Veel van die Chinese radio's hebben best aardige specificaties hoor..
Ze werken bijna allemaal op basis van de RDA1846, dit is een complete (SDR-gebaseerde) zendontvanger op 1 chip, enige dat je er aan toe moet voegen is de besturing en de vermogensversterkers voor zender en speaker. Daarom zijn die Chinese portootjes zo klein en goedkoop. Maar ze presteren best aardig, alleen bij het ontwerpen van de power electronica wordt nog wel eens een foutje gemaakt (zijbandonderdrukking is soms niet best maar bij veel modellen ook wel acceptabel). En de bediening is vaak niet geweldig.
Nadeel van de RDA1846 is dat hij alleen 136-170 Mhz en 400-470 (even zo uit mijn hoofd) doet en alleen FM. Dus die porto's hebben nooit brede ontvangst, geen AM enz.. Er is trouwens ook een versie van die chip met echte SDR I/Q input en output (de RDA1847 zo uit mijn hoofd). Maar die heb ik nooit in een daadwerkelijk produkt (of losse chip) kunnen vinden. Wel wat samples gerequest maar ook nooit gekregen. Jammer want ik zou daar graag eens mee spelen.
Er is ook de Zastone ZT-2R, dit is een namaak van een oude A-merk radio (Yaesu VX-2R), die heeft wel breedband ontvangst en is wat dat betreft zeker aan te raden als je hem ook als scanner wil gebruiken. Ik heb zelf de originele Yaesu, moet wel zeggen dat de scansnelheid erg laag is. Maar de prijs is niet veel hoger dan de andere goedkope Chinese modellen, rond de 60 euro.
[
Voor 11% gewijzigd door
GekkePrutser op 26-11-2013 12:06
]