Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sandolution Wat je op dat ding links in de foto ziet is dat er veel 'parallax' in het beeld zit. Het warmteplaatje wordt niet goed over de normale camera heen gelegd. Dit kun je enigszins aanpassen in de FLIR app, maar in beperkte mate. Die parallax treed vooral op als je van te dichtbij kijkt.

Houd je vinger maar eens op de normale camera van de FLIR (niet die hele donkere, dat is de warmtecamera). Je houdt dan alleen het warmtebeeldplaatje over. De contouren zijn dan minder scherp, maar dat zorgt er misschien ook voor dat het juist duidelijker wordt waar je precies naar kijkt.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-03 22:55
@ThinkPad Ben ik zeer zeker met je eens, zeker op korte afstand treedt deze verschuiving veel en zichtbaar op. De afstelling in de FLIR app is dat niet altijd voldoende meer. Op wat grote afstanden (zeg > 1 á 2 meter) wordt het beeld van de warmtecamera zelf weer wat onduidelijk en vervagen details.

Tot dusverre vind ik het grootste voordeel dat je met FLIR tools op je PC zowel het warmtebeeld als de foto zelf los van elkaar kunt bekijken. Als je deze twee los van elkaar gebruikt in een rapport, kun je wel duidelijk aantonen waar de hotspots zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:08
jacovn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:11:
[...]

We hebben geen directe problemen maar wel een hoog energy verbruik. Dat is wellicht door bouwvocht maar als er wel een koudebrug is, of luchtlek dan vind ik die liever wel.

Een Flir pro voor €420 in aanbieding wel intersant voor mij.
Aanbod van @mkleinman voor leuke prijs om een goede scan van ons huis te maken.
Wij hebben een warmtebeeld opname en blowerdoortest laten doen door AB Lekdetectie. 375 euro samen.
Kreeg van de bouwer 1500 euro geld terug omdat de Qv10=0,25 (had dat laten vastleggen) niet was gehaald. Huis wel luchtdicht gebouwd. Kwam achter dat de dakplaten/gevel aansluiting niet geisoleerd waren, 1 raam zonder sluitprofiel (welke je dus niet kon afsluiten) en de meterkast een gat in de fundering zat voor aansluiting laadpaal. Ook wat koudebruggen opgespoord alu onderdorpels! Daarnaast ook kunnen constateren dat delen van de vloerverwarming het niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:31
Wellicht dat hier iemand mij de laatste zet kan geven.

Ik ben heel nieuwsgierig bij mijn woning naar isolatie en waar blijft de warmte hangen en waar verlies ik warmte. Nu ben ik geïntrigeerd door de FLIR one (gen 3) LT PRO of PRO. Nu zie ik wel dat de PRO's hogere resolutie etc hebben en daarom duurder zijn, maar is het in jullie mening ook nodig om als amateur alles een beetje in kaart te brengen of kan ik net zo goed die 200 euro in mijn portemonnee houden en gaan voor de Gen 3 omdat deze meer dan voldoet in het doel dat ik ermee heb(isolatie in de woning/controleren vloerverwarming/ramen en deuren controleren etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 21:46
SirMemeAlot schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:38:

Ik ben heel nieuwsgierig bij mijn woning naar isolatie en waar blijft de warmte hangen en waar verlies ik warmte. Nu ben ik geïntrigeerd door de FLIR one (gen 3) LT PRO of PRO. Nu zie ik wel dat de PRO's hogere resolutie etc hebben en daarom duurder zijn, maar is het in jullie mening ook nodig om als amateur alles een beetje in kaart te brengen of kan ik net zo goed die 200 euro in mijn portemonnee houden en gaan voor de Gen 3 omdat deze meer dan voldoet in het doel dat ik ermee heb(isolatie in de woning/controleren vloerverwarming/ramen en deuren controleren etc).
ik zit in exact hetzelfde schuitje en ben erg benieuwd naar het antwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 21:46
mpjjansen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:37:
[...]

ik zit in exact hetzelfde schuitje en ben erg benieuwd naar het antwoord :D
niemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik bezit een (dure) Flir E4 warmte beeld camera met verhoogde resolutie van 320 pixels voor mijn werk.
Zelfs deze camera heeft op mijn huidige huurwoning van 1985 weinig nut om warmte lekken op te sporen die anders verborgen blijven.
Verreweg de meeste warmte lekken zijn bij mij eenvoudig zonder camera op te sporen zoals (voor)deur, brievenbus, kozijnen en ventilatieroosters.
Bij glas en metaal meet je de reflectie: werkt dus ook niet, gewoon met de hand voelen: voelt het koud aan dan is er warmteverlies, of plak er een stuk zwart papier op meet daarop de temperatuur.

De beste kans om toch iets aan de buitenzijde te vinden is als het buiten vriest; bij een zo groot mogelijk temperatuur verschil zodat kleine verschillen zichtbaar worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben in bezit van een Xeast XE-28.
2.5" inch TFT scherm, 60x60 pixels infrarood camera en 9 frames per seconde verversingssnelheid. Er zit een Micro-SD kaartje in om de foto's op te bewaren.

Ik vraag er wel een kleine vergoeding voor van 20 euro, maar daarvoor mag je hem wel 4 dagen gebruiken. Ik woon zelf in Breda. Voor alle informatie heb ik een webpagina in elkaar gezet, want ik had het fijn gevonden als ik op dezelfde wijze bij iemand zo'n camera had kunnen lenen: https://warmtebeeldcamera-breda.nl

Afbeeldingslocatie: https://warmtebeeldcamera-breda.nl/afbeeldingen/xeast-XE-28-functies.png

Afbeeldingslocatie: https://warmtebeeldcamera-breda.nl/assets/images/pic191213090032-240x320.pngAfbeeldingslocatie: https://warmtebeeldcamera-breda.nl/assets/images/pic191211081301-240x320.pngAfbeeldingslocatie: https://warmtebeeldcamera-breda.nl/assets/images/vb4-240x320.png

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:59
@Elect Ze staan ook op Peerby te leen, dus de opties onder particulieren is er dus wel, hetzij beperkt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
SirMemeAlot schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:38:

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb een jaren 30 huis waarbij er b.v. achteraf spouwmuurisolatie is geplaatst, het dak is van binnenaf geisoleerd en van de vloeren heb ik geen flauw idee. Daarnaast is het vaak vochtig dus ik heb het idee dat er her en der toch wat koudebruggen zitten. Ik ben dus ook op zoek naar een manier om wat makkelijker de problemen te vinden en zat daarvoor ook naar de FLIR one te kijken. Aangezien ik nog maar weinig met zo'n camera heb gedaan heb ik geen flauw idee wat er minimaal nodig is om een goed beeld te krijgen. Als ik naar de specs kijk denk ik dat een normale FLIR one voldoende zou moeten zijn, maar dat zou ik wel graag bevestigd zien voordat ik 250 euro uitgeef aan iets wat dan toch weer net niet voldoende is ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:31
Elect schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:33:
Ik ben in bezit van een Xeast XE-28.
2.5" inch TFT scherm, 60x60 pixels infrarood camera en 9 frames per seconde verversingssnelheid. Er zit een Micro-SD kaartje in om de foto's op te bewaren.

Ik vraag er wel een kleine vergoeding voor van 20 euro, maar daarvoor mag je hem wel 4 dagen gebruiken. Ik woon zelf in Breda. Voor alle informatie heb ik een webpagina in elkaar gezet, want ik had het fijn gevonden als ik op dezelfde wijze bij iemand zo'n camera had kunnen lenen: https://warmtebeeldcamera-breda.nl

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je website doet het niet bij mij?
Helaas woon ik helemaal in het Noorden(Leeuwarden), dat is dus niet handig want dan ben je al 2 a 3 dagen met verzending kwijt.

@CurlyMo Thanks voor de tip! Had even gekeken maar helaas niks in het Noorden.

Ik hou het even in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:46:
[...]

Je website doet het niet bij mij?
Helaas woon ik helemaal in het Noorden(Leeuwarden), dat is dus niet handig want dan ben je al 2 a 3 dagen met verzending kwijt.
Je keek waarschijnlijk net toen ik bezig was met de http > https redirect :+

Ik vind het prima om de camera uit te lenen 'in de buurt' (Brabant), geeft ook wat extra vertrouwen voor alle partijen omdat ik met een borg moet werken zodat ik hem ook netjes terug krijg. Hopelijk komt er op Peerby iets langs binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-04 11:59
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een warmtebeeldcamera en ondat ik niet afhankelijk wil zijn van een telefoonaansluiting (nu micro USB en de volgende waarschijnlijk USB-C) vallen de Flir en Seek af.

Wat denken jullie is dit iets: https://www.amazon.de/gp/product/B07BDJZ845 ?

Hij zal vooral gebruikt worden om te kijken of mijn dakisolatie er allemaal goed in komt, volgend jaar de gevelisolatie, en alle andere plekken zoeken waar koude lucht vandaan komt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Idanue schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:08:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een warmtebeeldcamera en ondat ik niet afhankelijk wil zijn van een telefoonaansluiting (nu micro USB en de volgende waarschijnlijk USB-C) vallen de Flir en Seek af.

Wat denken jullie is dit iets: https://www.amazon.de/gp/product/B07BDJZ845 ?
Mooi apparaat, resolutie is ook goed genoeg voor wat je wilt doen met 220 x 160.
Ik heb zelf de Xeast XE-28 gekocht op Aliexpress. 60x60 resolutie voor 150 euro (uit Spanje). Ruim voldoende voor wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-04 11:59
Elect schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:19:
[...]

Mooi apparaat, resolutie is ook goed genoeg voor wat je wilt doen met 220 x 160.
Ik heb zelf de Xeast XE-28 gekocht op Aliexpress. 60x60 resolutie voor 150 euro (uit Spanje). Ruim voldoende voor wat je ermee wilt doen.
Dat was misschien idd ook wel genoeg geweest, eigenlijk niet om gedacht even op ali te kijken. :$
En omdat ik zo lekker geduldig ben heb ik camera van amazon 5 minuten na mijn post maar besteld, ik laat jullie weten hoe hij bevalt en als een mede tweaker in het verre noorden van Nederland hem een keer wil lenen dan kan dat. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidus001
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05-2024
Beste tweakers,

Ik zat er ook te denken oom eentje aan te schaften voor me werk.

ik zou meer gebruiken in schakelkasten (Thermische pakket - rijgklemmen - pkztjes - zekeringing)
en ook voor vloerverwarming check.

Ik had er 2 in gedachten maar heb ze beide nooit in me handen gehad,

- fluke PTi120 --> https://www.euro-index.nl/fluke-pti120.html
- FLIR C3 --> https://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/flir-c3.html

beide zijn onder de 1000 euro, maar zijn ze goed genoeg of zal ik voor een betere model moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 17:32
Ik ben dit topic volledig uit het oog verloren. Ik heb mooi wat leesvoer voor de boeg. Alvast mijn excuses voor eventuele oude koeien die ik uit de sloot ga trekken.
Sandolution schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:32:
Het lastigste van warmtebeelden vindt ik het interpreteren ervan: wat zie je nou eigenlijk?
Is het warmte uit het apparaat, of is het reflectie?
Een eenvoudige truc hiervoor is om rond het te meten object te bewegen. Als de hotspot op z'n plaats blijft is de warmte die je ziet afkomstig van het object zelf. Als de hotspot meedraait of verdwijnt was het een reflectie.
Sandolution schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:32:
Al enkele besturingskasten mee gecontroleerd.
In combinatie met de eerste quote maakt ik me dan wel een beetje zorgen over je bevindingen. Als er iemand met een lekkere Cornetto naast je staat terwijl jij net die oververhitte zekering aan het meten bent... :+
frisianstar schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:36:
Bij glas en metaal meet je de reflectie: werkt dus ook niet, gewoon met de hand voelen: voelt het koud aan dan is er warmteverlies, of plak er een stuk zwart papier op meet daarop de temperatuur.
Het is wel degelijk meetbaar, maar je zult aan de slag moeten om te compenseren voor de reflectie. De vraag is, wil je echt een exacte temperatuurmeting doen met een dergelijke camera? De nauwkeurigheid van mijn camera (T640bx) is al 2% of ±2°C bij 25°C en als het goed is bij die van jou ook. (Let op, dit is wat anders dan de thermische gevoeligheid van 150mK vs 30 mK). Met de kleine temperatuurverschillen waar we het bij bouwkundige thermografie over hebben hoe dan ook onnauwkeurig.

Met een mooie egale achtergrond zoals een egaal bewolkte hemel kun je op glas denk ik ook met jouw camera al duidelijke verschillen zien tussen een HR+, HR++ of drievoudige ruit.

Als je echt wilt meten kun je beter een stuk (of meerdere) zwarte PVC tape gebruiken. Zo is contact tussen glas en tape gegarandeerd en daardoor is je meting nauwkeuriger. Al als er een beetje lucht tussen het papier en het glas zit heb je al een isolerende laag te pakken.
frisianstar schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:36:

De beste kans om toch iets aan de buitenzijde te vinden is als het buiten vriest; bij een zo groot mogelijk temperatuur verschil zodat kleine verschillen zichtbaar worden.
Dat geldt zelfs nog voor mijn camera. Ik kan uit de voeten met behoorlijk kleine temperatuurverschillen, maar op een dag als vandaag ben ik kansloos als ik een meting op de gebouwschil wil uitvoeren. Momenteel moet ik het hebben van de nachten/hele vroege ochtenden als ik echt wil meten. Gelukkig passen wij thermografie veel breder toe.

Als thermograaf ben je sowieso altijd overgeleverd aan de omgeving/omstandigheden. De ideale meetomstandigheden kom je zelden tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
redwing schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:35:
[...]Daarnaast is het vaak vochtig dus ik heb het idee dat er her en der toch wat koudebruggen zitten.
Hoe zie of ervaar je dit "vocht"?

Mijn professionele ervaring is dat in dergelijke oude, verbeterde woningen vooral vochtproblemen ontstaan als gevolg van ventilatieproblemen. Dit gebeurt echt al veel sneller dan je zou denken.

Dit probleem ontstaat vaak omdat er naast de aanvullende isolatie en afdichtingen onvoldoende rekening gehouden wordt met het aanbrengen van een ventilatiesysteem (mechanisch) om te compenseren voor alle naden en kieren waarlangs het huis voorheen op natuurlijke wijze werd geventileerd. Doordat de relatieve luchtvochtigheid in de woning hoger oploopt ontstaat er bij lage buitentemperaturen oppervlaktecondensatie op de koudste delen van de thermische schil van de woning. "Vroeger" was dat het (enkel) glas en de stalen kozijnen dat besloeg. Nu de beglazing vervangen is door geïsoleerde kozijnen met HR++ glas verplaatst dit koudste punt zich naar elders in de woning.

Dit zijn bijvoorbeeld koudebruggen (eigenlijk warmtebruggen) als gevolg van bouwkundige details die zonder thermische onderbreking zijn gemaakt zoals betonvloeren die doorlopen in een balkon, onvolledige na-isolatie of valspecie in de spouwmuren waardoor hier überhaupt geen isolatie kan worden aangebracht. Ik heb in oudere woningen zelfs "spouwankers" gezien die bestonden uit metselstenen die overdwars in de muur gemetseld zijn en zo het binnen- en buitenspouwblad met elkaar verbinden.

Daar waar deze oppervlaktecondensatie ontstaat zie je vaak de bekende zwarte schimmelvorming ontstaan.

Omdat dergelijke bouwkundige gebreken erg moeilijk en betaalbaar te herstellen zijn is ons advies vrijwel altijd om beter te ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
GJA schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:49:
Is er iemand hier die het wel eens heeft toegepast bij een paard? Een blessure uit zich vaak in warmte en is daardoor met een warmtebeeldcamera goed op te sporen.

Ik vraag me af welke camera ik daarvoor het beste kan aanschaffen:
- Seek Thermal Compact PRO Android: +: 320 x 240 resolutie, - Geen USB-C (heb een S10) (€ 599,-)
- FLIR One Pro voor Android USB-C: + USB-C, goedkoper, - lagere resolutie van 160 x 120 (€ 483)

Zou het verschil in resolutie tegen de meerprijs en het geklooi met adaptertjes opwegen?
Ik zou dergelijk onderzoek eerlijk gezegd overlaten aan een professional. Dit is geen huis of meterkast, maar meestal een zeer kostbaar en hopelijk geliefd dier.
Ik ga er dan van uit dat dit voor een eigen dier bedoeld is? Gezien de gesuggereerde camera's heb je geen professionele toepassing in gedachten.

Mocht je dierenarts of therapeut zijn; Schaal het budget minimaal een factor 10 á 20 op en zorg voor minimaal een Level 1 cursus met een eventuele aanvulling richting medische thermografie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bodejodel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:57:
[...]

Hoe zie of ervaar je dit "vocht"?
Hoge luchtvochtigheid, tegels in de keuken+gang nat (druppels). En dat vooral aan de onderkant van de muur.
Mijn professionele ervaring is dat in dergelijke oude, verbeterde woningen vooral vochtproblemen ontstaan als gevolg van ventilatieproblemen. Dit gebeurt echt al veel sneller dan je zou denken.
Gezien het huis, en dan zeker de benedenverdieping, niet echt luchtdicht is, en de plek waar dit is zowel enkel glas als een niet goed sluitende achterdeur heeft verwacht ik dat er voldoende ventilatie is. Maar zeker weet ik dat dus niet. Punt is wel dat de condensatie op de tegels plaats vindt en niet op de ruiten met enkelglas (zijn glas in loodramen en die zijn duur/lastig te vervangen door soortgelijke dubbelglas ramen)
Dit probleem ontstaat vaak omdat er naast de aanvullende isolatie en afdichtingen onvoldoende rekening gehouden wordt met het aanbrengen van een ventilatiesysteem (mechanisch) om te compenseren voor alle naden en kieren waarlangs het huis voorheen op natuurlijke wijze werd geventileerd. Doordat de relatieve luchtvochtigheid in de woning hoger oploopt ontstaat er bij lage buitentemperaturen oppervlaktecondensatie op de koudste delen van de thermische schil van de woning. "Vroeger" was dat het (enkel) glas en de stalen kozijnen dat besloeg. Nu de beglazing vervangen is door geïsoleerde kozijnen met HR++ glas verplaatst dit koudste punt zich naar elders in de woning.
Tja, het voornaamste wat er beneden gebeurt is, is spouwmuurisolatie. Ik verwacht zelf dat daar het vochtprobleem mee samen hangt, omdat het vocht vroeger de muren in kon trekken, maar dat dat nu een stuk minder kan.
Dit zijn bijvoorbeeld koudebruggen (eigenlijk warmtebruggen) als gevolg van bouwkundige details die zonder thermische onderbreking zijn gemaakt zoals betonvloeren die doorlopen in een balkon, onvolledige na-isolatie of valspecie in de spouwmuren waardoor hier überhaupt geen isolatie kan worden aangebracht. Ik heb in oudere woningen zelfs "spouwankers" gezien die bestonden uit metselstenen die overdwars in de muur gemetseld zijn en zo het binnen- en buitenspouwblad met elkaar verbinden.

Daar waar deze oppervlaktecondensatie ontstaat zie je vaak de bekende zwarte schimmelvorming ontstaan.

Omdat dergelijke bouwkundige gebreken erg moeilijk en betaalbaar te herstellen zijn is ons advies vrijwel altijd om beter te ventileren.
Wat ventilatie betreft komt er straks met de nieuwe keuken een veel betere afzuiging, wat al zal helpen. Aan de andere kant ben ik van plan de tuindeuren te vervangen door exemplaren die beter afsluiten wat juist voor wat het vochtprobleem juist erger kan maken.

Uiteindelijk verwacht ik, wat jij ook al noemt, dat het hier om valspecie gaat. Vooral omdat er echt alleen onderaan in de muren echt vocht te zien is. Ik denk dus ook dat ik de oorzaak van het probleem niet makkelijk aan zal kunnen pakken. Maar vandaar dat ik wel eens wat wilde gaan meten om te kijken waar ik nu echt koude plekken heb en wat er nu wel/niet goed afsluit. Gewoon vooral om te kijken of het idee klopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Als er vocht op het oppervlak van tegels staat (wand, vloer?) dan is mijn eerste gedachte inderdaad echt oppervlaktecondensatie als gevolg van een hoge relatieve luchtvochtigheid.

Als enthousiaste thermograaf kan ik je alleen maar aanmoedigen om een camera aan te schaffen en op onderzoek uit te gaan. Ik heb geen ervaring met dergelijke goedkopere camera's dus wat dat betreft kunnen anderen je beter adviseren.

Meestal voeren wij in dat geval een binnenklimaatonderzoek uit waarbij met behulp van dataloggers ook het CO2 gehalte meten. Als deze waarden tegelijk oplopen met de relatieve luchtvochtigheid weten we direct dat er (ook) onvoldoende geventileerd wordt. Afhankelijk van de ernst van de thermische brug zien we al bij vrij lage CO2 waarden gepaard met een hogere relatieve luchtvochtigheid condensproblemen ontstaan.

Een CO2 meter is sowieso geen overbodige luxe in een moderne of gemoderniseerde woning en kost je ook de kop niet. Ik zie ze voor minder dan €100 te koop staan.
Ik merk dat het CO2 gehalte in mijn woning uit 2014 mét CO2 gestuurd ventilatiesysteem in de winter zelfs nog af en toe hoger oploopt dan dat ik zelf graag zou zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 13:49

GJA

bodejodel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:13:
[...]

Ik zou dergelijk onderzoek eerlijk gezegd overlaten aan een professional. Dit is geen huis of meterkast, maar meestal een zeer kostbaar en hopelijk geliefd dier.
Ik ga er dan van uit dat dit voor een eigen dier bedoeld is? Gezien de gesuggereerde camera's heb je geen professionele toepassing in gedachten.

Mocht je dierenarts of therapeut zijn; Schaal het budget minimaal een factor 10 á 20 op en zorg voor minimaal een Level 1 cursus met een eventuele aanvulling richting medische thermografie. :)
Het gaat inderdaad om m'n eigen grote vriend O-)
Ondertussen heb ik een HTI HT-A2 gekocht. En wat blijkt; m'n eigen gevoel en ervaring zijn samen waardevoller dan wat de warmtebeeldcamera zegt. Bij blessures in de benen zie je wel wat maar dat voel je en zie je ook zonder camera.
Het enige dat ik nog niet heb kunnen zien met de camera (maar ik heb ook liever dat ik het helemaal niet ga zien) is een hoefkneuzing. Dat is een ontsteking binnen de hoornlaag. Vaak wordt deze opengesneden. Maar dan moet je natuurlijk wel het juiste punt zien te vinden anders wordt het gat onnodig groot.

Verder is het apparaat handig om drukpunten van het zadel te kunnen zien. Veel foto's nemen en vergelijken met andere paarden/zadels. Grappig. Spielerij.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens FLIR zou er in de nieuwste update van de app de mogelijkheid moeten zijn om binnen de app de temperatuur onder- en bovengrens te moeten kunnen instellen. Iets wat voorheen alleen achteraf kon in de FLIR Tools software op de PC. Een essentiële functie wat mij betreft, je kunt hierdoor veel duidelijkere foto's krijgen als je bijv. de ondergrens instelt op de kamertemperatuur zodat alleen zaken oplichten die warmer zijn dan dat.

Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar. Heb de app even verwijderd en opnieuw erop gezet en krijg in de welkomstwizard wel te zien dat de functie erin zit. Telefoon draait op Android 7.1.2 (ouder toestel) en FLIR app (v3.2.0) opnieuw geïnstalleerd, maar nog steeds zie ik geen optie om de range te kunnen aanpassen. Ik heb een FLIR ONE Gen2.

Zag trouwens dat er ook een alternatieve FLIR app is, van Georg Friedrich:
Thermal Camera For FLIR One (gratis versie)
Thermal Camera+ for FLIR One (€3,29)
Meer info: http://thermcam.binaryblogger.de/ hij is er ook voor iOS.

Heb de gratis Android versie net even geïnstalleerd en werkt prima. De framerate is ook een stuk hoger met deze app, het beeld loopt veel sneller mee met je beweging :o :9 De betaalde versie ook maar even gekocht :+

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bodejodel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:42:
Als er vocht op het oppervlak van tegels staat (wand, vloer?) dan is mijn eerste gedachte inderdaad echt oppervlaktecondensatie als gevolg van een hoge relatieve luchtvochtigheid.
Vochtmeter hadden we al binnen staan en die geeft geen echt rare waardes aan. Daarnaast staat het vocht alleen helemaal onderaan op de tegels.

Maar in de tussentijd zijn we bezig met een nieuwe keuken waarbij de oude er helemaal uit is. Ik heb dus een klein stukje verder gekapt en zie dat de spouw tot 10cm boven de grond nog vol met specie ligt. Lijkt me dus duidelijk wat het probleem is, nu nog een oplossing.....

Maar die verbinding tussen binnen- en buitenmuur zal er weliswaar altijd al zijn geweest, maar 10 jaar geleden is de spouw geisoleerd. Voorheen was de spouw nog leeg en kon het vocht vanuit beneden dus redelijk makkelijk via de spouw verdampen. Maar door dit isoleren kan het vocht nu nergens meer heen en zie je echt vochtdoorslag.
Als enthousiaste thermograaf kan ik je alleen maar aanmoedigen om een camera aan te schaffen en op onderzoek uit te gaan. Ik heb geen ervaring met dergelijke goedkopere camera's dus wat dat betreft kunnen anderen je beter adviseren.
Ik zou ook het liefste een wat duurdere hebben, maar dat krijg ik er bij de vrouw niet door ;) Op zich wel logisch aangezien het alleen voor prive gebruik is en je dan net zo goed iemand in kunt huren om de plaatjes te maken. Maar een eigen camera is dan toch leuker ;)
Meestal voeren wij in dat geval een binnenklimaatonderzoek uit waarbij met behulp van dataloggers ook het CO2 gehalte meten. Als deze waarden tegelijk oplopen met de relatieve luchtvochtigheid weten we direct dat er (ook) onvoldoende geventileerd wordt. Afhankelijk van de ernst van de thermische brug zien we al bij vrij lage CO2 waarden gepaard met een hogere relatieve luchtvochtigheid condensproblemen ontstaan.

Een CO2 meter is sowieso geen overbodige luxe in een moderne of gemoderniseerde woning en kost je ook de kop niet. Ik zie ze voor minder dan €100 te koop staan.
Ik merk dat het CO2 gehalte in mijn woning uit 2014 mét CO2 gestuurd ventilatiesysteem in de winter zelfs nog af en toe hoger oploopt dan dat ik zelf graag zou zien.
Bij ons is het een jaren 30 huis waarbij we iedere keer een volgend stuk aanpakken/vernieuwen. Maar voorlopig zitten er nog wel genoeg openingen overal om voor een goede ventilatie te zorgen :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
redwing schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Maar in de tussentijd zijn we bezig met een nieuwe keuken waarbij de oude er helemaal uit is. Ik heb dus een klein stukje verder gekapt en zie dat de spouw tot 10cm boven de grond nog vol met specie ligt. Lijkt me dus duidelijk wat het probleem is, nu nog een oplossing.....

Maar die verbinding tussen binnen- en buitenmuur zal er weliswaar altijd al zijn geweest, maar 10 jaar geleden is de spouw geisoleerd. Voorheen was de spouw nog leeg en kon het vocht vanuit beneden dus redelijk makkelijk via de spouw verdampen. Maar door dit isoleren kan het vocht nu nergens meer heen en zie je echt vochtdoorslag.
Dat lijkt mij 100% correct. Zóveel valspecie zie ik niet vaak, uitgaande van een spouw die doorloopt tot op de fundering natuurlijk. Dit is ook lastig om helemaal op te lossen zonder serieus breekwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Van het weekend nog even weer met de FLIR ONE aan het spelen geweest.

Ik kwam een radiator tegen op zolder die er wat vreemd uit zag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfoVkE7es028Bg3wyyvoY6NafdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8BPM3DhH0vP4FE9KZOkf103.jpg?f=user_large

Was bang dat ik hem verkeerd om had aangesloten (aanvoer-/retourleiding verwisseld). Bleek gelukkig niet het geval. Er zat heel veel lucht in :+ Na ontluchten was dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6gsCzT2qYq1hbESLPRoZDGakYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjWt9h17qPN4VzWrWHaA1Ovn.jpg?f=user_large

Linksboven zit het ontluchtingskraantje, dat verklaart waarom het op de tweede foto daar een stuk warmer is.

:z

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 29-04 13:14
Beste tweakers,

In Zwolle ben ik één van de kartrekkers van een wijkinitiatief voor verduurzaming. Wij willen graag een warmtebeeldcamera kopen om een soort 'basis' scan van een woning aan te bieden. Dit geeft ons de kans om mensen te enthousiasmeren om te gaan verduurzamen (de plaatjes zijn erg inzichtelijk en 'leven' voor mensen). Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om professionele energiescans aan te bieden aangezien we het goedkoop willen houden. Wel willen we kunnen zeggen: "kijk, je voordeur tocht enorm".

Kunnen jullie een suggestie doen voor een camera? Welke resolutie moet ik aan denken?
Bij de bekende merken zit ik te kijken naar de Flir C2, C3 en C5 en bij Fluke naar de FLK-PTI120.

Is dit naar jullie idee de juiste range qua specs? Of moeten we wat meer investeren danwel juist iets minder? Wellicht zijn de Flir One (pro) of de Seek Compact Pro ook al voldoende?

Graag jullie mening :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:25:
Beste tweakers,

In Zwolle ben ik één van de kartrekkers van een wijkinitiatief voor verduurzaming. Wij willen graag een warmtebeeldcamera kopen om een soort 'basis' scan van een woning aan te bieden. Dit geeft ons de kans om mensen te enthousiasmeren om te gaan verduurzamen (de plaatjes zijn erg inzichtelijk en 'leven' voor mensen). Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om professionele energiescans aan te bieden aangezien we het goedkoop willen houden. Wel willen we kunnen zeggen: "kijk, je voordeur tocht enorm".

Kunnen jullie een suggestie doen voor een camera? Welke resolutie moet ik aan denken?
Bij de bekende merken zit ik te kijken naar de Flir C2, C3 en C5 en bij Fluke naar de FLK-PTI120.

Is dit naar jullie idee de juiste range qua specs? Of moeten we wat meer investeren danwel juist iets minder? Wellicht zijn de Flir One (pro) of de Seek Compact Pro ook al voldoende?

Paar (voor)beelden uit 2015 met een Flir one op een Samsung S5:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hQ_O5GplSgq6yZ3AOf_g43Nfik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bm9IRuLC6p9Gu3y3xIOM5pzZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2M-0H8YT-RMr2PUGYctI8OE02U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zRcDW33bAeFuux5odEjF82pV.jpg?f=user_large

Voor 200 euro heb je de instapversie FLIR ONE ANDROID USB-C THIRD GENERATION maar de prijzen voor de professionelere series.....
Wat wil je betalen voor welk beeld en doel is dan de vraag.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BenEco schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Paar (voor)beelden uit 2015 met een Flir one op een Samsung S5:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor 200 euro heb je de instapversie FLIR ONE ANDROID USB-C THIRD GENERATION maar de prijzen voor de professionelere series.....
Wat wil je betalen voor welk beeld en doel is dan de vraag.
excl BTW ja. Anders €242

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-04 14:57
Ik heb sinds gisteren een Blackview 9900Pro, de concurent van de CAT telefoons met FLIR.

Eerste resultaten zijn best prima. Ondanks de beperkte resolutie van 80*60 pixels geeft het prima beeld. Van een afstandje zie je waar een hotspot zit, en dan van dichterbij krijg je nauwkeurigere resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZxVIwe3l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jq0PT8Cl.jpg
Eitjes, je ziet dat de dooier langer koud blijft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u7YT8pGl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nR2iPiDl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wv980PCl.jpg

Zo zag ik ook dat m'n laptop adapter 46 graden wordt, vind ik flink warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Robonus Leuke plaatjes, wordt nog leuker als het vriest buiten en je de isolatie van je huis kunt beoordelen op warmtelekken.

Er zijn niet heel veel fabrikanten van warmtebeeldsensoren, gezien er linksonder een FLIR beeldmerk staat zal er een cameramodule van hen in zitten. Wat dat betreft is jouw camera qua warmtebeeld dus niet anders dan zo'n CAT of een losse FLIR camera voor smartphones :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Robonus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:24:
Ik heb sinds gisteren een Blackview 9900Pro, de concurent van de CAT telefoons met FLIR.
Ik ben er vrij zeker van dat dit mijn volgende telefoon wordt. Het probleem is alleen dat er op dit moment nog bar weinig degelijke reviews van te vinden zijn. Deze niet geheel SFW review is nog het beste wat er uit mijn google alerts rolde, maar die gaat niet erg diep op de werking van de telefoon in. Verder alleen maar "specs-herkauw-websites" waar ik geen bal aan heb.

Zou jij wat meer over de telefoon willen vertellen? Hoe is de batterijlevensduur? Hoe is de UI? Flink door de fabrikant aangepast of lijkt het wel stock allemaal? Hoe komt de snelheid van de telefoon op je over? Hoe komt de bouwkwaliteit op je over? Hoe is de gesprekskwaliteit? Waar heb je hem gekocht en hoeveel heb je betaald (als je dat wil vertellen)?

Een aantal van deze dingen worden misschien na een paar weken gebruik pas goed duidelijk, dus wie weet trek ik je over een tijdje nog een keer aan je jasje ;)

Ik denk dat er nog niet veel van deze niche-telefoon in Nederland verkocht zijn, dus ik hoop dat jij als vooruitgeschoven post wilt dienen. Je zou zelfs kunnen overwegen om een review op tweakers te schrijven. Alvast bedankt!

@ThinkPad Klopt, er zit een FLIR Lepton sensor in deze telefoon.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
Het viel mij ook op dat er erg weinig over te vinden is. Het is even off topic, dus zal niet meer dan dit er over zeggen.
Ik heb m nu 2 dagen, ik wil een review gaan schrijven maar dat kost me ff een week want ik ben ook druk met werk en andere dingen. Enige gebruikstijd is ook nuttig om een goed gevoel bij een telefoon te krijgen.

Ik vind het een fijn toestel, hij is wel zo dik als 2 gewone telefoons op elkaar. Ook is ie een stuk zwaarder. Volgens mij is het stock Android 9 maar ik heb nova launcher erop staan omdat ik geen App drawer kon vinden.

Flir is idd precies dezelfde als de losse module of als in de CAT telefoons. Heb ook getwijfeld over de BV9800 want die heeft grotere accu maar die is qua formaat echt baksteen-achtig. Die heeft ook een groter scherm en verbruikt ook meer dus netto ook meer stroom aan dat grotere scherm. In deze 9900 zit wel een nieuwere processor t.o.v. 9800.
Ulefone heeft ook een kick starter open voor een nieuw toestel met flir. https://www.kickstarter.c...rtphone-ulefone-armor-9-0

Is een prima rap toestel maar wat log. Echter weet je dat als je een rugged phone wil. Voor €535,- all-in vind ik het zeker geen slecht toestel. Heb m trouwens via de enige Nederlandse betrouwbare aanbieder, Howsea. Zoek die naam maar eens op het forum. Is vaker ter sprake gekomen. Persoonlijk contact met ze gehad met wat vragen en erg goed geholpen door AnnieLee.

Edit,
Ik zie trouwens dat ie nu nog voordeliger in de aanbieding is, ik heb €535 betaald, is nu €499 https://www.howsea.com/blackview-bv9900-pro

Anyway, volledige review komt nog.

[ Voor 21% gewijzigd door Robonus op 13-07-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Super, bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robonus
Heb inmiddels een beknopte review online staan:
productreview: Blackview BV9900 Pro Zwart review door Robonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Super die ga ik vanavond eens uitgebreid lezen. Ik zag al veel groene plusjes, nice!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robonus
Nog een praktische toepassing van het altijd voorhanden hebben van een FLIR camera:

Hoorde gisteravond de kat beneden kotsen nadat we net in bed lagen.
Aangezien ik in het verleden al eens de trap ben afgelopen en gelijk in een doorzichtig natte plas ben gestapt nu even de FLIR erbij gepakt. In een donkere kamer kon je precies zien waar op de bank m'n wollige makker een fijne brokjes-worst had achteruitgegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 14:19
Zijn hier nog mensen die nieuwe inzichten / ervaringen hebben wat betreft warmtebeeldcamera's.
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning.

Ik overweeg een Flir One aan te schaffen voor 200 euro, maar ook de LT versie of de pro versie zijn een mogelijkheid. Mijn doel is isolatie verbeteren dmv opsporen koude bruggen en andere warmtelekkages. Het lijkt me ook een handig hulpmiddel voor het evalueren van de before en after situatie na het isoleren. Ook voor analyses lijkt het me wel handig, want ik zou kunnen controleren waar de vloerverwarmingleidingen precies zitten.

Op Reddit kom ik veel reacties tegen die aangeven dat de 80x60 resolutie in principe voldoende is. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

@banaliteit voor woningen is 80x60 volgens mij vaak wel genoeg. Als je industriële printplaten wilt controleren dan is een hogere resolutie wel nuttig (want digitale zoon is dan mogelijk).
Bij warmte lekkage in een woning oid komt het niet op de vierkante millimeter aan wat mij betreft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
banaliteit schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:04:
Zijn hier nog mensen die nieuwe inzichten / ervaringen hebben wat betreft warmtebeeldcamera's.
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning.

Ik overweeg een Flir One aan te schaffen voor 200 euro, maar ook de LT versie of de pro versie zijn een mogelijkheid. Mijn doel is isolatie verbeteren dmv opsporen koude bruggen en andere warmtelekkages. Het lijkt me ook een handig hulpmiddel voor het evalueren van de before en after situatie na het isoleren. Ook voor analyses lijkt het me wel handig, want ik zou kunnen controleren waar de vloerverwarmingleidingen precies zitten.

Op Reddit kom ik veel reacties tegen die aangeven dat de 80x60 resolutie in principe voldoende is. Wat zijn jullie ervaringen?
Voor wat huis tuin en keukenwerk ga je denk ik met 80x60 pixels wel uit komen. Wanneer je iets denkt te zien ga je simpelweg dichterbij staan met je camera om gedetailleerder te kijken.

Voor mooie warmtebeeldfoto's van grotere gedeelten van je woning ga je met 80x60 pixels denk ik wel te kort komen.

* mkleinman heeft overigens een 160x120 pixel warmtebeeldcamera :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

Japie.G

Colour Classic

Heb een FLIR one pro besteld zojuist om diezelfde reden. Ben benieuwd of het wat is :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
wheli schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:25:
Beste tweakers,

Bij Enexis kun je gewoon een wbcam lenen, of die van mij( andere wijk denk ik)

diskeltische lurker

• wheli
Dank voor de antwoorden en excuses voor mijn late reactie.
@BenEco Ik probeerde in m'n post al duidelijk te maken dat het een mini scan moet worden waarbij we duidelijk kunnen maken dat een brievenbus een koudebrug is, het dakje van de erker niet geïsoleerd is etc. Ik lees hier dat 60x80 dan waarschijnlijk de minimumresolutie is maar dat als je een warmtebrug op de 1e verdieping ziet vanaf beneden zo'n camera tekort zal schieten.

@technopeuter heb je daar een linkje van? Ik heb gezocht maar ik kan geen website vinden. Of moet ik de klantenservice bellen? :S
Her gaat overigens over de wijk Wipstrik.

• cellkuh
  • Laatst online: 02:00

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Even een vraagje, hoe ver is het bereik van een FLIR camera op de CAT telefoon? Is het alleen in en om het huis interessant of kan ik ook aan de andere kant van het weiland een dier zien in het donker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@wheli zie voorbeeld, bovenaan (bijna 9 meter hoog) siphonwerking zonneboiler (verholpen), midden uitlaat mobiele airco (verholpen). onderste 2 gele stippen zijn ir bewakingscamera's, hebben verwarming dus niks aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DgqSjKypLc7ooV_sEaV7optMuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/at7LTpP3yWcuAwI9VFasGfNp.jpg?f=user_large

"brievenbus een koudebrug is, het dakje van de erker niet geïsoleerd is etc" zal dus ook zichtbaar zijn.

Edit: @wheli heb de Flir one nu 5 jaar en doet het nog prima, inclusief batterij.

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 21-09-2020 16:50 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@BenEco dank voor je voorbeelden :). Lijkt me duidelijk dat deze resolutie voor ons voldoende is.
Ik lees online ook wat over batterij problemen bij de Folie One Pro. Herken je dat? Of is dat inmiddels verholpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UskjOyyAcPyXjl24-Us1i2ZwClA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRMdfNCIgfNwHRrSptyzvwwz.jpg?f=fotoalbum_large

Met een BV9900 Pro vanaf de bank naar de eettafel geschoten - of er nog wijn (koude witte) in de fles zat vroeg de vriendin.

Duidelijk meer dan half vol :+

Leuk spul, ik heb ook een flir one maar die heb je niet steeds paraat, deze wel omdat ie ingebouwd is in de blackview.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1ulamDWWAjCTw7nJQdVf9eids4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzFzDCbSM1D2U5uD7YNhdxde.jpg?f=fotoalbum_large

Foto met bv9900 pro van dashboard in de zon. Maximaal 71 en minimaal 42 graden. Niet gek dat m'n 3d-geprintte PLA beugeltje van de dashcam half gesmolten was. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De Flir One lijkt lastiger verkrijgbaar te zijn? Gaat deze eruit dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

franssie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:01:
[Afbeelding]

Met een BV9900 Pro vanaf de bank naar de eettafel geschoten - of er nog wijn (koude witte) in de fles zat vroeg de vriendin.

Leuk spul, ik heb ook een flir one maar die heb je niet steeds paraat, deze wel omdat ie ingebouwd is in de blackview.
De Ulefone Armor 9 heeft die IR functie ook en zijn beide vergelijkbaar in prijs.
https://www.banggood.com/...46246445&cur_warehouse=HK

https://www.banggood.com/...=6287853&cur_warehouse=HK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PClop Zeer vergelijkbaar, een van de links is ook een BV9900pro. Let wel dat de kans bestaat dat er 21% BTW bijkomt en inklaringskosten maar dan nog prima. Zijn leuke dingen omdat je ze ook gebruikt voor de kleinere vragen en je niets steeds je flir one hoeft op te zoeken, die dan weer opgeladen moet worden etc ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 21:43
Ik heb zojuist de Seek Thermal Compact Pro besteld, voornamelijk vanwege de hoge resolutie en dat het geen losse accu heeft die opgeladen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 22:16
@pirke Hoe bevalt de Seek Thermal Compact Pro? Ik overweeg ook een thermische camera. In eerste instantie voor een mogelijke huisrenovatie.

De hoge resolutatie van Seek spreekt mij ook aan, maar ik heb een voorkeur voor een standalone device (fragiele aansluiting en mogelijk verouderde telefoon over een tijdje). Bij Flir kom je voor een beetje resolutie dan al snel bij een C5, maar de qua prijs vergelijkbare Seek Shot Pro heeft een veel hogere resolutie. MSX doet echter ook veel goeds voor de plaatjes van de C5. En ook de software lijkt volwassener.

Vermoedelijk is het effect van MSX wel veel minder indien je 's avonds bij schemering foto's maakt (omdat het gebaseerd is op de visuele camera). Wellicht kan iemand met een Flir camera dat beamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 21:43
Goochelaar schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:53:
@pirke Hoe bevalt de Seek Thermal Compact Pro? Ik overweeg ook een thermische camera. In eerste instantie voor een mogelijke huisrenovatie.

De hoge resolutatie van Seek spreekt mij ook aan, maar ik heb een voorkeur voor een standalone device (fragiele aansluiting en mogelijk verouderde telefoon over een tijdje). Bij Flir kom je voor een beetje resolutie dan al snel bij een C5, maar de qua prijs vergelijkbare Seek Shot Pro heeft een veel hogere resolutie. MSX doet echter ook veel goeds voor de plaatjes van de C5. En ook de software lijkt volwassener.

Vermoedelijk is het effect van MSX wel veel minder indien je 's avonds bij schemering foto's maakt (omdat het gebaseerd is op de visuele camera). Wellicht kan iemand met een Flir camera dat beamen.
Hij heeft me al veel informatie opgeleverd. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de vloerverwarming in beide badkamers in serie geschakeld was, ik dacht dat dit parallel was... En dat de glazen schuifpui naast gewoon licht ook infrarood licht kan spiegelen :)

Alleen de vloerverwarming beneden heb ik nog niet kunnen zien, wellicht heb ik m nog niet warm genoeg gestookt, of is het de natuurstenen vloer waardoor ik er niet onder kan kijken...

De echte analyzes en warmtelekken vinden ga ik doen als het buiten kouder is, tot nu toe is het leuk speelgoed.

En hij heeft zo'n hoge resolutie dat ik geen behoefte heb aan een gemixt beeld met een normale camera.

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 21-10-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:23
Ik zit te kijken om een Flir C5 aan te schaffen, iemand ervaring met deze camera ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Even mijn ervaring delen: heb zelf ook de HTI Ht-02 besteld, deze wilde ik eigenlijk gaan gebruiken voor isolatie doeleinden. Echter werkt deze warmtebeeldcamera hierin zeer beperkt, ik denk dat deze meer geschikt is om elektrotechnisch te gebruiken. Iemand ervaring met een (goedkopere) warmtebeeldcamera die je ook kunt gebruiken voor isolatie doeleinden? Iemand ervaring met de Ht-04d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ik heb de C5 gekocht en ik zie dat er een applicatie FLIR tools bestaat om de foto's op je computer na te bewerken, dit vereist echter Windows, weet iemand of er ook zoiets voor Linux bestaat ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PentaClover
Ik kon zelf niets vinden voor Linux, dus ik heb zelf even een scriptje in elkaar geflanst dat kan doen wat ik wilde:

FLIR jpeg die van de camera komt wordt ingeladen (Bovenste plaatje).
Uit de exif meta data wordt de gewone foto (2de plaatje) en de orginele temperatuurs data (3de plaatje) gehaald.

Vervolgens worden de temperatuurs data geschaald naar 640x480 en wordt de gewone foto geschaald en gecropped zodat hij qua formaat matched met de temperatuursdata en daarna omgezet naar grijswaarden en contrast verhoogd zodat hij gemixed kan worden met de temperatuursdata.

In het plaatje dat dan onstaat (onderste plaatje) wordt ook de minimum temperatuur (blauw driekhoekje omlaag) en de maximum temperatuur (rood driehoekje omhoog) met een marker getoond.

Ik kan op willekeurige punten, waarvan ik de temperatuur wil weten, markers zetten waar dan de temperatuur bij gezet wordt, ook kan ik een box selecteren waar dan de gemiddelde temperatuur van wordt bepaald.

Het werkt nog niet helemaal vlekkeloos maar als proof of concept zeker geslaagd resultaat voor een zondag hobby-en.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQzBDW9cNLf1o7BqGHJ6Vo-xqKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eWzzGkUKmbI4p2PKEE9oIHOl.png?f=user_large

• Robonus
Flir heeft 2 nieuwe thermal camera's in assortiment.
de C3-X https://www.flir.eu/products/c3-x/ (€500)
en de C5 https://www.flir.eu/products/c5/ (€780)

Bij de C5 heb je 160x120 pix, en bij de C3-X 128*96 pix.
Ik vind het zelf vrij prijzig al zeg ik het zelf. De Cat S62 heeft ook een 160x120 flir sensor en die kost "maar" €545

[ Voor 11% gewijzigd door Robonus op 19-11-2020 10:31 ]

• PentaClover
Ik heb voor de C5 €682,19 betaald, maarja je kan er niet mee bellen dus als je dat belangrijk vind is de CAT S62 handiger.
Als je het prettiger vind dat hij heel blijft als je hem laat vallen, dan is een C5 weer praktischer met een volledig met rubber beklede behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb al enkele jaren een FLIR E5 voor mijn werk (epoxy composiet productie) en ben er erg blij mee maar erger me zeer vaak aan de software op dit ding. Heb al eens firmware geupdate maar nog crasht deze vaak, moet vaak een volledige langzame boot doen, en is niet heel betrouwbaar.

Is dit een bekend probleem en is dit op te lossen?

Als ie het doet ben ik er wel blij mee, en wil deze ook gebruiken om onze woning verder te isoleren en verbeteren.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Met de lage buitentemperaturen (8°C op dit moment) weer eens lopen spelen met de FLIR.

Even een DIY blowerdoor-test gedaan: alle roosters/ramen dicht, mechanische ventilatie op maximaal en afzuigkap (afvoer naar buiten) op standje orkaan.

Kwartiertje wachten en tadaa, bij het zolderraampje een flink luchtlek te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB9pWbnaMzyTonfzNxC1ETFMZ78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dR0Hsm3KH1c2FyEd4WRcYEed.jpg?f=user_large

Ook in de nok waar de dakplaten bij elkaar komen wat van dit soort luchtstromen gezien. Zal eens een rondje met de kitspuit gaan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:41:
Met de lage buitentemperaturen (8°C op dit moment) weer eens lopen spelen met de FLIR. Even een DIY blowerdoor-test gedaan. Kwartiertje wachten en tadaa, bij het zolderraampje een flink luchtlek te zien:
[Afbeelding]

Ook in de nok waar de dakplaten bij elkaar komen wat van dit soort luchtstromen gezien. Zal eens een rondje met de kitspuit gaan maken.
Hoe heb je dat gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
Als je met de muis over de tekst blowerdoor-test gaat waar puntjes onder staan krijg je extra uitleg. Dus alle roosters en ramen dicht en mechanische ventilatie of afzuigkap (als die naar buiten blaast) vol aanzetten zodat je onderdruk in je huis krijgt. Via (ongewenste) kieren krijg je dan koude lucht die naar binnen stroomt die je met een warmtecamera visueel kunt krijgen.

(PS, hoe je zo'n extra tekst krijgt bij hover-over weet ik niet, wel handige functie in het forum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robonus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:13:
[...]
(PS, hoe je zo'n extra tekst krijgt bij hover-over weet ik niet, wel handige functie in het forum)
offtopic:
Dat is de ‘abbr’ (van abbreviation, afkorting dus) tag. Zie ook Overzicht van UBB-codes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hej, die forumfunctie kende ik niet, en lijkt op telefoon niet te werken. Maar bedankt! Ga ik ook eens doen. Leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:01:
[Afbeelding]

Mooie toepassing. Ik heb mijn seek ook kunnen gebruiken om een kapotte afvoer achter een gipswand te vinden (warm water erdoor en kijken waar het water naar toe stroomt). Ook vers kattenkots kan goed opgespoord worden (hoewel je het meestal toch zult vinden doordat je er vol in gaat staan).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:04
ik ben op zoek naar een warmtebeeldcamera voor sporadisch huis, tuin en keuken gebruik. Ik wil er het volgende mee kunnen doen: Warmtelekken in de schil van ons huis opsporen, lokatie van vloerverwarmingsbuizen opzoeken voordat ik in de vloer ga boren, problematische vloerverwarmingscircuits troubleshooten, problemen met electrishe bedrading opsporen (vooral in de meterkast).

op zich heb ik geen voorkeur voor type of merk, echter lijkt MSX van FLIR wel handig... dus op dit moment kijk ik vooral in de richting van een FLIR one. Maar ja, is dit wel een goed idee? en is de basisversie (gen 3) dan voldoende? of is het vanaf de pro pas echt bruikbaar/zinvol?

op zich is het natuurlijk handig om een hogere resolutie te hebben, en meerdere spot meters. Maar hoeveel is daarvan ook nog via FLIR tools achteraf te "fixen" en daarom niet echt noodzakelijk op het moment van filmen/fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:29

_Arthur

blub

HiBe schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:57:
ik ben op zoek naar een warmtebeeldcamera voor sporadisch huis, tuin en keuken gebruik.
Heb voor dezelfde keuze gestaan. Heb gister een One Pro LT iOS gekocht. De Pro-zelf vond ik net wat te prijzig. De LT heeft kennelijk alle functies van de Pro, maar minder sensor-pixels.

Heb het vergelijk met de Seek Compact gemaakt. Voordeel van de Seek is dat het de accu van de telefoon gebruikt, waar de FLIR One een eigen accu heeft (welke weer niet super is schijnt).

Hij moet nog binnen komen, dus heb nog geen hands-on ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
_Arthur schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:54:
[...]

Heb voor dezelfde keuze gestaan. Heb gister een One Pro LT iOS gekocht. De Pro-zelf vond ik net wat te prijzig. De LT heeft kennelijk alle functies van de Pro, maar minder sensor-pixels.

Heb het vergelijk met de Seek Compact gemaakt. Voordeel van de Seek is dat het de accu van de telefoon gebruikt, waar de FLIR One een eigen accu heeft (welke weer niet super is schijnt).

Hij moet nog binnen komen, dus heb nog geen hands-on ervaringen.
oh, dat is een bijzondere keuze. waarom ben je op de PRO LT versie uitgekomen en niet op de PRO? lijkt me dat alles wat er extra op de PRO LT zit i.v.m. de basis versie ook met post-processing software uit te voeren zijn (FLIR TOOLS). of is dat te eenvoudig gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

HiBe schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:02:
oh, dat is een bijzondere keuze. waarom ben je op de PRO LT versie uitgekomen en niet op de PRO? lijkt me dat alles wat er extra op de PRO LT zit i.v.m. de basis versie ook met post-processing software uit te voeren zijn (FLIR TOOLS). of is dat te eenvoudig gedacht?
Geen idee of daar een verschil in zit qua post-processing; maar mogelijk dat andere experts hier daar een beter antwoord op hebben.

Hier een lijstje qua vergelijk. Onder andere het aantal meetpunten en nog wat klein grut, heeft mij doen besluiten voor de LT te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lyv7Xz5d2xADJFJBzV7Fb8m39z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/poiYNtcNhm0ksMy65PtOIpwn.png?f=fotoalbum_large

Lijstje komt van: https://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/flir-one-collectie/

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 28-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 28-04 09:57
Ik ben gaan spelen met de FLIR pro. Maar hoe lees ik de foto exact uit?

Ik zie bv niet alle vloerverwarming buizen even duidelijk. En hoe meet je binnen koude stroom of van buitenaf warmtestroom? Is dat simpel blauw binnen en rood buiten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbXSCTw3dg9noxicB1sW29JwsT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZlkG6eZgVSW9Tepez7KTNDf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3JtH9a84gZI4axa_zNR0AVkHys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fcn4BpivYaO4jdPD34PtJbvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5aojdwsfOWRhWONZSd5KmBjSBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuJdaVAKZjKfdVyn1BF9vNq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gholwxXVqHQhKLRlaATq0hnm5g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puBAure0d79Jn1sBtJ6neLcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y0NvBiTh617bfVn706bGD4U8uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46j57dbW2APdOaBliTUHdbaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iJ_ul22UD0XjsxIp_SpmpSbUE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC1WvhAgV0FxWm6UhaDwUmfi.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
water_escape schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:42:
Ik ben gaan spelen met de FLIR pro. Maar hoe lees ik de foto exact uit?

Ik zie bv niet alle vloerverwarming buizen even duidelijk. En hoe meet je binnen koude stroom of van buitenaf warmtestroom? Is dat simpel blauw binnen en rood buiten ?
Ja, de vloerverwarmingsbuizen die richting het blauw gaan zijn gewoon (een stuk) kouder dan de gele buizen en vallen daarmee weg in de temperatuur van je vloer zelf. Je kan je crosshairs er met de vinger naartoe slepen. Dan zie je realtime de gemeten temperatuur. Dan zal je dat ook zelf kunnen zien.

Er zitten inderdaad een paar (stuk) koude(re) vlakken tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 28-04 09:57
Sorry crosshairs? :).
Bedoel je de kruisjes met de temp erin in mijn beeld?

Dat deze kouder zijn zal een vraag zijn voor in een vloerverwarming topic. Toch jammer om te ontdekken zo.
CurlyMo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:48:
[...]

Ja, de vloerverwarmingsbuizen die richting het blauw gaan zijn gewoon (een stuk) kouder dan de gele buizen en vallen daarmee weg in de temperatuur van je vloer zelf. Je kan je crosshairs er met de vinger naartoe slepen. Dan zie je realtime de gemeten temperatuur. Dan zal je dat ook zelf kunnen zien.

Er zitten inderdaad een paar (stuk) koude(re) vlakken tussen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
water_escape schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:53:
Sorry crosshairs? :).
Bedoel je de kruisjes met de temp erin in mijn beeld?
[...]
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

water_escape schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:53:
Dat deze kouder zijn zal een vraag zijn voor in een vloerverwarming topic. Toch jammer om te ontdekken zo.
Daarvoor heb je toch dit ding gekocht 8) Hij werkt dus prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
_Arthur schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:11:
[...]

Geen idee of daar een verschil in zit qua post-processing; maar mogelijk dat andere experts hier daar een beter antwoord op hebben.

Hier een lijstje qua vergelijk. Onder andere het aantal meetpunten en nog wat klein grut, heeft mij doen besluiten voor de LT te gaan.

[Afbeelding]

Lijstje komt van: https://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/flir-one-collectie/
Bedankt. Duidelijk verhaal. Zou je een paarfoto’s willen posten zodra je de LT binnen hebt? Ben benieuwd hoe de resolutie eruit ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@HiBe

De FLIR One Pro LT is ondertussen binnen.

Twee dingen die mij reeds zijn opgevallen; de korte accu duur (ik denk dat ik er ~15mins gebruiks tijd uitkrijg) en de parallax. Ook de viewing-angle maakt dat je bij grotere objecten (een heel huis) wat verder weg moet staan, waardoor de warmte-resolutie minder wordt.

Mbt de accu: ik had toevallig de FLIR One Pro LT aan de lader hangen + nog in mijn telefoon zitten (iPhone 7Plus) en dat werkte! Terwijl ik de FLIR kon gebruiken, werd ie opgeladen. Tijd om mijn usb-accupacks op te laden 8)

Meeste foto's zijn gemaakt met MSX aan. Hierdoor krijg je foto's met een resolutie van 1440x1080. Zet je MSX uit, zijn het alleen de beelden van de warmtebeeldsensor zelf en zijn ze 640x480.

De eerste foto's zijn binnen gemaakt. Achterdeur, radiator, vloerverwarming, en stralingwarmte van een radiator (klein model).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDS6BpajYWB3i_rRYuKNdt_kFUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaAUvsQUoBYfNxZgg1Smq9p9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSqjYbxJtTHFL2b_P0rMyrpyAXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsIQMnvYHRZkucMxALp5hXgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFhl4Luf_seBrV-OjhnLvuvxyXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk9uv7wyb98aPNZl7L1eayjV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCzMf2UJV9Qlh7T3XryTYVH9fW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz8gRLjxJlqT6QzbzWoRwf8M.jpg?f=fotoalbum_large

Foto reeks buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbAK12gHfRRT6Md1uRDuZGn-0pU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bavn2uLcWxpbZiW1ntVuMF06.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SVYVtQ5HdgsM9PkztMad7HcH8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2IEOETXHx8sGWDfoNuMcazy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtPjuD_9k0Pem2MMf2gPK-tPSI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4znilzzd8QcQGSBSl7ibGdwn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9fGA5cB7uO1u8g1pNvEJHwuGl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJFHxbONAlHLxZ75vWZyBPyG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvGt_hl_J7kLN2i8BO6jn4mwGpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRwgFZ8w7xo42jico2S4dyBs.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog even met een ander palet lopen spelen; met deze is er een sneller verloop tussen de kleuren en zie je sneller de verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtBxwpgIGsAk2jrBS0X0-KSC6Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCh53mokidpzNKqsAxu9onNt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVibToO3VKHmZI9yobQk_zg_AlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR6GoEHQAdS6RBFuZFEcJYOk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 05-12-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0dpuAzl252OVtNOJlxuSxKuTJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prEmQ4gD6px09iZc6Y89pzON.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou69OB4qHyPBw4lOe4Y2AVoBBlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzK5zFrDWRUtE524NwgYQ5kC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1H-MT9eOsn3qDtCAN_1NG4K1No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zV29w8GibGlieF53G1sfLBjD.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond bij +2 graden deze foto's gemaakt in Den Haag.

WAUW!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@mkleinman dus bij enkel glas zeker je gordijnen dichthouden? Of vond je zo je auto terug :+ (en is dan de Pug of de Posh van jou)

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 08-12-2020 00:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:26:
@mkleinman dus bij enkel glas zeker je gordijnen dichthouden? Of vond je zo je auto terug :+ (en is dan de Pug of de Posh van jou)
Mijn autootje stond verderop :)

Glas meten en er conclusies aan verbinden met warmtebeelden is nogal een dingetje. Glas reflecteert namelijk het IR spectrum wat de camera meet. Dus je ziet in hoge mate de reflectie in het glas en niet de temperatuur van het glas zelf.

Ik heb daarvoor PVC tape in mijn bak zitten met een bekende emissiewaarde. Als je die op het glas plakt wacht totdat de tape de temperatuur van het glas heeft overgenomen dan kan je dan de tape fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

mkleinman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:22:
Glas meten en er conclusies aan verbinden met warmtebeelden is nogal een dingetje. Glas reflecteert namelijk het IR spectrum wat de camera meet. Dus je ziet in hoge mate de reflectie in het glas en niet de temperatuur van het glas zelf.
Verschillen tussen b.v. HR++ en oud dubbel-glas is wel inzichtelijk te maken. Linker deel = HR++, rechter deel = oud dubbel glas. Of het verschil tussen b.v. HR+ en HR++ te zien is, zal op deze manier lastiger zijn en jouw methode natuurlijk stuk beter ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg1IfBAsQSwMB2HeUbv3Tn05978=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wClzo52PlepP4SSj6BiDPFr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 08-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
_Arthur schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
[...]

Verschillen tussen b.v. HR++ en oud dubbel-glas is wel inzichtelijk te maken. Linker deel = HR++, rechter deel = oud dubbel glas. Of het verschil tussen b.v. HR+ en HR++ te zien is, zal op deze manier lastiger zijn en jouw methode natuurlijk stuk beter ;)

[Afbeelding]
En toch moet je hier heel voorzichtig mee zijn want het kan enorm afhangen van de reflectie. Maak maar eens een foto van een raam en ga maar zwaaien, dan zie je je zelf zwaaien op de foto als reflectie in het glas.

Veiligste methode om twee stukken glas is om er tape op te plakken en dan onderling te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

mkleinman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:50:
En toch moet je hier heel voorzichtig mee zijn want het kan enorm afhangen van de reflectie. Maak maar eens een foto van een raam en ga maar zwaaien, dan zie je je zelf zwaaien op de foto als reflectie in het glas.

Veiligste methode om twee stukken glas is om er tape op te plakken en dan onderling te meten.
Oh, dit is ook geen exacte wetenschap wat ik doe gelukkig 8)

Foto is gemaakt vanaf denk ik 5-6 meter afstand, kennelijk te weinig reflectie meer gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

_Arthur schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]
Hieronder wat ik zelf had gemaakt een tijdje geleden.

Het linker raam is oud dubbel glas en het rechter raam is HR+ glas. De laatste lijkt minder warmte uit te stralen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mtZJSH2/woonkamer-verschil-hr-glas-en-oud-dubbelglas-FLIR5144.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4g1QC55/woonkamer-verschil-hr-glas-en-oud-dubbelglas-FLIR5145.jpg

Zie ook originele post: DJ^ in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 19:39
Interessant spul. Heel interessant als je op wat grotere scheel kweekt vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55
Afgelopen dagen een Flir gen 3 geleend en wat foto's om en rond het huis gemaakt. Je kan wel goed zien dat er in 1955 nog niet heel veel rekening werd gehouden met warmtebruggen. Zoals hier te zien is, de betonvloer loopt van binnen door naar buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKADfdgmQEDHnNsLRwg8BspOsKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqS1qFsJqiFEeCJKwUHHP2Mf.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ziet de zijkant van een portiekflat uit 1955 zonder enige vorm van isolatie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/607eW2Vz6eHU-HSXfH5l-qcLL_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Its7rLVpiLQKnGRt4VQ5fDnM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door KoenVW76 op 08-12-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteravond bij +2 graden deze foto's gemaakt in Den Haag.

WAUW!
Hoe kies je nou een goede span (min en max temperatuur)? Nu het weer kouder wordt is het erg leuk om met de FLIR rond het huis te lopen. Maar ik worstel altijd een beetje met de in te stellen span. Als deze niet goed staat dan wordt de afbeelding veel te 'warm' getoond. Ik wil juist de excessen eruit laten springen.

Is er een vuistregel om je min en max temperatuur te kiezen? Het gaat dan zowel als foto's binnen maken waarbij ik koude plekken wil spotten en andersom, foto's van buiten waar ik warmtelekken wil vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
Bij mijn in de telefoon ingebouwde FLIR kiest hij in eerste instantie zelf het kleurenbereik van de hoogste en laagste temperatuur binnen de field of view. Zo komen subtiele temperatuurverschillen van ca 1 graad Celsius er al goed zichtbaar uit bij bijvoorbeeld vloerverwarming. Wat niet helpt is als je een hete of koude puntbron in je beeld hebt, want dan rekt ie de scale uit en verdwijnt het subtiele verschil waar je misschien naar op zoek ben.

Je kan echter (bij de telefoon versie iig) de scale vastzetten, of zelf bepalen.
Wat ik normaal doe, is gewoon het plaatje schieten van het object waar ik nieuwsgierig naar ben, en achteraf in FLIR tools met het kleurbereik spelen tot ik tevreden ben over het resultaat. Hij slaat 'm namelijk niet als domme JPG op, maar als slimme afbeelding. De temperatuurverdeling of kleurenpallet kan je dus achteraf nog bijstellen naar wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Robonus Die auto-scale vind ik daarom juist vervelend. Als ik naar een muur kijk hier, dan hangt er bijv. een wifi-accespoint die eruit springt. Of een adapter in een stopcontact. De koude plekken zie ik daardoor niet goed meer.

Achteraf aanpassen ken ik, maar ik doe het liever terwijl ik het bekijk. Heb idd een FLIR voor de telefoon, ik gebruik de alternatieve app 'Thermal Camera+'. Die vind ik fijner en vooral sneller werken dan de FLIR app. Ik kan daarmee het palette locken (huidige onder- & bovengrens vastzetten), of zelf waardes aangeven.

Maar ben meer opzoek naar een soort 'thermografie vuistregel' in het algemeen om de span beter te matchen met waar je naar wilt kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:48:
[...]

Hoe kies je nou een goede span (min en max temperatuur)? Nu het weer kouder wordt is het erg leuk om met de FLIR rond het huis te lopen. Maar ik worstel altijd een beetje met de in te stellen span. Als deze niet goed staat dan wordt de afbeelding veel te 'warm' getoond. Ik wil juist de excessen eruit laten springen.

Is er een vuistregel om je min en max temperatuur te kiezen? Het gaat dan zowel als foto's binnen maken waarbij ik koude plekken wil spotten en andersom, foto's van buiten waar ik warmtelekken wil vinden.
Hangt van oppervlak af waar ik nadruk op wil leggen. In geval van deze gevelfoto's draai ik ondergrens zover omhoog dat de donkerste kleur net niet zwart is. Daarna pak ik bovengrens en daar doe ik hetzelfde mee totdat ook die net niet overstuurt qua geel.

En dan heb je in principe de meest zeggende foto qua warmtebeeld. Het is alleen erg bewerkelijk en ik moet dat dus per foto doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOo-WHXiVSYtjo4AjzTSMMNRa-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B2gJs5oq98YqbeZNSWLOQ6uY.jpg?f=user_large

En toch kon ik m'n ouders er nog steeds niet van overtuigen om het vloerkleed weg te halen, zelfs nadat ik ze de foto liet zien :X

Als je het vloerkleed optilde zag je ook duidelijk dat de warmte eronder bleef hangen, het was daar veel warmer dan de rest van de vloer.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Hier het zelfde probleem met mijn vriendin, "maar een kleed is zo gezellig" :)

Het viel me trouwens mee dat ik uberhaupt iets van de slangen kon zien door het kleed heen, zeker toen ik
een nieuw feature van mijn scriptje probeerde, de range van de colormap automatisch aanpassen aan de temperaturen binnen een selecteerde box. Er handig om snel extra contrast te krijgen op bepaalde gebieden van de foto zonder heel moeilijk te hoeven doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5tuWaVnBjGGDh2Jh9Yj31QQjcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7kKXR5Z0QVNkB154tGzyzPPN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar is dat wel zo'n probleem dan? De warmte is niet ineens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
PentaClover schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:06:

Het viel me trouwens mee dat ik uberhaupt iets van de slangen kon zien door het kleed heen,
In het halletje hebben we een grote deurmat liggen, daar zie je de vloerverwarmingslangen ook prima doorheen. Boven hebben we geen vloerverwarming maar je ziet wel precies waar de warme waterleiding ligt die in de betonnen afwerkvloer ligt. Door het laminaat heen zie je een heel duidelijke band van warmte lopen. Beneden zie je die zelfs door de kanaalplaatvloer in het plafond lopen. De warmte straalt uiteindelijk overval wel doorheen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
@MikeyMan Het probleem is dan dat de vriendin op de bank zit met een 6 m2 kleed voor zich waar minder warmte doorheen komt en dan de verwarming hoger wil hebben omdat ze het koud heeft, terwijl ze als ze 8 meter verderop aan de tafel zit waar geen kleed is, ze roept dat de verwarming lager moet omdat het zo warm is ... dat alles bij de zelfde kamer temperatuur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PentaClover schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:12:
@MikeyMan Het probleem is dan dat de vriendin op de bank zit met een 6 m2 kleed voor zich waar minder warmte doorheen komt en dan de verwarming hoger wil hebben omdat ze het koud heeft, terwijl ze als ze 8 meter verderop aan de tafel zit waar geen kleed is, ze roept dat de verwarming lager moet omdat het zo warm is ... dat alles bij de zelfde kamer temperatuur 8)7
Aanvoer beetje lager zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
DJ^ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:45:
[...]

Hieronder wat ik zelf had gemaakt een tijdje geleden.

Het linker raam is oud dubbel glas en het rechter raam is HR+ glas. De laatste lijkt minder warmte uit te stralen.
[Afbeelding] [Afbeelding]

Zie ook originele post: DJ^ in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Wil je het echt meten dan moet je werken met een tape die een hoge emissiviteit heeft. Je hebt PVC tape van 4cm breed bij de warmteservice. Kost ongeveer 5 euro per rol. Deze tape heeft een E waarde van > 0.95. Plak je die op de ruit en meet je die na een minuut of 5 dan weet je de temperatuur van het raam. Die kan je dan vergelijken met andere ramen buiten.

Een foto van een raam zo geeft je een indicatie, je kan er *iets* aan aflezen maar de aflezing is gevaarlijk omdat glas ontzettend veel IR licht wat de camera meet reflecteert.

In foto's kan je soms zelfs de takken van een boom terug zien in de reflectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:51:
[Afbeelding]

En toch kon ik m'n ouders er nog steeds niet van overtuigen om het vloerkleed weg te halen, zelfs nadat ik ze de foto liet zien :X

Als je het vloerkleed optilde zag je ook duidelijk dat de warmte eronder bleef hangen, het was daar veel warmer dan de rest van de vloer.
Zelfde discussie hier met de vriendin. Kleed. Moet. Blijven.

Op zich gaat die warmte voor een klein deel naar beneden maar grotendeels blijft deze in de buis zitten (want het water geeft de warmte niet af) dus alles bij elkaar zal het effect meevallen behalve dat de kamer moeilijker opwarmt lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
MikeyMan schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:42:
[...]
Aanvoer beetje lager zetten?
De aanvoer temperatuur is het gevolg van de energie die de CV ketel in het water stopt, en het afgifte vermogen van de radiatoren+vloer verwarming bij de temperatuur van het water.
Dat betekend dat zolang het afgifte vermogen lager is dan het minimum vermogen van de ketel, de aanvoer temperatuur zal blijven stijgen.
De ketel staat al begrenst op zijn minimum vermogen, dus de enige manier om de aanvoer temperatuur te laten dalen is meer afgifte vermogen ... bijvoorbeeld een 6m2 vloerverwarming extra omdat je het redelijk goed isolerend kleed dat eroverheen ligt weg haalt :Y

Pagina: 1 ... 14 ... 27 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.