Lijkt me een beetje onzinnig.
Een zinniger argument is dat je toch verbinding gaat maken met de gateway van Ziggo. Of er prism op jouw modem staat doet er niet zo heel veel toe, al je verkeer gaat toch over de Ziggo gateway en als daar Prism opstaat maakt het niet uit hoe clean je eigen modem is. Hooguit voor de data die over je LAN gaat als je de routerfunctie gebruikt. (zet je hem in bridge, dan weet je zeker dat je modem niet meekijkt op je LAN)
Maargoed, je kan altijd nog een SSL verbinding opbouwen met alles en iedereen, weet je zeker dat Ziggo niet meekijkt.
Wat je eigenlijk zegt is: ik vertrouw ziggo niet. Maar omgekeerd wil je wel dat ziggo jou vertrouwt, door toe te staan dat jij je eigen modem mag gebruiken. Is dat niet krom?
Waarom moet Ziggo hem vertrouwen om hem een eigen modem in te laten zetten?
Een wijs man heeft wel eens gezegd: vertrouwen is goed, wantrouwen is beter. Controle over haar eigen modems en, nog veel belangrijker, over de firmware op die modems, is de enige manier die ziggo heeft om controle over haar netwerk te houden en aldus de kwaliteit daarvan te kunnen garanderen. Daar heb ik geen problemen mee.
Onzin. Ziggo gebruikt gewoon Eurodocsis, vergelijkbaar met hoe ADSL-providers gewoon ADSL gebruiken. En bij ADSL kan je ook gewoon je eigen modem gebruiken. Controle over het netwerk doet Ziggo aan hun kant van de lijn, dat kàn je niet overlaten aan de modems. Gebruikers zijn namelijk niet te vertrouwen. Dat je ze een modem geeft wat je zelf in elkaar hebt gefabriekt (iig de firmware hebt gecustomized) zegt niets, een hacker zou zomaar die firmware aan kunnen passen en dan je netwerk verstieren? Nope, zit er niet in.
Ziggo geeft gewoon zelf modems uit omdat de helpdesk er dan mee kan helpen en misschien omdat gebruikers met een alternatief modem geen telefonie van Ziggo kunnen gebruiken.
Overigens is ook nog steeds helemaal niet gezegd dat Ziggo een alternatief modem zou blokkeren. Ik zou absoluut niet weten waar je ze zou moeten kopen, maar als je eraan kan komen dan werkt het misschien wel gewoon.