Propheticus schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:24:
Snap ik heus wel, maar dat maakt het dus een ongeschikt medium voor me. Als ik al een heleboel geprobeerd heb en dat gelijk uitleg en dan alsnóg gevraagd wordt precies
hetzelfde nogmaals te doen... Ben ik niets mee geholpen. Lijkt net alsof ze mijn verhaal niet eens aangehoord/begrepen hebben. Voor de doorsnee klant is de telefonische helpdesk vast geschikt, voor de tweaker iets minder. Maar ja, dat is mijn mening. Misschien eenzijdig.
Werk ook op een helpdesk, van de concurrent, maar mensen zoals jij krijg ik dagelijks aan de lijn. Het zijn ook dezelfde mensen die de meeste stampij maken, alles beter weten, niet mee willen werken en allerlei zaken eisen. Het mooiste van alles is als je met jouw soort mensen meegaat en je 'scriptje' afraffelt, deze mensen niet geholpen worden met hun probleem en binnen de kortste keren terugbellen voor hetzelfde probleem. Ik kom het vaak genoeg tegen dat een klant 'alles' al gedaan heeft en uiteindelijk blijkt het niet zo te zijn maar willen ze even snel snel.
Daar komt bij dat elke ISP in zijn voorwaarden heeft staan dat als je geholpen wilt worden jij de vragen beantwoord die je gesteld worden, jij meewerkt en de aanwijzingen van de helpdesk opvolgt. Doe je dat niet hou je je niet aan de voorwaarden en hoeft iemand van de helpdesk jou niet te helpen. Plain and simple.
Ik kan er deels in meegaan dat er een bepaalde groep op een helpdesk zit die net capabel genoeg is om iemand te helpen. Aan de andere kant nodig ik je uit om een training te volgen en zelf eens te ervaren hoe het er aan toe gaat op een helpdesk. Ik garandeer je dat je van een koude kerst thuiskomt. De helpdesk waar ik werk is die van KPN. Ik heb de volgende taken te doen zonder in detail te treden: deels facturatie van ITV, internet, telefonie, digitenne en tevens betaalafspraken vanwege wanbetaling. Van alle producten net genoemd wordt van mij verwacht dat ik alle meest voorkomende problemen kan oplossen. Ik los 95% van de problemen op zonder de klant door te sturen naar een 2de of 3de lijns afdeling. Daarnaast doe ik verhuizingen voor de klant, regel ik mailaccounts, upgrade/downgrade, spotify en ik kan de lijst wel aanvullen totdat je er scheel van ziet.
Moeten wij een script volgen? Nee, wel een soort van stappenplan welke eiedere ISP heeft. Wij mogen ervan afwijken en dat doe we soms. Stappenplannen zijn ervoor om zaken uit te sluiten, problemen dus. Er is onderzoek gedaan door diverse afdelingen bij diverse ISP's aangaande deze stappenplannen. De uitkomst is dat als je deze volgt de klant enorm veel sneller geholpen is dan iemand die geholpen wordt door een medewerker die het stappenplan niet volgt. Uiteraard kan van je stappenplan afwijken naarmate je ervaring opdoet. Bij sommige problemen kan je niet uit onder een stappenplan anders kan je de klant niet eens helpen.
Mijn advies aan jou is niet te neerbuigend over een helpdesk. Kom eens een dagje meedraaien, volg een training en laat maar zien dat je een 'twekaer' bent. Om je uit de droom te helpen: je hebt er geen ene ruk aan een tweaker te zijn op een helpdesk. De keren dat je je voordeel er mee doet is zeldzaam.