musicfreak schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:02:
Mijn buurvrouw had t/m gisteren een oud Motorola modem in gebruik. De situatie hierbij was als volgt: in het portiek is de meterkast op de begane grond, haar woning begint op de 1e verdieping en de wandcontactdoos voor de TV en het modem bevinden zich op de 2e verdieping.
Mijn buurvrouw heeft een Alles in 1 plus abonnement van 60 Mbit. Via een snelle speedtest zag ik dat waarvan 32 Mbit overbleef. In 2010 had mijn buurvrouw een Ubee modem gekregen, dat had ze echter nog nooit aangesloten. Toen ik dat gedaan had en het modem had geactiveerd gingen weliswaar de ledjes knipperen maar kon ik geen verbinding met internet krijgen.
Een modem uit 2010 dat nooit is geactiveerd staat niet meer in het systeem waardoor ie wordt gerejected zoals dit heet. MAC adres komt waarschijnlijk niet voor en is niet gekoppeld.
musicfreak schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:02:Ik belde Ziggo waar men mij vertelde dat de signaalwaardes te laag waren voor een fatsoenlijke internetverbinding (shit!). Omdat e.e.a. met de Motorola wel had gewerkt vroeg ik of ik deze weer kon gaan gebruiken. Mijn buurvrouw wilde toch downgraden naar Alles in 1 basis, die 20 Mbit zou op de 2e verdieping dan ook nog wel lukken. Dit bleek echter niet mogelijk, als eenmaal het nieuwe modem geregistreerd was dan kon dit niet meer worden aangepast.
Klopt dit? En is het Ubee modem wellicht wat gevoeliger?
Als de helpdesk het modem uitleest als deze op de 2e verdieping staat aangesloten dan is dit een logische constatering maar 'onjuist'. Als het modem al die tijd in de meterkast heeft gestaan kunnen ze de geschiedenis ook uitlezen, en hieruit zal ook blijken hoe het erbij stond signaaltechnisch. Dan is de constatering wellicht juist.
Het beste lijkt me dat je een monteur laat langskomen om het e.e.a. uit te sluiten, en op een juiste manier te laten aansluiten.
Vaak (niet altijd, in overleg) wordt in dit soort gevallen (ik spreek uit ervaring, aangezien ik dit ook wel eens voor klanten heb gedaan) de AOP in de portiekmeterkast verwijderd en het geheel rechtstreeks doorgetrokken, mits de coax van het punt waar de AOP zit en naar de woning loopt voldoet aan de eisen. Dit kan een monteur zo zien.
Vaak hebben klanten in dit specifieke geval het modem liever in de woning dan er buiten, ook i.v.m. WIFI bereik bij de recentere modems, en niet altijd zit de telefoonbekabeling van de telefoonhuisinstallatie in zo'n portiekmeterkast maar elders in de woning. Vaak zit bij dit soort woningen de ISRA in de woonkamer of elders in de woning waar de rest van de huisbekabeling van de telefoon uitkomt, zodat het aansluiten van de telefoon huisinstallatie op het Ziggomodem een ander verhaal wordt.
musicfreak schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:02:De Ubee modem staat nu in de meterkast, en ik heb een UTP kabel omhoog getrokken, wat improvisatorisch. Natuurlijk is het beter om de Ubee in de meterkast te laten en een netwerkkabel met een trekveer door een leiding te trekken maar ik wil even weten of mijn buurvrouw haar oude Motorola modem nog kan behouden.
Ligt eraan hoe die situatie is. Lijkt me in eerste instantie het beste, als daar de AOP zit wat me erg waarschijnlijk lijkt, anders zou je daar het modem niet kunnen aansluiten. Mits ze geen WIFI gebruikt en de telefoon geen probleem vormt (extra kabel anders, of basisstation indien draadloos telefoonset in de meterkast plaatsen).
Zelf doorlussen van AOP kan natuurlijk altijd nog, dan zou je in de meterkast een retourgeschikte versterker kunnen plaatsen, en op de eerstvolgende aansluiting in de woning dáár het modem. Vervang dan ook gelijk de aansluitdoos op de 2e verdieping, vaak zijn die wat verouderd.
Let wel, als er in de toekomst problemen komen zal een monteur dat modem weer terug plaatsen in de meterkast bij de AOP, mits een monteur het niet
zelf heeft veranderd uiteraard.