Maar mag ik daar dan "gewoon" een minbedrag invoerenSpeedmaster schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:27:
[...]
Waar voer je de inkomsten op, als je dit namelijk onder box 1 overig werk doet, dan kan je daar de kosten opvoeren
Je verdienste van de thuis opvang wordt onbelast uitgekeerd?Cartman! schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:39:
[...]
Maar mag ik daar dan "gewoon" een minbedrag invoeren
Dan moet je dat hier opvoeren en kan je de onkosten dus ook opvoeren.
Krijg je de vergoeding gestort met inhouding van loonbelasting dan moet je de kosten van de VOG declareren bij de "werkgever"
Edit:
Je kan gewoon een bedrag opvoeren voor kosten ongeacht over er inkomsten tegenover staan.
[ Voor 10% gewijzigd door Speedmaster op 18-03-2014 10:17 ]
Update
Misschien komt er eindelijk schot in de achterstanden. Afgelopen paar weken achtereenvolgens de definitieve aanslagen 2011 van mijn moeder en (overleden) vader ontvangen, en eindelijk de definitieve van 2012 van mijn moeder.
Nou nog die van mezelf en partner...
Tevens een brief dat mijn moeder over 2013 geen aangifte hoeft te doen, op basis van de gegevens 2012. Systeem zit dus totaal niet gekoppeld, want alles van mijn overleden vader moet nu op haar naam dus natuurlijk wel aangifte. Een simpele ziel zal blij de brief weggooien en niets meer doen, en heeft dan straks weer een probleem. Zal wel allemaal in het kader van simpeler maken zijn
Misschien komt er eindelijk schot in de achterstanden. Afgelopen paar weken achtereenvolgens de definitieve aanslagen 2011 van mijn moeder en (overleden) vader ontvangen, en eindelijk de definitieve van 2012 van mijn moeder.
Nou nog die van mezelf en partner...
Tevens een brief dat mijn moeder over 2013 geen aangifte hoeft te doen, op basis van de gegevens 2012. Systeem zit dus totaal niet gekoppeld, want alles van mijn overleden vader moet nu op haar naam dus natuurlijk wel aangifte. Een simpele ziel zal blij de brief weggooien en niets meer doen, en heeft dan straks weer een probleem. Zal wel allemaal in het kader van simpeler maken zijn
Die brieven dat je geen aangifte hoeft te doen, daar moeten ze eens snel mee ophouden. Vaak gewoon misleidend en helemaal niet van toepassing en daardoor dus ook niet ´makkelijker´.
Gewoon iedereen aangifte doen, en is het allemaal nihil dan kan dat er direct wel uitrollen.
Gewoon iedereen aangifte doen, en is het allemaal nihil dan kan dat er direct wel uitrollen.
Probleem is dat bij de BD veel te veel geautomatiseerd eruit gaat en dat wordt massaal verstuurd.
Bij overlijden moet je op papier (!) aangifte doen, ook voor de eventuele achterblijvende partner, kan niet anders.
Maar dan wel zo'n automagische brief krijgen met: maakt u het zichzelf makkelijk en doe digitaal aangifte.
Dat wekt behoorlijk irritatie, naast alle verdriet en zorgen die je al hebt.
Bij overlijden moet je op papier (!) aangifte doen, ook voor de eventuele achterblijvende partner, kan niet anders.
Maar dan wel zo'n automagische brief krijgen met: maakt u het zichzelf makkelijk en doe digitaal aangifte.
Dat wekt behoorlijk irritatie, naast alle verdriet en zorgen die je al hebt.
Zit dit even te lezen: http://www.z24.nl/geld/ja...voor-extra-heffing-425952 maar het levert meer vragen op dan dat het beantwoord. Mijn loon via m'n werkgever is volgens m'n jaaropgave iets lager dan 40K maar heb nog wel 5,5K aan 'Overige Inkomsten". Loop ik nu gevaar dat ik ineens veel geld moet terug betalen
Mijn totale arbeidskorting staat op 1723 euro in box 1.
Ik heb nog eens gekeken naar de factuur van mij notaris. Heb het eerder in dit topic gepost. Heb vorig jaar een huis gekocht (VON) en nu weet ik niet zeker of ik het wel af mag trekken. Het bedrag bij "dit moet u betalen" is het bedrag dat ik verschuldigd was aan grondrente/bouwrente aan de aannemer. Voor de rest staat er een hoop op de facruur, maar het is me totaal niet duidelijk of er een deel daarvan nog aftrekbaar is?
De factuur staat hier:

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
De factuur staat hier:
[ Voor 4% gewijzigd door Maverick op 18-03-2014 21:29 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
En je kan niet wat bij je vrouw parkeren....?Cartman! schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:26:
Zit dit even te lezen: http://www.z24.nl/geld/ja...voor-extra-heffing-425952 maar het levert meer vragen op dan dat het beantwoord. Mijn loon via m'n werkgever is volgens m'n jaaropgave iets lager dan 40K maar heb nog wel 5,5K aan 'Overige Inkomsten". Loop ik nu gevaar dat ik ineens veel geld moet terug betalenMijn totale arbeidskorting staat op 1723 euro in box 1.
Winst van m'n eenmanszaak, staat op mijn naam. Die 5,5K heb ik echter geen heffingskorting voor gekregen verder dus ik zou denken dat ik niks teveel heb gekregen waardoor ik ook niks hoef terug te betalen.Speedmaster schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:42:
[...]
En je kan niet wat bij je vrouw parkeren....?
Gewoon de getallen invullen in de aangifte en dan zie je aan het eind wel hoe het er uit is komen te zien. Ik had hier in het topic dezelfde vraag en via de salarisadministratie het antwoord gekregen.Cartman! schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:26:
Zit dit even te lezen: http://www.z24.nl/geld/ja...voor-extra-heffing-425952 maar het levert meer vragen op dan dat het beantwoord. Mijn loon via m'n werkgever is volgens m'n jaaropgave iets lager dan 40K maar heb nog wel 5,5K aan 'Overige Inkomsten". Loop ik nu gevaar dat ik ineens veel geld moet terug betalenMijn totale arbeidskorting staat op 1723 euro in box 1.
[ Voor 12% gewijzigd door MegaTronics op 18-03-2014 21:12 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik begrijp uit een ander artikel over hetzelfde onderwerp dat ze pas na je aangifte die correctie gaan doorvoeren, vandaar.
In mijn aangifte kreeg ik netjes de melding dat er teveel arbeidskorting was verrekend en dat dat gecorrigeerd werd. En daar bleek exact diezelfde 4 % voor berekend. Dus gewoon invullen in de aangifte en kijken wat het onder de streep oplevert.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik heb daar geen melding van gekregen dus dan zal het wel goed zijn
Ik vind het wel gek dat m'n vrouw ~130 euro moet betalen terwijl ze 1 werkgever gehad heeft en een uitkering heeft gehad. Gelukkig is het bedrag te overzien. Doordat we nog HRA krijgen komt het bedrag uiteindelijk uit dat we nog ruim 800 euro krijgen, toch mooi meegenomen. Helaas is het niet zoveel als anders maar ik mag over de winst van m'n eenmanszaak nog even 42% belasting betalen.. hoezo werken wordt beloond...
offtopic:
en ja, dat wist ik van te voren maar het is wel zuur
[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 18-03-2014 21:19 ]
Iedereen betaalt toch belasting dus wat is er zo gek aan dat jij dat ook moetCartman! schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:18:
Ik heb daar geen melding van gekregen dus dan zal het wel goed zijnIk vind het wel gek dat m'n vrouw ~130 euro moet betalen terwijl ze 1 werkgever gehad heeft en een uitkering heeft gehad. Gelukkig is het bedrag te overzien. Doordat we nog HRA krijgen komt het bedrag uiteindelijk uit dat we nog ruim 800 euro krijgen, toch mooi meegenomen. Helaas is het niet zoveel als anders maar ik mag over de winst van m'n eenmanszaak nog even 42% belasting betalen.. hoezo werken wordt beloond...
offtopic:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik vind het niet gek maar het is zuur dat extra werken onder de streep zo weinig oplevert, lekker nivelleren met z'n allen...martinusz schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:39:
[...]
Iedereen betaalt toch belasting dus wat is er zo gek aan dat jij dat ook moet
Mag ik jullie wat vragen?
Ik heb in 2013 een eenmalige pensioenuitkering gehad (afkoopregeling woekerpolis, yummie). Die staat bij het invullen van de belasting in het aangifteprogramma ook keurig ingevuld.
Enig probleem is is dat er te veel loonheffing is ingehouden (52% ipv 42%). Weet iemand waar in het aangifteprogramma ik dit te veel betaalde bedrag kan terugvragen?
Uiteraard de belastingtelefoon al gebeld. Die zijn te druk en verbreken de verbinding...
Ik heb in 2013 een eenmalige pensioenuitkering gehad (afkoopregeling woekerpolis, yummie). Die staat bij het invullen van de belasting in het aangifteprogramma ook keurig ingevuld.
Enig probleem is is dat er te veel loonheffing is ingehouden (52% ipv 42%). Weet iemand waar in het aangifteprogramma ik dit te veel betaalde bedrag kan terugvragen?
Uiteraard de belastingtelefoon al gebeld. Die zijn te druk en verbreken de verbinding...

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Door de afbouw arbeidskorting en algemene heffingskorting betaal je over het bedrag boven de 40k zelfs effectief 48% belasting. Maar dat is niet anders als je het binnen je normale dienstverband verdiend.Cartman! schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:47:
[...]
Ik vind het niet gek maar het is zuur dat extra werken onder de streep zo weinig oplevert, lekker nivelleren met z'n allen...
Als je extra geld wil verdienen loont het meer om in box 2 of 3 geld te verdienen, daar is de belastingdruk lager.
Dat wordt automatisch berekend in het programma. Alles wat er reeds ingehouden is, is een voorheffing. Die voorheffing wordt verrekend met de uiteindelijke aanslag. Het zou bijvoorbeeld wel kunnen dat je door die eenmalige uitkering eenmalig in het hogere tarief terecht gekomen bent. Dat zou je later eventueel kunnen corrigeren door inkomensmiddeling uit te voeren.Wilde schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:49:
Bij de daadwerkelijke aangifte wordt niet meer gedaan dan alle inkomsten aftrekposten bij elkaar opgeteld, waarna berekend wordt hoeveel belasting je moet betalen. Dit te betalen bedrag wordt verrekend met de voorheffingen en reeds ontvangen bedragen ( Voorlopige teruggaaf ).
[ Voor 53% gewijzigd door Woy op 19-03-2014 10:09 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik quote maar even mezelf.Maverick schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:38:
Ik heb nog eens gekeken naar de factuur van mij notaris. Heb het eerder in dit topic gepost. Heb vorig jaar een huis gekocht (VON) en nu weet ik niet zeker of ik het wel af mag trekken. Het bedrag bij "dit moet u betalen" is het bedrag dat ik verschuldigd was aan grondrente/bouwrente aan de aannemer. Voor de rest staat er een hoop op de facruur, maar het is me totaal niet duidelijk of er een deel daarvan nog aftrekbaar is?
De factuur staat hier:

Het lijstje van de belastingdienst
Aftrekbare kosten
Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
■afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
■notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
■betaalde boeterente of oversluitkosten
■taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
■kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
■bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
■kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
Niet aftrekbare kosten
De volgende kosten bij kopen of verbouwen van een huis zijn niet aftrekbaar:
■bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
■overdrachtsbelasting en omzetbelasting
■notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
■bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
■kosten van onderhoud en verbouwing
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.
Kosten meefinancieren
Zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten kunt u meefinancieren in uw hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar.
Bron: http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten
Aftrekbare kosten
Niet aftrekbare kosten
■bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
■bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.
Kosten meefinancieren
Zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten kunt u meefinancieren in uw hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar.
dit toevallig?Wilde schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:49:
http://www.consumentenbon...-compensatie-woekerpolis/
Fout van Aegon.
Ja, dat lijstje ken ik wel. Alleen zoals ik al zeg. Als ik naar de factuur kijk zie ik allerlei bedragen welke behoren tot aftrekbare posten. Echter komt het bedrag onderaan de streep overeen met de grondrente. Ik weet nu dus niet of ik überhaupt dingen van deze factuur mag aftrekken.Speedmaster schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:49:
Het lijstje van de belastingdienst
Aftrekbare kosten
Niet aftrekbare kosten
Kosten meefinancieren
yepsambalbaj schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:32:
[...]
dit toevallig?
http://www.consumentenbon...-compensatie-woekerpolis/
Fout van Aegon.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Hmm, dit jaar een tegenvaller. Mijn vrouw heeft in 2013 maar een paar maanden betaald werk gehad en de rest van het jaar WW ontvangen. Komt ze met inkomsten net een paar honderd euro te laag uit voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Vorig jaar kregen we nog gezamelijk 2400 euro terug. Dit jaar lijkt het erop dat het niet meer dan een paar honderd euro wordt.
Als ik zo verder ga googlen op dit onderwerp:
Zie ik de uitzondering voor zelfstandige ondernemers. Dit is dus ook op toepassing van mijn vrouw. Naast haar eigen werk / ww heeft ze nog een eigen bedrijfje, waar de netto winst voor 2013 op 0 euro uitkwam (eerder negatief bedrijfsresultaat) maar de optie voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting komt alleen maar tevoorschijn als ik het inkomen boven het drempelbedrag zet. Iemand een tip of de combinatiekorting toch nog in te zetten is?
Vorig jaar kregen we nog gezamelijk 2400 euro terug. Dit jaar lijkt het erop dat het niet meer dan een paar honderd euro wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Inkomensafhankelijke combinatiekorting Werken u en uw partner allebei en behoort er tot uw huishouden tenminste 6 maanden een kind, geboren na 31 december 1999? Dan is deze heffingskorting van toepassing voor de minstverdienende partner. Ook is deze korting voor alleenstaande ouders met de zorg voor kinderen onder de 12 jaar. Bij een minimaal inkomen** van € 4.814 is de korting € 1.024. De korting is maximaal € 2.133 bij een inkomen van € 32.539 of hoger voor de minst verdienende partner. Let op! Als een alleenstaande ouder gaat trouwen, samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan verliest deze mogelijk deze heffingskorting. ** Deze inkomensdrempel geldt niet voor zelfstandig ondernemers |
Zie ik de uitzondering voor zelfstandige ondernemers. Dit is dus ook op toepassing van mijn vrouw. Naast haar eigen werk / ww heeft ze nog een eigen bedrijfje, waar de netto winst voor 2013 op 0 euro uitkwam (eerder negatief bedrijfsresultaat) maar de optie voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting komt alleen maar tevoorschijn als ik het inkomen boven het drempelbedrag zet. Iemand een tip of de combinatiekorting toch nog in te zetten is?
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
skinlee78 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:26:
Hmm, dit jaar een tegenvaller. Mijn vrouw heeft in 2013 maar een paar maanden betaald werk gehad en de rest van het jaar WW ontvangen. Komt ze met inkomsten net een paar honderd euro te laag uit voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Inkomensafhankelijke combinatiekorting Werken u en uw partner allebei en behoort er tot uw huishouden tenminste 6 maanden een kind, geboren na 31 december 1999? Dan is deze heffingskorting van toepassing voor de minstverdienende partner. Ook is deze korting voor alleenstaande ouders met de zorg voor kinderen onder de 12 jaar. Bij een minimaal inkomen** van € 4.814 is de korting € 1.024. De korting is maximaal € 2.133 bij een inkomen van € 32.539 of hoger voor de minst verdienende partner. Let op! Als een alleenstaande ouder gaat trouwen, samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan verliest deze mogelijk deze heffingskorting. ** Deze inkomensdrempel geldt niet voor zelfstandig ondernemers
Het wordt ook automatisch berekend in het programma, dus als je alles hebt ingevuld (alle inkomsten) zie je het resultaat. Daar ga je niets aan veranderen tenzij je belastingfraude gaat plegen lijkt mij.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ah, als ondernemer moet ze wel in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek, wat dus niet het geval ismartinusz schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:30:
[...]
als ze niet genoeg heeft verdiend, komt ze gewoon niet in aanmerking ervoor, je kunt moeilijk inkomen erbij verzinnen om er wel aan te voldoen
![]()
Het wordt ook automatisch berekend in het programma, dus als je alles hebt ingevuld (alle inkomsten) zie je het resultaat. Daar ga je niets aan veranderen tenzij je belastingfraude gaat plegen lijkt mij.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik probeer mijn studiekosten (collegeld) in te vullen, maar met alle toelichtingen van de Belastingdienst kom ik er niet uit. Althans, ik zou een berekening kunnen doen op basis van de formules/voorwaarden in de PDF, maar er staat niet in hoe ik dat invul in het aangifteprogramma.
Mijn situatie:
1) Wat ga ik nu invullen bij studiekosten collegegeld?
a: 8/12*€1771 + 4/12*€1835
b: €1835
2) Hoe zit het met het overgangsrecht en normbedragen? Moet ik daar nog iets mee doen?
Mijn situatie voor 2012 was dat ik voor een deel studiefinanciering nog heb ontvangen (dat stopte door te lang studeren). Voor zover ik weet geen "dure studie" en ik studeer al sinds 2005 dus volgens mij val ik onder dit "overgangsrecht".
Damn, die toelichtingen mogen wel een stuk praktischer gemaakt worden zeg! Wat een vakjargon allemaal en helemaal niet in dezelfde termen als het aangifteprogramma.
Mijn situatie:
- januari 2013 t/m augustus 2013 betaalde ik in termijnen collegegeld 2012/2013 (HBO). ik ontving geen studiefinanciering meer, omdat ik al wat langer studeer. Nog niet over de 10-jaar termijn heen.
- september 2013 t/m december 2013 betaalde ik in termijnen collegegeld 2013/2014 (HBO). Ook geen studiefinanciering.
1) Wat ga ik nu invullen bij studiekosten collegegeld?
a: 8/12*€1771 + 4/12*€1835
b: €1835
2) Hoe zit het met het overgangsrecht en normbedragen? Moet ik daar nog iets mee doen?
Mijn situatie voor 2012 was dat ik voor een deel studiefinanciering nog heb ontvangen (dat stopte door te lang studeren). Voor zover ik weet geen "dure studie" en ik studeer al sinds 2005 dus volgens mij val ik onder dit "overgangsrecht".
Damn, die toelichtingen mogen wel een stuk praktischer gemaakt worden zeg! Wat een vakjargon allemaal en helemaal niet in dezelfde termen als het aangifteprogramma.

[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 26-03-2014 00:56 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Inmiddels gebeld met de belastingtelefoon. Het is dus blijkbaar de bedoeling om alle daadwerkelijk betaalde termijnen in te vullen. Dan elk betaalde termijn in het belastingjaar 2013 optellen en dat als één post noteren "collegegeld 2013 optelling termijnbedragen". Extra administratiekosten door betalen in termijnen mocht ik gewoon meenemen.
Dus:
1) geen van beide. voor mij waren het 9 vooral verschillende termijnbedragen van een mutatiedatum in 2013 op de rekeningafschriften die ik opgeteld heb.
2) Niks mee te maken, gewoon invullen.
Dus:
1) geen van beide. voor mij waren het 9 vooral verschillende termijnbedragen van een mutatiedatum in 2013 op de rekeningafschriften die ik opgeteld heb.
2) Niks mee te maken, gewoon invullen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ik ben me er ook maar eens in gaan verdiepen.Woy schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:49:
[...]
Daar is weinig over te zeggen zonder meer gegevens te hebben. Je werkgever zou als het goed is gewoon de witte tabel aan moeten houden bij het uitbetalen van loon. Echter worden bonussen en overwerk in het "speciale tarief" gerekend in de voorheffing van je werkgever, en daar wordt dus geen rekening gehouden met de afbouw van de arbeidskorting. Dat is een van de mogelijkheden waardoor er een verschil is.
Is het "bijzondere tarief" gelijk aan het percentage van de hoogste belastingschijf van het basisloon of hoe werkt dit precies? En als de bonus er voor zou zorgen dat je in een hogere schijf komt, kom je daar dan pas achter wanneer je de aangifte invult? Wat is dan eigenlijk de functie van de salarisadministratie?
Die inkomensafhankelijke arbeidskorting is overigens ook echt een draak. Met een bruto jaarloon tussen de 60K en ~70K betaal je daardoor effectief 56% belasting over iedere extra euro!
Zou je met alleen loon (zonder gekke stijgingen of extra zaken) en geen aftrekposten normaliter met inhoudingen niet gewoon ongeveer op 0 uit moeten komen?
Zit hier ineens met een + van 500 euro en dat vind ik nogal fors met verder geen afwijkende zaken. Paar tientjes leek me logischer in de afwijkingen.
Zit hier ineens met een + van 500 euro en dat vind ik nogal fors met verder geen afwijkende zaken. Paar tientjes leek me logischer in de afwijkingen.
Ik heb mijn aangifte ruim 2 weken terug al ingevuld en opgestuurd. Wanneer krijg je daar bevestiging van? Is dat pas na 1 April?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Op papier of digitaal? Digitaal krijg je geen bevestiging van anders dan dat het uploaden gelukt is. Papier heb ik geen ervaring mee.
Ik weet de regels niet precies, maar er zijn gewoon vaste regels voor, en het zorgt er doorgaans voor dat zonder extra posten het redelijk klopt. Maar alle inkomensafhankelijke posten gooien nu nog meer roet in het eten inderdaad.Baldertt schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:15:
[...]
Ik ben me er ook maar eens in gaan verdiepen.
Is het "bijzondere tarief" gelijk aan het percentage van de hoogste belastingschijf van het basisloon of hoe werkt dit precies? En als de bonus er voor zou zorgen dat je in een hogere schijf komt, kom je daar dan pas achter wanneer je de aangifte invult? Wat is dan eigenlijk de functie van de salarisadministratie?
Als je last hebt van het afbouwen van de kinderopvangtoeslag zelfs nog meer. Het is echt een gedrocht inderdaad. Nog niet eens zozeer omdat je een enorme belastingdruk hebt, maar vooral omdat het totaal niet meer doorzichtig is. Verhoog dan gewoon de 3e en/of 4e schaal een beetje.Die inkomensafhankelijke arbeidskorting is overigens ook echt een draak. Met een bruto jaarloon tussen de 60K en ~70K betaal je daardoor effectief 56% belasting over iedere extra euro!
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik ben er inmiddels achter dat bij mij een "bijzonder tarief" van 42% is toegepast, terwijl het overgrote deel in de 52% categorie viel. Ben ik mooi klaar mee. Misser van de salarisadministratie rekenregels van de belastingdienst in mijn ogen maar dus gewoon pech voor mij.Woy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:19:
[...]
Ik weet de regels niet precies, maar er zijn gewoon vaste regels voor, en het zorgt er doorgaans voor dat zonder extra posten het redelijk klopt. Maar alle inkomensafhankelijke posten gooien nu nog meer roet in het eten inderdaad.
Het komt inderdaad op hetzelfde neer als een verhoging van de 3e en/of 4e schijf, maar nu wordt je achteraf onaangenaam verrast. Het stomme is dat je de loonheffing gewoon prima kunt berekenen met een enkele formule voor een jaarsalaris van 25K en hoger.Woy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:19:
Als je last hebt van het afbouwen van de kinderopvangtoeslag zelfs nog meer. Het is echt een gedrocht inderdaad. Nog niet eens zozeer omdat je een enorme belastingdruk hebt, maar vooral omdat het totaal niet meer doorzichtig is. Verhoog dan gewoon de 3e en/of 4e schaal een beetje.
De loonheffing is namelijk gelijk aan X * (0.14345 * LN(X) - 1.2162) waar X het bruto jaarsalaris is. Zet maar in Excel en vergelijk het met je belastingaangifte. Is spot on voor X>25000
Zal wel te moeilijk zijn voor de belastingdienst een functie met "LN" erin?

edit: snap nu pas je opmerking over kinderopvang. Als je meer gaat verdienen krijg je minder toeslag, dus iedere extra euro die je verdient lever je nog minder dan 44 cent op, wat al niet zo veel is. Wat een bizar land is dit toch.
edit2: De regels zijn me inmiddels duidelijk. De voorschriften van de belastingdienst bepalen welk bijzonder tarief er moet worden toegepast, en dat met de verlaging van de arbeidskorting alleen rekening gehouden wordt met het reguliere loon en niet met bonussen, overwerk en vakantiegeld e.d.
Het bijzondere tarief is gelijk aan de belasting van de hoogste schijf waar je loon in valt, dus verdien je bv 55.990 dan is dit 42% en betaal je dus 42% belasting over je vakantiegeld, 13e maand, overwerk en bonussen.
Het probleem is alleen dat elke euro boven de 55.991 euro belast is met 52% en niet met 42%, maar toch moet er 42% ingehouden volgens de voorschriften van de belastingdienst indien je reguliere loon minder is dan 55.991. Dat verschil moet je natuurlijk alsnog gewoon betalen.
Geheel volgens de voorschriften van de belastingdienst wordt de arbeidskorting wordt ook niet aangepast bij bonussen, overwerk of vakantiegeld. Voor de inkomens > 40.248 werd vorig jaar de arbeidskorting echter wel afgebouwd met 4%. Al met al komt het er dus op neer dat je 52% + 4% = 56% moet betalen ipv 42% die de belastingdienst voorschrijft om toe te passen.
Het lijkt wel alsof de belastingdienst bewust te weinig belasting int bij deze groep om vervolgens flinke naheffingen toe te passen. Volgend jaar wordt dit drama alleen nog maar erger.
Tijd voor een nieuwe slogan: naheffingen, met dank aan de voorschriften van de belastingdienst.?
[ Voor 36% gewijzigd door Baldertt op 31-03-2014 10:32 ]
Ligt die klotesite plat om m'n gegevens te downloaden.. is toch niet de eerste keer dat ze het volk vragen om aangifte te doen zeker? Nou ja dan morgen maar..
edit: heel belastingdienst.nl ligt eruit.. van de overheid moet je 't hebben..
edit: heel belastingdienst.nl ligt eruit.. van de overheid moet je 't hebben..
[ Voor 20% gewijzigd door FaceDown op 31-03-2014 20:45 ]
Groetjes, FaceDown.
Wat had je anders verwacht op de laatste dag dat je aangifte kunt doen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Niet dat de overheid competente mensen in dienst heeft tenminste.Krisp schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:46:
https://niels.nu
Ik zit hier ook al te wachten om een BTW aangifte te doen, had het eigenlijk gisterenochtend willen doen maar was toen m'n wachtwoord kwijt
.
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Dat gegevens downloaden gaat voor geen meter vanavond! Is inderdaad mijn eigen fout dat ik op het laatste moment wil doen maar toch, beetje jammer...
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik moet de eerste site nog tegenkomen die zichzelf kan opschalen van ongeveer 100.000 gebruikers per dag naar 3 miljoen gebruikers in een paar uur, op een eigen serverpark. Amazon Cloud is voor de belastingdienst (begrijpelijkerwijs) geen optie.Hydra schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:47:
[...]
Niet dat de overheid competente mensen in dienst heeft tenminste.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dus op de laatste dag hoeft de overheid geen service meer te verlenen? Volgend jaar misschien wel in de laatste week.. scheelt weer een hoop geld.Krisp schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:46:
Maar goed dan maar geen aangifte (op tijd).. ik doe het tenslotte niet om mezelf een plezier te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 31-03-2014 20:55 ]
Groetjes, FaceDown.
bel belastingtelefoon, hier krijg je sowieso uitstel voor want overmacht en telefoon is geregistreerd contact.
Ik doe nog maar 3 jaar 'echte' aangifte (als in, niet op 90% van de velden niets in te vullen te hebben) en elk jaar is het precies hetzelfde liedje: ohjee, 50% van nederland bedenkt pas 's avonds op 31 maart dat de IB nog moet worden gedaan, laten we allemaal de site DDOSen...
Iedereen wist al 3 maanden lang dat dit eraan kwam. No excuses.
Just FYI, je kan geen aangifte doen, tenminste niet als je lui bent. Want je vooraf ingevulde gegevens downloaden lukt niet:
https://webdiensten.belas...IADownload2014/index.html
Site ligt plat, wss omdat iedereen die het nog moet doen, dat vanavond probeert
https://webdiensten.belas...IADownload2014/index.html
Site ligt plat, wss omdat iedereen die het nog moet doen, dat vanavond probeert
ik bedacht me zojuist dat ik nog op de verzendknop moest drukken, maar die heeft ook niet zo'n zin vandaag 
BTW-aangiftes gingen vanmiddag nog probleemloos trouwens, maar toen was 't vast nog wat rustiger
BTW-aangiftes gingen vanmiddag nog probleemloos trouwens, maar toen was 't vast nog wat rustiger
Je kunt tot vanavond 23.59 je aangifte insturen zonder dat je gezeik of boetes krijgt. Dan moet men simpelweg die mogelijk bieden. Dan moeten ze er maar geen uiterlijke datum bijzetten. Gewoon iedereen meteen als je je info weet verplicht aangifte doen. Dán kunnen ze pas een mooie hoop boetes gaan uitschrijven. Want meneertje volgens ons wist u het vorige week allemaal al. Dus hup straf!mux schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:57:
Ben benieuwd of dit ook een staartje gaat krijgen. Maar een of andere staatssecretaris zal wel hetzelfde als jij gaan roepen...
Ondertekenen gaat dus gewoon niet op dit moment. Lekker dan.
TrolololoXML-parsefout: onverwachte parserstaat Locatie: jar:file:///C:/Program%20Files%20(x86)/Mozilla%20Firefox/omni.ja!/chrome/toolkit/content/global/netError.xhtml Regelnummer 308, kolom 50: <div id="ed_netReset">&netReset.longDesc;</div> -------------------------------------------------^
[ Voor 26% gewijzigd door ManiacsHouse op 31-03-2014 21:21 ]
"Regels zijn regels"-typesManiacsHouse schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:18:
[...]
Je kunt tot vanavond 23.59 je aangifte insturen zonder dat je gezeik of boetes krijgt. Dan moet men simpelweg die mogelijk bieden. Dan moeten ze er maar geen uiterlijke datum bijzetten. Gewoon iedereen meteen als je je info weet verplicht aangifte doen. Dán kunnen ze pas een mooie hoop boetes gaan uitschrijven.
Ben benieuwd of dit ook een staartje gaat krijgen. Maar een of andere staatssecretaris zal wel hetzelfde als jij gaan roepen...
Ik hoorde van iemand die al een paar jaar op rij te laat was. Heeft een waarschuwing gekregen. Ze gaan niet meteen met boetes strooien. Ik ga ook niet bellen, is me teveel moeite.
[ Voor 15% gewijzigd door FaceDown op 31-03-2014 21:21 ]
Groetjes, FaceDown.
Leuk ja, voor ons "slackers" de normale website functioneerd wel redelijk tot goed.. tot dat je bij het digitale formulier " uitstel aanvragen" aankomt.. dan weer dezeldfe: geen thuis!
Belastingtelefoon gaat naar huis om 5 uur. Heb je nu niks aan.sambalbaj schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:55:
bel belastingtelefoon, hier krijg je sowieso uitstel voor want overmacht en telefoon is geregistreerd contact.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Wat ik idioot vind, dat ik al 4 pagina's verder ben en nog altijd niet mijn gegevens heb kunnen downloaden. Dit is precies de gemeente Amsterdam in real life, perfect nagebouwd online. Zoveel sites moet ik langs om simpelweg mijn gegevens te downloaden. Duhh logisch dat die sites platgaan.
Ik kan m'n gegevens niet downloaden, maar het lukt me nu ook niet om m'n handmatige ingevulde gegevens te versturen...
Dat ligt aan de fiscale regelgeving. Een hele eenvoudige oplossing zou zijn dat je aangifte voor je verjaardag binnen moet zijn, komt het nooit allemaal tegelijk binnen. Hetzelfde met zorgverzekeringen, totaal onnodig om al het werk op hetzelfde moment binnen te krijgen, om vervolgens met 10.000 man daar de rest van het jaar werk aan te hebben.mux schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:57:
Ik doe nog maar 3 jaar 'echte' aangifte (als in, niet op 90% van de velden niets in te vullen te hebben) en elk jaar is het precies hetzelfde liedje: ohjee, 50% van nederland bedenkt pas 's avonds op 31 maart dat de IB nog moet worden gedaan, laten we allemaal de site DDOSen...
Op het randje spelen doe je dan toch echt zelf. Met navenant risico. De belastingdienst heeft zijn uiterste best gedaan om iedereen extreem ruim van tevoren in te lichten, in te lichten over drukte (ik heb hier tweemaal een bericht over zien langsgaan op de belastingdienst agenda!) alsook drukte en wachttijd bij de belastingtelefoon (countless serviceberichten hierover). Je kunt hun moeilijk nu nog de schuld geven, dat is net zozeer onredelijk.ManiacsHouse schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:18:
Je kunt tot vanavond 23.59 je aangifte insturen zonder dat je gezeik of boetes krijgt. Dan moet men simpelweg die mogelijk bieden. Dan moeten ze er maar geen uiterlijke datum bijzetten. Gewoon iedereen meteen als je je info weet verplicht aangifte doen. Dán kunnen ze pas een mooie hoop boetes gaan uitschrijven. Want meneertje volgens ons wist u het vorige week allemaal al. Dus hup straf!
TIP! voor OSX gebruikers (misschien ook voor windows) zet het aangifte programa in verhoogd contract..
prachtig heerlijk. zo zit een "normaal" programa er uit!
*lekker off topic
iemand valse hoop gegeven?
prachtig heerlijk. zo zit een "normaal" programa er uit!
*lekker off topic
joh mijn hypotheek gaf me vrijdag pas me jaaropgave, werkgever 3 dagen daarvoor. Who's to blame? Overheid, het blijft een bureaucratische bende.
Drukte en wachttijd aan de telefoon is tot daar aan toe maar de dienst "aangifte doen" behoort gewoon tot 23:59 te werken. Dat heeft niks te maken met op het randje spelen. Met hetzelfde gemak kun je zeggen dat het hanteren van een deadline navenante risico's voor de infrastructuur van de belastingdienst oplevert en de belastingdienst daarmee zelf op het randje speelt.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
De belastingdienst heeft mij jaren geleden al afgeleerd te vroeg te beginnen met mijn aangifte. Bleken er fouten het programma te zitten waardoor je een deel weer overnieuw kon doen (tot 2x toe). Ik wacht tegenwoordig even tot eventuele kinderziektes eruit zijn.
Bovendien ben je vaak afhankelijk van derde voor je jaaropgaaf en dergelijke. Als er gekozen wordt voor het huidige systeem moet men zich er op instellen dat het 2 voor twaalf wel eens druk kon worden.
Bovendien ben je vaak afhankelijk van derde voor je jaaropgaaf en dergelijke. Als er gekozen wordt voor het huidige systeem moet men zich er op instellen dat het 2 voor twaalf wel eens druk kon worden.
.. maar ze kunnen dus ook geen boete geven want ze bieden simpelweg niet de mogelijkheid om aangifte te doen.mux schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:38:
[...]
Op het randje spelen doe je dan toch echt zelf. Met navenant risico. De belastingdienst heeft zijn uiterste best gedaan om iedereen extreem ruim van tevoren in te lichten, in te lichten over drukte (ik heb hier tweemaal een bericht over zien langsgaan op de belastingdienst agenda!) alsook drukte en wachttijd bij de belastingtelefoon (countless serviceberichten hierover). Je kunt hun moeilijk nu nog de schuld geven, dat is net zozeer onredelijk.
Groetjes, FaceDown.
Zojuist een 'breaking news' pushberichtje op de telefoon: de belastingdienst geeft twee dagen uitstel.
Mijn aangifte was overigens twee maanden geleden al ingediend, ik ben niet zo van de last minute
Mijn aangifte was overigens twee maanden geleden al ingediend, ik ben niet zo van de last minute
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
De site gaat wel steeds minder doen heb ik het idee, ik kwam net nog tot aan het inloggen met mijn digide, maar dat lukt ook niet meer. Ik denk dat er rook uit hun servers komt
Ik ben het er helemaal mee eens dat de dienst tot 23:59 moet werken als ze dat hebben beloofd. Maar het is toch onzin dat half nederland op maandagavond nog even de IB moet gaan doen? Want dat is waar het af en toe op lijkt. Tuurlijk zijn er een paar mensen die pas heel laat hun jaaropgaven binnen krijgen en pas op de laatste één of twee dagen überhaupt aangifte kunnen doen, maar de bulk kan het gedurende de hele maand Maart (of zelfs daarvoor al) doen.
Dat is een beetje mijn punt.
Dat is een beetje mijn punt.
Tja, de vooraf ingevulde aangifte wordt ook pas beschikbaar gesteld vanaf 1 maart. Dat betekent dus dat mensen maar 1 maand hebben, dat maakt 't sowieso erg krap, omdat alle vragen dan binnen zullen komen bij de belastingtelefoon
Mensen zijn lui en nu moet het.
Was/Is toch ook altijd zo met je schoolwerk. Op het laatste moment alles even klaar maken :-)
Was/Is toch ook altijd zo met je schoolwerk. Op het laatste moment alles even klaar maken :-)
Goed nieuws! 2 dagen uitstel voor iedereen: http://nos.nl/teletekst/#112_01
en:
http://nos.nl/artikel/630...site-belastingdienst.html
en:
[ Voor 33% gewijzigd door jordy2811 op 31-03-2014 21:49 ]
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Ka maar de overheid bied de gelegenheid om het niet te doen! Dan moeten ze niet klagen dat mensen daar gebruik van maken. Maar dat zien ze zelf ook in gezien de reactie van de belastingdienst.
Het punt is dat in principe héél Nederland op maandagavond nog even aangifte mag doen.mux schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:48:
IMaar het is toch onzin dat half nederland op maandagavond nog even de IB moet gaan doen?
Mooi, moet morgen weer vroeg op!jordy2811 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:49:
Goed nieuws! 2 dagen uitstel voor iedereen: http://nos.nl/teletekst/#112_01
en:
[ Voor 80% gewijzigd door evilution op 31-03-2014 21:51 ]
De menselijke operators vertrekken dan inderdaad. Maar na keuzeoptie 1 (uitstel aanvragen) hoef je alleen maar je BSN nummer in te toetsen + een hekjeevilution schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:32:
[...]
Belastingtelefoon gaat naar huis om 5 uur. Heb je nu niks aan.
Zojuist maar verlenging aangevraagd op deze manier, just to be sure
Ja, handig joh. Ben je op 1/1 jarig, dan moet je dus direct op die datum alles gaan zitten doen. Wintersport zit er voor jou niet in. En oh ja: van het gros van de organisaties heb je dan je jaaroverzicht nog niet binnen, dus heb je een probleem. Maar je buurman mag tot 30 december de tijd nemen...RemcoDelft schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:37:
[...]
Dat ligt aan de fiscale regelgeving. Een hele eenvoudige oplossing zou zijn dat je aangifte voor je verjaardag binnen moet zijn, komt het nooit allemaal tegelijk binnen. Hetzelfde met zorgverzekeringen, totaal onnodig om al het werk op hetzelfde moment binnen te krijgen, om vervolgens met 10.000 man daar de rest van het jaar werk aan te hebben.

Het zou wel helpen denk ik als die vooraf ingevulde aangifte wat eerder beschikbaar zou zijn.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Het probleem daarmee is natuurlijk hetzelfde als waarom mensen het niet zelf eerder in "kunnen" vullen. De gegevens moeten eerst aangeleverd worden door de werkgevers/gemeenten/financiele instellingen.ATS schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 09:02:
[...]
Het zou wel helpen denk ik als die vooraf ingevulde aangifte wat eerder beschikbaar zou zijn.
Het zou denk ik al meer helpen als ze de verwerking meer af laten hangen van wanneer je het invult. Dus in januari invullen = Voor Juni bericht, Februari = Juli, Maart = Augustus.
Ik kan meestal prima begin januari mijn aangifte doen. De hypotheekrente kan ik zo opzoeken, en op mijn loonstrook van December staan ook alle totalen. Maar nu wacht ik inderdaad meestal totdat de vooraf ingevulde gegevens er zijn.
Speelt niet voor aangifte 2013 maar gaat spelen voor aangifte 2014: weet iemand wat je moet invullen voor bezit van onroerend goed in het buitenland (Spanje) waar je eigendom deelt met meer personen en het vruchtgebruik bij iemand anders ligt? Mijn vrouw heeft samen met broers/zussen gebouwen (woning, winkelruimte, parkeerplaats in een garage) geerfd waarbij de partner van de overledene vruchtgebruik heeft van alle gebouwen. Bezit is dus alleen op papier, feitelijk kunnen we er niets mee zolang de partner nog leeft en daarna alleen in overeenstemming met alle broers/zussen. Moet dit worden opgegeven en zo ja hoe ga ik hier een waarde aan toekennen?
Arbeidskorting voor midden- en hogere inkomens verhoogd:
http://www.nu.nl/politiek...legaliteit-van-tafel.html
Wel jammer dat ze erbij vergeten te vermelden dat ze deze eerst flink hadden verlaagd
http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting
ben benieuwd wat ze nu weer precies voor omslachtige rekenregel hebben bedacht
http://www.nu.nl/politiek...legaliteit-van-tafel.html
Wel jammer dat ze erbij vergeten te vermelden dat ze deze eerst flink hadden verlaagd
http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting
ben benieuwd wat ze nu weer precies voor omslachtige rekenregel hebben bedacht
[ Voor 16% gewijzigd door Baldertt op 01-04-2014 17:14 ]
Ik heb een vraagje.
Mijn vrouw is verloskundige in loondienst. Voor haar beroep is ze lid van de KNOV, vereninging voor verloskundige. De premie voor dit lidmaatschap, ongeveer 400 euro betaald ze zelf. Mag ik dit aangeven als aftrekpost en zo ja waar?
Mijn vrouw is verloskundige in loondienst. Voor haar beroep is ze lid van de KNOV, vereninging voor verloskundige. De premie voor dit lidmaatschap, ongeveer 400 euro betaald ze zelf. Mag ik dit aangeven als aftrekpost en zo ja waar?
Verwijderd
vermogensbelasting moet eigenlijk ook eens omlaag, die is nog gebaseerd op 4% rente. Nou die krijg je sinds 2009 al niet meer, net even in mijn mail zitten zoeken. In oktober 2009 ging mijn spaarrekening van 4,00 naar 3,75. Nu zit ik op 1,75. Maar mijn Achmea zit nog maar op 1,45.
Weet iemand eigenlijk hoeveel de invorderingsvrijstelling voor dit jaar is? (Het bedrag waarvan - als je eronder zit - de belastingdienst zegt "laat maar zitten".
Vorig jaar was dit 42 euro. Dit jaar weer? Scheelt toch weer een paar tientjes als je met wat handig schuiven (fiscale partner) precies op 41 uit kan komen.
Vorig jaar was dit 42 euro. Dit jaar weer? Scheelt toch weer een paar tientjes als je met wat handig schuiven (fiscale partner) precies op 41 uit kan komen.
Volgens mij 45 euro. Als je op het vraagteken klikt van het Aangifte Programma in het verdeelscherm zie je het exacte bedrag.BartS12 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 22:40:
Weet iemand eigenlijk hoeveel de invorderingsvrijstelling voor dit jaar is? (Het bedrag waarvan - als je eronder zit - de belastingdienst zegt "laat maar zitten".
gatverdamme, over 2014 wordt ook de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk
http://www.belastingdiens...rting_inkomensafhankelijk
Dat wordt nog meer geld apart zetten voor de naheffing. Wat een viezeriken zijn het toch!
Dat wordt nog meer geld apart zetten voor de naheffing. Wat een viezeriken zijn het toch!
Boefjes zijn het.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Nee, die is gebaseerd op 4% rendement. Dat is niet hetzelfde. Ja, de spaarrentes zijn laag, maar vorig jaar hebben mijn beleggingen 18% rendement opgeleverd. Dat is vrij ruim boven die 4%...Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:08:
vermogensbelasting moet eigenlijk ook eens omlaag, die is nog gebaseerd op 4% rente. Nou die krijg je sinds 2009 al niet meer, net even in mijn mail zitten zoeken. In oktober 2009 ging mijn spaarrekening van 4,00 naar 3,75. Nu zit ik op 1,75. Maar mijn Achmea zit nog maar op 1,45.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
In 2015 worden die regelingen echter weer ( gedeeltelijk ) ongedaan gemaakt door de nieuwe overeenkomst tussen VVD en PVDA. Ik heb nog niet gevonden wat er precies veranderd, maar de belasting voor mensen met een inkomen van boven de 40k gaat naar beneden. Dat doet mij vermoeden dat een deel van deze inkomensafhankelijke regelingen weer worden afgeschaft.Baldertt schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:40:
gatverdamme, over 2014 wordt ook de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk
En terecht. Al die gestapelde inkomensafhankelijke regelingen zorgen voor een veel te complex, onoverzichtelijk belastingstelsel waarin mensen geen idee meer hebben wat een euro verdienen ze nu eigenlijk gaat opleveren.Woy schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:17:
[...]
In 2015 worden die regelingen echter weer ( gedeeltelijk ) ongedaan gemaakt door de nieuwe overeenkomst tussen VVD en PVDA. Ik heb nog niet gevonden wat er precies veranderd, maar de belasting voor mensen met een inkomen van boven de 40k gaat naar beneden. Dat doet mij vermoeden dat een deel van deze inkomensafhankelijke regelingen weer worden afgeschaft.
/rant
Maargoed, als het aan de PvdA ligt, dan wordt er nog veel meer inkomensafhankelijk: de kinderbijslag en de zorgpremies (die zijn dat overigens voor het grootste deel al!) bijvoorbeeld. En iedereen in de 42% schaal valt in die verhalen natuurlijk onder de "hogere inkomens".

Helemaal mee eens, de inkomstenbelasting op inkomen is al progressief, dus "de sterkste schouders" dragen al de zwaarste lasten. Maar de echt rijken worden ontzien, want die kunnen in box-2 belasting ontwijken, en daarmee ook nog eens de erfbelasting grotendeels ontwijken.ATS schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:13:
[...]
/rant
Maargoed, als het aan de PvdA ligt, dan wordt er nog veel meer inkomensafhankelijk: de kinderbijslag en de zorgpremies (die zijn dat overigens voor het grootste deel al!) bijvoorbeeld. En iedereen in de 42% schaal valt in die verhalen natuurlijk onder de "hogere inkomens".Sterkste schouders, zwaarste lasten. My ass! De lasten worden door deze club keer op keer neergelegd bij de groep 1-2x modaal. Bezuinigen doen ze zelden, meestal zijn het lastenverzwaringen wat de klok slaat.
Als ze echt de sterkste schouders willen belasten dan zouden ze vermogen in box-2/3 boven een flinke drempel zwaarder moeten belasten.
Maar ik neem aan dat dat juist niet gedaan wordt om bedrijven te ontzien. Stel, je hebt 10 miljoen werkkapitaal in je bedrijf zitten, en dat ook daadwerkelijk nodig. Dan is het erg vervelend als je jaarlijks een paar procent inlevert bij de fiscus!Woy schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:31:
Als ze echt de sterkste schouders willen belasten dan zouden ze vermogen in box-2/3 boven een flinke drempel zwaarder moeten belasten.
Dat het nu misbruikt wordt door rijke mensen om nauwelijks belasting te betalen is wel vervelend, maar dat kan je toch niet voorkomen zonder ook bedrijven de nek om te draaien?
Dan is het simpel gefikst: boek dat vermogen dan verplicht in de bedrijfskas en niet in iets dat meetelt voor je persoonlijk belang in het bedrijf.
Hoe dan ook lijkt het me wel een moeilijke dans voor de regering. Het grootste deel van de belastinginkomsten komt uit de hogere schijven, dus je wil niet het risico lopen dat die mensen weglopen naar het buitenland met hun vermogen en inkomen. Maar aan de andere kant is de kleinste belastingverhoging daar wel supereffectief om de staatskas te spekken. Hoe balanceer je dat?
Hoe dan ook lijkt het me wel een moeilijke dans voor de regering. Het grootste deel van de belastinginkomsten komt uit de hogere schijven, dus je wil niet het risico lopen dat die mensen weglopen naar het buitenland met hun vermogen en inkomen. Maar aan de andere kant is de kleinste belastingverhoging daar wel supereffectief om de staatskas te spekken. Hoe balanceer je dat?
Natuurlijk, het is niet zo heel eenvoudig om dit op een goede manier te beperken. Wat al een klein beetje zou kunnen helpen is zorgen dat bijvoorbeeld hypotheekleningen niet meer aftrekbaar zijn als ze afgesloten worden bij een bedrijf waar de hypotheekgever een belang in heeft. Als een bedrijf cash genoeg heeft om een werknemer (lees: DGA) een hypothecaire lening te verstrekken, dan betalen ze dat maar gewoon uit als loon (en worden er dus belastingen over betaald). En zo zijn er vast nog wel meer slimme maatregelen te bedenken die niet te zwaar drukken op het kunnen blijven runnen van je bedrijf maar het wel lastiger maken om er misbruik van te maken om je vermogen en/of inkomen buiten de belastingen te houden.RemcoDelft schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:39:
[...]
Maar ik neem aan dat dat juist niet gedaan wordt om bedrijven te ontzien. Stel, je hebt 10 miljoen werkkapitaal in je bedrijf zitten, en dat ook daadwerkelijk nodig. Dan is het erg vervelend als je jaarlijks een paar procent inlevert bij de fiscus!
Dat het nu misbruikt wordt door rijke mensen om nauwelijks belasting te betalen is wel vervelend, maar dat kan je toch niet voorkomen zonder ook bedrijven de nek om te draaien?
Helemaal voorkomen doe je het nooit, maar je hoeft het ook niet te faciliteren. Want dat er op forse schaal misbruik van gemaakt wordt, dat is zeker.
Hoe ver ga je daarin? Als je een Rabobank ledencertificaat hebt, zou je in dat geval geen hypotheek bij de Rabobank mogen hebben. Ik zou daarom eerder praten over significant belang (5% of meer).
Box-2 gaat natuurlijk sowieso over aanmerkelijk belang. Je ledencertificaat valt neem ik aan in box-3 dus wordt al belast.Krisp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:12:
Hoe ver ga je daarin? Als je een Rabobank ledencertificaat hebt, zou je in dat geval geen hypotheek bij de Rabobank mogen hebben. Ik zou daarom eerder praten over significant belang (5% of meer).
De 56% marginale belastingdruk vind ik niet het ergste. Wat ik wel zeer kwalijk vind is dat de regels inderdaad complex en vooral ook verschrikkelijk ondoorzichtig zijn geworden. Over 2013 heb ik door deze grap een naheffing gekregen van 1650 euro, en dat terwijl ik geen enkele aftrekpost of bijtelling had, geen toeslagen heb gekregen, en volledig volgens de (reken-) regels van de belastingdienst netjes mijn belasting heb afgedragen.ATS schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:13:
[...]
En terecht. Al die gestapelde inkomensafhankelijke regelingen zorgen voor een veel te complex, onoverzichtelijk belastingstelsel waarin mensen geen idee meer hebben wat een euro verdienen ze nu eigenlijk gaat opleveren.
Door dit soort omslachtige regels weet ik nu al dat ik volgend jaar weer een naheffing ga krijgen van minimaal 500 euro. Ik kijk wel ff uit dus met geld uitgeven.
Precies. En dat vind ik een probleem, vooral omdat je er eigenlijk praktisch geen inzicht in kan krijgen gedurende het jaar. Wat mij betreft zouden (en daar heb ik al eens eerder voor gepleit):Baldertt schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:36:
[...]
De 56% marginale belastingdruk vind ik niet het ergste. Wat ik wel zeer kwalijk vind is dat de regels inderdaad complex en vooral ook verschrikkelijk ondoorzichtig zijn geworden. Over 2013 heb ik door deze grap een naheffing gekregen van 1650 euro, en dat terwijl ik geen enkele aftrekpost of bijtelling had, geen toeslagen heb gekregen, en volledig volgens de (reken-) regels van de belastingdienst netjes mijn belasting heb afgedragen.
Door dit soort omslachtige regels weet ik nu al dat ik volgend jaar weer een naheffing ga krijgen van minimaal 500 euro. Ik kijk wel ff uit dus met geld uitgeven.
- Belastingmaatregelen minstens 6 maanden voor het ingaan van jaar bekend en definitief moeten zijn.
- Uiterlijk op 1/1 van het belastingjaar een soort van pro-forma aangifteprogramma beschikbaar moeten zijn voor je belastingen en toeslagen, waarmee je in elk geval scenario's kan doorrekenen.
There you are.ATS schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:46:
[...]
Precies. En dat vind ik een probleem, vooral omdat je er eigenlijk praktisch geen inzicht in kan krijgen gedurende het jaar. Wat mij betreft zouden (en daar heb ik al eens eerder voor gepleit):Als het dan niet eenvoudiger kan worden, laat het dan in elk geval inzichtelijker worden.
- Belastingmaatregelen minstens 6 maanden voor het ingaan van jaar bekend en definitief moeten zijn.
- Uiterlijk op 1/1 van het belastingjaar een soort van pro-forma aangifteprogramma beschikbaar moeten zijn voor je belastingen en toeslagen, waarmee je in elk geval scenario's kan doorrekenen.
Er zijn een paar zaken niet verwerkt (waarmee punt 1 niet behaald is) maar je komt een eind. Punt is dat je niet 6 maanden van tevoren alles kunt vaststellen: als je onder een begrotingsnorm moet komen, is het gemakkelijker snoeien aan de inkomstenkant dan aan de uitgavenkant. Immers: veel uitgaven komen ook voort uit wettelijke verplichtingen.
Ook al is het pas later bekend, pas dan in ieder geval de rekenregels zo aan zodat de belasting wordt ingehouden zoals het zou moeten!
Ik heb mijn eigen Excel sheet gemaakt om het uit te rekenen (daarom weet ik nu ook al dat ik weer minimaal 500 euro naheffing ga krijgen). De belastingdienst schrijft voor dat de arbeidskorting - en vanaf 2014 ook de algemene heffingskorting vermoed ik - wordt toegepast op basis van het basisloon. Als een aanzienlijk deel van je loon variabel is - zoals bij mij - dan krijg je dus "teveel" korting en dat moet je terugbetalen. Ik vind dat simpelweg achterlijk.
Ik heb mijn eigen Excel sheet gemaakt om het uit te rekenen (daarom weet ik nu ook al dat ik weer minimaal 500 euro naheffing ga krijgen). De belastingdienst schrijft voor dat de arbeidskorting - en vanaf 2014 ook de algemene heffingskorting vermoed ik - wordt toegepast op basis van het basisloon. Als een aanzienlijk deel van je loon variabel is - zoals bij mij - dan krijg je dus "teveel" korting en dat moet je terugbetalen. Ik vind dat simpelweg achterlijk.
Verwijderd
Oplossing: zorg dat je basisloon boven de €51.418 is, dan is de arbeidskorting sowieso al op minimum 
Maar ik begrijp dat je basis dus onder de €21.059 ligt zelfs? Want anders is het verschil maar € 78 tussen die 2. Bij de door jou geschetste € 500 zou je basisloon onder de €7.000 moeten zijn, en je met variabel boven die 51.418 uit moeten komen. Weet je het zeker? Of heb je het gewoon over totale naheffing door diverse redenen?
http://financieel.infonu....oogte-en-voorwaarden.html
Maar ik begrijp dat je basis dus onder de €21.059 ligt zelfs? Want anders is het verschil maar € 78 tussen die 2. Bij de door jou geschetste € 500 zou je basisloon onder de €7.000 moeten zijn, en je met variabel boven die 51.418 uit moeten komen. Weet je het zeker? Of heb je het gewoon over totale naheffing door diverse redenen?
http://financieel.infonu....oogte-en-voorwaarden.html
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2014 12:07 ]
De elementaire oplossing is natuurlijk het aanpassen van de belastingschijf (zeg 42% wordt 46%) i.p.v. het verlagen van de arbeidskorting bij stijgend inkomen. Nu is het een min of meer verborgen stijging van de belasting per extra verdiende euro.
Let ook op erfpachtcanon, deze is ook aftrekbaar van de belasting.
Het is inderdaad achterlijk, en wat eigenlijk nog erger is mensen (zoals jij) als er voor een normale "simpele" oplossing gekozen zou zijn was er niets aan de hand geweest (zie hieronder).Baldertt schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:51:
Ook al is het pas later bekend, pas dan in ieder geval de rekenregels zo aan zodat de belasting wordt ingehouden zoals het zou moeten!
Trouwens ik ben het wel met je eens hoor
Inkomensafhankelijk maken van heffingen of kortingen maakt het systeem onoverzichtelijk en het lastiger voor mensen om in te schatten wat er uiteindelijk netto overblijf (en rekentools worden ingewikkelder...).RemcoDelft schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:14:
De elementaire oplossing is natuurlijk het aanpassen van de belastingschijf (zeg 42% wordt 46%) i.p.v. het verlagen van de arbeidskorting bij stijgend inkomen. Nu is het een min of meer verborgen stijging van de belasting per extra verdiende euro.
Het zou inderdaad handiger zijn om de schijven percentueel aan te passen óf de drempel van de schijven verplaatsen. Dus bijvoorbeeld de 52% start bij 53k ipv 56k.
[ Voor 39% gewijzigd door Ikke_Niels op 04-04-2014 12:37 ]
User Error -- Please Replace User
Natuurlijk wordt het voor de overheid lastiger om snel te sturen als ze zichzelf oplegt ruim van tevoren duidelijkheid te scheppen, maar het wordt voor huishoudens juist makkelijker en rustiger. Wellicht dat het invoeren van al die regels dan ook ietsje zorgvuldiger kan en de BD wat meer tijd heeft om e.e.a. goed te implementeren. Een begrotingsnorm is ook maar een norm die zelf-opgelegd is, opgesteld op basis van ramingen. Weet je vorig jaar nog? We zouden zwaar door het ijs zakken qua 3%, en in paniek moesten er allemaal niet zo goed doordachte bezuinigingen worden uitgestort over het land. En wat is het resultaat: we zitten ruim onder de 3%, en veel van de paniek was niet nodig. Maar de schade (door de hogere lasten, en qua kosten van zwalkend beleid en hand-op-de-knip houden door onzekerheid) is wel gedaan.Krisp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:50:
[...]
There you are.
Er zijn een paar zaken niet verwerkt (waarmee punt 1 niet behaald is) maar je komt een eind. Punt is dat je niet 6 maanden van tevoren alles kunt vaststellen: als je onder een begrotingsnorm moet komen, is het gemakkelijker snoeien aan de inkomstenkant dan aan de uitgavenkant. Immers: veel uitgaven komen ook voort uit wettelijke verplichtingen.
De voorlopige aangifte komt een eindje in de richting, maar is verre van volledig. Zo kan je het effect op toeslagen er niet in zien.
Nee, mijn basisloon zit aan het eind van de 42% schaal. Daar komt voor 2014 ongeveer 1/3e aan variabel loon bij, wat een arbeidskortingverlaging van 800 euro betekent. Die verlaging wordt dus niet doorberekend en moet ik achteraf terugbetalen.Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:06:
Over 2013 was mijn gehele variabele deel belast tegen 42% terwijl bijna alles in de 52% categorie viel. Dat zorgde voor ~700 euro aan te veel toegepaste arbeidskorting en ~950 euro aan te weinig ingehouden belasting.
Vraagje omdat ik zelf niet zo snel een antwoord kon bedenken.
Heb in het kader van de gemeentelijke belastingaanslag een kleine inventarisatie in de buurt gedaan naar WOZ-waardes van de huizen en ben van plan bezwaar aan te gaan tekenen tegen de waardebepaling van ons huis.
Dit zou betekenen dat de gemeentelijke aanslag en bv. de aanslag van het waterschap lager uit kunnen gaan vallen. Maar wat betekent dit voor je belastingaangifte?
We hebben een eigen huis, betekent dit dat de teruggave (eigen woning forfait etc.) lager wordt omdat we WOZ-waarde lager wordt?
Heb in het kader van de gemeentelijke belastingaanslag een kleine inventarisatie in de buurt gedaan naar WOZ-waardes van de huizen en ben van plan bezwaar aan te gaan tekenen tegen de waardebepaling van ons huis.
Dit zou betekenen dat de gemeentelijke aanslag en bv. de aanslag van het waterschap lager uit kunnen gaan vallen. Maar wat betekent dit voor je belastingaangifte?
We hebben een eigen huis, betekent dit dat de teruggave (eigen woning forfait etc.) lager wordt omdat we WOZ-waarde lager wordt?