Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
BastaRhymez schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:35:
Gisteren ook maar eens de belastingaangifte laten invullen door mijn adviseur.
Ik had eerder al zelf een beetje zitten spelen met de aangifte en kwam er toen op uit dat wij (vriendin en ik) in totaal iets van 272 euro terug moesten betalen (heeft iets te maken met te veel ontvangen arbeidskorting bij mij en een tweede baantje van mijn vriendin).

Nu heeft mijn adviseur een beetje zitten schuiven met de heffingskortingen, en blijkt dat we geen 272 euro moeten terugbetalen, maar 77 euro :D
Ik had alle heffingskortingen op mijn naam gezet, maar het bleek verstandig te zijn om een zeer klein bedrag op naam van mijn vriendin te zetten, waardoor we ineens dus bijna 200 euro minder hoeven terug te betalen :D Houd er wel rekening mee, dat je in het begin even veel moet gaan schuiven met de heffingskorting. Want 20 euro meer bij mijn vriendin, betekende dat we ineens 300 euro terug moesten betalen :s even het optimum opgezocht (afgerond op 5 euro) en dat ingevuld.

Mijn tip: speel eens met de heffingskortingen, kan je ineens een aardige duit schelen
Mijn tip: bespaar je de kosten van een adviseur, dat schuiven met posten kun je zelf toch ook :? met de vooraf ingevulde aangifte, even controleren en je komt al een heel eind. NU moet je 77 euro terugbetalen plus nog 60? euro ofzo voor die adviseur? zonde van je geld ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
martinusz schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:38:
[...]

Mijn tip: bespaar je de kosten van een adviseur, dat schuiven met posten kun je zelf toch ook :? met de vooraf ingevulde aangifte, even controleren en je komt al een heel eind. NU moet je 77 euro terugbetalen plus nog 60? euro ofzo voor die adviseur? zonde van je geld ;)
Nee, adviseur deed het gratis, aangezien we vorig jaar via hem ook de hypotheek hadden afgesloten ^^
Volgend jaar doe ik het inderdaad gewoon zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Heeft iemand een idee hoe het zit met de afschrijving van je pc/laptop? Dit diende afgelopen 2 jaar over 3 jaar te gebeuren.
Echter zijn dit jaar de spelregels veranderd en gaat het over 'duurzame goederen'. Mag/moet ik die dit jaar alsnog doen, of mag dit niet meer? Anders loop ik een jaar afschrijving en teruggave mis :(!?

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 05-03-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Squishie schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:01:
Heeft iemand een idee hoe het zit met de afschrijving van je pc/laptop? Dit diende afgelopen 2 jaar over 3 jaar te gebeuren.
Echter zijn dit jaar de spelregels veranderd en gaat het over 'duurzame goederen'. Mag/moet ik die dit jaar alsnog doen, of mag dit niet meer? Anders loop ik een jaar afschrijving en teruggave mis :(!?
Ik denk niet dat het alsnog mag. Wel is de drempel verlaagd van €500 naar €250, dus dat compenseert wellicht een beetje?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Ik heb mijn laptop wel opgegeven: Ik had namelijk al een laptop, maar die was niet meer goed genoeg voor mijn studie. Voor mijn studie heb ik dus een nieuwe aangeschaft, die ik dus ook af ga schrijven aankomende 3 jaar. Lijkt me dat het dan wel mag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In 2013 niet lijkt mij, in de beschrijving bij staat expliciet dat afschrijving van computerapparatuur niet opgegeven mag worden bij de kosten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

YinYang schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:36:
Lijkt me dat het dan wel mag toch?
Nee, kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur) vallen niet onder aftrekbare studiekosten. Staat letterlijk zo in het aangifteprogramma.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Question Mark schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:47:
[...]
Nee, kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur) vallen niet onder aftrekbare studiekosten. Staat letterlijk zo in het aangifteprogramma.
Maar vorige jaren mocht dit wel. Hoe gaat dit dan in z'n werking als je dus nog niet de volledige aantal jaren hebt afgetrokken. Sommige mensen zoals ik, belanden dus in een gat.
Zijn schriften, papier etc. dan ook niet meer aftrekbaar?
ATS schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:11:
[...]

Ik denk niet dat het alsnog mag. Wel is de drempel verlaagd van €500 naar €250, dus dat compenseert wellicht een beetje?
Het compenseert inderdaad, maar er zit alsnog een gat tussen de bedragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Squishie op 05-03-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Squishie schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:27:
[...]

Maar vorige jaren mocht dit wel. Hoe gaat dit dan in z'n werking als je dus nog niet de volledige aantal jaren hebt afgetrokken. Sommige mensen zoals ik, belanden dus in een gat.
Dan heb je helaas gewoon pech. Vorige jaren kon je de afschrijving van die apparatuur nog wel opgeven, maar nu helaas niet meer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 19:44

Mach

[END]Avengers

Monkeydancer schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:56:
[...]

Ik zal als ik jou was even maar alvast uitstel van aangifte aanvragen en proberen je belasting aangifte zonder vooraf ingevulde gegevens in te vullen
Uitstel is niet nodig hoor. Ik vul mijn aangifte altijd handmatig in op basis van jaaropgave, hypotheek afrekening woz etc..En die gegevens heb ik gewoon al in huis

Vind het alleen leuk om een en ander te vergelijken met de vooraf ingevulde versie.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mijn vooraf ingevulde aangifte klopte weer 100%, enige wat ik hoefde aan te vullen was het ouderschapsverlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Toch een klein gemis dat het programma niet je loon uit voorgaande jaren kent, waardoor terugval in salaris door ouderschapsverlof gewoon berekend wordt door het programma.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 15:49
Ik lees nu dat de eigenwoningforfait verhoogd wordt in 2014 (0.6 naar 0.7). Wordt de belasting hierdoor fors hoger in 2014 of gaat dit wel meevallen? Ik anticipeer wel, dat de WOZ waarde lager wordt, maar in hoeverre compenseert dit eigenlijk de eigenwoningforfait?

http://www.nu.nl/geldzake...oningforfait-in-2014.html

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:29
Even denken/rekenen want ben ook nieuw hierin.

0.1% hoger is bij een woz waarde van 200.000 dus 200 euro. Uitgaande van 42% belasting een extra belasting van 84 euro per jaar.

Er vanuit gaan dat de woz waarde daalt.. Dat is risicovol. Die van mij is bijvoorbeeld gestegen met 1% in 2013!

Om trouwens de stijging te compenseren zal de waarde moeten dalen van 200.000 euro naar ongeveer 171.000 euro..
Want 0.6 * 200.000 is ongeveer hetzelfde als 0.7 * 171.000.

Nu, schiet mijn berekeningen maar lek :)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Waarschijnlijk al genoemd maar ik zag het zo snel niet staan:

Betalingen tot 45 euro hoef je niet over te maken dus als je samen aangifte doet zorg er dan voor dat de een op +45 uitkomt en de anders lekker veel terug krijgt. Het programma zal dan netjes voor die ene persoon 0 aangeven.

Scheelt toch weer een keer boodschappen gratis :-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:29
evleerdam schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:52:
Even denken/rekenen want ben ook nieuw hierin.

0.1% hoger is bij een woz waarde van 200.000 dus 200 euro. Uitgaande van 42% belasting een extra belasting van 84 euro per jaar.

Er vanuit gaan dat de woz waarde daalt.. Dat is risicovol. Die van mij is bijvoorbeeld gestegen met 1% in 2013!

Om trouwens de stijging te compenseren zal de waarde moeten dalen van 200.000 euro naar ongeveer 171.000 euro..
Want 0.6 * 200.000 is ongeveer hetzelfde als 0.7 * 171.000.

Nu, schiet mijn berekeningen maar lek :)
Anders gezegd, een stijging van 0.6% naar 0.7% is 16.67%. Dus je woz waarde moet dalen met 16.67% wil je de stijging van het percentage voor je forfait compenseren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 20:12
Heeft er hier iemand ervaring met het "Middelen" van zijn inkomen? (Gemiddelde inkomen over 3 jaar berekenen etc.)

Ik heb in 2013 voor het eerst 6 maanden fulltime gewerkt en 2.5 jaar daarvoor alleen maar bijbaantjes en nu zoek ik een beetje of dit dan nuttig kan zijn voor mij. Kon zo 123 niet mijn aangiftes van de voorgaande 2 jaar vinden anders had ik het al even berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Misschien is het nog voordeliger om nog even een jaar te wachten tot je een vol jaar gewerkt hebt? Je mag een jaar maar één keer gebruiken voor middeling, en naarmate je meer inkomsten hebt in een jaar, betaal je ook meer belasting (relatief en absoluut). Ik zou dat even narekenen voordat je een verzoek indient (inkomsten van half jaar werken doortrekken naar heel jaar, belastingen uitrekenen en kijken hoe je uitkomt).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ScoTtix schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:05:
Heeft er hier iemand ervaring met het "Middelen" van zijn inkomen? (Gemiddelde inkomen over 3 jaar berekenen etc.)
Zie www.belastinghelden.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Heeft er iemand ervaring met inkomsten die voortvloeien uit een hobby? Ik heb Adsense inkomsten uit een website die ik als hobby heb opgezet. De advertenties waren puur bedoeld om de kosten voor hosting terug te verdienen en zijn zelfs uit te schakelen voor bezoekers die ze liever niet zien. De inkomsten uit de advertenties zijn echter redelijk opgelopen waardoor er sprake is van winst. Het opbrengst is momenteel dus hoger dan de kosten die ik heb aan hosting. De website van de belastingdienst is echter ronduit vaag over opbrengsten uit internet activiteiten. Voor zover ik kan bepalen voldoe ik niet aan de kwalificatie om aangemerkt te worden als ondernemer, maar moet ik de opbrengst wel opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Daar mag ik dan de kosten weer vanaf trekken.
Klopt mijn verhaal tot dit punt?

Er vanuit gaande dat bovenstaande klopt moet ik bepalen wat de kosten zijn van mijn hobby, en dat is behoorlijk lastig. De kosten voor hosting zijn eenvoudig maar ik heb thuis ook een server draaien. Deze kost geld en heeft onderhoud nodig. Daarnaast verbruikt deze stroom. Maar in hoeverre kun je dat allemaal als kosten opvoeren? En hoe zit het met tijd die je in je hobby steekt? Normaal gesproken zou ik niet over die kosten nadenken, maar als je belasting moet gaan betalen voor je hobby wordt dat toch een ander verhaal.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
3raser schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:35:
Heeft er iemand ervaring met inkomsten die voortvloeien uit een hobby? Ik heb Adsense inkomsten uit een website die ik als hobby heb opgezet. De advertenties waren puur bedoeld om de kosten voor hosting terug te verdienen en zijn zelfs uit te schakelen voor bezoekers die ze liever niet zien. De inkomsten uit de advertenties zijn echter redelijk opgelopen waardoor er sprake is van winst. Het opbrengst is momenteel dus hoger dan de kosten die ik heb aan hosting. De website van de belastingdienst is echter ronduit vaag over opbrengsten uit internet activiteiten. Voor zover ik kan bepalen voldoe ik niet aan de kwalificatie om aangemerkt te worden als ondernemer, maar moet ik de opbrengst wel opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Daar mag ik dan de kosten weer vanaf trekken.
Yup, voor een kleine hobbymatige site met hooguit een paar honderd euro aan omzet zal je niet aangemerkt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dus dan kost je verhaal.
Er vanuit gaande dat bovenstaande klopt moet ik bepalen wat de kosten zijn van mijn hobby, en dat is behoorlijk lastig. De kosten voor hosting zijn eenvoudig maar ik heb thuis ook een server draaien. Deze kost geld en heeft onderhoud nodig. Daarnaast verbruikt deze stroom. Maar in hoeverre kun je dat allemaal als kosten opvoeren? En hoe zit het met tijd die je in je hobby steekt? Normaal gesproken zou ik niet over die kosten nadenken, maar als je belasting moet gaan betalen voor je hobby wordt dat toch een ander verhaal.

In principe mag je alle kosten die je redelijk kan verklaren voor die hobby van de winst aftrekken. Maar een van de problemen is waarschijnlijk dat je die server niet puur en alleen voor die hobby gebruikt. Aangezien het waarschijnlijk over relatief kleine bedragen gaat zou ik gewoon zorgen dat je een goed onderbouwd verhaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ATS schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat je de reisaftrek OV mag gebruiken. Dat is een forfaitair bedrag, dus niet de werkelijke kosten. Het is ook onafhankelijk van de reiskostenvergoeding die je krijgt van je baas (of het hebben van een OV kaart dus, lijkt me). Je moet alleen wel aan kunnen tonen dat je daadwerkelijk die reizen maakt. Dat kan via een OV verklaring, of door het hebben van een (traject) kaart. Ik denk dat je voor je bijbaan even moet proberen om een OV verklaring te regelen bij DUO voor de periode voor september, en een reisverklaring bij je werkgever voor de period ena september. Zie deze website van de belastingdienst. Ik denk dat je €437 mag aftrekken.
De ov aftrek is niet onafhankelijk van de reiskostenvergoeding van de baas. Als je zelf minder dan 70% van het forfaitair bedrag bijdraagt aan de kosten dan mag je ze niet aftrekken: http://www.belastingdiens...ervoer_of_vervoerbewijzen

Ik lees ook in andere bronnen (niet belastingdienst) dat er gerekend wordt met wat er overblijft na aftrek van de reiskostenvergoeding van het forfaitair bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Woy schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:48:
.... Aangezien het waarschijnlijk over relatief kleine bedragen gaat zou ik gewoon zorgen dat je een goed onderbouwd verhaal hebt.
Ga er voor het gemak vanuit dat de winst meer dan 100 euro per maand bedraagt. Zijn dat dan nog steeds kleine bedragen? De heffing over zo'n bedrag loopt al op tot 400 euro als je uit gaat van 33% belasting. Wat zijn "relatief kleine bedragen" voor de belastingdienst? De belastingdienst noemt zelf geen grens en geeft aan dat je alle extra inkomsten moet opgeven.

Wat bedoel je met een goed verhaal? Een goed verhaal om de kosten voor de hobby te onderbouwen? Of een goed verhaal waarom je je winst niet hebt aangegeven bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Sander schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:58:
[...]

De ov aftrek is niet onafhankelijk van de reiskostenvergoeding van de baas. Als je zelf minder dan 70% van het forfaitair bedrag bijdraagt aan de kosten dan mag je ze niet aftrekken: http://www.belastingdiens...ervoer_of_vervoerbewijzen

Ik lees ook in andere bronnen (niet belastingdienst) dat er gerekend wordt met wat er overblijft na aftrek van de reiskostenvergoeding van het forfaitair bedrag.
Die link zegt m.i. niets over de (redelijk standaard) reiskostenvergoeding. Er staat hier dat als je baas daadwerkelijk zorgt dat jij vervoerd wordt (bedrijfsbusje ofzo?) of zorgt voor je vervoersbewijs (OV jaarkaart van de baas wellicht), je geen recht heb op aftrek (tenzij je weer een forse bijdrage betaalt aan de baas). Ik lees daar niets over de €0,19 reiskostenvergoeding van de baas, die je volgens mij niet kan interpreteren als een baas die zorgt voor vervoer of voor je vervoersbewijs. Maargoed: ik ben zeker geeen expert.
Ietsje verder naar onder staat een link naar een pagina van de BD waarop het weldegelijk staat: je moet je reiskostenvergoeding van je baas aftrekken van het forfaitair bedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 06-03-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
3raser schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:59:
Wat bedoel je met een goed verhaal? Een goed verhaal om de kosten voor de hobby te onderbouwen?
^^ Dit. Er komt 2233 euro binnen, en je hebt 123 + 213 + 321 euro kosten gemaakt. Het verschil geef je op als overige inkomsten, en daar betaal je inderdaad inkomstenbelasting en wellicht ZvW over.
Zie het niet als "het kost 400 euro belasting betalen", maar zie het als "je hebt 800 euro overgehouden aan je hobby" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:15

Coldcat

HODL

Sinds september dit jaar woon ik samen met mijn vriendin. In die tijd ook begonnen met werken. Is het dan verstandig om samen aangifte te doen? Er staat niets op papier tussen ons.

Hoe werkt dat verder? Is het aangeven dat je samen aangifte wilt doen en dan komt alles op een hoop of moet je inkomsten bijvoorbeeld zelf delen?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
3raser schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:59:
[...]
Ga er voor het gemak vanuit dat de winst meer dan 100 euro per maand bedraagt. Zijn dat dan nog steeds kleine bedragen?
Ja zeker, 100 euro per maand is natuurlijk leuk meegenomen, maar is peanuts als je het als echte ondernemer zou doen.
De heffing over zo'n bedrag loopt al op tot 400 euro als je uit gaat van 33% belasting. Wat zijn "relatief kleine bedragen" voor de belastingdienst? De belastingdienst noemt zelf geen grens en geeft aan dat je alle extra inkomsten moet opgeven.
Er is ook niet echt een grens, het gaat meer om de aard van het werk. Hoe meer je er mee verdient hoe eerder het natuurlijk commercieel is. De vraag is meer of het doel echt winst maken is, of dat het voor de fun is en toevallig geld oplevert.
Wat bedoel je met een goed verhaal? Een goed verhaal om de kosten voor de hobby te onderbouwen? Of een goed verhaal waarom je je winst niet hebt aangegeven bij de belastingdienst?
Beide, maar vooral de verantwoording van je inkomsten en uitgaven. De inkomsten zijn vrij eenvoudig, de hosting kosten ook als deze puur voor de site zijn. Maar bijvoorbeeld een server die je ook nog thuis als fileserver gebruikt is al discutabel. Stroomkosten zou je dan bijvoorbeeld gedeeltelijk in rekening kunnen brengen, maar dan moet je al wel kunnen onderbouwen hoeveel dat precies is, en voor hoeveel het aan te rekenen is voor deze hobby.

Verder gewoon een beetje bijhouden hoeveel tijd je er mee kwijt bent, en wat je precies doet. Als jij bijvoorbeeld zo'n 200 uur per jaar met je hobby bezig bent, en je houdt daar na aftrek van de kosten 1200 euro aan over, dan is dat zo'n € 6,- per uur, en dus totaal geen commercieel tarief. In dat opzicht is het goed als een hobby te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35
Zit ik de papieren weer is door te werken en zie in de specificatie van mijn Spaar hyphotheek staan:

Kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur: 140.76
waarvan:
Afsluitprovisie 115.92
doorlopende provisie: 24.84

Deze kosten komen ieder jaar terug (afsluit provisie eerste 5 jaar). Mag ik deze kosten dan ook aftrekken?

[ Voor 7% gewijzigd door DrNizeGuy op 06-03-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:43
Let op: http://www.belastingdiens...uw_werk/openbaar_vervoer/
Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.
Dus let goed op dat je wel de ontvangen vergoeding moet verrekenen.
Sander schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:58:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Coldcat schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:20:
Sinds september dit jaar woon ik samen met mijn vriendin. In die tijd ook begonnen met werken. Is het dan verstandig om samen aangifte te doen? Er staat niets op papier tussen ons.
In dat geval ben je waarschijnlijk geen fiscale partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

Gisteren er ook maar even voor gaan zitten.. Gegevens gedownload.. wow.. hierin staat iets meer informatie dan eerdere jaren.. nouja, zal wel goed zijn.
Blijkbaar mag ik mijn ontvangen Stufi die definitief niet is omgezet in een gift aftrekken, en blijkbaar krijg ik ook 2K van de belastingdienst omdat we ouders zijn geworden.
Dus eindbedrag.. ik krijg zo'n 4K terug :/

Waarom deze smilie :/ vraag je je misschien af?

Omdat ik het nu niet vertrouw en dus iemand anders ernaar moet laten kijken :')

En nog meer gezeur.. mijn vriendin heeft ouderschapsverlof opgenomen, maar dat is bij PZ niet helemaal goed gegaan en die hebben gewoon doorbetaald, en zij heeft niet gewerkt. Dus dat gaat helemaal niet goedkomen :P

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 07-03-2014 13:32 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
Ik wil eigenlijk helemaal af van Voorlopige teruggaaf, gewoon alles in 1 keer begin zomer.
Is daar een optie voor (behalve dan de VT zo in te vullen dat je niets terugkrijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
St@m schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:30:
Gisteren er ook maar even voor gaan zitten.. Gegevens gedownload.. wow.. hierin staat iets meer informatie dan eerdere jaren.. nouja, zal wel goed zijn.
Blijkbaar mag ik mijn ontvangen Stufi die definitief niet is omgezet in een gift aftrekken, en blijkbaar krijg ik ook 2K van de belastingdienst omdat we ouders zijn geworden.
Dus eindbedrag.. ik krijg zo'n 4K terug :/

Waarom deze smilie :/ vraag je je misschien af?

Omdat ik het nu niet vertrouw en dus iemand anders ernaar moet laten kijken :')

En nog meer gezeur.. mijn vriendin heeft ouderschapsverlof opgenomen, maar dat is bij PZ niet helemaal goed gegaan en die hebben gewoon doorbetaald, en zij heeft niet gewerkt. Dus dat gaat helemaal niet goedkomen :P
Als je ouders bent geworden heb je -> Combinatiekorting sowieso, dit geldt op de minst verdienende ouder, kun je dus gewoon specificatie van terugvinden op het eind hoeveel dit is.
Daarnaast kun je ouderschapsverlofkorting claimen, maar dit geef je zelf op het aantal uur en de terugval in jaarloon. De kinderbijslag heb je waarschijnlijk al per kwartaal gekregen afgelopen jaar? Zo niet, dan zou die er ook bij kunnen zitten.

Het is in ieder geval niet schrikbarend, wij krijgen bijna 3K terug en dat alleen door ouders te worden en ouderschapsverlof op te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

martinusz schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:35:
[...]

Als je ouders bent geworden heb je -> Combinatiekorting sowieso, dit geldt op de minst verdienende ouder, kun je dus gewoon specificatie van terugvinden op het eind hoeveel dit is.
Daarnaast kun je ouderschapsverlofkorting claimen, maar dit geef je zelf op het aantal uur en de terugval in jaarloon. De kinderbijslag heb je waarschijnlijk al per kwartaal gekregen afgelopen jaar? Zo niet, dan zou die er ook bij kunnen zitten.

Het is in ieder geval niet schrikbarend, wij krijgen bijna 3K terug en dat alleen door ouders te worden en ouderschapsverlof op te nemen ;)
Ja, had al zoiets gelezen :P Maar dan toch.. ergens.. voelt het niet goed, het zal vast wel goed zijn want wat kun je verkeerd doen bij wijze van spreke.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
St@m schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:42:
[...]

Ja, had al zoiets gelezen :P Maar dan toch.. ergens.. voelt het niet goed, het zal vast wel goed zijn want wat kun je verkeerd doen bij wijze van spreke.
Nou Combinatiekorting kun je al niets fout aan doen, dat wordt automatisch voor je berekend als je opgeeft dat je een kind langer dan 6 maanden hebt.
Ouderschapsverlofkorting -> afhankelijk of je het zelf invult, je moet hier namelijk het aantal opgenomen uren opgeven en het bedrag dat je in jaarloon terug bent gevallen. (als je hier niks opgeeft, levert het ook niets op)

Maar je andere posten die teruggave veroorzaken staan toch ook gespecificeerd? Je kunt zien waar die 4K uit bestaat, als je dan onderdelen tegenkomt waaraan je twijfelt kun je die verder uitpluizen. Alles is zo'n beetje uitgelegd op de belanstingdienst.nl dus daar moet je wel uit kunnen komen.

En inderdaad als je alles gewoon invult met je jaaroverzichten etc. erbij kan er niet zo heel veel fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zeeg schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:33:
Ik wil eigenlijk helemaal af van Voorlopige teruggaaf, gewoon alles in 1 keer begin zomer.
Is daar een optie voor (behalve dan de VT zo in te vullen dat je niets terugkrijgt)?
Stopzetten voorlopige aanslag voor heffingskortingen 2014 (online formulier)

Gewoon stopzetten lijkt me... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 09:10

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Topicstarter
Hmm, ik mag volgens t programma wel erg veel bijbetalen.

Als ik de ontvangen arbeidskorting op mijn ontvangen jaaropgaaf vergelijk met de formule die de belastingdienst geeft, dan heb ik E 558,- teveel gekregen. Iets wat al behoorlijk wat geld is. Echter geeft het programma aan dat ik 1130 euro mag betalen, wat heel veel geld is. Geen idee waar dat vandaan komt. Zou het kunnen zijn dat mijn werkgever iets ergens te weinig ingehouden heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

3raser schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:35:

Oei. Ik zou eens bellen met de belastingtelefoon. Een ander puntje is namelijk dat in 2013 wel winst had, maar hoe zit het met je kosten van de voorgaande jaren? Beetje jammer als je wel belasting moet betalen over je winst, maar dat je kosten van voorgaande jaren niet die winst mogen drukken.

Of je doet geen aangifte, maar dat advies heb ik je niet gegeven :+

Volgens de BD moet je aangifte doen van al je inkomsten. Ook al was het een 10,- omdat je de buurvrouw haar ramen hebt gelapt :F

Overigens iets om te overwegen: een KVK nummer/B.V. heb je zo tegenwoordig. Dan kan je de BTW terugvragen. Misschien levert dat nog iets op? Maar ik lees op het grote internet dat Google 0% BTW rekent omdat je die zelf moet afdragen. Wat staat er op de factuur?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedmaster schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:28:
Even een Alert:

Mensen die een UWV uitkering hebben, controleer even je jaaropgave met de vooraf ingevulde download.
Lijkt er bij mij op dat de waardes in de download file aanzienlijk >14.000 Euro bij mij afwijken.

Ben ik de enige of zijn er hier meer mensen die dit constateren.
Zou wel een enorme fout zijn als dit waar is!
Geen idee of het klopt maar ik zou 2 tientjes ofzo terugkrijgen?
En dat is de algemene heffingskorting?
Ik heb verder geen geld of wat ook :/ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Heeft iemand een idee wat de Belastingdienst verstaat onder een "studie met studiefinanciering"? Situatie:

- Mijn vrouw studeert, augustus 2013 laatste studiefinanciering gehad, vanaf september 2013 alleen nullening + OV-kaart.
- Ik werk, dus ik zou het als aftrekpost kunnen opvoeren.

Nu zijn er alleen twee mogelijkheden om de studiekosten vanaf september 2013 in te voeren: als studiekosten zonder studiefinanciering of als studiekosten vanaf september 2013 in hetzelfde onderdeel als waar je studiekosten met studiefinanciering invult. Het grote verschil is alleen dat van het eerste de stufi niet wordt afgetrokken en bij de tweede de stufi van alle kosten afgaat, ookal was die stufi niet voor het hele jaar. Dit scheelt nogal. Het is mij alleen niet duidelijk of je de studieperiode met een nullening in de eerste categorie mag zetten of niet. De omschrijving sluit dat niet strikt uit, tegelijk staat de nullening wel genoemd in de toelichting bij het invullen van de inkomsten uit studiefinanciering.

Verder: tel je collegegeld mee voor het aandeel dat in het fiscale jaar valt (dus 4/12) of geheel?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
majoh schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 16:06:
Hmm, ik mag volgens t programma wel erg veel bijbetalen.

Als ik de ontvangen arbeidskorting op mijn ontvangen jaaropgaaf vergelijk met de formule die de belastingdienst geeft, dan heb ik E 558,- teveel gekregen. Iets wat al behoorlijk wat geld is. Echter geeft het programma aan dat ik 1130 euro mag betalen, wat heel veel geld is. Geen idee waar dat vandaan komt. Zou het kunnen zijn dat mijn werkgever iets ergens te weinig ingehouden heeft??
Daar is weinig over te zeggen zonder meer gegevens te hebben. Je werkgever zou als het goed is gewoon de witte tabel aan moeten houden bij het uitbetalen van loon. Echter worden bonussen en overwerk in het "speciale tarief" gerekend in de voorheffing van je werkgever, en daar wordt dus geen rekening gehouden met de afbouw van de arbeidskorting. Dat is een van de mogelijkheden waardoor er een verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wel mooi trouwens, dat m'n vrouw iets van 1300 terugkrijgt door niet te werken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bananenplant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:40:
Wel mooi trouwens, dat m'n vrouw iets van 1300 terugkrijgt door niet te werken :P .
Blijft de vraag wat ze oplevert als ze wel zou werken. :+

* MegaTronics heeft vanmorgen de aangifte digitaal de deur uitgedaan, nu wachten op de teruggave, F5, F5, F5...... :p

[ Voor 19% gewijzigd door MegaTronics op 09-03-2014 13:10 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:02

Don Quijote

El Magnifico

Het wordt wel steeds makkelijk die belastingaangifte. Het gros van de spaarrekening en inkomsten waren tot de euro nauwkeurig al ingevuld. Enige wat voor mij lastig was, was uitvinden welk deel van de aanschaf- en financieringskosten van mijn huis ik nog kon aftrekken en wat niet. Verder kon een kind de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ravnoss schreef op zondag 09 maart 2014 @ 13:30:
Het wordt wel steeds makkelijk die belastingaangifte. Het gros van de spaarrekening en inkomsten waren tot de euro nauwkeurig al ingevuld. Enige wat voor mij lastig was, was uitvinden welk deel van de aanschaf- en financieringskosten van mijn huis ik nog kon aftrekken en wat niet. Verder kon een kind de was doen.
Moet je nagaan in de jaren erna als je geen specifieke aftrekposten hebt, dan ben je binnen 30 minuten klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik heb de aangifte al gedaan, maar zat eens met het programma te spelen en voorzie een mogelijk vreemde theoretische situatie op basis van:

http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven
U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
Stel er is een moeder, met twee kinderen, waarvan eentje >27 en de ander minderjarig en ze wonen allebei thuis.

Als dat minderjarige kind er niet is dan zijn moeder en kind geen fiscale partners. Met dat minderjarige brusje erbij ben je (als je de vragen beantwoord in het aangifteprogamma) opeens wèl fiscale partners omdat er "een minderjarig kind van 1 van u" (aan die definitie voldoet je brusje ook!) op hetzelfde adres staat ingeschreven!

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :S

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 13-09 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

W3ird_N3rd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:11:
Ik heb de aangifte al gedaan, maar zat eens met het programma te spelen en voorzie een mogelijk vreemde theoretische situatie op basis van:

http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven

[...]

Stel er is een moeder, met twee kinderen, waarvan eentje >27 en de ander minderjarig en ze wonen allebei thuis.

Als dat minderjarige kind er niet is dan zijn moeder en kind geen fiscale partners. Met dat minderjarige brusje erbij ben je (als je de vragen beantwoord in het aangifteprogamma) opeens wèl fiscale partners omdat er "een minderjarig kind van 1 van u" (aan die definitie voldoet je brusje ook!) op hetzelfde adres staat ingeschreven!

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :S
De belastingdienst doet de (steeds minder correcte*)) aanname dat kinderen na hun 27e verjaardag niet meer bij hun ouders wonen.

*)Met dank aan het huidige regeringsbeleid waarbij steeds meer mensen zich genoodzaakt zien bij hun ouders te blijven of weer naar hun ouderlijk huis terug te keren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Buiten dat zijn er ook kinderen die vanwege een handicap (die niet dusdanig erg is dat ze in een instelling moeten maar ook niet licht genoeg om zelfstandig te wonen) thuis blijven wonen en kunnen er ook gevallen zijn waar een mantelzorger+kind weer bij een ouder gaat wonen om die ouder te verzorgen.

Maar ik vraag me af of ze dan zeggen "regels zijn regels" of dat de BD dan ook wel inziet dat dit niet de geest van de regelgeving is.

Ik schreef het trouwens niet goed, het is ≥27.

Ik ken trouwens ook nog iemand in de familie die in geen van de genoemde categorieën viel, die bleef gewoon thuiswonen en zag geen reden om op zichzelf te gaan wonen. De moeder had er ook geen problemen mee. Heeft afaik ook nooit een vriendin gehad en is ondertussen met pensioen en heeft het huis van moeders geërft en woont daar dus nog steeds. Het is een beetje lomp om er maar automatisch vanuit te gaan dat iedereen ≥27 het huis uitgaat. Da's bijna net zoiets als er vanuit gaan dat iedereen heterosexueel is: het gaat misschien wel vaak op, maar echt niet altijd.

Een uitsluiting "als de twee volwassenen eerstegraads of tweedegraads familie zijn is er geen sprake van fiscaal partnerschap" zou dat grotendeels wel oplossen. Enige wat dan nog overblijft is de enkeling die besluit een relatie aan te gaan met een familielid, maar die worden gedeeltelijk alweer opgelost zodra ze trouwen of een samenlevingscontract aangaan. Wat er dan nog overblijft, tja, als het voordeliger voor ze is om geen fiscale partner te zijn dan zou ik ze maar laten. Willen ze wel fiscale partner worden, dan gaan ze maar een samenlevingscontract aan.

[ Voor 61% gewijzigd door Mentalist op 09-03-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:34
DrNizeGuy schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:11:
Zit ik de papieren weer is door te werken en zie in de specificatie van mijn Spaar hyphotheek staan:

Kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur: 140.76
waarvan:
Afsluitprovisie 115.92
doorlopende provisie: 24.84

Deze kosten komen ieder jaar terug (afsluit provisie eerste 5 jaar). Mag ik deze kosten dan ook aftrekken?
Goeie vraag. Ik kon het antwoord niet zo snel hier op vinden...
Iemand die het wel weet?

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Voor wie het nog interessant nuttig vindt:
Bananenplant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:03:
- Mijn vrouw studeert, augustus 2013 laatste studiefinanciering gehad, vanaf september 2013 alleen nullening + OV-kaart.
De belastingtelefoon zegt dat dit echt bij het onderdeel studiekosten zonder studiefinanciering kan. Dit is mooi, want dit is dan een aftrekpost die niet verminderd wordt door de studiefinanciering van de maanden ervoor als die meer is dan de normbedragen van die periode :) .
Verder: tel je collegegeld mee voor het aandeel dat in het fiscale jaar valt (dus 4/12) of geheel?
De belastingtelefoon zegt dat je studiekosten aftrekt in het jaar dat je ze maakt. Ik heb even doorgevraagd naar hoe dit werkt met restitutie van collegegeld als je klaar bent en je dus in het voorgaande kalenderjaar teveel hebt afgetrokken. Dit is te corrigeren in het opvolgende jaar bij het onderdeel eerder ontvangen aftrek. Ik denk dat het omwille van de eenvoud hieromtrent echter handiger is om in het laatste jaar het collegegeld in termijnen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal doe ik de aangifte uiterlijk 2 januari al, maar ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat zo'n vooringevulde aangifte allemaal heeft, dus heb maar eens gewacht. Ze weten echt álles van je :o

Ook de dingen die je normaal niet invult omdat het toch niet relevant is vanwege drempels staat er gewoon in. Ook de beleggingen en dividenden, dividendbelasting, etc. Het lijkt erop dat ik voortaan niet meer bij de eerste invullers ga horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Vraagje over jaarruimte / reserveringsruimte: Ik ben in 2013 voor het eerst begonnen met wat extra te sparen voor pensioen (op geblokkeerde rekeningen): Ik heb van de afgelopen 6 jaar nog niet benutte jaarruimtes, en het plan is om dit de komende jaren stap voor stap "in te halen". Is het mogelijk om meerdere jaren achter elkaar deze bedragen af te trekken als reserveringsruimte?
Dus bijvoorbeeld in de aangifte van 2013 de niet-benutte jaarruimte van 2006, in 2014 de jaarruimte van 2007, etc...?
Of is de reserveringsruimte iets dat je eenmalig kunt gebruiken, en daarna alleen maar de reguliere jaarruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:00:
Normaal doe ik de aangifte uiterlijk 2 januari al, maar ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat zo'n vooringevulde aangifte allemaal heeft, dus heb maar eens gewacht. Ze weten echt álles van je :o

Ook de dingen die je normaal niet invult omdat het toch niet relevant is vanwege drempels staat er gewoon in. Ook de beleggingen en dividenden, dividendbelasting, etc. Het lijkt erop dat ik voortaan niet meer bij de eerste invullers ga horen...
Wel heel goed controleren. Vorig jaar stond een rekening die ik dat jaar had geopend niet op de vooringevulde aangifte, dus die moest ik nog handmatig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:06:
[...]

Wel heel goed controleren. Vorig jaar stond een rekening die ik dat jaar had geopend niet op de vooringevulde aangifte, dus die moest ik nog handmatig toevoegen.
Rekening die je in de loop van het jaar opent hoef je niet op te geven, gaat om de rekeningen die je op 1 januari van dat betreffende jaar had.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:03:
Heeft iemand een idee wat de Belastingdienst verstaat onder een "studie met studiefinanciering"? Situatie:

Nu zijn er alleen twee mogelijkheden om de studiekosten vanaf september 2013 in te voeren: als studiekosten zonder studiefinanciering of als studiekosten vanaf september 2013 in hetzelfde onderdeel als waar je studiekosten met studiefinanciering invult. Het grote verschil is alleen dat van het eerste de stufi niet wordt afgetrokken en bij de tweede de stufi van alle kosten afgaat, ookal was die stufi niet voor het hele jaar. Dit scheelt nogal. Het is mij alleen niet duidelijk of je de studieperiode met een nullening in de eerste categorie mag zetten of niet. De omschrijving sluit dat niet strikt uit, tegelijk staat de nullening wel genoemd in de toelichting bij het invullen van de inkomsten uit studiefinanciering.

OV kaart telt ook als studie financiering.
http://download.belasting...aven_2013_ib2751t32fd.pdf

Verder is het inderdaad 4/12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 21:24

robenroute

VuurDraad was fijn...

Het is weer het jaarlijkse Linux-drama met de belastingdienst! Waarom zijn ze daar niet in staat een simpele installatie voor elkaar te krijgen:

- Mint 15 --volgens BD ondersteund!
- .deb-bestand installeert wel, maar bij iedere start komt er een lettertypeselectievenster; voor mijn ouders in het geheel niet te begrijpen!
- tar-bestand geinstalleerd (kan een eenvoudige gebruiker hoogstwaarschijnlijk niet) en de meeste dingen werken...
- bij opstarten van het aangifteprogramma wordt gevraagd of de gegevens van vorig jaar gebruikt moeten worden; doe maar, maar vervolgens wordt de Chrome browser geopend en de website van de belastingdienst werkt niet met Chrome! WTF? De url gekopieerd in Firefox en het werkt...
- aangifte ingevuld en verzenden... ja hoor, wederom de Chrome browser. En dat terwijl Firefox gewoon geinstalleerd is en de default browser is!

Probeer dit maar eens uit te leggen aan normale gebruikers. Niet te doen. Hoe was dat ook weer met het makkelijker maken?

Rassukkels zijn het!

[ Voor 6% gewijzigd door robenroute op 11-03-2014 12:24 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 13-09 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hoe was het ook al weer met overheid en automatisering :? 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ZeRoC00L schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:20:
[...]

Rekening die je in de loop van het jaar opent hoef je niet op te geven, gaat om de rekeningen die je op 1 januari van dat betreffende jaar had.
Nee ik zeg het ook niet goed, ik had de rekening dus eigenlijk het jaar daarvoor geopend. Ik moest hem wel opgeven, hij ontbrak op de vooringevulde aangifte.

Was een leuke besparing geweest als ik die had mogen skippen. O-)
robenroute schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:21:
Het is weer het jaarlijkse Linux-drama met de belastingdienst! Waarom zijn ze daar niet in staat een simpele installatie voor elkaar te krijgen:

- Mint 15 --volgens BD ondersteund!
- .deb-bestand installeert wel, maar bij iedere start komt er een lettertypeselectievenster; voor mijn ouders in het geheel niet te begrijpen!
- tar-bestand geinstalleerd (kan een eenvoudige gebruiker hoogstwaarschijnlijk niet) en de meeste dingen werken...
- bij opstarten van het aangifteprogramma wordt gevraagd of de gegevens van vorig jaar gebruikt moeten worden; doe maar, maar vervolgens wordt de Chrome browser geopend en de website van de belastingdienst werkt niet met Chrome! WTF? De url gekopieerd in Firefox en het werkt...
- aangifte ingevuld en verzenden... ja hoor, wederom de Chrome browser. En dat terwijl Firefox gewoon geinstalleerd is en de default browser is!

Probeer dit maar eens uit te leggen aan normale gebruikers. Niet te doen. Hoe was dat ook weer met het makkelijker maken?

Rassukkels zijn het!
Hmmm. Dat lettertype gedoe had ik dit jaar niet, ik gok omdat ik nu van Ubuntu over ben op Debian?

En de BD-site doet het hier prima in Chromium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:54:
[...]

OV kaart telt ook als studie financiering.
http://download.belasting...aven_2013_ib2751t32fd.pdf

Verder is het inderdaad 4/12.
Bananenplant in "Belastingaangifte 2013 (Inkomstenbelasting particulieren)": de heren bij de belastingtelefoon zeiden iets anders. Verder komt de OV-kaart zo te zien ook niet in die pdf voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 11-03-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 23:02

Don Quijote

El Magnifico

robenroute schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:21:
[..]
Dat ze linux niet 100% ondersteunen kan ik op zich nog wel wat bij voorstellen. Windows en MacOS zijn veel relevanter.
Wat ik alleen niet snap is dat je dan uberhaupt een linux installer aanbiedt. Zorg dat het of werkt, of doe het niet. Sowieso zou ik een beetje huiverig zijn om dit soort dingen te doen met een programma wat je zelf nog moet debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dat lettertype gedoe zat er vorig jaar ook al in, iirc moet je òf mscorefonts installeren òf het programma starten met een bepaalde switch zodat je dat lettertypevenster krijgt, dan kies je een lettertype en kan je beginnen. (misschien krijg je dat venster nu wel direct zonder die switch nodig te hebben als mscorefonts niet gevonden is) Ik begrijp niet van roben of het programma wel begon na het kiezen van een lettertype.

Dat de BD-site niet in Chrome zou werken begrijp ik niet, hier werkt hij wel prima in Chromium. Zou ook niet weten wat je met Chrome moet. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 11-03-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Bananenplant schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 15:08:
Verder komt de OV-kaart zo te zien ook niet in die pdf voor.
"Ook als u een zogenoemde nullening had (alleen studiefinanciering in de vorm van een voorziening voor het openbaar vervoer) moet u de normbedragen nemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toch even voor de zekerheid vragen (scheelt toch weer "gratis geld" als ik het verkeerd heb :+ )
Maar de rente die ik ontving over mijn bouwdepot (nieuwbouw, in 2013 opgeleverd) Moet ik verrekenen met de betaalde rente. Toch? Op de jaaropgave van de hypotheekverstrekker staat dit bedrag ook, maar er staat verder niet of dit bedrag reeds is verrekend of iets dergelijks.

Het traject gedurende de bouw, inclusief het resterende bedrag wat ik nog weer moest betalen na oplevering, vond ik 1 van de meest onduidelijke dingen aan de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:00:
Het is dit jaar inderdaad gruwelijk veel wat ze hebben vooringevuld. Inclusief een spaarrekening van 6 euro waar ik feitelijk niet meer bijkan en nog een rekening met 0 euro die ik nog moet traceren.

Wel weer wat waardes die afwijken van de jaaropgave (wederom bij Alex al is het verschil geen tienduizenden euro's zoals vorig jaar).

Ook mist er nog wel iets. Ik mis de Moneyou rekeningen.
Welke broker heeft dividenden en dividendbelasting doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 15:08:
[...]

Bananenplant in "Belastingaangifte 2013 (Inkomstenbelasting particulieren)": de heren bij de belastingtelefoon zeiden iets anders. Verder komt de OV-kaart zo te zien ook niet in die pdf voor.
Er staat in het bestand
Tel de bijbehorende normbedragen bij elkaar. Zie Tabel
normbedragen hbo/wo. Ook als u een zogenoemde nullening had
(alleen studiefinanciering in de vorm van een voorziening voor het
openbaar vervoer) moet u de normbedragen nemen.
Helaas komt het erg vaak voor dat de belastingtelefoon foute informatie geeft. Ik heb er ook totaal geen vertrouwen meer in. Daarnaast ben jij nog steeds eindverantwoordelijk. Dus als belastingtelefoon de foute informatie geeft en jij krijgt daardoor een boete dan heb je pech.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ravnoss schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:07:
Dat ze linux niet 100% ondersteunen kan ik op zich nog wel wat bij voorstellen. Windows en MacOS zijn veel relevanter.
De overheid streeft officieel het gebruik van Open Source Software na. Ondersteuning van Linux is dus per definitie relevanter dan de gesloten OSsen.
Ik verbaas me er meer over dat de Linux-versie sinds 2005 niet verbeterd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 03-09 19:08
RikTW schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:43:
Vraagje over jaarruimte / reserveringsruimte: Ik ben in 2013 voor het eerst begonnen met wat extra te sparen voor pensioen (op geblokkeerde rekeningen): Ik heb van de afgelopen 6 jaar nog niet benutte jaarruimtes, en het plan is om dit de komende jaren stap voor stap "in te halen". Is het mogelijk om meerdere jaren achter elkaar deze bedragen af te trekken als reserveringsruimte?
Dus bijvoorbeeld in de aangifte van 2013 de niet-benutte jaarruimte van 2006, in 2014 de jaarruimte van 2007, etc...?
Of is de reserveringsruimte iets dat je eenmalig kunt gebruiken, en daarna alleen maar de reguliere jaarruimtes?
Je kan de reserveringsruimte van een bepaald jaar slechts één keer gebruiken, maar je kan wel de reserveringsruimtes van meerdere jaren gebruiken in een bepaald jaar. Voorbeeld: In 2013 gebruik je de reserveringsruimtes van 2006 en 25% van 2007. In 2014 kan je dan 75% van de reserveringsruimte van 2007 gebruiken (je berekent de totale reserveringsruimte en geeft vervolgens aan hoeveel daarvan je al eerder gebruikt hebt) en vervolgens de reserveringsruimte van 2008 en verder. Althans, zo heb ik dat een paar jaar terug gedaan, zonder problemen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 21:24

robenroute

VuurDraad was fijn...

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:42:
Dat lettertype gedoe zat er vorig jaar ook al in, iirc moet je òf mscorefonts installeren òf het programma starten met een bepaalde switch zodat je dat lettertypevenster krijgt, dan kies je een lettertype en kan je beginnen. (misschien krijg je dat venster nu wel direct zonder die switch nodig te hebben als mscorefonts niet gevonden is) Ik begrijp niet van roben of het programma wel begon na het kiezen van een lettertype.

Dat de BD-site niet in Chrome zou werken begrijp ik niet, hier werkt hij wel prima in Chromium. Zou ook niet weten wat je met Chrome moet. :P
Voor de duidelijkheid:
- mscorefonts zijn geïnstalleerd
- Firefox is default browser
- BD-site werkt wel in Chrome, maar (het script achter) de pagina's waarnaar gelinkt wordt vanuit het aangifteprogramma werken niet in Chrome. Het programma zou dan toch op z'n minst moeten controleren of Firefox wel geïnstalleerd is, en vervolgens Firefox of opstarten of gewoon een foutmelding moeten genereren. Niet zomaar een "willekeurige" browser openen als alleen (mijn vermoeden) IE, FF en Safari ondersteund worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dat vind ik vreemd, want ik heb ook mijn vooringevulde aangifte opgehaald en de aangifte ondertekend via links in het aangifteprogramma. Met Chromium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:21

Proximus

100% OC

Zojuist aangifte gedaan en ik vroeg mij af:

"persoonsgebonden aftrek studiekosten":
Tot hoeveel jaar mag je dit nog opgeven? In mijn eerste vier studie jaren heb ik namelijk vrijwel altijd minder BTW kunnen aftrekken dan ik had kunnen doen (verzamelinkomen lager dan totaal aftrekposten).

Echter; nu heb ik tijdelijk een fulttime job (2013) en heb dus wel meer aftrekposten nodig. Kan ik van de afgelopen jaren dit alsnog opgeven? (in voorgaande jaren wel aangegeven dat ik studiekosten had maar te weinig BTW betaald om wat terug te krijgen)

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik heb studiekosten als aftrekpost. Geven jullie dit altijd tot op de euro nauwkeurig aan of nemen jullie het globaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:19

Tribits

Onkruid vergaat niet

Rukapul schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 23:05:
[...]
Ook mist er nog wel iets. Ik mis de Moneyou rekeningen.
Die ontbraken hier ook, en volgens mij niet voor de eerste keer. Wel vreemd, het is gewoon een volle ABN dochter volgens mij en de rekeningen hebben ook gewoon een ABNA IBAN. Andere gegevens van de ABN stonden overigens wel gewoon in de vooraf aangevulde aangifte.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 19:53
Proximus schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:33:
Zojuist aangifte gedaan en ik vroeg mij af:

"persoonsgebonden aftrek studiekosten":
Tot hoeveel jaar mag je dit nog opgeven? In mijn eerste vier studie jaren heb ik namelijk vrijwel altijd minder BTW kunnen aftrekken dan ik had kunnen doen (verzamelinkomen lager dan totaal aftrekposten).

Echter; nu heb ik tijdelijk een fulttime job (2013) en heb dus wel meer aftrekposten nodig. Kan ik van de afgelopen jaren dit alsnog opgeven? (in voorgaande jaren wel aangegeven dat ik studiekosten had maar te weinig BTW betaald om wat terug te krijgen)
Ik weet niet wat je met BTW bedoeld maar ik neem aan dat je bedoeld dat je niet genoeg inkomen had om je volledige studiekosten in aftrek te brengen? In dat geval mag je je studiekosten van de vorige jaren dit jaar nog in aftrek brengen. Zie hiervoor ook de site van de belastingdienst.

Houd er wel rekening mee dat je wanneer je je studiekosten in aftrek brengt, je de ontvangen studiefinanciering of vergoeding van een werkgever op je studiekosten in mindering moet brengen! Daarnaast gelden er normbedragen voor de jaren tot 2013. Even googlen en doorklikken op de site van de belastingdienst is aan te raden voordat je zomaar iets invult!

[ Voor 13% gewijzigd door Wetterhahn op 13-03-2014 10:47 . Reden: disclaimer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

YinYang schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:37:
Ik heb studiekosten als aftrekpost. Geven jullie dit altijd tot op de euro nauwkeurig aan of nemen jullie het globaal?
Wat bedoel je precies? Je komt uit op 401 euro aan aftrekposten en wilt 500 euro invullen ofzo? Normaal is volgens mij dat je bedragen in hele euro's in moet vullen, en dat je mag afronden naar je eigen voordeel (401,10 euro wordt dan 402 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Question Mark schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:49:
[...]

Wat bedoel je precies? Je komt uit op 401 euro aan aftrekposten en wilt 500 euro invullen ofzo? Normaal is volgens mij dat je bedragen in hele euro's in moet vullen, en dat je mag afronden naar je eigen voordeel (401,10 euro wordt dan 402 euro).
Mijn belastingadviseur heeft dit vorig jaar samen met mij ingevuld en die heeft het meer globaal gedaan. Dus heb zo ongeveer uit mijn hoofd even snel berekend hoeveel ik uitgegeven heb aan school.

Nu vul ik het zelf in en als ik er dan echt voor ga zitten en precies bekijk wat ik uit heb gegeven en terug heb gehad van mijn werkgever, dan kom ik op een ander bedrag uit. Deze manier lijkt me natuurlijk het beste, alleen vind het dan wel vreemd hoe de BDadviseur het vorig jaar samen met mij heeft ingevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Laatst online: 10-09 14:55
Beetje een schimmige adviseur dan. Er dienen gewoon werkelijke bedragen ingevuld te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Dreadramon schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:17:
Beetje een schimmige adviseur dan. Er dienen gewoon werkelijke bedragen ingevuld te worden...
Elk bedrag dat je inderdaad gebruikt om af te trekken, moet in beginsel bewezen kunnen worden.
Lekker makkelijk van zo'n adviseur. Beloofd zeker dat hij jou je tarief bespaard?
Zo kan ik het ook.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Hier dit jaar ook voor het eerst via een adviseur laten doen, zeker met aankoop huis, wat verschillende vermogens dingetjes etc een stukje makkelijker dan zelf doen. Verbaasde me alleen wel over de indek-cultuur bij die gasten. Alles keurig adviseren, maar wel op het eindrapport in hoofdletters dat ze niet aansprakelijk zijn voor die cijfers etc. We lijken af en toe de VS wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volkomen logisch...

Zo heb ik een keer vergeten wat inkomen door te geven... Was totaal mijn fout, en wat je niet vertelt, kan zo'n beste adviseur ook niet ruiken.. Daarnaast zet je ook nog je eigen handtekening (danwel met DigiD) er bij dat jij alles naar waarheid hebt ingevuld...

Advies, is zoals het woord al zegt, advies, en niks bindend... Opzich netjes dat de adviseur dat je wel duidelijk in hoofdletters onder je aandacht brengt, of had jij dat liever in de kleine letters ergens in wat algemene voorwaarden gezien???

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 08:01:
Volkomen logisch...

Zo heb ik een keer vergeten wat inkomen door te geven... Was totaal mijn fout, en wat je niet vertelt, kan zo'n beste adviseur ook niet ruiken.. Daarnaast zet je ook nog je eigen handtekening (danwel met DigiD) er bij dat jij alles naar waarheid hebt ingevuld...

Advies, is zoals het woord al zegt, advies, en niks bindend... Opzich netjes dat de adviseur dat je wel duidelijk in hoofdletters onder je aandacht brengt, of had jij dat liever in de kleine letters ergens in wat algemene voorwaarden gezien???
Ja en nee, uiteraard is missende informatie 1 ding, van de andere kant vind ik dat die adviseur wel verantwoordelijkheid kan nemen over de informatie die hij geproduceerd heeft, maar dan meer in de context van: op basis van de aangeleverde gegevens hebben wij dit opgesteld, indien er gegevens ontbreken of onjuist zijn blabla.

Nu kan zo'n adviseur een typo, interpretatie foutje etc wel erg makkelijk op de klant afschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Typoe maken kan altijd... Maar je controleerd die aangifte eerst.. Dus zie jij het foutje ook niet.. Als jij er nu achterkomt dat er in je aangifte van 2010 een foutje zit, kan je dat nog prima herstellen hoor...

Goed, de adviseur maakt een foutje, maar jij controleert, en ziet het niet. Hoe kom je er achter dat er uberhaupt een fout gemaakt is?? ;)

Andersom wil jij als klant het dus afschuiven op een adviseur als ik het goed begrijp?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 10:08
Het bizarre is juist dat in recente rechtspraak voor zover ik begrepen heb het laten invullen van een belastingadviseur een heel groot voordeel heeft: de belastingplichtige kan niet aangeslagen worden voor boetes of vervolging. (Wel naheffing uiteraard.)

En de adviseur kan als hij het niet te bont maakt verwijzen naar het maken van een onschuldige werkfout. (Niet zoals hierboven domweg onzorgvuldig werken door een slag in de lucht te doen.)

Er zullen ongetwijfeld nog wat nuanceringen van toepassing zijn, maar dat is wat ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Sander schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 07:56:
Hier dit jaar ook voor het eerst via een adviseur laten doen, zeker met aankoop huis, wat verschillende vermogens dingetjes etc een stukje makkelijker dan zelf doen. Verbaasde me alleen wel over de indek-cultuur bij die gasten. Alles keurig adviseren, maar wel op het eindrapport in hoofdletters dat ze niet aansprakelijk zijn voor die cijfers etc. We lijken af en toe de VS wel...
Ik ben zelf Belastingadviseur en wil hier even op reageren. Ten eerste zijn we vanuit onze beroepsorganisatie enigzins verplicht om dit in onze rapportage te zetten. Daarnaast wilt een bedrijf natuurlijk niet verantwoordelijk gehouden voor dingen die een klant doet verzwijgen (voor eigen vaktechnische fouten blijven we gewoon aansprakelijk).

Als jij stiekem 10 miljoen in Zwitserland stalt zonder ons daar over te informeren willen wij daar natuurlijk niet aansprakelijk voor zijn. Dat wordt afgedekt door zulke verklaringen.

Maar stel ik adviseer je schriftelijk je hoeft geen aangifte te doen over die inkomsten en dan later blijkt het wel zo. Dan kun jij mij daar gewoon aansprakelijk voor stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 14-03-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
Even een vraagje.

Ik heb een hypotheek waarbij een klein gedeelte in box 3 staat.
Maar waar kan ik dat in hemelsnaam zien?

Heb mijn hypotheekverstrekker al gebeld die kunnen dat niet zien.
Wie kan mij dat wel vertellen?

[ Voor 5% gewijzigd door henkyyyyyyy op 14-03-2014 11:24 ]

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
henkyyyyyyy schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:23:
Even een vraagje.

Ik heb een hypotheek waarbij een klein gedeelte in box 3 staat.
Maar waar kan ik dat in hemelsnaam zien?

Heb mijn hypotheekverstrekker al gebeld die kunnen dat niet zien.
Wie kan mij dat wel vertellen?
Kun je zelf berekenen. Moet zeggen dat dat niet simpel is voor iemand zonder kennis daarover.

Heeft te maken met de bijleenregeling.Je hebt je oud huis verkocht met winst. Je wordt geacht om dit her tegebruiken in je nieuwe woning.

Stel: je maakt een winst op de verkoop van je oud huis van € 50.000 en je koopt een nieuw huis van: € 200.000. Dan mag je maar een hypotheek hebben van € 150.000 in box 1. Het overige gaat naar box 3.

Bovengenoemd voorbeeld is een versimpeling er zijn namelijk nog andere kosten die je mag meenemen in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Ja maar het is mijn eerste hypotheek, wat in box 3 staat was de financiering van de eerste paar maanden van eigenlijke hypotheek zelf. ( nieuwbouw, nog een huurhuis enz)

Nu kan ik dat wel terug gaan zoeken, maar ik wil gewoon een overzicht waar dat op te zien is.

De toenmalige adviseur vertelde mij dat het zo'n klein bedrag was dat ik alles maar in Box 1 moest opgeven, alleen elke keer als ik mijn aangifte moet doen kriebelt het weer dat ik alles in Box 1 zet terwijl dat volgens mij niet zo is.

Maar vind het raar dat mijn hypotheek verstrekker dat mij niet kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Kan je dat niet terugvinden in je hypotheekofferte?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 13:52

Tjark

DON'T PANIC

Heeft (n)iemand hier ervaring met Bokkz? Ik kwam er op via http://www.emerce.nl/nieu...rnatief-aangifteprogramma
Een team fiscaal juristen en IT-ers, onder wie een docent belastingrecht aan de Universiteit van Amsterdam, wil belastingadviseurs beconcurreren met een geautomatiseerd aangifteprogramma.

Bokkz heet een ‘volwaardig en eerlijk alternatief’ te zijn voor het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Iedere particulier krijgt van Bokkz hulp om eenvoudig de aangifte inkomstenbelasting in te vullen. Daarbij wordt de gebruiker gewezen op toeslagen of andere inkomensondersteunende regelingen.

Verder is ook bij Bokkz de VIA – de Vooraf Ingevulde Aangifte – beschikbaar. En Bokkz is volledig gekoppeld aan de systemen van de Belastingdienst. De gebruiker kan dus meteen zijn aangifte indienen met behulp van DigiD.
* ik heb geen aandelen Bokkz en heb er verder ook niet iets mee te maken

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Coffeemonster schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:58:
Kan je dat niet terugvinden in je hypotheekofferte?
Misschien wel, maar in werkelijkheid is het iets anders verlopen.
Ik wil graag de huidige situatie kunnen zien, net zoals de belastingdienst dat ooit zou kunnen zien, mochten ze het controleren.

Ik snap ook niet dat de adviseur toen zei, dat ik alles in box 1 moest plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mijn vrouw heeft afgelopen jaar een zooitje VOG's (verklaring omtrent gedrag) voor haarzelf en mij moeten "kopen" om hopelijk werk als gastouder te kunnen krijgen omdat ze werkloos is. Zo'n VOG kost ruim 30 euro en zover ik begrijp mogen we die kosten aftrekken. Kan iemand dat bevestigen? En zoja, waar geef ik dit precies op? Wegens zwangerschap is gastouderschap helaas niet gelukt maar die kosten zijn wel gemaakt en er was ook destijds echt uitzicht op werk daardoor. Tevens heeft ze een EHBO-cursus gedaan voor ~100 euro waar de zorgverzekering ongeveer 50 euro. Kan je dan ook het restbedrag ook nog aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Cartman: ik verwacht dat dit niet aftrekbaar is, net zoals een pak kopen om naar een sollicitatie te gaan geen aftrekpost is.
EHBO-cursus zou je wellicht als studiekosten kunnen opvoeren, met de normale drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
De diverse gastouderbureaus beweren dit namelijk, ik zal zowel de bureaus als de belastingtelefoon (oh joy..) eens bellen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Laatst online: 12-09 21:32
Hmm aangezien de belastingtelefoon op zondag niet bezet is, misschien kan iemand mij hier in de goeie richting wijzen:

op mijn overzicht van de aangifte (windows versie) zie ik nergens mijn aftrekbare hypotheek rente terug, die wel te vinden is onder het betreffende kopje (Box 1: werk en woning, Eigen woning).

Ik doe niet aan voorlopige teruggave. Op het overzicht komt terug dat ik geld terug moet krijgen voor het verschil van 'verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering' en 'ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen, dividendbelasting en kansspelbelasting'.
Dit bedrag komt ongeveer overeen met de te verwachten HRA van 2013, maar lijkt me wel heel onduidelijk omschreven dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Je moet in het overzicht even doorklikken op 'Inkomsten uit werk en woning'. Daar staat het saldo tussen inkomsten uit je woning en aftrekposten eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Cartman!: https://www.google.nl/sea...spv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

Staat genoeg over op internet, specifiek voor gastouders.

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 16-03-2014 21:50 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip* dit draagt niet bij aan de discussie

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Laatst online: 12-09 21:32
Coffeemonster schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:39:
Je moet in het overzicht even doorklikken op 'Inkomsten uit werk en woning'. Daar staat het saldo tussen inkomsten uit je woning en aftrekposten eigen woning.
Thnx, dat was 'em inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Falcon schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:49:
@Cartman!: https://www.google.nl/sea...spv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

Staat genoeg over op internet, specifiek voor gastouders.
Dank, daar staat beschreven dat ik (zoals verwacht) de kosten voor de VOG's mag aftrekken. De voornaamste vraag is echter: waar voer ik dit in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13

Speedmaster

Make my day...

Cartman! schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:17:
[...]

Dank, daar staat beschreven dat ik (zoals verwacht) de kosten voor de VOG's mag aftrekken. De voornaamste vraag is echter: waar voer ik dit in :?
Waar voer je de inkomsten op, als je dit namelijk onder box 1 overig werk doet, dan kan je daar de kosten opvoeren
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste