Toon posts:

Het grote m4/3 topic 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste
Acties:
  • 84.462 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

GustavSan schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:59:
Zijn dit beiden goede lenzen naast de 12-50? Is die 12mm 2.0 vergelijkbaar met mijn oude 50mm 1.4 qua lichtsterkte of moet ik voor een andere lens gaan? Ik dacht aan 12mm omdat ik eigenlijk vooral groothoek foto's maak tijdens mijn reizen...dat vond ik een nadeel aan die 50mm. Ik zie ook een 17mm 1.8...is die misschien nog beter?
lichtsterkte (f getal) van de lens is vergelijkbaar tussen alle camera's. scherptediepte niet.
de 12mm f2.0 is inderdaad een goede groothoeklens (=24mm op ff )
de 17mm is niet bepaald groothoek meer, dat zou ik iig niet kiezen als je al een 12-50 lens hebt

even een paar dingen:

1.groothoek buiten gebruiken ,veel licht+grote scherptediepte dus geen behoefte aan een lage F?
2.als je al een 12-50 hebt zou ik persoonlijk niet voor een extra groothoek kiezen met dezelfde brandpuntsafstand dan de 12-50.Eerder een ultra groothoek bijv.
3.Voor donkere plekjes zou ik dan de panasonic 20mm aanraden of de duurdere 25mm panasonic0leica
4.mocht je veel zoom willen zou je bijv de 75-300 kunnen kiezen inderdaad.

dat zou dan bijv 1 telezoom + lichtsterkte prime zijn
maar zonder budget is elke lens een aanrader :P

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 11-03-2013 13:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:55:
Ik heb met Aperture nooit last dat mijn foto's automatisch knipt. Dat zal dus ergens een instelling moeten zijn. Op m4/3 camera's is 4:3 het ideale formaat. Wil je dan later nog bijsnijden tot bijvoorbeeld 16:9 kan dat altijd nog.
Bij nader inzien zeggen zowel Aperture (die de afgeknipte foto toont) en Olympus Viewer (waarvan een screenshot bovenaan) dat de foto in 16:9 is geschoten. Dan had ik bij het fotograferen me toch binnen het witte kader moeten houden...

Ik denk dat ik best red wat er te redden valt m.b.v. Olympus Viewer, en voortaan in 4:3 schiet of rekening houdt met het witte kader op mijn live view...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:50:
Intussen heb ik een OM-D E-M5 en zet ik m'n eerste stapjes. Nu heb ik een hoop foto's getrokken in RAW (+JPEG) en dus geframed op 4:3 formaat (wat is eigenlijk het beste formaat?).
Er is geen 'beste' formaat. Dat hangt helemaal af van je eigen creatieve inzicht en het doel van je foto.
Wanneer ik de foto's in Aperture importeer, zie ik echter maar een ogenblik mijn origineel geframede foto alvorens Aperture er boven en onderaan (of links en rechts) een hoop afknipt.

Kan ik de originele foto terugtoveren in Aperture of moet ik gaan goochelen met de Olympus Viewer om de RAW te "croppen" door het interessante deel zelf te kiezen (en niet het midden zoals Aperture dat nu doet) en dan opnieuw te importeren in Aperture?
Alles kan. Zijn die lijnen niet te verschuiven? Heeft verder weinig met m4/3 te maken maar meer met jouw Aperture kunsten. Is daar geen apart topic over of wellicht beter nog een (online) cursus, boek, handleiding, etc?
Een concreet voorbeeld:
Zie hieronder de foto zoals ik hem origineel geframed heb. Het groene kader binnenin toont hoe Aperture de foto afknipt. Helaas verliest ons fotomodel dan haar kroon :(.

[afbeelding]
Inderdaad, beetje jammer, mar dat kan heus wel anders.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
mrc4nl schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:19:
[...]

lichtsterkte (f getal) van de lens is vergelijkbaar tussen alle camera's. scherptediepte niet.
de 12mm f2.0 is inderdaad een goede groothoeklens (=24mm op ff )
de 17mm is niet bepaald groothoek meer, dat zou ik iig niet kiezen als je al een 12-50 lens hebt

even een paar dingen:

1.groothoek buiten gebruiken ,veel licht+grote scherptediepte dus geen behoefte aan een lage F?
2.als je al een 12-50 hebt zou ik persoonlijk niet voor een extra groothoek kiezen met dezelfde brandpuntsafstand dan de 12-50.Eerder een ultra groothoek bijv.
3.Voor donkere plekjes zou ik dan de panasonic 20mm aanraden of de duurdere 25mm panasonic0leica
4.mocht je veel zoom willen zou je bijv de 75-300 kunnen kiezen inderdaad.

dat zou dan bijv 1 telezoom + lichtsterkte prime zijn
maar zonder budget is elke lens een aanrader :P
Thanks voor je input.

Bedoel je met die 20mm pana de: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 Asph en met die 25mm de Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 ASPH?

Die vallen prima binnen het budget. Het voordeel van die 20mm is dat ik dan de OM-D incl. deze avondlens misschien zelfs in mijn korte broek kan stoppen (grote zakken :))...

Ik denk dat ik de groothoek van die kitlens eerst maar eens goed ga testen dan. Kijken of dit al acceptabel is vergeleken met wat ik gewend was.

Dan als 1e extra lens die superzoom. Ik zag foto's van die oly 75-300 en de pana 100-300mm langskomen en dat loog er niet om.

Later ga ik even flink in een prime investeren. 20 of 25mm dan...zou die 20mm panasonic ook goed werken op een PL-5? Dan zou ik eventueel de OM-D 's avonds thuis kunnen laten en vervolgens verder gaan met de wat kleinere PL-5? Of gaat het voordeel van die 20mm (of 25mm) verloren door de PL-5?

Weten jullie of er een plek (regio Utrecht) is waar ik eventueel lenzen kan huren/lenen?

[ Voor 6% gewijzigd door GustavSan op 11-03-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

GustavSan schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:39:
[...]

Thanks voor je input.

Bedoel je met die 20mm pana de: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 Asph en met die 25mm de Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 ASPH?
Die vallen prima binnen het budget. Het voordeel van die 20mm is dat ik dan de OM-D incl. deze avondlens misschien zelfs in mijn korte broek kan stoppen (grote zakken :))...
jep die pancake is lekker compact, de pana-leica levert prachtige beeldkwaliteit (mooie blur/bokeh) :)
Ik denk dat ik de groothoek van die kitlens eerst maar eens goed ga testen dan. Kijken of dit al acceptabel is vergeleken met wat ik gewend was.
je hebt m toch, ik zou m idd lekker uitproberen. niet zomaar verkopen,spatwaterdicht kan zn voordelen hebben in ijsland
Dan als 1e extra lens die superzoom. Ik zag foto's van die oly 75-300 en de pana 100-300mm langskomen en dat loog er niet om.
helaas geen ervaring mee met die 300mm lenzen helaas,ik vind het jammer dat er geen budget alternatieven zijn, voor nikon/cannon heb je al voor 130 euro een grote telelens. (en je zou ze zelfs kunnen gebruiken op m43, geen AF en het staat een beetje raar)
Later ga ik even flink in een prime investeren. 20 of 25mm dan...zou die 20mm panasonic ook goed werken op een PL-5? Dan zou ik eventueel de OM-D 's avonds thuis kunnen laten en vervolgens verder gaan met de wat kleinere PL-5? Of gaat het voordeel van die 20mm (of 25mm) verloren door de PL-5?
het is 100% compitable, panasonic op olympus en andersom. de platte 20mm is natuurlijk uitermate geschikt op compacte body's.En de ePL5 geeft ook hele mooie plaatjes, ik meende zelfs dat ie de zelfde sensor als de OMD maar, ben daar niet zeker van

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekonijn
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-01 14:23
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:50:
Kan ik de originele foto terugtoveren in Aperture of moet ik gaan goochelen met de Olympus Viewer om de RAW te "croppen" door het interessante deel zelf te kiezen (en niet het midden zoals Aperture dat nu doet) en dan opnieuw te importeren in Aperture?
Ik vermoed dat je aspect ratio in camera op 16:9 staat. Ik werk ook liefst zo: zo verlies ik niet te veel ruimte aan zwarte balken op het scherm. En ik hou er rekening mee dat er boven en onder nog wat extra op de foto komt. Het is alleen iets complexer om in de bewerking de boven- en onderkant terug zichtbaar te maken.

Ik ken aperture niet, maar in een DNG workflow kan het als volgt:

- Omzetten naar DNG.
- De DNG Recover Edge tool gebruiken: http://labs.adobe.com/technologies/lightroomplugins/ (Is een plugin voor lightroom, maar de exe kan standalone gebruikt worden)
- Geconverteerde DNG's importeren

EDIT: Dead links *oeps*

[ Voor 10% gewijzigd door zeekonijn op 11-03-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:10
E-m5 is weer terug van Olympus, geen haarscheuren meer. Ook is de camera mooi schoongemaakt en ik zie dat ze ook de nieuwste firmware er op hebben gezet (altijd zo eng om te doen, brrr).

Volgende week weer mooi foto's maken :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Het wordt eindelijk weer mooi weer.
Heb m'n 75mm in de verkoop gedaan om plaats te maken voor wat anders.

Zo'n beetje alle leuke lenzen al geprobeerd van de m4/3.
De 45mm is een blijvertje. De volgende blijver moet ik nog ontdekken.

De 12mm wellicht ? :-)
( ps als iemand zijn 12mm wil ruilen tegen een 75mm ? Benader me maar.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht kan je de volgende keer gewoon objectieven huren. Tenzij je geld te veel hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ach zolang hij netjes de btw over zn aankopen betaald, vind ik het prima. :+
niets mis met de nederandse economie een boost geven :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Helaas. De btw vraag ik netjes terug :-)...
Maar het idee is goed natuurlijk.
Geld moet rollen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40

amphora

Websites & Fotografie

Lasteraar schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 17:48:
Helaas. De btw vraag ik netjes terug :-)...
Maar het idee is goed natuurlijk.
Geld moet rollen !
Wel ook de lens weer netjes verkopen met BTW dan he... ;-)
Maar waarom vond je die 75mm niks dan?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ow ja, prima. Verkoopprijs + btw :-----)

Niks is wat zwaar. Het is een prachtige lens. Maar ik vind het weinig toevoegen tov de 45mm.
Het voelt ook echt aan als dezelfde lens maar dan met een beetje extra bereik. Dikke prima natuurlijk.

Ik heb hem nu te koop staan. Hij mag weg. Als het nog een half jaar zou duren dan gebruik ik hem met alle plezier.
Heb nu een aantal lenzen geprobeerd en heb een redelijke indruk wat ik wil.
Denk dat deze 75mm vervangen gaat worden voor een 12mm. En dan ben ik eigenlijk wel voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
Lasteraar schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:39:
Het wordt eindelijk weer mooi weer.
Heb m'n 75mm in de verkoop gedaan om plaats te maken voor wat anders.

Zo'n beetje alle leuke lenzen al geprobeerd van de m4/3.
De 45mm is een blijvertje. De volgende blijver moet ik nog ontdekken.

De 12mm wellicht ? :-)
( ps als iemand zijn 12mm wil ruilen tegen een 75mm ? Benader me maar.. )
Haha, toen je het bericht had geplaatst dat je de 75mm had gekocht, wilde ik nog bijna reageren met: Deze wel langer dan anderhalve dag houden he!? :+

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
:----)

Zijn er nou ook nog bepaalde plaatsen waar je ( buiten marktplaats ) leuke objectieven 2ehands kan kopen en of verkopen ?

Want buiten marktplaats leeft het niet echt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht het lichtsterke zoom-objectief wat nog dit jaar in de schappen moet liggen:
http://www.43rumors.com/patent-olympus-12-40mm-f2-8/

Dat zou wel eens een heel leuk objectief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Waar lees jij over een een introductie dit jaar?

En verder natuurlijk goed vergelijkbaar met de pricewatch: Panasonic Lumix G H-HS12035 hoewel 10mm langer natuurlijk altijd fijn is. Zal ook qua (hoge) prijs wel vergelijkbaar worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 15-03-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:30:
Waar lees jij over een een introductie dit jaar?
Er waren al langer geruchten van een snelle standaard-zoom die Olympus dit jaar uit zou brengen.
En verder natuurlijk goed vergelijkbaar met de pricewatch: Panasonic Lumix G H-HS12035 hoewel 10mm langer natuurlijk altijd fijn is. Zal ook qua (hoge) prijs wel vergelijkbaar worden...
We zullen zien. Voor de mensen met een Panasonic body zal het wellicht minder interessant zijn (ivm ontbreken stabilisatie) en voor de mensen met een Olympus body wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 09:33
Lasteraar schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:25:
:----)

Zijn er nou ook nog bepaalde plaatsen waar je ( buiten marktplaats ) leuke objectieven 2ehands kan kopen en of verkopen ?

Want buiten marktplaats leeft het niet echt volgens mij.
Over de grens:
http://forum.belgiumdigital.com/f11/
http://www.2dehands.be
http://www.kapaza.be

Was ik gisteren online op zoek naar twee batterijtjes voor mijn ep-3 en epl-1. Ik was er een kwijt en heb er dus nog maar een. Kom ik voorbij een advertentie voor een e400 met 14-42, 50-150 en twee (pen-compatibele) batterijen voor €150, wat geheugenkaartjes, draagzakje en filtertjes. Mijn bod van €120werd zojuist aanvaard. Die ga ik dus straks oppikken. :+ De BLS1 kost hier bij de lokale fotozaak alleen al €50. Voor €20 meer een dslr en twee lenzen erbij. Niet slecht.

[ Voor 37% gewijzigd door Teun_2 op 15-03-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik wil een 64GB geheugenkaartje kopen voor in de OM-D. De camera ondersteunt SDXC.

Weet iemand of ik ook gewoon een microsdxc kaartje kan kopen en die via een sd adapter in de OM-D kan gebruiken? Vanzelfsprekend zal het passen, maar het kaartje moet natuurlijk ook werken. Ik heb een voorkeur voor 64GB microsd, want dat kaartje kan ik ook direct in mijn tablet kwijt (als ik niet onderweg ben kan er een klein sd kaartje in de camera en kan ik de 64gb microsd als opslagmedium gebruiken).

Wel speelt het volgende. De microsd komt maar maximaal in 30mb/s. De SDXC heb je ook in 45mb/s en zelfs in 95mb/s (maar die vind ik te duur).

Ga ik het verschil in snelheid bij gebruik van de camera merken? Ik meen dat 30mb/s toch al snel genoeg is en de buffer pakt toch ook een hoop op?

Dus: Micro SD: Past het, werkt het met adapter in de OM-D en is 30mb/s snel genoeg?

[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 15-03-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:12
Ik gebruik nu twee 16gb MicroSD kaarten van Sandisk met de bijgeleverde MicroSD->SD adapters in mijn Nikon D600 en dat werkt uitstekend.
Oorspronkelijk was het bij mij als tijdelijke oplossing bedoelt maar ik heb nog geen noodzaak gezien ze te vervangen door snellere SD kaarten.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Je bedoelt dat jij ook 30mb/s kaartjes gebruikt? En de adapter constructie werkt dus in ieder geval bij jouw nikon...goed om te weten, hopelijk geldt hetzelfde voor de OM-D. Ik leen wel even een adapter van iemand in mijn omgeving om het zelf ook te testen voordat ik die 64gb microsd koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Teun_2 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:58:
[...]

Over de grens:
http://forum.belgiumdigital.com/f11/
http://www.2dehands.be
http://www.kapaza.be

Was ik gisteren online op zoek naar twee batterijtjes voor mijn ep-3 en epl-1. Ik was er een kwijt en heb er dus nog maar een. Kom ik voorbij een advertentie voor een e400 met 14-42, 50-150 en twee (pen-compatibele) batterijen voor €150, wat geheugenkaartjes, draagzakje en filtertjes. Mijn bod van €120werd zojuist aanvaard. Die ga ik dus straks oppikken. :+ De BLS1 kost hier bij de lokale fotozaak alleen al €50. Voor €20 meer een dslr en twee lenzen erbij. Niet slecht.
Thnx voor de tips!
Inmiddels is het al gelukt de 75mm te voorzien van een nieuwe eigenaar.
Vanaf volgende week gaan we spelen met de 12mm en de 20mm :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeekonijn schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:46:
[...]

Ik vermoed dat je aspect ratio in camera op 16:9 staat. Ik werk ook liefst zo: zo verlies ik niet te veel ruimte aan zwarte balken op het scherm. En ik hou er rekening mee dat er boven en onder nog wat extra op de foto komt. Het is alleen iets complexer om in de bewerking de boven- en onderkant terug zichtbaar te maken.

Ik ken aperture niet, maar in een DNG workflow kan het als volgt:

- Omzetten naar DNG.
- De DNG Recover Edge tool gebruiken: http://labs.adobe.com/technologies/lightroomplugins/ (Is een plugin voor lightroom, maar de exe kan standalone gebruikt worden)
- Geconverteerde DNG's importeren

EDIT: Dead links *oeps*
Top top top! Bedankt Zeekonijn, ik heb mij foto's terug! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:12
GustavSan schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 18:17:
Je bedoelt dat jij ook 30mb/s kaartjes gebruikt? En de adapter constructie werkt dus in ieder geval bij jouw nikon...goed om te weten, hopelijk geldt hetzelfde voor de OM-D. Ik leen wel even een adapter van iemand in mijn omgeving om het zelf ook te testen voordat ik die 64gb microsd koop :)
Klopt helemaal.
De 8gb SD kaart die ik had (ook 30mb/s) was niet groot genoeg en ik had nog twee 16gb MicroSD kaarten liggen.

Voor zover ik begrepen heb werkt dit in elke moderne camera gewoon.
Alleen ik ga ze wel vervangen voor normale SD kaarten, Deze Micro SD kaarten waren namelijk ergens anders voor bedoelt.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
OM-D vandaag binnen. Net even ermee gespeeld. De microSD in adapter werkt inderdaad prima. Wel moest ik de kaart omzetten naar Fat32, dus films en foto's gaat niet zomaar.

Heb de camera voorlopig nog alleen met de kitlens. Heb er wel meteen een Hoya CPL HD bij genomen.

De camera ligt na mijn oude 50D met grip niet bepaald lekker in de hand. Het geheel voelt erg kwetsbaar, hoewel het vast wel tegen een stootje kan.

Ik vind het scherm best prettig. Ik moet echter enorm wennen aan de evf. De kleuren zijn erg flets, en ik vind het teveel lijken op het normale scherm van een ouder model P&S. Dit terwijl de kleuren op het scherm zelf wel veel natuurgetrouwer zijn. Iets waar ik wel even wat tijd voor nodig heb.

Verder is de kwaliteit van de foto's voor wat ik nu kan zien prima. Wel moet ik alle functies nog even goed doornemen, voorlopig is het menu abacadabra en ook de settings op het toestel moet ik even bekend mee raken. Op die lens zit bv zo'n knopje 'macro'...ik moet nog even nagaan hoe dat werkt :).

Weet iemand welke settings ik het beste meteen maar kan aanpassen voor optimaal resultaat? Zijn er settings bij de OM-D die out of the box niet zo best werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Vanmiddag even een 12-50mm opgepikt. Ik had die lens al een tijdje in gedachte, vooral omdat het een leuk bereik is en omdat de macro stand me erg aanspreekt. Gelukkig verkocht iemand in de buurt hem, dus kon ik op weg terug van de supermarkt even langsrijden, en zelfs mijn ouders' balkon vanuit zijn woonkamer zien :o kleine wereld toch.
Nu maar hopen dat die winter eindelijk eens wil opzouten zodat ik wat met macro kan spelen. 12-50mm, 20mm en 7,5mm is een leuk trio om creatief mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Congrats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Leuk lensje. Welke vergroting kan je ermee behalen?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

0,72x volgens (http://www.dpreview.com/p...s/olympus_m_12-50_3p5-6p3) Dat is best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Inderdaad extreem dichtbij voor zo'n zoomlens. Volgens specs is het 0.36x, maar met een 2 x crop zou je 0.72x equivalent kunnen beargumenteren. Niet helemaal eerlijk als je hem met 1:1 macro op een 1.6 crop body gaat vergelijken, dus ik hou het gewoon op ~1:3 macro.

Het is natuurlijk geen 1:1 macro, maar de shots die ik ervan heb gezien vond ik erg indrukwekkend (check: http://robinwong.blogspot...2-50mm-f35-63-review.html).

In ieder geval een leuke extra optie die ik kan gebruiken en 12mm is ook nog erg aardig als groothoek.
Dat hij kwalitatief niet top of the line is maakt me niet veel uit. In de praktijk heb ik het pixelpeepen al redelijk ver achter me gelaten. De verkoper had ook nog een 52mm B+W CPL die ik ook maar meteen mee heb genomen.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakMDS op 16-03-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Indrukwekkende macro voor zo'n standaardlens! Wat heb je ervoor betaald?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ja de macro-functie is behoorlijk goed van deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Peter_Aragorn schreef op zondag 17 maart 2013 @ 07:45:
Indrukwekkende macro voor zo'n standaardlens! Wat heb je ervoor betaald?
225 inclusief B+W polarisatie filter en een UV filter (voor bescherming tegen spinnenwebben bij macro en bijv. aan het strand schieten).

Dat is wel lichtelijk aan de hoge kant want je ziet ze op marktplaats al rond de 190, maar ik vond 200 voor de lens alleen heel redelijk, zeker als het om de hoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
200 euro voor zo'n bereik en dan ook nog eens weather sealed, motorische zoom functie (handig voor filmen), macro functie en extra functieknop om de focus vast te houden. Lijkt mij een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Als je de macro-functie wilt gebruiken :

- druk het macro-knopje in (en houdt hem ingedrukt) en duw de 'zoomring' van je af (de zoom ring heeft dus 3 standen, handmatige zoom, powerzoom en macro-stand (die je alleen kunt bereiken als het knopje is ingedrukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik was er inmiddels al achter, maar thanks voor je input :). Hoewel ik echt enorm moet wennen (vooral het formaat; heb kramp in mijn vingers) begint het steeds meer een fantastisch toestel te worden :).

Twee vraagjes;

1) Heeft iemand ervaring met triggertrap icm de OM-D? Werkt het naar behoren voor time-lapse filmpjes?

2) Ik overweeg een Eye-Fi kaartje te kopen. Sandisk heeft een goed betaalbare 4GB. Ik denk eraan om dat gewoon wanneer nodig te wisselen. Het zou meer gaan om situaties waarbij ik over wifi beschik en wat tijd vrij heb om even simpel wat highlights te delen via wifi (bv naar iphone en dan naar facebook oid). Werkt dit lekker ondanks dat het Sandisk kaartje maar class 4 is of is het een techniek in de kinderschoenen?

[ Voor 57% gewijzigd door GustavSan op 17-03-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:43
Net even wat zitten spelen met m'n camera, heb er eigenlijk geen foto's mee gemaakt sinds ik m'n 12-35 heb aangeschaft (komt vast door dat mooie weer van de afgelopen weken :P). Nu viel me pas op dat de lens best wel last heeft van vignetting op 12mm, viel me eigenlijk wel tegen (dacht eerst dat het m'n polar was, maar zonder doet hij het ook). Meer mensen die er last van hebben? Vind via Google wel dat het bekend is, maar dat het op f4 wel weg zou zijn ... hier niet in ieder geval. +1 overbelichten lijkt het te verhelpen, maar vind dat ook niet echt een optie.
Krijg het in Lightroom wel weg, maar aangezien ik graag wijd schiet zie ik nu al op tegen het verwerken van de komende vakantiefoto's :(

Wat betreft die wifi kaartjes, hier is dat ding snel omgewisselt voor een Sandisk Extreme, de schrijftijd van onze Toshiba FlashAir was om te huilen. Het wifi deel is niet eens geprobeerd :P

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy op 17-03-2013 22:17 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Wat betreft die flashair. Als ik jpg op de kleinste afmeting zet en alleen die laat syncen moet het toch wel goedkomen met die class 6 van toshiba. Voor het normale werk zal ik dan een snellere kaart gebruiken; maar ik mis toch wel de mogelijkheid even snel wat online te zetten...even zoeken naar zo'n kaartje; vind je nog erg aan de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
[TAG]Speedy schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:15:
hier niet in ieder geval. +1 overbelichten lijkt het te verhelpen, maar vind dat ook niet echt een optie.
Lijkt mij ook geen optie, omdat je dan nog steeds dezelfde vignetting hebt, maar dan bij een overbelichte foto...
Krijg het in Lightroom wel weg, maar aangezien ik graag wijd schiet zie ik nu al op tegen het verwerken van de komende vakantiefoto's :(
Je kunt in Lightroom toch ook gewoon lensprofiel in 1 actie toewijzen aan alle foto's?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
GustavSan schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:50:
Ik was er inmiddels al achter, maar thanks voor je input :). Hoewel ik echt enorm moet wennen (vooral het formaat; heb kramp in mijn vingers) begint het steeds meer een fantastisch toestel te worden :).

Twee vraagjes;

1) Heeft iemand ervaring met triggertrap icm de OM-D? Werkt het naar behoren voor time-lapse filmpjes?

2) Ik overweeg een Eye-Fi kaartje te kopen. Sandisk heeft een goed betaalbare 4GB. Ik denk eraan om dat gewoon wanneer nodig te wisselen. Het zou meer gaan om situaties waarbij ik over wifi beschik en wat tijd vrij heb om even simpel wat highlights te delen via wifi (bv naar iphone en dan naar facebook oid). Werkt dit lekker ondanks dat het Sandisk kaartje maar class 4 is of is het een techniek in de kinderschoenen?
Al een gekeken naar de penpal? Dan je achteraf beslissen welke foto je doorstuurt naar je gsm, onafhankelijk van welke geheugenkaart je in je toestel hebt steken. Worden vrij goedkoop verkocht door olympusmarket: http://myworld.ebay.de/olympusmarket/
edit: dit werkt blijkbaar helaas niet met iOS-toestellen. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 17-03-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ziet er leuk uit die Penpal...maar ondersteunt (nog) geen IOS (iphone) wat natuurlijk wel een beetje suf is als je naar het marktaandeel kijkt. Werkt wel prima met Android; maar dat gebruik ik niet.

Daarbij; ik heb liever een IOS applicatie waarmee ik het makkelijk kan uitlezen; dan een extra stuk hardware op de camera; die stick is een kwestie van wisselen, zo'n hot shoe uitbreiding heb ik misschien niet altijd bij me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Maar als je dan een foto neemt terwijl je niet dat geheugenkaartje hebt insteken, loopt het mis. Ik heb die penpal besteld (22,5 euro plus 15 euro verzendingskosten). Ik zal hier mijn bevindingen posten als ik hem heb. Ik onderhoud twee facebookpagina's van verenigingen waar ik af en toe wel een phonepic op plaats van evenementen die op dat moment plaatsvinden. Voor dat doel lijkt me die penpal perfect. Ik heb getwijfeld over een eyefi, maar de penpal was goedkoper en je moet niet opletten welk geheugenkaartje je in het toestel hebt steken.

edit: Ik bedenk me net dat iphones met een jailbreak wel obex kunnen ondersteunen. Misschien is dat een optie? Wel suf van Apple dat ze geen OBEX ondersteunen, bestanden uitwisselen met andere telefoons (al dan niet slimme) wordt zo wel erg bemoeilijkt. Anderzijds ook wel stom dat olympus dan besluit om een bluetoothmodule uit te brengen die niet werkt met iphones, hadden ze beter een wifi-module kunnen maken. Het voordeel voor niet-iphonegebruikers is dat de prijs van die dingen nu wel erg gezakt is :9 .

[ Voor 49% gewijzigd door Teun_2 op 17-03-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Tuurlijk, in jouw geval dus erg handig. Ik onderhoud ook een paar fb pagina's...als het mijn phone zou ondersteunen was het voor die prijs een no-brainer geweest.

Ik overweeg nu die eye-fi 8gb...

Had wel wat meer 2e handse toshiba flashair's verwacht na die pen promotie; maar helaas :)

edit: jailbreaken is een optie; maar ik weet niet of ik daar nu zo'n trek in heb. Maargoed; ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik zal - mocht ik voor de eye-fi gaan - ook mijn ervaringen plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door GustavSan op 17-03-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb mijn 8GB flashair kaartje eigenlijk nog in de originele verpakking zitten met de intentie om hem samen met de 14-42IIR en 15mm body cap weer te verkopen, maar op zich heeft het wel leuke tethering-achtige opties icm een Android tablet.
Helaas geen echte tethering want je zal vanaf de tablet toch moeten blijven pollen naar nieuwe foto's, wat voor mij ook een beetje de reden was om er nog niets mee te doen.
Met een camera + flashair firmware zou zoiets eventueel mogelijk zijn, maar heb nog geen signalen gezien dat iemand er mee bezig is.
En als zo'n feature echt belangrijk is kan je jezelf beter een hoop gedoe besparen en kijken naar een camera die dat native ondersteund, zoals de NEX-6 ofzo.

Maar goed, native ondersteuning, daar zijn we geen tweakers voor.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 18-03-2013 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Universal Creations schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:53:
[...]

Lijkt mij ook geen optie, omdat je dan nog steeds dezelfde vignetting hebt, maar dan bij een overbelichte foto...

[...]

Je kunt in Lightroom toch ook gewoon lensprofiel in 1 actie toewijzen aan alle foto's?
Ja moet daar eens induiken, heb mij nog niet echt verdiept in de mogelijkheden om een lensprofiel op te slaan. Ik ga er van uit dat ik het wel alleen op 12mm kan toepassen? Aangezien op 14mm geen probleem is.
Zie dat DxO optics de camera/lens combinatie wel support voor vignette correctie, daar eens een try-out van downloaden.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Begrijp ik het goed dat je bij die OM-D cashback (of adapter ring) actie je de originele doos kapot moet maken/knippen om die streepjescode op te sturen?

Die streepjescode is dat deel met EAN/JAN en UPC op de zijkant van de doos? Ik neem aan dat ik het serienummer kan laten zitten (hoewel dat ook een streepjescode is)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
[TAG]Speedy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:47:
[...]

Ja moet daar eens induiken, heb mij nog niet echt verdiept in de mogelijkheden om een lensprofiel op te slaan. Ik ga er van uit dat ik het wel alleen op 12mm kan toepassen? Aangezien op 14mm geen probleem is.
Zie dat DxO optics de camera/lens combinatie wel support voor vignette correctie, daar eens een try-out van downloaden.
Als je lensprofiel activeert in Lightroom, vindt ie dan je lens niet automatisch? En was het niet zo dat er ook lensprofielen in je camera zitten? Of is dat alleen voor jpg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
GustavSan schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:49:
Begrijp ik het goed dat je bij die OM-D cashback (of adapter ring) actie je de originele doos kapot moet maken/knippen om die streepjescode op te sturen?

Die streepjescode is dat deel met EAN/JAN en UPC op de zijkant van de doos? Ik neem aan dat ik het serienummer kan laten zitten (hoewel dat ook een streepjescode is)....
Wel stom, de MMF-2 is vervangen door de MF-2. Die eerste zou niet meer leverbaar zijn.. Maakt het hele ding veel minder de moeite waard. Die adaptertjes bestel je voor €15 via ebay... Alleen de MMF-2 was nog de moeite waard.

edit: ik dacht dat de mmf-2 die voor FT-objectieven was, ik ben mis. Het is de mmf-3, en die is nog steeds leverbaar.

edit2: toch juist, maar de mmf-3 is wel gewoon lverbaar. Blijkbaar staat er een foutje in de flyer bij de uitleg van de mmf-2, die vervangen wordt door de mf-2. (duidelijk...)

http://www.olympus.nl/sit...anners/OM-D_A5_flyer9.pdf
2. de originele uitgeknipte streepjescode van de verpakking (kopiëen worden niet geaccepteerd).
ADAPTER OLYMPUS MMF-2 VOOR OM ANALOOG OBJECTIEVEN
* De in de actiefolder genoemde Adapter Olympus MMF-2 is vervangen door de Olympus MF-2 (de Olympus MMF-2 is niet meer leverbaar).
Olympus weet het duidelijk zelf ook niet meer met al die nodeloos ingewikkelde productnamen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Teun_2 op 18-03-2013 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb ze een mail gestuurd. De hele doos staat vol streepjescodes :)

Verder; ik wil $$$, gebruik geen oude/afwijkende lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Universal Creations schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:49:
[...]

Als je lensprofiel activeert in Lightroom, vindt ie dan je lens niet automatisch? En was het niet zo dat er ook lensprofielen in je camera zitten? Of is dat alleen voor jpg?
In m'n camera niet denk ik, het is een Olympus EPL1. Voor Panasonic body's zal dat inderdaad opgaan. Mijn versie van LR4 vond in ieder geval geen m43 lensen, wellicht als ik upgrade naar de meest recente dat dat wel zo is.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
[TAG]Speedy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:48:
[...]

In m'n camera niet denk ik, het is een Olympus EPL1. Voor Panasonic body's zal dat inderdaad opgaan. Mijn versie van LR4 vond in ieder geval geen m43 lensen, wellicht als ik upgrade naar de meest recente dat dat wel zo is.
Punt bij LR is dat je een profiel voor je camera + een lens moet hebben. Ik heb een E-pl5 met 20mm 1.7, maar alleen een profiel van de 20mm 1.7 op een GX1 of GF1. Die vindt hij ook niet automatisch, maar als ik een profiel maar van de E-PL5 met een bepaalde lens, dan vind hij hem wel vanzelf.

Helaas kan ik van de Samyang fisheye geen profiel maken omdat hij überhaupt geen exif geeft. Ik wil nog eens kijken of je daar regels van kan maken (if no exif then assume dit-en-dat), aangezien het op het moment toch de enige niet-native lens is die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd in Lightroom, maar ik heb mijn camera wel standaard ingesteld staan op een focal-lengt van 8mm (bij IS-settings), zodat bij een onbekende lens de stabilisatie staat ingesteld als voor mn fisheye (die ik het meest gebruik).

In de EXIF-data staat dan geloof ik ook 8mm, en ik vermoed dat je Lightroom daarop het juiste lensprofiel kan laten selecteren, maar ik heb het nog nooit geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Oh, dat moet ik eens gaan proberen. Ik wil sowieso nog eens dieper in de settings van mijn e-pl5 duiken, en zien of je bijvoorbeeld ook "shoot without card" kan uitzetten, aangezien ik er 10 min geleden achter kwam dat ik daarstraks een aantal sneeuwklokjes zonder SD kaart heb gefotografeerd :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Zit er zelf ook aan te denken om zo'n 12-50mm voor erbij te kopen.
Macro is fun.

Ben alleen benieuwd hoe de tweakers hem ervaren qua beeldkwaliteit. En dan vooral op 12mm.
Schroom niet wat voorbeeldfoto's te posten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik merk dat het overzetten van bestanden via de bijgeleverde usb kabel enorm traag verloopt. Ik ben er nog niet helemaal achter wat hier de oorzaak van kan zijn.

Mijn overdrachtssnelheid ligt rond de 5MB/s. De kaart die erin zit is een 16GB MicroSDHC Ultra class 6 (in een adapter) die een snelheid van 30MB/s zou moeten halen. Dat ik dit niet haal is begrijpelijk, maar 5MB/s is wel erg traag. Kennen jullie dit bij de OM-D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan slechts een E-PL1 maar ik trek altijd het SDHC kaartje uit het toestel om hem in de altijd aangesloten kaartlezer te stoppen. Werkt prima. En scheelt gehannes met een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
DxO Optics 8 maar eens geprobeerd aangezien mijn combinatie in de ondersteunde lijst stond.
Deze tool gaf bij het importeren van de foto al keurig aan dat er een lensprofiel beschikbaar was (zowel de EPL1 + 12-35 in JPG als RAW). Verschil was aanzienlijk! En gelukkig nu wel bruikbaar, vond het namelijk best wel een tegenvaller voor zo'n prijzige lens ... (zeker in vergelijk met de 20/1.7 die ik ook nog even getest heb, daar was de correctie amper aanwezig).

Een snel vergelijk voor de liefhebber, boven de JPG direct uit de camera, onder de JPG door Optics 8 gehaald (zonder verdere nabewerking)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/259b0f27548d857006123f8874907828.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/9947dca9015041c11bd9b2d9a1a1b388.jpg

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De 12-35 heeft idd aardig wat last van vignettering... http://www.lenstip.com/36...._P.O.I.S_Vignetting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
GustavSan schreef op zondag 17 maart 2013 @ 23:12:
Tuurlijk, in jouw geval dus erg handig. Ik onderhoud ook een paar fb pagina's...als het mijn phone zou ondersteunen was het voor die prijs een no-brainer geweest.

Ik overweeg nu die eye-fi 8gb...

Had wel wat meer 2e handse toshiba flashair's verwacht na die pen promotie; maar helaas :)

edit: jailbreaken is een optie; maar ik weet niet of ik daar nu zo'n trek in heb. Maargoed; ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik zal - mocht ik voor de eye-fi gaan - ook mijn ervaringen plaatsen.
Volgens gebruikers op het dpreviewforum is het gebruik ervan met de om-d behoorlijk problematisch: http://forums.dpreview.com/forums/post/50129909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Duidelijk een (mindere) lenseigenschap ipv een exemplarisch geval voor de mijne dus. Nou ja, gelukkig een workaround gevonden. Nu maar gaan profiteren van de positieve punten van deze lens tov de kitlens :D

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Even een vraagje he. Ik zit een beetje te kijken naar de Samyang 35mm f/1.4 voor op mijn GH2. Nu is het model met een Olympus-mount het goedkoopst...

Kan die met deze adapter op mijn GH2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 13:26
Nee, die is voor oudere OM lensen, je moet een 4/3 naar M4/3 adapter hebben.
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:36:
Even een vraagje he. Ik zit een beetje te kijken naar de Samyang 35mm f/1.4 voor op mijn GH2. Nu is het model met een Olympus-mount het goedkoopst...

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
dongstra schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:46:
Nee, die is voor oudere OM lensen, je moet een 4/3 naar M4/3 adapter hebben.

[...]
Oke thanks! Olympus DSLR gebruikt dus 4/3-mount :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:36:

Als je hem ooit nog wil verkopen (of tenminste makkelijker) zou ik je eigenlijk willen aanraden om een Canon of Nikon mount te kopen, die raak je veel makkelijker weer kwijt, mocht je over een jaar of wat aan iets anders toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 13:26
Zoiets als deze heb je nodig:
http://www.ebay.com/itm/O...Tubes&hash=item5aef2ba6c0
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:50:
[...]

Oke thanks! Olympus DSLR gebruikt dus 4/3-mount :)

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
SndBastard schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:54:
[...]

Als je hem ooit nog wil verkopen (of tenminste makkelijker) zou ik je eigenlijk willen aanraden om een Canon of Nikon mount te kopen, die raak je veel makkelijker weer kwijt, mocht je over een jaar of wat aan iets anders toe zijn.
Zou ik normaliter ook doen. Maar de Olympus kost maar €249. Tegenover de €580(ongeveer?!) van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Zijn er mensen die ervaring hebben met hun Samyang 7.5mm fishbeye voor de M4/3?
Heb begrepen dat de optische kwaliteit goed is.

Vroeg me af of er gebruikers zijn die dit kunnen bevestigen. En hoe het gebrek van autofocus bevalt irl.

Ook vraag ik me af of er goede programma's zijn om te 'un-fishen' waardoor het een goedkoop altenatief is voor een extreme breedhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Lasteraar schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:58:
Zijn er mensen die ervaring hebben met hun Samyang 7.5mm fishbeye voor de M4/3?
Heb begrepen dat de optische kwaliteit goed is.

Vroeg me af of er gebruikers zijn die dit kunnen bevestigen. En hoe het gebrek van autofocus bevalt irl.

Ook vraag ik me af of er goede programma's zijn om te 'un-fishen' waardoor het een goedkoop altenatief is voor een extreme breedhoek
Ik heb deze lens op mijn e-pl5, en heb hem denk ik eerder in dit topic al geprezen. Geweldige lens, voelt zeer solide, focus ring is goed, wiebelt niet etc.
Scherp van hoek tot hoek (en da's nogal een verre hoek). Het enige waar hij wat zwak in is, is vrij veel CA bij close-ups. Deze lens kan dan ook tot bijna macro afstanden scherpstellen.

Voor wat betreft manual focus, ik gebruik op mijn e-pl5 de zoom button om 100% live view te krijgen en dan is scherpstellen een piece of cake. Dat is overigens alleen maar nodig bij close-ups. Voor "normale" afstanden hoef je überhaupt niet scherp te stellen. Gewoon je focus ring op een tikkeltje onder oneindig zetten en het diafragma op f/5.6 en alles is scherp.

Concluderend: als je op zoek bent naar een creatieve uitlaatklep is de 7.5mm fisheye een absolute aanrader. Ik gebruik hem nog altijd veel meer dan ik dacht dat ik zou doen, en daarmee heb ik nog nieteens de verplichtte achter in de wasmachine / vaatwasser / koelkast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Maar er zijn geen mensen met ervaring met de Samyang 35mm f/1.4 op een MFT-camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ik ben zojuist even langs de lokale fotowinkel gelopen welke deze 7.5 Samyang op voorraad had.
En ik mocht hem even op de E-M5 klikken.

Op dat moment stond de camera op auto-stand met beeldstabilisatie ( vanuit de body ) aan.
Maar dat vond de lens niet zo leuk. Ingesteld op oneindig en wanneer ik de sluiter halverwege indrukte om vanuit gewoonte scherp te stellen begon het beeld behoorlijk te bokken.

Ik was nog niet helemaal overtuigd of deze lens wat voor mij is gezien ik toch wel een auto-stand mannetje ben.. Manuele focus is prima en de lens voelde goed aan en zag er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
Ik dacht dat je voor een 12mm of 20mm ging kijken? ;).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Lasteraar schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:02:
Ik ben zojuist even langs de lokale fotowinkel gelopen welke deze 7.5 Samyang op voorraad had.
En ik mocht hem even op de E-M5 klikken.

Op dat moment stond de camera op auto-stand met beeldstabilisatie ( vanuit de body ) aan.
Maar dat vond de lens niet zo leuk. Ingesteld op oneindig en wanneer ik de sluiter halverwege indrukte om vanuit gewoonte scherp te stellen begon het beeld behoorlijk te bokken.

Ik was nog niet helemaal overtuigd of deze lens wat voor mij is gezien ik toch wel een auto-stand mannetje ben.. Manuele focus is prima en de lens voelde goed aan en zag er goed uit.
Dat heeft met je is-instellingen voor manuele lenzen te maken. Je moet die op 8mm inzetten, anders gaat je camera trillingen overcorrigeren en net meer trillingen introduceren (default staat die op 50mm geloof ik). Je ervaring heeft daar met te maken. Zo is het toch op mijn ep3 en epl1 met die lens.

http://youtu.be/5TkwTNcS5o4?t=3m40s

Het gebrek aan af vind ik soms een probleem. Als je heel dichtbij wil scherpstellen (wat ik met een fisheye wel een s doe), moet je toch goed opletten. Als je geen foto's maakt van bewegende voorwerpen is dat niet zo'n probleem. Verder wel echt superscherp, niet wat je van een dergelijk 'fun'-lens zou verwachten. Bouwkwaliteit is ook prima. Buitenlandse webshops zijn vaak wat goedkoper. Ik heb hem voor 260 inclusief verzending uit frankrijk laten komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Teun_2 op 20-03-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
IS op 8mm (of uit), en schieten in de AV stand, dat werkt bij mij prima. IS werkt bij mij erg fijn tussen de 1/100 en 1/5 sec ofzo, daar buiten mag het gewoon uit want dan is de sluitertijd ofwel snel genoeg (voor de lenzen die ik heb) of te langzaam dat het nog zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Sjekster schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:17:
Ik dacht dat je voor een 12mm of 20mm ging kijken? ;).
Had iemand die zijn 12 + 20 wilde ruilen tegen mijn 75 zuiko.
Dat ging niet door ( van zijn kant )

Inmiddels heb ik de lens verkocht en staan alle opties weer open :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Lasteraar schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:04:
[...]

Had iemand die zijn 12 + 20 wilde ruilen tegen mijn 75 zuiko.
Dat ging niet door ( van zijn kant )

Inmiddels heb ik de lens verkocht en staan alle opties weer open :-)
Schiet je uberhaupt wel foto's met je al die lenzen die gehad hebt? :+

[ Voor 20% gewijzigd door O.D.Smolik op 20-03-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Hebben jullie misschien een linkje naar een website waar ik wat foto's van die 7.5mm fish eye kan bekijken? Is het ook als ultra groothoek te gebruiken, of is het altijd alleen maar fish eye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
GustavSan schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:52:
Hebben jullie misschien een linkje naar een website waar ik wat foto's van die 7.5mm fish eye kan bekijken? Is het ook als ultra groothoek te gebruiken, of is het altijd alleen maar fish eye?
Ik heb er niet heel erg veel van online staan, maar hier kan je aardig wat zien:
http://www.mu-43.com/f80/...f-3-5-image-thread-16458/

Fisheye naar rectilinear conversie is goed te doen met een lightroom profiel, maar niet elke fisheye foto leent zich ervoor. Je moet redelijk in gedachte houden dat je op dat moment met een groothoek foto bezig bent. Dat is soms lastig te visualiseren. Vooral letten op horizontale symmetrie, en het werkt in mijn ervaring beter als je je horizon min of meer in het midden houdt en na conversie eventueel een betere compositie cropped.

In één van de laatste posts van de bovenstaande link staan een paar voorbeelden.

[ Voor 36% gewijzigd door TweakMDS op 20-03-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Mooie foto's..maar dat zijn niet mijn soort foto's. Die 7,5mm wordt het niet voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Vind het wel gaaf. Maar erg beperkt.
Ga toch maar opzoek naar de 12mm

edit:

Vandaag overstag gegaan en een 12-50 gekocht.
Heb ik toch de 12mm en gelijk macro ( dat laatste is ook gewoon erg leuk ).
En dat beetje zoom zal toch soms wel handig zijn. Al zou ik altijd switchen naar m'n 45mm wanneer ik die afstand nodig heb.

[ Voor 65% gewijzigd door Lasteraar op 21-03-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een videoreview van de welbekende Kai (Digitalrev) over de M.Zuiko 17mm f/1.8

http://www.43rumors.com/o...ai-digitalrev-and-slrgear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Wat zijn er weinig 4/3 naar m4/3 adapters zeg... Of zoek ik geheel verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 21:33:
Wat zijn er weinig 4/3 naar m4/3 adapters zeg... Of zoek ik geheel verkeerd.
Je hebt er maar 1tje nodig.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Haha! Maar voor alle andere adapters is vele malen meer keus.. Gek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Die M.Zuiko 17mm f/1.8 ziet er leuk uit. Wel jammer dat die 2.8 lekker compact is, maar dus minder presteert.

Ik zoek op termijn een groothoek prime die het erg goed doet bij weinig licht. Welke lens is dan aan te raden met goede prijs/kwaliteit verhouding? Welke lens zouden jullie aanraden wanneer budget geen rol speelt (€1000+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hoeveel groothoek moet het zijn? Ik denk dat de 12/2 de beste keus is.
http://tweakers.net/categ...cl_WCvN5iDUnzCdPQn9I2r9Ag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik lees niet goed *derp*

[ Voor 90% gewijzigd door mrc4nl op 24-03-2013 00:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GustavSan schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 23:27:
Welke lens zouden jullie aanraden wanneer budget geen rol speelt (€1000+)?
Wachten op de Schneider 14mm f/2.0.

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/schneider_14mm.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die M.Zuiko 17mm f/1.8 ziet er leuk uit. Wel jammer dat die 2.8 lekker compact is, maar dus minder presteert.
Met een beetje zoeken kan je die 17 f/2.8 voor zo'n 150 euro op de kop tikken terwijl de 17 f/1.8 toch al snel boven de 500 komt. Groot nadeel van de f/2.8 was volgens mij de trage zoom, dat schijnt sinds de E-P3 generatie al niet meer het geval te zijn. Verder is het optisch geen perfecte lens, maar kan toch zeker wel leuke platen schieten. Zeker als je in het achterhoofd houd dat het zo'n ontzettend compact objectief is.
Ik zoek op termijn een groothoek prime die het erg goed doet bij weinig licht. Welke lens is dan aan te raden met goede prijs/kwaliteit verhouding? Welke lens zouden jullie aanraden wanneer budget geen rol speelt (€1000+)?
Budget speelt altijd een rol. Voor de professional vaak nog meer dan voor de hobby-fotograaf. Ik heb zelf als hobby-fotograaf de 12mm f/2.0 gekocht. Ik ben er zeer tevreden over. Het was een duur ding maar behoud zijn prijs nog steeds op hetzelfde niveau. Wat dat betreft een prima investering. Maar bovenal geeft het objectief mij ontzettend veel plezier in het fotograferen. Ik vind het snap-focus mechanisme subliem. Daarnaast heeft het de levensduur van mijn antieke E-PL1 behoorlijk verlengt. Ik heb geen last meer van trage focus.

Wat ook een goede keuze kan zijn voor aanzienlijk minder geld is de Panasonic 14mm. Die is ontzettend klein, wat minder lichtsterk maar ook een stuk goedkoper. En je zou ook nog naar oude handmatige objectieven kunnen kijken met een tussenring. Persoonlijk trekt mij dat niet zo.
Die gaat denk ik behoorlijk wat geld kosten. Maar de kwaliteit zal dan ook ongetwijfeld subliem zijn.

Ik heb nu dus nog een E-PL1 en zie in de pricewatch dat de prijs van de E-P3 inmiddels is gezakt tot 350,- euro. Is dat een interessante update voor mij? Ik twijfel ontzettend.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Er stond laatst voor 75,- zo' 17/2.8 te koop op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lasteraar schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:25:
Er stond laatst voor 75,- zo' 17/2.8 te koop op marktplaats.
Voor dat geld absoluut een koopje. Als ik een snellere camera zou hebben (de 17mm f/2.8 is berucht langzaam op mijn camera) dan zou ik zeker in de verleiding komen. Lijkt mij een prima objectief om op vakantie tijdens een wandeling door een oude stad lekker plaatjes te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
17mm 2.8 valt af. Volgens mij niet snel genoeg en dus ook niet het beste in de avonduren. Ik zoek een lens voor puur in de avond; het liefst zo compact mogelijk (ik vraag nogal wat :)). Overdag is het geen probleem om te wisselen, en om met grote lenzen rond te lopen. 's Avonds wil ik echter een compact/handzaam apparaat met kleine lens die goed in het donker kan schieten. Denk aan avondmarkten, foto's van gerechten/maaltijden, indoor attracties (bv aquarium etc). Ik had de 50mm 1.4 Canon en die was perfect. Het enige dat ik hier jammer aan vond was dat ik liever nog wat meer groothoek had, buiten werd ik soms nog wel eens bijna overreden door een auto/bus/taxi omdat ik toch nog even een paar stapjes terug moest doen :).

Ik ga nog even de eerdere reacties terugzoeken; want een tijdje terug had ik al eens gevraagd welke lens het beste overeen kwam met de prestaties van die canon 50mm 1.4. Ik moet een lens van vergelijkbare lichtsterkte hebben, in het uiterste geval dan maar afstappen van de groothoek wens.....kom ik dan misschien toch weer uit bij de Pani 25mm 1.4...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het donker op vakantie als ik ergens zit cocktails te drinken op een terrasje vond ik het prima foto's maken met mijn 12mm icm de E-PL1. Zoals je weet is de sensor in de E-PL1 niet echt denderend in slechte lichtomstandigheden. Toch pers je er op lage ISO's met het 12mm objectief hele leuke foto's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:09:
Ik heb nu dus nog een E-PL1 en zie in de pricewatch dat de prijs van de E-P3 inmiddels is gezakt tot 350,- euro. Is dat een interessante update voor mij? Ik twijfel ontzettend.
Nee, nagenoeg dezelfde sensor. Indien je een daadwerkelijke update wil toch voor de E-M5, E-PL5 of E-PM2 gaan, of wachten tot de nieuwe Pen die binnenkort aangekondigd wordt (waarschijnlijk geen geïntegreerde viewfinder, zelfde 'nieuwe' sensor, 5-axis IBIS, misschien nog een nieuwe feature, wel de hoofdprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 10:44:
In het donker op vakantie als ik ergens zit cocktails te drinken op een terrasje vond ik het prima foto's maken met mijn 12mm icm de E-PL1. Zoals je weet is de sensor in de E-PL1 niet echt denderend in slechte lichtomstandigheden. Toch pers je er op lage ISO's met het 12mm objectief hele leuke foto's uit.
Hangt natuurlijk ook van je onderwerp af. Een stilstaand object krijg je dan prima met 1/20-1/25sec op de foto, maar bij mensen of dieren is dat te lang zonder flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:32:
[...]

Hangt natuurlijk ook van je onderwerp af. Een stilstaand object krijg je dan prima met 1/20-1/25sec op de foto, maar bij mensen of dieren is dat te lang zonder flitser.
Dat is een van de "vervelende" eigenschappen van fotografie in het algemeen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:09:
[...]

Als je raw schiet en ruisbewerking toepast in LR, is het verschil in beeldkwaliteit nihil. Werk je in jpg, dan heb je een halve tot een hele stop winst door een beter algoritme. De EP-3 is verder wel echt een heel andere klasse camera. Veel beter gebouwd, veel snellere autofocus, veel beter schermpje en vlottere bediening. De camera heeft meer knopjes en reageert net wat sneller op input. Ook de touch to focus vind ik een welkome toevoeging. Ik heb de upgrade van de epl1 naar de ep3 gedaan en heb me dat niet beklaagd, verwacht geen betere beeldkwaliteit though, op alle andere vlakken is de ep3 wat ik van een camera verwacht.
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 12:40:
[...]

Nee, nagenoeg dezelfde sensor. Indien je een daadwerkelijke update wil toch voor de E-M5, E-PL5 of E-PM2 gaan, of wachten tot de nieuwe Pen die binnenkort aangekondigd wordt (waarschijnlijk geen geïntegreerde viewfinder, zelfde 'nieuwe' sensor, 5-axis IBIS, misschien nog een nieuwe feature, wel de hoofdprijs).
Een camera is meer dan alleen de sensor. (Ook Canon zal je dat vertellen, alleen beginnen ze nu toch wel te overdrijven... -O- )

@DikkieD: de panasonic 20mm 1.7 is niet wijd genoeg?

[ Voor 32% gewijzigd door Teun_2 op 24-03-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40

amphora

Websites & Fotografie

Geld geen rol: Oly 12/2, wel beperkt budget Pana 14/2.5

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.