Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.764 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb onlangs een slr magic 35mm 1.4 e mount gekocht. Leuke lens met goede resultaten! Als iemand het leuk vindt zal ik binnenkort een paar foto's hier plaatsen met een korte review.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
Weakling schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:55:
[...]

Geen objectieve waarneming, maar ik vind de scherpte op de SEL50F18 en Sigma 30mm beter dan op de SEL1855. De Zeiss 24mm zal gezien het prijskaartje vast ook heel scherp zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee, want mij te prijzig. Bokeh springt er op geen enkele lens die ik ken echt bovenuit.

Aan de andere kant: voor blog foto's zou de SEL1855 meer dan prima moeten voldoen qua scherpte en achtergrond onscherpte. Hooguit dat het verkrijgen van mooie bokeh bubbles wat minder goed gaat, maar dan nog. Werkt ze met een statief bijvoorbeeld? Met welke instellingen fotografeert ze? Is er nabewerking? Etc.

Ik bedoel: de foto's zullen vast niet met de maximale resolutie van 4912 x 3264 op de blog gezet worden neem ik aan. Bij verkleinde foto's verdwijnen de verschillen tussen de verschillende objectieven al snel en dan is het zonde om geld in een andere lens te stoppen als het ook op een andere manier opgelost kan worden.
Ze werkt met een statief, en doet nabewerking in photoshop en lightroom. Ze heeft al goede foto's maar ze wil nog betere foto's vandaar :)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:34:
[...]

Hoe groot zijn die makeupartikelen, dat ze de SEL16F28 gebruikt? ;)
Ik zou gaan voor de SEL50F18, of wachten op de 60mm f/2.8 van Sigma. Of natuurlijk een leuk oud objectiefje met een converter, voor statische onderwerpen is handmatig scherpstellen niet zo'n probleem.
Ze heeft ooit de SEL16F28 gekregen, vandaar dat ik hem erbij heb vermeld haha :)
Ze maakt erg veel foto's, liever dus autofocus. Misschien dat het wel verstandig is om te wachten op de 60mm van Sigma, en dan eventueel te vergelijken met de SEL50F18.
Ik heb zelf ook gekeken naar de SEL50F18, maar ik vroeg mezelf ook al af of dat zoveel voordeel had tegenover haar standaard lens of de 30mm van Sigma, die zeer betaalbaar is.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Strider schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:35:
Ik heb zelf ook gekeken naar de SEL50F18, maar ik vroeg mezelf ook al af of dat zoveel voordeel had tegenover haar standaard lens of de 30mm van Sigma, die zeer betaalbaar is.
Ligt er vooral aan hoe je de productfoto's wil schieten: heel zakelijk van hoek tot hoek scherp om precies te laten zien wat het totaalproduct is, of artistiek met een kleine scherptediepte om details te benadrukken. Is met name het eerste het geval, dan is de standaard lens naar mijn mening ruim voldoende en bieden andere objectieven geen voordeel voor verkleinde blog foto's. Wil je meer richting de tweede optie, dan lukt dat met de SEL50F18 beter/makkelijker.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zijn er hier eigenlijk mensen, die de Sony Image Data Converter gebruiken om RAW foto's te bewerken? Ik moet daar wat dingen over kwijt. In principe zijn het goede redenen waarom je deze software niet wilt gebruiken:

Ten opzichte van Lightroom, Topaz Denoise, Adobe Camera Raw en Rawtherapy:
Dit betreft in ieder geval de Sony NEX modellen (5N&F3)
  • Het niveau van ruis verwijderen en tegelijkertijd details behouden is bedroevelijk slecht. Wil je evenveel ruis verwijderen als bijvoorbeeld in Lightroom, verlies je relatief meer in scherpte dan in Lightroom en consorten.
  • Kleuren/dynamiek/zwarttinten zijn anders, naar mijn mening slechter. Dit al standaard bij opening zonder aanpassingen.
  • Aanpassingen duren erg lang en de beeldopbouw is tevens traag.
Waarschijnlijk is deze lijst wel uit te breiden, maar dit zijn naar mijn mening al kritiekpunten om Sony's eigen RAW-software links te laten liggen. Een klein voordeel is dat je bijvoorbeeld DRO ook kan gebruiken. Echter, hiervan zie ik geen voordeel want dit kan je ook in andere software met enkele sliders bewerktstelligen.

Best vreemd Sony! De JPEG engine van deze NEX camera's is zelfs zo goed met het behouden van scherpte en het filteren van ruis, dat je met RAW-bewerking haast geen voordeel behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ToFast schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:42:
Zijn er hier eigenlijk mensen, die de Sony Image Data Converter gebruiken om RAW foto's te bewerken? Ik moet daar wat dingen over kwijt. In principe zijn het goede redenen waarom je deze software niet wilt gebruiken:....
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik heb bij dit soort software altijd het idee dat het slechts bedoelt is als extraatje waar je niet teveel van moet verwachten.

Zo van: "Oh ja, onze camera kan RAW schieten, maar er is nog geen software die het ondersteund of niet alle gebruikers kunnen Lightroom betalen. Laten we maar een simpel stukje software inelkaar knutselen, zodat ze toch een beetje met RAW kunnen spelen".

Echt serieus heb ik SIDC nooit kunnen nemen in ieder geval, dus in mijn ogen ook geen enkele reden om te gebruiken als je iets anders hebt.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-10 00:51
Erhnam schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:43:
Ik heb onlangs een slr magic 35mm 1.4 e mount gekocht. Leuke lens met goede resultaten! Als iemand het leuk vindt zal ik binnenkort een paar foto's hier plaatsen met een korte review.
Ik heb wel interesse in die resultaten en review :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Weakling schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:19:
[...]
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik heb bij dit soort software altijd het idee dat het slechts bedoelt is als extraatje waar je niet teveel van moet verwachten.

Zo van: "Oh ja, onze camera kan RAW schieten, maar er is nog geen software die het ondersteund of niet alle gebruikers kunnen Lightroom betalen. Laten we maar een simpel stukje software inelkaar knutselen, zodat ze toch een beetje met RAW kunnen spelen".

Echt serieus heb ik SIDC nooit kunnen nemen in ieder geval, dus in mijn ogen ook geen enkele reden om te gebruiken als je iets anders hebt.
Het is natuurlijk wel gratis. Maar als ze zo goed zijn in JPEG engine's maken tegenwoordig van camera's lijkt me dat niet zo moeilijk om ook in de normale software te verwerken.

Gelukkig kan je al vrij snel je RAW beelden verwerken via een update van Adobe's DNG converter, een open RAW formaat welke ook met oudere versies van lightroom etc prima werken en sneller worden geupdated dan de fotobewerkingstoepassingen zelf.

Het kwalijke is dat je hier alleen achterkomt door het zelf te proberen of door erover gelezen te hebben. Ik denk dat zelfs niet alle profs en zeker de amateurs en beginners hier enig idee van hebben.

Ik denk zelfs dat er pro's zijn die denken dat RAW software allemaal hetzelfde is met de verschillen in functionaliteit / user interfaces / workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Luuk84 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:29:
[...]

Ik heb wel interesse in die resultaten en review :-)
Bijgaand dan een mini review van mijn nieuwe "slr magic 35mm 1.4 e mount".

Ik heb deze lens gekocht als aanvulling op mijn Nex-5n. Deze lens heeft een handmatige focus en een handmatige diafragma instelling. Hier moet je dus echt rekening mee houden. Stiekem vind ik het steeds leuker om de camera in de manual modus te zetten en te experimenteren. Ik ben nog steeds aan het oefenen en leren. Daarom voor mij de reden om voor zo'n soort lens te kiezen. Daarbij gebruik ik mijn NEX het meeste voor portret foto's. Een lens met een heel groot diaframa vond ik daarom een waardevolle aanvulling. Op steve huff zag ik de lens ook al meerdere keren voorbij komen en was ik met name gecharmeerd van de wat dromerige uitstraling van de foto's.

Zoals de zien is de lens geen kleine jongen. Iets groter dan de 18-55mm zoom lens die ik al bij de Nex-5n had. Via de buitenste ring is het diaframa in te stellen wat loopt van 1.4 tot 16. De binnenste ring bedien je de focus mee. Ik vind de ringen persoonlijk fijner draaien dan de standaard Sony lensen. Het is stroef, waardoor je precies kunt zijn, maar ook weer niet te stroef dat je te hard moet draaien met kans de camera te veel laten bewegen. Bovenop zit een soort metalen schroefdop. Dit is van een ander soort dan van Sony zelf. Op de e-mount zelf zit als bescherming wel weer een Sony dop. Bijgaand een foto van de lens:

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2013/03/slr-magic.jpg

Zo onder een foto van die ik het eerste weekend met de lens heb geschoten. Je ziet hier meteen het dromerige effect, maar ook dat op 1.4 scherpte diepte heel precies is. De kruin van mijn dochter is deze shot scherper dan haar gezicht, maar kinderen blijven nou eenmaal moeilijk te fotograferen :)
Foto is trouwens geschoten met de zwart-wit instelling van de Nex camera. Verder geen post-processing in Lightroom of Photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2013/03/juul.jpg

Verder nog een shot van de tafel. Diaframa stond hier tussen de 1.4 en 2.0 uit mijn hoofd. Nadeel is dat de draframa en lensinstellingen niet in de foto als meta worden opgeslagen. In het midden is de foto vrij scherp, maar naar de randen toe wordt het toch minder. Hier ook geen geen post-processing in Lightroom of Photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2013/03/tafel.jpg

Al met al een leuke aanwinst. Ik heb de lens gekocht voor 250 euro met een cash-back actie van Cameranu.nl. Van slr magic is ook nog een 0.95 noktor lens, maar deze was even boven mijn budget met een prijs van meer dan 900 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Erhnam op 19-03-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Dank voor de info! Hoe is de peak focus functie (ben even de exacte naam kwijt), de handmatige focus hulp dus? Werkt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Erhnam schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:37:
[...]
Bijgaand dan een mini review van mijn nieuwe "slr magic 35mm 1.4 e mount".
...
...
Al met al een leuke aanwinst. Ik heb de lens gekocht voor 250 euro met een cash-back actie van Cameranu.nl. Van slr magic is ook nog een 0.95 noktor lens, maar deze was even boven mijn budget met een prijs van meer dan 900 euro.
Ongelovelijk wat schrok ik me rot toen ik de prijs las! Ik had een tijdje terug een fujian 35mm f1.7 voor 3 tientjes inclusief c-mount/nex adapter en dacht dat dit ook een dergelijke lens was. De 35mm slr magic is namelijk de tegenhanger van de Fujian en kostte toen 80 euro op ebay. In principe zijn dit dezelfde lenzen qua kwaliteit en opzet.

Gelukkig is dit niet het geval _/-\o_ en ik was vergeten dat SLR Magic ook de f/0.95 Noktor had en niet alleen goedkope (chineze) CCTV lenzen maakt :9. Nu weet ik wel dat je niet zo snel een 35mm f/1.4 tegenkomt tegen deze prijs of überhaubt beschikbaar is voor e-mount/m42.

Echter, wat ik me wel afvraag is waarom je bijvoorbeeld niet voor een adapter bent gegaan en voor veel minder geld uitstekende manuele lenzen kon kopen. Een 50mm f/1.4 SMC Takumar, de 135mm zeiss jena etc zijn big bang for bucks. Je had om te beginnen met manueel experimenteren ook bijvoorbeeld een pentacon 50mm f/1.8 voor €10 kunnen scoren.

Desalniettemin een prima lens met een zeer degelijke prijs en tevens native e-mount zonder dikke adapter O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ToFast schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:12:
De 35mm slr magic is namelijk de tegenhanger van de Fujian en kostte toen 80 euro op ebay. In principe zijn dit dezelfde lenzen qua kwaliteit en opzet.
SLR Magic heeft twee 35mm lenzen uitgebracht: de 1.7, die inderdaad "maar" 80 euro kostte en de hier beschreven 1.4. Waarbij de 1.7 meer een toy lens is en de 1.4 een iets volwaardiger objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Luuk84 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:26:
Dank voor de info! Hoe is de peak focus functie (ben even de exacte naam kwijt), de handmatige focus hulp dus? Werkt dit een beetje?
Gaat goed. Ik heb die op de kleur rood ingesteld en waar de focus is zie je dat op het scherm het juist weergeeft. Dat is wel een must want anders is het lastig om de juiste focus te bepalen.

Dat is voor mij ook een reden waarom ik niet voor een opzet lens met adapter ben gegaan, om een andere vraag te beantwoorden. Brandpuntafstand is dan toch weer anders lijkt mij en of het dan nog goed gaat met de peak focus functie is dan te bezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Erhnam op 20-03-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:42
Focus peaking werkt prima met lenzen via een adapter. Het heeft er ook niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

PowerUp schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:00:
Focus peaking werkt prima met lenzen via een adapter. Het heeft er ook niets mee te maken.
Dat is mooi om te weten. Ik dacht dat converters eventueel invloed hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Erhnam schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:08:
[...]
Dat is mooi om te weten. Ik dacht dat converters eventueel invloed hadden.
Focus-peaking wordt bepaald door de AF module. Als die het 'scherp ziet', dan is het ook scherp. Ongeacht wat je allemaal voor de camera geknutselt hebt. In theorie werkt het zelfs zonder lens (alhoewel ik mij dan afvraag of je uberhaupt iets scherp zou kunnen waarnemen)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Erhnam schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:52:
Wat zijn jullie ervaringen met een viewfinder? Ik heb momenteel een NEX 5n en overweg de overstap naar en NEX7. Is de viewfinder echt een toegevoegde waarde en gebruiken jullie die veel?
Eerst kon ik prima alleen overweg met het scherm. Maar toen ik eenmaal de viewfinder had ging ik het wel meer gebruiken. Je krijgt er ook net een ander perspectief van in je fotos omdat je de camera misschien iets anders vast houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27

Sick Nick

Drop the top!

Ik ben van 5n naar 6 gegaan, mede door de viewfinder en de mode dial boven. Tenzij je echt de hogere resolutie nodig hebt zou ik eerder de 6 pakken als ik eerlijk ben, snellere AF is ook wel prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
De NEX 7 heeft ook meer ruis bij hoge ISO dan de 6/5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
De viewfinder is zalig, met name in de zon! Zonder mis je wat als je hem kent! Bij een 5N/r zou je dan de losse finder moeten overwegen ;). Voor compositiedoeleinden is die ook een echte aanwinst. Het enige nadeel is dat die een relatieve stroomvreter is en bij erg langdurig gebruik erg warm schijnt te kunnen worden. Dat laatste heb ik nog niet meegemaakt (bij de 7 noch de 6).

Ja, het perspectief is anders of kan anders zijn, maar meestal gewoon hetzelfde. Door je knieen of gewoon het scherm gebruiken, want dat heb je nog steeds ;). Best of both worlds! En lang niet alle foto's worden mooier met een kikkerperspectief.

Ja, de ruis van de 7 is een beetje hoger, maar laten we eerlijk zijn, wie fotografeert er nu heel vaak met 6400 of meer? Dat zijn vaak uiterzonderlijke situaties of je moet nu net een party-animal zijn die bij feestjes of concerten veel moet fotograferen... De auto iso gaat overigens maar tot 1600 en dat is soms een beetje weinig, de 6 is dan beter (tot 3200). Daarvoor zijn de foto's wel scherper met de 24 mp sensor die wel hogere eisen stelt aan de objectieven. Maar ook dat is allemaal relatief. In de praktijk komen er perfecte foto's uit waarbij die uit de 7 extreem scherp overkomen, niet alleen met de 24mm maar ook met het simpele kitobjectiefje.

Een klein nadeel aan de 7 is de gevoeligheid met panoramafoto's. Door de hogere resolutie is die duidelijk minder tolerant bij minder vloeiende bewegingen. Bij de 6 lukken ze meestal in 1 keer terwijl je bij de 7 vaker de opname nog eens opnieuw moet doen omdat je snel of te langzaam ging en de processor de stortvloed aan gegevens niet snel genoeg lijkt te kunnen verwerken.

De modusknop op de 6 is erg handig, maar ook dir tri-navigate van de 7 is erg mooi omdat die goed geconfigureerd kan worden. In de praktijk werken allebeide erg goed als je er aan gewend bent is het maakt alles een stukje makkelijker. Bij de 7 kunt je zonder inschakelen echter niet zien waar die op staat.. De 6 verdient dan mijn persoonlijke voorkeur. Waarbij de 6 eigenlijk fijner is. Ook omdat daar de videoknop beter is. Bij de 7 zet ik hem namelijk gewoon uit, want voordat je er erg in hebt staat die aan op de video. Constructiefoutje die ze hebben opgelost door de aan/uit mogelijkheid in te programmeren. Zelf zou ik ervoor gekozen hebben hem met 2 keer snel achter elkaar drukken te activeren.
De 7 heeft overigens een externe microfoonaansluiting en de 6 mist die. Daar ben je afhankelijk van een microfoon in de hotshoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Hierbij een fillumpie met de Sony 5N met extra's soms handig en soms overdreven ;-) . Met name de flits adapter gebruik ik om n videolamp en waterpas bovenop de cam te plaatsen. Ook onder de cam gebruik ik vaak een handvat (niet in de film). Hierdoor krijg je meer houvast.

YouTube: Accessories for the Sony NEX ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw ole ole
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sodela schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:18:
De viewfinder is zalig, met name in de zon! Zonder mis je wat als je hem kent! Bij een 5N/r zou je dan de losse finder moeten overwegen ;). Voor compositiedoeleinden is die ook een echte aanwinst. Het enige nadeel is dat die een relatieve stroomvreter is en bij erg langdurig gebruik erg warm schijnt te kunnen worden.
Deze lcd viewfinder voor de Sony NEX kost geen stroom, wordt niet warm en kost maar weinig :P
http://www.ebay.nl/itm/3-...lters&hash=item3380083a79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Waanzinnige accessoire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejbeukema
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-12-2019
Heeft iemand hier ervaring met de Sony 16-50 2,8 lens?

Ik overweeg hem aan te schaffen als standaard lens voor mijn Alpha.37
Schijnt lekker stil te zijn (SSM) dus praktisch voor t filmen, prettige hoeken voor een walk around lens, lichtgevoelig. Maar misschien valtde lens in t dagelijks gebruik wat tegen?

knip, daar is http://tweakers.net/aanbod/ voor bedoeld, het forum niet

[ Voor 33% gewijzigd door PowerUp op 26-03-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

ejbeukema schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:01:

Schijnt lekker stil te zijn (SSM) dus praktisch voor t filmen, prettige hoeken voor een walk around lens, lichtgevoelig. Maar misschien valtde lens in t dagelijks gebruik wat tegen?

[mbr]knip, daar is http://tweakers.net/aanbod/ voor bedoeld, het forum niet[/]
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb nu een Sigma 17-70 HSM (niet gestabiliseerd) voor mijn A77 maar daarvan is de blur is sommige hoeken wel erg opvallend. Ik zit dan ook te denken aan die lens. WEllicht ook wat scherper enzo.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
jw ole ole schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:51:
[...]

Deze lcd viewfinder voor de Sony NEX kost geen stroom, wordt niet warm en kost maar weinig :P
http://www.ebay.nl/itm/3-...lters&hash=item3380083a79

In dit filmpje worden twee andere viewfinders gedemonstreerd, betere lijkt me, niet eentje die met een magneetje moet vastkleven, maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
jayjey schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:56:
[...]

In dit filmpje worden twee andere viewfinders gedemonstreerd, betere lijkt me, niet eentje die met een magneetje moet vastkleven, maar welke?
Carry Speed viewfinder
YouTube: Carry Speed VIEWFINDER UNBOXING

En de Hoodloupe
http://www.hoodmanusa.com/prodinfo.asp?number=H-LPP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik heb mijn 16-80 Zeiss verkocht voor deze lens :P
De bouwkwaliteit is super (daarmee bedoel ik echt geweldig :P ), SSM is snel een stil (echt een genot na alleen schroef lenzen)
De beeld kwaliteit is goed, heel scherp wijd open, piekt op f4.
Wel zie je CA's en dat is beetje jammer. Vooral op 16mm heb je hier last van, maar zelfs dat kun je in post fixen. Ook is er barel distortion, maar niet heel storend. Ik denk dat het totaal pakket van bouwkwaliteit, SSM, f2.8 fixed en scherpte gewoon super is. Kijk anders ook op Dyxum voor wat anderen ervan denken.
Hier nog paar foto's die ik ermee heb gemaakt:
http://www.flickr.com/photos/markofnikoff/tags/1650f28ssm/

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week even de SLT-A37 in m'n handen gehad, was eigenlijk net iets te klein qua grip, maar kan ook even wennen zijn. Hebben jullie ervaring en zoja met de SLT-A37?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 01-10 11:08
Ik heb hem zelf op mijn A700 zitten en ben er erg tevreden mee. Hij heeft inmiddels 1 festival gehad (was meteen zijn vuurdoop, had hem net) en dat is goed bevallen. Je zal er alleen even rekening mee moeten houden dat de lens relatief zwaar is. Als ik hem op een a300 schroef, wordt het totaalgewicht meer dan verdubbeld, hij is zwaarder dan de body.

Oja, saillant detail: waar ik in september nog zei dat een 70-200G er voorlopig niet in zou zitten, heb ik na wat rekenwerk toch besloten een nieuwe te kopen in November (met cashback). Wat een heerlijk ding, helaas nog niet heel erg veel gebruikt, maar toch.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8488/8193191123_959250ebe4_z.jpg
70-200 f/2.8 by Sporingerdam, on Flickr

[ Voor 38% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-04-2013 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023

Ik heb de lens nu ruim een jaar en hij valt zeker niet tegen. Scherpte is over het hele bereik erg hoog. Op f2.8 is het midden al zeer scherp, en afhankelijk van de brandpuntsafstand zijn de hoeken scherp na 1 of 2 stops diafragmeren. Ik gebruik deze lens op mijn A57, en de JPEGs worden automatisch gecorrigeerd voor lichtafval, vervorming en chromatische aberraties, in tegenstelling tot de niet Sony lenzen.
Het enige zwakke punt wat ik vond is dat de lens het minst goed presteert op 16mm. Vervorming in RAW is sterk, en lichtafval is redelijk hoog, hoewel diafragmeren dit verhelpt. Scherpte is geen probleem. In de praktijk heb ik hier overigens geen last van, maar als je graag rechte lijnen aan de randen van je foto's hebt (architectuur) en in RAW fotografeert, kun je er last van hebben.

Het bereik is natuurlijk wat beperkt door de lichtsterkte, maar dit is de enige SSM lens die start op 16mm op APS-C (er is nog de 16-35 f2.8 Zeiss, €1650), wat heel nuttig is voor indoor video in kleinere ruimtes.
Wel denk ik dat hij wat zwaar en onhandig uitvalt met de A37, want de lens is zwaarder dan de body als ik het goed heb. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Al met al is dit een van de beste lenzen voor een Sony APS-C camera, en hij zit er bij mij ook bijna altijd op; hij wordt alleen regelmatig verwisseld met de 35mm F1.8, die ook erg goed is, en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segascope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
Weet niet of we het hier mogen bespreken, maar ik heb de mogelijkheid om een 2dehands Nex 5N te kopen voor 320 euro, ikzelf keek naar de Nex 6, maar daar zou ik meteen 500 euro meer voor moeten betalen. is de Nex 6 de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Of het de meerprijs waard is kan alleen jij bepalen. De grootste verschillen zijn de elektronische zoeker, de aanwezigheid van wifi en de hybride AF waarmee je met een aantal lenzen sneller kan scherpstellen.
De sensor zelf is grotendeels hetzelfde. De opzetzoeker voor de 5N kost een stuk minder dan 500 euro, wel steekt het dan boven de camera uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
PowerUp schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 02:59:
Of het de meerprijs waard is kan alleen jij bepalen. De grootste verschillen zijn de elektronische zoeker, de aanwezigheid van wifi en de hybride AF waarmee je met een aantal lenzen sneller kan scherpstellen.
De sensor zelf is grotendeels hetzelfde. De opzetzoeker voor de 5N kost een stuk minder dan 500 euro, wel steekt het dan boven de camera uit.
Vergeet ook niet de mode-dial en het "instelbare wieltje". Voor diegene die wat meer willen dan point&click wel handig.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een NEX 6. Alleen zit erg te twijfelen over het al dan niet nemen van de kitlens (1650 PZ). De reviews zijn erg wisselend. Maar ben ik bijvoorbeeld niet beter af met de Sigma 19mm f2.8 (van €100!) en nog een extra lichtsterke lens bijvoorbeeld de sony 50mm f1.8 (of eventueel de 35mm). Je bent dan iets duurder uit maar krijg er denk ik, iets meer voor terug? Eventueel zou ik ook een de 'oude' kitlens 1855 kunnen nemen ipv de 1650.

Nadeel is wel dat je wat inlevert op compactheid en je vaker moet wisselen van lenzen.
Ik zal voornamelijk Landschap en straatfotografie gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

TurkWizardGezer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 01:29:
Weet niet of we het hier mogen bespreken, maar ik heb de mogelijkheid om een 2dehands Nex 5N te kopen voor 320 euro, ikzelf keek naar de Nex 6, maar daar zou ik meteen 500 euro meer voor moeten betalen. is de Nex 6 de meerprijs waard?
Of een tussenoplossing de NEX-5R? Heeft een extra wieltje en function button, hybrid AF, wifi, apps en is "maar" 170 meer dan de tweedehands NEX-5N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Luuk84 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:56:
[...]
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een NEX 6. Alleen zit erg te twijfelen over het al dan niet nemen van de kitlens (1650 PZ). De reviews zijn erg wisselend. Maar ben ik bijvoorbeeld niet beter af met de Sigma 19mm f2.8 (van €100!) en nog een extra lichtsterke lens bijvoorbeeld de sony 50mm f1.8 (of eventueel de 35mm). Je bent dan iets duurder uit maar krijg er denk ik, iets meer voor terug? Eventueel zou ik ook een de 'oude' kitlens 1855 kunnen nemen ipv de 1650.
Ik ben tevreden met de 1650. Heerlijk compact. licht van gewicht en de beeldkwaliteit is prima. Voor mij de perfecte lens, als ik er maar één mag kiezen. Voor het arty farty deel moet je natuurlijk iets lichtsterkers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of het al bekend is, maar als het goed is begint volgende week een CashBack actie op de Alpha modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:40
Er is niet alleen cashback op de Alpha modellen, ook op de nex, compact en lenzen. Op de lenzen tot max € 1.000 korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

JEPEM schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:24:
Er is niet alleen cashback op de Alpha modellen, ook op de nex, compact en lenzen. Op de lenzen tot max € 1.000 korting
Dat zal wel 1000 e zijn op een 70-200 G lens :P

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Ik heb een voorstel, is het niet beter om de Sony NEX camera's een eigen topic te geven?

Dit topic is ooit opgestart voor Sony Alpha camera's. Door de toenemende interesse voor de Sony NEX range zijn de spiegelrelexcamera's (of tegenwoordig de Sony SLT's) helemaal ondergesneeuwd.

Mijn inziens zijn het beide goede systemen en verdienen ze een eigen plek. Denk dat het Sony Alpha systeem dan ook weer wat beter uit de verf kom. Het geheel wordt dan ook wat overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

"helemaal ondergesneeuwd" valt volgens mij wel mee. Afgelopen 2 maanden zijn er in totaal minder dan 50 posts geplaatst in dit topic. Ik denk dat de chaos nog te overzien is :).
Met een converter zijn de SLT lenzen ook op NEX te gebruiken, dus wat mij betreft mag het eerst nog wel bij elkaar blijven.
Mocht dit topic nou hard gaan lopen, dan zien we dan wel weer verder.
Bedankt voor het meedenken.

P.S. Je opmerking kon beter in het feedback topic dat we in F&V hebben :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Weakling schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:18:
[...]

Of een tussenoplossing de NEX-5R? Heeft een extra wieltje en function button, hybrid AF, wifi, apps en is "maar" 170 meer dan de tweedehands NEX-5N.
De zoeker van de 6 is wel erg fijn om erbij te hebben, voor de prijs de 5N zou ik zeggen, zit daar geen cashback op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

HeyJIJdaar schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:32:
Ik heb een voorstel, is het niet beter om de Sony NEX camera's een eigen topic te geven?

Dit topic is ooit opgestart voor Sony Alpha camera's.
Kijk eens rechtboven op de voorkant van een NEX camera ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:22:
[...]

Dat zal wel 1000 e zijn op een 70-200 G lens :P
Dat zou mooi zijn, maar zal wel niet, eerder op de 500/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 01-10 11:08
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:13:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar zal wel niet, eerder op de 500/4.
Als de 70-200G erin zit, zal er zo'n 200 op zitten. Was de afgelopen ronde ook zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 10:42
JEPEM schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:24:
Heb je hier wat meer informatie over? Heb gezocht maar kon er op internet nog niks over vinden...
Sta namelijk op het punt om vandaag een NEX-3n te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij begint de actie morgen... maar pin me er niet op vast ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit me net af te vragen hoe ik het het makkelijkst voor elkaar krijg om foto's van de A57 op m'n telefoon (Note2) te krijgen (om bijv via whatsapp of facebook foto's te verspreiden).

EDIT:
Heb het al gevonden waarschijnlijk:
USB MICRO NAAR MINI KABEL
http://www.allekabels.nl/...sb-mini-st-1m-delock.html

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2013 14:22 . Reden: gevonden waarschijnlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 14:16:
Volgens mij begint de actie morgen... maar pin me er niet op vast ;-)
Bedankt, wacht ik nog een dagje. Iemand hier al erveringen met de NEX-3N? Wordt mijn eerste "echte" camera. Leek mij wel een goed instapmodel!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me zinnig advies geven over het al dan niet aanschaffen van de SEL35F18 voor mijn NEX-5N?
Ik vind het leuk om te schieten met een kleine DoF, daarom heb ik ook de SEL50F18 gekocht. Deze is echter te veel zoom voor allround gebruik.
Ik heb ook de Sigma 30mm f/2.8, maar die laat qua lichtsterkte nog wat te wensen over. Het verschil tussen 45mm en 52.5mm is wel te overbruggen, maar ik weet niet goed wat het verschil in lichtsterkte me op gaat leveren. De SEL35F18 beschikt verder ook nog over OSS, wat de Sigma moet missen.
Is er bijvoorbeeld iemand die ze beide heeft en me kan vertellen of de Sony het geld waard is ten opzichte van de Sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:57:
Kan iemand me zinnig advies geven over het al dan niet aanschaffen van de SEL35F18 voor mijn NEX-5N?
Ik vind het leuk om te schieten met een kleine DoF, daarom heb ik ook de SEL50F18 gekocht. Deze is echter te veel zoom voor allround gebruik.
Ik heb ook de Sigma 30mm f/2.8, maar die laat qua lichtsterkte nog wat te wensen over. Het verschil tussen 45mm en 52.5mm is wel te overbruggen, maar ik weet niet goed wat het verschil in lichtsterkte me op gaat leveren. De SEL35F18 beschikt verder ook nog over OSS, wat de Sigma moet missen.
Is er bijvoorbeeld iemand die ze beide heeft en me kan vertellen of de Sony het geld waard is ten opzichte van de Sigma?
Als je er ook mee gaat filmen zeker de 35/1.8 nemen gezien de stabilisatie. Zelf ook het dilemma om deze te nemen.. Heb een paar maanden geleden een 2e hands NEX5n aangeschaft en heb er ook een analoge 50mm 1.4 (Canon FD) bijgekocht. Alles handmatig is leuk maar die 35mm begint ook te kriebelen.. Nu het geld nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan ik jou sowieso de Sigma 30mm aanraden, dat is eigenlijk een must-buy voor die €99,-. Dat is dan wel oude versie, maar optisch is de nieuwe nauwelijks (misschien wel helemaal niet) anders. Vol open is de centrumscherpte al goed en met afstoppen wordt het alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh.. eerste bericht over de Cashback actie van sony:

http://www.digicamshop.nl.../sony-cashback-actie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie net de A58 voor € 428,00 staan op de fotoklein website... foutje?

Edit: nu ook bij Kamera-express

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Zag dat je op NEX 3N 25€ terug krijgt. Kan ik toch weer een tasje van kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:57:
... maar ik weet niet goed wat het verschil in lichtsterkte me op gaat leveren ...
Dat levert je vol open ongeveer een halvering van het scherptegebied op tussen de Sigma en de Sony.

Voorbeeldje als je een onderwerp op 2 meter afstand vol open schiet:
Sigma 30mm f/2.8: scherp vanaf 1,77m tot en 2,30m, daarvoor en achter onscherp.
Sony 35mm f1.8: scherp vanaf 1,89m tot en met 2,13m, daarvoor en achter onscherp.
bron: http://www.cambridgeincol...orials/dof-calculator.htm

Dus met de Sigma is afgerond 55cm scherp en bij de Sony 25cm. Echter: de vraag is in hoeverre je de lens moet afstoppen om het gedeelte dat scherp moet zijn ook echt scherp te krijgen. Vaak zijn objectieven op hun maximale lichtsterkte niet op hun best en moet je 'm een stop of twee terugschroeven voor het beste resultaat.

Geen idee of je de Sony verder moet afstoppen dan de Sigma, maar ik vind de Sigma wel scherper, dus zou best kunnen dat je de Sony iets verder moet dicht draaien dan de Sigma en dan vervalt het voordeel van een lichtsterkere lens weer. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 13:28
Hm... Ik ben op zoek naar een nieuwe camera (zit nu een Alpha A200 rond te zeulen) en heb wat moeite met kiezen. Op dit moment twijfel ik tussen de NEX-3N en NEX-5R (met 16-50).

3N: €140 goedkoper (met cashback), ingebouwde flitser
5R: Betere controls, beter display, beter uit te breiden (en WiFi+apps, maar dat maakt me niet veel uit)

Ik heb in vijf jaar met m'n A200 nooit een extra accessoire gekocht, dus ik weet niet of ik dat bij een nieuwe camera wel zou doen. €140 is toch een redelijk bedrag.

Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Alleen al voor de controls zou ik de 5R kiezen, dat extra instel wiel wat je niet op de 3N hebt ga je zeer snel missen als je van een dSLR komt. Betere display is mooi meegenomen, wifi en apps kan me gestolen worden. Dat gebruik ik op de 6 werkelijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de 5R krijg je ook een flitsertje, maar die presteert niet heel flitsend :+
Niet dat die van de 3N wel heel goed is hoor, maar daar zou ik mijn keuze niet op baseren.
Maar, wat is je budget en wat zijn je eisen?

Ik heb een 5N en wat ik daar bij mis is een EVF. Iets waar ik van te voren wel over na heb gedacht en waarvan ik had verwacht dat ik 't niet zou missen :F

@ Weakling: bedankt voor je zoekwerk. Ik zal eens kijken of ik wat meer info kan vinden over de scherpte van de SEL35F18. De Sigma presteert vol open inderdaad al prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ik ben van een 5N naar de 6 gegaan, mede door de controls en de EVF ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
De 5R met de nieuwe dunne lens zit tegen het maximum van mijn budget (700ish). Hoewel ik er niet aan twijfel dat een EVF fijn is denk ik dat ik wel zonder kan. Ik irriteer me nu geweldig aan mijn A200, ik zit altijd vast met m'n bril en de dioptriecorrectie gaat nét niet ver genoeg om alles helemaal goed te zien zonder. Verder is er helemaal niets mis met m'n A200, maar het is gewoon een groot en zwaar ding voor de functionaliteit.

Mijn eisen zijn niet zo hoog. Camera gaat vooral gebruikt worden op vakanties en uitstappen. Ik schiet wel in RAW en gebruik Lightroom, gewoon om achteraf een stuk meer vrijheid te hebben bij het corrigeren.

Dan zal het denk ik toch de 5R worden, met de cashback valt dat best wel mee. Nu nog hopen dat ze die ook bij Coolblue België kunnen geven, is toch nog een extra €30 minder. Of ik blijf m'n A200 nog even gebruiken, dat is natuurlijk de meest goedkope oplossing.

No point in waiting, u leest hier de reactie van een trotse NEX-5R-eigenaar! Met de 16-50 lens. Ze hadden 'm nergens in Leuven (en bij Coolblue BE geeft Sony geen cashbacks), maar de mevrouw in het Sony Center had een oplossing. Ze hadden de 16-50 wel los liggen en ze hadden de oude 5R-kit met die enorme lens. Dus heeft ze die grote lens gehouden en mij de 16-50 meegegeven (staat ook op de factuur). En ze heeft direct de cashback afgetrokken om geen problemen te veroorzaken bij het aanvragen daarvan. Best netjes!

[ Voor 22% gewijzigd door AmbroosV op 25-04-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

AmbroosV schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:23:
No point in waiting, u leest hier de reactie van een trotse NEX-5R-eigenaar! Met de 16-50 lens. ... En ze heeft direct de cashback afgetrokken om geen problemen te veroorzaken bij het aanvragen daarvan. Best netjes!
Heel erg netjes en gefeli met de aankoop! Werden de lenzen 1 op 1 omgewisseld zonder bijbetalen? Dat zal wel niet gezien het prijsverschil daartussen. Ben benieuwd hoe de zoom by wire je bevalt met de 16-50. Persoonlijk vind ik het fijner om zelf een zwiep aan de lens te kunnen geven om te zoomen en ben daarom met mijn 5R voor de 18-55 versie gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik ging vooral voor compactheid, dus dan is deze denk ik wat handiger en wat minder zwaar. Ben ook wel benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Zal wel snel genoeg gaan.

Jup, ze hebben gewoon omgewisseld. Op mijn factuur staat de kit met 18-55 voor €650 én de SEL-P1650 aan 100% korting. Ze zijn hier altijd wel vriendelijk. Voor mij is het in ieder geval allemaal OK, ik heb mijn camera mét cashback onmiddellijk verrekend en de lens die ik wou. Not complaining!

Nu aan het opladen, kan blijkbaar wel even duren.

Is het aan te bevelen om een UV-filter op je lens te zetten? Had er eentje van Cokin op onze analoge camera zitten, op de A200 zit er ook eentje maar daarvan weet ik het merk niet vanbuiten. Werd altijd maar aanbevolen door de verkopers maar op internet lees ik dat je er dikwijls ook gewoon je foto's minder goed mee maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door AmbroosV op 25-04-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

AmbroosV schreef op donderdag 25 april 2013 @ 19:26:
Ik ging vooral voor compactheid, dus dan is deze denk ik wat handiger en wat minder zwaar. Ben ook wel benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Zal wel snel genoeg gaan.
De 18-55 is vederlicht, maar inderdaad minder compact.
Jup, ze hebben gewoon omgewisseld. Op mijn factuur staat de kit met 18-55 voor €650 én de SEL-P1650 aan 100% korting. Ze zijn hier altijd wel vriendelijk.
Het is maar wat je vriendelijk noemt, aangezien ik de 5R met 18-55 voor 489 euro heb gekocht. Lijkt er op dat ze toch de prijs van de 16-50 er voor gerekend hebben. Wat nog steeds netjes is uiteraard.
Is het aan te bevelen om een UV-filter op je lens te zetten? Had er eentje van Cokin op onze analoge camera zitten, op de A200 zit er ook eentje maar daarvan weet ik het merk niet vanbuiten. Werd altijd maar aanbevolen door de verkopers maar op internet lees ik dat je er dikwijls ook gewoon je foto's minder goed mee maakt.
Ikzelf prefereer wel een filter voor mijn glas, maar dan puur als extra bescherming. Liever een filter van een paar tientjes die beschadigt dan de lens zelf. Dat hoeft geen UV filter te zijn, kan ook een clear filter zijn, maar als je het doet: koop dan geen el cheapo filter, maar een fatsoenlijke van B+W bijvoorbeeld. Dan worden je foto's echt niet slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
In Het grote filter topic is deze discussie al vele malen langs gekomen. Er blijven twee kampen bestaan, in het topic zijn meer dan genoeg argumenten te vinden :)

Carl Zeiss komt met een fullframe E-mount lens voor filmmakers, een 28-80 mm T/2.9. Het krijgt "compact zoom" in de naam mee maar aan de foto te zien is het een behoorlijk bakbeest. Met een frontelement van 95 mm en 2,5 - 2,8 kg is het geen licht beestje, maar daar is het bij deze lenzen ook niet om te doen. Voor 15000 euro kan hij voor jou zijn :P

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Bildschirmfoto2013-04-05um140053_zps5d4ee72b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:00:
In Het grote filter topic is deze discussie al vele malen langs gekomen. Er blijven twee kampen bestaan, in het topic zijn meer dan genoeg argumenten te vinden :)

Carl Zeiss komt met een fullframe E-mount lens voor filmmakers, een 28-80 mm T/2.9. Het krijgt "compact zoom" in de naam mee maar aan de foto te zien is het een behoorlijk bakbeest. Met een frontelement van 95 mm en 2,5 - 2,8 kg is het geen licht beestje, maar daar is het bij deze lenzen ook niet om te doen. Voor 15000 euro kan hij voor jou zijn :P

[afbeelding]
Krijg je er voor die prijs ook een fotograaf bij? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 04-10 09:22
Er zijn nog grotere lenzen bij Zeiss (Master serie). Gezien de brandpuntsafstanden is deze meer bedoeld voor full-frame, dus de VG900.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Wauw, die 16-55 NEX-lens heeft wel echt wat gigantische afwijkingen. Met JPG worden ze automatisch gecorrigeerd, voor RAW heeft Lightroom (vanaf 4.3) gelukkig wel een profiel aan boord. Heb mijn standaardinstellingen aangepast en nu doet Lightroom 't allemaal automatisch on import.

Geschoten op 16mm, automatisch, uit de hand (gewoon om wat te prullen):
Origineel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sRvnaRk.jpg

Gecorrigeerd met lensprofiel in Lightroom
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QsGSg6Z.jpg

Voor zover ik weet heeft de 18-55 dit niet. Voor de rest wel best tevreden, zoom is superstil en je hebt geen feedback maar het is best wel leuk werken.

[ Voor 8% gewijzigd door AmbroosV op 26-04-2013 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Klopt, was blijkbaar een compromis om het compact te houden, net als bij m4/3 lenzen die dit ook veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Waarna meteen de halve NEX community er over viel, omdat ze de lens op een NEX propten die niet de afwijkingen kon corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Met die afwijkingen kan je nog wel leuke creatieve shots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Ben erg tevreden over mijn (nu wat oudere 5N). De IQ misschien niet hoogstaand,
maar voor mij voldoende.

Afbeeldingslocatie: http://stagexi.com/media/92/_DSC7519.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stagexi.com/media/92/_DSC7511.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stagexi.com/media/92/_DSC1533.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Don3k op 26-04-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Dat misschien wel, één van m'n vrienden vroeg direct of dat fisheye-effect in de camera zat.

Mijn eerste indrukken van de NEX-5R zijn wel positief. Al die apps en extra WiFi-snufjes hebben echt niet veel nut, maar als camera doet hij het wel erg goed. En nog een heel stuk compacter en lichter dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
Het verschil tussen 16mm en 18mm is vrij groot en op zulke wijde mm's heb je nou eenmaal snel vertekening. Maar om dat nou 'fisheye-effect' te noemen, is ook weer overdreven ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik zou het zo ook niet noemen :P

Voor de rest ben ik echt wel onder de indruk van de performance in low light en de optische stabilisatie. Bij mijn Alpha A200 kreeg ik in de schemering en 's nachts echt geen fatsoenlijke foto's, met de NEX-5R lijkt dat helemaal geen probleem te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Moet je er voor de grap eens de zeiss 24 1.8 op zetten, gecombineerd met de goede sensor kan je heerlijke foto's maken zelfs bij zeer weinig licht. Geen optische stabilisatie, dat niet maar ik wil toch niet onder 1/30e komen omdat je dan flink motion blur krijgt van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

AmbroosV schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:46:
Ik zou het zo ook niet noemen :P

Voor de rest ben ik echt wel onder de indruk van de performance in low light en de optische stabilisatie. Bij mijn Alpha A200 kreeg ik in de schemering en 's nachts echt geen fatsoenlijke foto's, met de NEX-5R lijkt dat helemaal geen probleem te zijn!
Die betere avond/nacht foto's komen voort uit een betere ruiscontrole?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
bartvl schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:44:
[...]

Die betere avond/nacht foto's komen voort uit een betere ruiscontrole?
Vooral, maar ik heb ook het gevoel dat optische stabilisatie ook gewoon beter werkt dan de in-camera SteadyShot van de A200. Zou eens wat vergelijkingen moeten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Je vergelijk appels met peren: een CCD sensor + processor uit 2008 met een CMOS sensor + processor uit 2013. Amehoela dat de laatste een stuk beter presteert.

Het verschil in effectiviteit tussen in-camera en in-lens stabilisatie is lang niet zo groot als iedereen denkt. Ik heb er wel eens een praktijktest van gezien en het bleek weinig uit te maken. Helaas kan ik de bron niet zo snel ophoesten.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Het komt erop neer dat ik niet had verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Bij aanschaf was dat best wel een OK fototoestel. Ik vond de A200 wel een stuk handiger qua menustructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De vooruitgang die Sony de laatste jaren geboekt heeft in sensortechnologie is best behoorlijk te noemen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Don3k schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:41:
maar voor mij voldoende.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het gaat ook erom wat de fotograaf ermee doet natuurlijk :)

Alsof foto's een aantal jaar terug niet mooi konden zijn. NIks mis mee hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:24
Don3k schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:41:
maar voor mij voldoende.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Juist leuke sfeer foto's! Is het gelukt met het sleutelen? :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ik ben zo stom geweest om het oplaadkabeltje van mijn NEX-6 kwijt te raken. Ik bedoel de kabel die vanaf de camera naar het "blokje" gaat. De aansluiting met het blokje is gewoon USB. Maar de aansluiting op de camera is dat niet. Is het nou micro of mini USB? Ik weet dat nooit zo goed... /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Micro-USB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Rossi46 schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:05:
Ik ben zo stom geweest om het oplaadkabeltje van mijn NEX-6 kwijt te raken. Ik bedoel de kabel die vanaf de camera naar het "blokje" gaat. De aansluiting met het blokje is gewoon USB. Maar de aansluiting op de camera is dat niet. Is het nou micro of mini USB? Ik weet dat nooit zo goed... /3
In je sig staat dat je een milestone hebt, de datakabel van je telefoon kun je dan gewoon gebruiken om het op te laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Ik kwam deze grip tegen. Lijkt mij wel handig voor mijn Sony NEX 5N...

http://www.enjoyyourcamer...d-DSLR-Cameras::6248.html

Ben het nog niet tegen gekomen op Ebay.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
SAR meldt dat Sony geen SLT camera's meer gaat maken met een APS-C sensor. Waarschijnlijk hebben ze voldoende vertrouwen in Phase AF op de sensor dat de spiegel helemaal weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb het ook gelezen. Het zou zo maar kunnen. Het heeft natuurlijk als voordeel dat je geen spiegel meer hebt die licht wegneemt en de camera wordt eenvoudiger/goedkoper en minder kwetsbaar. Als er dan ook nog een mechaniek inkomt die de sensor afsluit op het moment dat de lens verwijderd wordt (waar SAR ook over bericht heeft), wordt het eerder beter.

Eigenlijk zal het me een zorg zijn dat SLT op zich verdwijnt. Als de A-mount maar blijft, en de functionaliteit zodat alle lenzen volledig ondersteunt blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 29-04-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:12:
... en de camera wordt eenvoudiger/goedkoper ...
Dat werd ook gezegd toen er van de pentaprisma werd afgestapt. Dat goedkoper worden moet ik nog zien.

Ik mag hopen dat AF en de grootte van de bodies van de A-mount er niet onder gaat lijden. Ik zou toch niet met een NEX equivalent achter wild willen jagen met mijn 70-400G erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Goedkoper voor Sony in ieder geval :P

Ik ben niet zo bang dat de A-mount camera's zullen evalueren naar een NEX achtig iets. Dan is het hele bestaansrecht voor de A-mount eigenlijk weg. Eigenlijk verwacht ik dat de A-mount camera's zullen blijven zoals ze nu zijn mbt hun uiterlijk en "look and feel": SLR achtig dus. Technisch gezien zullen de A- en E mount camera's wel steeds dichter bij elkaar gaan liggen (zelfde sensoren, image processoren, on-chip AF etc.)

[glazen bol]
Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat Sony op termijn overgaat op een nieuw soort mount, waarbij je via een specifieke adaptor oid een A mount of E mount lens aan kan hangen. Wat betreft mount zouden dan de A-mount en E-mount camera's fuseren.
[/glazen bol]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang AF er maar niet onder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 20:25:
Zolang AF er maar niet onder lijdt.
Ik ben sceptisch. Maar aan de andere kant denk ik niet dat Sony de stap zou wagen als het niet minstens even snel zou zijn. Indien dat het geval blijkt en AF tracking werkt zonder spiegel net zo goed als met dan zou dat een behoorlijke doorbraak zijn voor systeemcamera's. Een van de weinige overgebleven grote voordelen van dSLR's zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ik wacht rustig af, maar vind het een erg interessante ontwikkeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 13:37
EXX schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:12:
Ik heb het ook gelezen. Het zou zo maar kunnen. Het heeft natuurlijk als voordeel dat je geen spiegel meer hebt die licht wegneemt en de camera wordt eenvoudiger/goedkoper en minder kwetsbaar. Als er dan ook nog een mechaniek inkomt die de sensor afsluit op het moment dat de lens verwijderd wordt (waar SAR ook over bericht heeft), wordt het eerder beter.

Eigenlijk zal het me een zorg zijn dat SLT op zich verdwijnt. Als de A-mount maar blijft, en de functionaliteit zodat alle lenzen volledig ondersteunt blijven.
De minolta flits schoen is er al aan, wie weet is de A mount ook niet veilig.

SLT is/was een tussenstap naar mirrorless (sluiter en zoeker weg laten eerste kosten besparing) . Volgende stap is idd mirrorless (halve stop betere iso, geen spiegel en losse AF sensor) en daarna mogenlijk naar een mount met een kortere register afstand en zonder mechanische AF en diafragma overbrenging (net als nex). AS mogen ze van mij in de body houden.

Met een kortere register afstand kunnen groothoek lenzen simpeler/goedkoper van ontwerp en beter kwa prestaties. Tevens kunnen er meer lenzen met adapters gebruikt worden. AFmotor in de lens heeft voordeel voor filmen (stiller) net als electronisch diafragma aansturing.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 29-04-2013 23:54 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mwa, het omschakelen van de iISO flitsschoen naar een ISO flitsschoen is niet zo een punt. Buiten Sony gebruikte niemand de iISO flitsschoen en het was altijd een punt van kritiek dat iedereen ISO gebruikte, alleen Sony niet. Sony heeft zich gewoon geconformeerd aan de markt.

Indien het probleem van de PDAF zonder gebruik van een spiegel wordt opgelost, dat voorzie ik bv. wel dat pure A-mount camera's met APS-C zullen verdwijnen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Een SLR-like systeemcamera met E-mount in combinatie met een A-mount adaptor biedt veel meer mogelijkheden dan een pure A-mount camera. De AF-micromotor voor lenzen zonder eigen focusmotor kan makkelijk in de adaptor (net zoals nu met de LEA2 adaptor). Zo behoud je de volledige functionaliteit van al je A-mount lenzen, maar wel in combinatie met een camera waar je ook E-mount lenzen op kwijt kan, en via adaptors allerlei ander spul. De kortere register afstand is echt een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 13:37
EXX schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 10:01:
Indien het probleem van de PDAF zonder gebruik van een spiegel wordt opgelost, dat voorzie ik bv. wel dat pure A-mount camera's met APS-C zullen verdwijnen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Een SLR-like systeemcamera met E-mount in combinatie met een A-mount adaptor biedt veel meer mogelijkheden dan een pure A-mount camera.
Intergratie van AF punten in de sensor is een veel belovende ontwikkeling wat PDAF zonder spiegel betreft.

Een SLR like camera met E-mount is ook een heel interessant idee. Een bestaande lens lineup. Bestaande adapters en alle in eerdere posts beschreven voordelen. Tevens is de E-mount ruim genoeg om plaats te bieden aan een FF sensor (zie de NEX-VG900). Wat dat betreft zou Sony volledig over kunnen op E mount en bij camera's vanaf de 5 of 7 serie standaard een adapter voor A-mount mee leveren het eerste jaar en later als accessoire voor 200-250 euro los verkopen.... toekomst muziek. De overname door Sony heeft tot nu toe helemaal niet slecht uit gepakt voor de oude minolta gebruikers en ook in de toekomst lijkt Sony innovatief te willen zijn met z'n camera divisie ik ben en blijf benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 30-04-2013 12:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:40
Als de A-mount zou verdwijnen, waarom brengen ze dan nog nieuw glas uit voor de A-mount? De nieuwe CZ 50 mm is dan al waardeloos voordat hij daadwerkelijk op de markt komt.
De SLT is alleen maar een vorm tussen de met en zonder spiegel uitgeruste DSLR .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Tnx!
Cyleo schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:14:
[...]

In je sig staat dat je een milestone hebt, de datakabel van je telefoon kun je dan gewoon gebruiken om het op te laden ;)
Haha :) Dat is alweer een tijdje geleden. Overigens wel verkocht aan een Tweaker, dus hij zou hier ergens nog op het forum rond moeten spoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 04-10 09:22
Leuke wide-angle prime voor de E-mount: http://lenses.zeiss.com/c...nses/touit/touit2812.html
En een standaard prime voor E-mount: http://lenses.zeiss.com/c...nses/touit/touit1832.html

[ Voor 33% gewijzigd door Universal Creations op 30-04-2013 22:42 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Weakling schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:39:
[...]

De 18-55 is vederlicht, maar inderdaad minder compact.

[...]

Het is maar wat je vriendelijk noemt, aangezien ik de 5R met 18-55 voor 489 euro heb gekocht. Lijkt er op dat ze toch de prijs van de 16-50 er voor gerekend hebben. Wat nog steeds netjes is uiteraard.

[...]

Ikzelf prefereer wel een filter voor mijn glas, maar dan puur als extra bescherming. Liever een filter van een paar tientjes die beschadigt dan de lens zelf. Dat hoeft geen UV filter te zijn, kan ook een clear filter zijn, maar als je het doet: koop dan geen el cheapo filter, maar een fatsoenlijke van B+W bijvoorbeeld. Dan worden je foto's echt niet slechter.
Hmm, ik moet binnenkort ook maar eens na een filter gaan kijken voor mijn 5R. Die gaat morgen overigens zijn grote vuurdoop krijgen, ik ga op de Nurburgring er foto's mee maken van auto's :). Met de A350 van mijn vader lukte dat altijd wel degelijk, ondanks dat ik totaal geen ervaring met fotografie heb :P. Ach, ik gooi de sportmodus er wel op en kijk wel wat er uit komt :).

Overigens heb ik maar 389 euro betaald voor mn 5R met 18-55 lens >:). Verder bevalt hij eigenlijk prima, ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, want hiervoor had ik niet eens een compact camera.. Met name bij weinig licht maakt hij nog extreem goede foto's, waardoor de flitser vaak overbodig is. Overigens heb ik geen last van een slecht presenterende flitser, maar nogmaals, ik ben niet zoveel gewend :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Geweldig he! Wordt een nex 6 wel heel erg intressant als AF camera. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen en wat de prijzen worden (rond de 1000 dollar (/euro) dacht ik gelezen te hebben.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.