Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.764 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:42
In Duitsland heeft een winkel er prijzen bijgezet: 799 voor de 32/1.8 en 1099 voor de 12/2.8.

http://www.sonyalpharumor...rice-lower-than-expected/

[ Voor 31% gewijzigd door PowerUp op 02-05-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
JEPEM schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 16:39:
Als de A-mount zou verdwijnen, waarom brengen ze dan nog nieuw glas uit voor de A-mount? De nieuwe CZ 50 mm is dan al waardeloos voordat hij daadwerkelijk op de markt komt.
De SLT is alleen maar een vorm tussen de met en zonder spiegel uitgeruste DSLR .
SLT is idd een tussen vorm. Een tussen vorm waar sony van heeft aangegeven alleen nog een A58 uit te brengen en daarna geen SLT camera's meer te maken. Terug naar optische zoekers zie ik Sony niet doen...

Niemand zegt dat de A-mount dit jaar of deze 5 jaar afgeserveerd wordt. Maar Sony heeft geen enkele technische reden om de A-mount lang voort te zetten (helemaal als Sony puur EVIL gaat zonder half doorzichtige spiegel). Alles over op E-mount scheelt Sony kosten en levert de gebruiker een veel flexibeler platform op (denk aan doorgroeien van nex naar slr of een nex body als EDC en tevens backup voor je slr).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Sony heeft niks aangegeven, alles is nog een gerucht en maar ene kleine deel van de Sonyalpharumors is ook daadwerkelijk correct. Vind het eerlijk gezegd dan ook een vreselijke site. Enorm biased meningen en een hoop onzin in het algemeen.
RobertJRB schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 23:10:
[...]

Geweldig he! Wordt een nex 6 wel heel erg intressant als AF camera. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen en wat de prijzen worden (rond de 1000 dollar (/euro) dacht ik gelezen te hebben.
Dit worden zeker weten gewilde lenzen. Ik denk dat deze lenzen het ook heel leuk op een Nex7 gaan doen. Eindelijk naar verwachting lenzen die de hoge resolutie eer aan gaan doen. De prijs voor de 35mm valt ook nog mee terwijl je toch een echte Zeiss ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:57:
[...]Alles over op E-mount scheelt Sony kosten en levert de gebruiker een veel flexibeler platform op...
Dat kan alleen maar als de E-mount ook een daadwerkelijk een compleet systeem wordt, wat het op dit moment nog lang niet is. Ik deel je mening dan ook (nog) niet. Voor de strobisten of wildlife fotografen onder ons (en ja, daar zijn er zat van die Sony gebruiken) heeft een Nex en E-mount niets te bieden op het moment.

Ik denk dan ook niet dat Sony A-mount laat vallen, zeker niet gezien de investering in R&D die zij in A-mount hebben gestoken de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ze zouden dan ook geen lenzen nu meer ontwerpen etc en prototypes van nieuwe Alpha cameras tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 14:48
Ik ben in bezit van Sony A700 oa met CZ16-80. Ik ben nu aan het kijken voor een videocamera, wellicht een nieuwe spiegelreflex met videomogelijkheid.

Hoe is jullie ervaring daar mee?
Is er verschil tussen de A57 en de A65? qua kwaliteit van video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Sn0wblind schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:09:
Ze zouden dan ook geen lenzen nu meer ontwerpen etc en prototypes van nieuwe Alpha cameras tonen.
Met de wisseling van de CEO zijn er wat veranderingen bij Sony geweest. De A78 die op het punt van uitkomen stond is terug getrokken. Sony gaat op Alpha gebied pas weer iets presenteren als ze baanbrekende veranderingen kunnen laten zien. Dat schijnt in 2014 te gaan gebeuren, met een camera die alles wat tot nu toe bekend is uit het water zou moeten blazen...Maar goed, dat zijn natuurlijk allemaal geruchten. Maar het is in ieder geval zeker dat de A58 de laatste Alpha release (qua camera) was dit jaar.

En nu is het ook nog zo dat de camera-divisie een compleet andere is dan de lens-divisie. Die 2 werken min of meer onafhankelijk van elkaar. Dus investeren in ontwikkeling van lenzen beinvloed in principe niet de ontwikkeling van nieuwe camera's.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Het zou in ieder geval erg zuur zijn voor iedereen met een A-mount als Sony er de brui aan geeft. Ik ga er nml vanuit dat je dan helemaal niks meer van ze hoeft te verwachten, ook niet qua service en onderhoud. A-mount discontinued= no help for you today. Een Amount mirrorless body op DSLR formaat zou intressant kunnen zijn. Ik wacht iig nog even met een nieuwe camera van Sony.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
ROFLASTC schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:18:
Het zou in ieder geval erg zuur zijn voor iedereen met een A-mount als Sony er de brui aan geeft. Ik ga er nml vanuit dat je dan helemaal niks meer van ze hoeft te verwachten, ook niet qua service en onderhoud. A-mount discontinued= no help for you today. Een Amount mirrorless body op DSLR formaat zou intressant kunnen zijn. Ik wacht iig nog even met een nieuwe camera van Sony.
Het is niet zo dat dat van de ene op de andere dag gaat gebeuren. En service en onderhoudt besteden ze nu ook al uit(techrepair), dat loopt ook gewoon door. Of je hebt garantie dan kost het sony geld (zelfs al doeken ze de hele camera devisie op) of je hebt geen garantie dan kost het jou geld.
KoalaBear schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:12:
Hoe is jullie ervaring daar mee?
Is er verschil tussen de A57 en de A65? qua kwaliteit van video?
Niet heel schokkend zowel de 16MP als de 24MP sensor presteren goed.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Killer schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:39:
[...]

Met de wisseling van de CEO zijn er wat veranderingen bij Sony geweest. De A78 die op het punt van uitkomen stond is terug getrokken. Sony gaat op Alpha gebied pas weer iets presenteren als ze baanbrekende veranderingen kunnen laten zien. Dat schijnt in 2014 te gaan gebeuren, met een camera die alles wat tot nu toe bekend is uit het water zou moeten blazen...Maar goed, dat zijn natuurlijk allemaal geruchten. Maar het is in ieder geval zeker dat de A58 de laatste Alpha release (qua camera) was dit jaar.

En nu is het ook nog zo dat de camera-divisie een compleet andere is dan de lens-divisie. Die 2 werken min of meer onafhankelijk van elkaar. Dus investeren in ontwikkeling van lenzen beinvloed in principe niet de ontwikkeling van nieuwe camera's.
Maar dat van die zogenaamde camera is ook weer een Sonyalpharumor.com roddel. Het is maar afwachten of het er echt komt.Kaz Hirai wilt nu alleen echt veranderingen in producten zien. Dat waren dan ook de prototypes die getoond waren. DSLR's met een sterke focus op film en verwisselbare lensmount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

ROFLASTC schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:18:
Als je al Alpha-mount lenzen hebt, en je bent toe aan een nieuwe camera, waarom zou je dan wachten? Alleen vanwege een roddel? Het is niet zo dat de camera of de lenzen ineens ophouden te werken als Sony stopt met de Alpha-mount. Ik vind het sowieso een hardnekkig gerucht, dat nergens op gestoeld is.
Canon maakt ook systeemcamera's, die gaan toch ook niet daarom stoppen met de Canon-mount? En voor Nikon geldt hetzelfde.
Sn0wblind schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:01:
[...]

Maar dat van die zogenaamde camera is ook weer een Sonyalpharumor.com roddel. Het is maar afwachten of het er echt komt.Kaz Hirai wilt nu alleen echt veranderingen in producten zien. Dat waren dan ook de prototypes die getoond waren. DSLR's met een sterke focus op film en verwisselbare lensmount?
Klopt, het zijn allemaal roddels, niks is officieel bevestigd (alleen dat er een nieuwe CEO is dan :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 04-05-2013 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het is gewoon de volgende stap, SLT was in mijn ogen een tussenoplossing. Waarschijnlijk is PD-AF op de sensor in de ogen van Sony volwassen genoeg om te gebruiken ipv een aparte AF unit. Het zal ook zeker niet het einde van de A-mount zijn. Het wordt dan iets als de Pentax K-01, behalve de trage AF en bizarre vormgeving hopelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

PowerUp schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:48:
Het is gewoon de volgende stap, SLT was in mijn ogen een tussenoplossing. Waarschijnlijk is PD-AF op de sensor in de ogen van Sony volwassen genoeg om te gebruiken ipv een aparte AF unit. Het zal ook zeker niet het einde van de A-mount zijn. Het wordt dan iets als de Pentax K-01, behalve de trage AF en bizarre vormgeving hopelijk :P
Het ging mij er meer om het volhardende gerucht dat de A-Mount zou verdwijnen, terwijl daar geen enkel bewijs of aanleiding voor is in mijn ogen. Ik vermoed best dat er in de camera van alles zal veranderen aan techniek en dat SLT vervangen gaat worden door een compleet spiegelloos-systeem. Dat zou allemaal best kunnen en ook nog wel logisch zijn. Maar dat zegt helemaal niets over het al dan niet verdwijnen van de A-Mount.

Sterker nog, ik denk dat Sony er juist belang bij heeft om zowel de A mount als de E mount in leven te houden. Op die manier verkoop je tenminste lenzen aan mensen die beide mounts bezitten. Dan behoud je A voor de (semi)proffesionele full-body camera's en E voor de systeemcamera's. Voor beide is er volgens mij een apart marksegment dat voor een aantal gebruikers misschien zal overlappen.

En het argument dat als Sony de A-mount laat vallen en dat je dan totaal geen ondersteuning meer hebt is in mijn ogen ook een beetje kul. Service wordt nu al uitgevoerd door sub-aannemers van Sony en die zullen dat blijven doen zolang het commercieel gezien aantrekkelijk voor ze is. Ik kan nu nog al mijn 1ste generatie Minolta AF lenzen laten servicen, terwijl Sony op dat gebied al lang geen thuis meer geeft. Zelfs mijn KM7D kan ik gewoon nog laten repareren. Er zullen in dat geval geen firmware updates meer komen voor de laatste camera's, maar elke camera heeft wat dat betreft een end-of-life. Voor de A100 komt er tenslotte ook geen nieuwe firmware meer uit, terwijl de A-Mount nu nog steeds ondersteund wordt. Zelfs als het gerucht waar zou zijn dan zie ik (tenzij je nu helemaal nieuw moet instappen) geen reden waarom je nu niet een A-mount lens/camera zou kunnen aanschaffen. Sterker nog, als het gerucht waar zou zijn, dan zouden de prijzen voor die dingen vallen als bakstenen en kun je voor erg weinig hele mooie apparatuur scoren........Maar goed, ook dat is niet zo, want er is geen enkele aanleiding om te denken dat de A-mount verdwijnt.

Het is allemaal een beetje negatieve stemmingsmakerij volgens mij. Ik ben tot nu toe in ieder geval erg blij met mijn A-mount camera en heb recent nog 2 objectieven aangeschaft en ben er heerlijk mee aan het plaatjes schieten. Als ik elke gerucht moet geloven en steeds maar moet wachten op the-next-best-thing, zat ik nu nog met mijn analoge 35mm camera te prutsen (ooohh wacht....dat doe ik ook nog :+ )

[ Voor 40% gewijzigd door Killer op 04-05-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Gister mijn Nex7 weer mogen ontvangen na een reparatie. Alles in orde. Alleen hebben ze mijn systeem software van Japans veranderd naar Europees/Engels. Nu loopt de camera vast zodra ik wil filmen in 24P. 60p bijvoorbeeld werkt dan weer wel. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik dacht dat Europese Nex cameras sowieso alleen 50p en 25p ondersteunden in plaats van 60p en 24p.

Jammer dat het hacken van Nex firmwares nog niet echt helemaal doorgevoerd is om het zelf te kunnen fixen eventueel.

[ Voor 28% gewijzigd door Sn0wblind op 09-05-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Sn0wblind schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:49:
Ik dacht dat Europese Nex cameras sowieso alleen 50p en 25p ondersteunden in plaats van 60p en 24p.
Klopt, je zou bij een europese nex niet eens 24p en 60p moeten kunnen selecteren. Geen idee wat ze precies uitgespookt hebben tijdens de reparatie, maar als jij ziet dat het een eu nex is geworden en je kunt toch nog de niet eu modes selecteren voor filmen, dan lijkt het er op alsof ze de systeem software maar halve bak vervangen hebben.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De nieuwe Zeiss' voor NEX zijn op scherpte getest en komen zeer goed uit de test. Ook vervorming en vignettering zijn gering: http://www.sonyalpharumor...-state-of-the-art-lenses/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YLJei82yvWOMWzKTz1lHg22t/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NyFrQb0AaIPpIBWnVY0scxXi/full.png
Bron plaatjes: http://www.dslrmagazine.c...a-csc-prueba-tecnica.html

[ Voor 47% gewijzigd door PowerUp op 14-05-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
PowerUp schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:44:
De nieuwe Zeiss' voor NEX zijn op scherpte getest en komen zeer goed uit de test. Ook vervorming en vignettering zijn gering: http://www.sonyalpharumor...-state-of-the-art-lenses/

[afbeelding]

[afbeelding]
Bron plaatjes: http://www.dslrmagazine.c...a-csc-prueba-tecnica.html
De link doorgelezen, ziet er goed uit!

Ben wel benieuwd naar een wat directer vergelijk met bijvoorbeeld de sigma 30mm.

en nu zelfs de touits er zijn mag zeiss nu eindelijk wel eens komen met die lichtsterke ZM lens waar ze vorig jaar al over schreven

[ Voor 8% gewijzigd door RobertJRB op 14-05-2013 11:56 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

PowerUp schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:48:
En er is wat meer info opgedoken: Een patent voor een mirrorless A-Mount systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Killer op 14-05-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Interessant gerucht: Olympus gaat lenzen maken voor de A-mount: http://www.sonyalpharumor...st-designed-with-olympus/

Als eerste zou er een 400 mm f/4 komen. Ik ben benieuwd of het waar is, een groter assortiment lenzen is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Een 400mm f/4 lens.... als ze bij Canon, Nikon en Sigma dat nu ook eens begrijpen.... want volgens mij is dat een zeer interessante lens voor veel mensen die niet een vermogen willen uitgeven aan een 400/2.8 en toch een stop meer lichtsterkte willen hebben dan de goedkopere 400mm lenzen (inclusief zooms).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27

Sick Nick

Drop the top!

Ik denk vooral dat het qua gewicht flink gaat schelen, die 400/2.8 toeters zijn echt lomp zwaar. Als je zwaar wilt kan je namelijk al de 300/2.8 en 1.4x tc nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Universal Creations schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:14:
Een 400mm f/4 lens.... als ze bij Canon, Nikon en Sigma dat nu ook eens begrijpen.... want volgens mij is dat een zeer interessante lens voor veel mensen die niet een vermogen willen uitgeven aan een 400/2.8 en toch een stop meer lichtsterkte willen hebben dan de goedkopere 400mm lenzen (inclusief zooms).
In welk opzicht zou een 400mm f/4 beter zijn dan een 300mm f/2.8 met 1.4 TC? Dan kom je op ongeveer dezelfde brandpuntsafstand en dezelfde lichtsterkte en je krijgt nog eens de mogelijkheid om 300mm f/2.8 te hebben in donkere omgevingen of wanneer je wat minder mm's nodig hebt. De 300mm f/2.8 lenzen van de verschillende fabrikanten horen bij de best presterende lenzen van de verschillende fabrikanten en kunnen heel goed een 1.4 TC verdragen. Ook de AF blijft snel.

Canon en Nikon gaan volgens mij sowieso al geen 400mm f/4 uitbrengen, dat zou verkopen van hun 300mm f/2.8 en aankomende 200-400 f/4 afpakken.

Ik zou vooral willen dat Sigma een relatief betaalbare 500mm f/4 met OS zou uitbrengen. De 500mm f/4 lenzen van Canon/Nikon/Sony zijn namelijk erg duur.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
LaurentS schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:27:
In welk opzicht zou een 400mm f/4 beter zijn dan een 300mm f/2.8 met 1.4 TC? Dan kom je op ongeveer dezelfde brandpuntsafstand en dezelfde lichtsterkte en je krijgt nog eens de mogelijkheid om 300mm f/2.8 te hebben in donkere omgevingen of wanneer je wat minder mm's nodig hebt. De 300mm f/2.8 lenzen van de verschillende fabrikanten horen bij de best presterende lenzen van de verschillende fabrikanten en kunnen heel goed een 1.4 TC verdragen. Ook de AF blijft snel.
Vergelijking tussen 300/2.8+TC op f/5.6 vs. 400/5.6 wide-open
Lijkt mij vrij duidelijk dat die TC zelfs afgestopt niet zo goed presteert als een enkele prime. Als enkel centrumscherpte voldoende is, dan is 300+TC prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
RobertJRB schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:54:
[...]

De link doorgelezen, ziet er goed uit!

Ben wel benieuwd naar een wat directer vergelijk met bijvoorbeeld de sigma 30mm.

en nu zelfs de touits er zijn mag zeiss nu eindelijk wel eens komen met die lichtsterke ZM lens waar ze vorig jaar al over schreven
die prijs relativeert mijn opwinding behoorlijk, voor 900-1000 euro heb je ook een dslr met 50mm 1.8 of zelfs 1.4 lens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
JAHRASTAFARI schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:48:
[...]
die prijs relativeert mijn opwinding behoorlijk, voor 900-1000 euro heb je ook een dslr met 50mm 1.8 of zelfs 1.4 lens. :)
Tja, dat klopt. Maar vergeet niet dat je voor dat geld een cropfactor dslr koopt en de 50mm een beeldhoek geeft van een 75mm of 80mm lens.

Wil je de beeldhoek van een 50mm, of 18mm (zoals deze op de NEX en Xpro geven) dan zijn de opties meteen een stuk prijziger.

Daabij komt dat je dan geen Zeiss, met de bijbehorende kwaliteiten, krijgt.

Ga je voor een zeiss in 18mm of 50mm op je DSLR dan zit je snel ver over de 1000 euro. (5D2 met 50/1.4 planar komt al snel op zo'n 1600 a 1700 euro, en dat is met tweedehands 5D2)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
RobertJRB schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:44:
[...]Tja, dat klopt. Maar vergeet niet dat je voor dat geld een cropfactor dslr koopt en de 50mm een beeldhoek geeft van een 75mm of 80mm lens.
D'oh! :D

[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 02-06-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Heeft CZ eigenlijk wel eens wat gemaakt voor Sony dat niet in 1e instantie alleen voor FF bedoeld was? Ik vermoed nml dat ik in Juli de Sigma 35 f1.4 ga hebben maar ik zou nog ea willen vergelijken enzo.

Lens met een usb dock om micro adjust in de lens te doen ipv de camera, lens zet body OS ook uit ed. Beeld prestaties lijken sehr g3il

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ROFLASTC schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:00:
Heeft CZ eigenlijk wel eens wat gemaakt voor Sony dat niet in 1e instantie alleen voor FF bedoeld was? Ik vermoed nml dat ik in Juli de Sigma 35 f1.4 ga hebben maar ik zou nog ea willen vergelijken enzo.

Lens met een usb dock om micro adjust in de lens te doen ipv de camera, lens zet body OS ook uit ed. Beeld prestaties lijken sehr g3il
De 24/1.8 is gemaakt voor de NEX, en dus voor een cropfactor.

De relatie met een sigma 35/1.4 snap ik niet helemaal. Dat is juist een full frame lens.

Over het maken door zeiss. Zeiss bouwt deze lenzen niet. Sony doet dat aan de hand van een zeiss ontwerp. In het geval van de ZE/ZF, de ZM's en de touits bouwt Cosina ze. Op een enkele uitzondering na als de ZM 15/2.8.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RobertJRB schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:44:
[...]

De 24/1.8 is gemaakt voor de NEX, en dus voor een cropfactor.

De relatie met een sigma 35/1.4 snap ik niet helemaal. Dat is juist een full frame lens.

Over het maken door zeiss. Zeiss bouwt deze lenzen niet. Sony doet dat aan de hand van een zeiss ontwerp. In het geval van de ZE/ZF, de ZM's en de touits bouwt Cosina ze. Op een enkele uitzondering na als de ZM 15/2.8.
heuj :P :> ik typte te snel Ik bedoelde A-mount 8)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
ROFLASTC schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:00:

Voor zo ver ik weet worden alle CZ's voor A-mount of door Sony zelf gemaakt of door Cosina.

CZ's 16-80 is een voorbeeld van een APS-C lens gemaakt door Sony voor A-mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ben erg tevreden met m'n CZ 24 1.8 op de nex6, heerlijke kwaliteit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Klopt, ik heb die voorbeeld fotos van jou gezien, weet ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Rokinon/Samyang heeft een nieuwe lens voor de E-mount aangekondigd: een 300 mm f/6.3 spiegellens. Vanaf begin juli te krijgen voor 299,- (waarschijnlijk dollar).
Wel een interessant ding, spiegellenzen hebben zo hun nadelen zoals weinig contrast en de gekke bokeh, maar dit is wel heel erg compact zo.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DLUOlhZp0BznRIWTETcKqT99/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 29-05-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:24
Hiervoor kan je Vraag & Aanbod gebuiken, het forum is hier niet voor bedoeld

[ Voor 84% gewijzigd door PowerUp op 30-05-2013 11:48 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

PowerUp schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:03:
Rokinon/Samyang heeft een nieuwe lens voor de E-mount aangekondigd: een 300 mm f/6.3 spiegellens. Vanaf begin juli te krijgen voor 299,- (waarschijnlijk dollar).
Wel een interessant ding, spiegellenzen hebben zo hun nadelen zoals weinig contrast en de gekke bokeh, maar dit is wel heel erg compact zo.
En natuurlijk niet te vergeten: geen AF en door het vaste diafragma geen DOF controle. Aan de andere kant: ook geen CA. Je hebt ook geen OIS bij deze lens.

Op zich zijn spiegellenzen niet verkeerd, je moet er alleen mee leren om te gaan. Veel zaken kun je corrigeren in nabewerking. Ik gebuik zelf regelmatig mijn Minolta AF 500 F/8 Reflex (die heeft dan wel weer AF), met wisselende resultaten. Het bokeh blijft een punt, het kan vrij dramatisch zijn. Kwestie van tevoren inschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 30-05-2013 12:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

EXX schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:43:
En natuurlijk niet te vergeten: geen AF en door het vaste diafragma geen DOF controle. Aan de andere kant: ook geen CA. Je hebt ook geen OIS bij deze lens.

Op zich zijn spiegellenzen niet verkeerd, je moet er alleen mee leren om te gaan. Veel zaken kun je corrigeren in nabewerking. Ik gebuik zelf regelmatig mijn Minolta AF 500 F/8 Reflex (die heeft dan wel weer AF), met wisselende resultaten.
Is het bij zo'n lens noodzakelijk om een statief te gebruiken of kun je er ook een beetje fatsoenlijk mee handheld schieten? Ik werkelijk geen enkele ervaring met dit soort lenzen en lengtes. Dichtst in de buurt komt 200mm op mijn 18-200mm en daar kan ik goed mee uit de hand schieten, maar die heeft wel stabilisatie. Om nou elke foto op 1/4000 sec te moeten schieten om het ontbreken van stabilisatie te corrigeren gaat ook weer wat ver (plus dat ik dan ook de ISO flink omhoog moet schroeven om voldoende licht binnen te krijgen).

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Weakling schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:00:
[...]

Is het bij zo'n lens noodzakelijk om een statief te gebruiken of kun je er ook een beetje fatsoenlijk mee handheld schieten? Ik werkelijk geen enkele ervaring met dit soort lenzen en lengtes. Dichtst in de buurt komt 200mm op mijn 18-200mm en daar kan ik goed mee uit de hand schieten, maar die heeft wel stabilisatie. Om nou elke foto op 1/4000 sec te moeten schieten om het ontbreken van stabilisatie te corrigeren gaat ook weer wat ver (plus dat ik dan ook de ISO flink omhoog moet schroeven om voldoende licht binnen te krijgen).
De vuistregel is 1/brandpuntsafstand. Dus je zou normaal gezien rond 1/320s scherpe platen moeten kunnen trekken met deze lens.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
Tenzij je camera een cropfactor heeft, dan moet je de sluitertijd keer de cropfactor doen om een nog wat betere indicatie te krijgen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Hahn schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:17:
Tenzij je camera een cropfactor heeft, dan moet je de sluitertijd keer de cropfactor doen om een nog wat betere indicatie te krijgen :)
Dat is een ruimverspreide misvatting :) Onscherpte bepaal je bij 1 op 1 weergave. Of je onscherpte gaat zien hangt dus samen met de pixeldensiteit en niet met de cropfactor. Als je dus bvb een FF Nikon D800 met 36 MP hebt, zal je een hogere sluitersnelheid moeten aanhouden dan bvb met een 8 MP APS-C camera, deze komt namelijk overeen met 16 MP APS-C sensor qua pixeldensiteit.

Daarnaast is het maar een vuistregel, de ene persoon kan de combo al wat beter stilhouden dan de ander, leunen tegen een vast voorwerp zoals muur, boom en dergelijke kan deze vereiste sluitersnelheid naar beneden halen, je techniek heeft ook een invloed etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Daar kan ik eigenlijk geen goed antwoord op geven. De A55 heeft in body beeldstabilisatie, die meehelpt. Verder gebruik ik de 500mm Reflex bijna nooit uit de hand, ik ben niet zo goed in stilhouden. Het is met statief of monopod.

Enkele foto's die ik geschoten met de spiegellens vind je hier.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaurentS schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:20:
[...]

Dat is een ruimverspreide misvatting :) Onscherpte bepaal je bij 1 op 1 weergave. Of je onscherpte gaat zien hangt dus samen met de pixeldensiteit en niet met de cropfactor. Als je dus bvb een FF Nikon D800 met 36 MP hebt, zal je een hogere sluitersnelheid moeten aanhouden dan bvb met een 8 MP APS-C camera, deze komt namelijk overeen met 16 MP APS-C sensor qua pixeldensiteit.

Daarnaast is het maar een vuistregel, de ene persoon kan de combo al wat beter stilhouden dan de ander, leunen tegen een vast voorwerp zoals muur, boom en dergelijke kan deze vereiste sluitersnelheid naar beneden halen, je techniek heeft ook een invloed etc.
Ik zal een van de misvattende mensen zijn misschien. Maar hoe je onscherpte bepaalt heeft toch niet zo veel te maken met wanneer het ontstaat?
PowerUp schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:03:

[afbeelding]
Dat is 450mm FF-equivalent, maar dan wel lekker compact inderdaad. Ik zat te twijfelen of ik de 55-210mm van Sony zelf nog aan ging schaffen, maar ik vind dit een leukere kandidaat. Wel even afwachten hoe de Rokinon presteert natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Even een aanvulling: deze Samyang reflexlens is een 300mm, geen 500mm zoals de Minolta/Sony voor A-mount. Dat maakt al veel uit mbt uit de hand schieten. Met 300mm lenzen heb ik vaker uit de hand geschoten, geen probleem. Dan moet het met deze reflexlens zeker te doen zijn, aangezien ze lichter zijn dan normale lenzen. Vanwege de f/6.3 zul je wel sneller een hogere ISO moeten gebruiken. Dat kun je zelf makkelijk uitproberen door een van je huidige lenzen op f/6.3 te zetten en er wat foto's mee te maken en te kijken waar je ISO en sluitertijd op uitkomen.

Edit:
Stop de persen!!!. Ken Rockwell heeft een positieve review van de A99 gefabriekt. Die kan meteen in de openingspost :P

[ Voor 6% gewijzigd door EXX op 31-05-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:52:
[...]

Ik zal een van de misvattende mensen zijn misschien. Maar hoe je onscherpte bepaalt heeft toch niet zo veel te maken met wanneer het ontstaat?
Je zal een klein beetje onscherpte bvb wel zien als je op 100% inzoomt op een 24 MP APS-C sensor maar niet bij een 12 MP APS-C sensor, je zoomt dan namelijk een heel stuk minder ver in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demolition_man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 20:45
Hoe kan je achterhalen hoeveel je terug krijgt van sony met de cashback actie?
Ik zat voor mijn Sony Nex te kijken naar de 18-200 van tamron (E559) maar dan word de SEL18200LE van Sony (E799) misschien intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

demolition_man schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:48:
Hoe kan je achterhalen hoeveel je terug krijgt van sony met de cashback actie?
Ik zat voor mijn Sony Nex te kijken naar de 18-200 van tamron (E559) maar dan word de SEL18200LE van Sony (E799) misschien intressant.
Bij die link kun je zien welke lenzen meedoen en daar staat de SEL18200LE niet tussen.
Edit: ah dat zijn alleen de lenzen bij die winkel, zie nu via http://www.sony.nl/res/attachment/file/18/1237490513418.pdf dat de SEL18200LE wel mee doet.

Overigens, ik weet zo niet welke NEX je hebt en als dat een 5R of 6 is of je veel waarde hecht aan PDAF, maar de Tamron ondersteunt dat niet en de SEL18200LE (die er erg uitziet als een kopie van de Tamron) wel.

Heb al herhaaldelijk mailtjes naar Tamron gestuurd met de vraag of hun lens nog geupdate zal worden, maar wordt telkens met een kluitje in het riet gestuurd: "Die vraag hebben we aan Tamron Japan voorgelegd en we wachten nog steeds op antwoord" ... jaja, na ruim vier maanden nog steeds???

[ Voor 8% gewijzigd door Plekuz op 31-05-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demolition_man
Weakling schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:03:
[...]

Bij die link kun je zien welke lenzen meedoen en daar staat de SEL18200LE niet tussen. Overigens, ik weet zo niet welke NEX je hebt en als dat een 5R of 6 is of je veel waarde hecht aan PDAF, maar de Tamron ondersteunt dat niet en de SEL18200LE (die er erg uitziet als een kopie van de Tamron) wel.

Heb al herhaaldelijk mailtjes naar Tamron gestuurd met de vraag of hun lens nog geupdate zal worden, maar wordt telkens met een kluitje in het riet gestuurd: "Die vraag hebben we aan Tamron Japan voorgelegd en we wachten nog steeds op antwoord" ... jaja, na ruim vier maanden nog steeds???
Ik heb zelf de 5n maar zal mijn body hopelijk sneller vervangen dan mijn lensen :)
Bij http://www.sony.nl/hub/2013-lenzen-promotie zie ik hem er wel tussen staan, maar ik vroeg me dus af hoeveel dat ongeveer is want tot 1000 euro kan ook een euro zijn. Het prijs verschil is namelijk wel erg veel...

Objectieven: SAL‐1680Z, SAL‐2470Z, SAL‐50F18, SAL‐50M28, SAL‐18250,
SAL‐55300, SAL‐70200G, SAL‐70300G, SAL‐70400G2, SAL‐500F4G, SEL‐18200LE,
SEL‐50F18, SEL‐20F28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

demolition_man schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:06:
k heb zelf de 5n maar zal mijn body hopelijk sneller vervangen dan mijn lensen :)
Bij http://www.sony.nl/hub/2013-lenzen-promotie zie ik hem er wel tussen staan, maar ik vroeg me dus af hoeveel dat ongeveer is want tot 1000 euro kan ook een euro zijn. Het prijs verschil is namelijk wel erg veel...

Objectieven: SAL‐1680Z, SAL‐2470Z, SAL‐50F18, SAL‐50M28, SAL‐18250,
SAL‐55300, SAL‐70200G, SAL‐70300G, SAL‐70400G2, SAL‐500F4G, SEL‐18200LE,
SEL‐50F18, SEL‐20F28
Ik zie 'm bij bijvoorbeeld CameraNU staan met 50 euro cashback. Leuk meegenomen, maar heel veel is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demolition_man
Weakling schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:14:
[...]

Ik zie 'm bij bijvoorbeeld CameraNU staan met 50 euro cashback. Leuk meegenomen, maar heel veel is het nou ook weer niet.
Thanks, jammer ja ik had op 100 euro gehoopt dan had ik wel voor die gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

offtopic:
hmm elke keer als ik direct naar de laatste pagina wil van dit topic bokt Chrome op malware. Ik heb mijn pc en Chrome al meermalen geschoond. Het blijft terug komen

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
LaurentS schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:20:
[...]

Hier zijn 2 varrianten op. de variant die jij brengt gaat uit van pixeleepen op 100%.

De in mijn ogen best bruikbare varriant gaat uit van scherpte niet ingezoomd of een afdruk op een normale kijkafstand. En daar gaat de fysieke grootte van de sensor wel een rol in spelen. Voor sensoren t/m 4MP heb je iedere MP nodig, dus is pixelpeepen relevant. Alleen met de huidige sensoren van 16MP of meer is scherpte op 100% nouwelijks meer interessant. Ik heb bij het bekijken van foto's op 100% altijd het gevoel of ik een poster met een vergrootglas aan het bekijken ben.
ROFLASTC schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:58:
offtopic:
hmm elke keer als ik direct naar de laatste pagina wil van dit topic bokt Chrome op malware. Ik heb mijn pc en Chrome al meermalen geschoond. Het blijft terug komen
er staan 2 plaatjes in die het mogenlijk zouden kunnen zijn. flink veel posts maken zodat die niet meer op de laatste pagina staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:58:
offtopic:
Komt door het plaatje wat JAHRASTAFARI linked in z'n post, ik heb 'm even een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:17:
[...]

Komt door het plaatje wat JAHRASTAFARI linked in z'n post, ik heb 'm even een DM gestuurd.
Ik heb mijn bericht aangepast. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik heb een NEX-VG10 met een afgebroken schermpje. Deze is vandaag in de post binnengekomen..

Nu hoopte ik dus deze te gebruiken zonder het schermpje maar met een externe monitor.

Is er bij iemand bekend of je door de menustructuur kunt bladeren met een externe (lilliput) monitor via hdmi output? Of is het menu wellicht via de viewfinder te gebruiken?

ben bang dat ik er anders weinig aan heb.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem eigenlijk aan dat het scherm als onderdeel te leveren is door de technische dienst van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

roborobbie schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:19:
Ik heb een NEX-VG10 met een afgebroken schermpje. Deze is vandaag in de post binnengekomen..

Nu hoopte ik dus deze te gebruiken zonder het schermpje maar met een externe monitor.

Is er bij iemand bekend of je door de menustructuur kunt bladeren met een externe (lilliput) monitor via hdmi output? Of is het menu wellicht via de viewfinder te gebruiken?

ben bang dat ik er anders weinig aan heb.
Wssl kan het menu via de viewfinder. op een monitor lijkt mij niet.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Gister heb ik een kleine test gedaan met de eerste Nex 5, een zuignap en de wat mindere SEL16F28. Toch niet zo slecht als ik had verwacht. Alles op manual, ISO 200 F8 en shutter op 1/400.

2de helft van de video is wel veel minder dus die kan je zo skippen :)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=MvUU2jMXDbs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 21:57
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Samyang 8mm Fisheye lens op een Alpha? Ik denk er over om deze lens te kopen maar zou graag wat ervaringen lezen van Sony gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom zou de ervaring op een Sony anders zijn dan op andere mounts? Zeker met MF lenzen maakt het niets uit (verschillen in AF snelheid zou weleens iets uit kunnen maken bij AF lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19
Don3k schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:08:
Gister heb ik een kleine test gedaan met de eerste Nex 5, een zuignap en de wat mindere SEL16F28. Toch niet zo slecht als ik had verwacht. Alles op manual, ISO 200 F8 en shutter op 1/400.

2de helft van de video is wel veel minder dus die kan je zo skippen :)

[video]
Waar heb je de zuignap houder vandaan? Wellicht iets voor op vakantie tijdens het toeren.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Tedillac schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:42:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Samyang 8mm Fisheye lens op een Alpha? Ik denk er over om deze lens te kopen maar zou graag wat ervaringen lezen van Sony gebruikers.
Ik gebruik deze lens op mijn A77. Wat wil je weten dat al niet in alle reviews te vinden is?

Bouw kwaliteit - Super
IQ - Uitstekend, stereografische weergave veel bruikbaarder (persoonlijke mening) dan conventionele fisheye
Handmatig focussen - Geen issue bij een fish-eye door enorme depth of field. Maar samen met focus-peeking (of hoe heet dat ook alweer dat je kleurtjes krijgt rond de scherpe gebieden in je display) op de A77 extreem simpel.
Handmatige Aperture - Simpel te gebruiken. A77 compenseert prima de belichting met aanpassing van de Aperture.
Prijs - Gezien de kwaliteit, een weggevertje.

Als ik er dan iets negatiefs over kan zeggen zijn dat 4 dingen:

1. Ik heb de CS-II versie. Het enige verschil met de CS-I versie is dat de zonnekap afneembaar is. Dit is fijn als je ooit eens overstapt naar een full-frame camera, maar heeft als nadeel dat de zonnekap los komt en zo het voorste lenselement onbeschermd laat (lenscap wordt bevestigd op de zonnekap). Maar goed, dit is echt een minor issue.
2. De CS-I versie heeft een gouden biesje, de CS-II een rode. Ik vind het gouden biesje mooier :+
3. Je moet het voorste element echt superschoon houden, want elk stofje en vlekje vindt je terug op de foto bij hoge aperture standen. En het voorste element is huge en vangt daardoor al snel stof. Maar dit is meer een issue van alle fish-eye lenzen, dus niet echt een SamYang nadeel.
4. De lens heeft vrij veel last van CA (Paarse vertekening) bij hoge contrasten en vooral aan de rand van het beeld. Dat is ook een beetje een eigenschap van een fish-eye, maar deze heeft het iets meer dan andere (veel duurdere fish-eyes). Niet echt een issue vind ik.

Nou ok, 1 nadeeltje nog. De lens is niet de allerscherpste aan de extreme randen van de image, maar bij een fish-eye maakt dat ook eigenlijk geen zak uit. Maar voor de pixel-peepers en of scherpte fetisjisten onder ons kan dat een issue zijn, hoe minimaal ook. Maar goed er zijn meer dan genoeg sample foto's te vinden online en als je wilt kan ik je er ook wel een paar sturen.

Oh ja..Omdat de lens volledig handmatig is en geen electronica bevat staat er geen informatie over lens, brandpunts-afstand e.d. in de EXIF info van je plaatje. Maar ook dat is geen SamYang issue, maar geld voor elke handmatige lens.

Ach, nou 1 voorbeeldje dan: Bedenk dat de lens hier ongeveer 3 tot 5 cm :o verwijderd is van de bloemen in het midden van de foto. Je kunt als je wilt dus echt in het onderwerp duiken. Rechts bovenin de afbeelding kun je goed de CA zien. De afstand van de muur links tot aan het blauwe kozijn rechts op de foto is pak 'm beet 15 meter! (om je een idee te geven van de enorme scherptediepte van een fish-eye) De lens geeft je echt een 180 graden blikveld horizontaal en je moet oppassen dat je niet je voeten mee-fotografeert, want het vertikale blikveld is ook enorm:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/Bloemetje.JPG

[ Voor 32% gewijzigd door Killer op 14-06-2013 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Voor diegenen die willen weten hoe groot het verschil is tussen de ingebouwde microfoon en de Sony EMC-SST1... ik heb een kleine videoreview geupload op Youtube.

http://youtu.be/3YZ2UIv6_aQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Killer schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:49:
[...]

Als ik er dan iets negatiefs over kan zeggen zijn dat 4 dingen:

Oh ja..Omdat de lens volledig handmatig is en geen electronica bevat staat er geen informatie over lens, brandpunts-afstand e.d. in de EXIF info van je plaatje. Maar ook dat is geen SamYang issue, maar geld voor elke handmatige lens.

[afbeelding]
Met exiftool kun je het lenstype acheraf invoeren voor een hele reeks fotos achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 21:57
Killer schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:49:
[...]

Ik gebruik deze lens op mijn A77. Wat wil je weten dat al niet in alle reviews te vinden is?
Leuk om te lezen, ik heb hem vandaag aangeschaft. Ik ben alles behalve een prof dus ik zal een beetje met het idee dat je niets ziet qua info maar uiteindelijk leert dat vanzelf lijkt me. Ik vind een ding wel jammer (heb overigens de CS, volgens verkoper was CSII niet voor mijn toestel, de a65, raar) en dat is dat je het scherpstellen niet 'live' ziet en je dus echt goed moet weten hoe en wat als je de foto maakt, je kunt dus niet van te voren op je beeld vertrouwen. Of het moet zijn dat ik iets fout doe? Heb vandaag al wat geschoten natuurlijk en ben redelijk trots op de resultaten:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Phusebox schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:17:
[...]

Waar heb je de zuignap houder vandaan? Wellicht iets voor op vakantie tijdens het toeren.
http://www.camera.nl/Cata...NI-CAM-STAT-750323669421/
HeyJIJdaar schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:51:
Voor diegenen die willen weten hoe groot het verschil is tussen de ingebouwde microfoon en de Sony EMC-SST1... ik heb een kleine videoreview geupload op Youtube.

http://youtu.be/3YZ2UIv6_aQ
Toch behoorlijk. Vraag me af of de wind ook niet hoorbaar is tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Tedillac schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:15:
[...]
Leuk om te lezen, ik heb hem vandaag aangeschaft. Ik ben alles behalve een prof dus ik zal een beetje met het idee dat je niets ziet qua info maar uiteindelijk leert dat vanzelf lijkt me. Ik vind een ding wel jammer (heb overigens de CS, volgens verkoper was CSII niet voor mijn toestel, de a65, raar) en dat is dat je het scherpstellen niet 'live' ziet en je dus echt goed moet weten hoe en wat als je de foto maakt, je kunt dus niet van te voren op je beeld vertrouwen. Of het moet zijn dat ik iets fout doe? Heb vandaag al wat geschoten natuurlijk en ben redelijk trots op de resultaten:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat verhaal dat de CSII niet voor jou toestel zou zijn is klink en klare onzin. Beide lenzen zijn identiek, alleen heeft de CSII een afneembare zonnekap en een rood streepje in plaats van het gouden streepje.
Elke lens met een A-mount past en werkt gewoon op elke Alpha camera, met uitzondering van een paar oudere Sigma lenzen die zonder firmware update niet goed werken op de A65/A77.
Als je dus een CSII wilt zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en een omruil eisen. Vermoedelijk wilde de verkoper van zijn bestaande 'oude' voorraad af.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met het feit dat je het scherpstellen niet live ziet. Je ziet het resultaat van je scherpstellen gewoon live op het display of de viewfinder net als met elke ander lens. Op de A65/A77 kun je ook nog focus peaking (zo heet dat geloof ik) aanzetten zodat alle wat 'in-focus' is omgeven wordt door een kleurtje.

Of bedoel je misschien dat je tijdens het scherpstellen niet veel verschil ziet in je display/viewfinder? Als dat het geval is, dan klopt dat, omdat de scherpte-diepte van een fish-eye echt enorm is, dus zowat alles in beeld is in focus en de verschillen zijn maar heel klein als je gaat focussen. Het valt voornamelijk op bij objecten die heel dicht in de buurt van de lens zijn. M.b.v. van de eerder genoemde focus-peaking valt het wat meer op. Ik schat meestal ongeveer de afstand tot het hoofdonderwerp van mijn foto, stel dat in op de lens en begin te schieten. De focus-peaking gebruik ik maar zelden. Het is met deze lens bijna onmogelijk om onscherpe plaatjes te schieten, tenzij je objecten van heel dichtbij beeldvullend wil fotograferen.
Ik heb het voor de gein eens geprobeerd om onscherp te schieten en in het onderstaande plaatje is het mij gelukt door de focus op oneindig te draaien en de lens zowat in het onderwerp te steken, maar ik moest er echt mijn best voor doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/CDklein.JPG
jayjey schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:35:
[...]
Met exiftool kun je het lenstype acheraf invoeren voor een hele reeks fotos achteraf.
Dat klopt, maar het feit dat het niet automatisch gebeurt kun je als een nadeel zien. Ik hou tijdens het schieten met de lens niet de f-stops e.d.bij, zodat ik ze naderhand kan invullen. Maar het is een minor-issue en niet specifiek een nadeel van deze lens, maar van elke volledig handmatige lens.
Ik heb overigens zelf maar 1 handmatige lens, dus elke keer als er lensinfo ontbreekt in de EXIF info weet ik dat de foto geschoten is met de SamYang :+

[ Voor 25% gewijzigd door Killer op 16-06-2013 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Wat ik eigenlijk mis in de lens setup is een niet al te dure groothoek prime voor APS-C, in lijn met de Sony AF DT 35 mm f/1.8 SAM en Sony AF DT 50 mm f/1.8 SAM. Je hebt dan nog de Minolta/Sony AF 28 mm f/2.8, maar daaronder eigenlijk niets. Ik zou best wel zo een "easy choice" lens in het groothoek bereik willen hebben, iets van 14 mm: een "Sony AF DT 14 mm f/1.8" (f/2.8 zou ook prima zijn) met een soortgelijk prijskaartje als de 35 mm en 50 mm APS-C prime.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 17-06-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Photozone heeft een review van de Sigma 60 mm f/2.8 online gezet. Net als de 19 en 30 mm scoort deze zeer goed en weet in het midden de volledige resolutie van de NEX-7 op te gebruiken.

Alleen jammer dat het 'slechts' f/2.8 is, zonder stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het ding kost ook geen drol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

f/2.8 op 60mm vind ik meer dan prima. Dat is al een behoorlijk kleine DOF (12cm voor object op 2m bijvoorbeeld) dat ik 'm vast eerder zal dichtknijpen dan op f/2.8 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar 60mm op APS-C is 90mm FF, is 2m dan niet wat krap in veel gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
PowerUp schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:16:
Photozone heeft een review van de Sigma 60 mm f/2.8 online gezet. Net als de 19 en 30 mm scoort deze zeer goed en weet in het midden de volledige resolutie van de NEX-7 op te gebruiken.

Alleen jammer dat het 'slechts' f/2.8 is, zonder stabilisatie.
Resolutie is erg goed zeg! Wel jammer dat ze het design om zeep geholpen hebben. De "originele" Sigma NEX lensjes zagen er strakker uit.

Maar is 60mm op een APS-C sensor zonder stabilisatie niet wat teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Rossi46 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:22:
Maar is 60mm op een APS-C sensor zonder stabilisatie niet wat teveel gevraagd?
???? Ik schiet regelmatig met 200/2.8 op FF zonder stabilistatie zonder een enkel probleem. Sterker nog: ik heb geen enkele lens met stabilisatie. Geen stabilisatie is niet opeens het einde van de wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Rossi46 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:22:
[...]
De "originele" Sigma NEX lensjes zagen er strakker uit.
Grappige verwoording aangezien deze juist letterlijk zo strak zijn als maar kan. :+
ps. ze zijn ook voor m4/3.

Edit: Geen samples? Waar zijn lenzen nou voor, om foto's te maken toch of ben ik gek. Grrr :(

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 12:48:
Maar 60mm op APS-C is 90mm FF, is 2m dan niet wat krap in veel gevallen?
Het was maar een voorbeeldje van hoe ondiep 60mm f/2.8 op een APS-C is bij een bepaalde afstand. Kan ook getallen voor 1m en 4m en 400m oplepellen, maar het ging om het idee dat f/2.8 zo erg nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Zijn er hier mensen die zijn overgestapt van de A700 naar de A77? Zo ja hoe zie je de hogere ISO prestaties op RAW? Ik heb wat gegoogled maar kon zo direct niet een rechtstreekse vergelijking vinden. Buiten het EVF gebeuren, zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb erg gehecht aan mijn A700 maar ik zit er nu stiekem een beetje over te twijfelen om toch de stap te maken, dus enige ervaringen van mensen die dit ook hebben gedaan is welkom :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 04-10 16:14

Don Quijote

El Magnifico

Markofnikoff schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:12:
Zijn er hier mensen die zijn overgestapt van de A700 naar de A77? Zo ja hoe zie je de hogere ISO prestaties op RAW? Ik heb wat gegoogled maar kon zo direct niet een rechtstreekse vergelijking vinden. Buiten het EVF gebeuren, zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb erg gehecht aan mijn A700 maar ik zit er nu stiekem een beetje over te twijfelen om toch de stap te maken, dus enige ervaringen van mensen die dit ook hebben gedaan is welkom :)
Ik heb de stap van A700 naar A77 genomen. Om je eerste vraag te beantwoorden: Ja de a77 is een stuk sterker in het hogere ISO bereik, maar ik ben nog steeds niet kapot van de hoge ISO prestaties. Wanneer ik bij vrienden met Nikon/Cannon equivalenten kijk, heb ik toch altijd het gevoel dat de a77 het moet afleggen.

Vorige week heb ik zelf een flinke upgrade gedaan. Minolta 75-300 f/4.5-5.6 is vervangen voor een Sony 70-200 f/2.8 G. Verschil is dag en nacht, maar dat viel ook wel te verwachten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Don Quijote op 22-06-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 12:10
Ik heb de overstap niet genomen, maar wel enkele keren met de a77 mogen fotograferen, ook in lastige licht omstandigheden.

Mijn eerste test toen met de a77 heb ik hier beschreven. http://beeldenaars.net/ervaringen-a77/ Maar in het kort komt het erop neer dat ik de ruis van de a700 mooier en prettiger te verwerken vind dan van de a77. Het liefst zou ik een Sony fullframe camera will, omdat ik daar nog beter mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
jesper86 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:53:
[...]

Grappige verwoording aangezien deze juist letterlijk zo strak zijn als maar kan. :+
ps. ze zijn ook voor m4/3.

Edit: Geen samples? Waar zijn lenzen nou voor, om foto's te maken toch of ben ik gek. Grrr :(
:+

True! Laat ik het dan zo zeggen, die nieuwe gladde uitvoering vind ik er über cheap uit zien. Geef mij de oude maar.

Wat betreft stabilisatie. Natuurlijk kan het zonder. Toch ga je het vrij snel merken. Zeker als je met een wat krapper diafragma wilt schieten en/of de licht omstandigheden zijn niet ideaal. Maar goed, de prijs maakt weer een hoop goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Marktplaats / Vraag & Aanbod / Fotoapparatuur.nl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Ik sta momenteel op het punt die overstap te gaan maken en ik ben nog niet helemaal om. De 77 is een geweldige camera, true, maar ik hang nog een beetje in de vraagstelling of de ISO gaat voldoen. Een groot deel van mijn foto's maak ik in slecht licht of het donker, al dan niet met flitser, dus dit moet goed zijn. Vandaag in de winkel geweest, maar nog even met lege handen thuis gekomen. Ik word er blij van, maar de duidelijke ja, die ik wel had met de aankoop van de 70-200G een maand of wat terug, heb ik nog niet.
Momenteel ben ik een soort testcase aan het uitdenken. Er zal sowieso een stevige ISO test moeten komen, mijn gevoel zal gerust moeten worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Bedankt voor de reacties, ik ben er nog altijd niet over uit. In vind de 77 een mooie camera qua specs en mogelijkheden, al zijn er ook zaken waar ik mijn bedenkingen over heb (ruisreductie niet uit kunnen zetten in JPEG, geen belichtingsknop meer maar wel een dedicated '?' knop op een camera die niet echt op beginners is gericht, de al genoemde ISO prestaties, 24Mp)
En dan zijn er nog de geruchten op SAR over dat er geen SLT's meer komen, maar dat er in 2014 "revolutionaire" camera's in de planning staan. Maar ok dat zijn maar geruchten.
Op dit moment denk ik toch te wachten tot hier meer over bekend is en dan de beslissing te maken om of bij Sony te blijven en voor de A78(?) te gaan of over te stappen.....

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:23
Zondag de Sony Foto & Video Experience!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Ik ben van plannen binnenkort op vakantie te gaan naar Amerika, en dan wil ik natuurlijk wel fatsoenlijke foto's kunnen maken. Daarom was ik van plan een NEX camera aan te schaffen, maar ik zit nu nog een beetje te twijfelen tussen de NEX-5 en de NEX-3.

Voor zover ik het kan zien is het voordeel van de NEX-5 Wifi en een touchscreen. Is dat wat jullie betreft het prijsverschil (~€150) waard? Want ik zie het mijzelf niet zoveel gebruiken, maar misschien dat er toch iets heel handigs mee te doen of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:59
Gisteren een NEX-5r kit (18-55 lens) gekocht in Noorwegen voor omgerekend 425 euro! En dan krijg ik (een deel van) de VAT ook nog terug. Alles is duur in noorwegen, behalve electronica.

wel meteen een vraag: kun je die memories play app, waarmee je camera en telefoon verbind, ook zonder router gebruiken? het is me allemaal niet erg duidelijk. De menu's zijn ook redelijk ingewikkeld van de nex 5 (ik ben een Canon Ixus gewend). Maar de beeldkwaliteit is geweldig imho. En dat is met een simpele kitlens :)

Edit: de camera en app vinden elkaar, echter zegt de app dat ik een verkeerd wachtwoord invul, terwijl ik ZEKER weet dat ik het goed overtyp van de camera....

[ Voor 23% gewijzigd door Menesis op 26-06-2013 15:00 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Menesis schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:35:
Gisteren een NEX-5r kit (18-55 lens) gekocht in Noorwegen voor omgerekend 425 euro! En dan krijg ik (een deel van) de VAT ook nog terug. Alles is duur in noorwegen, behalve electronica.

wel meteen een vraag: kun je die memories play app, waarmee je camera en telefoon verbind, ook zonder router gebruiken? het is me allemaal niet erg duidelijk. De menu's zijn ook redelijk ingewikkeld van de nex 5 (ik ben een Canon Ixus gewend). Maar de beeldkwaliteit is geweldig imho. En dat is met een simpele kitlens :)

Edit: de camera en app vinden elkaar, echter zegt de app dat ik een verkeerd wachtwoord invul, terwijl ik ZEKER weet dat ik het goed overtyp van de camera....
Kan zeker zonder router, de camera stelt zich voor als router als het ware. Let bij het intypen even op 0 en o?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Yeah, vreemd genoeg zaten er niet echt rare tekens in. Maar het wordt nog vreemder:
- als ik de camera in wifi mode zet (als Acces point), dan kan ik wel met mijn telefoon via wifi een verbinding leggen met de camera, via het wachtwoord dat de camera weergeeft. Als ik vervolgens de app start op de telefoon valt de wifi verbinding weg. De camera is dan nog wel zichtbaar in de app, maar vervolgens werkt het wachtwoord dan niet.
Het lijkt dus alsof de app een ander wachtwoord bedoeld dan wat de camera weergeeft... De app zegt dat het wachtwoord ook in een boekje zou staan, maar dat kan ik niet vinden?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:42
Cyleo schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:23:
Ik ben van plannen binnenkort op vakantie te gaan naar Amerika, en dan wil ik natuurlijk wel fatsoenlijke foto's kunnen maken. Daarom was ik van plan een NEX camera aan te schaffen, maar ik zit nu nog een beetje te twijfelen tussen de NEX-5 en de NEX-3.

Voor zover ik het kan zien is het voordeel van de NEX-5 Wifi en een touchscreen. Is dat wat jullie betreft het prijsverschil (~€150) waard? Want ik zie het mijzelf niet zoveel gebruiken, maar misschien dat er toch iets heel handigs mee te doen of zo ;)
ik ga gemakshalve uit van de 5r vs 3f

voordelen 5r:
- fasedetectie AF --> snellere AF
- 99 vs 25 focuspunten
- hogere iso-waarde
- betere IQ
- 10 fps vs 2,5 fps

voor mij is dit genoeg om die 150 euro extra te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
ik zat enorm te twijfelen tussen de nex-3n en 5r. Voor de 5r betaalde ik zo'n 70 euro meer, maar ik ben erg blij dat ik voor de 5R heb gekozen. Voordelen van 5r boven de 3n:
- heeft een accessoire schoen (en een flitser wordt meegeleverd)
- betere video opname (1080p op 50fps tegenover 1080i op 50fps)
- 2x zoveel pixels op het schermpje (je kijkt er toch de hele tijd naar aangezien er geen viewfinder is!)
- wi-fi (beetje een gimmick, maar kan handig zijn op vakantie als je foto's wilt emailen via je smartphone)
- touchscreen (imho waardeloze toevoeging, ik heb het uitgezet)
- de behuizing van de 5r schijnt iets groter en sterker te zijn. Ik met mijn grote handen vind dat wel fijn.
- extra draaiknop voor de duim om diverse fucnties te bedienen (imho best waardevol)
- wat ontbreekt is de zoom knop bij de sluiterknop, die heeft de 3N wel. Bij de 5r moet je via de lens zoomen. Bij de 3N kun je zowel via de lens als via een compactcamerastyle knopje zoomen.

er was hier in noorwegen nog een verschil in lezen, geen idee welke beter is:
5R: 18-55mm lens
3N: 16-50mm lens

[ Voor 14% gewijzigd door Menesis op 28-06-2013 20:40 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
De AF van de 5R is beter. Het 18-55 objectief is optisch van dezelfde kwaliteit als de 16-50, mechanisch is het wel duidelijk beter maar ook groter.
Bij dat beperkte prijsverschil zou bij mij de 5R de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Sodela schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:45:
De AF van de 5R is beter. Het 18-55 objectief is optisch van dezelfde kwaliteit als de 16-50, mechanisch is het wel duidelijk beter maar ook groter.
Bij dat beperkte prijsverschil zou bij mij de 5R de voorkeur hebben.
Voor 70 euro inderdaad bij mij ook, hier is het 150 en ik heb sinds gisteren dus de 3N gekocht ;) Zoveel weet ik niet van fotografie af, dus dit leek mij een leuke eerste stap. Aangezien mijn broertje de 5R heeft direct even wat vergelijkingsfoto's gemaakt en er is praktisch geen verschil. De 5R maakt foto's net wat donkerder, maar dat is eenvoudig achteraf te corrigeren. Qua scherpte, kleurweergave en bij weinig licht zit er geen zichtbaar verschil in.

De 5R kan natuurlijk wel sneller achter elkaar foto's maken, beter filmen e.d. Maar ik zie daar voor mijn gebruik nog niet zoveel voordelen in, terwijl ik die kleinere lens (16-50) wel echt fijn vind. Voorlopig nog tevreden en misschien in de toekomst nog eens verder upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
Momenteel gebruik ik een Sony A330 waar ik niet erg tevreden ben over de kwaliteit van de gemaakte foto's.
Ben op zoek naar iets anders en wil Sony nog een kans geven.

In hoeverre kies je voor een nex 5n of slt-a57?
Mag je deze toestellen vergelijken?

[ Voor 13% gewijzigd door .NCK op 01-07-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waar zit het gebrek dan in? Welke lens gebruik je?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Markofnikoff schreef op zondag 23 juni 2013 @ 08:44:
Bedankt voor de reacties, ik ben er nog altijd niet over uit. In vind de 77 een mooie camera qua specs en mogelijkheden, al zijn er ook zaken waar ik mijn bedenkingen over heb (ruisreductie niet uit kunnen zetten in JPEG, geen belichtingsknop meer maar wel een dedicated '?' knop op een camera die niet echt op beginners is gericht, de al genoemde ISO prestaties, 24Mp)
En dan zijn er nog de geruchten op SAR over dat er geen SLT's meer komen, maar dat er in 2014 "revolutionaire" camera's in de planning staan. Maar ok dat zijn maar geruchten.
Op dit moment denk ik toch te wachten tot hier meer over bekend is en dan de beslissing te maken om of bij Sony te blijven en voor de A78(?) te gaan of over te stappen.....
Wat bedoel je met geen belichtingsknop meer? Er is inderdaad geen fysieke draaiknop meer, maar er zit wel een drukknop voor belichting. Als je die indrukt kun je vervolgens met het selectiewieltje een belichtingswaarde kiezen. Is even wennen omdat het anders is, maar ik gebruik het nu zonder nadenken net zo makkelijk als de draaiknop op mijn oude K7D.

Ruisreductie in JPEG is eigenlijk een non-issue. Wat maakt het nog uit dat er wel of niet noise-reduction op zit?Als je echt kritisch gaat schieten gebruik je RAW. En voor de snelle makkelijke JPEG plaatjes maakt het eigenlijk niet zo veel uit. En ook op JPEG schiet ik schitterende plaatjes, waarbij de ruisreductie ook in donkere omstandigheden niet 'in de weg' zit.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat de hoge ISO prestaties mij eigenlijk enorm meevallen. Doordat je meer pixels hebt, is ruis meer evident, maar als ik een afbeelding terugschaal naar 16MP (mbv software) dan is het ruisniveau vergelijkbaar met dat van Canon/Nikon cameera's. Doordat je meer pixels hebt, is het ruisbeeld ook 'nauwkeuriger' en valt het wat meer op zeg maar. Maar ik kan met lichte nabewerking in slechte lichtomstandigheden echt perfecte plaatjes schieten.

En voor wat betreft de geruchten: Tschjaa, ze zijn grotendeels waar en bevestigd door Sony. Maar goed als de nieuwe Alpha uitkomt, dan staat er ook weer een opvolger te trappelen die dan ook weer beter is. En zo kun je blijven wachten. Al die tijd dat je de camera niet hebt, kun je er ook geen plaatjes mee schieten en fotomomenten kun je helaas niet uitstellen totdat je camera er is.

Ik snap je overwegingen wel hoor, ik had precies dezelfde twijfels. Uiteindelijk heb ik bijna een jaar geleden wel de overstap gewaagd en er geen seconde spijt van gehad. De camera is niet prefect, maar dat is geen enkele camera in mijn budget. Mijn uiteindelijke overweging was dat in de gevallen waar mijn oude camera toch beter zou zijn, ik deze nog steeds kon gebruiken en als de nieuwe Alpha echt zo revolutionair beter is (ik moet het eerst maar eens zien) dan kan ik die altijd nog kopen en de A77 verkopen.
.NCK schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:05:
Momenteel gebruik ik een Sony A330 waar ik niet erg tevreden ben over de kwaliteit van de gemaakte foto's. Ben op zoek naar iets anders en wil Sony nog een kans geven.

In hoeverre kies je voor een nex 5n of slt-a57?
Mag je deze toestellen vergelijken?
Je mag ze best vergelijken, maar of het nuttig is :+ Er zijn specifieke redenen waarom iemand voor een A-Mount of een E-Mount camera kiest en daar zijn meer redenen voor dan alleen maar de IQ. Je hebt al een A330 en dus ook een paar A-Mount lenzen, dus zou je logischerwijs verwachten dat je voor een ander A-mount model gaat, zodat je niet ook nog eens opnieuw moet investeren in glas. Als echter IQ je enige of allerbelangrijkste eis is, dan zou ik gewoon een camera kiezen met de beste IQ voor het geld, ongeacht van welk merk.

[ Voor 13% gewijzigd door Killer op 02-07-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Killer schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:01:
...dus zou je logischerwijs verwachten dat je voor een ander A-mount model gaat, zodat je niet ook nog eens opnieuw moet investeren in glas....
Mwah, of eenmalig een LA-EA2 adapter kopen. ;) ... waarmee je weer wel direct heel het compacte idee van de NEX om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:42:
[...]
Mwah, of eenmalig een LA-EA2 adapter kopen. ;) ... waarmee je weer wel direct heel het compacte idee van de NEX om zeep helpt.
Dat kan inderdaad ook nog. Overigens ben ik wel benieuwd wat er niet goed zou zijn aan de IQ van een A-330? In dat prijssegment is er niet veel beters te krijgen qua IQ.

[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 02-07-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Killer schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:01:
[...]

...

[...]

Je mag ze best vergelijken, maar of het nuttig is :+ Er zijn specifieke redenen waarom iemand voor een A-Mount of een E-Mount camera kiest en daar zijn meer redenen voor dan alleen maar de IQ. Je hebt al een A330 en dus ook een paar A-Mount lenzen, dus zou je logischerwijs verwachten dat je voor een ander A-mount model gaat, zodat je niet ook nog eens opnieuw moet investeren in glas. Als echter IQ je enige of allerbelangrijkste eis is, dan zou ik gewoon een camera kiezen met de beste IQ voor het geld, ongeacht van welk merk.
Ik heb een Sony a200. Ik maak er leuke foto's mee. Ik merkte echter een heel erg groot verschil in IQ bij aanschaf van nieuwe lenzen. Uiteraard, ruis wordt niet beter, hooguit een lagere ISO door een groter diafragma. De scherpte neemt echter gigantisch toe ten opzichte van de (in mijn geval oudere 18-70) kitlens.
Het grootste verschil in kwaliteit mbt foto's haal je echter niet uit betere toestellen en lenzen, maar uit ervaring (de fotograaf dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik gebruik nu de standaard 18-55 kitlens én de 50 mm f1.8 prime, met name de laatste bevalt goed.
Het is dat ik de grip van de camera niet prettig meer vind, daar wil ik dus een alternatief voor.
Investering(en) in glas zijn dus nog niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Mijn A200 (ouder en klasse lager) heeft inderdaad een degelijkere grip, ik heb geen idee waarom Sony voor die iele grip heeft gekozen. Ik denk dat je wat dat betreft beter af bent met een A57.
De 50mm 1.8 (heb ik ook) is optisch inderdaad een hele prettige lens. Hiermee haal je wel redelijk het uiterste kwa resolutie uit je sensor.
Maar met deze beperkte investeringen kun je inderdaad nog alle kanten op. Bekijk of het spiegelloze je kan bevallen bijvoorbeeld. Ik heb hier nog wel wat twijfels over en zou als ik opnieuw kon kiezen waarschijnlijk voor Nikon kiezen.
Desalniettemin mis ik erg weinig aan mijn A200 en zullen mijn foto's enkel beter worden doorverbetering van mijn fotografie kwaliteit, niet door de kwaliteit van de lenzen en de body.

[ Voor 13% gewijzigd door bartvl op 02-07-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Ik heb nu een volledige line-up aan Sony Alpha lenzen, waar ik best tevreden over ben.

Naast deze cameraset heb ik een Sony NEX-5 met de kitlens...voor al die wandelingen en uitjes waar ik geen zin heb om veel gewicht mee te zuilen.
Daarnaast heb ik een Sony 16mm/2.8 en een Sony 50mm/1.8.
Een Nex-3 probeer ik momenteel te verkopen, om ooit in de toekomst een Sony NEX-6 te kunnen kopen.

Ik wil binnenkort een paar weken op vakantie en gaan kamperen. Ik heb niet zoveel ruimte in de auto, dus zit er over na te denken om de NEX camera mee te nemen.

Ik overweeg een Sigma 30mm aan te schaffen, als aanvulling op mijn 50mm.
Ik vraag me af, hoeveel beter is een Sigma 30mm/2.8 dan de Sony kitlens?

Daarnaast vraag ik me af of de Sony 16mm pancake wel een aanvulling is op de kitlens?
Heb deze pancake pas bij een set gekregen en lees er wisselende ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

HeyJIJdaar schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:08:
k wil binnenkort een paar weken op vakantie en gaan kamperen. Ik heb niet zoveel ruimte in de auto, dus zit er over na te denken om de NEX camera mee te nemen.

Ik overweeg een Sigma 30mm aan te schaffen, als aanvulling op mijn 50mm.
Ik vraag me af, hoeveel beter is een Sigma 30mm/2.8 dan de Sony kitlens?
De Sigma 30mm is een superieure lens ten opzichte van welke kitlens dan ook die bij de NEX zit (18-55 of 16-50). Daarnaast is het een heerlijk compact lensje. Niet dat de 18-55mm een slechte lens is overigens, maar de Sigma is een stuk beter. Verder kun je ze naar mijn mening niet echt vergelijken, want de insteek van de twee objectieven (prime vs zoom) is heel anders. Heb zelf o.a. de 18-55 kitlens, Sony 50mm en Sigma 30mm en zou geen enkele daarvan willen missen. Allemaal hebben ze hun eigen doel.
Daarnaast vraag ik me af of de Sony 16mm pancake wel een aanvulling is op de kitlens?
Heb deze pancake pas bij een set gekregen en lees er wisselende ervaringen over.
Het is geen enorm goede lens, maar ook weer niet zo slecht als soms gezegd wordt. Een middenmoter waar sommigen veel te veel van verwachten naar mijn mening. Verder te weinig ervaring met de 16mm.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.