Bart1983 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:45:
Weet iemand of je de Cisco EPC3925 (Ziggo wifi modem) ook vast kunt zetten op het 20mhz en 40 mhz kanaal? Als ik dit instel valt hij direct terug op 1 kanaal (20mhz). Heel soms gebruikt hij nog even de 2 kanalen (bekeken met inSSIDer). Hierdoor haal ik maar maximaal 72mbit geeft wifi status aan en in de praktijk maar 40-45 mbit).
Welke wifi-kaart zit in je PC/Laptop? Niet alle wifi-clients kunnen de 300 Mbits aan. Dat betekent dan max 150 Mbits verbinding, en die valt dan al snel terug naar 72 Mbits.
Klik
hier voor een overzicht van de Intel wifi-kaartjes en hun performance. Het overzicht is voor laptop wifi-kaartjes, maar het geeft aan dat wireless-N niet altijd gelijk is aan wireless-N. De client snelheden varieren tussen 150 en 450 Mbits en zijn daarnaast ook nog eens afhankelijk van je wifi-router.
Om mijn eigen situatie te schetsen: Een Netgear WNDR3700 300 Mbits router die verbinding heeft met een Intel Wifi-link 5100 (een 1x2 type; 2 interne antennes). De max verbindingssnelheid voor deze combo is 150 Mbits up, 300 Mbits down. En aangezien wifi ook nog eens half-duplex is, is de maximaal haalbare snelheid in theorie en onder ideale omstandigheden dus 75Mbits (9 MB/sec) up, 150Mbits down (18 MB/sec).
Ik heb gisteren de bestelling voor een Intel Ultimate-N 6300 (een 3x3 type; 3 interne antennes) gedaan, om de snelheid van de laptop op te krikken. Volgende stap wordt een 450 Mbits wifi-router.
Staar je dus niet blind op Wifi-N en de beloofde 300Mbits, want het hangt van je clients en je router af wat je haalt.
Mijn max wifi-speed is netto 12 MB/sec (~100 Mbits), en dan is de Netgear vele malen beter en stabieler dan de Cisco.
Eenzelfde verhaal geld voor signaalversterkers en andere antennes. Leuk allemaal, maar je ontvangers moeten het ook allemaal ondersteunen, wil je verbetering zien.
De Cisco kun je instellen op de Wireless pagina.
Als je hem op 40Mhz zet dan zie je met InSSiDer dat het Cisco-signaal tussen 20 en 40 Mhz heen en weer fietst. Maar de gebruikte bandbreedte is afhankelijk van de ontvanger (je wifi kaart in de laptop/PC). Die moet natuurlijk ook de 40Mhz bandbreedte ondersteunen en juist ingesteld zijn, zodat ie het ook gebruikt.
[
Voor 57% gewijzigd door
Masimo op 25-01-2013 20:46
]