Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
tering-jantje schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:22:
Vraagje omdat ik zelf niet zo snel een antwoord kon bedenken.

Heb in het kader van de gemeentelijke belastingaanslag een kleine inventarisatie in de buurt gedaan naar WOZ-waardes van de huizen en ben van plan bezwaar aan te gaan tekenen tegen de waardebepaling van ons huis.

Dit zou betekenen dat de gemeentelijke aanslag en bv. de aanslag van het waterschap lager uit kunnen gaan vallen. Maar wat betekent dit voor je belastingaangifte?
We hebben een eigen huis, betekent dit dat de teruggave (eigen woning forfait etc.) lager wordt omdat we WOZ-waarde lager wordt?
Ja, je forfait is gebaseerd op je WOZ, dus als je denkt dat je WOZ significant lager is, zou ik zeker bezwaar maken. (andersom dus nooit bezwaar maken! (kan overigens ook niet) )

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:50
martinusz schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:24:
[...]

Ja, je forfait is gebaseerd op je WOZ, dus als je denkt dat je WOZ significant lager is, zou ik zeker bezwaar maken. (andersom dus nooit bezwaar maken! (kan overigens ook niet) )
Houdt dit dan ook in dat je teruggave (bij gelijkwaardig salaris, aftrekposten etc.) gelijk blijft of daalt de teruggave ook door een lagere WOZ-waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
tering-jantje schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:39:
[...]

Houdt dit dan ook in dat je teruggave (bij gelijkwaardig salaris, aftrekposten etc.) gelijk blijft of daalt de teruggave ook door een lagere WOZ-waarde?
Ik snap je vraag niet helemaal, over welke teruggave heb je het?

Lees ook eens: http://www.belastingdiens...enwoningforfait_berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:50
martinusz schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:31:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal, over welke teruggave heb je het?

Lees ook eens: http://www.belastingdiens...enwoningforfait_berekenen
Waar het me eigenlijk om gaat is of een lagere WOZ-waarde leidt tot een hogere of lagere belastingteruggave.

Als ik namelijk enerzijds een lagere WOZ-waarde weet te behalen met een bepaalde waarde (gemeente, waterschap etc.) maar daar tegenover staat ook een lagere belastingteruggave dan is het de vraag wat het meest interessant is.

Denk dat ik ga proberen om met het belastingaangifteprogramma het een en ander te simuleren. Kijken wat er aan teruggave uit komt met een lagere WOZ-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
tering-jantje schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:26:
[...]

Waar het me eigenlijk om gaat is of een lagere WOZ-waarde leidt tot een hogere of lagere belastingteruggave.

Als ik namelijk enerzijds een lagere WOZ-waarde weet te behalen met een bepaalde waarde (gemeente, waterschap etc.) maar daar tegenover staat ook een lagere belastingteruggave dan is het de vraag wat het meest interessant is.

Denk dat ik ga proberen om met het belastingaangifteprogramma het een en ander te simuleren. Kijken wat er aan teruggave uit komt met een lagere WOZ-waarde.
Ja een lagere WOZ waarde zorgt voor een hogere hypotheekrente aftrek. Stel je hebt 10.000 euro hypotheekrente aftrek en een EW forfait van 1000. Dan kan je per saldo 9000 in aftrek brengen. Is je WOZ lager waardoor er bijvoorbeeld een EW forfait van 500 uitkomt dan kun je dus 9500 in aftrek brengen. Oftewel meer teruggave.

Tevens zorgt een lagere WOZ waarde ook voor lagere gemeente belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier al een brief van de belastingdienst gehad n.a.v. belastingaangifte? Ik heb het weken terug al ingevuld en sindsdien niets meer gehoord, heb bijna het idee dat het fout is gegaan en niet is aangekomen of zo!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
DennusB schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:52:
Heeft iemand hier al een brief van de belastingdienst gehad n.a.v. belastingaangifte? Ik heb het weken terug al ingevuld en sindsdien niets meer gehoord, heb bijna het idee dat het fout is gegaan en niet is aangekomen of zo!
Duurt sowieso 6-8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mirved schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:53:
[...]

Duurt sowieso 6-8 weken.
Ah oke, dat maakt het al een stuk logischer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DennusB schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:52:
De bevestiging krijg je als je het verstuurd hebt met het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinusz schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:54:
[...]

De bevestiging krijg je als je het verstuurd hebt met het programma.
die geeft het programma sowieso als je op versturen drukt. maw: geen goede bevestiging, je zult echt moeten bellen (succes) wil je die bevestiging hebben dat het is ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:38
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:26:
[...]

die geeft het programma sowieso als je op versturen drukt. maw: geen goede bevestiging, je zult echt moeten bellen (succes) wil je die bevestiging hebben dat het is ontvangen.
Ik kan na het versturen nog een verzendrapport downloaden uit de webpagina. Dat bevestigt toch echt ontvangst op de systemen van de belastingdienst, niet verzending. Overigens zegt dat dan waarschijnlijk nog niets over de integriteit van de ontvangen gegevens maar ik kan er in ieder geval mee laten zien dat ik mijn aangifte op tijd heb ingestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Een bekende van mij heeft mij aangeboden belastingaangifte voor mij te doen, hij denkt namelijk dat ik recht heb op een flinke teruggaaf.
Ik twijfel hier ZEER sterk aan en via deze weg hoop ik wat meer info te ontvangen.

Wat data op een rij:
- Huurhuis, ongehuwd, samenwonend(geen fiscale partner)
- Jaarinkomen 2013 van +/- 36.000,
- Geen noemenswaardig eigen vermogen of bezittingen
- Afgeronde studie (2010), waarbij mijn prestatiebeurs/studiefinanciering is omgezet in een gift maar daarnaast heb ik een rentedragende lening van circa 30K.

Diegene die de aangifte voor mij heeft ingevuld geeft aan dat ik kosten die ik gemaakt hebt in afgelopen jaren (de jaren dat ik studeerde) mag opvoeren als aftrekpost. Hiervoor zet hij de optie “Heeft u in 2013 bericht gehad dat uw studiefinanciering definitief niet is omgezet in een gift?” op JA.

Deze vraag beantwoord hij met “Ja”. Dit terwijl ik in 2011 bericht gehad dat mijn studiefinanciering wel is omgezet in een gift, aangezien wij een diploma hebben behaald.

Naast de ontvangen studiefinanciering (omgzet in gift) heb ik destijds, zoals gezegd, een schuld opgebouwd bij de Informatie beheer groep (huidige DUO) door geld te lenen (los van de studiefinanciering). Dit is een lening die niet kwijt gescholden wordt dmv het halen van een diploma. Wel mag ik dit in 15 jaar terugbetalen.
Mag je dit dan wel opvoeren als belastingaftrek, aangezien dit los staat van de studiefinanciering? Ik heb hier sterke twijfels over. Diegene die dit voor me ingevuld heeft geeft aan, je mag kosten (ongeacht lening of schuld) opvoeren als kosten die je dat jaar gemaakt hebt om te studeren; dus ook een rentedragende lening (want wie zegt dat je dit niet gebruikt hebt om mee te sturen?).

Hij vult het in over het aantal jaren dat ik schuld heb opgebouwd. Mijn belastbaar inkomen over 2013 daalt hierdoor flink en heb ik dus teveel belasting betaald.
Mag ik dit zo indienen? Ik ben bang voor de gevolgen. Kun je hier een boete voor krijgen of valt het onder ‘foutje, opnieuw indienen svp”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rente van DUO is bijvoorbeeld juist zo laag omdat die schulden niet meer mee mogen worden genomen in de aangifte bij de inkomstenbelasting ;) dus nee.

Als je tijdens je studie en het ontvangen van de studiefinanciering kosten hebt gemaakt zou je die op kunnen voeren (wel even voorwaarden nalezen wat wel mag en niet). Vaak zal dit niet genoeg zijn omdat je en met een drempel zit en omdat je studiefinanciering hebt ontvangen.

En wat ik me ook nu bedenk: je kunt alleen de eventuele zelf gemaakte kosten opvoeren in betreffende kalender jaar dat je het hebt uitgegeven. Niet in een jaar wat je zelf het beste uit komt. Als je in betreffende jaar (bijvoorbeeld 2011) wel genoeg kosten zou hebben gemaakt dat je voor in aftrek in aanmerking komt maar er geen gebruik van kan maken omdat er niet voldoende inkomstenbelasting betaald wordt mag je dat meenemen naar het volgende aangiftejaar (restant persoonsgebonden aftrek), net zo lang totdat je er wel gebruik van kunt maken. Maar dan moet je wel over al die jaren aangifte hebben gedaan of nog doen inclusief het opgeven van dat restant persoongebonden aftrek.

Wat betreft gevolgen: zolang je niet moedwillig en meerdere malen expres met (tien)duizenden euro's de Belastingdient heb benadeelt zou ik er niet wakker van liggen (zolang je maar op tijd dan terug betaald). Maar strikt volgens de wet mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

MauriX schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:20:
Een bekende van mij heeft mij aangeboden belastingaangifte voor mij te doen, hij denkt namelijk dat ik recht heb op een flinke teruggaaf.
Ik twijfel hier ZEER sterk aan en via deze weg hoop ik wat meer info te ontvangen.
<knip verhaal over studie>
Heel in het kort, volgens mij heeft die vriend van jou het fout, en heb jij het goed.
Wat je wel mag doen, is inkomen middelen. Zeker als je van student naar werkende gaat is dat een leuke stap. Heb er al eerder wat over gepost, als je er niet uitkomt geef maar een gil.

[ Voor 59% gewijzigd door Sparhawk op 10-04-2014 16:53 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Te complex en doorgeschoten. Passende omschrijving. Nu maar hopen dat het daadwerkelijk simpeler wordt.
http://www.nu.nl/economie...geschoten-en-complex.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vraagje: Indien je een voorschot bijdrage zorgverzekeringswet ontvangt, moet dit in de IB worden aangegeven? Er wordt ook jaarlijks een naheffing/definitieve aanslag ZVW ontvangen. Maar in de IB aangifte komt de vraag wel naar voren.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2014 23:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Iemand ondertussen al bericht gehad over de inkomsten belasting 2013?

Ik stuur elk jaar op 1 januari de aangifte in. (heb toch alle gegevens paraat staan). voorgaande jaren stond het bedrag al begin/midden maart op mijn rekening van de teruggave.
Dit jaar heb ik nog geen enkel bericht ontvangen.
Wel heb ik contact gehad met de belastingdienst en zij hadden de aangifte wel al ontvangen.

Zijn er meer dit jaar met deze ervaring? 18 weken wachten begint aardig lang te worden :). nu hoeven te officieel pas te reageren voor 1 juli maar toch vind ik het vervelend, kan het geld goed gebruiken en daarom de aangifte ook zo snel mogelijk ingevuld.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ze zijn vast te druk met het beantwoorden van vragen van ongeduldigen zodat ze niet toekomen aan het verwerken van aangiftes. Daarnaast is er afaik slechts een zwakke correlatie tussen instuurdatum en voorlopige aanslag.

Als je geld zsm nodig hebt dan is daar de voorlopige teruggaaf voor. Wellicht een idee voor komend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De eerste definitieve aanslagen zijn deze week verzonden.
Tussen instuurdatum en afhandeling zit weinig correlatie bij insturen voor 1 april en niet de vooringevulde aangifte gebruiken levert sowieso extra handelingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb wel een voorlopige aanslag gehad, maar nog geen definitieve. Datering is 3 mei, dus ik verwacht het geld deze week op mijn rekening. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:26

Coldcat

HODL

Ik heb de voorlopige aanslag ook binnen, geen definitieve.. die komt een paar maand later :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik ben benieuwd, ik heb nog niets gezien van ze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vorig jaar had ik direct een definitieve aanslag, terwijl ik toch redelijk af week van de vooringevulde gegevens. Dit jaar wel gewoon volgens de vooringevulde gegevens. Ik ben benieuwd of ik weer direct een definitieve aanslag krijg of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 30-04-2014 13:16 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik had vorig jaar ook meteen een definitieve, maar die kwam wel in juli. Dit keer komt het geldschip eerder en de aangifte klopt wel. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:44
Het hangt er vanaf of de door jou ingevulde aangifte al gecontroleerd is door de fiscus. Is deze gecontroleerd, dan ontvang je direct een definitieve aanslag. Is de aangifte nog niet gecontroleerd, dan ontvang je een voorlopige aanslag en later een definitieve aanslag.

Controleren hoort hier wel tussen aanhalingstekens. Voor zover ik weet (tenzij je een uitzonderingsgeval bent) wordt een belastingplichtige ongeveer eens in de 13 jaar echt gecontroleerd (door een inspecteur).

De term definitief hoort eigenlijk ook tussen aanhalingstekens, een definitieve aanslag kan nog 5 jaar gewijzigd worden...

Ik kwam zelf tot de spijtige verrassing dat mijn arbeidskorting afgebouwd werd. Gelukkig heb ik in 2013 een eigen huis gekocht, waardoor mijn aftrekposten de afbouw meer dan compenseerde:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Krisp schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:19:
Ik had vorig jaar ook meteen een definitieve, maar die kwam wel in juli. Dit keer komt het geldschip eerder en de aangifte klopt wel. :P
Ik kreeg hem al in Juni, 2 weken nadat ik mijn aangifte ingevuld had :+, dit jaar was ik wel netjes op tijd.
Thysiej schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:38:
De term definitief hoort eigenlijk ook tussen aanhalingstekens, een definitieve aanslag kan nog 5 jaar gewijzigd worden...
Ik dacht alleen als er nieuwe feiten boven tafel komen waar de bd tijdens de controle niet redelijkerwijs van op de hoogte kon zijn. Dat is nogal een ruim begrip, maar een definitieve aanslag geeft in deze dus wel iets van zekerheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Woy op 30-04-2014 13:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Woy schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:49:
[...]

Ik kreeg hem al in Juni, 2 weken nadat ik mijn aangifte ingevuld had :+, dit jaar was ik wel netjes op tijd.

[...]

Ik dacht alleen als er nieuwe feiten boven tafel komen waar de bd tijdens de controle niet redelijkerwijs van op de hoogte kon zijn. Dat is nogal een ruim begrip, maar een definitieve aanslag geeft in deze dus wel iets van zekerheid.
Dat klopt grotendeels. Het is echter ook zo dat als de fiscus een grove fout gemaakt heeft waarvan jij weet dat het niet goed is, er een nieuwe aanslag opgelegd kan worden. (beetje hetzelfde als met aanbiedingen; als een high-end laptop voor 99 euro te koop is kan je er vanuitgaan dat het een fout is).
Daarnaast kan jij nog bezwaar maken tegen de aanslag, maar bijvoorbeeld ook als je aan verliesverrekening doet (ondernemers) of als je dit of volgend jaar besluit te gaan 'middelen'. Kortom, mogelijkheden te over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

Jeuj, mijn definitieve aanslag is binnen 8)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetaFrame schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:12:
Jeuj, mijn definitieve aanslag is binnen 8)
die van mij ook, ik dacht eerst dat het een voorlopige was, maar de brief is anders. 3 Mei komt al een bergje geld mijn kant op waar ik recht op heb. Hoop dat die van mijn vrouw ook nog komt vandaag of morgen, dan is dat weer rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gisteren definitieve aanslag binnen gekregen, vandaan geld op de rekening gestort (1958 euro) :)

Vrij vroeg vind ik, maar mij hoor je niet klagen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Wauw...de definitieve aanslag binnen (aangifte gedaan in eerste week van maart), voorgaande jaren kwam de voorlopige eind mei/begin juni...en de definitieve ergens eh....maanden later :+

't geld is er nog niet...maar dat zal dan wel binnen nu een een paar dagen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Gisteren ontvangen? Ze versturen die dingen toch met Sandd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Van mij had hij wel wat langer mogen wegblijven.
Ik mag 520 euro betalen, wat ze nu al voor 14 juni willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
van mij willen ze dat x 3 hebben, maar nog geen brief gehad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
M a r c o schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:37:
Van mij had hij wel wat langer mogen wegblijven.
Ik mag 520 euro betalen, wat ze nu al voor 14 juni willen hebben.
Ja, maar na 1 juli zit je weer met belastingrente :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ik kreeg een tip van een collega om mijn inkomen te middelen over 3 aaneengesloten jaren.
Dit kan gratis en bijna automatisch op www.belastinghelden.nl
Het scheelt bij mij 1400 euro! Dat streept weer (bijna) mooi weg tegen de naheffing. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook de brief over 2013 al gehad en gelijk definitief.
geld nog niet gestort.

vriendin heeft ook de brief gehad en geld al wel gestort gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:37:
hier ook de brief over 2013 al gehad en gelijk definitief.
geld nog niet gestort.

vriendin heeft ook de brief gehad en geld al wel gestort gekregen.
Hier eergisteren ook de brief in de brievenbus en ook niet gestort. Wel een acceptgiro erbij of ik dat bedrag vóór 14 juni naar hun wil overschrijven. Dat bedrag was overigens gelijk aan datgene uit mijn aangifteprogramma rolde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ook ik heb vandaag weer direct een definitieve aanslag gehad, het geld zal wel weer snel volgen. Mooie meevaller dat het lekker op tijd is dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Graag stel ik jullie een vraag.
Dit jaar ontving ik al rond 30 april mijn voorlopige aanslag, ik krijg een mooie bedrag terug.
De dagtekening van deze brief staat op 3 mei, betekend dit dat ik het bedrag op 3 mei op mijn rekening zal ontvangen? Zijn er mensen die hun geld al hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
die datum is om je de echte bezwaartermijn te geven ivb met mogelijk trage postbezorging. Nemen ze expres te ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:19:
Beste mensen,

Dit jaar ontving ik al rond 30 april mijn voorlopige aanslag, ik krijg een mooie bedrag terug.
De dagtekening van deze brief staat op 3 mei, betekend dit dat ik het bedrag op 3 mei op mijn rekening zal ontvangen? Zijn er mensen die hun geld al hebben ontvangen?
Nee die datum is niet perse de datum dat je je geld krijgt, maar het geld volgt meestal wel redelijk vlot nadat je de brief hebt. Ik zou het dus begin deze week verwachten. Al hebben ze er officieel wel meer tijd voor geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hier ook de definitieve aanslagen ontvangen, lekker vlot :) zal deze week wellicht bijgeschreven worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Uit mijn hoofd hebben ze er officieel tot 1-7 voor om het bedrag te betalen, mits je voor 01-04 aangifte gedaan hebt. Ze mogen er nog langer over doen, echter zijn ze dan verplicht rente te betalen over het uit te keren bedrag. Over het algemeen maken ze het echter in de week na ontvangen van de aanslag over. Voor alle aangiften die na 01-04 gedaan zijn (of bijzondere gevallen) is de aanslagtermijn volgens mij 6 weken en de betaaltermijn nog eens 6 weken na de 'datum dagtekening'. Voor zover ik weet hanteert de fiscus dezelfde termijnen voor het ontvangen als voor het uitbetalen van bedragen die uit aanslagen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:19:
Beste mensen,

Had de brief afgel. dinsdag en vrijdag of zaterdag stond het op mijn rekening.
Ik weet alleen even niet de dagtekening van de brief uit mijn hoofd.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 11:03

Reinier

\o/

Thysiej schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:00:
Uit mijn hoofd hebben ze er officieel tot 1-7 voor om het bedrag te betalen, mits je voor 01-04 aangifte gedaan hebt. Ze mogen er nog langer over doen, echter zijn ze dan verplicht rente te betalen over het uit te keren bedrag. Over het algemeen maken ze het echter in de week na ontvangen van de aanslag over. Voor alle aangiften die na 01-04 gedaan zijn (of bijzondere gevallen) is de aanslagtermijn volgens mij 6 weken en de betaaltermijn nog eens 6 weken na de 'datum dagtekening'. Voor zover ik weet hanteert de fiscus dezelfde termijnen voor het ontvangen als voor het uitbetalen van bedragen die uit aanslagen komen.
Volgens mij niet, uitbetalen doen ze sneller na de brief.
In de aanslag over 2013 staat hoeveel u terugkrijgt of moet betalen. Als u een bedrag terugkrijgt, wordt dit enkele dagen later op uw rekening gestort.
Zelf krijg ik 5K terug, terwijl mijn vrouw 3K moet betalen. Zij heeft al bericht en moet het bedrag binnen een paar weken overmaken. Hopelijk krijg ik bericht ruim vóór haar deadline, anders hakt dit negatief in onze cashflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Als die aanslag van €3000 als een verrassing komt, hebben jullie de zaakjes m.i. niet op orde. Je weet zelf toch ruimschoots gedurende het vorige jaar wel of er ergens te weinig is ingehouden, je box 3 positie is veranderd, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Henk007 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:47:
Als die aanslag van €3000 als een verrassing komt, hebben jullie de zaakjes m.i. niet op orde. Je weet zelf toch ruimschoots gedurende het vorige jaar wel of er ergens te weinig is ingehouden, je box 3 positie is veranderd, etc. etc.
Niet mee eens.

Ik heb een aanslag van 1650 euro en die kwam volledig als een verrassing. Belasting is afgedragen volgens de rekenregels van de belastingdienst zelf (gecheckt bij de salarisadministratie), maar omdat een deel van mijn inkomen variabel is, is de inkomensafhankelijke arbeidskorting achteraf verrekend. Daarnaast viel mijn basisloon in de 42% categorie, dus bijzonder tarief is dan ook automatisch 42%. Variabel deel viel daarentegen bijna volledig in de 52% categorie, dus dit levert nog eens 10% extra naheffing op over het variabele deel.

Er zijn genoeg mensen waar een groter deel van hun loon variabel is tov mijn situatie, dus dat kan best 3000 euro naheffing opleveren. En dat ondanks dat je precies de belasting afdraagt die de belastingdienst je oplegt (n.b. ik heb geen enkele aftrekpost of bijtelling).

Achterlijk &$^#*systeem. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik had vrijdag mijn brief, zie net dat het op mijn rekening staat. Lekker snel dit jaar
Henk007 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:47:
Hun saldo is + €2000,-. Waarschijnlijk was deze verdeling het voordeligst. Ik kan mij dan wel voorstellen dat het lastig is als je eerst die € 3000,- moet betalen om iets later weer die € 5000,- terug te krijgen.

[ Voor 76% gewijzigd door Woy op 06-05-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Woy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:46:
Ik had vrijdag mijn brief, zie net dat het op mijn rekening staat. Lekker snel dit jaar
Same here :) vrijdag brief, nu op de rekening (Rabobank). top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier ging t ook snel, Vrijdag brief binnen, gisteren op de rekening :) Doen ze goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Woy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:46:

[...]

Hun saldo is + €2000,-. Waarschijnlijk was deze verdeling het voordeligst. Ik kan mij dan wel voorstellen dat het lastig is als je eerst die € 3000,- moet betalen om iets later weer die € 5000,- terug te krijgen.
Dat is alleen als er geen andere verdeling mogelijk was. Anders hadden ze de aftrekposten zo kunnen verdelen dat de ene 45 euro moest betalen en de ander 2000 euro terugkreeg, lijkt mij toch een gunstigere verdeling (scheelt weer 45 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Thysiej schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:29:
[...]

Dat is alleen als er geen andere verdeling mogelijk was. Anders hadden ze de aftrekposten zo kunnen verdelen dat de ene 45 euro moest betalen en de ander 2000 euro terugkreeg, lijkt mij toch een gunstigere verdeling (scheelt weer 45 euro)
Dat is zeker niet altijd de beste verdeling. Zeker met dingen als HRA kan het voordelig zijn om die aftrekposten te verschuiven naar de persoon met het hoogste inkomen ( Met de voorlopige teruggaaf had het dan waarschijnlijk beter geregeld kunnen worden, maar dat is achteraf niet meer aan te passen ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 06-05-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Woy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:02:
[...]

Dat is zeker niet altijd de beste verdeling. Zeker met dingen als HRA kan het voordelig zijn om die aftrekposten te verschuiven naar de persoon met het hoogste inkomen ( Met de voorlopige teruggaaf had het dan waarschijnlijk beter geregeld kunnen worden, maar dat is achteraf niet meer aan te passen ;) )
Goed punt, hypotheekrente is meestal wel het voordeligst om bij de meestverdiener neer te zetten, afhankelijk van de schalen waar beide inzitten. Het is een beetje zwart/wit van me om zomaar te zeggen dat de aanslaggrens het meest voordelig zou zijn qua verdeling. Waarom had het dan waarschijnlijk beter met de voorlopige teruggaaf geregeld kunnen worden volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Vorige week donderdag de brief, nu het geld inderdaad al binnen...lekker snel dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Thysiej schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:15:
[...]
Waarom had het dan waarschijnlijk beter met de voorlopige teruggaaf geregeld kunnen worden volgens jou?
De voorlopige teruggaaf wordt met de uiteindelijke aanslag verrekend. Dan hadden ze dus al kunnen zorgen dat er nu niet zo'n groot verschil bestond met de uiteindelijke aanslag. Als je de voorlopige aanslag goed invult komt je gewoon op 0 terecht, en hadden ze nu dus niet het probleem gehad dat ze misschien die € 3000,- al moeten betalen voordat ze de € 5000,- terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Woy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:34:
[...]

De voorlopige teruggaaf wordt met de uiteindelijke aanslag verrekend. Dan hadden ze dus al kunnen zorgen dat er nu niet zo'n groot verschil bestond met de uiteindelijke aanslag. Als je de voorlopige aanslag goed invult komt je gewoon op 0 terecht, en hadden ze nu dus niet het probleem gehad dat ze misschien die € 3000,- al moeten betalen voordat ze de € 5000,- terug krijgen.
Ah, zo bedoelde je het. Ikzelf zou de voorlopige teruggaaf eigenlijk niemand meer adviseren, het gebeurt te vaak dat je aan het einde van het jaar bedrogen uitkomt. Voor 2013 was in de voorlopige teruggaaf de afbouw van de arbeidskorting (voor de hogere inkomens) bijvoorbeeld niet verwerkt. De Belastingdienst is hier ook heel duidelijk in (net als die voor 2014): wijzigingen die na prinsjesdag nog verwerkt moeten worden komen in ieder geval niet in het voorlopige teruggaaf programma. Dan kan het zijn dat je meer terugkrijgt volgens de voorlopige teruggaaf dan dat je eigenlijk had moeten krijgen en dat je aan het einde van het jaar toch nog schrikt. Als je het geld niet direct nodig hebt, zou ik lekker wachten tot het definitieve aangifte programma uitkomt; dan weet je wel dat het goed zit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mja, ik heb mij geld het liefst gewoon zo snel mogelijk. Ik kan prima zelf mijn financiën beheren. Ik heb daarom wel mijn teruggaaf iets conservatief ingeschat, al zou ik ook geen moeite hebben als ik aan het eind van de rit wat moet betalen, maar toch voelt het fijner als je nog wat krijgt ;). Dit jaar viel de afbouw arbeidskorting overigens voor mij juist positief uit, aangezien mijn werkgever al te veel ingehouden had, want de afbouw bleef door de HRA beperkt.

Al met al moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat het niet exact klopt, maar doorgaans zitter er echt geen hele grote verschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 11:03

Reinier

\o/

Jullie hebben gelijk hoor, ik wist dat we per saldo 2000 euro terug zouden krijgen en dat hadden we met de voorlopige teruggaaf kunnen regelen. Het wordt inderdaad door de verdeling van de aftrekposten veroorzaakt, en door het feit dat ik bij de voorlopige teruggaaf nog rekening hield met mijn oude salaris, waarbij ik in de 42% viel. ((52% -/- 42%) * €20.000 betaalde hypotheekrente = €2000).
Ik moet dus eigenlijk niet klagen dat we eerst moeten betalen en daarna (meer) terugkrijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mwah, ik denk dat het ook allemaal wel mee zal vallen. Als ik zo zie krijgen de meeste mensen nu al de (definitieve)aanslag binnen, en vlak daarna geld. Betalen hoef je toch pas over een maand o.i.d.? De kans dat je je geld dan al hebt is ook vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Krijg net 2 brieven: 1 is dat ik ~1000 euro terugkrijg, klopt met m'n ingestuurde aangifte. De 2e is dat ik nog 325 euro moet betalen voor Bijdrage Zorgverzekeringswet. Iemand enig idee waar dat vandaan komt? Daar heb ik niks van terug gezien in mijn aangifte zover ik weet :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
zorgtoeslag over te laag inkomen berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zorgtoeslag krijg ik sowieso niet. Ik gok dat dit toch een naheffing is van die nieuwe regels en ik dus net over die grens heen zit waarbij je extra mocht gaan betalen. Bedankt Rutte dus... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:42
Mogelijk dat er te weinig is ingehouden door je werkgever? Of heb je eenmalige uitkeringen (winstdeling, bonus?) gehad?

Had mijn aangifte vrij vlot de deur uit gedaan maar nog niets teruggezien. Bij mij had ik een eenmalige uitkering gehad van het werk waardoor er 100 euro te weinig belasting was ingehouden. Daarnaast enkel HRA dus zo speciaal is ie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb een een paar duizend euro aan "overigen inkomsten" van mijn eenmanszaak gehad en misschien 1000 euro aan "bonus" van overwerk, kan het daarvan komen? Wel raar dat dit niet in je aangifte naar voren komt ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03-2023
Woy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:06:
Mwah, ik denk dat het ook allemaal wel mee zal vallen. Als ik zo zie krijgen de meeste mensen nu al de (definitieve)aanslag binnen, en vlak daarna geld. Betalen hoef je toch pas over een maand o.i.d.? De kans dat je je geld dan al hebt is ook vrij groot.
Dan val ik met mijn vriend en familie niet onder de "meeste mensen" :P

Hier nog niks gehoord of ontvangen in ieder geval. Welkom is het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:04
Heb de aangifte voor mezelf en voor vriendin 2 minuten achter elkaar verzonden (voor 1 april). Mijn vriendin heeft vorige week de brief gekregen en t bedrag reeds ontvangen en ik heb nog niets gezien.. 😲

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:43
Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen.
Maar ik hoor van mensen dat je op goederen ook belasting terug kan krijgen?
Nu vroeg ik me af op welk soort producten en hoe doe je dat dan ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik heb afgelopen zaterdag een definitief aanslag gekregen en gisteren stond het op mijn rekening.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Cartman! schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:00:
Ik heb een een paar duizend euro aan "overigen inkomsten" van mijn eenmanszaak gehad en misschien 1000 euro aan "bonus" van overwerk, kan het daarvan komen? Wel raar dat dit niet in je aangifte naar voren komt ieder geval.
Dit komt omdat je de aangifte InkomstenBelasting doet. De aangifte voor de zorgverzekeringswet is een andere aangifte, die echter volledig te herleiden is vanuit je IB aangifte. Het heeft inderdaad te maken met je eigen zaak en de inkomsten uit overige werkzaamheden (ga ik even van uit). Jouw werkgever (als je ook in loondienst bent) heeft de bijdrage Zvw ingehouden over het loon, maar niet over de overige werkzaamheden en de inkomsten uit de eigen onderneming.

De Belastingdienst doet dus een berekening voor de Zvw bijdrage naar aanleiding van jouw IB-aangifte en herleid dan dat je nog Zvw-bijdrage verschuldigd bent. Op basis daarvan leggen ze je zowel de aanslag IB als de aanslag Zvw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Duidelijk, bedankt voor je uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou de brief is al enige tijd binnen, hierna volgende een brief dat mijn rekeningnummer niet bekend zou zijn bij de belastingdienst, dit heb ik inmiddels doorgegeven via Mijn Toeslagen (Dit zou de snelste manier zijn)
Erg vreemd aangezien ik dit al in Oktober van vorig jaar heb gedaan.
Iemand hier ook ervaring mee en hoe dit nu weer verder in zijn werk zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Irritant...ik kreeg dus geld terug maar moest ook betalen, in plaats dat ze t meteen verrekenen zoals ik gewend ben heb ik eerst dat hele bedrag gekregen en moet ik blijkbaar wachten tot ze de rest weer afschrijven... lekker geregeld weer :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cartman! schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:54:
Irritant...ik kreeg dus geld terug maar moest ook betalen, in plaats dat ze t meteen verrekenen zoals ik gewend ben heb ik eerst dat hele bedrag gekregen en moet ik blijkbaar wachten tot ze de rest weer afschrijven... lekker geregeld weer :{
Maar wat is het probleem? Je weet toch welk bedrag ze weer incasseren? Kun je nog mooi rente trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat ik nu moet gaan bijhouden dat er nog ~500e weer af moet, ik zet t liever direct door naar m'n spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

Dido

heforshe

theduke1989 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:56:
Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen.
Maar ik hoor van mensen dat je op goederen ook belasting terug kan krijgen?
Nu vroeg ik me af op welk soort producten en hoe doe je dat dan ???
Als je een zaak hebt (en BTW af moet dragen) dan kun je, onder voorwaarden, de BTW terugvorderen op goederen die je voor de zaak gekocht hebt.

Als particulier kun je in uitzonderlijke situaties bepaalde zaken belastingvrij aanschaffen (denk dan aan medische hulpmiddelen). Als je om medische redenen grote uitgaven hebt dan mag je soms een bedrag aftrekken van je inkomen - dan krijg je dus mogelijk belasting terug.

Verder mag je rente die je betaalt voor een lening die gebruikt is ter aanschaf of onderhoud van onroerende goederen aftrekken, onder strikte voorwaarden (dat heet hypotheekrenteaftrek).

Als je meer details wilt weten zult je iets duielijker moeten zijn in je vraagstelling. De vuistregel is dat je als particulier, behalve eventuaal je HRA, verdomd weinig aftrekposten meer hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Blijf me toch afvragen wat nu bepaald hoe snel het afgehandeld wordt. Mijn vriendin en ik hebben samen aangifte (laten) doen, voor ons beide en zijn ook op 1 hoop geveegd ivm eigen huis etc. Haar definitieve aanslag + teruggaaf al 2 weken binnen en uitbetaald, de mijne (die in zelfde aangifte zat!) nog steeds niet. Uiteraard was de teruggaaf in die van haar nagenoeg 0 en in de mijne een stuk hoger :S

Meer mensen dergelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:20
Gezamelijk aangifte gedaan midden maart. Vorige week donderdag de brief gekregen en maandag was het gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:04:
Blijf me toch afvragen wat nu bepaald hoe snel het afgehandeld wordt. Mijn vriendin en ik hebben samen aangifte (laten) doen, voor ons beide en zijn ook op 1 hoop geveegd ivm eigen huis etc. Haar definitieve aanslag + teruggaaf al 2 weken binnen en uitbetaald, de mijne (die in zelfde aangifte zat!) nog steeds niet. Uiteraard was de teruggaaf in die van haar nagenoeg 0 en in de mijne een stuk hoger :S

Half maart aangeifte (laten) doen, exact dezelfde situatie (wel getrouwd). Tot op heden niets gehoord/ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
Ik heb ook nog geen brief gehad, andere situatie (student). Ook nog niets gehoord of ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 15:03
Ik ook nog niets, toch was ik ruim op tijd met de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:06

Tys

Bedrag ontvangen (vandaag), maar geen brief gezien .. Toch vrij vlot ..

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Laatst online: 11:18
Ik ook nog geen brief gekregen, 20 minuten geleden geld ontvangen:)

[ Voor 9% gewijzigd door brbr4thepc op 16-05-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Vorige week voor mij en mijn vrouw allebei de brief binnen. Begin deze week zijn beide bedragen gestort. Ik heb eind maart aangifte gedaan.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb een vraag.
Moet je formeel je vakantie/overurentegoed opgeven als box 3 vermogen bij de aangifte inkomstenbelasting ?
Ik weet dat niemand dit doet, maar strikt genomen is het een vordering op een tegenpartij (werkgever).
Zeker voor mensen die nog flink wat uren van vorige jaren hebben staan, kan dit bedrag behoorlijk oplopen.
Diverse mensen die ik het heb gevraagd zeggen het niet zeker te weten en ik ken ook niemand die dit ooit heeft opgegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 16-05-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Sander schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:04:

Hier net zo, begin maart netjes aangifte gedaan voor zowel mijn vrouw als ik, dus ook in een keer. Ik heb al de aanslag gehad en het geld op de rekening, echter over de aangifte van mijn vrouw heb ik nog niks gehoord of gezien. Verbaast mij ook aangezien je de 2 aangiften niet echt los van elkaar kan zien. Ik heb inkomen, zij niet maar we hebben haar studiekosten als aftrekpost, en zij krijgt een gedeelte van de door mij "betaalde" belasting terug. Vind het dan vreemd dat het blijkbaar apart behandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
Volgens mij is het verwerken van de aangiftes één grote grabbelton waaruit dagelijks een stapeltje wordt getrokken om te verwerken op die dag. Is het stapeltje niet af aan het eind van de dag, dan gaat de rest weer terug in de grabbelton.

Mijn zusje heeft midden maart de aangifte ingevuld en al ruim twee weken haar (resterende, want gebruikt voorlopige teruggaaf) geld binnen. Mijn zwager nog niet. Mijn ouders hebben gezamenlijk aan het begin van het jaar de aangifte ingevuld en mijn moeder (BD-medewerker) heeft nog geen bericht maar mijn vader al ruim een week. Hier thuis hebben we ook samen ingevuld, op 1 maart, maar hebben we beiden nog niks gezien.

Vorig jaar had ik met extra vroeg invullen op 31 mei de teruggaaf. Ik heb dit jaar gebruik gemaakt van de vooraf ingevulde, met een aanpassing ivm overige inkomsten. Het zal mij benieuwen wanneer het dit jaar wordt :)
Henk007 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:41:
Ik heb een vraag.
Moet je formeel je vakantie/overurentegoed opgeven als box 3 vermogen bij de aangifte inkomstenbelasting ?
Ik weet dat niemand dit doet, maar strikt genomen is het een vordering op een tegenpartij (werkgever).
Zeker voor mensen die nog flink wat uren van vorige jaren hebben staan, kan dit bedrag behoorlijk oplopen.
Diverse mensen die ik het heb gevraagd zeggen het niet zeker te weten en ik ken ook niemand die dit ooit heeft opgegeven.
Het is echter een vordering in tijd en niet in geld. Pas als je de uren uit laat betalen, geldt de vordering als een bezit en dan zou je het wel mee moeten nemen in box 3.

[ Voor 29% gewijzigd door Arthas op 16-05-2014 23:06 . Reden: toevoeging ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 20:04
Hello all. Ik werk sinds dit jaar fulltime en heb 2 banen. Ik wil graag op voorhand proberen geld achter te houden voor eventuele aanslagen. Hieronder mijn verhaal/inkomens.

Ik werk bij mijn fulltime baan net het volgende salaris:

2025 per maand (bruto, eerste 2 maanden was dit 1875 en over 5 maanden zal dit 2200 ong worden)

Bij die baan heb ik vakantiegeld, en een bonus van 6% in dec. Ook zit er een leaseauto bij met cataloguswaarde van 32k (dit wordt natuurlijk standaard per maand ingehouden via bijtelling, maar is dit nog nodig voor de inkomstenbelasting?)

Verder heb ik per maand nog onkosten verg van 15 eu en Connectiviteit verg 35 eu. Dit is ook bruto.

Op bovenstaande baan heb ik mijn loonheffingskorting toegepast. Op mijn salarisstrook staat schaal 42%

Mijn andere baantje doe ik ongeveer 30 uur per maand en hier heb ik uiteraard geen loonheffingskorting. Bruto verdien ik hier iets van 330 euro en netto hou ik meestal 220-230 over. Ze halen er dus 33% ong af.

Nu ben ik bang dat dit te weinig is en ik dadelijk veel geld terug moet betalen (aangifte 2014). Ik ben begonnen met m'n fulltime baan in maart, ervoor had ik het ene baantje al wel en loonheffingkorting bij een andere werkgever toegepast waar ik ongeveer 1700(netto) in maart kreeg 1300(netto) april en 500(netto) in januari. Die 1700 had loonheffingskorting en kreeg ik in dezelfde maand als mijn eerste salaris bij mijn nieuwe werkgever (ook met de korting)

Dus dit jaar ben ik bang dat ik door die ene keer dat ik van twee werkgevers loonheffingkorting had.. Geld moet betalen. En aan de andere kant dat ik over een heel jaar gezien geld moet betalen omdat mijn tweede baantje van 330 bruto te weinig belasting inhoudt

Hoor graag jullie reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Woy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:19:
Als je last hebt van het afbouwen van de kinderopvangtoeslag zelfs nog meer. Het is echt een gedrocht inderdaad. Nog niet eens zozeer omdat je een enorme belastingdruk hebt, maar vooral omdat het totaal niet meer doorzichtig is. Verhoog dan gewoon de 3e en/of 4e schaal een beetje.
Inmiddels eea wat beter uitgezocht. Een dag minder werken kost mij 80 euro netto per maand t.o.v. full time blijven werken en een dag meer KOV. Makkelijke keuze dus.

Nivelleren is een feestje. |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
Bij mij staat er in de brief geen definitieve aanslag, maar weer een voorlopige...

Normaal gesproken is de brief na de aangifte toch de definitieve of kan ik nu ineens een controle verwachten en dat ik alle bonnetjes bij elkaar kan zoeken bijvoorbeeld?

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ls789 schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 09:31:
Dus dit jaar ben ik bang dat ik door die ene keer dat ik van twee werkgevers loonheffingkorting had.. Geld moet betalen. En aan de andere kant dat ik over een heel jaar gezien geld moet betalen omdat mijn tweede baantje van 330 bruto te weinig belasting inhoudt

Hoor graag jullie reactie ;)
Ik ga er even van uit dat je geen andere aftrekposten hebt, anders wordt het wat complexer.

Maar het gaat inderdaad vooral over de hoogte van de (verrekende) arbeidskorting en heffingskorting.

Je zult dus nu een schatting van je inkomen moeten maken, en kijken op hoeveel je recht hebt. Dan moet je optellen hoeveel arbeidskorting/heffingskorting er al verrekend is ( + via je loonstrookje kun je kijken hoeveel er in de komende maanden nog verrekend wordt ). Dat kun je gewoon tegen elkaar wegstrepen.

Maar aangezien je volgens mij niet het hele jaar full-time gewerkt hebt valt het niet zo negatief voor jou uit. BIj het verrekenen van de arbeids/heffingskorting wordt er namelijk gewoon elke maand 1/12e verrekend alsof je het hele jaar dat salaris zou hebben. De maanden dat je niet werkt bouw je dus een "buffertje" op.

Kijk voor de bedragen van de BD hier: http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting
en
http://www.belastingdiens...rting_inkomensafhankelijk

Tussen de 19k en 56k loopt de algemene heffingskortings af met 2%, boven de 40k de arbeidskorting met 4%.

Bij het schatten van je inkomen moet je inderdaad wel je bruto bijtelling meerekenen. Ook bruto onkostenvergoedingen tellen mee. Maar vaak zijn dergelijke onkostenvergoeding netto, dus kijk daar even voor uit.

Bij het invullen van je belastingaangifte hoef je verder geen rekening daarmee te houden, want dat is allemaal meegenomen in je verzamelinkomen op je jaaropgaaf.
19k inkomen is optimaal qua maximale kortingen, en dan € 4200,-

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 17-05-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
henkyyyyyyy schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 11:15:
Bij mij staat er in de brief geen definitieve aanslag, maar weer een voorlopige...

Normaal gesproken is de brief na de aangifte toch de definitieve of kan ik nu ineens een controle verwachten en dat ik alle bonnetjes bij elkaar kan zoeken bijvoorbeeld?
Nee het is juist bijna altijd een voorlopige, sinds vorig jaar zijn ze begonnen met een proef om ook direct de definitieve aanslagen uit te delen.

In principe hoef je nergens bang voor te zijn, en de kans is groot dat je over enkele maanden je definitieve aanslag ontvangt met exact dezelfde bedragen. Het is meer een status waarin je aangifte verkeerd. Bij een definitieve aanslag kunnen ze alleen nog wijzigingen aanbrengen als er nieuwe informatie boven tafel komt, bij een voorlopige kunnen ze er sowieso nog eens naar kijken, maar de kans dat dat gebeurt is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
Woy schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 11:22:
[...]

Nee het is juist bijna altijd een voorlopige, sinds vorig jaar zijn ze begonnen met een proef om ook direct de definitieve aanslagen uit te delen.

In principe hoef je nergens bang voor te zijn, en de kans is groot dat je over enkele maanden je definitieve aanslag ontvangt met exact dezelfde bedragen. Het is meer een status waarin je aangifte verkeerd. Bij een definitieve aanslag kunnen ze alleen nog wijzigingen aanbrengen als er nieuwe informatie boven tafel komt, bij een voorlopige kunnen ze er sowieso nog eens naar kijken, maar de kans dat dat gebeurt is niet groot.
Oke, dank je voor je uitleg! :)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Een week voor de uiterste inlever datum aangifte gedaan.
Zaterdag de brief gehad met de acceptgiro er aan...
betalen voor eind juni :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brbr4thepc schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 12:54:
Ik ook nog geen brief gekregen, 20 minuten geleden geld ontvangen:)
Bij welke bank zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Half maart aangifte gedaan, vorige week maandag/dinsdag brief, donderdag geld. Yay. Alles klopte uberhaupt, dat scheelt ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Yep, hier ook half maart aangifte gedaan en vorige week brieven binnengekregen. Te betalen vóór 27 juni, dus dat is wat mij betreft een uitstekende betalingstermijn (ik wist immers al in maart precies hoeveel ik moest betalen).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Vorige week brief, meteen definitief en voor 20 juni een modaal maandsalaris over te maken.

Alsof het niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Baldertt schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:37:
Vorige week brief, meteen definitief en voor 20 juni een modaal maandsalaris over te maken.

Alsof het niks is.
Je kunt gewoon uitstel van betaling aanvragen, IMHO is dat prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
En daarnaast, zoals ik in dit topic al eens eerder heb gezegd, is het vreemd als zo'n bedrag als een verrassing komt. Zelf moet ik ook een flink bedrag betalen, maar dat wist ik al lang en heb dat reeds geruime tijd gereserveerd. Dat soort dingen hoort m.i. bij een verstandige financiële planning.
Als ik moet nabetalen op de aanslag IB 2013 heb ik gewoon te weinig betaald in dat jaar of heeft mijn wergever te weinig ingehouden.

[ Voor 18% gewijzigd door Henk007 op 19-05-2014 11:52 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste