[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

denk dat k dat geld er ook wek voor over heb ..

hoop wel dat ie ook met hdsdr werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
marcel-o schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:14:
[...]

100mw? wtf :D
mooie qrp!

wat is opera? :$
Zo zie je maar dat veel vermogen niet bepaald hoe ver je kan komen, er zijn wel belangrijkere factoren ;)

Ik moest ook even kijken wat Opera was maar zo ver ik heb gezien is het een experimentele digi mode.
Hoor graag of ik fout zit tita_tovenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 23:01
Opera is een digitale baken mode waarbij je een langzame morse signaal maakt op de gewenste frequentie.
Als je dit op de amateur frequenties doet ,is zo'n signaal wat makkelijker te ontvangen op zo'n afstand.Maar wij hebben dus gewoon kanaal 24 gebruikt waarbij je oa ook last hebt van sterke buitenlandse stations .
Mijn antenne is maar simpele DIY inverted V dipool en dat maakt het net iets leuker.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ja.. wel vet man zo ver Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YQoQV.png
zeker op die band... zal net goede propagatie zijn die richting op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38034

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee, heb ook twee stickjes besteld van dx en kon tot nu toe prima ADS-B, APRS en de morsecursus die uitgezonden wordt vanaf de TU/e ontvangen met de standaardantenne. Uiteindelijk wil ik APT plaatjes ontvangen van de NOAA satellieten, en heb daarvoor een QFH antenne gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7Gy8mSel.jpg

Hij werkt prima, ik ontvang vooral rond de 2-meterband veel sterkere signalen dan met het kleine sprietje dat erbij zat. Toen ik de antenne een een beetje aan het draaien was merkte ik wel wat vreemds: hij is nogal richtingsgevoelig. Een station dat ik net kan ontvangen in een bepaalde orientatie valt bijna helemaal weg als ik de antenne een kwartslag draai. Ik dacht een fout gemaakt te hebben in de constructie, maar ging toen eens kijken naar de gesimuleerde plaatjes van het stralingsdiagram op jcoppens.com.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HxvrgeO.png

Het blijkt inderdaad dat de antenne twee dips zou moeten hebben in het horizontale vlak. Ik zit op de 3e verdieping van een appartementencomplex, de kans is dus groot dat een tegenstation ongeveer in het horizontale vlak of lager van de antenne ligt. Dat zegt dus nog niks over ontvangst van stations boven het horizontale vlak (satellieten). Daarbij krijg het nu heel goed voor elkaar om de (gigantische hoeveelheid) storing die ik ontvang te 'cancellen'.

Ik ga vanavond eens kijken of ik de dips ook kan merken als ik de antenne schuin houd, dan gaan we zien of ik inderdaad de kenmerken van het stralingsdiagram zie, of dat mijn constructie gewoon niet klopt. :P Uiteraard klopt de polarisatie ook niet als ik verticaal of horizontaal gepolariseerde stations gebruik om te testen, maar dat zou maar maximaal 3 dB moeten schelen.

Wordt vervolgd ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 38034 op 19-12-2013 10:12 . Reden: Plaatje op imgur gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WC-Juf
  • Laatst online: 29-05-2024
Dat richtings gevoelige merk ik met die van mij ook idd, vooral met gewone FM Radio stations -

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/qfh_antenne.jpg

Verder mooi gedaan :)
Dit is echt een goede homebrew antenne voor de NOAA Sat's ook de kleine Cubesats met minder vermogen kan ik ontvangen o.a. $50cent sat, Triton, IPEX, FunCube - Telemetrie enz
Milsat Piraten, Weerballonen op 400-405 allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

kreeg vandeweek zelfs met n klein sprietje op mn dak (4 hoog) een sat binnen :P
kwam denk k precies over, duurde wel lang dat k m kreeg, zeker wel zo'n 15 min ..

denk ook ooit s zoiets moois maken als hierboven !

Dat richtingsgevoelige merk ik ook vooral met FM radiostations. Ik merk ook dat ik op de band rond 130-140 MHz regelmatige storingspieken zie, die te verminderen zijn door de antenne te draaien. Ik denk dat het intermodulatie van twee sterke FM radiozenders is (wiki). Misschien maar eens kijken of ik een filtertje kan maken.

Edit: Ik vond deze pdf met metingen aan de R820 en E4000 tuner chipjes, interessant spul. Blijkbaar is intermodulatie te bestrijden door de gain te verlagen en AGC uit te zetten, dat ga ik vanavond maar eens proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 38034 op 19-12-2013 09:48 ]

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Anoniem: 38034 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:38:
Dat richtingsgevoelige merk ik ook vooral met FM radiostations. Ik merk ook dat ik op de band rond 130-140 MHz regelmatige storingspieken zie, die te verminderen zijn door de antenne te draaien. Ik denk dat het intermodulatie van twee sterke FM radiozenders is (wiki). Misschien maar eens kijken of ik een filtertje kan maken.

Edit: Ik vond deze pdf met metingen aan de R820 en E4000 tuner chipjes, interessant spul. Blijkbaar is intermodulatie te bestrijden door de gain te verlagen en AGC uit te zetten, dat ga ik vanavond maar eens proberen.
Dat is het eerste wat je moet doen met een RTLSDR.
Vooral met gebruik in SDR# bijvoorbeeld. De RF GAIN is Zo belangrijk.

En ja in theorie moet je deze per frequentie/frequentieband aanpassen.

Anoniem: 187449

ik weet niet wat die allemaal zegt maar het ziet er top uit 8)

• marcel-o

marcel-o

handige pdf
http://www.pc5e.nl/downlo...land%20totaal%20(PDF).pdf
kan misschien wel in de OP

[ Voor 12% gewijzigd door marcel-o op 19-12-2013 18:26 ]

• WC-Juf
Wow Bedankt Marcel-o echt onmisbaar deze lijst :9

Is er geen office convert guru die van deze lijst een frequencies.xml voor SDRSharp kan maken, zou echt top zijn alles erin _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neeecht schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:54:
[...]

Dat is het eerste wat je moet doen met een RTLSDR.
Vooral met gebruik in SDR# bijvoorbeeld. De RF GAIN is Zo belangrijk.

En ja in theorie moet je deze per frequentie/frequentieband aanpassen.
Die gain terugdraaien helpt inderdaad wel, in combinatie met de juiste orientatie van de antenne kan ik de storing helemaal weg krijgen. Ik ga binnenkort eens proberen om een 1/4 golflengte coax stub voor 100 MHz te maken zoals deze, hopelijk kan de gain dan wat hoger zonder dat ik last heb van intermodulatie.

Gisteren even een NOAA pass proberen te ontvangen, de signalen waren duidelijk zichtbaar in SDRSharp maar te zwak om een mooi plaatje te krijgen. Kan er ook mee te maken hebben dat de antenne nog binnen staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Ik kwam deze net tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/88MHz-108MHz_Notch_Filter.gif
88-108Mhz notch filter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465528

Op deze website kan je zoon zelfde type notch filter uitrekenen voor elk frequentie bereik!
http://www.changpuak.ch/electronics/butterworth_bandstop.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

tita_tovenaar schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:46:
Ik kwam deze net tegen:
[afbeelding]
88-108Mhz notch filter!
lijkt me niet moeilijk om te maken .
je moet t maar net hebben liggen :P

maar ga m echt eens maken.

denk dat k mn pcb doos maar eens open trek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaa, ik heb ook een plaatje uit de satelliet weten te trekken. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d7DmOKr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2024
cool :)

ik heb ook paar pvc buizen gehaalt voor een QFH antenne :D

en laatst nog paar lange telescoop antennes gevonden op zolder :) 2stuks kon ik aanelkaar schroefen, deze is nu bijna 3 meter lang.

dat qfh van vd draad werkt minimaal :P gaat er binnen kort af als ik de grote klaar heb

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/OcnxMdH6

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/GY0tr1Sl

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/ZD9RigL4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Volgens mij leg mn antenne om :')
wilde ff naar luchthaven Rotterdam luisteren maar t dak op gaan, lijkt me niet verstandig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WC-Juf
Mmh ja mijn schotel lag om de antenne had geen problemen, ik heb zelfs eergisteren nog een weerballon uit Beauvechain ermee gevangen, had sdr/sondemonitor om 0:20 gestart en rond 0:30 ergens knapte de ballon op 14KM hoogte ff erna om 0:40 zoiets was ik het signaal kwijt op 278 meter in duitsland denk ff kijken is maar 35 km rijden.

Toen ik daar aankwam 40 minuten later ofzo zag ik geen reet :? , wel iets wat leek op een vuilnis van een melkschud van mcdonalds in de verte..

Ff stukkie doorgelopen en toen zag ik dat de melkschud een groen zwak licht gaf en dat hebben de melkschud bekers van mcd niet :*)

Het was te donker voor foto's daar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/IMAG0048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/IMAG0049.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/IMAG0051.jpg

Het schijnt dus een DFM-06 te zijn:

Gehäusemaße : 90mm x 90mm x 50mm
Gewicht : 90 Gramm inklusive der Batterien
Frequenz : Fest einstellbar und sehr stabil zwischen 400,010 und 405,990 MHz. Der Synthesizer ist programmierbar in Schritten von 20kHz, folglich können somit runde Frequenzen wie 400,000 oder 401,000 nicht eingestellt werden. Das durch das abgestrahlte Signal belegte Frequenzband ist sehr schmal.
Stromversorgung : mit 6 Volt durch zwei Lithiumzellen zu je 3 Volt und 1,4 Ah.
Lebensdauer : mindestens 150 Minuten. In der Praxis beginnt die abgestrahlte Leistung nach 4 bis 5 Stunden schwächer zu werden und endet nach 6 bis 7 Stunden gänzlich.
Modulation : FSK
Sendeleistung : 100 mW
Meßfühler : T und U - GPS 20 Kanal

Hier nog een plaatje van de recover site:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/LZ.PNG

Ik heb hem in de diepvries geduwt en toen aan gezet en hij werkt nog ook de gps wel natuurlijk eerst de vriesdiep uit anders ziet ie geen sat :P

Mahjah ik denk niet dat iedereen zit te wachen op een 403 mhz santiago-9 signaal in een 2km omtrek lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

cool..!
hebbie ook nog pics van de andere kant van de pcb :P

maar welke software gebruik je om te decoden?
-edit-
"Sondemonitor"

[ Voor 37% gewijzigd door marcel-o op 24-12-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WC-Juf
Jepp Sondemonitor.

Ik krijg hem niet helemaal uit het doosje aan de onderkant zit ie vast met een plastic plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/124465398/2013-12-24%2022.20.31.jpg

Deze gasten hebben hem helemaal uit elkaar gehaalt http://www.radiosonde.eu/RS03/RS03J01.html

Dit is btw de laatste "flightdata"

6458 Observations at 00Z 23 Dec 2013

-----------------------------------------------------------------------------
PRES HGHT TEMP DWPT RELH MIXR DRCT SKNT THTA THTE THTV
hPa m C C % g/kg deg knot K K K
-----------------------------------------------------------------------------
162.0 12806 -53.6 -67.6 17 0.03 260 63 369.2 369.4 369.2
150.0 13300 -53.1 -68.1 14 0.03 265 52 378.4 378.5 378.4
145.0 13518 -53.2 -69.1 13 0.02 265 47 381.9 382.1 381.9
135.0 13978 -53.3 -71.2 10 0.02 240 39 389.5 389.6 389.5
125.0 14473 -53.5 -73.5 7 0.01 397.9 398.0 397.9

[ Voor 56% gewijzigd door WC-Juf op 24-12-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
leuke vangst :D zo'n kans krijg ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik alleen niet snap: Wat gebeurt er normaal met die sondes? Laten ze die gewoon in het landschap liggen met alle vervuilende accu's er in?

Wel raar dat ze die zelf niet komen ophalen. Of was je ze gewoon voor? Goede vangst trouwens :) Misschien kan je er wel wat mee, in elk geval zit er wel een goede GPS chip in zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WC-Juf
Over het algemeen blijven ze niet zo heel lang liggen als ze neer komen (of ze moeten in een boom hangen), er zijn best wel veel mensen die deze ballonnen volgen en er een soort vossenjacht/sport van maken om die met een groepje (mobiele trackers) te bergen vaak houden ze ook contact met elkaar tijdens zo'n jacht op 145.550 Mhz.

Zover ik weet zijn er "bergings" teams van het meteo station die als de sonde niet al te ver neerstort of eerder dan verwacht dat ding gaan ophalen, als een jager hun niet voor is geweest :p

Er zitten gewoon batterijen in geen accu's mahjah das ook slecht natuurlijk.

Het schijnt dat de 40x frequentie om geprogrammeerd kan worden naar bv 145.800 voor een ax25 packet aprs gps tracker te maken, maar zo handig ben ik niet :(

Hij wel schijnt - http://f5jtz.free.fr/pjacquet/Dfm-06-visite.htm

De GPS en o.a. temp sensoren zijn van goede kwaliteit zeer nauwkeurig en de GPS is 3D :)

[ Voor 3% gewijzigd door WC-Juf op 25-12-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462691

Technoturk schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:41:
cool :)

ik heb ook paar pvc buizen gehaalt voor een QFH antenne :D

en laatst nog paar lange telescoop antennes gevonden op zolder :) 2stuks kon ik aanelkaar schroefen, deze is nu bijna 3 meter lang.

dat qfh van vd draad werkt minimaal :P gaat er binnen kort af als ik de grote klaar heb

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Niet veel last van QRM in huis met de DVS (Draadloze verbinding set) van KPN ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462691

WC-Juf schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:29:
Over het algemeen blijven ze niet zo heel lang liggen als ze neer komen (of ze moeten in een boom hangen), er zijn best wel veel mensen die deze ballonnen volgen en er een soort vossenjacht/sport van maken om die met een groepje (mobiele trackers) te bergen vaak houden ze ook contact met elkaar tijdens zo'n jacht op 145.550 Mhz.

Zover ik weet zijn er "bergings" teams van het meteo station die als de sonde niet al te ver neerstort of eerder dan verwacht dat ding gaan ophalen, als een jager hun niet voor is geweest :p

Er zitten gewoon batterijen in geen accu's mahjah das ook slecht natuurlijk.

Het schijnt dat de 40x frequentie om geprogrammeerd kan worden naar bv 145.800 voor een ax25 packet aprs gps tracker te maken, maar zo handig ben ik niet :(

Hij wel schijnt - http://f5jtz.free.fr/pjacquet/Dfm-06-visite.htm

De GPS en o.a. temp sensoren zijn van goede kwaliteit zeer nauwkeurig en de GPS is 3D :)
APRS zit op 144.800 en niet op 145.800

• WC-Juf
Oeps klopt idd bedankt ;)

• Technoturk
Niet veel last van QRM in huis met de DVS (Draadloze verbinding set) van KPN ;-)
idd die dingen storen behoorlijk, ook de linksys router is een stoor zender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 10:32
Ik maak gebruik van een Conceptronic CTVDIGUSB2, 1200042, HW ver 2.0. Deze werkt prima.

Voor wie er ook één heeft en moeite heeft met het ontvangen van C2000, de volgende tip. In SDR kun je het apparaat kiezen (links bovenin). Daar rechts van staat een knop Config. Ik heb de RF Gain omhoog gezet (7,1 dB). Sindsdien klinkt het geluid beter (dit controleer ik d.m.v. de Audio Repeater die bij Virtual Audio Cable zit - en mijn koptelefoon).

Voor C2000 het ik VFO op 0.169.652.325 gezet. Shift staat bij mij op 13.000. Filter bandwidth staat op 30.000. Ik gebruik Blackman-Harris 7 als filter type. Filterorder staat op 300. Ik heb Squelch op 2 gezet (dan hoor ik het geluid 't beste). Het volume van Virtual Audio Cable staat op 70 procent. Ik heb hiermee 100% volume in PDW.

Ik weet niet precies wat alle opties inhouden (ik ben het programma aan het uitzoeken) maar ik heb hiermee tot nu toe de beste resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:51
Al het spul binnen, helaas is er nog iets mis met de discone, hij ontvangt minder dan de originele antenne, waarschijnlijk komt het omdat hij aarde maakt aan de buis waar die in zit.

komende zomer die antenne + kabel maar eens nakijken, en meteen de antenne omhoog gooien!

Ondertussen zit de standaard antenne aan de zolderraam naar buiten vastgeplakt, met ducktape! Alleen gisteravond naar binnen moeten halen, ivm onweer :(

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
MrMilco,
Of je kan bij je plug binnen de kern en aarde meten als een geheel of hij moet gewoon werken.
Aarde met de buis..... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bij een dipool zijn huls en mantel gescheiden en is dat door te meten, bij 98,34% ;) van de andere antenne typen werkt dat niet zo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:04:
Bij een dipool zijn huls en mantel gescheiden en is dat door te meten, bij 98,34% ;) van de andere antenne typen werkt dat niet zo.
Ja weet ik, daarom kun je de kabel zo los meten.
Een discone is ook geen gesloten antenne dacht ik, maar weet niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

AH ok, discone weet ik zo 123 niet. Je kan het natuurlijk met een analyzer altijd wel meten, maar die heeft een gemiddelde RTL-DSR gebruiker meestal niet.

@MrMilco, voor tijdelijk moet een stukje fietsband redelijk goed isoleren, al ga ik nu ook niet graag het dak op met alle wind (en was ik het gisteren vergeten toen het na de bui even windstil was).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Laatst online: 30-06 14:57
Een discone is bij mijn weten ook gescheiden. Je hebt de disc en de cone welke in de bouwplannen die ik heb gezien geïsoleerd zitten van elkaar. Nu is dit natuurlijk geen 100% garantie, maargoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De DI van Discone wijst wel op een gescheiden antenne dus neem ik aan (samen met jouw analyse van de bouwtekening) dat dta klopt. Dan nog zou een nul weerstand niet het gevolg kunnen zijn van aarding via de mast, dus denk ik nu dat waarschijnlijk er iets fout gegaan is bij het solderen van een van de pluggen. Maar dat moet MrMilco even meten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wellicht dat hier iemand zit die dit herkent?

Is iemand van jullie de buurman misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
neeecht schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:50:
MrMilco,
Of je kan bij je plug binnen de kern en aarde meten als een geheel of hij moet gewoon werken.
Aarde met de buis..... ?
Kan hem inderdaad wel even doormeten ja. heb de plug er ondertussen af, aangezien ik die ook niet helemaal vertrouw. maar heb nieuwe pluggen besteld. bnc pluggen met schroef terminal :P Zo kan het niet meer fout gaan met solderen.

De keukendak op, doe ik nu nog even niet. dat is me toch iets te link. Dat laat ik mn pa tegen die tijd wel doen. die gebruikt de stick ook t meest xD

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb niets anders dan gedonder met BNC pluggen. Ik krijg het met de soldeerstekkers gewoonweg niet voor elkaar om die zo te monteren dat de kern en mantel geen contact met elkaar maken... Hoop dat het jou beter af gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Laat ik maar even het plaatje hier posten, dan ontgaat het de experts niet. Mijn linkje is nogal onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/2s8fxpi.jpg

Wat zou dit kunnen zijn en zou ik het kunnen afluisteren? Het stoort de wifi van een vriend van mij zodanig dat het niet te gebruiken is. Uit: Zeer slecht wifi bereik in huis*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verstekbakker schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 02:58:
Laat ik maar even het plaatje hier posten, dan ontgaat het de experts niet. Mijn linkje is nogal onduidelijk.

[afbeelding]

Wat zou dit kunnen zijn en zou ik het kunnen afluisteren? Het stoort de wifi van een vriend van mij zodanig dat het niet te gebruiken is. Uit: Zeer slecht wifi bereik in huis*
Dit lijkt me gewoon de WiFi access points van de buren... De rode strepen zitten precies op de plek van de WiFi kanaalfrequenties. De meeste AP's zenden continu bakens uit vandaar de continue streep. Zo te zien is er weinig dataverkeer anders zouden de strepen breder zijn.

Ik denk dat als je vriend zijn kanaal op 6 (of 8, maar dan heb je weer last als iemand kanaal 11 opeens gaat gebruiken) zet dat hij een stuk beter gaat werken.

Alleen die horizontale strepen rond kanaal 6 zijn wel gek, ik denk niet dat het bluetooth is want dat hopt over het hele spectrum. Magnetron ook niet, dat is ook continu net als een WiFi AP. Ik denk eerder iets anders in de 2.4Ghz band, misschien een thermostaat, sensor van een weerstation, alarmsysteem, zoiets. Iets dat niet continu informatie hoeft te zenden maar af en toe even een meting doorgeeft. Daar wordt de 2.4Ghz band ook voor gebruikt, het is helaas een rommelbandje wat dat betreft, veel te veel verschillende systemen zijn er op toegestaan.

Maar om op je vraag uit het andere topic terug te komen: "Wat heeft die gast in huis", ik vind dit niet zo heel opzienbarend, lijkt op 2 WiFi AP's, eentje op kanaal 2 en eentje op kanaal 13. De banden die je er omheen ziet is omdat WiFi kanalen een stuk breder zijn dan de kanaalbreedte (zo breed dat alleen kanaal 1, 6 en 11 elkaar niet overlappen). 2 AP's is niet ongebruikelijk in een groot huis of eentje met veel gewapend beton.

Die breedbandige 'storing' (het blauwe gebied dat de hele onderste grafiek vult) zou trouwens een 2.4Ghz camerasysteem kunnen zijn of zoiets. Ik denk niet dat er veel andere systemen zijn die zo breed zijn. Er zit ook geen duidelijk modulatiepatroon in.

[ Voor 54% gewijzigd door GekkePrutser op 07-01-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xudonax schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:22:
Ik heb niets anders dan gedonder met BNC pluggen. Ik krijg het met de soldeerstekkers gewoonweg niet voor elkaar om die zo te monteren dat de kern en mantel geen contact met elkaar maken... Hoop dat het jou beter af gaat :)
Heb ze nu ook met schroef terminal besteld
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/1-5-10x-BNC-Plug-Male-to-CAT5-CCTV-Camera-Video-Balun-Adapter-Coaxial-Connector-/00/s/ODAwWDgwMA==/z/YXoAAOxycmBSs9uK/$_3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:28
heeft er iemand toevallig een tool om gratis dab radio zenders te ontvangen? ik krijg er niets uit. :S heb ook allerlei tools gebruikt die gratis op internet staan (wel 100x gegoogled)

maar niets werkt :S

vliegtuigen kan ik al wel ontvangen :P maar komt er ook nog niet uit met p2000 :(

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
http://www.sdr-j.tk/index.html 64bit only.

Normaal DAB gebruik heb je de normale drivers voor nodig. D-Radio werkt wel goed.
http://www.mygica.com/down-eng/software/dradio1.5.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Verstekbakker schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 02:58:

[afbeelding]

Zoals GekkePrutser ook al zegt, vermoed ik dat de grote storing op de 2.4GHz een camerasysteem of een draadloze TV (TV Anywhere bijvoorbeeld) systeem is. Zelf ervaring ermee dat je daarmee heel leuk WiFi uit de lucht kunt drukken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Xudonax schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:29:
[...]

Zoals GekkePrutser ook al zegt, vermoed ik dat de grote storing op de 2.4GHz een camerasysteem of een draadloze TV (TV Anywhere bijvoorbeeld) systeem is. Zelf ervaring ermee dat je daarmee heel leuk WiFi uit de lucht kunt drukken })
Zou dat af te luisteren zijn met de RTLSDR software icm mijn Ubertooth One? Of gaat dat alleen met die dongle (die niet genoeg range heeft voor wifi en dus waarschijnlijk niet gaat helpen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
afluisteren is mogelijk met de RTLSDR dan heb je aleen nog het stickje nodig die 2,4GHz kan ontvangen :P of met een 2,4GHz downconverter erachter,

ik heb nu ook een vraag hier over... bestaat er geen video decoder app om een 2,4GHz draadloos camera/video zender in beeld te krijgen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een app waarvoor? Wat voor apparaat (PC/tablet/phone)? Welk OS? Wat voor (externe) ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
uuh gewoon het draadloos signaal van zo'n draadloos video zender ontvangen met de stick en omtoveren naar zichtbaar beeld met een windows applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
"De stick", duidelijk!
"zo'n draadloos video zender", Ah! Zoeen! Met die ene modulatietechniek die het beeld analoog of digitaal verzendt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
neeecht schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:15:
http://www.sdr-j.tk/index.html 64bit only.

Normaal DAB gebruik heb je de normale drivers voor nodig. D-Radio werkt wel goed.
http://www.mygica.com/down-eng/software/dradio1.5.zip
die 2 had ik al geprobeert. krijg er niets uit :(

ik heb deze stick: http://www.ebay.com/itm/U...0T-Recorder-/131070524274

software die erbij zat had geen goede serial code. was al in gebruik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Speedfightserv schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:36:
[...]

die 2 had ik al geprobeert. krijg er niets uit :(

ik heb deze stick: http://www.ebay.com/itm/U...0T-Recorder-/131070524274

software die erbij zat had geen goede serial code. was al in gebruik :?
alle kanalen geprobeerd?
je ziet dan rechts in dat fft/spectrum veld of er signaal is.
er zijn maar 2 kanalen die hier gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
marcel-o schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:03:
[...]

alle kanalen geprobeerd?
je ziet dan rechts in dat fft/spectrum veld of er signaal is.
er zijn maar 2 kanalen die hier gebruikt worden.
ben ze net na gelopen maar heb alles het zelfde als het voorbeeld op de site:
Afbeeldingslocatie: http://www.sdr-j.tk/dab-example.png

werkt helaas niet :( :(

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 08-01-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

krijg je wel zo'n gelijkend beeld bij t spectrum? of alleen n punt in t midden?
als je zo'n zelfde beeld hebt, moet je beetje aan de gain zitten en knoeien met die schuifjes links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ben nog s aan t knoeien geweest met PDW (waar we p2000 mee decoden)
die kan ook mobitex decoden..

dat zijn die vreemde pulserende signalen zo rond de 424Mhz
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uJR6sLPl.jpg
vooral veel status signalen, overdag zal t wel wat interessanter zijn :P

in die band zijn wat meer interessante signalen, waarvan deze dus een is.
een andere zijn de trunking signalen, kan je unitrunker voor gebruiken.

de andere.. op t plaatje te zien als een wat breder signaal en klinkt digitaal en lijkt wat brommend..
als iemand mij kan vertellen wat t is en hoe je t decode.. :9
-edit-
is Tetra...
Nou nog free software

[ Voor 36% gewijzigd door marcel-o op 09-01-2014 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
marcel-o schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:34:
krijg je wel zo'n gelijkend beeld bij t spectrum? of alleen n punt in t midden?
als je zo'n zelfde beeld hebt, moet je beetje aan de gain zitten en knoeien met die schuifjes links
nee, zou mijn antenne niet goed genoeg zijn? :?

als ik met mijn hand de antenne vast pak zie je het spectrum wel bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-06 18:36

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Hoi, Ben noob op gebied van zenden enzo maar moet je antenne ook een bepaalde groote hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Theoretisch gezien heeft elke frequentie zijn eigen golf lengte dus ook zijn eigen lengte !
Zo hebben lage frequenties grote antennes en hoge frequenties kleine nodig om te kunnen werken.
Antennes kan je ook niet zomaar even van afmeting kunnen veranderen want dat heeft altijd invloed op het rendement/werking .
Met de basis kennis kan je al eenvoudige antennes maken die goed hun werk kunnen doen.Maar ga je er meer in verdiepen dan kan het een levenswerk worden zo complex kan het worden.

Oftewel ja: elke type antenne heeft zijn eigen grote!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antenne_%28straling%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_%28radio%29

[ Voor 15% gewijzigd door tita_tovenaar op 10-01-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Helemaal juist, al komt het bij ontvangst minder nauw dan bij zenden, wel eerder iets te lang dan te kort, zeg minimaal een kwart golf. Voor 100MHz (fm band) is een golf drie meter dus een antenne 75 cm bijvoorbeeld, hogere frequenties steeds kortere antennes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Ik heb de indruk dat ik iets heel stoms over het hoofd zie.

Ik heb deze stick:
http://dx.com/p/rtl2832u-...ongle-white-silver-218228

en volgens rtl_test zit daar inderdaad deze chips in.

Found 1 device(s):
  0:  Generic RTL2832U OEM

Using device 0: Generic RTL2832U OEM
Found Rafael Micro R820T tuner
Supported gain values (29): 0.0 0.9 1.4 2.7 3.7 7.7 8.7 12.5 14.4 15.7 16.6 19.7
 20.7 22.9 25.4 28.0 29.7 32.8 33.8 36.4 37.2 38.6 40.2 42.1 43.4 43.9 44.5 48.0
 49.6

Als ik de realtek driver laad en windows 7 mediacenter aanslinger dan komt er inderdaad wel iets aan signaal binnen. Een scan met het meegeleverde "presto PVR" ziet ook de standaard digitenne kanaal bundel. Hardware lijkt het dus te doen.

Schakel ik drivers met zadig en start ik daarna sdr sharp op dan krijg ik eigenlijk alleen maar ruis en geen enkel station in beeld. Ik heb zo'n vermoeden dat ik iets heel basaals mis. Iemand die me wat op weg kan helpen/richting de goede documentatie kan sturen?

Mijn eerste doel nu is sdr# aan de praat krijgen en wat standaard FM stations ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 10-01-2014 12:24 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
Wijnands schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:22:
Ik heb de indruk dat ik iets heel stoms over het hoofd zie.

Ik heb deze stick:
http://dx.com/p/rtl2832u-...ongle-white-silver-218228

en volgens rtl_test zit daar inderdaad deze chips in.

Found 1 device(s):
  0:  Generic RTL2832U OEM

Using device 0: Generic RTL2832U OEM
Found Rafael Micro R820T tuner
Supported gain values (29): 0.0 0.9 1.4 2.7 3.7 7.7 8.7 12.5 14.4 15.7 16.6 19.7
 20.7 22.9 25.4 28.0 29.7 32.8 33.8 36.4 37.2 38.6 40.2 42.1 43.4 43.9 44.5 48.0
 49.6

Als ik de realtek driver laad en windows 7 mediacenter aanslinger dan komt er inderdaad wel iets aan signaal binnen. Een scan met het meegeleverde "presto PVR" ziet ook de standaard digitenne kanaal bundel. Hardware lijkt het dus te doen.

Schakel ik drivers met zadig en start ik daarna sdr sharp op dan krijg ik eigenlijk alleen maar ruis en geen enkel station in beeld. Ik heb zo'n vermoeden dat ik iets heel basaals mis. Iemand die me wat op weg kan helpen/richting de goede documentatie kan sturen?

Mijn eerste doel nu is sdr# aan de praat krijgen en wat standaard FM stations ontvangen.
http://sdrsharp.com/index.php/downloads ( Important note for RTL-SDR users )
http://sdrsharp.com/downloads/sdr-install.zip <-- deze gebruikt? Anders wordt het lastig.
http://rtlsdr.org/softwarewindows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Je kan niet drivers combineren ,het is of alleen dvbt/DAB of alleen sdr ontvangen!
Met bepaalde software kan je dus DVBt/DAB en FM ontvangen en heb je geen sdr nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Ja, maar toch bedankt! Denk dat ik anders s ga kijken wat het onder linux doet. Raspberry moet 'm vast ook wel aankunnen.
tita_tovenaar schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:43:
Je kan niet drivers combineren ,het is of alleen dvbt/DAB of alleen sdr ontvangen!
Daar was ik me van bewust.

[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 10-01-2014 14:36 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
En je hebt ook daadwerkelijk RTL-SDR / USB in de device list staan en deze geselecteerd?
En dan met config de RF GAIN geprobeerd? (Offset tuning, RTL AGC en Tuner AGC hoef je niet te selecteren.)

Post AUB een screenshot waar het volgens jou niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En de driver installeert toch specifiek op een USB poort? Of is dat inmiddels opgelost?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 10-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:46:
En de driver installeert toch specifiek op een USB poort? Of is dat inmiddels opgelost?
Dat is het nooit geweest, alleen Windows gaat er soms raar mee om.
Als ik 1 RTLSDR gebruik kan ik deze in alle porten stoppen. Stop ik er een tweede RTLSDR in, dan moet ik opnieuw zadig runnen voor het tweede aparaat.

Je kunt het altijd dubbel checken door Zadig uit te voeren en te checken of de driver WinUSB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
Heeft iemand toevallig nog dat opstart script voor op je Raspberry? Ik zou hem toch graag als automatisch service willen zien draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:39:
Ben aan de gang met SdrSharp. Kan succesvol de vliegtuigen ontvangen en afbeelden op maps, kan ook p2000 decoderen maar die verrekte satelietjes.....

I heb WxToImg werkend (via VAC en SdrSharp) maar qua signaalsterkte is het niet best. Wat kan ik daar het beste aan doen? Iemand een suggestie voor een aanpassing aan de antenne misschien? Ik gebruik nog gewoon dat standaard sprietje van de dvb dongle.
Voor sat's te ontvangen heb je 'n hele andere antenne nodig omdat dit een hele andere polarisatie is
https://www.google.nl/sea...biw=1920&bih=954#imgdii=_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

haha :D dat plaatje is wel nice !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WC-Juf
Wat was de max evaluatie van NOAA 18 op dat moment was het deze:

2014-01-12 14:18:08 NOAA 18 [B] 124.2 2.0 8.5 3215 202.4 14.7
2014-01-12 14:24:50 NOAA 18 [B] 58.3 28.1 6.6 1549 204.0 14.2
2014-01-12 14:31:36 NOAA 18 [B] 352.4 2.1 7.9 3248 205.5 13.8

?

28.1 is best laag, vandaar misschien je zwakke signaal...

Er komt nog 1 pass vandaag op 36 graden, moet redelijk gaan, anders probeer de rest eens :)

Time Satellite Azm Elv Mag Range S.Azm S.Elv
--------------------------------------------------------------------------
2014-01-12 17:37:53 NOAA 15 [B] 189.8 2.0 7.7 3138 243.8 -6.7
2014-01-12 17:44:46 NOAA 15 [B] 263.6 36.1 5.5 1270 245.0 -7.7
2014-01-12 17:51:44 NOAA 15 [B] 338.0 2.0 7.4 3165 246.3 -8.7

2014-01-13 02:25:36 NOAA 19 [+] 19.0 2.0 ecl 3253 43.2 -54.6
2014-01-13 02:32:59 NOAA 19 [+] 100.2 52.4 ecl 1046 45.8 -53.8
2014-01-13 02:40:15 NOAA 19 [+] 181.4 2.0 ecl 3206 48.2 -53.0

2014-01-13 05:47:28 NOAA 15 [B] 17.9 2.0 7.2 3162 93.3 -25.4
2014-01-13 05:54:40 NOAA 15 [B] 101.9 59.4 4.5 932 94.7 -24.3
2014-01-13 06:01:45 NOAA 15 [B] 185.0 2.1 7.2 3121 96.0 -23.2

2014-01-13 13:57:41 NOAA 19 [+] 176.2 2.1 ? 3243 197.6 15.9
2014-01-13 14:05:05 NOAA 19 [+] 259.0 57.0 ? 1012 199.3 15.6
2014-01-13 14:12:31 NOAA 19 [+] 341.6 2.0 ? 3258 201.1 15.2

2014-01-13 15:46:36 NOAA 18 [B] 169.0 2.0 8.6 3210 222.0 7.5
2014-01-13 15:53:57 NOAA 18 [B] 255.2 71.7 5.4 897 223.5 6.7
2014-01-13 16:01:25 NOAA 18 [B] 342.9 2.0 7.9 3250 225.0 5.9

2014-01-13 17:13:02 NOAA 15 [B] 176.7 2.0 7.7 3138 239.1 -3.1
2014-01-13 17:20:09 NOAA 15 [B] 259.0 55.9 4.9 968 240.5 -4.1
2014-01-13 17:27:20 NOAA 15 [B] 341.6 2.0 7.3 3163 241.8 -5.1

2014-01-14 13:46:40 NOAA 19 [+] 170.7 2.0 ? 3248 194.9 16.6
2014-01-14 13:54:07 NOAA 19 [+] 256.2 68.7 ? 925 196.7 16.3
2014-01-14 14:01:36 NOAA 19 [+] 342.9 2.1 ? 3255 198.5 15.9

2014-01-14 15:35:21 NOAA 18 [B] 163.3 2.0 8.6 3207 219.6 8.8
2014-01-14 15:42:43 NOAA 18 [B] 255.3 86.0 5.3 860 221.1 8.1
2014-01-14 15:50:11 NOAA 18 [B] 344.3 2.0 7.9 3250 222.7 7.3

2014-01-14 16:48:26 NOAA 15 [B] 164.1 2.1 7.7 3137 234.4 0.8
2014-01-14 16:55:37 NOAA 15 [B] 254.3 85.6 4.6 825 235.8 -0.6
2014-01-14 17:02:52 NOAA 15 [B] 344.8 2.0 7.3 3163 237.2 -1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Zo, na een hele tijd weer eens de RTL-SDR stick er bij gepakt. Heb een tijdje een raspberry in de schuur liggen met een usb-hdd voor backups en aangezien dat ding 24/7 aan staat perfect dus om die stick op aan te sluiten!

Heb inmiddels ook al p2000 weer werkend gekregen, was wel ff gekloot met name de gain en de preciesze instellingen maar zelfs met standaard antenne geeft het PDW tooltje netjes "100%" aan.

Ik vroeg me ook nog af kan ik ook op meerdere frequenties tegelijk gaan 'luisteren' via rtl_tcp? Lijktme ook wel leuk om vliegtuigen te volgen. En ach anders koop ik op ebay die "mini" variant er bij kost toch maar 8 dollar !

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Meerdere frequenties tegelijk gaat AFAIK niet aangezien er maar één tuner in zit. En die mini varianten zijn geweldig! Zoveel "ruis"* als ik had met m'n grote rtl-sdr, zo weinig heb ik met de mini variant. En dan moet je bedenken dat de grote variant nog in alu folie en alles ingepakt zit ook!

* Ik zeg ruis, maar dat is het eigenlijk niet echt. Het ding is gewoon zo opgebouwd dat ik zelfs zonder antenne en met alu folie eromheen nog steeds alles kan ontvangen... Met de mini wil dat echt niet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Haha ok duidelijk. Met mijn "grote" kan ik nou niet echt wat bijzonders ontvangen. Nou gebruik ik alleen de standaard antenne en staat hij ook nog eens in de schuur maar p2000 werkt perfect. Ga voor de lol dan maar even een mini er bij bestellen :)

Nu nog even op mn windows server die virtual audio cable werkend krijgen en ik kan gewoon 24/7 de p2000 decoden :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

eindelijk virtual radar aan de praat gekregen 8)

zie alleen wat vliegtuigjes in mn eigen omgeving ... 2 a 3 per keer...
binnenkort maar s n betere antenne maken daar voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door marcel-o op 13-01-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
marcel-o schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:09:
eindelijk virtual radar aan de praat gekregen 8)

zie alleen wat vliegtuigjes in mn eigen omgeving ...
binnenkort maar s n betere antenne maken daar voor :P
De nieuwe versie 2.0.0?

Deze versie kan ook meerdere (online) receivers ontvangen en zelfs mergen.
Zo kun je bijvoorbeeld sdrsharp.com 47806 AVR/RAW toevoegen als server, wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
@Mattie112: Hoe heb jij P2000 decodering aan de gang gekregen? Ik heb SDR# draaien (via rtl_tcp ivm Windows VM), samen met PDW v3.1. Om de audio door te sluizen gebruik ik VB-Audio, wat an sich goed lijkt te werken. Het volume ervan staat in ieder geval op maximaal.

Maar in PDW komt mijn signaalsterkte (gok ik, dat percentage onder het metertje rechts bovenin) niet boven de 15 a 16% uit :-( En op dit moment hangt 'ie zelfs op 6.2% T_T Wel heeft PDW "iets" gezien, want hij klaagt UNKNOWN SYNC HEADER : 872C E6C6 AAAA 78D3
. Euh... Juist ja :P

Als antenne heb ik mijn discone, welke deze frequentie gewoon zou moeten kunnen doen. En aangezien het signaal ook vrij duidelijk binnenkomt in SDR# zou ik niet weten wat ik fout doe. Iemand met een idee?

EDIT: Er is wel wat binnengekomen vannacht, maar het is nog steeds niet écht leesbaar... Ik kan er iig niet veel van maken. Iemand tips over hoe ik de ontvangst kan verbeteren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2029568  06:24:11 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   A1 9}}3wl19A)I05<&FKM NCZ(pMI,;_wrEC.?S?tErN?5[MN!rIu a?92

2029568  06:26:54 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   Np 19137l6w^$VrT$)?9?(AvBuMI.Lm?ost Vo?m|Ua!rde

2029568  06:32:11 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   HV 1(VERKEER?2NGoVA? xLI.{.N2tRt??PGbd8<(X187Rm6(RNno%Okpt)?A?
                                                    )a,3 AMSTERDAM [ OVD

2029568  06:36:50 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1602   [Continued message - Fragment #3]
                                                    gI3?IONu"171m)8?vmD_ElfRsTTA?( :#> vDTA??<}%Rm!m?Z??nOo-T??3

2029568  06:45:05 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   A1 13u;0lGM????UU?LA)(?3k3A^r@il749

???????? 06:46:00 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   1

???????  06:53:01 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   A1 4033KD 64 ?BLgGSD6';{L[?\NL)(N_

2029568  06:58:38 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   xoS|(`148

???????? 07:00:07 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   3

2029568  07:01:35 14-01-14 FLEX-A    ALPHA   1600   PRIO 1 Stans ~ ;

[ Voor 44% gewijzigd door Xudonax op 14-01-2014 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Je zou denk ik het beste even moesten spelen met de gain, ik heb deze (geloof ik, zit op werk nu) op +5db staan. De signaalsterkte stond bij mij netjes op 100% na wat finetunen.

Kan eventueel wel wat screenshots maken alleen gaat dat pas morgen avond worden ben ik bang.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

bij mij moet de gain op 0 bij P2000
dan komt ie nog over de 8 uit _O- (de s-meter bij hdsdr)

die zit hier om de hoek.. je raadt t al, kom ik overal op de banden tegen...

iemand al succesvol een notchfilter gemaakt voor de 3m band trouwes?

[ Voor 4% gewijzigd door marcel-o op 14-01-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

mja, of gewoon met die caps en coils ..
vraag me dan af of al dat gezeik op al die banden weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Xudonax schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:02:
@Mattie112: Hoe heb jij P2000 decodering aan de gang gekregen? Ik heb SDR# draaien (via rtl_tcp ivm Windows VM), samen met PDW v3.1. Om de audio door te sluizen gebruik ik VB-Audio, wat an sich goed lijkt te werken. Het volume ervan staat in ieder geval op maximaal.
[..]
Ik heb nog even gekeken en inderdaad staat de gain (in de SDR#) op +5 dB. Ook de frequenty is niet excact zoals hij in de TS staat maar dat zal een kwestie van spelen zijn. Je kan ook proberen om de "width" zegmaar aan te passen.

Voor de audio gebruik ik trouwens 'virtual audio cable'

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

'k heb gewoon stereo-mix ingeschakeld in Win7.
niks geen extra software voor nodig :P tenzij t functies heeft die er anders niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Gebruikt iemand hier toevallig Sondemonitor? Op mijn ene pc worden er geen frames gedecodeerd, terwijl er wel een signaal te zien is (en te horen uiteraard). Op mijn andere pc wordt alles netjes gedecodeerd en is de sonde ook prima te volgen in Google Earth.

Ik heb zitten tunen aan allerlei settings, met name sample rates maar zonder resultaat. Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Zo, ik laat ook even weer wat van me horen,

Sinds dat ik de stick heb ontvangen, hangt die aan de server en blijft 24/7 signalen opvangen van vliegtuigen. Zo zie ik vaak F16's en zojuist heb ik nog een chinook gespot.

Nu zit ik met het probleem dat mijn discone nog niet top is, die wordt komende zomer verplaatst. alleen ik wil toch eens gaan kijken naar een andere antenne.

nu ben ik even rond gaan kijken naar een 1090Mhz antenne, en toen kwam ik op de volgende site:
http://www.sterrenwachtle.../project%20collinair.html

daar stond deze antenne op:
Afbeeldingslocatie: http://www.sterrenwachtleeuwarden.nl/scholen/zelfbouw%20projecten/project%20collinair/plaatjes%20collinair/CollinearAntenna.jpg Als ik deze maag met: 4 elementen, (versterking 3.5dB) zou dit beter ontvangen dan de standaard antenne, en zou deze minder storingsgevoelig zijn?

Ik hoor graag jullie mening hierover.

edit, mijn radar is hier te vinden:
http://94.215.165.239:8090/VirtualRadar/GoogleMap.htm

Let op: De signaal is niet super sterk, aangezien er een etherpiraat zijn zender aan heeft staan.
En de locatie is Kampen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrMilco op 17-01-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja dat moet absoluut een verschil maken, niet alleen is deze antenne het selectiefst op de door jou gewenste frequentie, hij vervangt een antenne die gewoon niet geschikt is voor wat dan ook behalve heel sterke stations ontvangen (broadcast). Die vliegtuigen hebben veel minder vermogen dan een tv zender dus moet je aan je antenne werken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
franssie schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:48:
Ja dat moet absoluut een verschil maken, niet alleen is deze antenne het selectiefst op de door jou gewenste frequentie, hij vervangt een antenne die gewoon niet geschikt is voor wat dan ook behalve heel sterke stations ontvangen (broadcast). Die vliegtuigen hebben veel minder vermogen dan een tv zender dus moet je aan je antenne werken. Succes!
ik denk dat ik vanmiddag ff de zolder weer opga, waar de kabels liggen, en de server ook staat. dan ga ik eens even ermee spelen. dan moet ik alleen een punt zien te vinden waar ik m aan kan bevestigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo'n antenne hang je gewoon met een touwtje aan wat dan ook als het binnen is. Buiten zou ik er een stukje buis omheen doen. En zoals in het srtikel staat, hoe meer elementen, hoe sterker de antenne ontvangt (maar met vier beginnen moet eerst wel voldoende zijn omdat je nu al wat ontvangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
franssie schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:52:
Zo'n antenne hang je gewoon met een touwtje aan wat dan ook als het binnen is. Buiten zou ik er een stukje buis omheen doen. En zoals in het srtikel staat, hoe meer elementen, hoe sterker de antenne ontvangt (maar met vier beginnen moet eerst wel voldoende zijn omdat je nu al wat ontvangt).
Als de etherpiraat zn zender uit heeft, kan ik er al wel tot 20-30 ontvangen, alleen dat is meer een beetje bij mij in de buurt, en richting drenthe.

ik denk dat de antenne gewoon buiten komt, en uiteraard gaat er een stuk pvc buis omheen :P

We beginnen klein. en mocht het goed ontvangen, kan ik er altijd nog 1 maken van 1meter of langer :P

Volgens mij staat de zender van de buurman weer uit :P

[ Voor 3% gewijzigd door MrMilco op 17-01-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
MrMilco schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:46:
Zo, ik laat ook even weer wat van me horen,

Sinds dat ik de stick heb ontvangen, hangt die aan de server en blijft 24/7 signalen opvangen van vliegtuigen. Zo zie ik vaak F16's en zojuist heb ik nog een chinook gespot.

Nu zit ik met het probleem dat mijn discone nog niet top is, die wordt komende zomer verplaatst. alleen ik wil toch eens gaan kijken naar een andere antenne.

nu ben ik even rond gaan kijken naar een 1090Mhz antenne, en toen kwam ik op de volgende site:
http://www.sterrenwachtle.../project%20collinair.html

daar stond deze antenne op:
[afbeelding] Als ik deze maag met: 4 elementen, (versterking 3.5dB) zou dit beter ontvangen dan de standaard antenne, en zou deze minder storingsgevoelig zijn?

Ik hoor graag jullie mening hierover.

edit, mijn radar is hier te vinden:
http://94.215.165.239:8090/VirtualRadar/GoogleMap.htm

Let op: De signaal is niet super sterk, aangezien er een etherpiraat zijn zender aan heeft staan.
En de locatie is Kampen.
Of je maakt een simpel GPje:
http://x264.nl/dump/ads-b-antenna-groundplane-proper.jpg
(4 radialen mag ook)

De radialen en de vertikaal: 6.54cm (1/4 golf).

Een beetje met de hoek van de radialen spelen voor optimale ontvangst.

Edit: Ik heb een collinear antenne van FR24 en dat GPtje getest, zo goed als geen verschil op de afstand.
Buiten en zo hoog mogelijk, dat doet het meeste.

[ Voor 4% gewijzigd door neeecht op 17-01-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
@MrMilco: Als je echt voor een 1090Mhz Antenne wil gaan moet je eens dit topic door lezen. Daar zit een geweldige hobbyist (abcd567) die al maanden lang onderzoek doet naar de beste DIY (Do It Yourself) antenne. Daar kan je echt veel recente informatie vinden over hoe je het beste een antenne kan maken.

[ Voor 0% gewijzigd door laserboy op 17-01-2014 19:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
laserboy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:15:
@MrMilco: Als je echt voor een 1090Mhz Antenne wil gaan moet je eens dit topic door lezen. Daar zit een gewelding hobbyist (abcd567) die al maanden lang onderzoek doet naar de beste DIY (Do It Yourself) antenne. Daar kan je echt veel recente informatie vinden over hoe je het beste een antenne kan maken.
Thnx, ga ik eens naar kijken, die antenne die ik had, werkte nog slechter dan de standaard antenne.
nu zag ik nog een andere kleine telescoopantenne op zolder liggen, die eropggedraaid, helemaal ingeschoven gehouden, en t ontvangt een stuk beter, met de etherpiraat om de hoek, heb ik nog meer dan 300fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Nu online
laserboy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:15:
@MrMilco: Als je echt voor een 1090Mhz Antenne wil gaan moet je eens dit topic door lezen. Daar zit een geweldige hobbyist (abcd567) die al maanden lang onderzoek doet naar de beste DIY (Do It Yourself) antenne. Daar kan je echt veel recente informatie vinden over hoe je het beste een antenne kan maken.
Probeer de Groundplane antenne nou eerst, super goedkoop en super makkelijk te maken.
Het stralingsdiagram van een groundplane is totaal niet van toepassing op signalen van vliegtuigen.
Je zult echt versteld staan van hoe goed een ADS-B GP werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik heb een probleem via RTL_TCP via raspberry. Elke keer als ik verbind en verbreek gaat hij over op "Listening..." maar als ik dan opnieuw connect dan stopt het programma gewoon zonder eigenlijk iets te zeggen. Ik kan hem daarna gewoon direct weer starten, maar dat is een beetje teveel werk elke keer. Weten jullie wat het is?

pi@rpimail ~ $ sudo rtl_tcp -s 1024000 -a 192.168.1.85
Found 1 device(s).
Found Fitipower FC0013 tuner
Using Generic RTL2832U OEM
Tuned to 100000000 Hz.
listening...
Use the device argument 'rtl_tcp=192.168.1.85:1234' in OsmoSDR (gr-osmosdr) sour ce
to receive samples in GRC and control rtl_tcp parameters (frequency, gain, ...).
client accepted!
set sample rate 1024000
set freq correction 0
set freq 359775000
set agc mode 0
set gain mode 1
set tuner gain by index 17
comm recv bye
Signal caught, exiting!
worker cond timeout
Signal caught, exiting!
all threads dead..
listening...
Use the device argument 'rtl_tcp=192.168.1.85:1234' in OsmoSDR (gr-osmosdr) source
to receive samples in GRC and control rtl_tcp parameters (frequency, gain, ...).
client accepted!
set sample rate 1024000
pi@rpimail ~ $

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

zoooo dan

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C150MYl.jpg

en dan issie nieteens op t dak _O_

mn setup:
stickie in n bekend bakje gebouwd en n stuk draad er in :D haha
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WTjLA3C.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MNSxYgQ.jpg
dit is de meest verre, 200Km hier vandaan

krijg er 2400 frames/sec mee
gekke is, met adsb# veel minder en met de sdr# plugin vele malen meer

oh.. k zit in rdam zuid :P

-edit-
heb wat radiaaltjes geprobeerd.. werd ie helemaal gek.. alleen t puntje zo is t best, meeste wat ik er uit krijg is 4000 frames :D

het is heel precies, bakje moet wel tegen de buis vast zitten, beetje er af en t signaal wordt helemaal slecht

nu nog de plaatjes van de vliegtuigen enzo

[ Voor 96% gewijzigd door marcel-o op 18-01-2014 15:13 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste