Het is niet per definitie zo dat in jouw omgeving kanaal 11 "schoon" is, het kan zijn dat apparaten (op mijn werk hebben we gehad dat 1 alarm sensor een oud model enorm stoorde op 1 kanaal) verstoring uitstralen. Dat kan je met een pc niet meten dan moet je een spectrum analyzer hebben.Arie- schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:03:
[...]
Ik had jammer genoeg je post maandag gemist, anders had ik wel eerder gereageerd. Ik had niet alles vermeld wat ik gecontroleerd had en ingesteld had, sorry daarvoor.
- 5GHz is geen optie
- Er zijn netwerken in de buurt, maar op veel momenten waarop ik verbinding wil maken is mijn netwerk veruit het sterkste signaal in de nabijheid, opnieuw opstarten van de modem heeft dan ook vaak geen zin. Handmatig wisselen tussen kanalen zou een minder gunstige situatie opleveren.
- Thuis zijn aanwezig: twee laptops, twee Android telefoons, één iPad. (Laptops bedraad aansluiten heeft absoluut geen voorkeur)
- Wifispots is disabled (of niet beschikbaar)
- Er zijn geen torrents actief, of andere programma's waarvan ik weet dat zij veel verbindingen opzetten.
- Het probleem zit -voor zover ik kan beoordelen echt in het verbinding maken met Wi-Fi gedeelte, als ik eenmaal verbinding heb werkt alles goed. Het komt ook regelmatig voor dat het er slechts één apparaat geen verbinding krijgt, maar de andere apparaten wel.
Ik kom er wel zojuist achter dat zojuist het volgende gebeurde waarna opeens alle apparaten weer verbinding konden maken.
t=22:00; (al sinds gisteravond), apparaten kunnen geen verbinding maken
t=08:00; nog altijd geen verbinding kunnen maken
t=08:05; opeens kunnen apparaten weer verbinding maken. Kijkend in inSSIDer zie ik dat dat de modem kanaal heeft gewisseld, naar een veel meer gebruikte frequentie. Ondanks die meer gebruikte frequentie kunnen apparaten weer verbinding krijgen.
t=08:15; handmatig weer op het gunstigste kanaal gezet, apparaten blijven verbinding kunnen maken.
Ter illustratie een screenshot uit inSSIDer:
[afbeelding]
Op dit moment is kanaal 11 het gunstigst. Toch komt het voor dat verbinding krijgen in een soortgelijke situatie gewoonweg niet lukt, als dan de modem schakelt naar het minder gunstige 1 werkt alles opeens weer. Handmatig naar 11 schakelen en alles blijft werken. Schakelen naar auto waarbij de modem niet besluit van kanaal te wisselen: de modem blijft werken.
Mijn gevoel zegt dat er software matig iets in de modem spaakloopt waardoor verbinding maken onmogelijk is, zelfs zittend naast de modem, op "connect" rammend. Het is gewoon vervelend want ik kan het niet echt goed reproduceren, ik heb gewoon een rot gevoel gekregen bij dit modem mbt. het Wi-Figedeelte. Voorheen, met de Online modem, nooit problemen met Wi-Fi gehad, dit was tot een week geleden.
Wellicht meet het modem onder water meer zaken zoals het "noise level" van een kanaal en kiest daarom niet voor kanaal 11. Terwijl jij als gebruiker een plaatje ziet en denk "11 = leeg = het beste"
Zou het modem zelf laten kiezen gaat tenslotte om een werkende verbinding