Ik ben het er mee eens dat er om de haverklap wat veranderd, en dat is een slechte zaak. Maar alle regels zijn wel voor het begin van een belastingjaar bekend. De regels van deze belastingaangifte zijn dus al bijna 1,5 jaar bekend.
Of hou jij precies bij hoe het staat met de HRA, kinderbijslag, opvang, aanrechtsubsidie, of de heffingskortingen?
Ja ik hou dat aardig bij, maar niet alle regels hoef je helemaal te weten om te weten of jij bij moet betalen of niet.
Zelfs het aangifteprogamma zat fout!
Dat is inderdaad slordig, maar wel het resultaat van het feit dat de belastingdienst maar enorm weinig tijd krijgt om de regels te implementeren. Het VT programma moet in principe 1 jan al klaar zijn, terwijl er tot 31 dec nog wijzigingen plaats kunnen vinden.
Makkelijk gezgd hoor "dat je dat van tevoren moet weten". Het enige wat ik als burger weet is dat ik keihard elk jaar genaaid wordt, maar nog niet weet hoe hard...
Ik ben de laatste die zal zeggen dat het belastingstelsel in nederland niet beter kan, en zeker de wispelturigheid van de politici werkt niet mee. Neem daarbij mee dat de regels zich inderdaad steeds meer opstapelen totdat het bijna niet meer te begrijpen valt. Maar toch denk ik dat er voor het gros van de mensen echt wel een redelijke schatting te maken valt over het resultaat aan het eind van het jaar.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”