Vorig jaar heb ik, voor het eerst, enkele maanden een baantje gehad naast mijn studie. Ondanks dat ik toen al bij mijn werkgever een formulier heb ingevuld voor 'loonheffingskorting' is er toch een aanzienlijk bedrag aan loonheffing en arbeidskorting ingehouden. Als ik dit allemaal letterlijk van mijn jaaropgaaf overneem en invul in de 2013 aangifte tool zie ik dat ik een heel groot deel van deze loonheffing terug zal krijgen.
Echter nu kwam ik ook nog het kopje aftrekposten 'Studiekosten' tegen. Als ik hier invul dat ik voor 2012, EUR1713 aan collegegeld heb betaald zie ik dat ik zelfs gewoon alle betaalde loonheffing terug zal krijgen. Nu zie ik in de aangifte tool al dat het van belang is of ik in 2012 nog studiefinanciering heb ontvangen. Dit is niet het geval omdat ik toen al meer dan vier jaar student was. Klopt het dan dat ik deze 1713 aan collegeld mag opgeven bij studiekosten? En zou ik om het exact te doen niet eigenlijk het collegegeld bedrag van 2012 (1713) moeten middelen met het bedrag van 2011 aangezien een schooljaar niet gelijk is aan een belastingjaar?
Ook las ik hier in dit topic nog wat interessante dingen over het uitstellen van je belastingaangifte tot je enkele jaren aan het werk bent? Is dit ook in mijn geval zo, als ik verwacht rond augustus van dit jaar af te studeren? Ik kan nu, mits ik de studiekosten af mag trekken, 100% van mijn betaalde loonheffing reeds terug krijgen. Kan het dan 'nog ' beter doordat ik met een hoger inkomen later nog meer heffingskortingen zou kunnen gebruiken ofzo?
EDIT:
http://download.belasting...aven_2012_ib2751t22fd.pdf . Als ik dit zo bekijk neem ik 6x het normbedrag HBO/WO januari t/m juli + 6x normbedrag HBO/WO augustus t/m december en vul ik dat in bij studiekosten? Het lijkt een behoorlijk duidelijk verhaal in dat document maar toch is het me nog niet helemaal duidelijk..
Onderstaande plaatje (excel screenshot) is hoe het dan denk ik voor mijn situatie is:
Klopt dit? Aftrekbaar is in dit screenshot het bedrag dat ik in de tool bij studiekosten in zou vullen, ik weet dat er dan door het programma nog de drempel van 500 euro wordt verrekend.
Ik ben gewoon een 'standaard' universitair student die in 2012 geen studiefinanciering meer ontving maar wel collegeld en wat boeken betaald heeft. Dus eigenlijk alle WO studenten zonder studiefinanciering in 2012 zouden dan op dit bedrag uit moeten komen toch.
[
Voor 24% gewijzigd door
twit op 14-02-2013 17:40
]
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo