Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

sander593 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:47:
@Fairy Dank voor de oplettendheid. Bij het uploaden vanaf de telefoon niet helemaal opgelet...
Ik heb ze uit mijn quote ook verwijderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:57
Ik heb al een tijdje een FLIR One for Android met micro-USB aansluiting. Nu met een mini-adapter voor micro naar USB-C voor gebruik met mijn huidige telefoon. Dit heeft lang zonder veel problemen gewerkt.

Echter ondervindt ik de laatste tijd steeds vaker problemen om de FLIR herkend te krijgen op te telefoon. De melding om de FLIR-app op te starten komt wel, maar daarna blijft deze vragen om de camera aan te zetten? Er komen geen beelden door.

Is dit herkenbaar, wat is hier aan te doen?

En af en toe werkt het toch weer wel, heel irritant.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chris_82 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:26:
Ik heb al een tijdje een FLIR One for Android met micro-USB aansluiting. Nu met een mini-adapter voor micro naar USB-C voor gebruik met mijn huidige telefoon. Dit heeft lang zonder veel problemen gewerkt.

Echter ondervindt ik de laatste tijd steeds vaker problemen om de FLIR herkend te krijgen op te telefoon. De melding om de FLIR-app op te starten komt wel, maar daarna blijft deze vragen om de camera aan te zetten? Er komen geen beelden door.

Is dit herkenbaar, wat is hier aan te doen?

En af en toe werkt het toch weer wel, heel irritant.
Even een opendeur: al een andere adapter geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:57
Ja, heb 2 adapters maakt niet uit voor het gedrag.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td8A-U1mnBxH8HlaQmCI_k0YiAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnSmuB0Eiet3sdOTIotYj7XP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto vanochtend genomen van mijn voorgevel. Wij hebben half januari, met drie andere buren, de spouwmuur extra laten na-isoleren met Aminothermschuim. Vanaf mijn foto gezien de huizen aan de rechterkant. Volgens de leverancier zou Aminotherm een week of 2 a 3 nodig hebben om uit te harden. In mijn kopgevel is 7cm isolatie gegaan, in de uitsteek van de buurman ging 11cm.

Op de foto is best een duidelijke verticale lijn te zien strak over mijn gevel heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbuGzCuutQpuusp7ZgvAp7mle1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P44alN0mnOWtqGhKHWBmNKJD.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze 2e foto zie je mijn woning in de achtergrond en buren die niet geïsoleerd hebben op de voorgrond. Je ziet wel verschil in de uitsteek, de achterste is rustiger maar nog steeds warmer, ondanks dus dat daar meer isolatie in is gegaan.

In februari heb ik 14% energie bespaard ten opzichte van vorig jaar, verrekend met graaddagen. Omgerekend heb ik nog nooit zo zuinig gestookt als afgelopen maand. Isolatie lijkt dus zijn werk te doen. Echter verwacht ik meer dan die 14%. In meest negatieve scenario kwam ik op 14% in meest positieve tegen de 40% besparing.

De buurman op de hoek heeft in februari 21% bespaard, maar hij heeft zowel zijn dak extra geïsoleerd deze winter als dus de spouw laten doen. Ik had bij hem ook meer besparing verwacht.

Mijn aanname is nu dat isolatie nog niet volledig is uitgehard. De harde scheidingslijn op mijn muur bevestigd dat. Links krijgt veel meer zon, daar is de muur kouder omdat daar het isolatieschuim inmiddels is uitgehard, c.q. al het water is er uit verdampt.

Rechts is het deel wat in de schaduw zit nog niet volledig uitgehard. Hier zit nog water in het aminotherm, dito met de uitsteek van 3 meter. Hier warmt de zon de gevel wel deels op in de namiddag maar onvoldoende om het water volledig te laten verdampen. Die warmte is wat ik nu op de foto heb gezet.

Hoe klinkt deze verklaring? Of lul ik volledig uit mijn nek :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoe kunnen de twee in de binnenhoek gelegen regenafvoerbuizen zo warm zijn? (onderste ir foto)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:01
@mkleinman ik vind vooral je foto’s erg slecht.
Onderstaand van mijn huis. Ook bijgevuld met aminotherm. Ik heb de foto’s niet zelf gemaakt.

Het advies was hier om circa 7 uur van te voren de woning op 20 graden warm te krijgen. Dan krijg je een beter zicht dan sochtends niet verwarmd.

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USXqc85j9uLwcu99Ir8sTxag06I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R8qMShSNxcuJMbz0RFyOLjZ7.jpg?f=user_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX4qVIiAARYtF6UFDnN5PwKox1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xg2CnswDpgCNMN7hrUCNYd9q.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Deef_K op 04-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Deef_K schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:33:
@mkleinman ik vind vooral je foto’s erg slecht.
Onderstaand van mijn huis. Ook bijgevuld met aminotherm. Ik heb de foto’s niet zelf gemaakt.

Het advies was hier om circa 7 uur van te voren de woning op 20 graden warm te krijgen. Dan krijg je een beter zicht dan sochtends niet verwarmd.

Voor
[Afbeelding]

Na
[Afbeelding]
Ik stook 24/7 op 20.5 binnen. En waarom zijn de foto's slecht?

Bij het knijpen van de schaal krijg je dit soms, zeker als verschil tussen minimale en maximale temperatuur heel erg beperkt is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
  • Laatst online: 20-05 15:12
mkleinman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:10:
[Afbeelding]

Dit is een foto vanochtend genomen van mijn voorgevel. Wij hebben half januari, met drie andere buren, de spouwmuur extra laten na-isoleren met Aminothermschuim. Vanaf mijn foto gezien de huizen aan de rechterkant. Volgens de leverancier zou Aminotherm een week of 2 a 3 nodig hebben om uit te harden. In mijn kopgevel is 7cm isolatie gegaan, in de uitsteek van de buurman ging 11cm.

Op de foto is best een duidelijke verticale lijn te zien strak over mijn gevel heen.

[Afbeelding]

Op deze 2e foto zie je mijn woning in de achtergrond en buren die niet geïsoleerd hebben op de voorgrond. Je ziet wel verschil in de uitsteek, de achterste is rustiger maar nog steeds warmer, ondanks dus dat daar meer isolatie in is gegaan.

In februari heb ik 14% energie bespaard ten opzichte van vorig jaar, verrekend met graaddagen. Omgerekend heb ik nog nooit zo zuinig gestookt als afgelopen maand. Isolatie lijkt dus zijn werk te doen. Echter verwacht ik meer dan die 14%. In meest negatieve scenario kwam ik op 14% in meest positieve tegen de 40% besparing.

De buurman op de hoek heeft in februari 21% bespaard, maar hij heeft zowel zijn dak extra geïsoleerd deze winter als dus de spouw laten doen. Ik had bij hem ook meer besparing verwacht.

Mijn aanname is nu dat isolatie nog niet volledig is uitgehard. De harde scheidingslijn op mijn muur bevestigd dat. Links krijgt veel meer zon, daar is de muur kouder omdat daar het isolatieschuim inmiddels is uitgehard, c.q. al het water is er uit verdampt.

Rechts is het deel wat in de schaduw zit nog niet volledig uitgehard. Hier zit nog water in het aminotherm, dito met de uitsteek van 3 meter. Hier warmt de zon de gevel wel deels op in de namiddag maar onvoldoende om het water volledig te laten verdampen. Die warmte is wat ik nu op de foto heb gezet.

Hoe klinkt deze verklaring? Of lul ik volledig uit mijn nek :P
Dat zou mee kunnen spelen, al vind ik dat dan al wel wat lang duren. De thermische afwijking in vind ik meer een gradient, niet perse een harde lijn. Ik denk dan meer aan straling en beschutting. Zie ook mijn onderstaande reactie. (2 vliegen in 1 klap. :+ )
frisianstar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:04:
Hoe kunnen de twee in de binnenhoek gelegen regenafvoerbuizen zo warm zijn? (onderste ir foto)
Je ziet hier vooral de beschutting van de hemelwaterafvoeren in combinatie met het feit dat het een binnenhoek is. De hemelwaterafvoeren zelf zie je als een donkere, koude lijn precies langs die warme afwijking. Dit detail wordt over 270° opgewarmd van binnen uit en koelt slechts over 90° af. De hemelwaterafvoer reflecteert hiervan nog een beetje stralingswarmte terug op de gevel.
mkleinman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Ik stook 24/7 op 20.5 binnen. En waarom zijn de foto's slecht?

Bij het knijpen van de schaal krijg je dit soms, zeker als verschil tussen minimale en maximale temperatuur heel erg beperkt is.
Prima opnamen inderdaad. Focus, level & span prima onder controle. De beschikbare kleuren van het pallet zijn volledig verdeeld over het object waarvan je iets wilt weten (de gevels) de rest doet er niet toe.

Hebben jullie de gevels ook laten reinigen, voegen en hydrofoberen na het isoleren? Ik zie namelijk regelmatig problemen als gevolg van vochtdoorslag bij ureumformaldehydeschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
bodejodel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Je ziet hier vooral de beschutting van de hemelwaterafvoeren in combinatie met het feit dat het een binnenhoek is. De hemelwaterafvoeren zelf zie je als een donkere, koude lijn precies langs die warme afwijking. Dit detail wordt over 270° opgewarmd van binnen uit en koelt slechts over 90° af. De hemelwaterafvoer reflecteert hiervan nog een beetje stralingswarmte terug op de gevel.

[...]

Prima opnamen inderdaad. Focus, level & span prima onder controle. De beschikbare kleuren van het pallet zijn volledig verdeeld over het object waarvan je iets wilt weten (de gevels) de rest doet er niet toe.

Hebben jullie de gevels ook laten reinigen, voegen en hydrofoberen na het isoleren? Ik zie namelijk regelmatig problemen als gevolg van vochtdoorslag bij ureumformaldehydeschuim.
De kopgevel is geïmpregneerd gereinigd en opnieuw gevoegd ( in iets andere volgorde >:) ), maar dat is alweer een jaar of wat geleden, zou denk ik eigenlijk alweer opnieuw moeten gebeuren. De zijgevel heeft die behandeling niet gehad.

Opwarmen over 270 graden en afkoelen over 90 graden vind ik wel een hele mooie verklaring. Alleen op deze foto is eigenlijk nauwelijks te herleiden dat er is geïsoleerd. Mijn zijgevel is wat rustiger dan die van de buren op de voorgrond maar daar houdt het wel op.

Ik had eigenlijk verwacht / gehoopt dat mijn buitengevels kouder waren geweest dan die van de buren. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
mkleinman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:36:
[...]

De kopgevel is geïmpregneerd gereinigd en opnieuw gevoegd ( in iets andere volgorde >:) ), maar dat is alweer een jaar of wat geleden, zou denk ik eigenlijk alweer opnieuw moeten gebeuren. De zijgevel heeft die behandeling niet gehad.

Opwarmen over 270 graden en afkoelen over 90 graden vind ik wel een hele mooie verklaring. Alleen op deze foto is eigenlijk nauwelijks te herleiden dat er is geïsoleerd. Mijn zijgevel is wat rustiger dan die van de buren op de voorgrond maar daar houdt het wel op.

Ik had eigenlijk verwacht / gehoopt dat mijn buitengevels kouder waren geweest dan die van de buren. Zie ik iets over het hoofd?
Misschien een andere temperatuur binnen?
Zo op het oog lijkt de voorste zijgevel wel iets warmer dan die daar achter. Kun je een area-average meten in je software? Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
bodejodel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:08:
[...]
Misschien een andere temperatuur binnen?
Zo op het oog lijkt de voorste zijgevel wel iets warmer dan die daar achter. Kun je een area-average meten in je software? Meten is weten.
Zit inderdaad verschil tussen; Vooraan gemiddeld -0,2, achterin ( mijn buurman ), -1,2. De gevel van de buurman is dus een stuk rustiger en kouder. Overigens stookt mijn buurman op zijn 1e verdieping en zolder niet, de buren vooraan wel.

Ik heb ooit eens foto's genomen in Amstelveen van een geïsoleerde gevel en niet geïsoleerde gevel, en daar zag je heel duidelijk verschil in. Ik zie eigenlijk geen verschil tussen mijn gevel en die van de buurvrouw en ook niet tussen de gevel van buurman op de hoek ( wel geisoleerd ) en het huis er naast ( niet extra na-geisoleerd ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bodejodel
Als ik teruglees lijkt het er op dat de gevels al geïsoleerd waren en dat nu de luchtspouw aanvullend is geïsoleerd, (extra na-geïsoleerd) klopt dat? Dan vind ik 7 en 11 cm extra isolatie best veel. Meestal is een luchtspouw niet breder dan 3-4 cm, als ook bij de bouw al isolatie is aangebracht is dit vaak nog minder.

Wat ik ook zie bij geïsoleerde gevels met een luchtspouw ten opzichte van na-geïsoleerde gevels is dat het oppervlak van het buitenspouwblad geen goede weergave is van het warmteverlies. In zo'n spouw (vooral in een slecht geïsoleerde) treedt via de spouwventilatieopeningen en kieren rond kozijnen convectie op. Ook wordt het buitenspouwblad via deze ventilatie en eventueel aanwezige wind gekoeld. Hierdoor wordt het warmteverlies op het buitenspouwblad minder goed zichtbaar. Aan de binnenzijde zie je afwijkingen in de isolatie vaak iets beter, maar daar staan vaak meubels in de weg en moet je het per ruimte doen.

Bij een na-geïsoleerde gevel is deze convectie/ventilatie component niet aanwezig en zie je zowel binnen als buiten heel duidelijk de exacte posities van de warmteverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:39
Opnieuw gemotiveerd na een eerdere mislukte poging.

Ik heb tot mijn beschikking en iets oudere camera, de Flir C2.

Ons huis koelt erg af in de nacht en wil dus op zoek gaan naar waar de temperatuur naartoe gaat.

Denken jullie dat ik dit ga redden met deze camera of is dit eigenlijk een te oud model?
Overige tips worden ook zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
bodejodel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:10:
Als ik teruglees lijkt het er op dat de gevels al geïsoleerd waren en dat nu de luchtspouw aanvullend is geïsoleerd, (extra na-geïsoleerd) klopt dat? Dan vind ik 7 en 11 cm extra isolatie best veel. Meestal is een luchtspouw niet breder dan 3-4 cm, als ook bij de bouw al isolatie is aangebracht is dit vaak nog minder.

Wat ik ook zie bij geïsoleerde gevels met een luchtspouw ten opzichte van na-geïsoleerde gevels is dat het oppervlak van het buitenspouwblad geen goede weergave is van het warmteverlies. In zo'n spouw (vooral in een slecht geïsoleerde) treedt via de spouwventilatieopeningen en kieren rond kozijnen convectie op. Ook wordt het buitenspouwblad via deze ventilatie en eventueel aanwezige wind gekoeld. Hierdoor wordt het warmteverlies op het buitenspouwblad minder goed zichtbaar. Aan de binnenzijde zie je afwijkingen in de isolatie vaak iets beter, maar daar staan vaak meubels in de weg en moet je het per ruimte doen.

Bij een na-geïsoleerde gevel is deze convectie/ventilatie component niet aanwezig en zie je zowel binnen als buiten heel duidelijk de exacte posities van de warmteverliezen.
Klopt er zal al isolatie in de gevel, in de kopgevel was maar 3 a 4cm vrij, in de zijgevel was echt serieus meer dan 7cm helemaal vrij, beide vastgesteld met een endoscoop. Vooral de ruimte in de zijgevel was de reden om extra na te isoleren omdat daar heel veel te winnen was.

Op basis van de hoeveelheid aminotherm is er in de kopgevel 7cm gegaan en in de zijgevel iets van 11cm. Het oude steenwol is dus aardig weg gedrukt en ik heb nu 1 solide plaat isolatie in de gevel zitten zonder kieren en naden.

Ik had stilletjes iets gehoopt als dit: https://www.familie-klein...01/spouwmuur-isolatie.jpg

Overigens blijven de cijfers boekdelen spreken. 13% minder verbruik is significant. Dat scheelt mij ruim 260kWh op jaarbasis in de warmtepomp. Met huidige prijsstelling heel snel terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eind mei gaat er bij mijn ouders spouwmuurisolatie komen.
Waarschijnlijk gaan we het voor die tijd niet meer écht koud krijgen dus met de FLIR buiten rond huis fotograferen wordt 'm niet meer.
Heb in het verleden wel eens gedaan en heb nog wel wat foto's; dus het is in ieder geval wat.

Maar zou er voordat de isolatie er in gaat nog wat met een FLIR te bekijken zijn om de voor- en na-situatie met elkaar te kunnen vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
sjurres schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:28:
Opnieuw gemotiveerd na een eerdere mislukte poging.

Ik heb tot mijn beschikking en iets oudere camera, de Flir C2.

Ons huis koelt erg af in de nacht en wil dus op zoek gaan naar waar de temperatuur naartoe gaat.

Denken jullie dat ik dit ga redden met deze camera of is dit eigenlijk een te oud model?
Overige tips worden ook zeer gewaardeerd.
Hoe "slechter" de camera, hoe meer je afhankelijk bent van de omgevingsfactoren. De C2 heeft een thermische gevoeligheid van 0,1 °C, wat voor bouwkundige thermografie best beperkt is. Je kunt hiermee verschillen van 0,1 °C waarnemen, maar zoals je in bovenstaande opnamen kunt zien is het temperatuurbereik waarin je in zulke gevallen werkt vaak maar 1-3 °C.

Je moet er dus voor zorgen dat je je omgevingsfactoren zo goed mogelijk onder controle hebt.
Als je voor zonsopgang, na een koude nacht en bij weinig tot geen wind kunt kijken kun je nog best wel wat zien met een dergelijke camera. Zorg ervoor dat je die nacht in alle relevante ruimtes binnen flink stookt (hoe warmer hoe beter) en houdt ramen en deuren gesloten (warme lucht die via ramen naar buiten ontsnapt beïnvloedt je beelden). In het meest ideale geval heb je ook nog een bewolkte hemel, maar dat is vaak niet het geval na erg koude nachten. Die zijn meestal helder. De reflectie van en uitstraling naar het koude heelal beïnvloeden vooral je opnamen van daken, dus dat is wel iets minder van toepassing op gevels.

Je camera heeft een vrij lage resolutie, dus maak naast een overzichtsfoto van de gevels ook zoveel mogelijk detailopnamen van dichtbij. Probeer je kijkhoek van hoger gelegen detailfoto's zo dicht mogelijk bij 90° te houden door deze vanaf bijvoorbeeld een hoge trap of het dak van je berging e.d. te nemen om de invloed van reflectie van de koude lucht bij heldere hemel te voorkomen.
Piet91 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:42:
Eind mei gaat er bij mijn ouders spouwmuurisolatie komen.
Waarschijnlijk gaan we het voor die tijd niet meer écht koud krijgen dus met de FLIR buiten rond huis fotograferen wordt 'm niet meer.
Heb in het verleden wel eens gedaan en heb nog wel wat foto's; dus het is in ieder geval wat.

Maar zou er voordat de isolatie er in gaat nog wat met een FLIR te bekijken zijn om de voor- en na-situatie met elkaar te kunnen vergelijken?
Ik weet niet welke camera je hebt, maar bovenstaande geldt in principe voor alle bouwkundige thermografietoepassingen.

Ik heb met mijn camera vaak al genoeg aan een binnen-buiten temperatuurverschil van slechts een paar graden. Hierdoor kan ik zelfs na een koele zomernacht nog dergelijke onderzoeken met enige mate van bruikbaarheid uitvoeren. (ik moet dan wel heel erg vroeg opstaan 8)7 , niet aan de planning vertellen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:39
bodejodel schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Hoe "slechter" de camera, hoe meer je afhankelijk bent van de omgevingsfactoren. De C2 heeft een thermische gevoeligheid van 0,1 °C, wat voor bouwkundige thermografie best beperkt is. Je kunt hiermee verschillen van 0,1 °C waarnemen, maar zoals je in bovenstaande opnamen kunt zien is het temperatuurbereik waarin je in zulke gevallen werkt vaak maar 1-3 °C.

Je moet er dus voor zorgen dat je je omgevingsfactoren zo goed mogelijk onder controle hebt.
Als je voor zonsopgang, na een koude nacht en bij weinig tot geen wind kunt kijken kun je nog best wel wat zien met een dergelijke camera. Zorg ervoor dat je die nacht in alle relevante ruimtes binnen flink stookt (hoe warmer hoe beter) en houdt ramen en deuren gesloten (warme lucht die via ramen naar buiten ontsnapt beïnvloedt je beelden). In het meest ideale geval heb je ook nog een bewolkte hemel, maar dat is vaak niet het geval na erg koude nachten. Die zijn meestal helder. De reflectie van en uitstraling naar het koude heelal beïnvloeden vooral je opnamen van daken, dus dat is wel iets minder van toepassing op gevels.

Je camera heeft een vrij lage resolutie, dus maak naast een overzichtsfoto van de gevels ook zoveel mogelijk detailopnamen van dichtbij. Probeer je kijkhoek van hoger gelegen detailfoto's zo dicht mogelijk bij 90° te houden door deze vanaf bijvoorbeeld een hoge trap of het dak van je berging e.d. te nemen om de invloed van reflectie van de koude lucht bij heldere hemel te voorkomen.

[...]

Ik weet niet welke camera je hebt, maar bovenstaande geldt in principe voor alle bouwkundige thermografietoepassingen.

Ik heb met mijn camera vaak al genoeg aan een binnen-buiten temperatuurverschil van slechts een paar graden. Hierdoor kan ik zelfs na een koele zomernacht nog dergelijke onderzoeken met enige mate van bruikbaarheid uitvoeren. (ik moet dan wel heel erg vroeg opstaan 8)7 , niet aan de planning vertellen :+ )
Onwijs bedankt!

Ik lees stiekem toch dat de camera eigenlijk niet echt geschikt is, dus ook heb een koude nacht nodig voor de juiste omstandigheden.

Ik hou het weerbericht voor de nacht in de gaten, zit er een nacht met vrieskou bij, gaat de kachel omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
sjurres schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:11:
[...]

Onwijs bedankt!

Ik lees stiekem toch dat de camera eigenlijk niet echt geschikt is, dus ook heb een koude nacht nodig voor de juiste omstandigheden.

Ik hou het weerbericht voor de nacht in de gaten, zit er een nacht met vrieskou bij, gaat de kachel omhoog!
Vergis je niet, je hebt een zeer krachtige tool in handen, als je maar weet hoe je hem kunt gebruiken. Toen ik 12 jaar geleden begon met thermografie was een dergelijke camera op zakformaat absoluut ondenkbaar.

In de jaren 90 kocht mijn vorige werkgever zijn eerste thermografische camera. Een model met ongekoelde microbolometer. Deze was "draagbaar" (hij woog maar een paar kilo!), had een intern display en zelfs een interne batterij en de detector hoefde niet actief gekoeld te worden! :+ Geen automatische range/level/span detectie, geen digitale camera, 2 paletten (iron en zwart-wit).
Defensie wilde toen nog wel graag weten waarom hij een dergelijke geavanceerde camera nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:34
(jarig!)
bodejodel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:51:
Defensie wilde toen nog wel graag weten waarom hij een dergelijke geavanceerde camera nodig had.
Wow, echt waar? Da's nu ondenkbaar.

Ik moet wel zeggen dat ik de (prijs)ontwikkeling van warmtebeeldcamera's met enige resolutie niet hard vind gaan. Ik snap dat zo'n bolometer-array andere techniek is dan een CCD/CMOS, ik snap ook dat een germanium lens anders is dan een glazen lens, en ik snap ook dat het een nichemarkt is, maar zelfs met die dingen in het achterhoofd snap ik niet goed waarom een resolutie van 320×240 dik €7k moet kosten 8)7

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de fabrikanten volgens het principe "what the market will bear" werken.

Aan de low-end kant is wel enige ontwikkeling geweest, ik heb een niet bijster dure smartphone met een 80x60 pixel warmtebeeldcamera, een Blackview BV9900 Pro. Dat is leuk speelgoed, en een enkele keer gewoon handig, maar ja, met die resolutie zijn de mogelijkheden wel beperkt.

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd en is het terecht super duur allemaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Het is natuurlijk niet alleen de resolutie die geld kost. Ik weet eerlijk gezegd niet of er een grens of uitdaging is voor grotere detectoren in combinatie met gevoeligheid etc. Ik kan me nog digitale camera's herinneren met voor die tijd astronomisch veel pixels, maar deze vingen amper licht omdat ze zo klein waren en door een piepklein lensje moesten kijken en daardoor waardeloze foto's maakten. Wellicht loopt men hier ook tegenaan.

Ik ben het wel met je eens dat het wat langzamer lijkt te gaan dan dat het zou kunnen.

Momenteel zijn de prijzen sowieso helemaal bizar.

Mijn camera (T640) was volgens mij ruim 30k bij zijn introductie (2015?). Omdat het bedrijf waar ik toen werkzaam was er een stuk of 5 kocht kregen we ze voor 26k mee. Inmiddels heb ik een andere werkgever en een nieuwere versie van de T640bx uit 2019, vooral met iets betere software, maar dat is zeker de moeite waard. Als ik het goed heb kregen we die voor "weinig". Hij was iets meer dan 22k, omdat er een partij vrijkwam door een geannuleerde order. (Koper was failliet, maar de camera was al wel besteld en betaald geloof ik)

Eind vorig jaar wilden we er een T1040 :9~ bij aanschaffen, maar die was met 40k inmiddels veel duurder dan bij z'n introductie. Daarom zou ik mijn camera aan een collega overdragen en zouden we er een nieuwe T640bx bij kopen. Dit was vlak voordat hij uit productie ging. Inmiddels mochten we daar ook 35k voor neertellen in verband met de grondstoffen schaarste. 5k meer dan bij introductie, terwijl in deze prijsrange een prijsdaling van zeker 10k gebruikelijk is tegen het einde van de levensloop... 8)7

Ik heb voorlopig dus nog steeds mijn T640bx en mijn collega is erg blij met zijn E76. (is ook echt hele fijne camera!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:06
Beetje offtopic, maar DJI heeft een nieuwe drone gelanceerd mét warmtecamera (640*512 resolutie)
Ding moet zo'n 10K gaan kosten wat soms zo'n warmtecamera alleen al kost.

https://www.dji.com/nl/ma...e=brandsite&from=homepage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFbqqp_U3kTFdMxUd4F-A37ALso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lfwQu2hjV3YSC9nG5KfaVYRU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Robonus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:03:
Beetje offtopic, maar DJI heeft een nieuwe drone gelanceerd mét warmtecamera (640*512 resolutie)

[Afbeelding]
Dat is een mooi ding! Ik kan naast de resolutie en nauwkeurigheid alleen weinig andere specificaties vinden over de gebruikte warmtebeeldcamera.

De nieuwe DJI M30 en M30T zijn direct verkrijgbaar bij DJI Enterprise dealers. De M30 kost €9.299, inclusief 2x TB30 accu, BS30 intelligent charging station, DJI RC Plus, een jaarabonnement op FlightHub 2 en een jaar DJI Care Enterprise Basic. De M30T kost €12.999, inclusief dezelfde toebehoren.

[ Voor 18% gewijzigd door bodejodel op 22-03-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Ik weet niet goed of het hier helemaal op zijn plaats is, maar ik heb na lang wachten een flir one pro gekocht.
Ik wilde eigenlijk de seek thermal compact kopen, maar net voor het bestellen zag ik een flir one pro (android, micro usb) die in prijs ineens interessant werd. Besteld, maar de vreugde begint om te slaan in teleurstelling.

De originele app werkt voor geen meter, blijft piepen dat de camera niet aanwezig is. Maar thermal camera app (van een andere ontwikkelaar) werkt prima.. Hoeveel kans is er dat de flir nog gaat werken, of weet iemand een betere app voor een android toestel? Anders gaat hij dit weekend weer retour afzender. Beetje teleurstellend, had meer verwacht van Flir omdat ik best veel positieve berichten zag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 13:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

https://www.eleshop.nl/guide-ir-pc210-warmtebeeldcamera.html
Dit begin ik toch wel interessant te vinden.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gjcvro Ja die standaard FLIR app gebruik ik ook niet. Ik gebruik ook een andere app, zie hier: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Heb ik ook nog e.e.a. aan uitleg gezet om mooiere/duidelijkere plaatjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Ja, die app, maar dan de gratis versie, daar werkt de camera inderdaad wel mee. Daardoor wist ik dat in ieder geval de camera wel functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
bodejodel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:51:
[...]
JeroenH schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Wow, echt waar? Da's nu ondenkbaar.
Nee hoor, dat is nog steeds denkbaar. Sommige industrie modellen FLIR camera's bijvoorbeeld die erg praktisch zijn om de beam profile van een infra rood laser mee te bekijken, worden ook voor andere toepassingen gebruikt en vallen daardoor gewoon onder de amerikaanse wapenwet en producten waarin je deze gebruikt mag je dan ook niet naar een heel aantal landen op deze planeet exporteren en je moet best wel wat administratie op orde hebben inclusief goedkeuring van de amerikaanse D.O.D. wil je ze mogen bestellen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijsneus
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee met de ervaringen in deze draad. Super wat hier allemaal aan ervaringen en tips te vinden is! Ik ben gisteren op pagina 1 begonnen, nu op 63 :) Daarnaast ben ik druk bezig me in te lezen op wat thermografie eigenlijk is. Op termijn ga ik wellicht de cursus van Testo doen.

Ik wil graag een warmtebeeldcamera gaan kopen. Maar het duizelt me van wat er allemaal mogelijk is. Een model op mijn telefoon voor € 300-400 tot zware professionele camera’s van vele tienduizenden Euro’s.

Mijn doel:
Ik ben energie adviseur en wil iets meer achtergrond voor mijzelf (en mijn klanten) kunnen bieden. Daarnaast wil ik mijn woning beter isoleren. Dus doel is half eigen gebruik en half professionaliseren in mijn business zonder te verwachten of te gaan verkopen dat ik thermograaf ben.

De camera’s die ik op pag 1-63 heb zien langs komen lijken financieel gezien in 3-4 categorieën te vallen. De onder categorie van een paar honderd euro zijn de apparaten op/aan je telefoon. De boven categorie zijn camera’s van meer dan € 8K. En dan zie ik een tweetal subcategorieën: camera’s van € 2,5-8K en camera’s van een honderd of acht tot 2,5K. In deze draad lijken met name de mensen uit de onder en boven categorie aanwezig.

Voor mijn doel wil ik gebouwen zowel binnen als buiten de thermische schil opnemen. Ben daarom op zoek naar een camera die zowel op kortere (ong. 1 m) als op langere afstand (15 m), goede afbeeldingen maakt.
Ik lees echter bij een reactie van @bodejodel dat van buiten fotograferen geen zin heeft vanwege een groot risico op vele verstoringen? Heb ik dat goed begrepen?

Uit deze blogpost kristalliseer ik dat een camera voor gebouw toepassing moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
  • IR Resolutie: hoe meer hoe beter, minimum 320 x 240 pixels
  • Thermische gevoeligheid: < 50 mK (gemeten bij 30oC)
  • Field of View: hoe groter, hoe minder foto’s ik hoef te maken, hoe sneller ik klaar ben
  • Accuratesse: <=2%
Het gaan gebruiken van een warmtebeeldcamera staat allemaal voor mij nog in de kinderschoenen. Mijn budget voor aanschaf is gelimiteerd tot ongeveer € 800, ex btw.
Die kleine cameraatjes voor gebruik op mijn Iphone lijken mij weinig resolutie en gebruiksgemak te bieden. En daarmee, zeker voor mij als leek, moeilijk te beoordelen foto’s. Ik ben niet tegen deze Flirs e.d. maar gevoelsmatig vraag ik me af, kan dat wel voor zo weinig geld in relatie tot wat andere merken vragen? Klopt dat of klets ik onzin?

Ik zag dat Testo een “instap camera” heeft van € 979 ex, de 865. Boven mijn budget maar dat is wellicht iets op te rekken. Echter, als ik dan verder in de specs van deze camera en andere Testo’s kijk dan heeft nog een stap hogere camera (de 868, nog € 150 erbij :| ) De 868 heeft een hogere gevoeligheid (van 120 mK naar 100 mK) en zelfs die beide zouden voor mijn bouwkundige toepassing te weinig zijn.

Al zoekende heb ik deze camera gevonden: de Guide PC210 (https://www.eleshop.nl/guide-ir-pc210-warmtebeeldcamera.html). Deze camera lijkt alles te hebben wat ik zoek: IR res: 256x192, NETD 45mK, FOV 56gr x 48gr, interface voor statief gebruik, accuratesse 2%, en uiterst betaalbaar met een prijs van 330 ex. Met hard case en macro lensje € 400 ex.
Het lijkt haast te mooi om waar te zijn, en meestal zit er dan wel ergens een catch. Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als hierboven: kan dit wel? Of mis ik iets?

Dus samenvattend hoop ik dat er iemand mij wat richting kan geven:

Doel:
* thermografische foto’s maken van gebouwen (zowel van binnen als van buiten),
* makkelijk uitleesbaar/afleesbaar voor mij (ik begrijp ook dat ik dat moet oefenen/leren maar een voor een niet-techneut simpel te begrijpen camera heeft wel mijn voorkeur),
* budget rond de € 800 ex btw maar liever minder!
* De Guide PC210, kan dat wat zijn of is dat rommel?
* Naar welke merken zouden jullie kijken voor mijn doelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vanwege toekomstige spouwmuurisolatie (eind mei) vandaag eens rond huis gelopen met de Flir
(pricewatch: Flir One (Gen 2) Android)

Weer met de tips van Thinkpad (ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera") en die app wat lopen spelen maar heel soepel gaat het nog niet.
Lijkt ook niet altijd erg stabiel te zijn (soms valt beeld weg en moet je app opnieuw starten), bepaalde gebieden lijken te clippen e.d.

Maar bovenal; met zon werkt het niet, enorm effect qua zonopwarming van de gevel, schaduw van takken e.d.

Ik moet er nog wel even handigheid in krijgen, ondanks het feit dat ik die FLIR al jaren in de kast heb liggen. :P

Of ik veel ga hebben aan de beelden wat betreft de spouwmuurisolatie weet ik niet, maar alsnog allerlei zaken bevestigd zien worden die ik al wist (warmte wat weglekt bij de voor- en achterdeur e.d.)

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 02-04-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34

_Arthur

blub

Piet91 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:50:
Maar bovenal; met zon werkt het niet, enorm effect qua zonopwarming van de gevel, schaduw van takken e.d.
Morgen vroeg in de ochtend weer een kans. En als je dat gaat doen; laat je verwarming aan in de nacht, op zeg 19.5-20gr, in je hele huis. Dan kan je in de ochtend goed zien waar de warmtelekken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
_Arthur schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:04:
Morgen vroeg in de ochtend weer een kans. En als je dat gaat doen; laat je verwarming aan in de nacht, op zeg 19.5-20gr, in je hele huis. Dan kan je in de ochtend goed zien waar de warmtelekken zitten.
Zondagochtend rond 7 uur even rond huis gelopen. Ging wel iets beter.
Ik heb in ieder geval iets wat ik als hopelijk als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken als ik volgend winter weer beelden maak.

Ben vandaag ook even binnen rondgelopen aan de hand van zijn tips ook beelden gemaakt.
Die gaven ook wel aardig duidelijk beeld; de bekende plekken zijn duidelijk te zien zoals dakplaten onderling, aansluiting van gevel op dak, aansluiting van binnenmuur op gevel e.d.

Ik ben benieuwd of ik volgend winter (ik ga maar even vanuit dat we deze zomer geen vorst krijgen :+ ) veel verschil ga zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wijsneus schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:31:
Al zoekende heb ik deze camera gevonden: de Guide PC210 (https://www.eleshop.nl/guide-ir-pc210-warmtebeeldcamera.html). Deze camera lijkt alles te hebben wat ik zoek: IR res: 256x192, NETD 45mK, FOV 56gr x 48gr, interface voor statief gebruik, accuratesse 2%, en uiterst betaalbaar met een prijs van 330 ex. Met hard case en macro lensje € 400 ex.
Het lijkt haast te mooi om waar te zijn, en meestal zit er dan wel ergens een catch. Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als hierboven: kan dit wel? Of mis ik iets?

Dus samenvattend hoop ik dat er iemand mij wat richting kan geven:

Doel:
* thermografische foto’s maken van gebouwen (zowel van binnen als van buiten),
* makkelijk uitleesbaar/afleesbaar voor mij (ik begrijp ook dat ik dat moet oefenen/leren maar een voor een niet-techneut simpel te begrijpen camera heeft wel mijn voorkeur),
* budget rond de € 800 ex btw maar liever minder!
* De Guide PC210, kan dat wat zijn of is dat rommel?
* Naar welke merken zouden jullie kijken voor mijn doelen?
Disclosure: Ik werk bij Eleshop.

Sinds kort worden er thermische fotosensoren geproduceerd in China en daardoor komen er dus ineens zeer concurrerende thermische camera's uit het verre oosten. Guide, Uni-T en Infiray zijn op dit moment de meest bekende merken.

Wij zijn heel enthousiast over de PC210. Bouwkwaliteit is top. Beeldkwaliteit is top. Alle features die je verwacht zijn aanwezig. USB streaming werkt prima. Wij hebben ook ervaring met FLir. In deze klasse van apparaten verslaat Guide op dit moment naar mijn mening Flir gemakkelijk.

We hebben er een video over gemaakt die iets meer inzicht geeft: YouTube: Which thermal imaging camera is better? UNI-T UTi260B, Guide PC210

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijsneus
@-DarkShadow- : bedankt voor je reactie.

Ik ben blij met je toelichting, echter als je dit merk verkoopt zou ik iets meer verwachten dan "ons merk" is "top". En de zin: "in deze klasse verslaat Guide op dit moment de A-merken gemakkelijk."

Dat kan volledig waar zijn, maar ik zou daar graag wat bewijzen van zien. Want het is nogal een boude uitspraak. Een merk met een apparaat van een paar honderd euro zou de ook in dit topic aanwezige apparatuur van beroeps thermografen gemakkelijk verslaan?

Zijn er testen die laten zien dat de Guide PC 210 zoveel beter is dan een Flir, bijv. de C5, E4/6/8? Of de Seek Shot Pro? Of een van de Testo's?

De door jou genoemde video heb ik bekeken en die vertelt wel iets over de verschillen tussen de Uni-T en de Guide, maar zegt niks over een vergelijking, laat staan beter zijn, van de Guide versus A-merken.

Dus, wat staaft jouw beweringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
@Wijsneus Goed punt, ik zal het verduidelijken. Je vroeg "De Guide PC210, kan dat wat zijn of is dat rommel?"

Ik schrijf "in deze klasse verslaat Guide op dit moment de A-merken gemakkelijk." Daarmee bedoelde ik de Flir cameras tot ~€1000 excl. Ik verwacht dat de PC210 niet beter is dan de 9 maal duurdere E8.

Flir verkopen we al lang, dus daar heb ik ervaring mee. Neem de Flir C5 bijvoorbeeld, die is 2 x zo duur en biedt een lagere resolutie. Ik zie niet wat Flir voor dat geld er tegenover zet. De behuizing, knoppen, afwerking, menu's, snelheid en beeld van de PC210 zijn naar mijn mening minstens gelijkwaardig van kwaliteit. Je hebt niet door dat je een "Chinees" product in handen hebt. Alleen de documentatie is beperkt. De datasheet en handleiding zijn onvoldoende.

We hebben een demo model van de PC210 beschikbaar. Wellicht wil een Flir/ Testo gebruiker uit dit topic die aan de tand voelen "in het veld" en zijn ervaring hier posten? Ik ben benieuwd naar de bevindingen :) Stuur me maar een PM.

Ik heb mijn vorige post verduidelijkt om aan te geven dat het om mijn mening gaat en vooral in vergelijking met Flir.

[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 11-04-2022 16:41 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijsneus
Hallo allemaal,

In vervolg op mijn vorige vraag van verleden week en na toelichting en uitleg van @-DarkShadow- en @Jagerr63 (dank allebei!) blijf ik nog struikelen over de vraag wat is er nou belangrijker bij een warmtebeeldcamera gericht op gebouwthermografie met een budget van max € 800: de hoge resolutie of de nauwkeurigheid in de vorm van aantal mK?

Een vraag aan de thermograaf professionals en geïnteresseerden:

Als je kan kiezen tussen:
Camera 1: pixel resolutie 256 x 192 en < 45 mK
Camera 2: pixel resolutie 320 x 240 en < 70 mK

Hierbij aannemende dat de rest van de kenmerken en prijs gelijk zijn.

Waar kies je dan voor?

[ Voor 0% gewijzigd door Wijsneus op 11-04-2022 17:24 . Reden: verkeerde @-naam ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bodejodel
Wijsneus schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:22:
Hallo allemaal,

In vervolg op mijn vorige vraag van verleden week en na toelichting en uitleg van @-DarkShadow- en @Jagerr63 (dank allebei!) blijf ik nog struikelen over de vraag wat is er nou belangrijker bij een warmtebeeldcamera gericht op gebouwthermografie met een budget van max € 800: de hoge resolutie of de nauwkeurigheid in de vorm van aantal mK?

Een vraag aan de thermograaf professionals en geïnteresseerden:

Als je kan kiezen tussen:
Camera 1: pixel resolutie 256 x 192 en < 45 mK
Camera 2: pixel resolutie 320 x 240 en < 70 mK

Hierbij aannemende dat de rest van de kenmerken en prijs gelijk zijn.

Waar kies je dan voor?
Ik zou geneigd zijn voor de gevoeligste te gaan. Resolutie kun je omheen werken door dichterbij te gaan staan en/of meerdere opnamen te maken. Thermische gevoeligheid is wat het is. Dat wordt nooit beter. Voor bouwkundige toepassingen is sowieso de gevoeligheid belangrijk omdat je met relatief kleine temperatuurverschillen werkt ten opzichte van andere toepassingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Wijsneus @-DarkShadow- heb vandaag de Guide PC210 pixel resolutie 256 x 192 en < 45 mK ontvangen en vergeleken met mijn Flir one Gen.2 pixel resolutie 160x120 pixels.

Met de Pc tools van beide warmtebeeldcamera's kun je prima een vergelijk maken. Of de 1 nu beter is dan de andere camera ben ik nog niet over uit, voor het gemak en robuustheid zou ik voor de Guide PC210 kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6-8czVH-ZGIX7ICGQ9jRyOHCqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DLyRQVLYndero804wgwVxtiL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ9U3kr5q59nPlQRq1lufQhhMn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gyA58vIVeI5g5ZpTG0NSarFx.jpg?f=user_large

[ Voor 75% gewijzigd door BenEco op 16-04-2022 14:32 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijsneus
@bodejodel en @BenEco,

Dank voor jullie reacties. Duidelijk punt dat je een mindere resolutie deels kan omzeilen door dichterbij te gaan staan en meerdere opnames te maken. Dat laatste is natuurlijk wel meer werk maar eigenlijk voor mij als niet-pro minder relevant.
Ik kies dan ook voor de grotere nauwkeurigheid en ga ook een Guide 210 kopen en zal mijn bevindingen (als absolute amateur) delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BenEco Als je goed wil vergelijken zou ik beginnen met de settings gelijk zetten. In beide foto's gebruik je een andere boven-/ondergrens en ook de emissiviteit van 0,83 lijkt mij wat vreemd.

En wellicht MSX uitzetten zodat je alleen het beeld van de IR-sensor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:06:
@BenEco Als je goed wil vergelijken zou ik beginnen met de settings gelijk zetten. In beide foto's gebruik je een andere boven-/ondergrens en ook de emissiviteit van 0,83 lijkt mij wat vreemd.

En wellicht MSX uitzetten zodat je alleen het beeld van de IR-sensor hebt.
Je hebt gelijk wat settings betreft, staat nu weer op 0,95. Gradenschaal schaalt automatisch aan de gemeten boven en ondergrens temperaturen. Dit is wel aan en uit te zetten in het menu.
Zal de foto nog even aanpassen. msx instellingen van de Guide Pro210 zijn ook aangepast. Verder ben ik er nog mee aan het experimenten. :)

[ Voor 53% gewijzigd door BenEco op 15-04-2022 11:27 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

BenEco schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:18:
[...]
Gradenschaal schaalt automatisch aan de gemeten boven en ondergrens temperaturen. Dit is wel aan en uit te zetten in het menu.
Ben heel benieuwd hoe je dat doet. Ik heb sinds kort ook de PC210 en ben tevreden over de resolutie en de snelheid. Het liefste zou ik de schaal kunnen vastzetten, maar dat is me nog niet gelukt.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
xah5kiDe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:12:
[...]

Ben heel benieuwd hoe je dat doet. Ik heb sinds kort ook de PC210 en ben tevreden over de resolutie en de snelheid. Het liefste zou ik de schaal kunnen vastzetten, maar dat is me nog niet gelukt.
Als je de OK knop indrukt en vasthoudt verschijnt er een menu linksboven. Daarin kun je kiezen tussen A (standaard), M of S. Staat verder hier uitgelegd: https://static.eleshop.nl...ermalimagingcameraFAQ.pdf

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

-DarkShadow- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:44:
[...]

Als je de OK knop indrukt en vasthoudt verschijnt er een menu linksboven. Daarin kun je kiezen tussen A (standaard), M of S. Staat verder hier uitgelegd: https://static.eleshop.nl...ermalimagingcameraFAQ.pdf
Bedankt! Precies wat ik miste. Heb de camera inderdaad bij Eleshop besteld maar deze FAQ over het hoofd gezien. De handleiding wel volledig doorgelezen, maar Chinees en handleiding gaan niet zo heel goed samen..

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fionnghall
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:17
Waarom koop je niet gewoon een CAT S62 pro. Zit een donders goede FLIR in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat is een stuk lagere resolutie. Wel leuk dat je dan altijd een thermische camera op zak hebt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Robonus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:03:

[Afbeelding]
Ik heb het idee destijds bij mijn werkgever geopperd en als ik even mijn best doe met de opleidingen ben ik tegen de zomer "dronepiloot". 8)

Voorlopig wordt het (om mee te beginnen) een Mavic 2 Enterprise Advanced. Deze heeft ook de 640*512 IR camera, maar het airframe is wat betaalbaarder. Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke kwaliteit van de beelden. Ik heb al een paar beelden mogen zien en bewerken en dat valt niet tegen. Het zijn vooral de in-flight mogelijkheden die wat minder zijn dan bij een "echte" thermografische camera.

Hiermee gaan we eerst de markt verkennen. Bestaande klanten hebben al interesse getoond. Dus waar mogelijk (er zijn nogal wat no-fly zones) gaan we daar mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Wijsneus schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:31:
Field of View: hoe groter, hoe minder foto’s ik hoef te maken, hoe sneller ik klaar ben
Maar ook: Hoe groter je FOV, hoe minder pixels je over een bepaalde oppervlakte te verdelen hebt. Dus je krijg ook minder nauwkeurige informatie terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 22:16
over het guide merk
zijn daar al meer ervaringen mee

deze lijkt dezelfde sensor te hebben als de PC210
https://www.guideir.com/products/thermographys-tools/mobir2

https://www.guideir.com/p...hys-tools/pc/data_23.html

en is goed geprijsd ivm de FLIR usb c camera

https://www.aliexpress.com/item/1005003809687547.html

dit is kleine broertje de air
https://www.aliexpress.com/item/1005004176311017.html

[ Voor 11% gewijzigd door xtrme op 03-06-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
xtrme schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:51:
over het guide merk

En hoe goed werkt die kleine broer als je in je eigen huis warmtelekken wilt vinden? Want voor af en toe gebruik als je de isolatie wilt verbeteren of controleren is zo'n prijs nog leuk.
Ik heb hier b.v. een aantal deuren en ramen die ik niet helemaal vertrouw. Daar heb ik al wat tochtstrips tussen gezet, maar ik zou graag weten of dat voldoende helpt. Ook bij b.v. het voorraam komt er kou naar binnen, maar waar dat nu precies vandaan komt heb ik nog niet kunnen vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

xtrme schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:51:
over het guide merk

PC210 is blijkbaar voordeliger dan zo'n fragiele usb plug-in versie. Wat zou dan het voordeel zijn?
Over support van Guide ben ik wel te spreken. Ik heb een bug gemeld aan Eleshop (waar ik de camera heb gekocht) en een firmware update is gemaakt en inmiddels geleverd die het probleem opgelost heeft.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:31:
[...]

En hoe goed werkt die kleine broer als je in je eigen huis warmtelekken wilt vinden? Want voor af en toe gebruik als je de isolatie wilt verbeteren of controleren is zo'n prijs nog leuk.
Ik heb hier b.v. een aantal deuren en ramen die ik niet helemaal vertrouw. Daar heb ik al wat tochtstrips tussen gezet, maar ik zou graag weten of dat voldoende helpt. Ook bij b.v. het voorraam komt er kou naar binnen, maar waar dat nu precies vandaan komt heb ik nog niet kunnen vinden.
Je kunt er altijd meer mee zien dan zonder IR camera. :+
Ik heb in in deze thread al een aantal keer benadrukt. Thermische gevoeligheid gaat voor resolutie. Resolutie kun je omheen werken door dichterbij te gaan staan en/of meerdere opnamen te maken. Thermische gevoeligheid is wat het is. Dat wordt nooit beter en daar is niet omheen te werken.

Ik kan voor "de kleine broer" zo snel niets vinden over de thermische gevoeligheid. Thermische gevoeligheid is vooral belangrijk voor bouwkundige toepassingen (tocht, isolatie, etc.) omdat je met relatief kleine temperatuurverschillen werkt. Je wilt dan goed het verschil kunnen zien tussen hele kleine thermische afwijkingen.

Als het wel echt dezelfde sensor is als die PC210 en de thermische gevoeligheid is 45 mK, dan is het een koopje.

De Guide PC210 zelf lijkt op papier sowieso een hele indrukwekkende camera voor dat geld. Een dergelijke resolutie met die gevoeligheid maakt hem behoorlijk bruikbaar. Wellicht mist hij wat belangrijke professionele features, maar ik zou hem in mijn handen moeten hebben om er echt een oordeel over te vellen. De thermische gevoeligheid kruipt op papier in ieder geval heel dicht tegen de gevoeligheid van de topcamera's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb hier een warmtebeeldcamera en daar zit - ik meen - een gallium lens op. Helaas is deze lens licht vervuild geraakt. Weet iemand of ik deze lens zonder problemen schoon kan maken met isopropylalcohol? Ik gebruik dan een spuitbusje en sproei de IPA er lichtjes op. Ik neem de lens niet af met een doek of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
Oyster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:34:
Ik heb hier een warmtebeeldcamera en daar zit - ik meen - een gallium lens op. Helaas is deze lens licht vervuild geraakt. Weet iemand of ik deze lens zonder problemen schoon kan maken met isopropylalcohol? Ik gebruik dan een spuitbusje en sproei de IPA er lichtjes op. Ik neem de lens niet af met een doek of iets dergelijks.
Ik denk dat je Germanium bedoelt? Daar worden de meeste lenzen voor warmtebeeldcamera's van gemaakt. Gallium is hier redelijk ongeschikt voor. :+

Schoonmaaktips:
https://www.shalomeo.com/...hylene%20chloride%20(MEC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

bodejodel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:21:
[...]

Ik denk dat je Germanium bedoelt? Daar worden de meeste lenzen voor warmtebeeldcamera's van gemaakt. Gallium is hier redelijk ongeschikt voor. :+

Schoonmaaktips:
https://www.shalomeo.com/...hylene%20chloride%20(MEC).
Ik twijfelde al een beetje toen ik het typte. Zo te zien kan de lens afgenomen worden. Dat verbaast mij wel, het ziet er namelijk zeer fragiel uit. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Oyster schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Ik twijfelde al een beetje toen ik het typte. Zo te zien kan de lens afgenomen worden. Dat verbaast mij wel, het ziet er namelijk zeer fragiel uit. Bedankt voor je hulp.
Als het daadwerkelijk een lens van Germanium is, is het zelfs een vrij hard en redelijk krasbestendig materiaal, vergelijkbaar met "gewoon" glas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bodejodel
De komende dagen zal ik deze twee eens aan een stevig vergelijk onderwerpen. Hoe oneerlijk dit vergelijk ook mag lijken, ik ben eigenlijk al danig onder de indruk van de Guide... Zeker als je de (oorspronkelijke) nieuwprijzen met elkaar vergelijkt. De prijs gaat tussen deze twee camera's afhankelijk van waar en wanneer je ze koopt/kocht zomaar 80 keer over de kop... 8)7

Ik zal ook het vergelijk maken tussen de FLIR E8 en de Guide PC210. Qua prijs en specs al een iets eerlijkere strijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxArAfz07A-HAXvrfyxrTVcW5Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grx8HQzLhBBVqgmWM7xEfc8k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bodejodel op 15-06-2022 10:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bodejodel
Ik heb van een vergadering gebruik gemaakt om ook ook de andere camera's van collega's en een back-up camera snel te vergelijken.
Ik kan alvast verklappen dat de goedkoopste in dit vergelijk zeker niet de minste is. Ik ben nu erg benieuwd naar de andere Guide camera's!
De "review" zal ik wel eerst delen met Eleshop, waarvan ik deze camera mocht lenen. Daarna zal ik deze in overleg hier geheel of gedeeltelijk delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaOEHzpYjuSEhRbGNxkysRYZpyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnLYWCOE4nngt0ZXVeau2eah.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hebben we inmiddels onze drone met warmtebeeldcamera ontvangen (voorlopig een DJI M2AE) en zijn de bijbehorende A1/A3 en A2 opleidingen afgerond.
Als straks ook alle benodigde opleidingen voor de vergunning voor de "Specific" categorie en de RT communicatie papieren en apparatuur binnen zijn kunnen we ook in de no-fly zones aan de slag. Tot die tijd mag ik "spelen" om vlieguren op te bouwen.

Uiteindelijk hopen we bruikbare (3D) thermo-mosaic opnamen te kunnen aanbieden, maar ik verwacht dat dit een drone-update naar de Matrice 30 of 300 serie vraagt, of wat op dat moment vergelijkbaar is...

De 640*512 warmtebeeldcamera van de DJI M2AE is gewoon prima. Je mist als thermograaf wel je "on the fly" tools en instellingen. Aan de andere kant heb je met maar 20-25 min effectieve vliegtijd per accu eigenlijk geen tijd om ook nog met alle instellingen te spelen. Gewoon alles opnemen en later sorteren en finetunen.
In de standaard software zijn deze instellingen allemaal wel aanwezig en alles werkt naar behoren, maar ik ben niet echt onder de indruk van deze software. DJI gebruikt een eigen format en er is een aanvullende tool nodig voor de conversie naar bestanden waar FLIR Tools mee om kan gaan. Natuurlijk op basis van een pay to use abonnement...

In verband met de AVG geen detailopnamen. Die volgen wel als mijn eigen zonnepanelen er eind van de zomer hopelijk op liggen en/of als de temperaturen dalen. Als troost een selfie :+ en een mooi vergezicht. De stal van de boerderij in het midden van deze opname ligt ca. 600m verderop. Dat is wel zo'n beetje het maximum om nog verschillen in dak- en geveloppervlakken waar te nemen. Met de RGB camera kijk je zo 30 km weg en kun je afzonderlijke huizen en gebouwen nog waarnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRpuy7FoTOel3kZvFSq7d7CDLeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRQQidiCG1pbeh1fdwt8Fy5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trBq3YYVmnKbmmYxHsARXZ6qnzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eH6TaGzpab8Y8XlkLhHtaTu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
bodejodel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:39:
Ik heb van een vergadering gebruik gemaakt om ook ook de andere camera's van collega's en een back-up camera snel te vergelijken.
Ik kan alvast verklappen dat de goedkoopste in dit vergelijk zeker niet de minste is. Ik ben nu erg benieuwd naar de andere Guide camera's!
De "review" zal ik wel eerst delen met Eleshop, waarvan ik deze camera mocht lenen. Daarna zal ik deze in overleg hier geheel of gedeeltelijk delen.

[Afbeelding]

Ook hebben we inmiddels onze drone met warmtebeeldcamera ontvangen (voorlopig een DJI M2AE) en zijn de bijbehorende A1/A3 en A2 opleidingen afgerond.
Als straks ook alle benodigde opleidingen voor de vergunning voor de "Specific" categorie en de RT communicatie papieren en apparatuur binnen zijn kunnen we ook in de no-fly zones aan de slag. Tot die tijd mag ik "spelen" om vlieguren op te bouwen.

Uiteindelijk hopen we bruikbare (3D) thermo-mosaic opnamen te kunnen aanbieden, maar ik verwacht dat dit een drone-update naar de Matrice 30 of 300 serie vraagt, of wat op dat moment vergelijkbaar is...

De 640*512 warmtebeeldcamera van de DJI M2AE is gewoon prima. Je mist als thermograaf wel je "on the fly" tools en instellingen. Aan de andere kant heb je met maar 20-25 min effectieve vliegtijd per accu eigenlijk geen tijd om ook nog met alle instellingen te spelen. Gewoon alles opnemen en later sorteren en finetunen.
In de standaard software zijn deze instellingen allemaal wel aanwezig en alles werkt naar behoren, maar ik ben niet echt onder de indruk van deze software. DJI gebruikt een eigen format en er is een aanvullende tool nodig voor de conversie naar bestanden waar FLIR Tools mee om kan gaan. Natuurlijk op basis van een pay to use abonnement...

In verband met de AVG geen detailopnamen. Die volgen wel als mijn eigen zonnepanelen er eind van de zomer hopelijk op liggen en/of als de temperaturen dalen. Als troost een selfie :+ en een mooi vergezicht. De stal van de boerderij in het midden van deze opname ligt ca. 600m verderop. Dat is wel zo'n beetje het maximum om nog verschillen in dak- en geveloppervlakken waar te nemen. Met de RGB camera kijk je zo 30 km weg en kun je afzonderlijke huizen en gebouwen nog waarnemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je al wat delen over de Guide?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bodejodel
Ik zit momenteel in een verhuizing/verbouwing. Ik had gehoopt tijd te hebben om dit ervóór te doen, maar dat is me niet gelukt.

De Guide doet in ieder geval wat hij beloofd. Heel, heel heel veel warmtebeeldcamera voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Toevallig iemand bekend met een Fluke TiS20+-warmtebeeldcamera. Zit al een tijdje te denken om een warmtebeeld camera te kopen.

Specifiek voor gebruik voor leidingen te bekijken en warmte verlies woning.

Een mooie aanvulling op de werkzaamheden voor een nog completer pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:29
Adriaan71 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:01:
Toevallig iemand bekend met een Fluke TiS20+-warmtebeeldcamera. Zit al een tijdje te denken om een warmtebeeld camera te kopen.

Ik kijk even mee want wil precies hetzelfde doen, ik weet namelijk niet welke groepen naar welke kamer gaan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Nee wel met de flir e76 of e96
Als je er echt temperaturen mee wil meten is het oppassen met wat voor soort oppervlak je meet ivm reflecties etc.

Maar als het gewoon is om te kijken waar warmte lekt kun je met een eenvoudige camera al snel uit de voeten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Nee wel met de flir e76 of e96
Als je er echt temperaturen mee wil meten is het oppassen met wat voor soort oppervlak je meet ivm reflecties etc.

Maar als het gewoon is om te kijken waar warmte lekt kun je met een eenvoudige camera al snel uit de voeten.
Tja als ik die terug wil verdienen mag ik wel € 1.000,, per rapport vragen ahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Adriaan71 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:23:
[...]

Tja als ik die terug wil verdienen mag ik wel € 1.000,, per rapport vragen ahahaha.
Ja die zijn waanzinnig geprijst.
We gebruiken ze op de zaak om schakelkasten en verdelers te controleren.

Op zich werkt het wel grappig maar die prijzen zijn absurd.

Als je een camera hebt die een net onderscheid maakt tussen verschillende temperaturen op het oppervlak en daar een mooi plaatje kan kan maken ben je wel klaar denk ik.
Je kunt al gauw aantonen waar de warmte lekkages zitten in de buitenschil van een woning en dat hoeft niet op de tiende graad nauwkeurig.

Volgens mij van wat ik zo zie op internet lijkt die fluke wel een prima camera maar ik heb geen ervaring met dat ding.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online

Als je even geduld hebt komt er binnenkort hier [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera een vergelijk tussen de Flir en een Guide 210 en wat andere warmtebeeldcamera's.

Kun je misschien voor een redelijke prijs een goede camera aanschaffen om warmtelekken in je installatie op te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 29-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Die guide 210 heeft al een heel stuk vriendelijkere prijs @Adriaan71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:02:
Die guide 210 heeft al een heel stuk vriendelijkere prijs @Adriaan71
Hoef ook niet goedkoop te zijn. Kan de fluke namelijk kopen voor de helft van de prijs. Dus zodoende mijn vraag over de fluke.

Maar zal er eens ook dieper in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 17:21
Ik heb een Flir one. Werkt prima op een tablet of telefoon. Gebruik hem heel veel. Ideaal voor klimaat plafonds en vloerverwarming. Je han de slangen zien lopen en er mee inregelen zodat alle vloervelden even warm zijn

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Hoef ook niet goedkoop te zijn. Kan de fluke namelijk kopen voor de helft van de prijs. Dus zodoende mijn vraag over de fluke.

Maar zal er eens ook dieper in duiken.
Ik heb de Fluke C5, kan er dalijk wel even een foto mee schieten om een indicatie te geven.
Vooral lekker handzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 29-07-2022 20:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
Geinig spul die FLIR camera's, ik denk dat ik op de zaak binnenkort zo'n ding nodig ben :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:18:
Geinig spul die FLIR camera's, ik denk dat ik op de zaak binnenkort zo'n ding nodig ben :+
Ik heb hier ook een FLIR C5, inderdaad geinig :+

Handig om te zien bij vriesweer of je warmte lekt als de voordeur een paar meter naar binnenspringt ten opzichte van je buitenmuur ... en inderdaad het lijkt wel plafond verwarming boven de voordeur buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF2cZG5Xu1qk5V6D36At3D_-Tj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WL9qR1bReFsegU5IPXFS0h4s.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PentaClover schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Handig om te zien bij vriesweer of je warmte lekt als de voordeur een paar meter naar binnenspringt ten opzichte van je buitenmuur ... en inderdaad het lijkt wel plafond verwarming boven de voordeur buiten:

[Afbeelding]
Dat schreeuwt om isolatie :Y

Ik zou eigenlijk ook eens één mee naar huis moeten nemen....
Of eigenlijk toch niet.... zal wel werk achterweg komen vrees ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Dat schreeuwt om isolatie :Y

Ik zou eigenlijk ook eens één mee naar huis moeten nemen....
Of eigenlijk toch niet.... zal wel werk achterweg komen vrees ik :+
Inderdaad, staat op het lijstje om aan de buitenkant het plafond te isoleren, ik heb echter maar beperkte ruimte vanwege het raam boven de voordeur dat ik wel vrij wil laten. Zal uiteindelijk een paar cm PIR of zoiets tegenaan geplakt worden denk ik.

Maar eerst nog de voorbereidingen voor de WP afmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
PentaClover schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Inderdaad, staat op het lijstje om aan de buitenkant het plafond te isoleren, ik heb echter maar beperkte ruimte vanwege het raam boven de voordeur dat ik wel vrij wil laten. Zal uiteindelijk een paar cm PIR of zoiets tegenaan geplakt worden denk ik.

Maar eerst nog de voorbereidingen voor de WP afmaken...
Heb je hem al een keer besteld dan ondertussen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
DutchWing schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:10:
[...]

Ik heb de Fluke C5, kan er dalijk wel even een foto mee schieten om een indicatie te geven.
Vooral lekker handzaam.
Ja graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]
Kan je er ook goed VV mee zien in de vloer en de cv leidingen als die weg gewerkt zitten in koven en muren?

Gaat er bij mij om om bepaalde woningen in kaart toebrengen hoe het een en ander is aangelegd i.v.m. afgifte woning.
En koude lekkage's in woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
Adriaan71 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Kan je er ook goed VV mee zien in de vloer en de cv leidingen als die weg gewerkt zitten in koven en muren?

Gaat er bij mij om om bepaalde woningen in kaart toebrengen hoe het een en ander is aangelegd i.v.m. afgifte woning.
Warmteverliezen, voerverwarmings- en andere leidingen die met specie/mortel in een wand zijn weggewerkt kun je hiermee zien.

Hiervoor geldt wat ik al eerder in dit topic heb gezegd, hoe gevoeliger de sensor, hoe meer tijd en speling je hebt en hoe nauwkeuriger je e.e.a. kunt vastleggen.

Wanneer leidingen in een koof zijn aangebracht, isoleert de lucht deze zodanig dat je hoogstens kunt zien dat de koof opwarmt, maar de exacte positie van de leiding zal niet zichtbaar worden.

Hoewel ik de C5 persoonlijk niet hands-on heb vergeleken met de Guide ben ik er van overtuigd dat je met de Guide PC210 voor ca. de helft van het geld een betere camera in handen hebt: 2 maal zo gevoelig en een hogere resolutie. Hij past alleen niet zo comfortabel in je kontzak zoals de C5.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
Adriaan71 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Zie hieronder, de goten van de airco's buiten die binnen aan het verwarmen zijn zie je duidelijk oplichten, tevens de ventilatie roosters (die dicht staan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZOHrcQzqjKlCRCkU3300JAm8mY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xq9DYeRQvgnVGzSCZDVsgB5g.jpg?f=user_large

Waar o waar zou de CV leiding lopen in mijn beton vloer boven ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXOjSzK97blC5sICe9MaUNG3aT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fl8vRikzHiNb6bnIua4fUfsz.jpg?f=user_large

Gat boren in tegels boven het bad om een beugel te monteren, waar en hoe zou de warm water leiding lopen ? Kraan aanzetten en foto nemen (Zowel warm en koud lopen recht naar beneden) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2g9aoluxE5CNe39By1CBtwt_h4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3cn4wS4xGffRv7pptZ5joPT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
@PentaClover Dat zijn mooie en duidelijke beelden zeg. Net mijn voltcraft wb-80 ontvangen, die had ik besteld omdat ik niet meer weet welke groep van de vloerverwarming nu waar loopt (wel zo handig om te weten bij het aansluiten van een zoneregeling), maar dat beeld is continue aan het sneeuwen. Ik hou hem stil op een oppervlak maar zie continue alle kleuren voorbij komen en zeker niet de vloerverwarming (wellicht is laminaat de boosdoener).

Zojuist ook geprobeerd op een inblaasventiel van de WTW maar ook hier continue “sneeuwen”.

Heb er een filmpje van gemaakt
https://files.fm/u/9s57guxxt

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hoe wordt de Flir e5 bevonden door de kenners

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Maikie18 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:56:
@PentaClover Dat zijn mooie en duidelijke beelden zeg. Net mijn voltcraft wb-80 ontvangen, die had ik besteld omdat ik niet meer weet welke groep van de vloerverwarming nu waar loopt (wel zo handig om te weten bij het aansluiten van een zoneregeling), maar dat beeld is continue aan het sneeuwen. Ik hou hem stil op een oppervlak maar zie continue alle kleuren voorbij komen en zeker niet de vloerverwarming (wellicht is laminaat de boosdoener).

Zojuist ook geprobeerd op een inblaasventiel van de WTW maar ook hier continue “sneeuwen”.

Heb er een filmpje van gemaakt
https://files.fm/u/9s57guxxt
Dat ding lijkt defect. Als er geen warmte verschil is, dan zou het kunnen sneeuwen. Zodra je je hand of een hete theepot in beeld hebt, moet het ruisen weg gaan omdat de min en max temperatuur dan ver uit elkaar liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6Swt5YtMNP7-RTZtazksVQ0Wm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OTjViwix33EF2TqfzICKsYCG.jpg?f=user_large
Dit is met mijn PC210 camera bij 7 graden verschil tussen min en max.

[ Voor 13% gewijzigd door xah5kiDe op 09-08-2022 21:37 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
xah5kiDe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Dat ding lijkt defect. Als er geen warmte verschil is, dan zou het kunnen sneeuwen. Zodra je je hand of een hete theepot in beeld hebt, moet het ruisen weg gaan omdat de min en max temperatuur dan ver uit elkaar liggen.
[Afbeelding]
Dit is met mijn PC210 camera bij 7 graden verschil tussen min en max.
De hond en een persoon herkent hij wel. Lijkt alleen wel of er links in beeld een hele strook is die er altijd is en die een storing veroorzaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A4K-izpJFqS6hJy_j1vIA2-Xj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07VmT2Ymmb4wp6a5K84H2Sko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hij doet het, maar wat een lage resolutie (32x32 lees ik) en inderdaad veel ruis. Terug in doos een omruilen voor een PC210. Is wel twee keer duurder, maar mij lijkt het het meer dan waard.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
xah5kiDe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:59:
Hij doet het, maar wat een lage resolutie (32x32 lees ik) en inderdaad veel ruis. Terug in doos een omruilen voor een PC210. Is wel twee keer duurder, maar mij lijkt het het meer dan waard.
Gaat inderdaad retour. Net maar een Flir C5 besteld, was het enige dat ik morgen nog geleverd kon krijgen dan kan ik morgen mooi alles aansluiten en afwerken. Tenminste ik hoop dat het daarmee gaat lukken, l/w warmtepomp staat namelijk op koelen dus ik weet niet of het dan wel goed te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja hoor. Heb beste zie je het net na aanzetten. Dan is de koeling maximaal in een warme vloer. Dat geeft dan het maximale contrast. Maar een verschil van een halve graad zie je ook al.
Wel heb ik een stenen vloer wat de warmte heel goed geleid. Ik heb geen ervaring met laminaat. Zal mogelijk wat minder scherp beeld geven. Maar het centrum van de leiding zal je wel moeten kunnen bepalen. Ben benieuwd.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Heeft er iemand ervaring met een handheld warmtebeeldcamera vs een Android telefoon ding ?

Qua prijs zijn ze volgens mij relatief gelijk. Het is jammer dat eleshop geen vergelijkings tool heeft.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, op die manier kan je het resultaat toch wat sneller en duidelijk/groter bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik hoop dat @bodejodel binnenkort zijn review over de Guide PC210 wil delen hier :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Mike2k schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:18:
Heeft er iemand ervaring met een handheld warmtebeeldcamera vs een Android telefoon ding ?

Qua prijs zijn ze volgens mij relatief gelijk. Het is jammer dat eleshop geen vergelijkings tool heeft.
BenEco in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wil mijn huis gaan isoleren en met een warmte camera zowel binnen als buiten fotos gaan nemen.
Dit voor het isoleren als na het isoleren

- In welke maanden kan ik dit het beste doen? Dec / Jan / Feb / Maart neem ik aan?
- Maken de weersomstandigheden (regen bv) nog iets uit?
- Welke tijdstip of maakt dat voor IR niets uit?
- Ik wil de camera gaan huren, welk model kan ik het beste huren zodat ik goede resoluties plaatjes krijg? Dit ook mbt instellingen die ik later weer terug ga zetten.
- Nog tips voor het maken van fotos aan de binnenkant? Of is vooral de buitenkant van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat lijkt me nog best lastig. Een IR camera is prima in staat om relatieve verschillen te zien. Het kan je niet vertellen wat je isolatie waarde is (per m^2). Je kunt wel zien dat jouw muren beter zijn geïsoleerd dan de buren (aangenomen dat de binnen temperatuur gelijk is). Of dat je ergens een warmte lek hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door xah5kiDe op 23-08-2022 23:05 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34

_Arthur

blub

The Source schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:02:
Wil mijn huis gaan isoleren en met een warmte camera zowel binnen als buiten fotos gaan nemen.

- In welke maanden kan ik dit het beste doen? Dec / Jan / Feb / Maart neem ik aan?
- Ik wil de camera gaan huren, welk model kan ik het beste huren zodat ik goede resoluties plaatjes krijg? Dit ook mbt instellingen die ik later weer terug ga zetten.
- Nog tips voor het maken van fotos aan de binnenkant? Of is vooral de buitenkant van belang?
Buitenkant is het belangrijkste; dan zie je waar de warmte weglekt. Binnenkant waar de koude binnenkomt ;)

Om een antwoord op bovenstaande vragen te geven (mijn mening): wanneer het buiten vriest bij droog weer en dan het liefst zo vroeg mogelijk (of laat mag ook). En voor dat je de foto's gaat maken, binnen -overal- in het hele huis de verwarming 12-24u vantevoren aan; zodat er goed duidelijk is waar warmte lekken zijn.

In V&A staat een Flir One Pro te huur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bodejodel
The Source schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:02:

- Als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten zo groot mogelijk is, dus mits je in een koelcel woont zijn dit de wintermaanden.
- Bewolkte hemel, geen regen, weinig tot geen wind. Dit geldt ook voor de uren voordat je opnamen gaat maken. Je hebt dan geen last van de reflectie van de zon en/of de koude hemel of koeling als gevolg van wind en regen (of verdamping van recente regen.)
- De vroege ochtend, voor zonsopgang is het beste. Dan heb je geen last van door de zon opgewarmde constructieonderdelen die thermische gebreken verbloemen.
- Hoe gevoeliger de sensor, en hoe hoger de resolutie, hoe beter. Je budget bepaald wat je kunt.
- Een combinatie van binnen en buiten is ideaal. Als je aan de binnenzijde kijkt, zet dan je mechanische ventilatie op maximaal terwijl je ventilatieroosters, klepramen of andere openingen gesloten zijn. Dan vis je er mogelijk ook nog wat tochtproblemen uit.

Zoals _Arthur al zei, stook het hele huis vooraf lekker warm. Denk er aan dat je je ramen en ventilatievoorzieningen (voor deze ene keer) op tijd dicht zet. Warmte die hierlangs weglekt kan als restwarmte nog lang zichtbaar blijven boven deze openingen en geeft dan een false positive.

[ Voor 0% gewijzigd door bodejodel op 31-08-2022 08:54 . Reden: spelfoutje ]

• bodejodel
ThinkPad schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:16:
Ik hoop dat @bodejodel binnenkort zijn review over de Guide PC210 wil delen hier :Y
Drukdrukdrukdruk....

Verhuizen, verbouwen, werken... 8)7 |:( :O :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:15
Er staat weer een IR camera op Kickstarter:
https://www.kickstarter.c...sult=project&term=thermal

Geen idee hoe die vergelijkt met de Guide PC210, maar ziet er wel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:11
*knip*, zie topicwarning. Daar is dit topic niet voor bedoeld helaas...

[ Voor 112% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2022 21:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Leuk, ik kwam dit topic tegen op zoek naar een warmte camera. Wil ons oude huis uit 1934 beter gaan isoleren en zo het hele huis nagaan waar de grootste stappen te maken zijn.

Ik ben tot deze gekomen:
https://www.warmtebeeldca...reveal-pro-fastframe.html

Ik zal mijn ervaringen delen als ik hem binnen heb en gebruikt heb.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 18:13
Wat is een tegenwoordig een goede prijs/kwaliteit ir camera voor android?

Bedoeld voor thuisgebruik gebouw isolatie o.a.
Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.