Ik had nog wat warmtebeeldfoto's beloofd. Alle foto's genomen in de afgelopen koude periode met minimaal 1 of 2 graden vorst ten tijde van het maken van de foto's.
Brievenbussen, ik heb er nog niet 1 gezien die geen koudebrug is.

Volgens mij is de enige structurele oplossing, dicht dat gat en een losse brievenbus buiten.
Daken zijn ook zo'n dingetje

Hier liggen zonnepanelen op het dak, maar waar niets ligt is het warm, tot 7 graden aan toe.

Hier nog een foto vanaf boven genomen van ditzelfde dak ( vlek rechts ). Pijpje lijkt deels de oorzaak te zijn.
Dakkapellen zie ik ook in allerlei soorten en maten.

Dit is misschien wel de beroerdste tot nu toe. Bovenin bij de nok ligt deze helemaal open qua isolatie. Overigens had dit huis op bijna alle overgangen van twee vlakken van dit soort problemen.
Huis uit 1998 trouwens, zeer goed onderhouden en echt

om te zien.

Deze dakkapel zit op een woning uit eind 19e eeuw die ergens eind jaren 90 is gerenoveerd met voorzetwanden met isolatie etc.
Deze dakkapel valt nauwelijks op ondanks het feit dat het bijna 20 graden binnen was en buiten -2. Dit huisje zag er sowieso erg goed uit op de warmtebeeldfoto's

En dan deze. De dakkapel rechts ziet er redelijk uit maar heeft bovenin een schijnbaar lek in het dak, en de spouw ligt deels open. De dakkapel links heeft weer een groot probleem bij de aansluiting bij de ramen.

Deze erker hoorde weer bij het eerdere huis uit 1998. Op al dit soort overgangen zat een warmtelek

Deze spouwmuur zou na-geisoleerd moeten zijn.
Ik denk hier convectie in te zien en dus een spouw die leeg is. Hoe denken jullie hier over?

Deze foto bij iemand binnen genomen.

Voor het eerst bij iemand met de rolluiken dicht een foto gemaakt. De roosters staan hier boven open en die warme lucht blijft dus hangen.
Teken dat die rolluiken dus wel degelijk isoleren.

Deze man klaagde over tocht vanuit de stopcontacten. Op de foto is dat duidelijk te zien. 8 graden uit het stopcontact brrrrr....

Misschien wel een van de mooiste warmtebeeldfoto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
Een joekel van een uitbouw die helaas te zien is als een brandende kerstboom in het donker. Bij het schuine dak verwacht ik altijd wel een randje waar het wat warmer is. Alleen hier is het stukken extremer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.