Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.764 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Goedendag, ik sta op t punt om mijn eerste dlsr aan te schaffen en het gaat een Sony worden.
De grootste reden dat ik voor een Sony ga is omdat een vriend van me een A550 heeft met een kleine verzameling aan lenzen waaronder een 70-400 mm lens van Sony die ik zonder problemen mag lenen, sterker nog de camera staat nu bij mij thuis.
Lenen is dus niet het probleem maar ik zou toch graag zelf een body willen hebben.
Mijn keuze is nu gevallen op een 2e hands A580 met ongeveer 4500 clicks, volgens de eigenaar is dit zijn reserve toestel.
Nu is dus de vraag: hoeveel mag dit toestel nog ongeveer kosten?

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Earzz schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:29:
Goedendag, ik sta op t punt om mijn eerste dlsr aan te schaffen en het gaat een Sony worden.
De grootste reden dat ik voor een Sony ga is omdat een vriend van me een A550 heeft met een kleine verzameling aan lenzen waaronder een 70-400 mm lens van Sony die ik zonder problemen mag lenen, sterker nog de camera staat nu bij mij thuis.
Lenen is dus niet het probleem maar ik zou toch graag zelf een body willen hebben.
Mijn keuze is nu gevallen op een 2e hands A580 met ongeveer 4500 clicks, volgens de eigenaar is dit zijn reserve toestel.
Nu is dus de vraag: hoeveel mag dit toestel nog ongeveer kosten?
Een A580 is een prima toestel, ik gebruik hem zelf ook. Een stuk beter dan de A550 (gehad). Ik denk dat de A580 zo tussen de 350-375 euro op brengt, als hij voorzien is van garantie, doos misschien iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
HeyJIJdaar schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 08:44:
[...]

Een A580 is een prima toestel, ik gebruik hem zelf ook. Een stuk beter dan de A550 (gehad). Ik denk dat de A580 zo tussen de 350-375 euro op brengt, als hij voorzien is van garantie, doos misschien iets meer.
HeyJIJdaar, bedankt voor je reactie.

Garantie zit er niet op, wel zit de doos en toebehoren er bij.
Ik heb er 370€ op geboden en hij wil er eigenlijk 400€ voor hebben.

Edit: toestel is inmiddels gereserveerd voor iemand anders, dan maar rustig verder zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Earzz op 09-07-2013 23:59 ]

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

bartvl schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:45:
[...]
Ik heb een Sony a200. Ik maak er leuke foto's mee. Ik merkte echter een heel erg groot verschil in IQ bij aanschaf van nieuwe lenzen. Uiteraard, ruis wordt niet beter, hooguit een lagere ISO door een groter diafragma. De scherpte neemt echter gigantisch toe ten opzichte van de (in mijn geval oudere 18-70) kitlens.
Het grootste verschil in kwaliteit mbt foto's haal je echter niet uit betere toestellen en lenzen, maar uit ervaring (de fotograaf dus).
Fotoscherpte is inderdaad maar voor een beperkt deel te wijten aan de apparatuur, maar nog veel meer aan de fotograaf. En zoals een bekende fotograaf eens zei: Als je tijd hebt om te kijken naar de scherpte van een foto, dan is het een slechte foto :+

Ik vind de foto's van Darren Heath altijd een erg goed voorbeeld. Vaak zijn die niet haarscherp, maar ze zijn oh zo mooi.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds kort een Sony Alpha 65 body en gebruik een aantal Minolta objectieven van respectievelijke leeftijd. Op het moment ben ik met een beercan 70-210 f4 objectief bezig van ruim 25 jaar oud en ondanks de leeftijd maak je daar werkelijk prachtige plaatjes mee.

Je hebt dus voor een heel aardig bedrag al een prima body en voor nog vriendelijkere bedragen objectieven van top kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1D3ON
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-06-2024
Goedendag,

Ik sta op punt om mijn eerste systeem camera aan te schaffen maar zit met een paar vragen en twijfels waarvan ik hoop dat jullie expertise en kennis deze kunnen wegnemen.

De camera die ik wil kopen is de Sony NEX-5RL (met de 16-50 mm kitlens). Qua camera specs en kwaliteit van de foto's ben ik erg tevreden. Het probleem is echter dat de camera augustus 2012 is aangekondigd en oktober/november 2012 in de verkoop is gegaan. Dus bij aankoop is de camera (op 3 maanden na) al weer bijna een jaar oud.

Op zich niks mis mee aangezien ik niet perse het nieuwste van het nieuwste wil hebben en mij ook niet laat gek maken door de techniek die continue wordt verbeterd. Zoals jullie uiteraard weten brengt sony vrijwel elk jaar nieuwe NEX camera's op de markt.

Nu gaan er volgens de laatste geruchten behoorlijke veranderingen plaatsvinden in de NEX lijn (bron:http://www.mirrorlessrumors.com/vendors/sa/). Zo valt onder andere te lezen dat er een nieuwe beeldsensor in de NEX lijn komt. Dit zal mijn naar mijn mening de kwaliteit van de foto's verbeteren. En wellicht zal sony er ook nog wat extra mega pixels in plaatsen (upgrade naar 18 of 20) wat weer bevorderlijk werkt voor foto bewerkingen.

Met dit in gedachte twijfel ik over mijn aankoop. Ik kan nu voor €475,- (incl. € 50,- cash back actie sony) deze camera kopen, maar moet dit wel doen voor 4 augustus om in aanmerking te komen voor de cash back actie (zie actie voorwaarden € 50,- cash back actie ->> http://www.sony.be/res/attachment/file/67/1237490513367.pdf)

De nieuwe NEX camera's zullen naar alle waarschijnlijkheid ergens in augustus worden aangekondigd. En wellicht medio oktober/november in de verkoop gaan.

Mijn dilemma is nu de sony NEX-5RL kopen of wachten op de nieuwe ? Ik snap dat dit een lastige vraag is (en voor sommige misschien heel persoonlijk is), maar ben toch benieuwd naar jullie mening en input over deze kwestie. Alvast enorm bedankt voor jullie bijdrage.

Groeten,
Gideon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Juist nu zijn er goede deals. Er word altijd gesproken alsof opvolgers de huidige generatie direct vervangen maar dat is totaal niet zo. Het word misschien zo neergezet maar de prijs begint gewoon weer bovenaan, en als je geluk heb zorgen de features ervoor dat het ook daadwerkelijk een level-up is, maar zelfs dat is niet altijd het geval. Een jaar achterlopen geeft je een lens extra voor dezelfde prijs, en dat keer op keer op keer, tel uit je winst. Dus de achterlopers, dàt zijn uiteindelijk de winners onder ons. ;)

ps. De 5R zal nog wel een stukje verder zakken ook hoor. De 5N is uiteindelijk tot de 440 gekomen voor die uit de rotatie ging. :) En daar is hij vervolgens blijven hangen met de restanten, want lager kan echt niet kennelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 16-07-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 09:03
@G1D30N
Ik had vorig jaar het zelfde dilemma.
Ging in oktober op vakantie en wilde daarvoor een nieuwe camera kopen. De specificaties van de 5R waren al bekend. De 5N was erg betaalbaar, 550 voor de 5N vs 750 voor de 5R. En ik had het gevaar dat ik zonder kennis van de 5R (ook mijn eerste systeemcam) op vakantie ging.

Uiteindelijk 5 dagen voor mijn vertrek de 5R gekocht omdat ik de voordelen toch significant vond. 2 Maanden later was de 5R bijna 200 euro gezakt. Vond ik niet erg, omdat ik inmiddels 3000 fotos geschoten had.

Als je de camera nog niet nodig hebt, zou ik wachten op de nieuwe specs. Maar misschien is de 3N ook voldoende voor je?
Succes met je aankoop! Het zijn in ieder geval top dingen! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Die link http://www.mirrorlessrumors.com/vendors/sa/ verwijst naar een FF NEX, daar zou ik niet op gaan wachten.

Wat vind je van de NEX 6? Ik vorig jaar heb de NEX 5N voor 379 gekocht (na cash back).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het laatste nieuws is: http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-nex-5t-coming-too/
The first (SR4) is the NEX with DSLR shape,
The second (SR4) is the NEX-5T
The third (SR3) is the NEX-7 successor
and fourth (SR4) is the NEX-FF
*SR1-5 betekend van (1) waarschijnlijk fake, tot (5) zo goed als zeker.

En dat zijn alleen de NEX camera's nog maar. Alpha's komen ook nog. Maar het begint allemaal in September pas begrijp ik, en sommige pas begin 2014 (alpha's wss). Ik zou niet gaan zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
G1D3ON schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:13:
Mijn dilemma is nu de sony NEX-5RL kopen of wachten op de nieuwe ? Ik snap dat dit een lastige vraag is (en voor sommige misschien heel persoonlijk is), maar ben toch benieuwd naar jullie mening en input over deze kwestie. Alvast enorm bedankt voor jullie bijdrage.
De vraag is of je al die tijd zonder camera wil zitten, tenzij je er al een hebt natuurlijk. Een andere vraag is hoe groot het budget is. Je kunt wel willen wachten tot de nieuwe release, maar reken erop dat de NEX-5T minstens 700 euro gaat kosten. Ik vermoed ook niet dat de beelsensoren zo dramatisch beter zullen zijn. Tevens zou een toename in resolutie van 16 naar 20 MP ook niet veel uitmaken. €475 voor de NEX-5R en 16-50 PZ is een goede prijs, ook t.o.v. de NEX-3N.

Overigens heb ik zelf geen van beide, maar zit er wel steeds meer aan te denken om er een aan te schaffen.
Ik hoop dat de nieuwe modellen weer goede opvolgers zijn van de huidige, en al mocht het blijken dat je de eventuele nieuwe functies moet hebben dan kun je altijd nog de 5R over een half jaar voor een redelijk bedrag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

jesper86 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:28:
Het laatste nieuws is: http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-nex-5t-coming-too/
"The first (SR4) is the NEX with DSLR shape,
The second (SR4) is the NEX-5T
The third (SR3) is the NEX-7 successor
and fourth (SR4) is the NEX-FF"

*SR1-5 betekend van (1) waarschijnlijk fake, tot (5) zo goed als zeker.

En dat zijn alleen de NEX camera's nog maar. Alpha's komen ook nog. Maar het begint allemaal in September pas begrijp ik, en sommige pas begin 2014 (alpha's wss). Ik zou niet gaan zitten wachten.
Sony is een beetje een vreemde weg aan het wandelen met de NEX naar mijn mening.

Een NEX in DSLR vorm? Daar hebben we de A lijin toch al voor?

Een FF NEX? De prijs staat niet in verhouding tot de extra kwaliteit die je er voor terug krijgt, de objectieven zullen ook gruwelijk duur zijn en bovenal: een stuk groter en zwaarder voor een FF sensor, waardoor het compacte voordeel van een NEX al helemaal verdwijnt.

Een opvolger voor de NEX-7? Okay, op zich prima, maar er zingen allerlei verhalen rond over problemen met de productie daarvan, waardoor de release een stuk later dan eerst gepland zal worden. En dan blijft het probleem van de NEX-7 overeind: geen supergoed glas waardoor de afwijkingen bij de NEX-7 een stuk beter opvielen dan bij de NEX-3 en 5.

Een opvolger voor de NEX-5R genaamd de 5T? Ook prima, maar ik ben wel benieuwd wat de verbeteringen ten opzichte van de 5R kunnen zijn. Voor mij persoonlijk zouden welkom zijn: een sprong voorwaarts in OSPDAF, langere batterijduur en een misschien een hotshoe.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Mwa, valt allemaal wel mee hoor. Is allemaal wel wat voor te zeggen. Alle voordelen komen meestal met nadelen, maarja iets als fullframe ... HET IS FF, dus dat doet alle nadelen teniet. Compact is relatief. Vooralsog zijn de enige 'compacte' opties voor FF een D600, RX1, of een Leica, nou daar mag van mij wel een NEX bij hoor. En prijzen van lenzen, die zijn er voor elk systeem in verschillende klasse, zelfs Nikon 1 of m4/3. Heb je het formaat en prijs er niet voor over, tja niet nemen dan. ;) De voordeligste optie is anders een D600 en die is toch echt ver van compact. Als je de tweedehands markt meerekent kan je een oude 5D nemen bijvoorbeeld maar dat is nog een stuk groter. Men heeft een hoop gedoe over voor FF dat is zeker, en de meeste daarvan nemen dan ook gewoon nog iets compacters ernaast voor 'normaal' gebruik. Zoveel groter zijn FF lenzen ook niet per se, zeker als het zo dicht op de sensor kan. De prijs zal niet meteen mainstream zijn, maar ze moeten ergens beginnen en ben blij dat het er eindelijk van komt.

En NEX in DSLR vorm, tja, dat zullen we nog maar zien wat dat gaat worden, want de Alpha camera's worden ook mirrorless en dan blijft er weinig ruimte over tussen NEX en Alpha behalve de native mount, en 1 of andere vorm van PDAF.

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
Een NEX in DSLR vorm past wel in het assortiment denk ik. Kijk maar naar Samsung met hun NX10/20 en de Olympus OMD EM-5, Panasonic GH3, etc, etc; de meeste fabrikanten van mirrorless camera's hebben al zoiets in hun assortiment. Er zullen voorlopig nog mensen zijn die iets willen hebben wat lijkt op een DSLR maar lichter en kleiner is. Het is ook niet zo moeilijk om een NEX in DSLR vorm te maken, je verplaatst gewoon de EVF naar het midden boven de LCD met daarbovenop de flitser, en voila.

De FF NEX gaat ook pionieren in een nieuw segment, namelijk compacter dan welke FF camera dan ook voor een prijs rond die van een mid range DSLR. Ik twijfel er niet aan of dat een succes wordt, maar inderdaad, door de prijs blijft het voor velen onbereikbaar. Lenzen zullen misschien duur zijn, maar wat maakt dat uit? Leica lenzen zijn ook peperduur, maar ze gaan wel een leven lang mee, zijn waardevast en supergoed. Ik neem aan dat Zeiss z'n best gaat doen om lenzen te maken voor de eerste Leica M concurrent.

Wat de NEX 7 betreft, er is wel degelijk goed glas (Sony Zeiss24 f1.8, 35 f1.8, 50 f1.8, Sigma 19/30/60 f2.8, Zeiss Touit 12 f2.8 en 30 f1.8). De opvolger van de NEX-7 zal wel een betere microlens array hebben om hoekonscherpte te verminderen. De problemen kwamen vooral voor met (ultra) wide-angle rangefinder lenses.

Ik hoop ook dat de NEX 5T nog betere AF heeft, hotshoe zou mooi zijn (zijn we af van de afwijkende accessoire poort), maar ik denk dat dat toch behouden blijft voor de NEX-6/7, hoewel Sony ook de nieuwe MIS shoe toepast op Cybershot modellen zoals RX100 II en HX50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Weakling schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 16:22:
Een FF NEX? De prijs staat niet in verhouding tot de extra kwaliteit die je er voor terug krijgt, de objectieven zullen ook gruwelijk duur zijn en bovenal: een stuk groter en zwaarder voor een FF sensor, waardoor het compacte voordeel van een NEX al helemaal verdwijnt.
Leica M lenzen zijn ook niet groot en zwaar en toch gemaakt voor FF, dus het hoeft niet. Ze zijn wel gruwelijk duur. Voigtländer en Zeiss M lenzen zijn overigens wel betaalbaarder en ook behoorlijk compact.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1D3ON
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste forum leden,

Bedankt voor al jullie reacties en input. Naar aanleiding hiervan heb ik toch maar de camera besteld.
Het is dus de Sony NEX-5RL (white edition) geworden, met de 16-50 mm kitlens.

De voornaamste reden is eigenlijk dat ik hem op kort termijn echt nodig heb vanwege vakantie.
Daarnaast zoals jullie ook al aangaven zal de prijs van de NEX-5 successor al snel € 200,- hoger liggen
dan het huidige model. Als blijkt dat de NEX-5 successor echt de moeite waard is en tegen een redelijke
prijs beschikbaar komt dan kan ik altijd nog de NEX-5RL verkopen.

Momenteel ben ik de manual van de NEX-5RL aan het doornemen. Wellicht hebben jullie ook nog leuke tips c.q links met nuttige info. Ik ben ook erg benieuwd naar jullie "must have apps" voor de NEX-5RL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 15:29

JK

Ik heb een NEX-5RL op het oog, wil er mee fotograferen, maar ook zeker mee filmen (korte shots, geen hele verhalen). Op dit moment mix ik 29,97fps (pocketcam) en 30fps filmpjes (action cam) zonder problemen, maar ik vraag me af wat er zal gebeuren als ik 50fps filmpjes en 30fps filmpjes met elkaar ga combineren in Magix Video Deluxe, waar ik het spul mee bij elkaar zet.

Ik had geen SD kaart mee genomen om dit in de winkel te testen, heeft één van jullie misschien een videobestand 1080p op 50fps van bijv. een minuut voor me van bewegende objecten (bijv. een minuutje filmen op straat) zodat ik wat kan testen? Anders ga ik van het weekend met een sd kaart terug zodat ik dan de test kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
G1D3ON schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:46:
Beste forum leden,

Bedankt voor al jullie reacties en input. Naar aanleiding hiervan heb ik toch maar de camera besteld.
Het is dus de Sony NEX-5RL (white edition) geworden, met de 16-50 mm kitlens.

De voornaamste reden is eigenlijk dat ik hem op kort termijn echt nodig heb vanwege vakantie.
Daarnaast zoals jullie ook al aangaven zal de prijs van de NEX-5 successor al snel € 200,- hoger liggen
dan het huidige model. Als blijkt dat de NEX-5 successor echt de moeite waard is en tegen een redelijke
prijs beschikbaar komt dan kan ik altijd nog de NEX-5RL verkopen.

Momenteel ben ik de manual van de NEX-5RL aan het doornemen. Wellicht hebben jullie ook nog leuke tips c.q links met nuttige info. Ik ben ook erg benieuwd naar jullie "must have apps" voor de NEX-5RL.
Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen. Die dingen maken echt mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
JK schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:36:
Ik heb een NEX-5RL op het oog, wil er mee fotograferen, maar ook zeker mee filmen (korte shots, geen hele verhalen). Op dit moment mix ik 29,97fps (pocketcam) en 30fps filmpjes (action cam) zonder problemen, maar ik vraag me af wat er zal gebeuren als ik 50fps filmpjes en 30fps filmpjes met elkaar ga combineren in Magix Video Deluxe, waar ik het spul mee bij elkaar zet.

Ik had geen SD kaart mee genomen om dit in de winkel te testen, heeft één van jullie misschien een videobestand 1080p op 50fps van bijv. een minuut voor me van bewegende objecten (bijv. een minuutje filmen op straat) zodat ik wat kan testen? Anders ga ik van het weekend met een sd kaart terug zodat ik dan de test kan doen.
Ik denk niet dat het een probleem is om verschillende framerates te mixen, maar de output zal toch maar 1 framerate hebben waardoor je of frames moet dupliceren (van 30fps clips) of frames moet laten vallen (van 60fps clips).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Cyleo schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:53:
[...]
Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen. Die dingen maken echt mooie foto's.
seekwekkeg11 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:27:
[...]
Ik denk niet dat het een probleem is om verschillende framerates te mixen, de output zal toch maar 1 framerate hebben waardoor je of frames moet dupliceren (van 30fps clips) of frames moet laten vallen (van 60fps clips).
Allebei, Yes. :Y

Dat gebeurd ook al met 29,97fps vs 30fps. Dat het er dichtbij zit maakt niet uit, het moet uiteindelijk de framerate worden van de output, en misschien staat dat wel op 24, of 23,976 !
Maar als een groot deel van je video's dus 60fps is dan zou ik ook wel experteren @ 60fps, zonde om de helft weg te gooien. Dat de 30fps clips dan uit dupes bestaat is visueel niet anders dan gewoon een 30fps clip kijken.
ps. Youtube heeft een maximum van 30, of laat het zo zien tenminste, maar accepteert gewoon alles.

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Bij 24fps ga je dat wel merken, tenminste, is mijn ervaring met bijv. sommige simpele point 'n shoot toestelletjes met 24fps bij 1080p. Maargoed, dus omhoog naar 60fps knallen dus. Net even een 29,97 fps filmpje naar 60fps gezet en dat ziet er nog steeds goed uit. Geen vertragingen of het gevoel iets dubbel te zien.

Bedankt. Van het weekend denk ik dan maar die NEX-5RL kopen... de Cybershot W55 mag dan deels met pensioen. Met handmatig focussen (of zelfs met de AF op de NEX) komen daar véél mooiere plaatjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:59
Ik heb een vraag over autofocus: ik had een Canon Ixus (een hele simpele compact), die focuste altijd supersnel en correct. Nu heb ik een Nex-5 en die focust een stuk trager en ook afentoe onjuist: is dat een normaal gevolg van het hebben van een grotere lens oid?

verder valt het me op dat de Nex-5 in auto-iso mode de hoogste iso waardes niet benut. In plaats daarvan gaat hij de sluitertijd zo erg verlengen dat de foto's onscherp worden. Ik zou liever hebben dat de sluitertijd binnen de perken werrd gehouden door de hoogste iso waardes te gebruiken... Is daar nog iets aan te doen?

Als laatste: hoe zet je de touchshutter weer uit? Als ik op het icoontje klik maakt hij een foto ipv dat hij uitgaat.. 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Menesis op 19-07-2013 15:24 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Geen enkele camera pakt de allerhoogste iso waarden in auto/auto iso. Gewoon om ruis binnen beperken te houden. Is er wat een te doen... ja: diafragma open zetten (laag getal), sneller/lichtsterker glas gebruiken, flitsen, niet in auto-iso schieten/handmatig hogere iso waarden forceren. Maar auto-iso is helaas niet anders in te stellen.

M'n A57 gaat tot iso 3200 in auto-iso wat met een f/2.8 lens in de meeste omstandigheden snel zat is. Afgelopen vakantie ben ik zelfs niet boven iso 800 geweest.

Touch shutter zal wel ergens in het menu staan als het niet achter de Fn knop zit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook eens met Shutter Priority Mode kunnen spelen. Hiermee zet je de sluitertijd vast op een waarde die je wilt. Diafragma en ISO (als deze op Auto staat) worden aangepast aan de hoeveelheid licht dat gemeten wordt door de camera.

Ik ken de Nex die jij gebruikt niet, dus ik weet niet of Auto ISO ook wordt aangepast als Shutter Priority Mode wordt gebruikt. Op mijn RX100 in ieder geval wel.
martijn_tje schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:49:
Geen enkele camera pakt de allerhoogste iso waarden in auto/auto iso. Gewoon om ruis binnen beperken te houden.
Dat is niet waar. Dit ligt aan de hoeveelheid licht dat beschikbaar is en mogelijk het model camera. In donkere situaties zal de max ISO die je instelt voor Auto ISO wel worden gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
En zijn er ook zat camera's waar basis en maximum iso voor auto-iso instelbaar is. En als je helemaal geluk heb kan je dan ook nog de minimum sluitertijd instellen voor auto-iso. Maar ik heb zelf geen NEX. Zou eens goed het menu induiken, misschien zelfs de handleiding erbij pakken. :D

Edit: In de specs staat "Sensitivity • Auto (Range varies depending on shooting mode)"

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 20-07-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:22:
Ik ken de Nex die jij gebruikt niet, dus ik weet niet of Auto ISO ook wordt aangepast als Shutter Priority Mode wordt gebruikt. Op mijn RX100 in ieder geval wel.
Binnen grenzen gaat de auto-iso iso mee. Uit m'n hoofd zal die bij een nex niet voorbij iso 3200 gaan.(heb zelf geen nex dus onder voorbehoud) Als je het ding in M zet en het bereik van de auto-iso is niet voldoende dan gaat ie onderbelichten. S gebruik ik eigenlijk nooit, m'n camera staat in A vast geroest. Maar ik verwacht dat ie in S ook gaat onderbelichten als ie het diafragma niet verder open kan gooien en auto-iso ook al aan z'n max zit.
jesper86 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:53:
En zijn er ook zat camera's waar basis en maximum iso voor auto-iso instelbaar is.

Edit: In de specs staat "Sensitivity • Auto (Range varies depending on shooting mode)"
Bij een nex 5 is zo ver ik weet de max van de auto iso niet instelbaar. (op m'n A57 ook niet)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:14:
Bij een nex 5 is zo ver ik weet de max van de auto iso niet instelbaar. (op m'n A57 ook niet)
Ik heb het even opgezocht en wat je zegt klopt. Op een Nex 5 kan je geen Auto ISO range instellen. Max is 1600.

@Menesis: dan wordt het toch zaak dat je eens gaat kijken wat je in die situaties kunt doen door sluitertijd, diafragma en ISO handmatig in te stellen. Als zelfs dat niet werkt moet je toch eens gaan nadenken over je keuze van lens of het gebruik van een flitser en/of statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
In A zetten met diafragma open (kleinste getal), ISO handmatig op het maximale wat kwa IQ nog te doen is en zien waar het schip strand. Daarna inderdaad of flitsen, of statief of lichtsterker glas of camera met hogere iso waarden.

Met m'n A57 op iso 3200 en een f.1.7 lens zijn er ook nog situatie's denkbaar dat ik licht te kort kom. Dat blijf je met iedere camera/lens combi houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Op mij NEX-5n is de max iso bij Auto-ISO 3200 in de P stand in ieder geval (waar ik het meeste in fotografeer).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 11:55
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn A850. Ik gebruik het meest de Sigma 50mm f/1.4 en Sony 70-300G, daarnaast heb ik nog een Sigma - 28-70 F2.8 EX Aspherical en een Minolta - AF 28-105 F3.5-4.5 RS als (vakantie) rondloop lens.

Ik wil naar een A99, maar overweeg ook een A77, al moet daar dan wel een 35/f1.4 bij en een 16-50/f2.8 om bereik te houden. Dan komt het qua prijs in de buurt, en kan ik de Sigma 28-70 en de Minolta 28-105 verkopen.

Ik kan geen goede vergelijk vinden tussen de A77 en de A99. Is er zo weinig verschil behalve de 2,5x grotere sensor met de daarbij behorende voordelen en de 1.5x crop factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

wauwwie schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:42:

Ik kan geen goede vergelijk vinden tussen de A77 en de A99. Is er zo weinig verschil behalve de 2,5x grotere sensor met de daarbij behorende voordelen en de 1.5x crop factor?
Dan heb je niet op sites als Dpreview of dyxum gezeten. De A99 doet het beter qua ruis/aantal stops en dynamisch bereik. Daarbij is de camera meer geent op filmen omdat je (icm met een externe recorder) via de HDMI uncompressed video opneemt. Ook zit er geen flits in de body en is alles stiller gemaakt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
ROFLASTC schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:17:
[...]

Dan heb je niet op sites als Dpreview of dyxum gezeten. De A99 doet het beter qua ruis/aantal stops en dynamisch bereik. Daarbij is de camera meer geent op filmen omdat je (icm met een externe recorder) via de HDMI uncompressed video opneemt. Ook zit er geen flits in de body en is alles stiller gemaakt.
Ik heb wel op die sites gekeken, maar er zijn meer reviews te vinden tussen de A99 en Nikon/Canon tegen hangers en vooral een hoop hoge ISO/ruis vergelijk. Er is op DPreview wel één vergelijk te vinden maar die stelt heel simpel dat de A99 beter IQ en minder ruis geeft tegen een zeer grote meer prijs. Dat kan ik ook wel voorspellen gezien de grotere sensor.

Ik zou graag de A99 nemen, maar de A77 geeft mij weer budget voor de lang gekoesterde 135 f/1.8. Zeker nu ik via Surfspot 20% korting in de Sony winkel kan krijgen. Deze korting geldt ook voor de A99V en de A77V alswel de A77VQ (met 16-50 f/2.8 SSM). Ook zijn er nu wel leuke crop factor lenzen, waar die ten tijde van mijn A850 aanschaf er niet waren.

Vandaar de vraag of hier mensen zijn die zowel de A77 als de A99 hebben (getest) en of die een argument hebben om vooral wel of niet voor de A99 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
wauwwie schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:11:
Ik zou graag de A99 nemen, maar de A77 geeft mij weer budget voor de lang gekoesterde 135 f/1.8.
Ik zou eens kijken of het bereik je wel ligt. Ik vind 135mm op APS-C een moeilijke lengte te lang voor binnens huis, portret of walk around en te kort voor puur tele gebruik. M'n 135 f/2.8 blijft dan ook vaak thuis.

Misschien is het wel een idee om in plaats van meteen die dure CZ eerst de oude Minolta 135 F/2.8 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
martijn_tje schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:23:
[...]
Ik zou eens kijken of het bereik je wel ligt. Ik vind 135mm op APS-C een moeilijke lengte te lang voor binnens huis, portret of walk around en te kort voor puur tele gebruik. M'n 135 f/2.8 blijft dan ook vaak thuis.

Misschien is het wel een idee om in plaats van meteen die dure CZ eerst de oude Minolta 135 F/2.8 proberen.
Ik heb al eens de 135 f/1.8 mogen lenen, en toen die lens boven aan de verlanglijst gezet. Wat een prachtlens!

Na een paar dagen lezen kom ik tot de conclusie dat ik de prijs van de A99 (nu €2500,-) te hoog vind voor de meerwaarde tov de A77, zeker nadat mijn vriendin aangaf zelf te kijken naar de A77 als upgrade voor haar A200 tegen het eind van dit jaar.

Ik denk dat ik de A99 oversla en ga voor de A850 en A77 combo en wacht op de nieuwe FF met SL (zonder T) of de prijs van de A99 moet binnenkort onder de €2.000,- gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

[...]
Vandaar de vraag of hier mensen zijn die zowel de A77 als de A99 hebben (getest) en of die een argument hebben om vooral wel of niet voor de A99 te kiezen.
Ik heb na best wel uitgebreid testen de A77 gekocht om meer budget over te hebben voor o.a. glaswerk. FF heeft zo zijn voordelen (voor mij vooral meer scherptediepte dan een APS-C. En natuurlijk wat minder ruis\hogere licht gevoeligheid). Maar uiteindelijk moest ik concluderen dat ik maar zeer zelden fotografeerde op de uitersten. Voor de prijs van een A99 had ik daarmaals een A77+Goed objectief+Externe flister. En met die combi kon ik op meer uitersten fotograferen dan met de A99 alleen.

Uiteindelijk moest ik ook aan mijzelf toegeven dat ik best leuke plaatjes schiet, maar zeker geen topfotograaf ben. Ik bereik de uitersten van de grenzen van de A77 amper, laat staan die van een FF A99. Tegen de tijd dat ik die voordelen optimaal kan benutten is mijn A77 versleten en koop ik tegen die tijd wel een FF camera. (Als ik eerlijk ben had ik ook best met een A65 toegekund, maar weather-sealing was een belangrijk punt voor mij.)

Maar goed, het hangt natuurlijk heel erg van je eigen wensen en eisen af om te kunnen bepalen wat voor jou geschikt\belangrijk is.

Ik kan wel zeggen dat ik echt heeeeel dik tevreden ben met mijn A77. Kan iedereen zeuren wat die wil over SLT & Lichtverlies, te hoge aantal MP voor een APS-C, ruis bij hoge ISO en wat ze allemaal nog wel niet meer aan te merken hebben op de A77, maar ik schiet er keer op keer schitterende platen mee.Ik heb letterlijk nog geen shot gemist met dat ding. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Killer op 25-07-2013 00:02 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
[...]

Ik zou graag de A99 nemen, maar de A77 geeft mij weer budget voor de lang gekoesterde 135 f/1.8. Zeker nu ik via Surfspot 20% korting in de Sony winkel kan krijgen. Deze korting geldt ook voor de A99V en de A77V alswel de A77VQ (met 16-50 f/2.8 SSM). Ook zijn er nu wel leuke crop factor lenzen, waar die ten tijde van mijn A850 aanschaf er niet waren.

Ik heb momenteel de 700 en schiet redelijk veel in slecht licht. Ik heb na een gesprek met Sony personeel zelf én na wat info inwinnen her en der besloten om te wachten op de opvolger van de 77, omdat de 77 in mijn ogen niet voldoende toevoegd aan mijn 700.
Houdt er rekening mee dat er bijna 3 jaar verschil in ontwikkeling in zit. De 77 was de eerste grote SLT camera, de 99 is de meest recente. En dat merk je. De 77 en 99 zijn fantastische cameras, maar de 99 doet echt zijn prijs eer aan. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat de 99 momenteel een stap boven de 1D, 5D en de Nikon topmodellen staat qua prestaties.
Ik weet niet wat voor photoshop je hebt, maar als je echt Adobe CS hebt, zul je met de a99 wel over moeten naar CS6 als je je RAW files wilt bewerken.

Voor mijzelf sprekend, de 99 ligt momenteel buiten budget, de 77 voegt niet voldoende toe voor de prijs t.o.v. de 700. Momenteel kijk ik naar iets als een 58/57 voor overbrugging (en wellicht gewoon "voor erbij"). Had ik het budget ervoor gehad, dan had ik nu een 99 gehad, daar kan ik heel simpel in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb er persoonlijk spijt van dat ik voor de a77 ben gegaan in plaats van de a99. Of beter nog, gewoon nog even een paar jaar met de a700 door te zijn gegaan.

Niet dat de a77 perse tegenvalt ten opzichte van hoe hij werd geadverteerd, maar vooral omdat ik mezelf niet goed genoeg heb ingelezen (of me in ieder geval niet genoeg bewust was van de veranderingen en hoe die mij zouden bevallen). De body en dan vooral de fysieke knoppen op de a77 vind ik echt drie stappen terug ten opzichte van de a700. Zo is er geen dedicated metering knop, en geen dedicated steadyshot knop waardoor ik elke keer als ik een statief gebruik de menu's weer in moet duiken. Het stoort me zo erg dat ik steadyshot vaak maar gewoon uit laat. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Daarvoor hebben we daarentegen wel een totaal waardeloze "?"-knop gekregen en een onzinnge "record"-knop (er zit gewoon een video functie op de draaiknop). Het hele gevoel is dat je van een "prosumer" naar een "consumer" camera bent overgestapt.

Tel daarbij op dat de IQ voor mijn gevoel niet gek veel beter geworden is ten opzichte van de a700 en ik zou de a77 niet opnieuw kopen. De a99 heeft ook de hierboven genoemde knoppen niet, maar van wat ik gezien heb is de IQ van de a99 wel voldoende beter dan van de a700 om een upgrade te rechtvaardigen, dat en de full-frame sensor zal wat beter gebruik kunnen maken van mijn 24-70 f/2.8 CZ en 70-200 f/2.8 G.

Ik wacht nu in ieder geval op de volgende generatie, en houd ondertussen een oogje open om te zien of ik de a77 tegen een redelijke prijs kan verkopen om vervolgens een a99 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Buiten dat het prijsverschil alleen al maakt dat een vergelijking tussen de A77 en A99 eigenlijk niet gemaakt kan worden. De A77 kost na €75 cashback €790 en en de A99 gaat voor €2499 over de toonbank.

Wanneer ik goede fullframe lenzen had, zoals de 24-70 f/2.8 CZ en 70-200 f/2.8 G, dan is de A99 de best passende camera, om deze lenzen tot hun uiterste te gebruiken. Terug gaan van een fullframe A850 naar een APS-C camera, zou ik niet doen.

Ben zelf van mening dat met iedere camera mooie foto's gemaakt worden. Ik heb zelf maar een A580, een verschrikkelijke body, maar als ik geen mooie foto's maak, dan ligt het vaak aan mijn eigen onkunde.

Ik overweeg zelf de A77 als tussentijdse body, omdat hij mooi in prijs gedaald is, maar de A77 heeft voor mij nog nooit alles gegeven wat ik wilde. Met name de ruis in hoge iso vind ik een stap terug van de A580.
Aan de andere kant, hoe vaak gebruik ik iso3200, 6400 etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ravnoss schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 04:31:
...
Niet dat de a77 perse tegenvalt ten opzichte van hoe hij werd geadverteerd, maar vooral omdat ik mezelf niet goed genoeg heb ingelezen (of me in ieder geval niet genoeg bewust was van de veranderingen en hoe die mij zouden bevallen). De body en dan vooral de fysieke knoppen op de a77 vind ik echt drie stappen terug ten opzichte van de a700. Zo is er geen dedicated metering knop, en geen dedicated steadyshot knop waardoor ik elke keer als ik een statief gebruik de menu's weer in moet duiken. Het stoort me zo erg dat ik steadyshot vaak maar gewoon uit laat. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Daarvoor hebben we daarentegen wel een totaal waardeloze "?"-knop gekregen en een onzinnge "record"-knop (er zit gewoon een video functie op de draaiknop). Het hele gevoel is dat je van een "prosumer" naar een "consumer" camera bent overgestapt.
...
Helemaal mee eens; Die record knop slaat echt nergens op, die help knop gebruikt ook niemand volgens mij en is niet te herprogrammeren en een van de meest gebruikte menu-features (naast formatteren) is bij mij steadyshot aan/uitzetten, ik heb al menig statief-shot verziekt omdat steadyshot nog aan stond en andersom menig telelens shot niet goed scherp aangezien steadyshot nog aan stond. Laat me dan met het picture effect knopje (pijltje naar beneden) steadyshot togglen, maar nee, ook deze in RAW nutteloze knop kan niet aangepast worden... Ik heb overigens een a65 maar dat zijn wel de enige punten waar ik me regelmatig aan stoor, voor de rest ben ik er zeer tevreden mee.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
Allen dank voor de opmerkingen over de A77. Ik loop tegen wat beperkingen aan met mijn A850, teweten de lage ISO/ruis verhouding, het missen van object tracking en focus peeking. De A99 gaat dat wel oplossen, maar niet binnen mijn budget. En de A77 is op ISO/ruis verhouding iig niet beter dan de A850. De A850 hou ik nog wel even en hopelijk komt er een leuke mirrorless FF eind dit jaar/begin volgend jaar.

Binnenkort maar weer eens bij cameranu kijken. Mijn vriendin is nog steeds geintresseerd in de A77 en de A58 en ik snuffel lekker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Jammer dat de NEX-5(R) alleen in 25fps (en in een 50fps container) kan opnemen. Ik wil in een video wat 29,97fps, 30fps en 25fps spul mixen. 29,97 en 30fps verschil zie ik niet met het blote oog, maar van 25fps naar 30fps maakt dat stukje niet soepel, het hikt een beetje (jittering).

Al geprobeerd het 25fps filmpje eerst terug te zetten naar 23,97fps en dan door naar 30fps, maar dat had ook geen goed effect. Het lijkt er wel op dat als ik in 50fps opneem en dat terugzet naar 30fps, dat het zich minder of niet voor doet, maar dit heb ik maar even kort getest met een korte sample.

Iemand tips? Beste is om natuurlijk alleen maar videoapparatuur te gebruiken met een zelfde framerate, maar helaas is de wereld nog niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat bedoel je precies met 'terug zetten' hoe doe je dat ? Door opnieuw te encoderen ? Lijkt me zonde van de kwaliteitsverlies.

Maar je weet neem ik aan dat een 25fps clip nooit ineens vloeiender gaat worden dan 25fps ? Als je er 30fps van maakt dan zitten er een paar dubbele tussen, maar de look blijft 25fps. Dat het van hoger naar lager wel goed gaat is niet zo gek, want dan hoeven er alleen paar tussenuit. Kortom, volgens mij gaat er niks verkeerd.. ?

Als het slechter word, dan gaat de software er niet goed mee om.

Het is trouwens wel mogelijk om nieuwe extra frames te creëren, dan kan je Twixtor gebruiken.
( zelf nooit gedaan, is erg duur stukje software :o )

[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 28-07-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Terugzetten als idd opnieuw encoderen. Kwaliteitsverlies maakt me niet zoveel uit, ik zet het bijv. toch naar 7mbit/s voor Youtube. Van 25 naar 30 moeten er dubbele frames tussen en dat zal wel een schokkend effect geven. Bij minder idd wat frames er tussenuit, maar dan kan alles misschien zoveel procent sneller gaan lopen (dat is niet zo'n probleem met waar ik mee bezig ben). Ik zal dus eens op 50fps gaan filmen en daar wat mee spelen (richting 30fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik zou met exporteren gewoon de framefrate van de clip met de hoogste framerate aanhouden, en van te voren er niks mee doen. Hoe dan ook maakt youtube er uiteindelijk toch wel zijn eigen ding van. Als je maar zorgt dat het niet interlaced is. Het is dus ook het beste om een zo goed mogelijke bron video aan te leveren. Een 20Mbit video die ze transcoden naar hun eigen formaat (3000Kbit ofzo), dat zal mooier worden dan wanneer ze met een 7000Kbit video moeten werken die sowieso al niet geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
JK schreef op zondag 28 juli 2013 @ 12:27:
Jammer dat de NEX-5(R) alleen in 25fps (en in een 50fps container) kan opnemen. Ik wil in een video wat 29,97fps, 30fps en 25fps spul mixen. 29,97 en 30fps verschil zie ik niet met het blote oog, maar van 25fps naar 30fps maakt dat stukje niet soepel, het hikt een beetje (jittering).

Al geprobeerd het 25fps filmpje eerst terug te zetten naar 23,97fps en dan door naar 30fps, maar dat had ook geen goed effect. Het lijkt er wel op dat als ik in 50fps opneem en dat terugzet naar 30fps, dat het zich minder of niet voor doet, maar dit heb ik maar even kort getest met een korte sample.

Iemand tips? Beste is om natuurlijk alleen maar videoapparatuur te gebruiken met een zelfde framerate, maar helaas is de wereld nog niet zo mooi.
Volgens mij heeft de NTSC versie 30 / 60 FPS. Misschien kun je hem op eenofandere manier op NTSC zetten?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Pizza_Boom schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 01:07:
Voor mijzelf sprekend, de 99 ligt momenteel buiten budget, de 77 voegt niet voldoende toe voor de prijs t.o.v. de 700. Momenteel kijk ik naar iets als een 58/57 voor overbrugging (en wellicht gewoon "voor erbij"). Had ik het budget ervoor gehad, dan had ik nu een 99 gehad, daar kan ik heel simpel in zijn.
Afgelopen zaterdag werd kijken naar toch maar kopen. Heb de a58 gehaald. Woensdag nog even terug voor mijn definitieve exemplaar, heb nu het winkelmodel mee, hij was er niet meer. Kon ik alvast gaan spelen. :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/148578_486465338105317_525281109_n.jpg
Links: A58 + 18-55
Rechts: A700+VG + 16-50.

Momenteel hebben de a58 en de 50mm 1.4 elkaar gevonden. En man, wat een heerlijke combinatie is dat. Lekker licht: 850 a 900 gram. Ik blijf mijzelf verbazen hoe retescherp het zooitje is. Ook ISO waardes, ISO 6400 is nog prima acceptabel (ter info, de a700 gaat niet verder dan 6400 en die gebruik ik tot max. 6400). Ik ben verkocht.
Daarbij heeft de a58 hele leuke noobfeatures. Neem een halve fotografiehandleiding ingebouwd zitten onder een snelknopje. Neem een digitale zoom als je in JPEG klikt. Wennen is, natuurlijk omdat ik van een prosumerbody kom, het feit dat ik een knoppencombinatie moet gebruiken om mijn diafragma te gaan verstellen. Ben gewend aan 2 draaiwieltjes, nu heb ik er 1. Waar ik wel blij mee ben, is de EVF. Ik blijf het heerlijk vinden, gewoon naar je menu met de camera nog voor je oog. :)
Enige wat ik echt mis, is de mogelijheid tot het gebruik van een afstandsbediening. Zij het IR, zij het met een kabeltje. Als ik 's nachts werk met lange sluitertijden, gebruik ik altijd een IR afstandsbediening om alle beweging uit het zooitje te houden.

Even een nachtplaatje met lange sluiter:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3804/9384644120_cb0414beaa_z.jpg
Bewegende meuk by Sporingerdam, on Flickr

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-07-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:13:
[...]
Afgelopen zaterdag werd kijken naar toch maar kopen. Heb de a58 gehaald. Woensdag nog even terug voor mijn definitieve exemplaar, heb nu het winkelmodel mee, hij was er niet meer. Kon ik alvast gaan spelen. :)

[afbeelding]
Links: A58 + 18-55
Rechts: A700+VG + 16-50.
Ziet mijn oog daar het nieuwe flitsvoetje van sony. Krijg je bij de A58 ook een adapter om de oude flitsers nog te kunnen gebruiken?

Op body's met 1 instelwieltje vind ik A meestal makkelijk werken. Dan heb je directe diafragma toegang en moet je een extra knop indrukken voor belichtingscorrectie.

Ik hoop ook dat je je ervaringen over het AF systeem wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
martijn_tje schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:41:
[...]

Ziet mijn oog daar het nieuwe flitsvoetje van sony. Krijg je bij de A58 ook een adapter om de oude flitsers nog te kunnen gebruiken?
Nope, hier krijg je geen voetje bij. Niet zo gek op zich ook, de markt waarop deze camera zich richt, gebruikt nauwelijks flitsers en zal waarschijnlijk geen iISO flitsers hebben liggen. Tsja, dat ik er 2 heb liggen, tsja. Jammer. Overigens ben ik ook niet zo weg van dat blokje en ben ik daarin niet de enige, genoeg a99 eigenaren die er niet blij mee zijn.
Op body's met 1 instelwieltje vind ik A meestal makkelijk werken. Dan heb je directe diafragma toegang en moet je een extra knop indrukken voor belichtingscorrectie.
Dan is het makkelijk, ik werk echter altijd volledig manueel, ik wil graag zelf volledig de baas zijn.
Ik hoop ook dat je je ervaringen over het AF systeem wilt delen.
Wat wil je weten over het AF systeem? Het is snel, ik mis echter, in vergelijking met mijn 700, de mogelijkheid zelf 1 van de scherpstelpunten te kiezen. Je kan middels je functietoets 3 vlakken kiezen, links, midden of rechts, om scherp te stellen, maar daar houdt de keuze voor de gebruiker echt op.

Edit: Nog even een ISO 6400 fototje erbij:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3797/9394198295_2f87c9fd83_z.jpg
Auto by Sporingerdam, on Flickr

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-07-2013 23:25 . Reden: fototje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

Potver wat blijft die a700 toch ook een prachtige camera om te zien :). Ik heb de laatste vijf jaar geen mooiere DSLRs langs zien komen. En uiteraard veel plezier met je a58!

[ Voor 12% gewijzigd door Don Quijote op 30-07-2013 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:55
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:13:
[...]
...
Enige wat ik echt mis, is de mogelijheid tot het gebruik van een afstandsbediening. Zij het IR, zij het met een kabeltje. Als ik 's nachts werk met lange sluitertijden, gebruik ik altijd een IR afstandsbediening om alle beweging uit het zooitje te houden.
...
Heeft de A58 geen iR ontvanger in de grip zitten, onder het wieltje? (lijk ik wel te zien nl)

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:04:
[...]

Wat wil je weten over het AF systeem? Het is snel, ik mis echter, in vergelijking met mijn 700, de mogelijkheid zelf 1 van de scherpstelpunten te kiezen. Je kan middels je functietoets 3 vlakken kiezen, links, midden of rechts, om scherp te stellen, maar daar houdt de keuze voor de gebruiker echt op.
Je kan weldegelijk op een enkel punt scherpstellen hoor ?

https://www.dropbox.com/s...2013-07-30%2010.31.18.jpg

Het is trouwens wel een fijne camera :) ik kom van een D3100 maar op dit toestel schiet ik veel makkelijker mooie plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 09:44
Ravnoss schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 04:18:
Potver wat blijft die a700 toch ook een prachtige camera om te zien :). Ik heb de laatste vijf jaar geen mooiere DSLRs langs zien komen. En uiteraard veel plezier met je a58!
Hear hear! Ook omdat ik voorlopig toch geen nieuwe camera kan kopen ;)

Maar steeds als ik naar een vervanger kijk voor mijn trouwe a700 kom ik nog uit op een a850/a900. De a77 is een mooi ding, maar high iso foto's vind ik meuk. De a99 lijkt mij verdomd mooi, maar is toch meer een video camera die ook kan fotograferen. En alles onder de a7x(x) serie's vind ik qua formaat en bediening duidelijk minder dan de a700.

En aangezien ik momenteel alles wat ik wil kan doen met de a700 en Nex-5 (zonder achtervoegsels) ben ik voorlopig best wel happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Ik heb de A58 nu een paar weken en het is zo fijn om in live view in een keer te kunnen zien wat je instellingen in M mode voor gevolg hebben voor het plaatje.
Ik heb daar nu al zoveel van geleerd (ben nu zelfs analoog begonnen op de oude Minolta X700 van mijn vader) De EVF was even wennen in het begin maar ook daar zie ik nu veel voordelen in.
Het filmen met een SLT is echt zoveel makkelijker als op een DSLR ( als je net als ik P&S filmt i.i.g.) zeker als je probeert om rennende kinderen te vangen in je zoeker.
Als je toch handmatig wilt focussen kan je focus-peaking gebruiken.
Ik klink echt als een fanboy maar ik heb echt het gevoel dat ik weer een stapje verder ben in de kwaliteit van mijn foto's

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7282/9400564926_bd3025d363.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2886/9400554258_8da68f0c39.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3771/9400564272_44958de35f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3783/9400562704_f7e5336967.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7439/9400553082_7f5c2b43ba.jpg

Geschoten in Dierenpark Overloon met een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD

[ Voor 17% gewijzigd door rsint op 30-07-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:04:
Als het Fn menu van de A58 op dat van de A57 lijkt...

Fn --> AF Area --> local. Kan je zelf het AF punt kiezen. Voor sport/ bewegende dingen vind ik die 3 velden wel makkelijk werken. Anders is het inderdaad niet erg nouwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje in het bezit van een A33 icm met een Minolta 50mm 1.8 en Tamron 17-50mm 2.8. Nou ben ik aan het overwegen om over te stappen op de NEX-5R icm metd e 18-55mm kitlens en daarbij een Sigma 30mm of 19mm 2.8. Ik gebruik het o.a. voor video's (van mijn zoontje) en vind de snelheid van de AF het belangrijkst (m.n. indoor). Iemand die kan zeggen of het een wijze zet zal zijn om mijn A33 om te ruilen voor een NEX-5R? Ik lees tegenstrijdige berichten in verschillende reviews en filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik heb de 5R nu een maandje en vind het moeilijk te zeggen hoe goed de AF nou is. Meestal wel redelijk snel, maar soms moet hij flink zoeken en duurt het wel 3 seconden voor hij het scherp krijgt... Even in de winkel testen zou ik zeggen!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Mijn broertje heeft een Nex-5R en ik vind hem erg rap scherpstellen, tenzij je veel macro shots doet. Buiten dat doet hij het erg goed, ook met bewegende dingen volgen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. In de winkel (bijv. Mediamarkt) is het licht niet representatief, meer licht dat bijv. in de woonkamer.
Iemand anders met ervaringen of wellicht ervaring met zowel een SLT als de NEX-5R/6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Dannisi schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 05:48:
[...]

Heeft de A58 geen iR ontvanger in de grip zitten, onder het wieltje? (lijk ik wel te zien nl)
In de "transport"functie kan ik geen IR bediening vinden. Bij de accessoires van de a58 op de Sony website is de RMT01 ook niet te vinden. Alleen een nieuwe draadontspanner.
rsint schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:44:
[...]

Je kan weldegelijk op een enkel punt scherpstellen hoor ?

https://www.dropbox.com/s...2013-07-30%2010.31.18.jpg

Het is trouwens wel een fijne camera :) ik kom van een D3100 maar op dit toestel schiet ik veel makkelijker mooie plaatjes.
martijn_tje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:40:
[...]

Als het Fn menu van de A58 op dat van de A57 lijkt...

Fn --> AF Area --> local. Kan je zelf het AF punt kiezen. Voor sport/ bewegende dingen vind ik die 3 velden wel makkelijk werken. Anders is het inderdaad niet erg nouwkeurig.
Weer wat geleerd :*) Maar probleem dat ik dan blijf houden is, dat ik na iedere keer afdrukken weer opnieuw het menu van het AF gebied in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb bij veel foto's (met mijn A55), met name in de lucht vaak zichtbare vegen in beeld. Kunnen dit stofjes zijn op de sensor? Of is dit ingebrand? Of zit het misschien in de spiegel?

Als het stof is en je weet een goed adres in de buurt van Brabant (Tilburg) waar ze de sensor schoon kunnen maken, stuur me dan even een persoonlijk bericht.

Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel met de vegen in beeld:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3681/9402143251_8b8604afd3.jpg
Reiger by Niels Mickers, on Flickr

p.s. mooie heldere foto's rsint

Dankjewel Pizza_Boom, hij is inmiddels weer schoon.

[ Voor 11% gewijzigd door NIMIC op 05-08-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
NIMIC schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 23:48:
Ik heb bij veel foto's (met mijn A55), met name in de lucht vaak zichtbare vegen in beeld. Kunnen dit stofjes zijn op de sensor? Of is dit ingebrand? Of zit het misschien in de spiegel?

Als het stof is en je weet een goed adres in de buurt van Brabant (Tilburg) waar ze de sensor schoon kunnen maken, stuur me dan even een persoonlijk bericht.
Sensorspots, rotzooi op je sensor dus. Techrepair in Bergen op Zoom is geauthoriseerd door Sony als repair center. Chipclean zit in Heumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Pizza_Boom schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:30:
Weer wat geleerd :*) Maar probleem dat ik dan blijf houden is, dat ik na iedere keer afdrukken weer opnieuw het menu van het AF gebied in moet.
Ben er ook al eens mee aan het knoeien geweest op de A57. Maar directe toegang kon ik daar niet krijgen. Uiteindelijk heb ik de AF knop toegewezen aan het AF local scherm. Dus dan moet je eerst op de AF knop drukken en dan kan je, je punt kiezen.

Daarin vond ik m'n KM 5D echt makkelijker. Op AF local kon je daar meteen met de pijltjes toets je AF punt kiezen. Dat heef nog steeds m'n voorkeur boven die multifunctionele knoppen op de A57.Ook al kan je daar mee soms wat om het Fn menu heen werken. Liever alles via het Fn menu en sneller kunnen werken als je camera eenmaal goed staat.

Daarom dus mijn vraag over het AF systeem. Bij de A57 heb ik een haat/liefde verhouding met het ding. Ja het is snel en redelijk accuraat met de meeste lenzen. Maar de menu structuur om het ding te bedienen vind ik te omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
martijn_tje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 07:27:
[...]

Ben er ook al eens mee aan het knoeien geweest op de A57. Maar directe toegang kon ik daar niet krijgen. Uiteindelijk heb ik de AF knop toegewezen aan het AF local scherm. Dus dan moet je eerst op de AF knop drukken en dan kan je, je punt kiezen.
Is misschien wel een goede. Maar eens kijken hoe ik dat ga doen. Maargoed, eerst vandaag even terug, heb een demo exemplaar van de winkel mee, nu mijn eigen setje ophalen.
Daarin vond ik m'n KM 5D echt makkelijker. Op AF local kon je daar meteen met de pijltjes toets je AF punt kiezen. Dat heef nog steeds m'n voorkeur boven die multifunctionele knoppen op de A57.Ook al kan je daar mee soms wat om het Fn menu heen werken. Liever alles via het Fn menu en sneller kunnen werken als je camera eenmaal goed staat.
Dat heb ik, welliswaar met een joystickje, met mijn 700 dus ook. Ik kan altijd een punt kiezen, zonder direct allerlei instellingen te gaan wijzigen.
Daarom dus mijn vraag over het AF systeem. Bij de A57 heb ik een haat/liefde verhouding met het ding. Ja het is snel en redelijk accuraat met de meeste lenzen. Maar de menu structuur om het ding te bedienen vind ik te omslachtig.
Ik denk dat ik daar ook op ga uitkomen. Meer is minder, zo blijkt in deze maar weer. Zeker omdat ik knoppen als zoom, hints, creative style en recording niet zelf anders kan toewijzen. Ik schiet alleen manueel, dus deze 3 knoppen worden instant useless. Maargoed, dat probleem hebben we ook met andere cameras...

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-07-2013 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 10:18

roelbb

knorretje

Vandaag in de saturn dagdeal (duitsland).

Sony A58 + 18-55 sam2 lens voor 345 euro

je kan online bestellen en offline afhalen. (of je hebt een duits post adres)

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:32
Enig idee waarom het dagdeal zou heten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 13:28
Na vorige week voor m'n NEX-5R de Sony 35mm f1.8 OSS gekocht te hebben (met 10% onderwijskorting, en 30% korting op een extra batterij/multicoated filter/draagtas) heb ik me net ook de EVF aangeschaft, opnieuw met 30% korting (€244).

Heerlijke camera, die 35mm is super om foto's mee te maken! Ik begin ook meer en meer manueel te doen (focus en diafragmavoorkeuze) en ik denk dat die EVF dan zeker van pas kan komen.

Voor de Belgen (zou ook kunnen werken in Nederland), met de code NEXACC12PW krijg je 30% korting op alle NEX-accessoires (behalve lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
Ik wil toch voor het eind van het jaar de witte Nex 5R proberen te bemachtigen :P

of komt de opvolger dit jaar alweer? misschien kan ik beter tot begin volgend jaar wachtten ivm pricedrops, eerst even voor de PS4 sparen :P

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Een NEX-5T zal verderop dit jaar wss nog komen. Die heeft vast wat nieuwe snufjes, mss een fractie betere high-iso, maar niks waar je merkbaar mooiere foto's mee zal maken of je leven zal beteren. Het verschil tussen de ene of de volgende APSC-sensor camera is 1000x kleiner dan het verschil met een compact of helemaal geen camera behalve 'n smartphone. De 5T kost dan iets van 700,- en de 5R hooguit een paar tientjes minder dan nu. Lijkt me de moeite dus niet. Kortom, dit is de pricedrop.

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 11-08-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
jesper86 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:27:
Een NEX-5T zal verderop dit jaar wss nog komen. Die heeft vast wat nieuwe snufjes, mss een fractie betere high-iso, maar niks waar je merkbaar mooiere foto's mee zal maken of je leven zal beteren. Het verschil tussen de ene of de volgende APSC-sensor camera is 1000x kleiner dan het verschil met een compact of helemaal geen camera behalve 'n smartphone. De 5T kost dan iets van 700,- en de 5R hooguit een paar tientjes minder dan nu. Lijkt me de moeite dus niet. Kortom, dit is de pricedrop.
cool thanks, ik heb nu nog een A100, ancient dingetje :P

Deze word het dan zeker weten :)

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
jesper86 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:27:
De 5T kost dan iets van 700,- en de 5R hooguit een paar tientjes minder dan nu. Lijkt me de moeite dus niet. Kortom, dit is de pricedrop.
Eerdere modellen lieten een veel dramatischere prijsdaling zien. Er zijn een aantal handelaren die er een gewoonte van maken de restpartijen op te kopen en dan met een forse korting in de aanbieding te gooien. Ik heb het niet over de mediamarkt, maar in bijvoorbeeld Zwolle heb je er een die dat voor een aantal merken doet. Soms worden de kits ook gebruikt om los te verkopen (body/ objectief). Maar de periode dat ze nog in de ramschj gaan is wel vrij kort, want op is op. Soms kan dat wel eens 100 tot 150 euri schelen ten opzichte van de "laatste prijs". Maar het is natuurlijk allemaal koffiedik kijkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Voor de liefhebber, bij de sony store krijg je nu 10% code: SORRYAUG13 ook op de nieuwere camera's, alleen vandaag trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Sodela op 12-08-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Je zou maar net (zoals ik) een week geleden een nieuwe sony camera gekocht hebben voor de volle mep :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Daar is 'ie dan, de lens-camera ... ! Verkrijgbaar in twee smaken: Met een 1" sensor (RX100II), of een 10x zoom met standaard 1/2.3" sensor. Het is een volledige camera exclusief bediening of schermpje, want daar heb je dan natuurlijk een Android of iOS phone voor (via WiFi or NFC).

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors081/QX10_with_XperiaZ_1-1200_zps5b5d60f8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors081/DSC-QX100_DSC-QX10_InSituation_01_Xperia-Z-1200_zps932fca38.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors081/DSC-QX100_Lifestyle_02_Xperia-i1_EXP201412E-1200_zps983dabbd.jpg

*O*

http://www.sonyalpharumor...d-dsc-qx100-lens-cameras/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Laatst online: 15:07
SONY SLTA58K spiegelreflexcamera met 18-55mm zoomlens en 75-300mm telezoom lens 499 euro

Ik kwam deze net tegen.
Lijkt mij een mooie aanbieding.

http://www.ibood.com/extr...n_75-300mm_telezoom_lens/

[ Voor 31% gewijzigd door jejeh op 13-08-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
Mijn vader heeft een A77 gekocht, niet zo lang geleden, die toch wel erg makkelijk foto's maakt (in mijn optiek, al ben ik wat dit betreft nog een n00b).

Nu zag ik ook deze aanbieding en vroeg me af of de lenzen die hierbij zitten goed genoeg zijn om als beginner mee te spelen?

Mijn pa had een tamron 18-270 bij zijn A77 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Laatst online: 15:07
Don't shoot the messenger hahaha.
Inhoudelijk ga ik er verder niet op in ,omdat ik geen enkele ervaring met de huidige sony spullen heb.

[ Voor 7% gewijzigd door jejeh op 13-08-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

paulus_01 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:34:
[...]

Mijn vader heeft een A77 gekocht, niet zo lang geleden, die toch wel erg makkelijk foto's maakt (in mijn optiek, al ben ik wat dit betreft nog een n00b).

Nu zag ik ook deze aanbieding en vroeg me af of de lenzen die hierbij zitten goed genoeg zijn om als beginner mee te spelen?

Mijn pa had een tamron 18-270 bij zijn A77 overigens.
Die 2 lenzen zijn voor beginners prima. Ik heb zelf de 18-55 SAM kitlens van de vorige generatie en die heeft een prima prijs kwaliteit verhouding. Hier wat plaatjes geschoten met deze lens. Ik heb geen ervaring met de 75-300mm tele, maar ik verwacht dat die gelijkwaardige resultaten geeft.

Deze 2 lenzen geven hoogstwaarschijnlijk een beter resultaat dan de Tamron 18-270 die je vader op zijn A77 gebruikt. De kwaliteit van de foto's die de A58 produceert zal ook niet achterblijven bij de A77 , natuurlijk afgezien van de lagere 20 MP resolutie. Overigens is dat laatste bij hoge ISO zelfs een voordeel en denk ik dat de A58 betere platen produceert dan de A77.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

Nakebod

Nope.

Furfoot schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:27:
Je zou maar net (zoals ik) een week geleden een nieuwe sony camera gekocht hebben voor de volle mep :)
Dan ben je alsnog goedkoper uit dan via sony.nl denk ik :P
Gister toevallig aan het rondkijken geweest voor een instapcamera, de NEX 3N, op Sony.nl is die 499. De goedkoopste inclusief verzenden via internet, ~415.
Uiteindelijk heb ik hem via Amazon.de voor 349 gehaald. Scheelt nog meer :+
De cashback actie is dan helaas niet geldig. Anders was het nog goedkoper.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
EXX schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:01:
[...]

Die 2 lenzen zijn voor beginners prima. Ik heb zelf de 18-55 SAM kitlens van de vorige generatie en die heeft een prima prijs kwaliteit verhouding. Hier wat plaatjes geschoten met deze lens. Ik heb geen ervaring met de 75-300mm tele, maar ik verwacht dat die gelijkwaardige resultaten geeft.

Deze 2 lenzen geven hoogstwaarschijnlijk een beter resultaat dan de Tamron 18-270 die je vader op zijn A77 gebruikt. De kwaliteit van de foto's die de A58 produceert zal ook niet achterblijven bij de A77 , natuurlijk afgezien van de lagere 20 MP resolutie. Overigens is dat laatste bij hoge ISO zelfs een voordeel en denk ik dat de A58 betere platen produceert dan de A77.
Bedankt, denk dat deze camera zeker voor deze prijs echt wel de moeite waard is.....Nog even paar uur rondsnuffelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Nakebod schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:17:
[...]

Dan ben je alsnog goedkoper uit dan via sony.nl denk ik :P
Gister toevallig aan het rondkijken geweest voor een instapcamera, de NEX 3N, op Sony.nl is die 499. De goedkoopste inclusief verzenden via internet, ~415.
Uiteindelijk heb ik hem via Amazon.de voor 349 gehaald. Scheelt nog meer :+
De cashback actie is dan helaas niet geldig. Anders was het nog goedkoper.
Ik heb hem ook sinds een aantal weken. Ben er erg tevreden mee, zal binnenkort een keer een review maken. Mijn broertje heeft de Nex-5, en hoewel ze qua fotokwaliteit praktisch gelijk zijn heeft die toch wel een paar leuke features erbij. Aangezien dit mijn eerste stap in serieuze fotografie is vind ik dit voor mij tot nu toe prima, maar het heeft mijn interesse zeker gewekt en ik zie mijzelf nog wel een keer upgraden. Dan wel met de kleinere lens die standaard met de Nex3 wordt geleverd, mijn broertjes Nex-5 heeft nog de oude, en die is toch wel erg groot vergeleken met deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Je kan dan wel lekker met de hand zoomen. ;) Het formaat is super, maar powerzoom lijkt me minder.

• JK

JK

AmbroosV schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:12:
Voor de Belgen (zou ook kunnen werken in Nederland), met de code NEXACC12PW krijg je 30% korting op alle NEX-accessoires (behalve lenzen).
Bedankt! Werkt ook in NL. Net een accu voor mijn NEX-5RL besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door JK op 15-08-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
jesper86 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:30:
Je kan dan wel lekker met de hand zoomen. ;) Het formaat is super, maar powerzoom lijkt me minder.
Dacht ik eerst ook, maar misschien omdat ik dus echt van compactcamera's af kom vind ik het heerlijk. Vooral met filmen kun je nu veel stabieler in en uit zoomen. Wel lijk je wat precisie en snelheid te missen, maar het gebruiksgemak (en het formaat) is dat voor mij het wel waard. De motor is ook relatief stil, fijn dus met filmen. Voor mij (beginner dus ;) ) is het al met al prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Bovendien kan je met de ring voorop ook gewoon handmatig zoomen qua gevoel (technisch natuurlijk nog steeds elektronisch maar het gaat veel sneller dan de zoom schakelaar op de zijkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Cyleo schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:49:
[...]
Vooral met filmen kun je nu veel stabieler in en uit zoomen.
Dit mistte ik inderdaad ook op mijn handmatige superzoom. Een beetje soepel in/uitzoomen gaat eigenlijk niet. Daardoor gebruik ik zoomen tijdens filmen eigenlijk niet meer.
Maar ik heb gemerkt dat mijn films daardoor beter zijn. En veel rustiger ogen dan al dat amateuristisch gezoom 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

Nakebod

Nope.

Hmm, twijfel twijfel, volgens mij is het best aantrekkelijk om met bovenstaande kortingscode nu originele accesoires via Sony.nl aan te schaffen voor mijn hopelijk vandaag geleverde Nex-3. Bijvoorbeeld ACC-FW1E voor 76 euro. Niet veel goedkoper dan andere webshops, behalve dat je geen verzendkosten hebt :)

Alternatief zou zijn om een (orginele) accu via Sony.nl te kopen, nu voor 46 euro, en een no-name cameratas.
Dan nog ergens een transparant filter scoren, maar volgens mij ben ik denk ik net zo duur uit.
Het zou alleen goedkoper zijn om een namaak accu te kopen op eBay, alleen daar heb ik het vaak niet zo op.

Echter kreeg ik van Amazon.de een mailtje, en als ik het goed begrijp krijg ik daar binnen enkele dagen een tegoedbon krijg ter waarde van 50 euro. Daar kost deze accesoireset 71 euro, als die bon hiervoor geldig is dan. In dat geval hoef ik niet te twijfelen en heb ik een deal :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 13:28
Ik heb die accessoireset gekocht samen met m'n 35mm-lens, ben er best tevreden mee. De tas is niet ideaal (is gemaakt voor Handycams), maar ik krijg er mijn 16-50 powerzoom samen met camera en gemonteerde 35mm vlot in. De filter lijkt me trouwens erg goed, vergeleken met de Cokin-filter op m'n A200 is het een enorme verbetering. Het lijkt net alsof er geen glas inzit, je moet echt heel goed zoeken naar een hoek waarin je reflecties ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Nakebod schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:39:
Het zou alleen goedkoper zijn om een namaak accu te kopen op eBay, alleen daar heb ik het vaak niet zo op.
Volgens de laatste test in de consumentengids loopt het wel los, zo lang je een merkaccu neemt. Dus Jupio, Sony, etc. maakt niet uit. Immitatie en merk/naamloze accu's zijn gevaarlijk. Dat ter zijde, ik zweer bij originele accu's.
paulus_01 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:52:
[...]

Bedankt, denk dat deze camera zeker voor deze prijs echt wel de moeite waard is.....Nog even paar uur rondsnuffelen ;)
De a58 is prijs kwalitatief gezien erg aantrekkelijk. Ik heb een compleet kitje gehaald, de 18-55 direct in de kast gelegd en de a77 hiervoor in de winkel laten liggen. In combinatie met mijn 50 1.4 heb ik haarscherp resultaat en met mijn 70-200 2.8 (lens die 4,5x zo duur is als de body :P ) ben ik ook eigenlijk vol lof.
Paar foto's vind je hier, in dit a58 setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Hier ook nog een mooie review van de A58.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a58/sony-a58A.HTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 15:29
Ik heb een sony a58 met de standaard kit lens 18-55
Op zich prima maar ik maak vaak binnen foto's van mijn zoontje.
Meestal dus weinig licht waardoor ik genoodzaakt ben om de flits te gebruiken.
Daar wordt de foto niet beter van vind ik. (buiten het feit dat mijn zoontje er ook gek van wordt).
Nu zit ik te denken om 1 van deze 2 lenzen aan te schaffen. (ivm de lichtsterkte).
Of de Sony sal35f1.8 of de sal50f1.8.
Maar twijfel welke ik moet nemen.
Prijsverschil is minimaal (paar tientjes).
Iemand ervaring met 1 van de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Ik heb de Sony Dt50mm, mooie lens maar voor binnen vaak veel te lang. 50mm is op een aps-c eigenlijk 80mm en dat betekent dat je een flinke woonkamer moet hebben om iedereen er op te krijgen. Probeer maar eens met je kit lens op 50. Daarnaast is het zo dat je op f1.8 zon kleine scherptediepte hebt dat je echt maar een persoon tegelijk scherp op de foto krijgt. Misschien is een goed flitser een idee. Met Sony flitsers kan je heel makkelijk draadloos flisten......is ook erg leuk om mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Bedankt voor de tip hier heb ik wat aan.
Denk dat ik toch maar even wacht met die lens dan.

Ik ga mij eens verdiepen in flitsers.
Kan er trouwens maar weinig vinden van sony voor op mijn Alpha58 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je zou inderdaad een losse flitser kunnen overwegen, want ik denk dat je nu flitst met de ingebouwde popupflitser. Een losse flitser kan je bijvoorbeeld omhoog richten (via het plafond laten kaatsen), zodat je zoontje niet direct verblind wordt en het geeft egaler licht :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Voor op de A58 kan je in principe elke Sony (en Minolta) flitser gebruiken, maar door de nieuwe flitsschoen moet je een adapter gebruiken, Deze heb ik er ook op zitten met een HVL-F42AM
Dit werkt perfect en blijft prima zitten.
Dit is de adapter
http://www.sony.nl/product/dsa-other-accessories/adp-maa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik hoor van heel veel a99 gebruikers, waar dat adaptertje standaard bij zat, hele andere verhalen. Flitsers die eraf vallen. Nu zit er natuurlijk verschil ik, kennissen van mij gebruiken hun camera bij trouwerijen en dan zit de flitser er heel de dag op. Voor een enkele foto zal het wel werken, maar na verloop van tijd loopt het adaptertje los.

Als ik ComTech was, zou ik gaan voor de F43M (dus niet de F43AM, let daarop!). Als de kop hetzelfde is als de F43AM, wat ik eigenlijk wel verwacht, kan je een omnibounce voor de Canon EX 430 en 430 II kopen, die past. Ik heb 2 F43AM's en beide hebben zo'n ding. Zeker gezien het feit dat ComTech nog geen flitser heeft, zou ik niet moeilijk gaan doen met adapterstukjes en dergelijke, maar gewoon een flitser nemen die je erop zet en het direct doet. Eventueel kan je naar een 3rd party kijken (in principe zou iedere flitser met ISO hotshoe moeten werken, maar de meesten zullen dan geen TTL hebben), maar ik vind het kantelsysteem van de F43, F58 en F60 geniaal. En nou juist in dat is Sony de enige.

ComTech, voordat je duur gaat doen, heb je al eens geprobeerd een stukje wit papier voor je flitser te houden (bijv. van rookwaren?) of je flitscompensatie negatief te zetten? En wat doe je met je ISO? Want je kan op ISO 6400 nog redelijk bruikbare foto's maken, maar op ISO 800 en 1600 mag het geen probleem zijn (met mijn ruim 6 jaar oude A700 zit ik ook heel veel op 800 of 1600) en persoonlijk zou ik ook gewoon ISO 3200 nog gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-08-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Pizza_Boom schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:31:
Ik hoor van heel veel a99 gebruikers, waar dat adaptertje standaard bij zat, hele andere verhalen. Flitsers die eraf vallen. Nu zit er natuurlijk verschil ik, kennissen van mij gebruiken hun camera bij trouwerijen en dan zit de flitser er heel de dag op. Voor een enkele foto zal het wel werken, maar na verloop van tijd loopt het adaptertje los.
Ja die verhalen heb ik ook wel gelezen en ik was zelf ook huiverig voor de stevigheid met adapter....maar ik moet zeggen dat het me alles meevalt.
En eerdat de flitser met de nieuwe flitsschoen voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn, laat staan tweedehands, ben je wel een tijdje verder.
Ik heb zelf recentelijk de hele dag met flitser rondgelopen op een feest en geen problemen gehad maar YMMV en IMHO etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Bedankt dat wist ik niet die ga ik aanschaffen als ik een flitser kan vinden.
Ben een beetje op marktplaats enzo aan het zoeken voor een 2ehandsje voor een leuke prijs.
Minolta flitsers passen ook gewoon begrijp ik?
Heb niet zoveel € om te besteden aan een flitser.
Heb niet zo lang deze camera gekocht en een 2e (zoom) lens en een tas etc dus het budget is wel even op.
Als ik ComTech was, zou ik gaan voor de F43M (dus niet de F43AM, let daarop!). Als de kop hetzelfde is als de F43AM, wat ik eigenlijk wel verwacht, kan je een omnibounce voor de Canon EX 430 en 430 II kopen, die past. Ik heb 2 F43AM's en beide hebben zo'n ding. Zeker gezien het feit dat ComTech nog geen flitser heeft, zou ik niet moeilijk gaan doen met adapterstukjes en dergelijke, maar gewoon een flitser nemen die je erop zet en het direct doet.
Waarom voor de F43M en niet de F43AM ?
Past de F43M zonder adapter zo op de A58 ?
ComTech, voordat je duur gaat doen, heb je al eens geprobeerd een stukje wit papier voor je flitser te houden (bijv. van rookwaren?) of je flitscompensatie negatief te zetten? En wat doe je met je ISO?
Heb even met de flitser zitten spelen gisteravond en een papiertje erop gemaakt (geen vloei ik rook niet) en dan is het al niet zo overheersend de flits maar hij wordt ook meteen een stuk minder fel.
(misschien een ander papiertje proberen) ;)
De iso kan ik inderdaad rustig op 6400 zetten mits het niet heel donker is valt het met de ruis wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
Ja de F43M past zonder adapter.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken maar dit is wel een beest van een flitser voor het geld (geen connectie)

http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
rsint schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:29:
[...]

Ja die verhalen heb ik ook wel gelezen en ik was zelf ook huiverig voor de stevigheid met adapter....maar ik moet zeggen dat het me alles meevalt.
En eerdat de flitser met de nieuwe flitsschoen voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn, laat staan tweedehands, ben je wel een tijdje verder.
Ik heb zelf recentelijk de hele dag met flitser rondgelopen op een feest en geen problemen gehad maar YMMV en IMHO etc....
Vooralsnog heb ik er zelf geen directe ervaring mee gedurende de gehele dag. Ik heb dat dingetje in mijn hand gehad en gemonteerd op een a99 en was niet echt onder de indruk, maar zelf heb ik geen a99. Echter, zoals ik al zei, ik ken een aantal gebruikers die de overstap van a850/900 naar a99 hebben gemaakt en steen en been klagen over het connectiestukje. Ook de berichten van gebruikers op de Sony site (vooral Sony USA) schetsen een eenduidig, negatief beeld over het blokje.
Zelf schrijf je en hele dag op een feest rondgelopen te hebben. Heb je daarbij constant de camera in je handen gehad of heb je hem ook lekker laten bungelen? Want dat is namelijk hoe de meeste gebruikers het gebruiken, niet nodig? Laat maar bungelen. Dat is ook de manier waarop ik mijn a700, des noods met flitser, heb als ik hem niet gebruik: Ergens bungelend op mijn heup. Enige uitzondering hierop is als ik in druk publiek, zij het in een discotheek, zij het op een festival of enig ander event, loop. Dan heb ik hem wel vast.
ComTech schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Bedankt dat wist ik niet die ga ik aanschaffen als ik een flitser kan vinden.
Ben een beetje op marktplaats enzo aan het zoeken voor een 2ehandsje voor een leuke prijs.
Minolta flitsers passen ook gewoon begrijp ik?
Heb niet zoveel € om te besteden aan een flitser.
Heb niet zo lang deze camera gekocht en een 2e (zoom) lens en een tas etc dus het budget is wel even op.
Tsja, eigenlijk had je beter een a57 kunnen kopen, had je alle oude flitsers kwijt gekund. En tenzij je hem altijd manueel wilt aansturen, zal je aan een TTL flitser moeten. En dat TTL signaal moet worden doorgegeven en daar is nou net geen protocol voor. Het gewone vuursignaal gaat door middel van die stip in het midden. Als je zegt: Ik kan het ook wel manueel, kan je een goedkope flitser kopen met alleen een "firepin". Maar ook kan je dan een Nikon of Canonflitser, zonder de TTL functionaliteit, gebruiken!
Waarom voor de F43M en niet de F43AM ?
Past de F43M zonder adapter zo op de A58 ?
Het antwoord is al gegeven, maar toch nog even voor de volledigheid: De F43M is de opgewaardeerde versie van de F43AM, voorzien van nieuwe voet en wat andere nieuwigheden, maar verder niets schokkends. Ik heb een F43M of een F60M op de planning staan, met als grote verschil dat er bij mij toch al een 3e flitser op de lange termijn planning stond en ik nu van de mogelijkheid gebruik ga maken hier een "nieuwe" voet flitser voor te kopen. Maargoed, dat is lange termijn werk.
Heb even met de flitser zitten spelen gisteravond en een papiertje erop gemaakt (geen vloei ik rook niet) en dan is het al niet zo overheersend de flits maar hij wordt ook meteen een stuk minder fel.
(misschien een ander papiertje proberen) ;)
De iso kan ik inderdaad rustig op 6400 zetten mits het niet heel donker is valt het met de ruis wel mee.
Dat is de hele clou juist aan een papiertje ervoor doen. je breekt het licht. Ik opperde ook een vloeitje, omdat dit een heel licht papiersoortje is. Maar door het breken van het licht, wordt de hoeveelheid licht over een groter oppervlakte uitgespreid en weerkaatst het ook via wanden terug. Neveneffect daarvan is inderdaad dat je object minder fel verlicht wordt. Het licht wordt diffuus, vandaar ook de (bij)naam diffusser voor de kappen die je op je flitser zet, welke ook te koop zijn voor je pop up flitser.
Grote vraag die mij echter reist, heb je een flitser echt nodig? In het begin is het leuk en denk je van alles nodig te hebben, maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee en kan je prima roeien met de riemen die je hebt. Een flitser is een grote investering die je lang niet alle dagen gebruikt en zeker bij verkeerd gebruik belandt een flitser al snel in een verdomhoekje met het label "rotding" opgeplakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-08-2013 00:10 . Reden: even een bericht afgemaakt na een accuut noodzakelijke pc change ]

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.