[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

da's toch al jaren zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

MrMilco schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 18:40:
Goede site om het een of andere te zien over vhf verspreiding
http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/
leuke site... NL begint alweer donkerder te worden nu..
hoe wordt dit tot stand gebracht?(de gegevens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Voorspellingen worden berekend aan de hand van magnetisch veld van de aarde, zonne-activiteit,...

Voor de commerciële doeleinden worden er ook testen gedaan. Je zal in je grafische weergave af en toe diagonaal een "band" zien voorbij komen. Dat zijn testen die gedaan worden hoe de propagatie is.

Er zijn ook vaste bakens (op vaste frequenties) waarmee dit kan bekeken worden. Je weet exact waar die staan en hoe goed of slecht je ze ontvangt. Dan weet je ook ongeveer hoe de propagatie is. Als je dat dan doet vanaf verschillende locaties kan je zo een kaartje maken. (Zoals je het bijvoorbeeld ook voor Wi-Fi kan doen. Je weet de antenne hangen en je meet op 10-20-30.... plaatsen hoe sterk het signaal is, dan kan je ook zo'n kaartje maken).

Het eerste wat ik bijvoorbeeld doe is The Buzzer openen voor ik begin met luisteren. Als ik die al niet hoor weet ik al dat de condities erbarmelijk zijn :)

Wikipedia: Radio propagation beacon

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 05-08-2013 11:42 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Kwam een SDR handboek tegen op CO, misschien ook leuk voor de mensen hier?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/114414

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 18:56
Ben nog steeds erg in twijfel om zo'n stick aan te schaffen xD
Aan de ene kant lijkt t me super om allerlei dingen te ontvangen, maar aan de andere kant zie ik weer op tegen al het gezeur van instellen :P

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
Leuk stukje op de airband.
Kaagbaan extra verlicht:
http://x264.nl/dump/tra61...6-co-piloot-zonnebril.mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmania
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:26
Ik ben ook eens aan het kijken naar een SDR, ik wil deze gebruiken om FM radio te ontvangen en later misschien wat meer (luchtvaart, P2000). Is deze ontvanger goed om mee te beginnen of raden jullie liever een andere aan?
http://dx.com/p/rtl2832u-...ongle-white-silver-218228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Dutchmania schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:52:
Ik ben ook eens aan het kijken naar een SDR, ik wil deze gebruiken om FM radio te ontvangen en later misschien wat meer (luchtvaart, P2000). Is deze ontvanger goed om mee te beginnen of raden jullie liever een andere aan?
Heeft de juiste chipset, dus lijkt me dat hij het ook gewoon kan

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

M'n stick hing de hele dag over het balkon buiten :|

maar lijkt t nog te doen :*)
schrok al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:18

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ikzelf ben een radioamateur ingeschreven bij de VERON.
Kan ik met zo'n stickje ook de "gewone" amateurbanden (±1.5MHz t/m ±25 MHz) ontvangen?

Of moet ik dan toch naar een duurder alternatief wijken??

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Je hebt geloof ik een converter nodig: Verwijderd in "\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Klopt. Ik heb ook een upconverter aan m'n SDR stick hangen.

Bedenk er wel meteen bij dat je meteen degelijke antennes mag gaan kopen of maken. Je SDR stickje is dan meteen het goedkoopste onderdeel van je setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je kan ook de direct conversion mod doen, al zijn de ervaringen daarmee wat verdeeld. Maar het is te proberen, gezien de prijs is het ook niet erg als je er eentje verknalt :) Ik ga het volgende week proberen.

Ik heb er trouwens net een aan een raspberry pi gehangen als remote ontvanger, ik zat eerder aan een Icom PCR-10 te denken maar die zijn erg duur. En het bleek dat de Raspberry pi ruim snel genoeg is om een FM streampje te decoderen met rtl_fm. Dat gaat eigenlijk prima! Ik ben er erg tevreden mee, de ontvangstgevoeligheid is wel iets minder, maar de meerwaarde van een dure PC-ontvanger zie ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:18

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Mensen bedankt voor de informatie.
Antennes heb ik hier wel staan, da's geen punt.

Maar ik dacht, laat ik het eens vragen, het klonk zo simpel, je weet immers maar nooit. ;)
Anyway, bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceFreak op 10-08-2013 12:38 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dutchmania schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:52:
Ha die heb ik voor mijn vakantie besteld en inmiddels binnen gehad.

Heb al via de programma's FM zenders kunnen ontvangen. Zoek alleen nog een programma om automatisch de tv zenders op te sporen. Iemand tips want bij de meeste programma's moet je alles zelf instellen. Dat wil ik allemaal pas wat later doen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
http://www.kickstarter.co...sdr-platform?ref=category

Is dit iets interessants of ben ik spuit 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:00:
[...]
quote:
Coenen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:51:
Je hebt geloof ik een converter nodig: Smok18650 in "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

Je kan ook de direct conversion mod doen, al zijn de ervaringen daarmee wat verdeeld. Maar het is te proberen, gezien de prijs is het ook niet erg als je er eentje verknalt :) Ik ga het volgende week proberen.
De direct conversion mod was het eerste dat ik heb geprobeerd. Werkte niet. Het printje van mijn SDR stick zag er net even anders uit dan op de bekende foto's voor de mod. Ik heb dus moeten gokken welke C's ik moest loskoppelen. Kortom, tenzij de exact de juiste chipset hebt als in het Direct Mod artikel, en tenzij je printje er exact zo uitziet als op de foto's, is het een groot risico.

Op de foto's zag het er zo simpel uit. Maar in werkelijkheid is alles zo idioot klein dat ik zelfs met de sterkste loep niet goed kon zien wat ik deed. Je hebt eigenlijk 3 dingen nodig: goede ogen, een vaste hand en een microscoop. Ik had geen van de drie, dus ik mijn stick is kapot. ;)

Voor de upconverter geldt in het algemeen dat je alles erg goed moet inblikken en afschermen. Alleen dan hou je de sterke instraling van de FM stations buiten. Voordat je geld uitgeeft aan een upconverter kan je beter goed nadenken of je 0-30 MHz ontvangst op zich wel goed is op jouw locatie. Even testen met een goedkoop wereldontvangertje, 7,50 euro bij de Action, Blokker etc. Als je daar iets op hoort dan hoor je die ook op de upconverter. Goede antennes helpen natuurlijk altijd, maar zorg wel voor een regelbare verzwakker om oversturing van je upconverter tegen te gaan.

Maar voor echt serieus amateurgebruik zal een upconverter waarschijnlijk een teleurstelling worden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

DinX schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 23:34:
Voor wie geld over heeft :)

http://www.kickstarter.co...platform?ref=discover_pop

Is wel een transceiver, dan ga je al de illegale kant op voor de meesten hier :)
Het is wel nog een hoop geld. Dan kan je imho iets meer uitgeven voor een commerciële (2de hands ofzo) SDR of dat geld in antennes steken (ik zeg maar wat, een Wellbrook active loop ofzo).

£200 voor zoiets dus

Afbeeldingslocatie: http://www.dxing.info/photos/southafrica_noordhoek_2006_01_1_ALA1530.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 08:28:
[...]
De direct conversion mod was het eerste dat ik heb geprobeerd. Werkte niet. Het printje van mijn SDR stick zag er net even anders uit dan op de bekende foto's voor de mod. Ik heb dus moeten gokken welke C's ik moest loskoppelen. Kortom, tenzij de exact de juiste chipset hebt als in het Direct Mod artikel, en tenzij je printje er exact zo uitziet als op de foto's, is het een groot risico.

Op de foto's zag het er zo simpel uit. Maar in werkelijkheid is alles zo idioot klein dat ik zelfs met de sterkste loep niet goed kon zien wat ik deed. Je hebt eigenlijk 3 dingen nodig: goede ogen, een vaste hand en een microscoop. Ik had geen van de drie, dus ik mijn stick is kapot. ;)
Nouja, een 'groot risico' zou ik het nou ook weer niet noemen... In het ergste geval heb je een ding van een tientje verprutst :)

Maar idd SMD solderen is een kunst apart :) Geduld is vooral een vereiste, een microscoop of zelfs een loupe gebruik ik nooit. Een superkleine soldeerpunt maakt het ook een stuk makkelijker.. Die vaste hand is wel redelijk essentieel maar het geduld helpt veel, als je je hand bijv. op een boek steunt en voor elke soldeer actie alles goed neer zet dan kan je hem een stuk stiller houden. En als je even helemaal frusti wordt, vooral niet doorgaan maar gewoon even een kopje koffie halen. Want zo'n SMD pootje is zo afgebroken.

Ik had dat laatst nog, wou een SMD pootje ombuigen en bovenop het IC leggen, maar halverwege brak het al af... Uiteindelijk lukte het om aan het nog uitstekende stompje metaal een kynar draadje te solderen maar dat kostte me een half uur. Was wel kicken toen het nog daadwerkelijk werkte ook :D Alleen kan je er niet naar kijken of het gaat al kapot 8)7

Oh en gebruik DUN draad, gewone apparatuur draad is zelf al dikker dan een SMD pootje en oefent zo veel druk uit door de stijfheid van de kabel dat hij bij elke beweging gewoon weer afbreekt. Kynar ("Wire Wrapping") draad is het beste, de taaie teflon isolatiemantel is wel super irritant om door te snijden maar dat zit er op omdat het zo dun is. Zulk dun plastic zou onmiddelijk wegsmelten door de hitte van de bout.

En inderdaad, het stomme is dat veel van die upconverters je output net in de 100Mhz band neergooien :F Je hebt ze ook die naar 125Mhz gaan, daar zit je denk ik al een stuk beter, mits je niet vlakbij een vliegveld zit: link

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 14-08-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

-edit- nevermind

In SmartDVB een goed programma gevonden waarbij ik ook na een minuut of wat gewoon alle zenders in beeld had.

Kan ik weer verder prutsen :)

[ Voor 72% gewijzigd door Frostbite op 16-08-2013 11:31 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Idd een leuk programmaatje Scorpion, ik heb echter nog nooit mijn Zadig drivers kunnen verwijderen om DVB-T te kijken :( Hebben jullie hier ook problemen mee?

Vanochtend waren de troposferische tunnels naar het oosten weer een beetje open, enkele Russische radiostations en een Aziatisch TV station kwam zeer vaag binnen, dit kan ik later wel even uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb e.a. getest met windows 7 en dan kun je het apparaat deinstalleren en direct de driver verwijderen.
Vanmorgen even getest met de meegeleverde driver en die werkt goed.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Had hier nog een RTL2832U stickje liggen met FCI 2580 tuner. Volgens http://sdr.osmocom.org/trac/wiki/rtl-sdr doet die enkel 146-308MHz en 438-924MHz. Daar valt wellicht niet veel op te horen?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sc0rPi0N schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:34:
-edit- nevermind

In SmartDVB een goed programma gevonden waarbij ik ook na een minuut of wat gewoon alle zenders in beeld had.

Inderdaad heb ik de Zadig driver via de W7 Device Manager kunnen verwijderen. De Windows driver deed niets dus ik heb de driver geinstalleerd van het CD'tje dat bij de USB stick zat. Dat werkt.

Ik heb eerst de Netherlands-Utrecht regio gescand. Ik kreeg Digitenne maar ik kon natuurlijk alleen de Free-to-air zenders Ned. 1,2,3 en de lokale zender zien. Ik had een beetje gehoopt dat het programma daar wel raad op wist, zonder smartcard ;) Wel een erg mooie beeldkwaliteit maar vier zenders is wel wat mager.

Als ik Terrestrial Europe laat scannen dan vindt hij erg veel zenders maar die krijg ik niet overgeheveld naar de Channel list. Eigenwijs programma, wel even prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Uberhood schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:45:
Idd een leuk programmaatje Scorpion, ik heb echter nog nooit mijn Zadig drivers kunnen verwijderen om DVB-T te kijken :( Hebben jullie hier ook problemen mee?

Vanochtend waren de troposferische tunnels naar het oosten weer een beetje open, enkele Russische radiostations en een Aziatisch TV station kwam zeer vaag binnen, dit kan ik later wel even uploaden.
Om te switchen tussen SDR en "normaal" gebruik kun je inderdaad gewoon de drivers van de CD installeren.
Wil je weer SDRen, gewoon zadig.exe weer even uitvoeren. Is wat omslachtig, maar kun je zo vaak doen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2024
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:34:
-edit- nevermind

Heb net deze programma geinstalleerd maar hij kan mijn dvb-t stick niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Technoturk schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 04:43:
[...]

Heb net deze programma geinstalleerd maar hij kan mijn dvb-t stick niet vinden
Ik had ook eerst moeite om e.a. te laten vinden maar dat kwam omdat ik de zadig driver gebruikte. Dan wordt hij niet als stick herkend. Daarna heb ik de standaard CD drivers maar eens ingeladen en toen werd hij wel herkend (in verschillende programma's) en was daarna ook te gebruiken.

- Edit de TT kan wel aangepast worden want ik heb de mijne gekocht voor omgerekend €9,44 ($12,60)

[ Voor 9% gewijzigd door Frostbite op 19-08-2013 16:00 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Bedankt allemaal, ik heb de DVB-T ontvangst op SmartDVB nu ook aan de gang met behulp van de drivers op de bijgeleverde CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:42
Afgelopen zaterdag eindelijk eens de tijd genomen om de aangeschafte Discone antenne op te tuigen.
Buiten op het dak bevestigd met zo'n 2 meter afgeschermde coax kabel naar een waterdichte box waarin zich de mini usb tuner bevind, deze steekt in een actieve usb verlengkabel welke vervolgens weer naar binnen gaat.

Zojuist mijn eerste NOAA foto mogen ontvangen. Was niet bepaald een mooie pass (de NOAA-15 ging vanuit afrika via frankrijk weer weg) maar toch een aardig plaatje mogen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pJhc944.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 19-08-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Hartstikke mooi eltweako! En dat met een discone, eigenlijk heb je voor NOAA een circulair gepolariseerde antenne nodig, correct?

Wat zijn je ervaringen met de actieve usb verlengkabel? Vermindert het de ruis en zorgt dit voor een betere afscherming hiertegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik ben een leek op antenne en radio gebied en probeer me langzaam maar zeker er meer in te verdiepen.
Na speuren naar antennes kwam ik voor de NOAA idd veel circulair gepolariseerde antennes tegen, echter omdat de discone een "all-arround" antenne lijkt te zijn ben ik voor die gegaan.

Omdat ik zo min mogelijk coax wou gebruiken en niet telkens buiten wou gaan zitten voor te "luisteren" wou ik de ontvanger buiten plaatsen. Een 5 meter lange usb kabel zorgde bij het testen voor de nodige problemen. De dongle bleef regelmatig hangen, bij de actieve heb ik hier geen probleem mee.

Wat ik precies heb gedaan is het volgende: 2 waterdichte lasdozen verbonden met een kort (8cm) stukje buis. In doos 1 zit de actieve verlengkabel met hieraan een kort usb verlengkabeltje van 10cm, dit kabeltje gaat naar de 2e lasdoos en daar zit de dongle/ontvanger in. Hierdoor zou dus eigenlijk niets op de ontvanger moeten storen.

Volgens mij werkt het ook prima, want als ik door de frequenties scroll is de waterval leeg, ik heb niet het idee dat er gestoord wordt op de antenne, ik merk in ieder geval geen ruis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

zow.. nette NOAA kaart zeg _/-\o_
heb nog geen ene keer iets mogen ontvangen alleen n paar keer wat bliepjes.

ook maar s gaan kijken voor n discone..

eerst s kijken hoe de antenne presteert die ik voor mn bami-porto heb besteld. die kan je mooi op t voetje schroeven. :)
voor de porto is ie "te goed" waardoor de ontvanger er van overladen wordt en slecht ontvangt :|

[ Voor 3% gewijzigd door marcel-o op 19-08-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Zojuist weer een poging gewaagd, echter was de NOAA-15 erg ver weg voor mij. heb ditmaal een uitsneede gemaakt uit de z/w foto, er zat te veel ruis in het onderste en bovenste stuk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aXimq0Q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 13-09 20:47
Voor de echte Fans is er nu ook een quad dvbt/dab pci-e kaart te koop !

De DigitalNow Quad DVB-T Receiver

Afbeeldingslocatie: http://digitalnow.com.au/product_pages/QuadTuner2.jpg

Key features

Specifications
Tuner

Receiving Frequency: 168 ~ 862 MHz
Consumes less than 0.15W in continuous mode

COFDM & FEC

Fully DVB-T Compliant
2K or 8K FFT Size
Guard Interval: 1/4, 1/8, 1/16, 1/32

Interfaces/Form Factor

Universal Serial Bus 2.0 Standard
PLX PCI-E to PCI bridge
Via PCI to USB2 controller
PCI Express 1.0a compliant
6-layer PCB Board
140x68.91mm, Low Profile

De-Multiplexing

Engine: Software
Stream Capture: PES & TS

A/V Format

Video Format: MPEG-II Main Profile& Main Level
Audio Format: MPEG-II Audio Layer I & II

Minimum System Requirements

Interface: One available PCI Express X1 slot
CPU: P4 3Ghz minimum, Intel ® CORE ™ i5-750 CPU (for two HDTV (1080i) programs viewing) or equivalent recommended.
DirectX: Microsoft ® DirectX ® 9.0c or above
Graphic Card: Director X ® 9.0 compatible Graphic card
Sound Card: AC97 compatible sound device
Hard Disc: Up to 140MB hard-disk space for a full installation. Significantly more space may be required to record TV program
System Memory: 2GB of RAM or more is recommended
DVBT antenna delivering good quality signal - desired optimum signal level should be around 55dbuv
Note: We have identified a compatibility issue between the PLX bridge and the Northbridge used on some Gigabyte motherboards - Gigabyte are aware of this and may have already fixed the issues in their BIOS, so please flash your MB with the latest BIOS from Gigabyte, if that does not fix the issue, download this utility, install it (under Windows OS) as administrator and it should fix the issue.

Included in the package

Quad tuner card

Normal Profile Bracket

Low Profile Bracket

Software Installation CD

http://digitalnow.com.au/product_pages/Quad.html

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@tita_tovenaar

Lijkt leuk, maar wat voor chipset?
Het is natuurlijk maar de vraag of SDR hiermee wel mogelijk is en of de resultaten beter zijn dan een stickje uit het verre oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Op de site staat:
the card uses the Realtek RTL2832U chipset

[ Voor 12% gewijzigd door tita_tovenaar op 21-08-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
:F heb ik dus gewoon 2x overheen gelezen.
Leuke kaart dus, vraag me wel af hoe het met de storing zit aangezien ik mensen zie klagen over storing op een usb stick....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

gaat ie niet lager dan 168mhz?

denk dat de ruis hier juist heel weinig is omdat ie is gemaakt voor in je pc kast.

ik heb nog een pci kaart liggen met een rtl chip, kan m alleen nergens inprikken hier om te checken of ie als sdr werkt :P

[ Voor 77% gewijzigd door marcel-o op 21-08-2013 21:50 ]

• tita_tovenaar
Weet ik eigenlijk ook niet,ik had al gezocht op die kaart + sdr maar kon niks vinden!

hier weten ze ook nog heel weinig(eigenlijk niks):http://rtlsdr.org/hardware-pci

Maar eigenlijk staat er bij de stickjes ook dat ze pas vanaf de 48Mhz kunnen ontvangen en het bleek dus na de hack ook dat ze veel lager konden komen.
Dus het zal wal wachten worden op de 1e die het heeft getest,of is er 1 van jullie zo gek ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tita_tovenaar op 22-08-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Op die site van tita_tovenaar staat dat het waarschijnlijk om 4x E4000 tuners gaat, dan is het bereik dus:
60MHz tot 1700MHz. Dat is wel jammer op zich, want in mijn ogen is de R820t tuner superieur tegenover de E4000 en dan ook nog voor zo'n hoge prijs. De ruis daar in tegen zou inderdaad wel minder kunnen zijn dan een USB-stick formaat tuner.
Heeft iemand ideeën om bijv. de ruis te verminderen bij de RTL-SDR sticks?
Bijv.:
-Actieve USB-kabel verlenger
-Zelf een kabel op de USB stick solderen en de shield loslaten: http://sinnet3000.blogspo...ucing-emi-in-rtl-sdr.html (heeft iemand dit al met succes kunnen uitvoeren?)
-USB-stick in een metalen behuizing stoppen.

Zelf heb ik ontzettend veel last van sterke FM omroepen en P2000. Deze signalen komen bijna over het gehele bereik van de stick door, zorgen voor veel ruis en drukken de gewenste signalen weg.
Is hier de enigste oplossing een dure FunCube pro+ dongle te kopen (16 bits tuner tegenover 8bits voor de RTL-SDR), of het maken van een variabele bandpass filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

bedankt voor de link.
leuk om weer uit te gaan proberen.

of het overal van de band weghaalt, is de vraag lijken soms echt mega veel harmonischen.

haalt zo'n actieve usb-verlenger de ruis uit de kabel ook?

[ Voor 57% gewijzigd door marcel-o op 23-08-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Uberhood schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:59:
Op die site van tita_tovenaar staat dat het waarschijnlijk om 4x E4000 tuners gaat, dan is het bereik dus:
60MHz tot 1700MHz. Dat is wel jammer op zich, want in mijn ogen is de R820t tuner superieur tegenover de E4000 en dan ook nog voor zo'n hoge prijs. De ruis daar in tegen zou inderdaad wel minder kunnen zijn dan een USB-stick formaat tuner.
Nou dat is nog maar de vraag... PC kasten zijn juist zo goed afgeschermd om de storing binnen te houden, niet buiten ;) Het is daar een kakafonie van RF, al die verschillende bussen die steeds van frequentie veranderen (speedstep enz) en allerlei ranzige afstraling geven. Zo te zien zit er op die kaart ook helemaal niks qua afscherming.
Heeft iemand ideeën om bijv. de ruis te verminderen bij de RTL-SDR sticks?
Bijv.:
-Actieve USB-kabel verlenger
-Zelf een kabel op de USB stick solderen en de shield loslaten: http://sinnet3000.blogspo...ucing-emi-in-rtl-sdr.html (heeft iemand dit al met succes kunnen uitvoeren?)
-USB-stick in een metalen behuizing stoppen.
Ik vraag me af of dit allemaal wel helpt. Het signaalniveau verhogen en dus de ruis verminderen kan met een betere antenne (en betere plaatsing), al vermeerder je daarmee natuurlijk ook de andere ongewenste signalen dus ik weet niet hoe veel het gaat schelen (je frontend wordt alleen maar meer overloaded als dat het probleem is). Ik zou er bijv. eerst eens een lange draad van een meter of 2 aan hangen, dat is goedkoop en daar kan je mee zien of het helpt.

Een minimag antenne heeft trouwens soms dezelfde schroefdraad als de antennevoet die bij de RTLSDR hoort. Ik heb zelf deze antenne en deze paste precies op de voet van de 'mini' RTL-SDR. Maar niet alle RTL-SDRs hebben dezelfde antennevoet natuurlijk dus wellicht werkt het bij jou niet. Dat omwisselen van die voet is nodig omdat de minimag zelf een BNC connector heeft. Ik heb daarmee veel betere resultaten in de 2m amateurband.

Ik vraag me alleen dus af of afscherming gaat helpen, want de storing komt ook gewoon via de antenne binnen. Tenzij het echt uit je PC komt maar die zijn tegenwoordig goed afgeschermd, mits je geen 'gamer PC' met ramen in de zijkanten hebt natuurlijk.
Zelf heb ik ontzettend veel last van sterke FM omroepen en P2000. Deze signalen komen bijna over het gehele bereik van de stick door, zorgen voor veel ruis en drukken de gewenste signalen weg.
Is hier de enigste oplossing een dure FunCube pro+ dongle te kopen (16 bits tuner tegenover 8bits voor de RTL-SDR), of het maken van een variabele bandpass filter?
Dat laatste is denk ik het beste... Het is gewoon geen geweldig ding, gemaakt voor zeer sterke signalen dus ja... Als je die weg kan drukken dan zit je goed, het hangt er dan alleen wel erg van af wat je wil gaan ontvangen. Als dat allemaal rond hetzelfde frequentiegebied ligt zou een filter goed kunnen helpen. Maar overloading is wel een probleem ja.

Ik heb trouwens de gewone FunCube Pro (niet de Plus dus) en die is hier ook heel erg gevoelig voor. Op de 2m band is de ruisvloer enorm. Maar dit is juist iets dat met de plus versie verbeterd zou zijn
offtopic:
(die net uit kwam toen ik voor 160 euro de gewone had gekocht :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
GekkePrutser schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:13:
[...]

Nou dat is nog maar de vraag... PC kasten zijn juist zo goed afgeschermd om de storing binnen te houden, niet buiten ;) Het is daar een kakafonie van RF, al die verschillende bussen die steeds van frequentie veranderen (speedstep enz) en allerlei ranzige afstraling geven.Zo te zien zit er op die kaart ook helemaal niks qua afscherming.
[...]
wel grappig :) heb mijn antenne in mijn pc kast geplaats,
hoor nu allemaal piepjes en toontjes en gekraak enz. op sdr 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
@ Marcel:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met actieve USB-kabel verlengers, eltweako wel, zie:
Uberhood in "\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

Ik kan wel zeggen dat ik betere signaal/ruis prestaties heb als ik de USB dongle met een passieve usb-kabel verlenger op de USB poorten van het moederbord prik, tegenover de zelfde situatie maar dan ingestoken in de USB poort van het frontpanel op de PC. De interne USB-kabel is dus niet zo goed geïsoleerd lijkt mij.

@GekkePrutser:
Dankjewel voor je gedetailleerde antwoord.
Een goede antenne is inderdaad belangrijk, maar dat kan ik denk ik niet veel meer verbeteren. Ik heb namelijk een verticaal gevouwen dipool op een mast op het dak bevestigd. Hiermee ontvang ik meer signalen dan mijn antennes op zolder. Echter zoals we al besproken hadden komen nu de FM zenders en P2000 keihard binnen.

Zie bijvoorbeeld de constante FM radio interferentie van sterke zenders op de 27-28MHz band (lage gain instelling van +/-15dB helpt zelfs niet):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rnQ6XAQ.jpg

En hier op de 430MHz band, de FM omroepen komen op het ritme van P2000 binnen (is ook te zien in het onderstaande plaatje), heel eigenaardig.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/InxAZBm.jpg

Deze interferentie is niet alleen op de voorgenoemde banden, maar op heel veel plaatsen |:(

Als ik dat nog kan oplossen ben ik een happy man, op SDR gebied dan :+

[ Voor 4% gewijzigd door Uberhood op 24-08-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
De dipool die je gebruikt is die voor de 3M? zo ja vervang hem voor een dipool voor een andere band.
Om de ongewenste radio signalen te verminderen kan je de coaxiale notch stub gebruiken welke ik oa een tijd geleden gepost heb. Lengte is 1/4L x Velocity van de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
De dipool is idd voor de 3M band. Helaas is het niet mogelijk een andere te plaatsen. Ik zal je stub eens uitproberen. Beter zou echter een variabele bandfilter zijn aangezien de stub maar voor 1 frequentie geldt.

Edit: de stub notch filter gaat em ook niet worden, ik gebruik geen BNC connectoren maar coax connectoren (KOKWI3 en KOSWI3), een T-stuk is dan meteen een demper van zoveel dB.

[ Voor 57% gewijzigd door Uberhood op 24-08-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu met TMRF-1090 buitenantenne en 5 mtr Ecoflex 15 plus.
http://82.75.94.67/VirtualRadar/GoogleMap.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Doe je leuk: tracking 99. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Leuk, vliegtuigjes spotten bij mn huis xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

In oktober is er weer JOTA, dit is een Scouting weekend gerelateerd aan Communicatie (dus ook met behulp van zendammateurs met andere groepen praten).

Nu zat ik er aan te denken om een Raspberry PI om te dopen tot een UDP Multicast spammer die een vast bereik (neem 144,00MHz tot 146,00MHz) rondstuurt. Op de computers staat dan SDR# oid zodat de kinderen rond kunnen luisteren naar andere groepen of een opdracht kunnen krijgen om een stukje geheime code (Morse) te decoderen.

Heeft iemand een idee hoe dit te realiseren is? Linrad kan wel een UDP stream maken, maar ik wil het liefste met een eenvoudiger programma aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Voor de liefhebbers:
Het programma sdr-radio.com V2.0 ondersteunt nu ook de RTL-SDR !
http://www.hamradioscienc...ow-supports-rtl2832u-sdr/
http://v2.sdr-radio.com/Home.aspx

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd,maar binnenkort gaat het wel 1 keer gebeuren.

Update: met de laatste versie hoef je niet meer via rtl-tcp te werken!

[ Voor 31% gewijzigd door tita_tovenaar op 07-09-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
tita_tovenaar schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:29:
Voor de liefhebbers:
Het programma sdr-radio.com V2.0 ondersteunt nu ook de RTL-SDR !
dit had ik eerder ook al gepost \[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Op welke datum,ik kan hem niet via jouw url vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

oh vet !
dat programma is best veelzijdig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 08:30
vind het bereik heel anders, FM zenders amper tot niet te ontvangen terwijl in SDR# is het geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Heb je naar de gain instellingen gekeken MSoft06? Ik heb persoonlijk geen problemen met FM zenders tegenover SDR#. Let op: Teveel gain introduceert ook veel ruis, probeer eens wat verschillende waardes uit. Wat ik ruig vind aan sdr-radio.com is het venster "FM-Stereo" waar je de opbouw van het FM signaal kunt zien: http://www.aa5sh.com/wp-c...13/01/SDRCV2USBDongle.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Uberhood op 08-09-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
tita_tovenaar schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 23:31:
Op welke datum,ik kan hem niet via jouw url vinden?
Woensdag 06 maart 2013 17:00
pagina 12 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Ik heb een grotere/andere pagina indeling dus dat is bij mij pagina 2
\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger TOPIC=1524421/2]
760 post door spitten is mij net iets te veel op zondag :O

Soms is het helemaal niet erg om iets te herhalen,want nu weten de andere ook weer dat die programma bestaat en dat hij verbeterd is !

[ Voor 12% gewijzigd door tita_tovenaar op 08-09-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
tita_tovenaar schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:17:
Soms is het helemaal niet erg om iets te herhalen,want nu weten de andere ook weer dat die programma bestaat en dat hij verbeterd is !
klopt wel :P

bij mijn pc is hij nog iets te zwaar :( leef nog met een AMD 3700+ 7 jaar oud..
eerst maar sparen voor een nieuwe i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Linkje met een hele boel luchtvaart frequenties, misschien leuk voor in de TS.
http://home.kabelfoon.nl/~lavschie/freq1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Geen idee of deze al gepost is geweest, maar ik gooi hem alsnog even in de mix. Heel erg leuk gedaan!

YouTube: Spectrum Analyzer using Beaglebone Black and RTL-SDR

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Ook maar eens een coaxial collinear antenne gemaakt voor mijn Dixons Terratec Cinergy TV stickje... speciaal voor de 1090 MHz band.

Man, man, man, dat bereik is nu belachelijk :D. Vanuit Roosendaal kan ik vliegtuigen tracken in zuid en midden Nederland, deel van Belgie (incl. Brussel :P) en uitschieters naar Duitsland en Frankrijk.

En dan staat ie nog binnen :D.

Alleen jammer dat de E4000 gap precies begint bij de 1090 MHz band (soms iets hoger) en dan werkt ie niet. Maar soms begint de gap bij 1091 MHz of hoger en dan werkt ie prima. Geen idee waar het van afhangt iig :P.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Dat klinkt best wel vet! :9~ Ik wil al een tijdje ADS-B ontvangen, maar al die dingen waren zo duur. Nu is er een RTL stickje onderweg! (Nu alleen nog die antenne in elkaar knutselen :/ )

• Uberhood
  • Niet online
@DrJames
Wat let je om een stick met de R820T chipset te kopen? :) Is ook nog eens goedkoper.

Een coax collinear is idd een super antenne! Ik heb er een op de zolder gangen, doet het zelfs heel veel beter dan de FM antenne op het dak (FM antenne is natuurlijk niet gemaakt op 1090MHz maargoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
nog een leuk site

http://superkuh.com/rtlsdr.html

[ Voor 11% gewijzigd door Technoturk op 13-09-2013 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Uberhood schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:40:
@DrJames
Wat let je om een stick met de R820T chipset te kopen? :) Is ook nog eens goedkoper.

Een coax collinear is idd een super antenne! Ik heb er een op de zolder gangen, doet het zelfs heel veel beter dan de FM antenne op het dak (FM antenne is natuurlijk niet gemaakt op 1090MHz maargoed).
Niets, ik heb hem dan ook 2 dagen geleden besteld bij DX :P. Nu alleen nog een eeuwigheid wachten :+.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:09

Nick Name

SinFest!

DrJamez schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:49:
[...]
Nu alleen nog een eeuwigheid wachten :+.
Viel mij mee: binnen 1 week op de mat. Bevalt overigens erg goed!

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• marcel-o

marcel-o

die 820t sticks hebben minder ruis naar mijn idee d:)b

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

En voor wie morgen nog wat wil luisteren op 70cm of 2 en 80 meter: http://www.ballonvossenjacht.nl/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
franssie schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:11:
En voor wie morgen nog wat wil luisteren op 70cm of 2 en 80 meter: http://www.ballonvossenjacht.nl/
met welk prog kan ik het pad volgen van het ballon ?
of is er een *.xml script voor google earth ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Er is geen programma, meeluisteren kan op PI2NOS en er is ook TV.
Het is een vossenjacht, dus als je de ballon wilt volgen zal je met je laptop de auto in moeten en een peil antenne gebruiken rn het signaal op Sonde baken 145.450 MHz peilen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Is er iemand bekend met deze sticks/aanbieder?

http://www.ebay.com/itm/R...Cards&hash=item4857e02d5c

Heb er interesse in om hem te gaan inzetten als ADS-B Receiver voor Flightradar 24.
Mensen die daarmee ervaring hebben en liefst nog met deze stick?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

franssie schreef op zondag 15 september 2013 @ 11:44:
Er is geen programma, meeluisteren kan op PI2NOS en er is ook TV.
Het is een vossenjacht, dus als je de ballon wilt volgen zal je met je laptop de auto in moeten en een peil antenne gebruiken rn het signaal op Sonde baken 145.450 MHz peilen.
je kon ook meeluisteren op pi3utr maar die site was regelmatig dood

heb ff stukkie geluisterd met de bamiporto..
pi3utr had een sterk signaal zeg :P

volgens mij was ie bijna landelijk te beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
helaas heb ik de balon gemist :( lag hele dag ziek in bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 15:36
Ik heb hem daar ook onlangs besteld. Ik had hem na 2 weken binnen en hij werkt goed met SDR#. ADS heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Kitano schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:05:
[...]

Ik heb hem daar ook onlangs besteld. Ik had hem na 2 weken binnen en hij werkt goed met SDR#. ADS heb ik nog niet getest.
Mocht je hééél toevallig dat eens een keertje testen hoor ik het graag van je ;) Iig bedankt voor je antwoord :)

Ohh, hoe loopt het frequentiebereik van deze stick met SDR#? En de modi, AM/FM/USB/LSB/CW?

[ Voor 11% gewijzigd door Shaggy op 16-09-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
De stick ontvangt van 24 t/m 1700Mhz en is eigenlijk een kale ontvanger maar de sdr software zorgt voor de filters en is all mode .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Heel mooi. Dan gaan we die eens eentje bestellen. Kan je weinig miskoop aan doen voor dat geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Zo, besteld. Dan zal ik mezelf eens wat dieper gaan inlezen in bepaalde dingen. Misschien dat iemand dit wel weet zo, zou het mogelijk zijn de software voor Flightradar 24 en voor SDR gewoon naast elkaar te gebruiken ( niet samen, maar om beurten )? Gewoon aanklikken wat je op dat moment wil doen, of zit er nog een addertje onder het gras ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
@Shaggy,
Dit was mijn eerste stick, ik moet zeggen dat deze beter is dan de mini versie (já nog kleiner!). De kleine mini versie heeft slechte afstemstabiliteit, de afgestemde frequentie verloopt steeds als je van frequentie naar frequentie springt. De ene keer moet ik de statische afwijking op -7(ppm) instellen, andere keer +30 enz.
Die stick wat hij hebt besteld is prima, stabiel en bereik van 24 - 1800MHz ontvangst bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik ben benieuwd hoe het gaat met filtering/oversturing als je er een wat grotere antenne achter hangt. Maar wel geinig. Ben jarenlang bezig geweest met ontvangen en zenden, dan is dit wel een leuk hebbedingetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Ik heb zelf ook al verschillende grotere antennes aan gehad,maar tot nu toe nog geen last gehad van groot signaal gedrag. Maar dat komt nl. ook omdat ik nog geen grote stations in de buurt heb gehad , komt misschien nog wel!
De grootste antenne die ik heb gebruikt was een 10/11m dipool en ontving zelfs VK/43 stations.
Dus gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
Ook maar vlink aan het roken geweest :7

Past presies :$ (zo zieje maar "roken is dodelijk")

Als ik nu het doosje aanraak of een stukje draad aan klem is het meeste ruis al weg

Afbeeldingslocatie: http://db.tt/xRXsAAXs

Afbeeldingslocatie: http://db.tt/1zM2jF9G

Afbeeldingslocatie: http://db.tt/m227a4z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
shaggy8675 schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:06:
Ik ben benieuwd hoe het gaat met filtering/oversturing als je er een wat grotere antenne achter hangt. Maar wel geinig. Ben jarenlang bezig geweest met ontvangen en zenden, dan is dit wel een leuk hebbedingetje :)
Met die sticks, die maar 8 bit dynamisch bereik hebben, moet je geen hoge verwachtingen hebben. Ik heb opzich wel last van groot signaal gedrag, zie ook mijn eerder geposte reactie: Uberhood in "\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

P2000 en een lokaal radiostation zorgen voor veel ruis, ook op veel hogere en lagere frequenties.
Als radiopiraten uit Brunssum beginnen te zenden zijn de rest van de signalen helemaal ver te zoeken :P

• neeecht
Ik wil niet al te negatief overkomen, maar als men nou eens begint met lezen!

De R820T Mini is echt 100x beter. Lagere ruisgrens, veel minder spikes en veel beter ontvangst met ADS-B.

http://x264.nl/dump/rtlsdr_big-mini.jpg

Hier ook al eerder genoemd, maar goed.... men doet maar. (ebay.com zoek: r820t, zat te vinden)

• Uberhood
  • Niet online
@neeecht,
Ik heb beide en ik merk niet echt veel verschil tussen beide. Stel dat de mini versie dan ietsje beter is, dan nog heb ik geen zin om meerdere malen per uur opnieuw de ppm frequentie correctie in te stellen door het frequentieverloop.

Deze meneer bevestigd mijn bevindingen: http://www.zendamateur.co...&t=9019&start=420#p128373

Dit is u dus nooit voorbijgekomen tijdens uw leessessies?

[ Voor 7% gewijzigd door Uberhood op 21-09-2013 17:18 ]

• neeecht
Geen last van. Mini erin en altijd vaste ppm waarde.
En geen verschil? Dan wordt het tijd dat u eens test met een discone antenne op 80 meter hoogte, meer verschil kun je niet krijgen. De Mini is echt super clean, en ik heb er bijna 20 getest.

De maker van SDR# en ADS-B# die is het dan weer met mij eens, ach verschillen zullen er altijd blijven.
Ohja en de beste ADS-B antenne is een super simpele GP, zelfs een dure ontvanger en een dure antenne (lees gewoon een coax kabeltje in een stuk plastic) doet het slechter dan een rtlsdr+adsb#.
Ook allemaal bevestigd op verschillende fora. Maar alleen de mini versie doet het super op 1090MHz! De grote maakt veel te veel spikes aan en scheelt op 80-100 meter hoogte gewoon 50-100km in afstand.

http://x264.nl/dump/ads-b-antenna-groundplane-proper.jpg dit stomme ding dus, beetje spelen met de radialen hoek voor de optimale onvangst, ligt aan de kabel soort en lengte die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hem hier op een discone hebben op 80mtr tophoogte....

Maar goed, ik neem aan dat je als tevreden gebruiker van de mini deze lekker hanteert, zoals anderen de grote naar volle tevredenheid zullen gebruiken.
Je zelf zo druk maken dat nieuwe mensen geen 30+ pagina's woord voor woord gaan zitten doorlezen is natuurlijk ook een tijdverdrijf...

Je kan niet verwachten dat je immers voor €10 op de eerste rij zit. Als ik dat zou willen sloot ik de IC-R 9500 wel aan, die schijnt nog iets beter te ontvangen dan de mini...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Het zal je verbazen :)
Maar goed, de mini werkt ook veel beter achter het raam op 1 hoog in Den Haag.
En is vaak nog goedkoper ook. Uiteraard voor het geld is het niet te doen, maar het is allemaal zo interessant. Bij de Aldi van die Fresh Life Mints gekocht, mooie metale doosjes waar de mini perfect in past...
Als de eerste opgesnoept is eens mee hobbiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 12:09
Ik ga vandaag even naar de saturn om te kijken of ze 'm daar ook hebben, op hun website is hij wel online te bestellen.

EDIT: Niet dus, dan maar even verder zoeken en anders is er altijd nog ebay

EDIT2: Heb toch maar Deze gekocht.

[ Voor 46% gewijzigd door smiba op 22-09-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 08:30
Ik heb een paar audio fragmenten geluisterd en wat een geweldige ontvangst! Heb je een bepaalde antenne die je aan je mini hebt hangen ? En welke tools gebruik je precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
MSoft06 schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:46:
[...]

Ik heb een paar audio fragmenten geluisterd en wat een geweldige ontvangst! Heb je een bepaalde antenne die je aan je mini hebt hangen ? En welke tools gebruik je precies ?
Mja voor ADS-B deze dus:
http://x264.nl/dump/ads-b-antenna-groundplane-proper.jpg

Voor ver vliegverkeer en DAB:
http://x264.nl/discone.jpg

Voor alles binnen een straal van 50KM van schiphol en alle ground signalen deze:
En voor DVB-T signalen gericht uit de UK:
http://x264.nl/dump/konig-ant-uhf70-kn.jpg

En voor 0-40MHz een loop, maar daar gebruik ik een perseus voor:
http://www.wellbrook.uk.c...uct&path=35&product_id=28

Software: Gewoon SDR#:
http://sdrsharp.com/index.php/downloads (hier kun je adsb# ook vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrosseel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-07 20:39
Heeft er iemand een idee hoe de connector heet die bij deze stick zit?

Zou dit het correcte verloopstuk zijn?

Zou handig zijn om te kunnen werken met normale coax zoals eerder in het topic vermeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 15:36
Ja, er zit inderdaad een MCX (Mini-Coax) stekker op en dat is de juiste verloopkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
mrosseel schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:06:
Heeft er iemand een idee hoe de connector heet die bij deze stick zit?

Zou dit het correcte verloopstuk zijn?

Zou handig zijn om te kunnen werken met normale coax zoals eerder in het topic vermeld werd.
Kijk eens hier:
RF coaxial adapter F female to MCX male - http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=281119075320
En hier:
RF coaxial adapter BNC female to MCX male - http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=281114080029
Zo zijn er vele soorten van, nu weet je precies waar je op kunt zoeken, succes!

Bestel er meteen 10 ofzo per soort, als je meerdere mensen kent en/of reserve.
Ze worden prachtig verpakt en werken super.

http://x264.nl/dump/bnc-mcx-f-mcx-rtlsdrmini.jpg

Edit:
http://www.ebay.com/sch/i...acat=0&rt=nc&_nkw=ice+MCX
Deze voor jou dan denk. Wel ietsje duurder, maar wel strak.

[ Voor 11% gewijzigd door neeecht op 23-09-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over ballonen gesproken zat er net eentje op 3100 voet, die zullen het best koud hebben...Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/90u0yo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe krijg je die silhouettes en vlaggen in VirtualRadar? Hbe je hiervoor Kinetic BaseStation geinstalleerd?
Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste