Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
There's nothing moister than an oyster.
Was alleen even nieuwsgierig en Googlede wat op "flir e4".. En dan vind je meestal bedragen van € 995,-? Ben niet van plan eentje aan te schaffen, veels teveel geld.zeegerd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:41:
Waar ga je 'm kopen voor 1000?Of importeren oid en dan invoerbelasting betalen?
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 30-01-2014 11:53 ]
Mogelijkheid is volgens mij een uit de VS te importeren. Je vindt ze incl verzenden naar NL voor ca 1120 dollar ofwel 824 euro. Grote kans dat daar nog BTW en douanegeld bij komt.
Zie bijv http://www.shopflir.com/p19116/flir_e4_infrared_camera.php
De Belastingtelefoon Douane meldde mij net dat er 3,2% douanerecht overheen komt en 21% BTW. Dan kom je uit op een kleine 1030 euro. Ziet er dus interessant uit tav het kopen in Nederland.
Garantie is misschien lastiger maar mogelijk kom je direct bij FLIR uit als dat nodig mocht zijn.
Als iemand betere methoden heeft...
@Martin:
Bij ons was de isolatie uit 1989 al weg, dus als het bij jullie sinds '74 erin zit kun je echt wel een probleem verwachten. Het zou ook verklaren waarom sommige van je inspanningen relatief weinig resultaat opleveren.
Inspectie van de spouw moet uiteindelijk uitwijzen wat er precies aan de hand is. Ik zou zeggen dat deze IR foto's een goede aanwijzing zijn om te kijken naar problemen.
Wie kan me een hint geven?
De E4 heb ik aangeboden en gevraagd gezien voor duidelijk meer dan de huidige winkelprijs, puur omdat deze schaars = interessant wordt. Een E8 kost meer dan 7000 euro tenslotte.
Hij wordt oa bij Sensor BV (even zoeken) nog geleverd met de gewenste firmware, vraag er eventueel naar en vermeld het bij de bestelling. De overeenkomende serienummers moeten maximaal 6391 zijn (en daarna eventueel, zag ik elders, de aanduiding 44xx / 29 Jan of 05 Feb).
Disclaimer: geen banden met het bedrijf, ben zelf geïnteresseerd. Verder garandeer ik geen succes uiteraard, maar wens het wel toe als je zelf op zoek bent.
l'art pour l'art
Wat langer sparen + hacks voor resolutie en menu-upgrades van E4 bleek bij mij heel wat bevredigender dan het moeten lezen van de Mu-epistels.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
http://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/flir-e4.html
Prima verkrijgbaar dus. Zoals Stoffel al zegt, ook de nieuwste firmwares zijn alweer gekraakt, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen en voor 1.19.8 wilt gaan, bel ze even op en vraag of ze in het magazijn willen checken of ze nog 1.19.8 hebben liggen. Vermoed van wel, heb nl ook onlangs gebeld; bijbehorend serienummer mag niet groter zijn dan 6391 44xx, waarin xx willekeurige nummers. Zie eventueel de lijst: http://www.eevblog.com/fo...read/msg332428/#msg332428
Als je het geld ervoor over hebt, heb je na betaling de camera de volgende dag in huis. Disclaimer wederom: geen belangen in het bedrijf. Als alternatief kan ik ook Conrad noemen, maar bij zo'n grootgrutter wordt het waarschijnlijk lastig uit te vinden wat de firmware is.
Tegen die tijd hebben ze wel weer een nieuwe smoes verzonnen ("we zijn nog niet helemaal tevreden met de case maar hebben nu een rock star case designer met jarenlange industry experience aan het team toegevoegd dus binnenkort ..."). Qua amusementswaarde was dit mijn beste investering op Indiegogo ooit: $150 ingelegd, in mei 2013 $150 refund gekregen met zelfs een paar cent koerswinst, en ik krijg nog steeds die kostelijke "updates" :-).art schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:14:
Ik was ze al bijna vergeten, maar vandaag kwam er toch weer een -langdradige- update van Mu Optics. Ze doen het voorkomen alsof er nog steeds een product in de pijplijn zit. Het warmtebeeldseizoen is helaas alweer voorbij. Misschien volgende winter dan

Je kunt goed zien dat onze buurvrouw nog niets heeft geïsoleerd en de woonkamer met een gaskachel verwarmt. Bij ons is het grootste lek de authentieke voordeur. Maar om die nu te vervangen door een plaat isolatiemateriaal...
Ik ben gisteren naar die voorlichtingsavond geweest, maar bleek al meer te weten dan de mensen die daar de voorlichting moeten geven. En de vraag of ik een weekeindje die camera van ze mocht lenen om ook de achtergevel en andere details te fotograferen vonden ze een hele lastige

l'art pour l'art
Dat niet, maar wellicht wel de gang wat beter dicht houden en minder verwarmen?art schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:53:
Je kunt goed zien dat onze buurvrouw nog niets heeft geïsoleerd en de woonkamer met een gaskachel verwarmt. Bij ons is het grootste lek de authentieke voordeur. Maar om die nu te vervangen door een plaat isolatiemateriaal...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
l'art pour l'art
Stilstaande lucht isoleert goed.
En om de lucht stil te laten staan, misschien ook even kijken naar de brievenbus, als die in de deur zit.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wanneer muOptics ooit door komt kan ik het effect van het gericht aanpakken van kleine warmtelekken zoals de brievenbus zichtbaar maken en krijg ik maatregelen er wellicht makkelijker door. One picture says a thousand words...
l'art pour l'art
Ik ben sinds 2010 voor mijn werk dagelijks in de weer met thermografische camera's. Ik gebruik hem als hulpmiddel voor de bouwkundige onderzoeken die ik uitvoer. Wij sporen complexe (en eenvoudige) problemen in gebouwen op. Lekkages, vochtschades, geuroverlast, schimmelvorming, etc. Alles wat je niet wilt hebben in een gebouw.
Ik ben gecertificeerd Level 1 en gebouwthermograaf en ben destijds begonnen met een FLIR B365. Ongeveer 3 jaar geleden ben ik overgestapt op een T640 toen deze uitkwam. Dit is echt een enorme verbetering geweest. Vergeleken met de T640 voelt de B365 nu aan als een speelgoedcamera terwijl dat zelfs tegenwoordig nog een camera met serieuze prestaties is. Kijk maar naar de mooie beelden die Paul C produceert, de 400 is redelijk vergelijkbaar met de 365.
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik in een gezond, groeiend bedrijf werk en ieder jaar(!) de nieuwste camera krijg omdat we ze relatief snel terugverdienen. Vorige week heb ik de laatste generatie T640bx in mijn bezit gekregen. Deze is zowaar nog een stapje beter dan de vorige versie. De B660 is natuurlijk nog mooier, maar iets minder handzaam.
Wij hebben dagelijks ca. 20 thermografische camera's actief in gebruik. Het merendeel van de camera's zijn de E60's voor onze leidingtechnische lekdetectie afdeling. De bouwkundige afdeling gebruikt vooral T604's en momenteel nog een paar B3## camera's. De B3##'s vervangen we met 1 á 2 camera per jaar door de T640bx en wanneer daar de opvolger van uitkomt herhalen we dat kunstje weer. Ik hou van mijn baas!
Als er behoefte aan is wil ik wel eens kijken of ik wanneer al mijn collega's op kantoor zijn alle verschillende camera's naast elkaar kan zetten voor een vergelijk van de kwaliteit. We hebben ook nog een aantal antieke (10 jaar oude!) camera's op kantoor. Daarmee kun je goed zien wat een enorme vooruitgang er inmiddels geboekt is op het gebied van commerciële thermografie. Het militaire spul is natuurlijk al helemaal geweldig.

Daar hebben we andere kanalen voor
Waren dat mensen van de gemeente of van Gevelscan?[b]art schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:53
Ik ben gisteren naar die voorlichtingsavond geweest, maar bleek al meer te weten dan de mensen die daar de voorlichting moeten geven.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun camera's "uitlenen". De mijne wijkt ook nooit van mijn zijde.[b]art schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:53
En de vraag of ik een weekeindje die camera van ze mocht lenen om ook de achtergevel en andere details te fotograferen vonden ze een hele lastige
[ Voor 40% gewijzigd door Edmin op 21-05-2014 21:04 ]
Rondleiding misschien bij je bedrijf?bodejodel schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:26:
Dat ik dit topic nu pas vind... Interessant!
Ik ben sinds 2010 voor mijn werk dagelijks in de weer met thermografische camera's. Ik gebruik hem als hulpmiddel voor de bouwkundige onderzoeken die ik uitvoer. Wij sporen complexe (en eenvoudige) problemen in gebouwen op. Lekkages, vochtschades, geuroverlast, schimmelvorming, etc. Alles wat je niet wilt hebben in een gebouw.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Qua puur thermografisch geweld is het in mijn laadruimte dus interessanter dan op kantoor.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
- Wij krijgen een flinke korting op de nieuwe camera.
- Er komt geen "goede" camera voor een zacht prijsje op de markt (een mogelijke concurrent)
- FLIR verkoopt weer een nieuwe aan ons én mogelijk een nieuwe aan de persoon die de onze had willen kopen.

Daar komt bij dat wij de camera's écht dagelijks (ook in de zomer) gebruiken waardoor ze na een paar jaar ook écht wel slijtagesporen en problemen vertonen. Reparaties zijn bijzonder duur; wij kregen voor het vervangen van de kaartlezer en een calibratie van een B365 een factuur van enkele duizenden euro's. Daar hadden we een paar i3's of E4's van kunnen aanschaffen... Gelukkig hebben we dat niet gedaan, want een camera uit de B300 serie is nog steeds superieur aan die nieuwe i en goedkopere E's.
bodejodel schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:29:
Voor onze oude camera's krijgen we statiegeld van FLIR. Goed voor ons én FLIR.
<>
Lijkt mij niet goed voor jullie (al voelt het wel zo) het is puur monopoly gedrag dat ze zich kunnen veroorloven omdat er geen concurrentie is. Met een goede concurrent zouden jullie uiteindelijk ook goedkoper uit zijn, zolang tenminste waar blijft dat jullie kennis en ervaring meer waard is dan de te kopen technische hulpmiddelen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bedoel je een goede concurrent van ons of van FLIR?franssie schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
[...]
offtopic:
Lijkt mij niet goed voor jullie (al voelt het wel zo) het is puur monopoly gedrag dat ze zich kunnen veroorloven omdat er geen concurrentie is. Met een goede concurrent zouden jullie uiteindelijk ook goedkoper uit zijn, zolang tenminste waar blijft dat jullie kennis en ervaring meer waard is dan de te kopen technische hulpmiddelen
Maar ik snap het hoor, was meer als grapje bedoeld
[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2014 20:47 ]
Al hebben we liever een goede concurrent van ons dan een prutser die door de markt als cuncurrentie gezien wordt, het is erg slecht voor onze afzet als de markt begint te denken dat de diensten die onze branche levert geen meerwaarde heeft...
Wij zouden er graag een goede concurrent van FLIR bij zien komen! Wij kopen uiteraard ook liever elk jaar voor € 20.000,- aan (gelijkwaardige) apparatuur dan voor € 40.000,- (puur ter illustratie, ik ga geen exacte cijfers geven)
FLIR maakt héééle mooie spullen, maar het is van wat ik van onze tussenleverancier hoor geen prettig bedrijf om zaken mee te doen.
[ Voor 10% gewijzigd door bodejodel op 21-05-2014 20:52 ]
Maar back to business, iemand vroeg om een vergelijk tussen een paar modellen, is dat iets wat je eens in een kwartiertje kan doen? Ook ben ik zelf benieuwd naar een zomer foto, kijken hoe de resolutie dan nog overeind blijft.
De toepasbaarheid in de zomer is uiteraard wel anders als in de winter, maar met wat handigheden en hulpmiddelen kunnen we er ons werk de hele zomer mee blijven doen.[b][message=42267887,noline]
Maar back to business, iemand vroeg om een vergelijk tussen een paar modellen, is dat iets wat je eens in een kwartiertje kan doen? Ook ben ik zelf benieuwd naar een zomer foto, kijken hoe de resolutie dan nog overeind blijft.
Als je puur naar warmte en/of luchtlekkages van gebouwen kijkt ben je vooral aangewezen op de koudere jaargetijden of frisse, heldere zomernachten. Daar heb je gewoon een temperatuurverschil voor nodig. Met onze camera's hoeft dat tegenwoordig ook echt geen 15 graden verschil te zijn. Aan een paar graden heb ik genoeg, maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
Een echt vergelijk van alle aspecten van verschillende camera's kost wel wat meer tijd, maar even met een paar camera's met vergelijkbare instellingen hetzelfde plaatje schieten moet wel sneller kunnen.
[ Voor 8% gewijzigd door bodejodel op 21-05-2014 21:14 ]
De uitleg wordt nu gegeven door 'energie-ambassadeurs' van Energie-U.bodejodel schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:26:
Waren dat mensen van de gemeente of van Gevelscan?
De warmtefoto's zien er trouwens anders uit dan een jaar geleden en dragen niet langer het beeldmerk van Gevelscan. Mogelijk is dat bedrijf -terecht- niet langer in beeld.
l'art pour l'art
Alles staat of valt met de gevoeligheid van de camera toch? Die van mij heeft een gevoeligheid van 40mK, dat vind ik persoonlijk al een aardige gevoeligheid. Toch worden foto's met een beperkte range veel minder mooi. Bij <5K en zeker bij <3K tussen laagste en hoogste temperatuur worden de foto's erg korrelig.bodejodel schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:06:
Als je puur naar warmte en/of luchtlekkages van gebouwen kijkt ben je vooral aangewezen op de koudere jaargetijden of frisse, heldere zomernachten. Daar heb je gewoon een temperatuurverschil voor nodig. Met onze camera's hoeft dat tegenwoordig ook echt geen 15 graden verschil te zijn. Aan een paar graden heb ik genoeg, maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
Wat ik mij afvraag is hoe goed dat repeteert. Oftewel stel wij zouden op 't werk (zeer nauwkeurige 3D geometrische meetapparaten) zo'n thermische camera gebruiken om de machines in de gaten te houden, kun je dan een meting doen, naar een "hotspot" toe lopen om even een detail-opname te maken en dan dezelfde meetwaarden krijgen?
Of is het eigenlijk meer een relatieve meting en zul je dus altijd lokaal nog een gekalibreerde sensor moeten hebben om een exacte temperatuur te weten?
Stukje staal van 10 cm lang is bij 1 graad temp-verschil namelijk al een mu groter, dus dat tikt zeker bij de kalibratie van die machines nogal aan.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wij hebben in het verleden samen gewerkt met Gevelscan en de mensen waarmee wij gewerkt hebben waren wel degelijk terzake kundig. Die éérste afbeelding van vorig jaar verbaast mij dan ook wel een beetje.art schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:19:
[...]
De uitleg wordt nu gegeven door 'energie-ambassadeurs' van Energie-U.
De warmtefoto's zien er trouwens anders uit dan een jaar geleden en dragen niet langer het beeldmerk van Gevelscan. Mogelijk is dat bedrijf -terecht- niet langer in beeld.
Dat is zeker al een aardig gevoelige camera. Ik zit op 35mK.mkleinman schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:03:
[...]
Alles staat of valt met de gevoeligheid van de camera toch? Die van mij heeft een gevoeligheid van 40mK, dat vind ik persoonlijk al een aardige gevoeligheid. Toch worden foto's met een beperkte range veel minder mooi. Bij <5K en zeker bij <3K tussen laagste en hoogste temperatuur worden de foto's erg korrelig.
Hogere resoluties geven betere metingen van kleinere objecten op grotere afstanden. Dat is al winst.
Als je de grenzen van de thermische gevoeligheid gaat opzoeken ga je per pixel al een duidelijk verschil zien, een pixel met een heel klein temperatuurverschil geeft dan een relatief groot kleurverschil op je beeldscherm. Daar loopt jouw Testo sneller tegenaan omdat hij feitelijk "maar" 160*120 pixels heeft. Per pixel van jouw Testo heb ik op mijn camera al 16 pixels. Op mijn camera meet ik op jouw ene pixel nog eens 16 keer de temperatuur, wat een iets egaler beeld oplevert en kleine details minder snel maskeert/overstemt. Misschien dat de SuperResolution hierin ook meespeelt?
(het is laat en ik ben extreem gaar, als ik me in het bovenstaande vergis mag je me daar even op wijzen, ik probeer het morgen nog eens uit te zoeken)
Dit is een opname van mijn camera die ik zojuist gemaakt heb. Het is een vrij nietszeggend plaatje (binnenwand/zolderdak), maar ik was op zoek naar een klein temperatuurverschil. Het totale temperatuurverschil op de afbeelding was volgens mij ongeveer 4°C. Mijn span heb ik verkleind tot 2°C. Ik heb ook nog eens het palet met het hoogste contrast gekozen en zelfs daarmee blijft het een relatief ruisvrije afbeelding. De "ruis" die je ziet is wordt ook voor een deel nog veroorzaakt door de textuur van de latex.
https://www.dropbox.com/s...AAAVj3UJDum-bTs8DqzyD4Kka
Hier wordt een vergelijk gemaakt tussen beelden met een verschillende resolutie en gevoeligheid. Jammer genoeg laten ze niet de afzonderlijke verschillen zien; zelfde resolutie, hogere gevoeligheid en v-v, maar het geeft een idee.
Als je op grote afstand een kleine hotspot meet, die kleiner is dan de "spot" van de camera (meestal een cirkel/rechthoekje van een x aantal pixels) dan kun je geen nauwkeurige meting doen. Je krijgt dan een gemiddelde temperatuur van alle pixels in je meetspot, dus ook de koude pixels vlak naast de hotspot. In jouw voorbeeld krijg je dus met de detailopname een betrouwbaarder resultaat. Als de te meten hotspot groter is dan de meetspot van je camera zit je goed. Ik heb om die reden de twee spots in bovenstaande afbeelding gezet. Spot 1 staat midden op de koude plek (schroef/nagel van het dak), Spot 2 staat er net niet helemaal op. Dit resulteert al in een meetverschil van 0,2°C omdat die spot ook het iets warmere dakbeschot meet.TD-er schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 23:05:
Die gevoeligheid van 40 mK is "maar" 1/25e graad.
Wat ik mij afvraag is hoe goed dat repeteert. Oftewel stel wij zouden op 't werk (zeer nauwkeurige 3D geometrische meetapparaten) zo'n thermische camera gebruiken om de machines in de gaten te houden, kun je dan een meting doen, naar een "hotspot" toe lopen om even een detail-opname te maken en dan dezelfde meetwaarden krijgen?
Of is het eigenlijk meer een relatieve meting en zul je dus altijd lokaal nog een gekalibreerde sensor moeten hebben om een exacte temperatuur te weten?
Stukje staal van 10 cm lang is bij 1 graad temp-verschil namelijk al een mu groter, dus dat tikt zeker bij de kalibratie van die machines nogal aan.
Vandaar dat je voor inspecties van bijvoorbeeld hoogspanningsleidingen het beste een camera met een telelens zou kunnen gebruiken. Een camera met een hele hoge resolutie kan ook, maar dan heb je een groot (lees duur) deel van je beeld ongebruikt. Een camera met standaard telelens is vaak goedkoper dan een resolutiestap omhoog. Een telelens beïnvloed je gevoeligheid ook weer negatief, opletten dus.
Zelfs mijn hele dure T640bx heeft een onnauwkeurigheid van +/- 2°C of +/- 2% ten opzichte van de afgelezen waarde. Als ik dus met alle instellingen en compensaties juist ingesteld op een pan met kokend water meet met mijn camera, zou het best eens kunnen zijn dat mijn camera 98°C of 102 °C aangeeft.
[ Voor 6% gewijzigd door bodejodel op 24-05-2014 22:04 ]
Ik krijg een 403 error. Misschien niet publiek gedeeld vanaf Dropbox?
OK, duidelijk, de absolute temperatuur is dus niet te meten met zo'n camera. Neemt niet weg dat het voor onze meetmachines toch handig kan zijn, al is het alleen al om te zien hoeveel effect de motoren en de elektronica hebben op het geheel.
Nu wel?TD-er schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:05:
Hmm je plaatje is niet toegankelijk.
Ik krijg een 403 error. Misschien niet publiek gedeeld vanaf Dropbox?
Is ook gelijk een stukje duidelijker geworden wat bruikbaar is en wat niet. (voor onze mogelijke toepassing)
En hoe zit het met reflecties?
Kan warmte "gezien" worden in reflecties?
Dus dat bijvoorbeeld een blok (glad) graniet ineens een temperatuurverschil lijkt te hebben, terwijl dat eigenlijk het object in de buurt blijkt te zijn.
Vandaar dat het zo belangrijk is dat je precies weet wat je doet, zeker bij kwantitatieve metingen. Scholing en regelmatig gebruik zijn belangrijk.
Lijkt concreter dan de MuOptics versie en tevens betaalbaar 250$ + 18$ verzending levering rond december.
Indien het eindbedrag boven de 295k$ komt, wordt een 82x62 ipv 64x62 sensor toegepast voor alle deelnemers.
Ondersteuning voor Android, iOS, Python & OpenCV.
Temperatuur range tussen -45 en +232 graden (beter dan de Flir One).
Het was voor mij een no-brainer om dit te ondersteunen, nu maar duimen dat het eindbedrag gehaald wordt!
[ Voor 0% gewijzigd door Mardaso67 op 07-08-2014 19:29 . Reden: formatering ]
Gebruiken jullie in de zomer zo'n camera ook om te kijken waar warmte blijft hangen, om zo het huis van 27 graden naar bijvoorbeeld 22 graden te krijgen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hoe dan ook, ik hoop dat het wat wordt en inderdaad, dit voelt een stuk degelijker (qua opzet) dan dat MuOptics drama. Blij dat ik dat niet gesteund heb zeg.
Ik heb hem destijds wel gesteund, veel geduld uitgeoefend, maar vorige week toch mijn geld terug gevraagd. Ben benieuwd of ik dat ooit terug ga zien....JeroenH schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:32:
dit voelt een stuk degelijker (qua opzet) dan dat MuOptics drama. Blij dat ik dat niet gesteund heb zeg.
Wise enough to play the fool
-edit-
Ik snap die mensen achter MuOptics echt niet. Door stilzwijgen en cryptische posts maken ze wat er ook aan de hand is alleen maar erger. Als zo'n project niet lekker loopt, geef dan juist veel en zo gedetailleerd mogelijke updates, beantwoord vragen. Nu zie ik niet hoe dat project nog gered kan worden. Ik ben wel enigszins verbaasd dat Indiegogo hier niet heeft ingegrepen.
[ Voor 53% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2014 12:43 ]
Thank you Jeroen, we are aware of the MuOptics project, and have been prototyping our imager since before their project began. It is a good question because of the trust they appear to have squandered. The difference is we built our product before launching, they appear to have posted an image of their "first" prototype board several months after their launch, despite saying they had a prototype they couldn't show due to NDAs. We've gone through several iterations in a reflow oven, everything has been designed for manufacturability, our costs are all established, we have a small buffer (nothing to pay ourselves though) in case of unforeseen problems, our apps are solidly in development (and the beta android is pretty close already) and we've lined up manufacturers.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
YouTube: Flir One teardown part 1
YouTube: Flir One teardown part 2 - Lepton hacking
Binnen 1 jaar zit het gewoon in je smartphone.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
diskeltische lurker
Er zijn nu al meerdere spelers die kleine goedkope sensors gaan maken.
En ze weten van gekkigheid niet meer wat ze nog meer in een smartphone moeten stoppen.
Een IR camera is dan wel een leuke "gadget", want dat gaat het worden.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Ik durf niet te zeggen hoe hard de prijsdalingen gaan, maar we gaan het zien. Ik hoop vooral op het betaalbaar worden van hogere resoluties (640x480 plus).Mr-Beamer schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 06:54:
Nou ik denk dat het wel meer als iets omlaag gaat.
Er zijn nu al meerdere spelers die kleine goedkope sensors gaan maken.
En ze weten van gekkigheid niet meer wat ze nog meer in een smartphone moeten stoppen.
Een IR camera is dan wel een leuke "gadget", want dat gaat het worden.
Bovendien heb je voor ongeveer het zelfde geld de Flir-one, al is deze er nu alleen nog maar maar voor de Iphone

Maar goed, met een Iphone erbij (want die heb ik niet, en hoef ik ook niet per sé) wordt het toch weer een dure grap. De prijs van de Hema imager is op het randje van wat ik over heb voor een dergelijk product, wat ik niet nodig heb maar wel leuk vind. En ik vind het "schattiger" omdat het via een kickstarterproject gaat
Maar, eerlijk is eerlijk, de One heeft wel een hogere resolutie (80x60) en weet daar met wat softwaretruukjes meer van te maken. Dat laatste kan de Hema imager misschien ook (geen idee), maar die heeft een lagere native resolutie om mee te beginnen.
Hoe dan ook, leuke nieuwe ontwikkelingen op IR-gebied en dat is alleen maar mooi
edit:// wel IR geen warmtebeeld http://www.snooperscope.co.uk/
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 03-09-2014 11:13 ]
Verwijderd
Wat voor muur? Zoveel warmte geeft zo'n kat niet af aangezien ie zelf prima geïsoleerd is.Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:27:
Heeft er iemand een warmtecamera in de omgeving Almelo. Er zit een (schuwe) kat achter de muur vast en ik wil weten waar hij precies zit zodat ik op de juiste plek een opening kan maken.
Ik mag hopen dat de dierenambulance al (lang) gebeld is?
Specs: rue thermal sensor, 206 x 156 Array, 32,136 Thermal Pixels
12 µ Pixel Pitch, Vanadium Oxide Micro Bolometer, Chalcogenide Lens
36º Field of View, Magnesium Housing, Long Wave Infrared 7.2 – 13 Microns
-40C to 330C Detection, < 9Hz
Prijs: 199$ Helaas op het moment alleen levering naar USA en Canada.
iOS en Android support.
Op de eerste blik beter en goedkoper dan de Flir One of Hema-Imager.
Het is toch min of meer optica en voor meer pixels, moet je uiteraard ook wel de resolutie kunnen leveren met de lens. Of zie ik dat verkeerd?
En met gewone optica heb je dat aan de rand de doorlaatbaarheid minder is. Heeft dat ook invloed op de te meten temperatuur? Is die dan minder accuraat? En hoeveel minder?
Wellicht eenzelfde evolutie als de digitale camera? Eerst een niche-product dat alleen beroepsmatig gebruikt wordt, daarna begint het in de huiskamers binnen te sluipen en voor je het weet is het een app op je telefoon.JeroenH schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:20:
Wel interessant dat nu in korte tijd meerdere van dit apparaten opduiken. Misschien wordt IR sneller gemeengoed dan ik dacht.
Zou fantastisch zijn. Warmtebeeldcamera is iets wat ik nog graag zou toevoegen aan m'n gereedschap-collectie. CV afstellen/problemen zoeken, elektronica problemen, auto werkzaamheden etc.JeroenH schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:20:
Wel interessant dat nu in korte tijd meerdere van dit apparaten opduiken. Misschien wordt IR sneller gemeengoed dan ik dacht.

Maar de beeldkwaliteit is wel een stuk slechter dan wat je op de website ziet. Het ding heeft meer pixels dan een Flir One (206×156 voor de Seek Thermal, 80×60 voor de Flir One), maar dat zorgt dus niet per definitie voor een een betere beeldkwaliteit.
Review: Wired: The Seek Thermal Infrared Camera for iPhone and Android
Ik denk dat dit plaatje wel redelijk een conclusie geeft

Bron: http://www.wired.com/2014...ed-camera-iphone-android/
Al heeft de Flir twee camera's (een normale + eentje voor IR), vandaar ook het hoge niveau van detail. Dus helemaal 100% eerlijk vergelijken is dat ook niet.
Voordeel van de Seek Thermal is wel dat hij ook voor Android beschikbaar is. De Flir One is er alleen voor de iPhone 5 en 5s.
Maar zoals ik boven je ook al postte is het wel een zeer goede ontwikkeling dat de camera's steeds betaalbaarder worden. Het lijkt mij echt een heel handig stuk gereedschap.
Op EEVblog (misschien beter bekend als Dave Jones) loopt ook een topic over het dingetje: http://www.eevblog.com/fo...-thermal-imager-incoming/
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2014 14:37 ]
Is op dit moment leuk "speelgoed" maar wil je het serieus gebruiken moet Seek nog wel wat dingen oplossen.
Door de thermische ruis mis je op dit moment nog te veel detail zoals ook te zien is in het plaatje in de reactie hierboven. Dit is ook terug te lezen in de discussie op eevblog.com
Ik hoop dat de problemen via de software op te lossen zijn maar ben bang dat ze onder druk te snel met het product op de markt zijn gekomen en het hardware gerelateerd is.
Maar de discussie op EEVblog is interessant. Vanmiddag ook een aantal reviews van mikeselectricstuff op YouTube gekeken, waar hij het apparaatje helemaal uit elkaar pulkt, vergelijkt met andere IR-camera's enzo, erg interessant

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2014 19:51 ]
Ik heb het probleem dat in een deel van ons pand warm water uit de koudwaterleidingen komt, waarscheinlijk heeft de vorige eigenaar iets verkeerd aangesloten, of is er iets stuk.
Nu moet ik proberen uit te vinden waar de fout zit, maar ik weet niet hoe de leidingen lopen, dus hoop ik met een warmtebeeld camera uit te kunnen vinden welke route het warme water volgt.
Het zou voor de periode van 19-23november zijn.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ik woon in Nederland en heb via USA2YOU de Seek in Amerika besteld en in Nederland laten bezorgen.
Met BTW en andere kosten wel ruim boven de 200 euro. Ik wil ondersteuning voor de Seek toevoegen in mijn FIRsensor app en dan kun je geen half jaar wachten.
De discussie op EEVblog is inderdaad interessant. Iemand heeft een PC versie gemaakt voor de Seek met een betere output dan de Seek App. Misschien is het toch met een software update op te lossen.
Ontwikkelingen op EEVblog gaan snel trouwens, er is al iemand die de Seek met z'n PC kan gebruiken:
http://www.eevblog.com/fo...ming/msg546902/#msg546902
[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 18:56 ]
Mooi speelgoed, alleen een beetje duur.
Geen idee wat de NL prijs is maar 24000 pond volgens deze site

Als de plaatjes binnen zijn dan zal ik wel wat posten.
[ Voor 8% gewijzigd door bluemoon23 op 18-11-2014 13:43 ]
https://www.indiegogo.com...-on-energy-costs#activity
Zat er wel in natuurlijk, na al die tijd vrijwel radiostilte. Maar toch jammer.
Hoe heb je dat gedaan precies? Ik wil er ook een bestellen. Ben ontzettend benieuwd naar de kwaliteit t.o.v. mijn Testo 875-i1Mardaso67 schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:48:
@Thinkpad
Ik woon in Nederland en heb via USA2YOU de Seek in Amerika besteld en in Nederland laten bezorgen.
Met BTW en andere kosten wel ruim boven de 200 euro. Ik wil ondersteuning voor de Seek toevoegen in mijn FIRsensor app en dan kun je geen half jaar wachten.
De discussie op EEVblog is inderdaad interessant. Iemand heeft een PC versie gemaakt voor de Seek met een betere output dan de Seek App. Misschien is het toch met een software update op te lossen.
Kijk op de website daar staat het een en ander uitgelegd. Ze vragen wel een x% voor het bestellen maar je hoeft dan zelf je credit card gegevens niet te verstrekken en kan het geld overboeken naar een Nederlandse bankrekening. Ze helpen en reageren vlot en communicatie in het Nederlands.
Ik heb een Flir E4+ en het meest opvallende verschil is de ruis bij de Seek. Wat minder strakke plaatjes dus al hoeft dat niet te betekenen dat het daarmee thermografisch slechter is.
Software van de Seek kan/moet nog veel beter naar mijn mening.
Die zagen we ook al aankomen.. Toch jammer.JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:19:
It's official: Mu Optics gooit de handdoek in de ring. En het lijkt erop dat de meeste backers pech hebben...
https://www.indiegogo.com...-on-energy-costs#activity
Zat er wel in natuurlijk, na al die tijd vrijwel radiostilte. Maar toch jammer.
Wel denk ik dat de seek, de hema, de flir one er niet (zo snel) waren geweest zonder het mu optics project.
Wise enough to play the fool
Natuurlijk is een investering lastig te volgen en te controleren (zonder een enorme overhead aan kosten te moeten maken) maar bij de eerste serieuze signalen hadden ze in ieder geval kunnen reageren op emails (al was het iets van "out of our control").

Dit jaar zou de tocht daar weg moeten zijn, nog even wachten op iets kouder weer om eens te kijken.
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met een Blowerdoor test. Lijkt me namelijk ideaal omdat je de gaten wat beter ziet. Misschien dat ik eens wat ga testen met de afzuigkap als 'blowerdoor' (

Het linker warmtebeeld is misschien een half uur later dan de rechter.
Toegegeven, soms zie je zonder Blowerdoor ook wel iets (of misschien wel, misschien niet), maar met een Blowerdoor is er weinig twijfel.
Over de afzuigkap:
Als je huis al vrij goed luchtdicht is, dan kun je daar redelijke resultaten mee halen, maar de lucht volumestroom die je nodig hebt om een klein drukverschil te halen is relatief groot, dus dat maakt het lastig. Voor serieus testen is een Blowerdoor vrijwel onvervangbaar.
(de relatie is C x P^n, waarbij n=~0,55-0,7 en P = gebouw druk en C = constante)
[ Voor 32% gewijzigd door Paul C op 26-11-2014 23:32 ]
Ik kan me zo voorstellen dat vrijwel ieder huis, behalve Utopisch goed gebouwde nieuwbouw misschien, zo lek als een mandje zal blijken met zo'n test. Maar behalve jezelf opvreten hierover, wat kun je dan doen? Er zullen nauwelijks capabele bedrijven zijn die dit soort aansluitingsproblemen kunnen oplossen. Of, als het wel kan, dan zal het zeer bewerkelijk en ongetwijfeld kostbaar zijn. En daarna kan je weer aan de slag met een tweede test (ook weer duur) om te kijken of het dan ook echt is gelukt.
Of zie ik dit verkeerd?
Of zijn het 'gewoon' koudebruggen? (dus convectie versus conductie) Ik vermoed toch lucht, omdat je het over een blowertest hebt. Niet mis,... vermoed ik.
En dan snap ik de opm van Terpen Tijn wel wat, want dit suggereert allerlei (erg kleine?) openingen, die wellicht nog veel meer aanwezig zijn in het huis.
Daarom hoort een Blowerdoortest een standaard onderdeel te zijn van een oplevering imho.
Maar ik moet je toch ook tegenspreken, want vaak zijn luchtlekkages juist de relatief eenvoudig op te lossen problemen:
- Als ik een thermische brug vind in de latei boven je raam, ga jij dan je gevel open kappen om die latei eruit te slopen?
- Als ik constateer dat je funderingsdetail slecht is, ga je dan je huis slopen en de fundering opnieuw opbouwen (of minder rigoureus je tuin opgraven en perimeterisolatie aanbrengen)?
- Bij dat dakraam, ga je dan een paar pannen verwijderen, wat isolatie aan de kant drukken, wat tapen, wat PURen en dan het probleem redelijk opgelost hebben? Of de afwerklat demonteren en flink kitten? Dat lijkt me een vrij acceptabele aanpak.
Met jouw instelling is thermografie ook niet heel nuttig. Alle grote dingen (geen spouwmuur isolatie bijv.) daar heb je geen thermografie voor nodig. Juist het verder optimaliseren en de lastig (te vinden en soms op te lossen) problemen wel. Tweaken dus!
@zeegerd:
Kieren, tocht. De isolatie van dat dakraam is prima, maar zo lek als 'n mandje. Normaal zie je dat niet, want warme lucht stijgt op en door het dak gaat dit dus alleen naar buiten. De binnenkant is dus prachtig egaal rood zonder Blowerdoor, zoals je op het rechter warmtebeeld ziet.

Blaasdeur zeg ik wel eens als het anders niet duidelijk is. Ventilatordeur zou taaltechnisch wat correcter zijn.
Helemaal mee eens, alleen heb je zo'n inspectie lang niet altijd nodig in de nieuwbouw. Bij sommige nieuwbouw kan je het daglicht zien binnenkomen tussen de voordeur en het kozijn. Bewoners vinden het geen probleem en noemen het 'ventilatie'. Ventilatie type C, handmatige bediening.Paul C schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:39:
@Terpen Tijn:
Daarom hoort een Blowerdoortest een standaard onderdeel te zijn van een oplevering imho.
Leuk op papier die EPC waarden, maar in de praktijk?
Ik dacht dat ik cynisch was over de Nederlands nieuwbouw!
Maar ik ben het wel met je eens. Het probleem is echter dat de meeste bouwers het pas beter gaan doen als ze een keer met de (slechte) uitkomst van een test geconfronteerd worden. Dat is jammer voor de aannemer, maar ook voor de opdrachtgever, want die had ook liever een huis gehad dat meteen goed is. Het kan trouwens wel goed hoor. Ik ben nu toevallig met een rapport bezig van een grote fabriekshal met een Qv10kar van 0,07 L/s.m2 en dat is geen typo. De n50=0,12! Hoe? Die bouwer heeft van tevoren advies ingewonnen en dat ook opgevolgd, een tussentijdse test gedaan, op basis daarvan een onderaannemer terug geroepen en die kan nu pronken met het opleveren van een super luchtdicht gebouw. Een grote fabriekshal die minder lekt dan sommige rijtjes huizen die ik getest heb. Iedereen blij!
Mensen zijn penny wise, pound foolish; ze laten wel een occasionkeuring uitvoeren op een auto van een paar duizend euro, maar als ze een huis kopen van 3 ton beknibbelen ze op een goede (oplever)test.
Ik dacht al, die foto's heb ik meer gezien.Paul C schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:27:
Ik test veruit het liefste met een Blowerdoor. Thermografie en Blowerdoortesten vullen elkaar super goed aan. Dit is het effect:
[afbeelding]
Ik denk dat de meeste mensen niet echt doorhebben wat tocht aan energie kost. Gisteren de achterdeur weer voorzien van nieuwe tochtstrips, die gaan ook maar een paar jaar mee. Nu de voordeur nog aanpakken, de brievenbus en slot veroorzaken ook aardig wat trek.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik weet niet of het zo slecht gesteld is met de Nederlandse nieuwbouw, daar kom ik te weinig huizen voor tegen, maar dat daglicht bij de voordeur kom ik gewoon tegen in de praktijk. Jij zal met je werk wel een beter beeld hebben van de kwaliteit van de Nederlandse (nieuw)bouw.Paul C schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:31:
@Dre:
Ik dacht dat ik cynisch was over de Nederlands nieuwbouw!
Een hoop gepraat over camera's in dit topic, maar het gaat uiteindelijk om de foto's die eruit komen. Iemand (Paul C?) nog leuke foto's geschoten

Ok, dat raam zou je dan met kit enzo aan kunnen pakken, maar het bovenstaande begrijp ik niet. Want, nee, inderdaad, het lijkt me niet erg haalbaar om de rigoreuze ingrepen te doen die je daar voorstelt. Maar jij bedoelt denk ik iets anders? Hoe zou je dit soort issues dan wel aanpakken?Paul C schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:39:
@Terpen Tijn:
Maar ik moet je toch ook tegenspreken, want vaak zijn luchtlekkages juist de relatief eenvoudig op te lossen problemen:
- Als ik een thermische brug vind in de latei boven je raam, ga jij dan je gevel open kappen om die latei eruit te slopen?
- Als ik constateer dat je funderingsdetail slecht is, ga je dan je huis slopen en de fundering opnieuw opbouwen (of minder rigoureus je tuin opgraven en perimeterisolatie aanbrengen)?
Ik bedoel meer dat luchtlekken vaak juist relatief makkelijk op te lossen zijn, dus dan is de combinatie van thermografie en Blowerdoortesten juist wel gewenst, omdat je daar ook beter oplosbare problemen mee naar boven haalt.Terpen Tijn schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:20:
[...]
Ok, dat raam zou je dan met kit enzo aan kunnen pakken, maar het bovenstaande begrijp ik niet. Want, nee, inderdaad, het lijkt me niet erg haalbaar om de rigoreuze ingrepen te doen die je daar voorstelt. Maar jij bedoelt denk ik iets anders? Hoe zou je dit soort issues dan wel aanpakken?
Die twee voorbeelden die lastig aan te pakken zijn kom ik in de praktijk vaak tegen en maar weinig mensen gaan daar iets aan doen. Daar is ook geen makkelijke oplossing voor. Mijn punt is misschien meer dat thermografie niet interessant is als je alleen in het laag hangend fruit geïnteresseerd bent.
Voor veel van mijn klanten trouwens wel, zij huren mij graag in zodat ik ze spouwmuurisolatie, kruipruimteisolatie, leidingisolatie en ander laaghangend fruit kan adviseren. Iets waar veel tweakers geen thermografische inspectie voor nodig hebben, maar als dat wel is wat die mensen over de streep trekt dan beschouw ik dat als een heel nuttige besteding van tijd en energie.
Heb je het laaghangend fruit al geplukt, dan is thermografie (i.c.m. een Blowerdoor) een heel goede techniek om verdere verbeterpunten te vinden.
Heb je het laaghangend fruit nog niet geplukt, maar wel een hoog ambitieniveau begin dan trouwens niet roekeloos alles maar uit te voeren, maar maak een goed plan met alleen no-regret maatregelen. Bijvoorbeeld eerst die latei boven je raam uithakken en het metselwerk aanhelen en dan pas je spouw isoleren. Kozijnen vervangen doe je ook het best voordat je de spouw vult. Etcetera.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Ze huren mij natuurlijk ook vaak in als er problemen of vermoedens zijn. Waar ik wel redelijk zeker van ben ik dat de invloed van infiltratie zwaar onderschat wordt, zowel op het energieverbruik als op het comfort.Dre schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:36:
[...]
Ik weet niet of het zo slecht gesteld is met de Nederlandse nieuwbouw, daar kom ik te weinig huizen voor tegen, maar dat daglicht bij de voordeur kom ik gewoon tegen in de praktijk. Jij zal met je werk wel een beter beeld hebben van de kwaliteit van de Nederlandse (nieuw)bouw.
Een hoop gepraat over camera's in dit topic, maar het gaat uiteindelijk om de foto's die eruit komen. Iemand (Paul C?) nog leuke foto's geschoten. Een Quiz mag ook
(raad het probleem)
Leuk warmtebeeld?

Of hoort dit in het Lucht/Lucht warmtepompen topic?
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.