Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.676 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 09:07

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Grozno schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:10:
En stel nou dat Zeiss qua contrast, scherpte e.d. beduidend beter presteert dan de Canon, waarom zou de Zeiss dan niet duurder mogen zijn?
Een lager f/-getal is niet per definitie beter ;)
Ik weet het niet hoor maar de duurste AF 50mm op het moment voor DLSR's is de Sigma voor ong 400 euro. Deze lens presteert volgens de reviews al heel goed. Maar ok we hebben hier een Zeiss, weatherseals, wat betere bouwkwaliteit, duurder glas...... 900 euro en ik zou nergens geen problemen zien, en dan zou de lens dus al bijna 3x zo duur zijn als de canon en nikon variant!

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50

Grozno

acts without consequence!

Als je het niet weet moet je ook niet proberen er iets over te zeggen :P
Ik vind de prijs ook hoog, maar dat betekent niet automatisch te hoog. Dat weten we pas als het ding getest is.
Ik weet wel dat ik de komende jaren nooit een keer zoveel geld ga uitgeven aan een objectief.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
De Zeiss Makro Planar 50mm f/2 is ook een heel stuk duurder de concurrentie en heeft geeneens AF, maar toch zijn er best wat fotografen die deze lens kopen. Ok, geen hordes zoals bij Canon en Nikon, maar toch blijkbaar genoeg om aan te blijven bieden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
En voor het dubbele of iets meer heb je de Zeiss Distagon 55mm F1.4. ;)
Weakling schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:45:
[...]
Als ik dan bijvoorbeeld bepaalde delen niet verscherpt wil hebben blur ik ze uit in de "scherpte" laag.
http://photo.tutsplus.com...otoshop-high-pass-filter/

Nog mooier is misschien via frequency separation, maar dat is lastiger in drie zinnen uit te leggen.
http://www.computerarts.c...ages-frequency-separation
Vette links, danku. Weten we ook weer hoe de Clarity feature werk in Lightroom/CameraRAW. :D

[ Voor 73% gewijzigd door jesper86 op 19-02-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Markofnikoff schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:36:
[...]

Ik weet het niet hoor maar de duurste AF 50mm op het moment voor DLSR's is de Sigma voor ong 400 euro. Deze lens presteert volgens de reviews al heel goed. Maar ok we hebben hier een Zeiss, weatherseals, wat betere bouwkwaliteit, duurder glas...... 900 euro en ik zou nergens geen problemen zien, en dan zou de lens dus al bijna 3x zo duur zijn als de canon en nikon variant!
De zeiss heeft geen weatherseal hoor.
en er zijn best veel 50mm's die nog veel meer moeten kosten dan 1500 dollar. Zeiss 50mm f/2 macroplanar zoals UC aangaf, Alle leica's M (goedkoopste f/2 versie zit op 1800), de nieuwe zeiss 55/1.4, de canon 50/1.0L.

Ik denk dat je van deze ZA versie echt wel wat mag verwachten, en volgens mij is het alleen maar een mooie aanwinst voor het systeem. Goedkope lenzen zijn er al genoeg.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Laatst online: 22-06 23:19
Vanochtend aangekondigd:

De A58
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q1W0Mbb87beJ2hkq6zjxPDtH/full.jpg

Grootste veranderingen tov de A57 zijn de nieuwe 20 MP sensor en een nieuwe OLED EVF. De ruisprestaties zouden verbeterd zijn met deze sensor. Ook de 18-55 SAM II kitlens is nieuw, volgens Sony beter bestand tegen flare en wat steviger gebouwd.

De NEX-3N
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HXPrH6DjJxHJopxUCUAh8yTT/full.jpg

Grootste veranderingen tov de NEX-F3 zijn de nieuwe body en de kitlens is nu de 16-50 powerzoom. Verder geen PDAF-ondersteuning en slechts een scherm met 460k pixels.

Carl Zeiss 50 mm f/1.4 SSM
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iBCwTQQHAfv8z8ChSjfszcaN/full.jpg

Niet hetzelfde ontwerp als de ZE / ZF versie (8 elementen in 5 groepen voor de ZA vs. 7 elementen in 6 groepen voor de ZE / ZF)

http://www.dpreview.com/n...with-SVGA-OLED-viewfinder
http://www.dpreview.com/n...3N-16MP-mirrorless-camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
HeyJIJdaar schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:45:
[...]
Oh lekker handig eigenlijk, ik kan natuurlijk niet er vanuit gaan dat jullie , dat ik naast een nex-systeem ook nog een Sony A580 en A700 heb. De SAL35F18 heb ik al. De Minolta 50mm F1.7 en de Sony SAL50f14 zijn alleen voor deze camera's bedoeld. Ik vroeg me af of het de meerprijs waard is om van een Minolta 50/1.7 te upgrade naar een Sony 50/1.4. Dit is dus een op zichzelf staande vraag.

Toevallig kon ik goedkoop een Sony LA-EA1 adapter kopen, dus die heb ik maar aangeschaft. Om te proberen wat hij doet met een SAL35F18 en de andere Alpha lenzen die ik heb.

Naast de Alpha set wil ik mijn NEX set uitbreiden, als ik de Sony 50/1.4 niet aanschaf heb ik wat centjes over. Daarnaast ben ik benieuwd of de Sigma lens echt zoveel beter is als de 18-55 lens die ik al heb. De prijs is in ieder geval heel aantrekkelijk.

Daarnaast heb ik een nieuwe vraag, is de NEX-5N is die veel beter dan de NEX-5? Ik kan goedkoop een demo NEX-5N overnemen met EVF. Ik mis bij mijn NEX-5 de optische viewfinder nogal. De NEX-6 is mij te duur. Ook vind ik de autofocus wat magertjes vergeleken met mijn spiegelreflex. Biedt de NEX-5N daarin veranderingen?
Dus je hebt ook een Sony Alpha, dat had je niet gezegd. Verkoop die ook, zo bespaar je nog meer geld >:)

De NEX 5N wordt wel als beter dan de NEX 5 gezien, maar of de NEX 6 zou echt zoveel beter is dan de NEX 5N, dat geloof ik niet, dus ga voor de NEX 5N zou ik zeggen. Prijsverschil is in ieder geval enorm. De Sigma 30mm is mooie aanvulling op de kit, vooral omdat ie zo klein en licht is. Ik steek die combi zo in een jaszak. Kleinste APS-C combi die er is, meeste B4B.

Verwacht verder geen wonderen van de 30mm, hij is erg goed getest, maar niet echt lichtsterk en heeft flink wat kleurafwijkingen, scherpte is wel ok. Wat je in ieder geval niet moet doen is de Sony SEL16mm2.8 en Sony SEL50mm1.8 lenzen erbij kopen. Die zijn niet goed en/of ze focussen rottig en kosten veel meer. Er is ook nog een Sony Zeiss 24mm lens die is nog veel duurder, maar dat soort lenzen heeft geen zin. Koop gewoon wat oude lenzen erbij, dat is veel leuker. Ik heb die Minolta MD 50mm1.4 erbij, toplens _/-\o_ , en een Takumar 135mm voor de tele, zeer goede lens :Y .

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 20-02-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
jayjey schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:53:
[...]

Dus je hebt ook een Sony Alpha, dat had je niet gezegd. Verkoop je die toch ook, zo bespaar je nog meer geld >:)

De NEX 5N wordt wel als beter dan de NEX 5 gezien, maar of de NEX 6 zou echt zoveel beter is dan de NEX 5N, dat geloof ik niet, dus ga voor de NEX 5N zou ik zeggen. Prijsverschil is in ieder geval enorm. De Sigma 30mm is mooie aanvulling op de kit, vooral omdat ie zo klein en licht is. Verwacht verder geen wonderen van de 30mm, hij is erg goed getest, maar niet echt lichtsterk en heeft flink wat kleurafwijkingen, scherpte is wel ok. Wat je in ieder geval niet moet doen is de Sony SEL16mm2.8 en Sony SEL50mm1.8 lenzen erbij kopen. Die zijn niet goed en/of ze focussen rottig en kosten veel meer. En is ook nog een Sony Zeiss 24mm lens die is nog veel duurder, maar dat soort lenzen heeft geen zin. Koop gewoon wat oude lenzen erbij, dat is veel leuker. Ik heb die Minolta MD 50mm1.4, toplens, en een Takumar 135mm voor de tele, zeer goed.
Inderdaad de 5n levert vrijwel dezelfde plaatjes op qua prestaties.

De 30mm sigma is toch behoorlijk scherp; zeker in het midden al op f2.8 en met afstoppen worden de mids+corners ook een stuk scherper. De kleurafwijkingen vallen wel mee, elke lens heeft zijn eigen karakter qua kleuren (ook natuurlijk vaak merkgebonden), CA valt ook mee. De lens was voor 200 euro al een goede aankoop volgens veel reviewers. Zeker voor €99 wel een no-brainer of wonderlens zogezegd en een stuk beter dan de 18-55 (welke voor een kitlens al niet slecht te noemen is, overigens).

Manueel kan je inderdaad heel wat leuke lenzen krijgen. Maar de vraag is of dat de persoon in kwestie dat wil. De sel50f18 is ook gewoon een erg goede lens (hetzij wat traag met weinig licht, maar meer lensen hebben daar moeite mee, ook op AF-focus DSLR's). De 16mm focust verder aardig snel naar mijn mening, kwaliteit is minder, maar niet slecht te noemen als je naar de afmeting/prijs kijkt. De 19mm Sigma is ook voor €99 te krijgen, iets minder dan de 30mm gereviewed, maar wel scherper etc dan de sel 16mm (ook stuk zwaarder en groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Mja, die 16mm heb ik incl. groothoek converter, dan wordt het 12mm wat dan weer 16mm FF is. Dat is handig als je echt groothoek wil, maar de kwaliteit is inderdaad niet alles. Zowel de Sigma 19mm als 30mm bevallen me tot nu toe prima.
Verder gebruik ik oud Minolta MC/MD spul, lekker old school. Daarvan zou ik heel graag de 58mm f/1.2 willen hebben, maar die is prijzig! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:21:
[...]
Inderdaad de 5n levert vrijwel dezelfde plaatjes op qua prestaties.

De 30mm sigma is toch behoorlijk scherp; zeker in het midden al op f2.8 en met afstoppen worden de mids+corners ook een stuk scherper. De kleurafwijkingen vallen wel mee, elke lens heeft zijn eigen karakter qua kleuren (ook natuurlijk vaak merkgebonden), CA valt ook mee. De lens was voor 200 euro al een goede aankoop volgens veel reviewers. Zeker voor €99 wel een no-brainer of wonderlens zogezegd en een stuk beter dan de 18-55 (welke voor een kitlens al niet slecht te noemen is, overigens).

Manueel kan je inderdaad heel wat leuke lenzen krijgen. Maar de vraag is of dat de persoon in kwestie dat wil. De sel50f18 is ook gewoon een erg goede lens (hetzij wat traag met weinig licht, maar meer lensen hebben daar moeite mee, ook op AF-focus DSLR's). De 16mm focust verder aardig snel naar mijn mening, kwaliteit is minder, maar niet slecht te noemen als je naar de afmeting/prijs kijkt. De 19mm Sigma is ook voor €99 te krijgen, iets minder dan de 30mm gereviewed, maar wel scherper etc dan de sel 16mm (ook stuk zwaarder en groter).
De Sigma 30mm is inderdaad behoorlijk scherp, zeker middenin. Kitlens is ook prima natuurlijk maar omdat de Sigma 30mm niet zo heel erg duur is zou hij die erbij kunnen nemen. En dan vooral omdat ie zo licht en klein is, de extra scherpte is mooi meegenomen. De Sigma 19mm is groter dan de Sigma 30mm helaas.

De SEL16mm is ook middenin niet scherp en de SEL50mm is moeilijk te focussen op een contrast detect body (blijkbaar). Bovendien is 50mm op een 1.5 crop body nog steeds geen portretlens. Wat het dan wel is vraag ik me af? En ze zijn hardstikke duur. Er komt een Sigma 60mm, lijkt me beter. Wat bieden die nieuwe Sigma 30 en 60 lenzen eigenlijk meer dan de huidige 30mm? Behalve bouw.

Takumar 135 is leuk als tele, en 135mm heb je toch niet vaak nodig, dus manueel focus is niet zo 'n probleem. Bovendien 135mm wordt bijna 200mm op een 1.5 crop body.

Ik vraag me af of die sony converter niet op de kitlens past, zal wel niet, misschien met een step up ring, step up bayonet? Ik zoek nog steeds een wide angle lens, de zoom SEL10-18 is te duur voor af en toe, maar dat is de enige optie.

[ Voor 5% gewijzigd door jayjey op 20-02-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Grozno schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:34:
Verder gebruik ik oud Minolta MC/MD spul, lekker old school. Daarvan zou ik heel graag de 58mm f/1.2 willen hebben, maar die is prijzig! :P
Die wil ik ook. :9 http://www.rokkorfiles.com/Battle%20of%2050s1.htm

[ Voor 38% gewijzigd door jayjey op 20-02-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Mocht iemand op zoek zijn naar een fototas voor de NEX camera's en niet in het centrale fototas topic kijken dan is dit een tip:

De Sony LCS-EMF
Vliegvlug in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"

Officiële Sony tas voor slechts €22,49 incl. verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

jayjey schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:53:
[...]

De Sigma 19mm is groter dan de Sigma 30mm helaas.
Mja, zo'n drama is het nu ook weer niet hoor.

Afbeeldingslocatie: https://poposq.dm1.livefilestore.com/y1pxn21SL_wz4rh-5PA4yAyMCC_m7yqZ_3ywxNIFJI5dwi0llbS-Zgta6-Wcrt4k1kDN0i2PTmSLtj8PExOvxwQGoTMbpDC_Xu4/DSC01169.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jayjey schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:53:
[...]

"..Kitlens is ook prima natuurlijk..."

"..De SEL16mm is ook middenin niet scherp en de SEL50mm is moeilijk te focussen op een contrast detect body (blijkbaar). Bovendien is 50mm op een 1.5 crop body nog steeds geen portretlens. Wat het dan wel is vraag ik me af? En ze zijn hardstikke duur... "

"Ik zoek nog steeds een wide angle lens, de zoom SEL10-18 is te duur voor af en toe, maar dat is de enige optie"
De 50mm is toch echt wel een portretlens. 50-100mm wordt veel gebruikt op full-frame. De sel50f18 zit dus op 75mm omgerekend qua FOV. Prima voor portret lijkt me :) . AF Phase detectie maakt focussen met weinig licht niet beter (soms zelfs slechter) veel 50mm primes @f1.8 hebben daar ook last mee op DSLR's. De 50mm is bij genoeg licht wel iets langzamer dan de andere e-mount lenzen. Echter, ik heb dit alleen getest op f1.8~2,2. Op hogere f-waarde zal het beter/sneller gaan. Ook heb je genoeg aan f2.8-f4 voor complete scherpte voor het hele bereik (sweetspot.f5.6!) bij deze lens. OSS helpt me daarbij ook om savonds te kunnen kiezen voor f2.8 voor f1.8 als ik wil, statische objecten gaan prima op 1/10s)

De 16mm is trouwens bijna net zo scherp als de kitlens in het midden, maar al op 16mm@f2.8 vs 18mm@f3.5. De extreme hoeken zijn slecht, wordt wel beter bij afstoppen. Bij f8 zijn de kitlens en de 16mm bijna gelijk.

Bekijk eens de MTF resolutie tabellen op http://www.photozone.de. Maar eerlijk is eerlijk, het is geen scherpe lens >:)

Bovengenoemde lenzen zijn niet duur, dat zijn ze wel waard qua prestaties. Zeker nu ze een stuk goedkoper zijn dan de introductie- of adviesprijs. Het is meer wat je voor fotografie nodig bent of wilt uitgeven.

De 10-18 wide-angle is een mooie goede lens, prijzig maar ook z'n geld waard. Ik heb het geld er ook niet voor over hebben om incidenteel wijd te fotograferen, want het is een aardig bedrag :X .

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 20-02-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Grozno schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:31:
[...]
Oh dat valt inderdaad best mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Grozno schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:31:
[...]

[afbeelding]
7 mm langer en 5 gram zwaarder, maar de 30mm heeft nog als voordeel dat is dat ie veel lichtsterker is dan de kitlens bij het punt van de 30mm. Wat is eigenlijk het voordeel van die nieuwe? Minder plastic?

@2fast Portretlens 85-135 mm, 75mm wat kort daarvoor, er komt een 60mm Sigma, die wordt dan 90mm, lijkt me iets beter. 16mm vergeleken met 19mm en goed bekeken, maar 19mm is echt merkbaar scherper. Tsja, op de 16 kan de wide angle converter dan weer. Tele kant is geen probleem, daar zijn wel weer plenty opties. Een 200/2.8 zou zelfs kunnen. Groothoekkant 10-18mm is enige optie, maar ik gebruik die toch niet zoveel. Zelfs van samyang is er niks, misschien past die converter op de kitlens? Met hugin kun je 4 foto's in 2 etages stitchen. Iemand ervaring mee?

[ Voor 38% gewijzigd door jayjey op 20-02-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jayjey schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 23:17:
[...]
7 mm langer en 5 gram zwaarder, maar de 30mm heeft nog als voordeel dat is dat ie veel lichtsterker is dan de kitlens bij het punt van de 30mm. Wat is eigenlijk het voordeel van die nieuwe? Minder plastic?
De nieuwe is niks anders qua optiek geloof ik, ze hebben gewoon nu 'series'/catergorie voor hun lenzen.

Ja dat is ook nog een aardig voordeel. Misschien moet ik zelf ook maar eens denken om de 30mm te halen en dan de 18-55 wegdoen nu ze nog te koop zijn. Je kunt immers die zoom ook bereiken door zelf wat dichter op het object te gaan staan, of achteruit lopen...

Ik ben het wel eens qua portret FOV, dat ik zelf liever op APS-C 1.5 ook graag 85mm wil of iets? Manueel staat zelfs een zeiss jena sonnar 135mm f3.5 hiervoor op mijn lijstje. De 60mm Sigma is alleen niet zo lichtsterk en mist stabilisatie en dus ' s avonds niet goed te gebruiken voor portretten :(

[ Voor 49% gewijzigd door ToFast op 20-02-2013 23:38 ]

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

@2fast Portretlens 85-135 mm, 75mm wat kort daarvoor, er komt een 60mm Sigma, die wordt dan 90mm, lijkt me iets beter.
Elke lens is een portretlens, het is maar net wat je met je portret wil bereiken. Okay, dat is misschien wat flauw, maar in mijn ogen wel waar. De 50mm is in mijn ervaring een prima portretlens. Ja, je zit officieel aan de onderkant van de arbitraire grens van 85mm, maar die 10mm verschil is niet dramatisch en valt in de praktijk niet op.
ToFast schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 23:31:
Ik ben het wel eens qua portret FOV, dat ik zelf liever op APS-C 1.5 ook graag 85mm wil of iets? Manueel staat zelfs een zeiss jena sonnar 135mm f3.5 hiervoor op mijn lijstje.
Wat betreft interessante portretlenzen voor de NEX: er wordt gefluisterd dat er een 85mm f/1.8 aan zit te komen. Dat vertaalt zich dus naar zo'n 128mm en dat zou helemaal ideaal zijn naar mijn mening. Vergeleken met de 50mm en 60mm nog platter beeld, nog makkelijker om een onscherpe achtergrond te krijgen en wat ik persoonlijk en vaak de geportreteerde ook wel fijn vindt: meer afstand tot degene die je op de foto wil zetten. Met de 50mm moet je aardig dichtbij komen om een headshot te maken.
Groothoekkant 10-18mm is enige optie, maar ik gebruik die toch niet zoveel. Zelfs van samyang is er niks, misschien past die converter op de kitlens? Met hugin kun je 4 foto's in 2 etages stitchen. Iemand ervaring mee?
We hebben het nog steeds over de NEX? De 8mm samyang? Goed, dat is meer fisheye dan groothoek, maar toch. Erg prettig en vrij compact lensje. En over welke kitlens heb je het? De 18-55? Ja, daar past de fisheye converter technisch gezien op, maar er komt dan geen fatsoenlijke foto meer uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Plekuz op 21-02-2013 09:34 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Grozno

Grozno

Dus je vindt elk objectief geschikt voor portretten, maar eigenlijk ook weer niet?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Grozno schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:40:
Dus je vindt elk objectief geschikt voor portretten, maar eigenlijk ook weer niet?
Nou ja, in essentie kun je met elk objectief een portretfoto maken. Of het een mooie foto wordt is een heel ander verhaal natuurlijk. :+

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Grozno schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:40:
Nee, als je dat er in leest dan heb ik het misschien niet goed verteld. Ik vind elk objectief geschikt voor portretten, maar als ik binnen de gangbare definities moet blijven dan lijkt me de 85mm de meeste ideale van mogelijke NEX objectieven (hoewel dat ding nog maar een gerucht is).
Killer schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:13:
Nou ja, in essentie kun je met elk objectief een portretfoto maken. Of het een mooie foto wordt is een heel ander verhaal natuurlijk. :+
Ook sterk vertekende perspectieven in foto's kunnen heel mooi zijn, dat maakt het niet minder een portret foto. Overigens: met die vertekening kan het ook reuze meevallen.

[ Voor 30% gewijzigd door Plekuz op 21-02-2013 11:41 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• jayjey
  • Niet online
Ik moet nog steeds een 2e accu voor bij de 5N, de eerste van die hieronder dan lijkt me, maar met de versie 1.02 zou die het dan ook nog doen?

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item43b890b940

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item56533c190a

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item35c2b2e825

• Grozno

Grozno

Owja, imitatie...

* Grozno heeft laatst een originele gekocht voor €50,-...

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
jayjey schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:38:
Ik moet nog steeds een 2e accu voor bij de 5N, de eerste van die hieronder dan lijkt me, maar met de versie 1.02 zou die het dan ook nog doen?

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item43b890b940

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item56533c190a

http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item35c2b2e825
Heb je ergens gelezen dat 1.02 imitatie accu's zou blocken? Dan moet ik mijn 5n maar niet updaten naar 1.02.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• ToFast
Phusebox schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:31:
[...]
Heb je ergens gelezen dat 1.02 imitatie accu's zou blocken? Dan moet ik mijn 5n maar niet updaten naar 1.02.
Niet dat sony express imitatie blockt (wie ben ik om dat als feit te presenteren :X ). Je kan eerder zeggen dat de imatie-'chip' niet goed gekopieerd is, of iets mist. Een aantal 3rd party accu's blijft werken na de update geeft men aan op andere fora.

Let goed op dat vele accus de beloofde mAh cappaciteit niet bevatten. De originele accu ís 57 gram. De 1500mAh nep-accus zijn vaak slechts 37-40gram :9. Ik wil nog een extra 3e accu erbij en denk aan deze (pisen schijnt prima accus te maken):

http://dx.com/p/fw50-comp...-5c-nex-3cv-a55-a33-59555

De accu die ik al heb is:
http://www.subtel.nl/np-f...-35-slt-a55-55-101388.htm

De cellonic haal ik evenveel foto's uit (voor mijn gevoel zelfs meer) dan de originele, ook accu % wordt weergegeven op de nex-f3 (nieuwere firmware al dan de 5n, behalve qua laatste firmware serie van beide)..maar nog niet geupdated naar de laatste v1.01 omdat er slechts één fix inzit voor de selp1650.

EDIT: de cellonic weegt 44gram en de originele 57gram.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 21-02-2013 18:35 ]

• ToFast
Ik zat eraan te denken om de Sigma 30mm f2.8 DN EX (sony nex) in huis te halen voor het lage bedrag wat hij nu kost. Hij zou dan als vervanging dienen voor mijn sel1855 als (walk)all-around lens.

Echter, ik was in de veronderstelling dat de kitlens voor de Sony Nex (18-55) behoorlijk minder was dan de sigma 30mm (mtf photozone.de). Voor de nex 14 & 16MP sensoren is dat verschil veel kleiner. Ik heb de review en grafieken/tabellen bekeken waar hij op de Nex-7 zat en daarop presteerd hij uitermate slecht.

Dus dat streept het hoge voordeel van scherpheid (mid en extreme hoeken) lichtjes door en 's avonds ga ik OSS erg missen vermoedelijk. Je hebt dan toch 3-4 stops voordeel; ik schiet handheld max 1/40-50s zonder OSS scherp, met 1/8-1/10s). Ook is deze lens minder geschikt voor eventueel een portret als ik de sel50f18 niet mee heb. Toch blijft het kriebelen, slechts 99 euro voor die IQ!

Niet vergetend dat de sel35f18 ter zijner tijd ook goedkoper wordt en er misschien een sel 85mm wordt aangekondigd eens...misschien maar een zij-spaarpotje maken :D

• PowerUp
Er is bijna geen enkele lens die in de hoeken goed presteert bij de NEX-7. Het is een vreemde sensor die daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ToFast schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:33:
Ik zat eraan te denken om de Sigma 30mm f2.8 DN EX (sony nex) in huis te halen voor het lage bedrag wat hij nu kost. Hij zou dan als vervanging dienen voor mijn sel1855 als (walk)all-around lens.

Echter, ik was in de veronderstelling dat de kitlens voor de Sony Nex (18-55) behoorlijk minder was dan de sigma 30mm (mtf photozone.de). Voor de nex 14 & 16MP sensoren is dat verschil veel kleiner. Ik heb de review en grafieken/tabellen bekeken waar hij op de Nex-7 zat en daarop presteerd hij uitermate slecht.

Dus dat streept het hoge voordeel van scherpheid (mid en extreme hoeken) lichtjes door en 's avonds ga ik OSS erg missen vermoedelijk. Je hebt dan toch 3-4 stops voordeel; ik schiet handheld max 1/40-50s zonder OSS scherp, met 1/8-1/10s). Ook is deze lens minder geschikt voor eventueel een portret als ik de sel50f18 niet mee heb. Toch blijft het kriebelen, slechts 99 euro voor die IQ!

Niet vergetend dat de sel35f18 ter zijner tijd ook goedkoper wordt en er misschien een sel 85mm wordt aangekondigd eens...misschien maar een zij-spaarpotje maken :D
Ja maar wat gaan die kosten? De 85mm gaat sowieso veel kosten. Je kunt die wel kopen maar heb je het ervoor over? De SEL35mm1.8 daarvan kun je eens zoeken wat het gewicht en de afmetingen daarvan worden. De 30mm is wel scherp maar vooral gewicht en compactheid tellen, camera kan zo mee...er komt ook een SEL20mm, ik zoek nog een lens < 16mm...misschien een 20mm met converter?

[ Voor 4% gewijzigd door jayjey op 25-02-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

jayjey schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 01:36:
... er komt ook een SEL20mm, ik zoek nog een lens < 16mm...misschien en 20mm met converter?
Kleiner dan 16mm fullframe? Is de 8mm Samyang (is 12mm fullframe) dan niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:42:
[...]

Kleiner dan 16mm fullframe? Is de 8mm Samyang (is 12mm fullframe) dan niks voor je?
het gaat toch om een aps-c camera, dus gewoon kleiner dan 16mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:03:
het gaat toch om een aps-c camera, dus gewoon kleiner dan 16mm lens.
Ik vroeg het omdat hiervoor ook over de 16mm lens met converter werd gesproken, die daarmee 12mm wordt en daardoor 18mm op FF.

Edit: rekenfoutje 16mm * 0.75 = 12mm * 1.5 = 18mm, niet 16mm wat ik eerder schreef

[ Voor 17% gewijzigd door Plekuz op 22-02-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

[...]

ik zoek nog een lens < 16mm...misschien en 20mm met converter?
Als de 16mm + converter gelijk is aan 16mm FF, hoe is een 20mm + converter dan < 16mm FF?
Er vanuit gaande dat je 16mm FF bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Laatst online: 22-06 11:40

bdu

Ik ben echt super aan het twijfelen tussen de Sony 5R met 18-55 kitlens of de versie (5RL) met 16-50 kitlens.

Qua formaat heeft de 16-50 veruit mijn voorkeur.

Op Youtube heb ik een goede vergelijking gevonden van de twee lenzen op een 5N,
YouTube: Test #25 Sony NEX 5N - SEL P1650 brand NEW Power Zoom
YouTube: Test #26 Sony NEX 5N - SEL P1650 OSS test
YouTube: Test #27 Sony NEX 5N - SEL P1650 Review
YouTube: Test #28 Sony NEX 5N - P1650 Video Recording with Simba the cat
YouTube: Test #29 Sony NEX 5N - SEL P1650 Focus Speed

Maar toch ben ik nog niet helemaal zeker. De verschillen zijn klein, eigenlijk alleen in focus snelheid en qua zoomgeluid bij het filmen lijkt er een verschil te zijn in het voordeel van de 18-55.

Delen jullie dit of zijn de verschillen verwaarloosbaar, iemand ervaring met deze lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

bdu schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:15:
Maar toch ben ik nog niet helemaal zeker. De verschillen zijn klein, eigenlijk alleen in focus snelheid en qua zoomgeluid bij het filmen lijkt er een verschil te zijn in het voordeel van de 18-55.
En de 18-55 is een stuk goedkoper, sneller met zoomen, camera start sneller, heeft niet de vignetting en distortion die de 16-50 wel heeft op zijn wijdst. Maar ondanks dat en mede door de lenscorrectie van de 5R kun je niet zeggen dat de 16-50 slechte foto's maakt.

http://www.ephotozine.com...5-6-oss-lens-review-20667
http://www.snicolphotos.c...ni-review---sony-selp1650

Ikzelf heb geen probleem met het formaat van de 18-55mm. Naar mijn idee is de NEX met 16-50mm weliswaar compacter, maar nog steeds niet compact genoeg om in mijn jaszak te stoppen. Misschien moet ik dan een jas met grotere zakken kopen. Maar in de zomer als ik zonder jas op stap ben moet er toch al een tas omheen. Kortom het voordeel van compact zijn valt al snel weg naar mijn idee.

Het is denk ik uiteindelijk toch aan jezelf om uit te maken of het prijsverschil en de andere voornoemde punten opwegen tegen het enige punt dat ik zo snel als voordeel zie: compactere camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Plekuz op 22-02-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-06 14:37
Ik heb zojuist de 16-50 lens besteld, maar ik lees net daarna dat mijn NEX3 de lens vervorming niet automatisch kan corrigeren in de standaard JPG modus? Dus dat ik altijd in RAW moet fotograferen en daarna corrigeren?

Als dat zo is, ga ik annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:48:
Ik heb zojuist de 16-50 lens besteld, maar ik lees net daarna dat mijn NEX3 de lens vervorming niet automatisch kan corrigeren in de standaard JPG modus? Dus dat ik altijd in RAW moet fotograferen en daarna corrigeren?

Dat klopt. Het is wel middels de nieuwste firmware mogelijk op de F3, maar dit hebben ze niet voor de "oude" 3 uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:56:
[...]Dat klopt. Het is wel middels de nieuwste firmware mogelijk op de F3, maar dit hebben ze niet voor de "oude" 3 uitgebracht.
Aiaiai. 8)7

Ís die lenscorrectie wel geautomatiseerd te doen in bijv. Photoshop? Dus dat ik de files in RAW inlees, en dan automatisch alles gecorrigeerd wordt en geconverteerd naar JPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:13:
[...]
Aiaiai. 8)7

Ís die lenscorrectie wel geautomatiseerd te doen in bijv. Photoshop? Dus dat ik de files in RAW inlees, en dan automatisch alles gecorrigeerd wordt en geconverteerd naar JPG?
Ik weet niet of in Photoshop ondertussen een profiel zit voor deze lens. Als dat wel zo is, dan moet daar wel een action voor te maken zijn (macro die je zelf kunt maken om bestand te openen, te corrigeren en als JPG op te slaan).

Heeft Photoshop dat profiel nog niet, dan wordt het lastig omdat per gekozen brandpuntafstand, f-stop etc de afwijking anders kan zijn. Een profiel voorziet daarin en kiest de juiste correctie. Als je dat zelf moet doen, dan zul je per foto moeten kijken wat de afwijking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:41:
[...]Ik weet niet of in Photoshop ondertussen een profiel zit voor deze lens.
Of PTLens? Als ik het maar kan automatiseren, ik ga niet 7-800 vakantie foto's met de hand 1 voor 1 omzetten.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ik ben nog even aan het zoeken geweest en het profiel voor de SELP1650 zit in de laatste updates van Lightroom en Photoshop. Ik weet alleen niet welke versie jij gebruikt. PTLens ken ik verder niet. Tsja en anders is het toch maar de lens annuleren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
[...]
Ja maar wat gaan die kosten? De 85mm gaat sowieso veel kosten. Je kunt die wel kopen maar heb je het ervoor over? De SEL35mm1.8 daarvan kun je eens zoeken wat het gewicht en de afmetingen daarvan worden. De 30mm is wel scherp maar vooral gewicht en comptheid tellen, camera kan zo mee...er komt ook een SEL20mm, ik zoek nog een lens < 16mm...misschien en 20mm met converter?
Je hebt gelijk, de 85mm zal ook aardig wat gaan kosten, als hij al komt. De sel35f18 is zeer interessant, behalve qua prijs voor mij persoonlijk dan :9. Als je voor een Sony Nex gaat is het gewicht en de compactheid een belangrijke factor bij de beslissing. De 18-200 hoe goed die ook mag zijn (incl active stabilisatie video/OSS) valt voor mij af qua prijs/gewicht/afmeting, evenals de interessante 55-210 (qua gewicht en prijs dan wel weer prima).

Ben benieuwd wat de pancake sel 20mm gaat brengen, waarschijnlijk een stuk scherper dan de 16mm pancake. Of de converters goed gaan werken is de vraag. Ze passen bijvoorbeeld ook op de 18-55, maar zijn daar absoluut niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:42:
[...]
Misschien wel een optie inderdaad voor jayjay. Je kan de correctie van 'fish-eye' naar 'gewoon' prima in software doen om alles recht te trekken. Je houdt dan wel wat minder over dan de 8mm, omdat er waarschijnlijk iets van de randen wordt afgesneden voor de extreme hoeken.

bArT_18 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:15:

Er staan erg veel sel1855 's op marktplaats nu, 100-130 euro. Een no-brainer wat mij betreft. De 16-50 heeft wat nadelen die hier ookal besproken zijn en als enig voordeel powerzoom+compact. De compactheid is trouwens alleen bij ingetrokken toestand en dus bij camera uit.

[ Voor 39% gewijzigd door ToFast op 22-02-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

ToFast schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:39:

[...]

Er staan erg veel sel1855 's op marktplaats nu, 100-130 euro. Een no-brainer wat mij betreft. De 16-50 heeft wat nadelen die hier ookal besproken zijn en als enig voordeel powerzoom+compact. De compactheid is trouwens alleen bij ingetrokken toestand en dus bij camera uit.
Jij zegt eigenlijk beide? Ghehe.. kan ook. Maar dan gaat de prijs weer beetje boven budget..
Toch nog lastig. Prijsverschil is nu nog +- 150 euro. Dat zal wel gaan zakken komende weken omdat de set pas kort beschikbaar is.
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:44:
[...]

En de 18-55 is een stuk goedkoper, sneller met zoomen, camera start sneller, heeft niet de vignetting en distortion die de 16-50 wel heeft op zijn wijdst. Maar ondanks dat en mede door de lenscorrectie van de 5R kun je niet zeggen dat de 16-50 slechte foto's maakt.

http://www.ephotozine.com...5-6-oss-lens-review-20667
http://www.snicolphotos.c...ni-review---sony-selp1650

Ikzelf heb geen probleem met het formaat van de 18-55mm. Naar mijn idee is de NEX met 16-50mm weliswaar compacter, maar nog steeds niet compact genoeg om in mijn jaszak te stoppen. Misschien moet ik dan een jas met grotere zakken kopen. Maar in de zomer als ik zonder jas op stap ben moet er toch al een tas omheen. Kortom het voordeel van compact zijn valt al snel weg naar mijn idee.

Het is denk ik uiteindelijk toch aan jezelf om uit te maken of het prijsverschil en de andere voornoemde punten opwegen tegen het enige punt dat ik zo snel als voordeel zie: compactere camera.
Compact. Tja waarschijnlijk toch nog iets te groot van een broekzak maar wel compact genoeg voor bij de vriendin in de damestas. Ik ga eens een winkel zoeken waar ik ze beide kan vergelijken.

Bedankt voor de aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
bdu schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:17:
[...]
...Jij zegt eigenlijk beide? Ghehe.. kan ook...
Nee, mijn bedoeling was alleen de sel1855 (2ehands dan) te opperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Jij zegt eigenlijk beide? Ghehe.. kan ook. Maar dan gaat de prijs weer beetje boven budget..
Toch nog lastig. Prijsverschil is nu nog +- 150 euro. Dat zal wel gaan zakken komende weken omdat de set pas kort beschikbaar is.
Hmm, op zich wel een idee natuurlijk. Koop tweedehands de 18-55 er bij, bekijk welke je het beste bevalt en verkoop vervolgens de verliezer. Kost je uiteindelijk niet zo heel veel extra geld. De 18-55 kun je weer voor hetzelfde bedrag verkopen en als de 16-50 verliest win je alleen maar geld.
Compact. Tja waarschijnlijk toch nog iets te groot van een broekzak maar wel compact genoeg voor bij de vriendin in de damestas. Ik ga eens een winkel zoeken waar ik ze beide kan vergelijken.
Met de zooi die in de gemiddelde damestas rondslingert zou ik er niet graag een dure camera zonder nog een beschermtasje er omheen bij stoppen.

[ Voor 26% gewijzigd door Plekuz op 22-02-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:52:
[...]

Hmm, op zich wel een idee natuurlijk. Koop tweedehands de 18-55 er bij, bekijk welke je het beste bevalt en verkoop vervolgens de verliezer. Kost je uiteindelijk niet zo heel veel extra geld. De 18-55 kun je weer voor hetzelfde bedrag verkopen en als de 16-50 verliest win je alleen maar geld.
Wellicht nog wel een optie.. Thanks!
Weakling schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:52:
[...]

Met de zooi die in de gemiddelde damestas rondslingert zou ik er niet graag een dure camera zonder nog een beschermtasje er omheen bij stoppen.
Dat zou ik ook niet doen.. :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik ben sinds kort in het bezit van een HVL-F20S flash voor m'n NEX-5N. Dat is echt een gigantische verbetering ten opzichte van het standaard flut flitsertje, vooral omdat je ermee kan bouncen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Grozno schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:07:
Ik ben sinds kort in het bezit van een HVL-F20S flash voor m'n NEX-5N. Dat is echt een gigantische verbetering ten opzichte van het standaard flut flitsertje, vooral omdat je daarmee bouncen :D
Ik blijf het irritante dingen vinden, zo'n flitser. Heb er ooit 1 gekocht voor bij mijn Nikon D90, daarna weer verkocht. Teveel gedoe, teveel geflits... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:48:

Ik heb mijn Nex-3 body te koop gezet, had de 16mm 2.8 lens al verkocht.

De 16-50 lens ga ik retourneren, is net binnen gekomen, laat het mooi in de doos zoals ontvangen.

Ik zie dat de kit van de nieuwe instap NEX, de NEX-3N met 16-50 lens 500 euro gaat kosten, de lens kost los 320 euro. Dan heb ik voor 180 euro een nieuwe camera en kan de NEX-3 nog voor 100+ euro verkopen, dus misschien maar 80 euro meer in totaal.

Maar ik ga me sowieso eens bedenken of ik mijn Nikon D90 nog hou (met 16-85 en 70-300 lenzen). Misschien verkoop ik dat ook en koop één goede compacte set. Wat zou dit nog opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik weet niet wat je met je vraag hier in het Sony topic wil? Daarnaast kun je zelf ook wel wat research doen naar wat een dergelijke set oplevert. Zo bijzonder is het niet, dus zijn er genoeg soortgelijke sets te vinden.

De opmerking over een flitser vind ik ook nogal vreemd. Maar goed, als het niet zo goed is bevallen, dan kun je het maar beter wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mbt de flitser bedoel ik vooral dat het geflitst nogal al storend wordt ervaren door mensen.

De nikon set vraag is hier idd niet relevant, ik ga eens zelf rondkijken wat deze onderdelen nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:12:
[...]
Ik heb mijn Nex-3 body te koop gezet, had de 16mm 2.8 lens al verkocht.

De 16-50 lens ga ik retourneren, is net binnen gekomen, laat het mooi in de doos zoals ontvangen.

Ik zie dat de kit van de nieuwe instap NEX, de NEX-3N met 16-50 lens 500 euro gaat kosten, de lens kost los 320 euro. Dan heb ik voor 180 euro een nieuwe camera en kan de NEX-3 nog voor 100+ euro verkopen, dus misschien maar 80 euro meer in totaal.

Maar ik ga me sowieso eens bedenken of ik mijn Nikon D90 nog hou (met 16-85 en 70-300 lenzen). Misschien verkoop ik dat ook en koop één goede compacte set. Wat zou dit nog opbrengen?
Dat is wel een slimme zet. De 3n is een stuk beter. Dat was de 3c ook al, maar die mist een goede grip en nog wat dingen. Echter de 3n is op een aantal vlakken minder dan de F3 en nergens op verbeterd!. De F3 is in feite een 5N, zonder touchscreen en infrarood-shutter mogelijkheid en 5FPS vs 10 en FullHD 50fps vs 50i/25p. Heeft wel een goede grip en ingebouwde flitser + accesoire poort voor de elektronische viewfinder die beide tegelijk gebruikt kunnen worden.

Ik zou dus eerder voor een F3 of 5N gaan dan de 3N. Je D90 en lenzen verkopen en lekker een sel50f18 (nieuw) en sel1855 (tweedehands) of selp1650 (nieuw) halen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Tegenover de Nex-3 is het grotendeels een upgrade, zoals iemand op dpreview het zegt:

The NEX3n is a good, albiet late upgrade to the NEX3.
NEX3n Pros:
• 16mp vs 14mp sensor
• 1080p vs 720p Video
• 4fps vs 2.3fps
• Battery life: 480 shots vs 330
• Better Kit Lens
» Wider 24mm Equiv FOV vs 28mm
» Smaller and lighter. Makes the combo jacket pocketable.
• Upgraded metering system (likely)
• Built in Flash
• Better Sensor means better High ISO and greater DR performance.
• $100 less at launch - and with a better lens. Even less then the F3 which has been out a while now.

Hier een vergelijking tussen de 3N en F3:

http://www.ephotozine.com...y-nex-f3-comparison-21385

Mooi is dat de 3N erg klein is, de kleinste nex tot nu toe. Zeker ook nog met de 16-50 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 20:00:
Tegenover de Nex-3 is het grotendeels een upgrade, zoals iemand op dpreview het zegt:

The NEX3n is a good, albiet late upgrade to the NEX3.
NEX3n Pros:
• 16mp vs 14mp sensor
• 1080p vs 720p Video
• 4fps vs 2.3fps
• Battery life: 480 shots vs 330
• Better Kit Lens
» Wider 24mm Equiv FOV vs 28mm
» Smaller and lighter. Makes the combo jacket pocketable.
• Upgraded metering system (likely)
• Built in Flash
• Better Sensor means better High ISO and greater DR performance.
• $100 less at launch - and with a better lens. Even less then the F3 which has been out a while now.

Hier een vergelijking tussen de 3N en F3:

http://www.ephotozine.com...y-nex-f3-comparison-21385

Mooi is dat de 3N erg klein is, de kleinste nex tot nu toe. Zeker ook nog met de 16-50 lens.
Dat is het zeker! Het is persoonlijke smaak of je de 3N, F3, of de 5N wilt, de sensors zijn (bijna) hetzelfde en de prijzen nagenoeg ook. Niet alles klopt in die link tussen F3-3N, de iso-ranges zijn hetzelfde en accu gaat 470shots mee van F3 bijvoorbeeld. Maar kijk vooral eens naar de shuttknop-plaatsing en de grip welke je het beste vind om (lang) vast te houden en te gebruiken. F3 is inderdaad wat groter, 5n is ook stuk kleiner.

Ik kan niet goed beoordelen of de halve resoltie (en willicht lcd vs oled) van het scherm van de 3N nog parten speelt...Zomers is het al lastig met de zon hoor..

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 23-02-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-03 18:17
Hebben jullie hier ervaring met de HVL-20s? De grote Flash addon voor de NEX 3/5 etc.
Vind het irritant dat de standaard flash schaduw geeft over mijn KITLENS! Belachelijk toch? =)
Ik gebruik voornamelijk mijn SEL35f18 maar ik zou graag willen bouncen. Hebben jullie andere oplossingen voor de NEX-5R?

Heb uiteraard wel wat research gedaan naar de HVL-20S. Op Amazon zijn er veel comments dat het snel stuk gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Niet in dit topic gezocht zeker ;)
Schaduw bij de kitlens, 18-55?

[ Voor 61% gewijzigd door Grozno op 25-02-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Omoe schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:59:
Hebben jullie hier ervaring met de HVL-20s? De grote Flash addon voor de NEX 3/5 etc.
Vind het irritant dat de standaard flash schaduw geeft over mijn KITLENS! Belachelijk toch? =)
Ik gebruik voornamelijk mijn SEL35f18 maar ik zou graag willen bouncen. Hebben jullie andere oplossingen voor de NEX-5R?

Heb uiteraard wel wat research gedaan naar de HVL-20S. Op Amazon zijn er veel comments dat het snel stuk gaat....
Misschien een tip, er is ook een opzetstukje/verhoging voor de flash. Zag hem laatst op marktplaats staan. Kan hem niet zo 1-2-3 meer terugvinden voor je op het web

Sony FA-EX1S, flitsschoen verhoging NEX-serie :9

Je hebt ook 3rd-party bouncers >:)
http://www.ebay.com/itm/L...ories&hash=item19d7ee9358

Daarom ben ik ook zo blij met mijn nex-F3, ingebouwde flitser net als de nex-6 die iets hoger is, die je ook kan laten bouncen door met je vinger terug te duwen.En vindt je flash echt belangrijk dan is die HVL-20S wel interessant natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door ToFast op 25-02-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat bouncen met de pop-up flitser geeft nog best aardige resultaten bij een redelijk laag wit plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Lollig. Nooit geprobeerd, maar met een visitekaart kom je wellicht ook al een heel eind (toegegeven, hier wordt een DSLR gebruikt).
http://howto.cnet.com/830...unce-flash-for-your-dslr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
ToFast schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 20:29:
[...]Dat is het zeker! Het is persoonlijke smaak of je de 3N, F3, of de 5N wilt, de sensors zijn (bijna) hetzelfde en de prijzen nagenoeg ook. Niet alles klopt in die link tussen F3-3N, de iso-ranges zijn hetzelfde en accu gaat 470shots mee van F3 bijvoorbeeld. Maar kijk vooral eens naar de shuttknop-plaatsing en de grip welke je het beste vind om (lang) vast te houden en te gebruiken. F3 is inderdaad wat groter, 5n is ook stuk kleiner.

Ik kan niet goed beoordelen of de halve resoltie (en willicht lcd vs oled) van het scherm van de 3N nog parten speelt...Zomers is het al lastig met de zon hoor..
Heb mijn NEX3 body verkocht, dus vandaag de kogel door de kerk en een ....... NEX-5RLB gekocht, dus een zwarte 5R met de nieuwe kleine 16-50 kit lens. Was bij BCC in de aanbieding voor 609 euro met verzendkosten. Bijna 50 euro minder dan de andere goedkoopste aanbieders.

Voor 110 euro meer heeft de 5R toch net wat meer dan de 3N. Extra bedieningswiel, hogere resolutie LCD, hybride AF. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Grozno schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:51:
[...]
Als de 16mm + converter gelijk is aan 16mm FF, hoe is een 20mm + converter dan < 16mm FF?
Er vanuit gaande dat je 16mm FF bedoeld.
16 mm = 16mm .... wat de beeldhoek dan wordt is afhankelijk van de body.

Laat ik het dan zo zeggen: iets dat wijder dan de kitlens is anders heb ik er niks aan, en als het kan wijder dan de 16mm pancake van Sony, anders dan heb ik liever gewoon de 18mm van de kitlens. Voor de compactheid heb ik de Sigma 30mm al.

Als op de nieuwe Sony 20mm de Sony converter zou kunnen dan zal dat wel 15mm worden, niet gek. :)

[ Voor 7% gewijzigd door jayjey op 25-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ToFast schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:34:
[...]
Je hebt gelijk, de 85mm zal ook aardig wat gaan kosten, als hij al komt. De sel35f18 is zeer interessant, behalve qua prijs voor mij persoonlijk dan :9. Als je voor een Sony Nex gaat is het gewicht en de compactheid een belangrijke factor bij de beslissing. De 18-200 hoe goed die ook mag zijn (incl active stabilisatie video/OSS) valt voor mij af qua prijs/gewicht/afmeting, evenals de interessante 55-210 (qua gewicht en prijs dan wel weer prima).

Ben benieuwd wat de pancake sel 20mm gaat brengen, waarschijnlijk een stuk scherper dan de 16mm pancake. Of de converters goed gaan werken is de vraag. Ze passen bijvoorbeeld ook op de 18-55, maar zijn daar absoluut niet geschikt voor.
De SEL35mm1.8 is idd mooi, maar zou die niet ook zwaarder/bulkier zijn dan de Sigma 30mm?

Voor de 85 kun je een manuele lens kiezen of een 100/105/135 mm lens. De Takumar 135 3.5 heb ik en die is fijn. Ik heb ook zo'n preset bokeh monster maar die is veel zwaarder.
ToFast schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:39:
[...]
Misschien wel een optie inderdaad voor jayjay. Je kan de correctie van 'fish-eye' naar 'gewoon' prima in software doen om alles recht te trekken. Je houdt dan wel wat minder over dan de 8mm, omdat er waarschijnlijk iets van de randen wordt afgesneden voor de extreme hoeken.
[...]
Ik wil met "hugin" proberen 2x2 foto's te combineren nu, als ik dan toch achter de computer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Thx voor de reacties.
ik zag die bouncer. :D Super grappig. Ik zal inderdaad ook spelen met visitekaartje. Anders haal ik zaterdag die HVL-20s. Gewoon omdat ik een gadgetfreak ben :) Ik vind het alleen zo jammer dat de NEX altijd een pre-flash geeft (heb ik gelezen), dus je kan niet zomaar andere flashes activeren.
Ze hebben wel converters. http://www.cameranu.nl/nl...y-nex/H1433_13464_247434/
Maar deze schijnt niet te werken met de 5R.
PowerUp schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:56:
Dat bouncen met de pop-up flitser geeft nog best aardige resultaten bij een redelijk laag wit plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
JAHRASTAFARI schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:27:
[...]
Voor 110 euro meer heeft de 5R toch net wat meer dan de 3N. Extra bedieningswiel, hogere resolutie LCD, hybride AF. :9~
Gaaf, daar ga je heel veel plezier van hebben! Succes _/-\o_
jayjey:
Voor de 85 kun je een manuele lens kiezen of een 100/105/135 mm lens. De Takumar 135 3.5 heb ik en die is fijn. Ik heb ook zo'n preset bokeh monster maar die is veel zwaarder.
Laat ik nu net een paar dagen een geweldige 135mm hebben: singlecoated Carl Zeiss aus Jena Sonnar 135mm/3.5 Zebra, 100CM MFD >:)

Binnen en bij donker weer lastig te gebruiken uit de hand, voor 135mm zou je 1/135ste sluitertijd nodig zijn voor scherpe beelden (geen OSS natuurlijk :'( ). Er zitten gewoon heel wat voordelen aan e-mount lenzen zoals autofocus en OSS, geen 2.5CM lange adapter nodig.

[ Voor 50% gewijzigd door ToFast op 26-02-2013 13:48 . Reden: overtollige smilies verwijderen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Tofast en jayjey:
Waarvoor zou je een 100+mm prime lens voor willen hebben?
Voor portraiten? Ik kan me voorstellen dat je sexy bokeh eruit kan halen en dat je on opvallend fotos kan maken. Maar moet je dan iet te veraf staan?
Ik ben zelf niet bekend met zo'n FL, vroeg het me gewoon af.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 60mm van Sigma. Of is de SEL50f1,8 toch een betere koop?
Die is ook SCHERP, heeft OSS en nu ook PDAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Omoe schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:27:
Tofast en jayjey:
Waarvoor zou je een 100+mm prime lens voor willen hebben?
Voor portraiten? Ik kan me voorstellen dat je sexy bokeh eruit kan halen en dat je on opvallend fotos kan maken. Maar moet je dan iet te veraf staan?
Ik ben zelf niet bekend met zo'n FL, vroeg het me gewoon af.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 60mm van Sigma. Of is de SEL50f1,8 toch een betere koop?
Die is ook SCHERP, heeft OSS en nu ook PDAF.
Persoonlijk zou ik voor de SEl50f18 gaan. OSS is echt onmisbaar in de avond in combinatie met f1.8. De Sigma mist stabilisatie en is f/2.8. De prijs is goed, de kwaliteit (ook hoeken met afstoppen) en kleur/tekening zijn uitstekend, evenals de scherpte (sweetspot f/5.6, vanaf f 2.2-2.8 al echt goed scherp). De sigma is er nog niet dus ik kan daarover niks van de kwaliteit zeggen, maar die zal ongetwijfeld ook echt goed zijn. Stel je niet teveel voor van PDAF, scheelt nauwelijks is mij verteld.

Het enige nadeel van de sel50f18 is dat hij langzaam is met scherpstellen (vind ik best meevallen) en met weinig licht soms extra hunt of geen goede focus kan krijgen. Dit is niet alleen inherent aan deze lens. Een kleine scherptediepte en weinig licht is sowieso lastig, ook op vele DSLR's met phasedetectie en 50mm op f/1.8.

Met een 100-135mm kan je je onderwerp nog beter scheiden van de achtergrond, niet alleen qua 'extra' bokeh maar ook qua minder achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://sebstudios.sebastianhophoto.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2011/05/50vs85%28pp_w754_h552%29.jpg

Met een 135mm is dat effect nog sterker, hoe dicht je soms ook met een 50mm op iemand gaat staan, soms heb je gewoon geen fijne achtergrond. Daarnaast is het leuk experimenteren met manuele lenzen. Het prima op een Sony Nex door MF-assist + Focus peaking en je kan voor een 3-6 tientjes lenzen uit 1960-1975 krijgen, die de kwaliteit evenaren van 300-800 euro lenzen die nu op de markt zijn.
maar daarvoor hebben we dit topic: http://gathering.tweakers...ist_messages/1431212/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Thx, mooi voorbeeld. Het oogt een stuk rustiger.
Ja ik vind dat Focus Peaking echt geniaal. Ik snap niet hoe mensen scherpstellen met een OVF, piepklen en zonder digitale bevestiging. Nu is het natuurlijk ook zo, dat de Focus Peaking een schatting is door contrast verschillen, dus het werkt ook niet altijd.
Maar een goed idee, wellicht dat ik me een beetje ga verdiepen in oude lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Voor portretten vind ik een 85mm op een NEX toch wel de limiet. Dan is de afstand nog te doen met zo'n 1,5 tot 3 meter (van headshot naar upper body shot). Met een 135mm begin je op ongeveer 2,5 meter en eindig je bij 5 meter voor hetzelfde resultaat. Dat je met je lens niet bovenop de geportreteerde zit is wel zo prettig, maar je kunt ook overdrijven vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Omoe schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:14:
Thx, mooi voorbeeld. Het oogt een stuk rustiger.
Ja ik vind dat Focus Peaking echt geniaal. Ik snap niet hoe mensen scherpstellen met een OVF, piepklen en zonder digitale bevestiging. Nu is het natuurlijk ook zo, dat de Focus Peaking een schatting is door contrast verschillen, dus het werkt ook niet altijd.
Maar een goed idee, wellicht dat ik me een beetje ga verdiepen in oude lenzen.
Klopt, daarom gebruik ik er ook MF-assist bij. Zeker met een kleine scherptediepte om precies te kunnen focussen. Met de/een EVF is het nog gemakkelijker soms :)

@Weakling, je hebt gelijk 135mm is ook aardig overdone op een cropfacter van 1.5. Het fijne is dat ik met de jena sonnar ook vanaf 1 meter kan scherpstellen, dus naast portretten heb je ook vrij veel close-up mogelijkheden. Het lag meer aan de combinatie van de prijs/kwaliteit en het aanbod dat ik voor een 135mm manuele lens was gegaan in plaats van de 85-100mm m42 mogelijkheden O-).

Edit, nog een vraag:
Bij de wide- en fisheye converter (voor de SEL16f28) zit een lederen lens-case. Ik ben één kwijt geraakt, wie weet op welke manier en waar ik die kan verkrijgen?
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/6w56ojls5/vcl_ecf1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 26-02-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Hij is er, mijn NEX-5RLB. Gisteravond 21u besteld bij BCC en vandaag afgeleverd. En dat voor 609 euro, is elders een stuk duurder. Is nog aan het opladen.....

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/SonyNEX5-RLB16-501_zps5c22bfcd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/SonyNEX5-RLB16-50_zpscc395295.jpg

Verder heb ik mij nog verbaasd over de prijs van de EVF, de FDA-EV1S. 275 euro voor zo'n miniscuul ding? Die van de RX1 is die nóg duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:23:
Hij is er, mijn NEX-5RLB.

Verder heb ik mij nog verbaasd over de prijs van de EVF, de FDA-EV1S. 275 euro voor zo'n miniscuul ding? Die van de RX1 is die nóg duurder.
Ja het is veel geld, maar naar mijn mening ook wel zeer handig met veel licht. Je ziet alles; histogram, effecten, realtime dof etc bijna net als op het grote scherm. Speur MP af de komende maanden, daar heb ik ook de EVF weg voor mijn Nex (€175).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
ToFast schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:33:
[...]

Ja het is veel geld, maar naar mijn mening ook wel zeer handig met veel licht. Je ziet alles; histogram, effecten, realtime dof etc bijna net als op het grote scherm. Speur MP af de komende maanden, daar heb ik ook de EVF weg voor mijn Nex (€175).
Als ik er ca. 200 euro voor zou moeten betalen kan ik beter upgraden naar de Nex 6, met verkoop van mijn huidge 5n.

Heb de viewfinder overigens nog niet gemist, ook niet in zonlicht buiten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:23:
Hij is er, mijn NEX-5RLB. Gisteravond 21u besteld bij BCC en vandaag afgeleverd. En dat voor 609 euro, is elders een stuk duurder. Is nog aan het opladen.....
Gefeli! d:)b

Bwoah, het begint nou toch wel heel erg te kriebelen hier om ook de 5R te kopen. Zo te zien bij BCC als zoete broodjes over de toonbank gegaan, want staat nu op twee weken levertijd. Niet gek voor zo'n prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Phusebox schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:10:
[...]

Als ik er ca. 200 euro voor zou moeten betalen kan ik beter upgraden naar de Nex 6, met verkoop van mijn huidge 5n.

Heb de viewfinder overigens nog niet gemist, ook niet in zonlicht buiten.
Daar heb ik ook sterk aangetwijfeld, echter ik kon een nieuwe Nex F3 met 18-55 voor 300 euro overnemen. Dus in mijn geval was het vanuit een prijsoogpunt gezien wat makkelijker om te beslissen. Ook omdat ik de EVF en SEL50f18 beide van iemand overnam voor 2x€175 kon houden O+.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik dacht, nou wel lastig zo met dat felle licht en het reflecterend scherm, ondanks de resolutie en het amoled type...Maar we zullen het zien van de lente. Anders zet ik hem ook voor een nette prijs weer op MP/vraag&aanbod.

Moet wel zeggen dat met manuele lenzen nog gemakkelijker is om scherp te stellen via de EVF, maar dat terzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 27-02-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
@ JAHRASTAFARI
Wat is het toch ook een mooie camera =)
Heb zelf nog de 18-55 lens erop, ben daar eigenlijk best blij mee. Omdat mijn Lens filters gewoon op al mijn lenzen passen.

@Weakling
Normaal gesproken zou ik zeggen: DOEN! =)
Maar je kan ook lekker wachten joh. Op de next gen nex.
En nu investeren in lenzen.
Hoe dan ook de economie op weghelpen :D

Ik heb een stofje op mijn sensor of... een dead pixel?
Heb op een kleinere diafragma, vanaf f8, een plekje op mijn fotos.
Het is constant op de zelfde plek.
Met andere lenzen ook, op dezelfde plek.

Heb Sensor cleaning mode paar keer geprobeerd en daarna geblazen, maar plekje blijft.
Als ik licht schijn op mijn sensor, zie ik zelf niks zitten.
Moet ik mijn sensor laten schoonmaken of valt dit nog onder garantie?

Ik vind het wel vervelend. Ik vind landscape fotos maken leuk, en dan zit je vaak met een hogere f-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Omoe schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:57:

Heb Sensor cleaning mode paar keer geprobeerd en daarna geblazen, maar plekje blijft.
Als ik licht schijn op mijn lens, zie ik zelf niks zitten.

Ik vind het wel vervelend. Ik vind landscape fotos maken leuk, en dan zit je vaak met een hogere f-waarde.
Een stofje op je sensor of op de achterzijde van een lens zie je inderdaad het snelst terug op een hoge f-waarde. Stof in de lens, of zelfs een krasje/vlekje aan het voorste element zie je niet of nauwelijks terug. Je kan eens een blaasgalgje proberen. Blaas niet zelf op je lens/sensor! De kans is groot dat er alleen maar meer stof op komt of speekselvlekjes. Hou altijd de camera op de kop bij lenswissels of checks!

Onder garantie valt wel een dooie 'pixel' van de sensor lijkt me, stof niet. De kans op een stofje is vele malen groter.

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 27-02-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
ToFast schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:04:
[...]

Een stofje op je sensor of op de achterzijde van een lens zie je inderdaad het snelst terug op een hoge f-waarde. Stof in de lens, of zelfs een krasje/vlekje aan het voorste element zie je niet of nauwelijks terug. Je kan eens een blaasgalgje proberen. Blaas niet zelf op je lens/sensor! De kans is groot dat er alleen maar meer stof op komt of speekselvlekjes. Hou altijd de camera op de kop bij lenswissels of checks!

Onder garantie valt wel een dooie 'pixel' van de sensor lijkt me, stof niet. De kans op een stofje is vele malen groter.
Haha je was me te snel af.
Ja ik blaas met een blaasgalgje. Mijn sensor swabberen durf ik nog niet, heb de spullen ook niet.
Lijkt niet aan mijn lens te liggen omdat het ook bij andere lenzen aanwezig is.
MAAR toevallig: http://www.camera.nl/Overig/Workshops/Workshops/
as Zaterdag is er een schoonmaak uurtje. Zal dat wel eerst proberen, moet alleen vroeg opstaan dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Omoe schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:57:
@Weakling
Normaal gesproken zou ik zeggen: DOEN! =)
Maar je kan ook lekker wachten joh. Op de next gen nex.
En nu investeren in lenzen.
Hoe dan ook de economie op weghelpen :D
Ghehe, oh, maar lenzen en andere meuk koop ik geregeld. Dit jaar al weer de Sigma 30mm (okay, cheapo), Kenko extension tubes en een statiefje. Mijn "oude" NEX 5 doet het op zich nog prima, maar ik erger me af en toe net iets te veel aan de shutter lag. Denk je het plaatje te hebben, is iedereen toch al weer een halve seconde verder op de foto. Daar anticipeer ik ondertussen wel een beetje op, maar de nieuwe NEX-en zouden daar veel minder last van moeten hebben.

Als ik licht schijn op mijn lens, zie ik zelf niks zitten.
Garantie lijkt me. Misschien dat zij 'm dan uiteindelijk ook alleen maar schoon hoeven te maken om het probleem op te lossen, maar ik zou zelf de sensor niet buiten de garantie om door jezelf of iemand anders laten schoonmaken.
Hopelijk lukt het om een snelle en goede oplossing te vinden voor dit probleem, want ik kan met goed voorstellen dat je flink baalt bij zo'n mooie nieuwe camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Bij de wide- en fisheye converter (voor de SEL16f28) zit een lederen lens-case. Ik ben één kwijt geraakt, wie weet op welke manier en waar ik die kan verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
@ Weakling
Ik heb zelf ook wel interesse in die Kenko extension tubes.
Mooie post had je daarover geschreven!
NEX 5 is inderdaad wel goed zat.
Ik weet niet hoeveel fotos je al geschoten hebt met je cam, maar die NEX cams zijn best robuust :
http://forums.dpreview.com/forums/thread/3363348

@ToFast
Sorry, heb helaas geen antwoord op je vraag.
Kan alleen 3rd party hoesjes verzinnen :(

Oh ja sony had ook nog een bekabelde afstandsbediening aangekondigd voor de NEX en volgens mij hebben de huidige generaties nog niet een poortje daarvoor. De nieuwe 3N wel. Wel weer gaar van SONY!
http://store.sony.com/web...uctId=8198552921666538804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Omoe schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:25:
@ Weakling
Ik heb zelf ook wel interesse in die Kenko extension tubes.
Mooie post had je daarover geschreven!
NEX 5 is inderdaad wel goed zat.
Ik weet niet hoeveel fotos je al geschoten hebt met je cam, maar die NEX cams zijn best robuust :

@ToFast
Sorry, heb helaas geen antwoord op je vraag.
Kan alleen 3rd party hoesjes verzinnen :(

Oh ja sony had ook nog een bekabelde afstandsbediening aangekondigd voor de NEX en volgens mij hebben de huidige generaties nog niet een poortje daarvoor. De nieuwe 3N wel. Wel weer gaar van SONY!
http://store.sony.com/web...uctId=8198552921666538804
Wel lekker prijzig die afstandsbediening. Met de 5N (IR) kan je via MP een draadloze krijgen voor €5-10 :D En wifi op de 5R/6 natuurlijk met een smartphone, alhoewel ik een simpele IR/wifi afstandsbediening het meest geschikt vind. Jammer dat mijn F3 geen IR heeft, weer zo'n nadeel met de 5N, dus ik gebruik dan maar de 2-10sec shutter vertraging :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Mozeskriebel! 600.000 foto's in tien maanden tijd en nog eens 2TB aan video. Dat zijn er zo'n 2000 per dag! Dan ben je echt serieus verslaafd. Ik kan me daar nauwelijks een voorstelling bij maken. Nee, niet nauwelijks, ik kan me daar geen voorstelling bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Weakling schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:58:
[...]

Mozeskriebel! 600.000 foto's in tien maanden tijd en nog eens 2TB aan video. Dat zijn er zo'n 2000 per dag! Dan ben je echt serieus verslaafd. Ik kan me daar nauwelijks een voorstelling bij maken. Nee, niet nauwelijks, ik kan me daar geen voorstelling bij maken.
Gruwelijk haha. Maar dan weten we dat ze in ieder geval aardig wat foto's meegaan. 100.000 clicks bij DSLR's toch? Ik meende het dubbele bij de Sony Nex serie, als alleen het voorste elektronische sluitergordijn werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Hahaha, dat gaf me wel wat vertrouwen.
Eerste maand dat ik die 5R had, had ik ruim 2000 fotos geschoten. Inmiddels is dat flink afgezakt.
Maar na het lezen van dat stuk, maakte ik me geen zorgen meer om de shutter =)

Heb je serieus Shutter Lag met de NEX 5? Of word je de master in Panning? =)
Ik snap dat sowieso niet echt. Vanaf 5N heb je ook een elektronische maar die moet je weer niet gebruiken als je hele snelle sluitertijd hebt. Maar wat is dan de grens? Je zou dan "ghosting" moeten waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Omoe schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:08:
Heb je serieus Shutter Lag met de NEX 5? Of word je de master in Panning? =)
Ja, volgens de koude cijfers van imaging resource is dat zo'n 0,44 sec. Bij de 5N is dat gehalveerd. Voor de 5R kan ik daar nog geen cijfers vinden. Nou lijkt net iets minder dan een halve seconde weinig, maar ik merk het goed bij foto's waar je min of meer split second moet reageren. Wat ik dan weer niet weet is of ik die halvering nou echt zou merken op een 5N/5R, maar alle beetjes helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Zo 0.44s? Dat is best lang!
Dat kan net een andere uitdrukking zijn op iemands gezicht.
Ik had me daar niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Omoe schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:01:
Zo 0.44s? Dat is best lang!
Dat kan net een andere uitdrukking zijn op iemands gezicht.
Ik had me daar niet in verdiept.
Ik ook niet, totdat ik merkte dat ik shots miste die ik dacht wel te hebben. Nou moet ik die 0,44s wel even verder nuanceren: ik ben niet eerlijk geweest. Die tijd is niet prefocused, maar ik zit ook niet constant met de camera in de aanslag en op continue focus om net de ene foto te kunnen maken.

Dus om het zuiverder en eerlijker te maken en het focussen buiten beschouwing te laten: prefocussed met de 18-55mm is de shutter lag op de NEX-5 volgens imaging resource 0,115 sec en op de NEX-5N slechts 0,022 sec (!). Het verschil is dan nog zelfs groter tussen die twee camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Leuk verhaal. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Weakling schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:33:
[...]

Ik ook niet, totdat ik merkte dat ik shots miste die ik dacht wel te hebben. Nou moet ik die 0,44s wel even verder nuanceren: ik ben niet eerlijk geweest. Die tijd is niet prefocused, maar ik zit ook niet constant met de camera in de aanslag en op continue focus om net de ene foto te kunnen maken.

Dus om het zuiverder en eerlijker te maken en het focussen buiten beschouwing te laten: prefocussed met de 18-55mm is de shutter lag op de NEX-5 volgens imaging resource 0,115 sec en op de NEX-5N slechts 0,022 sec (!). Het verschil is dan nog zelfs groter tussen die twee camera's.
Interessant die reviews van imaging-resource.com, heel veel data, vergelijkingen etc. 8) Heb je de nieuwste firmware ook op je NEX-5 staan (vast wel, logisch als tweakert >:) )?
Goed ook om te vergelijken tussen de oh zo snelle nikon j1 etc, oke met autofocus wel een stuk sneller..maar voor de rest ;) ..

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 27-02-2013 17:09 ]

• Erhnam
  • Laatst online: 22:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wat zijn jullie ervaringen met een viewfinder? Ik heb momenteel een NEX 5n en overweg de overstap naar en NEX7. Is de viewfinder echt een toegevoegde waarde en gebruiken jullie die veel?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Erhnam schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:52:
Wat zijn jullie ervaringen met een viewfinder? Ik heb momenteel een NEX 5n en overweg de overstap naar en NEX7. Is de viewfinder echt een toegevoegde waarde en gebruiken jullie die veel?
Ik weet niet hoe een viewfinder bevalt, maar als je er over denkt om naar de NEX7 over te stappen en je kunt nog even geduld bewaren: de opvolger NEX-7N komt in mei. Is het je puur om de viewfinder te doen, dan is de NEX-6 ook wellicht interessanter dan de NEX-7, want goedkoper en nieuwere generatie NEX.

• ToFast
Weakling schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:11:
[...]

Ik weet niet hoe een viewfinder bevalt, maar als je er over denkt om naar de NEX7 over te stappen en je kunt nog even geduld bewaren: de opvolger NEX-7N komt in mei. Is het je puur om de viewfinder te doen, dan is de NEX-6 ook wellicht interessanter dan de NEX-7, want goedkoper en nieuwere generatie NEX.
inderdaad, als je de 24MP niet nodig bent, ga voor de Nex 6. Goedkoper, phase-dectie punten op sensor, modus-knop (andere voordelen weet ik niet) en nadelen zijn er niet echt dacht ik. Of wachten op de 7n, maar dat kost ook wat :).

Ik heb een losse EVF op mijn Nex-F3. Werkt super, manueel scherpstellen is nog duidelijker. Als je in de zon niet of nauwelijks ziet op het scherm is een EVF echt handig. Je ziet de kleuren mooi, ook de DOF zie je terug, je histogram etc..veel voordelen.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 28-02-2013 15:18 ]

• Erhnam
  • Laatst online: 22:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Weakling schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:11:
[...]

Ik wacht zeker op de 7n, want het is meer om de betere (tri-navi) controls te doen, dan om de viewfinder. Om de 5n goed te bedienen moet je altijd in het menu duiken. Dat vind ik wel een nadeel. Verder verwacht ik als de 7n uitkomt deze weer helemaal is bijgewerkt met nieuwste features.

http://www.xbmcfreak.nl/

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Erhnam schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:56:
Ik wacht zeker op de 7n, want het is meer om de betere (tri-navi) controls te doen, dan om de viewfinder. Om de 5n goed te bedienen moet je altijd in het menu duiken. Dat vind ik wel een nadeel.
Dat is bij de 5R en 6 ook al een heel eind verbeterd met de function button en extra wheel. Misschien is dat al voldoende voor je en scheelt ook weer geld.
Verder verwacht ik als de 7n uitkomt deze weer helemaal is bijgewerkt met nieuwste features.
Het gerucht heeft nog maar de status "50% zekerheid", dus niet erg hoog, maar ook de viewfinder gaat er wellicht flink op vooruit met de 7N:
http://www.sonyalpharumor...-dots-evf-for-the-nex-7n/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stro
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 17:29
Ik heb voor mijn NEX-6 een icoontje gemaakt zodat het er mat netter uitziet wanneer ik de camera aan mijn Mac hang. Misschien hebben jullie er ook wel wat aan, dus bij deze:

http://bit.ly/Nex6Icns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mijn vriendin heeft een Sony Nex F3 die ze vrijwel iedere dag gebruikt voor haar blog. Ze maakt veel foto's van vooral makeup artikelen die ze reviewed. Nu gebruikt ze hiervoor de SEL16F28 en de SEL1855. Lenzen zijn ok, maar ze vind de scherpte en de bokeh niet top.

Welke lens zouden jullie aanraden :).

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Strider schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:32:
Mijn vriendin heeft een Sony Nex F3 die ze vrijwel iedere dag gebruikt voor haar blog. Ze maakt veel foto's van vooral makeup artikelen die ze reviewed. Nu gebruikt ze hiervoor de SEL16F28 en de SEL1855. Lenzen zijn ok, maar ze vind de scherpte en de bokeh niet top.

Geen objectieve waarneming, maar ik vind de scherpte op de SEL50F18 en Sigma 30mm beter dan op de SEL1855. De Zeiss 24mm zal gezien het prijskaartje vast ook heel scherp zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee, want mij te prijzig. Bokeh springt er op geen enkele lens die ik ken echt bovenuit.

Aan de andere kant: voor blog foto's zou de SEL1855 meer dan prima moeten voldoen qua scherpte en achtergrond onscherpte. Hooguit dat het verkrijgen van mooie bokeh bubbles wat minder goed gaat, maar dan nog. Werkt ze met een statief bijvoorbeeld? Met welke instellingen fotografeert ze? Is er nabewerking? Etc.

Ik bedoel: de foto's zullen vast niet met de maximale resolutie van 4912 x 3264 op de blog gezet worden neem ik aan. Bij verkleinde foto's verdwijnen de verschillen tussen de verschillende objectieven al snel en dan is het zonde om geld in een andere lens te stoppen als het ook op een andere manier opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Strider schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:32:

Hoe groot zijn die makeupartikelen, dat ze de SEL16F28 gebruikt? ;)
Ik zou gaan voor de SEL50F18, of wachten op de 60mm f/2.8 van Sigma. Of natuurlijk een leuk oud objectiefje met een converter, voor statische onderwerpen is handmatig scherpstellen niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Grozno schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:34:
[...]

Hoe groot zijn die makeupartikelen, dat ze de SEL16F28 gebruikt? ;)
Ik zou gaan voor de SEL50F18, of wachten op de 60mm f/2.8 van Sigma. Of natuurlijk een leuk oud objectiefje met een converter, voor statische onderwerpen is handmatig scherpstellen niet zo'n probleem.
Ik zou ook voor de SEL50F18 gaan. De bokeh is erg goed en mooi/zacht, zowel achter als voor het onderwerp en natuurlijk heb je door het diafragma van f/1.8 ook stuk kleinere scherptediepte. De scherpte op f1.8 is misschien (heb ik niet getest) niet helemaal te vergelijken met de kitlens op f/3.5 maar vanaf 2.2 - 2.8 is deze lens al een stuk scherper. Het voordeel is dat met OSS ook 's avonds met een lage iso en langzame sluitertijd een onbewogen foto geschoten kan worden van statische objecten. De prijs is voor deze lens ook dik prima (€270 ?)

De 30mm f2.8 sigma die je nu voor 100euro kan krijgen, omdat de nieuwe versie (met optisch geen verbeteringen) eraan komt, is ook erg scherp vanaf f/2.8, bokeh is duidelijk minder. De prijs voor deze lens is wel ongevenaard laag nu.

Maar net wat @weakling zegt, op verkleinde foto's zie je de verschillen niet goed meer terug, behalve de bokeh dan door de f/1.8. Maar van beide lenzen zijn genoeg voorbeeld foto's te vinden, dus kijk eens samen met je vriendin en vergelijk die met je vriendin haar productfoto's.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 12-03-2013 12:23 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.