30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Zie nu dat de rekening op mijn dochter haar naam zelf staatNotna schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:07:
Yup, die moet volgens mij netjes in Box 3 meegenomen worden
http://financieel.infonu....ren-of-op-eigen-naam.html
Maar je moet wel heel erg veel erop hebben staan moet jer er iets over betalen. Je hebt per belastingerechtigde een limiet van 20k. Dus als je ee partner hebt en een kind is dat 60k aan spaar tegoeden voordat je belasting gaat betalen erover
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ja, die 6000 euro kun je verdelen, maar dat is het bedrag waarover je niet binnen een bepaalde schijf belasting hoeft te betalen. Dus van die 6000 euro krijg je bij bijvoorbeeld een 42% tarief 2520 terug. Verder heb je de mogelijkheid om de al ontvangen bedragen aan VT in te vullen, dan wordt dat bij het overzicht waarin staat of je nog wat krijgt (het bedrag met een min ervoor als je ontvangt) meteen verrekend. als je dat niet invult kun je jezelf rijk rekenen natuurlijk, maar de belastingdienst houdt automatisch rekening met die 2400 euro die je al hebt gekregen.ed-oorklep schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:32:
Ik begrijp t niet zo goed. Aan het einde krijg je een overzichtje waar je de verdeling aan kan geven, daar stond dat ik 6000 euro kon verdelen (ongeveer), huis gekocht en hypotheek en zo.
Maar dan staat daar onder per persoon nog een bedrag, van ongeveer 2000 euro pp, met een min ervoor.
Hoeveel krijgen we nou terug?
Misschien een beetje simpele vraag maar het wordt me gewoon niet duidelijk.
Daarnaast hebben we met de voorlopige teruggaaf van vorig jaar al iets van 2400 euro teruggekregen dat moet ik ook nog ergens aftrekken neem ik aan maar dan snap ik er al helemaal niks meer van.
In mijn logische brein betekend dit óf dat we 7500 euro nog krijgen óf dat we iets van 500 euro moeten betalen.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Zolang ze minderjarig is komt het toch echt in box 3 bovenop jouw eigen vermogen, ook als het op haar naam staat.martinusz schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:34:
[...]
Zie nu dat de rekening op mijn dochter haar naam zelf staatplus het is een maximale inleg per jaar van 600 euro, dus denk niet dat het opgegeven moet worden
De verdeling werkt vrij simpel. Die €6000 zijn de aftrekposten die voor jullie gezamenlijk gelden. Daarvan mag je zelf verdelen wie de aftrek krijgt. Als de één in de 52% schaal valt en de ander in de 42% trek je het liever af tegen 52%.ed-oorklep schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:32:
Ik begrijp t niet zo goed. Aan het einde krijg je een overzichtje waar je de verdeling aan kan geven, daar stond dat ik 6000 euro kon verdelen (ongeveer), huis gekocht en hypotheek en zo.
Maar dan staat daar onder per persoon nog een bedrag, van ongeveer 2000 euro pp, met een min ervoor.
Hoeveel krijgen we nou terug?
De bedragen die daaronder al per persoon zijn ingevuld zijn aftrekposten die specifiek voor die persoon gelden en niet kunnen worden overgedragen aan de ander.
Hoeveel ieder in totaal terugkrijgt zie je nadat je de verdeling hebt gemaakt.
[ Voor 53% gewijzigd door timag op 07-03-2013 16:08 ]
Volgens mij geldt dat voor als je kinderen hebt het hele jaar, vanaf 1 januari 2012, ze is pas 7 november 2012 geborentimag schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:59:
[...]
Zolang ze minderjarig is komt het toch echt in box 3 bovenop jouw eigen vermogen, ook als het op haar naam staat.
Als we dan toch precies gaan doen: het hebben van kinderen op 1 januari maakt niet uit, het gaat erom of het vermogen er op 1 januari 2012 al was, of dat nou van je kinderen was of van jou...martinusz schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:05:
[...]
Volgens mij geldt dat voor als je kinderen hebt het hele jaar, vanaf 1 januari 2012, ze is pas 7 november 2012 geboren
Vermogen stond toen (1 januari 2012) op mijn spaarrekening en is verschoven naar mijn dochters spaarrekening die pas actief is geworden in november 2012.timag schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:10:
[...]
Als we dan toch precies gaan doen: het hebben van kinderen op 1 januari maakt niet uit, het gaat erom of het vermogen er op 1 januari 2012 al was, of dat nou van je kinderen was of van jou...

In 2011 heb ik mijn HBO opleiding afgerond en ik ben 1 september 2011 begonnen aan het schakeljaar voor mijn pre-master. Dit heb ik behaald en 1 september 2012 ben ik begonnen aan mijn master opleiding.
Geheel 2012 heb ik alleen recht op studiefinanciering gehad in de vorm van een lening, in mijn geval was dit een 0 lening. Daarnaast heb ik in 2012 recht gehad op het studentenreisproduct.
Als ik het aangifte programma 2012 volg, kies ik het volgende:
Studie met studiefinanciering in 2012, januari t/m december 2012 = normbedrag 2441.
Zijn de herrekende studiekosten over 2012 hoger dan 4882 (2x het totale normbedrag) > Nee (College geld betaald in 2012 = 1761 euro + wat boeken)
Af: studiefinanciering en overige vergoedingen = 0
Atrekbaar bedrag: 2441
Af: drempel : 500
Atrek studiekosten en andere scholingsuitgave: 1941
Meneer van de belastingtelefoon wist mij te vertellen dat dit zo klopt, maar hij wist niet precies hoe dit nou allemaal zat. Wist alleen te vertellen dat de manier waarop ik het deed goed was.
(Verschil tussen wel of niet invullen van studiekosten als aftrekpost is 320 ontvangen of 323 betalen. In voorgaande jaren heb ik studiekosten nooit ingevuld als aftrekpost omdat ik toen nog studiefinanciering ontving en er daardoor niets af te trekken viel.)
[ Voor 16% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-03-2013 16:44 ]
@Floppus: JA, ik bedoelde dus December 2012;( overleden dus )Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:07:
Bedoel je December 2012: niets aangeven, immers was dat geld op 1-1-2012 niet in jouw bezit.
maar wat bedoel je met "jouw bezit"
ik ben bezig met de aangifte van mijn schoonvader, en niet met de mijne.

Nou mooi, we krijgen iets van 4.5k terug

Ah ok, dat was mij niet duidelijk. Die vul je dan inderdaad gewoon in met zijn gegevens, en dus ook banksaldo's per 1-1-2012.JAN-B schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:25:
[...]
@Floppus: JA, ik bedoelde dus December 2012;( overleden dus )
maar wat bedoel je met "jouw bezit"![]()
ik ben bezig met de aangifte van mijn schoonvader, en niet met de mijne.
Je hebt het inderdaad juist gedaan. Als je totaal herrekende studiekosten hoger zijn dan 2x het normbedrag (in dit geval 4882) dan mag je het totaal herrekende studiekosten aftrekken. Is dit niet het geval, dan mag je alleen de normbedragen aftrekken.Dj-sannieboy schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:17:
Ik zit even in de knoop met het aftrekken van mijn studiekosten. (Heb van alles gelezen, maar duidelijker wordt het er niet op met die normbedragen en herrekende kosten)
In 2011 heb ik mijn HBO opleiding afgerond en ik ben 1 september 2011 begonnen aan het schakeljaar voor mijn pre-master. Dit heb ik behaald en 1 september 2012 ben ik begonnen aan mijn master opleiding.
Geheel 2012 heb ik alleen recht op studiefinanciering gehad in de vorm van een lening, in mijn geval was dit een 0 lening. Daarnaast heb ik in 2012 recht gehad op het studentenreisproduct.
Als ik het aangifte programma 2012 volg, kies ik het volgende:
Studie met studiefinanciering in 2012, januari t/m december 2012 = normbedrag 2441.
Zijn de herrekende studiekosten over 2012 hoger dan 4882 (2x het totale normbedrag) > Nee (College geld betaald in 2012 = 1761 euro + wat boeken)
Af: studiefinanciering en overige vergoedingen = 0
Atrekbaar bedrag: 2441
Af: drempel : 500
Atrek studiekosten en andere scholingsuitgave: 1941
Meneer van de belastingtelefoon wist mij te vertellen dat dit zo klopt, maar hij wist niet precies hoe dit nou allemaal zat. Wist alleen te vertellen dat de manier waarop ik het deed goed was.
(Verschil tussen wel of niet invullen van studiekosten als aftrekpost is 320 ontvangen of 323 betalen. In voorgaande jaren heb ik studiekosten nooit ingevuld als aftrekpost omdat ik toen nog studiefinanciering ontving en er daardoor niets af te trekken viel.)
Dus (voorbeeld
Rail Away!
Bedankt, scheelt een hoop geld!Mad Marty schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:46:
[...]
Je hebt het inderdaad juist gedaan. Als je totaal herrekende studiekosten hoger zijn dan 2x het normbedrag (in dit geval 4882) dan mag je het totaal herrekende studiekosten aftrekken. Is dit niet het geval, dan mag je alleen de normbedragen aftrekken.
Dus (voorbeeld), zijn je herrekende studiekosten (hsk) €1700 -> aftrekbaar €2441, hsk €3700 -> aftrekbaar €2441, hsk €5700 -> aftrekbaar €5700.
Nee, dan zijn de herrekende studiekosten min eenmaal de normbedragen (min de ontvangen prestatiebeurs) aftrekbaar.Mad Marty schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:46:
Als je totaal herrekende studiekosten hoger zijn dan 2x het normbedrag (in dit geval 4882) dan mag je het totaal herrekende studiekosten aftrekken.
Ook zou ik kunnen zoeken naar een boekhouder die me zou kunnen helpen.. In mijn ogen zijn ze alle 3 hetzelfde haha.. HELP?!
[ Voor 3% gewijzigd door YinYang op 08-03-2013 20:37 ]
Een hypotheekadviseur hetzelfde als een belastingadviseur....wat denk je....is een fietsenmaker hetzelfde als een automonteur?

Is dat bij iedereen zo? (windows, ik heb mac).
Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver.
Meer mensen last van?
Heb mn firewall en virusscanner al gedisabled en geprobeerd, maar werkte ook niet
Stop chasing the dream, you're already living it
Werd door mijn ouders ook al gebeld, maar 5 minuten geleden belden ze me terug dat het alweer werkte, dus het lijkt opgelost.
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb nu in box 1 drie regels toegevoegd. Voor elke huurauto 1 regel. Om het bedrag te bereken heb ik de fiscale waarde x bijtellingspercentage x deel van het jaar gedaan. 10000 x 14% x 1/12(maand) = 116. Klopt deze manier van invullen of zie ik iets over het hoofd.
Maar nu krijg ik een technische fout na het ondertekenen met DigiD...
Te vroeg gejuicht
Kennelijk nog een hikje, tweede keer ging wel goed.
[ Voor 15% gewijzigd door Nystran op 09-03-2013 16:16 ]

[ Voor 101% gewijzigd door B2 op 09-03-2013 17:17 ]
Ja oke dat snap ik wel.. Maar ik kan gebruik maken van de diensten van de hypotheekadviseur. Hij zal me dan helpen bij het indienen van de aangifte IB. Maar aangezien hij hypotheekadviseur is en geen belastingadviseur, is het dan wel handig om het hem te laten doen?martinusz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:28:
Meen je die vraag nu serieus???
Een hypotheekadviseur hetzelfde als een belastingadviseur....wat denk je....is een fietsenmaker hetzelfde als een automonteur?
Aan de andere kant wel vreemd als hij er geen kennis van zou hebben, want hij biedt deze dienst aan en is gewoon van een bekend bedrijf?
Ik kan hem ook voor je invullen, maar een belastingadviseur zal toch echt meer kleine dingen er vanaf weten.YinYang schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 19:01:
[...]
Ja oke dat snap ik wel.. Maar ik kan gebruik maken van de diensten van de hypotheekadviseur. Hij zal me dan helpen bij het indienen van de aangifte IB. Maar aangezien hij hypotheekadviseur is en geen belastingadviseur, is het dan wel handig om het hem te laten doen?
Aan de andere kant wel vreemd als hij er geen kennis van zou hebben, want hij biedt deze dienst aan en is gewoon van een bekend bedrijf?
Is toch niet raar, je bent minder uren gaan werken maar je verdiend blijkbaar nog net zo veel, dan is het toch logisch dat je niet meer belasting terug krijgt als andersCoca-Cola schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:27:
Pfff, ik heb afgelopen jaar ouderschapsverlof (90% gaan werken) opgenomen, maar wel bedongen bij mijn werkgever dat ik ook minimaal 10% meer zou gaan verdienen (wettelijk mag hij ouderschapsverlof natuurlijk niet weigeren, maar dit was op voorwaarde dat ik 90% zou gaan werken ipv de 80% die ik wilde), dus ik dacht dat ik dan dit jaar in ieder geval wat af te trekken zou hebben. Helaas alleen heffingskorting voor ouderschapsverlof, als je ook daadwerkelijk minder bent gaan verdien dan het jaar ervoor. Scheelt me weer 800 euro
.
[ Voor 27% gewijzigd door Martinusz op 10-03-2013 00:02 ]
Iemand misschien ervaring met dezelfde situatie?
All-Round nerd | iRacing Profiel
edit:
gewoon 15% waarschijnlijk. Max 25% geldt alleen voor bepaalde ontwikkelingslanden (lees: Marokko).
edit2:
kijk ook uit als je ouderschapsverlof tegen het einde van het jaar in laat gaan. Dat kan je in latere jaren goud geld kosten doordat het peiljaar verschuift voor de ouderschapsverlofkorting wat icm loonsverhogingen negatief uit kan pakken

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2013 14:26 ]
2010 inkomen 50k en geen OVL
2011 inkomen 52k 1 maand OVL
2012 inkomen 51k hele jaar OVL
Over aangifte 2011 dus sowieso geen OVL-korting ivm loonsverhoging. Over 2012 wordt OVL-korting 0 wanneer van 2010 (jaar voorafgaande aan OVL) uitgegaan wordt of 1k wanneer van 2011 (voorgaand jaar) uitgegaan wordt.
De korte toelichting in het belastingaangifteprogramma heeft het over 'mag' om aan te geven dat uitgegaan mag worden van het jaar voor van ouderschapsverlof gebruik is gemaakt. Niet 'moet'. In de uitgebreidere help van de applicatie is dat echter dwingender geformuleerd:
De site gebruikt een vergelijkbare dwingende formulering: http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkortingOuderschapsverlof begonnen vóór 2012?
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan bepalen wij uw maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon in 2012 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapverlof begon.
Echter, dan kijken we even naar wat de wet zegt:
Wet inkomstenbelasting 2011:
Uitvoeringsbesluit:Artikel 8.14b. Ouderschapsverlofkorting
1. De ouderschapsverlofkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg.
2. De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.
3. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld voor de toepassing van dit artikel.
Afgaande op de wet zou ik dus toch uit mogen gaan van de daling van 2012 tov 2011 ipv met 2010 te moeten rekenen. Dat scheelt toch de nodige knaken.Artikel 44c. Bedrag ouderschapsverlofkorting
1.De ouderschapsverlofkorting bedraagt per uur ouderschapsverlof 1/8 van 50% van het wettelijke minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Eerst nadat voor het totaal aantal uren ouderschapsverlof in het kalenderjaar aldus het bedrag aan korting is bepaald, wordt de regel toegepast dat de korting niet meer kan bedragen dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.
2.Voor de toepassing van de wet en het eerste lid wordt uitgegaan van het wettelijke minimumloon zoals dat per 1 januari van het kalenderjaar waarin de ouderschapsverlofkorting geldt, is vastgesteld.
3.Indien de belastingplichtige in het voorafgaande kalenderjaar eveneens gebruik heeft gemaakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg, kan voor de toepassing van artikel 8.14b, tweede lid, van de wet in plaats van het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon worden uitgegaan van het in het kalenderjaar voorafgaand aan het ouderschapsverlof genoten belastbare loon.
Bovenstaande levert in komende jaren ook een belachelijke inconsistentie op. In ons persoonlijke geval irrelevant, maar wel vreemd.
Is er een fiscalist in de zaal?
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2013 14:38 ]
Verwijderd
Hier ook een vraag, meer namens mijn vader. Mijn vader heeft sinds 2 jaar een uitkering en heeft vorig jaar de belastingdienst ingevuld via het programma onder het kopje ook van uitkering, pension en noem maar op! Nu heeft hij afgelopen week een brief van vorig jaar gekregen dat het niet goed was, wat hij invulde want dit had te maken met vroegere arbeid althans stond in de brief. Nu is de definitieve aanslag nog niet binnen, maar is hij toch benieuwd wat er fout is gegaan. De getallen klopten wel, dat heb ik nog wel gechecked, maar qua dienstverband met vroegere en tegenwoordige arbeid durf ik niet te zeggen. Het lijkt mij ook gewoon zoals ik het kan zien dat het inderdaad in het kopje pension, uitkering hoort?! Iemand die mij misschien hiermee kan helpen?
Ouderschapsverlofkorting werkt alleen als je minder verdient dan het jaar voor je ouderschapsverlof, in jou geval krijg je dus niets terug. (maar ik ben geen fiscalist)Rukapul schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:23:
argh, het wordt nog complexer. Eerst maar eens een voorbeeld ter verduidelijking (fictieve inkomens):
Over aangifte 2011 dus sowieso geen OVL-korting ivm loonsverhoging. Over 2012 wordt OVL-korting 0 wanneer van 2010 (jaar voorafgaande aan OVL) uitgegaan wordt of 1k wanneer van 2011 (voorgaand jaar) uitgegaan wordt.
De korte toelichting in het belastingaangifteprogramma heeft het over 'mag' om aan te geven dat uitgegaan mag worden van het jaar voor van ouderschapsverlof gebruik is gemaakt. Niet 'moet'. In de uitgebreidere help van de applicatie is dat echter dwingender geformuleerd:
[...]
De site gebruikt een vergelijkbare dwingende formulering: http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkorting
[...]
Uitvoeringsbesluit:
[...]
Afgaande op de wet zou ik dus toch uit mogen gaan van de daling van 2012 tov 2011 ipv met 2010 te moeten rekenen. Dat scheelt toch de nodige knaken.
Bovenstaande levert in komende jaren ook een belachelijke inconsistentie op. In ons persoonlijke geval irrelevant, maar wel vreemd.
edit: Ik begin toch te twijfelen, misschien kun je het beste eens bij de belastingdienst informeren.
[ Voor 3% gewijzigd door boers706 op 10-03-2013 16:41 . Reden: twijfel ]
Ik zie het punt niet: je hebt in 2012 minder verdiend dan in 2011 en dus heb je recht op maximaal die 1000 euro ouderschapsverlofkorting. Je hebt gewoon 2 mogelijkheden om uit te kiezen als referentiejaar. En in jouw geval is dat toevallig het jaar waarin je al ouderschapsverlof hebt opgenomen, maar dat maakt verder niet uit.Rukapul schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:23:
argh, het wordt nog complexer. Eerst maar eens een voorbeeld ter verduidelijking (fictieve inkomens):
[...]
De site gebruikt een vergelijkbare dwingende formulering: http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkorting
[...]
Uitvoeringsbesluit:
[...]
Afgaande op de wet zou ik dus toch uit mogen gaan van de daling van 2012 tov 2011 ipv met 2010 te moeten rekenen. Dat scheelt toch de nodige knaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 10-03-2013 20:18 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nu kijk ik even wat de belastingdienst zegt over dit onderwerp en dit valt mij op:
Zoals ik dit lees betekent dit dat wanneer ik bijv. €100 gegeven heb aan KWF Kankerbestrijding, ik dus op mijn aangifte formulier €125 mag invullen?Doet u een gift aan een culturele algemeen nut beogende instelling (ANBI)? Wanneer u uw aftrekpost berekent, mag u deze gift verhogen met 25%. Voor deze verhoging geldt een maximum van € 1.250.
Edit: Zie het al, het gaat specifiek over culturele ANBI's. Is ook een aparte categorie in het aangifteprogramma
[ Voor 7% gewijzigd door Spoetnik385 op 10-03-2013 21:41 ]
www.steamloco.info
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik heb gisteren de aangifte ingevuld, maar ondanks alle verhalen over dat je als twee verdieners niet achteruit gaat etc, mochten we een mik geld extra toeleggen. Teveel spaargeld en geen kinderen, ziektes, ww, rare regelingen, toeslagen weet ik veel.
Dus ik betaal mee aan de verzorgingsstaat. Beetje dubbel gevoel
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
je betaald ook dubbel zoveel
Ik snap dat eerlijk gezegd wel dat er veel mensen zich genaaid voelen zeker als er weinig tot geen aftrekposten zijn.
Die vooringevulde aangifte is inderdaad verre van perfect. Wel weet ik nu dat ik nog 6 euro op een internet rekening heb staan waar ik niet meer bijkan en zelfs m'n fysieke adres niet meer van klopt. En tevens kwam ik een rekening tegen met 0 euro saldo waar ik geen idee van heb welke bank het zou moeten zijn. En natuurlijk ontbraken er een flinke set aan rekeningen nog.gambieter schreef op maandag 11 maart 2013 @ 08:44:
Ik heb de aangifte van moeders gedaan dit weekend. De vooringevulde aangifte was niet helemaal compleet, daar de betaalrekening er wel bij stond, de spaarrekening niet.
Hoogtepunt was een beleggingsrekening waar het saldo er enige tienduizenden euro's naast zat.
De BD wil steeds meer uitgespecificeerd zien. Voorheen was sparen en beleggen ook een getal. Toen kwam de specificatiehulp en nu word er min of meer verwacht dat het per rekening opgegeven wordt.En de giften hebben ze nu wel heel moeilijk gemaakt: vorige keren was het noemen van het totaalbedrag voldoende, nu moest het gespecificeerd? Ik heb gewoon ingevuld "giften aan goede doelen, specificatie opvraagbaar" en het totaalbedrag gegeven. Ze kunnen aan de vorige jaren zien dat het geen vreemd bedrag is
ach het heeft ook zo zijn voordelen. Nu rond ik per rekening af naar beneden bij een geheel getal.Rukapul schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:04:
[...]
De BD wil steeds meer uitgespecificeerd zien. Voorheen was sparen en beleggen ook een getal. Toen kwam de specificatiehulp en nu word er min of meer verwacht dat het per rekening opgegeven wordt.
voorheen deed je dat bij het totaal.
Ja, maar dit is wel een belachelijke. Mijn moeder doneert >3000 euro per jaar, maar de meeste goede doelen krijgen tussen de 25 en 50 euro. Dan moet je ze ook nog onderverdelen in cultuur, overig en nog een categorie, checken of ze wel ANBI zijn etc. Veel teveel onnodig werk...Rukapul schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:04:
De BD wil steeds meer uitgespecificeerd zien. Voorheen was sparen en beleggen ook een getal. Toen kwam de specificatiehulp en nu word er min of meer verwacht dat het per rekening opgegeven wordt.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
@Floppus: Bedankt voor de info.Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:56:
Ah ok, dat was mij niet duidelijk. Die vul je dan inderdaad gewoon in met zijn gegevens, en dus ook banksaldo's per 1-1-2012.
Achteraf bleek mijn vraag overbodig; bij een saldo van 42,000 of meer hoefde ik iets in te vullen;= heffingvrij vermogen.
het ging om een betaalrekening waar een paar duizend euro op stond, dus ik kon de vraag overslaan.
Dat moet je sowieso.gambieter schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:56:
checken of ze wel ANBI zijn

Even afgezien van de vraag of dit nodig is: je kan de aangifte zelf gewoon aanpassen en opnieuw versturen.Cubic X schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:34:
Op peildatum 1 januari 2012 zat ik met mijn spaar- en beleggingsrekening nog onder de €21.139 grens. Is dit heel erg? Kan ik nu een boete tegemoet zien of krijg ik een correctie van de belastingdienst?![]()
.
En als je je echt zorgen maakt dan kun je gewoon je aangifte nog een keer online indienen. De laatste versie wordt gebruikt.
Ik heb me hier ook over verbaasd vandaag. Ook de getallen van een jaar eerder kloppen voor geen meter, terwijl ik daarvoor zelf vorig jaar toch de juiste waarde heb ingevuld!Rukapul schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:04:
En tevens kwam ik een rekening tegen met 0 euro saldo waar ik geen idee van heb welke bank het zou moeten zijn. En natuurlijk ontbraken er een flinke set aan rekeningen nog.
Kan ik hieruit afleiden dat de banken het onjuist opgeven? Of zou het misgaan bij de belastingdienst zelf?
Het is dit jaar voor het eerst dat dit vooraf wordt ingevuld, dan vind ik het nogal knullig dat er zo weinig van klopt.
Hoe bedoel je "getallen van een jaar eerder"? Ik heb alleen maar saldi per 1-1-2012 gezien?RemcoDelft schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:40:
[...]
Ik heb me hier ook over verbaasd vandaag. Ook de getallen van een jaar eerder kloppen voor geen meter, terwijl ik daarvoor zelf vorig jaar toch de juiste waarde heb ingevuld!
Kan ik hieruit afleiden dat de banken het onjuist opgeven? Of zou het misgaan bij de belastingdienst zelf?
Het is dit jaar voor het eerst dat dit vooraf wordt ingevuld, dan vind ik het nogal knullig dat er zo weinig van klopt.
In mijn ogen nogal een achteruitgang, iemand enig idee waarom deze verandering is doorgevoerd? En kan ik er vanuit gaan dat mijn goede rekeningnummer reeds in het systeem van de BD staat (altijd hetzelfde rekeningnummer gebruikt)?
[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2013 21:59 ]
Ten opzichte van vorig jaar ben ik meer gaan verdienen, hierdoor stijgt natuurlijk mijn verschuldigde inkomstenbelasting. Dit jaar is het verschil tussen de verschuldigde inkomstenbelasting en de al ingehouden loonbelasting een stuk kleiner dan vorig jaar... en dat snap ik niet helemaal.
Mijn enige inkomstenbron is loon. Daar wordt voor zover ik weet automatisch gewoon netjes belasting over betaald. Hoe meer ik verdien, hoe meer belasting. De premie volksverzekeringen is nagenoeg gelijk gebleven.
Vorig jaar was het verschil tussen die twee 2876 euro, ik kreeg 2623 euro HRA en zo kreeg ik 253 euro terug.
Dit jaar is het verschil 649, heb in een half jaar 1470 euro HRA ontvangen en moet nu dus 821 betalen.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Echter mbt de middelingsregeling:
- In 2010 heb ik niet gewerkt (student) en paar maanden in het buitenland verblijft. Ook geen aangifte gedaan
- In 2011 half jaar gewerkt (gestart met werken) en aangifte gedaan
- 2012, heel jaar gewerkt en aangifte gedaan.
Nu kan ik nergens vinden of ik uberhaupt mag middelen over 2010/2011/2012 omdat ik in 2010 niet gewerkt heb? Ik zal daarvoor wel eerst ook 2010 een definitieve aangifte moeten hebben? Kan mij haast niet voorstellen dat ik dat niet heb gedaan, maar kan niks terugvinden...
Waar kan ik het bedrag aan voorlopige teruggave vinden in de vooraf ingevulde aangifte? Of dien ik dat zelf in te vullen?
Waar kan ik de kosten voor het afsluiten van de hypotheek neerzetten welke in 2011 boven het limiet uitkwamen, en dus doorgeschoven moesten worden naar het volgende jaar (2012).
bla?
De Kosten van de afsluit provisie kan je volgens mij gewoon weer op de zelfde plek zetten als je vorig jaar hebt gedaan (tot het maximum natuurlijk)
Niet leuk, maar als ik weet waar het vandaan komt kan ik het in ieder geval accepteren
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Kan ik deze nu al aanvragen voor 2013 (voorlopige aanvraag) als mijn kind voor 1 juli 2013 geboren is? Of moet ik eerst 6 maanden wachten voordat ik dit aan kan vragen?
Edit: even gebeld met belasting telefoon, en als je kind voor 1 juli geboren is, kan je het aanvragen.
[ Voor 18% gewijzigd door frG op 18-03-2013 13:37 ]
stp - PSN ID: stp_4
Betaling wordt afzonderlijk van elkaar gedaan. Je krijgt een aanslag op jouw naam met een positief saldo en je partner krijgt een aanslag met een negatief saldo die voldaan dient te worden. Indien je partner op een bedrag zit onder de 40 euro hoeft ze geen aangifte te doen, maar de belastingdienst stuurt je dan een bericht (of de programma geeft het aan).stp_4 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:19:
Vraagje over mijn belastingaangifte. Ik en mijn vriendin zijn fiscaal partner. Vanwege extra inkomsten van mij in 2012, komt het bij de verdeling in het belastingprogramma het voordeligst uit als ik alles onder mijn tarief invul. Hierdoor moet mijn partner wel een aanzienlijk bedrag terugbetalen (volgens deze gunstigste verdeling) Ik neem aan de belastingdienst niet snapt dat deze plus en min elkaar opheffen? Dus bij de voorlopige aangifte zullen we dan gewoon ook gewoon het - (min) bedrag moeten betalen? Of kun je wachten totdat eerst het +(plus) bedrag van de belastingdienst is uitbetaald en dan hiervan weer een deel terugbetalen?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Thanks. Helaas gaat het niet om een paar tientjes maar meer om een bedrag waarvan je het toevallig maar moet hebben. Nu is dat geen probleem maar omdat het zo'n hoog bedrag is, had ik gehoopt dat het wat gunstiger opgelost zou kunnen worden.Monkeydancer schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:23:
[...]
Betaling wordt afzonderlijk van elkaar gedaan. Je krijgt een aanslag op jouw naam met een positief saldo en je partner krijgt een aanslag met een negatief saldo die voldaan dient te worden. Indien je partner op een bedrag zit onder de 40 euro hoeft ze geen aangifte te doen, maar de belastingdienst stuurt je dan een bericht (of de programma geeft het aan).
stp - PSN ID: stp_4
Kan iemand wat verduidelijken wat dit precies is?frG schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:08:
Ik heb een vraag over de inkomensafhankelijke combinatie korting:
Kan ik deze nu al aanvragen voor 2013 (voorlopige aanvraag) als mijn kind voor 1 juli 2013 geboren is? Of moet ik eerst 6 maanden wachten voordat ik dit aan kan vragen?
Edit: even gebeld met belasting telefoon, en als je kind voor 1 juli geboren is, kan je het aanvragen.
Onze dochter is in november 2012 geboren, mijn vrouw verdiend behoorlijk wat minder dan ik, minder dan 32k wat vermeld wordt op de belasting website. Dus mijn vrouw komt in aanmerking hiervoor?
Moet je dat aanvragen? Of wordt dat automatisch berekend volgend jaar in het programma?
Dan nog iets, ik kwam ergens tegen dat de VVE-reserve bij appartementen ook in box 3 valt (natuurlijk alleen je eigen aandeel). Geven jullie dat ook allemaal op of wordt dat "vergeten"? (ik had er nooit aan gedacht!). De waarde is natuurlijk wel ver onder de vrijstelling, dus het heeft niet direct gevolgen.
Als je nu aangeeft waar dat verschil in zit hebben wij er mogelijk ook nog iets aan, ipv dat we nu alleen blij voor jou kunnen zijnYinYang schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:03:
Vandaag adviseur bij mij thuis langs geweest. Ik heb vorig jaar een huis gekocht en kwam zelf uit op een bedrag van €1950 wat ik terug krijg. Was toch een paar dingen vergeten en krijg nu €2450 terug! De €90 voor de adviseur is dus zeker zn geld waard geweest!
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 18-03-2013 23:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat dacht ik ook, echter de belastingadviseur van m'n ouders beweerde dat inkomen een pre was.Downloads schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:40:
Om in aanmerking te komen voor middeling moet je drie aaneengesloten jaren binnenlands belastingplichtig zijn geweest of onderworpen aan de Nederlandse loonbelasting of inkomstenbelasting. Volgens mij is her irrelevant dat je niet hebt gewerkt/geen aangifte hebt gedaan, de regeling is namelijk ook voor studenten die na hun studie een baan hebben gekregen.
Misschien moet je beginnen met verklaren wat 'alles mbt mijn huis' dan zoal isSport_Life schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:24:
Ben even door dat vooraf-ingevulde programmatje gegaan, en ik geef netjes aan dat ik alles mbt mijn huis in box1 wil hebben (zover fiscaal mogelijk), dus zet ik alles bij box3 op "nee". Ondanks dat krijg ik wel een melding dat er volgens dat programma eigen vermogen aanwezig zou zijn van box 3. Er is wel "eigen vermogen", maar dit zit in ons huis en valt dus onder box 1. Ben ik ergens een vinkje vergeten of is die melding gebruikelijk bij huiseigenaren?
Dan nog iets, ik kwam ergens tegen dat de VVE-reserve bij appartementen ook in box 3 valt (natuurlijk alleen je eigen aandeel). Geven jullie dat ook allemaal op of wordt dat "vergeten"? (ik had er nooit aan gedacht!). De waarde is natuurlijk wel ver onder de vrijstelling, dus het heeft niet direct gevolgen.
[...]
Als je nu aangeeft waar dat verschil in zit hebben wij er mogelijk ook nog iets aan, ipv dat we nu alleen blij voor jou kunnen zijn.
Overigens is Box 3 sparen en beleggen. Dat gaat dus over je vermogen dan wel bezittingen( 'Waren de bezittingen van U en X partner op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan €xxxxxx?') in het huis. Moet je gewoon aangeven me dunkt? (ook al is het on der de X grens die de belasting stelt. Maar dan moet je gewoon 'Nee' aanvinken)
Ik heb er zelf met een koophuis geen last van gehad, maar ik heb geen gebruik gemaakt van de vooraf ingevulde meuk.
Als je volgend jaar downloadt met de vooringevulde gegevens dan staat de combinatiekorting er automatisch bij (mits het net zo gaat als dit jaar).martinusz schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:21:
[...]
Kan iemand wat verduidelijken wat dit precies is?
Onze dochter is in november 2012 geboren, mijn vrouw verdiend behoorlijk wat minder dan ik, minder dan 32k wat vermeld wordt op de belasting website. Dus mijn vrouw komt in aanmerking hiervoor?
Moet je dat aanvragen? Of wordt dat automatisch berekend volgend jaar in het programma?
Woningschuld, eigen vermogen in de woning, aftrekbare rente, etc.Notna schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 07:41:
[...]
Misschien moet je beginnen met verklaren wat 'alles mbt mijn huis' dan zoal is
Nee, de woning valt altijd in box 1, tenzij je er niet zelf woont. Maar de grap is dat dat programma blijkbaar denkt dat ik mijn woning in box3 wil hebben.Overigens is Box 3 sparen en beleggen. Dat gaat dus over je vermogen dan wel bezittingen( 'Waren de bezittingen van U en X partner op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan €xxxxxx?') in het huis. Moet je gewoon aangeven me dunkt? (ook al is het on der de X grens die de belasting stelt. Maar dan moet je gewoon 'Nee' aanvinken)
Ik heb er zelf met een koophuis geen last van gehad, maar ik heb geen gebruik gemaakt van de vooraf ingevulde meuk.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De eigenwoning valt inderdaad in box 1
Een pre misschien omdat het middellen dan handiger werkt, maar een vereiste is het niet.Waypoint schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:08:
[...]
Dat dacht ik ook, echter de belastingadviseur van m'n ouders beweerde dat inkomen een pre was.
De stap van student naar werknemer is bij uitstek een leuke om te middellen, zelf ook gedaan. Trap alleen niet in alle online calculatoren die dat voor 100 euro wel voor je uit rekenen, dat kan je simpel genoeg zelf.
Houd er wel rekening mee, dat je zelf mag kiezen over welke jaren je middelt, maar dat je een jaar maar 1 keer mag gebruiken om te middellen (als je middelt over 2008, 2009, 2010, dan mag daarna weer over 2011, 2012, 2013, en niet over 2009, 2010, 2011)
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Je kan dit inderdaad aanvragen voor 2013 (voorlopige aanvraag) of wachten op de aangifte van het jaar 2013 (volgend jaar), meer info over de korting hier:martinusz schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:21:
[...]
Kan iemand wat verduidelijken wat dit precies is?
http://www.belastingdiens...kelijke_combinatiekorting
Iets wat je al vergoed krijgt nog een keer krijgen? Dat lijkt mij oplichtingDutch3men schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:03:
Kan je medicijnen die je al vergoed krijgt via je ziektekostenverzekering ook aangeven, denk hierbij aan hooikoorts?
Dat leek mij ook, maar goed elke euro die ik terug kan krijgen (legaal) is mooi meegenomenmartinusz schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:19:
[...]
Iets wat je al vergoed krijgt nog een keer krijgen? Dat lijkt mij oplichting
Nee. Zorgkosten zijn alleen aftrekbaar voor zover de kosten inderdaad op jou drukken (en dus niet vergoed worden).Dutch3men schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:03:
Kan je medicijnen die je al vergoed krijgt via je ziektekostenverzekering ook aangeven, denk hierbij aan hooikoorts?
Tegenvallend jaar qua freelance-activiteiten heeft zo ook zijn voordeel...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
als je dan standaard gewerkt hebt voor 1 werkgever en voor de rest alles vooruit laat betalen hoef je eigenlijks niet eens wat in te vullen. Ik laat meestal de HRA en de combinatiekorting aan het einde van het jaar berekenen dan heb je een soort spaarpotje.
Zijn er nog loopjes voor gratis geld die de meeste mensen over het hoofd zien?
En buiten het eigen risico vallen.t_captain schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 08:35:
[...]
Nee. Zorgkosten zijn alleen aftrekbaar voor zover de kosten inderdaad op jou drukken (en dus niet vergoed worden).
Vergeet ook niet reiskilometers specialisten tegen 35 cent per km af te trekken bij ziektekosten. 35 cent zijn de gemiddelde kosten per kilometer van een gewone personen auto.
Buiten de partner- en kinderalimentatie zou ik het zo goed niet weten.WeeDzi schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:13:
Zijn er nog loopjes voor gratis geld die de meeste mensen over het hoofd zien?
Partneralimentatie is aftrekbaar in box 1. Alimentatie die je aan je ex betaalt telt dus niet mee als inkomen voor jou, maar als inkomen voor de ontvanger ervan. (De ex moet dus niet vergeten de ontvangen partneralimentatie als zodanig aan te geven en daar belasting over te betalen! Maar dat is haar (zijn?) probleem...)
Kinderalimentatie is deels aftrekbaar en het staat vermomd als "levensonderhoud voor kinderen waarvoor je geen kinderbijslag ontvangt". Dat moet dan wel meer zijn dan €334 per kwartaal en de hoogte van de aftrekpost is vast: €334 per kwartaal. Dus als je €333 kinderalimentatie hebt betaald in een kwartaal heb je €0 aftrek, als je €999 kinderalimentatie hebt betaald in een kwartaal dan heb je voor dat kwartaal €334 aftrek. Alle kleine beetjes helpen, toch? Over het jaar gezien is dat toch weer een aftrekpost van €1.336 als je er alle vier de kwartalen aan voldoet.
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 21-03-2013 16:57 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
1 januari alles ingevuld en opgestuurd.
[ Voor 26% gewijzigd door Smuggler op 21-03-2013 19:28 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Nu is dat al een paar jaar niet het geval, echter ben ik vorig jaar ontslagen en heb een gouden handdruk gehad (die netjes weg is gezet in een gunstige constructie) nu heb ik even de vooraf ingevulde gegevens gedownload en moet ongeveer 1000,= euro betalen. Moet ik nu gewoon de aangifte insturen of gewoon afwachten tot ze zelf komen met de mededeling dat ik moet betalen.
Vroeg of laat moet ik toch betalen maar liever pas een aanslag in het najaar dan volgende maand.
- Kun je de kosten van de lenzen als aftrekpost gebruiken?
- Ik heb een eindafrekening ontvangen toen ik overstapte van ziektekostenverzekeraar. Kun je die kosten als aftrekpost gebruiken?
U mag voor uzelf de specifieke zorgkosten aftrekken van de inkomstenbelasting, maar ook voor uw fiscale partner en alle anderen uit uw huishouden voor wie u de ziektekosten betaalt, zolang uw kinderen jonger zijn dan 27 jaar. Ook voor een ernstig gehandicapte van 27 jaar of ouder met wie u in gezinsverband woont en ouders, broers of zussen die bij u thuis wonen en door u worden verzorgd.
Specifieke zorgkosten 2012 als aftrekpost
De aftrekbare ziektekosten zijn ingeperkt. Voorheen spraken we nog over buitengewone lasten. Daaronder vielen toen nog de zorgpremies, de contactlenzen, een laserbehandeling, allerlei brillen, de huisapotheek, het eigen risico en zelfs de kosten voor crematie of begrafenis. Met het begrip specifieke ziektekosten gaat het veel meer om de kosten van chronisch zieken en gehandicapten. Wie zich goed verzekert met de noodzakelijke aanvullende verzekering zal veel minder aftrekposten hebben. Wie alleen de basisverzekering heeft en hoge uitgaven moet doen door ziekte of invaliditeit kan wel allerlei posten aftrekken. Overigens is het niet zo dat u een verhoogd vrijwillig eigen risico als aftrekpost kunt opvoeren. Kosten zijn eventueel alleen aftrekbaar als de uitgaven daadwerkelijk zijn gedaan en voor zover niet door de zorgverzekeraar of een andere instantie vergoed. Uitzondering hierop vormt de tegemoetkoming van het CAK en de tegemoetkoming van het UWV in verband met arbeidsongeschikt. Dat zijn geen vergoedingen die u in mindering op uw kosten hoeft te brengen. Ik loop de aftrekbare zorgkosten 2010, 2011 en deels 2012 met u na.
Geneeskundige en heelkundige hulp, hoeveel aftrek?
Als geneeskundige en heelkundige hulp zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting, voor zover niet vergoed, de kosten voor:
De huisarts, de tandarts, de specialist of fysiotherapeut. Ook plastische chirurgie als er direct sprake is van een lichamelijke of psychische stoornis.
De kosten van inenting.
De kosten van therapeutisch sporten als dit plaats heeft onder directe medische begeleiding of medisch toezicht.
De verpleging in ziekenhuis of andere verpleeginstelling.
De kosten van medicijnen zoals door een arts voorgeschreven, inclusief homeopathische medicijnen.
Op voorschrift en onder begeleiding van een arts ook de para medische behandelingen, zoals acupunctuur, homeopathie, logopedie en revalidatie.
Wat zijn de fiscaal aftrekbare hulpmiddelen bij de specifieke zorgkosten 2012?
De belastingdienst verstaat onder hulpmiddelen de voorzieningen en apparaten, die het u mogelijk maken om de normale lichaamsfuncties uit te oefenen. Ook het onderhoud, de verzekering en de reparatie van deze middelen mag u tot de zorgkosten rekenen. Onder de hulpmiddelen vallen bijvoorbeeld:
Gehoorapparaten inclusief batterijen, hoortoestellen, een kunstgebit, kroon, brug en prothesen.
Een koortsthermometer, een precisieweegschaal, een cardiofoon, bloeddrukmeter.
Kosten voor slechtziendheid en bind zijn, zoals blindengeleidehond of hulphond, een blindenstok, of de noodzakelijke aanpassingen aan een computer. Maar niet de brillen, een ooglaser behandeling, contactlenzen of de contactlenzenvloeistof.
Een rolstoel, steunzolen, kunstledematen, krukken, een rollator.
Breukbanden en speciale korsetten.
Een traplift.
Een pruik of haarstukje op medisch advies.
Kosten voor de aanpassingen aan een woning
Op medisch voorschrift noodzakelijk geachte aanpassingen aan een eigen woning, een huurwoning, woonwagen of woonboot mag u aftrekken. Er gelden wel speciale rekenregels voor:
Stijgt het huis door de aanpassing met minder dan 10% dan zijn de volledige kosten aftrekbaar minus de waardestijging.
Stijgt het huis door de aanpassing met meer dan 10% dan zijn de kosten van de aanpassing minus de waardestijging en plus 10% van de uitgaven aftrekbaar als specifieke ziektekosten.
Ook noodzakelijke aanpassingen aan een auto zijn een aftrekpost. Niet aftrekbaar zijn de eventuele extra huur door een aanpassing van de woning, een versleten vloerbedekking en de stookkosten.
Kosten van vervoer
Het kan zijn dat u extra vervoerskosten hebt als gevolg van ziekte of invaliditeit. De extra kosten die u maakt in vergelijking met personen die niet ziek of invalide zijn, zijn fiscaal aftrekbaar. Ook uw eigen vervoer naar arts of ziekenhuis en het ambulancevervoer is tegen werkelijke kosten aftrekbaar, voor zover niet vergoed. Ook de kosten van een ziekenbezoek zijn onder voorwaarden aftrekbaar.
Reiskosten ziekenbezoek fiscaal aftrekbaar als ziektekosten
Onder voorwaarden mag u de reiskosten naar een zieke per auto, taxi, openbaar vervoer of anderszins als ziektekosten opvoeren. Met de eigen auto bedraagt de aftrek 19 cent per kilometer, en anders gaat het om de werkelijke vervoerskosten. De reiskosten voor bezoek aan een zieke is alleen aftrekbaar als:
De zieke en u al bij het begin van de ziekte samen een huishouding voerden.
U de zieke regelmatig bezoekt.
De zieke langer dan een maand moet worden verpleegd. Als er meerdere keren in het jaar van verpleging sprake is mag u de verschillende tijden bij elkaar optellen om boven 1 maand uit te komen. Wel is het dan zo dat de tussenliggende periode tussen de behandelingen niet meer mag bedragen dan 4 weken.
De enkele reisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de zieke wordt verpleegd meer dan 10 kilometer is.
Dyslexie
Gespecialiseerde dyslexie software is aftrekbaar als specifieke zorgkosten, maar de laptop of pc zelf niet, omdat die ook door anderen kan worden gebruikt. Aftrekbaar zijn ook de Daisy-speler, de ReadingPen en het softwareprogramma Kurzweil 3000, omdat aannemelijk is dat mensen zonder dyslexie deze hulpmiddelen niet zullen aanschaffen en gebruiken.
Dieet op voorschrift van dokter of diëtist
Bij een dieet op voorschrift van een dokter of diëtist, mag u een vast bedrag aftrekken. Vraag de arts of diëtist wel om de noodzakelijke bevestiging voor het te volgen dieet. De belastingdienst heeft een speciale dieetlijst met daarbij de aftrekposten. Gebruikt u een dieet een deel van het jaar dan is ook maar een deel van de kosten aftrekbaar. Volgt u in een jaar twee of meer diëten uit de tabel van de belastingdienst, dan:
Er is één dieet aftrekbaar. Als het twee of meer diëten zijn met dezelfde typering voor verschillende ziektebeelden en aandoeningen, geldt het dieet met het hoogste bedrag.
Zijn de gevolgde diëten aftrekbaar als de diëten bestemd zijn voor verschillende typeringen voor hetzelfde ziektebeeld en dezelfde aandoening.
Extra kleding en beddengoed en het wassen daarvan
Bedoeld zijn hier de extra uitgaven voor kleding en beddengoed als gevolg van een ziekte of invaliditeit die langer dan 1 jaar duurt. Daarbij is het zo dat u in 2009, 2010, 2011 en 2012 het bedrag van 300 euro standaard mag aftrekken en 750 euro als de extra kosten aantoonbaar hoger zijn dan 600 euro. Bij het lagere bedrag zal nauwelijks om een specificatie worden gevraagd, maar bij een grotere aftrek is die kans een stuk groter. Let er wel op dat dit bedragen per jaar zijn. Is men in 2010 bijvoorbeeld 3 maanden ziek en was men dat al in 2009, dan is in 2010 1/4e deel aftrekbaar.
Extra gezinshulp 2010, 2011 en 2012 fiscaal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting
De eigen bijdrage WMO voor gezinshulp mag u niet aftrekken. U mag de overige kosten voor extra gezinshulp als specifieke zorgkosten meenemen als deze gezinshulp nodig is door ziekte of invaliditeit en als de kosten meer bedragen dan de drempel in onderstaande tabellen voor 2010, 2011 of 2012. Zorg er wel voor dat u de rekeningen en kwitanties met datum en bedrag goed bewaart. Hiernaar kan later gevraagd worden. Noteer ook de naam, adres en woonplaats van de extra gezinshulp.
Bron: http://financieel.infonu....gkosten-2011-en-2012.html
[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 22-03-2013 07:52 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
NEE.YinYang schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 06:50:
- Kun je de kosten van de lenzen als aftrekpost gebruiken?
Als die zorgkosten gaan over de premie basis- en/of aanvullende verzekering of je eigen risico, dan NEE.- Ik heb een eindafrekening ontvangen toen ik overstapte van ziektekostenverzekeraar. Kun je die kosten als aftrekpost gebruiken?
Alleen zorgkosten die NIET door de verzekeraar worden vergoed, mag je aftrekken.
De redenen waarom kan je in het stukje tekst lezen van de bovenstaande post.
Kijk ook naar de datum!
Ik vermoed dat de afrekening in 2013 is gebeurd en dan valt dat in het belastingjaar 2013 ipv. 2012.
Nu heb ik geen idee wat mijn adviseur heeft ingevoerd. Zou fijn zijn als ik daar een duidelijker beeld van krijg..
Ik neem aan dat hij het aangifteprogramma van de belastingdienst gebruikt, die kan een PDF-uitdraai maken van de hele aangifte waarin alle ingevulde bedragen staan.YinYang schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:36:
Mijn adviseur heeft de aangifte IB voor me gedaan en mij de bevestiging doorgemailt. Is er ook een overzicht wat je van de aangifte IB op kunt vragen, waarop je kunt zien wát er precies is aangevraagd met de bedragen etc?
Nu heb ik geen idee wat mijn adviseur heeft ingevoerd. Zou fijn zijn als ik daar een duidelijker beeld van krijg..
Ja dat klopt, die heeft hij gebruikt. Kan ik dat zelf niet ergens opvragen? Of moet het perse via de persoon (adviseur in dit geval) die het heeft ingevuld??Mx. Alba schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:05:
[...]
Ik neem aan dat hij het aangifteprogramma van de belastingdienst gebruikt, die kan een PDF-uitdraai maken van de hele aangifte waarin alle ingevulde bedragen staan.
Beetje rare vraag.YinYang schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:07:
[...]
Ja dat klopt, die heeft hij gebruikt. Kan ik dat zelf niet ergens opvragen? Of moet het perse via de persoon (adviseur in dit geval) die het heeft ingevuld??
Lijkt erop dat je de 'adviseur' niet vertrouwt.
Sowieso moet je een uitdraai krijgen, want het is jouw aangifte en jij bent verantwoordelijk ervoor.
Geef je dan alleen het deel op wat je bij moest betalen?
Je moet overigens wel weinig verdienen wil je met een eenvoudige kroon waar ook de verzekering nog een deel van heeft betaald boven de drempel voor aftrek uitkomen.
Ik vertrouw em wel, maar ik wil zien wat hij precies ingevoerd heeft, zodat ik daar zelf ook een beter beeld van krijg en het volgend jaar zelf kan doencornfed99111 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:16:
[...]
Beetje rare vraag.
Lijkt erop dat je de 'adviseur' niet vertrouwt.
Sowieso moet je een uitdraai krijgen, want het is jouw aangifte en jij bent verantwoordelijk ervoor.
Ik heb zelf ook het aangifteprogramma, maar krijg niet de juiste gegevens als ik daar op inlog?
Die staat dus op zijn pc.
Of je krijgt de opgeslagen aangifte als bestand of je krijgt een stapeltje papieren.
Andere wegen zijn er niet.
Het is wel gebruikelijk dat ze een uitdraai van de aangifte opsturen
De situatie die jij beschrijft valt qua ingewikkeldheid ook nog reuze mee, het ligt er gewoon aan de kennis die je hebt van de fiscale wetgeving.
Verwijderd
Voorgaande jaren voerde ik in box 3 de economische waarde van het huis op in (dit op advies van mijn toenmalige belastingconsulent). Dat was 50.000 euro, namelijk de aankoopprijs. De BD heeft dat altijd geaccepteerd.
Nu (vooraf ingevulde aangifte 2012) is dat geblokkeerd. In 'Bezittingen: onroerende zaken' staat nu vast de WOZ ingevuld (290.000 euro). Ik kan het veld niet wijzigen, en dus de economische waarde niet meer invullen. De enige mogelijkheid om het bedrag aan te passen is door de ingevulde WOZ-waarde te verlagen. Maar ik denk niet dat dat toegestaan is?
Het gevolg is dat ik plotseling ruim 2000 euro belasting moet bijbetalen. Kassa! De Belastingtelefoon mompelt iets vaags en zegt dat vanaf nu de WOZ geldt. Voor mij onbegrijpelijk. Ik neem aan dat veel belastingbetalers hier niet blij mee zijn.
Ik vraag me af of er een andere methode is om dit te corrigeren?
Ik heb een hypotheek van 268.500 euro
Daarvan is 13.500 euro voor bouwrente gebruikt dus Box 3.
Ik heb de hypotheek in 2010 afgesloten en ben nu voor het eerst zelf de belasting aan het invullen.
Nu heb ik de vorige aangiftes bekeken en zie dus dat degene die dat invulde (belastingadviseur van de Hypotheker) helemaal niet gespecificeerd heeft dat er 13.500 in Box 3 moest plaatsvinden.
Op mijn Financieel jaaroverzicht van 2012 zie ik dat namelijk ook niet gespecificeerd staan.
Wat nu te doen?
Moet dit wel gespecificeerd worden en zo ja waar dan?
Ik snap eerlijk gezegd niet dat bij de vorige 2 aangiftes dat er niet bij is gezet. Tuurlijk ik had het moeten controleren, maar ik geeft het niet voor niks uit handen.
Iemand enig idee?
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Dit topic is gesloten.