Wat is er mis met de 12mm?O.D.Smolik schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:48:
[...]
Je verander wel constant snel van gedachte.
Eerst 14-42 mm, 12mm, uiteindelijk 14mm gehaald en nu weer in de verkoop![]()
Misschien eerst maar gewoon een zoomlens halen en kijken wat je fijn vindt?
Ook de enige lens onder de 100 euro ;-)Fiber schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:00:
Ik heb mijn Sigma 19mm gewoon voor 99 Euro bij CameraNu in Urk gekocht...Mijns inziens de beste autofocus M4/3 lens onder de 100 Euro op de markt.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
SLR Magic/Noktor 12mm f/1.6 is ook mooi
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Ja ik blijf twijfelen joh
Wat wil je precies bereiken? De bokeh en karakter van de Pleica 25/1.4 is iig niet te verslaan. Ik heb ook flink onderzoek gedaan naar die lenzen, en dan kom je op samples als deze, en die erna.
Ik vind die primes niet echt iets toevoegen (naast de lage prijs).Peter_Aragorn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:20:
Sigma 19mm en 30mm voor mooie prijs bij Amazon.de:
19mm
30mm
Voor die bedragen 'no brainers'?! Ook om mee te filmen...?
Ten eerste vind ik ze niet lichsterk genoeg voor een prime op m43.
30mm vind ik ook een beetje een vreemd brandpuntafstand, niet echt iets toevoegen als je ze samen neemt.
De Panasonic Leica 25mm f1.4 is echt wel een hele mooie lens. Als je daarnaast de Panasonic 14mm f2.5 neem voor de wijdere shots... dan hoef je voorlopig niet meer aan nieuwe gear te denken
Fwiw
Ik heb de 14mm alweer verkocht en een 25mm p/leica gekocht.
Mooiere kwaliteit, meer diepte , gewoon wat specialer en toch een stuk breder dan mn 45mm.
14mm is top voor z'n geld.
20mm geloof ik wel. Beetje hetzelfde als de 14 maar dan op 20mm en iets meer diepte.
Maar de 25mm ia gewoon de 45mm voor dichtbij zeg maar :-) met een bredere hoek.
Ja ik zoek gewoon een aantal fijne primes. Een wijde en eentje rond de 45-50mm, op full frame schaal zegmaar. Hoofdnoot wordt filmen.
Dus een 12/14mm en een 20/25mm. De Olympus 45mm f/1.8 komt ook nog wel, maar de andere twee gaan voor.
Dus een 12/14mm en een 20/25mm. De Olympus 45mm f/1.8 komt ook nog wel, maar de andere twee gaan voor.
De 20mm Panasonic is gewoon het meeste waar voor je geld. Qua prijs/prestatie echt onovertroffen. Ikzelf neem genoegen met de 19mm Sigma, die is voorlopig goed genoeg voor mij en kost ruim de helft minder.
Overigens zijn die 19mm en 30mm Sigma's eigenlijk gewoon omgebouwde Sony E-mount lenzen. Daar zijn die brandpuntsafstanden en diafragma's ook veel logischer. (28mm en 45mm eq.)
Overigens zijn die 19mm en 30mm Sigma's eigenlijk gewoon omgebouwde Sony E-mount lenzen. Daar zijn die brandpuntsafstanden en diafragma's ook veel logischer. (28mm en 45mm eq.)
Ik snap best dat je de 25mm koopt, die is gewoon top. Wat ik niet snap is dat je de 14mm daar voor weg doet. Een 50mm eq. is toch heel wat anders dan een 28mm eq. Die bijten elkaar niet en zijn prima naast elkaar te gebruiken in mijn ogen.Lasteraar schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:06:
[...] Fwiw Ik heb de 14mm alweer verkocht en een 25mm p/leica gekocht.
Mooiere kwaliteit, meer diepte , gewoon wat specialer en toch een stuk breder dan mn 45mm.
14mm is top voor z'n geld.
[ Voor 41% gewijzigd door Fiber op 14-02-2013 15:49 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
lol jahoorLasteraar schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:06:
[...]
20mm geloof ik wel. Beetje hetzelfde als de 14 maar dan op 20mm en iets meer diepte.
Voor de gewone mens, eens. Maar voor de enthousiasteling is de Pleica echt heel anders dan de 20.Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:18:
De 20mm Panasonic is gewoon het meeste waar voor je geld. Qua prijs/prestatie echt onovertroffen. Ikzelf neem genoegen met de 19mm Sigma, die is voorlopig goed genoeg voor mij en kost ruim de helft minder.
De Sigma's zijn super op NEX apsc, maar op m43... wel scherp, maar de moeite niet imho.Overigens zijn die 19mm en 30mm Sigma's eigenlijk gewoon omgebouwde Sony E-mount lenzen. Daar zijn die brandpuntsafstanden en diafragma's ook veel logischer. (28mm en 45mm eq.)
Die logica af en toe van Lasteraar.Ik snap best dat je de 25mm koopt, die is gewoon top. Wat ik niet snap is dat je de 14mm daar voor weg doet. Een 50mm eq. is toch heel wat anders dan een 28mm eq. Die bijten elkaar niet en zijn prima naast elkaar te gebruiken in mijn ogen.
ik denk dat ik dan toch wel tele zou missen, dan zou ik eerder naar de oly 45mm oly f1.8 kijken. Maar ik zit ook een beetje in het dilemma wat het verstandigst is: welke lens ik kan gebruiken naast mij 14mm, en niet welke de beste is(budget telt ook mee natuurlijkleendertv schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:04:
[...]
Ik vind die primes niet echt iets toevoegen (naast de lage prijs).
Ten eerste vind ik ze niet lichsterk genoeg voor een prime op m43.
30mm vind ik ook een beetje een vreemd brandpuntafstand, niet echt iets toevoegen als je ze samen neemt.
De Panasonic Leica 25mm f1.4 is echt wel een hele mooie lens. Als je daarnaast de Panasonic 14mm f2.5 neem voor de wijdere shots... dan hoef je voorlopig niet meer aan nieuwe gear te denken
de panaleica 45mm f2.8 is beetje onnodig duur, en niet zo lichtsterk, wel met stabilisatie though
ora et labora
Is dan wel weer een prachtig Macro objectief.mrc4nl schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:15:
de panaleica 45mm f2.8 is beetje onnodig duur, en niet zo lichtsterk, wel met stabilisatie though
[b][message=39760620,noline]
Die logica af en toe van Lasteraar.Ik vind het verschil tussen 24, 28 en 35mm equiv. al enorme stappen.
Ik chargeer een beetje natuurlijk betreft de 14 <> 20mm
Maar de 14mm zal qua praktische bruikbaarheid natuurlijk een meer dan logisch opvulling zijn.
( 14 - 25- 45 - ect. )
Maar ik denk simpelweg mooiere foto's te kunnen maken met o.a. deze 25mm lens en de 14mm zal in de kast belanden. Dat vind ik ook sonde.
En mocht ik uiteindelijk toch weer de behoefte krijgen, dan wordt het alsnog de 12mm.

En kun je dus beter vergelijken met de Olympus 60mm macro dan met de Oiympus 45/1.8...Anoniem: 181786 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:56:
[...]
Is dan wel weer een prachtig Macro objectief.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Oja, als je gaat filmen met de lichtsterke primes kan een goede ND filter wel erg handig zijn!
Dat lijkt mij wel ja.Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:05:
[...]
En kun je dus beter vergelijken met de Olympus 60mm macro dan met de Oiympus 45/1.8...
Alle drie hele goede objectieven natuurlijk maar Macro objectieven zijn toch wel een een andere categorie.
De GH3 is ook getest door DxOMark: http://www.dxomark.com/in...s/Panasonic-Lumix-DMC-GH3
Heel erg vergelijkbaar met de prestaties van de OMD sensor: http://cdn.dxomark.com/it...onic-lumix-dmc-gh3/07.jpg
Goed nieuws dus dat ook Panasonic weer goed mee kan doen
Heel erg vergelijkbaar met de prestaties van de OMD sensor: http://cdn.dxomark.com/it...onic-lumix-dmc-gh3/07.jpg
Goed nieuws dus dat ook Panasonic weer goed mee kan doen
Hmm die E-PM2 (en E-PL5) moet toch wel lowpass filter loos zijn om beter dan de E-M5 te scoren, zoals rumored.
macro heb ik niet nodig, daarvoor heb ik hier thuis nog wel een joekel van een oude FF lens liggenAnoniem: 181786 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:56:
[...]
Dat lijkt mij wel ja.
Alle drie hele goede objectieven natuurlijk maar Macro objectieven zijn toch wel een een andere categorie.
en dat doet het prima
ora et labora
Drie M42-lensjes gekocht vanmorgen, bij de kringloop hier in Almelo.
Panagor Auto Wide Angle 28mm f/2.5 + Pentor Super TL body
Meyer - Optik Gorlitz Oreston 50mm f/1.8
Meyer - Optik Gorlitz Orestor 100mm f/2.8
Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind. Nu nog op zoek naar een goede adapter voor op mijn GH2
Iemand suggesties?
De 100mm ziet er vanbinnen een beetje raar uit, heeft iets geels in de rand. Hier een fotootje:
Panagor Auto Wide Angle 28mm f/2.5 + Pentor Super TL body
Meyer - Optik Gorlitz Oreston 50mm f/1.8
Meyer - Optik Gorlitz Orestor 100mm f/2.8
Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind. Nu nog op zoek naar een goede adapter voor op mijn GH2
De 100mm ziet er vanbinnen een beetje raar uit, heeft iets geels in de rand. Hier een fotootje:

http://www.43rumors.com/f...n-late-march-early-april/
Tof. Dus als ik het goed begrijp komen beide Panasonic en Olympus met een corner-type evf camera binnenkort, waarvan Panny in April en Oly in Juni, eveneens de f/2.8 zoom.
Tof. Dus als ik het goed begrijp komen beide Panasonic en Olympus met een corner-type evf camera binnenkort, waarvan Panny in April en Oly in Juni, eveneens de f/2.8 zoom.
ebay is De plek om te zoeken naar adapters, ik heb de mijne(MD) er ook vandaan, super solide en volledig van metaal. zie hier: http://stores.ebay.nl/xce...it=Zoeken&_sid=1013786952Peter_Aragorn schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:46:
Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind. Nu nog op zoek naar een goede adapter voor op mijn GH2Iemand suggesties?
ora et labora
Deze dus: http://www.ebay.nl/itm/M4...Lenti&hash=item2c6aef3cc5mrc4nl schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:01:
[...]
ebay is De plek om te zoeken naar adapters, ik heb de mijne(MD) er ook vandaan, super solide en volledig van metaal. zie hier: http://stores.ebay.nl/xce...it=Zoeken&_sid=1013786952
?
meet een beetje zoekwerk kom je daar wel achter
ora et labora
Infinity Focus werkt dan alleen maar vanaf 50mm objectieven.
dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ivm register afstand, m43 is veel kleiner dan bij een(d)slr zie:Peter_Aragorn schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:07:
Infinity Focus werkt dan alleen maar vanaf 50mm objectieven.
Alternatieve objectieven voor meer info omtrent dit onderwerp.
ora et labora
Ik ben nog niet goed op de hoogte dus vraag ik het even.
Kenko macro ringen. Wie heeft er ervaring mee?
Ik wil een setje bestellen voor mijn 45mm zuiko lens.
Wat kan ik verwachten van zo'n macro-set?
De 60mm macro lens , is deze beter ? Of is de 45mm icm Kenko eigenlijk net zo goed ?
Graag meningen en advies :-)
De 60mm macro lens , is deze beter ? Of is de 45mm icm Kenko eigenlijk net zo goed ?
Een vraag als filmer, niet zozeer fotograaf: wat voor lens raden jullie aan bij een M43 / GH3? Om te beginnen wil ik een mooie allround lens hebben met wideangle. Autofocus is wel fijn, en omdat ik ook op evenementen film is een beetje zoom wel handig. Een hogere lichtgevoeligheid is alleen maar mooi.
Zoomen en focussen doe ik vooraf, dus er hoeft geen supersonisch stil mechanische op te zitten.
De body vs prijs met objectief van een Panasonic GH3 scheelt 500 euro, een behoorlijk bedrag wat ik dan nog liever uitgeef aan een lens waar ik echt wat aan heb.
Zoomen en focussen doe ik vooraf, dus er hoeft geen supersonisch stil mechanische op te zitten.
De body vs prijs met objectief van een Panasonic GH3 scheelt 500 euro, een behoorlijk bedrag wat ik dan nog liever uitgeef aan een lens waar ik echt wat aan heb.
[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 18-02-2013 19:38 ]
Als je een allround zoomlens wil en ook nog best lichtsterk, dan is de Panasonic 12-35mm f2.8 eigenlijk de enige keus momenteel (en ook beeldstabilisatie op de GH3, wat ook voor filmen ideaal kan zijn).
Prachtige lens! (wel prijzig)
[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 18-02-2013 20:42 ]
Nieuwe 1.6 firmware voor de OM-D is uit, paar kleine bugfixes maar niets bijzonders..
Ook wat meer bekend over de breuken in de bezel :
"The affected range of serial numbers is: BEK501001 – BEK508887 (black) BF4501001 – BF4503865 (silver) "
Heb me er nooit zorgen over gemaakt, maar even gekeken en mijn serienummer is BEK50164x, en er zit inderdaad een scheur in de bezel.. zucht.
Ook wat meer bekend over de breuken in de bezel :
"The affected range of serial numbers is: BEK501001 – BEK508887 (black) BF4501001 – BF4503865 (silver) "
Heb me er nooit zorgen over gemaakt, maar even gekeken en mijn serienummer is BEK50164x, en er zit inderdaad een scheur in de bezel.. zucht.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ligt er ook aan hoeveel macro je wil gaan doen.Lasteraar schreef op maandag 18 februari 2013 @ 13:34:
Ik ben nog niet goed op de hoogte dus vraag ik het even.
Voordeel van de Kenko ringen is dat ze niet zoveel plek in je tas innemen als een extra macro lens.
Hier vond ik wat foto's gemaakt met de m.Zuiko 45mm en Kenko macro ringen: CashMoney in "[Verzamel] Macro foto's deel 7"
Dat valt niks tegen zeg!
14-42mm kit lens, Kenko extension tubes (10mm and 16mm) , Raynox 150, diy diffuser, and ep3:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1212350
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1212350
Deze is ook wideangle? Wat een geld idd.. Geen andere, goedkopere aanraders? Beeldstabilisatie is niet echt nodig.leendertv schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:41:
Als je een allround zoomlens wil en ook nog best lichtsterk, dan is de Panasonic 12-35mm f2.8 eigenlijk de enige keus momenteel (en ook beeldstabilisatie op de GH3, wat ook voor filmen ideaal kan zijn).
[ Voor 8% gewijzigd door AvWijk op 21-02-2013 02:38 ]
Voor de pana 12-35 is geen m43 alternatief, Olympus schijnt wel met iets te komen dit jaar, maar dat is afwachten. Er is wel een kit van de GH3 en de 12-35, wellicht maakt die het wat interessanter.AvWijk schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 02:38:
[...]
Deze is ook wideangle? Wat een geld idd.. Geen andere, goedkopere aanraders? Beeldstabilisatie is niet echt nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Speedy op 21-02-2013 07:19 ]
Wat bedoel je dan met wideangle? Deze lens is dus 12-35mm.AvWijk schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 02:38:
[...]
Deze is ook wideangle? Wat een geld idd.. Geen andere, goedkopere aanraders? Beeldstabilisatie is niet echt nodig.
12mm is vergelijkbaar met 24mm Full Frame... dat is dus een groothoek lens.
Er zijn goedkopere opties ja.
Je kunt bijvoorbeeld voor twee lichtsterke primes gaan: Bijvoorbeeld de Panasonic 14mm f2.5 en de m.Zuiko 45mm f1.7
Of een minder lichtsterke zoom. De beste daarvan is dan de Panasonic 14-45mm.
Of de 12-50mm , zit ook een (goede) macro-functie op. Kost meestal rond de 200,- op marktplaats.
Ondanks de goedkopere 14-42 en 12-50 welke beide fatsoenlijke groothoek hebben is de optische kwaliteit toch wat minder.
Persoonlijk verkies ik lichtsterk en optische kwaliteit boven praktische zaken en compromissen.
Voor het geld v/d panansonic 12-35mm zou ik een 12mm en 45mm zuiko nemen.
Minder praktisch , maar dan heb je simpelweg het beste voor de m4/3 op dit moment.
( al is de 12-35mm een optisch goede/betere lens tov 14-42/12-50 , maar (ook)prijzig.)
Ondanks de goedkopere 14-42 en 12-50 welke beide fatsoenlijke groothoek hebben is de optische kwaliteit toch wat minder.
Persoonlijk verkies ik lichtsterk en optische kwaliteit boven praktische zaken en compromissen.
Voor het geld v/d panansonic 12-35mm zou ik een 12mm en 45mm zuiko nemen.
Minder praktisch , maar dan heb je simpelweg het beste voor de m4/3 op dit moment.
( al is de 12-35mm een optisch goede/betere lens tov 14-42/12-50 , maar (ook)prijzig.)
[ Voor 71% gewijzigd door Lasteraar op 21-02-2013 16:19 ]
Er is niet 'het beste'. Dat hangt volledig van je soort fotografie (en je budget) af.
Op een Panasonic camera zou ik de liever de Panasonic 14-45mm nemen dan de m.Zuiko 14-42mm of 12-50mm.
De Panasonic 14-45mm is optisch beter dan de m.Zuiko zoomlenzen en je hebt de beschikking over OIS.
Eventueel kun je als extra nog de Panasonic 20mm f1.7 nemen voor lowlight situaties.
Deze lens heeft alleen niet zo'n goede autofocus, wat een probleem kan zijn bij filmen met autofocus (sowieso is filmen met handmatig scherpstellen meestal mooier, anders kan het voorkomen dat je de AF af en toe ziet hunten).
De Panasonic 14-45mm is optisch beter dan de m.Zuiko zoomlenzen en je hebt de beschikking over OIS.
Eventueel kun je als extra nog de Panasonic 20mm f1.7 nemen voor lowlight situaties.
Deze lens heeft alleen niet zo'n goede autofocus, wat een probleem kan zijn bij filmen met autofocus (sowieso is filmen met handmatig scherpstellen meestal mooier, anders kan het voorkomen dat je de AF af en toe ziet hunten).
Ben ik niet met je eens.Fiber schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:56:
Er is niet 'het beste'. Dat hangt volledig van je soort fotografie (en je budget) af.
Sure, het beste voor jou, kan iets anders zijn dan het beste voor mij.
Objectief bekeken zijn er "beste" lenzen aan te wijze. Los van budget of praktische zaken. In hun catagorie zijn zij de beste.
Dat wil niet zeggen dat het een totaalantwoord moet betekenen voor jouw fotografiewensen.
En hoe ga je de 'beste" objectieven aanwijzen, op basis van welke criteria en hoe zorg je ervoor dat die criteria allesomvattend zijn en neutraal getest kunnen worden?Lasteraar schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:07:
[...]
Ben ik niet met je eens.
Sure, het beste voor jou, kan iets anders zijn dan het beste voor mij.
Objectief bekeken zijn er "beste" lenzen aan te wijze. Los van budget of praktische zaken. In hun catagorie zijn zij de beste.
Dat wil niet zeggen dat het een totaalantwoord moet betekenen voor jouw fotografiewensen.
Er zal vast wel zoiets bestaan als beste, maar wat beste in een categorie is is afhankelijk van de persoon die ermee moet werken.
Dan moet je m.i. minimaal de categorie erbij specificeren, en niet zoals jij schreef zeggen:Lasteraar schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:07:
[...]
Objectief bekeken zijn er "beste" lenzen aan te wijzen...
Dus, bijvoorbeeld: 'de 12mm Pana is de beste snelle groothoek prime voor m4/3 op dit moment' en 'de 45mm Oly is de beste snelle medium tele prime voor m4/3 op dit moment' of 'de 12-35 is de beste snelle standaardzoom voor m4/3 op dit moment'. Dan nog valt er wellicht over te twisten, maar dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.simpelweg het beste voor de m4/3 op dit moment.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 21-02-2013 17:19 ]
Volgens mij ben ik vrij duidelijk in m'n post over welke lenzen ik praat.
Toch?
Maar goed.
Ik vind dat de beste lenzen. Laten we het daar op houden.
Toch?
Maar goed.
Ik vind dat de beste lenzen. Laten we het daar op houden.
ik kwam op ebay een tilt shift lens tegen voor MFT
50mm F2

http://www.ebay.com/itm/5...enses&hash=item1e677ceb2e
eigenlijk belachelijk weinig geld, die kipon tilt shift adapters kosten bijna net zoveel.
om maar te zwijgen over dslr lenzen
50mm F2

http://www.ebay.com/itm/5...enses&hash=item1e677ceb2e
eigenlijk belachelijk weinig geld, die kipon tilt shift adapters kosten bijna net zoveel.
om maar te zwijgen over dslr lenzen

ora et labora
En wat voor kwaliteit verwacht je? Er zijn ook dit soort lenzen van Lensbaby te krijgen. Geen idee of die ook speciaal voor m4/3 te krijgen zijn.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
De kwaliteit van dat ding schijnt bedroevend te zijn 
Lensbaby verkoopt ook een soort tilt adapter voor m4/3, waar je nikon lenzen op kunt zetten. Je kunt dan bijvoorbeeld een oude Nikon 50 f1.8 gebruiken.
Lensbaby verkoopt ook een soort tilt adapter voor m4/3, waar je nikon lenzen op kunt zetten. Je kunt dan bijvoorbeeld een oude Nikon 50 f1.8 gebruiken.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
ik verwacht niet dat de kwaliteit superieur is, of op gelijke hoogte zal staan dan met de "pro" t/s lenzen,Universal Creations schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 19:43:
En wat voor kwaliteit verwacht je? Er zijn ook dit soort lenzen van Lensbaby te krijgen. Geen idee of die ook speciaal voor m4/3 te krijgen zijn.
in ieder toch wel zeker bruikbaar voor leuke kiekjes. voor een instap prijsje heb je dan wel een echte t/s lens.
maar goed ik weet niet wat de beeldkwaliteit is. hoger dan de lensbaby mag ik hopen.
ora et labora
Met 100mm equivalente brandpuntsafstand heb je volgens mij helemaal niets aan shift, tenzij je het gaat gebruiken voor shift-panorama's, dus dan blijft tilt over. Dat is voor miniatuurshots overigens wel leuk.
Waarom is deze 'echt'. Een adapter met Nikon 50/1.8 is wat mij betreft net zo echt. Of de 'fabriek' plakt er een mount aan, of je draait er zelf een op, that's it. Enige wat niet echt is is photoshop. En zo te horen is een Nikon dan waarschijnlijk nog beter ook, èn hogere cool-factor.mrc4nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 20:08:
[...]
ik verwacht niet dat de kwaliteit superieur is, of op gelijke hoogte zal staan dan met de "pro" t/s lenzen,
in ieder toch wel zeker bruikbaar voor leuke kiekjes. voor een instap prijsje heb je dan wel een echte t/s lens. maar goed ik weet niet wat de beeldkwaliteit is. hoger dan de lensbaby mag ik hopen.
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 21-02-2013 20:35 ]
meh. ik vind een adapter een workarround. en zoals ik al zij: die kipon-nikon-f adapters zijn zn beetje dezelfde prijs.jesper86 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 20:14:
[...]
Waarom is deze 'echt'. Een adapter met Nikon 50/1.8 is wat mij betreft net zo echt. Enige wat niet echt is is photoshop. En zo te horen is een Nikon dan waarschijnlijk nog beter ook, èn hogere cool-factor.
ora et labora
Het grote voordeel van een adapter is dat je er -tig lenzen op kunt zetten, dus ook lenzen met een grotere beeldhoek...
Om even terug te komen op de discussie van het kopen van niet retail lenzen. Ik heb uiteindelijk deze gekocht voor £125.99 + £9.00 verzendkosten, bij elkaar dus ~€160,-. Uiteindelijk duurde het een week voor ik het binnen had. Je bespaart dan dus 20% voor iets waar je matige (of geen) garantie op krijgt. Mij in dit geval wel waard.heintjeput schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:39:
[...]
Ik was hiervoor ook even aan het kijken en in de UK is hij verkrijgbaar voor een tientje meer:
http://www.ebay.nl/itm/Br...enses&hash=item1e76d58076
Dat vind ik nog wat aantrekkelijker, aangezien je dan sowieso geen importbelastingen hoeft te betalen en de verzendtijd waarschijnlijk een week is ipv 4 weken.
Worden prijsdalingen op objectieven officieel aangekondigd ?
Of is het enkel aan de winkelier hoeveel deze wil zakken met zijn product ?
Wil namelijk een lens kopen maar zou het zuur vinden als ie over 2 weken opeens goedkoper te krijgen is. Weet niet of dit van te voren uit te zoeken is ?
Wil namelijk een lens kopen maar zou het zuur vinden als ie over 2 weken opeens goedkoper te krijgen is. Weet niet of dit van te voren uit te zoeken is ?
Dat wordt nooit op voorhand aangekondigd. Soms is er een prijsdaling door een aankondiging van de fabrikant, maar meestal dalen de prijzen door concurrentiestrijd. Vaak ook heeft de wisselkoers van de yen-euro een effect op de prijs. Er is geen manier om dat allemaal op voorhand te voorspellen. Dan toch die 12mm?Lasteraar schreef op zondag 24 februari 2013 @ 10:16:
Worden prijsdalingen op objectieven officieel aangekondigd ?
Anoniem: 30965
Is dat wel zo? In Japan zelf betalen ze premium prijzen t.o.v. de rest van de wereld, wij zijn een stuk voordeliger uit. Ik denk niet dat de focus van onze prijsveranderingen zozeer op de Yen ligt.Teun_2 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 10:32:
Vaak ook heeft de wisselkoers van de yen-euro een effect op de prijs.
In de tijd dat ik 'm kocht koste de 14mm retail versie nog ruim 300,- en nu inderdaad goedkoopste in pricewatch 199,-heintjeput schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:40:
[...]
Om even terug te komen op de discussie van het kopen van niet retail lenzen. Ik heb uiteindelijk deze gekocht voor £125.99 + £9.00 verzendkosten, bij elkaar dus ~€160,-. Uiteindelijk duurde het een week voor ik het binnen had. Je bespaart dan dus 20% voor iets waar je matige (of geen) garantie op krijgt. Mij in dit geval wel waard.
Tegenwoordig zijn er blijkbaar ook Nederlandse handelaren die bulk versies verkopen. Geen pouch, doosje etc, wel garantie. Waarschijnlijk omdat Panasonic de grijze import zat is :-)
Als ik nu een nieuwe 14mm zou zoeken zou ik 'm ook in NL halen, zeker omdat ik BTW kan verleggen.
[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 24-02-2013 23:40 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Bedankt, ik neem het mee, eerst een rondje e-mails sturen aan wat Panasonic GH3 resellersleendertv schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:01:
Op een Panasonic camera zou ik de liever de Panasonic 14-45mm nemen dan de m.Zuiko 14-42mm of 12-50mm.
Ik overweeg de aanschaf van een m4/3 camera. Heb meer uitgezocht (kwam eerst automatisch terecht bij de OM-D, maar heb daar nu mijn twijfels over). Ik las de E-PL5 review. Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met de PL5 tov de OM-D EM5?
Is de EVF het enige grote verschil? Kun je met de PL5 leren om zonder te moeten doen, vooral gezien ik nu een DSLR gebruiker ben die toch niet zonder VF kan.
Ik wil van mijn Canon 50D met 18-200mm & 55mm 1.4 (travel), naar een veel kleiner en compacter systeem. Kwam eerst bij de OM-D uit, maar vind dit nog steeds best een fors apparaat. Ik wil de camera ook zo nu en dan in mijn korte broek kunnen meedragen (heb grote zakken
).
Ik lees veel rond beperkingen door ruis en problemen bij zwakke lichtomstandigheden. Mijn huidige 18-200mm heeft hier ook wel last van, maar is een prima allround lens tijdens mijn reizen. 's Avonds schakel ik altijd over naar de 55mm 1.4 en die doet dan zijn werk wel. Toch is mijn huidige camera alweer ruim 4 jaar oud, en ik kan daarom moeilijk beoordelen hoe mijn huidge Canon 50D zich verhoudt met de PL5 of OM-D EM5....technologie heeft ook bij de xxD reeks niet stilgestaan natuurlijk, wie weet is de overstap van 50D naar PL5 helemaal niet zo enorm qua kwaliteit (ruis/lichtsterkte).
Kan ik bijvoorbeeld het probleem van ruis/lichtsterkte oplossen door een kwalitatief goede lens erbij te kopen, bijvoorbeeld een vergelijkbare lens als de 55mm 1.4? Zorgt die lens dan voor goede foto's bij weinig licht? Ik wil best zo'n €500 uitgeven voor een goede lichtsterke lens met weinig ruis. Of zit ik nu appels met peren te vergelijken? Moet ik voor betere kwaliteit bij weinig licht voor veel duurdere lenzen gaan?
Ik moet er overigens bij melden dat mijn foto's bijna allemaal online worden gebruikt...en vaak kunnen foto's van net wat mindere kwaliteit ook prima gebruikt worden. Ik bewerk foto's ook niet/nauwelijks na, maar raw-processing is prima.
De PL5 is net uitgebracht, gaat de OM-D EM5 ook binnenkort vervangen worden?
Is de EVF het enige grote verschil? Kun je met de PL5 leren om zonder te moeten doen, vooral gezien ik nu een DSLR gebruiker ben die toch niet zonder VF kan.
Ik wil van mijn Canon 50D met 18-200mm & 55mm 1.4 (travel), naar een veel kleiner en compacter systeem. Kwam eerst bij de OM-D uit, maar vind dit nog steeds best een fors apparaat. Ik wil de camera ook zo nu en dan in mijn korte broek kunnen meedragen (heb grote zakken
Ik lees veel rond beperkingen door ruis en problemen bij zwakke lichtomstandigheden. Mijn huidige 18-200mm heeft hier ook wel last van, maar is een prima allround lens tijdens mijn reizen. 's Avonds schakel ik altijd over naar de 55mm 1.4 en die doet dan zijn werk wel. Toch is mijn huidige camera alweer ruim 4 jaar oud, en ik kan daarom moeilijk beoordelen hoe mijn huidge Canon 50D zich verhoudt met de PL5 of OM-D EM5....technologie heeft ook bij de xxD reeks niet stilgestaan natuurlijk, wie weet is de overstap van 50D naar PL5 helemaal niet zo enorm qua kwaliteit (ruis/lichtsterkte).
Kan ik bijvoorbeeld het probleem van ruis/lichtsterkte oplossen door een kwalitatief goede lens erbij te kopen, bijvoorbeeld een vergelijkbare lens als de 55mm 1.4? Zorgt die lens dan voor goede foto's bij weinig licht? Ik wil best zo'n €500 uitgeven voor een goede lichtsterke lens met weinig ruis. Of zit ik nu appels met peren te vergelijken? Moet ik voor betere kwaliteit bij weinig licht voor veel duurdere lenzen gaan?
Ik moet er overigens bij melden dat mijn foto's bijna allemaal online worden gebruikt...en vaak kunnen foto's van net wat mindere kwaliteit ook prima gebruikt worden. Ik bewerk foto's ook niet/nauwelijks na, maar raw-processing is prima.
De PL5 is net uitgebracht, gaat de OM-D EM5 ook binnenkort vervangen worden?
Het grote verschil tussen de E-M5 en de E-PL5 is de EVF en de vijf assige stabilisatie. De E-PL5 heeft stabilisatie over 3 assen. En wat Jesper zegt.
live view (het fotograferen via het schermpje) is bij een systeemcamera iets anders dan bij een dSLR. Natuurlijk is het princiepe hetzelfde maar het scherpstellen gaat veel sneller omdat het voor een systeemcamera de normale manier van scherpstellen is. Hier is wel aan te wennen maar onder de felle zon verkies ik altijd nog de EVF boven het schermpje. Ik heb op mijn PEN gewoon een opklikbare EVF.
Je 50D heeft een Canon APS-C sensor van enkele jaartjes oud. Zowel in de E-M5 als in de E-PL5 zit een 4/3 sensor die beter zal presteren dan je huidige camera. Een snelle prime zoals je nu ook hebt is echter wel aan te raden. De M.Zuiko 45mm f/1.8 is een geweldige vervanger voor je huidige prime. Vooral ook omdat m4/3 objectieven de neiging hebben om gelijk wijd open scherp te zijn.
live view (het fotograferen via het schermpje) is bij een systeemcamera iets anders dan bij een dSLR. Natuurlijk is het princiepe hetzelfde maar het scherpstellen gaat veel sneller omdat het voor een systeemcamera de normale manier van scherpstellen is. Hier is wel aan te wennen maar onder de felle zon verkies ik altijd nog de EVF boven het schermpje. Ik heb op mijn PEN gewoon een opklikbare EVF.
Je 50D heeft een Canon APS-C sensor van enkele jaartjes oud. Zowel in de E-M5 als in de E-PL5 zit een 4/3 sensor die beter zal presteren dan je huidige camera. Een snelle prime zoals je nu ook hebt is echter wel aan te raden. De M.Zuiko 45mm f/1.8 is een geweldige vervanger voor je huidige prime. Vooral ook omdat m4/3 objectieven de neiging hebben om gelijk wijd open scherp te zijn.
Heb je 'm wel in het echt gezien ? Want dat hoor ik vaak van mensen die alleen het plaatje gezien hebben.GustavSan schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:12:
Kwam eerst bij de OM-D uit, maar vind dit nog steeds best een fors apparaat.
http://camerasize.com/compact/#382.332,289.332,195.26,ha,b
ps. Vier voornamelijke verschillen namelijk de EVF, de 6-axis stabilisatie, de extra knoppen en wieltjes, en de weather-sealing !
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 25-02-2013 10:34 ]
De E-M5 is een klein ding imho.
Mij bevalt ie goed.
Onlangs een 25mm 1.4 van panasonic gehad. ( welke te vergelijken is met een 55mm 1.4 ) en deze werkt perfect icm de OMD E-M5. Supersnel, juist bij weinig licht een erg fijne en directe focus.
Ruis heb ik weinig last van.
De PL5 is een stapje terug. Waar hem dat exact in zit weet ik niet. Wel weet ik dat ik geen moment spijt heb gehad van mijn E-M5. Fijne camera.
Mij bevalt ie goed.
Onlangs een 25mm 1.4 van panasonic gehad. ( welke te vergelijken is met een 55mm 1.4 ) en deze werkt perfect icm de OMD E-M5. Supersnel, juist bij weinig licht een erg fijne en directe focus.
Ruis heb ik weinig last van.
De PL5 is een stapje terug. Waar hem dat exact in zit weet ik niet. Wel weet ik dat ik geen moment spijt heb gehad van mijn E-M5. Fijne camera.
Dank voor de antwoorden
. Erg mee geholpen. Heb de OM-D in het echt gezien, ik was onvolledig. Ik doelde niet zozeer op de afmetingen maar meer op of ik de camera makkelijk in mijn broekzak kan/zal meenemen. Goed, dat geldt natuurlijk ook voor de PL5, afhankelijk van de lens.
Ik zag dat een externe evf voor op de PL5 zo'n €200 kost, daarmee komt de prijs toch weer meer richting de OM-D.
Ik dacht eerst aan de PL5 omdat ik dan tenminste direct aan de slag kan (body + lens) en dan eventueel wanneer het toch niet bevalt kan upgraden naar de OM-D (of de opvolger)....de PL5 is net wat beter betaalbaar.
Ik zag dat een externe evf voor op de PL5 zo'n €200 kost, daarmee komt de prijs toch weer meer richting de OM-D.
Ik dacht eerst aan de PL5 omdat ik dan tenminste direct aan de slag kan (body + lens) en dan eventueel wanneer het toch niet bevalt kan upgraden naar de OM-D (of de opvolger)....de PL5 is net wat beter betaalbaar.
'Stapje terug' zou ik niet zo zeggen. Je maakt er namelijk net zo mooie foto's mee, dat zit altijd nog in de hand van de fotograaf aangezien er dezelfde sensor in zit (arguable zelfs beter zonder OLPF zoals rumored). Alleen het gebruik(sgemak) is anders, wat voor de ene een negatief effect kan hebben maar voor de ander totaal niet.Lasteraar schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:38:
De E-PL5 past misschien in een jaszak met een pancake, maar broekzak gaat niet lukken.GustavSan schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:05:
Dank voor de antwoorden. Erg mee geholpen. Heb de OM-D in het echt gezien, ik was onvolledig. Ik doelde niet zozeer op de afmetingen maar meer op of ik de camera makkelijk in mijn broekzak kan/zal meenemen. Goed, dat geldt natuurlijk ook voor de PL5, afhankelijk van de lens.
Inderdaad. Het is ook wat lomp zo'n ding erop. Wel weer kantelbaar wat wel eens handig is.Ik zag dat een externe evf voor op de PL5 zo'n €200 kost, daarmee komt de prijs toch weer meer richting de OM-D.
Kijk eens naar het prijsverloop van de voorgaande E-PL3, en elke andere m4/3 camera sinds de E-P1. Grote kans dat de waarde van ook de E-PL5 ver zal inzakken jaartje nadat de verkoop goed op gang is. Dus kopen om te houden zou ik zeggen. Enige wat waardevast is zijn de lenzen. Dat de E-M5 zo lang stabiel blijft is de eerste en enige uitzondering voor m4/3 camera's eigenlijk, al lijkt de E-PL5 daar aan mee te doen tot nu toe... maar is ook nog niet zo lang goed op voorraad geloof ik.Ik dacht eerst aan de PL5 omdat ik dan tenminste direct aan de slag kan (body + lens) en dan eventueel wanneer het toch niet bevalt kan upgraden naar de OM-D (of de opvolger)....de PL5 is net wat beter betaalbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 25-02-2013 11:18 ]
Maar...als de opvolger van de EM5 komt, is dat ook over met de prijsstabiliteit....immers; de fans (en voor die prijs ga ik er vanuit dat de koper een weloverwogen keuze maakte ten tijde van de koop) willen dan hun upgrade......en ik dan wrs ook
.
Ik ga eens even goed nadenken. Ik krijg vast nog wel wat voor mijn oude set incl lenzen. Toch wil ik direct goed van start, en dat betekent dus ook een goede lens of zelfs 2 voor de EM5....wat het totaal toch wel een dure investering maakt. Daarbij speelt ook dat ik op termijn een onderwaterhuis overweeg, die voor de PL5 ook weer een stuk beter betaalbaar is dan bij de EM5.
Edit: Thanks jesper86. Dat linkje had ik nog niet gezien. Handig de afmetingen zo naast elkaar te zien. Scheelt inderdaad niks tov van de PL5....grappig, misschien dat het optisch bedrog is
...tov de 50D zijn beiden een enorme winst...
Ik ga eens even goed nadenken. Ik krijg vast nog wel wat voor mijn oude set incl lenzen. Toch wil ik direct goed van start, en dat betekent dus ook een goede lens of zelfs 2 voor de EM5....wat het totaal toch wel een dure investering maakt. Daarbij speelt ook dat ik op termijn een onderwaterhuis overweeg, die voor de PL5 ook weer een stuk beter betaalbaar is dan bij de EM5.
Edit: Thanks jesper86. Dat linkje had ik nog niet gezien. Handig de afmetingen zo naast elkaar te zien. Scheelt inderdaad niks tov van de PL5....grappig, misschien dat het optisch bedrog is
[ Voor 27% gewijzigd door GustavSan op 25-02-2013 11:21 ]
De E-PL5 + 20mm f/1.7 past inderdaad relatief makkelijk in een winter jaszak, maar een broekzak niet, tenzij je "carco pants" draagt, maar dan is hij alsnog vrij zwaar voor het formaat.
Qua formaat doet het niet heel veel maar op die formaten is het zoekerbultje toch wel substantieel, vooral als je naar het zij-aanzicht kijkt zie je toch wel dat de OM-D een heel stuk groter en dieper is. Als je de OM-D los op een foto ziet ziet hij er wel erg veel groter uit dan dat hij in de hand ligt.
Verder vind ik dat als je diep in het m43 systeem duikt, deze bodies elkaar mooi aanvullen. Ik heb nog een tijd overwogen om helemaal naar m43 over te stappen, maar vooralsnog is een full frame met bijvoorbeeld een 85mm f/1.8 qua scherpte-diepte nog te mooi om op te geven.
Ik heb er nu voor gekozen om alles was "compact" was op mijn spiegelreflexen uit te faseren naar m43 en daar vooral te focusen op beste kwaliteit zonder echt op formaat te letten.
Lenzen zoals de 28mm 1.8, 50mm 1.8, 24-105 en 70-300 zijn dan niet echt meer relevant en daar ga ik liever voor de beste kwaliteit omdat ik voor middagjes uit waar fotografie niet het hoofddoel is dan eerder de m43 kit mee neem.
Mijn e-pl5 kit zal ik dan op termijn uitbreiden naar 3 à 4 lenzen waarmee ik altijd in een klein tasje uit de voeten kan, zoals bijvoorbeeld de samyang fisheye, panasonic 20 1.7, olympus 45mm 1.8 en misschien nog één lens zoals de 12-50mm erbij, voor een beetje groothoek + semi macro.
Qua formaat doet het niet heel veel maar op die formaten is het zoekerbultje toch wel substantieel, vooral als je naar het zij-aanzicht kijkt zie je toch wel dat de OM-D een heel stuk groter en dieper is. Als je de OM-D los op een foto ziet ziet hij er wel erg veel groter uit dan dat hij in de hand ligt.
Verder vind ik dat als je diep in het m43 systeem duikt, deze bodies elkaar mooi aanvullen. Ik heb nog een tijd overwogen om helemaal naar m43 over te stappen, maar vooralsnog is een full frame met bijvoorbeeld een 85mm f/1.8 qua scherpte-diepte nog te mooi om op te geven.
Ik heb er nu voor gekozen om alles was "compact" was op mijn spiegelreflexen uit te faseren naar m43 en daar vooral te focusen op beste kwaliteit zonder echt op formaat te letten.
Lenzen zoals de 28mm 1.8, 50mm 1.8, 24-105 en 70-300 zijn dan niet echt meer relevant en daar ga ik liever voor de beste kwaliteit omdat ik voor middagjes uit waar fotografie niet het hoofddoel is dan eerder de m43 kit mee neem.
Mijn e-pl5 kit zal ik dan op termijn uitbreiden naar 3 à 4 lenzen waarmee ik altijd in een klein tasje uit de voeten kan, zoals bijvoorbeeld de samyang fisheye, panasonic 20 1.7, olympus 45mm 1.8 en misschien nog één lens zoals de 12-50mm erbij, voor een beetje groothoek + semi macro.
[ Voor 32% gewijzigd door TweakMDS op 25-02-2013 12:44 ]
Panasonic is lekker bezig in recente testen.
Customer Reports (http://news.consumerrepor...er-reports-lab-tests.html) en Stiftung Warentest (http://www.panasonic.de/h...ntest/12176367/index.html) heeft de Panasonic GH3 als beste test. (waarbij zowel DSLR's als mirrorless camera's getest zijn)
Op de tweede plaats bij Stiftung Warentest staat de Panasonic G5.
Bij de Nederlandse consumentenbond was de G5 een poosje terug ook al als beste getest in de categorie systeemcamera's onder 1000 euro.
Ik ben vooral fan van de Panasonic G lijn (vooral door de goede balans tussen compactheid en ergonomie, features en prijs)... dus kan het helemaal eens zijn met deze testen ;-)
Customer Reports (http://news.consumerrepor...er-reports-lab-tests.html) en Stiftung Warentest (http://www.panasonic.de/h...ntest/12176367/index.html) heeft de Panasonic GH3 als beste test. (waarbij zowel DSLR's als mirrorless camera's getest zijn)
Op de tweede plaats bij Stiftung Warentest staat de Panasonic G5.
Bij de Nederlandse consumentenbond was de G5 een poosje terug ook al als beste getest in de categorie systeemcamera's onder 1000 euro.
Ik ben vooral fan van de Panasonic G lijn (vooral door de goede balans tussen compactheid en ergonomie, features en prijs)... dus kan het helemaal eens zijn met deze testen ;-)
Wel, niet, wel, niet, wel?
http://www.43rumors.com/f...uccessor-coming-for-sure/
http://www.43rumors.com/f...uccessor-coming-for-sure/
Nog voor diegenen die twijfelde voor een OM-D, ik zag dat ze 200 euro in prijs zijn gedaald en je ook nog eens 100 euro cashback krijgt via Olympus. Heb je voor 800 euro de body nu, of 1000 euro met de 12-50 erbij. Moet zelf nog even de budgetten weer aanvullen na de 12-35 prijsdaling, maar dit lijkt me wel een aantrekkelijke prijs in ieder geval
Potverdikkie, niet iets te snel gekocht..
Gelukkig heb ik de btw terug kunnen vragen :-)
Gelukkig heb ik de btw terug kunnen vragen :-)
Ineens 200 euro eraf? Gaat er wat aankomen, of is het normaal dat een apparaat ineens zo sterk in prijs daalt. 200 euro is toch bijna 20% toch?
Is die 12-50mm kitlens de moeite waard (voor die 200 euro), of raden jullie een andere lens aan om er direct bij te hebben, en deze kitlens te skippen?
Is die 12-50mm kitlens de moeite waard (voor die 200 euro), of raden jullie een andere lens aan om er direct bij te hebben, en deze kitlens te skippen?
Is normaal, ene keer wat geleidelijker dan de andere, deze keer is hij heel lang gelijk gebleven, maar was onvermijdelijk dat er iets af moest, vreemd nog dat het zo lang duurde. De rest van de m4/3 camera's is uiteindelijk ook de helft of minder van de originele prijs. Sommige Nikon1 zelfs te krijgen voor 1/4. Vrij extreem allemaal vergeleken met SLR brijvoorbeeld, dat wel.GustavSan schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:29:
Ineens 200 euro eraf? Gaat er wat aankomen, of is het normaal dat een apparaat ineens zo sterk in prijs daalt. 200 euro is toch bijna 20% toch?
Er is op het moment niet echt een betere algemene allround lens, behalve de standaard 14-42 of de high-end Panasonic 12-35/2.8. De 12-50 is heel goed om te hebben/beginnen.
Ergens verder in dit jaar zit er wel een nieuwe F2.8 of F2.8-4 zoom aan te komen van Olympus, die *denk ik* wel ergens tussen de 12-50 en 12-35 in zal zitten met prijs/performance, en bereik mss wel 12-60 (populair van de originele Four Thirds mount). Lijkt me sterk dat Olympus dezelfde lens gaat maken die Panasonic al heeft namelijk. In ieder geval niet nu er nog zo'n enorm gat tussen kit en de 12-35 zit.
Maar dan nog. Daar moet je nu met een e-m5 aankoop niet aan denken, de 12-50 hoort er gewoon bij, anders is trouwens de weather sealing niet compleet ook.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 03-03-2013 15:04 ]
Ik heb hem bewust er niet bijgenomen.
Het is geen goede lens. Enkel de macro is interssant.
Ok.. Goed.. Wat is goed. Ik koop een dure camera, voor mij dan. Dan wil ik ook lenzen die qua optische zuiverheid gewoon eruit halen wat erin zit.
De 12-50 doet dit niet. Optisch is de 14-42/45 beter. Enkel de macro-functie is leuk v/d 12-50.
Als je optische zuiverheid/kwaliteit niet zo heel belangrijk vind vraag ik me af of een OMD e-M5 niet wat teveel is voor je. Neem dan een wat goedkopere systeemcamera waar een 12-50 qua kwaliteit beter tot zijn (prijs/kwaliteit)recht komt.
Het is geen goede lens. Enkel de macro is interssant.
Ok.. Goed.. Wat is goed. Ik koop een dure camera, voor mij dan. Dan wil ik ook lenzen die qua optische zuiverheid gewoon eruit halen wat erin zit.
De 12-50 doet dit niet. Optisch is de 14-42/45 beter. Enkel de macro-functie is leuk v/d 12-50.
Als je optische zuiverheid/kwaliteit niet zo heel belangrijk vind vraag ik me af of een OMD e-M5 niet wat teveel is voor je. Neem dan een wat goedkopere systeemcamera waar een 12-50 qua kwaliteit beter tot zijn (prijs/kwaliteit)recht komt.
Ik heb nu een 50mm 1.4 IS van Canon, dat is toch een heerlijk fijne lens. Ook mijn 18-200mm USM is een prettige lens voor onderweg. Ik ga van een DSLR middenklasse naar m4/3, bewust niet richting een instapmodel systeemcamera. Het gaat om de stap richting meer compact zonder achteruitgang in kwaliteit. Ik lees bij de reviews dat de lens niet supergoed beoordeeld wordt; dit in tegenstelling tot de kitlens van de PL5. Ik ga dan dus liever voor alleen de body voor €800, en koop dan liever direct 1 goede tot supergoede (weet niet of dit mogelijk is met een budget van zo'n €500-€800 voor 1 lens). Ik doe aan reisfotografie, en dan vooral landschappen/impressies en minder macro/portret, misschien dus investeren in groothoek fixed of die panasonic 12-35 (die niet goedkoop is..)....vandaar mijn twijfel over de OM-D kitlens...
[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 03-03-2013 20:27 ]
De Panasonic 12-35mm is een mooie lens maar is vrij prijzig:
http://www.kieskeurig.nl/...prijzen/bezorgen/1060912/
De Olympus 12mm is ook super. Echter, geen zoom. Maar wel net te koop voor het budget.
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm
Maar je kan eventueel ook voor een 14-42 IIR gaan met nog een zoomlens erbij van bijv. 40-150mm.
Die kosten niet veel. Zo gaat de 14-42IIR voor een 50-75 euro en een 40-150mm voor 150,-.
Mijn huidige ervaring is dat je gewoon eerst moet kijken wat je belangrijk vind.
Beeldkwaliteit of flexibiliteit.
Beeldkwaliteit , kost meer
Flexibiliteit , kost wat minder
Wil je het beide dan is het behoorlijk duur :-)
http://www.kieskeurig.nl/...prijzen/bezorgen/1060912/
De Olympus 12mm is ook super. Echter, geen zoom. Maar wel net te koop voor het budget.
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm
Maar je kan eventueel ook voor een 14-42 IIR gaan met nog een zoomlens erbij van bijv. 40-150mm.
Die kosten niet veel. Zo gaat de 14-42IIR voor een 50-75 euro en een 40-150mm voor 150,-.
Mijn huidige ervaring is dat je gewoon eerst moet kijken wat je belangrijk vind.
Beeldkwaliteit of flexibiliteit.
Beeldkwaliteit , kost meer
Flexibiliteit , kost wat minder
Wil je het beide dan is het behoorlijk duur :-)
Heren,
als er iemand is die zijn 14-42mm kitlens kwijt wil of een plek week waar ik die tweedehands voor een nette prijs kan krijgen, hoor ik het graag!
als er iemand is die zijn 14-42mm kitlens kwijt wil of een plek week waar ik die tweedehands voor een nette prijs kan krijgen, hoor ik het graag!
Gewoon op Marktplaats kijken, heb je er genoeg 
http://link.marktplaats.nl/647406187 is de goedkoopste.
R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x
Marktplaats?
Staan geregeld voor 75-100,- te koop.
Kon er onlangs een voor 55,- overnemen.
Probeer een IIR te vinden. Die hebben een snellere autofocus tov de vorige types ( dit is de laatste , 3e , uitvoering van deze lens ) en doen qua prijs nauwelijks meer dan een niet R
Staan geregeld voor 75-100,- te koop.
Kon er onlangs een voor 55,- overnemen.
Probeer een IIR te vinden. Die hebben een snellere autofocus tov de vorige types ( dit is de laatste , 3e , uitvoering van deze lens ) en doen qua prijs nauwelijks meer dan een niet R
Dan heeft hij waarschijnlijk wel de verkeerde. Neem namelijk aan dat hij een m4/3 kitlens zoekt en geen 4/3.iFrost schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:11:
Gewoon op Marktplaats kijken, heb je er genoeg
Ik heb je gisterenavond een DM gestuurd. De 14-42 IIR uit mijn E-PL5 kit is nog nieuw
Ik zoek inderdaad een m4/3, Dat is namelijk wat op een Olympus E-P3 past. Toch? Ik zie er nu geen enkele staat op marktplaats. Maar ik zal het in de gaten houden...
Dan kijk je niet goed Ecifci.. ;-) Er zijn er meerdere namelijk.
Gelukkig kun je je geld ook bij sndbastard kwijt lees ik ;-)
Gelukkig kun je je geld ook bij sndbastard kwijt lees ik ;-)
Ik zit ook te twijfelen of ik de 12-50 kitlens erbij moet nemen bij de OM-D.
Pluspunten:
- weather sealing, zelf heb ik geen andere lens die weather sealed is.
- 12 mm, mijn wijdste lens is 14mm.
- macro, ik heb geen macro lens maar zal het waarschijnlijk ook niet veel gebruiken.
Minpunten:
- ik heb al de panasonic 14-140mm voor walkaround lens, deze heeft meer bereik en is optisch beter dus ik zal die 12-50 minder vaak gebruiken als walkaround.
- die 200 euro kan ik gebruiken voor een andere lens.
Pluspunten:
- macro, ik heb geen macro lens maar zal het waarschijnlijk ook niet veel gebruiken.
Minpunten:
- ik heb al de panasonic 14-140mm voor walkaround lens, deze heeft meer bereik en is optisch beter dus ik zal die 12-50 minder vaak gebruiken als walkaround.
De 14-140 optisch beter dan de 12-50? Kan het me haast niet voorstellen. Maar als je de 14-140 al hebt liggen zou ik eerder die 200 euro gebruiken voor een 45/1.8 of 20/1.7Mr.C4 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:51:
Ik zit ook te twijfelen of ik de 12-50 kitlens erbij moet nemen bij de OM-D.
Pluspunten:
Minpunten:
Olympus 9-18 lijkt me ook leuke aanvulling als je meer groothoek wilt.
Toen ik de GH2 samen met de 14-140 had gekocht kreeg die overal positieve reviews en de 12-50 kreeg matige reviews maar nergens worden ze echt direct met elkaar vergeleken. Dus ik weet het niet zeker of het wel zo is. Ik heb zelf ook nog de 14/2.5, 25/1.4, 45/1.8. Ik besteed die €200 liever aan een 12/2.0 of een 17/1.8 van olympus.amphora schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:33:
[...]
De 14-140 optisch beter dan de 12-50? Kan het me haast niet voorstellen. Maar als je de 14-140 al hebt liggen zou ik eerder die 200 euro gebruiken voor een 45/1.8 of 20/1.7
Olympus 9-18 lijkt me ook leuke aanvulling als je meer groothoek wilt.
oepsAnoniem: 181786 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:30:
[...]
Dan heeft hij waarschijnlijk wel de verkeerde. Neem namelijk aan dat hij een m4/3 kitlens zoekt en geen 4/3.

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x
Even een vraagje: Wat zouden jullie doen? Een Olympus PEN E-P3 of een Panasonic DMC-GX1.
Ik ben zeer gecharmeerd van de Olympus E-P3 om de volgende redenen
1) Goede foto resultaten
2) Snelle AF
3) Veel in te stellen
4) Prachtig retro design
Maar volgens mij als ik objectief kijk, heeft de Panasonic een betere sensor, (bijna) net zo snelle AF en is ook prima in te stellen...
Help mij kiezen
1) Goede foto resultaten
2) Snelle AF
3) Veel in te stellen
4) Prachtig retro design
Maar volgens mij als ik objectief kijk, heeft de Panasonic een betere sensor, (bijna) net zo snelle AF en is ook prima in te stellen...
Help mij kiezen

Ik stond voor dezelfde keuze. Ik ben voor de olympus ep-3 gegaan omdat ide stabilisatie in de body heeft en ik voornamelijk met is-loze primes werk.ECiftci schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:19:
Even een vraagje: Wat zouden jullie doen? Een Olympus PEN E-P3 of een Panasonic DMC-GX1.
1) Goede foto resultaten
2) Snelle AF
3) Veel in te stellen
4) Prachtig retro design
Help mij kiezen
Anoniem: 424922
Volgens DXOmark scoort de 12-50 F3.5 een 10 en de 14-140 F4.0 een 8.Mr.C4 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:08:
[...]
Toen ik de GH2 samen met de 14-140 had gekocht kreeg die overal positieve reviews en de 12-50 kreeg matige reviews maar nergens worden ze echt direct met elkaar vergeleken. Dus ik weet het niet zeker of het wel zo is. Ik heb zelf ook nog de 14/2.5, 25/1.4, 45/1.8. Ik besteed die €200 liever aan een 12/2.0 of een 17/1.8 van olympus.
Allebei niet veel!
Volgens mij scoort de 12-50 een 10. Nog niet veel. Maar ik vraag me af hoeveel waarde je moet toekennen aan zulke laboratorium testjes. Om maar eens een voorbeeld te geven, de m.Zuiko, volgens enkele reviewers het scherpste objectief wat ze in decennia zijn tegengekomen scoort slechts een 23.Anoniem: 424922 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:20:
[...]
Volgens DXOmark scoort de 12-50 F3.5 een 10 en de 14-140 F4.0 een 8.
Allebei niet veel!
Voor mij dus verre van interessant en ik zou eerder gewoon naar praktijk foto's van desbetreffend objectief kijken.
Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn en waar je mee vergelijkt. De 14-140 is een superzoom en de 12-50 is een relatief goedkope kitlens. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een prime of met een min of meer pro 12-35. Je moet die lenzen dan ook vergelijken met de kitlenzen en superzooms van Nikon, Canon, Sony, Sigma, Tamron, etc.Anoniem: 424922 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:20:
[...]
Volgens DXOmark scoort de 12-50 F3.5 een 10 en de 14-140 F4.0 een 8.
Allebei niet veel!
Ik ben op zoek naar een cameratasje voor mijn E-PM1 (met 14mm of 14-42 lens er aan). Op het moment heb ik zoiets. Maar dit vind ik vaak net te lomp en ook voor de bergen zou ik graag iets willen wat ik graag aan de heupriem van een rugtas zou kunnen hangen, zodat ik altijd m'n camera snel bij de hand heb, maar niet om m'n schouder heb hangen. Ik kan alleen nog niet echt iets vinden, wat me de moeite waard lijkt.
Daar hebben we een speciaal fototassen draadje voor...
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4
Ik zie ook liever een test waarbij ik zelf de scherpte kan beoordelen dan één cijfer die alles samen moet vatten.Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:55:
[...]
Volgens mij scoort de 12-50 een 10. Nog niet veel. Maar ik vraag me af hoeveel waarde je moet toekennen aan zulke laboratorium testjes. Om maar eens een voorbeeld te geven, de m.Zuiko, volgens enkele reviewers het scherpste objectief wat ze in decennia zijn tegengekomen scoort slechts een 23.
Voor mij dus verre van interessant en ik zou eerder gewoon naar praktijk foto's van desbetreffend objectief kijken.
Zo! Knoop doorgehakt. Ik heb de Panasonic Lumix DMC-G5 gekocht met standaard 14-42 mm F3.5-5.6 lens gekocht.
Waarom de G5:
Eletronic Viewfinder
En kantelbaar scherm
Wel iets groter dan de Panasonic GX1 en de Olympus E-P3 maar zou ook betere foto's moeten opleveren en omdat deze wat groter is, heeft ie ook een veel fijnere grip.
Ik heb niet voor de Power Zoom lens gekozen omdat ik van DSLR afkom en zoomen met objectief voor mij veel natuurlijker is.
Waarom de G5:
Eletronic Viewfinder
En kantelbaar scherm
Wel iets groter dan de Panasonic GX1 en de Olympus E-P3 maar zou ook betere foto's moeten opleveren en omdat deze wat groter is, heeft ie ook een veel fijnere grip.
Ik heb niet voor de Power Zoom lens gekozen omdat ik van DSLR afkom en zoomen met objectief voor mij veel natuurlijker is.
Anoniem: 494996
Intussen heb ik een OM-D E-M5 en zet ik m'n eerste stapjes. Nu heb ik een hoop foto's getrokken in RAW (+JPEG) en dus geframed op 4:3 formaat (wat is eigenlijk het beste formaat?). Wanneer ik de foto's in Aperture importeer, zie ik echter maar een ogenblik mijn origineel geframede foto alvorens Aperture er boven en onderaan (of links en rechts) een hoop afknipt.
Kan ik de originele foto terugtoveren in Aperture of moet ik gaan goochelen met de Olympus Viewer om de RAW te "croppen" door het interessante deel zelf te kiezen (en niet het midden zoals Aperture dat nu doet) en dan opnieuw te importeren in Aperture?
Een concreet voorbeeld:
Zie hieronder de foto zoals ik hem origineel geframed heb. Het groene kader binnenin toont hoe Aperture de foto afknipt. Helaas verliest ons fotomodel dan haar kroon
.
Kan ik de originele foto terugtoveren in Aperture of moet ik gaan goochelen met de Olympus Viewer om de RAW te "croppen" door het interessante deel zelf te kiezen (en niet het midden zoals Aperture dat nu doet) en dan opnieuw te importeren in Aperture?
Een concreet voorbeeld:
Zie hieronder de foto zoals ik hem origineel geframed heb. Het groene kader binnenin toont hoe Aperture de foto afknipt. Helaas verliest ons fotomodel dan haar kroon

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 494996 op 11-03-2013 12:58 ]
Ik heb met Aperture nooit last dat mijn foto's automatisch knipt. Dat zal dus ergens een instelling moeten zijn. Op m4/3 camera's is 4:3 het ideale formaat. Wil je dan later nog bijsnijden tot bijvoorbeeld 16:9 kan dat altijd nog.
Ik zoek als aanvulling op de kitlens van de OM-D (12-50) een of 2 lenzen.
Ik wil een lichtsterke prime (had voorheen een canon 50mm 1.4 die erg fijn werkte) en ook een flinke telezoom voor onderweg (bv in jungle etc)
Ik zag de volgende prime: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 Zilver voor €619
Ik zag ook de volgende telezoom: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II Zwart voor €589
Zijn dit beiden goede lenzen naast de 12-50? Is die 12mm 2.0 vergelijkbaar met mijn oude 50mm 1.4 qua lichtsterkte of moet ik voor een andere lens gaan? Ik dacht aan 12mm omdat ik eigenlijk vooral groothoek foto's maak tijdens mijn reizen...dat vond ik een nadeel aan die 50mm. Ik zie ook een 17mm 1.8...is die misschien nog beter?
Ik had voorheen een 18-200mm canon telezoom en die beviel goed tijdens mijn reizen. De M.Zuiko 75-300 is wel andere koek en ik zal dus misschien vaker moeten wisselen? Is er een vergelijkbare lens als de canon 18-200mm die ik zou moeten overwegen? De M.Zuiko 40-150mm is veel goedkoper, maar zal 150mm genoeg zijn? Moet ik misschien een panasonic lens ook overwegen? Die 14-140mm komt redelijk vaak naar voren als zeer prettige allround travel lens....
Ik maak vooral de volgende foto's:
Panorama/groothoek (voorheen dus op 18mm op een 50D)
Avondfoto's (weinig licht, veel sfeer)
Foto's van flinke afstand (details op afstand, dieren op afstand, walvis die uit het water komt etcetc).
Mijn eerste reis zal wrs naar IJsland zijn. Ik dacht er dus goed aan te doen in ieder geval die 12-50mm mee te nemen (spatwaterdicht). Of kan ik beter die hele 12-50mm skippen en direct voor andere (betere) lenzen gaan?
Ik wil een lichtsterke prime (had voorheen een canon 50mm 1.4 die erg fijn werkte) en ook een flinke telezoom voor onderweg (bv in jungle etc)
Ik zag de volgende prime: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 Zilver voor €619
Ik zag ook de volgende telezoom: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II Zwart voor €589
Zijn dit beiden goede lenzen naast de 12-50? Is die 12mm 2.0 vergelijkbaar met mijn oude 50mm 1.4 qua lichtsterkte of moet ik voor een andere lens gaan? Ik dacht aan 12mm omdat ik eigenlijk vooral groothoek foto's maak tijdens mijn reizen...dat vond ik een nadeel aan die 50mm. Ik zie ook een 17mm 1.8...is die misschien nog beter?
Ik had voorheen een 18-200mm canon telezoom en die beviel goed tijdens mijn reizen. De M.Zuiko 75-300 is wel andere koek en ik zal dus misschien vaker moeten wisselen? Is er een vergelijkbare lens als de canon 18-200mm die ik zou moeten overwegen? De M.Zuiko 40-150mm is veel goedkoper, maar zal 150mm genoeg zijn? Moet ik misschien een panasonic lens ook overwegen? Die 14-140mm komt redelijk vaak naar voren als zeer prettige allround travel lens....
Ik maak vooral de volgende foto's:
Panorama/groothoek (voorheen dus op 18mm op een 50D)
Avondfoto's (weinig licht, veel sfeer)
Foto's van flinke afstand (details op afstand, dieren op afstand, walvis die uit het water komt etcetc).
Mijn eerste reis zal wrs naar IJsland zijn. Ik dacht er dus goed aan te doen in ieder geval die 12-50mm mee te nemen (spatwaterdicht). Of kan ik beter die hele 12-50mm skippen en direct voor andere (betere) lenzen gaan?
[ Voor 8% gewijzigd door GustavSan op 11-03-2013 13:19 ]
Dit topic is gesloten.