Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:14
Hallo Tweakers,

Ik ben november afgelopen jaar (2013) 18 geworden. In dit jaar heb ik dus als 17 en als 18 jarige gewerkt. Bij mijn vorige bij-baantje toen ik 16 was moest ik al belasting betalen. Sinds dat ik bij een ander baantje heb lijkt het er op dat ik helemaal geen belasting betaal?! Is dit niet heel raar? 8)7

Mijn vraag is of iemand mij , wanneer ik wel belasting betaal, dat op mijn salarisspecificatie kan aanwijzen. Ik vind het er namelijk niet duidelijk op staan, of het staat er zelfs niet op. Doordat het er niet op staat kan ik dus ook niets terug vragen bij de belastingdienst.

Hier mijn laatste salarisspecificatie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e8g1BgLl.jpg

Moet ik wachten tot mijn jaaropgave? Of is het hier al duidelijk op te zien?

Sorry voor het misschien te makkelijk stellen van een vraag, maar ik kon niets vinden op google

[ Voor 3% gewijzigd door -Bas op 28-01-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Het staat eigenlijk al op je loonstrook: ¨Loonheffingskorting Ja"

Dat is de belasting die je anders betaalt :)

En de cijfers die je in moet vullen op je belastingaangifte staan inderdaad op de jaaropgave, dus daar moet je nog even op wachten :)

[ Voor 66% gewijzigd door weebl op 28-01-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Dus ik betaal de loonheffingskorting en deze kan ik dus terugvragen? Of begrijp ik dit nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Ja, je begrijpt het verkeerd. Het is een korting op de loonheffing. Dat betekend dus dat je die niet betaalt, of althans voor een groot deel niet. Je betaalt dus geen loonheffing, dat is de belasting die je ander terug had kunnen vragen. Het verschil is dat je het nu gewoon elke maand al krijgt. Wil niet zeggen dat het niet loont om belastingaangifte te doen, er wordt altijd een (klein) deel aan de belastingdienst betaald. Dit kan je terugkrijgen. Hoeveel dit is staat op je jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee, je kan niets terugvragen omdat de loonheffingskorting (een korting op de heffing van je loon) al is toegepast. Je betaalt dus geen belasting en je kunt niets terugvragen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

.oisyn schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:12:
Nee, je kan niets terugvragen omdat de loonheffingskorting (een korting op de heffing van je loon) al is toegepast. Je betaalt dus geen belasting en je kunt niets terugvragen.
Echter als bij zijn vorige baantje de loonheffingskorting niet verrekend werd kan hij daar nog wel belasting terug vragen.

@TS zoek/vraag de jaaropgave op van je oude werkgever!

Offtopic: als je echt maar 4.75 euro/uur krijgt zou ik toch een ander baantje overwegen, 50% extra (7,50) is vaak zeker wel haalbaar voor ongeschoold werk.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 28-01-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Ja dit heb ik al gedaan, maar vroeg mij af of bij mijn nieuwe werkgever nog iets terug te vragen viel.

Dit is de jaaropgave van vorige jaar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0aKdLaW.png

Ziet er dus naar uit dat ik niets kan terugvragen bij mijn huidige bijbaantje?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
@GoldenSample

Net 18 geworden en werk maar maximaal 15 uur in de week. Ik ga gewoon nog 5 dagen naar school, dus ik denk dat dat niet haalbaar is ;) Daarbij werk ik ook nog eens in een cafetaria

[ Voor 13% gewijzigd door -Bas op 28-01-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daar is zo te zien niets terug te vragen gezien je geen loonbelasting of premie voor volksverzekering hebt betaald. Hoe kom je er dan bij dat je eerder wel belasting hebt betaald?

Overigens is dat zeker wel haalbaar hoor, ik werkte bij een fieldmarketingbureau, flyers (bagger werk) of samples van producten (redelijk ok) uitdelen enzo, startte geloof ik @ 7.50 /uur bij 18 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Bij mijn vorige werkgever/bijbaantje moest ik wel betalen. Dus ik dacht dat ik in dit geval iets over het hoofd zag, maar blijkbaar niet.

Wat betreft het uurloon, dit is vrij normaal voor een 18 jarige. In de supermarkt verdien je ongeveer hetzelfde. Tot op heden nog tevreden over mijn werk en uurloon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Over je bruto-salaris moet je belasting betalen. Deze te betalen belasting wordt verminderd met de algemene heffingskorting en loonheffingskorting, zodat je minder belasting moet betalen. Als je bruto-jaarsalaris lager is dan € 6.000, dan zijn de heffingskortingen vaak hoger dan wat je aan belasting moet betalen.

Belasting hoort door de werkgever ingehouden te worden op basis van een full-time uren-contract en ook de heffingskortingen worden op basis van full-time direct door de werkgever verrekend (zodat er minder wordt ingehouden). Dat betekent dat als je slechts deeltijd werkt, er teveel wordt ingehouden omdat de heffingskortingen niet correct verrekend worden. Dat wordt gecorrigeerd als je aangifte doet (bestaat het T-biljet nog?) zodat je uiteindelijk de correct belasting afdraagt en optimaal gebruik maakt van de heffingskortingen.

Bij een zeer klein baantje (bijv. krantenbezorger), mogen werkgevers helemaal afzien van het inhouden van belastingen, en wordt alles verrekend bij de definitieve belastingaangifte.

Om te voorkomen dat mensen teveel gebruik maken van heffingskortingen, mag je maar bij 1 baan tegelijk de heffingskortingen laten toepassen. Dat betekent dat er bij je 2e baantje meer belasting wordt ingehouden van je bruto-salaris: ook dat wordt weer recht getrokken bij de definitieve aangifte.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

GoldenSample schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:31:
[...]

Echter als bij zijn vorige baantje de loonheffingskorting niet verrekend werd kan hij daar nog wel belasting terug vragen.

@TS zoek/vraag de jaaropgave op van je oude werkgever!

Offtopic: als je echt maar 4.75 euro/uur krijgt zou ik toch een ander baantje overwegen, 50% extra (7,50) is vaak zeker wel haalbaar voor ongeschoold werk.
Mijn gedachte exact. De 18 jarige waarvan ik de eer heb om ze in dienst te nemen tikken al snel rond de 9 euro's aan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:12:
Dat is wel iets te kort door de bocht. Hoewel het voor de TS met deze loonstrook klopt dat er geen belasting betaald is, en er dus zeker niks terug gevraagd kan worden.

Echter is de loonheffingskorting maar een instrument om de voorheffing die door de werkgever gedaan wordt zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke afrekening te laten liggen. Als je het hele jaar door constant even veel verdient en verder geen andere aftrekposten hebt klopt dit bijna exact. Als je echter meerdere werkgevers hebt, variabele uren werkt, of andere aftrekposten hebt kan je wel degelijk in sommige gevallen wat terug vragen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Het kan geen kwaad om je aangifte eens digitaal in te vullen -- hoef je hem niet eens te versturen want je krijgt toch niks terug -- aan de hand van je jaaropgaven. Dan zie je meteen hoe het werkt voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:05
-Bas schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:17:

Wat betreft het uurloon, dit is vrij normaal voor een 18 jarige. In de supermarkt verdien je ongeveer hetzelfde. Tot op heden nog tevreden over mijn werk en uurloon ;)
Haha nou ja normaal. Het minimumloon is 4,33 dus daar zit je maar net boven. Dit loon is 'normaal' bij rot baantjes ;). Als dit de enige baan is die je kunt vinden zul je het er indd mee moeten doen :).

Verder klopt bovenstaand verhaal. Je kan bij één baantje de loonheffingskorting aan zetten. Dit betekent dat de belasting geen (of echt héél weinig, paar cent) in houdt op je loon. Dit kan volgens mij tot een paar duizend euro.
Let op dat als je een nieuw baantje neemt je je loonheffingskorting "aan zet" bij de baan waar je het meest verdient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, als je niet gelijktijdig werkt voor langere perioden bij meerdere werkgevers, gewoon standaard altijd aanzetten. Zolang de 'pot' niet leeg is krijg je geen last van de BD.

Maargoed op die leeftijd werkte ik gewoon mn centjes voor leuke dingetjes bij elkaar en vulde ieder jaar standaard het T(J) biljet in of ik nu wat kreeg of niet. Tegen een hoger uurloon dat weet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ook als je gelijktijdig 2 kleine banen hebt kun je 2x heffingskorting toepassen. Je moet er alleen rekening mee houden dat er een grens zit aan de heffingskorting; als er in totaal meer dan 2k aan algemene heffingskorting is verrekend (bruto jaarloon totaal +-6000 euro) dan zul je na je aanfifte IB moeten bijpassen. Om dat te voorkomen is het verstandig om bij slechts 1 werkgever heffingskorting te laten verrekenen. Maar als je zeker weet dat je die 6000 per jaar niet gaat verdienen is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Daar moet je inderdaad voor oppassen!

De consequentie kan namelijk zijn dat er tekort belasting is betaald en dat je dus moet betalen ipv terug mag ontvangen...
Pagina: 1