Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanW
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-04 13:14
*knip*, dit soort verzoeken graag in Vraag & Aanbod.
Zie ook de topicwarning (na jouw post heb ik deze toegevoegd).

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2018 09:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Net een uurtje mijn nieuwe HT-A1 binnengekregen die ik op Black Friday op Amazon had gekocht.

Eerste plaatjes (full thermal en mixed) van de convectorbak en schuifpui:
Convectieput+schuifpui full thermalConvectieput+schuifpui mixed

Unboxing:
HT-A1 unboxing

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 07-12-2018 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

de Peer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:51:
Deze kost maar 100 euro als je vrijdag bestelt (black friday). Zullen uiteraard nog btw en wat andere kosten bij komen hoogstwaarschijnlijk.

Ik begrijp dat een dergelijk apparaat totaal onder doet voor alle in dit topic genoemde warmtebeeldcamera's van hogere kwaliteit. Maar voor het opsporen van isolatieproblemen binnen je huis, waar velen in geinteresseerd zijn, kan dit een goede indicatie geven lijkt mij? En volgens mij verkoop je hem ook zo weer door als het nét niet is wat je er van verwacht had.
Ik heb inmiddels ook mijn 100-euro warmtebeeldcamera binnen. Geen btw/invoerrechten hoeven betalen O-) .
Het apparaat: tsja heel simpel maar voor mij nét genoeg om bij goed koud weer wat warmtelekken op te gaan sporen, maar meer dan dat moet je er ook niet van verwachten. Geen opslag van foto's en een vrij beperkte resolutie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:40
Fairy schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:14:
Stomme vraag. Ik heb een S8 en een Flir One met micro-usb. Werkt prima op mijn oude S5, maar is er een verloopje dat wél werkt op de S8? De originele van Samsung werkt in ieder geval niet.
http://www.meenova.com/st/p/ua_c2u.html werkt iig met flir one en samsung A3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Inmiddels de HT-A1 een weekendje uitgeprobeerd (als het even niet regende).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXqpsXjsBu1TgGBZe7hwJEhy/thumb.jpg

De resolutie is met 220×160 behoorlijk voor een apparaat van 260 euro.
Het apparaat heeft vrij primitieve bedieningsinterface waar je even aan moet wennen maar als dat eenmaal duidelijk is kan je er goed mee werken. De beeldscherm en fotoresolutie zijn 320 bij 240. Dat is vreemd gezien de thermische resolutie van de sensor.

De eerste gevoelens zijn gematigd positief.
De kwaliteit van de thermische beeld is goed voor deze prijscategorie.
Mixed view van thermische en visuele beelden is redelijk maar door de redelijk thermische resolutie niet erg nodig.
Het apparaat is handzaam en is niet afhankelijk van een telefoonvariant.

De bediening is vrij primitief zonder touchscreen en ouderwets ogende menu's
Foto's kunnen alleen met een USB kabeltje worden opgehaald maar dat werkt simpel als een soort USB stick.
Er is geen ondersteuning van een app of andere software.

Ik denk vanwege de behoorlijk thermische resolutie een redelijk goed apparaat voor privé gebruikers in de huidige markt als je hem voor ruim onder 300 euro kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door TWyk op 10-12-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een recente prijsindicatie via een isolatiebedrijf voor een IR-scan van mijn huis:
€ 300,- ex. btw
Daarvoor doet een doorgewinterde tweaker of een IR-camera een week huren
of een wat duurdere IR-camera aanschaffen en eventueel aan vrienden en bekenden "verhuren".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
dunklefaser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:24:
Een recente prijsindicatie via een isolatiebedrijf voor een IR-scan van mijn huis:
€ 300,- ex. btw
of een wat duurdere IR-camera aanschaffen en eventueel aan vrienden en bekenden "verhuren".
Dat is prijzig als je voor 40% minder al zo iets zelf kan aanschaffen:
glas in lood

(glas in lood ramen)

[ Voor 12% gewijzigd door TWyk op 12-12-2018 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
dunklefaser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:24:
€ 300,- ex. btw
Dat is een vrij gangbare prijs in de markt.
Dan krijg je iemand die weet waarnaar hij of zij moet kijken en die de beelden ook juist kan interpreteren.
Natuurlijk kun je zelf een prul kopen en het zelf proberen maar hoe vaak heb je zoiets nodig? 1 keer je huis doorlopen en je weet het wel, tenzij je nog veel gaat aanpassen of verbouwen old.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:35:
[...]

Dan krijg je iemand die weet waarnaar hij of zij moet kijken en die de beelden ook juist kan interpreteren.
Natuurlijk kun je zelf een prul kopen en het zelf proberen maar hoe vaak heb je zoiets nodig? 1 keer je huis doorlopen en je weet het wel, tenzij je nog veel gaat aanpassen of verbouwen old.
Of je wordt verliefd op IR beelden, koopt een goede camera en gaat hobbymatig warmtescans doen, na het volgen van trainingen.

Dat geldt voor mij :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

No Hands schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:35:
[...]

Daarom heb ik ook nog om een "voorbeeld rapport" gevraagd om de omvang en diepte van de scan en de analyse (plus de gebruikte hardware) te kunnen beoordelen, ik ben tenslotte tweaker met een natuurwetenschappelijk diploma.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:17:
[...]
na het volgen van trainingen.
Welke :) ?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Training bij TESTO in Almere zelf. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:49
@mkleinman @dunklefaser
Leer je daar vooral de interpretatie van de beelden, of ook trucs om het contrast en de warmtelekken beter zichtbaar te krijgen? (Verwarming op 25 °C, afzuigkap en ventilatie vol aan,...)

Heb een tijd geleden combinatie van Qv10 met warmtebeeld en rook analyse laten uitvoeren voor 375 ex, daarbij kwamen nog aardig wat puntjes aan het licht die ik zelf niet had gevonden met de FLIR One...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Chris_82 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:32:
@mkleinman @dunklefaser
Leer je daar vooral de interpretatie van de beelden, of ook trucs om het contrast en de warmtelekken beter zichtbaar te krijgen? (Verwarming op 25 °C, afzuigkap en ventilatie vol aan,...)
Training ging vooral over randvoorwaarden van foto's, reflectie en emissie van materialen, waar op letten bij foto's met externe bronnen ( zon / hoogovens ). We hebben ook een aantal foto's gemaakt en hebben tips gekregen hoe je daar de meest interessante zaken op naar voren krijgt.

Zoals bij een foto van het gezicht het contrast in de foto zo subtiel aanpassen dat je zelfs de slagaders ziet lopen.

Verwarming op 25 graden gaat over contract tussen binnen en buiten bij gebouwthermografie, die tip kwam wel voorbij. Afzuigkap, ventilatieroosters dicht, afzuiging aan etc zijn tips die ik her en der hier heb geleerd.

Verder vooral veel doen met foto's maken en proberen logisch na te denken wat je ziet en waarom het resultaat zo is. Ik zit inmiddels uit mijn hoofd op een kleine 3000 warmtebeeldfoto's die ik zelf heb gemaakt.
dunklefaser schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:24:
[...]

Daarom heb ik ook nog om een "voorbeeld rapport" gevraagd om de omvang en diepte van de scan en de analyse (plus de gebruikte hardware) te kunnen beoordelen, ik ben tenslotte tweaker met een natuurwetenschappelijk diploma.
Uit interesse, zou je eens een rapport van mij willen beoordelen?

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2018 19:09 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Dit lijkt me zeker interessant! - Maar beoordelen is een beetje te hoog gegrepen,
het dan gaat eerder om een inschatting te maken wat er mogelijk (en nodig) is.

Eigenlijk een beetje vreemd dat er voor een warmte(verlies)scan [aka IR-scan] nog geen minimum standaard bestaat.
Bijvoorbeeld: Minimaal verschil tussen binnen en buitentemperatuur voor een aantal dagen, gevoeligheid van gebruikte IR-camera's delta T < 50mK, etc. plus de pre-condities welke je noemde.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:32:
@mkleinman Dit lijkt me zeker interessant! - Maar beoordelen is een beetje te hoog gegrepen,
het dan gaat eerder om een inschatting te maken wat er mogelijk (en nodig) is.

Eigenlijk een beetje vreemd dat er voor een warmte(verlies)scan [aka IR-scan] nog geen minimum standaard bestaat.
Bijvoorbeeld: Minimaal verschil tussen binnen en buitentemperatuur voor een aantal dagen, gevoeligheid van gebruikte IR-camera's delta T < 50mK, etc. plus de pre-condities welke je noemde.
Eens! Ik hanteer zelf minimaal 18 graden dT tussen binnen en buiten. Dus pas vanaf +2 graden en het liefst pas rond het vriespunt en lager. Ditto met geen regenval of sneeuw in de recente uren ivm natte gevels en daken.

Het toeval wil dat in het sjabloon wat ik gebruik in de software van Testo zowel het typenummer, serienummer, etc allemaal in het rapport wordt vermeld. Ik neem de omstandigheden op bij het maken van de foto's zoals buitentemperatuur, %RV etc. Die info kan ik makkelijk invullen in IRSoft van Testo.

En daarna met de hand alle foto's nakijken. Constrast aanpassen en kijken of er wat te vinden is op de foto.

Edit:
@dunklefaser ik heb je een DM gestuurd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Afgelopen weekend had ik een warmtebeeldcamera te leen. Het is een erg gaaf apparaat om eens te gebruiken in je eigen woning. Ik heb een paar bijzonderheden ontdekt.
Noot: ik ben geen expert hoe ik de beelden moet interpreteren dus wellicht maak ik soms een denkfout, dit hoor ik natuurlijk graag van de personen die er meer verstand van hebben.

De bekende brievenbus.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q0ZbcH0/brievenbus-FLIR5092.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MDY6t93/brievenbus-FLIR5093.jpg

Oud dubbelglas waarbij aan de randen meer warmte lijkt weg te lekken. Ik ben aan het overwegen om het oude dubbelglas te laten vervangen door HR++ met rubberen afstandhouders (ook wel warm edges genoemd bij sommige glasleveranciers). Hiermee zouden de randen minder warmte moeten doorlaten vergeleken met de rest van het glas.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tpHfgnq/erker-oud-dubbelglas-FLIR5154.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TMFZdbh/erker-oud-dubbelglas-FLIR5155.jpg

Het linker raam is oud dubbel glas en het rechter raam is HR+ glas. De laatste lijkt minder warmte uit te stralen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mtZJSH2/woonkamer-verschil-hr-glas-en-oud-dubbelglas-FLIR5144.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4g1QC55/woonkamer-verschil-hr-glas-en-oud-dubbelglas-FLIR5145.jpg

Mijn woning heeft heteluchtverwarming. Hiermee zie je dat er veel warmte rondom de HLV unit en rond de kanalen verloren gaat. Hieronder bij het plafond van de hal. Dit is onder de HLV unit.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LYv67N7/hal-plafond-onder-heteluchtverwarming-FLIR5322.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0VBrm7Q/hal-plafond-onder-heteluchtverwarming-FLIR5323.jpg

Hieronder de koof in de hal in de muur en het plafond waar de kanalen ook doorheen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fY8HZHp/hal-wand-voor-hetelucht-kanaal-FLIR5310.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FmBzSpH/hal-wand-voor-hetelucht-kanaal-FLIR5311.jpg

Idem op zolder waarbij de HLV rooster vrijwel dicht staat, maar de koof wel volledig gevuld is met warmte.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/19zWkmm/zolder-heteluchtverwarming-kanaal-FLIR5390.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K7ngpKr/zolder-heteluchtverwarming-kanaal-FLIR5391.jpg

Leuk om de houten constructie in de muur te zien. Het hout isoleert minder dan het isolatiemateriaal er tussenin.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xmG5502/slaapkamer-wand-isolatie-FLIR5376.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C7Z3YW0/slaapkamer-wand-isolatie-FLIR5377.jpg

In de woonkamer hebben we bij de erker enkele spotjes. Deze zijn glanzend en hierdoor is de meetwaarde mogelijk minder nauwkeurig maar dit is daadwerkelijk veel kouder. Als ik het lampje uit de spot draai voel ik dat het er veel kouder is. Hier valt wel op dat het hout beter isoleert dan het isolatiemateriaal er tussenin. Is dit wel een juiste constatering?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m8RjbjF/woonkamer-erker-plafond-spotje-FLIR5066.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Zs4qqn/woonkamer-erker-plafond-spotje-FLIR5066-jpg-FLIR5067.jpg

Op het dak heb ik een mogelijk isolatielek ontdekt. Binnenkort zal ik de pannen eens verwijderen. Geen idee wat ik hier ga aantreffen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D8xMT8w/slaapkamer-wouter-isolatielek-FLIR5258.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZHyM8ww/slaapkamer-wouter-isolatielek-FLIR5259.jpg

De vraag bij alle bijzonderheden is vervolgens wel wat je er daadwerkelijk mee kunt gaan doen...

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 03:08
Ik ben ook wel geintereseerd in een warmtebeeld camera voor ons huis.
Alleen vraag ik me af welke oplossing zinvol is om warmte lekken, koude bruggen of hoe je ze noemt op te sporen.

Als ik een telefoon extensie unit neem, dan is een Flir one pro 160x120 (net als een FLIR E6) (70 mK)
Een Flir one pro LT heeft 80x60 en is dan €100 goedkoper en minder gevoelig. (150 mK)
Een Flir one gen 3 is ook 80x60 weer €100 goedkoper maar minder gevoelig. (150 mK)

Sheelt toch €200 ex btw tussen de Flir one gen 3 en de Flir One Pro.
Gevoelsmatig maar die met meeste resolutie kopen, maar als ik dat niet nodig heb..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb er laatst eentje gehuurd voor een weekend en dat koste 25 euro. Dat is meer dan lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waar huur je een warmtebeeld camera voor 25 euro per weekend?

Vooral eentje met redelijke resolutie?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Eindhoven in mijn geval

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dat is teveel uit de richting, anders had je mijne wel mogen huren / lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
@jacovn wat @Sethro zegt, je mag in jou nieuwe huis niet teveel ellende verwachten dus waarom zou je daar meer dan 100 euro aan besteden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
No Hands schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:37:
@jacovn wat @Sethro zegt, je mag in jou nieuwe huis niet teveel ellende verwachten dus waarom zou je daar meer dan 100 euro aan besteden?
We hebben geen directe problemen maar wel een hoog energy verbruik. Dat is wellicht door bouwvocht maar als er wel een koudebrug is, of luchtlek dan vind ik die liever wel.

Een Flir pro voor €420 in aanbieding wel intersant voor mij.
Aanbod van @mkleinman voor leuke prijs om een goede scan van ons huis te maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Gebruikt niemand hier Koreaans of israelisch spul? Therm app en thermal expert bedoel ik dan dus. Helaas heeft TE hun prijzen wel verhoogd, enkele jaren geleden kreeg je daar heel veel waar voor je geld

• jacovn
Ik heb inmiddels een luchtlek gevonden en wel met mijn tenen. Buis in de meterkast die open is en daar tocht het via kabel doorvoer gat naar keuken onder aanrecht kasten. Stuk bobbel plastic in pijp geprutst en dicht. Nu maar op zoek naar flexibel blijvende pasta om de buizen mee af te dichten en wat te isoleren.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 27-12-2018 10:10 ]

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:44
Rond deze tijd van het jaar krijg ik toch altijd de neiging om een FLIR aan te schaffen, maar tot op heden nog altijd niet gedaan.

Ben inderdaad bang, zoals hier al veel vaker is gezegd, dat je hem maar 1 of 2 keer gebruikt. En dan is het toch een hele investering.

Is er toevallig een mede tweaker uit de buurt van Twente (Enschede) met een warmtebeeldcamera?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

jacovn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:08:
Ik heb inmiddels een luchtlek gevonden en wel met mijn tenen. Buis in de meterkast die open is en daar tocht het via kabel doorvoer gat naar keuken onder aanrecht kasten. Stuk bobbel plastic in pijp geprutst en dicht. Nu maar op zoek naar flexibel blijvende pasta om de buizen mee af te dichten en wat te isoleren.
PUR die elastisch blijft? Heb ik ook gebruikt.

• jacovn
Cyberpope schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:40:
[...]

PUR die elastisch blijft? Heb ik ook gebruikt.
Er moet nog een keer een kabel doorheen, dan is pur iets te definitief denk ik.

Maar die plaat in de meterkast is wel een lelijk ding. Het is welliswaar een geisoleerde versie, maar hij voelt koud aan en er zit natuurlijk een gat onder direct naar kruipruimte. Luik van kruipruimte is in verhouding veel beter geisoleerd met 20-30 cm piep schuim.
Verder heeft het ding allemaal ongeisoleerde buizen (Electra, water, glasvezel) die binnen komen en simpel afgedopt zijn.

edit: afbeelding is verdwenen..

[ Voor 55% gewijzigd door jacovn op 10-01-2019 07:02 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee hoor.. Pur ram je zo doorheen als het moet. Anders tijdelijk gewoon een plastic zak in frotten. Werkt ook behoorlijk goed (als tijdelijk). Of onderste gedeelte plastic zak, met dun laagje pur aan bovenkant. Duw je er ook zo uit (again, tijdelijk, maar dan meerjarig tijdelijk..).

• jacovn
Cyberpope schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:50:
Nee hoor.. Pur ram je zo doorheen als het moet. Anders tijdelijk gewoon een plastic zak in frotten. Werkt ook behoorlijk goed (als tijdelijk). Of onderste gedeelte plastic zak, met dun laagje pur aan bovenkant. Duw je er ook zo uit (again, tijdelijk, maar dan meerjarig tijdelijk..).
De controleur van de gemeente vertelde me dat ik naar de speelgoedwinkel moest gaan en flexibel blijvende klei moest kopen, dan lijk ik op dit uit te komen: Weible Knet

Dat is nog te betalen met 6 euro voor 250 gram en daar kan ik wel wat mee dicht smeren lijkt me.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat kan natuurlijk ook gewoon. Ik had veel pur nog liggen, dus heb dat gebruikt.
Of dichtsmeren met gips. Heb ik ook gedaan. Stoot je er ook zo uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyberpope op 27-12-2018 11:19 ]

• jacovn
Ik heb toch maar een Flir one pro zelf besteld. Lijkt me toch te leuk om zelf maar op te pakken en te doen.
Zeker als ik zo punten zelf vind en er dan ook wat mee opschiet. Meten is weten uiteraard.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:33
BoschR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:20:
Rond deze tijd van het jaar krijg ik toch altijd de neiging om een FLIR aan te schaffen, maar tot op heden nog altijd niet gedaan.

Ben inderdaad bang, zoals hier al veel vaker is gezegd, dat je hem maar 1 of 2 keer gebruikt. En dan is het toch een hele investering.

Is er toevallig een mede tweaker uit de buurt van Twente (Enschede) met een warmtebeeldcamera?
Kopen en ff mee spelen en dan verkopen.

Een nieuwe past nog niet helemaal in de begroting hier met het verbouwen, een gebruikte wellicht wel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dit is de voordeur

Deur

Die kiert iets, ofwel zit niet lekker in de rubbers en daar rechts onder is het behoorlijk kouder.

Blijkt dat de onderste nok er alleen in draait (sleutel 2 keer rond) als je de deur aandrukt.
Dat heeft nooit gewerkt en de sleutel ging dermate zwaar op meer dan 1 keer draaien dat we dat maar niet deden.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 04-01-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
jacovn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:41:
Dit is de voordeur

[Afbeelding: Deur]

Die kiert iets, ofwel zit niet lekker in de rubbers en daar rechts onder is het behoorlijk kouder.

Blijkt dat de onderste nok er alleen in draait (sleutel 2 keer rond) als je de deur aandrukt.
Dat heeft nooit gewerkt en de sleutel ging dermate zwaar op meer dan 1 keer draaien dat we dat maar niet deden.
Voetje tegen de deur bij het sluiten? Wordt na verloop van tijd wel makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Is het een kunststofkozijn ? Wellicht is dan de sluitkom verstelbaar. Ik heb een kunststofkozijn en de voordeur een 3 puntsluiting (dag en nacht schoot) en de sluitkommen in het kozijn zijn met een imbussleutel te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 09-01-2019 19:03 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Erwin_83 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:03:
Is het een kunststofkozijn ? Wellicht is dan de sluitkom verstelbaar. Ik heb een kunststofkozijn en de voordeur een 3 puntsluiting (dag en nacht schoot) en de sluitkommen in het kozijn zijn met een imbussleutel te stellen.
Ja kunstof.

Als ik de deur aandruk en de sleutel 2 keer omdraai zit hij beter dicht en gaat de schoot beneden erin.

Ik krijg toch nog de ramen/kozijnen manne weer langs om een raam voor de 4e keer te vervangen dus dan laat ik ze er wel naar kijken.

Dit is de deur met de schoten wel vast. (buiten 2.6 binnen 22.6 in de kamer, de muur naast de deur is koeler)

Deur 2x aangedraaid nacht

Schuifpui:
Schuifpui

Achterdeur:
Achterdeur

Dit lijkt het zelfde merk deur te zijn, en sluit veel beter, de temperaturen zijn ook hoger op de koudste plekken. Dit is waar de warmtepomp en boiler staan, dus de warmste ruimte van het huis.

Garagedeur:
Garagedeur
Dit is eigenlijk een dubbel openslaande tuindeur waar het glas vervangen is door trespa plaat met geisoleerde schroten er voor op gemaakt.

Zowel de voordeur als garagedeur zitten onder carport vlak bij elkaar. Dus wind en temperatuur zijn min of meer gelijk.

Ik moet nog zoeken waar die FLIR one de fotos laat als ik zd opsla na de temperatuur krijzen zetten, dus ik maak maar een screenshot..

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 10-01-2019 07:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 11:14
Ik ben ook wel geintereseerd in een warmtebeeld scan voor ons huis.
Afgelopen jaar een ander huis gekocht (2 onder 1 kap uit 92) en sinds de kou van afgelopen dagen ben ik er
van overtuigd dat we ergens een warmtelek of koudebrug hebben met deze kou koelt het huis gewoon af van 20 naar 17 in 1/5 uur.

Op gevoel al overal tochtstrips geplaatst en kieren gedicht maar nu ben ik aan het kijken om een warmtecamere te huren/kopen maar ik denk dat het ivm de ontbrekende kennis
zonde is van het geld. Weet er iemand een betrouwbaar bedrijf om deze scan uit te laten voeren
(in breda) of is er een tweakers die tegen betaling zou kunnen en willen doen?

[ Voor 11% gewijzigd door mpjjansen op 21-01-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
mpjjansen schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:42:
Ik ben ook wel geintereseerd in een warmtebeeld scan voor ons huis.
Afgelopen jaar een ander huis gekocht (2 onder 1 kap uit 92) en sinds de kou van afgelopen dagen ben ik er
van overtuigd dat we ergens een warmtelek of koudebrug hebben met deze kou koelt het huis gewoon af van 20 naar 17 in 1/5 uur.

Op gevoel al overal tochtstrips geplaatst en kieren gedicht maar nu ben ik aan het kijken om een warmtecamere te huren/kopen maar ik denk dat het ivm de ontbrekende kennis
zonde is van het geld. Weet er iemand een betrouwbaar bedrijf om deze scan uit te laten voeren
(in breda) of is er een tweakers die tegen betaling zou kunnen en willen doen?
1/5 uur?
i.p.v. van een dure warmtebeeld camera kun je ook zo'n laser ir thermometer nemen met minimaal 1:30 optiek, even bij Alie of Banggood kijken.
Plak op reflecterende oppervlakken zoals metalen en glas een stuk zwarte plakband en meet hierop de temperatuur.
Het is niet één bepaalde plaats waar de warmte verdwijnt, het is een combinatie van matige geïsoleerde muren, vloeren, beglazing en ook ventilatieroosters, kieren, brievenbus...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afgelopen week druk bezig geweest met foto's. Heb werkelijk van alles gezien Van rijtjeshuizen uit de jaren 50, een woning uit eind 19e eeuw met enkelsteensmuur maar wel gerenoveerd, een gigantisch mooie vrijstaande woning van eind jaren 90 etc etc etc.

Ben bezig met het bewerken van de foto's. Zal er zo snel als mogelijk een paar mooie posten.

In elk geval deze teaser alvast.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/01/spouwmuur-isolatie.jpg

De foto is al wat ouder ( in 2014 genomen dacht ik ). Huis rechts is het dak na-geisoleerd en was de spouw net voorzien van isolatie. Huis links heeft niets gedaan.

Spouwmuurisolatie werkt dus :)

Jammer genoeg houdt het koude weer vanmiddag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
:Y Ik heb het inderdaad ook aan mijn eigen huis gezien t.o.v. de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Om thuis een beetje de isolatie te controleren en eventuele warmte lekken te ontdekken wil ik een warmtebeeld camera kopen en bij de zoektocht kwam ik onderstaande tegen. Een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Seek en de Flir voor op je telefoon. Kwa specificaties heb ik geen idee of zoiets een beetje voldoet voor mijn doel.

Iemand ervaring met onderstaande of er een mening over aan de hand van de specs?

https://www.amazon.de/W%C...ID=41RNBRSNGPL&ref=plSrch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Erwin_83 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:24:
Om thuis een beetje de isolatie te controleren en eventuele warmte lekken te ontdekken wil ik een warmtebeeld camera kopen en bij de zoektocht kwam ik onderstaande tegen. Een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Seek en de Flir voor op je telefoon. Kwa specificaties heb ik geen idee of zoiets een beetje voldoet voor mijn doel.

Iemand ervaring met onderstaande of er een mening over aan de hand van de specs?

32x32 pixels, met 0,1graad resolutie. Voor dat geld kan je denk ik geen miskoop doen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik had nog wat warmtebeeldfoto's beloofd. Alle foto's genomen in de afgelopen koude periode met minimaal 1 of 2 graden vorst ten tijde van het maken van de foto's.

Brievenbussen, ik heb er nog niet 1 gezien die geen koudebrug is.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/brievenbus.jpg
Volgens mij is de enige structurele oplossing, dicht dat gat en een losse brievenbus buiten.

Daken zijn ook zo'n dingetje
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/dak.jpg
Hier liggen zonnepanelen op het dak, maar waar niets ligt is het warm, tot 7 graden aan toe.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/dak2.jpg
Hier nog een foto vanaf boven genomen van ditzelfde dak ( vlek rechts ). Pijpje lijkt deels de oorzaak te zijn.

Dakkapellen zie ik ook in allerlei soorten en maten.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/dakkapel1.jpg
Dit is misschien wel de beroerdste tot nu toe. Bovenin bij de nok ligt deze helemaal open qua isolatie. Overigens had dit huis op bijna alle overgangen van twee vlakken van dit soort problemen.

Huis uit 1998 trouwens, zeer goed onderhouden en echt :9~ om te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/dakkapel2.jpg
Deze dakkapel zit op een woning uit eind 19e eeuw die ergens eind jaren 90 is gerenoveerd met voorzetwanden met isolatie etc.

Deze dakkapel valt nauwelijks op ondanks het feit dat het bijna 20 graden binnen was en buiten -2. Dit huisje zag er sowieso erg goed uit op de warmtebeeldfoto's

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/dakkapel3.jpg
En dan deze. De dakkapel rechts ziet er redelijk uit maar heeft bovenin een schijnbaar lek in het dak, en de spouw ligt deels open. De dakkapel links heeft weer een groot probleem bij de aansluiting bij de ramen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/erker.jpg
Deze erker hoorde weer bij het eerdere huis uit 1998. Op al dit soort overgangen zat een warmtelek

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/geisoleerde_spouw.jpg
Deze spouwmuur zou na-geisoleerd moeten zijn.

Ik denk hier convectie in te zien en dus een spouw die leeg is. Hoe denken jullie hier over?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/plafond.jpg
Deze foto bij iemand binnen genomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/rolluik.jpg
Voor het eerst bij iemand met de rolluiken dicht een foto gemaakt. De roosters staan hier boven open en die warme lucht blijft dus hangen.

Teken dat die rolluiken dus wel degelijk isoleren.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/stopcontact.jpg
Deze man klaagde over tocht vanuit de stopcontacten. Op de foto is dat duidelijk te zien. 8 graden uit het stopcontact brrrrr....

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/wb/uitbouw.jpg
Misschien wel een van de mooiste warmtebeeldfoto's die ik tot nu toe heb gemaakt.

Een joekel van een uitbouw die helaas te zien is als een brandende kerstboom in het donker. Bij het schuine dak verwacht ik altijd wel een randje waar het wat warmer is. Alleen hier is het stukken extremer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het voordeel van afgelopen paar dagen was natuurlijk de sneeuw. Op ons dak bleef de sneeuw toch een stuk langer liggen dan bij de buren. Lang leve de dakisolatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
@mkleinman mooie foto's.
Maar wanneer weet je nou of iets "erg" is qua warmteverlies?
Op veel foto's is het verschil een graad of 5, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
mkleinman schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:37:
[...]

32x32 pixels, met 0,1graad resolutie. Voor dat geld kan je denk ik geen miskoop doen :)
Geen idee, mij zegt het dus helemaal niks. Straks maar 1 bestellen en eens zien wat ik er mee kan.

Hier trouwens bij het vervangen van de kozijnen bewust een voordeur zonder brievenbus genomen. De losse brievenbus buiten hadden we al eerder en dat beviel prima en nu geen koud ding meer.

In de nok verwacht ik hier ook wel een warmte lek, kan ik dan mooi even opzoeken voordat ik ga isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
matthijst schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:59:
@mkleinman mooie foto's.
Dat is natuurlijk allemaal relatief. De brievenbus is hier precies hetzelfde met hetzelfde probleem. Met -2 buiten kwam er -0.2 uit de brievenbus. In onze jaren '30 woning hebben we echter een voorportaal met een klapdeur. Die houdt een aanzienlijk deel van de kou tegen waardoor we er 0 last van hebben. Oftewel, eigenlijk hebben we met dat portaal een enorme luchtspouw :)

De isolatie problemen op het dak net zo. Als je er net met je bed onder slaapt of je bureau er hebt staan, dan voel je dat waarschijnlijk wel. Maar als het een ongebruikte maar licht verwarmde zolder is, dan zul je van dat verlies onvoldoende merken om er echt iets mee te moeten doen. Of het moet net gebeurt zijn waardoor je de installateur erop aan kunt spreken. Spouwmuur net zo. Is het pas geleden gebeurt, dan moet je de installateur zeker bellen. Het echte risico zit hem in het vocht. Als je dak deze vlekken laat zien en niet alleen je warmte, maar ook het vocht kan bij het dakbeschot komen, dan zit je binnen no-time met een verrot dak.

Zoiets lulligs als stopcontacten is ook relevant. Het is een mooie manier om te ventileren, maar niet als je er koude voeten van krijgt :) Dus is het erg voor je warmtehuishouden? Ik denk het niet. Maar het kan wel enorm in comfort schelen.

Zo was men er bij ons na het plaatsen van een nieuw kozijn vergeten de ramen af te kitten. De CO2 bleef mooi op pijl, maar het tochtte precies op de plek waar we op de bank zitten. Voordat we zelf door hadden wat het probleem was, hadden we veel visite die klaagde dat ze ons huis maar koud vonden ondanks de 19.5oC binnen temperatuur. Na het dichtkitten van de ramen was het probleem voorbij en ook de klachten.

Moraal van het verhaal. Een warmtelek is niet netjes. Het liefst spoor je hem op terwijl je aan het isoleren bent of net nadat je spouw is volgespoten. Echt grote problemen gaat het niet opleveren op je isolatie, mits je het vocht tegenhoudt. Een warmtelek op net de verkeerde plek kan wel een wereld van verschil maken in je warmtebeleving. Net als de daadwerkelijk buitentemperatuur en je gevoelstemperatuur.

Vraag van mijn kant. Wat is jullie ervaring met de isolatiewaarde van jullie deuren en ramen zelf? Dus niet het glas, maar het hout. Ik vind dat onze hardhouten buitendeuren vrij veel kou doorlaten vergeleken met het glas, maar ik weet niet wat normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
matthijst schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:59:
@mkleinman mooie foto's.
Voor buitenfoto's is het contract qua temperatuur altijd beperkt. Is vooral ook stuk interpretatie. En zo extreem als deze foto's had ik ze nog niet eerder gezien dan bij deze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Wat mij ook opvalt is de "hete" rand van de beglazing.
Ik zou eigenlijk graag willen zien wat een plastic afstandshouder vs.
een conventionele aluminiumafstandshouder bij HR++ beglazing presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:59:
@mkleinman Wat mij ook opvalt is de "hete" rand van de beglazing.
Ik zou eigenlijk graag willen zien wat een plastic afstandshouder vs.
een conventionele aluminiumafstandshouder bij HR++ beglazing presteert.
Daar heeft PaulC heeft al eens foto's hiervan gepost. Het verschil tussen een alu afstandhouder en een plastic afstandhouder is aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Erwin_83 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:24:

Komt uit hongkong dus kans op import kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
jobr schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:39:
[...]

Komt uit hongkong dus kans op import kosten.
Niet als je hem via Amazon.de aanschaft. Dan geldt dat hij uit Duitsland/EU komt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Aziraphale schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Niet als je hem via Amazon.de aanschaft. Dan geldt dat hij uit Duitsland/EU komt.
Alleen als deze door Amazon wordt verzonden volgens mij. Is in dit geval niet zo.

Ook als op "1 new" klikt zie je: "Dispatched from Hong Kong". Dus ik heb een beetje mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00
Heb sinds gisteren de HT-A1

Het formaat is handzaam en eenvoudig, hele toestel doet eenvoudig aan. heb met best wat camera's gewerkt en deze vind ik matig qua afwerking echter wel ideaal om makkelijk mee te nemen bij duurzaamheidsadviesgesprekken, maar een Testo van @mkleinman is wel van een ander caliber.
Voor eigen gebruik zou ik een flir one/seek kiezen, deze wil ik echter ook uitlenen en dan is een standalone het wel waard. Helaas moets ik import betalen dus de camera viel best duur uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4hrMybLZ57LbAyLcq4cdEdMv/full.jpg
Buitenzijde, spouwmuurisolatie is goed te zien, kennelijk geen borstels gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QOt1HxftX9tNJrJUEYQgDWXX/full.jpg
Schuifpui van binnen bekeken

[ Voor 65% gewijzigd door technopeuter op 27-01-2019 21:15 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
jobr schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Alleen als deze door Amazon wordt verzonden volgens mij. Is in dit geval niet zo.

Ook als op "1 new" klikt zie je: "Dispatched from Hong Kong". Dus ik heb een beetje mijn twijfels.
Ja zal denk wel uit Hong Kong komen. Als ik pech heb dan komt er 35 euro ofzo bij. Ondanks dat nog een stuk goedkoper dan een seek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Je blijft dan zitten met het interpreteren van de beelden, daar zitten best wat haken en ogen aan en soms is het zelfs bijna kunst om te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
En met verbouwen kan je voor en na het isoleren eens kijken. En wat @mkleinman zegt, af en toe eens in de meterkast kijken ermee.

(En ik ben nog geen verhuurder in de buurt tegengekomen, had er al wel eens even snel naar gekeken)

En gewoon leuk om zelf te hebben en er een beetje handig mee te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 29-01-2019 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:29
Vandaag had ik bij toeval beschikking over een IR camera (helaas wel met een erg lage resolutie..), dus heb maar even de isolatie van het huis nagelopen. Bij de voordeur kwam ik een onverwacht temperatuurverschil tegen van een aantal graden:

Voordeur 1

Voordeur 2

De deur is voor zover te zien gewoon massief hout en is overal netjes afgelakt. Onder het goede licht lijkt de streep die ik op de IR beelden zie ook met het blote oog zichtbaar. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en waarom het er zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30
Geflecteerd daar de warmte dan niet op een andere manier? Is het ook voelbaar kouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darkmdmn Ben wel benieuwd, ik zie met mijn FLIR precies hetzelfde bij mijn voordeur.
Misschien is het een metalen profiel voor extra stevigheid ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
@wmeester het is niet echt voelbaar veel kouder, al denk ik niet dat ik die temperatuursverschillen zo goed kan voelen. Als ik er met een lamp bovenop sta zie ik geen verschil in oppervlakte en/of kleur, dus de reflectie zou daar naar mijn idee niet anders moeten zijn.

@ThinkPad In eerste instantie dacht ik aan een vorige bewoner die een oud raampje in de deur heeft weggewerkt, maar de hele straat heeft precies dezelfde deuren hangen, allemaal zonder raampje. Mogelijk om kromtrekken te voorkomen oid? Qua inbraak lijkt dit me een compleet nutteloze plaats om een stuk metaal toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Bla bla.. edit..

[ Voor 94% gewijzigd door Prutzertje op 18-11-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertzijm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 11:31
Nou,... ik dacht laat ik even HT-102 zoeken op youtube:
YouTube: Hti Thermal Imager HY-102

edit: er zit wel een kleine discrepantie in de naam in de titel, maar het productis volgens mij gelijk

[ Voor 19% gewijzigd door robertzijm op 04-02-2019 18:35 . Reden: andere naam product ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:47
Ik ben recent verhuist naar een nieuw huis (houtskelet) en heb een analyse laten maken met een FLIR. Dit omdat bij de buren een groot aantal koudebruggen waren ontdekt. Nu lijkt het bij mij mee te vallen. Voornaamste zwakke punten zijn hoeken en de kozijnen. Wat vinden jullie van onderstaande waardes?

Wat extra gegevens tijdens de metingen:
Binnentemperatuur 23 graden.
Buitentemperatuur -2

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xihxYgO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SCpRoIq.png

Ps. Ik woon in Polen, vandaar de onleesbare text ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kire88 op 06-02-2019 12:24 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
  • Laatst online: 28-04 17:32
De constructie van de bovenstaande foto kan ik niet direct ontcijferen. Waar kijken we naar? Een knieschot/dak aansluiting?

Ik zou bij die deur even kijken of het rubber nog goed aansluit. Vaak wordt hier een raamprofilering (hogere profilering, maar betere waterdichtheid/luchtdichtheid) gebruikt ondanks dat het als deur wordt gebruikt. De kans is groot dat het binnenste rubber (de luchtdichting) is losgetrapt of versleten is door het over de dorpel stappen. Dan ontstaat er tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Kire88 Die waardes zie ik hier ook bij mijn raamkozijnen met -2 buiten en 19 graden binnen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:47
@bodejodel
De eerste foto is inderdaad een knieschot/dak aansluiting.
Rubber is zeker nog niet versletent aangezien ik zelf pas 1 keer op het balkon ben geweest (nieuwbouw, pas woonachtig sinds October). Ik zal wel eens kijken of het goed aansluit of niet. Indien niet denk ik dat de deur wel na te stellen moet zijn.

@CurlyMo
Ik ben voornamelijk benieuwd of ik hier waardes zie die ik abnormaal zou moeten vinden, of misschien juist wel niet. Dus jij zegt, dit is normaal, geen zorgen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kire88 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:30:
@CurlyMo
Ik ben voornamelijk benieuwd of ik hier waardes zie die ik abnormaal zou moeten vinden, of misschien juist wel niet. Dus jij zegt, dit is normaal, geen zorgen?
Tot jouw vraag maakte ik me geen zorgen. Bij een van mijn ramen eerder wel. Daar was het 5 graden aan één kant en er kwam tocht doorheen. Daarvan bleek de tochtstrip niet meer goed te zijn. Die heb ik vervangen en nu is het gewoon weer de 12 graden, net als de rest van dat raamkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:05
Ik ben van plan om een warmte beeld camera te gaan kopen.
Ik wil hem gaan gebruiken in en rond huis.
Denk aan:
Warmte verlies van het huis controleren.
Tijdens het klussen waterleidingen en afvoeren zoeken.
Meterkasten controleren.
En mijn 3d printer controleren :P

Nu zit ik te twijfelen tussen de flir one en de seek compact.
Heb al een aantal reviews gelezen maar kom er niet echt uit welke nu het beste is voor mij.

Iemand enig idee hier over?

PS: Ik heb ook gekeken naar de pro variant van alle 2 maar weet niet of deze echt meer waarden zouden hebben voor mij. Deze zitten dan ook wel meteen tegen het uiterste van mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodejodel
  • Laatst online: 28-04 17:32
Kire88 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:30:
@bodejodel
De eerste foto is inderdaad een knieschot/dak aansluiting.
De meetwaarden zelf zijn niet zorgwekkend, het is echter de afwijking ten opzichte van de rest van de constructie die er op wijst dat daar wel "iets" aan de hand is.
Welk type dakconstructie is hier toegepast? Zit er buiten op het dak een afwijkend onderdeel ter plaatse van of boven deze afwijking? Ventilatiepan, rookgasafvoer of een andere doorvoer waardoor de isolatie mogelijk verstoord is of waarlangs er water tot op de binnenzijde van het dakbeschot kan lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Over een maand of 2 wordt (hoelijk) mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, ECP-0, 3-dubbel glas, warmtepomp en dus ook vloerverwarming.

Ik ben opzoek naar de mogelijkheid om een paar extra loze leidingen te trekken om de speakerkabels naar de andere kant van de woonkamer te krijgen. Nu zijn de muren gemaakt van prefab beton, dus daar wil ik alleen de verticale sleuven naar de vloer in maken, en dan vlak langs de muren een extra leiding in de dekvloer frezen.

Is het mogelijk om met een IR-camera de locatie van de vloerverwarming te zien? Ik kan vrij eenvoudig een FLIR C3-camera lenen om mee te 'spelen'.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:53:
Is het mogelijk om met een IR-camera de locatie van de vloerverwarming te zien? Ik kan vrij eenvoudig een FLIR C3-camera lenen om mee te 'spelen'.
Ja, zie eerder in dit topic een voorbeeld daarvan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:53:

Wat zal ik eens zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ilGeSguXLEnxjOBmbsq0Q5KF/full.jpg
:Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
darkmdmn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:13:
Vandaag had ik bij toeval beschikking over een IR camera (helaas wel met een erg lage resolutie..), dus heb maar even de isolatie van het huis nagelopen. Bij de voordeur kwam ik een onverwacht temperatuurverschil tegen van een aantal graden:

[Afbeelding: Voordeur 1]

[Afbeelding: Voordeur 2]

De deur is voor zover te zien gewoon massief hout en is overal netjes afgelakt. Onder het goede licht lijkt de streep die ik op de IR beelden zie ook met het blote oog zichtbaar. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en waarom het er zit?
Ook aan: @ThinkPad

Is dat niet de loze ruimte/lucht achter je driepunts-slot/sluiting? Die deuren worden meestal voorgefreest geleverd en niet alle sluitingen/sloten zijn diep genoeg om die ruimte precies op te vullen vanuit de zijkant.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
ronjansen87 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Ook aan: @ThinkPad

Is dat niet de loze ruimte/lucht achter je driepunts-slot/sluiting? Die deuren worden meestal voorgefreest geleverd en niet alle sluitingen/sloten zijn diep genoeg om die ruimte precies op te vullen vanuit de zijkant.
Helaas heb ik nog gewoon een ouderwets enkelpunts slot en losse extra sloten boven en onder. Neem aan dat niet alle deuren standaard worden voorgefreesd en dat ze dit bij mij weer hebben gevuld om een of andere wazige reden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
darkmdmn schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Helaas heb ik nog gewoon een ouderwets enkelpunts slot en losse extra sloten boven en onder. Neem aan dat niet alle deuren standaard worden voorgefreesd en dat ze dit bij mij weer hebben gevuld om een of andere wazige reden..?
Dat lijkt me eigenlijk niet (als in, dat kost meer aan uren dan de deur anders bestellen)... maar je weet het nooit natuurlijk, er gebeuren wel gekkere dingen in de projectbouw. Het lijkt een holte te zijn, precies achter je slot tot aan de hoogte van de onder/bovensluitingen. Het is bijna alsof ze de verkeerde deuren besteld hebben (of een partij op de kop getikt) en er een (te korte) lat in gezet hebben en daarin weer je (huidige, anders dan 3-punts-) sloten gefreest hebben.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er geen driepuntssluiting in zitten. Wel zitten er wat dopjes o.i.d. in op de kopse kant, met opdruk 'SKG **'. Dus dat het voorgefreesd is ofzo zou kunnen. De deur zit wel dik in de verf, dus even die dopjes eruit wippen om je nieuwsgierigheid te bedwingen ga ik helaas niet doen :P

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ThinkPadd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:46:
Ik heb er geen driepuntssluiting in zitten. Wel zitten er wat dopjes o.i.d. in op de kopse kant, met opdruk 'SKG **'. Dus dat het voorgefreesd is ofzo zou kunnen. De deur zit wel dik in de verf, dus even die dopjes eruit wippen om je nieuwsgierigheid te bedwingen ga ik helaas niet doen :P
Ja dat snap ik! Als mijn voordeur nog dik/goed in de verf zou staan (was het maar zo'n feest :X) dan zou ik er ook 100% afblijven! Één kleine beschadiging/buts in je verflaag komt de levensduur al niet ten goede en krijg je niet zomaar even gerepareerd. Ga je 'm in de toekomst toch al een keer verfen/schuren dan zou ik wel even gaan kijken, dopjes lospeuteren of desnoods een klein gaatje boren vanuit de zijkant of brievenbus opening. Als het dan inderdaad echt een holle opening is kan je 'm alsnog vol-purren voordat je de boel weer afsluit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 13:49

GJA

Is er iemand hier die het wel eens heeft toegepast bij een paard? Een blessure uit zich vaak in warmte en is daardoor met een warmtebeeldcamera goed op te sporen.

Ik vraag me af welke camera ik daarvoor het beste kan aanschaffen:
- Seek Thermal Compact PRO Android: +: 320 x 240 resolutie, - Geen USB-C (heb een S10) (€ 599,-)
- FLIR One Pro voor Android USB-C: + USB-C, goedkoper, - lagere resolutie van 160 x 120 (€ 483)

Zou het verschil in resolutie tegen de meerprijs en het geklooi met adaptertjes opwegen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOKs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-06-2021
@darkmdmn
Wat betreft de verticale streep op de deur, dit is gewoon een stalen koker van ongeveer 50*25 mm.
Toen we bij ons de deur vervingen door een kunststof exemplaar, en de cirkelzaag in de oude deur ging. Kwam ik hier dus helaas achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
TheOKs schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:01:
@darkmdmn
Wat betreft de verticale streep op de deur, dit is gewoon een stalen koker van ongeveer 50*25 mm.
Toen we bij ons de deur vervingen door een kunststof exemplaar, en de cirkelzaag in de oude deur ging. Kwam ik hier dus helaas achter.
Apart, enig idee waarom deze er in zit? Het gekke is overigens ook dat de kleur van de verf daar ook iets anders is. Overigens viel dit me pas op nadat ik dit had gespot met de IR camera.

Edit:
Het heet schijnbaar een stabilisatiekoker:
Zoekt u een deur met een stabilisatiekoker, vuren lattenvulling en hardhouten kantlatten? De stalen koker in de deur is bedoelt om het kromtrekken van de deur te minimaliseren.

[ Voor 18% gewijzigd door darkmdmn op 08-08-2019 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
Zijn er bedrijven (of tweakers) die zo iets als een FLIR One of Seek Thermal verhuren voor een lang weekend/week? (Zodat je een beetje goede analyse kan doen, en niet van 1 warmere dag afhankelijk bent).

Kom wel wat verhuurders tegen, maar dat is vooral professioneel spul tegen hoge prijzen.

Ik overweeg al een tijdje om er een te kopen, maar het is meer een speeltje en je doet je huis maar 1x goed.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Stinger_Ventura schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:45:
Zijn er bedrijven (of tweakers) die zo iets als een FLIR One of Seek Thermal verhuren voor een lang weekend/week? (Zodat je een beetje goede analyse kan doen, en niet van 1 warmere dag afhankelijk bent).

Kom wel wat verhuurders tegen, maar dat is vooral professioneel spul tegen hoge prijzen.

Ik overweeg al een tijdje om er een te kopen, maar het is meer een speeltje en je doet je huis maar 1x goed.
Al hier op V&A, Marktplaats, Peerby etc. gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik ben hierin ook geïnteresseerd, beter nog zelfs met een Tweaker erbij met verstand van zaken. Regio Eindhoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
CurlyMo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:55:
[...]

Al hier op V&A, Marktplaats, Peerby etc. gekeken?
V&A; alleen nieuwprijzen en geen tweedehands of lenen.
Marktplaats; toen ik keek alleen verkoop of dure professionele verhuur.
Peerby: ken ik niet.

Als niemand de onderkant van de markt bedient, dan koop ik er zelf wel een en leen hem uit voor een paar tientjes de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zie er 3 hits voor onder de € 30,- dus misschien het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Als je in de Provincie Groningen woont heb je misschien geluk. :)

Edit: @Stinger_Ventura jammer voor je, ben geen bedrijf. Als tweaker ga ik hem niet opsturen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 19-08-2019 21:14 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
BenEco schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:07:
[...]

Als je in de Provincie Groningen woont heb je misschien geluk. :)
Meer regio Randstad. Sommige bedrijven willen hem versturen, maar dan ben je dus al minstens 2 dagen kwijt aan heen en weer sturen geen gebruik. En daar betaal je als klant wel voor per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Stinger_Ventura welke stad woon je?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37
Ik wil deze winter ook eens een warmtescan gaan doen, aangezien we volgend jaar flink wilen gaan isoleren. Is er een tweaker in de regio Breda die me aan een camera zou kunnen helpen, of een scan zou kunnen doen?

Of zijn de camera's hieronder ok? Ik snap wel dat de interpretatie ook belangrijk is, maar het lijkt me ook wel leuk om zelf eens met zo'n camera te experimenteren.

https://www.camerahurenne...warmtebeeld-camera-huren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
technopeuter schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:01:
Heb sinds gisteren de HT-A1

Het formaat is handzaam en eenvoudig, hele toestel doet eenvoudig aan. heb met best wat camera's gewerkt en deze vind ik matig qua afwerking echter wel ideaal om makkelijk mee te nemen bij duurzaamheidsadviesgesprekken, maar een Testo van @mkleinman is wel van een ander caliber.
Voor eigen gebruik zou ik een flir one/seek kiezen, deze wil ik echter ook uitlenen en dan is een standalone het wel waard. Helaas moets ik import betalen dus de camera viel best duur uit.

[Afbeelding]
Buitenzijde, spouwmuurisolatie is goed te zien, kennelijk geen borstels gebruikt

[Afbeelding]
Schuifpui van binnen bekeken
Ik heb deze HT-A1 camera zojuist ook besteld bij Amazon (Prime + fulfilled by amazon, dus geen douane gedoe). Ben heel benieuwd en zal mijn ervaringen uiteraard even delen.

Ik wilde, ook voor persoonlijk gebruik, sowieso geen camera die gekoppeld is aan een smartphone, ik hoop er vrij lang mee te doen en dan zijn er alweer 3 nieuwe USB- en lightning-varianten voorbij gekomen. Ik wil me ook niet voor in de eeuwigheid committen aan, in mijn geval, iOS. Daarom toch voor een stand-alone gegaan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:32
Is er iemand die een flir one pro usb-c heeft icm een S10+ (nederlandse versie dus de exynos variant) ?
Mijn USB-C poort op de S10+ doet vreemd kwa laden en de s10+ herkent de flir one pro niet.
(Wel doet de flir het op een ander toestel dus de flir doet het )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

ronjansen87 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:28:
[...]

Ik heb deze HT-A1 camera zojuist ook besteld bij Amazon (Prime + fulfilled by amazon, dus geen douane gedoe). Ben heel benieuwd en zal mijn ervaringen uiteraard even delen.

Ik wilde, ook voor persoonlijk gebruik, sowieso geen camera die gekoppeld is aan een smartphone, ik hoop er vrij lang mee te doen en dan zijn er alweer 3 nieuwe USB- en lightning-varianten voorbij gekomen. Ik wil me ook niet voor in de eeuwigheid committen aan, in mijn geval, iOS. Daarom toch voor een stand-alone gegaan.
En? Hoe zijn je ervaringen?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Swerfer schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

En? Hoe zijn je ervaringen?
Ik heb 'm nog niet echt veel gebruikt buiten wat testfoto'tjes, maar de eerste indruk is op zich goed. Makkelijk te gebruiken en de resolutie is meer dan voldoende voor hobbymatig gebruik. Minpuntje is de interne opslag, je kan dus niet ff snel een SD-kaartje oid wisselen, maar je moet m echt uitzetten en aan de computer hangen.

Wat me nog het meest tegenviel, het materiaal van het display is echt van super zacht plastic-achtig materiaal (denk aan het display van een fake nokia 3310 frontje uit de 90's). Ik probeerde wat vette vingers van het scherm te vegen met een trui en had gelijk dikke krassen. Ik zou dus iedereen adviseren een ongeveer passende screenprotector mee te bestellen.

Per 1-11 heeft m'n vader een nieuw huis gekocht, dan ga ik 'm "echt" gebruiken en kan ik pas echt iets zeggen over het daadwerkelijke gebruik in de praktijk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:20
Zojuist de knoop doorgehakt en een Seek Thermal Compact USB-C gekocht voor 181 euro ex. BTW. Geen gekke prijs dus niet te lang over nagedacht.

Ga hem gebruiken om het huis in kaart te brengen voor een isolatieplan en daarnaast kan je met een opzetlens foutzoeken op PCB's. Kan niet wachten om hem te gaan gebruiken. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-03 22:55
Ik heb (op m'n zaak welliswaar) een Flir One Pro gekocht, ben er zeer tevreden over!
Gebruik hem onder mijn Honor 9. Al enkele besturingskasten mee gecontroleerd.
Het lastigste van warmtebeelden vindt ik het interpreteren ervan: wat zie je nou eigenlijk?
Is het warmte uit het apparaat, of is het reflectie?

FLIR voorbeeld

De FLIR tools die je kunt gebruiken om foto's na te bewerken op de PC vind ik ook zeer sterk. Hiermee kun je foto's nog eens goed analyseren.
MichaelReitsma schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:49:
Is er iemand die een flir one pro usb-c heeft icm een S10+ (nederlandse versie dus de exynos variant) ?
Mijn USB-C poort op de S10+ doet vreemd kwa laden en de s10+ herkent de flir one pro niet.
(Wel doet de flir het op een ander toestel dus de flir doet het )
Ik heb geen S10+, maar mijn telefoon heeft geen problemen met de USB-C Poort.
Pagina: 1 ... 13 ... 27 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.