Emand enig idee waar de eerste 200000 mensen de proef app kunnen downloaden?
Kan het nergens vinden
Kan het nergens vinden
Deze komt vandaag, in de loop van de dag, in de App en Play-store te staan.TripleQ schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:47:
Emand enig idee waar de eerste 200000 mensen de proef app kunnen downloaden?
Kan het nergens vinden
[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2014 09:40 ]
Het btw deel voor de hypotheek is dat ook aftrekbaar?Mirved schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:29:
[...]
Alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar. Als op je notaris factuur bijvoorbeeld kosten kadaster staan die zijn niet aftrekbaar.
Thx, zie hem op de ipad nog niet.B2 schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:48:
[...]
Deze komt vandaag, in de loop van de dag, in de App en Play-store te staan.
[ Voor 13% gewijzigd door TripleQ op 01-03-2014 10:30 ]
Hier hetzelfde verhaal/ euvel: normaliter in september al bericht van een definitieve aanslag, tot op heden nog helemaal niets. Ik heb altijd de indruk gehad dat bellen en er naar vragen geen enkele soelaas biedt, dus doe ik dat ook maar nietSquishie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:39:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb in maart 2013 inkomstenbelasting aangifte gedaan over 2012. Ik heb tot op heden toe alleen een voorlopige aanslag ontvangen. Moet ik dan nu ook al mijn aangifte voor 2013 gaan maken, of moet ik wachten totdat ik de definitieve aanslag heb ontvangen![]()
?
Ik heb contact opgenomen met de belastingdienst en die zeiden dat het nog steeds in behandeling is. Is dit niet een beetje laat? Al mijn voorgaande jaren waren binnen enkele maanden afgehandeld en meestal nog zelfs voor de zomer.... Gebeurd het vaak dat er papieren zoek raken![]()
?
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Float like a butterfly, sting like a bee.
Volgende vraag je daar dus niet op 1 maart, maar begin februari vast ommartinusz schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:51:
Gelukkig is de vrouw haar digi d weer kwijt...elk jaar hetzelfde liedje
De aftrek voor computers is helaas afgeschaft. Je mag alleen nog duurzame goederen aftrekken als dat zaken betreft die mensen die deze studie niet volgen gewoonlijk niet kopen. Er staat in de toelichting expliciet dat je meestal een laptop of randapparatuur niet mag aftrekken. De drempel is wel gezakt van €500 naar €250, dus dat compenseert weer.Poesmij schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:02:
"Niet aftrekbaar als studiekosten of scholingsuitgaven zijn dus uw reiskosten. Voor de pc en andere duurzame goederen geldt bovendien dat u drie jaren achter elkaar 30% mag aftrekken. Dus 10% niet. Bovendien moet de pc wel aantoonbaar gebruikt worden voor de studie"
ok het staat hier maat toch even voor de zekerheid navragen, ben niet zo handig in dit soort dingen.
heb dus een laptop gekocht voor mijn studie, deze was 1400 euro, moet ik daar dan 30% van aangeven in het formulier?
[ Voor 64% gewijzigd door ATS op 01-03-2014 16:24 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 4% gewijzigd door FrankJ91 op 01-03-2014 16:44 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 13% gewijzigd door FrankJ91 op 01-03-2014 19:47 ]
Voor inkomens boven de 40.000 euro...ik zou niet zeuren als ik dat zou vangen..!!!majoh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:04:
Er was geen topic, dus maar een aangemaakt. Vooral omdat ik deze kwijt moest:
http://www.nugeld.nl/port...as-naheffing-inkomen.html
[...]
Dit vind ik toch niet zo'n hele fijne verrassing. Waarom kon dit niet meteen bijgewerkt worden tijdens het uitbetalen van loon...?
En je kunt geen aftrekposten opgeven. Leuk geprobeerd maar deze app is echt een beetje kansloos. En dat alles onder het mom van "ervaring met apps opdoen".MikeyMan schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:03:
Haha, de app werkt niet als je een eigen woning hebt... Denk dat het nog een jaartje wachten wordt...
Want als je 40.000 verdient kan je wel altijd zomaar 1000 euro missen? Het maakt niet zoveel uit hoeveel je verdient, als je opeens onverwachts een dergelijk bedrag moet betalen door die leuke nieuwe regeltjes, dan is dat net zo vervelend.Benz0076 schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:17:
[...]
Voor inkomens boven de 40.000 euro...ik zou niet zeuren als ik dat zou vangen..!!!
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Verwijderd
Dat staat er ook gewoon duidelijk bij, in die app kun je kijken, maar niets wijzigen. Dit is vooral voor mensen die geen koopwoning hebben en zeg maar een simpel belastingpatroon hebben. Het is ook nog maar een probeersel, nog niet om je aangifte daadwerkelijk te doenReinier schreef op zondag 02 maart 2014 @ 09:12:
[...]
En je kunt geen aftrekposten opgeven. Leuk geprobeerd maar deze app is echt een beetje kansloos. En dat alles onder het mom van "ervaring met apps opdoen".
Ik denk dat je de reisaftrek OV mag gebruiken. Dat is een forfaitair bedrag, dus niet de werkelijke kosten. Het is ook onafhankelijk van de reiskostenvergoeding die je krijgt van je baas (of het hebben van een OV kaart dus, lijkt me). Je moet alleen wel aan kunnen tonen dat je daadwerkelijk die reizen maakt. Dat kan via een OV verklaring, of door het hebben van een (traject) kaart. Ik denk dat je voor je bijbaan even moet proberen om een OV verklaring te regelen bij DUO voor de periode voor september, en een reisverklaring bij je werkgever voor de period ena september. Zie deze website van de belastingdienst. Ik denk dat je €437 mag aftrekken.BPP schreef op zondag 02 maart 2014 @ 10:51:
Goedemorgen allen, ik heb een vraag m.b.t. het aftrekken van reiskosten openbaar vervoer. Ik heb een bijbaan in een andere stad waarvan de afstand 18 km enkele reis is. Tot en met augustus had ik nog recht op een studenten(week)ov-kaart en kon doordeweeks dus 'gratis' reizen. In het weekend heb ik wel altijd moeten betalen. Na augustus verviel mijn recht op het hebben van een OV en heb ik dus alle reiskosten met de trein zelf moeten betalen. Ik heb in 2013 gemiddeld 3 dagen in de week gewerkt. Weet iemand of ik alle dagen dat ik gereisd heb met het ov op mag geven of alleen de dagen waarvoor ik voor mijn reiskosten heb moeten betalen. (jan - aug in het weekend en vanaf sept alles). Voorgaande jaren gaf ik puur de dagen op dat ik daadwerkelijk kosten had gemaakt omdat ik dacht dat het hebben van een studentenov viel onder 'gratis' reizen. Maar nu lees ik op sommige plekken op het internet dat je alles op mag geven omdat een studentenov onder studiefinanciering valt en dus eigenlijk niet 'gratis' is. Wat mij ook wel logisch in de oren klinkt.
Weet iemand het antwoord hier op?
Ik zeg ook niet dat het er niet bij staat: er is een heel lijstje van functionaliteiten die er níet inzitten (http://www.belastingdiens...app/aangifte_doen_met_app).martinusz schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:07:
[...]
Dat staat er ook gewoon duidelijk bij, in die app kun je kijken, maar niets wijzigen. Dit is vooral voor mensen die geen koopwoning hebben en zeg maar een simpel belastingpatroon hebben. Het is ook nog maar een probeersel, nog niet om je aangifte daadwerkelijk te doen
Dat percentage schijnt dus veel hoger te zijn. Ook niet zo gek, als je bedenkt dat er best veel mensen zijn zonder veel vermogen, wonend in een huurhuis met een gewone baan zonder verdere bijverdiensten of scholing.Reinier schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:24:
[...]
Ik zeg ook niet dat het er niet bij staat: er is een heel lijstje van functionaliteiten die er níet inzitten (http://www.belastingdiens...app/aangifte_doen_met_app).
Overigens kun je de aangifte er wel mee doen, als de vooringevulde gegevens kloppen. Als je bij de 1% (?) van de belastingplichtigen hoort die hier voldoende aan hebben.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Zit je alu hoedje goed?Krisp schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:36:
Gezien de lijst met uitzonderingen is die app meer een next-next-finish applicatie geworden, waarbij je niets kunt wijzigen. Daar zit wel een business model voor de overheid in: de meeste mensen hebben bijvoorbeeld wel aftrekposten, maar je kunt het simpel maken door ze niet op te geven. Daardoor kost het je geld, en levert het geld op voor de overheid.
Het mag duidelijk zijn dat ik de app niet heb gedownload.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ik zie het niet als een nadeel, ik constateer alleen.Hooglander1 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:44:
[...]
Zit je alu hoedje goed?
Er zijn genoeg mensen die dat doen omdat ze in precies die situatie zitten. Hij waarschuwt je genoeg over de aftrekposten en zegt zelfs dat je goed moet kijken of je er geen recht op hebt.
Beetje bizar om te denken dat er een business model achter zit. Dit is een eerste concept waar gekeken wordt of het technisch goed kan werken, voordat ze er een mega app van maken waarin DS DigiD login borked blijkt te zijn.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Het is vrij eenvoudig, een aantal jaar geleden is er gekozen om de bestaande aangifte applicatie te vervangen. Hier is in eerste instantie een webbased applicatie voor gekomen. Belastingdienst ambtenaren hebben hier vorig jaar aangifte mee kunnen doen. Dit jaar zou dit uitgebreid worden en voor heel Nederland ter beschikking komen.Dat is jammer genoeg niet gelukt door diverse redenen.Krisp schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:59:
[...]
Ik zie het niet als een nadeel, ik constateer alleen.Sterker: ik ben blij dat de overheid zo'n app bouwt, want dat draagt bij aan de visie die iig de belastingdienst heeft: niet leuker maken, wel makkelijker. Ik denk alleen dat het nu voor veel mensen geen geschikte app is. Dat neemt niet weg dat er een mooi business model achter kan zitten.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Verwijderd
Ik zou denken van wel, maar doordat het krediet niet specifiek daarvoor is, zal het best wel moeilijk worden.Keiichi schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:53:
Ik heb in 2013 een nieuwe CV-ketel gekocht. Hiervoor heb ik 'aanspraak' moeten maken op m'n doorlopend krediet (huisvoordeelkrediet bij de rabobank, dit krediet stond ook al bij m'n gedownloade gegevens). Wordt de aanschaf van een CV Ketel als 'verbetering' voor het huis gezien en kan zou ik de rente die ik over het bedrag voor de ketel betaal af kunnen trekken?
Ik heb er wel op gezocht, maar ik krijg geen eenduidig antwoord.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
behandelingen van wijzigingen gaat meestal 8 weken overheen. de aanvraag durf ik je niet te zeggen maar je krijgt in ieder geval niet over een week geld met terugwerkende krachtVerwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:44:
Ik heb net zorgtoeslag en kindgebonden budget aangevraagd voor 2013.
Weet iemand hoe snel ze dit uitbetalen? Of moet ik hier net als bij de normale aangifte 3 maanden op wachten?
Week of 6 normaalgezien.Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:44:
Ik heb net zorgtoeslag en kindgebonden budget aangevraagd voor 2013.
Weet iemand hoe snel ze dit uitbetalen? Of moet ik hier net als bij de normale aangifte 3 maanden op wachten?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Maar wat bereik je ermee?BPP schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:54:
Misschien dat ik nu een hele domme vraag ga stellen, maar ik doe het toch maar, want ik ben best wel benieuwd. Klopt het dat als ik mijn gegevens van 2013 invul in het programma van 2012 ik dan ruim 500 euro meer terug zou hebben gekregen? Is er in 2013 dan zoveel verandert t.o.v 2012? Mijn woonsituatie is nog steeds hetzelfde. Thuiswonende student zonder recht op prestatiebeurs. Ik snap dat jullie voor een concreet antwoord meer gegevens nodig hebben, maar ik was vooral benieuwd waar het grote nou precies in zit.
Moet ik er perse iets mee bereiken dan? Ik mag me nooit iets toevallig afvragen?martinusz schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:56:
[...]
Maar wat bereik je ermee?
Op de belastingdienst.nl kun je in ieder geval alle regels en voorwaarden terugvinden per categorie!
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Dat blijft gissen zonder te weten wat je allemaal hebt ingevuld aan inkomsten en aftrekposten.BPP schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:54:
Misschien dat ik nu een hele domme vraag ga stellen, maar ik doe het toch maar, want ik ben best wel benieuwd. Klopt het dat als ik mijn gegevens van 2013 invul in het programma van 2012 ik dan ruim 500 euro meer terug zou hebben gekregen? Is er in 2013 dan zoveel verandert t.o.v 2012? Mijn woonsituatie is nog steeds hetzelfde. Thuiswonende student zonder recht op prestatiebeurs. Ik snap dat jullie voor een concreet antwoord meer gegevens nodig hebben, maar ik was vooral benieuwd waar het grote nou precies in zit.
Via de Mijn Overheid site kun je je kadaster gegevens opvragen. Je tweede huis zou daar bij moeten staan.Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 10:30:
Ik heb de aangiftes inmiddels verstuurd, maar gisteren ook nog even de vooraf ingevulde aangifte gedownload. Volgens die aangifte heb ik een 2e woning? Ik weet van niks, hoe kom ik er achter waar mijn 2e woning is?
Kan je zoiets opvragen bij de belastingdienst? Ik krijg namelijk geen gevens te zien, wel een melding van het programma dat als ik nee kies bij een vraag dat het aangeeft dat ze gegevens hebben over mijn 2e woning.
Ik ben wel benieuwd waar mijn vergeten huis is
[ Voor 34% gewijzigd door celshof op 03-03-2014 13:04 ]
Dat is nogal afhankelijk van wat je precies allemaal invult. Heb je aftrekposten of andere speciale omstandigheden? Of is het puur inkomsten uit arbeid?BPP schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:54:
Uiteindelijk lijkt dit bij mij alleen maar positief uit te vallen ( Hoewel gewoon een sigaar uit eigen doos natuurlijkmajoh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:04:
Er was geen topic, dus maar een aangemaakt. Vooral omdat ik deze kwijt moest:
http://www.nugeld.nl/port...as-naheffing-inkomen.html
[...]
Dit vind ik toch niet zo'n hele fijne verrassing. Waarom kon dit niet meteen bijgewerkt worden tijdens het uitbetalen van loon...?
[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 03-03-2014 13:04 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Met mijn stage en bijbaan om en nabij de 15000 euro verdient, 2470 loonheffing betaald en 1100 aan arbeidskorting. Daarnaast heb ik 2200 euro aan studiekosten mogen aftrekken van de belasting. Hier is de drempel van 250 al vanaf gehaald. Voor de rest alleen nog reiskosten OV van 437 euro mogen aftrekken van de belasting en dat was het. Maar het zal wel goed wezen, krijg nog steeds een mooi bedragje terug van de BD.celshof schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:00:
[...]
Dat blijft gissen zonder te weten wat je allemaal hebt ingevuld aan inkomsten en aftrekposten.
[...]
Via de Mijn Overheid site kun je je kadaster gegevens opvragen. Je tweede huis zou daar bij moeten staan.
Ik heb wel 'veel' vermogen, als in dat ik vermogensbelasting moet betalen. Maar itt vorig jaar waren dit jaar al mijn rekeningen netjes bekend, oftewel ik heb alleen heel vaak nee moeten beantwoorden op elke vraag of ik recht op aftrek heb, maar verder was het alleen maar volgende drukken. Alles was ingevuld, hoefde niks zelf meer op te zoeken.ATS schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:25:
[...]
Dat percentage schijnt dus veel hoger te zijn. Ook niet zo gek, als je bedenkt dat er best veel mensen zijn zonder veel vermogen, wonend in een huurhuis met een gewone baan zonder verdere bijverdiensten of scholing.
Je kunt het natuurlijk gewoon beide invullen, als je de cijfers bij de hand hebt is dat zo gebeurt, en weet je exact het verschil.martinusz schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:49:
Kan iemand beter inzicht geven in hoe het nu zit met wel of niet gezamelijk aangifte doen?
Ik kan wel terugvinden dat het niet verplicht is om het samen te doen en dat het in sommige gevallen voordeliger kan zijn om het apart te doen. Echter worden die voordelen dan niet echt specifiek genoemd.
Gezamenlijk is natuurlijk makkelijker, maar als het apart best een verschil oplevert....
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar dat schuiven van de posten doe je bij gezamelijk aangifte doen ook. Ik zet altijd alles op "mijn" kant want dan krijgen we altijd het meeste terug. (waarschijnlijk omdat ik het meeste verdien van de twee?)Woy schreef op maandag 03 maart 2014 @ 14:04:
[...]
Je kunt het natuurlijk gewoon beide invullen, als je de cijfers bij de hand hebt is dat zo gebeurt, en weet je exact het verschil.
De reden dat het er verschil in zit zit voornamelijk in het feit dat je mag schuiven met de aftrekposten. Met een huis kun je zo dus bijvoorbeeld de volledige aftrek op het salaris in de hoogste schaal doen.
Maar als je niet zeker weet wat voordeliger is zou ik gewoon beide situaties eens invullen in het programma. Dan weet je het zeker.
[ Voor 74% gewijzigd door Notna op 03-03-2014 15:25 ]
Nee als je het los invult, en dus niet als fiscaal partner, dan mag je niet schuiven met de posten, en zul je ze dus gewoon neer moeten zetten bij wie ze horen ( 50/50 dus als het huis 50/50 van jullie beide is ).martinusz schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:04:
[...]
Maar dat schuiven van de posten doe je bij gezamelijk aangifte doen ook. Ik zet altijd alles op "mijn" kant want dan krijgen we altijd het meeste terug. (waarschijnlijk omdat ik het meeste verdien van de twee?)
Alleen als je het apart gaat doen, moet je wel weer kijken bij wie van de 2 je alle posten in vult? Of is dat ook gewoon bij de meest verdienende? (huis enzo)
Ik geloof niet dat dat puur door de arbeidskorting komt, want anders heb je een bonus van ruim 18k gekregen boven een basis salaris van tussen de 40 en 45k, dus dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Als je daarbuiten ook nog HRA geniet, is het eigenlijk compleet onmogelijk dat dat de reden van de naheffing is.Notna schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:22:
Ugh, ik mag ruim 750 euro gaan terug betalen door die arbeidskorting grap
Geen idee hoe, maargoed daar ga ik verder niet over zeuren
[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 03-03-2014 15:29 ]
[ Voor 56% gewijzigd door Notna op 03-03-2014 15:36 ]
Klopt de voorheffing houdt geen rekening met de afbouw arbeidskorting op betalingen die in het "speciale tarief" uitgekeerd worden. Dus bij overwerk heb je hetzelfde "probleem".Notna schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:29:
Bonus niet, maar wel overwerk (afgelopen jaar ruim 100 uur per maand uitbetaald (delen door 1.5 omdat overuren x 1.5 gerekend worden) geen idee of dat het verschil maakt (i.e bonus en overwerk zijn voor de belasting hetzelfde)
[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 03-03-2014 15:51 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 03-03-2014 16:00 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 03-03-2014 17:37 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Unkie op 03-03-2014 18:01 ]
Omdat de diplomatermijn 10 jaar is volgens de oude duo regeling. Waarschijnlijk heeft de belastingdienst nu geconstateerd dat deze inmiddels verstreken is. Dus vandaar dat deze aftrekpost is ingevuld en belasting aftrekbaar is.Unkie schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:00:
Zojuist de vooraf ingevulde belastingaangifte gedownload. Nu staat er bij mijn vriendin onder aftrekposten de studiekosten uit studiejaar 2004/2005. Ze heeft haar diploma niet gehaald waardoor de studiefinanciering niet omgezet is in een gift. We hebben dat bedrag destijds betaald.
Er staat ook bij: Let op: vul dit onderdeel alleen in als in 2013 de dplomatermijn is verstreken. Nu lijkt mij dit verstreken maar waarom komt de bdienst er nu mee, na 10 jaar?
Gewoon laten staan? Krijg de belastingtelefoon niet te pakken.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ik vermoed een bug in de kant en klare gegevens. Volgens de BD heb ik ook een tweede huis, en ik weet zekers dat ik maar 1 huis bezit :-).Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 10:30:
Ik heb de aangiftes inmiddels verstuurd, maar gisteren ook nog even de vooraf ingevulde aangifte gedownload. Volgens die aangifte heb ik een 2e woning? Ik weet van niks, hoe kom ik er achter waar mijn 2e woning is?
Kan je zoiets opvragen bij de belastingdienst? Ik krijg namelijk geen gevens te zien, wel een melding van het programma dat als ik nee kies bij een vraag dat het aangeeft dat ze gegevens hebben over mijn 2e woning.
Ik ben wel benieuwd waar mijn vergeten huis is
DUGG
Ik zal als ik jou was even maar alvast uitstel van aangifte aanvragen en proberen je belasting aangifte zonder vooraf ingevulde gegevens in te vullen (Woz papieren, rente papieren bank, jaaropgave).Mach schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:29:
[...]
Ik vermoed een bug in de kant en klare gegevens. Volgens de BD heb ik ook een tweede huis, en ik weet zekers dat ik maar 1 huis bezit :-).
Vervelender is dat ik door deze vermoedelijke bug mijn aangifte (met de kant en klare gegevens) niet kan afronden omdat het aangifte-programma steeds maar vraagt om voor deze 2e spookwoning het huurwaardeforfait in te vullen.
Je hebt volgens het programma meer voorlopig aanslag/teruggave ontvangen dan waar je uiteindelijk recht op had. Het verschil wordt verrekent met je aangifte inkomstenbelasting.YinYang schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:43:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbelasting.
Toen ik een hypotheek afsloot, werd mij verteld dat ik maandelijks belasting terug kon krijgen (HRA) via een voorlopige aanslag of jaarlijks het gehele bedrag terug kon krijgen. Ik zou 900 bruto per maand betalen en uiteindelijk netto zo'n 600 kwijt zijn.
Nu krijg ik dus maandelijks een bedrag terug via de voorlopige aanslag, maar als ik dit nu invul in het belastingprogramma, dan moet ik door die voorlopige aanslag opeens 1500 terug betalen? Hoe kan dit? Dit terwijl ik ook nog hypotheekrente en studiekosten op heb gegeven. M.i. zou ik dus geld terug moeten krijgen ipv betalen?
[ Voor 26% gewijzigd door Monkeydancer op 03-03-2014 22:03 ]
Kijk eens op je voorlopige aanslag waar dit op gebaseerd is en je werkelijke aangifte. Misschien kun je globaal zien waar het inzit. Dus loon, woning en dergelijke.YinYang schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:43:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbelasting.
Toen ik een hypotheek afsloot, werd mij verteld dat ik maandelijks belasting terug kon krijgen (HRA) via een voorlopige aanslag of jaarlijks het gehele bedrag terug kon krijgen. Ik zou 900 bruto per maand betalen en uiteindelijk netto zo'n 600 kwijt zijn.
Nu krijg ik dus maandelijks een bedrag terug via de voorlopige aanslag, maar als ik dit nu invul in het belastingprogramma, dan moet ik door die voorlopige aanslag opeens 1500 terug betalen? Hoe kan dit? Dit terwijl ik ook nog hypotheekrente en studiekosten op heb gegeven. M.i. zou ik dus geld terug moeten krijgen ipv betalen?
Bedankt voor je reactie, maar dat kan nooit kloppen. Ik heb ongeveer 3100 in 2013 ontvangen en moet nu de helft terug betalen. Ook heb ik nu nog 4200 betaalde rente opgegeven en 1000 studiekosten. Zonder deze aftrekposten zou ik dus zo'n beetje alle ontvangen HRA (die 3100 ontvangen in 2013) moeten betalen, m.a.w.: ik zou dus geen HRA krijgen en de 900 "bruto" die ik maandelijks betaal is dus gewoon 900 netto eigenlijk. Ook bij het afsluiten van mijn hypotheek werd mij verteld dat ik 900 bruto betaal en ongeveer 600 netto. Dat klopt dus als ik die maandelijkse HRA ontvang, maar dat klopt dus niet nu ik de helft terug moet betalen.... ?Monkeydancer schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:56:
[...]
Je hebt volgens het programma meer voorlopig aanslag/teruggave ontvangen dan waar je uiteindelijk recht op had. Het verschil wordt verrekent met je aangifte inkomstenbelasting.
Pak anders eerst je voorlopig aanslag van 2013 erbij (overzicht die je ontvangen hebt) en kijk eens waarop je voorlopig aanslag is gebasseerd. Leg deze naast je huidige aangifte van jaar 2013 neer en vergelijk eens de opgegeven loon, eigenwoning schuld+betaalde rente.YinYang schreef op maandag 03 maart 2014 @ 22:04:
[...]
Bedankt voor je reactie, maar dat kan nooit kloppen. Ik heb ongeveer 3100 in 2013 ontvangen en moet nu de helft terug betalen. Ook heb ik nu nog 4200 betaalde rente opgegeven en 1000 studiekosten. Zonder deze aftrekposten zou ik dus zo'n beetje alle ontvangen HRA (die 3100 ontvangen in 2013) moeten betalen, m.a.w.: ik zou dus geen HRA krijgen en de 900 "bruto" die ik maandelijks betaal is dus gewoon 900 netto eigenlijk. Ook bij het afsluiten van mijn hypotheek werd mij verteld dat ik 900 bruto betaal en ongeveer 600 netto. Dat klopt dus als ik die maandelijkse HRA ontvang, maar dat klopt dus niet nu ik de helft terug moet betalen.... ?
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
WOZ is niet de brief die je wellicht dit jaar hebt gekregen, dat is de WOZ van vorig jaar, meestal krijg je die brief aan het begin van het jaar 2013. Meestal kun je bij de gemeente dit ook digitaal opvragen tegenwoordig.Chief-XL schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 08:13:
Ja, ik heb de beschikking van de gemeente. De vooringevulde gegevens van de BD geven andere WOZ waarde aan.
[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 04-03-2014 10:06 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik denk dat je de hoogte van de aftrekpost, verward met de hoogte van het belastingvoordeel wat dat oplevert. Dat je rente en studiekosten kan aftrekken, wil niet zeggen dat je onder de streep hetzelfde bedrag minder hoeft te betalen aan belasting cq. terugkrijgt. Aftrekken is iets wat je doet op de inkomsten waarover je belasting moet betalen. Minder belastbare inkomsten betekent minder belasting, maar hoeveel dat scheelt is afhankelijk van je belastingtarief. In het gunstigste geval betaal door een aftrekpost van €1000 €520 euro minder belasting, maar voor heel veel mensen scheelt het "maar" €420 of zelfs nog minder in sommige gevallen.YinYang schreef op maandag 03 maart 2014 @ 22:04:
[...]
Bedankt voor je reactie, maar dat kan nooit kloppen. Ik heb ongeveer 3100 in 2013 ontvangen en moet nu de helft terug betalen. Ook heb ik nu nog 4200 betaalde rente opgegeven en 1000 studiekosten. Zonder deze aftrekposten zou ik dus zo'n beetje alle ontvangen HRA (die 3100 ontvangen in 2013) moeten betalen, m.a.w.: ik zou dus geen HRA krijgen en de 900 "bruto" die ik maandelijks betaal is dus gewoon 900 netto eigenlijk. Ook bij het afsluiten van mijn hypotheek werd mij verteld dat ik 900 bruto betaal en ongeveer 600 netto. Dat klopt dus als ik die maandelijkse HRA ontvang, maar dat klopt dus niet nu ik de helft terug moet betalen.... ?
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Denk dat de situatie die jij schetst inderdaad het geval is en ik teveel heb terug gekregen tijdens mijn voorlopige teruggave. Wat ik wel vreemd vind is dat de hypotheek/belastingadviseur die voorlopige teruggave samen met mij heeft aangevraagd. Ik zou zo'n 900 bruto betalen voor mijn hypotheek en zo'n 600 netto. Dat kan wel kloppen, want heb zo'n 3100 aan voorlopige teruggave ontvangen. Als ik de helft nu terug moet betalen, betaal ik dus 750 netto aan mijn hypotheek? Heeft de hypotheekadviseur dit dan verkeerd berekend? M.i. heeft hij dan zijn werk neit goed gedaan. In het financieel rapport van de hypotheekadviseur staat namelijk expliciet aangegeven dat ik netto op zo;n 600 uitkom en dit ook niet veel meer mag zijn...ATS schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Ik denk dat je de hoogte van de aftrekpost, verward met de hoogte van het belastingvoordeel wat dat oplevert. Dat je rente en studiekosten kan aftrekken, wil niet zeggen dat je onder de streep hetzelfde bedrag minder hoeft te betalen aan belasting cq. terugkrijgt. Aftrekken is iets wat je doet op de inkomsten waarover je belasting moet betalen. Minder belastbare inkomsten betekent minder belasting, maar hoeveel dat scheelt is afhankelijk van je belastingtarief. In het gunstigste geval betaal door een aftrekpost van €1000 €520 euro minder belasting, maar voor heel veel mensen scheelt het "maar" €420 of zelfs nog minder in sommige gevallen.
Als je in 2013 al 3100 ontvangen hebt, heb je dus een aftrekpost opgegeven van zo'n 5 á 6k€ voor je voorlopige teruggave. Als je nu in de definitieve aangifte daar niet aan komt, dan moet je niet verrast zijn dat je minder aftrek krijgt dan dacht, je dus teveel terug gekregen hebt, en dat je dus geld moet bijbetalen.
Maargoed: ik begrijp uit je verhaal dat je afgelopen jaar een woning gekocht hebt? Denk je er dan aan dat je ook de kosten voor het verkrijgen van de financiering (eenmalig) mag aftrekken? Daaronder vallen o.a. het hypotheekadvies, de hypotheekakte bij de notaris en de taxatie. Dat zal schelen. Je voorlopige aangifte is verder onafhankelijk van de definitieve: het is niet zo dat je dingen die je bij de een al hebt opgegeven, niet meer hoeft/mag opgeven bij de ander! Juist niet. De voorlopige aangifte is een schatting vooraf, in de definitieve geef je op hoe het echt verlopen is. Dat kan hetzelfde zijn, maar het kan ook afwijken.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Waar vind ik de gegevens van mijn voorlopige teruggave? Zou ik daar een overzicht van moeten hebben ontvangen per post? Kon namelijk geen papieren daarover vinden gisteravond...Question Mark schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 10:41:
Vergelijk nu eerst de gegevens met je voorlopige teruggave en hetgeen je nu ingevuld heeft. Dan weet je waar het verschil in zit.
Voor hetzelfde geld heeft je werkgever per ongeluk te weinig ingehouden...
Heb geen niet-reguliere inkomsten gehad verder, dus daar kan het niet aan liggen. Zelfde als alle andere jaren.ATS schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 10:44:
Dat is zeker waar: het verschil kan van veel meer plaatsen vandaan komen. Heb je bijvoorbeeld veel niet-reguliere inkomsten gehad in 2013 (bonussen, overuren, dat soort dingen)? Dan kan het zijn dat je arbeidskorting nu het verschil veroorzaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 04-03-2014 11:14 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Als je het digitaal aangevraagd hebt is het terug te vinden in het aangifteprogramma. Vanuit het aangifteprogramma is de ingevulde aangifte ook nog af te drukken. Je krijgt van de belastingdienst bij mijn weten in elk geval geen compleet overzicht met daarop al je gegevens (hooguit een samenvatting van het "resultaat").YinYang schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:11:
[...]
Waar vind ik de gegevens van mijn voorlopige teruggave? Zou ik daar een overzicht van moeten hebben ontvangen per post? Kon namelijk geen papieren daarover vinden gisteravond...
Ik vul mijn betaalde hypotheekrente altijd iets lager in zodat ik zeker weet dat ik iets terugkrijg ipv bij hoef te betalen.YinYang schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:11:
NB: Het is dus eigenlijk ook slim om het toetsingsinkomen (geschatte inkomen wat BD maakt) te verhogen, zodat je nooit te laag zit, maar altijd te hoog?
[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 04-03-2014 11:27 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik heb hier een overzicht liggen van een oude toegezonden voorlopige aanslag. Als je de bladzijde omdraait, staat er in ieder geval de inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking, inkomsten en aftrekposten eigen woning (waaronder de betaalde rente) overige aftrekposten zoals ziektekosten en heffingskortingen etc. Het is in ieder voldoende om te zien waar het verschil vandaan komt. Ik vond het wel zo fijn om deze overzicht jaarlijks te ontvangen. Het zal erg jammer zijn als ze deze niet meer toesturen en hiervan afstappen.Question Mark schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:26:
[...]
Als je het digitaal aangevraagd hebt is het terug te vinden in het aangifteprogramma. Vanuit het aangifteprogramma is de ingevulde aangifte ook nog af te drukken. Je krijgt van de belastingdienst bij mijn weten in elk geval geen compleet overzicht met daarop al je gegevens (hooguit een samenvatting van het "resultaat").
Heb het gevonden! Stond nog in mijn mail, omdat mijn adviseur die toendertijd naar mij heeft verzonden! :-) Ga het vanavond maar eens even vergelijken.Question Mark schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:26:
[...]
Als je het digitaal aangevraagd hebt is het terug te vinden in het aangifteprogramma. Vanuit het aangifteprogramma is de ingevulde aangifte ook nog af te drukken. Je krijgt van de belastingdienst bij mijn weten in elk geval geen compleet overzicht met daarop al je gegevens (hooguit een samenvatting van het "resultaat").
[...]
Ik vul mijn betaalde hypotheekrente altijd iets lager in zodat ik zeker weet dat ik iets terugkrijg ipv bij hoef te betalen.
Ik heb het dit jaar niet aangepast. Dacht ook dat dat niet hoefde omdat:Woy schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:04:
@YingYang: Heb je dit jaar wel je voorlopige aangifte wel opnieuw ingevuld? Anders is er ook dit jaar weer rekening gehouden met je eenmalige aftrekposten, en dan kan het dus inderdaad kloppen dat je al te veel terug hebt gehad.
Nee, dat is niet slim. Sterker nog, het is eerder sklim om het naar beneden aan te passen.YinYang schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:00:
Is het trouwens slim om je toetsingsinkomen te wijzigen naar een hoger bedrag, zodat je in principe nooit wat terug hoeft te betalen bij de aangifte inkomstenbelasting?
Weet je toevallig ook hoe het zit als je wel studiefinanciering krijgt? Ik had dezelfde vraag.MADG0BLIN schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 17:27:
Even voor de zekerheid de belastingtelefoon maar gebeld, wilde de aangifte de deur uit hebben. Je kan dus het volledige bedrag invullen als je geen studiefinanciering krijgt.
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 23:28 ]
Haha, lees mijn eerdere posts, ik had dus PRECIES hetzelfde probleem! Is toch ff schrikken!Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:18:
hmm ik ben het spoor even bijster...
Waar vind ik de aftrek posten van HRA terug in het overzicht van de belastingaangifte?
Het lijkt wel alsof ik deze volledig mis daar.
Moet ook in ene 1200+ terug betalen terwijl ik zeker weet dat mijn voorschot bedrag niet te hoog ingezet staat van mijn HRA.
*EDIT: brief van de hypotheek verkeerd gelezen,, had maar de helft van de rente opgegeven (heb een hypotheek uit 2 delen) moet dus beide rentes bij elkaar optellen... Gelukkig geen 1225 euro betalen maar 178 euro nog ontvangen
Nee dat is nog precies hetzelfde. Over het bedrag boven de ~21k ( 2* als je een fiscaal partner hebt ) gaat de belastingdienst uit over een fictief rendement van 4% en daar betaal je 30% belasting over. Effectief dus 1,2% over je vermogen boven de ~21kDa_maniaC schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:59:
Ik heb hierdoor het gevoel dat mijn Inkomstenbelasting Box 3 fors hoger is dan vorig jaar.
Klopt het dat deze belasting(bepaling) omhoog gegaan is?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Maar je krijgt die rente wel over het hele bedrag en niet alleen over het gedeelte > € 21k.Da_maniaC schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:33:
@ Woy; dank voor je reactie.
Smerige belasting wel, daar 1,2% gelijk is aan mijn sparrente.
Andere spaarrekening zoeken? Zijn er genoeg die meer richting 2% zittenDa_maniaC schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:33:
Je vergeet de inflatie... Het is een politieke keuze om leningen te subsidieren en sparen te belasten. Voor zover ik weet hebben we nog nooit een spaarcrisis gehad, wel een kredietcrisis. Tjsa...Da_maniaC schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:33:
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq