Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.675 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Op de a57 zit ik met het volgende probleem.

Om kleine kinderen te fotograferen heb ik de autofocus aanstaan. Ik zoom op het kind en wacht vervolgens op het juiste moment.

Vaak is het vierkantje van de autofocus net niet groen, terwijl het beeld wel in focus is en mis ik het moment. Hoe komt dit/ is dit te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Cai schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:09:

Om kleine kinderen te fotograferen heb ik de autofocus aanstaan. Ik zoom op het kind en wacht vervolgens op het juiste moment.

Vaak is het vierkantje van de autofocus net niet groen, terwijl het beeld wel in focus is en mis ik het moment. Hoe komt dit/ is dit te wijzigen?
Je hooeft niet te wachten op de camera tot dat het ding groen licht geeft. Cameraas zien een stuk scherper dan wij en de AF geeft dat vakje zodra het ding ergens zn max resolutie/scherpte heeft bereikt. Dat betekent niet dat de foto, alhoewel een tikkie minder scherp dan nodig, niet leuk kan zijn.

Dat gezegd kan je de EVF wat beter instellen zodat hetgeen jij als scherp ziet wat beter klopt met wat de cam ziet.

Als je alles op MF zet en met focus peaking aan dan kan je zelf het moment wat beter vatten denk ik.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 16:29
Ik heb een probleem met het updaten van mijn SEL1855. De camera, mijn sony NEX-5N, update wel netjes naar versie 1.02 maar de lens wordt niet geupdate met de lensupdate.

Dan zegt hij dat ik de camera opnieuw moet verbinden omdat deze niet gedetecteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:13

Grozno

acts without consequence!

Objectief updaten kan volgens mij pas vanaf de 5R.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

tweakG5 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 20:16:
Ik heb een probleem met het updaten van mijn SEL1855. De camera, mijn sony NEX-5N, update wel netjes naar versie 1.02 maar de lens wordt niet geupdate met de lensupdate.

Dan zegt hij dat ik de camera opnieuw moet verbinden omdat deze niet gedetecteerd is.
Het is ook niet nodig om de lens te updaten. De update is om PDAF detectie met de lens mogelijk te maken en PDAF zit niet op de 5N sensor.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 21:44

roelbb

knorretje

om 11 uur nederlandse tijd: in de dag deals van amazon uk
sony nex 18-200

price watch: http://tweakers.net/price...ony-e18-200mm-f35-63.html

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 07:16
Weakling schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:21:
[...]

Het is ook niet nodig om de lens te updaten. De update is om PDAF detectie met de lens mogelijk te maken en PDAF zit niet op de 5N sensor.
Het is voor de 5N inderdaad niet nodig het objectief te updaten. Het kan overigens ook niet, dat kan alleen maar op een camera met PDAF, momenteel de 6 of de 5R dus.
Het kan natuurlijk altijd verstandig zijn het objectief te updaten, mocht je immers een Nex 6 of 5R kunnen lenen of krijgen ben je er meteen klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

ROFLASTC schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:21:
[...]

Je hooeft niet te wachten op de camera tot dat het ding groen licht geeft. Cameraas zien een stuk scherper dan wij en de AF geeft dat vakje zodra het ding ergens zn max resolutie/scherpte heeft bereikt. Dat betekent niet dat de foto, alhoewel een tikkie minder scherp dan nodig, niet leuk kan zijn.

Dat gezegd kan je de EVF wat beter instellen zodat hetgeen jij als scherp ziet wat beter klopt met wat de cam ziet.

Als je alles op MF zet en met focus peaking aan dan kan je zelf het moment wat beter vatten denk ik.
Het probleem is ook niet dat de foto minder scherp is, de foto staat niet toe om genomen te woorden. Ik druk op de ontspanner, maar het apparaat weigert een foto te maken, tenzij het vakje groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Laatst online: 22-06 23:19
Dat moet ergens in de instellingen uit te schakelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 09:54
Ik zat tussen de Sigma 19mm en de 30mm te twijfelen. Ik ben nog eens gaan kijken op de site waar ik de NEX6 ook weg heb.... staat daar de 30mm voor 79 euries. Gelijk besteld! :D

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Die twee objectiefjes zijn zo goedkoop dat je er niet over na moet denken, gewoon allebei halen!

* Grozno probeert een impulsaankoop goed te praten :P

[ Voor 25% gewijzigd door Grozno op 11-02-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
rimave schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:52:
Ik zat tussen de Sigma 19mm en de 30mm te twijfelen. Ik ben nog eens gaan kijken op de site waar ik de NEX6 ook weg heb.... staat daar de 30mm voor 79 euries. Gelijk besteld! :D
En waar vinden we jouw site? Pricewatch geeft nog €97,- aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ze hadden er nog maar 1. Hij staat inmiddels niet meer op de site.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

PowerUp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:58:
Dat moet ergens in de instellingen uit te schakelen zijn.
Dat kan ik nu juist niet vinden, iemand een idee welke settings/definities ik zou moeten proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Cai schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:44:
Het probleem is ook niet dat de foto minder scherp is, de foto staat niet toe om genomen te woorden. Ik druk op de ontspanner, maar het apparaat weigert een foto te maken, tenzij het vakje groen is.
Domme vraag van me misschien, maar je bent niet aan het flitsen? Want dan duurt het van foto tot foto een paar seconden voordat ie weer een foto kan maken.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Wel aan het flitsen, maar ik weet zeker dat het oranje indicator van de flits niet meer knippert. Daarbij gebeurt het ook als je pas na een langere tijd (>10 sec) weer een foto wilt maken.

Is het vierkantje groen, dan 3 a 4 fotos (met flits) in rap tempo geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Cai schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:44:
[...]

Nieuwe SLT firmwares al gezien? A77 kan nu naar 1.07 dito voor A57 ed. wie weet. Ook vermoed ik dat je iets verkeerd doet met het nemen van de foto. probeer je probleem eens te verhelpen door anders te fotograferen. Beetje suffe opmerking, weet ik maar als de cam op infinity scherpstelt terwijl jouw object op 3 meter staat dan helpt het wellicht als je ff wat dichterbij gaat, of verderweg en dan inzoomt.

Overigens, je kan de camera alvast laten zoeken naar wat het ding scherp ziet door de sluiterknop slechts een beetje in te druken. Je kan nml de cam vertellen dat hij moet zoeken door de knop zachtjes in te duwen, zonder door te drukken. voordat je de weerstand voelt van de sluiter kan de cam al ea doen.

[ Voor 45% gewijzigd door ROFLASTC op 12-02-2013 14:46 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik heb net een lullig probleempje ontdekt bij flitsen met de NEX-serie. Altijd een pre-flash... Zelfs al zet je 'm op rear-sync. Dat maakt het toch een beetje lastig om mooi beweging in foto's te krijgen...

Niet dat ik heel veel met flits doe, maar toch jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Grozno op 12-02-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Die snap ik niet? Waarom zou een pre-flash (de naam zegt het al: die komt niet in je uiteindelijke foto) beweging in een foto beïnvloeden?

Pre-flash doet 'ie zodat 'ie weet hoe hard er geflitst moet worden in de uiteindelijke foto en dat lijkt me in veel gevallen wenselijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 12-02-2013 20:09 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Mmm, misschien doe ik dan gewoon iets fout... Die kans is aardig groot op zich :P

Ik heb een voorbeeld van wat ik bedoel. Überhaupt geen superfoto trouwens, maar daar gaat het niet om.
Afbeeldingslocatie: https://poposq.dm1.livefilestore.com/y1p4pA1V1VSr2CS0aL6yqknyCSQBWFkyeH7376e82ul8Nc8Jc7QPoYV74_Gr_FCz8B2quvQac36M-qP6lk6duR7tbxCDs3379Mm/19595_609506789075539_147964017_n.jpg?psid=1
Als ik hier naar kijk, zie ik volgens mijn twee flitsmomenten. Red-Eye-Reduction staat uit en rear-sync aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nee, je ziet één flitsmoment en de rest van de beweging komt door de lange sluitertijd. Dat wordt ook wel dragging the shutter genoemd. Als je alleen de blurry beweging wilt, dan moet je niet flitsen :P

En ook red-eye reduction komt niet op de foto. Die doet een korte flits voordat de foto genomen wordt, zodat de pupil kleiner wordt en je dus ook minder kans hebt op rode ogen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 12-02-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
rimave schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:49:
Ze hadden er nog maar 1. Hij staat inmiddels niet meer op de site.
Ah, jammer ;)

Vraagje voor de NEX kenners (5n). Is er iemand al achter hoe je de maximale 'auto ISO' kan beïnvloeden? Ik krijg het nergens gevonden en heb het idee dat hij nogal snel naar ISO 3200 springt..

Voor de rest is de eerste dag met de 5n goed bevallen en valt er meer uit te halen dan dat ik nu doe, heerlijk klein en compact!

[ Voor 45% gewijzigd door D-Ed op 12-02-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Hahn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:49:
Nee, je ziet één flitsmoment en de rest van de beweging komt door de lange sluitertijd. Dat wordt ook wel dragging the shutter genoemd. Als je alleen de blurry beweging wilt, dan moet je niet flitsen :P

En ook red-eye reduction komt niet op de foto. Die doet een korte flits voordat de foto genomen wordt, zodat de pupil kleiner wordt en je dus ook minder kans hebt op rode ogen.
Dan ben ik gewoon een incompetente fotograaf :P
* Grozno blijft maar leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Maar welk effect wilde je bereiken met flits + lange sluitertijd dan? Als je beweging op de foto wilt, zonder dat er echt iets scherps is, dan kan je beter de flitser uit laten. Als je flits + lange sluitertijd doet, dan krijg je dat er een deel bevroren is en de rest bewogen zal zijn, omdat er tijdens de rest van het foto maken (zonder flits) wel beweging geregistreerd wordt. En dan lijkt het dus alsof er 2 foto's/momenten gecombineerd zijn.

Je ziet duidelijk dat de linker (zwevende) arm geflitst is, want die is scherp en wit, terwijl de rest van de persoon gelig is door de omgevingslicht en bewogen is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 12-02-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik ken het menu van de A57 niet, maar bij de meeste Sony modellen heet dit in het menu iets van Shutter Priority. Die kun je instellen op AF Priority of op Release Priority. Als deze op AF staat, dan neemt de camera pas een foto als de AF heeft scherp gesteld. Zet je hem op Release, dan neemt de camera een foto als de shutterknop ingedrukt wordt, ongeacht of de AF gelocked heeft of niet.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D-Ed schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:49:
Vraagje voor de NEX kenners (5n). Is er iemand al achter hoe je de maximale 'auto ISO' kan beïnvloeden? Ik krijg het nergens gevonden en heb het idee dat hij nogal snel naar ISO 3200 springt..
Je kunt het niet instellen op de NEX, zou wel een mooie toevoeging zijn trouwens. Wel gelezen dat ie in Aperture mode minder snel omhoog springt dan in de andere modes, maar dat heb ik zelf nooit getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Zo, dat Sigma lensje is inderdaad een toplensje voor het geld!
Ik had hem bij Fotobooms vandaan, dit was een demo model, daarom was hij nog eens 20 euro goedkoper.
Er zit daardoor ook geen doosje bij en dat opbergtasje ook niet. De lens zelf is gewoon (als) nieuw.
Ik heb op DX.com al een mooi tasje voor hem gevonden.

Als ik dan toch zeuren mag... het is wel jammer dat het lensje geen OSS (Optical Steady Shot) heeft. Ik vind het erg lastig de camera stil te houden als het donker is, dus ik krijg al snel bewogen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Weakling schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:49:
[...]

Je kunt het niet instellen op de NEX, zou wel een mooie toevoeging zijn trouwens. Wel gelezen dat ie in Aperture mode minder snel omhoog springt dan in de andere modes, maar dat heb ik zelf nooit getest.
Jammer idd. Daarom ben ik ook blij dat ik deze camera voor niet teveel geld heb kunnen aanschaffen, mijn 60d gaat pas de deur uit als ik helemaal om ben ;)
rimave schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:18:
Zo, dat Sigma lensje is inderdaad een toplensje voor het geld!
Ik had hem bij Fotobooms vandaan, dit was een demo model, daarom was hij nog eens 20 euro goedkoper.
Er zit daardoor ook geen doosje bij en dat opbergtasje ook niet. De lens zelf is gewoon (als) nieuw.
Ik heb op DX.com al een mooi tasje voor hem gevonden.

Als ik dan toch zeuren mag... het is wel jammer dat het lensje geen OSS (Optical Steady Shot) heeft. Ik vind het erg lastig de camera stil te houden als het donker is, dus ik krijg al snel bewogen foto's.
Heb je de Sony 50mm 1/8 overwogen? Die heeft wel OSS en redelijke AF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Killer schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:46:
[...]

Ik ken het menu van de A57 niet, maar bij de meeste Sony modellen heet dit in het menu iets van Shutter Priority. Die kun je instellen op AF Priority of op Release Priority. Als deze op AF staat, dan neemt de camera pas een foto als de AF heeft scherp gesteld. Zet je hem op Release, dan neemt de camera een foto als de shutterknop ingedrukt wordt, ongeacht of de AF gelocked heeft of niet.
Als het, hetzelfde is als de A77 dan is dat: Menu, canera ->blad 3, priority set-up , release

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Inderdaad, ik moet daar ook aan wennen. Nou heb ik sowieso al niet zo'n hele vaste hand en dan valt met een lens als de Sigma wel ineens goed op hoeveel OSS compenseert.
D-Ed schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:30:
Heb je de Sony 50mm 1/8 overwogen? Die heeft wel OSS en redelijke AF..
Redelijke AF inderdaad, vrij traag, maar nog redelijk tot goed te doen. Verschil tussen 30mm en 50mm lijkt me wel wat groot eerlijk gezegd. Dan zou ik zelf eerder voor de nieuwe 35mm gaan. Maar die is in verhouding weer gillend duur. Verder helemaal eens met rimave, voor zo weinig geld is de Sigma een geweldige lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Ik heb mijn sel35f18 vanmorgen binnengekregen en direct een paar fotos genomen:
http://www.flickr.com/photos/jenrossey/tags/sel35f18/

Ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
Ik heb op dit moment een Nex 5N, 18-55, 55-210, een KM AR 50 1.7, en waarschijnlijk komt er een lichtsterke groothoek prime bij. Dit wordt of een Sigma, of een tweede handmatig objectief.

Ik zoek een fatsoenlijke tas waarin ik dit allemaal kan opbergen. Ik heb nu een gigantische LowePro rugzak, en een inieminie Samsonite tasje waar alleen de Nex + 1 objectief in past. Wie kent een comfortabele foto-tas die mooi (=subjectief, maar ik zoek een tas die er niet standaard uitziet), compact en functioneel is. Er moeten dus diverse vakjes inzitten zodat niet alle objectieven tegen elkaar aan klotsen. Budget, 100 tot 125 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

mngm schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:30:

Een tijger voor de deur, een waakhond in huis en een mes op tafel ... ik kan maar beter uit de buurt blijven zie ik wel ... veel te gevaarlijk.

Alle gekheid op een stokje: ziet er goed uit!
107mb schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:56:
Ik heb op dit moment een Nex 5N, 18-55, 55-210, een KM AR 50 1.7, en waarschijnlijk komt er een lichtsterke groothoek prime bij. Dit wordt of een Sigma, of een tweede handmatig objectief.

Ik zoek een fatsoenlijke tas waarin ik dit allemaal kan opbergen. Ik heb nu een gigantische LowePro rugzak, en een inieminie Samsonite tasje waar alleen de Nex + 1 objectief in past. Wie kent een comfortabele foto-tas die mooi (=subjectief, maar ik zoek een tas die er niet standaard uitziet), compact en functioneel is. Er moeten dus diverse vakjes inzitten zodat niet alle objectieven tegen elkaar aan klotsen. Budget, 100 tot 125 euro
De Lowenpro selectie tool al gebruikt toevallig?
http://bagfinder.lowepro.com/lp/choose-profile

Oh en misschien heb je hier nog meer geluk met het vinden van de juiste tas:
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

[ Voor 54% gewijzigd door Plekuz op 13-02-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
mngm schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:30:

De Nikon 35mm 1/8 was altijd mijn meest favorite lens en dit soort foto's herinneren me daar weer aan :(

Eens goed in de gaten houden of deze nog ergens goedkoper te scoren is..

Edit: Waar heb je hem vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 13-02-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Ow trouwens sinds 5 februarie is er nieuwe firmware voor de A57 uit. versie 1.04. iemand enig idee wat er veranderd / verbeterd zou moeten zijn?
http://www.sony.nl/suppor...nloads/FW_SLT_A57V104_WIN

De camera moet AF lock hebben om door te kunnen drukken. Op veel camera's is dit uit te zetten. Bij minolta en sony heet dir release priority. Op de A57 kan dit helaas niet uit. Er zit een AF lock functie op die AF lock zou moeten forceren die moet je dan onder de AEL knop zetten. Maar dat vind ik niet handig werken.
ROFLASTC schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:50:
Als het, hetzelfde is als de A77 dan is dat: Menu, canera ->blad 3, priority set-up , release
Kan de functie niet vinden op m'n A57. Ook op AF-C krijg je geen release priority.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 13-02-2013 19:15 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 21:07
Gebruik nu al een paar jaartjes een A330 met de standaard 18-55 kitlens, maar wil weer eens wat anders proberen.
Als 'goedkope' aanvulling kwam ik uit op de SAL50F18 maar deze heeft ook een 35mm broertje de SAL35F18.
Kan iemand mij vertellen wat ik merk als verschil tussen deze twee objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
@107mb:

Ik heb zelf de Crumpler Jack Photo 1500. Dat is een mooi klein tasje waar m'n NEX6 met de 16-50 lens erop (of de Sigma 30mm) + de Sony 55-210mm in past. In het voorvakje heb ik dan nog 2 accu's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

martijn_tje schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:55:
Ow trouwens sinds 5 februarie is er nieuwe firmware voor de A57 uit. versie 1.04. iemand enig idee wat er veranderd / verbeterd zou moeten zijn?
http://www.sony.nl/suppor...nloads/FW_SLT_A57V104_WIN

[...]

De camera moet AF lock hebben om door te kunnen drukken. Op veel camera's is dit uit te zetten. Bij minolta en sony heet dir release priority. Op de A57 kan dit helaas niet uit. Er zit een AF lock functie op die AF lock zou moeten forceren die moet je dan onder de AEL knop zetten. Maar dat vind ik niet handig werken.
voor de A77 was het iig lenssupport in de vorm van microadjust instellingen en een verhoogde responstijd van de camera.
Kan de functie niet vinden op m'n A57. Ook op AF-C krijg je geen release priority.
Hmm dan maar op een andere manier en de cam, door de shutter half in te drukken, al te laten focussen?

And it goes BRAAAAAPP!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jammer is dat de NEX geen In body stabilisatie heeft...dat is ook handig voor legacy lenzen.

[ Voor 28% gewijzigd door jayjey op 14-02-2013 02:02 ]

• jayjey
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:56:
Welke handmatige dan?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
een 24 of 28 2.8, merk maakt niet zo veel uit. Heb nu goede ervaringen met de Konica Minolta 50 1.7 en de Big-is adapter die er bij zit, dus ik zou zomaar weer een KM objectief kunnen kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door 107mb op 14-02-2013 11:52 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

.NCK schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:29:
Gebruik nu al een paar jaartjes een A330 met de standaard 18-55 kitlens, maar wil weer eens wat anders proberen.
Als 'goedkope' aanvulling kwam ik uit op de SAL50F18 maar deze heeft ook een 35mm broertje de SAL35F18.
Kan iemand mij vertellen wat ik merk als verschil tussen deze twee objectieven?
Voor een APS-C camera is normaal gesproken de 35mm de beste keuze. Deze komt overeen met de 50mm voor Full Frame. 50mm op een APS-C komt overeen met 75mm Full Frame, en dat is al een lichte tele.

De beeldkwaliteit van de 35mm is overigens super. Mechanisch is het plastic fantastic, maar daar is de prijs ook naar. Sinds ik deze lens heb, gebruik ik die vrij veel en de 18-55 kitlens nauwelijks nog.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• D-Ed
  • Niet online
Thx!

Is het wellicht een idee om een eigen NEX thread aan te maken? Er ontstaan al complete (Engelse fora over deze camera en volgens mij verdient hij hier ook wel een eigen draadje?

• Grozno

Grozno

Sony Alpha NEX ;)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 14:55

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

+1 voor een aparte nex thread

http://www.xbmcfreak.nl/

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Dit.

Maar het kan op zich wel, alleen dan moet het huidige topic ook een andere naam krijgen. Iets als Sony Alpha SLT topic en Sony Alpha NEX topic en dan kun je ook net zo goed weer het woordje "Alpha" weglaten wellicht .... uhmmmm.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
Ik heb nu ook een maandje of 14 een Nex-5n, ga eind dit jaar mijn body wel upgraden zodra de 6x er komt (puur speculatie uiteraard). Momenteel heb ik de SEL16, SEL1855 en SEL18200, waarvan ik die laatste het meeste gebruik vanwege zijn gemak.

Ik heb echter het gevoel dat ik niet het meeste eruit haal, en ik mis vaak scherpte bij portretten. Is er ergens een handige uitleg/gids over welke lenzen waarvoor geschikt zijn?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Grozno

Grozno

Als ik het me goed herinner is vanuit vroeger de 75-135mm (correct me if I'm wrong) range op Full Frame (FF) veelgebruikt voor portretten.
Met de SEL1855 haal je 27-82.5mm FF en met de SEL18200 haal 27-300mm FF.
Een echt portretobjectief is er helaas nog niet voor de NEX-serie. Ik gebruik zelf een oude Vivitar Series 1 28-90mm, voor portret vind ik AF namelijk niet zo belangrijk.

Weet je trouwens zeker dat het objectief de oorzaak van het gemis aan scherpte is? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Grozno op 14-02-2013 16:47 ]

• Phusebox
Grozno schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:44:

Weet je trouwens zeker dat het objectief de oorzaak van het gemis aan scherpte is? :+
Misschien doe ik ook wel iets fout hoor, of verwacht ik teveel. Zal eens wat foto's uploaden binnenkort.

• Grozno

Grozno

Probeer eens wat te prutsen met sluitertijd (te lang = bewegingsonscherpte), diafragma (te groot = kleine DoF) en ISO (te hoog = veel ruis). Diafragma zal trouwens niet direct het probleem zijn denk ik, zo lichtsterk zijn die objectieven niet.
Ik gebruik mijn NEX-5N trouwens met DMF, zodat ik na het automatisch scherpstellen nog handmatig bij kan stellen (sluiterknop half indrukken en dan de focusring een swiep geven).

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

En gebruik punt focus op 1 van de ogen. Bij volledig automatische focus stelt ie eerder scherp op de neus of de haren en dan ziet een gezicht er al snel onscherp uit.

Een echte E-mount portretlens is er zoals gezegd inderdaad nog niet. Persoonlijk vind ik dat je met de 50mm f/1.8 een heel eind kunt komen. Je zit aan de ondergrens met omgerekend 75mm op fullframe, maar het is goed te doen.

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 23:03
Beste Tweakers,

Omdat ik mijn fotografie hobby naar een hoger niveau wil trekken, wil ik gaan investeren in een nieuwe DSRL. Ik heb al 100e reviews van onder andere Canon, Nikon en Sony bekeken.
Nu heb ik bij Canon vooral naar de Canon 5D mark 3 gekeken.
Bij nikon de D800 En ben ik maandag in aanraking gekomen met de Sony a99.

Nu weet ik veel over de mark 3 en d800 alleen de A99 is op sommige punten nog een mistery.
Ben vooral erg benieuwd wat voor video functies hij heeft.
Omdat ik naast foto ook graag aan video werk.

Ik weet bv wel de framerate resoluties etc. Maar welke andere functies heb ik voor handen in video mode?
Is er bv een mogelijkheid om HDR te filmen? manual iso, etc.
Ik kan wel wat informatie vinden, alleen het totaal plaatje is niet helemaal compleet.
Op dit moment geniet de A99 de voorkeur.

Alvast bedankt

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• Hahn
Er zijn ook genoeg reviews over de A99 te vinden hoor, maar wat voor DSLR heb je nu dan, dat je fullframe-camera's van dik boven de €2000 aan het overwegen bent?

In HDR kan je sowieso niet filmen, want dat vereist meerdere belichtingen in één beeld. Manual ISO kan natuurlijk wel.

• Dutchzilla
Hahn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:23:
Er zijn ook genoeg reviews over de A99 te vinden hoor, maar wat voor DSLR heb je nu dan, dat je fullframe-camera's van dik boven de €2000 aan het overwegen bent?

In HDR kan je sowieso niet filmen, want dat vereist meerdere belichtingen in één beeld. Manual ISO kan natuurlijk wel.
Ik had een Canon 550D
En heb beschikking over een 5d mark 2 ( niet van mijzelf)
Ik heb aardig wat reviews gelezen, alleen hdr film zag ik er niet bij staan.
Maar geen probleem overigens.

Zelf heb ik diverse reviews gezien, en ze ontlopen elkaar eigen nauwelijks. Alleen gaf mijn test maandag in een fotowinkel het beste gevoel bij de Sony a99.

Waarom ik een aankoop overweeg van meer dan 5000 euro incl lenzen.
Omdat ik lang genoeg heb kunnen oefenen op andere camera's en nu gewoon in 1 keer iets goed wil kopen.
Met fullframe als vereiste!

• Hahn
Klinkt niet alsof je het heel erg goed uit hebt gedacht, om eerlijk te zijn, maar het is jouw geld. Als je niet al meerdere lenzen voor Canon hebt, dan zou ik gewoon gaan voor de camera waarbij jij het beste gevoel hebt.

Als je al wel (veel) Canon-spul hebt, dan zou ik eerst kijken hoeveel moeite het kost en geld het oplevert om dat te verkopen om over te stappen naar iets anders. A99 heeft wel als voordeel dat je 60fps op 1080p kunt doen, dat kunnen Canon en Nikon FF's niet. Maar verder ontlopen ze elkaar weinig qua video.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 14-02-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:42:
En gebruik punt focus op 1 van de ogen. Bij volledig automatische focus stelt ie eerder scherp op de neus of de haren en dan ziet een gezicht er al snel onscherp uit.

Een echte E-mount portretlens is er zoals gezegd inderdaad nog niet. Persoonlijk vind ik dat je met de 50mm f/1.8 een heel eind kunt komen. Je zit aan de ondergrens met omgerekend 75mm op fullframe, maar het is goed te doen.
Grozno schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:56:
Probeer eens wat te prutsen met sluitertijd (te lang = bewegingsonscherpte), diafragma (te groot = kleine DoF) en ISO (te hoog = veel ruis). Diafragma zal trouwens niet direct het probleem zijn denk ik, zo lichtsterk zijn die objectieven niet.
Ik gebruik mijn NEX-5N trouwens met DMF, zodat ik na het automatisch scherpstellen nog handmatig bij kan stellen (sluiterknop half indrukken en dan de focusring een swiep geven).
Thanks voor de tips. Ik gebruik zelf ook DMF, zet de ISO normaal max op 1600 en buiten max 800, maar probeer zo laag mogelijk uiteraard. Misschien ben ik ook wel te kritisch en moet ik inderdaad voor mezelf de goede middenweg vinden tussen DoF en overall scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:29:
Thanks voor de tips. Ik gebruik zelf ook DMF, zet de ISO normaal max op 1600 en buiten max 800, maar probeer zo laag mogelijk uiteraard. Misschien ben ik ook wel te kritisch en moet ik inderdaad voor mezelf de goede middenweg vinden tussen DoF en overall scherpte.
Ik weet niet of jij het doet, maar pixel peepen is iets wat ik mezelf echt heb moeten afleren. Ik was in het begin daardoor nooit helemaal tevreden, terwijl de foto er afgedrukt of schermvullend er prima uit zag.

Overigens: ik zie dat je ook de 18-200 hebt. Daar kun je op zich ook prima portretten mee maken. Vooral als je de geportreteerde niet te dicht op de huid wil zitten is die lens wel een uitkomst. Zet 'm op 100mm of meer en schieten maar. Enige nadeel is zijn gewicht en dat je een vaste hand moet hebben, of een statief.

Iets totaal anders en terugkomend op een hot topic hier van een paar weken geleden: gisteren mijn Kenko tussenringen/extension tubes binnen gekregen. Even heel kort uitgeprobeerd met mijn Sigma 30mm en Sony 50mm.

Allemachtig, wat kun je dan dichtbij je onderwerp komen! Het is wel erg zoeken naar de focus. Handmatig focussen en een statiefje om het beeld stil te houden is haast een must, maar erg erg leuk speelgoed. Het valt me ook nog mee dat je de lens helemaal niet zover hoeft dicht te schroeven als ik in sommige artikelen had gelezen. Daar werd steevast op f/22 geschoten, maar op pak-m-beet f/4 lukt het ook nog aardig. Goed de DoF wordt nog krapper, maar het kan wel.

Voor ongeveer 100 euro uit Hongkong laten overwaaien, terwijl ie hier voor 180 euro over de toonbank gaat. Een koopje en een aanrader wat mij betreft voor iedereen die iets met close-up/macro fotografie wil doen. De reden dat ik voor deze oplossing ben gegaan is dat tussenringen op alle objectieven passen, terwijl je met close-up filters afhankelijk bent van de filterdiameter van de lens waarop je 'm wil gebruiken. Voor je het weet heb je meerdere filters nodig. Daarnaast hou ik niet zo van extra glas voor mijn lens zetten.

tl;dr: Ik ben blij met mijn Kenko extension tubes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:39:
[...]
Iets totaal anders en terugkomend op een hot topic hier van een paar weken geleden: gisteren mijn Kenko tussenringen/extension tubes binnen gekregen. Even heel kort uitgeprobeerd met mijn Sigma 30mm en Sony 50mm.
PICS!!! or it didn't happen! :+

Even serieus: Ik ben wel benieuwd naar een aantal plaatjes (niet van de ringen zelf, maar naar het resultaat). Ik overweeg zelf ook om ze aan te schaffen voor op mijn A77. Ik heb een 50mm Macro lens, maar mis af en toe toch nog wat. De 100mm macro is weer zo duur, dus misschien zijn de ringen een goed compromis.

[ Voor 29% gewijzigd door Killer op 15-02-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Dutchzilla schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:20:
Beste Tweakers,

Is er bv een mogelijkheid om HDR te filmen?
In body HDR filmen kan niet. Je kan wel naderhand in CS6 een soort HDR effect faken.

HDr filmpjes die in camera gemaakt zijn, zijn HDR timelapses dmv veel fotoos en een shuttertimer.

de A99 heeft wa perks qua filmen doordat het ding heel stil kan draaien en ongecomprimeerd kan uitsturen naar een externe recorder/beeldscherm.

Als je toch 5K hebt liggen, koop dan een 2e hands EX3 of een FS100. Da's veel meer video minded.

[ Voor 25% gewijzigd door ROFLASTC op 15-02-2013 12:04 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477668

Wie weet er of er ook een firmware update komt voor de 18-200 le.
Want het fase detectie werkt niet op mijn nex6

Gr. Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Anoniem: 477668 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:13:

Gr. Martijn
Dat weet alleen Sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Killer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:00:
PICS!!! or it didn't happen! :+

Even serieus: Ik ben wel benieuwd naar een aantal plaatjes (niet van de ringen zelf, maar naar het resultaat). Ik overweeg zelf ook om ze aan te schaffen voor op mijn A77. Ik heb een 50mm Macro lens, maar mis af en toe toch nog wat. De 100mm macro is weer zo duur, dus misschien zijn de ringen een goed compromis.
Ghehe, ik was er al "bang" voor. Gisteren maar heel even kunnen stoeien met die dingen, dus nog geen echt representatieve plaatjes kunnen maken, maar met een beetje geluk kan ik komend weekend wel een onprofesionele vergelijking inelkaar knutselen. Het gaat overigens wel om NEX Kenko tussenringen.
Anoniem: 477668 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:13:

Gr. Martijn
Ja, die is er of komt er binnenkort, maar daarvoor moet je wel je lens opsturen. Het is de enige Sony lens die je niet vanuit de camera kunt updaten blijkbaar.
http://www.sonyalpharumor...rmware-table-on-dpreview/
http://www.sonyalpharumor...e-at-sony-japans-website/
http://forums.dpreview.com/forums/post/50803082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 22:09
EXX schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:26:
[...]
Voor een APS-C camera is normaal gesproken de 35mm de beste keuze. Deze komt overeen met de 50mm voor Full Frame. 50mm op een APS-C komt overeen met 75mm Full Frame, en dat is al een lichte tele.

De beeldkwaliteit van de 35mm is overigens super. Mechanisch is het plastic fantastic, maar daar is de prijs ook naar. Sinds ik deze lens heb, gebruik ik die vrij veel en de 18-55 kitlens nauwelijks nog.
Volgens mij is die lens van aluminium hoor, maar met een dikke verfcoating.

Dit wordt ook vermeld op de Sony website zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nou, ik heb de lens zelf, maar het is echt gemaakt met heel veel plastic, zelfs de mount. Of er binnenin aluminium zit kan ik natuurlijk niet zien. Ik zit er overigens niet mee, want het maakt de lens lekker goedkoop en licht van gewicht. Alleen de manuele focusring is een beetje losjes; er zit wat speling in, hetgeen echter geen gvolgen heeft voor het functioneren.

Meer info: productreview: Sony DT 35mm F1.8 SAM review door EXX

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 22:09
Ow wacht, sorry ik dacht dat er over de Nex variant gesproken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:58:
[...]
Ghehe, ik was er al "bang" voor. Gisteren maar heel even kunnen stoeien met die dingen, dus nog geen echt representatieve plaatjes kunnen maken, maar met een beetje geluk kan ik komend weekend wel een onprofesionele vergelijking inelkaar knutselen. Het gaat overigens wel om NEX Kenko tussenringen.
De werking van tussenringen op een NEX zal in essentie niet heel veel anders zijn dan op een Alpha of wat voor camerasysteem dan ook vermoed ik. Ik twijfel er nog aan of ik met ringen wel goed kan werken. Ik heb in het verleden gewerkt met voorzetlenzen en dat was een drama in mijn ogen. Ik gebruik nu een 'echte' 50mm macro lens en dat werkt als een tierelier. Zo af en toe zou ik een 100mm o.i.d. willen hebben, omdat ik af en toe objecten fotografeer waar je niet heel dicht bij kunt komen. maar omdat dat maar af en toe is, vind ik het voor mijzelf niet gerechtvaardigd om te investeren in een 100mm macro-objectief. Tussenringen zullen vast niet zo goed werken als een echte macrolens, maar ik hoop dat ze qua gebruik toch beter\makkelijker zijn dan voorzetlenzen.

Dus ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de tussenringen en de foto's die het oplevert. Zaken als compositie en onderwerp vind ik voor de foto's dan minder interessant, dus ik zal je niet affikken op de kwaliteit van de foto's zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Killer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:50:
Dus ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de tussenringen en de foto's die het oplevert. Zaken als compositie en onderwerp vind ik voor de foto's dan minder interessant, dus ik zal je niet affikken op de kwaliteti van de foto's zelf :+
Ben een prutsfotograaf, dus er is helemaal geen kwaliteit om af te fikken ;)

Ik heb even snel wat gefotografeerd. Allemaal met mijn NEX-5 en Sigma 30mm lens op een statiefje, ingesteld op f/4 en ISO800. Verder heb ik steeds gepoogd op het voor de kijkers linkeroog te focussen. Doelstelling van deze kleine serie: hoe dichtbij kan ik komen voordat de autofocus het opgeeft. De Kenko set bestaat uit een 10mm en 16mm ring.

Alleen de Sigma 30mm
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/28uu542.jpg

De lens plus de 10mm ring
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2z53jub.jpg

De lens plus de 16mm ring
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/30i9v1k.jpg

De lens met de 10 en 16mm ring
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/23qzc7.jpg

Wat mij opvalt: na de 10mm ring is het verschil in focusafstand al enorm, de verschillen met 16mm en 26mm zijn een stuk kleiner. Het focussen wordt met het toenemen van de ringlengte steeds lastiger, maar is nog goed te doen. Als ik naar f/16 of zo was gegaan en genoeg licht over zou houden, was het focussen waarschijnlijk al weer een stukje eenvoudiger. Ik denk verder niet dat het heel erg goed gaat werken als ik uit de hand ga proberen te fotograferen, tenzij ik de sluitertijd een stuk kleiner dan 1/60s krijg.

Het aanschaffen was voor mij ook een gok, maar ik ben dik tevreden met de mogelijkheden. Ja, het is ietsje meer prutsen dan gewoon snapshots schieten zonder tussenring, maar afgezien van het lichtverlies door het soms moeten dichtdraaien van de lens om goed te kunnen focussen is de technische kwaliteit van de foto bijzonder goed. Op zich niet gek, want het zijn maar holle ringen die je tussen je lens en sensor plaatst.

Oh en de Sigma 30mm voor NEX: wat een bizar scherpe lens is dat zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op deze pagina vind je calculators waarmee je de vergrotingsfactor van een lens kan bepalen icm een tussenring of close-up lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:24:
[...]
Ben een prutsfotograaf, dus er is helemaal geen kwaliteit om af te fikken ;)
Dat valt alleszins mee als ik deze foto's zo zie. Dank je. Rest mij nog 1 vraag eigenlijk: Stel je neemt de foto genomen met de 10mm tussenring als uitgangspunt. Nu plaats je de 16mm (of de 16mm + de 10mm) op je camera en je wilt een foto maken die identiek is qua compositie als je referentiefoto. Dan moet je de camera verder van het object af plaatsen om een foto te krijgen die identiek is als je referentiefoto (als je begrijpt wat ik bedoel).

Waar het mij nu om gaat, is om te weten hoe veel verder je van het object af moet staan met 10mm+16mm ring in vergelijking met alleen de 10mm ring. Ik vraag dit omdat ik niet zozeer nog grotere vergroting wil, maar juist verder van het onderwerp af wil kunnen staan (met ringen ertussen) en dan toch nog dezelfde vergroting te halen (als dichtbij staan zonder ringen). Insecten e.d. willen vaak niet blijven zitten als je er heel dichtbij komt. Vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Killer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:57:
...Dan moet je de camera verder van het object af plaatsen om een foto te krijgen die identiek is als je referentiefoto (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik snap wat je bedoelt en ik heb het geprobeerd maar het scherptegebied neemt dusdanig veel af dat ik met 26mm ertussen zelfs op f/22 niet meer kan focussen als ik "dezelfde" foto wil maken als bij 10mm.

Nu was het licht niet te best, dus misschien probeer ik het nog eens met echt goed licht, maar ik heb het idee dat extension tubes alleen geschikt zijn waarvoor ik ze gekocht heb: dichterbij komen en niet meer afstand nemen om hetzelfde plaatje te kunnen maken. Het lijkt er op dat je dan toch echt aangewezen bent op de dedicated 100mm macro lens waar je het eerder over had.
Insecten e.d. willen vaak niet blijven zitten als je er heel dichtbij komt. Vandaar
Misschien moet je ze eerst vangen en een nachtje in de koelkast zetten. Heb weleens gelezen dat een insecten fotograaf dat deed om zijn beestjes stil te laten zitten. Blijkbaar gaan ze er niet dood van, maar blijven ze wel vrij stil zitten ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Scheelt ongeveer €30,- met in NL aanschaffen dus? (die verzendkosten van 20 pond doen het hem..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb hier wat foto's op Flickr gezet van onze laatste vakantie. Waarbij ik het gevoel heb dat het lang niet zo'n mooie scherpe foto's zijn als de camera zou moeten kunnen. Dus het zal vast aan mij liggen, dat geloof ik zeker, vraag me alleen af wat ik kan verbeteren.

http://www.flickr.com/pho...n/sets/72157632779624051/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Hahn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:55:
Klinkt niet alsof je het heel erg goed uit hebt gedacht, om eerlijk te zijn, maar het is jouw geld. Als je niet al meerdere lenzen voor Canon hebt, dan zou ik gewoon gaan voor de camera waarbij jij het beste gevoel hebt.

Als je al wel (veel) Canon-spul hebt, dan zou ik eerst kijken hoeveel moeite het kost en geld het oplevert om dat te verkopen om over te stappen naar iets anders. A99 heeft wel als voordeel dat je 60fps op 1080p kunt doen, dat kunnen Canon en Nikon FF's niet. Maar verder ontlopen ze elkaar weinig qua video.
Geloof me, het is goed uitgedacht. Maar snap je punt :) Ik heb nu niets meer van mijzelf.
Alles is verkocht, weet wat ik wil, en sony geniet de voorkeur :o
De daadwerkelijke aankoop zal denk ik in mei plaatsvinden.
Misschien is er dan een pricedrop geweest, zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 23:48:
Ik heb hier wat foto's op Flickr gezet van onze laatste vakantie. Waarbij ik het gevoel heb dat het lang niet zo'n mooie scherpe foto's zijn als de camera zou moeten kunnen. Dus het zal vast aan mij liggen, dat geloof ik zeker, vraag me alleen af wat ik kan verbeteren.

D'r zal wel iets mis zijn met mijn ogen dan, want ik vind ze ontzettend scherp. Ik weet niet wat jij verwacht, maar scherper dan dit wordt het echt niet. Misschien als je er een hele dure lens tegenaan smijt nog een minimale kleine bijna niet waar te nemen fractie scherper, maar ze zijn nu al haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

? De scherpte klopt bij die instelling. (meestal 6.3 als ik het less in de EXIF her en der)

Heb jij een linkje van een foto die laat zien wat jij verwacht? als je meer scherpte waarbij het onderwerp sterker afsteekt tegen de achtergrond, of meer "sprankelt" dan moet je eens de sprong in nabewerking maken.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hier nog eentje die niet ziet wat er 'niet scherp' aan zou moeten zijn. Ik vind ze allemaal prima scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 01:16:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ik heb het geprobeerd maar het scherptegebied neemt dusdanig veel af dat ik met 26mm ertussen zelfs op f/22 niet meer kan focussen als ik "dezelfde" foto wil maken als bij 10mm.

Nu was het licht niet te best, dus misschien probeer ik het nog eens met echt goed licht, maar ik heb het idee dat extension tubes alleen geschikt zijn waarvoor ik ze gekocht heb: dichterbij komen en niet meer afstand nemen om hetzelfde plaatje te kunnen maken. Het lijkt er op dat je dan toch echt aangewezen bent op de dedicated 100mm macro lens waar je het eerder over had.

[...]

Misschien moet je ze eerst vangen en een nachtje in de koelkast zetten. Heb weleens gelezen dat een insecten fotograaf dat deed om zijn beestjes stil te laten zitten. Blijkbaar gaan ze er niet dood van, maar blijven ze wel vrij stil zitten ... :X
Ik denk dat je gelijk hebt. Bedankt voor je moeite!

En voor wat betreft de insecten: Als ze al niet stil zitten om te fotograferen, dan zal vangen mij ook wel niet lukken :+

Ik denk dat ik zie waar je op doelt. De foto's zijn wel scherp, maar je had denk ik 'hardere' randen verwacht bij overgangen (zoals bv tussen berg en lucht). Een beetje zoals dit vermoed ik:

Niet scherp

Afbeeldingslocatie: http://www.mhohner.de/sony-minolta/17-35test/17-35_17_35_corner.jpg

Scherp

Afbeeldingslocatie: http://www.mhohner.de/sony-minolta/17-35test/17-35_17_8_corner.jpg

En hoewel beide foto's scherp zijn, 'voelt' de eerste als minder scherp. (in dit specifieke geval is het verschil tussen beide foto's slechts de f-stop. De eerste is 3.5, de tweede 8 )

Ik ken de 5N niet (zelf Alpha shooter), maar ik denk dat het probleem een beetje tweeledig is. Het zou kunnen dat jij zo'n vaste hand hebt dat SteadyShot je tegenwerkt, maar dat vermoed ik niet. Maar zet SteadyShot eens uit voor de gein (Ik weet niet of dat kan bij de 5N) en bekijk je resultaten dan nog eens. Daarnaast zou je kunnen spelen met de Sharpness instelling van de camera. De JPEG engine van Sony staat niet bekend om zijn vlijmscherpe rendering. Dat zou je misschien kunnen helpen. Daarnaast zou je kunnen kijken of een andere lens je de gewenste uitkomst biedt, maar dat zal in de papieren lopen. Je kunt natuurlijk ook proberen met een hogere F-stop te schieten. F8 is niet per definitie de scherpste bij elke lens.
Ik ken jou lens niet, maar misschien is deze bij een hogere f-stop wel scherper. Daarnaast heb je denk ik te maken met het probleem dat een lens over het algemeen niet over het gehele beeldopperval even scherp is. Misschien heb je ook nog last van randonscherpte in jou geval.
Het meeste resultaat zal je echter kunnen behalen in de nabewerking van je foto's.

[ Voor 16% gewijzigd door Killer op 18-02-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat zou ik dan in nabewerking nog kunnen doen, ik heb de foto's qua belichting al enigszins bijgewerkt met Photoshop (raw bestanden), echter heb ik niks gedaan met de "sharpen" instellingen.

Misschien enige pointers, zou ik erg op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:18:
Wat zou ik dan in nabewerking nog kunnen doen, ik heb de foto's qua belichting al enigszins bijgewerkt met Photoshop (raw bestanden), echter heb ik niks gedaan met de "sharpen" instellingen.

Misschien enige pointers, zou ik erg op prijs stellen.
Ik ben zelf nogal "fan" van high pass filter sharpening, omdat ik dan een aparte "scherpstelling" laag heb waar ik nog vanalles mee kan uithalen.

Basically:
- Laag dupliceren
- Op bovenste laag filter --> other --> high pass --> 1 pixel is vaak al voldoende
- Vervolgens bovenste laag blending mode op overlay

Als ik dan bijvoorbeeld bepaalde delen niet verscherpt wil hebben blur ik ze uit in de "scherpte" laag.
http://photo.tutsplus.com...otoshop-high-pass-filter/

Nog mooier is misschien via frequency separation, maar dat is lastiger in drie zinnen uit te leggen.
http://www.computerarts.c...ages-frequency-separation

In ieder geval gebruik ik zelf nooit de standaard sharpen filters rechtstreeks op de foto. Het verschil is redelijk subtiel (hoewel), maar dan krijg je zoiets met de high pass filter op 1 pixel:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34hurs1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Plekuz op 17-02-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
Ik kan een Sony 50mm F1.4 kopen voor 279 euro, nieuw.
Wat denken jullie is deze lens, de moeite waard, om te upgraden van een Minolta 50/1.7?

Ik heb een LA-EA1 adapter gekocht voor 25 euro. Ik heb een Sony SAL35f18 lens, hoe goed is deze in scherpstellen op de NEX? Valt dit mee?
Of kan ik beter een Sigma 30mm f2.8 halen? Weet iemand hoe duur de vernieuwde DN versie van deze lens gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

HeyJIJdaar schreef op zondag 17 februari 2013 @ 23:04:
Wat denken jullie is deze lens, de moeite waard, om te upgraden van een Minolta 50/1.7?

Ik heb een LA-EA1 adapter gekocht voor 25 euro. Ik heb een Sony SAL35f18 lens, hoe goed is deze in scherpstellen op de NEX? Valt dit mee?
Of kan ik beter een Sigma 30mm f2.8 halen? Weet iemand hoe duur de vernieuwde DN versie van deze lens gaat kosten?
Heb je behoefte aan de extra lichtsterkte? Qua IQ en dergelijke liggen beide lenzen heel dict bij elkaar. Vanaf f2 zou ik ze niet uit elkaar kunnen houden denk ik. Dus tenzij je de extra lichtsterkte nodig hebt, zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Onlogische vraag, want de SEL50mm kost maar 249 euro. Die is weliswaar maar 1.8 i.p.v. 1.4 maar daarmee heb je zowel autofocus als stabilisatie. Dat weegt makkelijk op tegen 1.4 van de SAL Lens. Bovendien bespaar je 30 euro.

Dus waarom 279 euro investen in de SAL50 als je dan nog steeds handmatig moet focussen? Verschil SAL50 en Rokkor 150 1.7 zal je niet zien bij f2 of meer zoals hierboven al gezegd. Dan koop je beter de Rokkor 50 1.4 erbij. Je hebt toch de MD-NEX adapter al! Ik heb beide Rokkors zelf ook.
Of kan ik beter een Sigma 30mm f2.8 halen? ....
Dit is nog steeds de beste prijs/kwaliteit ens voor de NEX. Haal de oude versie die nu goedkoper is en haal dan in april de Sigma DN 60mm! Verkoop ondertussen de SAL35f1.8 met LA-EA1 adapter. Met de 2 Sigma's heb je 2x autofocus en 2 nuttige lengtes i.p.v. 1 zonder autofocus.

Besparing SAL50mmf1.4: 279 euro
Verkoop SAL35f1.8+adapter: 200 euro.
Kosten:
Rokkor 50mm 1.4: 50 euro
Sigma 30mm 2.8: 97 euro
Sigma 60mm 2.8: 200 euro (gokje)
Op deze manier verdien je 132 euro én je krijgt gratis 3 nieuwe lenzen. ;)

Je hebt dan een 30mm lens en een 60mm lens die ideaal is als portretlens (90mm equiv.), beide met autofocus, en als er een keertje binnen gefotografeerd moet worden pak je de Rokkor 50 1.4.

Er is een review van de Sigma 30mm op tweakers. Houd er rekening mee dat de Sigma 30mm behoorlijk kleurafwijkingen geeft bijv. in de bovenhoeken bij takjes tegen de lucht. En de 2 onderhoeken zijn soft en de scherpte van die lens moet je ook weer niet overdrijven. Het gewicht en formaat zijn daarentegen ideaal.

http://www.sigmabenelux.c...ven/compact-system-camera

[ Voor 27% gewijzigd door jayjey op 18-02-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:45:
[...]

Ik ben zelf nogal "fan" van high pass filter sharpening, omdat ik dan een aparte "scherpstelling" laag heb waar ik nog vanalles mee kan uithalen.

Basically:
- Laag dupliceren
- Op bovenste laag filter --> other --> high pass --> 1 pixel is vaak al voldoende
- Vervolgens bovenste laag blending mode op overlay

Als ik dan bijvoorbeeld bepaalde delen niet verscherpt wil hebben blur ik ze uit in de "scherpte" laag.
http://photo.tutsplus.com...otoshop-high-pass-filter/

Nog mooier is misschien via frequency separation, maar dat is lastiger in drie zinnen uit te leggen.
http://www.computerarts.c...ages-frequency-separation

In ieder geval gebruik ik zelf nooit de standaard sharpen filters rechtstreeks op de foto. Het verschil is redelijk subtiel (hoewel), maar dan krijg je zoiets met de high pass filter op 1 pixel:
[afbeelding]
Nice, thanks voor de uitleg. Had ik eerder moeten weten (net vorige week mijn fotoalbum besteld van deze vakantie). Ik ga het deze week meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:48:
Nice, thanks voor de uitleg. Had ik eerder moeten weten (net vorige week mijn fotoalbum besteld van deze vakantie). Ik ga het deze week meteen proberen.
Het fijne weet ik er niet precies van, dus ik kan er naast zitten, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over het afdrukken. Dat gebeurt op 300ppi en een 15 x 10cm foto is ongeveer 6 inch breed, wat op 1800 puntjes afdruk neer komt. Je foto is een veel hogere resolutie, dus je levert sowieso in bij de afdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:00:
[...]

Het fijne weet ik er niet precies van, dus ik kan er naast zitten, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over het afdrukken. Dat gebeurt op 300ppi en een 15 x 10cm foto is ongeveer 6 inch breed, wat op 1800 puntjes afdruk neer komt. Je foto is een veel hogere resolutie, dus je levert sowieso in bij de afdruk.
Ja, maar het is een album van 48 x 28 cm ;) Maar ach ja, denk dat ik er zoals ze nu uitzien ook wel tevreden over ben, als amateur zijnde.

Ga het in ieder geval wel uitproberen met hulp van jouw uitleg en de twee links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Phusebox schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:48:
[...]

Highpass is idd een van de leukere, ik doe het ook altijd. Als je Lightroom hebt kan je de achtergrond nog onscherp maken dmv de Brush. Ook is het opscherper met lightroom soms beter als je bij de Highpass versie al en halo/gloed krijgt. Sowieso Highpass nooit/zelden hoger dan 2.0 instellen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ROFLASTC schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:36:
[...]

Highpass is idd een van de leukere, ik doe het ook altijd. Als je Lightroom hebt kan je de achtergrond nog onscherp maken dmv de Brush. Ook is het opscherper met lightroom soms beter als je bij de Highpass versie al en halo/gloed krijgt. Sowieso Highpass nooit/zelden hoger dan 2.0 instellen.
Helaas geen lightroom, zit dus niet in Photoshop Extended, want daar heb ik tenminste een licentie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Phusebox schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:56:
[...]

Helaas geen lightroom, zit dus niet in Photoshop Extended, want daar heb ik tenminste een licentie voor.
Met andere photoshop tools kan je natuurlijk ea selectief opscherpen. Met de pentool een gebiedje selecteren en daar een sharpen laag van maken wil ook wel werken. Als je dat doet moet je wel rekening houden met de natuurlijke omgeving. dwz: niet alleen het onderwerp opscherpen maar ook alles binnen 2 meter. alles wat dan verder is mag minder scherp blijven. Op die manier houd je het "natural" denk ik

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Achtergrond informatie vragen:
Ik zit met enkele zaken die ik kwijt wil ten aan zien van mijn Nex (f3) in combinatie met de sel50f18 _/-\o_ . Er is één groot minpunt en dat is dat deze lens soms niet wil scherpstellen (hunten); ook op bijvoorbeeld gezichten met redelijk wat licht in de avond. Focus je dan op het oog, of iets wat minder egaal is gaat het meestal beter (contrast detectie, en dat het bekend is met deze lens weet ik).

Nu is mijn punt: met de sel16f28 en sel1855 gaat dit sneller en beter. Logischerwijs is dit makkelijker voor de lens, alsook voor de camera. De f-waarde van 1-8~f2.2, welke ik meestal gebruik 's avonds zit ook niet mee dacht ik gelezen te hebben. Maar het is zo krom: een lichtsterke snelle prime, die niet zo snel is met focussen. Nu hebben de nex 5r en 6 hybrid-AF en scheelt dat enigzins overdag en met bewegende objecten. Echter, ik vraag me af of dit in deze situaties wel zou helpen. Ik zie namelijk óók veel DSLR's hunten/niet kunnen focussen met 50mm f1.8's bij weinig licht.

Ik weet dat manual focussing een optie kan zijn, dat werkt heerlijk met focus peaking. Echter dat is voor de 'snelle' shots niet handig en kost te veel tijd. Manual gebruik ik alleen met legacy lensen; de Pentacon auto mc 135mm f2.8 bijvoorbeeld.

Verder heb ik af en toe het probleem dat als je scherp stelt met de sel50f18 op bijvoorbeeld een oog, dat er front/back focussing optreed. Het AF-vakje dekt meer af dan alleen het oog, ookal zit het midden van het oog precies midden in het vakje.

Vragen:
- Helpt de hybrid-AF ook 's avonds in dezelfde setting, of ligt het grotendeels aan de sel50f18 en ligt dit bij de DSLR's met phase-detection ook meer aan de budget 50mm f1.8's?

- Focus op ogen heeft front-back focus, ligt dit ook aan de lens (met de 18-55 is me dit nog niet gebeurd) of omdat het vakje iets meer dan alleen het oog omvat?

- Nog tips hoe hier mee om te gaan/voorkomen, naast de eventuele achtergrond informatie ten aanzien van deze constateringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

@ToFast:

De hybrid autofocus zorgt er alleen maar voor dat je iets sneller kunt focussen en dat het focussen er prettiger uitziet bij filmen omdat ie niet net als bij contrast detectie heen en weer moet springen om de focus te vinden. Maar het helpt niet bij het vinden van focus op een redelijk egaal vlak.

Phase detection focussed ook niet beter dan contrast detectie. Het is niet voor niks dat bij de hybrid autofocus eerst PD wordt gebruikt en daarna fine tuning plaatsvindt met CD. Echte PD die je in DSLR's vindt is ook veel meer onderhevig aan afwijkingen dan CD bijvoorbeeld.

Dat je met een lichtsterkere lens meer moeite hebt om de focus 's avonds te vinden is ook logisch. Het scherptegebied is enorm klein en dus zit de lens er al snel naast bij het bepalen van de focus, waardoor ie langer moet zoeken. Even snel wat cijfers opgezocht:

Stel je wilt iets fotograferen op 2 meter afstand, dan is de diepte van je focusgebied:
- met de SEL50F18 op f/1.8: 12 cm diep
- met de SEL16F28 op f/2.8: 231 cm diep (!), met de SEL50F18 op f/2.8: 18 cm diep
- met de SEL1855 (@55mm) op f/5.6: 31 cm diep, met de SEL50F18 op f/5.6: 37 cm diep
http://www.cambridgeincol...orials/dof-calculator.htm

Dus het is logisch dat de SEL16F28 en SEL1855 er minder moeite mee hebben, want die hebben allemaal een veel groter dieptegebied om op scherp te stellen, zullen er bij het zoeken minder vaak naast zitten en daarmee sneller zijn. Afgezien van motorische verschillen in de lenzen natuurlijk.

Een lichtsterke lens betekent niet dat je sneller of makkelijker kunt focussen. Een lichtsterke lens zegt dat je meer licht in je lens krijgt waardoor je niet zo snel in je ISO omhoog hoeft en dat je beter in staat bent om foto's te maken waar het onderwerp los komt van de achtergrond door de achtergrond onscherp te maken.

Als het over een snelle lens gaat, wordt meestal niet de focussnelheid bedoelt. Snelheid is een verwarrende term wat dat betreft.

Front of backfocus kan aan een goedkope lens liggen, maar kan net zo goed optreden door het gebruik van de 50mm op f/1.8. Als je vanuit de hand schiet hoef je na het focussen maar een millimeter naar voren of achter te bewegen met je camera om net niet de focus te pakken. Terugschroeven naar f/5.6 of iets dergelijks helpt dan vaak al.
http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
@Weakling

Waardevolle informatie en erg plausibel. Misschien toch vaker het diafragma wat verder afstoppen dan 's avonds, zolang personen stil blijven zitten valt er zelfs op 1/8 sluitertijd nog wel te schieten :).

- Nog nooit zo over DOF/scherptegebied nagedacht, moet wat meer in het achterhoofd zitten.
- Dat artikel over back/front focus binnenkort maar eens lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 09:07

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Nou wat een feest, alles wat Sony aan gaat kondigen is al uitgelekt:
Sony A58:

20MP Exmor APS-C sensor and 1 stop improvement over predecessor
OLED viewfinder with 100% coverage
BIONZ processor
Clear Image Zoom feature
Sweep panorama feature
ISO range: 100-16.000
8 fps
Price for body with new 18-55mm SAM II kit lens $599
Sony NEX-3n:

16MP Exmor APS-C sensor (same as NEX-F3)
ISO range: 200-16,000
4fps
Tiltable LCD screen
Electronic zoom control
BIONZ processor
Built-in flash (GN6)
Available in two colors: black and silver
Price for body with 16-50mm kit lens $499
PR also agot the price for the new A-mount lenses:

Zeiss Planar T* 50mm f/1.4 ZA SSM lens: around $1500
Sony 18-55mm f/3.5-5.6 SAM II: around $200
Sony 70-400mm f/4-5.6G SSM II: around $3000
A58 ziet er leuk uit, ben vooral benieuwd wat er met het AF systeem gebeurd.
En verder 1500 euro voor een 50mm1.4 *proest! 2x de prijs van de oude 70-400 *proest^2
Die zeiss moet wel eehoorns op je foto's toveren en alles in 4d opnemen om die prijs te rechtvaardigen.

[ Voor 14% gewijzigd door Markofnikoff op 18-02-2013 22:40 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
jayjey schreef op maandag 18 februari 2013 @ 03:30:
[...]

Onlogische vraag, want de SEL50mm kost maar 249 euro. Die is weliswaar maar 1.8 i.p.v. 1.4 maar daarmee heb je zowel autofocus als stabilisatie. Dat weegt makkelijk op tegen 1.4 van de SAL Lens. Bovendien bespaar je 30 euro.

Dus waarom 279 euro investen in de SAL50 als je dan nog steeds handmatig moet focussen? Verschil SAL50 en Rokkor 150 1.7 zal je niet zien bij f2 of meer zoals hierboven al gezegd. Dan koop je beter de Rokkor 50 1.4 erbij. Je hebt toch de MD-NEX adapter al! Ik heb beide Rokkors zelf ook.

[...]

Dit is nog steeds de beste prijs/kwaliteit ens voor de NEX. Haal de oude versie die nu goedkoper is en haal dan in april de Sigma DN 60mm! Verkoop ondertussen de SAL35f1.8 met LA-EA1 adapter. Met de 2 Sigma's heb je 2x autofocus en 2 nuttige lengtes i.p.v. 1 zonder autofocus.

Besparing SAL50mmf1.4: 279 euro
Verkoop SAL35f1.8+adapter: 200 euro.
Kosten:
Rokkor 50mm 1.4: 50 euro
Sigma 30mm 2.8: 97 euro
Sigma 60mm 2.8: 200 euro (gokje)
Op deze manier verdien je 132 euro én je krijgt gratis 3 nieuwe lenzen. ;)

Je hebt dan een 30mm lens en een 60mm lens die ideaal is als portretlens (90mm equiv.), beide met autofocus, en als er een keertje binnen gefotografeerd moet worden pak je de Rokkor 50 1.4.

Er is een review van de Sigma 30mm op tweakers. Houd er rekening mee dat de Sigma 30mm behoorlijk kleurafwijkingen geeft bijv. in de bovenhoeken bij takjes tegen de lucht. En de 2 onderhoeken zijn soft en de scherpte van die lens moet je ook weer niet overdrijven. Het gewicht en formaat zijn daarentegen ideaal.

http://www.sigmabenelux.c...ven/compact-system-camera
Oh lekker handig eigenlijk, ik kan natuurlijk niet er vanuit gaan dat jullie , dat ik naast een nex-systeem ook nog een Sony A580 en A700 heb. De SAL35F18 heb ik al. De Minolta 50mm F1.7 en de Sony SAL50f14 zijn alleen voor deze camera's bedoeld. Ik vroeg me af of het de meerprijs waard is om van een Minolta 50/1.7 te upgrade naar een Sony 50/1.4. Dit is dus een op zichzelf staande vraag.

Toevallig kon ik goedkoop een Sony LA-EA1 adapter kopen, dus die heb ik maar aangeschaft. Om te proberen wat hij doet met een SAL35F18 en de andere Alpha lenzen die ik heb.

Naast de Alpha set wil ik mijn NEX set uitbreiden, als ik de Sony 50/1.4 niet aanschaf heb ik wat centjes over. Daarnaast ben ik benieuwd of de Sigma lens echt zoveel beter is als de 18-55 lens die ik al heb. De prijs is in ieder geval heel aantrekkelijk.

Daarnaast heb ik een nieuwe vraag, is de NEX-5N is die veel beter dan de NEX-5? Ik kan goedkoop een demo NEX-5N overnemen met EVF. Ik mis bij mijn NEX-5 de optische viewfinder nogal. De NEX-6 is mij te duur. Ook vind ik de autofocus wat magertjes vergeleken met mijn spiegelreflex. Biedt de NEX-5N daarin veranderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
HeyJIJdaar schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:45:
[...]

Daarnaast heb ik een nieuwe vraag, is de NEX-5N is die veel beter dan de NEX-5? Ik kan goedkoop een demo NEX-5N overnemen met EVF. Ik mis bij mijn NEX-5 de optische viewfinder nogal. De NEX-6 is mij te duur. Ook vind ik de autofocus wat magertjes vergeleken met mijn spiegelreflex. Biedt de NEX-5N daarin veranderingen?
De 5n is een behoorlijke verbetering, eigenlijk op elk aspect, ook op veel punten die je niet eens aanhaalt of belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Markofnikoff schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:38:
Nou wat een feest, alles wat Sony aan gaat kondigen is al uitgelekt:

[...]

A58 ziet er leuk uit, ben vooral benieuwd wat er met het AF systeem gebeurd.
En verder 1500 euro voor een 50mm1.4 *proest! 2x de prijs van de oude 70-400 *proest^2
Die zeiss moet wel eehoorns op je foto's toveren en alles in 4d opnemen om die prijs te rechtvaardigen.
Prijzen zijn wel re-tar-ded zeg... Ik heb geen idee of dat 't echt waard is. Soms heb ik wel spijt van de keus voor Sony, overpriced BS zo op zn tijd.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 22:26
Als die Zeiss ZA Planar 50mm f/1.4 ongeveer hetzelfde presteert als de ZE en ZF varianten, dan is het een enorm overpriced geval. Maar, mocht ie nu juist in de buurt komen van de nieuwe Distagon 55/1.4 (heel ander lensontwerp, I know), dan is ie die €1500 meer dan waard...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ROFLASTC schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:39:
Prijzen zijn wel re-tar-ded zeg... Ik heb geen idee of dat 't echt waard is. Soms heb ik wel spijt van de keus voor Sony, overpriced BS zo op zn tijd.
Sorry hoor, maar dat vind ik nou onzin. Het is even afwachten of de lenzen het waard zijn, maar goede objectieven zijn nu eenmaal duur en dat is bij elk merk zo. Kijk maar eens in het lijstje met bijvoorbeeld Canon of Nikkor lenzen, daar staan er ook zat van 1.000 euro en meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 09:07

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Weakling schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:51:
[...]

Sorry hoor, maar dat vind ik nou onzin. Het is even afwachten of de lenzen het waard zijn, maar goede objectieven zijn nu eenmaal duur en dat is bij elk merk zo. Kijk maar eens in het lijstje met bijvoorbeeld Canon of Nikkor lenzen, daar staan er ook zat van 1.000 euro en meer tussen.
Ja maar er is geen enkele 'normale' 50f1.4 die meer dan 1000 euro kost. De canon 50f1.2 is 1400! Dus dat er meer lenzen zijn die duurder zijn dan 1000 euro is niet echt een goed argument.
Daarnaast 3000 euro voor een nieuwe verfkleur en weathersealing op de 70-400 :s dat is twee keer de prijs van de huidige versie. Natuurlijk moeten we maar afwachten of die prijzen kloppen maar SAR heeft het meestal best goed.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

En stel nou dat Zeiss qua contrast, scherpte e.d. beduidend beter presteert dan de Canon, waarom zou de Zeiss dan niet duurder mogen zijn?
Een lager f/-getal is niet per definitie beter ;)

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.