Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.674 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

EXX schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 07:30:
Dat zijn dan ook geen echte macrolensen, ook al staat het op de lens. Bv de bekende beercan: dat is een 70-210 f/4 Macro. Dat macro is puur marketingpraat, de lens heeft een maximale vergroting van 1:4.

Ook bij de Minolta oudjes zijn er goede echte macro lenzen, zoals de 100mm f/2.8 Macro. Die haalt wel 1:1.
Ligt er maar net aan wat jij verstaat onder Macro. De reden dat op die oude beestjes staat dat ze een macro-stand hebben is echt geen marketing praat. Die stand maakt het mogelijk om met de lens op een relatief korte afstand scherp te stellen. Dat deze lenzen geen 1:1 vergroting halen heeft er verder niets mee te maken. Je moet er ook rekening mee houden dat deze lenzen gemaakt zijn voor 35mm film camera's. En dan is macro best heel goed mogelijk met die lenzen.

Natuurlijk is het zo dat de 35mm, 50mm en 100mm macro-objectieven beter geschikt zijn voor extreem close-up shots en dat is het meeste macro werk. Maar macro is niet exclusief extreem close-up. Puur theoretisch is macrofotografie de kunst van het maken van erg grote foto's en een meer praktische benadering van macro komt neer op dat de foto van het onderwerp in werkelijke groet gelijk of groter is dan het gefotografeerde onderwerp. En dat kun je met die oude Minolta lenzen inderdaad doen op een 35mm film-camera. En als je dan werkt met een tussenring of met een teleconverter (of beide), dan kun je met zo'n oud beestje in macro stand hele mooie close-up plaatjes schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 26-01-2013 22:03 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

De definitie van een macro lens is simpel: een lens die een minimaal vergroting geeft van 1:1 op full frame. Alles wat minder vergroot is close up.

Met tussenringen en close-up filters kun je ook met een standaard lens macro vergroting bereiken, maar dat maakt van de lens zelf nog geen macro lens.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat Full-Frame hoeft er geeneens bij, omdat het voor iedere sensor/filmmaat geldt.
@Killer: wat maakt het uit dat ze voor oude 35mm film camera's zijn gemaakt? Vroegah had je ook gewoon macro-objectieven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Macro, toevallig er over zitten denken om een setje Kenko tussenringen te kopen, maar die zijn nogal prijzig. Een omkeerring voor 15 euro kan ook, maar je lens achterstevoren op je camera zetten lijkt me nogal eng qua stof en beschadiging van de lens. Iemand ervaring met deze of andere oplossingen op een NEX?

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

EXX schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:37:
De definitie van een macro lens is simpel: een lens die een minimaal vergroting geeft van 1:1 op full frame. Alles wat minder vergroot is close up.

Met tussenringen en close-up filters kun je ook met een standaard lens macro vergroting bereiken, maar dat maakt van de lens zelf nog geen macro lens.
Zoals ik zei: Het is een beetje welke defintie van macro je er op na houdt. Deze lenzen werden ook nooit verkocht als macro lens. Het waren zoom lenzen met een macro-optie, waarbij macro stond voor de mogelijkheid tot close-focus.
Universal Creations schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:44:
Dat Full-Frame hoeft er geeneens bij, omdat het voor iedere sensor/filmmaat geldt.
@Killer: wat maakt het uit dat ze voor oude 35mm film camera's zijn gemaakt? Vroegah had je ook gewoon macro-objectieven.
Op zich niets, maar op een full-frame, 'pak' je minder van het onderwerp dan op een APS-C (bij gelijkblijvend objectief en focus-afstand). Het was dus heel goed mogelijk in die tijd om met zo'n lens een insect, of een bloem van dichtbij te fotograferen (als in, het gehele insect, of de bloem vult het beeld) door dichtbij te kunnen focussen. Als je daarna een extreme vergroting maakte van je negatief, dan had je een macro-foto.

Maar goed, het hangt helemaal van je definitie van macro af. De officiele lezing van macrofotografie is het maken van grote foto's is mij altijd geleerd. Misschien was de term close-focus een betere geweest als macro voor deze lenzen, maar die term zegt niemand wat. Dus in mijn ogen was het gerechtvaardigd om deze lenzen te betitelen als zoom-objectieven met macro optie. Dat je er niet hetzelfde mee kon als een 'echte' macrolens, dat weet en wist iedereen wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 27-01-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
Hi allen

Ik heb een A33 camera en heb mezelf onlangs getrakteerd op een (Chinese) flitser. Flitser doet het uitstekend, maar ik moet alles handmatig op de camera instellen. Dat had ik al verwacht, maar het display en de zoeker zijn dan heel donker, omdat de camera geen weet lijkt te hebben dat er een flitser op zit. Hoe kan ik de camera instellen dat de zoeker gewoon optimaal het onderwerp moet tonen.

Hetzelfde probleem had ik ook toen ik in een studio met een adapter en transmitter aan het fotograferen was. De oplossing was toen de inwendige flitser omhoogklappen en afdekken met alufolie. Dit moet toch anders kunnen ? Any idea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Killer schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:04:
Op zich niets, maar op een full-frame, 'pak' je minder van het onderwerp dan op een APS-C (bij gelijkblijvend objectief en focus-afstand). Het was dus heel goed mogelijk in die tijd om met zo'n lens een insect, of een bloem van dichtbij te fotograferen (als in, het gehele insect, of de bloem vult het beeld) door dichtbij te kunnen focussen. Als je daarna een extreme vergroting maakte van je negatief, dan had je een macro-foto.
Met full-frame pak je juist meer van je onderwerp omdat de beeldhoek van een full-frame groter is. Als je je onderwerp met een fullframe beeldvullend wil hebben, moet je dichterbij en dus een grotere vergroting hebben dan bij aps-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kortweg komt een 1:1 vergroting (= macro) er op neer dat een voorwerp in zijn oorspronkelijke grootte op de sensor wordt geprojecteerd. Een stokje van bv. 1 cm is dan ook 1 cm op de sensor. Dit is puur een
lenseigenschap.

Wat betreft sensorgrootte, resolutie ed, ook dat heeft natuurlijk invloed, maar dat staat buiten de definitie van de vergrotingsfactor van de lens is. Zie ook bv. deze discussie

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Sick Nick

Drop the top!

Weakling schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:51:
Macro, toevallig er over zitten denken om een setje Kenko tussenringen te kopen, maar die zijn nogal prijzig. Een omkeerring voor 15 euro kan ook, maar je lens achterstevoren op je camera zetten lijkt me nogal eng qua stof en beschadiging van de lens. Iemand ervaring met deze of andere oplossingen op een NEX?
Een setje tussenringen zonder elektronische contacten is een prima low-budget oplossing. Met focus peaking erbij kan je zonder problemen handmatig focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sick Nick schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:29:
Een setje tussenringen zonder elektronische contacten is een prima low-budget oplossing. Met focus peaking erbij kan je zonder problemen handmatig focussen.
Maar ben je dan niet verplicht om een volledig manual lens er op te zetten, omdat je met de Sony E-mount lenzen niet de diafragma op de lens zelf kan regelen en deze zonder aansturing volledig dicht staat?

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Ik zit met hetzelfde macro vraagstuk als Woutoud. Een redelijke macrooptie voor een beginner. De sel30M35 valt af i.v.m. (gebrek aan) de afstand. Daarom zit ik te kijken naar achromatic filters.
Het grote voordeel van de filters is dat ze een stuk makkelijker mee neem naar Costa Rica kunnen over drie weken.

Ik ben de volgende achromatische filters tegen gekomen:

pricewatch: Canon 500D Close-up Lens 52mm +2 diopter
pricewatch: Canon 250D Close-up Lens 52mm +4 diopter
pricewatch unsorted: Marumi Filter DHG Macro Achro 330 + 3 49 mm +3 diopter
pricewatch unsorted: Marumi Filter DHG Macro Achro 200 + 5 49 mm +5 diopter
(de Canon met step-up ring en de marumi pas direct op mijn twee lensen die ik geschikt a

Al veel gelezen over deze voorzetlensen en veel lovende berichten gezien, maar met 60 ~70 euro per stuk dus niet goedkoop. Ik heb al de volgende lensen in mijn bezit:

Sigma 19mm F/2.8 EX DN
Sigma 30mm F/2.8 EX DN
SELP1650
SEL50F18
SEL55210

Waarbij de laatste twee mij het beste lijken om met filter voor macro te gaan gebruiken.
Maar welke diopter dan aan te raden is en voor welke lens, daar kom ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PROnline schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:32:
Ik heb al de volgende lensen in mijn bezit:

Sigma 19mm F/2.8 EX DN
Sigma 30mm F/2.8 EX DN
SELP1650
SEL50F18
SEL55210
geen antwoord op je vraag, maar wel een wedervraag:
gebruik je de sigma 30mm vaak? ik heb ook de selp1650 en 55210. wegens de prijs denk ik aan een sigma 30mm, maar kan niet echt verantwoorden wanneer ik die ga gebruiken in plaats van mijn selp1650

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:58:
[...]
geen antwoord op je vraag, maar wel een wedervraag:
gebruik je de sigma 30mm vaak? ik heb ook de selp1650 en 55210. wegens de prijs denk ik aan een sigma 30mm, maar kan niet echt verantwoorden wanneer ik die ga gebruiken in plaats van mijn selp1650
Internetaankopen heb je 14 dagen bedenktijd op. Ik garandeer je als je 'm een dagje heb uitgeprobeerd gaat ie niet meer terug. ;) Dat was voor 155,- zo, maar voor 99,- natuurlijk helemaal. Ik zou de 19mm er ook bij nemen voor ze uit de winkel zijn. ;)

Zo'n spotprijs is natuurlijk gewoon een grote uitverkoop.
http://www.sonyalpharumor...ount-lenses-to-come-soon/

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 28-01-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ok, de 30mm besteld :p 19mm wacht ik nog heel even mee, misschien volgende week!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Niet een 100% sluitend antwoord, want ik heb mijn Nex 6 met de twee kitlensen ook pas net.
Maar wat jesper zegt, voor de prijs zou ik het niet laten. Of wachten op de new-and-improved versie van de Sigma. De lichtsterkte en DOF zijn absoluut een pré t.o.v. de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb sinds enkele dagen een NEX-6, heb deze gekocht bij Foto Looman voor slechts €799 incl. verzendkosten.
Ik verbaasde me echt over de lage prijs gezien het feit dat in de pricewatch de goedkoopste €76 duurder is en er dan nog verzendkosten bij komen ook.
Is dus een tip voor iemand die nog een NEX-6 wil kopen.

Maar ik zit nu te twijfelen of het zinnig is de Sigma 19mm F/2.8 EX DN aan te schaffen, zeker nu die nog maar €99 is.

Ik ben echter een beginner op het gebied van systeemcamera's en kan niet inschatten of die nu een wezelijke verbetering is t.o.v. de SEL1650 kitlens.
Deze is F/3.5 op 16mm dus het verschil met F/2.8 klinkt niet heel groot.

Waar ik de Sigma voor zou willen gebruiken is vooral om binnen te fotograferen met het idee dat ik met een lichtsterkere lens minder snel de ISO omhoog, danwel de sluitertijd omlaag hoef te brengen.

Is het zinnig deze lens hiervoor aan te schaffen?
Of klopt mijn gedachtengang niet en is deze lens daar niet voor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:22
2.8 laat twee keer zoveel licht door dan 3.5.

Dat houdt dus in dat je iso de helft omlaag kan of je sluitertijd de helft korter. Nadeel is natuurlijk dat je geen zoom meer hebt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Voor de ene een nadeel, voor de ander een creatief voordeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
RobbieB schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:31:

Dat houdt dus in dat je iso de helft omlaag kan of je sluitertijd de helft korter. Nadeel is natuurlijk dat je geen zoom meer hebt.
Ten eerste: twee keer zoveel als, niet dan :+ Ten tweede: f/2.8 is 2/3e stop sneller dan f/3.5. Als je één stop omlaag wilt, dan zit je op f/4.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:36:
[...]
Ten eerste: twee keer zoveel als, niet dan :+ Ten tweede: f/2.8 is 2/3e stop sneller dan f/3.5. Als je één stop omlaag wilt, dan zit je op f/4.
Natuurlijk als je met een 16-50/3.5-5.6 naar 30mm zoomt zit je al lang niet meer op 3.5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobbieB schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:31:

Hahn schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:36:
[...]

Dank voor de reacties, zit dus ergens tussen de 1,666x en 2x klinkt me goed genoeg.
En zoom ga ik niet missen, gebruik ik toch al nauwelijks, loop liever een stukje. :)
jesper86 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:34:
[...]

Natuurlijk als je met een 16-50/3.5-5.6 naar 30mm zoomt zit je al lang niet meer op 3.5 ;)
Ging om de 19mm, is het natuurlijk wel iets hoger dan de 3.5 van de 16mm maar niet zo veel, gok ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 28-01-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Plus natuurlijk de extra kleur/contrast/detail tot in de hoekjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat klinkt ook niet verkeerd. Gaat dat nu om de Sigma 19 of 30mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Beide, maar de 30mm nog nèt iets beter zegt men. Niet gek gezien z'n vrij simpele brandpunt.

Een zoom (en zeker pancake-zoom met compact als hoogste prioriteit en dus ook sterk digitaal gecorrigeerd), kan natuurlijk niet anders dan slechter zijn dan wat dan ook voor prime. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door jesper86 op 28-01-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06 11:02
Vliegvlug schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:22:
Ik heb sinds enkele dagen een NEX-6, heb deze gekocht bij Foto Looman voor slechts €799 incl. verzendkosten.
Ik verbaasde me echt over de lage prijs gezien het feit dat in de pricewatch de goedkoopste €76 duurder is en er dan nog verzendkosten bij komen ook.
Is dus een tip voor iemand die nog een NEX-6 wil kopen.
Ik heb de mijne voor €949 gekocht. :( Zal zo thuis even kijken of ik em nog kan retourneren, maar vrees van niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
flam schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:21:
[...]

Ik heb de mijne voor €949 gekocht. :( Zal zo thuis even kijken of ik em nog kan retourneren, maar vrees van niet :-(
Dat hou je altijd. Beste kun je dit soort berichten gewoon negeren en niet meer op pricewatch zoeken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Universal Creations schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:45:
[...]

Met full-frame pak je juist meer van je onderwerp omdat de beeldhoek van een full-frame groter is. Als je je onderwerp met een fullframe beeldvullend wil hebben, moet je dichterbij en dus een grotere vergroting hebben dan bij aps-c.
Daarom zei ik ook bij gelijkblijvend objectief en focus-afstand. Als ik met een APS-C camera een insect beeldvullend in beeld heb en ik zou de lens vastzetten en de camera vervangen door een FF variant, dan heb ik ook nog een stuk rondom het insect op beeld staan. Uitgaande van het insect als foto-object vang ik met een FF dus minder van het insect (uitgaande van een gelijk aantal MP's bij zowel de APS-C als de FF) dan met een APS-C. Om het insect bij een FF vol in beeld te krijgen moet ik dus nog iets dichterbij gaan met de lens.

En dat was het idee bij de macro-optie op de oude Minolta lenzen: De mogelijkheid om dichtbij te komen en zo een relatief klein object toch frame-vullend in beeld te krijgen.
EXX schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:17:
Kortweg komt een 1:1 vergroting (= macro) er op neer dat een voorwerp in zijn oorspronkelijke grootte op de sensor wordt geprojecteerd. Een stokje van bv. 1 cm is dan ook 1 cm op de sensor. Dit is puur een
lenseigenschap.

Wat betreft sensorgrootte, resolutie ed, ook dat heeft natuurlijk invloed, maar dat staat buiten de definitie van de vergrotingsfactor van de lens is. Zie ook bv. deze discussie
Waarom is 1:1 vergroting per definitie macro? Het is een beetje een arbitraire discussie hoor, maar in een oud lesboekje van de foto-vakschool staat:
Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
Nu wordt over het algemeen aangenomen dat 1:1 of groter macro is en alles kleiner dan 1:1 close-up is. Maar puur afgaande op de definitie, is <1:1 fotograferen en >levensecht afdrukken ook macrofotografie.
Tis maar hoe je het bekijkt. Maar zoals gezegd, het is een beetje nutteloze discussie. Punt is (en daar ben ik het helemaal mee eens) dat de macro-optie op de oude Minolta lenzen geen echte macro-lens van het bewuste objectief maakt en dus ook niet echt geschikt is voor macrofotografie zoals iedereen het bedoelt.
Maar ik vond het een beetje te ver gaan om het gewoon afte schilderen als pure marketing praat.
Weakling schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:17:
[...]

Maar ben je dan niet verplicht om een volledig manual lens er op te zetten, omdat je met de Sony E-mount lenzen niet de diafragma op de lens zelf kan regelen en deze zonder aansturing volledig dicht staat?
Hebben deze goedkope tussenringen niet net als bij de Alpha ringen een soort nokje die het diafragma bedient? Als je de lens dus op de ring draait, draai je automatisch het diafragma volledig open. Ik heb nog nooit een NEX objectief van dichtbij gezien, dus ik zou niet weten of het zo werkt. Bij de Alpha-mount in ieder geval wel dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 29-01-2013 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
jesper86 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:34:
[...]

:? Wat heeft dat ergens mee te maken?

Van f/3.5 naar f/2.8 is geen hele stop, maar 2/3e. Hele stops zijn: f/1.0, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32 (je hebt nog hoger en lager, maar die zal de gemiddelde gebruiker niet zo snel tegenkomen).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Hahn schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:19:
[...]

:? Wat heeft dat ergens mee te maken?
Als je de kit lens wilt vergelijken met een 30mm F/2.8 prime moet je niet van de F/3.5 van de kitlens bij 16mm uitgaan maar van de hogere waarde die de kitlens heeft als je hem tot 30mm zoomt. Waarschijnlijk zit je dan wel rond de F/4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

flam schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:21:
[...]

Als je de streepjescode van de verpakking al hebt opgestuurd voor de Sony NEX cashback actie zullen ze hem niet meer terugnemen nee.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan zou ik dat sowieso nog doen want is toch weer €75 euro en het loopt maar tot 3 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Killer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:13:
Punt is (en daar ben ik het helemaal mee eens) dat de macro-optie op de oude Minolta lenzen geen echte macro-lens van het bewuste objectief maakt en dus ook niet echt geschikt is voor macrofotografie zoals iedereen het bedoelt.
Maar ik vond het een beetje te ver gaan om het gewoon afte schilderen als pure marketing praat.
Mwa, ik vind het toch vooral marketing. Als ik naar de lenzen kijk die ik thuis heb staan:

LensVergrotingsfactor
Minolta 70-210mm f/4 Macro0,25x (1:4)
Sony DT 35mm f/1.8 SAM0,25x (1:4)
Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM0,34x (1:3)
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II PZD0,26x (1:4)
Minolta 100mm f/2.8 Macro D1x (1:1)
Minolta 500mm f/8 Reflex0,13x / (1:8)

Je ziet dat alle "normale" lenzen ongeveer dezelfde vergotingsfactor hebben, zo rond de 1:4. De kitlens scoort nog het beste en zit op 1:3, en daar staat niet eens "Macro" op. Alleen de echte macro lens haalt 1:1. De laatste lens in de tabel is een spiegellens, die is duidelijk niet eens geschikt voor close-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Killer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:13:
Hebben deze goedkope tussenringen niet net als bij de Alpha ringen een soort nokje die het diafragma bedient? Als je de lens dus op de ring draait, draai je automatisch het diafragma volledig open. Ik heb nog nooit een NEX objectief van dichtbij gezien, dus ik zou niet weten of het zo werkt. Bij de Alpha-mount in ieder geval wel dus.
Dat wordt op de NEX volledig elektronisch geregeld, dus met die goedkopen tussenringen en SEL objectieven gaat het niet werken. Nou ja, er schijnt een truc te zijn, maar die ga ik liever niet gebruiken: je lens zonder tussenringen op je camera zetten, diafragma instellen en vervolgens zonder de camera uit te zetten de lens van het toestel af halen en de tussenringen ertussen zetten. Lijkt me niet echt gezond.

Dus blijft over om bij goedkope tussenringen een manuele lens op de NEX te gebruiken. Daarmee gaat het nut wel een beetje verloren en kan ik net zo goed een dedicated macro lens aanschaffen. Tenzij de combi van tussenringen, converter en manuele lens goedkoper is dan een vergelijkbare macro lens met converter. Hmm, de Kenko tussenringens die wel elektronische contacten hebben lijken ineens zo duur niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
heya mensen

Vraagje.
Heb nu een cybershot HX5. Aangeschaft toen ik een maand de himalaya introk en zeer tevreden over geweest.
Heel vroeger had ik een spieglreflex met rolletjes, ooi t weggedaan toen digitaal kleiner werd en daardoor veel makkelijker mee te nemen op mijn trektochten. Vanaf toen altijd op klein en compact gebleven. Maar wel altijd gehoopt op de combinatie oude spiegelreflex en digitaal/compact. Dus toen de systeemcameras kwamen werd ik blij. Nu bestaan ze al wat langer en wil k dus mogelijk weer overstappen.
Ik fotografeer dus veel buiten (natuur ed), maar door mijn hobby geocachen kom ik bijv. ook in grotten en verlaten panden. Daar schiet mijn HX5 wat te kort.

gezien bovenstaande, wat zou een systeemcamera mij aan winst opleveren?

edit ; en laat me even wel wezen, ik ben ook iemand die gewoon zijn ca,era pakt en een fotto schiet, dus dan is een compact perfect. Maar ik mis soms scherptediepte/contrast. Om oven de binnenfotoos maar niet te spreken.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 29-01-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Vliegvlug schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:45:
[...]

Als je de kit lens wilt vergelijken met een 30mm F/2.8 prime moet je niet van de F/3.5 van de kitlens bij 16mm uitgaan maar van de hogere waarde die de kitlens heeft als je hem tot 30mm zoomt. Waarschijnlijk zit je dan wel rond de F/4.0.
Net even getest.. Op 30mm is het grootste diafragma op de selp1650 f/5.0. Dan is de sigma 30mm dus een behoorlijke stap! 1 2/3e stop, is dus zo'n 3.2x meer licht, toch?

Edit: op 29mm f/4.5, op 22mm f/4.0, op 18mm f/3.5 en vanaf 35mm f/5.6 dan is het rijtje compleet

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 29-01-2013 10:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

maartend schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:14:
heya mensen

Vraagje.
Heb nu een cybershot HX5. Aangeschaft toen ik een maand de himalaya introk en zeer tevreden over geweest.
Heel vroeger had ik een spieglreflex met rolletjes, ooi t weggedaan toen digitaal kleiner werd en daardoor veel makkelijker mee te nemen op mijn trektochten. Vanaf toen altijd op klein en compact gebleven. Maar wel altijd gehoopt op de combinatie oude spiegelreflex en digitaal/compact. Dus toen de systeemcameras kwamen werd ik blij. Nu bestaan ze al wat langer en wil k dus mogelijk weer overstappen.
Ik fotografeer dus veel buiten (natuur ed), maar door mijn hobby geocachen kom ik bijv. ook in grotten en verlaten panden. Daar schiet mijn HX5 wat te kort.

gezien bovenstaande, wat zou een systeemcamera mij aan winst opleveren?
Ik ben zelf ook 2 maanden geleden overgestapt. Winst zowieso in beeldkwaliteit, maar wat mij het meeste opviel was fotograferen bij weinig licht. Dat gaat gewoon best goed. S avonds flits ik nooit meer. Dit gaat natuurlijk nog beter met de snellere lenzen.

Pas wel op! Het heeft bij mij geresulteerd in objectiefverslaving. Zowel nieuwe als legacy lenzen

Edit: sigma heeft nieuwe e mount lenzen aangekonigd!
http://www.dpreview.com/n...-four-thirds-and-sony-nex

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 29-01-2013 10:50 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Dat gaat verwarrend worden met de bestaande 19 en 30mm Sigma NEX lenzen. Ik zie zo snel tenminste geen andere benaming voor deze nieuwe varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Volgens mij zijn het de opvolgers, en zijn de oude dus eol..

Ik hoop dat mijn sigma 30mm in backorder nog binnenkomt!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

prein2 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:26:
Volgens mij zijn het de opvolgers, en zijn de oude dus eol..
Dat lijkt me ook, maar hoe zou je dan bij bijvoorbeeld online kopen kunnen zien of je met oude voorraad of de nieuwe versie te maken hebt? Nou ja, komt wel als ik ooit de 30mm wil kopen.
Ik hoop dat mijn sigma 30mm in backorder nog binnenkomt!
Dat zal vast wel en anders krijg je misschien meteen de nieuwe versie! ;)

Edit: het lijkt er op dat hybrid AF voor de 50mm er aan komt (plus een aantal andere objectieven)!
http://www.sonyalpharumor...-and-nex-firmware-update/

Nou heb ik haast geen reden meer om mijn NEX-5 niet in te ruilen voor een NEX-5R. Alleen mijn Tamron 18-200 ondersteunt hybrid AF niet. Verkopen en er een Sony 18-200LE voor terugkopen is ook zo wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Plekuz op 29-01-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06 11:02
Vliegvlug schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:57:
[...]

Als je de streepjescode van de verpakking al hebt opgestuurd voor de Sony NEX cashback actie zullen ze hem niet meer terugnemen nee.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan zou ik dat sowieso nog doen want is toch weer €75 euro en het loopt maar tot 3 februari.
Het is zelfs €949 - €799= €150 verschil, kon ik er weer een Sigma lensje mee kopen.
Heb het toch even nagevraagd maar ze doen alleen aan inruilen of een tegoedbon, geen geld retour.

Ach ja, heb wel 5 jaar garantie erop en ben zeer tevreden met mijn Nex 6.
Was het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:22:
[...]

Dat gaat verwarrend worden met de bestaande 19 en 30mm Sigma NEX lenzen. Ik zie zo snel tenminste geen andere benaming voor deze nieuwe varianten.
Er staat een A op van de 'Art' serie. De 'oude' zijn van de EX serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

flam schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:00:
[...]

Het is zelfs €949 - €799= €150 verschil, kon ik er weer een Sigma lensje mee kopen.
Heb het toch even nagevraagd maar ze doen alleen aan inruilen of een tegoedbon, geen geld retour.

Ach ja, heb wel 5 jaar garantie erop en ben zeer tevreden met mijn Nex 6.
Was het proberen waard.
Ik snap dat het verschil 150 euro is, daarom heb ik hem daar ook gekocht, stond eerst op het punt om de camera ook voor €949 euro te kopen maar ging toch nog even op internet zoeken.
(en de Sigma lensjes zijn nu zelfs maar €100)

Met de €75 doelde ik op de Sony cashback actie. Omdat je het over terugbrengen had dacht ik dat je dat mogelijk nog niet gedaan had omdat een verpakking zonder originele steepjescode überhaupt niet terug te brengen is. Vandaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

EXX schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:37:
[...]

Mwa, ik vind het toch vooral marketing. Als ik naar de lenzen kijk die ik thuis heb staan:

LensVergrotingsfactor
Minolta 70-210mm f/4 Macro0,25x (1:4)
Sony DT 35mm f/1.8 SAM0,25x (1:4)
Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM0,34x (1:3)
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II PZD0,26x (1:4)
Minolta 100mm f/2.8 Macro D1x (1:1)
Minolta 500mm f/8 Reflex0,13x / (1:8)

Je ziet dat alle "normale" lenzen ongeveer dezelfde vergotingsfactor hebben, zo rond de 1:4. De kitlens scoort nog het beste en zit op 1:3, en daar staat niet eens "Macro" op. Alleen de echte macro lens haalt 1:1. De laatste lens in de tabel is een spiegellens, die is duidelijk niet eens geschikt voor close-up.
toon volledige bericht
Ja, maar al die normale lenzen zijn uit het tijdperk van de APS-C tijdperk. De 70-210 en de Relex zijn uit de eerste generatie Minolta AF lenzen (in ieder geval pre APS-C). Met de 70-210 kun je echt relatief close focussen, met de Reflex zeker niet (vandaar dat deze ook geen macro stand heeft). In die tijd waren er ook zoom-lenzen die die optie niet hadden en daarmee was close-focus dus ook echt niet mogelijk. Ik ben het met je eens dat het geen echte macro lenzen zijn, maar de optie was ook meer bedoeld om aan te geven dat je met de lenzen met macro-optie kon close-focussen. Kunnen we discussieren of de term macro passend is, maar nergens werd door MInolta in die tijd geadverteerd met deze lenzen als zijnde echte macro lenzen. Dus als het er al puur als marketing-optie op zat, dan werd dat in ieder geval niet uitgebuit. Sterker nog, Minolta adverteerde nauwelijks met zijn lenzen. Het enige punt wat ze daar in advertenties van maakten was dat zij lenzen zo belangrijk vonden, dat zij de enige maatschappij waren die hun eigen lenzen fabriceerden (in die tijd dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 29-01-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Heb net mijn Sigma 19mm F2.8 EX DN objectief voor mijn NEX-6 binnengekregen. Echt geen geld voor die €99. :)

Nu heb ik een waarschijnlijk nogal noob vraag, maar ik stel hem toch maar voor mijn eigen gemoedsrust:
Als ik de lens kantel hoor en voel ik iets in de lens bewegen, hij lijkt verder goed te werken, maar hoort dat en wat is het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hmm klinkt bekend, volgens mij had RobertJRB hetzelfde opgemerkt, is geen probleem verder.

Maar geen n00b vraag dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik heb nog wel een vraagje voor de gebruikers van vintage AF Minolta glas:

Bij al mijn vintage AF objectieven functioneert het diafrgama snel. Als je met de hand het diafragma opent en weer los laat, dan 'springt' het razendsnel weer dicht. Behalve bij mijn 35-70/F4. Daar gaat het diafragma veel langzamer weer dicht. Mijn eerste gedachte was dus: Ok, vet\vuil\olie in het diafragma, waardoor het traag gaat. Dat valt te fixen. Via marktplaats goedkoop een 2de 35-70/F4 aangeschaft om eens mee te gaan experimenteren en zowaar ook deze, verdere prima lens, had een traag diafragma. Dit objectief heb ik gedemonteerd, en inderdaad het diafragma bevatte olie. Het hele diafragma heb ik gedemonteerd, gereinigd en zonder vet o.i.d. weer gemonteerd. Maar na het in elkaar zetten van het gehele objectief, bleef het diafragma nog traag :? Toen mijn eigen objectief gedemonteerd en het diafragma (en het hele mechanisme) gecontroleerd, maar dat bleek niet vuil of vet te zijn.

Om een kort verhaal lang te maken: Wie gebruikt er nog meer een 35-70/F4 en is jullie diafragma ook traag?
(ik heb er trouwens tijdens het fotograferen geen hinder van kunnen ontdekken). Nou ja, nu heb ik in ieder geval 2 perfecte 35-70/F4 objectiefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Misschien dat er minder sterke veertjes zijn gebruikt in de lens. Dat is mijn eerste gedachte daarbij. Waarom? Geen idee. Misschien dat je er andere veertjes van een andere lens (met sneller diafragma) in kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Universal Creations schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:50:
Misschien dat er minder sterke veertjes zijn gebruikt in de lens. Dat is mijn eerste gedachte daarbij. Waarom? Geen idee. Misschien dat je er andere veertjes van een andere lens (met sneller diafragma) in kunt plaatsen.
Ik heb bij 1 objectief de veer ingekort en weer gemonteerd (waar door deze effectief wat sterker wordt), maakte echter niets uit.
Maar ik zit ondertussen wat verder te zoeken op het grote www en daar kom ik nog een stukje tegen over dit fenomeen en vermoedelijke oplossingen. Heb ik weer wat te klussen dit weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

jesper86 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:20:
Er staat een A op van de 'Art' serie. De 'oude' zijn van de EX serie.
Oh ja, nou zie ik het ook. Was me met mijn suffe hoofd niet opgevallen. D'oh! Benieuwd wat de prijzen gaan worden. Ik gok op minstens 4x zo duur als de oude varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:57:
[...]

Oh ja, nou zie ik het ook. Was me met mijn suffe hoofd niet opgevallen. D'oh! Benieuwd wat de prijzen gaan worden. Ik gok op minstens 4x zo duur als de oude varianten.
4x zo duur? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sigma zet de Art serie in mijn ogen neer als een verbeterde, luxere serie ten opzichte van de "budget" reeks die we tot nu toe op de NEX hebben gehad. Woorden als "premium", "top-level", "superior" etc. vliegen van de productpagina af.

Goed dat is allemaal maar marketingpraat, maar ik heb toch het idee dat ze hiermee een andere categorie gebruiker willen aanspreken. Verder is er maar 1 andere Art lens te vinden (wel voor verschillende camera's beschikbaar), dus ik geef toe dat echt vergelijken mank loopt, maar dat is een 35mm en die kost 950 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Vliegvlug schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:23:
Heb net mijn Sigma 19mm F2.8 EX DN objectief voor mijn NEX-6 binnengekregen. Echt geen geld voor die €99. :)

Nu heb ik een waarschijnlijk nogal noob vraag, maar ik stel hem toch maar voor mijn eigen gemoedsrust:
Als ik de lens kantel hoor en voel ik iets in de lens bewegen, hij lijkt verder goed te werken, maar hoort dat en wat is het dan?
De Sigma 30 heeft het ook en dat schijnt zo te horen. Als het goed is staat het ergens in de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

PowerUp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:18:
[...]

De Sigma 30 heeft het ook en dat schijnt zo te horen. Als het goed is staat het ergens in de handleiding :)
En hier een video met het geluid, zodat je weet wat je kunt verwachten (op 2:55)
YouTube: Sigma 30mm f:2.8 Lens Overview for the NEX System!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:15:
[...]

Sigma zet de Art serie in mijn ogen neer als een verbeterde, luxere serie ten opzichte van de "budget" reeks die we tot nu toe op de NEX hebben gehad. Woorden als "premium", "top-level", "superior" etc. vliegen van de productpagina af.

Goed dat is allemaal maar marketingpraat, maar ik heb toch het idee dat ze hiermee een andere categorie gebruiker willen aanspreken. Verder is er maar 1 andere Art lens te vinden (wel voor verschillende camera's beschikbaar), dus ik geef toe dat echt vergelijken mank loopt, maar dat is een 35mm en die kost 950 euro.
859euro momenteel. Kijk eens naar de prijzen van vergelijkbare lenzen en trek dan je conclusies over de prijzen van de art serie. Blijkbaar betekent het niet meteen de hoofdprijs. Kan best zijn dat de nieuwe versies wat duurder zijn, omdat de oudere nu voor spotprijzen over toonbank gaan, maar 4x zo duur, is wel absurd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:25:
859euro momenteel. Kijk eens naar de prijzen van vergelijkbare lenzen en trek dan je conclusies over de prijzen van de art serie. Blijkbaar betekent het niet meteen de hoofdprijs. Kan best zijn dat de nieuwe versies wat duurder zijn, omdat de oudere nu voor spotprijzen over toonbank gaan, maar 4x zo duur, is wel absurd eigenlijk.
Goed, 4x zo duur is wat overdreven misschien, maar ik vind het wel een vreemde actie van Sigma om zo snel de huidige Sigma's te dumpen en met op het eerste oog dezelfde specificaties een vergelijkbare lens te lanceren in de Art serie. Komt op mij erg over alsof ze hun lenzen hoger willen positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

PowerUp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:18:
[...]
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:24:
[...]
En hier een video met het geluid, zodat je weet wat je kunt verwachten (op 2:55)
YouTube: Sigma 30mm f:2.8 Lens Overview for the NEX System!
Allebij hartelijk dank, dat neemt mijn ongerustheid weg.

Had de handleiding wel even kort bekeken maar heb er geen studie van gemaakt dus kan het gemist hebben.

De video is ook wel erg handig, de 19mm klinkt wel net anders. Het gaat inderdaad weg als je camera aan zet, maar in tegenstelling tot wat hij in de video zegt is het geluid bij mij wel meteen terug als ik de camera uit zet. Misschien omdat hij een NEX-7 heeft of omdat het een 30mm is, wie zal het zeggen.

Ik maak me er in elk geval geen zorgen meer over.

Vraag me nog wel af wat het is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:16
Er zit in beide objectieven een rammeltje en de AF is wel redelijk goed te horen, ook bij video. Maar voor € 95,= per stuk kriijg je wel heel veel goed glas terug. Wel vreemd dat bij de 30 mm de zonnekap niet wordt meegeleverd.

Wel een beetje zuur voor iemand die de volle mep betaald heeft. Die nieuwe 20/2.8 moet wel heel veel te beiden hebben...

Het rammeltje verdwijnt inderdaad met het aanzetten, het brommen van de AF krijgt je ervoor terug ;). Waarom er zo'n dure vervanger voor terug komt is natuurlijk de vraag. De 1.4 is natuurlijk wel een hele andere klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:36:
[...]

Goed, 4x zo duur is wat overdreven misschien, maar ik vind het wel een vreemde actie van Sigma om zo snel de huidige Sigma's te dumpen en met op het eerste oog dezelfde specificaties een vergelijkbare lens te lanceren in de Art serie. Komt op mij erg over alsof ze hun lenzen hoger willen positioneren.
Art is de naam voor de kortere primes heb ik het idee. Minder vrijheid in beeldhoek, meer vrijheid in DoF.
En meer lenzen zullen omgebouwd worden, zodat ze ook compatibel zijn met het USB-dock. De 120-300 is ook uitgebracht in een nieuwe lijn: Sports. De nieuwe standaard zoomlenzen zullen vallen onder de naam Contemporary. De lijnen liggen niet zozeer hoger, maar zijn nu gewoon wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Sorry dat ik mijn eigen vraag nog even naar voren haal, maar hij is wat onder gesneeuwd door al het nieuws over de nieuwe sigma lensen. Maar ik heb nog minder dan twee weken om de knoop door te hakken en wat te bestellen.
Ik zit met hetzelfde macro vraagstuk als Woutoud. Een redelijke macrooptie voor een beginner. De sel30M35 valt af i.v.m. (gebrek aan) de afstand. Daarom zit ik te kijken naar achromatic filters.
Het grote voordeel van de filters is dat ze een stuk makkelijker mee neem naar Costa Rica kunnen over drie weken.

Ik ben de volgende achromatische filters tegen gekomen:

pricewatch: Canon 500D Close-up Lens 52mm +2 diopter
pricewatch: Canon 250D Close-up Lens 52mm +4 diopter
pricewatch unsorted: Marumi Filter DHG Macro Achro 330 + 3 49 mm +3 diopter
pricewatch unsorted: Marumi Filter DHG Macro Achro 200 + 5 49 mm +5 diopter
(de Canon met step-up ring en de marumi pas direct op mijn twee lensen die ik geschikt a

Al veel gelezen over deze voorzetlensen en veel lovende berichten gezien, maar met 60 ~70 euro per stuk dus niet goedkoop. Ik heb al de volgende lensen in mijn bezit:

Sigma 19mm F/2.8 EX DN
Sigma 30mm F/2.8 EX DN
SELP1650
SEL50F18
SEL55210

Waarbij de laatste twee mij het beste lijken om met filter voor macro te gaan gebruiken.
Maar welke diopter dan aan te raden is en voor welke lens, daar kom ik niet uit.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:35
Heren,

Zojuist een mooie a57 aangeschaft.
Ben alleen nog niet tevreden over de tas. Nu een Kata 3N1-20, maar heb het gevoel dat deze niet gaat bevallen.
Ik ga hem de komende tijd testen, maar mocht het het mniet worden ben ik benieuwd welke tas jullie hebben.
Het liefst neem ik in de tas nog een fles water, een zakmes en een paar bammetjes mee, dus iets ruimte over is gewenst. Iemand een aanrader?

Precies binnen de tijd voor de cashback actie trouwens, dus dat is mooi meegenomen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

PROnline schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:06:
Sorry dat ik mijn eigen vraag nog even naar voren haal, maar hij is wat onder gesneeuwd door al het nieuws over de nieuwe sigma lensen. Maar ik heb nog minder dan twee weken om de knoop door te hakken en wat te bestellen.
[...]
Ik weet niet of het in je budget valt, maar de Sony 50mm f/2.8 macro is een hele fijne macro lens waar je een behoorlijke tijd mee uit de voeten kunt en door de focus-limiter ook nog eens heel goed te gebruiken als 'normaal' objectief.

Je kunt ook voor 2de hands gaan.. klik. Dan mis je de focus-limiter, maar zo heel erg is dat nu ook weer niet. Ik heb deze lens zelf ook en schiet er perfecte macro-shots mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Goedkoop is duurkoop. Zul je misschien zelf ook wel gelezen hebben, maar het verschil tussen een goedkope close-up filter met 1 stuk glas en een achromatic is enorm.
http://fuzzcraft.com/achromats.html
...
SEL50F18
SEL55210

Het verschil tussen een +5 en een +3 op de SEL50F18 is niet al te groot vind ik. Je gaat van een minimal focus afstand van 39 cm naar 18cm met de +3 en 14cm met de +5. Als je ze allebei aanschaft kun je ze op elkaar schroeven en dan hou je zo'n 9cm over.

Bij de SEL55210 is het verschil leuker. Dan ga je van 1m naar 25cm met de +3 en 17cm net de +5 (en 11cm met beiden op elkaar geschroefd). Alleen is deze lens wel qua beeldkwaliteit de minste van de twee naar mijn mening. Toch lijkt me een close up filter zoals de Marumi het interessantst voor deze lens.

Maar goed, uiteindelijk maakt de vraag "voor welke lens" niet uit lijkt me. Je hebt beide objectieven, met dezelfde filter diameter, dus je kunt altijd proberen welke jouw het beste bevalt voor je op vakantie gaat of ter plekke als je beide SEL's mee neemt.
Killer schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:38:
Ik weet niet of het in je budget valt, maar de Sony 50mm f/2.8 macro is een hele fijne macro lens waar je een behoorlijke tijd mee uit de voeten kunt en door de focus-limiter ook nog eens heel goed te gebruiken als 'normaal' objectief.
Maar dat is geen NEX lens, dus zou ie ook nog een adapter moeten kopen. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Plekuz op 01-02-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Weakling schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:38:
[...]
Maar dat is geen NEX lens, dus zou ie ook nog een adapter moeten kopen. ;)
SOW!! Had ik ff gemist dat het om een E-mount ging...Excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 14:23
Ik ben op zoek naar een andere flitser voor mijn nex 5n. Ik mis met name een optie om te bouncen.
Sony heeft een mooie oplossing in de vorm van de HVL-F20S. Voor rond de 100 euro een prima optie.

Echter wat mij tegenstaat is het richtgetal van 20, en wat dus niet al te hoog is, en het feit dat de flitser geen batterijen heeft, en meeteert op de accu van de camera.

Op eBay zijn enorm veel hot-shoe adapters te vinden. Hierop kan ik dan een externe flitser op aansluiten. Omdat de acc.-port van de nex 5 niet enorm sterk lijkt, wil ik er geen SB900 of 580 EX op knopen, maar bv een Metz36.

Heeft iemand ervaringen met een kleinere externe flitser, of met de hotshoe adapter, of is het verstandiger om voor de sony flitser te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 01-02-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-03 18:17
Zat daar laatst ook naar te zoeken.
http://www.cameranu.nl/nl...apter/h1433_13464_269104/
Als je googled op deze adapter zie je ook wat dpreview topics hierover.
Heb er zelf geen ervaring mee. En ik ben er eigenlijk ook huiverig over, omdat ik inderdaad bang ben dat de acc-port niet stevig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dit staat in de tekst van de productpagina van de adapter bij cameranu:
De hotshoe mount is ontworpen om flitsers te triggeren met een compatibele radio trigger. Ook al is het mogelijk om een flitser direct op de hotshoe adapter aan te sluiten wordt dit niet aangeraden omdat de flitser mogelijk te zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
PROnline schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:23:
Sony heeft de software op de nieuwere camera's aangepast waardoor een hoop immitatie niet meer werkt. Maar er zijn alweer merken die deze nieuwe ronde van beveiliging omzeilen:
http://www.ebay.nl/itm/KA...Akkus&hash=item35c2b2e825
Je verwijst al naar de NEX 6, maar ik heb nu een Sony NEX 5N met firmware versie 1.01. Voor de NEX 5N worden er zat aangeboden voor iets van 10 dollar maar je bedoelt dat het dus verstandiger is om meteen deze te nemen omdat je dan zeker bent dat ie ook in de NEX5N zal werken?

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 04-02-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

http://www.benl.ebay.be/i...Akkus&hash=item20cc7e736c

Deze heb ik als backup voor de NEX6, 2 stuks (11 euro per stuk geboden en geaccepteerd). Werken prima dus lijkt me dat het dan in een 5N ook wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Bedankt, inderdaad dat moet wel werken, want ook daar staat iets bij over "infochip" (?) en over de nieuwste firmware. Er zijn er dus genoeg.
Ik heb deze nog gevonden en die is "decoded" (?) ...
http://www.ebay.nl/itm/De...rgers&hash=item27c8b43fcc

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 04-02-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Mja, scheelt maar een paar euro en die vanuit Duitsland heb je wel in 2 dagen in huis ipv een maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
jayjey schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:25:
[...]

Je verwijst al naar de NEX 6, maar ik heb nu een Sony NEX 5N met firmware versie 1.01. Voor de NEX 5N worden er zat aangeboden voor iets van 10 dollar maar je bedoelt dat het dus verstandiger is om meteen deze te nemen omdat je dan zeker bent dat ie ook in de NEX5N zal werken?
Iets zekerder. Die zonder infochip werken gegarandeerd niet. Niemand weet echter wat toekomstige firmware van sony voor beperkingen toevoegen voor batterijen. Zojuist voor 34 euro een 4 in 1 lader (auto, 110~240V, usb en micro-usb aansluiting) plus twee accu's net besteld op ebay uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:38:
Ik ben op zoek naar een andere flitser voor mijn nex 5n. Ik mis met name een optie om te bouncen.
Sony heeft een mooie oplossing in de vorm van de HVL-F20S. Voor rond de 100 euro een prima optie.
.......
Op eBay zijn enorm veel hot-shoe adapters te vinden. Hierop kan ik dan een externe flitser op aansluiten. Omdat de acc.-port van de nex 5 niet enorm sterk lijkt, wil ik er geen SB900 of 580 EX op knopen, maar bv een Metz36.

Heeft iemand ervaringen met een kleinere externe flitser, of met de hotshoe adapter, of is het verstandiger om voor de sony flitser te gaan?
Is dit iets?
http://www.ebay.nl/itm/11..._trksid=p3984.m1436.l2648
Maar dan moet je dus handmatig de sluitertijd gaan zitten gokken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Zijn er hier mensen met de SEL35F18? Ik zou deze heel graag hebben voor op mijn NEX-5N om fotos te trekken van onze baby die onderweg is (half mei). Momenteel heb ik enkel de kitlens, maar ik zou graag meer scherptediepte (en dus ook lichtsterkte) hebben...

Waar vind ik deze het goedkoopst? Op de pricewatch staat hij niet...

[ Voor 20% gewijzigd door mngm op 05-02-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Ik had hem bij foka gehaald, een maand geleden. Die hadden hem toen als een van de weinigen op voorraad. Maar kijk even op kieskeurig.nl.
Ben erg blij met de lens. Super scherp, snelle AF. Dankzij Focus peaking kan je goed scherpstellen op de ogen. Maar ik mocht de SEL50f18 een paar weken testen en ik vind die toch beter voor portraits. Omdat de achtergrond compacter wordt, oogt het rustiger. Maar de 35mm is erg sexy :)

Twijfel zelfs of ik de kitlens (SEL1850) moet houden. Sinds ik de 35mm heb wissel ik bijna geen lenzen meer! Daarnaast is de Sigma 19mm nu nog maar 99 euro ofzo.
En de SEL50f18 wordt erg aantrekkelijk, omdat die ook PDAF ondersteuning krijgt. (Ik vond de AF erg traag)
Dan heb je de range van de kitlens maar een stuk licht sterker.
mngm schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:24:
Zijn er hier mensen met de SEL35F18? Ik zou deze heel graag hebben voor op mijn NEX-5N om fotos te trekken van onze baby die onderweg is (half mei). Momenteel heb ik enkel de kitlens, maar ik zou graag meer scherptediepte (en dus ook lichtsterkte) hebben...

Waar vind ik deze het goedkoopst? Op de pricewatch staat hij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Als ik de 35mm heb ben ik eigenlijk van plan om zo weinig mogelijk te wisselen van lens. Misschien op vakantie kan de kitlens wel handig zijn (breedte) dus misschien laat ik hem er dan wel op zitten.

Edit: Je zegt dat je focus peaking gebruikt. Is dat dan in combinatie met AF? Dus eerst scherpstellen op gezicht en dan bijstellen zodat de ogen perfect scherp zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door mngm op 05-02-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
http://forums.dpreview.com/forums/thread/3379052

NEX Camera en Lenzen Update !
Linkjes van Sony NL
NEX 5n http://www.sony.nl/support/nl/product/NEX-5N/updates
NEX 5r http://www.sony.nl/support/nl/product/nex-5r
NEX 6 http://www.sony.nl/support/nl/product/NEX-6/updates
NEX 7 http://www.sony.nl/support/nl/product/NEX-7/updates

Updates voor de lenzen: http://www.sony.nl/suppor...ownloads/lens_upd_win_new

VB de SEL30M en SEL50f18 ondersteunen nu ook de PDAF
SEL18200LE moet bij sony zelf geupdated worden.

[ Voor 77% gewijzigd door Omoe op 05-02-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Als ik verschillende manuele lenzen meeneem dan maak ik een paar folders aan zoals 100MSDCF, 101MSDCF, ..... 105MSDCF. en dan switch ik naar een andere folder als ik van lens wissel zodat ik weet welke foto met welke lens is gemaakt. Tenminste als ik dat per folder opschrijf of onthoud.

Waarom is het niet mogelijk om een andere directory naam te kiezen. Ik heb ze via de computer aangemaakt op het kaartje maar die worden niet gezien....erg jammer. Is daar een oplossing voor?

[ Voor 15% gewijzigd door jayjey op 05-02-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
PROnline schreef op maandag 04 februari 2013 @ 22:50:
[...]

Iets zekerder. Die zonder infochip werken gegarandeerd niet. Niemand weet echter wat toekomstige firmware van sony voor beperkingen toevoegen voor batterijen. Zojuist voor 34 euro een 4 in 1 lader (auto, 110~240V, usb en micro-usb aansluiting) plus twee accu's net besteld op ebay uit Duitsland.
Er is een nieuwe firmware update 1.02, heeft dat nog invloed la sik die ga installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 08:22
Nice.

5n 1.02 update:

"Makes “SELP1650” retract immediately after turning off the camera"
Nu hopen dat m'n imitatie accu daarna nog werkt.

Edit: Even de upgrade gedaan en m'n imitatie accu werkt nog :).
Daarnaast gaat de 16-50 nu inderdaad een stuk sneller dicht én kan ik nu onscreen zien op welke brandpuntafstand ik zoom. :).

[ Voor 38% gewijzigd door RobbieB op 05-02-2013 16:24 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Omoe schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:37:
VB de SEL30M en SEL50f18 ondersteunen nu ook de PDAF
SEL18200LE moet bij sony zelf geupdated worden.
Vooral naar de snelheidswinst met de SEL50F18 ben ik wel nieuwsgierig. Is mijn meest gebruikte lens op mijn oude vertrouwde NEX-5 en daarom hield ik tot nu toe de boot af met upgraden naar een NEX-5R.

Dat de SEL18200LE niet vanuit de camera geupdate kan worden sterkt mij tevens in het idee dat het een min of meer een rebranded Tamron 18-200 voor NEX is. Die laatste heb ik en geeft me hoop dat ie op dezelfde manier binnenkort een update kan krijgen.
jayjey schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:05:
Als ik verschillende manuele lenzen meeneem dan maak ik een paar folders aan zoals 100MSDCF, 101MSDCF, ..... 105MSDCF. en dan switch ik naar een andere folder als ik van lens wissel zodat ik weet welke foto met welke lens is gemaakt. Tenminste als ik dat per folder opschrijf of onthoud.

Waarom is het niet mogelijk om een andere directory naam te kiezen. Ik heb ze via de computer aangemaakt op het kaartje maar die worden niet gezien....erg jammer. Is daar een oplossing voor?
De naamgeving voor directories is een vaste afspraak
Wikipedia: Design rule for Camera File system

[ Voor 36% gewijzigd door Plekuz op 05-02-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

dubbel

[ Voor 100% gewijzigd door Plekuz op 05-02-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
djeezes ik ben blind. Ik zie de downloadlink niet voor de 5N firmware...

nm, ik was echt blind...

[ Voor 19% gewijzigd door mngm op 05-02-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 14:55

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Welke NEX camera modellen ondersteunen er allemaal PDAF? is daar ergens een lijst van te vinden?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Erhnam schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:05:
Welke NEX camera modellen ondersteunen er allemaal PDAF? is daar ergens een lijst van te vinden?
5R en 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Sinds de firmware update van de NEX-6 werkt de remote control app weer, helaas zijn de functies nog steeds even karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
Nice PowerUp =)
De Smart control app heeft altijd een WOW-effect bij andere mensen =)
Vind het alleen echt jammer dat je geen RAW kan schieten met die app.

Gisteren geupdate. De SEL35f18 is een stuk directer dankzij de PDAF.
Minder tot geen hunting. (Zo noemen ze toch dat op en neer gaan?)
Ik vond de SEL35f18 nooit traag. Heb me nooit geergerd aan de CDAF. Maar nu is het dus nog sneller.

Ben erg benieuwd met jullie ervaringen met de SEL50f18 met PDAF. Ik zou nog wel een mooie portrait lens willen, anders wacht ik op de Sigma 60mm f2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 14:23
Gisteravond mijn Nex 5n voorzien van firmware 1.02, en dan er van uitgaan dat de third-party accu blijft werken. Gelukkig is dat laatste het geval. Voor de rest heb ik nog niet kunnen testen of de accuracy van de AF verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Er is een plaatje opgedoken van de nog aan te kondigen NEX-3N:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/sony-nex-3n_zpse41ffe9a.gif
Bron: SAR.

Zo te zien weer met pop-up flitser en zoomfunctie om de 16-50 en 18-200 PZ aan te sturen vanaf de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Laatst online: 22:06

Grozno

acts without consequence!

De hoeveelheid mensen die 18-200 op deze NEX-3N zetten lijkt me toch wel heel beperkt en de 16-50 lijkt me ook wel redelijk met de hand te bedienen.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
Maar wel bekend als je van een point&shoot camera komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Hier zijn vast wel meer NEX-6 eigenaren te vinden...
Sinds een week ben ik in het bezit van deze waardige opvolger voor mijn NEX-5a. Een hele vooruitgang, maar er is 1 ding waarvan ik graag zou willen weten of het normaal is of niet. De firma waar ik de camera heb gekocht zegt van wel en Sony is er nog niet over uit. Daarom wil ik graag weten of andere NEX-6 eigenaren dit "probleem" ook ervaren.

Het gaat erom als je met de 16-50mm lens op de camera vanuit het menu de optie reinigen selecteert. Dan gebeurt er bij mij dit: http://youtu.be/lC1O3FroQB0.

Dit gebeurt dus niet als ik de 55-210 lens op de camera heb en ook de NEX-5a had dit "probleem" niet.
Sinds gisteren zit de laaste firmware in de camera die dit probleem helaas niet opgelost heeft (er is sinds 5/2/2013 nieuwe firmware, versie 1.01).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Net even geprobeerd, ik zie het ook. Maar waarom zou je dit een probleem vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Lijkt me een bugje die tijdelijk de peaking functie aan gooit ofzo, niet iets waar ik me druk om maak met m'n 6 iig. Sowieso zit de 24mm zeiss er meer op dan de 16-50 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Neuh, ik vind het ook geen probleem. Ik gebruik die functie nauwelijks.
Ik vroeg me alleen of meer mensen er last van hadden.
Dan is het dus geen defect in de camera. Bedankt voor 't testen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Ik kon me niet bedwingen. Net een nieuwe SEL35F18 voor mijn nex-5N gekocht op ebay (€425). Als ik het maar niets vind kan ik hem gerust 2e hands doorverkopen zonder veel verlies te doen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Laatst online: 22:06

Grozno

acts without consequence!

Ik ben benieuwd wat je er van vind. Ik heb zelf vorige week de Sigma 30mm f/2.8 gekocht, past iets beter in mijn budget (€99,-) ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Geinig, heb ook net de Sigma 30 f/2.8 gekocht met juist het idee: als ie niet bevalt dan ben ik met 99 euro niet veel geld kwijt (ben heel slecht in doorverkopen) en kan ik alsnog de SEL35F18 kopen.

Edit: even een paar snelle onprofessionele en vooral subjectieve testjes gedaan met de Sigma, maar wat een goede lens is dit zeg! Het is zijn 99 euro meer dan waard. Absoluut een blijvertje. Ben alleen nog wel steeds erg benieuwd wat nu precies de Art versie van de 30mm gaat worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Plekuz op 08-02-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
Hmm 99 euro is wel een steal. Ik ben zelf nogal een newbie dusvergeef een domme vraag. Dit is een lens die beter is voor portretten dan de 18-55 neem ik aan?
Ik overweeg al een tijdje een snelle p[rima voor portretten te kopen namelijk.

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Nou nee, 30 mm op de NEX geeft de gezichtshoek van 45mm lenzen op 35mm filmcameras, dus dat is juist niet voor portretten. Als je erg dichtbij komt is dat niet handig, dan geeft zo'n lens vervorming van het gezicht.

Er is een 50mm 1.8 E-mount lens met stabilisatie in de lens van Sony zelf en die is wat beter daarvoor maar er schijnt een 85 mm E mount lens te gaan komen en die zal nog beter zijn voor close ups.

Portretten is tussen 85-135 mm op 35mm filmcamera, dus die 85 mm E-lens zal dan 1,5*85mm=127,5mm worden, goed voor close ups en candid shots, maar of je dat echt vaak nodig hebt...

[ Voor 29% gewijzigd door jayjey op 08-02-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vandaag via V&A een bijna nieuwe Nex5n gekocht, ik verwacht hem maandag :)

Nu ben ik nog in het bezit van een Canon 60D met Tamron 17-50mm 2/8 & de 'plastic fantasic' 50mm 1/8. Ik zit er ook aan te denken om bovenstaande Sigma 30mm 2/8 aan te schaffen maar twijfel of ik niet eerst zal gaan testen met een converter zodat ik mijn huidige lenzen nog even kan testen... Wie kan me van wat tips voorzien?
Ik zit er wel aan te denken (als 5n goed bevalt) om de 60D te gaan verkopen in de toekomst maar weet dus niet of ik beter alleen de body kan gaan verpatsen..
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.