Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
mkleinman schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:39:
[...]
Wil je het echt meten dan moet je werken met een tape die een hoge emissiviteit heeft. Je hebt PVC tape van 4cm breed bij de warmteservice. Kost ongeveer 5 euro per rol. Deze tape heeft een E waarde van > 0.95. Plak je die op de ruit en meet je die na een minuut of 5 dan weet je de temperatuur van het raam. Die kan je dan vergelijken met andere ramen buiten.

Een foto van een raam zo geeft je een indicatie, je kan er *iets* aan aflezen maar de aflezing is gevaarlijk omdat glas ontzettend veel IR licht wat de camera meet reflecteert.

In foto's kan je soms zelfs de takken van een boom terug zien in de reflectie.
Inderdaad glas reflecteerd IR echt heel goed, gisteren avond buiten gezeten onder onze overkapping en het houtkacheltje aangestoken toen dacht ik wat later op de avond ik ga eens wat foto's maken.
Onderstaande foto zie je links: kacheltje van buiten de overkapping met de glazen schuifwant dicht door het glas gefotografeerd, je ziet alleen wat warme lucht door de 5mm kier tussen de glas panelen door weg lekken, het kacheltje dat in het verlengde staat van de grens tussen het 2de en 3de glaspaneel zie je niet eens oplichten. Warmste spot in deze foto is +/- 9.5oC.
De foto rechts is aan de andere kant van het glas iets dichterbij, waarbij de camera +/- 200oC liet zien terwijl het kacheltje al aan het afkoelen is. Al deze infrarood wordt door het glas gewoon gereflecteerd en zie je met de camera dus niet vanaf de buiten kant.
Helaas geen foto van gemaakt, maar toen ik door de glazen panelen vanuit binnen naar buiten keek met de camera zag ik het kacheltje perfect in het glas reflecteren alsof hij buiten in de tuin stond te gloeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4kNAU7c2YrvqXdphzgRerPhfcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RXvbHIniLM7JhImd3w1YaATR.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• ALCON13
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik wil graag een warmtebeeld camera aanschaffen. Nu zit ik te twijfelen tussen een flir E6 wifi 160x120 pixels of een flir C5 compact camera met 160x120 pixels. Beide camera's kan ik voor nagenoeg hetzelfde bedrag kopen iemand die ervaring heeft met deze twee camera's?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 09:35

Diamon

The Weird One

Hobbymatig regelmatig bezig met reparaties van defecte apparatuur, o.a. moederborden waar kortsluiting inzit.
Gebruik vaak een regelbare voeding (voltage injectie) en IPA, maar dit is niet altijd even effectief.

Iemand hier ervaring met een WBC en bovenstaande werkzaamheden?

Kwam op Banggood de AMG8833 IR 8x8 Infrared Thermal tegen, zou zoiets hier geschikt voor zijn....

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ALCON13 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:04:
Ik wil graag een warmtebeeld camera aanschaffen. Nu zit ik te twijfelen tussen een flir E6 wifi 160x120 pixels of een flir C5 compact camera met 160x120 pixels. Beide camera's kan ik voor nagenoeg hetzelfde bedrag kopen iemand die ervaring heeft met deze twee camera's?
Niet met beiden, ik heb recentelijk een C5 gekocht, de wifi krijg ik niet zo maar werkend, en er is geen info waarom dat dan niet werkt. Ik zal eens een keer een hotspot op mijn telefoon aanzetten met een simpel wachtwoord kijken of dat dan wel werkt.
Verder moeilijk om er iets over te zeggen zonder vergelijkings materiaal te hebben gebruikt :)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
Ben vandaag nog eens gaan hobby-en, heb een feature toegevoegd aan mijn scripje om in een foto een box te selecteren waar dan een nieuwe image map van gemaakt wordt en als overlay in de foto geplakt. De overlay is dan geschaald naar de temperaturen die zich binnen die box bevinden, en om verwarring te voorkomen maar een andere temperatuur colormap gebruikt. Handig om op een foto details naar boven te krijgen zonder meteen de rest van de foto te verzadigen als er een flinke hotspot in de foto zit, zoals bijvoorbeeld een kacheltje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK-_X4vovz_54G3-kjFiUsc18UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxRRvjMyAILSGdiRoH71NhKx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
@PentaClover Is het al tijd voor een github of anderszins manieren van delen van dat script?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

@PentaClover dat begint ondertussen best een gaaf scriptje te worden! Ik moet mij ook maar eens verdiepen in de sctructuur van het foto bestand dat er uit de camera komt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17

Japie.G

Colour Classic

CurlyMo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:46:
@PentaClover Is het al tijd voor een github of anderszins manieren van delen van dat script?
😀

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@CurlyMo , @franssie , @Japie.G , Ik heb het de komende dagen nogal druk, maar ik zal kijken of ik binnenkort een clean-up actie kan doen, wat commentaar toevoegen en het op GitHub zetten.
De interface van dit proof of concept is een beetje 1980, een paar matplotlib widgets i.c.m. toetsenbord aanslagen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
@CurlyMo , @franssie , @Japie.G

Een kerst cadeautje:
https://github.com/PCKoper/FLIRImageProcessor

Ik heb het een beetje opgeschoont en van commentaar voorzien op sommige plaatsen, er zit niet echt fout afhandeling in, dus zie het meer als een proto type dan een volledig product.

De offset tussen het thermal image en het normale image zit hard gecodeerd in het script, dus dat zal je
zeer waarschijnlijk voor je eigen camera moeten aanpassen om ze netjes over elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 17:27
Mijn (tweede) Flir One Pro houdt het, ook na urenlang opladen, binnen 5 minuten voor gezien.
Ik heb Google en dit forum doorzocht naar mogelijkheden om de batterij te vervangen, maar niks gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 14:50

_Arthur

blub

JW te R schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:00:
Mijn (tweede) Flir One Pro houdt het, ook na urenlang opladen, binnen 5 minuten voor gezien.
Ik heb Google en dit forum doorzocht naar mogelijkheden om de batterij te vervangen, maar niks gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Powerpack er aan. Je kan ze opladen & gebruiken tegelijkertijd. Lange kabel er aan, powerpack in je jaszak en spelen maar.

Enige andere oplossing is retour onder garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 02-01-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:00
Zonet een Blackview BV9900 Pro besteld, hopelijk morgen al mee spelen!

-edit-

Tuuuurlijk, hij wordt morgen (donderdag) pas bezorgd. }:|

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2021 13:25 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Nog een kleine feature toegevoegd aan het script:

Mogelijkheid om een Threshold temperatuur te selecteren, en dan vervolgens bij een box selectie
alle pixels in de box die onder deze temperatuur zitten op 0.0 te zetten en over de overige pixels
een gemiddelde temperatuur uit rekenen en het geheel met een overlay in de foto te zetten.

Voorbeeld voor toepassing, een gemiddelde radiator temperatuur bepalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYCojMYoN7O1c-0JF5OCOsqYT7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6O9rG4ohwtaD1qpJwhaO0QwG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
Ik zit even met een interpretatie vraag rond deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zA12a65opVxqNqZMpynpaNqZMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHhprYLeIc5Y6eE34vHBGE3w.jpg?f=fotoalbum_large

De plint van ons huis is cement wat antraciet is gelatext. De gevel is wit gekeimd. Er zal dus wel emissiviteitsverschil zijn. Echter gezien de donkere plint heb ik toch het idee dat daar een koudebrug lijkt te zitten. Is dat een terechte conclusie?

De muur is een spouwmuur met 5 cm brede spouw die is nageisoleerd met parels.

Met een iets ander palet misschien wat duidelijker te zien. De plint is warmer dan het dubbelglas erboven lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYxJEqDe7JkHt7HKoCFIK4YpfMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mohBY3PfUpyQSqgi5otZ4a6j.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door rykers op 10-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@rykers158 gevalletje op de bouwtekening kijken hoe je buitenmuur is opgebouwd. Eventueel op te vragen bij je gemeente. Lukt dat niet, zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan. Bijvoorbeeld kijken of je bouwtekeningen kan vinden van woningen met een vergelijkbaar bouwjaar en manier van bouwen.

Maar het lijkt bijna alsof het onderste deel 1 geheel is en geen spouw bevat. En dus een enorme warmte doorslag van binnenuit. Hoe is de temperatuur van de muur aan de binnenzijde?

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 10-01-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@_Arthur tekeningen uit 1924 heb ik niet en de gemeente helaas ook niet. Ik krijg ook het idee dat de plint massief lijkt te zijn.

Dan ga ik daar maar eens een steen uit de binnenmuur halen om dat te toetsen.

Het zou namelijk wel kunnen. De voorgevel is namelijk ook 1,5 steens zonder spouw en de topgevels op de verdieping waren steens.

Waar ik door twijfel is dat 5 cm weer een vreemde waarde is om op te vullen. Steensmuur met klampmuur zou kunnen, maar binnen is geen klampmuur.

Ook zou het natuurlijk nog kunnen dat er veel baarden of cement testen onderin aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

rykers158 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:12:
Ook zou het natuurlijk nog kunnen dat er veel baarden of cement testen onderin aanwezig zijn.
Dat lijkt mij sterk dat dat dan zo egaal is over meerdere meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
_Arthur schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Dat lijkt mij sterk dat dat dan zo egaal is over meerdere meters.
Nog een paar weken dan weet ik het. Eerst moet binnen het asbest verwijderd zijn, dan kan ik aan de slag in deze ruimte.

Maar de onderste stenen zijn wel anders in de buitengevel, dus zou mogelijk ook anders/minder net gemetseld kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

rykers158 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:19:
Maar de onderste stenen zijn wel anders in de buitengevel, dus zou mogelijk ook anders/minder net gemetseld kunnen zijn.
Onderste deel dat antraciet is, zal een zgn 'trasraam' zijn: https://www.joostdevree.nl/shtmls/trasraam.shtml

Trasraam is de wat verouderde benaming voor een cementraam: het waterdichte metselwerk in muren tegen het optrekken van grondvocht, meestal ca. 6 lagen baksteen hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
_Arthur schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Onderste deel dat antraciet is, zal een zgn 'trasraam' zijn: https://www.joostdevree.nl/shtmls/trasraam.shtml

Trasraam is de wat verouderde benaming voor een cementraam: het waterdichte metselwerk in muren tegen het optrekken van grondvocht, meestal ca. 6 lagen baksteen hoog
Klopt is een trasraam. Alleen geen cement, maar kalk en traszand naar verwachting gezien het bouwjaar. De onderste stenen zijn wel veel harder dan de extreem zachte stenen er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 22:20
mkleinman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:22:Glas meten en er conclusies aan verbinden met warmtebeelden is nogal een dingetje. Glas reflecteert namelijk het IR spectrum wat de camera meet. Dus je ziet in hoge mate de reflectie in het glas en niet de temperatuur van het glas zelf.

Ik heb daarvoor PVC tape in mijn bak zitten met een bekende emissiewaarde. Als je die op het glas plakt wacht totdat de tape de temperatuur van het glas heeft overgenomen dan kan je dan de tape fotograferen.
Vraagje over de tape. Welke tape gebruik je hiervoor en waar is deze te koop? Ik kan alleen tape vinden van testo en deze is nogal prijzig. Of is bijv een donker A4 papier ook al goed?

[ Voor 6% gewijzigd door kiwi71 op 16-01-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

JeroenH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:39:
Zonet een Blackview BV9900 Pro besteld, hopelijk morgen al mee spelen!

-edit-

Tuuuurlijk, hij wordt morgen (donderdag) pas bezorgd. }:|
En hoe bevalt ie?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
kiwi71 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Vraagje over de tape. Welke tape gebruik je hiervoor en waar is deze te koop? Ik kan alleen tape vinden van testo en deze is nogal prijzig. Of is bijv een donker A4 papier ook al goed?
In principe elke PVC tape voldoet. Warmteservice verkoopt tape van ongeveer 4cm breed en kost 5 euro per rol.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
rykers158 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:53:
Ik zit even met een interpretatie vraag rond deze foto:
[Afbeelding]
Het is in ieder geval geen doorgestoten betonvloer. Na asbestverwijderen heb ik alleen zand met wat bakstenen erop over. Daar zaten tegels overheen gelijmd.

Daarna begonnen met de muur kaal te halen aan de binnenzijde en een oude door voor voor een gevelkachel tegengekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouKMoaax2ZSE2xF_DWp0_rwKApc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZeDEmyCMA7Rk7KP99e6vsDO.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze plek is maar een beperkte hoeveelheid isolatie korrels aanwezig. Ook is de spouw hier niet zo breed, maar dat zou nog kunnen komen door het dichtzetten kunnen komen. Volgend weekend nog maar ergens een gat maken.

Ik heb wel het vermoeden dat de rest ongeveer hetzelfde zal zijn.
Aan de andere zijde van mijn woning heb ik al een voorzetwand. Ook daar is nog duidelijk een temperatuurverschil te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twxaoNfVJxf2bb_6--_WuOaSDq8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uZZwrwvfc0PB1EWq7XtpP0Ud.jpg?f=user_large

Zou het een idee zijn om hier een 12,5mm xps plaat tegen aan te zetten en dat te stucen? Of is dit niet zo'n groot probleem?
Het voordeel wat ik kan bedenken is dat nu in ieder geval de oplegging van de houten balken van de verdieping nooit het koudste punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
*knip*, zie topicwarning.

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 00:04

icecreamfarmer

en het is

rykers158 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Het is in ieder geval geen doorgestoten betonvloer. Na asbestverwijderen heb ik alleen zand met wat bakstenen erop over. Daar zaten tegels overheen gelijmd.

Daarna begonnen met de muur kaal te halen aan de binnenzijde en een oude door voor voor een gevelkachel tegengekomen:
[Afbeelding]

Op deze plek is maar een beperkte hoeveelheid isolatie korrels aanwezig. Ook is de spouw hier niet zo breed, maar dat zou nog kunnen komen door het dichtzetten kunnen komen. Volgend weekend nog maar ergens een gat maken.

En je meet normaliter toch van buiten naar binnen zodat je kunt zien hoeveel warmte weglekt?
Ik heb wel het vermoeden dat de rest ongeveer hetzelfde zal zijn.
Aan de andere zijde van mijn woning heb ik al een voorzetwand. Ook daar is nog duidelijk een temperatuurverschil te zien:
[Afbeelding]

Zou het een idee zijn om hier een 12,5mm xps plaat tegen aan te zetten en dat te stucen? Of is dit niet zo'n groot probleem?
Het voordeel wat ik kan bedenken is dat nu in ieder geval de oplegging van de houten balken van de verdieping nooit het koudste punt zijn.
En als je de foto 's nachts maakt dan zou eventuele straling van de zon geen invloed moeten hebben.

Overigens heb ik een warmtebeeld camera gekocht maar hoe gebruik je zo'n ding nu effectief?
Uit mijn metingen komt naar voren dat mijn dubbelglas (vanuit buiten) net zo warm is als de gevel. Dan kan ik toch op maken dat de gevel slecht/niet geisoleerd is?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@icecreamfarmer bij mij speelt op die gevel zin instraling geen rol, is namelijk de noord noord west zijde.

Inmiddels heb ik het binnen een stuk afgegraven. En is het zand tegen de gevel aan vochtig. Ca. 40-50.cm uit de gevel is het kurkdroog.

Nog maar eens een extra steen loshalen om te zien of op een andere plek veel troep in de spouw zit ipv EPS parels.

Wat betreft jouw vraag, als de gevel buiten net zo koud is als het glas en je geen triple glas hebt, dan is die vrijwel zeker niet geïsoleerd. Echter zelfs mijn ongeisoleerde 1,5 steens gevel isoleert nog beter dan standaard dubbel glas. Dus geen verschil vind ik toch wat vreemd. Misschien eens een foto posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
Overigens heb ik een warmtebeeld camera gekocht maar hoe gebruik je zo'n ding nu effectief?
Uit mijn metingen komt naar voren dat mijn dubbelglas (vanuit buiten) net zo warm is als de gevel. Dan kan ik toch op maken dat de gevel slecht/niet geisoleerd is?
Plaats eens wat foto's. Dat verduidelijkt vaak zaken. Maar als je gevel echt even warm (of koud) is als je glas, heeft je gevel een groot warmte-lek-probleem.

Glas isoleerd sowieso slecht, ook HR+++. Dat kan je globaal vergelijken qua isolatiewaarde met een spouwmuur met 6,5cm glaswol isolatie. Wat neer komt op een Rtot waarde van gemiddeld 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgens mij is er aantal pagina’s terug nog door @mkleinman aangegeven dat je temperatuur van glas lastig kunt meten. Workaround was volgens mij stukje tape erop en na paar minuten acclimatiseren de temperatuur van de tape meten.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 00:04

icecreamfarmer

en het is

ThinkPadd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:25:
Volgens mij is er aantal pagina’s terug nog door @mkleinman aangegeven dat je temperatuur van glas lastig kunt meten. Workaround was volgens mij stukje tape erop en na paar minuten acclimatiseren de temperatuur van de tape meten.
Nu zo gedaan:

Het heeft even geduurd maar hierbij de warmtebeeld foto's
Eerst de overzichtfoto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv4-NeQz40H0kNbl-vsMitzbw10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RBoGPEKAUKWLBbYJcgSCcwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PEZkjYAsEqxyZ_gL5YwEuP61lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9bZK9QATQQWqThpsgYU8I48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Zx4gja1YhSYhcudO_Vogtbe2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATrpz5p5kfeZLFXlzYwMyCQd.jpg?f=fotoalbum_large

Dan detail zijmuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaMmEVIpUD58-pz_XzxO5FoyzpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDdtdY8OVOkWJ2pmHGxSSFYR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSbwbeiuNyb-_lOTJblQzf9Uurw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH2Q2qYIOFxOGd4inA64po2l.jpg?f=fotoalbum_large

Detail raam gemeten met tape op het glas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4veRz1knsldxiACUg24cbAPd1PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r4dqfJnedhgmmd25dwHESyk.jpg?f=fotoalbum_large

En zithoek van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJJRU257xjQsOiNiq6TUl6OcUkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcRslMtOhHqHzVCVaE1RhzzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZRc4aSTRbsoXXpZxVBcCvkAVrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veXvG4G7Gsbn1sSBbFbXAZnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5wzzXoO_UYXkNAmEx3myjFCppU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yve0dyjZIOfn56CKA7sTCNCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik zie zijn met name de aluminium kozijnen echt enorme koudebruggen.
Muur lijkt even goed geïsoleerd te zijn als het HR glas uit 2000.

Heb ook een endoscoop gekocht zodat ik de isolatie in de spouw kan gaan controleren. Maar mijn vermoeden is dat hij leeg is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 11:36
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een warmtebeeldcamera en ben al dagen aan het lezen en het vergelijken. Het is voornamelijk voor gebruik rondom mijn eigen pand waar ik de komende jaren veel tijd en geld in verwarming en isolatie moet investeren.

De Flir One lijkt leuk, maar ik lees veel over batterijproblemen en het is niet echt robuust.
Via de C3 en C5 kwam ik op de Bosch GTC 400 C.

De GTC lijkt mij de ideale prijs/prestatie verhouding te hebben. (€765 inc btw met 2 Akkus op Amazon.de). En qua prestaties zou hij vergelijkbaar moeten zijn met de Flir E6.

Hier iemand ervaring met de Bosch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ailp15za77x-l5ZVDEIEsDSh-xM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gUPmh9P86z4cLsJXpKT1c3Xm.jpg?f=user_large

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

yzf1kr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
De Flir One lijkt leuk, maar ik lees veel over batterijproblemen en het is niet echt robuust.
Batterij probleem met mijn Flir One heb ik "opgelost" met een externe accupack; je kan hem namelijk tegelijkertijd gebruiken en opladen.

Voor niet commercieel en eigengebruik, is hij robuust genoeg. Tenzij je zelf niet/nooit zuinig met je spullen omgaat, dan is een all-in-one misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@_Arthur Aan een externe accupack had ik nog niet eens gedacht, maar dat is wel handig als dat kan werken.

Ik heb hier nog deze Flir One maar die is haast onbruikbaar door de slechte accu.
Heb 'm een tijd lang niet meer gebruikt en kwam er vandaag achter dat ik nu een telefoon heb
met USB-C...handig. D'oh! :F

Dat wordt even een USB-adapter bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40
Wil voor zakelijk gebruik ook een camera aanschaffen, (bouw/isolatielekken) dacht eerst aan een smartphone (opzet)camera maar kwam nu ook HTI HT-18 HT-19 en A9 tegen met redelijk hoge resolutie en lage prijs. Iemand hier ervaring mee? En weet iemand zo de verschillen want dat wordt mij ook niet echt duidelijk (behalve wifi)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvbosma
  • Laatst online: 23:40
Ik heb de HTI-18 besteld, 305euro van ali, 220x160pixels verschil tussen deze en de hti-19 is de resolutie en de a9 heeft wifi.

deze video geeft goed weer wat ie kan.

YouTube: HT-18 Thermal Imaging Camera - Review & Demo

Wat ie wel kan, foto en ir over elkaar heen leggen
fotos maken van wat je meet
verschillende kleurprofielen.
Temp op de croshair meten.
Hoogste en laagste temperatuur meten in beeld.
Emissiviteit instellen
Redelijk vloeiend beeld/snel met registreren

Wat ie niet kan; achteraf waardes uitlezen
Een vaste schaal aanhouden, de schaal is altijd relatief tot wat er op beeld is. (behalve in zwart wit volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 14:04
zie topicwarning

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 01-09-2021 07:39 ]

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander593
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-06 21:39
Gisten is mijn Seek compact pro binnen gekomen. Zeer enthousiast over de hoge mate van detail die je kan vastleggen met het juiste palet.
Gekocht via Ebay, nieuw uit Oostenrijk voor €405.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj5qWhL9N0QoorLGn9fs9ZAyCRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk0gKuTUIK4PRsAbzQDll5eV.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de podologen onder ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYAQH_s7LWYA6_YcUz6Y-I33jOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV6XS20Jk2plvzOFjsZAAPrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kLDQQuODpDCgmQG4ffgP9Ewsa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPtqL2bQHJRCEZnzwurAU2gI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVE_eGYH5839ElMKqUrnX-ap_BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f390GgYQHaAmZkR6aTjUKvHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhuoHhekC7928cnQqwZsrPf_XKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wwyli6EEr999Ril6ca64dN7.jpg?f=fotoalbum_large
Verwarmingsleidingen met aftakkingen in de vloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QtJO4nqzKhn7IiaKEEJ91_uYiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeEVVHnIHmrNc3KwKWER0rpL.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfs aderen vlak onder het oppervlak zijn zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 17:31
Een resolutie van 320*240 geeft inderdaad fors meer detail dan zo'n 80*60 sensor die de beelden mixt met een beeldcamera.

Is dat bij de Seek Pro ook nog mogelijk om een beeld-overlay toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander593
@Robonus Voor zo ver ik weet niet. Het is overigens wel mogelijk om het beeld van je normale camera te presenteren naast het beeld van de warmtecamera. Door middel van dubbel tikken, slepen en zoomen kan je de beelden laten oplijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bodejodel
  • Laatst online: 26-06 09:51
Vandaag heb ik een Flir E96 opgehaald. (https://www.flir.eu/products/e96/)  Mijn T640bx moest weg voor onderhoud, ik kon mijn camera eigenlijk niet missen en er was een extra camera nodig in verband met nieuwe medewerkers.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van deze camera. Wat 5 jaar geleden nog bijna € 30.000,- moest kosten heb je nu voor ca. € 11-12.000,- in handen. Nog steeds een ronduit bizar bedrag, maar ook wel een spectaculair verschil.

De E96 is de eerste pistoolgrip camera met 640x480 resolutie, maar kost ongeveer de helft ten opzichte van de T640 en zijn opvolgers. Intern zijn deze camera's vrijwel gelijk. Alleen de detector pitch is wat verder gekrompen van 17 µm naar 12 µm en ook softwarematig is er weer een slag gemaakt.

Als ik mijn T640 weer terug heb (en er aan denk) zal ik wat vergelijkende opnamen maken.

Hierbij alvast een kattenfoto. Hij ging er zo mooi voor zitten op mijn bureau. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R21B7ZamouRC8sBnGti8oF30g5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cu4B02wWsC54IWyz4l6dZOxt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Laatst online: 22-06 11:42
_Arthur schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Batterij probleem met mijn Flir One heb ik "opgelost" met een externe accupack; je kan hem namelijk tegelijkertijd gebruiken en opladen.
Interessant. Hoe heb je dat precies voor elkaar gekregen?

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Powerbank en een USB-A (of USB-C) naar microUSB kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ThinkPadd schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:46:
Powerbank en een USB-A (of USB-C) naar microUSB kabeltje?
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Laatst online: 22-06 11:42
Ah natuurlijk :)

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bodejodel
Zoals beloofd een paar vergelijkende opnamen met de E-96 en T640bx. Deze komen rauw van de camera en zijn dus onbewerkt in Flir Tools en niet verbeterd door de UltraMax functie.

De E96 voelt tijdens het gebruik en het maken van opnamen wat scherper en lijkt iets meer contrast weer te geven, maar heeft (daardoor?) wel een wat onrustiger beeld in de automatische level/span modus.
De "flits" leds en optische camera van de E96 zijn ook een slag beter dan die van de T640. Deze opnamen zijn bij de E96 ook echt goed bruikbaar voor in rapportages. Met de B640 moet je bij minder licht echt een aparte digitale camera hebben voor de optische opnamen.
Wanneer de E96 in automatische level/span modus staat kun je met een tik op het scherm je level/span automatisch instellen op het gebied waarop je tikt.
Leuke extra feature is dat de laser pointer van de E96 ook de afstand tot het object meet en weergeeft.

Verder zijn er technisch vrijwel geen verschillen, zoals je mag verwachten op basis van de bijna identieke ingewanden. Evolutie, geen revolutie (behalve qua prijs).

Ik heb inmiddels een aantal weken met de E-96 mogen werken en heb toch besloten de T640bx weer te gaan gebruiken als daily driver. De E96 heeft wat nieuwere handige snufjes, maar qua ergonomie wint de T640 het. Als je gedurende langere tijd met de camera's in handen staat wordt de E96 al snel topzwaar. Het zijn beiden even zware (1,3 kg!) toestellen, maar bij de E96 zit al het gewicht bovenin en heb je het met één hand vast. Dit ga je na een half uurtje al behoorlijk voelen. De E gaat naar een collega die de camera minder intensief zal gebruiken.

Als ik echter zelf de factuur zou moeten betalen was de keuze snel gemaakt. De E96 is een verschrikkelijk scherp geprijsde camera met een fantastisch beeld. Zeker in vergelijking tot de veel duurdere T640 en zijn opvolgers en heeft werkelijk alles wat een thermograaf zich momenteel, maar ook nog jaren in de toekomst kan wensen.

T640
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0QATimgkidchkIxfqOfYFOrAno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3F6G3HL17kABq69Uh7ysiXSD.jpg?f=user_large

E96
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_26RbtETiWXIC8bCrqU5CWDZSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oz0qCkM0ZNgyoZzqMTs3qTkE.jpg?f=user_large

T640
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxV0Vfb0JBkf8Zy9fqGSMxOOKsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XfyZGYnsXwgY2YIpvW22eB4.jpg?f=user_large

E96
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SXnNZ3ureGzC5PKEolLwF4Pbw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5wnvQwhfMtmRwg3PNrn3yGHF.jpg?f=user_large

T640
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy5Qd6xHsGlEpZXUrxUljX4wkog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVkC3Mg2RZKQzKxNPqI5m7Ak.jpg?f=user_large

E96
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5lQgfr0Kpaiu9ZefSAvbp_efeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pru3utbvWv4dL1WtHfODfywK.jpg?f=user_large

T640
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws84zTTcYZFMsioZFvGy1i6xnqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6gQkiWMLZbCPhMX9Vfa7TlCL.jpg?f=user_large

E96
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk_BaVHk2aVNm3L8VswCeh6qHwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PMuFvUbSWJc5EzPT6flduhuO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:42

verbraakje

🚦

yzf1kr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een warmtebeeldcamera en ben al dagen aan het lezen en het vergelijken. Het is voornamelijk voor gebruik rondom mijn eigen pand waar ik de komende jaren veel tijd en geld in verwarming en isolatie moet investeren.

Via de C3 en C5 kwam ik op de Bosch GTC 400 C.

De GTC lijkt mij de ideale prijs/prestatie verhouding te hebben. (€765 inc btw met 2 Akkus op Amazon.de). En qua prestaties zou hij vergelijkbaar moeten zijn met de Flir E6.

Hier iemand ervaring met de Bosch?

[Afbeelding]
Weet niet of je de Bosch nog besteld had? Maar hij is nu in de aanbieding bij Amazon

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 11:36
@verbraakje bedank, ik ga er even naar kijken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
Iemand ervaring met de Cat S62 pro? Zowel kwa flir als in het algemeen als smartphone?

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon en de flir optie en robustheid klinken goed.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
zie de topicwarning

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 20-07-2021 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
Ik heb een FLIR C5 na lang twijfelen tussen een ONE, C3 en C5. Nu wil ik wat foto's plaatsen en een korte review schrijven onder de Pricewatch productreview. Maar de C5 komt er helemaal niet in voor. Iemand een idee hoe dat daarbij gezet kan worden?

(en anders plaats ik het wel hier in dit draadje :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Snelletomaat schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:52:
Ik heb een FLIR C5 na lang twijfelen tussen een ONE, C3 en C5. Nu wil ik wat foto's plaatsen en een korte review schrijven onder de Pricewatch productreview. Maar de C5 komt er helemaal niet in voor. Iemand een idee hoe dat daarbij gezet kan worden?

(en anders plaats ik het wel hier in dit draadje :) )
https://tweakers.net/pricewatch/addproduct/ , de link staat ondanks een verzoek uit 2013 nog steeds heel erg verstopt :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-06 13:41
John_Otters schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:38:
Iemand toevallig een Warmtecamera te leen/huur in de omgeving Wageningen binnenkort? We willen foto's maken van een heel huis (warmtelekken isolatie, tochplekken,etc), dus een redelijke resolutie is wel fijn.

Dan ontvang ik graag een pm :)
In Arnhem zijn initiatieven dat ze gratis komen meten. Weliswaar in de koude periode maar misschien heeft Wageningen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
Nu op Kickstarter een IR camera voor je smartphone.
https://www.kickstarter.com/projects/thermalmore/thermalmore

Ik heb het nog niet gebacked, maar de resolutie van de sensor lijkt niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 12:52
Hmmm, €1549 voor, als het goed gaat, een camera ergens in december met onduidelijke garantie (tenminste, ik gok dat er geen garantie op zit) en geen onafhankelijke reviews.

Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Seek Thermal Compact warmtebeeldcamera (USB-C)
...die heeft volgens mij eenzelfde resolutie en is aanzienlijk goedkoper.

Of mis ik iets wat het prijsverschil goed maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

vanaalten schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:32:
Hmmm, €1549 voor, als het goed gaat, een camera ergens in december met onduidelijke garantie (tenminste, ik gok dat er geen garantie op zit) en geen onafhankelijke reviews.

Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Seek Thermal Compact warmtebeeldcamera (USB-C)
...die heeft volgens mij eenzelfde resolutie en is aanzienlijk goedkoper.

Of mis ik iets wat het prijsverschil goed maakt?
Geen euro he. HK dollar, dus volgens mij rond de 170 euro.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 12:52
Cyberpope schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:04:
[...]

Geen euro he. HK dollar, dus volgens mij rond de 170 euro.
Ah, je hebt gelijk! Ik had niet goed gekeken, want het staat er op die website zelfs in kleine lettertjes nog bij.

Dan is de prijs inderdaad wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:31
Ik heb vandaag eens foto's van mijn huis gemaakt met mijn Flir.
Vorig jaar heb ik spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
Toch lijken mijn ramen kouder dan mijn muren. Bij mijn buren lijken de ramen ongeveer even warm als de muur.

Wat denken jullie te zien aan de hand van onderstaande foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRb6b2EFb3X0SSVQKmHN_dL4gL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HdLIXq98lM5RUzdrkLxSuKdv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Warmte die nog in de muur zit?

Beste moment is toch op een windstille winter ochtend voordat de zon er op komt te staan ?

(Wellicht even je GPS locatie blurren)

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 06-10-2021 05:58 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:31
Dank je, zal het eens in de ochtend proberen (ik heb hem pas sinds gisteren, moet nog oefenen :-) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@prijsstunt Je kunt de temperatuur van de ruiten niet zo meten zoals je nu doet. Glas reflecteert ook IR namelijk. Plak er een stuk papier of schilderstape op en meet de temperatuur daar van.

Zie ook eerdere posts in dit topic daarover, volgens heeft mkleinman er wel eens uitleg over gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 22:07
Tipje: Op het moment staan er een aantal nieuwe Bosch GTC 400 C op marktplaats te koop. Amazon heeft een tijdje geleden een foutje gemaakt door deze voor 90 euro te verkopen i.p.v. ~850. Dus wellicht valt er nog wat te onderhandelen.
Dit is een warmtebeeldcamera met een resolutie van 160x120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
De Bosch kan best een mooie zijn inderdaad.

Zit zelf na te denken over de aanschaf van een warmtebeeldcamera. En overweeg de Hti-Xintai HT-18 via Amazon aan te schaffen. Heeft een 220x160 IR resolutie, een 3,2 inch beeldscherm en kost ca €400.
Iemand ervaring met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Zijn die attachment warmtebeeld camera's voor de telefoon nog "wat"?
Ik wil hem gewoon gebruiken voor om huis/projecten en eventueel om leidingen op te sporen.

Ik zie verder ook heel veel chinese handheld/pistool wb camera's maar is dat nog kwaliteit?

max 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Rofdof schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:14:
Ik wil hem gewoon gebruiken voor om huis/projecten en eventueel om leidingen op te sporen.

Ik zie verder ook heel veel chinese handheld/pistool wb camera's maar is dat nog kwaliteit?

max 300 euro.
Ik heb de HTI HT-102 uit het verre Oosten, maar dat bereik begint pas bij 20 graden ofzo. Dus niet echt zinvol voor de meeste klussen. Dus even op het temperatuur bereik letten. :X

Sinds een paar maanden een Cat 62 pro smartphone met Flir en dat gaat al beter. Van de winter eens de isolatie ermee bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 24-10-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

max 300 euro.
Ik heb een Seek Thermal, en bevalt wel prima. Je maakt er natuurlijk minder strakke foto's mee dan met een apparaat van 15.000 euro, maar de prijs/kwaliteit-verhouding is prima.
(Je moet wel even opletten dat je de variant met de juiste connector bestelt. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Heb je uberhaupt enige moeite gedaan om even dit topic door te lezen?

Dan had je deze o.a. gezien; _Arthur in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Onbekend schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Ik heb een Seek Thermal, en bevalt wel prima. Je maakt er natuurlijk minder strakke foto's mee dan met een apparaat van 15.000 euro, maar de prijs/kwaliteit-verhouding is prima.
(Je moet wel even opletten dat je de variant met de juiste connector bestelt. :) )
Kun je ook leidingen van je vloerverwarming bijvoorbeeld nauwkeurig opsporen? Voor als je zeg maar een gaatje moet boren?

Ik heb wel eens van een kennis pro versie van een fluke en flit geleend waarmee dat kon. Maar elke keer lenen heb ik ook een hekel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
_Arthur schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Heb je uberhaupt enige moeite gedaan om even dit topic door te lezen?

Dan had je deze o.a. gezien; _Arthur in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
60 pagina’s vanaf 2012.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

Rofdof schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Kun je ook leidingen van je vloerverwarming bijvoorbeeld nauwkeurig opsporen? Voor als je zeg maar een gaatje moet boren?
In principe wel.
Als je de camera dicht bij de vloer houdt, heb je meer pixels per vierkante centimeter en kan je redelijk duidelijk zien waar de leidingen lopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Onbekend schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

In principe wel.
Als je de camera dicht bij de vloer houdt, heb je meer pixels per vierkante centimeter en kan je redelijk duidelijk zien waar de leidingen lopen.
Top. Dat is helemaal makkelijk.
Ik ga maar eens zo’n ding bestellen. Keek er al langer naar.

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Rofdof schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb wel eens van een kennis pro versie van een fluke en flit geleend waarmee dat kon. Maar elke keer lenen heb ik ook een hekel aan.
Ik heb voor mijn werk een duurdere Flir, bij vloerverwarming kun je veruit het beste meten als de vloer nog koud is en het verwarmen is al begonnen, dan zie de afzonderlijke buizen uitstekend, als de vloer al enige tijd is opgewarmd en het verwarmen is al gestopt dan zie ik zelfs met mijn Flir geen afzonderlijke buizen meer, de gehele vloer heeft dan dezelfde temperatuur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
frisianstar schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Ik heb voor mijn werk een duurdere Flir, bij vloerverwarming kun je veruit het beste meten als de vloer nog koud is en het verwarmen is al begonnen, dan zie de afzonderlijke buizen uitstekend, als de vloer al enige tijd is opgewarmd en het verwarmen is al gestopt dan zie ik zelfs met mijn Flir geen afzonderlijke buizen meer, de gehele vloer heeft dan dezelfde temperatuur.
Ik had een fout waar het nog zichtbaar was maar dat was dan ook meteen een behoorlijk prijzige. Maar idd ff spul uit.
Ik zie het ook meer als een goede basic om een scan te maken die ook qua installatiewerkzaamheden handig is.

Vandaag besteld dus ik denk dat die morgen of overmorgen wel binnen komt. En dan ff wachten tot een koude periode en dan een rondje huis en vrienden want iedereen wil wel ff zien hoe hun huis geïsoleerd is ;)

Dit was met die flir terwijl vloerverwarming in bedrijf was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbaDAMYAdEh2QVfSwb2LW9P8G1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zFDUKcjPTppO0W4v1hqRp0pN.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Rofdof op 25-10-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb de oude Flir (pricewatch: Flir One (Gen 2) Android) weer eens uit de kast gehaald.
Hangt uiteraard aan een powerbank want interne accu is waardeloos.
Valt me elke keer toch wel tegen hoe enorm beperkt de kijkhoek is, ik moet in huis altijd stappen achteruit doen om iets goed op beeld te krijgen.
En de app is zeer beperkt.

Wel verontrustend overigens wat je allemaal mee ziet in een wat ouder huis. Grappig is weer om de meterkast te zien als de wasmachine aan staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
Sinds kort heb ik de HTI 18 gekocht (via Amazon). Ook al is de buitentemperatuur nu nog te hoog, toch al even met het apparaat gespeeld om er mee bekend te raken. De functies en werking lijken niet verkeerd, al ben ik een amateur met amper ervaring op gebied van warmtebeeld camera's.
T.z.t. hoop ik een beter beeld (;))te kunnen krijgen waar warmtelekken in mijn woning zitten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
De buitentemperatuur is weer rond het vriespunt, altijd een leuk moment om eens wat met de pricewatch: Flir One (Gen 2) Android te hobbyen. Ik gebruik de app Thermal Camera+ for FLIR One (is ook een gratis versie van met wat beperkingen) omdat die wat handigheidjes heeft die de standaard FLIR app niet heeft (min-max temperatuur vastzetten o.a.). Refreshrate van de camera is met deze app ook stuk vlotter

Afgelopen week was ik bij een bezichtiging van een huis wat een familielid op het oog heeft. De FLIR ook maar even meegenomen voor de aardigheid. Spot het enkelglas, ongeïsoleerde muur e.d. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6OD1saV0CT-NvTFP2iO-Hiwy-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wRfZxrkyAAnLdP2ajCHV0hgn.jpg?f=user_large

Waarom een baby een muts op moet als het koud is (zie ook de koude handjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9GDJz73Ys-XTAOE-ciR9NNqk4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5mKzOpjMJORMl2bk1IekQSLv.png?f=user_large

Heb de 'span' (min-max temperatuur) nu ook beter in de vingers (nog niet toegepast op bovenstaande foto's, was even snel):
- Als ik buitenshuis ben en warmteverlies van binnen naar buiten zoek, dan zet ik de ondergrens vast op 0 tot -3 °C (ietsje lager dan de buitentemperatuur). Het palette 'Iron' is dan prima, warmtelekken lichten mooi op. Zet je de ondergrens niet vast dan pakt hij -30°C ofzo als ondergrens omdat hij de koude hemel ziet, waardoor je huis juist enorm oplicht en details verloren gaan. Bovengrens zet ik niet vast, tenzij er iets heel warms (rookgasafvoer o.i.d.) in beeld is. In dat geval de bovengrens op 10°C o.i.d.
- Ben ik binnenshuis en zoek ik plekken waar kou naar binnen komt: dan zet ik de bovengrens vast (op net iets boven de kamertemperatuur), ondergrens niet. Het palette 'Inverted Gray' vind ik dan wel prettig, de 'Iron' is mij met dit doel te druk (bijna hele scherm licht geel op) en juist details in het koude vallen dan weg. Met inverted gray is koud juist wit en de rest donker. Kijkt veel rustiger omdat bijv. een warme radiator niet enorm oplicht.

Voor de span (verschil tussen min en max) pak ik dan hoogstens 15 graden verschil. Op die manier kun je uit een simpele FLIR best nog behoorlijke plaatjes persen die er ook wat meer uitspringen dan met de default settings/palette. Ik gebruik eigenlijk ook alleen maar het beeld van de warmtesensor zelf. Die functie om de normale foto eroverheen te leggen vind ik eigenlijk maar irritant, vooral als je ergens dicht op zit dan klopt het niet door de parallax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SI4E0_QvXA_FFJP1BXyQpaV8dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MiefawFVAuGpwbnKmwVNtmJF.png?f=user_large
Dit is dus met het 'inverted gray' palette (wit = koud). Deur sluit onderaan niet goed aan. Je ziet ook duidelijk dat er een soort profiel in de deur loopt (links naast het glas). Dit is met het blote oog niet zichtbaar/voelbaar. Nu is het binnenshuis op die plek kouder en buitenshuis zie je dat de deur daar warmer is. Is waarschijnlijk een stalen 'stabilisatiekoker' tegen het kromtrekken van de deur.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ThinkPadd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:44:
Ik gebruik eigenlijk ook alleen maar het beeld van de warmtesensor zelf. Die functie om de normale foto eroverheen te leggen vind ik eigenlijk maar irritant, vooral als je ergens dicht op zit dan klopt het niet door de parallax.
Kun je de parallax niet instellen? Ik heb een Blackview BV9900 Pro, en de app "MyFLIR" die ik daarbij gebruik biedt die mogelijkheid. Dit kan overigens zowel live, dus voordat je een foto neemt, of achteraf bij al genomen foto's. Ik vind het wel wat toevoegen, zeker gezien de lage resolutie van 80x60 pixels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQKKAquejuC1-aajvDI9CeJsHpw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QRvlFdkVjuqIx1v5KqXyWkMk.png?f=fotoalbum_medium

-edit-

Over die FLIR One (Gen 2), zie ik het nou dat goed dat de (thermische) resolutie daarvan 160x120 pixels is, terwijl die van de Gen 3 (net als de de Gen 1) maar 80x60 pixels is? Dat is een rare terugval.

Toen ik destijds op zoek was naar een warmtebeeldcamera heb ik deze "losse" oplossing ook overwogen, maar ik vond dat pesoonlijk maar een "rommelige" oplossing. Ik gebruik mijn warmtebeeldcamera regelmatig zonder dat ik van te voren weet (wifi AP boven een systeemplafond zoeken etc), en ik zag niet voor me dat ik een los onderdeel altijd bij me zou hebben. Daarom voor een vast ingebouwde oplossing gegaan, en dan kom je uit bij Backview of CAT (of misschien inmiddels wat anders, dat weet ik niet).

Hoe dan ook, ik vind het wel waardevol om te hebben. Bij vrienden even haarfijn uitleggen welk deel van die muur precies warmte lekt, de kinderen duidelijk maken hoe dingen werken, enz. Echt leuk.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 12-12-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja je kunt het instellen, maar met dichtbij (warm onderdeeltje op een printplaat bijv.) kon je niet ver genoeg aanpassen. Voor mij zijn de foto's zonder de MSX technologie duidelijk genoeg. Die scherpe lijnen hoeft van mij niet perse. Heb de 'MyFLIR' app even gezocht, maar kan hem niet vinden, waarschijnlijk kan hij alleen op telefoons met een ingebouwde FLIR module. De standaard FLIR One app net nog even weer geprobeerd maar die is nog steeds even waardeloos: erg weinig opties en de refreshrate is ook irritant traag. Ik blijf bij de app die ik hierboven noemde.

Qua resolutie, ik heb de FLIR al sinds 2015, het typenummer is 435-0003-01-00. Ik vond ergens een tweet dat het de One G2 is. Kan ook niet duidelijk ontdekken wat de resolutie is, de foto's die eruit komen hebben sowieso meer pixels.

Ingebouwd is wel handiger ja, maar mijn daily driver is een iPhone dus dan valt dat al af. Groot nadeel van de FLIR One vind ik de erg korte batterijduur. Na een 15-20 min. spelen is de batterij toch echt wel leeg. Ik hang er een powerbank aan zodat ik rustig de tijd heb om mooie plaatjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ThinkPadd schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:34:
Ja je kunt het instellen, maar met dichtbij (warm onderdeeltje op een printplaat bijv.) kon je niet ver genoeg aanpassen.
Oh, da's balen, ook niet handig ontworpen. Ik heb even uitgeprobeerd hoe dat op mijn telefoon zit, en ik kom tot ongeveer 15cm van het object. Dichterbij dan dat kan ik de parallax niet ver genoeg corrigeren. Op 15 cm wordt het dan zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rulM6xTpOAZMG8dtXw1h4JtkKkg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfHc1xwhiwNvLdsSDriB98MG.jpg?f=fotoalbum_medium
Voor mij zijn de foto's zonder de MSX technologie duidelijk genoeg. Die scherpe lijnen hoeft van mij niet perse.
Dat scheelt dan weer, want door de lage resolutie van mijn IR-camera zou het zonder de optische foto soms lastig te zien zijn welk component warmer/koeler is dan de rest.
Qua resolutie, ik heb de FLIR al sinds 2015, het typenummer is 435-0003-01-00. Ik vond ergens een tweet dat het de One G2 is. Kan ook niet duidelijk ontdekken wat de resolutie is, de foto's die eruit komen hebben sowieso meer pixels.
Ja, in de warmtebeeldcamera-wereld is het helaas nog de standaard werkwijze om de daadwerkelijke resolutie van de sensor zo moeilijk mogelijk te vinden te maken :(
Ingebouwd is wel handiger ja, maar mijn daily driver is een iPhone dus dan valt dat al af. Groot nadeel van de FLIR One vind ik de erg korte batterijduur. Na een 15-20 min. spelen is de batterij toch echt wel leeg. Ik hang er een powerbank aan zodat ik rustig de tijd heb om mooie plaatjes te maken.
Ja het heeft ook zeker nadelen. De telefoons met ingebouwde warmtebeeldcamera zijn allemaal Android en (voorzover ik weet) allemaal forse robuuste telefoons. Dat is niet voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
ThinkPadd schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:34:
...
In de embedded EXIF informatie die in de FLIR jpg zit, staat ook de thermische resolutie als het goed is, ik heb een C5, en daar zie ik staan:
RawThermalImageWidth: 160
RawThermalImageHeight: 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afgelopen zondag ook mijn Flir One binnen gekregen. Leuk apparaatje voor wat ik ermee wil. Ben voorzichtig mijn huis een beetje aan het nalopen. Verbazingwekkend toch hoeveel lekken er nog zijn in een huis uit 2007.

Ga denk ik wel met wat verloopjes aan de slag om de camera wat speelruimte te geven ipv vast aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 19:14
Weet niet of ik het mag vragen hier? *knip* nee, zie de rode waarschuwing onderaan het topic

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 19:14
D3LTA schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:55:
Weet niet of ik het mag vragen hier? [mbr]*knip* nee, zie de rode waarschuwing onderaan het topic[/mbr]
Sorry niet gezien mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:54
Beste allen,
Ik denk na over een smartphone-IR-camera om mee door m'n huis te lopen en de zwakke plekken qua isolatie te vinden. Dan kom ik uit op de Seek Thermal Compact en de FIir One (3rd gen).
Op zich lijkt de Seek me fijner -- hogere resolutie, geen gedoe met eigen batterij.

Maar de Android app van de Seek Thermal heeft weer dramatisch slechte recensies. Die van de Flir zijn overigens ook niet top.

Ervaringen en tips? De een vs de ander? Of is het allebei dramatisch slecht?
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

glaswerk schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:47:
Beste allen,
Ik denk na over een smartphone-IR-camera om mee door m'n huis te lopen en de zwakke plekken qua isolatie te vinden. Dan kom ik uit op de Seek Thermal Compact en de FIir One (3rd gen).
Op zich lijkt de Seek me fijner -- hogere resolutie, geen gedoe met eigen batterij.

Maar de Android app van de Seek Thermal heeft weer dramatisch slechte recensies. Die van de Flir zijn overigens ook niet top.

Dank!
Ik heb voor m'n flir one een andere app uit de play store gehaald. Thermal camera +. Zijn er zo te zien nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-06 22:22
glaswerk schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:47:
Beste allen,

Dank!
Wel duurder.. Seek thermal heeft ook een handheld. Heb je geen last van apps en het door sluizen van je gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54
Mijn achterste kamer waar een dakkapel staat heeft een isolatie probleem. Kamer koelt veel sneller af dan de andere kamers in het huis. Nu heb ik tijdens storm Corrie al heel wat luchtlekken kunnen vinden maar naar mijn mening is het nog niet voldoende.

Nu zit ik te kijken naar een warmtebeeld camera en ik twijfel tussen twee modellen, namelijk de Flir One Pro LT USB-C of de Seek Compact USB-C.

Ik wil dus ook vanaf buiten ook het dakkapel kunnen checken om te kijken of daar een luchtlek zit. Wat betreft budget wil ik ongeveer max 350 uitgeven maar het is een hele lastige keuze. Zit al uren te lezen en vergelijken maar kan geen keus maken.

Als ik dit lees:

https://smartscouter.com/flir-one-vs-seek-compact/

Dan neig ik naar de One LT.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 20-02-2022 10:36 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rainesh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:32:
Nu zit ik te kijken naar een warmtebeeld camera en ik twijfel tussen twee modellen, namelijk de Flir One Pro LT USB-C of de Seek Compact USB-C.

Ik wil dus ook vanaf buiten ook het dakkapel kunnen checken om te kijken of daar een luchtlek zit. Wat betreft budget wil ik ongeveer max 350 uitgeven maar het is een hele lastige keuze. Zit al uren te lezen en vergelijken maar kan geen keus maken.
Ik zat destijds met dezelfde keuze afweging en ben voor de Flir One Pro LT gegaan. Grootste issue daarmee is de interne batterij die echt poep is. Maar door hem direct aan een externe accupack te hangen, heb ik dat probleem geelimineerd. Je kan hem namelijk tegelijkertijd gebruiken en opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
_Arthur schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Ik zat destijds met dezelfde keuze afweging en ben voor de Flir One Pro LT gegaan. Grootste issue daarmee is de interne batterij die echt poep is. Maar door hem direct aan een externe accupack te hangen, heb ik dat probleem geelimineerd. Je kan hem namelijk tegelijkertijd gebruiken en opladen.
Ik las het in een van je posts ja, en met een simpele powerbank is het makkelijk op te lossen.

thnx voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

De optie die mijzelf over de streep trok was de; combining thermal images and visual images van de Flir One Pro LT. Krijg je toch een beter beeld bij waar je nu naar kijkt en/of een foto van maakt. Zeker als je ze een tijd later weer eens wilt bekijken. Perfect is het niet, maar vind het wel een plus(je).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander593
Edit: Plaatjes met GPS coordinaten waren niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 96% gewijzigd door sander593 op 21-02-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
sander593 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:01:
Als hulp bij je keuze. Dit is mijn dakkapel vanaf een seek compact pro.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je mij een kleine uitleg geven hoe ik de beelden met interpreteren? Als ik naar je tweede foto kijk, dan is je dak dus niet zo goed geisoleerd. De derde foto laat dus een warmtelek zien bij je loodslabben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Rainesh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:07:
De derde foto laat dus een warmtelek zien bij je loodslabben?
Wel altijd oppassen met verschillen in emissiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
JeroenH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Wel altijd oppassen met verschillen in emissiviteit.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander593
@Rainesh Deze dakkapel is inderdaad zo lek en slecht geïsoleerd als een mandje. In dit geval is er geen sprake van verschil in emissiviteit omdat deze aan alle kanten is afgewerkt met gips en dezelfde latex. Het raam/kozijn heeft wel een andere emissiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Rainesh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:32:
Het opsporen van luchtlekkages aan de buitenzijde van een thermische schil heeft niet zo heel veel zin. Onder ideale omstandigheden zie je iets rond je kozijnen of door slecht sluitende ramen, maar meestal valt dat tegen.
Door geventileerde lagen in je constructie zoals gevelbekleding en dakpannen wordt lucht die eventueel ontsnapt op andere posities of helemaal niet zichtbaar. Deze lucht koelt af voordat hij helemaal buiten terecht komt en zal dus niet zichtbaar zijn met een warmtebeeldcamera. Als het een beetje waait kun je het helemaal vergeten.

De luchtdichting hoort ook aan de binnenzijde van een constructie te zitten (de dampremmende laag, (kit) afdichtingen, etc.) en ook verbeteringen hiervan kun je het beste aan de binnenzijde uitvoeren. Je wilt naast het voorkomen van energieverlies ook voorkomen dat warme, vochtige lucht vanuit het interieur van je woning in de constructie terecht komt. Wanneer de waterdamp afkoelt zal deze uiteindelijk condenseren. Vaak bevindt het dauwpunt zich ergens in je isolatiemateriaal.

Ik heb zelf het stormachtige weer ook gebruikt om bij mijn moeder thuis een rondje te lopen met mijn camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZHwAzzMEO9MT-Kjtld__n1sxdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4bqHxU5h7p4KjDD5Sk7AV0mF.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door bodejodel op 21-02-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een DIY-blowerdoortest (roosters/ramen dicht, afzuigkap/ventilatie maximaal) werkt ook goed als het buiten goed koud is: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

sander593 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:01:
Als hulp bij je keuze. Dit is mijn dakkapel vanaf een seek compact pro.**plaatje**

**plaatje**
**plaatje**
Weet wel dat je je coördinaten in beeld hebt staan. Dat is te herleiden naar je locatie.
Als dat verder geen bezwaar is heb ik niets gezegd :)

[ Voor 50% gewijzigd door Fairy op 22-02-2022 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb eind vorig jaar een Bosch GTC 400 C gekocht om lekken in mijn huis op te sporen en mijn verwarming waterzijdig in te regelen. Ik zat zelf ook eerst te kijken naar de USB camera's, maar uiteindelijk voor een kleine meerprijs de Bosch gehaald.

Je kan er iets mooiere plaatjes mee maken

Dit is een lekke voordeur waar ik iets aan kon doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRGKDBCY38eQoB76ADHqtcL-95U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qIDchz8O2HhyJ8iGIewJbDtD.jpg?f=user_large

Waterzijdig inregelen ging vrij snel over een periode van een paar dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT-ghj1E7FAlgYmkjtdRmzD-XPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghpuWpbosD4g6AxuTNPXwzS7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mR408Xf-jAhhUDkZusILVPTxy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y7rSXnpbwzbcd0mtc2wA1aho.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJaQsKlJ5dk2r1LG44tvGDgRkPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vLz6M9dGqNpXm1IrKMm370qX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eybGRo3XpQOlsiTSlvtVeRqDjdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nqe4ia97qPJnGQoKWizFtxt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgRRs2RVWgHC-nj_KmFLNKoI2r0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rp7DcBFIhjWs3W97rShCKcpS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander593
@Fairy Dank voor de oplettendheid. Bij het uploaden vanaf de telefoon niet helemaal opgelet...
Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.