Ik gebruik deze lens op mijn A77. Wat wil je weten dat al niet in alle reviews te vinden is?
Bouw kwaliteit - Super
IQ - Uitstekend, stereografische weergave veel bruikbaarder (persoonlijke mening) dan conventionele fisheye
Handmatig focussen - Geen issue bij een fish-eye door enorme depth of field. Maar samen met focus-peeking (of hoe heet dat ook alweer dat je kleurtjes krijgt rond de scherpe gebieden in je display) op de A77 extreem simpel.
Handmatige Aperture - Simpel te gebruiken. A77 compenseert prima de belichting met aanpassing van de Aperture.
Prijs - Gezien de kwaliteit, een weggevertje.
Als ik er dan iets negatiefs over kan zeggen zijn dat 4 dingen:
1. Ik heb de CS-II versie. Het enige verschil met de CS-I versie is dat de zonnekap afneembaar is. Dit is fijn als je ooit eens overstapt naar een full-frame camera, maar heeft als nadeel dat de zonnekap los komt en zo het voorste lenselement onbeschermd laat (lenscap wordt bevestigd op de zonnekap). Maar goed, dit is echt een minor issue.
2. De CS-I versie heeft een gouden biesje, de CS-II een rode. Ik vind het gouden biesje mooier
3. Je moet het voorste element echt superschoon houden, want elk stofje en vlekje vindt je terug op de foto bij hoge aperture standen. En het voorste element is huge en vangt daardoor al snel stof. Maar dit is meer een issue van alle fish-eye lenzen, dus niet echt een SamYang nadeel.
4. De lens heeft vrij veel last van CA (Paarse vertekening) bij hoge contrasten en vooral aan de rand van het beeld. Dat is ook een beetje een eigenschap van een fish-eye, maar deze heeft het iets meer dan andere (veel duurdere fish-eyes). Niet echt een issue vind ik.
Nou ok, 1 nadeeltje nog. De lens is niet de allerscherpste aan de extreme randen van de image, maar bij een fish-eye maakt dat ook eigenlijk geen zak uit. Maar voor de pixel-peepers en of scherpte fetisjisten onder ons kan dat een issue zijn, hoe minimaal ook. Maar goed er zijn meer dan genoeg sample foto's te vinden online en als je wilt kan ik je er ook wel een paar sturen.
Oh ja..Omdat de lens volledig handmatig is en geen electronica bevat staat er geen informatie over lens, brandpunts-afstand e.d. in de EXIF info van je plaatje. Maar ook dat is geen SamYang issue, maar geld voor elke handmatige lens.
Ach, nou 1 voorbeeldje dan: Bedenk dat de lens hier ongeveer 3 tot 5 cm

verwijderd is van de bloemen in het midden van de foto. Je kunt als je wilt dus echt in het onderwerp duiken. Rechts bovenin de afbeelding kun je goed de CA zien. De afstand van de muur links tot aan het blauwe kozijn rechts op de foto is pak 'm beet 15 meter! (om je een idee te geven van de enorme scherptediepte van een fish-eye) De lens geeft je echt een 180 graden blikveld horizontaal en je moet oppassen dat je niet je voeten mee-fotografeert, want het vertikale blikveld is ook enorm:
[
Voor 32% gewijzigd door
Killer op 14-06-2013 00:17
]