Belastingaangifte 2012 (Inkomstenbelasting particulieren) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 58.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:39:
[...]

Heb je ook WOZ-waarde met peildatum 1-1-2010? De waardeverandering van 2011 naar 2012 lijkt logisch gegeven ontwikkeling huizenmarkt. Ik denk dat obv bovenstaande data je moeilijker beargumenteerd bezwaar kan maken
Natuurlijk achtereen volgens:

Vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2009)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 193.000 (waardepeildatum 01-01-2008)
Verandering van de WOZ-waarde: -0,52 %

Vastgestelde WOZ-waarde: € 188.000 (waardepeildatum 01-01-2010)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2009)
Verandering van de WOZ-waarde: -2,08 %

Vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2011)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 188.000 (waardepeildatum 01-01-2010)
Verandering van de WOZ-waarde: 2,13 %

Vastgestelde WOZ-waarde: € 179.000 (waardepeildatum 01-01-2012)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde: € 192.000 (waardepeildatum 01-01-2011)
Verandering van de WOZ-waarde: -6,77 %

In 2011 is er een aanbouw geplaatst van 15m2, zonder vergunning omdat dat niet nodig was. Deze gegevens lijken niet bekend te zijn (inhoud is hetzelfde van het huis in het rapport).

Is het zowieso verstandig/nodig om ze daarop te wijzen? Is een bezwaar maken omdat het de WOZ wellicht te laag is verstandig/nodig?

EDIT: lees net dat je niet eens bezwaar kan maken tegen een te lage WOZ :) prima, lekker voordelig!

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2013 11:20 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zal vast niet de enige zijn die wat verbaast kijkt bij het uitvoeren van het Aangifte inkomstenbelasting 2012 programma op OSX Mountain Lion.
Let op: Bij Mountain Lion (OS X 10.8) kunt u na downloaden de melding krijgen dat het programma afkomstig is van een onbekende ontwikkelaar. Dit gebeurt standaard bij software die niet wordt gedownload via de App Store. Open het programma dan met de rechtermuisknop, of door te klikken met de 'optie-toets' ingedrukt.
Klopt nog niet ook, je moet alleen je programma wel signen met een certificaat van Apple, los daarvan, waarom niet in de app store?

Bron:
http://www.belastingdiens...stemen/besturingssystemen

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:24:
Net gekeken naar de voorwaarden maar vond het niet heel duidelijk aangezien ze het over kalenderjaren hebben. Voor zekerheid gewoon belastingdienst bellen.
Wat snap je niet precies dan? Ik vind die pagina vrij duidelijk namelijk. Een kalenderjaar loopt gewoon van 1 januari t/m 31 december.
Megamind schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:40:
Mijn vrouw werkt met een 75% contract in België en we krijgen elke maand voorlopig aanslag daarvan. Ik ben maar student en heb vorig jaar niet zoveel verdiend als 0 uren contract, dus ik krijg normaal veel belasting terug, geen voorlopige aanslag.

We hebben geen huis, kinderen, vermogen etc. Onze Belgische belastingadviseur zegt dat we de inkomens bij elkaar kunnen nemen maar daar heft België weer belasting over (2%). Ik wil eigenlijk gewoon van MIJN inkomen het gewon invullen.

Wat voor concequenties kan dit hebben?
Wie betaald waar (NL of BE) belasting nu?

Voor de Nederlandse belasting zijn jullie geen fiscale partners begrijp ik, dus moet je apart aangifte doen.

Ik heb geen ervaring met inkomsten uit een ander land, maar neem in ieder geval http://www.belastingdiens...en_verdrag_heeft_gesloten en http://www.belastingdiens...lk_land_belasting_betalen eens goed door. Waarschijnlijk is een telefoontje naar de Belastingdienst ook handig :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Mad Marty schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:23:
[...]

Wie betaald waar (NL of BE) belasting nu?

Voor de Nederlandse belasting zijn jullie geen fiscale partners begrijp ik, dus moet je apart aangifte doen.

Ik heb geen ervaring met inkomsten uit een ander land, maar neem in ieder geval http://www.belastingdiens...en_verdrag_heeft_gesloten en http://www.belastingdiens...lk_land_belasting_betalen eens goed door. Waarschijnlijk is een telefoontje naar de Belastingdienst ook handig :)
Ik werk/woon gewoon in NL dus betaal daar belastig. Mijn vrouw (we zijn samenwonend en getrouwd dus fiscaal partners), woont in NL maar werkt in BE voor een Belgisch bedrijf.

Daar komt dan die compensatieregeling aan te pas omdat je anders dubbele belasting betaald. Onze belastingsman doet alle aangiftes voor België, alleen deze zijn veel later dan in Nederland (november 2013!), dus daar zit ik niet echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Mad Marty schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:23:
[...]

Wat snap je niet precies dan? Ik vind die pagina vrij duidelijk namelijk. Een kalenderjaar loopt gewoon van 1 januari t/m 31 december.
Hier http://www.belastingdiens...oorwaarden_voor_middeling staat het volgende:

■U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').
■U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.

Punt 1 geeft aan 3 kalenderjaren zoals je aangaf (wijsneus :P) maar geeft niet aan dat je over alle 36 maanden belasting moet hebben betaald.
Punt 2 impliceert dit wil maar dat wil dus 100% zeker weten. Ik kan het nl ook lezen als: 3 maanden in jaar 1, 12 maanden in jaar 2 en 12 maanden in jaar 3. Dan voldoe ik aan voorwaarde dat ik in ieder kalenderjaar inkomstenbelasting heb betaald.

Wb de WOZ waarde: in principe zou je moeten doorgeven als je zaken aan je huis hebt gedaan waardoor WOZ waarde wijzigt. Ik weet niet of dat in de praktijk ook gebeurt omdat je dan meer belasting betaalt. Eerlijk is het wel zou ik zeggen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Lijkt mij dat het niet uitmaakt of je alle 12 maanden in het 1ste jaar belasting hebt betaald. Je gaat namelijk middelen per jaar. Heb jij in de laatste 3 maanden belasting betaald van het eerste jaar, kun je dat jaar denk ik gewoon meerekenen. Bij het middelen ga je toch het gemiddelde pakken over de 3 kalenderjaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dat ga ik dus navragen. Het kan nl zo zijn dat je een kalenderjaar niet mag meenemen als je niet over het hele jaar belastingplichtig bent geweest. Aan andere kant is dat ook weer niet heel logisch aangezien ze dit zeggen:

Voor wie is middeling bedoeld?
Als u aan de voorwaarden voor middeling voldoet, krijgt u in de volgende situaties waarschijnlijk belasting terug:

■U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.
■U hebt een ontslagvergoeding ('gouden handdruk') gekregen.
■U bent in de afgelopen jaren gestart of gestopt met werken.
■U werkt als freelancer of als ondernemer.
■U hebt onbetaald verlof opgenomen (bijvoorbeeld voor een sabbatical).
■U bent minder gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
martinusz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:43:
[...]
In 2011 is er een aanbouw geplaatst van 15m2, zonder vergunning omdat dat niet nodig was. Deze gegevens lijken niet bekend te zijn (inhoud is hetzelfde van het huis in het rapport).

Is het zowieso verstandig/nodig om ze daarop te wijzen? Is een bezwaar maken omdat het de WOZ wellicht te laag is verstandig/nodig?

EDIT: lees net dat je niet eens bezwaar kan maken tegen een te lage WOZ :) prima, lekker voordelig!
Ik dacht dat een verbouwing die niet vergunningsplichtig is wel aangemeld moest worden bij de gemeente. Ik zou dat laatste even checken bij de gemeente waar je woont.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
itsme schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:21:
Ik zal vast niet de enige zijn die wat verbaast kijkt bij het uitvoeren van het Aangifte inkomstenbelasting 2012 programma op OSX Mountain Lion.

[...]

Klopt nog niet ook, je moet alleen je programma wel signen met een certificaat van Apple, los daarvan, waarom niet in de app store?

Bron:
http://www.belastingdiens...stemen/besturingssystemen
Ik heb het aangifteprogramma al begin januari gedownload en kan me niet herinneren dat ik verbaasd heb opgekeken. Ik zie de logica van het aanbieden van IB-programma in App Store niet, eerlijk gezegd. De staatssecretaris wil bovendien toewerken naar het online doen van de aangifte; straks is de aangifte in grote lijnen alleen nog controleren van de VIA of enkele mogelijke aftekposten na (bepaalde ziektekosten e.d.). Dus tzt hebben we niet eens meer een programma nodig.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Louise525 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:55:
[...]

Ik dacht dat een verbouwing die niet vergunningsplichtig is wel aangemeld moest worden bij de gemeente. Ik zou dat laatste even checken bij de gemeente waar je woont.
Volgens aannemer niet :) heb ook tekeningen bij de gemeente opgehaald van het huis met het verhaal erbij dat er een uitbouw komt. Werd er verder ook niet op gewezen om dit te melden bij de gemeente. Zal het nog weleens nakijken :)

edit:
Meldingsplicht is in 2003 afgeschaft ;)
Heb toen ook zo'n online tool gebruikt om te kijken of je een omgevingsvergunning nodig hebt, en dat was niet zo :)

kortom ze zullen het pas aanpassen als ze een controle doen van het huis denk ik zo :?

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:38
Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:28:
Dat ga ik dus navragen. Het kan nl zo zijn dat je een kalenderjaar niet mag meenemen als je niet over het hele jaar belastingplichtig bent geweest. Aan andere kant is dat ook weer niet heel logisch aangezien ze dit zeggen:

Als u aan de voorwaarden voor middeling voldoet, krijgt u in de volgende situaties waarschijnlijk belasting terug:

<knip>
Het idee achter "U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland." is dat je geen misbruik van maakt situaties waarin je in het buitenland belastingplichtig was en gebruik hebt gemaakt van regelingen ter voorkoming van dubbele belasting in verdragslanden.

Stel ik werk 2 jaar in het buitenland en ben daar belastingplichtig. In Nederland betaal ik dan niets vanwege genoemde verdragen. Het derde jaar werk ik in Nederland. Het is dan niet de bedoeling om je inkomsten van dat derde jaar te gaan middelen over de drie jaar. Je hebt immers in die jaren wel degelijk wat verdiend.

[ Voor 6% gewijzigd door timag op 01-03-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Lijkt mij ook niet om op die manier gebruik te maken van middeling. Ik ben echter >6mnd belastingplichtig geweest in NL in 2010, heel 2011 en heel 2012. Aangezien inkomen in die kalenderjaren nogal uiteenlopen zou middeling 1-2k kunnen bedragen mits het is toegestaan. Anyhow, een belletje wagen aan onze vrienden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Is het iemand al gelukt om het aangifte programma in Ubuntu te installeren? Ik wil op deze manier de VIA op mijn laptop te vergelijken met de door mezelf ingevulde aangifte op mijn Mac Mini.

Ik krijg na het in de terminal uitvoeren van de eerste opdracht de melding: Bestand of map bestaat niet. :/

Open het Terminalvenster en typ achtereenvolgens de volgende opdrachten:
cd ~/.local/bin <enter>
[naam programma].ux -L[naamprogramma] (bijvoorbeeld ib2011.ux -Lib2011) <enter>
Een pop-up verschijnt met fonts. Kies een font en klik op 'OK'. Het programma start nu op.

Ik heb local ook al vervangen door Downloads (de map waarin het programma staat), gekopieerd naar bureaublad en dat ingevuld.

Kom er niet uit! :-(

Edit: inmiddels een handleiding op internet gevonden die wel werkte. :*) Er moesten eerst twee extra pakketten worden geinstalleerd. Handleiding IB was dus een fail.

"Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker!" -O-

[ Voor 54% gewijzigd door Louise525 op 01-03-2013 16:37 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:34
martinusz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 15:02:
[...]

Volgens aannemer niet :) heb ook tekeningen bij de gemeente opgehaald van het huis met het verhaal erbij dat er een uitbouw komt. Werd er verder ook niet op gewezen om dit te melden bij de gemeente. Zal het nog weleens nakijken :)

edit:
Meldingsplicht is in 2003 afgeschaft ;)
Heb toen ook zo'n online tool gebruikt om te kijken of je een omgevingsvergunning nodig hebt, en dat was niet zo :)

kortom ze zullen het pas aanpassen als ze een controle doen van het huis denk ik zo :?
De gemeente bepaald de WOZ waarde door een steekproef te doen in de wijk (postcode) waar je woont. Op basis daarvan wordt een gemiddelde bepaald voor de hele wijk. waarschijnlijk heeft men nu een aantal huizen gepakt die wat minder waard zijn. Je verbouwing heeft hier niets mee te maken.

Volgend jaar echter kan jou huisevt mee genomen worden dan zou die waarde het gemiddelde kunnen verhogen. Maar je krijgt echt geen controle hoor :D niets aant handje

Bij ons zat er een verschil van bijna 15K euro tussen 2010 en 2011 op de WOZ, we hebben toen bezwaar aangetekend..... maar goed de ambtenaartjes hadden niet zin om te werken en is met een shitsmoesje afgekeurd..... dit jaar is hij weer 10K euri gezakt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:09:
[...]

Wb de WOZ waarde: in principe zou je moeten doorgeven als je zaken aan je huis hebt gedaan waardoor WOZ waarde wijzigt. Ik weet niet of dat in de praktijk ook gebeurt omdat je dan meer belasting betaalt. Eerlijk is het wel zou ik zeggen.
Dat kan dus niet :) bij bezwaar maken staan alleen opties voor bezwaar tegen een te hoge WOZ, niet tegen een te lage WOZ.

Er is zelfs een rechtbank uitspraak van een vrouw die haar WOZ omhoog wilde, maar kreeg geen gelijk. Rechtbank vindt dat je niet bezwaar mag maken als je er financiele nadelige gevolgen van zou hebben :?
WeeDzi schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 15:38:
[...]

De gemeente bepaald de WOZ waarde door een steekproef te doen in de wijk (postcode) waar je woont. Op basis daarvan wordt een gemiddelde bepaald voor de hele wijk. waarschijnlijk heeft men nu een aantal huizen gepakt die wat minder waard zijn. Je verbouwing heeft hier niets mee te maken.

Volgend jaar echter kan jou huisevt mee genomen worden dan zou die waarde het gemiddelde kunnen verhogen. Maar je krijgt echt geen controle hoor :D niets aant handje

Bij ons zat er een verschil van bijna 15K euro tussen 2010 en 2011 op de WOZ, we hebben toen bezwaar aangetekend..... maar goed de ambtenaartjes hadden niet zin om te werken en is met een shitsmoesje afgekeurd..... dit jaar is hij weer 10K euri gezakt......
Ok prima :) alleen maar voordelig nu :p

[ Voor 39% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
B2 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:14:
[...]

VIA informatie zal op 1 maart om 07.00 uur 's ochtends beschikbaar zijn.
Bankgegevens komen pas rond 5 a 6 maart.
Waar heb je gevonden dat die Bankgegevens niet direct beschikbaar zijn? Bij mij zijn ze inderdaad leeg, maar de Belastingtelefoon wist van helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 21:04

janklp

FortyTwo Capital

Klopt het dat je bij banksaldi alleen het 01-01-2012 saldo hoeft in te vullen? Ik dacht dat ik vroeger ook het 31-12-2012 saldo zou moeten invullen en dat daarvan het gemiddelde werd genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
@janusz: klopt, dit is sinds een paar jaar zo, vereenvoudiging van de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Theswitch schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 16:36:
[...]

Waar heb je gevonden dat die Bankgegevens niet direct beschikbaar zijn? Bij mij zijn ze inderdaad leeg, maar de Belastingtelefoon wist van helemaal niks.
Bij mij staan de bankgegevens wel in de VIA. En ze kloppen ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:35

Speedmaster

Make my day...

Louise525 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:34:
[...]

Bij mij staan de bankgegevens wel in de VIA. En ze kloppen ook nog!
Bij mij niet, heb een goudenhandruk rekening waaar mijn bank op maandbasis een uitkering uit doet met inhouding van loonbelasting, de loonbelasting staat niet gemeld in de gegevens van de BD.

Soms....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
And... its gone! De vooringevulde versie gedownload, bijna alles stond goed! Moest alleen nog even een jaaropgaaf invullen.

Alle aftrekposten ingevuld voor de aanschaf van een hypotheek en krijg €1359,- terug, wat direct naar de spaarrekenig gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik heb mijn aangifte ook ingestuurd. Zo, daar zijn we ook maar weer vanaf. :*)

Volgend jaar wacht ik niet meer op de VIA. Wat erin stond klopte maar de aangifte was niet helemaal compleet (o.a. betaalde hypotheekrente ontbrak). Mijn eigen aangifte bevatte geen fouten en was wel compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 13-09 14:09
Ik ben bezig van het invullen van mijn aangifte en zit een beetje met mijn studiekosten. Aan het einde van vorig schooljaar (augustus 2012) is mijn recht op studiefinanciering verlopen (ook het recht op lenen, dus 7 jaar studie). Ik heb echter t/m december 2012 een studie gevolgd. Moet ik dan het schoolgeld van de maanden September, Oktober, November en December gewoon invullen bij "Studie zonder studiefinanciering in 2012"?

In mijn vooraf ingevulde aangifte is alleen de studie met studiefinanciering ingevuld t/m de maand Augustus.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hmm, dat is een mooie, volgens de belastingdienst heeft mijn vrouw minder verdiend dan op haar jaaropgaaf staat. Ik vraag me nu af wie er gelijk heeft, ze zullen de gegevens tenslotte van het bedrijf gekregen moeten hebben.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Chief-XL schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:28:

■U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.
■U hebt een ontslagvergoeding ('gouden handdruk') gekregen.
■U bent in de afgelopen jaren gestart of gestopt met werken.
■U werkt als freelancer of als ondernemer.
■U hebt onbetaald verlof opgenomen (bijvoorbeeld voor een sabbatical).
■U bent minder gaan werken.
Ik denk dat ik snap waar jou verwarring vandaan komt. Belasting wordt berekend per jaar, niet per maand ;) Vandaar dat je na het jaar ook een belastingaangifte over het afgelopen jaar invult. Voor de belastingdienst maakt het dus niet uit of je 12 maanden of 3 weken hebt gewerkt, je hebt dat jaar belasting betaald.
Rudedadude schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 20:58:
Hmm, dat is een mooie, volgens de belastingdienst heeft mijn vrouw minder verdiend dan op haar jaaropgaaf staat. Ik vraag me nu af wie er gelijk heeft, ze zullen de gegevens tenslotte van het bedrijf gekregen moeten hebben.
In principe kun je ervan uitgaan dat je jaaropgaaf klopt. Heeft de belastingdienst niet toevallig gegevens van het voorgaande jaar ingevuld? Anyway, daarom moet je dus die vooraf ingevulde opgaaf checken, er kan natuurlijk iets fout gaan...

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zo aangifte de deur uit, VAI had werkelijk alles ingevuld en het was nog goed ook allemaal :) dat was dus erg prettig!! 700 eurotjes komen weer terug onze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, ook maar eens ingevuld, ondertekend en verstuurd. Vooraf ingevulde informatie was zéér compleet, en 100 procent correct.

Krijg 2071 euro terug. Beetje tegenvallend, vorige jaren was dit altijd 2400-2600 euro. Maar komt ook omdat ik sinds juli 2012 een lagere HRA-rente betaal natuurlijk. Ach ja, mij hoor je niet klagen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

wildhagen schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 05:28:
Krijg 2071 euro terug. Beetje tegenvallend, vorige jaren was dit altijd 2400-2600 euro. Maar komt ook omdat ik sinds juli 2012 een lagere HRA-rente betaal natuurlijk. Ach ja, mij hoor je niet klagen :)
Jawel, net twee zinnen daarvoor :) en HRA = HR neem ik aan ;) Goedemorgen ;)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
Ik heb het programma nu 2 maal gedownload, 1 keer met firefox en een keer met internet explorer. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat het vooraf is ingevuld???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 23:10
Je kunt na installatie de gegevens downloaden. De betreffende website wordt vanzelf geopend, maar je kunt er ook zelf heengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Laatste scherm van mijn belasting aangiften schept wat verwarring bij mij. Je ziet hier twee tabellen de bovenste met terug te krijgen inkomstenbelasting en volksverzekeringen en daaronder verschuldigde inkomensbelasting en volksverzekeringen. Bij de bovenste krijg ik een bedrag terig bij de onderste een aanzienlijk bedrag te betalen. Moet ik deze van elkaar aftrekken en weet ik dan wat ik in dit geval moet betalen of hoe moet ik dit interpeteren?

Edit:

Laat maar lezen is ook een vak 8)7 die "blauwe" blokken zijn de berekening waarop het bovenste getoonde bedrag is gebasseerd.

[ Voor 34% gewijzigd door haakjesluiten op 02-03-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:35

Speedmaster

Make my day...

jongetje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 09:04:
Ik heb het programma nu 2 maal gedownload, 1 keer met firefox en een keer met internet explorer. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat het vooraf is ingevuld???
Heb je wel ingelogd met je digid...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
Via de link werkt het prima. De instructies mogen wat mij betreft wel wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timag schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 15:19:
Het idee achter "U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland." is dat je geen misbruik van maakt situaties waarin je in het buitenland belastingplichtig was en gebruik hebt gemaakt van regelingen ter voorkoming van dubbele belasting in verdragslanden.

Stel ik werk 2 jaar in het buitenland en ben daar belastingplichtig. In Nederland betaal ik dan niets vanwege genoemde verdragen. Het derde jaar werk ik in Nederland. Het is dan niet de bedoeling om je inkomsten van dat derde jaar te gaan middelen over de drie jaar. Je hebt immers in die jaren wel degelijk wat verdiend.
Heb je toevallig enig idee hoe dit werkt met buitenlandse stages?

Ik heb ongeveer drie maanden in 2011 stage gelopen buiten Europa en aansluitend nog eens drie weken in 2012. In die jaren heb ik geen Nederlands inkomen gehad, maar de buitenlandse stagevergoeding (of loon) heb ik wel in Nederland aangegeven. Ik hoefde er echter niets over te betalen door gebruikt te maken van de dubbele belasting regelingen etc. Kan ik dan dan wel of niet 2011/2012 gebruiken voor mijn middelingsjaren, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
jongetje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 09:04:
Je moet eerst het IB-programma installeren en daarna openen. Daarna vraagt het programma of je de VIA-gegevens wilt downloaden. Ik heb het gisteren gedownload en dit is wat ik mij ervan herinner.

Edit: probleem is al opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Louise525 op 02-03-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:26

Steffie

Opaque

Ik vind het apart dat er in het aangifteprogramma geen apart invulveld is voor de ontvangen rente op een (nieuw)bouwdepot. In de toelichting van het aangifteprogramma staat het volgende:
U moet u de aftrekbare (hypotheek)rente verminderen met de rente die u ontving over het tegoed van het nieuwbouwdepot.
Beide bedragen (ontvangen rente nieuwbouwdepot en aftrekbare hypotheekrente) staan uiteraard op de specificatie die ik van de bank heb ontvangen. Maar bij de vooraf ingevulde aangifte is de ontvangen rente niet afgetrokken van de betaalde hypotheekrente. Wel apart dat ik dan blijkbaar zelf moet aftrekken, ze hebben die gegevens toch van de bank ontvangen... Ook jammer dat ze er geen apart invulveld voor hebben gemaakt in het aangifteprogramma.

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 02-03-2013 20:34 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Andere mensen rare ervaringen met de vooringevulde aangifte?
Mijn eigen aangifte was correct, maar die van mijn vriendin was onvolledig. Twee werkgevers misten in de vooringevulde aangifte en moesten zelf worden ingevuld.

Mijn vader had een nog raarder probleem. Het specificeren van de hypotheken (toewijzen aan de juiste box) zorgde er voor dat het aangifteprogramma de computer vast liet lopen. Heb de boel getest op drie verschillende pc's (wel allen windows 7 64-bit) en bij allen het probleem van een vastzittend systeem.
Enige wijze waarop de aangifte was in te vullen was als windows startte in de veilige modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Rudedadude schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 20:58:
Gebeurde bij mij ook, en ik verwacht dat dat ook bij m'n vriend dit jaar gebeurd. Lang niet alle werkgevers geven netjes op tijd de gegevens door aan de belastingdienst, bij mij scheelde het zo'n € 15.000 tussen wat op m'n cumulatieve salarisspecificatie stond, en wat m'n werkgever aan de belastingdienst had doorgegeven. M'n werkgever was failliet gegaan, dus 'k heb nooit 'n jaaropgave gehad, en ergens halverwege het jaar was m'n werkgever gestopt met het doorgeven van de salarissen aan de belastingdienst. Het bedrag dat de belastingdienst wist, kwam precies overeen met m'n cumulatief van juni, en per 1 juli zijn we over gegaan naar 'n nieuw "management" (om in december alsnog failliet te gaan) dus dat de laatste opgave van die datum is, vond ik wel logisch.

Als jij middels je salarisspecificaties, jaaropgave en/of bankafschriften kunt laten zien wat je ontvangen hebt, zal de belastingdienst dat accepteren. Het kan wel zijn dat dat drie jaar duurt: ambtelijke molens draaien langzaam...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
job schreef op zondag 03 maart 2013 @ 02:32:
Andere mensen rare ervaringen met de vooringevulde aangifte?
Mijn eigen aangifte was correct, maar die van mijn vriendin was onvolledig. Twee werkgevers misten in de vooringevulde aangifte en moesten zelf worden ingevuld.

Mijn vader had een nog raarder probleem. Het specificeren van de hypotheken (toewijzen aan de juiste box) zorgde er voor dat het aangifteprogramma de computer vast liet lopen. Heb de boel getest op drie verschillende pc's (wel allen windows 7 64-bit) en bij allen het probleem van een vastzittend systeem.
Enige wijze waarop de aangifte was in te vullen was als windows startte in de veilige modus.
Had ik ook, maar je moet gewoon echt even 5 tot 10 min wachten dan komt het pop up scherm alsnog. Daarna gaat ie vlotter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 12:04
martinusz schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:53:
[...]

Had ik ook, maar je moet gewoon echt even 5 tot 10 min wachten dan komt het pop up scherm alsnog. Daarna gaat ie vlotter!
Hier hetzelfde, mijn computer liep vast bij het hypotheek gedeelte. 5-10?minuten wachten en ik kon weer verder. Toen ik later keek of het toeval was en dus weer terug ging naar dat gedeelte liep die weer vast, 5 minuten wachten loste het weer op.

Ik moet overigens 7 euro terug betalen, omdat dat onder de drempel ligt mag ik het houden. Toch mooi 7 euro gestolen >:)

Heb wel een vraagje. De belastingdienst zegt altijd dat je alles naar boven mag afronden. Mag je dan 10.01 euro afronden naar 11 euro?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ja, als dat in jouw voordeel is wel. Naar beneden afronden mag ook als dat in je voordeel is ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
[edit]

Even anders opschrijven :)

[ Voor 95% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2013 14:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:03

Ankh

|true

Hi!

Ik ben onze belastingaangifte aan het doen, nu krijg ik sinds 2012 een vrijwilligersbijdrage (a 1500 euro p/j). Dit voor ons kosten voor een stichting (lesmethode). Nu heeft de accountant van dat bedrijf alles uitgezocht en heb ik een factuur (ib47) van hun ontvangen.

Dit alles klopt met de overheid:
http://www.belastingdiens...idsrelaties/vrijwilligers
http://www.belastingdiens...rijwilligersvergoedingen/

Enkel kan ik nergens terug vinden of ik dit dus ook in mijn aangifte moet opgeven? Zoals altijd is de taal weer extreem vaag... :D
Vrijwilligerswerk
Werkte u als vrijwilliger voor een niet-commerciële instelling en kreeg u daarvoor een beloning? Dan hoeft u deze beloning misschien niet aan te geven. Was de beloning vergelijkbaar met een beloning die u zou hebben gekregen als u dat werk bijvoorbeeld in loondienst had uitgevoerd? Dan is de beloning die u kreeg wel belast.

Als u vrijwilliger en 23 jaar of ouder was, mocht u maximaal € 4,50 per uur ontvangen. Deze beloning is onbelast. Voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar geldt een maximum van € 2,50 per uur. Verder geldt dat bedragen onbelast zijn tot een maximumbedrag van € 150 per maand en met een maximum van € 1.500 per jaar. Het maakt niet uit hoe oud u was. Was uw beloning hoger dan 1 van deze 2 bedragen? Geef dan de volledige beloning aan.

Let op!

Kreeg u uitsluitend een vergoeding voor kosten die u maakte? Dan hoeft u deze vergoeding niet aan te geven, ook al was de vergoeding hoger dan € 150 per maand of € 1.500 per jaar.
Ik heb even de zin waar het om gaat vet gemaakt, waarbij het woordje misschien weer opvalt.
Zoals ik het nu zie hoef ik dit bedrag dus niet op te geven aan de belastingdienst (dus niet invullen onder andere inkomsten.)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heb de kosten van aankoop huis even gerangschikt:

Aankoopkosten:
Levering
Overdrachtsbelasting
Recherchekosten kadaster inzake levering
Kadasterkosten (inschrijving) levering
Vergoeding uitmetingskosten

Aftrekbare kosten (hypotheek gerelateerd):
Honorarium hypotheek
Recherchekosten kadaster inzake hypotheek
Kadasterkosten (inschrijving) hypotheek
Kosten NHG
Taxatiekosten(voor hypotheek)
Bemiddelingskosten hypotheek(maximaal 1.5% van de schuld)

Het volgende staat op de site van de belastingdienst:
Aankoopsom van de woning
Hebt u minder geleend dan de aankoopsom van de woning? Neem dan in bovenstaande berekening dat lagere bedrag.
Ik heb een bank spaar hypotheek waarbij ik zelf een bedrag heb ingelegd. Betekend dit dus inderdaad dat ik bij de aankoopkosten dit bedrag in mindering moet brengen?

Bemiddelingskosten hypotheek(maximaal 1.5% van de schuld)
Ik heb 1.995,- bemiddelingskosten betaald. Kan ik dus inderdaad maar 1.5% van de hypotheek nemen en dit aftrekken? Dan hou ik namelijk nog een bedrag over.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Q-bone

Dusss...

Even inhaken op bovenstaande vraag, je kunt het bedrag wat over is dan het volgend jaar meenemen en aftrekken van je totaal.

Echter waar dat staat, weet ik zo niet :)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat staat volgens mij hier:
http://www.belastingdiens...re_kosten/afsluitprovisie

Er wordt dan echter gesproken over aftrekken van kosten boven het maximumbedrag, niet het maximale percentage. Ik zit onder het bedrag, maar over het percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

martinusz schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:53:
evleerdam schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:01:
Hier hetzelfde, mijn computer liep vast bij het hypotheek gedeelte. 5-10?minuten wachten en ik kon weer verder. Toen ik later keek of het toeval was en dus weer terug ging naar dat gedeelte liep die weer vast, 5 minuten wachten loste het weer op.
Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling toch? Rare is ook dat echt heel windows vast zit.
Nouja, in de veilige modus werkt alles probleemloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
job schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:25:
[...]

[...]
Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling toch? Rare is ook dat echt heel windows vast zit.
Nouja, in de veilige modus werkt alles probleemloos. :)
Nee dat klopt, maat werkt uiteindelijk dus wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Hm, je gaat nu dus ook heffingsrente betalen over te weinig ingehouden loonheffing die je moet betalen (hier 55 euro, boven de drempel door verandering van schaal en daarmee ook belastingschaal). Maar welke datum hanteren ze daarvoor? De Belastingdienst begint zelf pas na 1 april met het verwerken van de aangiftes en je bent dus afhankelijk van hoe snel ze daar zijn qua die rente.

Nou zat ik ook nog te kijken voor mijn ouders; mijn vader is in december overleden moet ik dan gezamelijke aangifte tot aan sterfdatum invullen? En zijn er nog kosten rondom overlijden aftrekbaar (al zijn de meeste in 2013 gefactureerd dus komen volgend jaar aan de beurt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Gecondoleerd.
De belastingdienst anno 2013 wil nog steeds voor iemand die overleden is een aangifte op papier ontvangen, net zoals de erfbelasting nog steeds op papier moet.
Aftrekbaar zijn in elk geval alle kosten (die je niet van een verzekering vergoed hebt gekregen) mbt uitvaart. Volgens mij moet je dit bij de aangifte erfbelasting doen, dus niet de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Zo ingevuld, is makkelijk in een kwartiertje te doen. Ook met HRA.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ardana schreef op zondag 03 maart 2013 @ 04:16:
[...]

Gebeurde bij mij ook, en ik verwacht dat dat ook bij m'n vriend dit jaar gebeurd. Lang niet alle werkgevers geven netjes op tijd de gegevens door aan de belastingdienst, bij mij scheelde het zo'n € 15.000 tussen wat op m'n cumulatieve salarisspecificatie stond, en wat m'n werkgever aan de belastingdienst had doorgegeven. M'n werkgever was failliet gegaan, dus 'k heb nooit 'n jaaropgave gehad, en ergens halverwege het jaar was m'n werkgever gestopt met het doorgeven van de salarissen aan de belastingdienst. Het bedrag dat de belastingdienst wist, kwam precies overeen met m'n cumulatief van juni, en per 1 juli zijn we over gegaan naar 'n nieuw "management" (om in december alsnog failliet te gaan) dus dat de laatste opgave van die datum is, vond ik wel logisch.

Als jij middels je salarisspecificaties, jaaropgave en/of bankafschriften kunt laten zien wat je ontvangen hebt, zal de belastingdienst dat accepteren. Het kan wel zijn dat dat drie jaar duurt: ambtelijke molens draaien langzaam...
Ik heb het inmiddels nog wat uitgezocht en het probleem lijkt gek genoeg aan de kant van de werkgever te liggen. Op de laatste strook van december zijn keurig de bedragen terug te vinden zoals die ook door de belastingdienst zijn overgenomen, alleen in de jaaropgaaf is het loon opeens zo'n 2000 euro hoger (terwijl het bedrag loonbelasting wel gelijk is gebleven aan dat van de strook van december). Doordat daar zogenaamd dus nog geen loonbelasting over is betaald, scheelt dat natuurlijk een stuk in de aangifte. Maar goed, we gaan het eens navragen aan de werkgever...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ankh schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:53:
Enkel kan ik nergens terug vinden of ik dit dus ook in mijn aangifte moet opgeven? Zoals altijd is de taal weer extreem vaag... :D

[...]

Ik heb even de zin waar het om gaat vet gemaakt, waarbij het woordje misschien weer opvalt.
Zoals ik het nu zie hoef ik dit bedrag dus niet op te geven aan de belastingdienst (dus niet invullen onder andere inkomsten.)
Ik ben geen accountant oid, maar je hebt het hier wel juist bedacht. Onbelast inkomen hoef je niet aan te geven of op te schrijven. De crux zit het er in dat de eerste zin niet spreekt over een vrijwilligersvergoeding, maar over een 'gewone beloning' die je wellicht niet hoeft aan te geven als hij onder de vrijwilligersvergoedingregels valt.
Het zal je waarschijnlijk ook niet lukken om je ontvangen bedrag ergens in te vullen in het aangifteprogramma zonder dat je er uiteindelijk belasting over gaat betalen, vandaar dus dat je het niet op hoeft te geven. Het is uiteraard wel heel wijs om alle bewijzen en brieven etc. rondom je vrijwilligersvergoeding heel lang te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
sambalbaj schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:03:

Nou zat ik ook nog te kijken voor mijn ouders; mijn vader is in december overleden moet ik dan gezamelijke aangifte tot aan sterfdatum invullen? En zijn er nog kosten rondom overlijden aftrekbaar (al zijn de meeste in 2013 gefactureerd dus komen volgend jaar aan de beurt)?
Idd op de eerste plaats gecondoleerd!

Als je moeder nog leeft, kun je over het kalenderjaar 2012 voor je ouders gezamenlijk gewoon de elektronische aangifte doen op precies dezelfde manier als in voorgaande jaren. Echter als je moeder tzt overlijdt, moet je de speciale papieren aangifte invullen, waarbij de sterfdatum relevant is; die aangifte is dan ook veel meer werk.

In ieder geval kun je in de aangifte erfbelasting de kosten rondom overlijden aftrekken (niet alles, maar toch redelijk veel). Dit is helaas een papieren aangifte. In de aangifte erfbelasting is alleen de sterfdatum van belang. Overigens ontvang je het verzoek tot het doen van deze aangifte alleen als de belastingdienst denkt/weet dat er iets te halen valt. Deze ontvang je doorgaans 5 maanden na het overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:03:
[...]

Ik ben geen accountant oid, maar je hebt het hier wel juist bedacht. Onbelast inkomen hoef je niet aan te geven of op te schrijven. De crux zit het er in dat de eerste zin niet spreekt over een vrijwilligersvergoeding, maar over een 'gewone beloning' die je wellicht niet hoeft aan te geven als hij onder de vrijwilligersvergoedingregels valt.
Het zal je waarschijnlijk ook niet lukken om je ontvangen bedrag ergens in te vullen in het aangifteprogramma zonder dat je er uiteindelijk belasting over gaat betalen, vandaar dus dat je het niet op hoeft te geven. Het is uiteraard wel heel wijs om alle bewijzen en brieven etc. rondom je vrijwilligersvergoeding heel lang te bewaren.
Dat dacht ik dus ook.

Ik had de vraag gister ook online op Twitter gezet. Als de Belastingdienst vandaag antwoord geef, dan maak ik even een screenshot :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
Wellicht stomme vraag. Maar ik heb net de aangifte ingevuld.
Ik krijg kinderopvangtoeslag... (voor kinderdagverblijf:))

Dat is de enige toeslag waar ik recht op heb.

Moet ik in mijn aangifte dit ergens bij overige inkomsten invoeren? Ik zie nergens de optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49
Nee. Een toeslag is geen belastbaar inkomen en hoef je niet in te vullen in je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Louise525 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:43:
[...]

Als je moeder nog leeft, kun je over het kalenderjaar 2012 voor je ouders gezamenlijk gewoon de elektronische aangifte doen op precies dezelfde manier als in voorgaande jaren..
Nou zit ik in dezelfde situatie, en ik heb van de belastingdienst een F-formulier ontvangen voor mijn vader, terwijl er voor mijn moeder electronisch aangifte mag worden gedaan. Staat ook op de site, het moet op papier (idioot!).
http://www.belastingdiens...belasting_voor_overledene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Inderdaad papier, idioot gewoon want de overledene heeft meestal ook nog een gewoon werkende DigID.
Zie ook kopje 1 bij de consumentenbond (de rest gaat over erfbelasting);
http://www.consumentenbon...gifte/extra/erfbelasting/

Als ik die vrijstellingsdrempels van erfbelasting zo zie (ruim 6 ton voor de partner) krijgen we daar niet mee te maken dus ook geen aftrek voor oa begrafenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Ankh schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:05:
[...]

Dat dacht ik dus ook.

Ik had de vraag gister ook online op Twitter gezet. Als de Belastingdienst vandaag antwoord geef, dan maak ik even een screenshot :)
Kleine update, ik had twee dingen door elkaar gelezen. Vrijwilligersbijdrage hoef je niet op te geven, maar ik krijg geen vrijwilligersbijdrage maar de IB47 (Freelance inkomsten). Oftewel die zijn (uiteraard) wel belastbaar en moet ik ook opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
sambalbaj schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:36:
Inderdaad papier, idioot gewoon want de overledene heeft meestal ook nog een gewoon werkende DigID.
Zie ook kopje 1 bij de consumentenbond (de rest gaat over erfbelasting);
http://www.consumentenbon...gifte/extra/erfbelasting/

Als ik die vrijstellingsdrempels van erfbelasting zo zie (ruim 6 ton voor de partner) krijgen we daar niet mee te maken dus ook geen aftrek voor oa begrafenis.
Dank voor de link. Wel vreemd dat de consumentenbond aangeeft dat ook voor de partner op papier aangifte moet worden gedaan. Mijn moeder kreeg alleen zo'n brief dat ze aangifte moest doen en dat het handig is om dat digitaal te doen... voor mijn vader kwam er zo'n f-formulier.

Hou voor de aftrek wel rekening met het feit dat je moeder erfbelasting moet betalen voor jou en eventuele broers/zussen. Dus hoe meer er dan eerst kan worden afgetrokken, hoe beter. Want het kindsdeel heeft maar een vrijstelling van 19k en dan is het gelijk 10% en boven de 119k zelfs 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Tweakers,

Is het handig om een belastingadviseur de aangifte te laten doen? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en doe een studie en heb dus redelijk veel aftrekposten dit jaar. Misschien dat een belastingadviseur het geld waard is dan?

Gr. YinYang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nevermind.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik probeer m'n vooraf ingevulde bestand te downloaden, maar het inloggen met digid gaat fout. Sessie timeout.

Verander vervolgens digid authenticatie van naam + wachtwoord + smscode naar alleen naam + wachtwoord

Vervolgens kan ik de gegevens wel downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

YinYang schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:22:
Tweakers,

Is het handig om een belastingadviseur de aangifte te laten doen? Ik heb vorig jaar een huis gekocht en doe een studie en heb dus redelijk veel aftrekposten dit jaar. Misschien dat een belastingadviseur het geld waard is dan?

Gr. YinYang
Als je zelf alle cijfertjes op een rijtje hebt staan, is het inhuren van een belastingadviseur zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
MeltedForest schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:13:
[...]

Als je zelf alle cijfertjes op een rijtje hebt staan, is het inhuren van een belastingadviseur zonde van je geld.
Ik ben niet zo goed met de belasting dingen, dus vandaar dat ik er over nadenk.. Als ze het nu dan eenmalig voor mij doen en ik een beter beeld heb hoe het werkt met de aftrekposten etc, dan moet het de opvolgende jaren zelf wel lukken lijkt me.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Studiekosten zijn redelijk simpel in te vullen en ook het kopen van een huis is niet onoverkombaar (ik had er afgelopen jaar mee te maken :)). Als je even knel zit kan je altijd de belastingtelefoon bellen.

Ik zou het in ieder geval eerst zelf even proberen. Als je er dan écht niet uitkomt kan je altijd een ander inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
YinYang schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:21:
[...]

Ik ben niet zo goed met de belasting dingen, dus vandaar dat ik er over nadenk.. Als ze het nu dan eenmalig voor mij doen en ik een beter beeld heb hoe het werkt met de aftrekposten etc, dan moet het de opvolgende jaren zelf wel lukken lijkt me.. :)
Download de vooraf ingevulde aangifte, dan hoef je bijna alleen maar cijfers te controleren. Daarnaast staat bij elk invulveld een "?" voor help waar best duidelijk staat beschreven wat er wel of niet ingevuld moet worden. Zonde om 60 euro of meer aan een adviseur te geven, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
martinusz schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:57:
[...]

Download de vooraf ingevulde aangifte, dan hoef je bijna alleen maar cijfers te controleren. Daarnaast staat bij elk invulveld een "?" voor help waar best duidelijk staat beschreven wat er wel of niet ingevuld moet worden. Zonde om 60 euro of meer aan een adviseur te geven, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is :)
Hmm ja dat wel.. Maar vrienden vertelden mij dat je toch vaak dingen over het hoofd kunt zien en zo geld misloopt..

Ga vd week zelf ook maar eens kijken of het invullen lukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Wat een adviseur inschakelen betreft is mijn ervaring erg positief. Het is inderdaad niet heel erg moeilijk om het zelf te doen, maar wat je zelf al aangeeft kan je best makkelijk dingen over het hoofd zien. Zeker als de aangifte wat complexer wordt met hypotheek, studiekosten en dergelijken. Een foutje wat je bijvoorbeeld per ongeluk maakt kan na jaren ineens enorme problemen opleveren. (is helaas mijn ervaring)

Als het niet al te duur is kan je voor jezelf bepalen of het loont. Zeg dat het €60,00 per jaar kost om alles te laten doen loont dat wat mij betreft al vrij snel. (Al is het maar dat je er zelf gewoon niet meer over hoeft na te denken, tenzij het je hobby is natuurlijk ;) ) Tevens heb je als je het via een belastingkantoor/adviseur doet vaak standaard een veel ruimere tijd om je gegevens aan te leveren. Dat laatste kan je als particulier ook standaard krijgen als je voor 1 april een belletje naar de BD doet overigens.

Ik betaal een kleine 80 euro per jaar voor alle belastingzaken. Ik heb die advisuer in de arm genomen nadat ik eind vorig jaar in een erg vervelende zaak terechtkwam door een foutje dat er in 2009 was ingeslopen. Geen opzet van mijn kant, maar het kwam er op neer dat ik bijna €3000,- moest gaan terugbetalen (onterecht!)
Nadat ik zelf met talloze telefoontjes probeerde hier uit te komen met de BD en dat niet lukte, ben ik op een gegeven moment naar een adviseur gegaan. Na 1 uurtje werk en een mooie brief aan de BD van hem heeft dat mij een volledige kwijtschelding opgeleverd voor het eerder opgelegde bedrag. Ik heb nog nooit zo snel €2920 euro verdiend ;)

Vanaf nu laat ik hem alles doen en kost mij dat 1x per jaar 5 minuten wandelen en de papieren aan hem afgeven. Plus.... ik hoef er niet meer over na te denken (Heerlijk!) Ik hou wel zelf alles zo nu en dan een beetje bij, maar in principe heb ik er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
GeeEs schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:15:
Zeker als de aangifte wat complexer wordt met hypotheek, studiekosten en dergelijken. Een foutje wat je bijvoorbeeld per ongeluk maakt kan na jaren ineens enorme problemen opleveren. (is helaas mijn ervaring)
Vanaf dit jaar is het met de hypotheek ook heel makkelijk. BD vult je leningen en rente in en je hoeft alleen maar leningen te verwijderen die niet aan je hypotheek zijn gerelateerd.
Ook een belastingaftrek als je een kind hebt dat >6mnd is, is meteen goed ingevuld. Betaalde dividendbelasting weten ze ook al meteen en wordt automatisch meegenomen.

Enige waarvoor je mi. nog een adviseur nodig hebt is als je allerlei toeslagen hebt. Da's een stuk minder doorzichtig dan de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

hmm ik heb nu iets waarvan ik niet weet wat ik ermee moet. Ik heb het aangifte prog gedownload incl gegevens van de belastingdienst. Ik heb meerdere werkgevers gehad in 2012 (stuk of 5) maar bij 2 daarvan nooit een jaaropgaaf gehad en slechts enkele loonstrookjes. De bedragen die ik volgens de belastingdienst heb verdiend bij die 2 werkgevers zijn met gemak 2 keer zo hoog als wat er op mijn rekening verscheen. Ook is arbeidskorting gerekend waarbij ik dat niet had gevraagd, naar mijn beste medeweten.

Hoe pak je dat aan?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Gebruik de cumulatieve cijfers van je laatst ontvangen loonstrookje van desbetreffende werkgever. Of je belt werkgever even met verzoek om jaaropgaaf, dat moeten ze zo uit kunnen draaien voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

MeltedForest schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:08:
Gebruik de cumulatieve cijfers van je laatst ontvangen loonstrookje van desbetreffende werkgever. Of je belt werkgever even met verzoek om jaaropgaaf, dat moeten ze zo uit kunnen draaien voor je.
Jaaropgaaf zal wel kloppen met wat de belastingdienst gehoord heeft. Ik zou het liever op een andere manier nagaan. Kan ik de nodige bedragen reverse engineeren dmv de netto ontvangen bedragen?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ROFLASTC schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:09:
[...]

Jaaropgaaf zal wel kloppen met wat de belastingdienst gehoord heeft. Ik zou het liever op een andere manier nagaan. Kan ik de nodige bedragen reverse engineeren dmv de netto ontvangen bedragen?
Als je loonstrookjes hebt zou je een aardige schatting kunnen maken. Dan weet je of er toch arbeidskorting is gerekend en welk deel van je brutoloon naar belastingen is gegaan.

Mocht de arbeidskorting (onterecht) toegepast zijn, dan kan ik me goed indenken dat je bruto inkomen bij de BD dubbel zo hoog is dan dat je netto uitbetaald hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

celshof schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:18:
[...]
Als je loonstrookjes hebt zou je een aardige schatting kunnen maken. Dan weet je of er toch arbeidskorting is gerekend en welk deel van je brutoloon naar belastingen is gegaan.

Mocht de arbeidskorting (onterecht) toegepast zijn, dan kan ik me goed indenken dat je bruto inkomen bij de BD dubbel zo hoog is dan dat je netto uitbetaald hebt gekregen.
Van 1 van de 2 werkgevers heb ik bij het UWV gecontroleerd wat mijn SV loon was want ik heb daar verder geen loonstroken van gekregen. Van de andere werkgever heb ik sporadisch loonstroken gekregen.

Ik kan wellicht ea nagaan dmv een Bruto<->Netto website? http://www.loonwijzer.nl

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 22:57
Hm, even een vraagje, ik heb vorig jaar een doorlopend krediet afgesloten voor de verbouwing van m'n huis, kan ik de rente daarvan ook volledig aftrekken, ik krijg namelijk de indruk van wel, maar 't is wat jammer als ik daardoor de belastingdienst op m'n nek krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

celshof schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:18:
[...]

Misschien dat daar idd de clou in zit. bij 1 werkgever denkt de belasting dat ik 6200 aan loon had met een loonheffingkorting van 582 en arbeidskorting van 382. Terwijl het UWV zegt dat het SV loon op 5200 ligt ,give or take 5 euro, en mijn netto ontvangst 2800 was.

Ik ga es kijken wat er gebeurt als ik op de loonwijzer.nl pagina ea invul en vervolgens overneem.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Nu online
celshof schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:06:
[...]
Vanaf dit jaar is het met de hypotheek ook heel makkelijk. BD vult je leningen en rente in en je hoeft alleen maar leningen te verwijderen die niet aan je hypotheek zijn gerelateerd.
Ook een belastingaftrek als je een kind hebt dat >6mnd is, is meteen goed ingevuld. Betaalde dividendbelasting weten ze ook al meteen en wordt automatisch meegenomen.

Enige waarvoor je mi. nog een adviseur nodig hebt is als je allerlei toeslagen hebt. Da's een stuk minder doorzichtig dan de inkomstenbelasting.
Toeslagen is ook heel simpel. Inloggen met DigID op "mijn toeslagen" , toetsingsinkomen invullen (al dan niet met rekenhulp) en je toeslagen worden automatisch geregeld en gestort. Stuk simpeler dan gegevens controleren bij de IB nog vind ik zelf. Maargoed, dat zal per persoon ook wel weer anders kunnen zijn.

(edit) wat de toeslagen betreft. Dit jaar heeft de BD voor "het gemak" je toetsingsinkomen zelf aangepast... Heel vreemd, omdat je dit normaliter alleen zelf kan doen schijnbaar. Dit ivm inflatiecorrectie oid. Let hier even op of kijk het na. Bij mij was het veel te laag ingeschat, waardoor je ineens toeslagen kan gaan krijgen bijvoorbeeld. Niet leuk.

Het probleem is inderdaad niet dat het niet simpel voor je wordt gemaakt door de BD, maar dat er fouten in kunnen sluipen. Ook de BD maakt namelijk (ongetwijfeld niet expres) gewoon fouten met het invullen van jou gegevens of er staan gegevens niet ingevuld bijvoorbeeld. Je kan er echt niet blind op gaan helaas. Als je daar niet 100% scherp op bent en je ondertekent dat en verstuurt het is dat JOU fout! Na jaren komen ze daar dan achter en ben je de sjaak. Ik spreek uit ervaring (helaas).
Bij mij waren destijds een paar maanden inkomsten van het UWV (na failissement werkgever) niet correct ingevuld door de BD. Ik had alles gecheckt en het leek te kloppen. Helaas toch niet achteraf. Maargoed, dat is intussen rechtgezet, maar zelf was me dat niet gelukt terwijl ik al jaren gewoon mijn aangifte zelf deed en alles gewoon goedging.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 05-03-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
GeeEs schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:03:
[...]

Toeslagen is ook heel simpel. Inloggen met DigID op "mijn toeslagen" , toetsingsinkomen invullen (al dan niet met rekenhulp) en je toeslagen worden automatisch geregeld en gestort. Stuk simpeler dan gegevens controleren bij de IB nog vind ik zelf. Maargoed, dat zal per persoon ook wel weer anders kunnen zijn.
Bij een weinig wijzigend inkomen klopt dat wel. En als je geen kinderopvang met wisselende uren+dagen hebt ook.
Maar ja, misschien zijn wij wel de uitzondering waarbij er zoveel wijzigt dat het een zooitje blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ROFLASTC schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:51:
[...]
Misschien dat daar idd de clou in zit. bij 1 werkgever denkt de belasting dat ik 6200 aan loon had met een loonheffingkorting van 582 en arbeidskorting van 382. Terwijl het UWV zegt dat het SV loon op 5200 ligt ,give or take 5 euro, en mijn netto ontvangst 2800 was.

Ik ga es kijken wat er gebeurt als ik op de loonwijzer.nl pagina ea invul en vervolgens overneem.
Waarom bel je niet de bedrijven op en vraag je om een jaaropgaaf? Voor zover ik weet heb je daar recht op:
De inhoudingsplichtige is gehouden volgens bij ministeriële regeling te stellen regels:
d. aan de werknemer opgave te verstrekken van het in een kalenderjaar genoten loon, van de ingehouden belasting en van andere gegevens welke van belang kunnen zijn voor de heffing van de inkomstenbelasting;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

celshof schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Waarom bel je niet de bedrijven op en vraag je om een jaaropgaaf? Voor zover ik weet heb je daar recht op:
[...]
Omdat ik met 1 werkgever dikke bonje heb gehad en bij de andere liep al 1 locatie in de soep omdat werknemers die over de kas gingen 10K niet konden verklaren. Ik heb dus niet veel vertrouwen in deze werkgevers en daarbij ga ik ervan uit dat ze exact hetzelfde naar mij sturen als dat ze naar de BD stuurden. Ik heb liever een iets meer onafhankelijke bron als het ware. De werkgever waarmee ik mot had stuurde nooit loonstroken of jaaropgaven. Ik heb mijn SV loon via het UWV opgevraagd.

Als ik op die loonwijzer website ea invul zodat het min of meer klopt met mijn netto inkomsten en wat volgens het UWV mijn SV loon moet zijn dan krijg ik heel andere loonheffingbedragen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Nu online
celshof schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:08:
[...]
Bij een weinig wijzigend inkomen klopt dat wel. En als je geen kinderopvang met wisselende uren+dagen hebt ook.
Maar ja, misschien zijn wij wel de uitzondering waarbij er zoveel wijzigt dat het een zooitje blijft.
Bij mij is de zorgtoeslag jarenlang een blok aan mijn been geweest ook. Het bleef maar komen en elk jaar moest ik terugbetalen nadat ik aangifte IB deed. Ik wist destijds namelijk niet precies hoe dat werkte met toetsingsinkomens etc. Gelukkig is ook dat probleem inmiddels getackeld :)

Je moet het allemaal maar net weten... en zelfs dan kan het nog foutgaan... :P

Je kan overigens ook 1 jaar achteraf (dus in dit geval nog over 2012) je toeslagen ontvangen. Je weet namelijk nu exact wat je inkomen was over 2012. Kan tot 1 april ook meen ik. Doe je alleen aangifte IB krijg je niet automatisch nog toeslagen als je daar recht op had, maar je kan dus wel nu nog je toetsingsinkomen naar beneden bijstellen over 2012 mocht dat te hoog hebben gestaan dat jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 05-03-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik moet nog aan de aangifte beginnen. Normaal niet zo'n probleem om het in te vullen, maar nadeel voor 2012 is dat we toen de hypotheek hebben verhoogd om de noodzakelijke verbouwing te bekostigen en daarbij maar meteen een andere vorm hypotheek genomen (klein bedrag anuiteiten en het grote bedrag Bankspaar volledig aflossen). We hebben daarbij ook de IB niet aangepast, dus dat wordt dit jaar verrekend.

We kunnen het voor 80 euro laten doen, maar blijf een zuinige Hollander natuurlijk.
Van het weekend maar even alle spullen opzoeken.

@hierbovenmij

Exact hetzelfde een tijd gehad. Berekening via de software gaf aan dat ik er recht op had, maar na jaren het zelfde gezeur via de site bekeken en toen bleek ik er geen recht op te hebben. Nahja, beide.
Toch blijft dat programma aangeven dat ik er recht op heb. Sorry, maar dan maar niet een paar centen (want moest ook altijd het hele bedrag terug betalen) extra.
Scheelt me een hoop onzin iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
(deleted, geen reactie op persoonlijke vraag)

[ Voor 93% gewijzigd door StarWolfer op 11-03-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik ben bezig met de aangifte voor mijn schoonvader, overleden vorig jaar December;
vraag 31, Bezittingen, Bank en spaartegoeden:
hij had geen spaarrekening, wel een betaalrekening;
moet ik nu het saldo van die betaalrekening ( 1-1-2012 toch ? ) melden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt in principe niet uit waar het geld is. Al zit het in een ouwe sok, dan moet je het voor de wet aangeven - de controle is wat lastiger dan met een bankrekening, maar da's een ander verhaal ;)

Net als met loon en dergelijke gaat alles op een hoop, en wordt gekeken naar de totalen.

Als je met vorig jaar bedoelt December 2011: gewoon opgeven; of althans het deel wat jou toekomt.
Bedoel je December 2012: niets aangeven, immers was dat geld op 1-1-2012 niet in jouw bezit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Gisteren de aangifte IB ingevuld en kwam uit op een bedrag van een kleine €2000 wat ik terug krijg! :) Kan dit ongeveer kloppen met de aankoop van een huis in 2012? Ik twijfelde over een paar dingen, dus misschien dat ik het toch nog door mn hypotheekadviseur of een belastingconsultant laat nakijken..

Ik krijg ook elke maand €310 HRA terug van de Belastingdienst. Sinds Januari krijg ik opeens nog maar €150 per maand terug. Ik heb de voorlopige aanslag laten wijzigen door mn hypotheekadviseur, dus ik hoop dat het vanaf volgende maand gewoon weer €310 is. Hoe krijg ik die €320 terug die ik in Januari en Februari te weinig heb gekregen?

Ook vertelde mijn manager dat je bij overwerk meer belasting betaald, maar dat je het volgende jaar bij de aangifte IB dan nog een deel extra terug krijgt. Klopt dit? Zo ja, waar kan ik dat dan ergens zien? In het aangifteprogramma vind ik het namelijk niet terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:29
Ik begrijp t niet zo goed. Aan het einde krijg je een overzichtje waar je de verdeling aan kan geven, daar stond dat ik 6000 euro kon verdelen (ongeveer), huis gekocht en hypotheek en zo.
Maar dan staat daar onder per persoon nog een bedrag, van ongeveer 2000 euro pp, met een min ervoor.
Hoeveel krijgen we nou terug?
Misschien een beetje simpele vraag maar het wordt me gewoon niet duidelijk.
Daarnaast hebben we met de voorlopige teruggaaf van vorig jaar al iets van 2400 euro teruggekregen dat moet ik ook nog ergens aftrekken neem ik aan maar dan snap ik er al helemaal niks meer van.
In mijn logische brein betekend dit óf dat we 7500 euro nog krijgen óf dat we iets van 500 euro moeten betalen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
YinYang schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:30:
Ik krijg ook elke maand €310 HRA terug van de Belastingdienst. Sinds Januari krijg ik opeens nog maar €150 per maand terug.
Je hebt je huis in 2012 gekocht, in dat jaar zullen er ook nog aankoopkosten die aftrekbaar waren zijn meegenomen. Dit jaar heb je alleen nog maar de renteaftrek. Dat zal het verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
dcl! schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Je hebt je huis in 2012 gekocht, in dat jaar zullen er ook nog aankoopkosten die aftrekbaar waren zijn meegenomen. Dit jaar heb je alleen nog maar de renteaftrek. Dat zal het verschil zijn.
Nee dat is het niet. Die aftrekbare kosten ga ik nu pas aangeven. Ik zou elke maand op ongeveer €600 netto uit moeten komen. Dat klopt met een voorlopige teruggave van €310 per maand. De hypotheekadviseur heeft het ook hersteld en als het goed is krijg ik vanaf deze maand weer gewoon €310 per maand terug. Ik vraag me alleen af hoe ik het tekort van vorige maanden terug kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ed-oorklep schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:32:
Ik begrijp t niet zo goed. Aan het einde krijg je een overzichtje waar je de verdeling aan kan geven, daar stond dat ik 6000 euro kon verdelen (ongeveer), huis gekocht en hypotheek en zo.
Maar dan staat daar onder per persoon nog een bedrag, van ongeveer 2000 euro pp, met een min ervoor.
Hoeveel krijgen we nou terug?
Misschien een beetje simpele vraag maar het wordt me gewoon niet duidelijk.
Daarnaast hebben we met de voorlopige teruggaaf van vorig jaar al iets van 2400 euro teruggekregen dat moet ik ook nog ergens aftrekken neem ik aan maar dan snap ik er al helemaal niks meer van.
In mijn logische brein betekend dit óf dat we 7500 euro nog krijgen óf dat we iets van 500 euro moeten betalen.
Je moet zelf de meest gunstigste verdeling maken, dus even spelen met de getallen bij beide partners ;-)
Heb je VIA gebruikt? Want volgens mij is je voorlopige teruggave dan al ingevuld :)

Links onderin in dat scherm staat het totaal wat je terugkrijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 07-03-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Ik heb geen VIA gebruikt, was nog februari toen ik m invulde ;-).
Heb t gewoon ingevuld en verstuurd, ik dacht ik wacht wel af wat er in de brievenbus komt. Maar nu ben ik toch wel benieuwd wat het resultaat nu eigenlijk is maar dat vind ik dus tegenstrijdig, er staat wel een beschrijving bij het help knopje maar die maakt het er niet duidelijker op zeg maar.
En aangezien er nogal wat aftrekposten in zitten ivm de aankoop van het huis zou de VIA niet zo'n zin hebben volgens mij (of hebben ze bij de belastingdienst ook al de rekening van de notaris gekregen).
Anders vanavond het programma nog maar eens aanzwengelen en nog eens in duiken voor de zekerheid.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Iemand anders hier nog het probleem dat PC vastloopt bij het invullen van eigen woning informatie.
Belastingdienst (twitter) gaf aan instellingen in Windows 7 aan te passen (staan al zo als ik het goed heb), maar bij Windows 8 hangt de PC ook.

Typische is dat het programma het voor elkaar krijgt de hele PC vast te laten lopen. Zelfs CTRL+ALT+DEL, taakbeheer, etc.. niets werkt. Zelfs als je eerst taakbeheer opent dan het programma: op het moment dat ik bij de hypotheekinfo op verder klik: hangt..

En dan zeggen ze "even wachten"... even blijkt een nogal rekbaar begrip. Vanavond maar nogmaals mijn geduld op de proef stellen of misschien maar niet de vooraf ingevulde aangifte gebruiken (dat is wat beide PC's nog gemeen hebben).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MrSleeves schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:30:
Iemand anders hier nog het probleem dat PC vastloopt bij het invullen van eigen woning informatie.
Belastingdienst (twitter) gaf aan instellingen in Windows 7 aan te passen (staan al zo als ik het goed heb), maar bij Windows 8 hangt de PC ook.

Typische is dat het programma het voor elkaar krijgt de hele PC vast te laten lopen. Zelfs CTRL+ALT+DEL, taakbeheer, etc.. niets werkt. Zelfs als je eerst taakbeheer opent dan het programma: op het moment dat ik bij de hypotheekinfo op verder klik: hangt..

En dan zeggen ze "even wachten"... even blijkt een nogal rekbaar begrip. Vanavond maar nogmaals mijn geduld op de proef stellen of misschien maar niet de vooraf ingevulde aangifte gebruiken (dat is wat beide PC's nog gemeen hebben).
Paar posts terug al over gesproken, je moet echt even 5-10 minuten wachten, daarna verschijnt de pop-up scherm die er moet komen, daarna werkt het gewoon weer vlotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
MrSleeves schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:30:

Is ergens in t topic langsgekomen, geloof dat t tot 10 minuten kon duren en dat ie dan wel doorliep.

Lol Martinusz, samen enter gedrukt O-)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:41
op OSX in eerste instantie geen vooraf ingevulde aangifte mogelijkheid zichtbaar. Uiteindelijk via de link maar gedownload en geopend en dat werkte wel prima.
Alles klopte exact :)
Vind dit wel een goede ontwikkeling. Uiteindelijk alles bij elkaar nog geen 10 minuten bezig geweest denk ik. En dan eigenlijk alleen met controleren van de gegevens. Jaaropgaaf van werkgever en bank ernaast en klaar is klara.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Heb trouwens nog een vraag over een spaarrekening van mijn dochter, wij hebben een zilvervloot rekening vanaf november 2012 voor onze dochter, moet/kan je hier nog iets mee voor de belastingdienst ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Yup, die moet volgens mij netjes in Box 3 meegenomen worden

http://financieel.infonu....ren-of-op-eigen-naam.html

Maar je moet wel heel erg veel erop hebben staan moet jer er iets over betalen. Je hebt per belastingerechtigde een limiet van 20k. Dus als je ee partner hebt en een kind is dat 60k aan spaar tegoeden voordat je belasting gaat betalen erover

[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 07-03-2013 15:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49
Helaas is ook de extra vrijstelling in box3 voor spaartegoeden van minderjarige kinderen vervallen.
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.