Hopelijk zijn er hier wat techneuten die me kunnen helpen met een Ziggo internet issue wat ik heb sinds eind juni dit jaar.
We zijn sinds 2008 klant van een Alles-in-1 bij Ziggo. 24-07-2009 zijn we overgestapt naar het Extra abonnement vanwege de hoge internetsnelheid. Sinds de oplevering van de verbinding is eigenlijk altijd alles goed gegaan. Weinig tot geen problemen en nauwelijks downtime. So far so good...
Eind juni dit jaar merkte ik dat de downloadsnelheid op Usenet drastisch afnam. Voorheen haalde ik, stabiel, 12.000 ~ 13.000 KBp/s. Geen 120 Mbit, maar snel genoeg om tevreden mee te zijn. Nu haal(de) ik nog maar 5.000 ~ 6.000 KBp/s en soms zelfs dat nog niet eens... Omdat de online speedtests (Ziggo, BBNED en Speedtest.net) gewoon 120 Mbit lieten zien, zocht ik het probleem bij de Usenet aanbieder.
Dus, contact opgenomen met de Usenetprovider en het probleem voorgelegd. Ze mailden terug dat ze, wanneer ze op mijn account inlogden, ze gewoon de maximale snelheid haalden. Dit werd getest op een particuliere Ziggo lijn en onderbouwd met een printscreentje van de leecher op topspeed... (en stabiel).
Op zijn advies contact gelegd met Ziggo. Na wat telefonisch gekluns heeft Ziggo besloten een monteur met een nieuwe model modem langs te sturen. Ik kreeg nu een Wireless UBEE modem. Hiervoor had ik een non-wireless versie. De monteur heeft het modem keurig vervangen en nam meteen de splitter in de meterkast mee. Kwam ook nog wel eens voor dat deze dingen de storingen of instabiliteit veroorzaakte.
Na installatie direct rechtsstreeks op het modem getest. De online speedtests gaven keurig 120 Mbit aan. Er was wel wat fluctuatie, maar merendeels was het keurig 120 Mbit. Terwijl de monteur ging opruimen, direct mijn eigen laptop er maar aangehangen (wederom rechtsstreeks aan het modem). Bij het downloaden via Usenet schoot de verbinding even naar de oude snelheid

maar tien seconden later stortte het spul weer in elkaar naar die verdomde lage snelheid...

De monteur wist ook niet wat ie nu nog kon doen en zou dit in zijn rapportage vermelden.
Eén week later zelf maar weer een mail naar Ziggo gestuurd waarom er geen contact werd opgenomen en dat ik nu wel begon te balen van de situatie. Men mailde terug dat ik maar moest bellen. Hier had ik geen trek in, waarin ik ze verzocht heb maar contact met mij op te nemen. Dit gebeurde een dag later keurig, dat mag gezegd worden.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat men niet meer wist wat ze eraan konden doen. Er was immers een monteur geweest en het op afstand uitlezen van het modem liet niets raars zien. Buiten dat geeft de Speedtest de correcte snelheid aan en kon men geen "garanties" geven op 120 Mbit als ik Usenet als referentie aannam. Bottomline, pech... Ik kreeg na wat aandringen wel 2 tientjes gecrediteerd voor de eerder gemaakte kosten...
Maar goed, de donkere dagen zijn weer aangebroken en ik maak nu weer meer gebruik van mijn Usenet account. Daarom gaat het me nu ook steeds meer irriteren dat ik gewoon op de helft (of nóg minder) van de capaciteit moet leechen... Ziggo wil / kan niets meer doen. De Usenetprovider wil / kan niets meer doen. En voor mijn gevoel heb ik thuis ook alles al gecheckt en "gedubbelcheckt"...
Zou er ergens in mijn systeem / systemen een fout zitten? Ik vermoed niet dat het in de infrastructuur zit, omdat het probleem zich ook voordoet als ik rechtsstreeks aan het modem hang. Hieronder wat, naar mijn idee, relevante informatie.
Relevante apparatuur:- UBEE Ziggo wireless modem
- D-Link GB router
- ICIDU 5 ports GB switch
- Acer desktop. (Core i5 / 8GB / 1.5TB) (1GB wired aangesloten)
- Acer laptop. (Core i7 / 8GB / Intel 120GB SSD en WD 640GB HDD) (1GB wired aangesloten)
- WD MyBook Live 4TB NAS
- Cat5E wired
Edit..
Relevante software:- Windows 7 Home Premium x64
- Newsleecher 4.? op de Acer desktop (beveiligd met SSL op poort 563). 12 Threads max.
- GrabIt 1.7.2 Beta 6 op de Acer laptop (zonder SSL op poort 119). 12 Threads max.
- Symantec Norton Internet Security 2012
Er is wel één ding waar wellicht de oorzaak in te vinden is... Ik heb in die periode mijn Norton 2011 abonnement geupdate naar Norton Internet Security 2012. Met 2011 heb ik nooit problemen gehad, dus het lijkt me stug dat dit nu wel daardoor veroorzaakt wordt. Ik heb op de genoemde Acer laptop het pakket al eens gedeinstalleerd en dat maakte geen verschil. Natuurlijk weet ik niet of er, net als bij McAfee, een speciale removal tool gedraaid moet worden om alle zooi weg te halen.
Ik zou mijn zakelijke laptop nog eens kunnen proberen direct aan te sluiten op het modem. Dit is een Samsung Ultrabook (Core i5 / 8GB / 128GB SSD) met Gbit LAN.
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop hiermee een compleet verhaal te hebben geschetst en hopelijk kan iemand me de goede richting op helpen om dit op te lossen...
[
Voor 3% gewijzigd door
ThAZiP op 17-12-2012 12:36
]