Omdat hier al een tijdje discussies zijn naar aanleiding van het stroomverbruik van de Cisco en Ubee modems met WiFi enabled en disabled, heb ik zojuist de moeite genomen om het stroomverbruik van beide apparaten eens te meten.
Ik heb standaard het Cisco modem in gebruik, maar heb de Ubee (in overleg met Ziggo) op de plank liggen omdat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn verbinding.
Cisco EPC3925
WiFi enabled, idle: ~9.7 watt
WiFi enabled, download: ~11.1 watt
Bridge mode: ~10.1 watt
Ubee EVW3200
WiFi enabled, idle: ~11.1 watt
WiFi enabled, download: ~12.3 watt
Bridge mode: ~11.1 watt
Dit modem heeft de mogelijkheid om het uitzendvermogen van het WiFi signaal aan te passen. Zo ver ik heb kunnen meten heeft dit geen enkele invloed op het stroomverbruik.
Bij de WiFi test zijn er geen bekabelde devices, dus uitsluitend 1 laptop op ongeveer 3 meter afstand van het modem. Het verbruik kan oplopen als er een device op een grotere afstand van het modem vandaan zit, maar ik heb dit niet getest.
Bij de bridge mode test is er 1 bekabeld device, namelijk de laptop, met een 1.5 meter lange Cat6 kabel. In dit geval is de router functionaliteit uitgeschakeld door Ziggo, en wordt al het verkeer rechtstreeks op LAN poort 1 doorgegeven. Let wel, je moet in dit geval ook het stroomverbruik van de router meetellen die je aansluit op het modem. Recente WiFi routers verbruiken zo tussen de 5 en 10 watt.
Deze waarden zijn gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000 en kunnen +/- 0.1 watt afwijken. Tevens is het stroomverbruik ook afhankelijk van de sterkte van het coax signaal zoals deze je huis binnenkomen. Hier heb je meestal niet of nauwelijks invloed op. In mijn geval was dit gemiddeld 3.4 dBmV op de downstream, en 38.7 dBmV op de upstream.
Conclusie: zul je het echt in je portomonnee gaan voelen als Ziggo Hotspots aan staat op je modem? Nou ja, dat ligt aan je inkomen, maar het verschil tussen een idle WiFi verbinding en een actieve WiFi verbinding is ongeveer 12 kWh op jaarbasis als er 24/7 actief wordt gedownload via WiFi. Dat is uitgaande van een gemiddelde prijs van €0,23 per kWh, zo'n €2,76 per jaar extra.
Wat hier in het topic ook al eerder is gezegd: het uitzenden van het tweede SSID voor Ziggo Hotspots, verbruikt géén extra stroom ten opzichte van het uitzenden van een enkel SSID. Het modem blijft uitzenden op dezelfde signaal sterkte, alleen wordt het signaal 'gesplitst'.
[
Voor 64% gewijzigd door
Verwijderd op 03-05-2013 18:22
]