Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik ben niet zo'n held wat betreft belasting+ondernemingen, en heb wat rondgesurfd op de website van de belastingdienst en ik moet me goed concentreren wanneer ik daar wat lees. Ze knallen een behoorlijke load aan informatie in 2 zinnen, dus ik zoek wat antwoorden/bevestigingen op onderstaande vragen.

Mijn grote passie is fotografie, en dat is puur hobby, dus ik heb (nog) geen eigen bedrijf.
Mijn partner heeft een eigen bedrijf, waar ik de productfoto's van maak met mijn eigen spullen. Mijn partner staat gewoon ingeschreven bij de KvK.

Het plan:
Nou wil ik graag overstappen op fullframe en dacht dat (uiteraard met een beetje eigen voordeel) te kunnen combineren met mijn partners business.
Ik wil dus een nieuwe fullframe camera kopen en de kassabon daarvan aan mijn partner geven zodat die de BTW kan terugvragen. Echter betekent dit dat ik de camera rond de 50% voor mijn partners werk gebruik en 50% voor mezelf. Dus ik kan 50% van het BTW bedrag terugkrijgen.

Voorbeeld:
Stel ik koop de 5D3 bij de mediamarkt voor 2699 euro. Dan kan mijn partner dus 50% van (2699 - (2699/1.21) = 468.42) = 234.24 euro aftrekken in de eerste aangifteperiode.

1: ik las in het mediamarkt-btw topic dat bedrijfjes dus NA de mediamarkt-btw-korting gewoon nog 21% BTW kunnen aftrekken, omdat dit gewoon een winkelactie is (het had net zo goed 17,34% vakantiekorting kunnen zijn) en geen belastingdienstactie, maar ik wil het even geverifieerd hebben.

2: wanneer ik deze camera koop, moet ik dan haar naam en KvK nummer op de kassabon laten zetten? Ik zie niet in waarom dat zou moeten; een bonnetje waar op staat dat je 21% BTW hebt betaald lijkt me voldoende om te laten zien dat er BTW over betaald is.

3: We staan beiden ingeschreven op hetzelfde woonadres als zijnde samenwonend en we zijn allebei verantwoordelijk voor de huur. IK ben degene die het geld heeft om de camera te kopen, niet mijn partner. Moet mijn partner degene zijn die de financiele transactie gedaan moet hebben om die BTW-aftrek van de belasting te kunnen doen, of mag ik die transactie ook doen?

4: Afhankelijk van het antwoord bij 2 en 3: wanneer we de camera gekocht hebben kan ik de camera dan gewoon opgeven bij mijn eigen apparatuurverzekering?

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 25-01-2014 23:02 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Deathchant schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:59:
Ik ben niet zo'n held wat betreft belasting+ondernemingen, en heb wat rondgesurfd op de website van de belastingdienst en ik moet me goed concentreren wanneer ik daar wat lees. Ze knallen een behoorlijke load aan informatie in 2 zinnen, dus ik zoek wat antwoorden/bevestigingen op onderstaande vragen.

Mijn grote passie is fotografie, en dat is puur hobby, dus ik heb (nog) geen eigen bedrijf.
Mijn partner heeft een eigen bedrijf, waar ik de productfoto's van maak met mijn eigen spullen. Mijn partner staat gewoon ingeschreven bij de KvK.

Het plan:
Nou wil ik graag overstappen op fullframe en dacht dat (uiteraard met een beetje eigen voordeel) te kunnen combineren met mijn partners business.
Ik wil dus een nieuwe fullframe camera kopen en de kassabon daarvan aan mijn partner geven zodat die de BTW kan terugvragen. Echter betekent dit dat ik de camera rond de 50% voor mijn partners werk gebruik en 50% voor mezelf. Dus ik kan 50% van het BTW bedrag terugkrijgen.

Voorbeeld:
Stel ik koop de 5D3 bij de mediamarkt voor 2699 euro. Dan kan mijn partner dus 50% van (2699 - (2699/1.21) = 468.42) = 234.24 euro aftrekken in de eerste aangifteperiode.

1: ik las in het mediamarkt-btw topic dat bedrijfjes dus NA de mediamarkt-btw-korting gewoon nog 21% BTW kunnen aftrekken, omdat dit gewoon een winkelactie is (het had net zo goed 17,34% vakantiekorting kunnen zijn) en geen belastingdienstactie, maar ik wil het even geverifieerd hebben.

2: wanneer ik deze camera koop, moet ik dan haar naam en KvK nummer op de kassabon laten zetten? Ik zie niet in waarom dat zou moeten; een bonnetje waar op staat dat je 21% BTW hebt betaald lijkt me voldoende om te laten zien dat er BTW over betaald is.

3: We staan beiden ingeschreven op hetzelfde woonadres als zijnde samenwonend en we zijn allebei verantwoordelijk voor de huur. IK ben degene die het geld heeft om de camera te kopen, niet mijn partner. Moet mijn partner degene zijn die de financiele transactie gedaan moet hebben om die BTW-aftrek van de belasting te kunnen doen, of mag ik die transactie ook doen?

4: Afhankelijk van het antwoord bij 2 en 3: wanneer we de camera gekocht hebben kan ik de camera dan gewoon opgeven bij mijn eigen apparatuurverzekering?
1) Ja dat kan, mits dit model camera uitgezonderd is.
2) Je hebt een btw bon nodig, daar moet volgens mij de naam van het bedrijf opstaan wil je de btw terug vorderen.
3) Het makkelijkste is als je partner de camera koopt en opgeeft als zakelijke aankoop. De camera mag vervolgens ook privé gebruikt worden en zoals je zelf al aangeeft, dat wil je 50/50 doen. Dan mag je 50% van de btw terug vorderen.
4) Mocht je de camera zakelijk kopen dan heb je andere garantievoorwaarden dan wanneer je de camera als consument koopt, hou daar rekening mee. De meeste verzekeringen willen zakelijke apparatuur niet onder een gewone verzekering laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zult inderdaad niet meer de garantie en andere rechten hebben die je als consument hebt, beginnend bij de (wet) koop op afstand.

Als het maar een paar fotoshoots per jaar is: is het geen alternatief dat je een factuur stuurt aan de BV van je partner voor het gebruik vd camera? Kan zij aftrekken als onkosten, al zal jij het natuurlijk als inkomsten moet opgeven (en kan je kosten zoals een camera vast weer aftrekken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je mag de BTW niet terugvorderen als het geen zakelijke aankoop betreft. Jouw partner moet dus namens haar bedrijf de camera aanschaffen en opgeven als zakelijke kostenpost met 50% privé gebruik. Dat moet dan wel gepaard gaan met factuur op naam maar dat moet geen probleem zijn.

De BTW korting van de MediaMarkt is irrelevant. Zij moeten gewoon de BTW afdragen en mogen hier geen uitzonderingen voor maken. Het bedrag na aftrek van de korting is gewoon een bedrag inclusief BTW.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
F_J_K schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 23:58:
Je zult inderdaad niet meer de garantie en andere rechten hebben die je als consument hebt, beginnend bij de (wet) koop op afstand.
Altijd als particulier kopen, dan heb je meer rechten!
Tsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:00:
Je mag de BTW niet terugvorderen als het geen zakelijke aankoop betreft. Jouw partner moet dus namens haar bedrijf de camera aanschaffen en opgeven als zakelijke kostenpost met 50% privé gebruik. Dat moet dan wel gepaard gaan met factuur op naam maar dat moet geen probleem zijn.
Factuur op naam is toch geen vereiste voor een zakelijke aankoop? Als er maar een bonnetje is. Sommige winkels kunnen niet eens een factuur op naam geven omdat de pinautomaat dat niet kan geven. Ik zou de camera gewoon als particulier laten kopen en dan zakelijk laten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit lijkt me meer iets voor Werk & Inkomen. Vandaar een schopje over de schutting:

SF >> WI

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trommelrem schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:19:
Factuur op naam is toch geen vereiste voor een zakelijke aankoop? Als er maar een bonnetje is. Sommige winkels kunnen niet eens een factuur op naam geven omdat de pinautomaat dat niet kan geven. Ik zou de camera gewoon als particulier laten kopen en dan zakelijk laten aftrekken.
Factuur op naam van bedrijf is helaas wel een vereiste. Het kan dus door de belastingdienst afgekeurd worden.
Daarnaast is particulier kopen en zakelijk btw terugvorderen fraude. Je kan geen BTW terugvorderen als je deze BTW nooit betaald hebt en door de camera privé te kopen heb je als bedrijf dus geen BTW hoeven betalen.

Edit: In geval van eenmanszaak of VOF mag de factuur ook op naam staan van eigenaar/vennoot. Echter niet op naam van een derde persoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 26-01-2014 12:10 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:50
@Tsurany

BTW nooit betaald hebt? Je betaald bij de MediaMarkt gewoon de 21% BTW en Mediamarkt draagt deze gewoon af bij de Belastingdienst.

Je kan deze dus ook gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.

Als je een eenmanszaak hebt ben je 1 rechtspersoon en mag je ook bonnetjes en facturen die op je eigen naam staan gewoon de BTW terug vragen. Wel is het makkelijk als dit betaald is met je zakelijke pinpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

xares schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:10:
@Tsurany

BTW nooit betaald hebt? Je betaald bij de MediaMarkt gewoon de 21% BTW en Mediamarkt draagt deze gewoon af bij de Belastingdienst.

Je kan deze dus ook gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.
Lees mijn eerdere post eens door, daar staat exact wat jij nu ook zegt. Wat ik bedoel is dat de camera op naam van TS gekocht is en dat de BTW door TS betaald is. Het bedrijf heeft geen BTW betaald, aangezien het bedrijf op naam van zijn vriendin staat, en mag deze dus ook niet terug vorderen.
Als je een eenmanszaak hebt ben je 1 rechtspersoon en mag je ook bonnetjes en facturen die op je eigen naam staan gewoon de BTW terug vragen. Wel is het makkelijk als dit betaald is met je zakelijke pinpas.
Maar in dit geval is TS niet de rechtspersoon maar een buitenstaander, dan gaat het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-08 15:02
Tsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:26:
[...]

Lees mijn eerdere post eens door, daar staat exact wat jij nu ook zegt. Wat ik bedoel is dat de camera op naam van TS gekocht is en dat de BTW door TS betaald is. Het bedrijf heeft geen BTW betaald, aangezien het bedrijf op naam van zijn vriendin staat, en mag deze dus ook niet terug vorderen.

[...]

Maar in dit geval is TS niet de rechtspersoon maar een buitenstaander, dan gaat het niet op.
Als er cash wordt betaald, dan is moeilijk te controleren wie het betaald heeft. De camera zou dan nu (met 21% korting) bij MM gekocht kunnen worden en is er nog tijd om uit te zoeken wat de voor- en nadelen zijn van (gedeeltelijk) op de zaak zetten van de camera.
Of mag dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Thile schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Als er cash wordt betaald, dan is moeilijk te controleren wie het betaald heeft. De camera zou dan nu (met 21% korting) bij MM gekocht kunnen worden en is er nog tijd om uit te zoeken wat de voor- en nadelen zijn van (gedeeltelijk) op de zaak zetten van de camera.
Of mag dit niet?
Dit mag inderdaad niet. Als TS de camera koopt is het simpelweg geen bedrijfsuitgave waar belasting over teruggevorderd mag worden. Dan moet TS zijn vriendin de camera kopen.
Wat mij de meest handige oplossing lijkt is dat TS het geld om de camera te kopen schenkt aan zijn vriendin. Schenkbelasting over een dergelijk bedrag is minimaal. Ik neem aan dat TS zijn vriendin een eenmanszaak heeft dus zij kan dan op haar naam de camera kopen. Verschil is dan wel dat de camera geen eigendom is van TS maar dat is vooralsnog enkel relevant mocht de relatie stuk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-08 15:02
Tsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:59:
[...]

Dit mag inderdaad niet. Als TS de camera koopt is het simpelweg geen bedrijfsuitgave waar belasting over teruggevorderd mag worden. Dan moet TS zijn vriendin de camera kopen.
Wat mij de meest handige oplossing lijkt is dat TS het geld om de camera te kopen schenkt aan zijn vriendin. Schenkbelasting over een dergelijk bedrag is minimaal. Ik neem aan dat TS zijn vriendin een eenmanszaak heeft dus zij kan dan op haar naam de camera kopen. Verschil is dan wel dat de camera geen eigendom is van TS maar dat is vooralsnog enkel relevant mocht de relatie stuk lopen.
Maar als de vriendin deze camera dan cash koopt (met het cashgeld van TS), kan dit achteraf nog als schenking worden aangemerkt en opgegeven als bedrijfsuitgave. Dan zijn beide scenario's nog mogelijk (vriendin ziet het toch als privé aankoop en geeft camera aan TS, of wordt wel opgegeven als bedrijfsuitgave). Of moet er per sé een BTW-bon zijn om het als bedrijfsuitgave te laten gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Officieel moet er een BTW bon zijn op naam van het bedrijf of op de eigenaar/vennoot van het bedrijf. Dus vriendin kan de camera kopen met het geld van TS en vervolgens opgeven als bedrijfsuitgave of weer schenken aan TS. Per schenking ben je schenkbelasting verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je mag als bedrijf alleen niet zomaar iets schenken aan iets of iemand zonder dat er iets tegenover staat. Ik had zakelijk een goed doel gesponsord en dat zou niet mogen tenzij ik er iets voor terug kreeg, in mijn geval was dat reclameruimte (banner op een website). De inspecteur die ik over de vloer had was daar heel duidelijk in.

Verder kan de vriendin van de TS gewoon bij MediaMarkt een bon op naam vragen, maken ze zo voor je. Als ze een eenmanszaak heeft is haar naam + adres op de bon voldoende (naast de BTW natuurlijk).

Vergeet trouwens niet dat je uitgaven duurder dan 450 euro ex. BTW moet afschrijven over minimaal 5 jaar, je mag niet zomaar in 1 keer de BTW terugvragen dus.

Aanvulling: het klinkt wel als fraude en denk niet dat een inspecteur er bij controle erg enthousiast van zal worden. Ik zou gewoon zelf een eenmanszaakje starten voor fotografie en dan is het probleem vrijwel opgelost. Het eerste jaar mag je (zeg ik uit m'n hoofd, wel even checken) ook willekeurig afschrijven waardoor je de BTW van de camera in 1 keer kan terugvragen ipv. over 5 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Cartman! op 26-01-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hmmm, ok. We zijn absoluut niet van plan om tegen de belastingdienst of apparatuurverzekering te gaan liegen, en zeker geen fraude plegen.

Momenteel doen we al haar productfotografie met al mijn spullen. Echter als ik nu kijk naar het aantal foto's doe ik 50% voor mijn vriendins zaakje en 50% voor mijn hobby.

Zoals ik al zei gaat dit stijgen. Ik begrijp niet goed waarom het fraude zou zijn als ik die camera zou kopen en gewoon eerlijk aangeef dat mijn vriendin er 50%-75% gebruik van maakt voor haar werk (en dus ook dit percentage opgeven), en de rest niet.

Ik heb op de belastingdienst website gekeken en daar staat dat dat een kleine onderneming, zoals die van mijn vriendin 3 aangiftetermijnen hebben:

1 februari, 1 mei, 1 augustus en 1 november.
Ze geven aan dat je gedurende 1 jaar elke aangifteperiode je schatting moet herzien wanneer deze verandert en dan het vershil tussen vorige en huidige schatting alsnog doorgeeft. Hoe de werk-privé balans eruit ziet 1 jaar na ingebruikname, maakt niks meer uit.
Vergeet trouwens niet dat je uitgaven duurder dan 450 euro ex. BTW moet afschrijven over minimaal 5 jaar, je mag niet zomaar in 1 keer de BTW terugvragen dus.
Waar staat dit?

Maar goed. Ik denk dat voorlopig even voldoende weet.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Deathchant schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:05:
Hmmm, ok. We zijn absoluut niet van plan om tegen de belastingdienst of apparatuurverzekering te gaan liegen, en zeker geen fraude plegen.

Momenteel doen we al haar productfotografie met al mijn spullen. Echter als ik nu kijk naar het aantal foto's doe ik 50% voor mijn vriendins zaakje en 50% voor mijn hobby.

Zoals ik al zei gaat dit stijgen. Ik begrijp niet goed waarom het fraude zou zijn als ik die camera zou kopen en gewoon eerlijk aangeef dat mijn vriendin er 50%-75% gebruik van maakt voor haar werk (en dus ook dit percentage opgeven), en de rest niet.
Ik begrijp niet hoe je dat voor je ziet qua administratie, kun je dat toelichten?
Ik heb op de belastingdienst website gekeken en daar staat dat dat een kleine onderneming, zoals die van mijn vriendin 3 aangiftetermijnen hebben:

1 februari, 1 mei, 1 augustus en 1 november.
Ze geven aan dat je gedurende 1 jaar elke aangifteperiode je schatting moet herzien wanneer deze verandert en dan het vershil tussen vorige en huidige schatting alsnog doorgeeft. Hoe de werk-privé balans eruit ziet 1 jaar na ingebruikname, maakt niks meer uit.
Hoe vaak dat is hangt af van de omzet van je bedrijf, ik doe maar 1 keer per jaar aangfite met mijn eenmanszaak.
Waar staat dit?
http://www.belastingdiens...s_investeren/afschrijven/
Maar goed. Ik denk dat voorlopig even voldoende weet.
Ben benieuwd wat je gaat kiezen uiteindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 96% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 16:06 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
I stand corrected. De BTW mag je wel in 1 keer terugvragen inderdaad, de rest van de kosten mag je echter niet in 1 keer van je winst afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deathchant schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:05:
Er worden zakelijke geen kosten gemaakt om die camera aan te schaffen dus waarom zou je dan wel de BTW mogen aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:18:
[...]

Er worden zakelijke geen kosten gemaakt om die camera aan te schaffen dus waarom zou je dan wel de BTW mogen aftrekken?
Precies dat, als jij zelf ook een eenmanszaak start verandert dat direct en kun je wel de BTW terugvragen. Als de camera ook 50% prive gebruikt geef je dit op en vraag je de helft maar terug, heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je vriendin moet de camera kopen. Doe dit digitaal en met bon op naam, dan is de transactie makkelijk naar haar ter herleiden. Zij kan de btw terugvragen. Mocht ze net begonnen zijn met haar onderneming dan is willekeurig afschrijven mogelijk, dat houdt in dat je in een zelf verzonnen periode mag afschrijven.

Jouw vriendin heeft nu 2250.-(de prijs ex BTW) minder winst en jij hebt een camera. In ruil daarvoor kan je haar auto met jouw pinpas voltanken, op vakantie gaan of beloven dat je de komende 49 jaar de vaatwasser uitruimt. :P Dat moeten jullie onderling maar uitzoeken.

Bedenk wel dat de 2250.- minder winst niet gelijk 2250.- minder inkomsten betekend. Afhankelijk van haar ondernemerssucces zal ze misschien wel 52% inkomstenbelasting betalen. Als ze geen camera voor jou zou kopen komt er slechts 1170.- van de 2250.- op haar betaalrekening terecht. Dat is iets om rekening mee te houden bij het bedenken van jouw tegenprestatie. ;)

Als de camera aantoonbaar nuttig is voor haar onderneming en jullie wonen samen dan is er weinig om bang voor te zijn, bij een eventuele controle ligt dat ding gewoon in de kast.
Een slimme ondernemer koopt zoveel mogelijk zakellijk, voordat de inkomstenbelasting langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:12
Wat jadjong aangeeft zou ik ook adviseren. Zij moet de camera op naam van haar bedrijf kopen. Het prive gebruik van goederen is een vrij grijs gebied (behalve voor de auto is het goed vastgelegd) in de praktijk. In de horeca corrigeren we wel altijd een deel van het genuttigde voedsel. Maar wat betreft gebruiksgoederen nemen we bijna altijd in het voordeel van de klant op (mits het in het beeld van de bedrijfsactiviteten past).

Je vriendin kan goed aantonen dat ze deze voor zakelijk gebruik nodig heeft daar zal een inspecteur waarschijnlijk geen diepgaand onderzoek op gaan instellen. Ik weet alleen niet hoe de realtie is tussen de "dure" camera en haar omzet. Bij een structurele lage omzet zou ik me als inspecteur wel het nut van een dergelijke camera afvragen.

Mocht je vriendin een krediet rekening hebben met als voorwaarde een pandrecht op de inventaris dan kunnen ze bij een eventueel faillissement de camera opeisen (risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ze heeft nu nog niet echt een status opgebouwd waardoor ze 2000 euro winst per mand heeft ofzo. Ze is nog steeds vrij klein, en ik was me dus ook af aant vragen waarom zo'n dure camera nodig zou zijn, alhoewel we dat gewoon zelf moeten weten.
Naast haar gebruikelijke artikelen drukken we ook prints, waarbij ik vaak een minimale resolutie over moet houden van 1700x1300 (300 dpi) om een goeie kwaliteit print te krijgen. Hoewel ik al haar producten met een 100mm macrolens fotografeer, is de 10MPIX van mijn camera vaak niet voldoende qua resolutie na stevig croppen. Dus ik denk dat ik redelijk goed zou kunnen uitleggen wat de beweegredenen zijn om zo'n camera te kopen, maar ik kan me voorstellen dat er wel vraagtekens bij zouden kunnen komen.

Ik heb de link bekeken en had me idd vergist: BTW kun je wel aftrekken, maar het afschrijven op winst moet uitgestreken worden idd. Maar idd, ik wil haar niet in de problemen brengen, want zoveel winst maakt ze niet, dus misschien des te "verdachter" om zo'n dure camera ineens te kopen.

Ik heb het geld voor de camera al zelf gespaard, omdat het mijn hobby is en ik de camera sowieso wil hebben, en mijn instinct zegt dat ik toch beter zelf de camera kan kopen. Als er iets is wat ik moet leren in dit leven is dat logic and reason niet altijd genoeg zijn ;) . Nu met die BTW vrije dagen in de mediamarkt profiteer ik toch al van een korting.

In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is niet verdacht om zo'n dure camera te kopen als hij ook privé gebruikt gaat worden. In dat geval kan je zo'n dure aanschaf goed verantwoorden. De vraag is alleen of je voor die 200 euro dat risico wilt gaan lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
Deathchant,

Er zijn in dit topic wat mensen die roomser dan de paus willen zijn. Zoals 'Accountant' aangeeft moet het echt geen probleem zijn om de BTW terug te krijgen via je vriendin. Ik zou het volgende doen. Geef je vriendin het bedrag voor de camera (op welke manier dan ook). Ga met haar de camera kopen bij de MM en reken af door te betalen via pin. Laat naam en adres van haar bedrijf op de bon zetten. En vraag de BTW terug. Zolang jij het voor een groot gedeelte (50% tot 75%) voor het bedrijf gebruikt, gaat daar echt niets mis.

Alsof je een laptop die je voor de zaak heb gekocht niet zo mogen gebruik om je privemail te beantwoorden....

[ Voor 9% gewijzigd door Limbeckx op 27-01-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik zou me overigens geen zorgen maken om een belastinginspecteur. Dit zijn ook maar mensen waar je mee in discussie kunt gaan. Daarnaast krijgt niet iedere ondernemer een controle, maar de boekhouding van je partner is toch op orde als je aan de factuureisen voldoet.
Het voordeel van het drukke van de winst van je partner is dat ze wellicht ook in aanmerking komt voor extra toeslagen. Als ik het zo lees zijn die foto's gewoon enorm belangrijk voor haar bedrijf en gelet op de activiteiten is het legitiem.

Tijdens mijn werk kom ik af en toe de vreemdste dingen tegen. Toppunt was een tuinonderhoud van 40K voor een bedrijf waar nagenoeg geen groen aanwezig was (maar wel een schitterende tuin bij zijn villa :+ ). Met zoiets ga ik ook niet akkoord dat heeft de ondernemer dus moeten corrigeren.

Je laat mijn inziens een groot voordeel liggen als je de camera prive koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 27-01-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat ze weinig omzet heeft en een dure camera koopt zou geen probleem moeten zijn opzich, ik geef ook m'n winst vaak uit om zo meer "spullen" te hebben die handig zijn voor m'n bedrijf. Ik heb dus uiteindelijk weinig winst en dus betaal ik ook weinig inkomstenbelasting erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Cartman! schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:54:
Dat ze weinig omzet heeft en een dure camera koopt zou geen probleem moeten zijn opzich, ik geef ook m'n winst vaak uit om zo meer "spullen" te hebben die handig zijn voor m'n bedrijf. Ik heb dus uiteindelijk weinig winst en dus betaal ik ook weinig inkomstenbelasting erover.
Klopt het zou geen problemen mogen geven. Maar ik probeer me een beetje in de situatie van de inspecteur te verplaatsen.
Stel je bent een ZZP (hobby) fotograaf en hebt 5K omzet dan zou ik het als inspecteur iets dubieuzer vinden om een camera van van 2.5K te kopen. Stel je bent zzp'er met een reclame bureau of iets dergelijks met een omzet van 50K dan zou ik er als inspecteur net iets anders instaan.

Bij die ZZP hobby fotograaf zou ik als inspecteur eerder reppen over het prive gebruik van die camera. Bij het reclame bureau is het zeg maar onderdeel van de kosten en sneeuwt het aspect sneller onder. Bij een controle kan een inspecteur niet alles controleren.
Hoe groter het bedrijf hoe lastiger het natuurlijk is om alles in detail te kunnen controleren(doen ze dus ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Als je het privegebruik op een realistisch percentage zet (bijv. 50% dus) dan hoort dat met 5K omzet ook geen probleem te zijn is mijn ervaring met de inspecteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Limbeckx schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:09:
Deathchant,

Er zijn in dit topic wat mensen die roomser dan de paus willen zijn.
Er zijn mensen die vertellen wat wettelijk gezien wel en niet kan. Wat TS daarmee doet moet hij zelf weten maar hij vraagt tenslotte naar de regels. Dat heeft niks met roomser dan de paus willen zijn. Zulke opmerkingen zijn erg kinderachtig om te maken in een dergelijk topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik zou me er ook niet té druk om maken Deathchant.

Alles wat zakelijk te verantwoorden is > mag.
Dus wordt die camera zakelijk gebruikt en is het te verantwoorden ? Prima. Gewoon aanschaffen die hap en btw terugharken. Zo werkt dat in Nederland. Dat jij de camera voor 50% gebruikt. Prima. Dat zij dan zo.

Je moet op papier gewoon zorgen dat het inzichtelijk is en dat alles netjes voor elkaar is. En mocht je dan ooit een controle krijgen v/d belastingdienst dan moet je kunnen jezelf kunnen verantwoorden en kunnen aantonen dat deze camera bedoeld is voor je werkzaamheden.

En zolang jij (/je partner) z'n zaakjes netjes regelt is daar echt helemaal niks aan de hand.
Daarbij opgeteld krijg je niet zomaar een controle. Zeker kleine bedrijfjes ect.. De belastingdienst heeft het hartstikke druk en betreft controles zijn er wel grotere vissen te vangen dan dat die kleine neukbedrijfjes overal en nergens.

En mocht je alsnog een controle krijgen. En die camera zou volgende de inspecteur niet door de beugel kunnen. Dan betaal je alsnog belasting en krijg je een boete die in verhouding is ( laat zeggen 200,- )

YOLO dus.
Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Lasteraar schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:20:
En zolang jij (/je partner) z'n zaakjes netjes regelt is daar echt helemaal niks aan de hand.
Daarbij opgeteld krijg je niet zomaar een controle. Zeker kleine bedrijfjes ect.. De belastingdienst heeft het hartstikke druk en betreft controles zijn er wel grotere vissen te vangen dan dat die kleine neukbedrijfjes overal en nergens.

En mocht je alsnog een controle krijgen. En die camera zou volgende de inspecteur niet door de beugel kunnen. Dan betaal je alsnog belasting en krijg je een boete die in verhouding is ( laat zeggen 200,- )

YOLO dus.
Gewoon doen.
Even een kleine nuance :)
In deze casus is er inderdaad niets mis mee om het op deze manier op te lossen.
Ik hoop alleen niet dat andere ondernemers nu creatief gaan boekhouden omdat we roepen dat de kans op een controle relatief klein is en ze het riscio van een boete wel willen lopen. Dat valt dus wel onder de noemer frauderen mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Lasteraar schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:20:
Ik had ook ineens een brief dat ik random uitgekozen was voor controle terwijl ik dat boekjaar 1200 euro omzet had, grootte zegt echt niks over of je wel of geen controle krijgt. Aardige inspecteur overigens, hele redelijke man die tevreden was over mijn administratie in Google Docs. Ik maak ook geen jaarrekening en hij heeft een aantekening gemaakt (en dat heb ik zwart op wit per brief ontvangen) dat dit geen probleem is omdat ik alle gegevens om er een te maken wel goed bij hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:32
Accountant schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:31:
[...]

Even een kleine nuance :)
In deze casus is er inderdaad niets mis mee om het op deze manier op te lossen.
Ik hoop alleen niet dat andere ondernemers nu creatief gaan boekhouden omdat we roepen dat de kans op een controle relatief klein is en ze het riscio van een boete wel willen lopen. Dat valt dus wel onder de noemer frauderen mijn inziens.
Mmhhh
Dan bel ik de hovenier maar af. Wilde m'n tuin laten verbouwen voor 50k :P
Pagina: 1