Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vorig jaar heb ik voor het eerste een voorlopige aangifte gedaan, omdat ik wegens een eenmalige situatie veel terug zou krijgen. Dit jaar is het bedrag dat ik terugkrijg een stuk minder. De Belastingdienst heeft de situatie van vorig jaar echter geëxtrapoleerd, waardoor ik te veel terug zou krijgen, wat ik aan het eind van de rit dan weer aan de Belastingdienst zou moeten betalen. Vandaar wederom een voorlopige aangifte dit jaar, zodat alles weer goed staat.

Nu heb ik alles ingevuld met het programma'tje van de Belastingdienst, maar het eindscherm geeft mij een wat vreemd resultaat. Kan iemand bevestigen of dit klopt? Het staat er nu zo (bedragen zijn fictief):

Verschuldigde belasting12.000
In te houden belasting16.000
- 4.000
Bij: eerdere voorlopige aanslag 201410.000 <- dit is het bedrag van de 1e voorlopige teruggaaf
Te betalen 6.000

Dit bedrag staat op uw voorlopige aanslag vermeld bij "Herziening bedrag van de voorlopige aanslag".

Die "- 4.000" is wat ik dit jaar terug zou moeten krijgen. De laatste regel van de tabel en de zin eronder geeft mij echter de indruk dat op mijn nieuwe Voorlopige Aanslag zal komen te staan dat ik, na de herziening, 6k moet gaan betalen. Dat is uiteraard niet juist, ik moet nog steeds 4k terugkrijgen, alleen dat is 6k minder dan de 10k die op de oorspronkelijke voorlopig aanslag staat. Of bedoelen ze dat de oorspronkelijke aanslag met 6k herzien wordt, waardoor er nog 4k teruggaaf overblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 17:54
De oorspronkelijke aanslag wordt herzien. Als je je voorlopige aanslag in 1 keer had ontvangen dan had je nu 6K moeten betalen. Dit wordt nu netjes verrekend per maand, en aangezien 2014 nog niet is begonnen loopt alles meteen goed (misschien krijg je in januari nog teveel terug, maar dat wordt dan verrekend met de overige 11 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Misschien ben ik gek hoor :) Maar in mijn woordenboek betekent een 'herziene aanslag' met een 'herzien bedrag' dat ik een nieuwe aanslag krijg, met een nieuw bedrag, die de oude aanslag (het oude bedrag) vervangt. Dit klinkt als een extra aanslag, die dan bij de oude opgeteld wordt om op het juiste bedrag uit te komen. Misschien dat het zo werkt, maar dan staat het er wel erg onduidelijk. Dat, of ik ben gek 8)7 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 11-12-2013 19:56 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Je bent niet gek, het klopt dat de bd daar veel verwarring mee zaait bij mensen.
Wordt op meerdere sites en fora, vooral die met belasting/financieel advies, over geklaagd.
Gek is ook dat je de uitleg hoe het werkt, op andermans sites moet vinden, de bd zelf zwijgt.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 22:57
Een eenmaal opgelegde aanslag die vervalt niet meer, er kan hoogstens een gewijzigde aanslag overheen komen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
Vind je verwarring ook niet vreemd, ik zit ieder jaar nog steeds gek te kijken als mijn vriendin een brief krijgt met de melding dat ze 7000 euro moet betalen en ik een brief krijg dat ik 7000 euro krijg van de belastingdienst.

Ik heb mijn voorlopige aanslag dit jaar eens anders ingevuld, heb mijn rentebedrag veranderd zodat ik minder terugkrijg van de BD. Werd ieder jaar gek van het feit dat ik weer wat moest betalen in plaats van terug zou krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Het te verrekenen bedrag kun je eerst op nul zetten, of invullen dat je geen voorlopige aanslag 2014 hebt gehad. Ik zat ongeveer met hetzelfde. BD telefoon gebeld en die kwamen met deze 'oplossing'
Als je die op tijd verstuurt en in januari hebben ze nog niets overgemaakt wordt de aanslag zoals jij hem als laatst hebt verstuurd.

[ Voor 25% gewijzigd door JvdW op 16-12-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Klopt, maar het blijft idioot dat de BD zo'n toelichting er niet bijgeeft. Scheelt ze tevens een boel telefoontjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag over het doen van een voorlopige aangifte. De situatie is als volgt;

Ik heb een woning gekocht, en mijn huidige woning verkocht.

Alles is daarvoor is rond. De ontbindende voorbehouden zijn vervallen, de bankgaranties zijn gesteld en de hypotheek is goedgekeurd en de koop en verkoopaktes zijn geregistreerd bij de notaris. Kortom: De koop en de verkoop staan vast, bij behoud van lijf en leden that is. Het is alleen wachten op de overdracht/het passeren van het eigendom/de aktes e.d.

Echter die overdracht is pas op 15 mei 2014 a.s, en het is nu januari.

In feite kan ik nu alle kosten berekenen. Ik heb van de hypotheekadviseur een zeer gedetailleerd document van de kosten en de rente die ik voor de belasting kan opgeven ivm de koop/verkoop.

Mijn vraag is wanneer mag ik de voorlopige teruggaaf gaan invullen? Ik heb begrepen dat je een voorlopige teruggaf invult wanneer je over het belastingjaar een verandering verwacht. Mijns inziens valt de verkoop van mijn woning daar wel onder, het is een wijziging die met grote zekerheid zal plaatsvinden.

Mag ik bv. nu alvast op basis van de prognose de voorlopige teruggave invullen (of zo snel mogelijk na ontvangst van de WOZ beschikkingen van beide woningen), of mag dat pas wanneer de woning daadwerkelijk is gepasseerd?

Als ik hem kan invullen wilde ik voor de zekerheid de teruggave ca 10% lager te laten zijn ivm onzekerheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit kan je op ieder moment doen: het heet niet voor niets "voorlopige" aangifte, pas bij je definitieve aangifte moet je alle definitieve bedragen opgeven.

Als je nu dus een inschattingsfout maakt, heb je nog tot minstens maart 2015 om die te wijzigen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Precies, als je hem nu invult, en je krijgt bijvoorbeeld 1200 euro terug, krjig je 12x 100euro. Vul je hem pas half het jaar in, krijg je 6x200 euro. Vul je hem Q1 2015 in, krijg je in één keer 1200 euro.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:59:
Dit kan je op ieder moment doen: het heet niet voor niets "voorlopige" aangifte, pas bij je definitieve aangifte moet je alle definitieve bedragen opgeven.

Als je nu dus een inschattingsfout maakt, heb je nog tot minstens maart 2015 om die te wijzigen.
ZeRoC00L schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:54:
Precies, als je hem nu invult, en je krijgt bijvoorbeeld 1200 euro terug, krjig je 12x 100euro. Vul je hem pas half het jaar in, krijg je 6x200 euro. Vul je hem Q1 2015 in, krijg je in één keer 1200 euro.
Thx :)

Zodra ik de WOZ voor de beide woningen heb vul ik hem in. Dat zal waarschijnlijk over een week of 3 worden, 3 maanden voor de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:54:
Of andersom... Als je hem nu invult en je moet nog 1200 euro betalen, krijg je 12x 100 euro in rekening gebracht. Vul je hem halverwege het jaar in, krijg je 6x 200 euro in rekening gebracht, etc. etc.

Mocht je (financieel gezien) geen noodzaak hebben in een voorlopige teruggave, vraag deze dan ook niet aan is mijn ervaring! Het geld dat binnenkomt, geef je (on)bewust toch uit. Blijkt dat je iets te veel heb teruggekregen met je voorlopige aanslag, dan moet je alsnog het verschil terugstorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mwah, je moet natuurlijk wel de discipline hebben om de voorlopige teruggave meteen naar een spaarrekening te boeken. Omdat er geen heffingsrente meer vergoed wordt, ben je een dief van eigen portemonnee als je geen VLT aanvraagt.

Wel een tip: dit jaar is de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk gemaakt. Je krijgt dus minder terug als je bovenmodaal verdient.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1