Inderdaad glas reflecteerd IR echt heel goed, gisteren avond buiten gezeten onder onze overkapping en het houtkacheltje aangestoken toen dacht ik wat later op de avond ik ga eens wat foto's maken.mkleinman schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:39:
[...]
Wil je het echt meten dan moet je werken met een tape die een hoge emissiviteit heeft. Je hebt PVC tape van 4cm breed bij de warmteservice. Kost ongeveer 5 euro per rol. Deze tape heeft een E waarde van > 0.95. Plak je die op de ruit en meet je die na een minuut of 5 dan weet je de temperatuur van het raam. Die kan je dan vergelijken met andere ramen buiten.
Een foto van een raam zo geeft je een indicatie, je kan er *iets* aan aflezen maar de aflezing is gevaarlijk omdat glas ontzettend veel IR licht wat de camera meet reflecteert.
In foto's kan je soms zelfs de takken van een boom terug zien in de reflectie.
Onderstaande foto zie je links: kacheltje van buiten de overkapping met de glazen schuifwant dicht door het glas gefotografeerd, je ziet alleen wat warme lucht door de 5mm kier tussen de glas panelen door weg lekken, het kacheltje dat in het verlengde staat van de grens tussen het 2de en 3de glaspaneel zie je niet eens oplichten. Warmste spot in deze foto is +/- 9.5oC.
De foto rechts is aan de andere kant van het glas iets dichterbij, waarbij de camera +/- 200oC liet zien terwijl het kacheltje al aan het afkoelen is. Al deze infrarood wordt door het glas gewoon gereflecteerd en zie je met de camera dus niet vanaf de buiten kant.
Helaas geen foto van gemaakt, maar toen ik door de glazen panelen vanuit binnen naar buiten keek met de camera zag ik het kacheltje perfect in het glas reflecteren alsof hij buiten in de tuin stond te gloeien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RXvbHIniLM7JhImd3w1YaATR.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR