Maverick schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:47:
- Ik heb de hypotheekakte ondertekend bij de notaris. De rekening zou aftrekbaar moeten zijn, echter zie ik dat niet alle notariskosten aftrekbaar zijn. Maar klopt het nu dat ik de gehele rekening kan indienen? Want bij een nieuwbouwwoning heb ik per definitie alleen kosten voor de hypotheek bij de notaris nietwaar?
Het lijkt mij dat je op dit moment inderdaad alleen een hypotheekakte hebt betaald, maar dat zou je toch eenvoudig op je factuur moeten kunnen zien.
- Ik heb nog geen WOZ waarde van de woning. op 1 januari 2013 was nog niet begonnen met de bouw. Lijkt me dus ook sterk dat de gemeente een woz beschikking gaat opsturen (ik woon op dit moment ook nog niet in de woning, hij is nog niet af). ten eerste heb ik het idee dat het geen fluit uitmaakt wat ik invul, omdat het niet mijn hoofdverblijf was hoef ik sowieso niets te betalen, echter moet ik dan gewoon de aanschafprijs van de bouwgrond invullen? Of moet ik echt een correct getal aanleveren en waar haal ik dat dan vandaan?
Als er nog gebouwd wordt wordt er vaak een percentage gerekend, maar aangezien er 1 jan nog niet begonnen was met bouwen lijkt het mij inderdaad 0,-, maar dat weet ik niet zeker. Voor de WOZ waarde zou ik gewoon even wachten totdat de gegevens 1 maart door de gemeente zelf aangeleverd zijn.
Op de site van de belastingdienst staat het volgende
WOZ-waarde nieuwbouwwoning
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari van het voorgaande jaar zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat? Bel dan de BelastingTelefoon.
1 jan van het voorgaande jaar was de waarde puur de grond, dus dat is ook geen gekke gedachte.
- ik denk dat het klopt, maar lijkt me nogal positief voor mij, dus vraag ik het voor de zekerheid. De kosten van de aanschaf van de hypotheek en NHG zijn aftrekbaar als geheel en als ik ze meegefinancierd heb is de rente daarover ook nog eens aftrekbaar?
Klopt
[
Voor 20% gewijzigd door
Woy op 19-02-2014 10:21
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”