Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

Leuk plaatje!

Luchtlek langs de leidingen, of topkoeling/thermosifoneffect?

Groet, Cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn eerste idee zou ook inderdaad zijn dat het gat niet dicht is gemaakt waar de leidingen naar binnen komen.

Trouwens ontzettend mooie warmtebeeldfoto's!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dit is bij ~-75Pa. Je ziet dat de ruimte ~18C is, dus het is niet de airco die aan staat. Dit is infiltratie. Ik heb de unit niet open gehad, maar het is vrij voor de hand liggend dat dit gewoon door de muur vanaf buiten komt rond de koelleiding. Ik denk verder niet dat deze unit bijzonder slecht is opgehangen, maar dat dit gewoon standaard zo gebeurt.

Omdat ik zie dat dit thema bevalt :P :
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_19327.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_19325.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_19321.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_19423.jpg
@ ~-50Pa

Mogen jullie weer interpreteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil is dat dit werkende installaties zijn. De eerste 3 foto's van buitenunits waar bij de 2e voor mij heel slecht te interpreteren is (ik zie er geen diepte in).

De laatste foto is van een binnenunit.

Duidelijk wel is dat de standaard leidingisolatie bagger is...

Wat was trouwens de buiten temperatuur bij de foto uit de vorige post? Dat hoeft niet perse infiltratie te zijn, het hele lamellenblok lijkt koud te zijn.

Groet, Cp

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 28-11-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Soms een beetje lastig te zien waar ik naar kijk, maar ik denk het volgende:

1: In koude omgeving opgestelde buitenunit van warmtepomp met erg veel aansluit slangen (multi split?). Sommige plekken heel warme leidingen en andere plekken een beetje warm. Het ontbreken van isolatie en gedeeltelijk aantasting van de isolatie.

2: Warme leiding in buis aangebracht en lekkage op de grond.

3: Tocht tussen de muren (overdruk blowerdoor ? ). Of anders koudebrug. Wat de leiding links voorstelt weet ik niet, Isolatie van leiding warmtepomp niet ideaal?

4: Binnenunit warmtepomp die op zich goed werkt, maar kierdichting erachter niet goed is. Valse lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-11-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na nog weer eens rustig gekeken te hebben, en in aanvulling op Dre:

1. Eens, ik heb wel mijn bedenkingen bij de oliehuishouding van deze WP wat een tuinslangsimplisme! Zeer duidelijk het wikkelingenpakket van de elektromotor van de compressor waar te nemen.

2. Nog steeds lastig. Lijkt plat dak met opgaande belendende bouwmuur of dakrand.

3. Splitunit tegen buitengevel. Opgaande leidingen over de goot heen. De deels horizontaal en naar rechts aflopende blauwe leiding is duidelijk te herkennen als de condensafvoer. Tocht tussen de muur zie ik (nog) niet.

4. Kierdichting m.i. oké. Achtergrond is wel infusie. Ook hier is de blauwe leiding de tocht door de condensafvoerleiding.

Groet, Cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een recent geplaatst Velux dakraam geeft het volgende beeld: (helaas zonder te stoken en zonder blowerdoor en met weinig wind :D)

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/xm4y76.png

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/30cnatu.png

Lijkt me een beetje koude hoek aan de onderkant, of is dit normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 01-12-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
  • Laatst online: 01-06 22:44
Je moet je "span" (temperatuurbereik) even aanpassen zodat de beschikbare kleuren beter verdeeld zijn over je hele beeld, dan krijg je een iets beter warmtebeeld. Je beeld zit nu tussen de 10.5 en 16* C terwijl je span tot 21.3*C gaat. Natuurlijk krijg je als je binnen stookt een nog veel betere weergave van wat er aan de hand is al lijkt het er op deze afbeeldingen op dat er niet zo veel aan de hand is.
Zulke hoeken zijn vaak kouder omdat er hier weinig tot geen luchtcirculatie is van de warme binnenlucht (als je stookt) en de warmte van binnen uit over 270* kan "weglekken". Bij een vlak detail zoals de zijkant, onder/bovenkant van het kozijn kan de warmte maar over 180* weglekken, waardoor dit beter geïsoleerd lijkt. Natuurlijk is een hoek een complexer detail dan een stijl of dorpel, waardoor deze in de praktijk ook vaak slechter geïsoleerd worden en minder luchtdicht zijn door de naden tussen de (isolatie)materialen.
Misschien is er wel sprake van luchtlekkages, maar als de wind net verkeerd staat heb je warme lucht die naar buiten lekt in plaats van koude lucht die naar binnen komt. Dan zie je aan de binnenzijde niets met je IR camera.

Pas wanneer je het binnen warm stookt en een Blowerdoor gebruikt zie je écht alles. Zo'n Blowerdoor is een prachtig instrument. Ik heb hem ook standaard in de auto liggen en gebruik hem bijna dagelijks. Het hele jaar door!

"De echte thermograafert kènt niet zonder Blowerdoort!"
yzf1kr schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:51:
Waar kan ik in het zuiden van het land tegen een redelijke prijs een warmtebeeld camera huren?

Ik heb het probleem dat in een deel van ons pand warm water uit de koudwaterleidingen komt, waarscheinlijk heeft de vorige eigenaar iets verkeerd aangesloten, of is er iets stuk.

Nu moet ik proberen uit te vinden waar de fout zit, maar ik weet niet hoe de leidingen lopen, dus hoop ik met een warmtebeeld camera uit te kunnen vinden welke route het warme water volgt.

Het zou voor de periode van 19-23november zijn.
Wellicht te laat, of je bent al geholpen. Maar als het nog van toepassing is weet ik wel een bedrijf die deze camera's verhuurt.
Ik weet niet hoeveel ervaring je ermee hebt, maar om wat meer zekerheid te hebben adviseer ik altijd gebruik te maken van de kennis die een échte thermograaf heeft en niet zomaar in het wilde weg te gaan schieten. Vergissingen zijn namelijk heel makkelijk gemaakt met thermografie.

[ Voor 28% gewijzigd door bodejodel op 04-12-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:05
Is hier iemand uit regio Eindhoven met een warmtebeeldcamera ?

Ik sta op het punt een koopcontract te tekenen en wil graag eens wat warmte beelden maken van het pand.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bodejodel schreef:
Zo'n Blowerdoor is een prachtig instrument. Ik heb hem ook standaard in de auto liggen en gebruik hem bijna dagelijks. Het hele jaar door!
Kun je eens laten zien hoe dat er praktisch uitziet?

Groet, Cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
liquid_ice schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:46:
Is hier iemand uit regio Eindhoven met een warmtebeeldcamera ?

Ik sta op het punt een koopcontract te tekenen en wil graag eens wat warmte beelden maken van het pand.
Goede vraag! Ik zou (in de omgeving van Utrecht) ook wel eens wat plaatjes willen schieten van mijn woonhuis om te kijken wat er verbeterd kan worden.
Misschien dat iets zoals er een algemene Tweakers-warmtecamera is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar is zo'n apparaat te duur voor om zo ff uit te lenen (een beetje camera kun je een 2ehands auto voor kopen) + je moet de beelden kunnen interpreteren. Zie ook de tweede helft van de de post van: bodejodel in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42
Vooral dat laatste is wel een goeie, en eigenlijk ook één van de redenen dat ik de mijne weg heb gedaan. Om echt iets te kunnen zeggen over wat je op een IR-foto ziet, en wat je iemand met die informatie kunt adviseren, heb je toch echt wel iets van een bouwkundige achtergrond nodig.

Sommige situaties zijn simpel te interpreteren, andere weer helemaal niet. Typisch een fenomeen wat ingewikkelder is dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik had de typische "Tweakers-mentaliteit" van "als ik het apparaat koop kan ik er natuurlijk gewoon mee werken", maar dat is niet hoe het werkt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Anoniem: 636436 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:46:
[...]

Groet, Cp
Dan zou ik hem een keer zelf op moeten bouwen in mijn eigen huis. Ik ga/mag privé geen foto's van mijn werk delen.
Ik heb net een nieuwbouwwoning betrokken dus een volledige blowerdoor test + thermografisch onderzoek staat toch al op de planning zodra we uit de dozen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doe het dan even snel bij de nieuwe buren, leuke kennismaking in het onderhouden van 'nabuurschap', alle juridisch voetangels en klemmen vakkundig omzeild.

En wij ook weer blij!

Groet, Cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

bodejodel schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:34:
Je moet je "span" (temperatuurbereik) even aanpassen zodat de beschikbare kleuren beter verdeeld zijn over je hele beeld, dan krijg je een iets beter warmtebeeld. Je beeld zit nu tussen de 10.5 en 16* C terwijl je span tot 21.3*C gaat.
De span is de "auto" setting, maar inderdaad een beetje groot voor deze foto. Ik heb nog wat met de span zitten schuiven, maar ik zie geen extra informatie.
Natuurlijk krijg je als je binnen stookt een nog veel betere weergave van wat er aan de hand is al lijkt het er op deze afbeeldingen op dat er niet zo veel aan de hand is.
Een andere Velux raam _aan de andere kant van de woning_ had deze koude hoeken niet, maar waarschijnlijk ligt dat aan de windrichting. Helemaal vergeten dat ik geen blowerdoor heb :+
[...]
https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=10m35s
Het volledige filmpje en de overige delen zijn ook het kijken waard.
Magic6399 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:25:
[...]

Misschien dat iets zoals er een algemene Tweakers-warmtecamera is? :P
Wellicht dat teacher nog wat budget heeft in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Doe er dan meteen een blowerdoor bij _/-\o_
( :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb gisteren warmtebeeldfoto's gemaakt van een huis bij ons in de buurt. Bouwjaar 1974 met daarbij een behoorlijk aanbouw. De bewoners hadden zelf al eea gedaan met isolatie van de gevel ( gevelbeplating met nieuwe isolatie ) en isolatie van het dak.

Die nieuwe gevelbeplating was goed te zien ten opzichte van de buren.

Zal dit weekend de foto's nabewerken. Kijken of er mooie exemplaren tussen zitten om te posten :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de foto's van de scan van 4-12 intussen verwerkt. Wat me intussen opvalt is dat er heel veel verschil zit tussen bouwkwaliteit van aannemers. Ik heb nu een paar aanbouwen aan een huis op de foto gezet en waar de ene overal gekke foto's oplevert waren de foto's van eergisteren van de uitbouw allemaal saai.

Toch nog een paar interessante beelden kunnen schieten.

De voorkant van de woning. Een raam staat open dat veroorzaakt de warmere plek op de kunststofdelen er boven. Alleen een opvallende plek bovenaan de spouw op de scheiding van beide woningen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/warmtebeeld/1.jpg

Tweede:

De scheiding tussen beide woningen zit vlak naast de schuifpui ( rechts op de foto ). Er zit een warme plek op de scheiding van de beide uitbouwen. Ik vermoed convectie via de luchtspouw tussen beide uitbouwen.

Correct me if I'm wrong ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/warmtebeeld/2.jpg

Derde:

Eitje. Tochtstrips sluiten niet lekker aan en dat levert een mooie veer op.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/warmtebeeld/3.jpg

Vierde:

Voor de grap een foto gemaakt van de vloerverdeler. Pas bij het nabewerken thuis viel me een ding op. Een van de groepen ( aangesloten op de retourbalk ) is beduidend warmer dan de rest.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/warmtebeeld/4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 16:34
Hai, heb all pages gelezen,

Volg eea al n tijdje, o.a. tweaks van Kleinman laten een goede presentatie van mogelijke energiebesparing en mogelijkheden zien, de Elga lijkt me ook wel wat maar heb geen LTV(maybe later)
Is er iemand met ervaring en IR camera in Friesland?
Mijn woning is van ong 1975

Ik heb inmiddels zonnepanelen, Zonneboiler voor cv ondersteuning en onlangs eea extra laten isoleren

Wil wel zeker weten of ik geen "warmtelekken" heb! Zowel binnen als buiten, tocht, slechte isolatie

Of kan ik de Flir E4 met tweak nr 320 resolutietweak ook prima hiervoor aanschaffen

Groet
Ik hoor graag advies

WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Professioneel bezig met het ontwikkelen van een (bijna) energieneutraal concept voor woonschepen. Ook even langs gegaan met een IR om wat plaatjes te schieten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uCTcTMN.jpg

PS: Paul, wat voor camera/nabewerking gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Paul C schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:33:

Mogen jullie weer interpreteren. :)
Klopte de interpretaties een beetje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:00
Iemand ervaring met deze?: http://obtain.thermal.com/product-p/uw-aaa.htm

200 euro, kan toch niet veel zijn, maar heeft wel redelijk veer pixels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Is al een paar keer voorbijgekomen in dit topic meen ik, voorzover ik weet niemand hier die hem daadwerkelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@skyaero:
FLIR T400 en QuickReport of Tools+
Dre schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:43:
[...]

Klopte de interpretaties een beetje? :)
Ja, vrij aardig denk ik.

Het zijn alle vier foto's van dezelfde installatie. Vlak na elkaar gemaakt. Het is inderdaad een Multi-split (in heating mode) met vrij veel warmtelekkage van de leidingen. Dat zie je ook door de leidinggoten heen. Beeld 2 is iets verder naar rechts van de 1e. Op de 3e zie je hoe de leidingen van het platte dakje van de uitbouw naar beneden komen en naar binnen gaan. 4e warmtebeeld is de binnenunit die aan de andere kant van de muur hangt bij beeld 3.

Je ziet op warmtebeeld 2 ook hoe de aansluiting tussen het plat dak en de gevel niet heel geweldig is. Logisch, want daar zit een stalen balk in de muur om de gevel te dragen, maar een laag foamglas had veel verschil gemaakt.

Warmtebeeld 3: Slechte leidingisolatie. En een suboptimaal detail voor de kozijnaansluiting.

Warmtebeeld 4: Mooi plaatje van een in werking zijnde AC. Verder zie je infiltratie door de condensafvoer en rond de afvoer (dat weet ik omdat ik het geverifieerd heb).
Anoniem: 636436 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:53:
Wat was trouwens de buiten temperatuur bij de foto uit de vorige post? Dat hoeft niet perse infiltratie te zijn, het hele lamellenblok lijkt koud te zijn.

Groet, Cp
Omdat de kap er nog overheen zit verspreid die kou zich door heel de unit. Hij staat sowieso uit, kun je ook zien, omdat de klep aan de onderkant dicht is. Is gewoon forse infiltratie aldaar.
[...]

Groet, Cp
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BIhLvmQCEAA8W6p.jpg:large

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 13-12-2014 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dit was vanavond schrikken

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/12/raam_slaapkamer_voor.jpg

Tochtstrip sluit onderaan niet aan bij het raam. Hij lijkt dicht te zitten en aangedrukt maar de foto zegt wat anders.

Close-up:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/12/raam_slaapkamer_detail_voor.jpg

Nu tijdelijk opgelost met een stuk foam tochtstrip van de Gamma. Iets anders had ik niet liggen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/12/raam_slaapkamer_na.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:52

Onbekend

...

Grappig om te zien dat de camera niet door het raam heen kijkt, maar dat het raam als een soort spiegel werkt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Kan zijn dat het raam daar onderaan, waar die openhouder gemonteerd zit, wat krom is getrokken.
Er komt namelijk nogal wat kracht op te staan als 'ie op een kier staat (niet op de knip).

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:50:
Grappig om te zien dat de camera niet door het raam heen kijkt, maar dat het raam als een soort spiegel werkt. :)
Komt door de golflengte. Als je de temperatuur van het raam goed wilt meten kun je er een stukje schildersplakband op plakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TD-er schreef op zondag 14 december 2014 @ 08:24:
Kan zijn dat het raam daar onderaan, waar die openhouder gemonteerd zit, wat krom is getrokken.
Er komt namelijk nogal wat kracht op te staan als 'ie op een kier staat (niet op de knip).
Dat zou goed kunnen inderdaad. Deze kozijnen hebben betere tijden gekend. Ze staan op de nominatie om vervangen te worden. Eerst maar eens sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:52
@mkleinman - over 'schrikken' gesproken: zo liep ik met een warmtebeeldcamera 'gewoon een beetje te kijken' in huis, vond op het einde van een binnenmuur (scheiding met buurhuis), waar deze grenst aan de buitenmuur, een opvallend koude plek aan de grond. De buitenmuur zélf was (aan de binnenkant bedoel ik uiteraard) warmer, maar ik weet dat die is voorzien van een dikke laag isolatie. De plek is ook met de hand duidelijk voelbaar, de FLIR dacht aan 3-6 gr C slechts. Dat merk je wel tav een binnentemp van ca 20 gr C.

Ik wist het niet, maar de bouwer bevestigde het: spouwmuren tussen huizen worden meestal niet geïsoleerd. De koude komt er uiteraard in via de buitenmuur, het gedeelte waar de binnenmuren beginnen tav de buitenmuur zal dan vermoedelijk ook niet geïsoleerd zijn. Klinkt als een kortzichtige besparing, want achteraf vullen is vast veel duurder. Weet niet of dat (financieel) de moeite waard wordt om alsnog te doen; de rest van het huis is behoorlijk goed geïsoleerd.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zeegerd schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:39:
@mkleinman - over 'schrikken' gesproken: zo liep ik met een warmtebeeldcamera 'gewoon een beetje te kijken' in huis, vond op het einde van een binnenmuur (scheiding met buurhuis), waar deze grenst aan de buitenmuur, een opvallend koude plek aan de grond. De buitenmuur zélf was (aan de binnenkant bedoel ik uiteraard) warmer, maar ik weet dat die is voorzien van een dikke laag isolatie. De plek is ook met de hand duidelijk voelbaar, de FLIR dacht aan 3-6 gr C slechts. Dat merk je wel tav een binnentemp van ca 20 gr C.

Ik wist het niet, maar de bouwer bevestigde het: spouwmuren tussen huizen worden meestal niet geïsoleerd. De koude komt er uiteraard in via de buitenmuur, het gedeelte waar de binnenmuren beginnen tav de buitenmuur zal dan vermoedelijk ook niet geïsoleerd zijn. Klinkt als een kortzichtige besparing, want achteraf vullen is vast veel duurder. Weet niet of dat (financieel) de moeite waard wordt om alsnog te doen; de rest van het huis is behoorlijk goed geïsoleerd.
Klinkt bekend inderdaad. Ook bij ons is de spouwmuur tussen de woningen niet geïsoleerd. Dat is ook een belangrijke reden geweest om een voorzetwand te plaatsen in de woonkamer tijdens de grote verbouwing. Dat verschil is trouwens duidelijk te merken.

Sterker nog: Ik overweeg serieus om alle binnenmuren te gaan voorzien van een voorzetwand mocht ik die kamer ooit gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Voorzet is ook een oplossing inderdaad; áls we iets gaan doen wordt het vermoedelijk toch eerder isoleren van de spouw, vind het wat netter (vermoedelijk ook duurder, maar wie weet komt er binnenkort nog wat subsidie vrij hier in Groningen, met al die aardebevingen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zeegerd schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:42:
Voorzet is ook een oplossing inderdaad; áls we iets gaan doen wordt het vermoedelijk toch eerder isoleren van de spouw, vind het wat netter (vermoedelijk ook duurder, maar wie weet komt er binnenkort nog wat subsidie vrij hier in Groningen, met al die aardebevingen ;) ).
Er is nu een potje voor de mensen die al aardbevingsschade hebben gehad.
Dat is dus geen subsidie, maar een soort van Wiedergutmachung (niet zo beladen bedoeld als het origineel) vanuit de NAM.
Het betreft dan 4000 euro, te besteden aan waardevermeerdering van het huis door energie te besparen.
Eis is dat je ofwel > 1000 euro schade hebt gehad, die erkend is door de NAM als aardbevingsschade, ofwel dat de NAM aan heeft gegeven dat je huis verstevigd dient te worden.
En je moet eigenaar zijn van de woning.
Zie hier voor meer info.

* TD-er heeft ook recht op geld uit dat potje, vandaar dat de regeltjes bekend zijn hier. (schade was een stuk meer dan die 1000 euro en is eigenlijk nog steeds niet helemaal opgelost... :X )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:22
Er WAS ook een aardige subsidieregeling in Groningen via de SNN, ook voor niet-NAM-getroffenen.

Dat zou tot 31 Maart 2015 lopen. Maar ja, opeens was het na enkele weken geheel op, zonder enige waarschuwing. Zelfs bij de gemeente zelf waren ze geheel verrast maar nu doen ze (zie "Groningen Woont Slim") net of het nooit bestaan heeft. Volgens de dame die ik telefonisch sprak was er ook geen uitzicht op een nieuwe regeling.

Even los van persoonlijke frustratie; dit soort onbetrouwbaarheid van de (lokale) overheid is natuurlijk waardeloos.

Ik zou verder zelf ook niet op bevingsschade gaan zitten wachten tot je gaat naisoleren. Kun je beter direct verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
(off-topic...)

@TD'er heb al geïnformeerd waarom deze Wiedergutmachung niet beschikbaar is voor de gemeente Groningen en wel voor 9 andere. We hebben hier net zo goed schade, namelijk. Beetje extra zuur als je, zoals wij, woont op de grens van de gemeente, waardoor een paar straten verder (net in de volgende gemeente) men overal lekker zonnepanelen en -boilers hiervan op het dak legt. ;) De scheuren staan hier net zo goed in de muren.

Antwoord was: deze vraag over de gekozen gemeenten wordt veel gesteld, dit betreft een tijdelijke regeling, de definitieve komt nog en deze opmerking wordt daarbij meegenomen (wat niet wil zeggen....etc.).

@Terpen Tijn: de SNN/Groningen Woont Slim-regeling heb ik kunnen gebruiken, 350 euro slechts, voor nieuwe HR++. Een schijntje vergeleken met wat het kost, maar oké, alles is mooi meegenomen. De pot is intussen leeg, las ik.

Mee eens trouwens, op aardbevingen hoef je niet te wachten, we hebben intussen al enige scheurtjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tsja, tot de beving van 30 sept, was er in Stad vrijwel niets te merken van de bevingen.
Vandaar dat Groningen (nog?) niet tot de lijst van gemeenten behoort.

Maar goed, dit gaat weer redelijk off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 22:28
Wellicht wordt dit interessant. Aan je smartphone te klikken.
http://obtain.thermal.com/category-s/1818.htm

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:52

Onbekend

...

Zou deze camera 180x180px hebben? Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de foto's. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij was al eerder gespot: BThomas in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Wordt tijd dat ze hem naar EU gaan shippen :9

Hier: http://www.eevblog.com/fo...-thermal-imager-incoming/ hebben ze een interessante technische discussie erover (+ testplaatjes). Ding schijnt niet helemaal probleemvrij te zien, er schijnt een soort gradiënt in de afbeeldingen te zitten.

Maar desalniettemin voor +-200 euro toch een erg leuk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 15:16

JayPe

Ondertitel

Hmm

Verkeerde topic wellicht, want "Ik wil een warmtebeeldcamera" zou moeten zijn: " Ik wil warmtebeeldcamera-opnames-van-mijn-huis " past beter.

Warmtecheck.nl al gevonden, maar die zitten in Leiden ( en dat is best een eind weg van Arnhem ).

Binnenkort wil ik de spouw laten isoleren alhier, maar ben benieuwd naar de resultaten (en of het wel goed gedaan wordt/is) . Dus ik wil voor en na beelden.

Huis: Jaren 30 hoek woning. Jaren 80 aanbouw.
Woon er nu 10 jaar en heb deels het dak van binnen geisoleerd, de spouw is stap 2.

Voorzien van enkel glas, ongeisoleerde spouw, geen vloerisolatie, een gasverbruik van circa 2500 m3 per jaar. HR combi ketel,

Wie o wie weet er een goed bedrijf of hobbyist in de omgeving Arnhem/Nijmegen/Ede die warmtebeelden kan maken vóór en ná spouwmuur isolatie? Hoeft niet grateloos, maar een blowerdoortest gaaat 't ook zeker niet worden.
Gaat mij vooral: welk effect hebben de huidige luiken en wat doet de spouwmuurisolatie.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik heb een camera en woon in de Achterhoek, doe maar een dm-etje als je interesse hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646809

Ik ben aannemer en ben al een tijdje in overweging een warmtebeeldcamera aan te schaffen.

Nu was eer een camera in de aanbieding bij mijn groothandel te fluke Ti95, deze wekte wederom mijn interesse voor een warmtebeeldcamera.

Daarop ben ik weer eens gaan googelen, en kwam ik twee camera's tegen die al snel niet bleken te zijn waar ik naar opzoek was de VT02/04 van fluke TG165, dit zijn eigenlijk veredelde IR thermometers.

Zoeken zoeken zoeken, en ik kwam uit bij de fluke ti100 160x120, lag qua prijs
gunstiger dan e6.
Dus besloten maandag bel ik met fluke om te vragen wat heb ik nu eigenlijk nodig qua resolutie, en dan word het een ti95 of ti100.

Nu kom ik hier op het form, en zie ik dat veel mensen aangeven dat een lage resolutie niet voldoende zou zijn voor gebouw inspectie, ik kan me daar iets bij voorstellen als je overzichtsfoto van een woning wil maken.

Als het enkel om een venster, aanbouwtje etc zou gaan zou je toch ook met een lager resolutie af moeten kunnen, of je zou een woning in delen kunnen fotograferen.

Ook hoor ik hier niemand over Fluke spreken, heeft dat een reden? Normaalgesproken staan producten van Fluke niet slecht bekend!

Verder is het mij opgevallen dat er specifieke kennis vereist is voor het juist aflezen van de beelden, dat deze kennis veelal door cursussen opgedaan word.
Uit ervaring vallen cursussen vanuit leveranciers en de branche meestal tegen, het is vaker eten en netwerken dan daadwerkelijk wat leren. Zijn er boeken of zelfstudie materialen verkrijgbaar voor thermografie.

Als laatste hoor ik hier op het form dat de Flir E4 over een sensor beschikt die een hogere resolutie heeft en deze gehackt kan worden, maar dat dat wel afhankelijk is van de firmware.
Volgens sommige zou dat een paar extra dode pixels opleveren, ik zou daar mee kunnen leven. Maar klop dit verhaal en kan het ook nog met de laatste versies.

Dus mijn vragen:
- Hoe staat het met de qualiteit van de Fluke camera's, gezien ik daar niemand over hoor spreken.
- Voldoet een camera met een resolutie van 160x120 ook, als je maar incidenteel
gebouwen wil onderzoeken?
- Is er een boek of een goed tutorial over thermografie?
- Kan de Flir E40 daadwerkelijk softwarematig naar een hogere resolutie gezet worden en kan dat ook nog met een model wat ik nu zou bestellen.

Waar wil ik het voor gebruiken:
- opsporen van lekkages
- elektrische storingen
- kleine gebouw inspecties (probleemgebieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welkom op het Tweakers forum, eerste post, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hacken van de resolutie van de Flir E4 is volgens mij nog steeds mogelijk als ik de berichten zo lees: http://www.eevblog.com/fo...-imaging-camera-teardown/

Resultaat van de hack: http://toolguyd.com/flir-...ging-camera-enhancements/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 19:55
Het voordeel van FLIR is dat de E4 te hacken is naar de E8 resolutie (320x240). De resolutie van 320x240 is wel zo'n beetje de ondergrens van wat echt bruikbaar is voor gebouwinspectie. Voor het hacken was de resolutie 80x60, en dat was eigenlijk voor de meeste toepassingen veel te laag. Verder gebruiken ze bij FLIR MSX: de beelden van de gewone camera worden gemixt met die van de IR camera. Dat zorgt voor nog beter herkenbare beelden.

Alles bij elkaar zorgt bovenstaande voor hele mooie plaatjes, zodat je makkelijker problemen op kunt sporen. Bij Fluke hebben de camera's veel lagere resoluties en zijn ze bij mijn weten niet naar 320x240 te hacken, dus daarom zijn ze veel minder populair.

Thermografie is geen onderwerp waar heel veel over geschreven wordt, bij Bol kon ik 1 boek vinden dat specifiek gericht is op bouw en thermografie: http://www.bol.com/nl/p/a...surveys/1001004010897424/
Ik ken het boek verder niet, zelf heb ik aan de hand van YouTube films e.e.a. opgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast het aanschaffen van een warmtebeeldcamera zou je ook een cursus moeten volgen lijkt mij. Is hier ook al eerder besproken; beetje plaatjes schieten kan iedereen, maar de beelden juist interpreteren is een vak apart.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet helemaal de eerste Post maar opnieuw actief binnen tweakers.

Eigenlijk ben ik niet helemaal van het licentie loos gebruik maken van producten.
Al ben ik wel voorstander van open source maar dat de hack van de E4 eigenlijk ook niet, jammer eigenlijk ik denk dat een platform is waar best leuke en handige tools op te ontwikkelen zijn.

Ook ben ik weer niet roomser dan de paus en gezien het niet mijn doelstelling is om de camera volledig te gaan gebruiken voor gebouwinspecties heb ik toch de E4 besteld, als goed is ligt hij morgen om 7 uur bij de groothandel klaar.

Voor alsnog wil het toch eerst met het boek gaan proberen, het is niet dat ik complete gebouwinspecties wil gaan verrichten (al is dat natuurlijk wel een keertje leuk voor thuis), het zal voornamlijk zijn als extra middel om probleem gericht tot een betere beeldvorming te komen.

Ik verwacht dan ook dat met de theorie uit een boek een goede basis gecreerd kan worden voor de praktijk, ik heb het idee dat zoals met de meeste zaken men in de praktijk het snelste en beste leert en dan het uiteindelijk de ervaring is die het hem doet.
En mocht het niet voldoende zijn dan volg ik als nog een curusje.

Dan heb ik toch nog een vraagje over de resolutie, ik begrijp hoe hoger hoe meer detail, maar als het om kleine objecten gaat dan is de resolutie in verhouding toch hoger.
Ik hoor hier vaak dat de resolutie minimaal 320x240 moet zijn maar zie dan ook foto's van gevels gepost worden waar het mij eerder om een detail zoals een hoek een raam etc gaat dat zou in principe toch dan toch ook met een lagere resolutie kunnen, of heb ik het dan fout?

Heeft er hier toevallig ook iemand ervaring met de ( "software update") van de E4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@Nvr1985 Een kwestie van je firmwareversie op de camera opzoeken en de bijbehorende tutorial voor het hacken. Ga hier even lezen, daar zou je alles moeten vinden: http://www.eevblog.com/fo...-imaging-camera-teardown/

Overigens is de betrouwbaarheid rond en vooral onder het nulpunt echt prut bij de E4. Hij geeft zo -10 grC aan waar het misschien net vriest. Dit wordt overigens genoemd op het forum, dus lijkt niet alleen bij mij zo te zijn. Misschien nog eens wat verder kijken hoe dat wellicht is te verbeteren. Is gelukkig niet heel erg. Koudebruggen etc. vind je nog steeds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 646809 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:57:
Niet helemaal de eerste Post maar opnieuw actief binnen tweakers.

Eigenlijk ben ik niet helemaal van het licentie loos gebruik maken van producten.
Al ben ik wel voorstander van open source maar dat de hack van de E4 eigenlijk ook niet, jammer eigenlijk ik denk dat een platform is waar best leuke en handige tools op te ontwikkelen zijn.

Ook ben ik weer niet roomser dan de paus en gezien het niet mijn doelstelling is om de camera volledig te gaan gebruiken voor gebouwinspecties heb ik toch de E4 besteld, als goed is ligt hij morgen om 7 uur bij de groothandel klaar.

Voor alsnog wil het toch eerst met het boek gaan proberen, het is niet dat ik complete gebouwinspecties wil gaan verrichten (al is dat natuurlijk wel een keertje leuk voor thuis), het zal voornamlijk zijn als extra middel om probleem gericht tot een betere beeldvorming te komen.

Ik verwacht dan ook dat met de theorie uit een boek een goede basis gecreerd kan worden voor de praktijk, ik heb het idee dat zoals met de meeste zaken men in de praktijk het snelste en beste leert en dan het uiteindelijk de ervaring is die het hem doet.
En mocht het niet voldoende zijn dan volg ik als nog een curusje.

Dan heb ik toch nog een vraagje over de resolutie, ik begrijp hoe hoger hoe meer detail, maar als het om kleine objecten gaat dan is de resolutie in verhouding toch hoger.
Ik hoor hier vaak dat de resolutie minimaal 320x240 moet zijn maar zie dan ook foto's van gevels gepost worden waar het mij eerder om een detail zoals een hoek een raam etc gaat dat zou in principe toch dan toch ook met een lagere resolutie kunnen, of heb ik het dan fout?

Heeft er hier toevallig ook iemand ervaring met de ( "software update") van de E4?
Voor goede inspecties is die "pixelresolutie" wel van belang. Het is gewoon nodig om soms wat overzichtsfoto's te maken. Als je incidenteel een gericht detail inspecteert kom je ook wel met een lagere "pixelresolutie" weg. Je hebt met 160x120 gewoon 4x zoveel foto's nodig om dezelfde informatie over te brengen als met 320x240. En dan heb je nog niet het voordeel dat het 1 foto is, waardoor je meer overzicht hebt. Je moet dus veel meer foto's schieten en veel langer rapporteren.

Ik zet "pixelresolutie" tussen aanhalingstekens, want het zijn natuurlijk microbolometers. En ik noem het niet gewoon resolutie, want er is ook nog thermischeresolutie. D.w.z. de gevoeligheid van je camera. Wat is het kleinste temperatuurverschil wat je camera nauwkeurig kan detecteren? A.k.a. de mK's van je camera. Dat is bij gebouwinspecties misschien nog wel de belangrijkste maat van kwaliteit.

Dit bepaald namelijk hoeveel ruis je camera genereert en dus ook hoeveel detail er weg valt in de ruis. Dit is op te lossen met grotere temperatuurverschillen, maar die heb je bij gebouwinspecties niet of nauwelijks te kiezen. "Ja mevrouw, ik kom morgen langs, dus zet u de thermostaat alvast maar even op 30C, want ik heb niet zo'n dure camera gekocht en het is buiten maar 10C ipv. vriestemperatuur! Ook op de slaapkamer graag!" 8)7 Nope, dat gaat niet echt.

Voor gebouw inspecties: <=50mK. De standaard E4 zit op 150mK als ik het goed heb. Origineel tenminste. Maar dat is omdat FLIR meerdere pixels uit middelt om zo de ruis te onderdrukken. (Vandaar de lagere "pixelresolutie".) Bij de geüpgrade E4+ is de thermische resolutie dus een stuk lager. Ik heb hem getest en vergeleken met mijn eigen camera, maar ik denk dat de E4+ ~250mK is ofzo. In ieder geval acht ik 'm voor gebouwinspecties totaal niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 15:08
En na fw update? Is hij dan wel geschikt?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
technopeuter schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:45:
En na fw update? Is hij dan wel geschikt?
Dat bedoelde ik met E4+. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Het lijkt mij gezien de hack heel erg stug dat de hardware tussen de verschillende versies in de serie significant verschilt. En FLIR zelf geeft voor de E4 <0.15°C op, voor de E5 <0.10°C en voor de E6 en 8 <0.06°C. Het middelen van waardes geeft je niet per definitie een betere resolutie. Soms gooi je er gewoon resolutie mee weg, en het zou zomaar kunnen dat dit hier het geval is. FLIR moest toch iets doen om mensen naar een duurder model te duwen. Als je een groot verschil ziet met je huidige camera denk ik eerder dat dat komt doordat deze modellen optisch gewoon een heel stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Je gelooft me niet he? :P ;)

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Vergelijk-1.png
Links is dus de gehackte E4 en rechts is een T400 met 50mK gevoeligheid.

Ik denk dat een groot deel van het verschil ook komt door de véél kleinere lens van de E4. Dit is net als bij normale camera's: kleinere lens vangt minder straling, dus een zwakker signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag binnengehad.

De resolutie van de E4 valt inderdaad enorm tegen, en is als opgeslagen beeld eigenlijk niet te gebruiken.

Ter opsporing ter plekken moet ik zeggen dat het een zeer hulpzaam middel is, het zijn echt een paar extra ogen.

Nu moet ik zeggen dat ik me kan vinden in de reactie van Paul C, dat de mK bij andere temperaturen dan heden een grotere rol gaan spelen.

Nu heb ik alleen begrepen dat de hardware van de E4 het zelfde zou zijn als van de E8 en dan het enkel de software zou zijn die bij de 4 begrenst is uit de reactie van van Paul maak ik op dat dat niet zou zijn.
Weet iemand daar het fijne van?

De update dan: zoeken zoeken zoeken, wat een onoverzichtelijk form dat eevblog, ik kan me voorstellen dan een gemiddelde gebruiker daar niet uit komt gelukkig heb ik in het verleden een informatica opleiding gevolgd.

Alles staat klaar en dan morgen op hoop van zegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Paul C schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:10:
Je gelooft me niet he? :P ;)

[afbeelding]
Links is dus de gehackte E4 en rechts is een T400 met 50mK gevoeligheid.

Ik denk dat een groot deel van het verschil ook komt door de véél kleinere lens van de E4. Dit is net als bij normale camera's: kleinere lens vangt minder straling, dus een zwakker signaal.
Ik denk dat je even moet teruglezen wat ik schrijf. Je gooit het zelf op het ruisniveau, maar dat is iets wat normaliter grotendeels een eigenschap van de sensor is: die is echter duidelijk vergelijkbaar (zo niet identiek) bij de E4 en de E8.

Verder zie je dat de cijfers van FLIR een stijgende gevoeligheid laten zien bij een toenemende resolutie. Je statement dat FLIR bij de E4 middeling gebruikt om van ruis af te komen lijkt dus niet correct, want als dat echt zo was zou de gevoeligheid van de E4 groter moeten zijn als van de E8. Bij die laatste wordt immers helemaal niet een gemiddelde over 16 punten genomen, dus daar zou je de ruis gewoon zien terugkomen.

Wat ik vervolgens opmerk is dat deze camera's optisch beduidend minder zijn als jouw camera. Het is voor mij dus duidelijk dat we precies hetzelfde denken over het probleem: dat kleine ding is absoluut niet vergelijkbaar met de lenzen uit de duurdere series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er schijnt voor de Seek Thermal een update van de app uit te zijn gekomen die de gradient waar de Seek eerder mee kampte sterk verlaagd / bijna compleet weghaalt.

Het topic op EEVblog is erg interessant moet ik zeggen: http://www.eevblog.com/fo...-thermal-imager-incoming/. Ik kan iig niet wachten tot de Seek Thermal ook in de EU valt te leveren.

Tuurlijk valt de Seek Thermal totaal niet te vergelijken met de warmtebeeldcamera's zoals die van Paul C. Maar voor $199 een warmtebeeldcamera is natuurlijk geweldig voor de thuisgebruiker.
In het EEVblog topic staat de volgende reactie die het product goed samenvat:
That I can see in a glance a hot circuit breaker, leaks around windows and doors, an overheating electronic component for $200 is really amazing.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Kort geleden heb ik een software update ontvangen op mijn FLIR T640bx waardoor de FLIR UltraMax functie beschikbaar is gekomen. Met de UltraMax functie ingeschakeld worden er 16 opnamen snel achter elkaar gemaakt en deze informatie wordt gecombineerd tot één grote afbeelding. Dit resulteert in een 4 keer zo grote afbeelding. Dat betekent dat mijn camera die standaard 640*480 plaatjes schiet, nu onder bepaalde condities thermografische afbeeldingen van 1280*960 (1.2 MP! :9~ ) kan produceren. Elke resulterende pixel bevat uiteraard zijn eigen radiometrische data waardoor je temperatuurmetingen nog nauwkeuriger kunt doen.

Ik wilde natuurlijk even een klein, snel vergelijk met jullie delen.

Het is natuurlijk van belang dat je de camera goed stil houdt, maar niet té stil. Te veel beweging en je krijgt een bewogen afbeelding, te weinig en je krijgt een afbeelding die niet te verbeteren valt omdat alle 16 gecombineerde opnames exact hetzelfde zijn. Dit resulteert er bij mij in dat ik nu soms nóg meer opnamen van dezelfde objecten neem. Ik wil als ik mijn rapportages maak niet geconfronteerd worden met mislukte afbeeldingen, maar nu wil ik het liefst ook dat UltraMax de beste resultaten oplevert. De originele 640*480 afbeelding blijft bij het verbeteren behouden, waardoor je gelukkig de keuze hebt om voor de "lage" resolutie te kiezen als UltraMax niet helemaal oplevert wat je verwacht.

Het werkt het beste met hogere thermische contrasten. Bij lage contrasten krijg je een soort veeg-effect op de lage contrast delen van de afbeelding.

Bovendetail van het kozijn met ventilatierooster in mijn achtergevel.
Standaard 640*480.
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails109.imagebam.com/38123/8e46a2381223858.jpg

UltraMax 1280*960.
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails111.imagebam.com/38123/daddf8381223863.jpg
Ondanks de "bewogen" lage contrast gedeelten krijg je een erg helder resultaat. Tel de zichtbare spijltjes op het ventilatierooster maar eens in beide afbeeldingen. Persoonlijk vind ik ondanks de scherpe lijnen van het kozijn, de lage contrast delen wel slordig ogen door het "vegen".

Voorgevel van mijn huis.
Standaard 640*480.
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails112.imagebam.com/38123/fd663a381223855.jpg

UltraMax 1280*960.
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails110.imagebam.com/38123/e42ae7381223856.jpg
Zie de voorvelg van mijn auto. Je kunt in de onderste afbeelding dóór de gaatjes aan de voorkant van de velg kijken, bij de bovenste afbeelding lukt dat niet.

Wat betreft het grote verschil in schijnbare temperatuur van de voorgevels:
De linker woning is opgetrokken uit een andere baksteen, wordt bewoond door 2 personen en er wordt daarom alleen in de woonkamer/keuken gestookt. De rechter woning is nog niet bewoond. Wij stoken op alle kamers, anders krijgen de kids van die blauwe handjes tijdens het spelen...

[ Voor 13% gewijzigd door bodejodel op 13-01-2015 13:31 . Reden: Plaatjes werkten niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De plaatjes doen het niet. Zet ze anders even op www.imgur.com o.i.d.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2015 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Voor de snelheid even via Imagebam gedaan daar had ik nog een account, bij imgur niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het algoritme wat ze gebruiken is vergelijkbaar met de SuperResolution die Testo voert. Overigens worden bij mij de foto's scherper met superresolution dan wat FLIR produceert met een vergelijkbaar algoritme. Ik heb geen last van vegen/smeren op de foto'.s

Ergens hier in het topic een foto gepost van mijn voordeur in 160x120 en 320x240 ( met SuperResolution ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Ik heb ze even opgezocht en was het eigenlijk wel met je eens:
mkleinman schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:22:
[...]

We bedoelen hetzelfde, ik heb de foto al aangepast. Ik zal ze later vandaag posten.

Ik heb de schaal aangepast van de foto's. De min/max zijn nu gelijk op beide foto's.

Zonder superresolution.

[afbeelding]

En met

[afbeelding]

En foto's van mijn schuifpui. ( temperatuurschaal is hetzelfde op beide foto's ).

[afbeelding]

NA

[afbeelding]
Dat zijn inderdaad erg mooie opnamen voor een 160*120 camera. Ik heb even het zelfde palet ingesteld en een vergelijkbare scene opgezocht. Met mijn hoog contrast RainbowHi palet leveren kleine temperatuurverschillen al een hoog contrast op. Handig voor het opsporen van lekkages, koudebruggen, luchtlekkages en dergelijke, maar je krijgt al snel iets wat lijkt op ruis.

Met "Iron" levert het al een mooier beeld op. Geen veeg te bekennen!

640*480
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails112.imagebam.com/38125/598bc8381242968.jpg

1280*960
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails111.imagebam.com/38125/8ffec9381242974.jpg

(bah, vroegâh had imagebam niet zoveel popups... tijd voor wat nieuws)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@bodejodel:
Leuke vergelijking!

Heb je ook een warmtebeeld van een heet object met een afmeting significant kleiner dan je IFOV en dan een area over die spot leggen met een max. temp. vermelding erbij? Dan kunnen we hopelijk echt de kracht van UltraMax zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
bodejodel schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:12:
IDat zijn inderdaad erg mooie opnamen voor een 160*120 camera. Ik heb even het zelfde palet ingesteld en een vergelijkbare scene opgezocht. Met mijn hoog contrast RainbowHi palet leveren kleine temperatuurverschillen al een hoog contrast op. Handig voor het opsporen van lekkages, koudebruggen, luchtlekkages en dergelijke, maar je krijgt al snel iets wat lijkt op ruis.
Thanks! Ben ook best tevreden met mijn camera.

Maareh .. 1280x960 foto's :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ Zelfs al 640x480 :9~ :9~

Edit:

Anders misschien leuk / interessant om met een aantal bezitters van warmtebeeldcamera's binnenkort een keer af te spreken ( uiteraard met camera ). En uiteraard foto's maken en ervaringen te bespreken? Dat gaat een goudmijn aan foto's opleveren en ook om die foto's te kunnen vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 13-01-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Paul C schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:39:
@bodejodel:
Leuke vergelijking!

Heb je ook een warmtebeeld van een heet object met een afmeting significant kleiner dan je IFOV en dan een area over die spot leggen met een max. temp. vermelding erbij? Dan kunnen we hopelijk echt de kracht van UltraMax zien! :)
Heb ik zojuist even geprobeerd. Onverbeterd 28,8, na UltraMax 30,5 in dezelfde area.
Ik zit op mijn werk dus ik kan geen foto's uploaden. (het is hier al bijzonder dat ik op Tweakers kan komen)
mkleinman schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:49:
[...]
Anders misschien leuk / interessant om met een aantal bezitters van warmtebeeldcamera's binnenkort een keer af te spreken ( uiteraard met camera ). En uiteraard foto's maken en ervaringen te bespreken? Dat gaat een goudmijn aan foto's opleveren en ook om die foto's te kunnen vergelijken.
Altijd leuk!

[ Voor 27% gewijzigd door bodejodel op 15-01-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ik heb eindelijk een warmtecamera gekocht, en wel de door vele mensen al maanden in de gaten gehouden Seek Thermal. Nieuw van eBay uit Canada gekocht bij jerryjeudy. Totale kosten incl. import kwamen neer op €226,11. Van bestellen tot ontvangen was ca. anderhalve week. Ik heb geluk gehad dat ik geen BTW hoefde te betalen, enkel inklaringskosten.

Eerste indruk: tja, prima. Ik heb uiteraard eevblog en mikeselectricstuff in de gaten gehouden en na Seek's fix heb ik hem pas aangeschaft. Het is een functionele warmtebeeldcamera, niks meer en niks minder. Grootste voordeel wat mij betreft is dat het geen standalone-apparaat is maar dat hij aan m'n telefoon (of met wat hackwerk: computer) hangt. Ik heb een paar jaar met een Flir i5 kunnen werken en hoewel de resolutie wel marginaal hoger is, is het een onding om serieus werk mee te doen. Iedere keer dat je een foto neemt (wat seconden duurt) moet je het ding weer aan de computer hangen om het uit te lezen. Je doet eindeloos lang over de simpelste taken.

Voornaamste doel: inspectie van elektronica. Leuk ander doel: optimaliseren verwarming en isolatie.... maar daar is het ding door de lage resolutie wat minder geschikt voor.

Ik heb hem letterlijk 30 minuten binnen dus veel meer kan ik er nog niet over vertellen :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool, mag ik je aanraken O+ ?

Misschien leuk Tweakblogje over schrijven? Ben wel benieuwd wat je er van vind :)

Wil er zelf ook nog altijd eentje. €226 valt nog mee moet ik zeggen. Al zijn ze ook bezig om hem naar EU te krijgen als het goed is. Heb mij in ieder geval ingeschreven op zo'n mailinglist, dat ik bericht krijg als hij in de EU te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als ik er wat meer mee heb gedaan zal ik er zeker wat over schrijven, en regelmatig gebruiken in blogs.

Naar verwachting wordt hij nog iets duurder dan wat ik ervoor heb betaald in Europa (ws. €239 MSRP incl. BTW). En net als bij de launch in Noord-Amerika zal hij de eerste weken onmogelijk zijn om te krijgen. Dus heel veel voordeel heb je niet persé van wachten.

Maar het zal zeker wel leuk zijn als hij hier eindelijk uitkomt, dan zullen er opeens veel meer mensen een warmtebeeldcamera kunnen hebben. Het is zelfs economisch te verantwoorden als je ziet hoeveel er te besparen valt met selectieve isolatie...

Het is op zich ook mogelijk dat Flir hun One herontwerpt zodat hij daadwerkelijk bruikbaar is. Die is immers al wél in Europa verkrijgbaar, en het is al een jaartje geleden dat hij is geïntroduceerd. De Lepton is wel echt een betere sensor dan die in de Seek, dus misschien dat je over een paar maanden voor ruwweg hetzelfde geld een betere camera kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:01
mux schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:48:
Ik heb eindelijk een warmtecamera gekocht, en wel de door vele mensen al maanden in de gaten gehouden Seek Thermal. Nieuw van eBay uit Canada gekocht bij jerryjeudy. Totale kosten incl. import kwamen neer op €226,11. Van bestellen tot ontvangen was ca. anderhalve week. Ik heb geluk gehad dat ik geen BTW hoefde te betalen, enkel inklaringskosten.
Bedankt voor de tip; ik heb hem ook besteld bij Jerry en zojuist ontvangen. (Net als jij anderhalve week gewacht)
Ik was in totaal 219,97 euro kwijt.

Eerste indruk is erg goed. Detailering was beter dan ik had verwacht.
Heb alleen de indruk dat de temperatuur weergave niet erg nauwkeurig is.
Maar dat kan ook komen doordat ik een glimmende metalen leiding probeerde te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De temperatuurmeting is altijd sterk afhankelijk van de emissiviteit van het voorwerp waar je naar kijkt en de interne temperatuurcompensatie. Je zult ook zien dat de camera denkt dat alles 20 graden is als je net van binnenshuis naar buiten in de vrieskou stapt. Da's gewoon een fundamentele limitering van warmtecamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mux schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:28:
De temperatuurmeting is altijd sterk afhankelijk van de emissiviteit van het voorwerp waar je naar kijkt en de interne temperatuurcompensatie. Je zult ook zien dat de camera denkt dat alles 20 graden is als je net van binnenshuis naar buiten in de vrieskou stapt. Da's gewoon een fundamentele limitering van warmtecamera's.
Mijn camera heeft daar geen last van voor zover ik weet. Die calibreert zich regelmatig. ( Af en toe irritant als je net een foto wil maken ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Iedere warmtecamera heeft dat, maar sommigen compenseren sneller dan anderen. De Seek heeft duidelijk een paar seconden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Je sensor "drift" als zijn temperatuur verandert. Oplossing: automatische calibratie, grote zware camera en laten acclimatiseren als je van temperatuur wisselt.

Ik heb bijvoorbeeld een lamp voor op mijn camera zitten die ik permanent aan kan zetten. Heel praktisch bij inspecteren in het donker, maar door de warmte drift de sensor teveel (en het vreet accu), dus ik gebruik nu gewoon een koplampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
mux schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:21:

Het is op zich ook mogelijk dat Flir hun One herontwerpt zodat hij daadwerkelijk bruikbaar is. Die is immers al wél in Europa verkrijgbaar, en het is al een jaartje geleden dat hij is geïntroduceerd. De Lepton is wel echt een betere sensor dan die in de Seek, dus misschien dat je over een paar maanden voor ruwweg hetzelfde geld een betere camera kunt kopen.
Flir heeft inmiddels zijn antwoord op de Seek gegeven met hun eigen gelijkvormige variant, de FlirOne Second Edition: http://www.flir.com/flirone/
Ben benieuwd of de prijs ook in het verlengde ligt van de Seek.

Seek zelf heeft een nieuwe versie onder Seek Thermal XR, maar dat is zo ver ik denk te begrijpen alleen een betere lens die over grotere afstanden warmte kan meten/detecteren.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben benieuwd! Op zich zijn de prijzen nu zo laag (en het nut voor mij zo groot) dat ik wellicht de nieuwe FliR One SE koop als die uitkomt. Kunnen we eens side-by-side vergelijken :D

Maar ik gok dat het nog wel minstens een halfjaar duurt voordat hij beschikbaar is. Ik bedoel, de Seek Thermal is eigenlijk niet eens verkrijgbaar... die moet je importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Volgens dit filmpje wordt de Flir One SE dongle halverwege 2015 leverbaar (in de VS) voor
ca. $200,00-$300,00. http://phandroid.com/2015/01/08/flir-one-thermal-camera-ces/

Prijs is dus concurrerend met de Seek Thermal XR maar mogelijk met betere sensor spec's.

[ Voor 27% gewijzigd door Theo74 op 29-01-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45
Hier een leuk vergelijk tussen Seek en Seek XR. Ik denk dat ik toch nog maar even wacht op de Flir One SE, de bruikbaarheid voor huis/tuin/keuken-gebruik met die overlay lijkt me toch hoger: https://www.youtube.com/watch?v=B6MHM2u7E0w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479736

wellicht off-topic:
wie wil opnamen maken van gevels?
midden van het land; tegen vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er wordt gewerkt aan een opvolger van het mislukte Kickstarterproject Hema imager: https://www.kickstarter.c...e/posts/1131232?ref=email

Dit keer niet smartphone-gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Niet smartphone gekoppeld geeft meer flexibiliteit en is niet meer apparaat gebonden. Dat is een voordeel.

Ondanks de genoemde 640x620 resolutie ziet het beeld op de presentatievideo er erg blokkerig uit, het lijkt wel 80x80. Misschien moeten we de Flir One SE v.s. Hema Imager Review (over een lange tijd) afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een hele lichte video over de Seek Thermal door tested.com:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteren in Zeewolde een warmtescan gedaan. Ik maak voor de gein altijd foto's van de omgeving en zag ik ineens dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/opvallend.png

Het huis in kwestie is ongeveer 1 1/2 meter verschoven ten opzichte van die van de buren en het lijkt alsof er geen isolatie tussen zit. De plek springt er heel duidelijk bovenuit.

Iemand anders hier een andere verklaring voor?

De plek in kwestie is een graad of 8. De zijmuur op de voorgrond 3.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 18-02-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Aan de temperatuur te zien is het niet heel extreem, zou daarom iets denken als dat het huis er naast aan de rechtkant zijn C.V. / Afzuigkap uitlaat (uit het zicht) om de hoek heeft zitten en richting het naastgelegen huis blaast. Of een IR sensor bouwlamp die een tijdje richting deze muur heeft staan schijnen.
Als het van binnen uit de woning zelf zou komen is de isolatiewaarde inderdaad erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Wat zou hiermee aan de hand zijn? Rating van de seller is wel oké echter...
http://www.ebay.nl/itm/Se...ain_0&hash=item3cf558414a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

catchingfire schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:25:
Wat zou hiermee aan de hand zijn? Rating van de seller is wel oké echter...
http://www.ebay.nl/itm/Se...ain_0&hash=item3cf558414a
altijd even kijken wat voor artikelen zo'n account eerder verkocht (makeup alert) http://feedback.ebay.nl/w...edback&myworld=true&rt=nc

dus ... fishy.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
franssie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:33:
altijd even kijken wat voor artikelen zo'n account eerder verkocht (makeup alert) http://feedback.ebay.nl/w...edback&myworld=true&rt=nc

dus ... fishy.
Ja, maar het zijn wel verschillende kopers, veel verschillende artikelen, lijkt op een soort "pallet van de wagen"-achtige spullen die hij/zij verkoopt. En de scores zijn niet alleen van de laatste paar weken/maanden. De titel van de veiling is gekopieerd van andere veiling, evenals de foto's die zijn gebruikt.

US$50 incl shipping voor een Seek XR gaat nergens over natuurlijk.

edit: >10 items beschikbaar, inmiddels heeft ie er al >20 verkocht. Vaag gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door catchingfire op 17-03-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik wil de gok wel wagen voor $50. Alleen al voor de ZnSe lens is dit het waard (ik neem aan dat er iets mis mee moet zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Personlijk zou ik de verleiding weerstaan en de mogelijk weggegooide €50,00 in mijn zak houden. Te veel zaken zijn vaag of geven vermoedens van oplichterij tot namaakartikels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Het was idd too good to be true:

fengqingxiaopu (68) Niet meer bij eBay ingeschreven
98,6% positieve feedback
fengqingxiaopu bevindt zich in China en is lid van eBay sinds 15 nov 2013

Hij/zij is met >30*50 euro met de noorderzon vertrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yup, blij dat ik toch even heb gewacht tot er reviews binnenkwamen :D

(edit: hij had er laatste keer dat ik keek 38 verkocht in een dag)

[ Voor 33% gewijzigd door mux op 18-03-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Flir One in de aanbiedingbij FLIR zelf:

"You can now get the FLIR ONE for only £149, just use code SPRING50 at checkout."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die kreeg ik net ook al, let wel, is het oudere model (soort case voor je iPhone) en alleen voor iPhone 5 en 5s.

Ik wacht nog steeds op de nieuwe versie, voor Android: http://arstechnica.com/ga...aller-works-with-android/
FLIR has taken a two-pronged approach at addressing the complaints with the device. First, the existing iPhone-shaped FLIR One devices have been reduced in price to $249.
Then, before the end of this year FLIR will be releasing a redesigned, much tinier sequel to the original.
The new device will also be called the FLIR One (not “FLIR Two,” as much as that seems like a gimmie of a product name), and it will come in both Lightning and microUSB flavors and plug into whatever kind of modern smartphone you might have (provided it has one of those two interfaces—sorry, 30-pin iPhone users).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier ook, maar als de 'oude' in de uitverkoop gaat, komt wellicht snel de nieuwe! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Ik mag dit weekeinde een gehackte Flir E4 lenen, en ben van plan helemaal los te gaan op mijn huis. Ik weet dat het seizoen hiervoor eigenlijk voorbij is, maar probeer er het beste van te maken. Ik wil detailopnames maken van
  • kozijnen
  • ramen
  • loodslabben
  • rookgas- en ventilatieschoorsteentjes
  • vloerverwarming-verdeler
  • electronica
  • PV-omvormer
  • meterkast
  • CV-ketel
  • beltrafo
Ik ga het dak op en de kruipruimte in.
Ik ga de ligging van de vloerverwarmingsleidingen in beeld brengen.
Ik ga een fikkie stoken in de open haard en kijken waar die warmte zich openbaart.
Ik ga de afsluiting van de koel/vriiescombinatie controleren.
Ik wil controleren of de gevel- en dakisolatie drie jaar geleden goed is aangebracht, en of er al dode cellen in de zonnepanelen zitten.

Toen het twee weken geleden zo hard waaide kwam er om 01:00 uur ineens een straaltje water uit het plafond boven ons bed :( Naar het schijnt kun je ook vochtproblemen opsporen met een warmtebeeldcamera. Maar hoe?

De leiding van de afzuigkap lijkt ergens te lekken want je kunt het ruiken op de verdiepingen als er wordt gekookt. Ook dat ga ik proberen op te sporen al moeten daar wat koofjes voor worden opengeschroefd.

Zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt goed. Post hier ook plaatjes als je wil, altijd interessant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Om mee te beginnen: De PV-groep in de meterkast is lekker aan het werk vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/PV_17-4-2015.jpg

Minder leuk: De beltrafo
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/beltrafo.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
art schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:20:
Toen het twee weken geleden zo hard waaide kwam er om 01:00 uur ineens een straaltje water uit het plafond boven ons bed :( Naar het schijnt kun je ook vochtproblemen opsporen met een warmtebeeldcamera. Maar hoe?
Dat is vrij eenvoudig: water verdampt en daardoor koelt de omgeving heel erg hard af. Water zie je dus als een heel erg donkerblauwe vlek op de foto. Als die vlek in je plafond zit kun je ter plekke een vochtmeter gebruiken om het vochtgehalte te bepalen: dit is dan de bevestiging dat daar echt vocht in het materiaal zit. Met de IR camera kun je dan eventueel weer boven het plafond kijken wat de bron van alle ellende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Als je goed kijkt staat de maximaal gemeten temperatuur op 27,8 graden, dus 'minder leuk' lijkt mij eerder 'vrij normaal'.
Het beeld doet vermoeden dat er heel wat aan de hand is in de rood naar witte vlekken, maar geeft alleen de warmst gemeten plekken in het beeld weer. De maximale temperatuur van de beltrafo ligt hier bijna 10 graden onder lichaamstempertuur, dus niks mis mee.

Let op met meten dat je eerst goed calibreerd en je achtergrond temperatuur goed insteld op de aanwezige/werkelijk gemeten ruimte temperatuur.
En mocht je 's avonds buiten willen meten aan de gevel en het is bijvoorbeeld helder weer, stel je achtergrondtemperatuur dan gerust in op -50 graden. Want zo koud is het op de verre achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
Theo74 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:42:
[...]
De maximale temperatuur van de beltrafo ligt hier bijna 10 graden onder lichaamstempertuur, dus niks mis mee.
Er is niks mis met de normale werking van de trafo, die werkt precies zoals die 30 jaar geleden is ontworpen, helemaal veilig.
Het probleem is echter dat ding vrij groot is en over het hele oppervlak boven de 25 graden is, dat wijst er op dat ie best veel warmte produceert. Dan moet je denken aan zo'n 5-12W continu electriciteitsverbruik terwijl er niemand aan de bel hangt, toch 10-24 Euro per jaar.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Fornax445 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:24:
[...]

Er is niks mis met de normale werking van de trafo, die werkt precies zoals die 30 jaar geleden is ontworpen, helemaal veilig.
Het probleem is echter dat ding vrij groot is en over het hele oppervlak boven de 25 graden is, dat wijst er op dat ie best veel warmte produceert. Dan moet je denken aan zo'n 5-12W continu electriciteitsverbruik terwijl er niemand aan de bel hangt, toch 10-24 Euro per jaar.
Daar heb je zeker een punt en dit geldt dan meteen voor alle transformatoren in huis.
Denk eens aan alle telefoonladers, adapters voor weet ik niet wat, etc.
Zou een beltrafo met geschakelde voeding minder verbruiken?

Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.