[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 18:56
CedricD schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:48:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? :P
Helaas niet, heb nu de stereo niet meer voor FM gebruik :P luister alleen nog vanaf de pc e.d.

Maar over de Discone Antenne, Gelukkig heeft mijn pa vroeger veel geluisterd met Scanners, dus hebben we er nog 1 achter aan het huis hangen. Dus die ga ik straks gebruiken :P

Edit: Iemand nog iets leuks kunnen ontvangen?? en die misschien weer frequenties wil/kan delen. Als het goed is, is mijn stickje binnen 2 weken binnen.

Ook al gekeken of ze bij de lokale electro boer ook MCX connectors verkochten, maar helaas is dit niet het geval :(

[ Voor 24% gewijzigd door MrMilco op 16-10-2013 17:03 ]

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MCX connectoren zal je niet gauw vinden in de winkels hier, probeer Ebay of Deal Extreme eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Uberhood schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:25:
MCX connectoren zal je niet gauw vinden in de winkels hier, probeer Ebay of Deal Extreme eens.
Ja, op conrad kon je ze kopen, alleen zit je met die hoge verzendkosten

heb nu 2x MCX male plug right angle
en 2x: MCX male plug straight besteld, dus dan kan ik daar weer verloopkabeltjes mee maken.

En ze zijn nog goedkoop ook :D

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Ah je wilt zelf de kabel maken, nog beter zelfs! Ik heb voor mijzelf deze aangeschaft:
http://www.ebay.nl/itm/IE...ctors&hash=item4d100e7397
en http://www.ebay.nl/itm/IE...ain_0&hash=item3371ce6e58 aangezien ik toch overal 75ohm coax in het huis heb neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
shaggy8675 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:35:
USB stick ziet er idd niet helemaal koosjer uit. Zou idd even een klachtje neergooien en kijken wat ze doen.

Nou, mijn FR24 box draait volop, ben aangemeld, antenne op tophoogte. Werkt als een tierelier zo te zien :) Wel leuk dat ik nu ook de radarbeelden kan zien :)
Mag ik vragen wat de hoogte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Ongeveer 17mtr geloof ik.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Uberhood schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:18:
Ah je wilt zelf de kabel maken, nog beter zelfs! Ik heb voor mijzelf deze aangeschaft:
http://www.ebay.nl/itm/IE...ctors&hash=item4d100e7397
en http://www.ebay.nl/itm/IE...ain_0&hash=item3371ce6e58 aangezien ik toch overal 75ohm coax in het huis heb neergelegd.
Jup, ik wou inderdaad zelf een kabel maken, aangezien ik dan zelf de type kabel kan kiezen,

De Discone antenne die we achter het huis hebben, (4m hoogte) word als hij werkt met het stickje ( wat me wel lijkt, maar mn pa het eerst wil zien) verplaatst naar een stuk hoger :D (naar 7,5m ongeveer)

Nu hopen dat het stickje heel toevallig morgen al op de deurmat valt... aangezien mn vakantie begint:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Cool, hier komt binnenkort een FR24 receiver op 40-50 meter te hangen, wordt denk 40 vanwege de zo kort mogelijke kabel lengte die geprefereerd wordt.

Dan kunnen we mooi samen MLAT verbeteren in Nederland. :-)

Jammer dat de RTLSDR geen MLAT kan, maar is wel logisch.
http://www.flightradar24.com/how-it-works
Wikipedia: Multilateration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Hey, mooi. Welke locatie? Ik weet dat NL niet op de hoogste prioriteit staat daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
NL staat kwa ADS-B niet op de hoogte plaats, maar nu met MLAT wordt alles anders natuurlijk.

Rotterdam, Eindhoven en straks Amsterdam(met grond signalen Schiphol) zijn straks online met MLAT.
Dan nog een 4e ofzo in de buurt van Lelystad en we kunnen bijna heel Nederland voorzien van MLAT ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm de sdr ontvangers kunnen wel MLAT aan hoor, bij dump1090 is er zelfs een extra commando (--mlat)
Alleen werkt het niet naar FR24 toe maar wel met PlanePlotter en zelfs beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Oh raar dat ze dat niet supporten dan. Mja als ze mijn een receiver daarom willen toesturen prima toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Bezig met de zolder in te richten voor dit stickje, een oude DELL pc, pentium4, Usb kabel eraan voor het stickje uit de buurt van de pc te plaatsen, antenne buiten op 5.5m, antennekabel al naar binnen..... Zou straks een foto posten als ik klaar ben :P en dan maar hopen dat het stickje erg snel binnen is :D

Edit:
hier mn setup :P
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VvijTXSl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door MrMilco op 21-10-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:16
Weet iemand of je ergens in Europa een leuke kit kunt kopen om zelf een discone te maken? Ik heb de bestanden en alles voor deze discone, maar ik ben niet handig genoeg om dat zelf te gaan 3D frezen bij een Fablab oid. Heck, ik kan nog niet eens de bestanden fatsoenlijk openen met SolidWorks...

Ik ben niet direct op zoek naar iets dat kant en klaar geleverd word, een beetje ermee klooien is altijd leuk, maar als ik ergens in ieder geval die plaat kan kopen waar de antenneaansluiting op zit en waar de "stokken" in gaan dan zou ik daar al heel blij van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xudonax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 19:03:
Weet iemand of je ergens in Europa een leuke kit kunt kopen om zelf een discone te maken? Ik heb de bestanden en alles voor deze discone, maar ik ben niet handig genoeg om dat zelf te gaan 3D frezen bij een Fablab oid. Heck, ik kan nog niet eens de bestanden fatsoenlijk openen met SolidWorks...

Ik ben niet direct op zoek naar iets dat kant en klaar geleverd word, een beetje ermee klooien is altijd leuk, maar als ik ergens in ieder geval die plaat kan kopen waar de antenneaansluiting op zit en waar de "stokken" in gaan dan zou ik daar al heel blij van worden :)
Zelf heb ik zoiets achter het huis hangen, alleen dan zonder die spriet omhoog :P
http://www.conrad.nl/ce/n...tm_campaign=www.conrad.nl

Vroeger heeft mn pa er ook altijd mee gewerkt voor de "Scanner" (die het overigens nog uitstekend doet :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ah, hoe kan ik Conrad nou vergeten 8)7
Dat ding is alleen wel stevig aan de prijs... Eens even goed over nadenken dan maar :) Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xudonax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:05:
Ah, hoe kan ik Conrad nou vergeten 8)7
Dat ding is alleen wel stevig aan de prijs... Eens even goed over nadenken dan maar :) Bedankt iig!
Tja, 1e hit op google :P maarjaa.... Misschien even op marktplaats kijken ofzo.... of door een dorpje met veel boerderijen rijden, en kijken of iemand er daar nog 1 over heeft... en vragen of je die mag hebben/kopen, veel boeren doen daar niet moeilijk over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb nog even verder gezocht, en kwam ineens op de Engelse eBay dit dingetje tegen voor omgerekend net €40. Ik neem direct aan dat deze verre van zo goed werkt als die van Conrad, maar voor minder dan de helft van de prijs durf ik de gok wel te nemen. Zeker aangezien de reviews die ik ervan kan vinden (met de wayback machine :P ) redelijk positief zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/SKY-SCAN-DESK-TOP-RECEIVING-ANTENNA-25-2000MHz-/03/!B,nCJ6!CGk~$(KGrHgoOKk!EjlLm(M-TBKsQqnMUH!~~_12.JPG Sky scan desktop receiving anteanna 25-2000MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xudonax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:54:
Ik heb nog even verder gezocht, en kwam ineens op de Engelse eBay dit dingetje tegen voor omgerekend net €40. Ik neem direct aan dat deze verre van zo goed werkt als die van Conrad, maar voor minder dan de helft van de prijs durf ik de gok wel te nemen. Zeker aangezien de reviews die ik ervan kan vinden (met de wayback machine :P ) redelijk positief zijn.

[afbeelding] Sky scan desktop receiving anteanna 25-2000MHz
deze heeft zelfs een betere frequentie bereik, van conrad heeft 25-1300 dacht ik! maar verder... ja je kunt het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

elk stuk draad ontvangt alles van 1hz tot 2500Ghz, het gaat erom welke gevoeligheid ze op die frequenties halen. Dus zolang je niet naar die specificaties kijkt heb je geen idee wat een antenne doet.
Maar of het beter werkt dan de bijgeleverde spriet, veel beter!

edit: ik probeerde even de droogrek antenne van dat meetbedrijf in nieuwegein / ijsselstein te vinden op foto maar dat lukt even niet. droogrek van een aantal meters in doosnede, zeer breedbandig. mooi ding.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 21-10-2013 22:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat "droogrek" klinkt bekend, ben er hier vast ergens een keertje langsgefietst. En er zitten hier in de omgeving nog veel meer leuke radio dingen. Zo moet er richting Lopik (dacht ik) nog een radiotelescoop staan, er moet langs de stadsrand nog wat AM zenders staan etc. Druk gebied hiero in het midden van het land :P

En totdat ik weet wat ik il is een zo breedbandig mogelijke antenne wel fijn denk ik :) Kan ik later altijd nog specifiekere zut gaan maken of halen als ik bepaalde frequenties beter wil ontvangen. Is een LNA hieraan trouwens een nuttig idee? Of is dat enkel nuttig als de ontvangst sowieso zwak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/ANTswitch/antswitcheng.htm
eenvoudige antenne switch om meerdere antennes (in verschillende ontvangstbereiken) te kunnen gebruiken.
Geen idee nu wat een LNA is?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Een LNA is een low noise amplifier. Heel veel snap ik er ook nog niet echt van met een paar avonden googlen... Naja, iets om naar te kijken zodra de antenne binnen is en werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een versterker voor een redelijk ongevoelige ontvanger zetten lost het probleem van de ontvanger niet op denk ik. Een betere antenne is altijd beter, en met een RTL-SDR zou ik met een goede antenne eerder aan een verzwakker denken dan aan een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

zow
goede condities @ 10 en 11 meter
veel te horen op usb

en fm op de 11 meter band, vooral russisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
marcel-o schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:34:
zow
goede condities @ 10 en 11 meter
veel te horen op usb

en fm op de 11 meter band, vooral russisch.
Nice, alleen je maakt me stik jaloers :S moet nog wachten xD

Morgen even de kabels netjes wegwerken over het dak, zodat er niet constant geklapper te horen is op mn zus haar kamer xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

heb mn antenne wat hoger gezet en n kabelkeur kabel er tussen.
ontvang veel sterker.
maargoed...Randstad :|
overal dat gezeik van de 3meter band 8)7 is er geen filter ofzo ergens vandaan te vinden die alleen 3 meter weghaalt?

zo'n kabel filter werkte niet. signalen zijn veel te sterk

kan iemand mij trouwes vertellen wat er tussen 146 en 148 zit?
worden heel veel kanalen gebruikt en bijna alles is DCS squelch

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vnXwdIil.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door marcel-o op 22-10-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
In dat bereik kom ik in mijn omgeving een aantal taxibedrijven tegen Marcel, maar daar zul jij niet veel aan hebben aangezien ik niet de buurt van de Randstad woon :P
Op scannerforum.nl zijn mooi per provincie frequentielijsten opgesteld:
http://www.scannerforum.nl/index.php?board=49.0 Ik zou zeggen neem eens een kijkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Kan iemand mij helpen,
Ik wil op de laptop de drivers hebben voor FM ontvangst e,d, en op de vaste pc, de spul voor airplanes...

Wat moet ik nu op de laptop zetten? HDSDR zoals hierboven?? en hoe installeer ik die, moet ik hiervoor nog RTLSDR drivers installeren op pc/laptop? raak door de bomen het bos kwijt xD

Als het kan wil ik wel iets met RDS voor de FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Een goed programma voor fm-radio)en stereo) en rds is sdr sharp en het vernieuwde SDR-radio.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
marcel-o schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:10:
Een goed programma voor fm-radio)en stereo) en rds is sdr sharp en het vernieuwde SDR-radio.com
en ik moet dan beiden installeren?? of als ik SDR-Radio.com gebruik, dat ik SDR Sharp niet hoef te installeren
Edit: Kun je me anders even helpen via skype ofzo?? milcoplette@hotmail.com

[ Voor 10% gewijzigd door MrMilco op 22-10-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

dude lees t topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Goed plan, maar alles staat door elkaar, snap er nu al niets meer van xD dat is het probleem

Als iemand het in 1x kan uitleggen, dan kan het misschien ook handig zijn als toevoeging voor de startpost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
MrMilco schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:38:
[...]

Goed plan, maar alles staat door elkaar, snap er nu al niets meer van xD dat is het probleem

Als iemand het in 1x kan uitleggen, dan kan het misschien ook handig zijn als toevoeging voor de startpost :P
Een handleiding i.c.m. sdr-radio.com ben ik zo niet tegengekomen maar er wel een gevonden via google ;)

http://www.hamradioscienc...ow-supports-rtl2832u-sdr/

Hoop er binnenkort ook mee te gaan spelen, heb er net een vanochtend bij Van Dijken besteld (heb niet zo'n zin om er weken op te gaan zitten wachten :X ) Al kan ik via m'n president Lincoln de 10 en 11 meter band beluisteren en eventueel ook natuurlijk zenden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
MdBruin schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:22:
[...]

Een handleiding i.c.m. sdr-radio.com ben ik zo niet tegengekomen maar er wel een gevonden via google ;)

http://www.hamradioscienc...ow-supports-rtl2832u-sdr/

Hoop er binnenkort ook mee te gaan spelen, heb er net een vanochtend bij Van Dijken besteld (heb niet zo'n zin om er weken op te gaan zitten wachten :X ) Al kan ik via m'n president Lincoln de 10 en 11 meter band beluisteren en eventueel ook natuurlijk zenden ;)
Hier ga ik zeker naar kijken, sla hem meteen even op, want mn stickje is nog niet binnen xD

Maar ik begrijp dat je niet lang wil wachten :P wou ik ook niet, maar denk ook een beetje aan mn portomonee :P aangezien het best weer duur voor me was net een tattoo laten zetten dusja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ja was voor mij ook even kijken hoe of wat, wou eigenlijk gelijk de upconvertor mee bestellen maar toch maar nog niet gedaan. Eerst maar eens met de standaard stick spelen en eventuele mods voor betere ontvangst.

Kijk gelijk naar het eerste comment aangezien je een stap mag overslaan i.c.m. versie 2 ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MdBruin op 23-10-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
Sluit die Lincoln maar gelijk aan want de laatste dagen waren er hele goede propagaties op de 10 en 11M band !
S'ochtends kan je Azië/Australië ontvangen en werken en in de middag Noord en of Zuid America!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
tita_tovenaar schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:09:
Sluit die Lincoln maar gelijk aan want de laatste dagen waren er hele goede propagaties op de 10 en 11M band !
S'ochtends kan je Azië/Australië ontvangen en werken en in de middag Noord en of Zuid America!
Ik weet het, maar heb het probleem van de meeste met een huurhuis.
De woningbouw wil niet hebben dat er antennes geplaatst worden en moest de antenne eraf halen, heb zelfs al aangegeven dat er meerdere te zien zijn welke sinds kort er staan maar dat was niet waar volgens hen. Had namelijk een Antron 99 (5.35m) staan
Helaas zal ik dus een andere oplossing moeten gaan zoeken, denk binnenkort maar eens een magnetic loop antenne proberen. Vind alleen het nadeel dat die continue opnieuw afgesteld dient te worden bij kanaal wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Gewoon stealth gaan werken met een draad dipool tussen de schoorstenen .
Werk beter dan een magneticloop omdat het rendement van de dipool veel beter is dan de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Was dat maar mogelijk, zit in een flat en het dak dat is niet toegankelijk.
Helaas is m'n balkon ook te smal om een draad dipool kwijt te kunnen (helaas maar 4,5m breed)
Heb wel het voordeel dat ik op de bovenste verdieping zit waardoor ik eventueel wat makkelijker vrij zicht kan creëren voor de antenne. Al denk ik wel dat ik in de gaten worden gehouden vanwege de eerdere antenne ;) (leuk zo'n wijkbeheerder)

Mogelijk dat ik tegen het dak (helaas van beton) een antenne kan wegspannen al zal dit natuurlijk niet echt het rendement ten goede komen.
Is maar een paar mogelijkheden testen, vanavond maar eens wat nieuwe pl pluggen halen zodat ik kan gaan testen.
En anders maar eens de Sirio ML145 van m'n auto maar eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
De 10m band explodeert vandaag moet ik zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B2SHcza.png

Veel Russen en Italianen zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Gisteren en vandaag hebben ze een contest op alle banden,daarom is het zo'n Madhouse.
Heb je die Amerikaanse repeater in FM ook al gehoord op de 29.620Mhz s9 tot +10dB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Ik hoor em Tita Tovenaar, weliswaar met veel ruis. Net praatte een amerikaan nog met een Rotterdammer (QSL uitwisseling). Ongelooflijk dat ze zover komen (groot vermogen, troposferisch gunstige propagatie?)
Klinkt als troposferische propagatie aangezien het signaal steeds afzwakt en terugkomt.

Kun je mij misschien iets meer vertellen over deze contest? Ik hoor iedereen ook contest roepen, maar hoe heet deze contest en waar kan ik meer info lezen? :)

Edit: Nu laat iemand steeds scheten door de microfoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Uberhood op 27-10-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Het zijn QSL kaarten en het gesprek wat er plaats vind is een QSO.
Vermogen is niet het belangrijkste om ver te kunnen komen, zodra de propagatie (zoals nu het val is) goed is kan je met minder vermogen grote afstanden overbruggen.
Ook de antenne en plaatsing/afstelling neemt een groot deel op zich om ver en verstaanbaar te komen.

Een contest wordt geregeld vanuit een club, je hebt dan een bepaalde tijd waarin je zo veel mogelijk verbindingen moet maken met de voorwaarden van de wedstrijd. Afstanden leveren natuurlijk dan meer op als een meer "locale"
Elke verbinding dient te worden bevestigd door de persoon waarmee je de verbinding hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
ze waren met de CQ WW SSB 2013 Contest bezig en meer info is te vinden op : http://www.cqww.com/

Voor de Liefhebbers is er aanstaande Zaterdag de 'Dag voor de Radio Amateur (DvdRA) 'in de Americahal te Apeldoorn!
De meesten die er naar toe gaan gaan er voor de radio/onderdelen markt en dan heb je ook nog diverse lezingen en demonstraties.
http://www.veron.nl/activ...s/activiteiten_dvdra.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
shaggy8675 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:52:
Hey, mooi. Welke locatie? Ik weet dat NL niet op de hoogste prioriteit staat daar.
http://x264.nl/dump/sas82...8-testing-my-receiver.jpg
Hij staat te stampen hoor!

Alleen nog even een goede kabel eraan, morgen of overmorgen als het weer mee zit en dan volle bak 450+km range! :-)

Dit is de range nu, met de verkeerde kabel voor deze toepassing:
http://x264.nl/dump/fr24-...tenna-rg-59-cable-12m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

neeecht schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:26:
[...]

Alleen nog even een goede kabel eraan, morgen of overmorgen als het weer mee zit en dan volle bak 450+km range! :-)

Netjes hoor. Zag het op het andere forum al voorbij komen. Dat is een flinke range. Ik heb toevallig dit weekend even gekeken, en het verste wat hij haalde op dat ( rustige ) moment was ruim 260km. Valt me niet tegen voor mijn hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

neeecht schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:26:
[...]

Zolang je alleen ontvangt en niet zendt is die impedantie van de kabel niet zo heel relevant dacht ik, signaal verlies per meter is dan interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

franssie schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:39:
[...]

Zolang je alleen ontvangt en niet zendt is die impedantie van de kabel niet zo heel relevant dacht ik, signaal verlies per meter is dan interessanter.
Ik dacht het wel, heb je wel gehoord van reflecties.

Bij ongelijke impedanties reflecteerd (een deel) van energie op het punt waar het impedantieverschil optreed.
Dat is dus energie die niet je ontvanger ingaat maar terug de kabel in. Dat vertaald zich onder andere in verlies. (wat je zelf al aangeeft dat dat niet handig is)

Maar als hij dan aan de andere kant mogelijk weer reflecteerd krijg je het singaal dus eigenlijk 2 of meerdere keren binnen, (natuurlijk een stukje zwakker elke keer) Dat resulteerd bij videobeeld (denk aan tv kijken lang geleden) bijv in schaduwen.

edit:
kijk eens op zoek naar een plaatje vond ik een mooie uitleg erbij

http://www.cablefax.com/tech/operations/testing/15131.html

Afbeeldingslocatie: http://www.cablefax.com/images/articles/15131_1168458330.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 28-10-2013 22:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

heb je daar een bron van?
Wikipedia: Mismatch loss heeft het dacht ik alleen met name over output (zenden) maar niet echt over ontvangen?
En over relatief kleine verliezen.
edit2: ideaal is het niet, maar bij een RTL-SDR zijn er makkelijker winsten te behalen lijkt me ;)

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 28-10-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ook voor het ontvangen is het beter om de juiste impedantie kabel te gebruiken, dit omdat de ontvanger hierop is afgesteld/afgeregeld.
Bij een DVB-t ontvanger is deze 75 Ohm en zou een TV coax kabel in principe dus beter moeten zijn als een 50 Ohm coax.
Ook de afstelling van de antenne heeft natuurlijk ook invloed hierop.

Bij het zenden is dit helemaal belangrijk aangezien je anders te veel vermogen terug krijgt waardoor meestal de eindtrap van de zender het begeeft. Maar hier spelen natuurlijk ook nog andere factoren zoals een goed afgestelde antenne. In principe zou je bij een zender en een 75 Ohm coax problemen moeten krijgen met het afstellen van de SWR (gereflecteerde vermogen t.o.v. het uitgaande vermogen)

Het lijkt me interessant om eens te kijken wat voor een verschillen dit gaat opleveren, wil wel eens een test gaan doen. Ben bezig om zelf een antenne te fabriceren om eens te kunnen experimenteren met de stick. Heb de beschikking over de volgende coax'en
- Hirschmann (satelliet-coax) 75 Ohm
- RG58 50 Ohm
- RG213 50 Ohm (wordt nog een uitdaging met 1cm diameter)
- Aircom plus 50 Ohm (al zal ik hier niet zo snel een stukje van af knippen vanwege de aanschafprijs ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

franssie schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:10:
heb je daar een bron van?
Wikipedia: Mismatch loss heeft het dacht ik alleen met name over output (zenden) maar niet echt over ontvangen?
En over relatief kleine verliezen.
edit2: ideaal is het niet, maar bij een RTL-SDR zijn er makkelijker winsten te behalen lijkt me ;)
Nou ja zoals je waarschijnlijk al zag was mijn post ge-edit met een voorbeeld. wellicht tijdens jouw schrijven.

Ennuh wikipedia heeft het niet voornamelijk over zenden. maar over verliezen. (wellicht word je door het woord power op het idee gebracht dat het om een zender moet gaan)
Aan één kant singaat wat er in gaat. en singaal wat er uit komt (wat beinvloed wordt door de impedantie.
dat kun je op 2 manieren zien

Zender -> kabel -> Antenne
en
Antenne -> kabel -> ontvanger.

Beide hetzelfde. er gaat vermogen in en uit

-------------

Je kan dit makkelijk testen met een stuk stevig touw. ga op een gebouw staan (galarij van een flat?)
Hang het touw naar beneden. en houd dit vast met je hand.

Wanneer je het touw een enkele slinger geeft zal je zien dat deze slinger omlaag zal schieten, wanneer deze bij het einde van het touw is gekomen zul je zien dat deze terugkaatst omhoog. bij je hand aankomt. en weer omlaag gaat. (ook als je deze volledig vastknoopt)

Wanneer je het touw voor de helft afknipt gebeurt natuurlijk hetzelfde.

Als je wil dat de golf niet terug komt wil je eigenlijk dus een oneindig touw hebben
De truuk is dus om er iets aan te hangen wat het zelfde reargeert als het touw zelf en daarmee alle energie absorbeert.

Dat is exact het zelfde effect met impedantie.

Stel dus dat je er een ander touw aan zou hangen welke niet hetzelde is. maar stugger/zwaarder/weetikveel, dan zul je zien dat een deel van de golf op de knoop terug komt. en een deel verder gaat.

De uitslag van het touw (de amplitude) heeft ook demping. Terwijl de golf verder reisd gaat er ook energie verloren deze uitslag word dus steed kleiner naar gelang de afstand

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 28-10-2013 23:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Fish ha duidelijk, ik had overigens inderdaad je edit gemist.
Je touw voorbeeld is ook erg beeldend, ga ik onthouden, dank!

Blijft wel, is een RTL-DSR een 50 of een 75 ohms ontvanger? Dat is dan wel een valide punt van @MdBruin
Ik heb hier meters (veel) RG kabels liggen van 50 Ohm, zal 'm eens daarop proberen maar ben bang dat ie overstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het kan echt alles zijn he.

Je koopt een apparaat wat bestaat uit een set van onderdelen die (hopelijk) op elkaar afgestemd zijn
dat zou zelfs kunnen beteken dat alles 173,52 ohm is. Maar dat is wel erg onwaarschijnlijk. ze gaan daar echt geen speciaal coax voor laten maken hoor.

Je hebt van die ontvangers met een standaard tv plug. daar mag je er van uitgaan dat die wel 75 ohms is.
Maar die setjes, het blijft wat een gek verzint. ik heb ook zo'n. ding. maar ik heb gewoon die kutantenne van de kabel afgenipt en een nieuw diy er aan geknoopt en het is een stuk beter iig.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

http://dangerousprototypes.com/2013/10/09/gnu-radio-livedvd/

linkje naar Ubuntu met GNUradio/aircrack e/d

[ Voor 35% gewijzigd door marcel-o op 30-10-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ow hey, dat is best wel nice! Hoewel ik wel moet zeggen dat ik voor dit gebeuren toch liever Windows (8.1) heb dan Linux, laat staan OS X. Dit is iets waarbij Windows "gewoon werkt", iets wat ik van mijn Linux en OS X ervaringen niet kan zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Misschien een handig stukje voor wie wil weten wat mismatch voor een gevolgen heeft op de ontvangst
http://www.balarad.net/comparisonM50.htm

Dit is wel getest met een niet RTL SDR stick maar met een echte ADS-B ontvanger de Kinetic SBS 3.
Maar het gaat een beetje om het idee.

Oversturing zou ik niet zo bang voor zijn aangezien er al meerdere zelf een echte CB antenne aan de dongel hebben aangesloten. Wat wel een punt is dat blijkbaar niet elk model de beveiligingsdiode aan de antenne kant hebben waardoor er sneller kans is op een defect door statische elektriciteit. Dit zou eventueel voorkomen kunnen worden door een mantelstroomfilter bij de antenne te plaatsen door bijv. een choke balun te gebruiken.

Wat ik ook gelezen heb is dat het niet helemaal zeker is welke impedantie er nu gebruikt is als afstelling. Dit zou mogelijk 50 of 75 Ohm zijn maar het is niet helemaal duidelijk. Helaas blijk nu ook weer zoals blijkt uit dat sommige modellen de beveiligingsdiode mist dat er wel meer kan ontbreken omdat het zonder ook wel werkt. (helaas heb ik met deze instelling zakelijk mee te maken gehad waardoor modificaties nodig waren)

Ik ga het eens proberen Marcel-o, heb wel de directe download gepakt aangezien mijn provider torrents niet toestaat (al zou deze geen probleem op mogen leveren aangezien dit opensource is) . Gelukkig dat iemand deze zelf beschikbaar heeft gemaakt.
http://labby.co.uk/2600/u...64-gnuradio-2013-0926.iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

10-11meter is weer open,..

en dat met dit weer 8)7

ze roepen ook weer contest,
waar kan je vinden als die er weer zijn?

sommige zijn echt zo kneiter hard dat k ze met mn wereldontvangertje ontvang binnen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xfIbhh8.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door marcel-o op 02-11-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Vet! Die amerikanen op 29.620MHz zijn er ook weer. Rond 28.030MHz zitten allerlei kanalen met morse code berichten.

Edit: blieberdebliep
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pZ3yKCR.png

@marcel,
geniaal die panoramic mode! Had nog nooit een kans gehad om het te gebruiken, maar dit is nog beter dan een enkel kanaal in de gate houden :p

@marcel,
Dat signaal op 29.540 krijg ik ook, lekker breedbandig. Wist niet dat dit radar was :o Dit is niet te decoderen he?

[ Voor 67% gewijzigd door Uberhood op 02-11-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ja k zag t ja. met multipsk kan je die morsecodes wel decoden...
als je de bandbreedte wat hoger zet zodat je er meer hoort, kan je in multipsk panorama instellen, zie je zo'n lichtkrant .. wel lache
gaat mij wat te snel om zelf te doen...

die op 29.6 ontvang ik niet..

plaatje hierboven is vooral rusland, ukraine e/d

zo s kijken of sporadic e aanwezig is :P
hoor wel n radar op 29.540

hmm. signalen vallen langzaam weg :|

[ Voor 14% gewijzigd door marcel-o op 02-11-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Uberhood schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:29:

@marcel,
geniaal die panoramic mode! Had nog nooit een kans gehad om het te gebruiken, maar dit is nog beter dan een enkel kanaal in de gate houden :p

@marcel,
Dat signaal op 29.540 krijg ik ook, lekker breedbandig. Wist niet dat dit radar was :o Dit is niet te decoderen he?
komt daar ook nog echt tekst uit? :P

en nee, kan je niet decoderen, heeft met reflectie te maken dacht k.
is ook heel veel te vinden op veel lagere freqs.. die kan je checken met websdr van utwente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Niet online
Cool thx marcel.
Ik heb zeker tekst eruit kunnen halen, buiten TEST TEST TEST , hoe kan het ook anders, kwamen heel veel callsigns langs. Callsigns uit Oekraïne, Rusland, Tsjechië enz. Helaas moet men telkens na 5 minuten MULTIPSK herstarten bij een Non-licensed versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Zo, na even wachten en wat knutselen heb ik mijn discone binnen :) De pieken van signalen zijn nu een heel stuk hoger dan dat ze waren met die kleine k*t sprietjes die meegeleverd worden. Nu eens voorzichtig gaan kijken wat er allemaal in de lucht hangt :)

Zijn er nog tips van dingen die makkelijk te ontvangen zijn in omgeving Utrecht, buiten de vele FM zenders natuurlijk :P

EDIT: Hmm, volgens een PDF sheet die ik heb zit er op 145.625MHz een relaisstation voor zendamateurs (PI3UTR). Deze ontvang ik ook, maar deze valt echt héél vaak weg... Meer mensen hier die dit merken? Of valt dit in de categorie normaal gedrag?

[ Voor 24% gewijzigd door Xudonax op 02-11-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
29.6200 MHz is uitgang repeater New York, power 1 KiloWatt
29.5200 MHz is de ingang van deze repeater

Soms zijn er zondagmiddag +/- 17.00 - 18/19.00 uur LT tussen 27.1000 - 27.2500 in AM, Amerikanen te horen. Je hebt wel eens last van fading. Vaak lokale gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Xudonax schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:51:
...
EDIT: Hmm, volgens een PDF sheet die ik heb zit er op 145.625MHz een relaisstation voor zendamateurs (PI3UTR). Deze ontvang ik ook, maar deze valt echt héél vaak weg... Meer mensen hier die dit merken? Of valt dit in de categorie normaal gedrag?
Hangt er vanaf hoe je bedoelt valt vaak weg, ben je dan het signaal echt kwijt of heb je te veel ruis.
Je zou ik eens kunnen proberen af te afstemmen op 146.225MHz, dit is namelijk het versterkte signaal van de in sturing van een zendamateur. (145.625 MHz - 0.6 MHz shift, dit betekend 145.625 + 0.6 = 146.225)
Je zou dus eens kunnen kijken of dit beter gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik ben dan het signaal dan echt helemaal kwijt, het valt weg in de ruis in het scherm van SDR#. En je zult net zien dat er op dit moment ook helemaal niets te ontvangen is in die omgeving... Verdorie :P

Ik merk echter wel dat ik me echt eens wat meer moet gaan verdiepen in de materie... Zijn er nog echt goede sites en/of boeken? Misschien dat ik eens moet kijken wat de verplichte stof is om een zendamateur licentie te halen, daar moet ik toch al een heel stuk wijzer van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Xudonax schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:02:
Ik ben dan het signaal dan echt helemaal kwijt, het valt weg in de ruis in het scherm van SDR#. En je zult net zien dat er op dit moment ook helemaal niets te ontvangen is in die omgeving... Verdorie :P

Ik merk echter wel dat ik me echt eens wat meer moet gaan verdiepen in de materie... Zijn er nog echt goede sites en/of boeken? Misschien dat ik eens moet kijken wat de verplichte stof is om een zendamateur licentie te halen, daar moet ik toch al een heel stuk wijzer van worden :)
Je hebt momenteel gewoon last van de QRN of verstaanbaarder voor je storingen door de natuur.
Onweer is een leuke storingsbron voor de meeste CB signalen.
Daarnaast zijn er een aantal manieren om de ruis/signaal verhouding te verbeteren.
marcel-o schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:14:
ik heb deze mod uitgeprobeerd _O_
beste de-noise mod ever.

wat een verschil zeg :o
Niet alles zal je duidelijk worden door een studie in de zendamateur te volgen, hier wordt meer de richtlijnen en eisen in behandeld en een stukje verplichte theorie. Qua techniek wordt er in de N(ovice) weinig anders behandeld al krijg je wel een stukje over de propogatie en een stukje van de wet van Ohm.
De F(ull) licence gaat nog wel een stukje dieper er op in, maar dan moet je meer in formules denken.

Je zou hier op het forum eens kunnen kijken in het zendamateur topic (weet deze alleen niet zo snel voor je te vinden). Ook http://www.cbforum.nl staat wel redelijk veel op, maar het meeste is daar 27Mc.
Voor een cursus zou je kunnen kijken naar http://www.dlza.nl , hier kan je de cursussen voor N en F volgen, al zou ik dan eerst met N beginnen ;)
Veron heeft ook een studieboek, maar daar zal je het dan zelf moeten doen of je moet lid worden van een zendamateur vereniging waar je mee kan doen met de cursus. DLZA kan je in principe gratis volgen al hebben ze wel om de drempel wat hoger te leggen een inleg van 10 euro vereist. Deze kan je terug krijgen zodra je de cursus hebt gedaan en het papiertje hebt behaald tijdens een officieel examen.

Ben eigenlijk wel een beetje benieuwd welke discone je hebt gekocht en voor welke frequentie deze is.

Oja hier kan je ook even testen of het aan de dongel/ontvangst ligt, je kan namelijk live luisteren ;)
http://www.pi3utr.nl/

[ Voor 11% gewijzigd door MdBruin op 03-11-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb de Sky Scan Desktop gekocht, en volgens de verkoper moet 'ie geschikt zijn voor 25-2000MHz. Alleen vind ik dat een beetje een héél groot bereik voor een discone, wat ik op internet heb gevonden is namelijk dat de bovengrens grofweg 10x hoger ligt dan de ondergrens.

En als ik een beetje met een discone calculator speel online dan zou ik voor een cone met lengte 304.8mm op een onderfrequentie uitkomen van ~272MHz (voor zover ik het zo 1-2-3 kon benaderen). Volgens mij heb ik nog een hele hoop te leren dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar je zou eens het volgende kunnen proberen.
Neem een stuk koperdraad (bijv. 1,5 of 2,5 mmq elektriciteitskabel) van 1.28 meter en maak deze eens vast op de binnenkern van een RG58 coax en sluit deze aan op je dongel, hiermee kan je kunnen testen hoe goed je de ontvangst is van je dongel of de pi3utr. Deze antenne is berekend op 146MHz en is een 5/8 golflengte.
In de theorie zou deze veel betere ontvangst moeten hebben als je Sky Scan Desktop aangezien deze eigenlijk geen goede antenne lengte heeft voor deze frequentie.

Hopelijk kan ik zelf binnenkort ook eens goed gaan testen, ben na een uitgebreide functie test de stick wat aan het modificeren. Wou alleen eerst zeker zijn dat de stick goed functioneerde voordat ik er mee aan de gang ging. Wat me wel al opviel is dat de RTL2832U chip relatief erg heet wordt. Is kijken wat we hier tegen kunnen doen en dan gelijk maar de 820T chip ook maar extra koelen.

[ Voor 0% gewijzigd door MdBruin op 04-11-2013 12:06 . Reden: typo in chipnummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zal eens kijken, eerst zien waar ik die kabel uit kan plukken hier zodat ik niet speciaal hiervoor draad afknip :-) Heb waarschijnlijk nog wel ergens een oude PC voeding liggen die ik verder kan slopen.
En die stickjes worden inderdaad goed warm, hoewel de mini versie warmer lijkt te worden dan de "gewone" editie. Maar dat zal wel komen doordat de mini véél minder ruimte heeft om de warmte op af te geven.

Wat ben je eigenlijk voor modificaties van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

MdBruin schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:41:

Niet alles zal je duidelijk worden door een studie in de zendamateur te volgen, hier wordt meer de richtlijnen en eisen in behandeld en een stukje verplichte theorie. Qua techniek wordt er in de N(ovice) weinig anders behandeld al krijg je wel een stukje over de propogatie en een stukje van de wet van Ohm.
De F(ull) licence gaat nog wel een stukje dieper er op in, maar dan moet je meer in formules denken.

[..]
Oja hier kan je ook even testen of het aan de dongel/ontvangst ligt, je kan namelijk live luisteren ;)
http://www.pi3utr.nl/
verkeerde quote ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
  • Laatst online: 29-01-2024
ik kwam net dit tegen :)
lijst met RF Power Amplifier schema's

http://www.merakit.com/2010/08/rf-power-amplifiers_13.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Alleen hebben jullie niks aan die hoog vermogen linear's .
Dan kan je beter voor deze gaan : http://www.merakit.com/se...0Low%20Noise%20Amplifiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet wachten tot ik met mijn dongel kan spelen :9 ,
vlede week bestelt van deal-extreme helaas nog niet binnen.

Ik heb er een met de R820T tuner deze,
zodra ik er mee heb kunnen spelen maak ik nog wel een post van me eerste bevindingen ;).

Ik kijk erna uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Xudonax schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:37:
....
Wat ben je eigenlijk voor modificaties van plan?
Ben al wat aan het solderen geweest, de MCX en de USB connector hebben het veld al geruimd.
Er zit nu een RG58 coax rechtstreeks gesoldeerd op de print en daaraan zit een N connector, voor de USB heb ik een USB A-B kabel gepakt en de kan van de B eraf geknipt en die zijde aan de print gesoldeerd maar de buitenmantel niet om zo een mogelijke aardlus/storingen niet binnen te krijgen.
Tevens zit alles nu in een aluminium bakje zodat de storing ook minder kans heeft om direct in te stralen.

Er staan nog wel wat mods op de planning, heb in de Rafael Micro documentatie gezien dat ze een notch filter hebben berekend en heb ook al gezien dat deze op de stick niet is toegepast. Die wil ik zeker eens proberen al is de kans groot dat deze is berekend voor het DVB-t bereik ;)
Verder staat een FM en DVB-t filter/onderdrukker op de planning aangezien ik vlak bij een mast zit waardoor ik 100% ontvangst en signaalkwaliteit heb, dit is een beetje te veel van het goede
Nee hoor, ging mij over de modificatie welke jij ook geprobeerd hebt om de storing voor een deel weg te krijgen. Ook wel de signaal/ruis verhouding genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

speciaal voor dit topic ben ik lid geworden. Heb het zo goed als mogelijk doorgelezen en heb er al veel profijt van gehad. Voor diegenen die niet zo handig zijn met het zelf bouwen van antennes en dergelijke heb ik wellicht een tip. Ik heb mijn dongle inclusief aangepaste antenne online gekocht bij de 1090 MHZ-SHOP. Ik was, alles bij elkaar, tegen de 30 Euro kwijt (deze set). Voordeel is dat je gelijk een goeie (binnen)antenne erbij hebt én dat je je dongle met een paar dagen in huis hebt (Het binnenantennetje is daar trouwens ook los verkrijgbaar voor 7 Euro). Bij mij werkt 'ie als een speer, ook met programma's als DABreceiver, SDRSharp en SDRConsole. Bijgesloten een screenshot van Virtual Radar van eerder vandaag. Hier zat ik op de 10e etage in Amsterdam, antenne net buiten de deur op een metalen reling en vrij zicht naar het westen/zuid-westen. Naar het oosten toe zat er een groot gebouw voor ;) .

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/1796/p7px.jpg

Toegegeven, het is wat duurder maar voor sommigen wellicht een goed alternatief.

Bart

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:58:
...
Ik heb mijn dongle inclusief aangepaste antenne online gekocht bij de 1090 MHZ-SHOP. Ik was, alles bij elkaar, tegen de 30 Euro kwijt (deze set). Voordeel is dat je gelijk een goeie (binnen)antenne erbij hebt én dat je je dongle met een paar dagen in huis hebt (Het binnenantennetje is daar trouwens ook los verkrijgbaar voor 7 Euro).
....
Is zo ver ik nu kan zien dezelfde stick als ze bij Van Dijken Elektronica verkopen, en met dezelfde antenne (totale lengte top tot en met de voet 14.7cm). Dit is namelijk de standaard DVB-T antenne. ;)
http://www.vandijkenelekt...ies_id=0&products_id=2971

Welkom en mooi dat je er al veel aan hebt gehad, mogelijk zien we je vaker terug op het forum
Helaas dat er bij sommige adverteerders onwaarheden worden verteld, dat de antenne wel z'n werk kan doen op die frequentie is natuurlijk goed mogelijk aangezien de +/- de halve golflengte overeenkomt met de lengte van de antenne. Je begrijpt hierdoor wel dat dit natuurlijk geen aanval op jou is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Voor degenen die SDR# op Linux draaien, er is een trucje waardoor de performance nog een stukje hoger word, en de CPU load ~20% minder (op mijn Xeon E3-1265LV2). Ik kan er eigenlijk weinig nadelen van merken zo 1-2-3.

De truc is om naar de Release map van SDR# te gaan, en daar alle .NET assemblies door mono --aot heen te halen. Ik gebruik onderstaand scriptje ervoor:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash

RELEASE=~/SDR#/Release

for f in "$RELEASE/SDRSharp*.{dll,exe}"; do
    mono --aot "$f"
done

Ik moet nog verdere testen doen hoe dit verder loopt, maar voor nu lijkt mijn CPU dit een heel stuk leuker te vinden :) En een toegevoegde bonus is dat het opstarten etc een stuk sneller gaat :)

EDIT: Het enige dat ik eigenlijk nog zou moeten uitzoeken is wat de veelgebruikte methodes zijn met een profiler en eens kijken welke optimalisaties het geheel nog soepeler/beter kunnen laten lopen. Maar dat is iets voor een andere keer denk ik.

EDIT2: Hmm, het lijkt er alleen op dat ik SDR# nu niet meer "met het kruisje" kan uitzetten... Da's jammer...

[ Voor 19% gewijzigd door Xudonax op 04-11-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdBruin schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:54:
[...]

Welkom en mooi dat je er al veel aan hebt gehad, mogelijk zien we je vaker terug op het forum
Helaas dat er bij sommige adverteerders onwaarheden worden verteld, dat de antenne wel z'n werk kan doen op die frequentie is natuurlijk goed mogelijk aangezien de +/- de halve golflengte overeenkomt met de lengte van de antenne. Je begrijpt hierdoor wel dat dit natuurlijk geen aanval op jou is ;)
Okee, nee hoor, dat zie ik zeker niet als aanval! Het grappige is dat ik ook een ander DVB-T stickje heb met een bijbehorende DVB-T antenne, en als ik die antenne aan mijn 'Duitse' stickje hang ontvang ik bijna niets. Het leek er dus sterk op (in ieder geval voor mij als leek) dat het bij de Duitse stick geleverde antennetje inderdaad aangepast was voor de 1090 MHz. Zou dus wel kunnen betekenen dat het nóg beter kan met de ontvangst. Dus toch zelf aan de hobby om een antenne te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

MdBruin schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:58:
[...]

Ben al wat aan het solderen geweest, de MCX en de USB connector hebben het veld al geruimd.
Er zit nu een RG58 coax rechtstreeks gesoldeerd op de print en daaraan zit een N connector, voor de USB heb ik een USB A-B kabel gepakt en de kan van de B eraf geknipt en die zijde aan de print gesoldeerd maar de buitenmantel niet om zo een mogelijke aardlus/storingen niet binnen te krijgen.
Tevens zit alles nu in een aluminium bakje zodat de storing ook minder kans heeft om direct in te stralen.

Er staan nog wel wat mods op de planning, heb in de Rafael Micro documentatie gezien dat ze een notch filter hebben berekend en heb ook al gezien dat deze op de stick niet is toegepast. Die wil ik zeker eens proberen al is de kans groot dat deze is berekend voor het DVB-t bereik ;)
Verder staat een FM en DVB-t filter/onderdrukker op de planning aangezien ik vlak bij een mast zit waardoor ik 100% ontvangst en signaalkwaliteit heb, dit is een beetje te veel van het goede

[...]

Nee hoor, ging mij over de modificatie welke jij ook geprobeerd hebt om de storing voor een deel weg te krijgen. Ook wel de signaal/ruis verhouding genoemd ;)
zo'n 3m onderdrukker ben k zeer geïnteresseerd naar !
ben wel s bezig geweest met zo'n notch filter te maken van coax en lag mn hele kamer vol met kleine stukjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Hier heb je er al vast 1 : http://web.tiscali.it/mat.../hamradio/notchfilter.htm
Bij het bouwen van het filter moet je rekening houden dat elke trap/sectie gescheiden word of haaks tegen over de volgende gedeelte staat.Dit is om te voorkomen dat de spoelen elkaar beïnvloeden.
Voorbeeld is te zien bij PA0FRI : http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/LPfilter/lpfilter.htm

update: helical coil calculator -> http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html

[ Voor 71% gewijzigd door tita_tovenaar op 05-11-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:30:

Okee, nee hoor, dat zie ik zeker niet als aanval! Het grappige is dat ik ook een ander DVB-T stickje heb met een bijbehorende DVB-T antenne, en als ik die antenne aan mijn 'Duitse' stickje hang ontvang ik bijna niets. Het leek er dus sterk op (in ieder geval voor mij als leek) dat het bij de Duitse stick geleverde antennetje inderdaad aangepast was voor de 1090 MHz. Zou dus wel kunnen betekenen dat het nóg beter kan met de ontvangst. Dus toch zelf aan de hobby om een antenne te bouwen :)
Ik ben even aan het testen geweest (zo'n 4 uur laten lopen) en kreeg wel ontvangst op de 1090MHz.
Moet er wel bij zeggen dat mijn handgemaakte collinear antennes veel betere ontvangst hebben (komen ruim Engeland in terwijl de standaard antenne blijft steken op de noordzee.
http://martybugs.net/wireless/collinear.cgi

Als je deze ook wilt namaken kan je de volgende lengtes gebruiken die op de site staan zijn voor 2,4GHz (2400MHz) of te wel wifi

1090MHz = 27.52 lambda ( <-- dat leuke tekentje)

lambda / 2 = 13.76 cm
3 * lambda / 4 = 20.64 cm
~ 3 * lambda / 4 = 18.7 cm

Heb beide versies gemaakt (ook de grote) en moet zeggen dat de grote erg goede resultaten geeft. Weet even niet meer hoe ver die kwam aangezien ik de live DVD heb gebruikt en de resultaten niet ergens op heb laten slaan ;)
tita_tovenaar schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:00:
Hier heb je er al vast 1 : http://web.tiscali.it/mat.../hamradio/notchfilter.htm
Bij het bouwen van het filter moet je rekening houden dat elke trap/sectie gescheiden word of haaks tegen over de volgende gedeelte staat.Dit is om te voorkomen dat de spoelen elkaar beïnvloeden.
Voorbeeld is te zien bij PA0FRI : http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/LPfilter/lpfilter.htm
Het is voor mij wel even een uitdaging om eens zelf te gaan rekenen aan zo'n filter. Al zullen de spoelen bij dit ontwerp nog even berekend moeten worden aangezien alleen de waarde van de spoel vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

http://www.ebay.com/sch/i...dvb+t2&_sacat=0&_from=R40

staat bovenaan bij ebay 8)
vraag me nog af wat er stoer aan deze is maar leuke ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Het zou pas echt leuk worden als de 3 inputs allemaal extern worden gebracht, en je in de software kunt kiezen welke input je wilt :) Dan kun je antenne's specifiek maken op een bepaald frequentiegebied, en daarop je input kiezen. Maar dat is waarschijnlijk nog iets te hoopvol gedacht ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 15:36
Technoturk schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:46:
Er is een nieuwe RTL-SDR tuner chip R828D
deze heeft 2 cable inputs en 1 air-in input _/-\o_
Betekent dat dat je ook Ziggo en UPC digitale TV op je laptop kunt bekijken?

Moet je dat dan softwaremating instellen, want hij heeft wel maar een antenne-aansluiting,

Wat is het voordeel voor SDR want DVB-T en DVB-C is toch ongeveer dezelfde frequentierange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
Betekent dat dat je ook Ziggo en UPC digitale TV op je laptop kunt bekijken?

Moet je dat dan softwaremating instellen, want hij heeft wel maar een antenne-aansluiting,

Wat is het voordeel voor SDR want DVB-T en DVB-C is toch ongeveer dezelfde frequentierange?
Wat je er presies mee kan dat weet ik zelf ook nog niet het kinkt alemaal wel mooi :P is nog afwachten

De 2 extra inputs zitten niet extern op een connector op het stick zelf maar die zitten wel op de tuner chip R828D :)

Wat ik begrepen heb, heeft deze stick een extern (buiten af de tuner chip gezien) een highpass en een lowpass filter die zitten dan op de pinnen cable 1 en cable 2 met een cutoff frequentie van 320Mhz, dus waneer je boven de 320Mhz zit te tunen schakelt hij automatiesch over.
als ik het mis heb hoor ik het graag van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De chip schakelt niet vanzelf over omdat ze buiten de chip zitten, en de chip er geen weet van heeft ;) Dat zit echter wel op die manier in de rtl-sdr driver ingebouwd, omdat dat het geval is bij deze stick. Het zou leuk zijn als er een HW mod zou komen waarbij je alledrie de aansluitingen extern kunt brengen, en vervolgens iedere aansluiting een eigen frequentiebereik kunt geven. Vervolgens hang je aan iedere aansluiting een antenne die geoptimaliseerd is voor dat frequentiebereik en voila :)

Maar dat zie ik niet 1-2-3 gebeuren, of in ieder geval niet op een manier dat iedereen met een soldeerbout dat zonder meer kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Op die manier zal het waarschijnlijk niet werken Kitano, van Ziggo weet ik dat het een encrypted signaal is.
Al zal er misschien wel een omweg beschikbaar zijn door een smartcard reader te gebruiken i.c.m. een keyserver.

Frequenties zijn anders tussen DVB-T en DVB-C

DVB-T
http://www.frequentieland.nl/omroep/dvb_freq.htm
DVB-C
http://www.digitalekabelt...chniek/netwerktabel.shtml

Dus je zou kunnen zeggen dat er dan betere filters bij zitten welke op een lagere frequentie mogelijk een beter signaal ontvangen. Al heb ik al gelezen dat je dan de Panasonic chip moet uitzetten om de stick als SDR te gebruiken (door het kristal eraf te halen) en dat het tot nu toe dan niet meer brengt als de 820T chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

weer druk @ 10-11-12 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Lekker! Veel buitenlands spul zit daar toch??

hier is het stickje helaas niet binnengekomen, nu is hij verzonden met een tracking code, en hoop ik hem nu wel binnen te krijgen :D

Hij is nu bij deze stap:
交航, PVG, 荷兰

Dus we wachten rustig af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ja veel dx aanroepen.
uiteraard weer vanaf ukarine/rusland e/d

en een mega harde uit griekenland.
ff uploaden

hier n stukje uit griekenland 28,570
http://www26.zippyshare.com/v/18292057/file.html

en 28.555
http://www12.zippyshare.com/v/28429358/file.html
US _O_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eKLBCbo.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door marcel-o op 09-11-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
gisteren nog op een idee gekomen om mijn 12 meter lange ledstrip als antenne te gebruiken :P
werkt redelijk goed op HF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

welke mod is dat geweest?

en hoe doe je dat zonder al teveel inslag storing te hebben? (van apparatuur in huis)
hf is bij mij echt n ramp.. zelfs op de wereldontvanger is dat vreselijk...

ik las wel dit:
There is also a discovery for the E4000 tuner found by Reddit user Anonofish. Anonofish found that when tuning to frequencies between 3686.6MHz – 3730MHz, the rtl-sdr dongle acted as if it was in direct sampling mode, passing the radio signal directly past the tuner and into the RTL2832U chip. This allows the lower end of the HF spectrum to be received without any hardware modifications.
8)

[ Voor 53% gewijzigd door marcel-o op 13-11-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontving zojuist een bericht van het thuisfront dat een chinees pakketje is aangekomen,
Ik weet wat dat betekend. Dat is mijn usb dongle natuurlijk binnenkort dus een vervolg bericht als ik ermee heb kunnen spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 09:32
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:45:
Ontving zojuist een bericht van het thuisfront dat een chinees pakketje is aangekomen,
Ik weet wat dat betekend. Dat is mijn usb dongle natuurlijk binnenkort dus een vervolg bericht als ik ermee heb kunnen spelen :9
Wanneer heb jij je 'usb dongle' bestelt, ik zit er namelijk ook nog op te wachten? Met welke bezorger is het geleverd?

[ Voor 71% gewijzigd door laserboy op 13-11-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laserboy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:10:
[...]
Wanneer heb jij je 'usb dongle' bestelt, ik zit er namelijk ook nog op te wachten? Met welke bezorger is het geleverd?
Ik heb hem besteld bij dealextreme en het was bezorgd door tnt post :)
het is overigens deze.

• Technoturk
Het is nogsteeds de zelfde mod als dat ik eerder ook al had gepost.
Maar nu heb ik de 2 condensatoren los gesoldeerd en er een dubbelpolig wissel schakelaar tussen gesoldeerd om te schakelen.

als de schakelaar op HF staat zijn de condensatoren los gekoppelt van de RTL2832u chip :) zo filterje ook gelijk de mirror frequenties van VHF/UHF weg als je op HF luistert.

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/F9zGZg7w
Afbeeldingslocatie: https://db.tt/HH2vMC1Y
Afbeeldingslocatie: https://db.tt/SKlqn04H
Afbeeldingslocatie: https://db.tt/S9NU74nr
Afbeeldingslocatie: https://db.tt/LOF1ryqy

• marcel-o

marcel-o

ok.
maar dan moet je m op i-branche zetten, maar dan kan je geen gain meer instelen.. klopt dat?

wel mooi gedaan :D

hmm, ik ontvang er gewoon niks mee dan.. alleen wat hele sterke fm zenders.. waar k altijd al wel last van heb :|

tijd terug ook al geprobeerd deze maar werkt hier gewoonweg niet.
maakt t nog uit hoe je de draadjes om doet op pin 1 en 2?
na die lus he, moet je dan verder draaien? of terug?

[ Voor 66% gewijzigd door marcel-o op 14-11-2013 11:38 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 31 Laatste