrag dan WOZ waarde aangegeven door de gemeente.
Hoe zit het als je WOZ van 2011 (die gebruik je toch voor 2012?) significant hoger is als de WOZ die ik onlangs heb ontvangen? (overigens klopt er toch niets van, want er zit inmiddels een aanbouw aan het huis, waardoor de waarde toch wel wat hoger zou moeten worden)

Vastgestelde WOZ-waarde: € 179.000 (waardepeildatum 01-01-2012)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2011)
Verandering van de WOZ-waarde: -6,77 %

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Even een vraagje over het onderwerp: Zorgverzekeringswet.
Op mijn jaaropgave staat daar een bedrag van ruim 2400 euro ingevuld.

Moet ik dat bedrag op onderstaande pagina invullen in het belastingaangifteprogramma? (onderste vinkje).
Ik zeg zelf, Ja dat moet daar ingevuld worden, zou iemand dit voor mij willen bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://vanderblom.nl/dumpert/1-3-2013%2010-26-16.png

Afbeeldingslocatie: http://vanderblom.nl/dumpert/1-3-2013%2010-26-57.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Nee, het kwartje begint nu te vallen nu je het zegt.
Gewoon niets mee doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
martinusz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:29:
[...]

Hoe zit het als je WOZ van 2011 (die gebruik je toch voor 2012?) significant hoger is als de WOZ die ik onlangs heb ontvangen? (overigens klopt er toch niets van, want er zit inmiddels een aanbouw aan het huis, waardoor de waarde toch wel wat hoger zou moeten worden)

Vastgestelde WOZ-waarde: € 179.000 (waardepeildatum 01-01-2012)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2011)
Verandering van de WOZ-waarde: -6,77 %
Heb je ook WOZ-waarde met peildatum 1-1-2010? De waardeverandering van 2011 naar 2012 lijkt logisch gegeven ontwikkeling huizenmarkt. Ik denk dat obv bovenstaande data je moeilijker beargumenteerd bezwaar kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

webgangster schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:38:
Nee, het kwartje begint nu te vallen nu je het zegt.
Gewoon niets mee doen dus.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Mijn vrouw werkt met een 75% contract in België en we krijgen elke maand voorlopig aanslag daarvan. Ik ben maar student en heb vorig jaar niet zoveel verdiend als 0 uren contract, dus ik krijg normaal veel belasting terug, geen voorlopige aanslag.

We hebben geen huis, kinderen, vermogen etc. Onze Belgische belastingadviseur zegt dat we de inkomens bij elkaar kunnen nemen maar daar heft België weer belasting over (2%). Ik wil eigenlijk gewoon van MIJN inkomen het gewon invullen.

Wat voor concequenties kan dit hebben?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.